Hipertensi arteri

Hipertensi arteri adalah penyakit yang dicirikan oleh tekanan darah tinggi (lebih dari 140/90 mmHg), yang telah direkodkan berulang kali. Diagnosis hipertensi arteri dibuat dengan syarat tekanan darah tinggi (BP) dicatat pada pesakit dengan sekurang-kurangnya tiga pengukuran dilakukan terhadap latar belakang yang tenang dan pada waktu yang berlainan, dengan syarat pesakit tidak mengambil ubat untuk meningkatkan atau menurunkannya.

Hipertensi arteri didiagnosis pada kira-kira 30% orang pertengahan usia dan tua, tetapi juga dapat diperhatikan pada remaja. Purata kadar kejadian lelaki dan wanita hampir sama. Di antara semua bentuk penyakit, sederhana dan ringan menyumbang 80%.

Hipertensi arteri adalah masalah perubatan dan sosial yang serius, kerana boleh menyebabkan perkembangan komplikasi berbahaya (termasuk infark miokard, strok) yang dapat menyebabkan kecacatan kekal, serta kematian.

Hipertensi arteri yang berpanjangan atau ganas membawa kepada kerosakan yang signifikan pada arteri organ sasaran (mata, jantung, ginjal, otak) dan ketidakstabilan peredaran darah mereka.

Faktor-faktor risiko

Peranan utama dalam perkembangan hipertensi arteri tergolong dalam pelanggaran fungsi peraturan bahagian-bahagian yang lebih tinggi dari sistem saraf pusat, yang memantau fungsi semua organ dan sistem dalaman, termasuk kardiovaskular. Itulah sebabnya hipertensi arteri paling kerap terjadi pada orang yang sering bekerja secara mental dan fizikal, terdedah kepada kejutan saraf yang teruk. Faktor risiko perkembangan hipertensi juga merupakan keadaan kerja yang berbahaya (kebisingan, getaran, pergeseran malam).

Faktor lain yang cenderung kepada perkembangan hipertensi arteri:

  1. Kehadiran hipertensi arteri dalam sejarah keluarga. Kemungkinan menghidap penyakit ini meningkat beberapa kali pada orang di mana dua atau lebih saudara darah menderita tekanan darah tinggi.
  2. Gangguan metabolisme lipid pada pesakit dan keluarganya.
  3. Diabetes mellitus pada pesakit atau ibu bapanya.
  4. Penyakit buah pinggang.
  5. Obesiti.
  6. Penyalahgunaan alkohol, merokok.
  7. Penyalahgunaan garam. Minum lebih daripada 5.0 g natrium klorida sehari disertai dengan pengekalan cecair di dalam badan dan kekejangan arteriol.
  8. Gaya hidup tidak aktif.

Pada masa klimakserik pada wanita, dengan latar belakang ketidakseimbangan hormon, reaksi saraf dan emosi bertambah buruk, meningkatkan risiko terkena hipertensi. Menurut statistik, pada kira-kira 60% wanita, penyakit ini berlaku tepat dengan bermulanya menopaus.

Faktor usia mempunyai pengaruh terhadap risiko terkena hipertensi pada lelaki. Sehingga 30 tahun, penyakit ini berkembang pada 9% lelaki, dan setelah 65 tahun, hampir setiap saat menderita penyakit itu. Hingga 40 tahun, hipertensi arteri lebih kerap didiagnosis pada lelaki; pada kumpulan usia yang lebih tua, kejadian pada wanita meningkat. Ini disebabkan oleh fakta bahawa setelah empat puluh tahun dalam tubuh wanita, perubahan hormon yang berkaitan dengan permulaan menopaus dan kematian tinggi lelaki pertengahan dan tua akibat komplikasi hipertensi bermula.

Mekanisme patologi untuk perkembangan hipertensi didasarkan pada peningkatan rintangan saluran darah periferal dan peningkatan output jantung. Di bawah pengaruh faktor tekanan, peraturan oleh medula oblongata dan hipotalamus nada vaskular periferal terganggu. Ini membawa kepada kekejangan arteriol, perkembangan sindrom dyscirculatory dan dyskinetic.

