Diagnosis epilepsi pada orang dewasa: kesimpulan EEG dengan aktiviti epilepsi, yang akan menunjukkan MRI otak

Patologi yang teruk seperti epilepsi biasanya sukar didiagnosis. Gejala yang paling khas adalah kejang epilepsi, yang tidak selalu dapat dilihat dalam keadaan klinikal, tetapi jika aktiviti EEG kanak-kanak dapat diperbaiki semasa pemeriksaan, diagnosis dapat dianggap disahkan.

Manifestasi ekstrem penyakit, atau sawan epilepsi, adalah gangguan stereotaip pendek yang tidak diprovokasi dalam tingkah laku, kesedaran, aktiviti emosi, fungsi deria atau motor. Selalunya terdapat serangan epilepsi yang serupa, yang tidak dianggap sebagai asas untuk diagnosis epilepsi. Dalam kes sedemikian, diagnosis yang tepat dibuat jika aktiviti epi telah terwujud di EEG..

Bagaimana diagnosis epilepsi disahkan??

Satu-satunya tanda penyakit yang boleh dipercayai dianggap sebagai aktiviti epileptiform pada EEG dan corak epipresur. Sebagai peraturan, wabak gelombang otak tinggi dicatat pada masa yang sama, tetapi tidak dapat menunjukkan patologi secara tepat. EEG semestinya diresepkan untuk mengesahkan diagnosis, kerana pelepasan epilepsi dapat diperbaiki di luar kejang. Di samping itu, kajian ini membolehkan anda menentukan bentuk penyakit dengan tepat, yang membantu menetapkan rawatan yang mencukupi.

Aktiviti Epi-EEG pada kanak-kanak tanpa sawan dapat ditentukan dengan pelbagai cara. Selalunya, provokasi berirama ringan digunakan untuk merangsang epiaaktif, tetapi hiperventilasi atau teknik tambahan lain dapat digunakan. Kadang-kadang kes epiaaktif hanya dapat dikesan semasa pendaftaran EEG yang berpanjangan, lebih kerap dilakukan semasa tidur malam dengan kekurangan. Hanya sebilangan kecil pesakit yang gagal mengesahkan diagnosis dengan kajian sedemikian..

Apa yang dapat dilihat pada EEG dengan epilepsi pelbagai bentuk?

Setiap jenis patologi ini dicirikan oleh gejala klinikalnya sendiri. Selain itu, epilepsi pada EEG kelihatan berbeza.

Epilepsi Rolandik Benigna:

  • Dengan serangan (eksaserbasi), pelepasan epilepsi fokus dicatat pada temporal tengah dan pusat. Ia kelihatan seperti lonjakan amplitud tinggi, selain itu gabungan gelombang tajam dan perlahan diperhatikan. Pemergian ditandai ke luar negara dari lokasi awal.
  • Sekiranya tidak ada serangan, lekatan fokus sering dicatat, menggabungkan gelombang yang berlaku secara serentak dalam beberapa petunjuk. Selalunya, aktiviti epilepsi pada EEG tidak muncul pada waktu petang, sementara seseorang tidak tidur. Dalam kes ini, ia semestinya muncul sebaik sahaja seseorang tertidur.

Epilepsi bentuk Panayotopulos:

  • Semasa eksaserbasi, pelepasan epi direkodkan - tegangan amplitud tinggi, digabungkan dengan gelombang perlahan dan tajam, yang jarang berada dalam lokalisasi awal.
  • Pada waktu rehat, paling kerap anda dapat melihat kompleks amplitud rendah atau tinggi multifokus. Ini adalah ciri bahawa kompleks berlaku secara bersiri - pada saat menutup mata, dan pada saat pembukaan mereka tersekat. Serangan boleh dicetuskan oleh fotostimulasi..

Epilepsi idiopatik umum

Corak EEG sering dapat dilihat pada kanak-kanak dan epilepsi remaja dengan ketidakhadiran:

  • Dengan penderitaan, peralatan dapat menunjukkan pelepasan yang luas dalam bentuk aktiviti super berirama 10 Hz dengan watak yang semakin meningkat, serta gelombang tajam dan gelombang delta dan theta amplitud tinggi. Mereka tidak stabil dan tidak simetri..
  • Tanpa memburukkan lagi, gambar di EEG dapat tetap standard, kadang-kadang ada aktiviti yang tidak khas.

Ensefalopati epilepsi awal bayi:

  • Peningkatan menyebabkan peningkatan bilangan dan amplitud lonjakan dalam kombinasi dengan gelombang tajam.
  • Di luar keadaan yang memburuk, aktiviti yang luas diperhatikan di mana wabaknya digantikan oleh hilangnya. Hypsarrhythmia adalah mungkin.

Sindrom Lennox-Gastaut:

  • Eksaserbasi dicirikan oleh berlakunya banyak lonjakan dan gelombang tajam; kemungkinan kombinasi "gelombang lonjakan lambat" adalah mungkin. Desinkronisasi Berkembang.
  • Di luar pemburukan - aktiviti hipersinkron, disertai dengan gelombang tajam, kompleks "gelombang lambat", gangguan fokus.

Corak epiprippal juga dapat diperhatikan pada pesakit fenotipikal yang sihat. Dalam kes ini, diagnosis epilepsi tidak dibuat, tetapi dipercayai bahawa orang tersebut mempunyai kecenderungan genetik terhadap patologi ini. Sebagai peraturan umum, ujian khas berkala disyorkan..

Apakah aktiviti epileptiform berdasarkan??

Dalam epilepsi, "ledakan" berkala dari potensi tindakan sel diperhatikan sebagai akibat pergeseran membrannya secara paroxysmal. Selepas ini, jangka masa hiperpolarisasi yang agak lama masuk. Mekanisme ini relevan untuk sebarang bentuk patologi, tanpa mengira aktiviti epileptiform mana yang dikenali oleh peralatan sensitif..

Untuk menjana aktiviti epileptiform, anda perlu menggunakan sejumlah besar neuron. Dua jenis sel saraf selalu terlibat dalam proses ini. Yang pertama adalah neuron "epilepsi" yang menjana wabak autonomi. Yang kedua - sel saraf sekitarnya, biasanya di bawah kawalan aferen, tetapi kadang-kadang memasuki proses aktif..

Cara mengatasi epilepsi?

Sekiranya aktiviti EEG epileptiform dikesan pada kanak-kanak, langkah segera harus diambil. Rawatan epilepsi adalah proses yang panjang dan kompleks, dan lebih cepat ia bermula, semakin banyak peluang bagi seorang anak untuk menjalani kehidupan yang panjang dan bahagia. Lebih-lebih lagi, proses rawatan adalah secara individu dan tidak ada standard umum. Umur pesakit, perjalanan penyakit, keadaan umum kanak-kanak, data EEG sangat penting.

Rawatan jarang memakan masa kurang dari 3-5 tahun, dan dalam beberapa kes berterusan seumur hidup. Asas terapi adalah ubat-ubatan, dan dalam beberapa jenisnya pelbagai operasi bedah saraf membantu. Di sini, kesimpulan EEG dalam masalah epilepsi - berdasarkan asasnya doktor memutuskan sifat terapi, memilih ubat tertentu dan dosnya.

Anda tidak boleh mengubah rejimen ubat dan dosnya secara bebas. Walaupun terdapat peningkatan yang dapat dilihat, keputusan untuk meneruskan terapi hanya dibuat oleh doktor, dipandu oleh hasil kaedah penyelidikan makmal dan perkakasan.

Senarai ubat yang boleh diresepkan oleh doktor sangat besar, dan antara kumpulan utama termasuk:

  • ubat antiepileptik khas;
  • antipsikotik;
  • ubat anti-radang;
  • kortikosteroid;
  • antibiotik
  • ubat penyahhidratan;
  • antikonvulsan.

Gabungan khusus hanya boleh dipilih oleh doktor. Rejimen terapi berdasarkan sifat penyakit ini, dan dibahagikan kepada tiga peringkat:

  1. Pemilihan ubat yang paling berkesan dan dosnya. Permulaan rawatan selalu dilakukan dengan satu ubat, dengan dos terendah. Pada masa akan datang, pakar menilai keberkesanan rawatan, kehadiran gejala perkembangan patologi atau penurunannya secara beransur-ansur. Pemilihan gabungan ubat dari beberapa kumpulan bermula.
  2. Pengampunan yang dicapai pada tahap pertama, sebagai peraturan, diperdalam dengan mengambil ubat yang dipilih sebelumnya secara sistematik. Tahap ini boleh bertahan sehingga 5 tahun dengan EEG wajib.
  3. Dengan prestasi pesakit yang baik dan ketiadaan memburuk, penurunan secara beransur-ansur dalam dos semua ubat utama bermula. Penurunan sedemikian boleh bertahan hingga 2 tahun, electroencephalogram ditetapkan secara berkala. Apabila dinamika negatif muncul di EEG, penurunan berhenti. Dalam beberapa kes, pengawalan kandungan ubat dalam plasma ditentukan - dengan cara ini, perkembangan keracunan ubat dapat dicegah.

