Ekstrasistol, gegaran di jantung - bagaimana saya menyingkirkannya

Dalam artikel ini saya akan memberitahu anda bagaimana saya menghilangkan extrasystoles. Kesimpulan penting akan berada di akhir artikel..

Saya pertama kali menemui extrasystoles sepuluh tahun yang lalu, pada usia 26 tahun. Saat itu musim panas, ada panas di jalan, saya duduk di kerusi berlengan di tempat kerja saya. Tiba-tiba, pekerja berlari ke salah satu komputer untuk melihat sesuatu yang menarik. Saya terbenam dalam pekerjaan, tetapi saya juga ingin tahu tentang sesuatu. Saya bangun dari kerusi saya untuk pergi ke komputer seterusnya. Tiba-tiba, saya merasakan beberapa gegaran kuat di hati saya, yang dengan setiap rentak menjadi lemah dan akhirnya tenang. Kesan pertama adalah bahawa hati saya berhenti, saya sangat takut dan melompat keluar dari pejabat. Nampaknya jantung saya terus berdegup, dan saya sedikit tenang. Saya keluar, menyalakan sebatang rokok dan duduk di bangku simpanan, cuba memahami apa yang berlaku di hati saya. Tiba-tiba, jantung saya mula berdegup lagi, saya segera melompat. Kali ini saya menjadi lebih teruk. Saya segera menghubungi isteri saya.

Saya mula panik, saya mengucapkan selamat tinggal kepadanya, mengatakan bahawa saya sedang mati, diminta untuk memanggil ambulans. Isteri saya segera memanggil ambulans, mengatakan bahawa saya mempunyai hati yang buruk, dia sendiri datang dengan teksi. Ambulans tiba dengan cepat. Mereka segera memasukkan saya ke dalam kereta dan mula mengukur tekanan. Ia ditinggikan, mereka memukul saya dengan tembakan panas. Mereka juga membuat kardiogram dan mengatakan bahawa tidak ada serangan jantung. Pada masa itu isteri saya tiba dan kami pergi ke hospital dengan ambulans.

Mereka membuat kardiogram di hospital, mengambil ujian, dan yang mengejutkan saya, mereka mengatakan bahawa semuanya sesuai dengan hati.

Keesokan paginya, ketika saya menghampiri pejabat, saya berasa tidak enak. Segala-galanya di dadaku terkepal, aku menyangka bahawa serangan jantung bermula lagi. Saya memanggil isteri saya, dan dia sekali lagi memanggil saya ambulans. Semuanya berulang lagi. Hati saya baik-baik saja.

Kemudian bermula episod berulang gegaran di jantung dan serangan panik. Kami memanggil ambulans hampir setiap hari, pergi ke doktor. Tidak ada yang tahu apa yang salah dengan saya. Mereka cuba merawat dengan beberapa jenis ubat jantung.

Akhirnya saya berjumpa dengan ahli terapi yang merujuk saya kepada ahli psikoterapi di tengah keadaan sempadan.

Saya memberitahu ahli terapi mengenai gegaran di hati saya, mengenai kegelisahan, dia mendengarkan saya dan segera memberi ubat antidepresan. Keputusan itu adalah: serangan panik. Baca juga bagaimana saya menyingkirkan serangan panik..

Untuk beberapa waktu saya tidak mahu minum pil, tetapi kemudian saya membuat keputusan dan berasa lebih sihat. Gegaran di jantung (extrasystoles) menurun, dan tahap kegelisahan juga menurun. Saya telah mengambil antidepresan selama beberapa tahun. Tetapi sama, extrasystoles kadang-kadang mengganggu saya dengan kuat. Saya sangat takut kepada mereka. Sepertinya saya boleh menyebabkan kematian. Saya membaca artikel mengenai extrasystoles di Internet. Pada prinsipnya, di mana sahaja mereka menulis bahawa mereka tidak berbahaya.

Di sini, sebagai contoh, apa yang ditulis oleh pakar kardiologi terkenal, MD, Guglin Eduard Romanovich mengenai extrasystoles:

Lazimnya, gegaran tersebut dikaitkan dengan pengecutan jantung pramatang. Mereka dipanggil extrasystoles dan mewakili bentuk gangguan irama jantung yang paling kerap dan tidak berbahaya..

Extrasystole adalah manifestasi peningkatan kegembiraan otot jantung. Selalunya, ini adalah beberapa perubahan fungsional, tetapi kita tidak menemui perubahan organik. Dan jantung, walaupun kadang-kadang bertahun-tahun extrasystole, tetap sihat. Mereka tidak memendekkan usia, tidak meningkatkan risiko penyakit lain atau kematian. Mereka tidak berbahaya. Dan ubat-ubatan yang kita cuba tekan dengan kejayaan yang lebih besar atau lebih rendah, mengurangkan kekerapannya, adalah sebatian yang cukup beracun. Dalam kajian besar, telah berulang kali didapati bahawa menekan extrasystoles dengan ubat-ubatan antiarrhythmic adalah lebih buruk, tidak lebih baik. Oleh itu, kita biasanya berusaha meyakinkan pesakit agar tidak merawat extrasystole..

Seluruh masalahnya adalah bahawa dalam keadaan normal sistem saraf pusat mereka tidak mencapai kesedaran, tidak naik di atas subkorteks dan tidak dirasakan. Dan dengan peningkatan kegembiraan, dengan pelbagai neurosis, isyarat ini menerobos penghalang (penapis) subkorteks dan sudah dirasakan pada tahap kesedaran sebagai sesuatu yang ekstra, mengganggu. Dengan kepekaan saraf yang meningkat, mereka dianggap sebagai gangguan, patologi dan ketakutan, penggera, mengganggu kehidupan. Anda hanya perlu percaya bahawa extrasystoles ini bukan penanda penyakit jantung organik, tidak memendekkan jangka hayat dan, sebagai peraturan, tidak memerlukan rawatan. Tetapi, jika mereka merosakkan kehidupan, mengurangkan kualitinya, adalah mungkin untuk melakukan rawatan dengan ubat penenang, ubat penenang. Mereka meningkatkan ambang kepekaan dan memindahkan reaksi ini kembali ke tahap subkorteks, mengurangkan tahap persepsi mereka dengan sedar. Mereka meningkatkan toleransi terhadap gangguan, menjadikannya kurang kelihatan, kurang mengganggu..

Menganalisis ekstrasistol saya selama 10 tahun, saya mendedahkan beberapa corak dalam manifestasi mereka. Berikut adalah keadaan yang paling biasa yang menyebabkannya:

  • minuman yang mengandungi kafein (mis. teh, cola);
  • alkohol. Biasanya extrasystoles muncul pada hari selepas minum alkohol, dan, anehnya, pada saat minum alkohol, extrasystoles tidak begitu diperhatikan, mungkin ini disebabkan oleh kelonggaran badan. Tetapi pada keesokan harinya terdapat lebih banyak;
  • postur lengkung. Semasa saya membongkok, terdapat lebih banyak extrasystole;
  • makan tengah hari yang sedap;
  • duduk dengan kaki;
  • keadaan tertekan. Pada masa tekanan atau beberapa waktu selepas itu, jumlah extrasystoles meningkat;
  • penyahhidratan;
  • pakaian ketat, ketat (contohnya, seluar dalam, atau tali elastik yang padat dari stoking).

Saya tidak dapat mengatakan bahawa sebab di atas adalah sumber utama extrasystoles. Bagaimanapun, sehingga usia 26 tahun saya tidak mempunyai extrasystoles. Ternyata pasti ada sebabnya, yang tepat adalah sumber utama gegaran di jantung.

Saya membincangkan masalah ini, misalnya, kira-kira beberapa minggu sebelum manifestasi pertama extrasystoles, saya mengalami tekanan yang melampau di tempat kerja. Beberapa minit sebelum extrasystoles pertama muncul dalam hidup saya, saya minum teh yang kuat. Saya juga duduk sangat terbaring, berbaring di kerusi.

Mengenai tekanan, ini bukan tekanan pertama dalam hidup saya, dan jelas bahawa saya pernah mengalami tekanan yang lebih teruk, tetapi tidak pernah ada extrasystoles.

Atau tekanan terkumpul sepanjang hidup saya dan mencapai tahap yang membawa kepada pembentukan extrasystoles. Atau, seperti yang saya percaya, dari gaya hidup yang tidak menetap dan dari postur tubuh yang tidak betul, pergeseran jantung berlaku, dan ia mula melakukan impuls elektrik tertentu secara tidak betul. Mungkin jantung mula terletak berdekatan dengan beberapa saraf, akibat perpindahan. Artinya, versi utama terjadinya extrasystoles, yang saya ikuti selama beberapa waktu, adalah perpindahan jantung relatif terhadap kedudukan awalnya.

Sebagai contoh, di kalangan atlet yang terlibat dalam sukan basikal (berlari dan berjalan, berlari dengan bermain ski, berenang, mendayung, berbasikal), paksi elektrik jantung terletak terutamanya secara menegak. Paksi elektrik jantung atlet yang terlibat dalam sukan asiklik dicirikan terutamanya oleh kedudukan mendatar. Latihan asiklik merangkumi latihan seperti itu, di mana watak aktiviti motor berubah secara mendadak. Latihan jenis ini adalah semua permainan sukan, seni mempertahankan diri, menyelam dan melompat, latihan gimnastik dan akrobatik, ski air dan gunung, bermain luncur angka.

Bagi kajian remaja, kadar denyutan jantung mencapai nilai tertinggi pada pesakit kolerik - 85 atau lebih denyutan seminit. Kecenderungan terbesar untuk aritmia terdapat pada kolerik dan melankolik. Kedudukan paksi elektrik jantung pada remaja dengan temperamen yang berbeza lebih kerap berbeza pada orang-orang yang asli dan phlegmatic - 60%, pada orang-orang melankolik dan kolerik, kebanyakannya masing-masing menegak 60% dan 75%, sementara kedudukan normal dalam 25%.

Ternyata persiapan fizikal (atau, sebaliknya, gaya hidup yang tidak aktif) dan keadaan emosi mempengaruhi hati kita.

Baru-baru ini, saya berhenti minum alkohol, merokok, dari cecair - saya minum air sahaja, saya berhenti makan gula-gula. Bilangan ekstrasistol menurun, tetapi tetap berlanjutan. Apa yang membantu menghilangkan ekstrasistol sepenuhnya, baca di bawah.

Mengenai jantung, kemungkinan besar, jika anda tidak melatihnya, maka seiring bertambahnya usia, ia menjadi lemah, dan berubah kedudukannya (pergeseran) dan, mungkin, bersentuhan dengan beberapa sumber impuls elektrik atau getaran (mungkin saraf, perut dan dan lain-lain.). Sekiranya anjakan jantung (melemah) disebut faktor utama dalam penampilan extrasystoles, maka sekunder adalah, misalnya, tekanan, makanan yang enak, dehidrasi, dll. secara amnya, apa sahaja sebab yang saya jelaskan di atas.

Tetapi apa yang akan berlaku jika kita membuang faktor utama ini dan mengembalikan jantung ke kedudukan asalnya, yang, misalnya, pada masa remaja, ketika kita berlari, melompat, secara umum selalu bergerak dan jantung dilatih, ia diketatkan dan menduduki kanan kedudukan.