Kekejangan arteriol meningkatkan rembesan hormon kumpulan renin-angiotensin-aldosteron. Aldosteron terlibat secara langsung dalam metabolisme mineral, menyumbang kepada pengekalan ion natrium dan air di dalam badan pesakit. Ini, seterusnya, menyumbang kepada peningkatan jumlah darah yang beredar dan peningkatan tekanan darah..

Terhadap latar belakang hipertensi arteri, pesakit mempunyai peningkatan kelikatan darah. Akibatnya, kecepatan aliran darah menurun, dan proses metabolik pada tisu bertambah buruk..

Seiring berjalannya waktu, dinding saluran darah menebal, kerana lumennya menyempit dan tahap ketahanan periferal meningkat. Pada peringkat ini, hipertensi menjadi tidak dapat dipulihkan.

Perkembangan selanjutnya proses patologi disertai dengan peningkatan kebolehtelapan dan ketepuan plasma dinding pembuluh darah, pengembangan arteriolosklerosis dan ellastofibrosis, menyebabkan perubahan sekunder pada berbagai organ dan tisu. Secara klinikal, ini ditunjukkan oleh nefroangiosklerosis primer, ensefalopati hipertensi, perubahan sklerotik pada miokardium.

Bentuk penyakit

Hipertensi arteri penting dan simptomatik dibezakan bergantung kepada penyebabnya..

Hipertensi arteri didiagnosis pada kira-kira 30% orang pertengahan usia dan tua, tetapi juga dapat diperhatikan pada remaja.

Hipertensi penting (primer) diperhatikan pada kira-kira 80% kes. Sebab perkembangan bentuk penyakit ini tidak dapat diketahui.

Hipertensi simptomatik (sekunder) berlaku kerana kerosakan pada organ atau sistem yang terlibat dalam pengawalan tekanan darah. Selalunya, hipertensi sekunder berkembang dengan latar belakang keadaan patologi berikut:

  • penyakit buah pinggang (pyelo- dan glomerulonefritis akut dan kronik, nefropati obstruktif, penyakit ginjal polikistik, penyakit tisu penghubung buah pinggang, nefropati diabetes, hidronephrosis, hipoplasia ginjal kongenital, tumor merembeskan renin, sindrom Liddle);
  • penggunaan jangka panjang ubat-ubatan tertentu yang tidak terkawal (kontraseptif oral, glukokortikoid, antidepresan, simpatomimetik, ubat anti-radang bukan steroid, persediaan litium, ubat ergot, kokain, eritropoietin, siklosporin);
  • penyakit endokrin (acromegaly, sindrom Itsenko-Cushing, aldosteronism, hiperplasia adrenal kongenital, hiper dan hipotiroidisme, hiperkalsemia, pheochromocytoma);
  • penyakit vaskular (stenosis arteri buah pinggang, penyusunan aorta dan cabang utamanya);
  • komplikasi kehamilan;
  • penyakit neurologi (peningkatan tekanan intrakranial, tumor otak, ensefalitis, asidosis pernafasan, apnea tidur, porfiria akut, keracunan plumbum);
  • komplikasi pembedahan.

Hipertensi Tahap

Untuk menentukan tahap hipertensi arteri, perlu menetapkan nilai tekanan darah normal. Pada orang yang berumur 18 tahun ke atas, tekanan tidak melebihi 130/85 mm Hg dianggap normal. Art. Tekanan 135–140 / 85–90 - batas antara norma dan patologi.

