Ekokardiografi jantung: intipati kaedah, faedahnya, bagaimana prosedurnya berjalan

Dari artikel ini, anda akan belajar: apa itu ekokardiografi jantung, dan betapa pentingnya kaedah ini dalam diagnosis patologi jantung. Apa parameter dan strukturnya, ia membolehkan anda menilai penyakit mana yang hendak dikenal pasti. Bagaimana persediaan untuk belajar, dan bagaimana kelanjutannya.

Pengarang artikel: Nivelichuk Taras, Ketua Jabatan Anestesiologi dan Rawatan Rapi, pengalaman kerja 8 tahun. Pengajian tinggi dalam bidang "Perubatan Am".

Ekokardiografi adalah salah satu kaedah yang paling bermaklumat dan selamat untuk mendiagnosis penyakit jantung. Ini adalah jenis ultrasound, yang memungkinkan untuk menilai secara visual struktur miokardium (otot jantung), injap jantung, saluran jantung yang besar dan terutama peredaran darah di dalamnya.

Terdapat beberapa sinonim: ultrasound atau ECHO jantung, ECHO-KG, echocardiography atau echogram jantung. Semua nama ini adalah satu dan penyelidikan yang sama. Doktor diagnostik ultrabunyi, serta pakar kardiologi dan pakar bedah jantung yang memiliki kaedah ini boleh menjalankan dan menilai..

Intipati kaedah, faedahnya

Ekokardiografi jantung dilakukan menggunakan peralatan ultrasound khas yang mengandungi:

  • alat ultrasound;
  • sensor yang melalui dada dan mendaftarkan gelombang ultrasound;
  • penukar digital, yang menunjukkan gambar organ yang diperiksa pada monitor.

Gelombang ultrasonik yang melalui bahagian jantung yang berlainan diserap dan dipantulkan dengan cara yang berbeza olehnya. Semakin tepat dan modennya peralatan, semakin tepat anda dapat melihat (memvisualisasikan) bukan sahaja struktur umum, tetapi juga perincian kecil struktur jantung dan ciri-ciri peredaran darah.

ECHO-KG bersama dengan ECG (elektrokardiografi) adalah kaedah termudah, tidak berbahaya dan berpatutan, tetapi pada masa yang sama kaedah diagnostik bermaklumat yang memberikan maklumat menyeluruh mengenai keadaan jantung.

Petunjuk: siapa yang memerlukan diagnosis sedemikian

Ultrasound jantung ditunjukkan untuk semua pesakit dengan patologi jantung, dan juga untuk orang-orang dengan gejala berikut:

  1. Sakit dada.
  2. Dyspnea semasa bersenam, bengkak di kaki dan manifestasi lain dari kegagalan jantung.
  3. Keletihan, disertai dengan pengsan dan berdebar-debar.
  4. Infark miokard dan tromboemboli paru.
  5. Bunyi ketika mendengar (auscultation) jantung.
  6. Kecurigaan kecacatan jantung kongenital dan diperolehi.
  7. Rheumatisme.
  8. Sianosis kulit di muka, hidung, dan telinga, yang muncul atau semakin meningkat semasa bersenam.
  9. Peningkatan tekanan darah yang ketara.

Memandangkan kemudahan pelaksanaan dan keselamatan ekokardiografi, dilakukan bukan hanya untuk memantau bagaimana patologi jantung seseorang berjalan, tetapi bahkan jika ada kecurigaan. Tidak ada kontraindikasi mutlak.

Apa yang ditunjukkan oleh prosedur ini, penyakit apa yang dinyatakannya

Diagnosis jantung dengan ultrasound dapat memberikan maklumat asas, tetapi tidak semua, mengenai keadaan organ ini..

Apa yang dapat menentukan ekokardiografiApa yang tidak dapat ditentukan
Struktur dan keupayaan berfungsi atrium, ventrikel, dan injapSifat irama dan aktiviti elektrik
Ciri peredaran darah di antara merekaKeadaan kapal koronari
Bekalan darah miokardium

Jadual menerangkan parameter utama untuk penilaian dengan ekokardiografi dan kemungkinan patologi yang didiagnosis berdasarkan data ini walaupun tanpa mengambil kira keputusan ECG (elektrokardiogram).

Apa yang dapat dianggarkanKelainan yang kerapPenyakit Diagnostik
Ukuran jantungDibesarkanKardiomiopati, kardiomegali, hipertrofi ventrikel kiri, miokarditis, kardiosklerosis
Ciri-ciri miokardiumMenebal
Dipadatkan, heterogen
MenipisKardiomiopati diluaskan, kegagalan jantung
Isipadu ventrikel dan atriumDibesarkan
BerkurangKardiomiopati Sekatan
Keadaan injap (aorta, mitral)MenebalEndokarditis
Jangan tutupKecacatan - Kekurangan Injap
Jangan bukaKecacatan - stenosis injap, prolaps mitral
Saiz dan dinding aortaDibesarkan, diperluasAneurisma aorta dan jantung
PadatAterosklerosis
Ciri-ciri arteri pulmonariDikembangkan, tekanan meningkatTanda-tanda hipertensi paru (tromboemboli, pneumofibrosis)
Isipadu pelepasanBerkurangKegagalan jantung, kardiomiopati, kepincangan
Isipadu bakiDibesarkan
Rongga perikardialPerikardium menebalPerikarditis (keradangan), hidroperikardium (efusi)
Cecair
Pergerakan darah antara atrium, ventrikel, dan saluranRegurgitasi (aliran darah terbalik) pada injapKecacatan - kekurangan injap mitral dan aorta
Melegakan antara aorta dan arteri pulmonariMalformasi kongenital - buka saluran Botallov
Tetapkan semula di tetingkap bujurBuka tingkap bujur, kecacatan septum atrium
Pelepasan VentrikularKecacatan septum ventrikel
Pendidikan tambahanSimpul, penebalan, tali, bayangan tambahanTumor, kord tambahan, aneurisma ventrikel kiri, gumpalan darah di lumen jantung dan saluran besar
Piawaian anggaran ukuran struktur jantung untuk penyahkodan hasil ultrasound

Menurut data yang diperoleh semasa ECHO jantung, beberapa diagnosis dapat dibuat dengan tepat, dan beberapa dapat diasumsikan. Dalam kes kedua, pesakit memerlukan pemeriksaan yang lebih luas bergantung kepada dugaan patologi (ECG, holter, tomografi, ujian darah).

Varieti ekokardiografi

Tidak setiap ekokardiografi mempunyai semua keupayaan diagnostik diagnostik ultrasound. Bergantung pada kelas peralatan ultrasound dan prosedur penyelidikan, terdapat:

  1. ECHO-KG standard - ultrasound satu dimensi, dua dimensi dan tiga dimensi. Ia juga disebut transthoracic, sehingga dilakukan melalui sentuhan dengan kulit di kawasan dada. Ia memberikan maklumat mengenai struktur jantung, tetapi tidak dapat menentukan ciri peredaran darah di dalamnya.
  2. - kajian diperluas berbanding standard. Menentukan ciri aliran darah di atria, ventrikel, injap, dan kapal besar.
  3. Ekokardiografi tekanan - ultrasound jantung semasa melakukan ujian tekanan. Mungkin hanya perlu mendiagnosis penyakit tertentu (contohnya, kerosakan injap).
  4. Transesophageal ECHO - pemeriksaan jantung dengan sensor khas melalui dinding esofagus semasa fibrogastroscopy. Ia jarang diperlukan, tetapi dapat memberikan maklumat penting mengenai patologi di bahagian dalam miokardium..