Aktiviti otak yang tidak normal - belum epilepsi

Hampir satu setengah abad yang lalu, pada bulan Mei 1873, Hans Berger, penemu irama alfa otak manusia dan pencipta kaedah elektroensefalografi, dilahirkan di Jerman. Harus diingat bahawa hakikat penjanaan arus elektrik oleh otak telah ditemui oleh orang Inggeris Richard Caton. Tetapi Berger yang dapat pada tahun 1924 untuk pertama kalinya mendaftar pada pita kertas dengan galvanometer, isyarat elektrik yang diambil dari permukaan kepala tanpa menembusi otak. Dan setelah pada tahun 1929 ia menyampaikan deskripsi pertama ensefalogram, era baru bermula dalam epileptologi.

Hari ini, kaedah elektroensefalografi (EEG) digunakan secara meluas oleh pakar neurologi dan doktor lain yang terlibat dalam penyakit sistem saraf pusat - khususnya otak. EEG adalah alat wajib untuk diagnosis epilepsi. Oleh itu, arahan ke EEG diterima oleh orang yang profesinya menunjukkan pengecualian penyakit ini. Dan kadang-kadang orang yang sihat sepenuhnya tiba-tiba menerima hasil pemeriksaan dengan ungkapan misteri dan menakutkan "Tanda-tanda aktiviti epileptiform dikesan". Apa yang perlu dilakukan, ke mana hendak pergi dan sama ada mahu panik - kata MedAboutMe.

Apa itu epilepsi?

Epilepsi adalah penyakit sistem saraf pusat di mana aktiviti otak yang tidak normal berkembang, yang membawa kepada kejang, tempoh tingkah laku yang tidak biasa dan kadang-kadang kehilangan kesedaran.

Secara luaran, manifestasi kejang kejang mungkin kelihatan berbeza: beberapa orang mengalami kekejangan dalam bentuk kekejangan anggota badan, yang lain "membeku", "mematikan" dari kenyataan selama beberapa saat.

Satu-satunya kes kejang kejang tidak bermaksud seseorang menghidap epilepsi, tetapi dua atau lebih kejang yang tidak diprovokasi sudah menjadi alasan untuk membuat diagnosis. Dalam kes ini, masalah mendiagnosis epilepsi dihadapi oleh pakar neurologi sepanjang masa berkenalan dengan penyakit ini.

Hyperdiagnosis epilepsi

Hiperdiagnosis epilepsi, iaitu pengesanannya pada orang yang sebenarnya tidak sakit dengannya, tidak begitu jarang berlaku. Pada tahun 1980-an, doktor mengatakan bahawa 20-25% kes epilepsi yang baru didiagnosis adalah sebahagian daripada overdiagnosis. Hipodiagnosis, iaitu keadaan ketika seseorang mengalami epilepsi, tetapi tidak dapat didiagnosis, jauh lebih jarang berlaku - hanya pada 10% kes.

Nampaknya ada kaedah yang luar biasa seperti elektroensefalografi - apa yang menghalang diagnosis epilepsi yang tidak dapat disangkal? Kesalahan yang paling biasa, ternyata masalah mendiagnosis aktiviti epileptiform otak.

Aktiviti otak epileptiform

Seperti namanya, aktiviti semacam itu sama dengan manifestasi epilepsi. Pada ensefalogram, ia mewakili getaran elektrik yang kelihatan seperti gelombang dan puncak tajam, yang 50% atau lebih berbeza dari apa yang disebut aktiviti latar belakang otak. Puncak yang sama dalam kebanyakan kes boleh didapati pada ensefalogram orang dengan epilepsi. Penyebab aktiviti epileptiform adalah penjumlahan potensi - baik yang bersifat penghambat dan rangsangan, yang berkaitan dengan pelepasan neuron yang kuat dan hiperpolarisasi neuron.

Istilah "aktiviti epileptiform" sering mengelirukan pesakit. Ahli neurologi sendiri telah bersetuju bahawa istilah seperti "aktiviti epileptik" atau "pelepasan kejang", serta "pelepasan paroxysmal" dan "peningkatan kesediaan sawan" harus dielakkan dalam perihalan ensefalogram, iaitu, supaya ini tidak menakutkan pesakit. Dan "aktiviti epileptiform" diakui sebagai istilah yang paling tepat, namun, bagi orang biasa, berkat awalan "epi-", masih terdengar mengancam.

Anda banyak membaca, dan kami sangat menghargainya!

Tinggalkan e-mel anda untuk sentiasa menerima maklumat dan perkhidmatan penting untuk menjaga kesihatan anda

Aktiviti epileptiform pada orang dengan epilepsi

Penting untuk difahami bahawa aktiviti epileptiform jauh dari selalu ditunjukkan pada orang dengan epilepsi. Selain dari yang biasa, ia dicatat pada mereka yang mempunyai diagnosis ini. Kekerapan pengesanannya dalam kes terakhir dengan pemeriksaan rutin (yang tidak berkaitan dengan sawan) adalah 29-55%.

Anda boleh mengesahkan epilepsi dengan melakukan beberapa EEG berulang dengan latar belakang kurang tidur (kekurangan tidur) - dalam kes ini, aktiviti epileptiform pada pesakit dengan epilepsi akan berlaku pada 80% kes. Merakam EEG dalam mimpi mendedahkan perubahan epileptiform dengan frekuensi 85-90%. Akhirnya, semasa serangan, corak serupa pada ensefalogram diperhatikan pada 95% kes.

Perhatikan bahawa dalam situasi yang jarang berlaku, apabila aktiviti neuron yang tidak normal berkembang jauh di dalam korteks, impuls elektrik mungkin tidak tercermin di permukaan otak dan bahkan dengan latar belakang serangan epilepsi yang berterusan.

Aktiviti otak yang tidak normal tanpa epilepsi

Pada orang yang tidak mengalami epilepsi, seperti yang disebutkan di atas, aktiviti epileptiform juga dapat dikesan. Selalunya ini berlaku dalam situasi pemeriksaan rutin yang sama. Sebagai contoh, banyak profesion memerlukan buku perubatan, dan pakar neurologi termasuk dalam senarai doktor yang akan diperiksa, dan ensefalogram termasuk dalam senarai ujian dan pemeriksaan. Pakar dari klinik yang terlibat dalam memproses dokumen tersebut melaporkan bahawa kes mengesan aktiviti epileptiform semasa ensefalografi pada seseorang yang sebenarnya sihat tidak jarang berlaku.

Dari mana aktiviti neuron otak yang tidak normal berasal jika seseorang tidak menghidap epilepsi? Contohnya, sebilangan orang mempunyai kecenderungan genetik terhadap aktiviti epileptiform neuron otak, tetapi mereka tidak rentan terhadapnya dalam bentuk perkembangan serangan epilepsi kejang..

Oleh itu, aktiviti epileptiform dikesan dalam 0.5% kes di kalangan orang muda berusia 17-25 tahun - pelajar institusi pendidikan Tentera Udara Britain. Lebih-lebih lagi, dalam 58% kes, aktiviti otak yang tidak normal hanya dapat dilihat sebagai hasil fotostimulasi berirama - prosedur yang disebut untuk mempengaruhi pesakit dengan bantuan kilatan cahaya yang berkedip dalam irama tertentu.

Aktiviti epileptiform dalam merakam EEG dalam mimpi juga dapat dikesan pada 2% orang dewasa yang tidak menderita epilepsi.

Lebih kerap, aktiviti epileptiform terdapat pada kanak-kanak yang tidak mengalami epilepsi. Jadi, pada 2-5% kanak-kanak berumur 6-13 tahun, perubahan epileptiform dapat dikesan pada EEG. Dan hanya 3.5-8% daripadanya kemudian mengalami epilepsi.

Lebih kerap lagi (dalam 10-30% kes), aktiviti epileptiform berlaku pada orang setelah strok, dengan tumor otak dan kecederaan otak traumatik, dengan pelbagai kecacatan otak kongenital. Dan hanya 14% pesakit ini yang mengalami epilepsi pada masa akan datang.