Sekiranya tidak ada faktor utama (jantung lemah, yang kemungkinan besar berada dalam kedudukan yang salah), maka faktor sekunder tidak akan dapat menyebabkan extrasystoles - ia hilang begitu sahaja. Sebahagiannya saya mengesahkan teori ini dengan mula belajar mengenai pelatih elips. Simulator sedemikian biasanya terletak di gimnasium. Mereka berlaku untuk peralatan kardiovaskular. Simulator ini dapat meningkatkan kekuatan paru-paru dan jantung, memperbaiki sistem kardiovaskular. Saya membeli simulator seperti itu di rumah. Tentunya otot jantung dapat dikuatkan dengan cara lain..

Saya memulakan latihan di simulator, secara beransur-ansur meningkatkan beban. Extrasystoles benar-benar hilang. Di sini sekali lagi, semuanya mesti bersifat individu (mungkin beban sederhana mencukupi). Adalah perlu untuk berunding dengan pakar!

Ini secara tidak langsung mengesahkan teori saya mengenai kejadian extrasystoles yang disebabkan hanya oleh dua faktor utama - anjakan jantung (lemah) dan sekunder (sebarang punca tekanan, dll.) Dengan membuang faktor utama utama dan mengembalikan jantung ke kedudukan asalnya, kami mengeluarkan extrasystoles. Baru-baru ini, mereka menghantar saya video yang membantu saya memahami sebab-sebab extrasystoles dengan lebih terperinci, dan nampaknya saya akhirnya memahami sepenuhnya mekanisme kejadian mereka, setelah menonton video ini, saya membuat kesimpulan yang sangat penting (lebih lanjut mengenai perkara ini di akhir artikel).

Harus diingat bahawa kajian tahun 2002 yang diterbitkan dalam New England Journal of Medicine mendapati bahawa seorang atlet berusia 45 tahun telah menyembuhkan fibrilasi atrium. Atlet menggunakan mesin ski elips atau merentas desa..

Extrasystoles sebenarnya adalah jenis aritmia tertentu. Maksudnya, ternyata pelatih elips berkesan melawan aritmia. Saya juga tidak mengecualikan bahawa sukan atau latihan lain boleh menyebabkan pemulihan kedudukan (latihan) otot jantung - di sini anda perlu bereksperimen.

Perhatian! Saya menekankan bahawa jantung saya benar-benar sihat, tanpa cacat, satu-satunya perkara yang mengganggu saya adalah extrasystoles. Diagnosis juga adalah penyumbatan yang tidak lengkap pada kaki kiri bundle His, takikardia. Sekiranya anda mengalami kecacatan atau penyakit jantung kongenital dan diperolehi, pastikan anda berjumpa doktor.!

Sebelumnya pada kardiogram, saya mempunyai kedudukan mendatar pada paksi jantung, sekarang sudah normal.

Kesimpulan: untuk menyingkirkan extrasystoles - menguatkan otot jantung. Saya berpendapat bahawa gaya hidup yang tidak aktif secara keseluruhan adalah faktor penting yang mempengaruhi jantung secara negatif. Saya telah mendengar lebih daripada satu kali bahawa extrasystoles hilang atau berkurang semasa latihan fizikal.

Sudah tentu, tidak salah untuk menghilangkan faktor sekunder: alkohol, kafein, pakaian ketat, postur bengkok, makan berlebihan dan dehidrasi.

Agar semua organ berfungsi seperti jam, saya juga mengesyorkan memulihkan tulang belakang. Sebagai contoh, saya sangat suka latihan untuk tulang belakang Norbekov. Latihan membolehkan anda menolak vertebra, setelah itu mereka mula menempati kedudukan semula jadi, tulang rawan yang cacat akan segera tumbuh - mereka mempunyai kemampuan unik untuk pulih. Dengan melakukan latihan ini, anda dapat mengembalikan tulang belakang ke keadaan semula pada usia berapa pun. Berkat latihan ini, saya dengan cepat menyingkirkan osteochondrosis serviks, dan ibu saya menyingkirkan scoliosis, yang dia muncul di sekolah..

Menguatkan otot punggung anda, contohnya, dua latihan ini akan membantu mengekalkan tulang belakang dalam keadaan baik: kapal - anda berbaring di perut dan mengangkat tangan ke hadapan dan kaki ke belakang. Saya melakukan 4 set 10-30 kali. Juga, untuk menguatkan otot punggung bawah, anda boleh berdiri di atas keempat-empat dan mengangkat beberapa kaki lurus beberapa kali, kemudian beralih ke yang lain, saya melakukan empat pendekatan latihan ini. Kedua-dua latihan ini saya lakukan setiap hari. Setelah melakukan latihan ini, postur menjadi merata dan tidak sukar untuk duduk secara langsung - otot menyokong tulang belakang. Sekiranya terdapat otot yang lemah di sepanjang tulang belakang, vertebra akan beralih dan mencubit pelbagai ujung saraf.

Tambahan penting pada artikel 01/01/2020.

Baru-baru ini, mereka menghantar saya video menarik mengenai extrasystoles. Di dalamnya, doktor bercakap mengenai sebab-sebab yang menyebabkannya:

  • masalah lebihan ventrikel kiri;
  • otot jantung yang lemah;
  • kalsifikasi lengkungan aorta.

Sekiranya kita menggeneralisasikan sebab-sebab ini, kita mendapat dua:

  • kelemahan otot jantung;
  • kapal yang menyempit.

Secara sederhana, jantung tidak mempunyai kekuatan yang cukup untuk mendorong darah melalui saluran: ia tidak dapat mengatasi dan mula sampah.

Segala-galanya ternyata agak logik: kapal menyempit, misalnya, kerana anda gugup, makan berlebihan (memerah arteri besar dengan perut besar), duduk bengkok, minum alkohol (atau sebab lain untuk penyempitan saluran darah) dan jantung menjadi lebih sukar untuk mendorong darah. Sebab lain untuk vasokonstriksi adalah plak kolesterol (bagaimana membersihkan kapal dan membuatnya lebih elastik - lebih banyak lagi di bawah).

Sebaliknya, jika otot jantung berada dalam bentuk (dipompa ke atas), akan lebih mudah untuk mendorong darah walaupun melalui saluran yang menyempit. Ini juga menjelaskan bahawa, setelah menjalani latihan pada pelatih elips, otot jantung saya menjadi lebih kuat dan extrasystoles berhenti.

Sekarang, berkaitan dengan saluran darah - pada kanak-kanak berusia 10 tahun, plak kolesterol pertama muncul di saluran. Semua ini mengurangkan pelepasan dan mengurangkan keanjalan..

Sejauh yang saya tahu, cukup mudah untuk membersihkan kapal, melihat foto, kapal lelaki omnivora di sebelah kiri, orang yang beralih ke pemakanan tumbuhan di sebelah kanan.

Cara membersihkan kapal - lihat di sini.

Saya juga mengesyorkan kepada semua orang senaman yang sangat sederhana - pernafasan diafragmatik, yang membantu mengembalikan kedudukan normal organ dalaman dan menghilangkan pengasidan badan. Cara melakukan latihan ini, saya lukis di bawah.

Baru-baru ini, saya menemui sebuah mesej menarik di forum, seseorang menulis bahawa gimnastik pernafasan Warsawa, yang menguatkan diafragma, dibantu oleh extrasystoles. Dia menulis:

"Sejauh mana saya mengetahui punca gangguan jantung - mereka menyebabkan saya membuang isi perut ke dalam kerongkongan dan menjengkelkan juruelektrik jantung melaluinya.
. Saya mencatatkan sehingga 1500 ekstrasistol supraventrikular. Kemudian mereka masuk ke ventrikel dan terdapat sekitar 3,000 keping setiap hari. Dengan sebilangan besar extrasystoles, mereka tidak mereda, dan mereka sangat mengganggu kehidupan. Saya tidak faham siapa yang tidak mengalami ini. Apabila saya mengetahui punca gangguan tersebut, saya mula mencari ubat. Pencarian membawa saya ke laman web yang dikhaskan untuk GERD. Di sana saya menemui pautan ke latihan pernafasan Warsawa yang bertujuan untuk menguatkan diafragma. Gimnastik membantu orang-orang di laman web ini untuk menutup pulpa jantung supaya kandungan perut tidak memasuki kerongkongan. Saya memutuskan ia patut dicuba. Hasilnya muncul sebulan kemudian, jumlah gangguan yang saya rasakan turun dengan mendadak, dan kemudian hilang sama sekali. Kadang-kadang, saya merasakan mereka, mungkin sekali sehari, mungkin seminggu sekali. Tetapi ini tidak sama dengan yang sebelumnya. Sudah tentu, ini bukan ubat mujarab, dan mungkin tidak membantu seseorang, tetapi dalam kes saya, latihan bernafas, yang sebahagiannya berpindah dari yoga, ternyata berkesan. Saya terus melakukan latihan ini pagi dan petang dengan perut kosong. Saya melakukan tiga latihan pertama Warsawa dalam tiga pendekatan: latihan pertama setiap pendekatan 30 kali, yang kedua dan ketiga - berapa banyak yang akan berfungsi. Semua bersama memerlukan 5-7 minit masa saya, tetapi anda mesti mengakui - ini adalah pembayaran yang tidak masuk akal untuk menyembuhkan sakit. Saya akan melakukan latihan ini seumur hidup. Sesiapa yang ingin mencubanya - tukul di mesin carian: latihan pernafasan Warsawa, muat turun pelajaran video dari Youtube atau VK dan praktikkan kesihatan anda! "

Saya melakukan senaman 2-dalam-1 yang lebih sederhana (meregangkan diafragma + mengalkali badan dan memenuhkan sel dengan oksigen):

Pernafasan perut atau diafragma

Apabila kita gugup, diafragma mencubit. Ini membawa kepada pelbagai kesan sampingan, termasuk tekanan dalaman. Anda dapat merasakannya ketika anda menarik nafas dalam-dalam, tetapi anda tidak dapat merasakan, iaitu, ada perasaan nafas yang tidak lengkap.
Sebaik-baiknya, seseorang harus bernafas dengan perutnya, tetapi dalam keadaan tertekan terdapat pernafasan yang cetek.

Mulakan melakukan senaman sederhana ini pada waktu pagi dan malam selama 10 minit (semasa perut kosong). Berbaring di belakang anda. Tarik nafas dengan tenang selama tiga saat, sambil mengembung perut sebanyak mungkin, kemudian segera, tanpa menahan nafas, mulailah menghembuskan nafas dengan tenang, secara maksimum menarik perut. Setelah menghembuskan nafas, tahan nafas selama mungkin dengan perut anda masuk, tetapi hanya agar anda merasa selesa. Kemudian menyedut lagi, perut yang menonjol dan sebagainya. Tahan nafas nafas dapat dilatih dan ditingkatkan secara beransur-ansur. Sebagai contoh, anda segera menahan nafas selama 10 saat, kemudian, selepas beberapa hari selama 11, dan seterusnya. Dipercayai bahawa semakin lama seseorang dapat menahan nafas, semakin sihat dia. Dada tidak boleh bergerak semasa latihan ini.