Piawaian Emas untuk Pemeriksaan Ultrasound Jantung - ECHO Dua Dimensi dengan Penguat Doppler dan Duplex.

Penyediaan dan pelaksanaan kajian

Persediaan khas untuk echocardiography jantung dan Doppler standard, dan juga ECG, tidak diperlukan. Ini bermaksud bahawa kajian sedemikian dapat dilakukan oleh sesiapa sahaja yang mempunyai keterangan pada bila-bila masa tanpa batasan. Satu-satunya faktor yang mempengaruhi kebolehpercayaan hasil adalah kualiti peralatan dan kelayakan ahli kardiologi.

Transesophageal ECHO-KG hanya dilakukan semasa perut kosong (makan terakhir - dalam 8-10 jam). Dan apabila diperlukan bahawa pesakit berada dalam keadaan pegun untuk tujuan pemeriksaan terperinci - kajian dilakukan di bawah anestesia.

Prosedur ECHO-KG standard secara teknikal mudah dan tidak berbahaya:

  • Subjeknya terletak di sofa. Pemeriksaan dilakukan dalam dua kedudukan: di belakang dan di sebelah kiri.
  • Doktor menyiapkan alat dan memasang sensor secara berurutan di beberapa titik dada dalam unjuran jantung, aorta dan arteri pulmonari. Pada masa ini, pemeriksa harus berbaring dengan tenang dan melaksanakan semua arahan doktor (bernafas dengan lancar, menahan nafas sambil memberi inspirasi, mengubah kedudukan, dll.).
  • Untuk meningkatkan penghantaran isyarat ultrasonik ke kulit bahagian kiri dada, gel khas digunakan, di mana sensor akan meluncur. Pada akhir kajian, gel harus disapu dengan tuala atau serbet.

Tempoh keseluruhan echocardiography adalah dari 7-10 minit hingga setengah jam. Yang paling penting, ia dapat dilakukan seberapa banyak yang diperlukan untuk menilai keadaan jantung dan dinamika proses patologi. Teknik ini tidak berbahaya dan tidak menyakitkan, oleh itu, tidak ada kontraindikasi mutlak untuk itu.

Ultrasound jantung adalah kaedah yang sangat tepat untuk mendiagnosis sebilangan besar, tetapi tidak semua penyakit jantung. Oleh itu, petunjuk pelaksanaannya dan jumlah peperiksaan lain harus diputuskan oleh pakar!

Ekokardiografi (Echo-KG)

Hari ini, salah satu kaedah utama untuk mendiagnosis penyakit jantung adalah ekokardiografi (Echocardiography). Ini adalah kajian non-invasif yang tidak memberi kesan buruk kepada tubuh, dan oleh itu dapat dilakukan pada pesakit dari semua kategori usia, termasuk anak-anak sejak lahir..

Apa itu ekokardiografi, mengapa dilakukan, jenis prosedur apa yang ada, apa yang boleh menjadi kontraindikasi terhadap perlakuannya, dan bagaimana mempersiapkannya, akan dibincangkan dalam artikel ini.

Intipati dan tujuan menjalankan ekokardiografi

Echocardiography atau Echocardiography adalah kaedah bukan invasif untuk memeriksa jantung menggunakan ultrasound. Sensor echocardiograph memancarkan suara frekuensi tinggi khas yang melewati tisu jantung, dipantulkan dari mereka, dan kemudian dirakam oleh sensor yang sama. Maklumat dihantar ke komputer yang memproses data yang diterima dan memaparkannya di monitor sebagai gambar.

Ekokardiografi dianggap sebagai kaedah penyelidikan yang sangat bermaklumat, kerana memungkinkan untuk menilai keadaan morfologi dan fungsi jantung. Dengan menggunakan prosedur ini, adalah mungkin untuk menentukan ukuran jantung dan ketebalan miokardium, memeriksa integriti dan strukturnya, menentukan ukuran rongga ventrikel dan atria, mengetahui sama ada kontraktilitas otot jantung sesuai dengan norma, mengetahui mengenai keadaan alat jantung valvular, memeriksa aorta dan arteri pulmonari. Prosedur ini juga membolehkan anda memeriksa tahap tekanan pada struktur jantung, untuk mengetahui arah dan kelajuan pergerakan darah di ruang jantung dan untuk mengetahui keadaan membran luaran otot jantung.

Pemeriksaan kardiologi ini membolehkan anda mendiagnosis kedua-dua kecacatan jantung kongenital dan yang diperoleh, untuk mengetahui tentang kehadiran cecair bebas di dalam beg jantung, untuk mengenal pasti pembekuan darah, ruang ukuran, penebalan atau penipisan dindingnya, untuk mengesan tumor dan pelanggaran terhadap arah dan kelajuan aliran darah.

Faedah Ekokardiografi

Ekokardiografi mempunyai sejumlah kelebihan berbanding dengan pemeriksaan jantung jenis lain..

Pertama sekali, ini adalah prosedur yang sama sekali tidak menyakitkan dan tidak invasif yang tidak menimbulkan rasa tidak selesa kepada pesakit. Ia dilakukan sebagai ultrasound biasa. Tiada suntikan atau manipulasi serupa yang lain dilakukan sebelum prosedur..

Di samping itu, prosedur ini benar-benar selamat untuk pesakit dari mana-mana kumpulan umur. Ia dapat dilakukan untuk anak-anak, remaja, dan wanita hamil, karena ultrasound tidak memberikan kesan negatif pada janin..

Ekokardiografi berpatutan kerana peralatan untuk pelaksanaannya terdapat di hampir semua institusi perubatan. Kos ekokardiografi jauh lebih rendah berbanding MRI.

Dan kelebihan yang paling penting dari jenis pemeriksaan ini adalah kandungan maklumatnya yang sangat baik, yang akan membolehkan doktor mendapatkan maklumat maksimum yang diperlukan dan memilih terapi yang tepat.

Petunjuk dan kontraindikasi untuk ekokardiografi

Ekokardiografi boleh disarankan kepada pesakit sekiranya doktor mengesyaki mereka mempunyai patologi kardiovaskular, dan semasa terapi untuk menilai keberkesanan ubat yang digunakan.

Petunjuk untuk ekokardiografi adalah:

  1. Hipertensi.
  2. Kecurigaan adanya penyakit jantung kongenital atau diperolehi, termasuk dengan kecenderungan keturunan terhadap penyakit ini.
  3. Pening yang kerap, pingsan, sesak nafas dan bengkak.
  4. Keluhan hati yang "tenggelam", "gangguan" dalam karyanya.
  5. Sakit di belakang sternum, terutamanya jika ia memancar ke kawasan bilah bahu kiri atau bahagian kiri leher.
  6. Infark miokard, diagnosis angina pectoris dan kardiomiopati, disyaki tumor jantung.
  7. Pemeriksaan pencegahan pesakit yang sering mengalami beban emosi dan fizikal.
  8. Perubahan pada ECG dan x-ray dada, memerlukan penjelasan mengenai perubahan morfologi jantung.

Secara berasingan, perlu disebutkan di mana kes echocardiography disyorkan untuk ibu masa depan. Ekokardiografi hamil mesti dilakukan sekiranya:

  1. Ibu mengandung mengalami kesakitan di kawasan prekardial.
  2. Pesakit mengalami kecacatan jantung kongenital atau diperolehi.
  3. Peningkatan berat badan telah berhenti atau penurunan berat badan secara tiba-tiba..
  4. Edema yang tidak bermotivasi pada bahagian bawah kaki dan sesak nafas dengan beban antiepileptik yang tidak ketara muncul.
  5. Gangguan hemodinamik semasa kehamilan.