Jenis aktiviti epileptiform tertentu juga boleh didapati pada EEG pada orang dengan ensefalopati metabolik (hipokalsemia, tirotoksikosis, uremik dan ensefalopati Hashimoto, dll.) Dan pada pesakit dengan kegagalan buah pinggang kronik.

Akhirnya, ubat-ubatan tertentu boleh menyebabkan aktiviti epileptiform, terutama pada dos tinggi: lithium, chlorpromazine, dan clozapine. Hasil yang serupa adalah penghapusan barbiturat yang diambil sebelumnya.

Setelah menemui ungkapan "tanda-tanda aktiviti epileptiform" dalam hasil EEG, seseorang tidak perlu panik. Pemeriksaan tambahan oleh pakar neurologi akan membantu memahami sebab-sebab keadaan ini..

EEG otak kanak-kanak: yang menunjukkan apa maksud aktiviti epileptiform (epiactivity) tanpa serangan, penyahkodan

Bagaimana diagnosis epilepsi disahkan??

Satu-satunya tanda penyakit yang boleh dipercayai dianggap sebagai aktiviti epileptiform pada EEG dan corak epipresur. Sebagai peraturan, wabak gelombang otak tinggi dicatat pada masa yang sama, tetapi tidak dapat menunjukkan patologi secara tepat. EEG semestinya diresepkan untuk mengesahkan diagnosis, kerana pelepasan epilepsi dapat diperbaiki di luar kejang. Di samping itu, kajian ini membolehkan anda menentukan bentuk penyakit dengan tepat, yang membantu menetapkan rawatan yang mencukupi.

Aktiviti Epi-EEG pada kanak-kanak tanpa sawan dapat ditentukan dengan pelbagai cara. Selalunya, provokasi berirama ringan digunakan untuk merangsang epiaaktif, tetapi hiperventilasi atau teknik tambahan lain dapat digunakan. Kadang-kadang kes epiaaktif hanya dapat dikesan semasa pendaftaran EEG yang berpanjangan, lebih kerap dilakukan semasa tidur malam dengan kekurangan. Hanya sebilangan kecil pesakit yang gagal mengesahkan diagnosis dengan kajian sedemikian..

Apa itu EEG: intipati kaedah

EEG atau electroencephalogram adalah kaedah diagnostik yang berkesan untuk pesakit dengan tanda-tanda epilepsi dan pelbagai kecederaan otak yang lain. Selalunya kaedah ini ditetapkan kepada pesakit yang sama sekali tidak memerlukannya..

Inti dari teknik ini adalah bahawa ia mendaftarkan isyarat elektrik yang dibekalkan oleh neuron - sel saraf otak. Sebenarnya, banyak patologi ditunjukkan oleh gangguan teruk dalam aktiviti elektrik otak. Selalunya, ini adalah epilepsi, di mana sekumpulan neuron menunjukkan aktiviti yang serius, dan perubahan struktur di otak dikesan: tumor, sista, akibat strok dan pendarahan.

Teknik ini dianggap seakurat mungkin, dan semuanya kerana dapat menunjukkan keseluruhan gambaran klinikal penyakit ini:

  • betapa meluasnya keradangan dan tahapnya;
  • perubahan apa yang berlaku di kapal;
  • tanda-tanda awal epilepsi;
  • neoplasma dan peringkat perkembangannya;
  • bagaimana gangguan otak disebabkan oleh penyakit yang mempengaruhi sistem saraf;
  • apakah akibat dari strok, pendarahan atau pembedahan.

Menurut ICD-10, kod G40 ditugaskan untuk epilepsi, penerangan terperinci mengenai EEG untuk patologi ini membolehkan anda mengesan perubahan apa yang telah terjadi di otak, terutama jika kajian ini bukan kali pertama. Oleh itu, doktor berpeluang untuk memantau aktiviti otak semasa rawatan dan menyesuaikannya setiap saat. Hampir selalu selepas diagnosis, doktor dapat menentukan dengan tepat di mana tumpuan pengujaan berada.

Apa yang dapat dilihat pada EEG dengan epilepsi pelbagai bentuk?

Setiap jenis patologi ini dicirikan oleh gejala klinikalnya sendiri. Selain itu, epilepsi pada EEG kelihatan berbeza.

Epilepsi Rolandik Benigna:

  • Dengan serangan (eksaserbasi), pelepasan epilepsi fokus dicatat pada temporal tengah dan pusat. Ia kelihatan seperti lonjakan amplitud tinggi, selain itu gabungan gelombang tajam dan perlahan diperhatikan. Pemergian ditandai ke luar negara dari lokasi awal.
  • Sekiranya tidak ada serangan, lekatan fokus sering dicatat, menggabungkan gelombang yang berlaku secara serentak dalam beberapa petunjuk. Selalunya, aktiviti epilepsi pada EEG tidak muncul pada waktu petang, sementara seseorang tidak tidur. Dalam kes ini, ia semestinya muncul sebaik sahaja seseorang tertidur.

Epilepsi Rolandik adalah bentuk epilepsi kanak-kanak yang paling biasa.

Epilepsi bentuk Panayotopulos:

  • Semasa eksaserbasi, pelepasan epi direkodkan - tegangan amplitud tinggi, digabungkan dengan gelombang perlahan dan tajam, yang jarang berada dalam lokalisasi awal.
  • Pada waktu rehat, paling kerap anda dapat melihat kompleks amplitud rendah atau tinggi multifokus. Ini adalah ciri bahawa kompleks berlaku secara bersiri - pada saat menutup mata, dan pada saat pembukaan mereka tersekat. Serangan boleh dicetuskan oleh fotostimulasi..

Epilepsi idiopatik umum

Corak EEG sering dapat dilihat pada kanak-kanak dan epilepsi remaja dengan ketidakhadiran:

  • Dengan penderitaan, peralatan dapat menunjukkan pelepasan yang luas dalam bentuk aktiviti super berirama 10 Hz dengan watak yang semakin meningkat, serta gelombang tajam dan gelombang delta dan theta amplitud tinggi. Mereka tidak stabil dan tidak simetri..
  • Tanpa memburukkan lagi, gambar di EEG dapat tetap standard, kadang-kadang ada aktiviti yang tidak khas.

Ketidakhadiran khas adalah kejang epilepsi umum yang pendek dengan permulaan dan penyempurnaan secara tiba-tiba

Ensefalopati epilepsi awal bayi:

  • Peningkatan menyebabkan peningkatan bilangan dan amplitud lonjakan dalam kombinasi dengan gelombang tajam.
  • Di luar keadaan yang memburuk, aktiviti yang luas diperhatikan di mana wabaknya digantikan oleh hilangnya. Hypsarrhythmia adalah mungkin.
  • Eksaserbasi dicirikan oleh berlakunya banyak lonjakan dan gelombang tajam; kemungkinan kombinasi "gelombang lonjakan lambat" adalah mungkin. Desinkronisasi Berkembang.
  • Di luar pemburukan - aktiviti hipersinkron, disertai dengan gelombang tajam, kompleks "gelombang lambat", gangguan fokus.

Sindrom Lennox-Gastaut adalah bentuk epilepsi yang teruk yang bermula pada zaman kanak-kanak

Bilakah EEG?

Kaedah diagnostik ini digunakan untuk pelbagai gangguan pertuturan, mental dan neurologi. Sebagai profilaksis, EEG dapat diresepkan kepada orang yang lulus ujian untuk mendapatkan lesen memandu, dan juga untuk mendapatkan izin untuk menyimpan dan membawa senjata. Hasil positif dapat mengecualikan kehadiran skizofrenia dan gangguan mental yang lain. EEG menunjukkan epilepsi, dan juga memberikan data lain, oleh itu, untuk tujuan terapi, teknik ini digunakan:

  • selepas campur tangan pembedahan yang boleh mempengaruhi fungsi sel otak;
  • dalam mengenal pasti dan menentukan lokasi pembentukan tumor dan sista;
  • dengan kecederaan otak traumatik yang diterima dalam pelbagai cara;
  • untuk mengesahkan atau membantah kehadiran epilepsi;
  • sekiranya pesakit mengalami kekejangan, kebas kaki dan pingsan;
  • dengan bentuk hipertensi kronik dan pelanggaran irama sirkadian;
  • sekiranya anak mengalami kelewatan perkembangan.

EEG otak membolehkan anda mengenal pasti bukan sahaja pelanggaran fungsi tisu otak, tetapi juga keparahan dan kedalaman kerosakannya, lokasi fokus penyakit. Dalam beberapa kes, pemantauan berkala mungkin disarankan, dengan kata lain, beberapa kajian pada selang waktu pendek yang akan membantu bukan sahaja untuk mengenal pasti tanda-tanda epilepsi pada EEG, tetapi juga menentukan rawatan selanjutnya, yang dapat diperbaiki..