Sekarang mengenai intipati latihan ini, mengapa perlu dilakukan. Nafas adalah mekanisme semula jadi untuk menghilangkan tekanan. Ingat bagaimana anda ketawa (ketawa memanjangkan hidup), kemudian ingat bagaimana anda menangis (setelah menangis, ia menjadi lebih mudah). Dan ketika menangis, dan ketika ketawa, ada nafas pendek, maka anda menghembuskan nafas, menarik perut anda dengan kuat dan menahan nafas. Begitu banyak untuk mekanisme semula jadi semula jadi. Sekiranya anda pergi lebih dalam, maka semasa anda menghembuskan nafas semasa menghembuskan nafas, alkaliisasi badan berlaku (pengasidan badan dikeluarkan - pH meningkat), sel-selnya tepu dengan oksigen. Tekanan adalah pengasidan, oksigen tidak dapat masuk ke dalam sel dan pelbagai penyakit timbul. Kanser juga merupakan akibat pengasidan badan. Bahagian positif kedua dari latihan ini adalah anda melatih diafragma, menghilangkan tekanan dalaman, memulihkan kedudukan semula jadi organ, memperbaiki peredaran darah, menghilangkan keradangan, memperbaiki aliran keluar limfa, dan, dengan itu, meningkatkan fungsi seluruh tubuh. Selepas latihan ini, banyak tenaga juga muncul..
Latihan ini boleh dilakukan pada waktu lain, misalnya, semasa pengangkutan, setelah mengalami tekanan yang teruk, dan sebagainya. Tetapi pada waktu petang dan pagi lakukannya dengan pasti!

Tambahan 04/18/2020:

Akhir-akhir ini, saya masih cenderung mempercayai bahawa penyebab extrasystoles adalah penekanan diafragma kerana tekanan dan gaya hidup yang tidak menentu, khususnya, aorta melewati diafragma, yang diafragma secara teorinya dapat menyempit, diafragma juga dapat menekan organ dan secara teori menggantikannya, mencubit saluran limfa, dll. Dengan pernafasan dalam semasa sukan (contohnya berenang, dll.) Atau dengan pernafasan diafragma, diafragma mula jatuh ke kedudukan terendah dan dengan itu meregangkan - pengapit hilang, organ kembali ke keadaan semula. Ini menjelaskan pengurangan atau hilangnya extrasystoles semasa bersenam atau bernafas di perut (pernafasan diafragmatik). Semasa bernafas dengan perut saya, saya rasa anda bukan sahaja akan membuang extrasystoles, tetapi juga mengatur kerja organ lain. By the way, pada tahun-tahun pertama kehidupan, kanak-kanak bernafas tepat di perut. Saya rasa latihan Norbekov untuk tulang belakang, khususnya memutar, dan lain-lain, juga dapat menghilangkan penekanan diafragma.

Sila tulis di komen jika pernafasan anda membantu anda menghilangkan extrasystoles.

Sedikit mengenai pengasidan badan. Semakin sihat orangnya, semakin tinggi pH mereka..

Ahli biokimia Otto Heinrich Warburg, salah seorang ahli biologi sel terkemuka abad kedua puluh, membuktikan bahawa sel barah mati di persekitaran alkali, tetapi berkembang dalam keadaan berasid.

Baru-baru ini, saya juga meninggalkan protein haiwan sepenuhnya (daging, ikan, produk tenusu dan lain-lain) kerana alasan ini: https://uznay.info/news/rak-lechitsya-fruktami-i-ovoschami-rezultaty-61. Laporan video ini membincangkan kajian saintifik mengenai daging tangen dan produk tenusu yang tidak diiklankan secara khusus. Sangat mengesyorkan untuk melihat!

Sekiranya anda bimbang tentang serangan panik, baca artikel tentang bagaimana saya benar-benar menyingkirkan serangan panik.

Maklum balas anda sangat penting, sila tinggalkan di komen.

Punca dan rawatan extrasystole. Apa itu extrasystole berbahaya?

Salah satu jenis palpitasi disebut extrasystole. Ia dijumpai walaupun pada kanak-kanak kecil. Bagaimana merawat extrasystole, apa yang menyebabkan penyakit ini, apa ciri rawatannya? Anda akan mendapat jawapan untuk soalan-soalan ini dalam artikel ini..

Ciri penyakit

Extrasystole jantung adalah sejenis aritmia di mana pengecutan organ ini luar biasa diperhatikan. Ia adalah jenis gangguan irama jantung yang paling biasa. Kontraksi itu sendiri disebut extrasystoles. Kegagalan disebabkan oleh kenyataan bahawa rangsangan pramatang berlaku di miokardium (atau beberapa bahagiannya). Semasa kerja jantung yang sihat, impuls elektrik terbentuk di bahagian jantung yang disebut nod sinus. Denyutan jantung adalah normal. Dengan extrasystole, isyarat pengujaan ke miokardium berasal dari kawasan yang terletak di luar nod sinus. Akibatnya, jantung berkontraksi lebih awal, kemudian ada jeda, yang dapat dibandingkan dengan tenggelam, dan kemudian rentak berikutnya terjadi. Terdapat beberapa jenis extrasystole, masing-masing dijelaskan di bawah.

Punca

Apa yang menyebabkan penyakit seperti extrasystole? Penyebab penyakit ini boleh berbeza-beza. Berikut adalah faktor utama:

  • keterlaluan emosi;
  • pengambilan minuman beralkohol yang kerap;
  • merokok;
  • hipertensi, atau tekanan darah tinggi;
  • penyalahgunaan tenaga, kopi dan teh yang kuat;
  • kerja fizikal;
  • perubahan hormon dalam badan wanita semasa kehamilan atau semasa menopaus.

Empat sebab pertama dalam senarai ini disebabkan oleh apa yang disebut extrasystoles berfungsi, yang tidak memerlukan rawatan dan dihapuskan secara bebas setelah penamatan faktor tersebut. Kadang-kadang pelanggaran itu adalah akibat makan, yang sama sekali tidak berbahaya. Ia juga berlaku bahawa extrasystole atrioventricular membuat dirinya terasa semasa tidur. Ini menunjukkan bahawa penyebabnya adalah kesan pada kerja jantung saraf vagus. Gambar ini sering diperhatikan dengan penyakit usus, esofagus, pundi hempedu, dengan barah prostat, patologi rahim. Ekstrasistol yang kerap boleh menjadi akibat daripada pelbagai penyakit sistem kardiovaskular, dalam kes seperti itu disebut organik. Di otot jantung (miokardium), terdapat kawasan heterogen elektrik. Keadaan ini boleh disebabkan oleh patologi seperti ini:

  • penyakit jantung, yang disertai oleh nekrosis dan iskemia;
  • perubahan keradangan dan distrofi pada miokardium;
  • kesan toksik ubat, contohnya, semasa mengambil glikosida jantung;
  • intoksikasi endogen, atau dalaman yang disebabkan oleh penyakit berjangkit dan somatik - hepatitis, tirotoksikosis dan lain-lain.

Ekstrasistol pada kanak-kanak dapat dilihat pada waktu rehat dan sebagai hasil daripada latihan. Ini mungkin disebabkan oleh terlalu banyak kerja anak..

Jenis penyakit dengan bilangan fokus pengujaan

Extrasystole, penyebabnya dibincangkan di atas, mempunyai beberapa jenis. Ekstrasistol politopik dicirikan oleh kehadiran beberapa fokus pengujaan di jantung. Ini adalah jenis gangguan yang agak berbahaya yang boleh menyebabkan aritmia yang membawa maut. Sekiranya dorongan elektrik timbul di satu tempat, maka extrasystole disebut monotopik. Ini juga berlaku bahawa fokus sistolik yang betul dari permulaan pengujaan wujud bersama dengan fokus yang menyebabkan extrasystole, yang dalam hal ini akan disebut parasystole.

Jenis penyakit di lokasi penyetempatan fokus pengujaan

Bergantung pada lokasi fokus penampilan denyutan, dua jenis extrasystole dibezakan:

Jenis pertama merangkumi rentak pramatang atrium ventrikel dan atrium. Ekstrasistol supraventrikular diperhatikan pada orang dewasa dan kanak-kanak. Pada masa yang sama, jenis aritmia yang disebabkan oleh faktor fungsional adalah perkara biasa pada kanak-kanak dan orang yang berumur di bawah 50 tahun. Dalam kes ini, extrasystoles yang dihasilkan kebanyakannya tunggal, dan degupan jantung dicirikan oleh bradikardia (nadi perlahan, frekuensi degupan per minit kurang daripada biasa). Pada pesakit yang berusia lebih dari 50 tahun, extrasystole supraventricular organik, yang dicirikan oleh banyak extrasystole, paling kerap dijumpai. Pada usia ini, aritmia disertai terutamanya oleh takikardia atau peningkatan kadar denyutan jantung. Ekstrasistol supraventrikular sering diperhatikan walaupun pada bayi baru lahir yang sihat.

Ekstrasistol atrium dicirikan oleh pergerakan impuls berikut: atrium (di sini ia berlaku) → hingga ke nod sinus → sekali lagi turun ke ventrikel. Ini adalah jenis gangguan irama jantung yang paling jarang, dan biasanya disebabkan oleh luka organik organ penting ini: penyakit jantung koronari, prolaps injap mitral, perikarditis, kegagalan jantung kongestif. Walau bagaimanapun, penyebab fungsional juga boleh menjadi faktor dalam perkembangan extrasystole atrium. Ini termasuk keracunan, alkohol, kopi, dan lain-lain. Pada pesakit dengan penyakit injap mitral, ekstrasistol atrium dapat dianggap sebagai keadaan sebelum perkembangan fibrilasi atrium..

Ekstrasistol ventrikel atrium adalah bentuk aritmia yang jarang berlaku. Ini dicirikan oleh kenyataan bahawa dorongan timbul dalam tisu sistem pengaliran yang terletak di sempadan ventrikel dan atria. Ekstrasistol seperti itu disebut supraventricular. Pergerakan isyarat dapat dilakukan seperti berikut: dari nod atrioventricular → turun ke ventrikel → ke atria → ke nod sinus. Akibat pelanggaran ini adalah bahawa darah yang memasuki atria akan kembali ke urat. Ekstrasistol atrioventrikular mempunyai tiga pilihan:

  • kegembiraan di atria berlaku lebih awal daripada di ventrikel (varieti ini sedikit berbeza dengan extrasystole atrium);
  • pembentukan dorongan di ventrikel mendahului penampilannya di atria;
  • pengujaan serentak bahagian kanan dan kiri jantung.

Ekstrasistol ventrikel, rawatan dan diagnosis yang memerlukan penjagaan dan ketepatan khas, adalah jenis kegagalan irama jantung yang paling biasa. Untuk pergerakan dorongan elektrik di ventrikel, bahagian sistem pengaliran jantung, yang disebut kaki dari bundle-Nya, bertanggungjawab. Oleh itu, dengan extrasystole ventrikel, fokus pengujaan dapat terbentuk di mana-mana tempat tanpa menular ke atria. Bahaya gangguan ini terletak pada kenyataan bahawa ia sering berubah menjadi takikardia ventrikel, di mana serangan kontraksi ventrikel yang cepat berlaku secara tiba-tiba, dan kegagalan jantung akut boleh menjadi komplikasi serius. Ekstrasistol ventrikel juga berbahaya dengan serangan jantung, kerana fokus pengujaan dilahirkan di miokardium, dan semakin besar serangan jantung, semakin banyak jumlah fokus berdenyut dapat terjadi. Komplikasi dalam kes ini adalah fibrilasi ventrikel.