Perlu diingatkan bahawa praktiknya tidak ada kontraindikasi mutlak untuk melakukan ekokardiografi. Pada masa yang sama, jenis kajian ini tidak digalakkan dalam situasi tertentu, yang akan dibincangkan di bawah..

Jenis-jenis ekokardiografi

Hari ini, terdapat beberapa jenis ekokardiografi. Apa jenis penyelidikan yang harus dilakukan, dalam setiap kes, diputuskan oleh pakar kardiologi.

Satu dimensi

Pada masa ini, ekokardiografi jenis ini jarang digunakan sendiri, kerana dianggap kurang bermaklumat daripada yang lain. Semasa prosedur, gambar jantung tidak dihasilkan. Data dipaparkan di skrin dalam bentuk grafik. Dengan menggunakan M-ekokardiografi, doktor dapat menentukan jumlah rongga jantung dan menilai aktiviti fungsinya..

B-ekokardiografi (dua dimensi)

Semasa B-ekokardiografi, data semua struktur jantung memasuki komputer dan dipaparkan pada monitor sebagai gambar hitam putih. Doktor dapat menentukan ukuran jantung, untuk mengetahui jumlah setiap biliknya, ketebalan dindingnya, untuk menilai mobiliti penutup injap dan bagaimana kontrak ventrikel.

Ekokardiografi Doppler

Sebagai peraturan, kajian ini dijalankan serentak dengan B-echocardiography. Ini membolehkan anda mengesan aliran darah di saluran besar, dan pada injap jantung, untuk mengenal pasti aliran darah terbalik dan tahapnya, yang mungkin menunjukkan pembentukan proses patologi.

Ekokardiografi kontras

Kajian ini memungkinkan untuk membayangkan struktur dalaman jantung dengan lebih jelas. Pesakit diberi agen kontras khas secara intravena, selepas itu prosedur dilakukan seperti biasa. Prosedur ini membolehkan anda mengkaji permukaan dalaman ruang jantung. Kontraindikasi untuk kajian ini adalah intoleransi kontras individu dan kegagalan buah pinggang kronik..

Ekokardiografi Tekanan

Untuk mendiagnosis patologi jantung yang tersembunyi, yang muncul secara eksklusif semasa latihan fizikal, jenis kajian khas digunakan - ekokardiografi tekanan. Ini memungkinkan untuk mengenal pasti penyakit pada peringkat awal yang tidak mengingatkan diri sendiri sekiranya pesakit berada dalam keadaan rehat.

Ekokardiografi tekanan disarankan untuk menilai keadaan saluran darah dan kepatuhannya, untuk mengetahui seberapa tinggi risiko komplikasi sebelum pembedahan pada jantung dan saluran darah. Prosedur ini juga dilakukan untuk menentukan seberapa berkesan terapi penyakit jantung koronari dan untuk menentukan prognosis selanjutnya untuk penyakit ini..

Ekokardiografi stres mempunyai beberapa kontraindikasi. Ia tidak boleh diberikan kepada pesakit yang menderita pernafasan, ginjal, hati atau gagal jantung yang teruk. Ia juga dikontraindikasikan dalam infark miokard, aneurisma aorta, dan sejarah tromboemboli..

Ekokardiografi transesophageal

Ini adalah jenis kajian khas di mana sensor penghasil ultrasound diturunkan melalui orofaring melalui esofagus ke kedalaman yang diperlukan. Oleh kerana sensor mempunyai dimensi yang sangat kecil, ia melewati esofagus tanpa masalah. Walaupun begitu, kajian seperti ini dianggap cukup rumit dan dilakukan secara eksklusif di pusat perubatan khusus. Di samping itu, ada petunjuk khas kepadanya. Khususnya, pemeriksaan transesophageal dilakukan apabila pemeriksaan transthoracic standard tidak membenarkan penilaian keadaan jantung dan strukturnya. Khususnya, apabila terdapat keraguan mengenai fungsi yang betul dari injap jantung prostetik yang sebelumnya, jika terdapat kecurigaan aneurisma aorta dan cacat septum atrium, serta jika pesakit telah didiagnosis dengan endokarditis sifat berjangkit dan doktor mengesyaki abses akar aorta.

Pada masa yang sama, jenis kajian ini mempunyai kontraindikasi dari bahagian atas saluran pencernaan, iaitu dengan sebarang pembentukan esofagus tumor, pendarahan dari saluran gastrointestinal atas, adanya hernia diafragmatik yang besar atau pengembangan urat esofagus. Pemeriksaan transesophageal tidak boleh dilakukan pada pesakit dengan osteochondrosis tulang belakang serviks yang teruk, dengan ketidakstabilan vertebra serviks, dalam sejarah perforasi esofagus. Diagnosis mungkin rumit pada pesakit dengan penyakit tiroid.

Persiapan untuk echo KG

Sebagai peraturan, ketika melakukan ekokardiografi satu dan dua dimensi, serta ekokardiografi Doppler, tidak perlu ada persiapan khusus. Sekiranya pemeriksaan transesofagus ditentukan, ada sejumlah batasan.

Jadi, makanan terakhir mestilah tidak lebih dari enam jam sebelum prosedur. Minum juga tidak digalakkan. Segera sebelum prosedur, gigi palsu mesti dikeluarkan..

Pada malam sebelum pemeriksaan transesofagus, individu dengan sistem saraf labil disarankan untuk mengambil ubat penenang ringan. Selepas prosedur, pesakit memerlukan sedikit masa untuk pulih, jadi anda tidak boleh membebani diri anda dengan kerja sehingga akhir hari. Anda juga tidak boleh memandu..

Kaedah Kajian

Untuk ekokardiografi transthoracic, pesakit ditempatkan pada kedudukan di sebelah kiri. Apabila seseorang berada dalam kedudukan ini, bahagian atas jantung dan bahagian kiri dada mendekat bersama. Ini memungkinkan untuk memberikan visualisasi jantung yang paling tepat - hasilnya, keempat-empat kameranya segera kelihatan di monitor.

Doktor menggunakan gel pada sensor, yang meningkatkan hubungan elektrod dengan badan. Selepas itu, sensor dipasang secara bergantian terlebih dahulu di fossa jugular, kemudian di kawasan ruang interkostal kelima, di mana dorongan apikal jantung dapat dikendalikan dengan paling jelas, dan kemudian di bawah proses xiphoid.

Sudah tentu, setiap doktor berusaha untuk memastikan bahawa hasil kajian seakurat mungkin. Harus diingat bahawa bagaimana informatif prosedur bergantung pada tiga faktor utama.

Pertama sekali, ciri anatomi pesakit harus dipertimbangkan. Halangan serius untuk ultrasound adalah kegemukan, kecacatan dada, dan faktor lain yang serupa. Akibatnya, gambar yang dihasilkan mungkin kabur dan tidak akan ditafsirkan dengan betul. Untuk menjelaskan diagnosis, doktor dalam kes seperti ini mencadangkan pemeriksaan transesophageal atau MRI.

Kualiti peralatan harus diambil kira. Sudah tentu, peralatan yang lebih moden akan memberi lebih banyak peluang kepada doktor untuk mendapatkan maklumat yang cukup mengenai jantung pesakit.

Akhirnya, kecekapan pemeriksa harus dipertimbangkan. Pada masa yang sama, bukan hanya kemahiran teknikalnya yang penting (kemampuan untuk meletakkan pesakit pada posisi yang betul dan meletakkan sensor pada titik yang tepat), tetapi juga kemampuan untuk menganalisis data yang diperoleh.