Semasa mengkaji proses aktiviti sistem saraf, anda dapat mencegah serangan lain. Bagi pesakit yang mengalami koma atau anestesia umum yang berpanjangan, jenis diagnosis ini wajib dilakukan, kerana ia akan membantu menentukan keupayaan kerja dan aktiviti penting tisu otak.

Pemeriksaan rutin adalah EEG rutin atau diagnosis keadaan paroxysmal. Tempoh kajian bergantung pada laman web mana yang diperiksa dan ujian fungsi apa yang digunakan. Rata-rata, prosedur ini memakan masa sekitar setengah jam. Selama ini, pakar menguruskan:

  • melakukan fotostimulasi berirama menggunakan frekuensi yang berbeza;
  • periksa hiperventilasi;
  • menahan beban dalam bentuk berkelip;
  • mengesan perubahan yang tersembunyi.

Sekiranya data yang diperoleh tidak mencukupi, selain EEG untuk epilepsi, pakar boleh menggunakan pemeriksaan yang lebih mendalam dan berkesan:

  1. Tidur malam EEG.
  2. EEG dengan kekurangan.
  3. EEG berterusan.

Tempoh teknik ini boleh memakan masa dari 20 minit hingga 15 jam.

Prosedur EEG dilakukan dalam beberapa peringkat, yang perlu diketahui oleh ibu bapa dan pesakit kecil terlebih dahulu untuk membuat persediaan dengan betul. Sebagai permulaan, pejabat untuk melakukan elektroensefalografi sama sekali tidak seperti pejabat perubatan biasa. Ini adalah bilik kalis bunyi dan gelap. Bilik itu sendiri biasanya kecil.

Sebuah sofa dipasang di dalamnya, di mana mereka akan menawarkan untuk menampung seorang anak. Bayi diletakkan di atas meja ganti, yang juga terdapat di pejabat.

Dianjurkan untuk memakai "topi keledar" khas di kepala - kain atau topi getah dengan elektrod tetap. Pada beberapa penutup, doktor menetapkan elektrod yang diperlukan dalam jumlah yang diperlukan secara manual. Elektrod disambungkan ke electroencephalograph dengan menggunakan konduktor tiub nipis lembut.

Elektrod dibasahi dengan garam atau gel khas. Ini diperlukan untuk pemasangan elektrod yang lebih baik ke kepala bayi supaya tidak ada ruang udara di antara kulit dan sensor penerimaan isyarat. Peralatan semestinya dibumikan. Klip yang tidak mengalirkan arus dilekatkan pada telinga anak di kawasan kencing..

Grudnichkov disyorkan untuk mengambil - dalam kes ini, ibu menduduki tempat di sofa. Seorang kanak-kanak yang lebih tua duduk di sofa dengan separuh duduk.

Ujian apa yang akan datang bergantung pada usia pesakit kecil. Semakin tua anak, semakin sukar tugasnya. Prosedur rutin standard melibatkan beberapa pilihan untuk menetapkan potensi elektrik.

  • Pertama, lengkung latar belakang direkodkan - garis ini pada graf yang dihasilkan akan memaparkan impuls neuron otak ketika rehat.
  • Kemudian periksa reaksi otak ke peralihan dari rehat ke aktiviti dan kesediaan bekerja. Untuk kanak-kanak ini, mereka meminta untuk membuka dan menutup mata dengan kadar yang berbeza, yang ditetapkan oleh doktor oleh pasukannya.
  • Tahap ketiga adalah menguji otak dalam keadaan yang disebut hiperventilasi. Untuk kanak-kanak ini, mereka diminta untuk menarik nafas dalam-dalam dan menghembuskan nafas dengan kekerapan yang ditetapkan oleh doktor. Pada perintah "nafas", nafas diambil; pada perintah "nafas", anak itu menghembuskan nafas. Tahap ini membolehkan anda mengenal pasti tanda-tanda epilepsi, neoplasma yang menyebabkan gangguan fungsi otak.
  • Tahap keempat melibatkan penggunaan fotostimulasi. Potensi terus direkodkan, tetapi doktor menghidupkan dan mematikan lampu khas dengan frekuensi tertentu di depan mata pesakit tertutup. Ujian ini membolehkan anda menentukan beberapa ciri perkembangan mental dan pertuturan, serta kecenderungan epilepsi dan sindrom kejang.
  • Langkah tambahan berlaku terutamanya pada kanak-kanak yang lebih tua. Ini merangkumi pelbagai arahan doktor - dari mengepalkan dan melepaskan jari anda untuk menjawab soalan ujian psikologi jika anak itu pada usia di mana jawapan dan pemahaman mungkin pada dasarnya.

Apa yang menunjukkan aktiviti epileptiform?

Sekiranya kesimpulannya ada istilah yang begitu sukar untuk dimengerti, ini berarti puncak tajam berlaku di electroencephalogram, yang berbeza secara signifikan dari irama latar belakang, yang direkam pada waktu rehat. Selalunya, penampilan pada kanak-kanak dengan epilepsi mempunyai jenis ini. Tetapi kehadiran puncak akut dan ELISA sebagai kesimpulan tidak selalu menjadi tanda epilepsi.

Doktor cenderung mempercayai bahawa EEG mencerminkan corak yang berlaku walaupun anak itu hanya mempunyai kecenderungan genetik terhadap epilepsi. Pengesanan aktiviti epileptiform tidak bermaksud bahawa kanak-kanak itu semestinya akan didiagnosis. Tetapi kenyataan ini semestinya menunjukkan perlunya penyelidikan semula. Diagnosis mungkin tidak disahkan, tetapi mungkin mendapat pengesahan..

Dalam epilepsi, "ledakan" berkala dari potensi tindakan sel diperhatikan sebagai akibat pergeseran membrannya secara paroxysmal. Selepas ini, jangka masa hiperpolarisasi yang agak lama masuk. Mekanisme ini relevan untuk sebarang bentuk patologi, tanpa mengira aktiviti epileptiform mana yang dikenali oleh peralatan sensitif..

Untuk menjana aktiviti epileptiform, anda perlu menggunakan sejumlah besar neuron. Dua jenis sel saraf selalu terlibat dalam proses ini. Yang pertama adalah neuron "epilepsi" yang menjana wabak autonomi. Yang kedua - sel saraf sekitarnya, biasanya di bawah kawalan aferen, tetapi kadang-kadang memasuki proses aktif..

Nilai penyelidikan

Kod untuk epilepsi menurut ICD-10 G40, EEG dalam penyakit ini membantu mengenal pasti dan memperbaiki fokus aktiviti neuron. Aspek utama penerapan teknik ini adalah:

  • penentuan bentuk penyakit;
  • keupayaan untuk mengesan dinamika pembangunan;
  • memantau peningkatan pesakit;
  • pemilihan terapi dan dos ubat yang betul.

Nilai utama diagnosis adalah bahawa semua perubahan patologi dapat dikesan antara kejang.

Sekiranya terdapat anomali, maka peralatan mencatat puncak dan gelombang, serta elemen grafik yang khusus untuk penentuannya. Oleh itu, sebaik sahaja kilatan aktiviti, puncak dan gelombang muncul di EEG, ini sudah menunjukkan adanya keadaan patologi, tetapi ini tidak mencukupi untuk diagnosis yang tepat.

Setiap bentuk penyakit mempunyai ciri khas gelombang. Dengan rolandik, kepekatan besar daripadanya diperhatikan di lobus temporal pusat, pada waktu malam - di bahagian depan.

Cara mengatasi epilepsi?

Sekiranya aktiviti EEG epileptiform dikesan pada kanak-kanak, langkah segera harus diambil. Rawatan epilepsi adalah proses yang panjang dan kompleks, dan lebih cepat ia bermula, semakin banyak peluang bagi seorang anak untuk menjalani kehidupan yang panjang dan bahagia. Lebih-lebih lagi, proses rawatan adalah secara individu dan tidak ada standard umum. Umur pesakit, perjalanan penyakit, keadaan umum kanak-kanak, data EEG sangat penting.

Dengan terapi yang betul, kejang tidak berlaku

Rawatan jarang memakan masa kurang dari 3-5 tahun, dan dalam beberapa kes berterusan seumur hidup. Asas terapi adalah ubat-ubatan, dan dalam beberapa jenisnya pelbagai operasi bedah saraf membantu. Di sini, kesimpulan EEG dalam masalah epilepsi - berdasarkan asasnya doktor memutuskan sifat terapi, memilih ubat tertentu dan dosnya.