Gejala

Jadi, beberapa jenis mempunyai penyakit seperti extrasystole. Gejala penyakit bergantung kepada jenisnya. Sebagai contoh, extrasystole atrium tunggal tidak boleh menyebabkan keluhan pesakit dan menyatakan dirinya sebagai gegaran jantung yang jarang berlaku. Dengan ekstrasistol yang kerap atau berkumpulan, tanda-tandanya adalah:

  • peningkatan kadar jantung;
  • sesak nafas biasa;
  • angina pectoris;
  • keletihan, kelemahan otot.

Apakah bahaya extrasystole? Gejala beberapa bentuk penyakit boleh menyebabkan kegagalan jantung. Diagnosis tepat pada masanya dan rawatan ekstrasistol yang mencukupi (dan setiap jenis gangguan ini) sangat penting, kerana penyakit ini berbahaya dengan komplikasinya. Ini berlaku terutamanya untuk beberapa jenis extrasystole, yang disebabkan oleh patologi jantung. Komplikasi yang paling tidak diingini dalam kes ini adalah fibrilasi - kontraksi jantung yang tidak pasti yang berlaku secara rawak dan mengakibatkan kematian. Ekstrasistol ventrikel ditunjukkan dengan pudar jantung, sensasi gangguan dalam kerjanya dan pening yang jarang berlaku. Gejala terakhir disebabkan oleh fakta bahawa darah dari ventrikel dikeluarkan dengan kekuatan yang tidak mencukupi semasa pengurangan pramatang.

Extrasystole dan osteochondrosis

Gangguan irama jantung sering berlaku terhadap latar belakang osteochondrosis. Penyakit ini dicirikan oleh mencubit motor dan saraf deria yang muncul dari saraf tunjang. Extrasystole dengan osteochondrosis dalam kebanyakan kes berlaku akibat tekanan dan kegelisahan, gangguan fungsi sistem saraf autonomi dan kesakitan pesakit yang teruk. Di samping itu, aritmia boleh berlaku kerana penggunaan ubat untuk rawatan osteochondrosis pada pesakit: antara kesan sampingan daripada mengambil beberapa ubat terdapat extrasystole. Dalam kes seperti itu, anda dapat mengatasi gangguan irama jantung jika anda mengganti ubat tersebut dan menggunakan ubat penahan sakit dan ubat penenang..

Extrasystole dan kehamilan

Pada wanita yang bersiap untuk menjadi ibu, mana-mana jenis extrasystole di atas mungkin berlaku. Sebab utama untuk ini adalah perubahan hormon dalam tubuh wanita hamil. Ramai wanita takut, mempercayai bahawa extrasystole adalah kontraindikasi untuk melahirkan anak. Sekiranya tidak ada patologi jantung, maka tidak ada yang perlu ditakuti. Untuk menghilangkan aritmia, keadaan psikologi yang cukup tenang dan ketiadaan fizikal dan mental adalah cukup. Seorang pakar kardiologi harus diperhatikan sepanjang masa kehamilan ibu-ibu masa depan yang ekstrasistolnya adalah akibat daripada sebarang penyakit jantung.

Pada masa ini, doktor dapat mengukur degupan jantung janin yang sedang berkembang. Selalunya, aritmia juga dikesan pada kanak-kanak, sementara penyimpangan dari norma adalah kejadian extrasystoles lebih kerap daripada setiap 10 degupan jantung.

Diagnostik

Sebelum menetapkan rawatan untuk extrasystole, diagnosisnya dijalankan. Pertama sekali, doktor mengkaji keluhan pesakit - pesakit sering menyedari perasaan tersekat di jantung dan pudar semasa strok. Selepas itu, kaedah terpenting untuk mendiagnosis aritmia seperti ini adalah elektrokardiografi. Extrasystole dapat dilihat dengan jelas pada kardiogram - ditunjukkan oleh peningkatan selang antara kontraksi terdekat.

Untuk menetapkan rawatan yang betul untuk extrasystole, kaedah diagnostik lain digunakan - ultrasound. Kaedah ini, misalnya, mengesan kehadiran parut selepas serangan jantung atau lesi fibrotik pada injap. Dalam kes ini, extrasystole dianggap sekunder. Dalam kes sedemikian, pakar kardiologi membina rancangan rawatan sesuai dengan penyakit jantung yang mendasari. Sebagai peraturan, dengan terapi yang mencukupi untuk masalah yang mendasari, extrasystole hilang. Di samping itu, perlu dilakukan kajian keadaan hormon badan untuk mengenal pasti atau menolak pelanggaran dan perubahan sistem endokrin, misalnya kelenjar tiroid (hipertiroidisme). Ujian ini sangat diperlukan untuk wanita..

Bila hendak berjumpa doktor?

Perjalanan ke pejabat kardiologi tidak boleh ditangguhkan jika anda sering merasa tidak selesa di dada, fungsi jantung tidak sekata, gegaran yang berterusan dan pudar, berhenti sebentar. Gejala ini menunjukkan sama ada jenis extrasystole tertentu, atau penyakit lain. Walau apa pun, perlu untuk mengenal pasti penyebabnya untuk menghapuskannya tepat pada waktunya dan mencegah komplikasi yang mungkin berlaku. Sekiranya perubahan dalam kerja jantung mengganggu anda dengan kerap dan kerap, maka rayuan kepada ahli kardiologi adalah wajib.

Rawatan ubat

Rawatan extrasystole atrioventricular diperlukan dengan jenis organiknya, iaitu apabila kegagalan irama disebabkan oleh penyakit yang terdapat di dalam badan. Sekiranya aritmia berfungsi, maka tidak ada ubat yang ditetapkan untuk menghilangkannya. Cukup untuk mengkaji semula rejim kerja, berehat lebih banyak, menghadkan aktiviti fizikal, menghilangkan sumber tekanan dan tekanan, melepaskan tabiat buruk, tidur sekurang-kurangnya 8 jam sehari, kehilangan berat badan tambahan dan mematuhi peraturan pemakanan yang sihat. Ubat-ubatan antiarrhythmic ditunjukkan untuk intoleransi gejala, risiko fibrilasi ventrikel, dan kontraksi jantung yang terlalu kerap. Fenomena yang terakhir sering menyebabkan pesakit dimasukkan ke hospital..

Sebelum menetapkan ubat, pakar kardiologi dengan teliti mengkaji etiologi gangguan dan kekerapan kontraksi. Daripada ubat-ubatan tersebut, penyekat beta terutamanya diresepkan. Antaranya ialah Betaxolol, Propranol, Metoprolol dan lain-lain. Setelah mengambil ubat ini, antagonis kalsium ditunjukkan (ubat tersebut mempunyai sifat penurunan konduksi atrioventricular, sehingga menyekat terjadinya fokus eksitasi), misalnya, Verapamil. Ubat antiaritmia digunakan selepas rawatan dengan dua kumpulan ubat yang pertama, sementara doktor yang hadir boleh memilih "Disopyramide", "Propafenone", "Allapinin" atau cara lain.

Ekstrasistol ventrikel. Rawatan penyakit jenis ini dilakukan bukan dengan ubat-ubatan, tetapi dengan gaya hidup yang sihat. Ubat-ubatan antiaritmia mungkin diperlukan hanya apabila pelanggaran berlaku. Dari dana yang sering digunakan secara intravena, Lidocaine, Novocaiamide. Penyekat beta untuk extrasystole ventrikel digunakan mengikut budi bicara ahli kardiologi, sementara langkah-langkah untuk menghilangkan penyakit yang mendasari yang menyebabkan aritmia jantung dianggap penting. Serangan extrasystole boleh disebabkan oleh pelbagai faktor - perut berlebihan atau tekanan yang teruk. Dalam kes terakhir, penggunaan antidepresan, penenang membantu. Sekiranya sensasi kuat, panggil doktor, kerana ini mungkin merupakan manifestasi penyakit yang lebih berbahaya. Ekstrasistol atrium diatasi dengan bantuan ubat-ubatan antiarrhythmic kelas 1A ("Disopyramide", "Quinidine sulfate") dan kelas 1C ("Etmozin", "Flecainide") dalam kombinasi dengan antagonis kalsium ("Verapamil"). Yang paling berbahaya dianggap sebagai extrasystole yang kerap. Sekiranya rawatan dengan ubat-ubatan tidak membawa hasil yang positif, maka pembedahan dianggap sebagai alternatif. Operasi ini disebut ablasi kateter frekuensi radio dan merupakan kaedah yang cukup berkesan dan selamat untuk menghilangkan extrasystole. Ekstrasistol ventrikel, rawatannya dijalankan dengan betul, berlalu dan tidak lagi menimbulkan kebimbangan.

Ubat rakyat

Walau bagaimanapun, rawatan extrasystole dengan ubat-ubatan rakyat tidak boleh dianggap sebagai terapi utama penyakit ini. Kami memberi perhatian kepada anda beberapa resipi, penggunaannya adalah kaedah tambahan untuk mengatasi masalah tersebut.

  • Resipi terkenal dengan akar valerian, yang memerlukan 4 sudu kecil. akar kering dan segelas air sejuk. Kaldu disiapkan dalam mandi air selama 25 minit, kemudian disaring melalui lapisan kain kasa dua kali dan diambil sebelum makan tiga kali sehari dalam satu sudu besar.
  • Kesan yang baik mempunyai ubat dari lemon dan bawang putih. Ia disiapkan seperti berikut. Dua lemon dan 6-7 ulas bawang putih dicincang dan dicampur dengan teliti. Selepas itu, letakkan dalam balang tiga liter dan tambahkan ke bahagian atas dengan air. Ambil setengah gelas sehari. Alat ini membersihkan saluran darah dan memberi kesan yang baik terhadap kerja jantung..

Masih banyak resipi untuk memerangi extrasystole, tetapi anda mesti ingat bahawa tidak boleh menggantikan rawatan yang ditetapkan oleh pakar kardiologi.

Pemakanan untuk extrasystole

Penting

Ingat bahawa ubat-ubatan sendiri untuk pelanggaran jantung (dan juga untuk semua penyakit lain) penuh dengan akibat yang berbahaya. Langkah pertama yang harus anda ambil ketika anda mengesan gejala extrasystole adalah dengan mengunjungi pakar kardiologi..

Semua fakta mengenai extrasystole jantung: apakah itu dan bagaimana merawatnya


Extrasystole adalah sejenis aritmia, yang dicirikan oleh pengecutan luar biasa dari keseluruhan miokardium atau bahagiannya secara individu. Fenomena tidak normal ini disertai dengan sensasi tekanan yang kuat di dada, kegelisahan tiba-tiba, kekurangan udara, pesakit menganggap bahawa jantungnya hanya membeku. Sekiranya tidak ada rawatan untuk extrasystole, gejalanya boleh menyebabkan angina pectoris, menyebabkan gangguan sementara peredaran darah otak (pingsan, paresis kaki, pening, dll.).

maklumat am

Salah satu penyakit jantung yang paling biasa adalah extrasystole. Istilah ini disebut kelainan pada irama otot jantung, di mana ia berkontrak sebelum waktunya..

Sangat mudah untuk mengenal pasti penyakit ini dengan bantuan ECG, yang dikeluarkan oleh kompleks ekstrasistolik cepat atau pramatang.