Semasa melakukan ekokardiografi stres, pesakit terlebih dahulu diberi ekokardiografi biasa, dan kemudian sensor khas digunakan yang mencatat parameter semasa latihan. Untuk tujuan ini, ergometer basikal, ujian treadmill, elektrostimulasi transesophageal atau ubat digunakan. Dalam kes ini, beban awal minimum, dan kemudian secara beransur-ansur meningkat, mengawal petunjuk tekanan darah dan nadi. Sekiranya kesihatan pesakit bertambah buruk, pemeriksaan dihentikan.

Selama ini, elektrokardiogram dilakukan secara berterusan, yang memungkinkan untuk bertindak balas dengan segera sekiranya berlaku situasi yang melampau. Semasa bersenam, pesakit mungkin merasa pening, degupan jantung meningkat, rasa tidak selesa di jantung. Selepas beban berhenti, nadi melambatkan. Kadang-kadang, agar jantung dapat menormalkan sepenuhnya, ubat lain diperlukan. Dalam kes ini, keadaan pesakit dipantau dengan teliti sehingga pemulihan sepenuhnya.

Sebagai peraturan, keseluruhan prosedur berlangsung sekitar satu jam..

Ekokardiografi transesophageal bermula dengan pengairan rongga mulut dan faring pesakit dengan larutan lidocaine. Ini dirancang untuk mengurangkan refleks gag semasa pengenalan endoskopi. Selepas ini, pesakit diminta untuk berbaring di sebelah kirinya, memasukkan penutup mulut ke mulutnya dan memasukkan endoskopi melalui mana ultrasound akan diterima dan dihantar.

Menyatakan hasilnya

Doktor yang menjalankan kajian ini menyahsulit hasil ekokardiografi. Dia menghantar data yang diperoleh kepada doktor yang hadir, atau memberikannya secara langsung kepada pesakit.

Harus diingat bahawa mustahil untuk membuat diagnosis hanya berdasarkan hasil ekokardiografi. Data yang diperoleh dibandingkan dengan maklumat lain yang tersedia untuk doktor yang hadir: data dari ujian dan ujian makmal lain, serta gejala klinikal pesakit. Adalah mustahil untuk mempertimbangkan ekokardiografi sebagai kaedah diagnostik yang benar-benar bebas.

Di mana untuk melakukan ekokardiografi

Lakukan ekokardiografi standard baik di institusi perubatan negeri (poliklinik dan hospital), dan di pusat perubatan swasta. Untuk pendaftaran untuk pemeriksaan, anda harus memberi arahan doktor atau pakar kardiologi yang hadir.

Jenis ekokardiografi yang lebih spesifik - pemeriksaan transesofagus atau ekokardiografi stres - hanya boleh dilakukan di institusi perubatan khusus, kerana mereka memerlukan peralatan dan personel khas yang telah menjalani latihan khas.

Ekokardiografi pada kanak-kanak

Seperti yang telah dinyatakan di atas, kelebihan echocardiography yang tidak dapat dipertikaikan adalah tanpa invasif, tanpa rasa sakit dan keselamatan lengkap metodologi penyelidikan kardiologi ini. Manipulasi tidak dikaitkan dengan pendedahan radiasi, tidak menimbulkan komplikasi. Oleh itu, jika ada petunjuk yang tepat, kajian ini dapat disarankan tidak hanya untuk orang dewasa, tetapi juga untuk anak-anak.

Diagnosis akan membantu mengesan patologi kongenital tepat pada masanya pada anak-anak, yang pada gilirannya memungkinkan untuk memilih rawatan yang paling berkesan. Akibatnya, anak akan dapat menjalani kehidupan yang benar-benar penuh di masa depan.

Petunjuk untuk ekokardiografi kepada kanak-kanak adalah:

  1. Gumam jantung.
  2. Kemunculan sesak nafas sama ada semasa latihan fizikal atau ketika rehat.
  3. Sianosis bibir, segitiga nasolabial, hujung jari.
  4. Penurunan selera makan atau kekurangan selera makan, kenaikan berat badan yang terlalu perlahan.
  5. Aduan kelemahan dan keletihan yang berterusan, pengsan secara tiba-tiba.
  6. Aduan sakit kepala yang kerap.
  7. Ketidakselesaan di belakang sternum.
  8. Penurunan atau peningkatan tekanan darah.
  9. Kemunculan edema pada hujung kaki.

Dengan mengambil kira hakikat bahawa kaedah ini selamat, adalah mungkin untuk melakukan ekokardiografi untuk kanak-kanak lebih dari sekali untuk mengesan perkembangan penyakit atau menilai seberapa berkesan rawatan tersebut. Sekiranya perubahan patologi telah dikenal pasti, lakukan kajian sekurang-kurangnya sekali setiap dua belas bulan.

Penyediaan dan pelaksanaan prosedur untuk kanak-kanak

Seperti pesakit dewasa, kanak-kanak tidak memerlukan persiapan awal. Sebaiknya anak tidak makan apa-apa selama tiga jam sebelum kajian, kerana dengan perut penuh, diamati tinggi diafragma, yang dapat memutarbelitkan hasilnya.

Ibu bapa harus mengambil keputusan elektrokardiogram yang dibuat sehari sebelumnya, serta hasil kajian yang dilakukan sebelumnya. Tanpa gagal, bayi harus bersedia secara psikologi untuk prosedur tersebut, menjelaskan bahawa tidak ada yang akan menyakitinya.

Untuk menjalankan prosedur, bayi dililitkan ke pinggang dan diletakkan di sebelah kiri di sofa. Setelah menggerakkan sensor ke dada, doktor memeriksa gambarnya.

Ekokardiografi janin

Terdapat model ekokardiograf yang boleh anda lakukan untuk mengkaji janin yang terletak di rahim. Dalam kes ini, ibu dan anak yang belum lahir tidak akan dirugikan..

Sebagai peraturan, ekokardiografi janin (echocardiography pranatal atau janin) dijalankan dalam tempoh 18 hingga 22 minggu kehamilan. Matlamat utamanya adalah pengesanan penyakit jantung kongenital tepat pada masanya pada janin. Kajian ini memungkinkan untuk memeriksa aliran darah intrakardiak bayi di rahim ibu dan memberikan pemerhatian yang dinamik sehingga ia dilahirkan. Akibatnya, pakar kandungan-ginekologi dapat merancang kelahiran, dan ahli kardiologi mendapat peluang untuk mula merawat bayi sebaik sahaja dilahirkan.

Ekokardiografi janin dilakukan jika penyakit jantung kongenital berlaku pada saudara dekat pesakit, beberapa penyakit wanita hamil, di mana kemungkinan kecacatan kongenital pada janin meningkat (diabetes, penyakit sistemik tisu penghubung, epilepsi). Untuk tujuan profilaksis, ekokardiografi janin dilakukan sekiranya ibu mengambil antibiotik atau antikonvulsan pada trimester pertama. Diagnosis juga dilakukan dengan ibu yang berusia lebih dari 35 tahun. Juga, petunjuknya adalah penyimpangan yang dikesan semasa pemeriksaan ultrasound selama dua puluh minggu.

Maklumat kesihatan yang lebih segar dan relevan di saluran Telegram kami. Langgan: https://t.me/foodandhealthru

Kepakaran: ahli terapi, ahli nefrologi.

Jumlah pengalaman: 18 tahun.

Tempat kerja: Novorossiysk, Pusat Perubatan Nefros.

Pendidikan: 1994-2000 Akademi Perubatan Negeri Stavropol.

Latihan:

  1. 2014 - Kursus pendidikan berterusan "Terapi" berdasarkan Universiti Perubatan Negeri Kuban.
  2. 2014 - Kursus pendidikan berterusan "Nefrologi" berdasarkan GBOUVPO "Universiti Perubatan Negeri Stavropol".