Senarai ubat yang boleh diresepkan oleh doktor sangat besar, dan antara kumpulan utama termasuk:

  • ubat antiepileptik khas;
  • antipsikotik;
  • ubat anti-radang;
  • kortikosteroid;
  • antibiotik
  • ubat penyahhidratan;
  • antikonvulsan.

Rawatan membolehkan anda mengawal kejang sepenuhnya

Gabungan khusus hanya boleh dipilih oleh doktor. Rejimen terapi berdasarkan sifat penyakit ini, dan dibahagikan kepada tiga peringkat:

  1. Pemilihan ubat yang paling berkesan dan dosnya. Permulaan rawatan selalu dilakukan dengan satu ubat, dengan dos terendah. Pada masa akan datang, pakar menilai keberkesanan rawatan, kehadiran gejala perkembangan patologi atau penurunannya secara beransur-ansur. Pemilihan gabungan ubat dari beberapa kumpulan bermula.
  2. Pengampunan yang dicapai pada tahap pertama, sebagai peraturan, diperdalam dengan mengambil ubat yang dipilih sebelumnya secara sistematik. Tahap ini boleh bertahan sehingga 5 tahun dengan EEG wajib.
  3. Dengan prestasi pesakit yang baik dan ketiadaan memburuk, penurunan secara beransur-ansur dalam dos semua ubat utama bermula. Penurunan sedemikian boleh bertahan hingga 2 tahun, electroencephalogram ditetapkan secara berkala. Apabila dinamika negatif muncul di EEG, penurunan berhenti. Dalam beberapa kes, pengawalan kandungan ubat dalam plasma ditentukan - dengan cara ini, perkembangan keracunan ubat dapat dicegah.

Cara membuat persediaan untuk EEG?

Selepas jam 12 pagi sebelum diagnosis, pesakit harus mengelakkan minum minuman yang mengandungi kafein. Rambut harus dibasuh dan dikeringkan, sementara anda tidak boleh menggunakan minyak, losyen dan aerosol pada mereka. Tidak ada syarat lain, tetapi anak itu perlu dipersiapkan dengan lebih berhati-hati untuk mendapatkan hasil yang tepat..

Kejang epilepsi pada anak boleh bermula pada bila-bila masa dan ibu bapa tidak selalu bersedia untuk itu. Oleh itu, sekiranya terdapat sedikit penyimpangan, anda perlu meminta pertolongan dan menjalani pemeriksaan. EEG akan membantu membuat diagnosis yang tepat, tetapi anda harus mempersiapkan kajian ini:

  • Periksa kepala bayi dengan baik. Sekiranya terdapat luka dan calar, mereka harus dilaporkan kepada doktor. Elektrod tidak boleh dilekatkan pada kulit yang rosak.
  • Beri makan bayi. Kajian ini dijalankan pada waktu kenyang, satu-satunya cara untuk mendapatkan hasil yang tidak kabur. Tetapi anda tidak boleh memberikan gula-gula dengan coklat. Grudnichkov diberi makan sebelum prosedur di kemudahan perubatan. Dalam kes ini, bayi akan tertidur dengan tenang dan semasa kajian akan tidur dengan lena.

Untuk berhenti mengambil ubat, jika anak menerimanya secara berterusan, maka doktor memberi amaran mengenai perkara ini. Kanak-kanak usia sekolah dan prasekolah perlu dijelaskan apa yang akan mereka lakukan, hanya sikap psikologi yang betul yang akan membantu mengelakkan emosi yang berlebihan. Seorang kanak-kanak boleh membawa mainan dengannya, tetapi bukan elektronik.

Keluarkan semua benda asing dari kepala, seperti tali getah dan jepit rambut, rambut harus longgar. Sekiranya EEG untuk epilepsi bukan kali pertama, pastikan anda membawa transkrip sebelumnya. Sekiranya kanak-kanak itu sakit, maka diagnosis tidak dijalankan, mengharapkan pemulihan sepenuhnya.

Apa itu EEG dan apa yang ditunjukkannya?

Singkatan EEG bermaksud "electroencephalography." Ini adalah kaedah untuk mengesan impuls aktif elektrik terkecil dari korteks serebrum. Diagnosis ini sangat sensitif, ia membolehkan anda merakam tanda-tanda aktiviti tidak sesaat, tetapi dalam satu milisaat. Tidak ada kajian lain mengenai fungsi otak yang memberikan maklumat yang tepat dalam jangka waktu tertentu..

Untuk menentukan perubahan morfologi, kehadiran sista dan tumor, terutama perkembangan badan otak dan tisu otak, kaedah pemantauan video lain digunakan, misalnya, neurosonografi untuk bayi yang berumur hingga 1.5-2 tahun, MRI, CT untuk kanak-kanak yang lebih tua. Tetapi untuk menjawab persoalan bagaimana otak berfungsi, bagaimana ia bertindak balas terhadap rangsangan luaran dan dalaman, terhadap perubahan keadaan, hanya elektroensefalogram kepala yang dapat.

Proses elektrik pada neuron secara amnya dan di otak khususnya mula dikaji pada akhir abad ke-19. Para saintis di pelbagai negara di dunia terlibat dalam hal ini, tetapi ahli fisiologi Rusia I. Sechenov memberikan sumbangan terbesar. Rakaman EEG pertama diperoleh di Jerman pada tahun 1928.

Hari ini, EEG adalah prosedur yang agak rutin yang digunakan walaupun di klinik dan klinik kecil untuk diagnosis dan rawatan. Ia dilakukan pada peralatan khas yang disebut electroencephalograph. Peranti disambungkan ke pesakit melalui elektrod. Hasilnya dapat direkodkan pada pita kertas dan komputer secara automatik. Prosedur ini tidak menyakitkan dan tidak berbahaya. Pada masa yang sama, sangat informatif: potensi aktiviti elektrik otak selalu berubah dengan adanya patologi tertentu.

Dengan menggunakan EEG, adalah mungkin untuk mendiagnosis pelbagai kecederaan, penyakit mental, kaedah ini banyak digunakan dalam memantau tidur malam.

Ciri-ciri diagnosis

Untuk menentukan kehadiran penyakit dengan tepat, anda perlu mengkaji gejalanya. Tanda-tanda epilepsi termasuk: melewati masalah kesedaran, perubahan ketara dalam cabang emosi dan mental, sindrom kejang, gangguan paroxysmal fungsi organ dalaman.

Menurut klasifikasi yang diluluskan pada tahun 1989, hanya 3 jenis kejang utama yang dapat dijumpai. Ini termasuk:

  • Simptomatik - kerana kerosakan otak atau penyakit kompleks lain.
  • Idiopatik - sindrom yang diprovokasi oleh kecenderungan keturunan.
  • Cryptogenic - tidak ditentukan semasa diagnosis.

Terdapat banyak kejang lain yang perlu dibezakan. Ia adalah neurogenik, somatogenik dan psikogenik.

Serangan boleh kecil dan besar. Yang pertama muncul dengan terang dan terbahagi kepada beberapa peringkat. Untuk beberapa hari pertama, pesakit mengalami kegelisahan, peningkatan pencerobohan atau kemurungan moral.

Semasa sawan, seseorang jatuh ke tanah, kekejangan bermula, dia boleh menjerit, busa keluar dari mulutnya. Semuanya berlangsung sekitar 5-7 minit, selepas itu semuanya beransur memburuk. Yang kedua dicirikan oleh ketiadaan kehilangan kesedaran yang berpanjangan. Seorang lelaki berdiri diam, mengeras tajam, lalu menundukkan kepalanya ke atas. Keadaan ini cepat berlalu, kemudian pesakit meneruskan aktiviti harian.

EEG otak adalah prosedur yang tidak menyakitkan yang tidak akan membahayakan orang dewasa atau kanak-kanak. Semasa diagnosis, pesakit berada di kerusi dengan mudah, elektrod diletakkan di kepalanya, tetapi pada mulanya pengukuran dilakukan dalam tiga posisi: lilitan kepala, jarak antara jambatan hidung dan penonjolan tulang oksipital, dari satu telinga ke telinga yang lain melalui mahkota.

Bagaimana rupa EEG sekiranya berlaku epilepsi? Ya, dengan cara yang berbeza, walaupun pada orang yang sihat kadang-kadang anda dapat menemui gelombang dan puncak aktiviti, yang terutama disebabkan oleh ciri-ciri peribadinya.

Pada kanak-kanak yang menderita neurosis dan psikopati, serta mereka yang agresif, kajian menunjukkan aktiviti, sementara tidak ada tanda-tanda klinikal. Tetapi pada kebanyakan pesakit kecil dengan data tersebut, epilepsi didiagnosis dari masa ke masa..