Secara umum, kompleks pramatang boleh menjadi extrasystolic dan parasystolic. Faktanya adalah bahawa extrasystoles dan parasystole adalah sifat yang sangat diperlukan dari otot utama dalam tubuh, dan rawatan gangguan irama mereka sama.

Extrasystole dapat dilokalisasikan di ventrikel jantung, dan juga di kawasan supraventricular, di ventrikel atrium dan atrium.

Pengelasan

Penentuan bentuk extrasystole dipengaruhi oleh banyak faktor yang berbeza. Extrasystoles dikelaskan mengikut lokasi penjana nadi, jenis irama jantung extrasystolic dan corak kejadian denyutan, kekerapan, bilangan fokus, masa berlakunya diastole, etiologi, faktor usia dan prognosis hidup.

Ekstrasistol fungsional, sebagai peraturan, tidak mengancam kesihatan, namun, ia dapat menimbulkan aritmia lain yang lebih penting.

Klasifikasi dengan penyetempatan penjana nadi:

  • extrasystoles atrium - impuls timbul di atrium, dihantar ke nod sinus dan ke ventrikel;
  • extrasystoles ventrikel - nadi dihasilkan di mana-mana bahagian ventrikel jantung, bergantian dengan jeda pampasan, tidak dihantar ke atria. Mungkin ventrikel kanan dan kiri;
  • extrasystoles atrioventricular (atrioventricular) - impuls dihasilkan di sempadan ventrikel dan atria, yang tersebar ke bawah dan ke atas, boleh menyebabkan aliran darah terbalik ke jantung. Bergantung pada penyetempatan fokus di nod, mereka dibahagikan kepada bahagian atas, tengah dan bawah;
  • batang ekstrasistol - fokus denyutan adalah pada batang bundel atrioventricular (bundle-Nya), denyutan seperti itu dihantar ke ventrikel;
  • extrasystoles sinoarthrial - dihasilkan dalam hubungan sinoartial.

Nama umum extrasystoles, dicirikan oleh kekerapan kejadiannya, oleh penggantian irama utama dan extrasystole - allorhythmia. Terdapat beberapa jenis allorhythmia:

  • bigeminia - extrasystoles berikutan setiap pengecutan jantung yang biasa;
  • trigeminia - extrasystoles yang berlaku selepas setiap detik pengecutan jantung biasa;
  • quadrigeminia - extrasystoles yang berlaku selepas setiap kali penguncupan jantung yang ketiga.

Kekerapan berlakunya extrasystoles dibezakan:

  • bujang;
  • pelbagai
  • kumpulan (atau voli) - terdapat beberapa extrasystoles berturut-turut [berpasangan, kuplet (dua berturut-turut), kembar tiga, dll.].

Mengikut bilangan fokus:

  • monotop - semua extrasystoles berlaku dalam satu fokus di jantung;
  • polytopic - extrasystoles berlaku dalam dua atau lebih fokus.

Kursus ekstrasistol ventrikel yang ganas boleh menyebabkan takikardia ventrikel yang berterusan dan fibrilasi ventrikel, extrasystoles supraventrikular - kepada perkembangan fibrilasi atrium dan kematian mendadak.

Pada masa penampilan diastole:

  • awal - extrasystoles berlaku pada awal diastole (selang, keadaan otot jantung semasa rehat);
  • lewat - berlaku di tengah atau akhir diastole.

Atas sebab dan keadaan kejadian:

  • berfungsi (neurogenik);
  • organik - berlaku pada orang yang mempunyai sejarah penyakit jantung yang telah menjalani pembedahan jantung;
  • idiopatik - berlaku tanpa sebab objektif yang jelas, selalunya adalah proses keturunan;
  • psikogenik.

Berdasarkan faktor usia, ekstrasistol kongenital dan diperoleh dibezakan; ramalan hidup - selamat, berpotensi berbahaya dan mengancam nyawa.

Terdapat juga jenis extrasystole yang berasingan - parasystole, di mana impuls tepat waktu dihasilkan tanpa mengira yang utama, dua irama selari terbentuk (sinus dan extrasystolic).

Kelaziman dan Keistimewaan

Ekstrasistol dapat direkodkan pada semua orang, walaupun sihat, jadi kerosakan seperti itu tidak semestinya memerlukan campur tangan perubatan.

Sebilangan besar orang mengalami gangguan irama jantung ini, tetapi mereka bahkan tidak mengetahuinya, kerana tidak ada gejala yang signifikan kecuali gangguan kecil semasa berlakunya kardiogram.

Terdapat norma tertentu di mana jumlah extrasystoles per hari tidak dianggap berbahaya: hingga 200.

Sekiranya terdapat sedikit dari mereka, kemungkinan besar orang itu benar-benar sihat. Bagaimanapun, jantung manusia, seperti organ lain, tidak dapat berfungsi dengan stabil.

Sekiranya kurang daripada 300 ekstrasistol dicatat per jam, maka menurut klasifikasi penyelidik perubatan Wolf and Lown, extrasystole dianggap jarang, jika lebih banyak, maka kerap.

Dalam kes ini, tidak boleh dikelirukan dengan takikardia. Anda dapat membezakan penyakit ini dengan adanya alat ECG tanpa masalah.

Sebagai peraturan, extrasystoles sama ada tunggal atau dua kali ganda (berpasangan). Sekiranya extrasystole berturut-turut adalah 3 atau lebih, maka penyakit seperti ini sudah disebut takikardia, ia memerlukan terapi yang lebih drastik. Dengan takikardia, kerosakan otot jantung yang ketara dapat dilihat, di mana ia berfungsi secara tidak rata dan tidak stabil.

Ramalan

Kontraksi miokardium luar biasa yang jarang dicatatkan pada ECG di lebih daripada 80% orang. Sebilangan besar dari mereka benar-benar sihat dan tidak memerlukan rawatan perubatan. Hanya kawalan ECG dalam dinamika yang diperlukan. Ancaman tersebut disebabkan oleh gangguan irama pada latar belakang perubahan organik di jantung.

Ekstrasistol ventrikel yang lebih berbahaya, yang, tidak seperti jenis lain, dikaitkan dengan peningkatan kematian akibat gangguan aliran darah di jantung dan otak. Lebih-lebih lagi, aritmia jenis ini lebih merupakan gambaran tahap kerosakan tisu jantung daripada penyebab fibrilasi ventrikel yang mematikan. Oleh itu, sekiranya berlaku penyakit tanpa gejala, extrasystoles tidak memerlukan rawatan. Pesakit ditunjukkan pembetulan patologi kardiologi yang mendasari..

Sekiranya tidak ada perubahan patologi dalam struktur miokardium, tetapi aritmia ekstrasistolik ventrikel dalam bentuk apa pun dicatatkan, risiko kematian mendadak meningkat sebanyak 2-3 kali.

Bagi pesakit dengan infark miokard akut dan / atau fungsi otot jantung yang tidak mencukupi, risiko ini meningkat sehingga 3 kali ganda. Ini disebabkan oleh fakta bahawa extrasystoles, terutama yang kerap dan berkumpulan, memperburuk perjalanan sebarang patologi kardiologi, dengan cepat menyebabkan perkembangan kekurangan fungsi ventrikel kiri.

Walaupun demikian, extrasystoles ventrikel sendiri, walaupun dalam bentuk yang teruk, bukan kriteria prognosis bebas untuk kehidupan dan kemampuan untuk bekerja. Dalam kebanyakan kes, pengecutan jantung tambahan tidak berbahaya. Pengenalpastian jenis pelanggaran irama kontraksi miokardium ini adalah peluang untuk pemeriksaan penuh. Tujuannya adalah untuk mengecualikan penyakit miokardium dan organ dalaman.
Miokarditis jantung Angina pectoris - apa yang diperlukan dan apa yang tidak boleh dilakukan di rumah? Tachycardia aritmia jantung - gejala dan rawatan Bradikardia: gejala dan rawatan Rheumatisme sendi

Tahap bahaya dan ciri umum

Perlu dinyatakan bahawa tidak ada penyelidik yang mengaitkan ekstrasistol dengan penyakit berbahaya pada otot jantung.

Campbell dan pakar kardiologi terkenal di dunia melihatnya sebagai kegagalan jantung "kosmetik" yang tidak menjejaskan kualiti kerja ini..

Walau bagaimanapun, jika extrasystole sering berlaku, serta gejala takikardia, "joging" irama, maka ini mesti menjadi kesempatan untuk diperiksa, sehingga doktor dapat memahami dengan jelas penyebab pelanggaran tersebut.

Bagaimanapun, gejala penyakit ini mungkin jauh lebih ketara dan berbahaya, jadi pemeriksaan harus diresepkan dan lulus tanpa gagal.

Gejala yang boleh menyebabkan rawatan extrasystole adalah seperti berikut:

  • Gangguan hemodinamik yang disebabkan oleh irama otot jantung yang tidak sekata.
  • Perasaan seseorang sendiri apabila dia sendiri merasakan ketidakstabilan irama jantung, yang menimbulkan rasa tidak selesa.
  • Semasa pemeriksaan: perubahan struktur, serta kemerosotan miokardium, yang boleh mengakibatkan akibat yang sangat serius tanpa campur tangan perubatan.

Gejala dan tanda pertama

Gejala extrasystole dalam kebanyakan kes tidak ada, terutamanya jika kontraksi miokardium tambahan adalah tunggal dan tidak sering berlaku.

Manifestasi penyakit secara klinikal termasuk:

  • perasaan bahawa otot jantung berselang;
  • degupan jantung yang ketara atau meningkat;
  • sensasi serangan jantung;
  • hati yang tenggelam;
  • perasaan bahawa ada sesuatu yang terbalik di dada;
  • kegelisahan;
  • ketidakupayaan untuk menarik nafas;
  • ketakutan.

Aduan ini tidak selalu dikaitkan dengan gangguan aliran darah di jantung dan arteri besar, selalunya gejala kontraksi miokard tambahan muncul dengan latar belakang penurunan ambang sensasi manusia.

Juga, keparahan aduan pesakit tidak selalu sesuai dengan keparahan extrasystole yang dinyatakan pada elektrokardiogram, yang dikaitkan dengan ambang persepsi yang berbeza pada pesakit yang berbeza.

Sekiranya extrasystoles dikaitkan dengan kerosakan organik pada otot jantung, maka manifestasi klinikal patologi kardiologi yang mendasari muncul, dan kontraksi miokardium yang luar biasa adalah penemuan semasa pencarian diagnostik.

Segala bentuk dan jenis extrasystole dapat diterima dengan baik oleh pesakit, tanpa menjejaskan kemampuan mereka untuk melakukan sebarang jenis aktiviti. Kesihatan keseluruhan yang buruk, penurunan daya tahan terhadap tekanan - tanda-tanda gangguan fungsi jantung terhadap latar belakang penyakit yang menyebabkan kontraksi miokard luar biasa.

Penyetempatan penyakit

Extrasystole sebagai penyakit dibahagikan kepada beberapa jenis penyetempatan, yang telah disenaraikan sebelumnya..

    Ekstrasistol ventrikel berlaku kerana munculnya ventrikel jantung pada fokus denyut kontraksi yang bebas, yang mengganggu fungsi normal otot jantung.
    Pelanggaran serupa paling sering diperhatikan pada lelaki, terutama pada usia. Gejala gangguan otot jantung ini tidak ada. Seperti gangguan aritmia yang lain, pesakit mempunyai degupan jantung yang meningkat.