Ultrasound jantung (Echo-KG) - jenis, petunjuk dan kontraindikasi, penyediaan, petunjuk dan norma, penyahkodan hasil, harga

Laman web ini memberikan maklumat rujukan untuk tujuan maklumat sahaja. Diagnosis dan rawatan penyakit harus dilakukan di bawah pengawasan pakar. Semua ubat mempunyai kontraindikasi. Perundingan pakar diperlukan!

Ultrasound jantung juga disebut echocardiography (Echo-KG) dan merupakan kaedah diagnostik berdasarkan pengambilan gambar organ pada monitor kerana berlalunya gelombang ultrasound melalui tisu dan memungkinkan untuk menilai struktur dan fungsi jantung secara keseluruhan dan strukturnya secara individu.

Echo-KG (ultrasound) jantung - apa itu?

Ultrasound jantung, juga disebut echocardiography, adalah kaedah diagnostik instrumental berdasarkan memperoleh gambaran organ dan struktur individu dengan menggunakan gelombang ultrasound yang dipancarkan dan dipantulkan. Faktanya ialah gelombang ultrasonik dapat melalui pelbagai tisu dan struktur biologi, ada yang dipantulkan kembali, ada yang dibiaskan, dan ada yang diserap. Penangkapan gelombang ultrasonik yang dipantulkan dari tisu jantung dengan penerimaan dan penguatannya oleh peralatan khusus membolehkan anda mendapatkan imej organ secara real time di monitor. Imbasan jantung dalam mod-M membolehkan anda mendapatkan bukan sahaja imej statik organ, tetapi juga untuk mengesan aktiviti fungsinya (atrium, kontraksi ventrikel, aliran darah, dll.). Mengimbas jantung dalam mod Doppler membolehkan anda menilai keadaan dan kelajuan aliran darah di pelbagai bahagian badan. Oleh itu, keseluruhan data yang diperoleh semasa ultrasound jantung membolehkan kita menilai bukan sahaja keadaan strukturnya, tetapi juga aktiviti fungsional dan aliran darah, dan, oleh itu, mendiagnosis pelbagai patologi yang ada.

Ultrasound jantung bukan hanya kaedah yang sangat bermaklumat untuk mendiagnosis pelbagai penyakit organ ini, tetapi juga benar-benar selamat, kerana ia tidak memerlukan persiapan khas pesakit dan tidak menyiratkan penembusan pelbagai peralatan perubatan ke rongga badan (dalam kebanyakan kes). Oleh itu, ultrasound bukan sahaja membolehkan anda mendiagnosis pelbagai jenis patologi jantung, tetapi juga tidak menimbulkan rasa tidak selesa kepada pesakit semasa kajian. Untuk keselamatan, kandungan maklumat yang tinggi dan ketiadaan ketidakselesaan semasa kajian, kaedah ultrasound jantung dihargai oleh doktor dan pesakit.

Pada masa ini, ultrasound jantung (Echo-KG) adalah salah satu kaedah utama untuk diagnosis patologi kardiovaskular, seperti penyakit jantung koronari (PJK), kardiomiopati, perikarditis dan malformasi. Di samping itu, ekokardiografi digunakan untuk memantau keadaan jantung yang berfungsi selepas operasi (prostetik injap jantung, dll.), Serangan jantung, dll. Dalam beberapa tahun kebelakangan ini, ultrasound jantung sering dimasukkan dalam satu set prosedur diagnostik yang dilakukan sebagai sebahagian daripada pemeriksaan pencegahan. Ini dilakukan dengan tujuan pengesanan awal penyakit sistem kardiovaskular yang belum dinyatakan secara klinikal dan tidak mengganggu pesakit sehingga dia pergi ke doktor.

Untuk mendapatkan jumlah maksimum maklumat mengenai keadaan dan fungsi jantung, ekokardiografi dilakukan dalam tiga mod berikut:

  • B-mode - juga dipanggil ekokardiografi dua dimensi. Membolehkan anda mendapatkan gambaran jantung, injap dan saluran darahnya. Dengan menggunakan ekokardiografi dua dimensi, anda boleh mendapatkan gambar statik jantung dan strukturnya dan, dengan itu, menilai keadaan dan strukturnya.
  • M-mode - juga dipanggil M-echo atau e -ocardiography satu dimensi. Membolehkan anda mendapatkan idea mengenai pergerakan pelbagai bahagian dan struktur organ (ini sangat penting untuk menilai aktiviti fungsional dan daya maju jantung dan strukturnya).
  • Mod Doppler (warna, berterusan atau gelombang berdenyut Doppler echocardiography) - membolehkan anda menilai kelajuan aliran darah dan gangguannya di pelbagai saluran jantung.

Biasanya, prosedur ultrasound jantung dilakukan dalam ketiga-tiga mod, kerana perlu untuk penilaian penuh dan menyeluruh mengenai keadaan dan fungsi organ.

Jenis ultrasound jantung

Jenis ultrasound jantung ditunjukkan di atas, bergantung pada akses yang digunakan untuk menjalankan kajian. Selalunya, dalam praktiknya, ultrasound jantung dilakukan dengan akses transthoracic, kerana ia adalah yang paling mudah, tetapi cukup bermaklumat. Ekokardiografi kontras dan transesofagus jarang berlaku, kerana, tentu saja, mereka membolehkan anda mendapatkan maklumat yang lebih terperinci, tetapi pada masa yang sama memerlukan manipulasi yang kompleks. Oleh itu, pilihan penyelidikan ini biasanya ditetapkan hanya apabila semasa ultrasound transthoracic sederhana, terdapat perubahan patologi yang sifat dan penyetempatannya memerlukan penjelasan. Dengan kardiografi transthoracic, contrast dan transesophageal, rakaman dilakukan dalam mod-B, mod-M dan mod Doppler.

Sebagai tambahan kepada klasifikasi ultrasound jantung di atas menjadi tiga pilihan, bergantung pada akses, terdapat dua bentuk ekokardiografi berikut:

  • Echo-KG pada waktu rehat - ultrasound jantung dilakukan ketika pesakit dalam keadaan rehat (berbaring, duduk, dalam satu perkataan, tidak mengalami aktiviti fizikal).
  • Stress Echocardiography - juga disebut stress echocardiography, di mana ultrasound jantung dilakukan ketika pesakit mengalami senaman fizikal (menggunakan treadmill atau basikal senaman) atau degupan jantungnya meningkat dengan elektrostimulasi transesophageal atau ubat. Stress-Echo-KG dilakukan dan diresepkan untuk diagnosis kes meragukan penyakit jantung koronari, ketika hasil ultrasound jantung ketika rehat tidak tepat.

Apabila seseorang dirujuk ke imbasan ultrasound jantung, Echo-KG selalu dilakukan dalam keadaan rehat, kerana kajian khusus ini adalah asas, semacam yang menyokong. Dan hanya jika semasa ultrasound transthoracic jantung biasa menunjukkan tanda-tanda patologi yang tidak memungkinkan untuk membuat diagnosis yang tepat atau ragu-ragu, maka sebagai ujian penjelasan tambahan, tekanan Echo-KG diresepkan. Oleh itu, apabila terdapat rujukan untuk ultrasound jantung, ini menunjukkan perlakuan ekokardiografi konvensional ketika rehat dengan akses transthoracic. Tetapi untuk semua jenis ultrasound jantung lain (ekokardiografi tekanan, transesophageal, echocardiography kontras), doktor menetapkan arahan yang berasingan yang menunjukkan versi kajian diagnostik yang harus dilakukan oleh pesakit..

Apa yang menunjukkan ultrasound jantung?