Dengan kejang yang meluas, aktiviti dapat dilihat di semua daerah, dan ketika bentuknya fokus, hanya di daerah tertentu. Tidak mustahil untuk mengesan tanda-tanda penyakit pada orang yang menyalahgunakan alkohol. Pesakit ini boleh menyebabkan aktiviti: pergerakan mata, menelan, sensor sentuhan, pengecutan otot kepala, degupan jantung, denyutan saluran darah.

Umur pesakit, mengambil pil untuk epilepsi atau penyakit lain, masa kejang terakhir, gangguan penglihatan, bentuk tengkorak yang tidak teratur - semua ini boleh mempengaruhi hasil EEG. Oleh itu, kajian ini dilakukan dengan mengambil kira semua faktor yang berkaitan.

EEG tidak termasuk dalam senarai kajian saringan wajib untuk kanak-kanak pada usia apa pun. Ini bermaksud bahawa diagnosis seperti itu hanya dilakukan berdasarkan petunjuk perubatan tertentu sekiranya terdapat aduan pesakit tertentu. Kaedah ini diberikan dalam kes berikut:

  • dengan serangan sakit kepala yang kerap, pening;
  • sekiranya terdapat kes kehilangan kesedaran;
  • jika kanak-kanak mempunyai sejarah sawan;
  • dengan disyaki kecederaan pada tengkorak dan otak;
  • jika terdapat kecurigaan cerebral palsy atau untuk memantau dinamika keadaan dengan cerebral palsy yang didiagnosis sebelumnya;
  • dengan refleks terjejas, keadaan neurologi lain yang berterusan untuk jangka masa yang panjang dan terapi tidak memberi respons;
  • dengan gangguan tidur pada kanak-kanak;
  • jika anda mengesyaki gangguan mental;
  • sebagai diagnosis persediaan sebelum operasi otak;
  • dengan kelewatan pertuturan, perkembangan mental, emosi dan fizikal.

Pada masa kanak-kanak, EEG dilakukan untuk menilai tahap kematangan otak. EEG dijalankan untuk menentukan tahap tindakan anestesia dalam intervensi pembedahan yang serius dan berpanjangan..

Beberapa ciri tingkah laku kanak-kanak tahun pertama kehidupan juga boleh menjadi asas bagi pelantikan EEG.

Terdapat sedikit kontraindikasi untuk diagnosis sedemikian. Ia tidak dilakukan hanya jika terdapat luka segar di kepala pesakit kecil, jika jahitan pembedahan digunakan. Diagnosis kadang-kadang ditolak kerana hidung berair yang teruk atau batuk yang kerap melemahkan.

Dalam semua kes lain, EEG dapat dilakukan sekiranya doktor yang hadir menegaskan perkara ini.

Jenis dan norma irama

Semasa EGG, radas mendedahkan empat jenis irama utama:

  • Gelombang alfa adalah elemen utama dalam mendiagnosis pesakit dewasa yang sihat dan dicatat pada 90% orang. Gelombang ini mempunyai frekuensi 13 hertz sesaat dan penting semasa terjaga, ketika pesakit hanya berbaring dengan mata tertutup. Aktiviti maksimum gelombang alfa diperhatikan pada okiput dan tempech.
  • Beta, seperti gelombang alfa, dikaitkan dengan manifestasi normal dalam tubuh orang dewasa yang sihat. Tetapi jumlah ayunannya mencapai 35 hertz sesaat, ia direkodkan terutamanya di atas bahagian depan. Irama beta ditunjukkan jika organ deria jengkel: sentuh pesakit ketika dirangsang dengan cahaya atau suara.
  • Gelombang Delta dengan frekuensi hingga 3 hertz semasa penyahkodan EEG semasa epilepsi boleh bermakna norma pada bayi hingga satu tahun. Sebahagiannya, indikator ini berterusan sehingga 7 tahun. Pada orang dewasa, mereka tetap semasa tidur..
  • Irama theta dengan frekuensi hingga 7 getaran sesaat biasanya dijumpai pada kanak-kanak berumur satu tahun hingga 6 tahun, secara beransur-ansur digantikan oleh gelombang alfa ketika mereka bertambah tua. Pada orang dewasa, mereka diperhatikan semasa tidur..

Untuk menguraikan hasilnya, irama sangat penting. Hanya ada empat daripadanya:

Setiap irama ini mempunyai norma tersendiri dan kemungkinan turun naik dalam nilai normatif. Agar ibu bapa dapat mengarahkan diri mereka dengan lebih baik dalam ensefalogram otak yang diterima di tangan, kami akan mencuba sesederhana mungkin untuk membincangkan kompleks.

Irama alpha disebut asas, irama latar, yang direkodkan dalam keadaan rehat dan rehat. Kehadiran irama jenis ini adalah perkara biasa bagi semua orang yang sihat. Sekiranya tidak, mereka mengatakan mengenai asimetri hemisfera, yang mudah didiagnosis menggunakan ultrasound atau MRI. Irama ini mendominasi ketika anak berada dalam kegelapan, dalam diam. Sekiranya pada saat ini anda menghidupkan rangsangan, mengeluarkan cahaya, suara, irama alfa dapat berkurang atau hilang. Pada waktu rehat, dia kembali lagi. Ini adalah nilai normal. Sebagai contoh, dalam epilepsi, episod spontan ledakan irama alfa dapat direkodkan pada EEG.

Sekiranya kesimpulan menunjukkan frekuensi alpha 8-14 Hz (25-95 μV), anda tidak boleh risau: anak itu sihat. Penyimpangan irama alpha dapat diperhatikan jika mereka tetap di lobus frontal, jika terdapat penyebaran frekuensi yang signifikan. Terlalu tinggi frekuensi melebihi 14 Hz mungkin merupakan tanda gangguan vaskular di otak, tengkorak dan otak yang cedera. Petunjuk yang difahami mungkin menunjukkan kelewatan dalam perkembangan mental. Sekiranya bayi mengalami demensia, irama mungkin tidak direkodkan sama sekali.

Irama beta direkodkan dan berubah dalam tempoh aktiviti otak. Pada bayi yang sihat, kesimpulannya, nilai amplitud 2-5 μV akan ditunjukkan, gelombang jenis ini akan direkodkan di lobus frontal otak. Sekiranya nilai di atas normal, doktor mungkin mengesyaki gegaran atau lebam otak, dan dengan penurunan patologi, proses keradangan meninges atau tisu, misalnya, meningitis atau ensefalitis. Gelombang beta dalam amplitud 40-50 μV pada masa kanak-kanak dapat menunjukkan ketinggian yang ketara dalam perkembangan anak.

Irama jenis delta membuat dirinya terasa dalam tempoh tidur nyenyak, juga pada pesakit yang berada dalam keadaan koma. Pengesanan irama sedemikian semasa terjaga mungkin menunjukkan fakta perkembangan tumor.

Irama theta juga khas bagi orang yang sedang tidur. Sekiranya ia dikesan dalam amplitud lebih daripada 45 μV di bahagian otak yang berlainan, kita bercakap mengenai pelanggaran serius sistem saraf pusat. Dalam kes-kes tertentu, irama seperti itu mungkin berlaku pada bayi yang berumur 8 tahun ke atas, tetapi pada kanak-kanak yang lebih tua sering kali menjadi tanda kekurangan, demensia. Peningkatan sinkron dalam delta dan theta mungkin menunjukkan kemalangan serebrovaskular.

Semua jenis gelombang membentuk asas untuk memperbaiki aktiviti bioelektrik otak. Sekiranya ditunjukkan bahawa BEA berirama, maka tidak ada alasan untuk kerusuhan. BEA yang berirama secara relatif menunjukkan sakit kepala yang kerap.

Adakah peperiksaan itu berbahaya??

Soalan ini adalah salah satu yang paling mendesak untuk ibu bapa. Oleh kerana intipati kaedah ini tidak jelas bagi semua ibu, EEG sebagai fenomena dikelilingi oleh khabar angin dan spekulasi di forum wanita yang luas. Tidak ada dua pilihan untuk menjawab persoalan bahaya kajian - EEG benar-benar tidak berbahaya, kerana elektrod dan radas tidak mempunyai kesan merangsang pada otak: mereka hanya menangkap nadi.

EEG boleh dilakukan kepada anak pada usia berapa pun, dalam keadaan apa pun, dan seberapa banyak yang diperlukan. Pelbagai diagnostik tidak dilarang, tidak ada sekatan.