Ini bukan ancaman bagi kehidupan pesakit, namun, dengan kadar gangguan irama yang tinggi, ia memerlukan pemeriksaan menyeluruh dan terapi berikutnya. Harus dikatakan bahawa gejala dan petunjuk perubatan adalah sama di mana-mana lokasi.

  • Supraventricular timbul kerana aritmia yang disebabkan oleh fokus denyut otot jantung yang berlaku di kawasan supraventricular, atrioventricular septum.
  • Atrial disebabkan oleh kemunculan fokus impuls elektrik jantung di atria.
  • Atrium-ventrikel timbul kerana berlakunya lesi di kawasan septum ventrikel-atrium.
  • Ketahui lebih lanjut mengenai apa yang perlu dilakukan dengan extrasystole jantung dan apa sebenarnya, dari video:

    Apa ini?

    Extrasystole - depolarisasi dan pengecutan jantung pada masa yang tepat pada masanya atau ruang individu, jenis aritmia yang paling kerap direkodkan. Ekstrasistol boleh didapati pada 60-70% orang. Pada asasnya, sifatnya berfungsi (neurogenik), penampilan mereka menimbulkan tekanan, merokok, alkohol, teh yang kuat dan terutama kopi. Ekstrasistol yang berasal dari organik berlaku dengan kerosakan pada miokardium (penyakit jantung koronari, kardiosklerosis, distrofi, keradangan).

    Dorongan luar biasa boleh datang dari atria, persimpangan atrioventricular dan ventrikel. Kemunculan extrasystoles dijelaskan oleh penampilan fokus ektopik aktiviti pencetus, serta adanya mekanisme masuk semula. Hubungan sementara kompleks luar biasa dan normal mencirikan selang lekatan.

    Punca berlakunya

    Penyebab extrasystole serupa dengan penyebab banyak penyakit jantung yang lain:

    • Merokok
    • Masalah jantung koronari
    • Penyalahgunaan minuman berkafein: kopi, tenaga, dll..
    • Kerosakan miokardium
    • Penyakit jantung (kongenital atau diperolehi)
    • Kekurangan kalium
    • Pelbagai kerosakan pada sistem arteri

    Tanda-tanda yang memerlukan panggilan ambulans

    • Sakit kepala yang tajam tanpa sebab yang jelas. Bales, pucuk di bahagian belakang kepala dan kepala.
    • Ucapan, penglihatan, gangguan pendengaran, masalah dengan fungsi neurologi.
    • Lumpuh, paresis, sensasi merinding.
    • Penyelewengan muka, struktur otot nakal, anggota badan.
    • Mungkin perkembangan strok atau serangan jantung dengan latar belakang masalah yang dimaksudkan. Kejadian yang lebih biasa adalah kejutan kardiogenik atau penghentian kerja otot.

    Gejala neurologi dan jantung extrasystole, boleh mengakibatkan akibat yang berbahaya.

    Disebarkan mengikut umur dan jantina

    Perlu dinyatakan bahawa pada lelaki penyakit jantung ini adalah perkara biasa. Ini disebabkan oleh fakta bahawa lelaki lebih cenderung menghisap rokok, dan juga dikenakan pelbagai faktor negatif yang lain. Kekerapan penyakit ini meningkat dengan bertambahnya usia. Pada wanita, penyakit ini juga agak biasa, tetapi biasanya dalam bentuk tidak kritikal..

    Extrasystole adalah perkara biasa di kalangan remaja, kerana perubahan yang berkaitan dengan usia mempengaruhi kerja seluruh organisma, termasuk otot jantung. Di samping itu, badan kanak-kanak agak lemah, jadi jantung tidak selalu berfungsi dengan betul dan kemungkinan extrasystole.

    Ciri-ciri extrasystole kanak-kanak


    Sebelum ini, doktor percaya bahawa kanak-kanak terutamanya menghadapi aritmia ventrikel. Tetapi hasil penyelidikan moden membuktikan bahawa semua jenis extrasystoles berlaku dengan frekuensi yang hampir sama. Sebab fenomena ini cukup sederhana: badan anak tumbuh dengan cepat, berkembang, jantung tidak dapat mengatasi beban fungsi tambahan, oleh itu, ia mula mengimbangi "lag" dengan extrasystoles.

    Sebagai peraturan, hanya tempoh pertumbuhan aktif berakhir, aritmia hilang tanpa campur tangan perubatan.

    Apa bahaya extrasystole pada kanak-kanak: fenomena patologi ini boleh menjadi akibat dari pelbagai patologi kelenjar tiroid, paru-paru, dan miokardium. Pada masa yang sama, pesakit kecil mengadu manifestasi yang sama dengan orang dewasa - kerap pening, kelemahan, "gegaran" jantung di dada. Penting: ubat untuk aritmia ventrikel ditunjukkan hanya apabila jumlah ekstrasistol harian mencapai 15,000 (kanak-kanak diberi terapi metabolik, antiaritmia). Pesakit seperti itu mesti dicatat dalam catatan dispensari, diperiksa secara komprehensif sekurang-kurangnya 1 kali setahun.

    Diagnostik

    Mendiagnosis extrasystole paling mudah dengan ECG. Elektrokardiogram membolehkan anda mengira apa-apa jenis kerosakan otot jantung dengan mudah dan tepat. Sesungguhnya, pada pita ECG, normal dan tidak teratur, kontraksi yang kerap jelas muncul.

    Tetapi, malangnya, tidak mustahil untuk mengesan extrasystoles menggunakan elektrokardiogram. Faktanya adalah bahawa prosedur ini tidak bertahan lama, akibatnya pelanggaran otot jantung mungkin tidak direkodkan.

    Di samping itu, semasa ECG, pesakit berbohong, iaitu, tidak menunjukkan sebarang aktiviti. Dalam hidup, seseorang jarang bergerak.

    Dalam kes ini, penyelesaian terbaik adalah dengan mendiagnosis penyakit ini menggunakan Holter mount.

    Kelebihan diagnosis jenis ini adalah bahawa pesakit dipantau sepanjang hari, yang dia habiskan dalam irama biasa.

    Oleh itu, doktor akan dapat menentukan dengan tepat kehadiran kegagalan dalam irama otot utama dalam badan.

    Diagnostik dijelaskan dengan lebih terperinci dalam video:

    Terapi rakyat


    Apabila perjalanan extrasystole tidak dikaitkan dengan gangguan hemodinamik yang serius dan tidak menimbulkan ancaman bagi kehidupan pesakit, anda dapat mengatasi sendiri gejala aritmia. Oleh itu, semasa mengambil ubat diuretik, kalsium dan magnesium dibasuh secara aktif dari tubuh pesakit; oleh itu, perlu memasukkan makanan yang mengandungi bahan-bahan berharga ini (contohnya, coklat atau kismis) ke dalam makanan harian..

    Di rumah, anda boleh menyediakan tincture terapi dengan sifat antiarrhythmic, sedative, cardiotonic (ia diambil tiga kali sehari, 1 sudu / waktu).

    Ubat preskripsi:

    • 5 bahagian rumput motherwort dan lemon balm digabungkan, 4 bahagian heather, 3 - hawthorn, 2 - hop hop ditambahkan pada mereka.
    • Jisim tanaman yang dihancurkan kering (2 sudu besar. L.) dituangkan dengan dua gelas air mendidih, dibiarkan selama 1 jam, setelah regangan, mereka diminum mengikut skema yang dijelaskan di atas.

    Penting: kerana kebanyakan ramuan perubatan adalah alergen yang berpotensi, anda harus berjumpa doktor sebelum memulakan memerangi extrasystole di rumah. Di samping itu, ubat-ubatan rakyat boleh mempengaruhi kesan pelbagai ubat, melemahkan atau meningkatkan kesannya..

    Kaedah rawatan

    Kadang-kadang penyakit seperti itu hanya memerlukan rawatan psikologi. Ia berlaku bahawa anda hanya perlu mengeluarkan seseorang dari keadaan cemas atau murung agar penyakit ini hilang. Untuk melakukan ini, anda boleh menghubungi psikiatri dan psikologi.

    Anda juga boleh dirawat dengan ubat. Apa jenis ubat yang harus saya ambil dengan extrasystole jantung daripada gejala yang tidak menyenangkan? Dalam kes ini, ubat berikut digunakan:

    • Allapinin, etacizine, yang digunakan untuk aritmia
    • Metoprolol, Sotalol, yang merupakan penyekat adrenalin
    • Verapamil - Antagonis Kalsium

    Ada yang tidak mahu menggunakan kaedah rawatan perubatan, memberikan manfaat ubat tradisional untuk aritmia jantung dalam bentuk extrasystole. Berikut adalah beberapa resipi untuk merawat extrasystole jantung:

    • Tincture of hawthorn 10 titis 3 kali sehari. Untuk menyediakannya, tuangkan hawthorn dengan vodka dan bersikeras selama 10 hari.
    • Campuran valerian dalam mod yang sama. Untuk pembuatannya, beberapa sudu teh tanaman ini dituangkan ke dalam 100 ml air mendidih dan direbus selama 15 minit. Seterusnya, campuran mesti ditapis.

    Apabila dana di atas tidak berkesan, anda harus berjumpa prosedur pembedahan.

    Selalunya, kateter khas digunakan untuk rawatan, yang "dihantar" melalui arteri ke bahagian jantung yang diinginkan, dan denyutan yang diperlukan untuk irama jantung yang betul dihantar daripadanya menggunakan frekuensi radio.

    Cara merawat extrasystole?

    Sebelum memulakan rawatan, perlu berjumpa doktor. Anda tidak boleh mengubat sendiri, kerana aritmia adalah penyakit serius yang boleh menyebabkan pelbagai komplikasi. Doktor akan melakukan pemeriksaan yang diperlukan, mengukur tekanan darah, menetapkan kaedah pemeriksaan tambahan dan, jika perlu, menetapkan ubat yang sesuai. Ingat: hanya pakar yang boleh menetapkan extrasystole jantung!