Ultrasound jantung dapat "menunjukkan" pelbagai patologi organ. Secara semula jadi, kaedah ultrasound jantung "menunjukkan" doktor tidak membuat kesimpulan, tetapi memungkinkan untuk menilai keadaan tisu lembut, injap, aktiviti kontraktil miokardium, mengukur ketebalan dinding jantung, jumlah rongga jantung, kelajuan aliran darah melalui bahagian jantung dan saluran darah, dan berdasarkan data untuk menyimpulkan jenis patologi yang terdapat dalam kes ini.

Pada prinsipnya, ekokardiografi yang dilakukan oleh sebarang akses membolehkan anda menilai parameter berikut yang mencerminkan keadaan dan fungsi jantung:

  • Ukuran, struktur, keutuhan dinding dan bentuk pelbagai bahagian jantung (atria, ventrikel);
  • Jisim miokardium ventrikel;
  • Kontraktilitas atrium dan ventrikel;
  • Tekanan di ventrikel dan atria;
  • Isipadu darah dipam setiap unit masa;
  • Keadaan aliran darah di jantung;
  • Keadaan injap jantung (sama ada terdapat penyempitan, prolaps, tumbuh-tumbuhan di cusps, dll.);
  • Keadaan arteri pulmonari dan aorta;
  • Kehadiran cecair di rongga perikardial;
  • Kehadiran formasi di jantung (gumpalan darah, tumor, tali pusat, dll.).

Ultrasound jantung mengikut analisis parameter di atas membolehkan anda mengenal pasti penyakit sistem kardiovaskular berikut:
  • Kecacatan jantung (kongenital atau diperolehi);
  • Pembekuan darah di atria atau ventrikel jantung;
  • Penyakit jantung yang meradang (endokarditis, miokarditis, perikarditis);
  • Penyakit jantung koronari (termasuk serangan jantung);
  • Aritmia;
  • Kardiomiopati;
  • Neoplasma (tumor) jantung;
  • Hipertensi arteri;
  • Kegagalan jantung kronik
  • Patologi aorta dan urat pulmonari (contohnya, aneurisma aorta, dll.).

Di samping itu, ultrasound membolehkan anda menilai keadaan jantung dengan latar belakang terapi penyakit kardiovaskular yang berterusan, dan juga selepas pembedahan jantung (contohnya, prostetik injap, memasang alat pacu jantung, dll.).

Petunjuk untuk ultrasound jantung

Seluruh petunjuk untuk ultrasound jantung dapat dibahagikan kepada dua kumpulan besar. Kumpulan pertama merangkumi petunjuk sifat terancang ketika orang yang benar-benar sihat diperiksa yang tidak melihat apa-apa gejala patologi sistem kardiovaskular, tetapi yang perlu menjalani kajian untuk menilai keadaan jantung dan mengenal pasti kemungkinan patologi tersembunyi yang pada peringkat awal dan belum dimanifestasikan oleh gejala klinikal. Kumpulan kedua merangkumi petunjuk untuk ultrasound jantung, berdasarkan kehadiran pada seseorang yang sudah dikesan atau hanya disyaki penyakit sistem kardiovaskular, yang ditunjukkan oleh gejala klinikal yang khas.

Oleh itu, keadaan dan kes berikut adalah petunjuk yang dirancang untuk menjalani ultrasound jantung oleh orang yang agak sihat:

  • Kanak-kanak yang baru lahir - ultrasound jantung dilakukan untuk mendiagnosis kecacatan atau malformasi kongenital.
  • Masa pubertas (remaja) - Ultrasound jantung dilakukan untuk mengenal pasti gangguan fungsi organ kerana pertumbuhan pesat dan beban tinggi pada sistem kardiovaskular.
  • Wanita hamil - ultrasound jantung dilakukan untuk menilai keadaan dan daya maju fungsi badan, serta untuk mengenal pasti kemungkinan patologi tersembunyi. Ultrasound jantung adalah salah satu daripada kajian tersebut, bergantung pada hasil yang mana seorang wanita akan dibenarkan atau dilarang melahirkan melalui saluran kelahiran semula jadi. Dengan kata lain, jika hasil ultrasound jantung adalah normal, maka dari sisi jantung dan saluran darah tidak ada halangan untuk melahirkan melalui jalan semula jadi, dan seorang wanita dapat melahirkannya sendiri, kecuali, tentu saja, ada kontraindikasi lain. Tetapi jika, menurut hasil ultrasound jantung, ada patologi yang dinyatakan, maka pakar kardiologi melarang kelahiran semula jadi kerana risiko tinggi wanita meninggal akibat serangan jantung secara tiba-tiba, kegagalan jantung, dll. Dalam situasi seperti itu, pembedahan caesar dirancang..
  • Atlet - Ultrasound jantung dilakukan untuk mengkaji perubahan struktur organ terhadap latar belakang senaman fizikal yang tinggi.

Keadaan berikut adalah petunjuk untuk ultrasound jantung pada orang yang disyaki atau sudah dikesan patologi sistem kardiovaskular:

1. Kecurigaan endokarditis (sakit atau rasa tidak selesa di jantung, sesak nafas setelah sakit tekak, demam merah, serangan sakit reumatik pada sendi atau semasa penggunaan ubat intravena).

2. Kecurigaan terhadap penyakit sistem kardiovaskular, ditunjukkan oleh salah satu daripada gejala berikut:

  • Sesak nafas (berlaku dengan senaman fizikal yang sederhana, tekanan emosi yang kuat, atau ketika rehat);
  • Kesakitan atau ketidakselesaan di jantung dan di belakang sternum;
  • Gumaman jantung yang didengar;
  • Sensasi "gangguan" dalam kerja jantung atau degupan jantung yang terlalu kerap;
  • Pening dan sakit kepala secara berkala;
  • Kelemahan tanpa sebab;
  • Episod kehilangan kesedaran;
  • Tangan dan kaki yang sentiasa sejuk;
  • Pewarnaan kulit yang sentiasa pucat atau sianotik;
  • Peningkatan berat badan yang lemah pada kanak-kanak.
3. Kecederaan dada yang lalu.

4. Kursus antibiotik untuk rawatan tumor malignan.

5. Kehadiran penyakit sistem kardiovaskular yang terdeteksi sebelumnya (hipertensi arteri, penyakit jantung koronari, kecacatan jantung, kegagalan jantung kronik, aritmia, kardiomiopati, angina pectoris, infark miokard, tumor, aneurisma aorta, dan lain-lain) - ultrasound dilakukan untuk mengawal untuk keadaan jantung semasa terapi.

6. Operasi jantung yang dilakukan (prostetik injap, pengenalan alat pacu jantung, dll.).

Kontraindikasi untuk ultrasound jantung

Tidak ada kontraindikasi mutlak untuk ultrasound jantung. Maksudnya, situasi seperti ini apabila kajian ini tidak dapat dilakukan kerana fakta bahawa ia dapat menyebabkan kemerosotan tajam dalam keadaan pesakit tidak ada. Walau bagaimanapun, ultrasound jantung (akses transthoracic) mungkin sukar dalam kes berikut:

  • Kelenjar susu bersaiz besar pada wanita;
  • Rambut dada yang kuat pada lelaki;
  • Kegemukan yang teruk pada lelaki dan wanita;
  • Ubah bentuk yang teruk (tulang rusuk, dll.) Atau kecederaan dada;
  • Proses keradangan pada kulit dada;
  • Kehadiran asma bronkial, bronkitis kronik, penyakit paru-paru obstruktif kronik, atau pengalaman jangka panjang perokok berat.

Ekokardiografi transesophageal boleh menjadi sukar sekiranya seseorang mempunyai penyakit esofagus atau peningkatan refleks muntah.