Soalan lain adalah bahawa untuk dapat duduk diam sebentar, kanak-kanak kecil dan sangat mudah alih boleh diberi ubat penenang. Di sini keputusan dibuat oleh doktor yang tahu dengan tepat bagaimana mengira dos yang diperlukan agar anak anda tidak menimbulkan bahaya.

Bagaimana penunjuk EEG berubah mengikut usia??

Pada bayi pada bulan-bulan pertama setelah kelahiran, ketika menyahkod analisis, gelombang delta dan theta lambat berlaku. Tetapi menjelang tahun pertama, gelombang alfa menjadi lebih aktif dan berlaku selama 9 tahun..

Gambaran lengkap EEG, yang merupakan ciri orang dewasa, dibentuk selama 16 tahun dan kekal dalam keadaan stabil hingga 50 tahun. Seiring bertambahnya usia, gelombang alfa tidak lagi mendominasi seperti yang mereka lakukan sebelumnya, dan pada usia 60 tahun, EEG normal sama seperti pada tubuh anak.

Persediaan anak

Sekiranya anak dijadualkan menjalani elektroensefalografi, pastikan anda mempersiapkannya dengan betul untuk menjalani peperiksaan.

Lebih baik datang ke pemeriksaan dengan kepala yang bersih, kerana sensor akan dipasang di kulit kepala. Untuk melakukan ini, pada malam hari cukup untuk menjalankan prosedur kebersihan biasa dan mencuci rambut anak dengan syampu bayi.

Bayi harus diberi makan segera sebelum memasang elektrod dalam 15-20 minit. Sebaiknya tidur semula jadi: bayi yang diberi makan akan tidur lebih tenang dan lebih lama, doktor akan dapat mendaftarkan semua petunjuk yang diperlukan. Oleh itu, untuk bayi, bawa sebotol dengan campuran atau susu ibu yang dinyatakan ke kemudahan perubatan.

Bagi kanak-kanak yang lebih tua, EEG dijalankan dalam keadaan berjaga-jaga. Untuk mendapatkan hasil yang tepat, anak harus bersikap tenang, mematuhi semua permintaan doktor. Untuk mencapai ketenangan seperti itu, ibu bapa perlu melakukan persiapan psikologi terlebih dahulu. Sekiranya anda memberitahu terlebih dahulu apa permainan yang menarik, maka anak akan lebih fokus. Anda boleh berjanji kepada anak bahawa selama beberapa minit dia akan menjadi pengembara ruang angkasa atau superhero yang sebenar.

Sudah jelas bahawa terlalu lama kanak-kanak tidak akan dapat menumpukan perhatian pada apa yang berlaku, terutamanya jika dia berumur 2-3 tahun. Oleh itu, anda harus membawa buku, mainan dengan anda ke klinik, sesuatu yang diminati oleh anak itu dan sekurang-kurangnya dapat menarik perhatiannya sebentar.

Agar anak tidak takut dari minit pertama, anda perlu mempersiapkannya untuk apa yang akan berlaku. Pilih topi lama di rumah dan bermain "angkasawan" dengan anak. Letakkan topi di kepala anda, gambarkan suara walkie-talkie dengan topi keledar, desis dan berikan kosmoger anda kepada arahan yang akan diberikan oleh doktor di EEG: buka dan tutup mata anda, lakukan perkara yang sama, hanya dalam gerakan perlahan, bernafas dalam-dalam dan halus, dll. Kami akan memberitahu anda lebih lanjut mengenai tahap peperiksaan di bawah..

Sebelum memasuki pejabat, keluarkan topi dari anak. Gadis pasti perlu menanggalkan jepit rambut, tali elastik, ikat kepala dan mengeluarkan anting-anting dari telinga mereka, jika ada. Sebaiknya tinggalkan semua barang ini untuk kecantikan dan daya tarikan di rumah pada mulanya, pergi ke EEG, agar tidak kehilangan sesuatu yang berharga semasa peperiksaan.

Jenis dan norma irama

Sebelum menjawab soalan apa yang harus dilakukan dengan epilepsi, anda perlu menyahsulitkan data EEG dengan tepat. Data kajian dipaparkan pada monitor atau di atas kertas dalam bentuk lengkung grafik yang hanya dapat disahkod oleh pakar yang berpengalaman. Analisis dan kesimpulan EEG dalam epilepsi diberikan oleh pakar neurofisiologi, yang, ketika menyahkod, mempertimbangkan usia pesakit, keluhannya, gambaran klinikal gangguan dalam tubuh dan banyak faktor lain, seperti keturunan.

Sorotan Penyahsulitan:

  • Ternyata irama mana yang utama, utama pada pesakit.
  • Simetri potensi elektrik sel saraf, yang direkodkan dari hemisfera kiri dan kanan, dikaji dengan teliti..
  • Analisis yang teliti terhadap perubahan patologi, misalnya, gelombang delta dan theta pada pesakit dewasa semasa terjaga.
  • Keteraturan dan amplitud irama diperiksa..
  • Aktiviti paroxysmal terungkap apabila gelombang tajam, puncak dan gelombang langit dikesan pada lekukan.
  • Sekiranya tidak ada perubahan patologi pada latar belakang EEG, maka lakukan juga ujian fungsional, seperti hiperventilasi atau fotostimulasi, pendaftaran semula potensi elektrik dan tafsiran.

Electroencephalogram, yang diperoleh sebagai hasil pendaftaran potensi secara automatik, adalah pengumpulan lengkung, gelombang, sinusoid dan garis putus yang misterius, yang sama sekali mustahil untuk difahami secara bebas, tanpa menjadi pakar. Malah doktor pakar lain, seperti pakar bedah atau THT, tidak akan pernah memahami apa yang ditunjukkan dalam grafik. Memproses hasil mengambil masa dari beberapa jam hingga beberapa hari. Biasanya - kira-kira sehari.

Konsep "norma" yang berkaitan dengan EEG tidak sepenuhnya betul. Faktanya ialah terdapat banyak variasi norma. Setiap perincian penting di sini - kekerapan berulang anomali, hubungannya dengan rangsangan, dan dinamik. Pada dua kanak-kanak sihat yang tidak mempunyai masalah dengan sistem saraf pusat dan patologi otak, grafik yang dihasilkan akan kelihatan berbeza.

Indikator dikelaskan mengikut jenis gelombang, secara berasingan menilai aktiviti bioelektrik dan parameter lain. Ibu bapa tidak perlu menafsirkan apa-apa, kerana kesimpulannya memberikan penerangan mengenai hasil kajian dan memberikan cadangan khusus. Mari lihat beberapa pilihan untuk membuat kesimpulan dengan lebih terperinci..

Perubahan apa yang diperhatikan pada EEG dengan epilepsi?

Semasa serangan epilepsi, pendaftaran EEG membolehkan anda merakam aktiviti amplitud tinggi dalam bentuk puncak dan gelombang tajam. Dari serangan, aktiviti kejang di otak mungkin tidak dapat dinyatakan dengan cara apa pun, oleh karena itu, untuk memprovokasi aktiviti epilepsi, pelbagai ujian digunakan. Pesakit sering mengalami aktiviti paroxysmal dalam bentuk gelombang theta dan delta voltan tinggi.

EEG tidak hanya dapat menentukan lokasi fokus penyakit ini, tetapi juga dapat mengenali ragamnya. Namun, jika diagnosis disahkan dan pada grafik anda dapat melihat perubahan yang terang dan tidak seperti itu, maka penerangan EEG untuk epilepsi akan mengandungi maklumat berikut:

  • gelombang dengan sudut tajam, naik dan turun dengan mendadak;
  • gelombang perlahan yang diucapkan dengan sudut tajam;
  • peningkatan amplitud yang ketara oleh beberapa unit;
  • semasa ujian hiperventilasi, penyempitan dan kekejangan kapal yang teruk muncul;
  • semasa fotostimulasi, tindak balas yang luar biasa terhadap ujian diperhatikan.

Sekiranya terdapat kecurigaan bahawa ini memang epilepsi, maka pada kajian kawalan ujian dilakukan dalam mod hemat, dan semuanya kerana beban boleh menyebabkan serangan epilepsi yang lain pada pesakit.

Apabila diagnosis dibuat dengan tepat, ramai yang tertanya-tanya apa yang harus dilakukan dengan epilepsi, bagaimana menolong pesakit seperti itu.

Apa diagnosis yang masih dikesan oleh EEG??