    1. Dengan extrasystole berfungsi, kemungkinan besar rawatan tidak diperlukan. Walau bagaimanapun, ada risiko. Oleh itu, pesakit harus mengurangkan penggunaan kopi, alkohol dan jumlah rokok yang dihisap..
    2. Sekiranya penyebabnya adalah tekanan, maka penurunan yang menenangkan akan mencukupi. Ia boleh menjadi warna valerian, motherwort atau hawthorn. Ia juga dibenarkan mencampurkannya (ambil 40-50 tetes 3-4 kali sehari). Tetes, selain kesan sedatif, juga mempunyai kesan sedatif yang lemah, yang mempunyai kesan positif dalam rawatan tekanan.
    3. Dengan extrasystole akibat osteochondrosis, ubat diperlukan. Ia boleh menjadi ubat vaskular (mildronate atau mexidol), ubat-ubatan yang melonggarkan otot (otot relaksan) dan mempunyai kesan penenang dan menenangkan (sirdalud). Yang terakhir diambil sebaiknya sebelum tidur, kerana boleh menghalang reaksi.
    4. Sekiranya penyebab gangguan irama jantung adalah keletihan yang berlebihan, dalam hal ini adalah wajar untuk menyesuaikan keadaan hari ini, berehat lebih banyak dan berada di udara segar. Jangan lupa tentang tidur: waktu optimum untuk tidur, di mana tubuh manusia akan berehat dan bersiap untuk hari baru, adalah 8 jam. Dan sementara lebih baik tidur sampai jam 23:00.
    5. Dengan extrasystole organik, perkara pertama yang perlu dilakukan adalah mencari tahu apa yang menyebabkannya, dan kemudian merawat penyakit yang mendasari. Selain itu, anda perlu menjalani terapi yang sesuai. Selalunya, tidak kira sama ada ia bersifat atrium atau supraventrikular, pesakit diresepkan beta-blocker (egiloc, metoprolol, bisoprolol). Dos ditetapkan oleh doktor secara individu. Semasa rawatan, perlu memantau denyut nadi, kerana ubat ini mengurangkan degupan jantung.
    6. Penyekat beta tidak diresepkan untuk pesakit dengan bradikardia (degupan jantung kurang daripada 60 denyutan seminit). Dalam kes ini, ubat seperti bellatamine adalah alternatif. Di samping itu, dengan extrasystole yang teruk, apabila keadaan pesakit bertambah buruk, ubat antiaritmia boleh diresepkan - cordaron, amiodarone, diltiazem, novocainamide, anaprilin, obzidan dan beberapa yang lain. Semasa mengambil ubat, pesakit mesti selalu diperhatikan oleh doktor yang hadir, menjalani pemeriksaan ECG dan Holter secara berkala.

    Dengan tidak berkesannya terapi konservatif, campur tangan pembedahan dapat dilakukan - pemasangan alat pacu jantung buatan. Ia akan mengelakkan berlakunya aritmia dan meningkatkan kualiti hidup pesakit dengan ketara. Sekiranya tidak ada dinamika positif selepas terapi antiaritmia, pesakit boleh diberi ablasi kateter frekuensi radio.

    Kemungkinan akibat dan komplikasi

    Sekiranya anda tidak menghadapi masalah, penyakit "kosmetik" ini boleh masuk ke takikardia, yang jauh lebih serius.

    Di samping itu, kemungkinan infark miokard dapat meningkat, oleh itu adalah perlu untuk mengatasi penyakit ini, jika sudah timbul dan ini ditunjukkan oleh doktor. Jika tidak, akibatnya boleh memudaratkan otot utama yang mempercepat darah. Extrasystole boleh dianggap sebagai "loceng" pertama yang dapat memberi isyarat masalah.

    Sekiranya anda memulakan terapi (jika diperlukan) dengan segera, maka tidak akan ada akibat dan komplikasi.

    Tanda-tanda extrasystole pada ECG

    Antara ciri khas:

    • Kemunculan awal gelombang P, ubah bentuk struktur yang sama.
    • Kompleks QRS yang luas.
    • Kejadian puncak berpasangan.

    Terdapat sekurang-kurangnya 10-15 petunjuk objektif extrasystole yang kurang spesifik pada ECG. Hanya doktor yang dapat mengesannya. Penyahsulitan memerlukan kelayakan yang signifikan, tanpa kemampuan yang tepat untuk ketinggalan satu perkara penting.

    Pencegahan

    Untuk pencegahan, anda harus mematuhi peraturan tertentu yang akan membantu bukan sahaja mengelakkan penyakit berulang, tetapi juga menguatkan badan secara umum:

    • Cobalah untuk mematuhi gaya hidup yang sihat: jangan makan makanan berlemak, bersenam dalam kerangka yang wajar, berhenti dari kebiasaan buruk.
    • Dapatkan tidur yang mencukupi
    • Gunakan semua jenis vitamin
    • Luangkan banyak masa di luar rumah
    • Mengurangkan tekanan emosi
    • Elakkan Kafein dan Tenaga

    Ikuti peraturan ini supaya extrasystole tidak mengancam anda pada masa akan datang.

    Lagipun, kesihatan jantung harus menjadi keutamaan bagi setiap orang!

    Manifestasi semasa kehamilan

    Hampir 50% daripada semua wanita hamil dalam satu bentuk atau yang lain mempunyai extrasystole. Sebab utama untuk ini adalah dan akan berlaku perubahan hormon dalam tubuh wanita. Ibu mengandung sangat bimbang masalah ini boleh menyebabkan kontraindikasi kehamilan. Sebenarnya, tidak ada yang perlu ditakuti. Ekstrasistol di jantung adalah kejadian biasa. Adalah penting bahawa wanita hamil tidak mempunyai patologi jantung.

    Dan untuk pencegahan ekstrasistol jantung, cukuplah semasa kehamilan untuk menyediakan persekitaran yang tenang, tidak terlalu banyak bekerja (secara fizikal dan emosi), untuk lebih banyak berada di udara segar. Hari ini, perubatan telah maju dan doktor berpeluang untuk mengukur kekerapan degupan jantung janin yang sedang berkembang. Dalam kebanyakan kes, bayi menunjukkan extrasystoles di jantung. Penyimpangan yang boleh diterima dari norma adalah penampilan extrasystoles, sekurang-kurangnya setiap 10 degupan jantung.

    Sekiranya seorang wanita mempunyai extrasystoles "sederhana", maka kelahiran secara semula jadi tidak dikontraindikasikan untuknya. Tetapi jika patologi organik jantung terbentuk pada wanita ketika melahirkan, maka dia harus diperhatikan oleh ahli kardiologi sepanjang kehamilan, dan adalah wajar untuk melahirkan melalui pembedahan caesar..

    Pembezaan penyakit menurut Laun

    Terdapat cara lain untuk membatasi proses. Terdapat klasifikasi campuran, yang dinamakan sebagai nama utama penciptanya.

    • 1 jenis extrasystole. Sehingga 30 pengurangan yang diubah setiap jam atau kira-kira 700 sehari. Ini adalah fenomena biasa atau agak boleh diterima yang tidak memberi kesaksian mengenai penyakit atau proses apa pun. Dengan latar belakang diagnosis transformasi organik, tidak mungkin untuk mengenal pasti.
    • 2 pandangan. Lebih daripada 30 ekstrasistol per jam. Fenomena yang kompleks. Mungkin merupakan petunjuk aktiviti normal. Kadang-kadang, ia adalah gejala penyakit jantung. Pemantauan pesakit perlu dilakukan dengan teliti..
    • Ekstrasistol polimorfik atau jenis 3. Mereka terbentuk dalam dua ventrikel sekaligus, mereka hanya terdapat pada elektrokardiografi, biasanya mereka tidak membuat diri mereka merasa oleh hampir semua manifestasi, yang merumitkan diagnosis awal. Ia membincangkan mengenai penampilan pancaran baru dalam struktur jantung.
    • Pandangan 4a. Perkembangan isyarat patologi berpasangan. Menurut kajian khusus, dalam kira-kira 40% keadaan klinikal, ia mempunyai asal usul yang normal, dan dalam 60% keadaan patogenik.
    • Jenis 4b. Ekstrasistol kumpulan atau varian takikardia paroxysmal ventrikel yang tidak stabil dengan perjalanan yang sangat tidak stabil (pada siang hari mungkin terdapat beberapa serangan 5-15 minit atau lebih). Ia berasal dari organik, memerlukan diagnosis dan rawatan dengan segera. Komplikasi kerap berlaku, risikonya lebih kurang 65% selama 3-5 tahun.
    • 5 pandangan. Ekstrasistol awal yang bersifat kumpulan. Bentuk proses patologi yang paling berbahaya. Ia muncul pada kardiogram dengan tanda-tanda yang jelas, gejala juga ada. Oleh itu, diagnosisnya tidak sukar. Terapi mendesak.

    Ekstrasistol ventrikel mempunyai ciri patologi tidak selalu. Nisbah 40/60 atau lebih.

    Gejala untuk merawat penyakit

    Untuk extrasystole, tanda umum berikut adalah ciri:

    • gegaran jantung secara tiba-tiba dan kuat;
    • perasaan hati yang tenggelam;
    • kilat panas yang kerap;
    • kekurangan udara, sesak nafas;
    • berpeluh berlebihan;
    • ketidakselesaan di dada;
    • keadaan pengsan;
    • rasa cemas;
    • kelemahan otot;
    • loya.

    Sekiranya simptom seperti ini biasa (beberapa kali seminggu), anda harus mendapatkan bantuan perubatan. Apa ini - extrasystole, dan bagaimana merawatnya, hanya doktor yang tahu. Selalunya, patologi tidak mempunyai gambaran klinikal yang jelas. Dia didiagnosis secara kebetulan semasa pemeriksaan. Selepas pengesanan penyakit ini, pemantauan Holter setiap hari dilakukan. Ini membantu menentukan lokasi impuls dengan tepat, jenis kontraksi luar biasa dan ciri parameter lain dari extrasystole.

    Kemudian pakar kardiologi membuat keputusan berdasarkan data yang diperoleh dari pemeriksaan perubatan:

    1. Sekiranya lebih daripada 1000 ekstrasistol dicatat sehari, rawatan ubat segera ditunjukkan.
    2. Sekiranya kurang dari 1000 kontraksi ektopik diperhatikan, langkah pencegahan diambil (ubat-ubatan rakyat digunakan), pesakit dipantau.

    Penting! Tidak disarankan untuk mengubati penyakit anda sendiri, ia penuh dengan akibat yang berbahaya. Anda perlu menghubungi pakar kardiologi yang akan mengatakan sama ada extrasystole dapat disembuhkan..

    Apa yang menyebabkan masalah

    Ekstrasistol ventrikel adalah penyimpangan yang dalam kebanyakan kes berlaku disebabkan oleh patologi otot jantung. Kadang kala penyebab pelanggaran tidak dapat ditentukan. Biasanya, penampilan extrasystoles diperhatikan dengan:

    • gangguan iskemia di jantung;
    • kardiosklerosis pasca infark;
    • proses keradangan di perikardium atau miokardium;
    • tekanan darah tinggi;
    • kegagalan jantung kronik;
    • sindrom jantung paru;
    • kardiomiopati.

    Terdapat juga alasan yang tidak berlaku untuk penyakit jantung. Dalam kes-kes ini, pengembangan extrasystole berlaku akibat:

    1. Gangguan metabolik mikronutrien, iaitu tinggi kalsium dan rendah kalium dan magnesium.
    2. Mengambil ubat untuk tujuan lain dan dalam dos yang besar. Amat berbahaya untuk menyalahgunakan antidepresan, diuretik dan cara lain..
    3. Bahan ubat dan psikotropik seperti kafein, kokain, amfetamin, alkohol.
    4. Merokok.
    5. Osteochondrosis tulang belakang serviks.
    6. Kegiatan mental yang kuat dan kurang tidur yang normal, yang menjengkelkan pada saraf vagus.
    7. Vagotonia dan gangguan mental yang lain.
    8. Penyakit berjangkit.
    9. Tekanan dan pergolakan emosi yang kerap.

    Kehadiran extrasystoles juga diperhatikan pada orang yang sihat dengan senaman fizikal.

    Mengapa extrasystoles berlaku dengan VSD

    "Tarian" jantung pada dystonia vegetovaskular boleh berlaku sekiranya terdapat gangguan pada fungsi kedua-dua jabatan NS autonomi.