Ultrasound jantung kanak-kanak

Pada masa ini, kanak-kanak tahun pertama kehidupan perlu menjalani ultrasound jantung pada usia 1 dan 12 bulan secara terancang sebagai sebahagian daripada pemeriksaan rutin untuk mengenal pasti kemungkinan malformasi kongenital dan menilai keadaan organ. Ini biasanya dilakukan di klinik di tempat kediaman. Di samping itu, secara terancang, semua kanak-kanak menjalani ultrasound pada usia 14 tahun, walaupun mereka tidak mengalami sebarang aduan atau gejala dari jantung. Ini juga dilakukan sebagai bagian dari pemeriksaan pencegahan dan pengenalpastian kemungkinan patologi tersembunyi yang berada pada tahap awal dan tidak menunjukkan gejala klinikal..

Dalam semua kes lain, ultrasound jantung dilakukan untuk kanak-kanak hanya seperti yang ditetapkan oleh doktor, jika kanak-kanak mempunyai aduan dan gejala berikut yang menunjukkan kemungkinan patologi sistem kardiovaskular:

  • Bunyi di hati didengar oleh stethophonendoscope;
  • Keletihan, sesak nafas atau segitiga nasolabial kebiruan dengan sedikit latihan fizikal;
  • Kesakitan atau ketidakselesaan di belakang sternum atau bahagian kiri dada;
  • Penolakan makanan, kenaikan berat badan yang buruk;
  • Penyejukan berkala tangan dan kaki;
  • Pengsan berkala, pening;
  • Sering batuk kering tanpa demam;
  • Riak urat serviks dan aorta di kawasan di bawah lubang perut;
  • Perubahan dikesan pada elektrokardiogram (ECG).

Sekiranya terdapat gejala di atas, imbasan ultrasound jantung membolehkan anda menentukan sama ada ia disebabkan oleh gangguan fungsi (tidak memerlukan rawatan, hilang sendiri) atau penyakit serius.

Pada kanak-kanak tahun pertama kehidupan, semasa ultrasound jantung, tingkap bujur terbuka sering dijumpai, yang sehingga usia dua tahun tidak dianggap sebagai patologi, tetapi merujuk kepada pilihan biasa. Sehingga dua tahun, tingkap bujur harus ditutup. Pada kanak-kanak prasekolah dan usia sekolah, murmur jantung sering direkodkan, dan menurut hasil ultrasound, prolaps injap dikesan, yang juga dianggap sebagai pilihan normal hingga usia 18 tahun.

Ultrasound jantung untuk orang dewasa

Ultrasound jantung untuk orang dewasa dilakukan mengikut petunjuk yang ditunjukkan dalam bahagian di atas. Di samping itu, dalam beberapa kes, ultrasound jantung dimasukkan dalam program pemeriksaan pencegahan pekerja perusahaan. Sebagai peraturan, ultrasound jantung sebagai sebahagian daripada pemeriksaan profesional dilakukan untuk orang yang bekerja di industri yang berpotensi berbahaya, di mana kemerosotan kesejahteraan pekerja boleh menyebabkan kemalangan dan kematian, misalnya, juruterbang, pekerja di ketinggian, dll..

Echo-KG semasa kehamilan

Semasa mengandung, Echo-KG dapat dilakukan oleh ibu hamil sendiri dan janin. Ibu Echo-KG yang sangat masa depan tidak dilakukan secara rutin sebagai sebahagian daripada pemeriksaan standard, kerana ini tidak diperlukan. Tetapi jika ahli terapi, berdasarkan data pemeriksaan dan ECG, mengesyaki adanya patologi sistem kardiovaskular, maka ultrasound juga diresepkan untuk wanita hamil, yang diperlukan untuk mengenal pasti kemungkinan penyakit.

Ekokardiografi jantung janin semasa kehamilan juga tidak diresepkan dan tidak dilakukan secara rutin, kerana dalam kerangka pemeriksaan pemeriksaan ultrasound standard (pada 12, 20 dan 30 minggu), doktor dan sebagainya memeriksa dengan teliti keadaan semua organ dan sistem untuk kecacatan. Tetapi jika doktor mengesyaki pelanggaran jantung atau kecacatan pada janin, maka dia juga boleh menetapkan Echo-KG jantung anak yang belum lahir.

Persediaan untuk Echo KG

Melakukan Echo-KG tidak memerlukan latihan khas. Pada malam sebelum kajian, anda boleh melakukan aktiviti harian biasa. Satu-satunya syarat yang dapat dipertimbangkan sebagai persediaan untuk melakukan ultrasound jantung adalah keperluan untuk tetap tenang dan mengelakkan senaman fizikal yang tinggi atau kegembiraan yang berlebihan pada hari kajian.

Sebaiknya bawa tuala atau tisu kering bersama anda dengan imbasan jantung pada ultrasound, sehingga setelah prosedur selesai, lap gel yang digunakan untuk meningkatkan kualiti gambar yang diperoleh dari kulit..

Bagaimana ultrasound jantung dilakukan??

Untuk melakukan ultrasound transthoracic jantung, perlu mengeluarkan pakaian dari bahagian atas badan dan berbaring di sofa di bahagian belakang atau di sebelah kiri. Doktor menggunakan gel khas pada kulit dada, yang diperlukan untuk mendapatkan gambar yang paling terperinci tanpa gangguan. Gel mungkin sejuk, yang untuk waktu yang singkat menimbulkan sensasi yang tidak menyenangkan, namun, ia cepat berlalu. Kemudian doktor memasang sensor alat di pelbagai titik dada dan melakukan kajian yang berlangsung dari 20 hingga 40 minit.

Sekiranya ekokardiografi kontras ditetapkan, maka agen kontras disuntik secara intravena, maka gel dengan cepat digunakan pada kulit dada, selepas itu doktor mengarahkan sensor ke permukaan dada, melakukan kajian.

Sekiranya tekanan Echo-KG diresepkan, doktor terlebih dahulu memilih kaedah yang mana kadar denyutan jantung akan meningkat. Ini mungkin mengayuh basikal senaman dalam posisi berbaring atau duduk, berjalan / berlari di treadmill, rangsangan elektrik transesofagus jantung, atau pemberian ubat (Dobutamine, Dipyridamole, Adenosine). Sekiranya kaedah mengayuh basikal atau berlari di sepanjang jalan dipilih, pesakit mula melakukan ini, dan doktor pada masa ini melakukan ultrasound jantung. Sekiranya rangsangan elektrik transesofagus dipilih, pesakit berbaring di sofa di sisinya, elektrod dimasukkan ke dalam kerongkongan, dengan mana doktor menjengkelkan jantung, menyebabkannya berdegup lebih cepat, dan pada masa yang sama melakukan ultrasound jantung. Sekiranya kaedah pentadbiran ubat dipilih, maka pesakit diberi ubat, selepas itu doktor melakukan ultrasound jantung.

Sekiranya echocardiography transesophageal diresepkan, maka pesakit diletakkan di sofa di sisinya, doktor memasukkan sensor ultrasound ke dalam esofagus dan melakukan kajian.

Setelah ultrasound jantung selesai, anda boleh berpakaian, meninggalkan dan melakukan aktiviti biasa, mengelakkan beban tinggi dan kegembiraan yang kuat.