Setelah lulus pemeriksaan, pakar neurologi sering membuat diagnosis pada kanak-kanak dan orang dewasa bukan sahaja epilepsi, tetapi juga penyakit lain. Antara penyakit biasa, ada yang berikut:

  • neoplasma di otak pelbagai etiologi, penyebabnya tidak dijelaskan;
  • kecederaan otak trauma;
  • proses keradangan yang secara serentak mempengaruhi membran otak dan bahan otak, jangkitan boleh menyebabkan keadaan ini;
  • pengumpulan cecair yang tidak normal dalam struktur otak, selalunya patologi ini bersifat kongenital, mungkin wanita hamil tidak menjalani pemeriksaan mandatori atau penyakit ini disebabkan akibat kecederaan yang diterima bayi semasa melahirkan;
  • penyakit kronik yang mempengaruhi keadaan mental dan saraf dengan kejang ciri - epilepsi, keturunan, kecederaan kelahiran, jangkitan, dan salah laku ibu semasa kehamilan boleh menjadi faktor yang memprovokasi;
  • pendarahan serebrum kerana pecahnya saluran darah, keadaannya boleh menyebabkan tekanan darah tinggi, kecederaan kepala, penyumbatan saluran darah oleh plak kolesterol;
  • Lumpuh otak;
  • sleepwalking, somnambulism.

Banyak penyakit dapat dikesan, oleh itu, jika tiba-tiba EEG tidak menunjukkan epilepsi, tetapi ada sawan, doktor menetapkan jenis kajian lain. Ini adalah satu-satunya cara untuk mengecualikan patologi lain dan membuat diagnosis yang lebih tepat..

Rawatan epilepsi

Sekiranya seseorang mengalami serangan kejang, maka pertama sekali perlu mendapatkan nasihat doktor, hanya dia yang dapat menetapkan pemeriksaan menyeluruh dan memilih terapi. Pertama sekali, pesakit diresepkan menjalani EEG, dan di sini ramai pesakit tertanya-tanya adakah epilepsi selalu epilepsi.

Epilepsi adalah patologi kronik yang telah dikaji selama lebih dari belasan tahun. Adalah mustahil untuk menjawab dengan tepat persoalan sama ada epilepsi diwarisi, diperoleh kerana faktor luar, atau adakah kerosakan pada tahap genetik yang berlaku di dalam rahim.

Tetapi satu perkara boleh dikatakan, mustahil untuk menyembuhkan penyakit ini, anda hanya dapat mencapai pengampunan yang stabil, jika anda memilih rejimen rawatan yang tepat. Kes direkodkan ketika pesakit dengan rawatan tepat pada masanya mulai menunjukkan peningkatan yang ketara dan serangan untuk waktu yang lama tidak membuat diri mereka merasa atau lulus tanpa membahayakan orang tersebut.

Rawatan berdasarkan fakta bahawa pesakit selalu mengambil pil untuk epilepsi. Sekiranya pesakit mengalami sawan separa, maka ubat semacam itu digunakan:

  • Valproates, termasuk Valparin, Convulex, Depakin Chrono.
  • Derivatif karboksamida: "Timonil", "Finlepsin", "Zeptol".
  • Phenobarbital: "Luminal".
  • Ejen fenitoin: "Diphenin".

Rejimen rawatan untuk setiap orang dipilih secara individu bergantung pada keadaan dan bentuk penyakitnya:

  1. Lebih senang menggunakan ubat-ubatan yang mempunyai kesan jangka panjang. Mereka diambil 1 atau 2 kali sehari.
  2. Sekiranya pesakit kehilangan kesedaran semasa serangan, maka selain rawatan utama mereka mengesyorkan "Ethosuximide".
  3. Dalam praktiknya, ubat baru, seperti Tiagabin dan Lamotrigine, membuktikan kesannya. Oleh itu, ia telah diresepkan kepada pesakit baru-baru ini.

Tentunya mustahil untuk menjawab persoalan utama yang menarik bagi banyak pesakit yang mempunyai penyakit, sama ada epilepsi diwarisi. Pada beberapa pesakit, setelah tinjauan di keluarga, saudara-mara dengan penyakit seperti itu dikenal pasti, sementara yang lain tidak. Terdapat faktor bersamaan yang berperanan dan memprovokasi perkembangan penyakit ini bahkan pada mereka yang tidak mempunyai saudara dengan penyakit ini dalam keluarga.

Penting untuk memperhatikan simptom dan saudara anda pada waktu yang tepat, untuk meminta pertolongan, maka anda dapat mengelakkan akibatnya dan memperburuk keadaan.

Pelanggaran yang kerap dan kemungkinan diagnosis

Berdasarkan EEG sahaja, tidak ada yang akan mendiagnosis anak. Kajian-kajian ini mungkin memerlukan pengesahan atau penolakan menggunakan kaedah lain, termasuk MRI, CT, ultrasound. Hasil elektroensefalografi hanya dapat menunjukkan kehadiran kanak-kanak dengan sista porencephalic, aktiviti epilepsi tanpa serangan, aktiviti paroxysmal, tumor, gangguan mental.

Pertimbangkan apa yang dimaksudkan oleh doktor dengan menunjukkan patologi tertentu dalam kesimpulan EEG.

  • Sekiranya ditunjukkan bahawa disfungsi bahagian tengah otak telah dikesan, ada baiknya untuk menganggap bahawa anak itu hanya mengalami tekanan, bahawa dia tidak cukup tidur, sering gugup, dan oleh itu dia akan mempunyai kelas yang cukup dengan psikologi, mewujudkan persekitaran keluarga yang baik, mengurangkan beban psikologi dan penenang ringan asal tumbuhan. Ini tidak dianggap sebagai penyakit..
  • Sekiranya ditulis dalam electroencephalogram bahawa asimetri interhemispheric dikesan, ini tidak selalu menjadi tanda patologi pada masa kanak-kanak. Anak akan disyorkan pemerhatian dinamik oleh pakar neurologi.
  • Perubahan yang berbeza dalam irama alpha dalam tahanan juga mungkin merupakan varian norma. Kajian tambahan ditetapkan untuk kanak-kanak itu.
  • Pengesanan fokus aktiviti patologi lebih berbahaya, yang dalam kebanyakan kes menunjukkan perkembangan epilepsi atau peningkatan kecenderungan untuk kejang.
  • Perkataan "penyinaran struktur otak" menunjukkan pelanggaran peredaran darah otak, adanya kecederaan traumatik setelah strok, jatuh, serta tekanan intrakranial yang tinggi.
  • Pengesanan paroxysms mungkin merupakan tanda epilepsi pada peringkat awal, tetapi ini tidak selalu berlaku. Lebih kerap, penemuan paroxysms menunjukkan kecenderungan, mungkin turun-temurun, terhadap serangan epilepsi. Peningkatan nada penyegerakan struktur sama sekali tidak dapat dianggap sebagai patologi. Tetapi menurut amalan yang telah ditetapkan, anak itu masih dihantar untuk diperhatikan oleh pakar neurologi.

Hanya doktor yang dapat memberikan jawapan yang tepat untuk persoalan sama ada semuanya sesuai dengan bayi. Percubaan untuk membuat kesimpulan dengan sendirinya dapat menyebabkan ibu bapa menjadi liar, dari mana sangat sukar untuk mencari penyelesaian yang munasabah dan logik..

Ulasan

Menurut ibu, melakukan EEG untuk anak-anak memerlukan saraf besi dari ibu bapa mereka. Mula-mula anda perlu mempersiapkan anak, kemudian pastikan bahawa dia berkelakuan sewajarnya, dan kemudian dengan cemas mengharapkan hasil. Persoalan menjalani diagnostik di rumah hanya mempunyai satu jawapan - ini hanya mungkin apabila kanak-kanak ditunjukkan memantau tidur malam. Perkhidmatan tersebut tidak termasuk dalam senarai yang disediakan oleh polisi insurans perubatan wajib, oleh itu perkhidmatan tersebut dibayar dan tidak disediakan oleh semua klinik..

Selalunya, menurut ulasan ibu, alasan utama untuk menetapkan diagnosis adalah kekurangan ucapan sehari-hari 1.5-2 tahun ke atas. Ngomong-ngomong, anomali kasar jarang dikesan, tetapi hanya sedikit orang yang meninggalkan diagnosis "sihat" (dalam arti benar-benar sihat). Sekiranya tidak ada penyimpangan, menurut hasil EEG, mereka masih menunjukkan "ketidakmatangan otak" atau keadaan lain yang dianggap sebagai norma mutlak pada masa kanak-kanak dan tidak memerlukan rawatan.

Untuk maklumat lebih lanjut mengenai prosedur EEG otak pada kanak-kanak, lihat video seterusnya.

Adalah Penting Untuk Menyedari Vaskulitis