    Sekiranya pembelahan simpatik gagal, maka extrasystoles muncul selepas latihan fizikal. Mereka kurang dihentikan oleh ubat penenang, dan bahkan boleh meningkat setelah mengambilnya..

    Sekiranya terdapat gangguan parasimpatis, selain gejala jantung, gangguan pencernaan terganggu: sakit epigastrik, cirit-birit, kembung. Serangan seperti itu akan membantu mengeluarkan secawan kopi atau teh manis, berjalan dengan cepat.

    Sekiranya penyebabnya didorong secara psikologi, langkah-langkah terapi diarahkan ke arah yang bertentangan..

    Selalunya, dystonics terganggu oleh extrasystole dari dua jenis:

    1. Ventrikular. Biasanya menjadikan dirinya terasa pada waktu pagi. Kerosakan keseimbangan mental menjadi penyebabnya, misalnya, kegembiraan atau kesedihan. Tampaknya juga mengubah cuaca atau ketika minum minuman keras. Faktor-faktor yang memprovokasi lain termasuk kekurangan magnesium dan kalsium, osteochondrosis. Semuanya bermula dengan degupan jantung yang kuat, diikuti dengan jeda. Pesakit ditutupi dengan peluh yang sejuk dan melekit, dia mempunyai perasaan takut. Keputusasaan masuk, dia tidak dapat memilih posisi yang selesa untuk dirinya sendiri, dia mati rasa atau mula ribut. Kemarahan yang kuat menjadikannya dalam keadaan tidak terkawal, menyebabkan dia banyak menderita.
    2. Supraventrikular. Jenis aritmia yang paling biasa dengan VVD. Punca keadaan ini bertepatan dengan penyebab dalam bentuk ventrikel. Di samping itu, pesakit dystonic yang ketagihan ubat antiaritmia dan diuretik berisiko. Pesakit mendakwa bahawa keadaan bertambah buruk ketika berbaring. Gejala inilah yang menunjukkan bahawa kegagalan jantung berfungsi.

    Kesan terapeutik

    Rawatan extrasystole adalah kompleks, pembedahan dan ubat, bergantung kepada keparahan, etiologi dan sifat prosesnya.

    • Antagonis kalsium. Seperti Diltiazem dan Verapamil.
    • Penyekat beta. Anaprilin, metoprolol, carvedilol dan sejenisnya.
    • Perencat ACE. Perineva, Prestarium.

    Digunakan dalam sistem. Kerumitan kesan memberi kesan pada semua sisi proses patologi.

    Terapi pembedahan ditetapkan dalam kes yang melampau. Implantasi alat pacu jantung (alat pacu jantung) atau defibrilator mungkin diperlukan. Kecacatan jantung dihilangkan dengan pembedahan. Kemungkinan prostetik untuk pemusnahan struktur jantung.

    Resipi rakyat tidak berkesan dan, lebih-lebih lagi, berbahaya. Perubahan gaya hidup boleh menjadi pertolongan yang baik, tetapi bukan kaedah terapi utama. Selain itu, alasannya lebih mendalam, untuk mengatasi cara mudah seperti ini tidak akan berjaya..

    Etiologi dan patogenesis aritmia

    Anda dapat melihat mengapa extrasystole berlaku dalam jadual:

    PandanganTatal
    Berfungsi• neurosis disebabkan oleh tekanan yang kerap; • merokok; • kegagalan keseimbangan hormon (menopaus, kehamilan, akil baligh); • tidak mematuhi peraturan pemakanan sihat; • minum alkohol; • reaksi badan terhadap demam; • kesan kafein dan tenaga; • beban fizikal tetap; • kegagalan vegetatif; • osteochondrosis.
    Organik• kegagalan jantung; • penyakit koronari; • patologi yang disebabkan oleh jangkitan; • kecacatan jantung; • penyakit adrenal dan tiroid; • diabetes; • kegagalan autoimun; • penyakit keradangan pada otot jantung.

    Osteochondrosis memprovokasi pelbagai kegagalan sistem kardiovaskular. Sebabnya ialah penjepitan saluran darah dan saraf oleh vertebra yang cacat. Adalah mungkin untuk menyingkirkan masalah dengan mengambil ubat anti-radang dan terapi fizikal.Beberapa pakar kardiologi membezakan ekstrasistol beracun dan idiopatik. Dalam kes pertama, aritmia berlaku kerana terdedah kepada bahan tertentu (ubat, bahan kimia, persekitaran). Punca kegagalan idiopatik tidak dapat dikenal pasti. Sekiranya tidak ada lesi organik, ia disamakan dengan bentuk extrasystole yang berfungsi.
    Extrasystole dalam banyak kes adalah akibat makan berlebihan, terutama jika seseorang akan berbaring di tempat tidur sebaik sahaja makan. Keadaan ini menguatkan dominasi pembahagian parasimpatis sistem saraf. Pesakit menunjukkan bentuk bradikardia ringan (nadi melambatkan). Ekstrasistol timbul dengan latar belakang sebagai pampasan.

    Anda boleh membahagikan faktor-faktor utama yang mengganggu dengan usia dan keadaan semasa:

    • Pengecutan luar biasa pada anak sering disebabkan oleh kecacatan perkembangan jantung. Mereka hanya dapat disembuhkan dengan pembedahan.
    • Kanak-kanak pada masa remaja menghadapi extrasystole di tengah perkembangan dystonia vegetovaskular (VVD). Ia dicirikan oleh banyaknya tanda-tanda neurologi dan jantung. Sebagai rawatan, ubat digunakan untuk meredakan ketegangan saraf dan meningkatkan peredaran darah. Lebih dekat dengan dewasa, penyakit ini biasanya hilang dengan sendirinya.
    • Pada wanita hamil, aritmia berlaku kerana peningkatan jumlah darah dan lonjakan hormon. Rejimen rawatan biasanya tidak disusun. Sudah cukup untuk mengikuti peraturan pencegahan.
    • Kegagalan degupan jantung peminat sukan berkembang kerana program latihan yang tidak betul dirancang. Anda boleh membuangnya dengan membetulkan beban. Pelatih yang berpengalaman akan membantu menyelesaikan masalah..

    Bentuk berfungsi

    Dengan aritmia, yang mempunyai bentuk fungsional, cukup untuk berhenti merokok, berhenti minum alkohol, minum kopi dan gejala-gejala dapat hilang selamanya. Adalah perlu untuk menetapkan prinsip pemakanan yang betul, memantau berat badan, menjaga gaya hidup sihat.

    Sekiranya aritmia disebabkan oleh sebab-sebab neurogenik, anda harus berhati-hati dengan keadaan tertekan, mengubah persekitaran, gaya hidup.

    Dalam beberapa kes, doktor akan menetapkan ubat penenang, ubat penenang:

      Persediaan organik - motherwort, akar herba valerian, tincture lemon balm.

  • Bahan Kimia - Diazepam, Rudotel.
  • Bentuk organik

    Ubat antiarrhythmic, β-blocker digunakan untuk merawat bentuk aritmia ini..

    PersediaanPetunjuk untuk pelantikan
    Antagonis kalsium
    penyekat β
    Dengan penyakit kardiologi tanpa tanda-tanda kegagalan jantung
    Perencat ACE
    penyekat β
    Penyakit jantung miokardium
    XanthinesDenyutan jantung rendah
    Penyekat saluran natriumTidak ada bukti penyakit kardiologi

    Bentuk extrasystole idiopatik

    Ekstrasistol ventrikel adalah penyakit seperti itu, etiologi yang boleh menjadi tidak masuk akal. Dalam beberapa kes, doktor tidak dapat menentukan perubahan jantung setelah memeriksa pesakit. Kes-kes ini tidak diketahui etiologi. Bentuk ini terdapat pada pelbagai pesakit, tanpa mengira usia, jantina dan penyakit bersamaan..

    Doktor mengakui bahawa titik permulaan bentuk ideopati boleh menjadi:

      gangguan sistem saraf autonomi;

  • perubahan latar belakang psikoemosi seseorang;
  • perubahan komposisi elektrolit darah;
  • kesan ubat antiaritmia.
  • Ciri-ciri pada kanak-kanak

    Pada bayi baru lahir, extrasystoles terdengar semasa lahir ketika pemeriksaan awal dilakukan. Mereka bersifat kongenital dan sering menunjukkan kecacatan jantung. Bentuk yang paling kompleks adalah patologi miokard keturunan, yang membawa kepada kematian.

    Extrasystole juga mungkin mempunyai watak yang diperoleh. Oleh itu, ia berkembang pada kanak-kanak kerana sebab berikut:

    • mengambil sebilangan besar ubat;
    • pelbagai keracunan makanan;
    • pemindahan penyakit jantung reumatik, penyakit berjangkit (campak, demam merah);
    • voltan berlebihan (fizikal, mental, saraf).

    Untuk mengenal pasti VES pada kanak-kanak, langkah diagnostik yang sama dilakukan seperti pada orang dewasa. Dalam rawatan, penekanan lebih diberikan pada rehat, keseimbangan pemakanan, dan penenang.

    Dengan extrasystole ventrikel, perlu mengecualikan faktor-faktor yang memprovokasi kejang. Penting untuk menjalani gaya hidup sihat dan menormalkan pemakanan untuk mencegah perkembangan penyakit kardiovaskular. Dengan diagnosis yang lengkap dan rawatan tepat pada masanya, pesakit mempunyai prognosis yang baik.

    Akibat dari extrasystole ventrikel

    Ekstrasistol ventrikel jenis 1 mengikut klasifikasi di atas dalam artikel tidak menimbulkan ancaman kepada kehidupan dan biasanya tidak menyebabkan komplikasi. Dengan extrasystole jenis 2 ventrikel, komplikasi mungkin timbul, tetapi risikonya agak rendah.

    Sekiranya pesakit mempunyai extrasystole polimorfik, extrasystoles berpasangan, takikardia paroxysmal yang tidak stabil atau extrasystoles kumpulan awal, risiko akibat yang mengancam nyawa adalah tinggi:

    AkibatnyaPenerangan
    Takikardia ventrikel yang stabilIa dicirikan oleh serangan ekstrasistol kumpulan ventrikel berkepanjangan (lebih dari setengah minit). Pada gilirannya, ini menimbulkan akibat yang diberikan lebih jauh dalam jadual ini..
    Kelenturan ventrikelPengecutan ventrikel dengan frekuensi 220 hingga 300 denyutan seminit.
    Fibrilasi ventrikel (kerlipan)Pengecutan ventrikel kekacauan, kekerapannya mencapai 450 denyutan seminit. Ventrikel yang berkedip tidak dapat mengepam darah, oleh itu pesakit biasanya kehilangan kesedaran kerana kekurangan oksigen di otak. Sekiranya tiada rawatan perubatan, keadaan ini boleh menyebabkan kematian..
    Asystole (serangan jantung)Ia boleh berlaku dengan latar belakang serangan aritmia ventrikel atau secara tiba-tiba. Selalunya, asystole pasti menyebabkan kematian, kerana doktor tidak selalu dapat melakukan resusitasi dalam beberapa minit selepas serangan jantung.

    Untuk mengelakkan akibat yang mengancam nyawa, jangan tunda permulaan rawatan jika anda mengalami extrasystole ventrikel.

    Adalah Penting Untuk Menyedari Vaskulitis