Petunjuk Echo-KG dan norma ultrasound jantung

Semasa ultrasound jantung, doktor menilai parameter berikut:

  • Ukuran diastolik akhir ventrikel kiri (normalnya ialah 3,4 - 5,5 cm) - yang berada dalam keadaan relaks;
  • Saiz sistolik akhir ventrikel kiri (normal ialah 2.5 - 4.1 cm) - yang ada dalam keadaan pengecutan;
  • Isipadu diastolik ventrikel kiri (biasanya 55 - 150 ml) - yang ada dalam keadaan relaks;
  • Isipadu sistolik ventrikel kiri (normal 18 - 40 ml) - yang ada dalam keadaan pengecutan;
  • Fraksi ejeksi ventrikel kiri (normal 55 - 65%) - menunjukkan berapa peratus darah yang dikeluarkan oleh jantung untuk pengurangan berbanding jumlah darah dalam ventrikel;
  • Pecahan pemendekan ventrikel kiri (normal 30 - 40%);
  • Ketebalan dinding posterior ventrikel kiri (normal 0,9 - 1,1 cm);
  • Jisim miokard ventrikel kiri (normal pada lelaki 135 - 182 g, pada wanita - 95 - 141 g);
  • Indeks jisim miokardium ventrikel kiri (biasanya pada lelaki 71 - 94 g / m 2, pada wanita - 71 - 89 g / m 2);
  • Ketebalan septum interventrikular (normal 0,7 - 1,1 cm);
  • Lawatan (anjakan) septum interventrikular ke sisi semasa pengecutan jantung (biasanya 0.5 - 0.95 cm);
  • Ukuran rongga ventrikel kanan (normal 2.6 - 3.1 cm);
  • Ketebalan dinding ventrikel kanan (normal 0,2 - 0,5 cm);
  • Ukuran atrium kiri (normal 1,85 - 3,5 cm);
  • Ukuran atrium kanan (normal 2,7 - 4,5 cm);
  • Diameter aorta pada tahap sinus Valsalva (2.1 - 3.9 cm);
  • Diameter aorta pada tahap bahagian menaik (normal 2.2 - 3.4 cm);
  • Membuka cusps injap aorta (normal 1.5 cm atau lebih);
  • Kawasan bukaan injap mitral (normal 4 cm 2);
  • Isipadu darah (biasanya 60 - 100 ml) - jumlah darah yang dikeluarkan oleh ventrikel kiri dalam satu pengecutan.

Di samping itu, doktor menilai keadaan perikardium, pergerakan cusps injap, mendedahkan sama ada terdapat keruntuhan penebalan, penyempitan atau tidak lengkap, sama ada terdapat refluks darah terbalik di rongga jantung (regurgitasi). Kawasan ketiadaan atau penurunan kekuatan kontraksi miokardium juga dikenal pasti, keadaan perikardium dinilai..

Tafsiran ultrasound jantung

Penyahkodan ultrasound jantung yang betul dan tepat hanya dapat dilakukan oleh pakar yang, berdasarkan data yang diperoleh, serta gejala dan hasil pemeriksaan lain, akan membuat diagnosis. Walau bagaimanapun, agar seseorang dapat berorientasi secara umum dalam hasil imbasan ultrasound jantung, di bawah ini kami akan memberikan nilai yang mungkin dari pelbagai parameter yang berada di luar julat normal.

Peningkatan ukuran atria dan / atau ventrikel mungkin menunjukkan kardiomiopati dilatasi, kegagalan jantung kronik, atau kegagalan injap jantung.

Peningkatan atau penurunan ukuran aorta mungkin menunjukkan aterosklerosis atau aneurisma.

Peningkatan ketebalan dinding jantung mungkin menunjukkan hipertensi arteri, penyempitan mulut aorta, penyakit jantung kongenital, anemia.

Sekiranya terdapat fokus di mana miokardium berkontrak sedikit atau sama sekali tidak berkontrak, serta penipisan dinding jantung, maka ini menunjukkan serangan jantung yang dipindahkan atau berkembang.

Sekiranya penutup injap bergerak ke arah yang berbeza, tidak menutup atau membuka sepenuhnya, menebal atau menipis, ini menunjukkan kecacatan jantung (contohnya, stenosis atau kekurangan injap, dll.). Sekiranya bukaan injap menyempit, maka kita bercakap mengenai stenosis. Dan jika, sebaliknya, penutup injap tidak runtuh sepenuhnya, terdapat bukaan di dalamnya melalui bahagian mana darah mengalir kembali, maka ia adalah kegagalan.

Peningkatan pecahan ejeksi mungkin menunjukkan hipertiroidisme, dan penurunan kegagalan jantung.

Perubahan dalam kontraktilasi jantung mungkin menunjukkan penyakit jantung koronari, penyakit jantung, miokarditis, kardiomiopati, atau aktiviti fizikal yang berpanjangan.

Sekiranya lebih daripada 30 ml cecair dijumpai di perikardium, maka ini menunjukkan perikarditis.

Sekiranya peningkatan echogenicity miokardium, penebalan dan penambahan berat badannya dikesan, maka disyaki kerosakan infiltratif pada jantung, seperti, misalnya, amiloidosis, sarcoidosis, hemochromatosis.

Di mana untuk membuat ultrasound jantung?

Ultrasound jantung boleh dilakukan di institusi perubatan negeri, baik pesakit luar dan pesakit dalam. Oleh itu, ultrasound jantung antara kemudahan pesakit luar dilakukan di poliklinik multidisiplin atau perundingan, di poliklinik daerah (jika ada pakar). Di antara institusi perubatan pegun, ultrasound jantung dilakukan di hospital kardiologi khusus (institusi penyelidikan kardiologi, pusat kardiologi, dll.), Serta di hospital multidisiplin yang besar, sama ada bandar atau wilayah.

Ultrasound jantung juga dilakukan di pusat perubatan swasta di mana pakar berkaitan bekerja..

Doktor mana yang melakukan ultrasound jantung?

Harga ultrasound jantung

Kos ultrasound jantung berbeza-beza, disebabkan oleh perbezaan harga institusi perubatan negeri dan swasta di mana kajian ini dijalankan. Di samping itu, harganya bergantung pada jenis penyelidikan, kos tinggi dan kebaharuan peralatan ultrasound, kelayakan pakar, dll. Pada masa ini, kos ultrasound transthoracic jantung konvensional berkisar antara 300 hingga 8,000 rubel, tekanan Echo-KG - dari 1,500 hingga 20,000 rubel, dan ekokardiografi transesophageal - dari 2,500 hingga 30,000 rubel.

Ulasan mengenai ultrasound jantung

Sebilangan besar ulasan (lebih daripada 95%) mengenai ultrasound jantung adalah positif, kerana prosedur ini tidak menyakitkan, selamat, tetapi sangat bermaklumat, ini memungkinkan anda untuk mendiagnosis pelbagai penyakit pada peringkat awal dan membezakan patologi serius dari gangguan sementara yang berfungsi sebagai jantung. Dalam ulasan tersebut dinyatakan bahawa, sayangnya, seseorang sering harus menjalani ultrasound jantung secara berbayar, kerana terdapat barisan yang sangat besar untuk diagnosis percuma. Harus diingat bahawa tinjauan pada ultrasound jantung adalah positif semasa kajian untuk kanak-kanak dan orang dewasa, dan wanita hamil.

Sebenarnya, tidak ada ulasan negatif mengenai ultrasound jantung, seperti itu. Dan ulasan negatif yang ada disebabkan oleh pendapat yang tidak banyak mengenai prosedur itu sendiri, tetapi mengenai doktor yang menjalankannya. Dalam beberapa kes, pesakit mengalami kekasaran, kekasaran atau kecekapan rendah doktor, yang menjadi alasan untuk kesan negatif kajian.

Pengarang: Nasedkina A.K. Pakar Penyelidikan Bioperubatan.

Adalah Penting Untuk Menyedari Vaskulitis