Mengikut tahap peningkatan tekanan darah, tahap hipertensi berikut dibezakan:

  1. Cahaya (140-160 / 90-100 mm Hg) - tekanan meningkat di bawah pengaruh tekanan dan latihan fizikal, selepas itu perlahan-lahan kembali ke nilai normal.
  2. Sederhana (160-180 / 100–110 mm Hg) - tekanan darah turun naik sepanjang hari; tanda-tanda kerosakan pada organ dalaman dan sistem saraf pusat tidak diperhatikan. Krisis hipertensi jarang berlaku dan ringan..
  3. Berat (180–210 / 110–120 mmHg). Krisis hipertensi adalah ciri tahap ini. Semasa pemeriksaan perubatan, iskemia serebrum sementara, hipertrofi ventrikel kiri, peningkatan kreatinin serum, mikroalbuminuria, dan penyempitan arteri retina dinyatakan pada pesakit..
  4. Sangat berat (melebihi 210/120 mm Hg). Krisis hipertensi sering berlaku dan sukar. Lesi tisu serius berkembang, menyebabkan fungsi organ terganggu (kegagalan buah pinggang kronik, nefroangiosklerosis, aneurisma pembuluh darah pengelupasan, edema dan pendarahan saraf optik, trombosis vaskular serebral, kegagalan ventrikel kiri jantung, ensefalopati hipertensi).

Sepanjang perjalanan darah tinggi boleh menjadi jinak atau ganas. Bentuk ganas ditandai dengan perkembangan gejala yang cepat, penambahan komplikasi teruk dari sistem kardiovaskular dan saraf.

Gejala

Kursus klinikal hipertensi berubah-ubah dan ditentukan bukan hanya oleh tahap peningkatan tekanan darah, tetapi juga oleh organ sasaran apa yang terlibat dalam proses patologi.

Untuk peringkat awal hipertensi arteri, gangguan sistem saraf adalah ciri:

  • sakit kepala sementara, paling kerap dilokalisasikan di kawasan oksipital;
  • pening;
  • sensasi denyutan saluran darah di kepala;
  • bunyi di telinga;
  • gangguan tidur;
  • loya;
  • berdebar-debar
  • keletihan, kelesuan, rasa keletihan.

Dengan perkembangan penyakit yang lebih jauh, selain gejala di atas, sesak nafas yang berlaku semasa latihan fizikal (menaiki tangga, berlari atau berjalan cepat) ditambahkan.

Peningkatan tekanan darah melebihi 150-160 / 90-100 mm RT. Seni. ditunjukkan oleh gejala berikut:

  • kesakitan yang membosankan di kawasan jantung;
  • mati rasa jari;
  • gegaran otot, mengingatkan pada menggigil;
  • kemerahan muka;
  • berpeluh berlebihan.

Sekiranya hipertensi arteri disertai dengan pengekalan cecair di dalam badan, maka bengkak kelopak mata dan wajah, dan pembengkakan jari.

Terhadap latar belakang hipertensi arteri, pesakit mengalami kekejangan arteri retina, yang disertai dengan kemerosotan penglihatan, munculnya bintik-bintik dalam bentuk kilat, terbang di depan mata. Dengan peningkatan tekanan darah yang ketara, pendarahan di retina dapat terjadi, mengakibatkan kebutaan.

Diagnostik

Program peperiksaan hipertensi bertujuan untuk tujuan berikut:

  1. Sahkan adanya peningkatan tekanan darah yang stabil.
  2. Kenal pasti kemungkinan kerosakan pada organ sasaran (buah pinggang, jantung, otak, organ penglihatan), nilaikan tahapnya.
  3. Tentukan tahap hipertensi.
  4. Nilai kemungkinan berlakunya komplikasi.

Mengumpulkan anamnesis, perhatian khusus diberikan untuk menjelaskan isu-isu berikut:

  • kehadiran faktor risiko;
  • tahap peningkatan tekanan darah;
  • tempoh penyakit;
  • kejadian krisis hipertensi;
  • kehadiran penyakit bersamaan.

Sekiranya anda mengesyaki hipertensi arteri, tekanan darah harus diukur secara dinamik dengan syarat wajib berikut:

  • pengukuran dilakukan dalam persekitaran yang tenang, memberikan pesakit 10-15 minit untuk menyesuaikan diri;
  • satu jam sebelum pengukuran yang akan datang, pesakit disarankan untuk tidak merokok, jangan minum teh atau kopi yang kuat, jangan makan, jangan meneteskan titisan pada mata dan hidung, yang merangkumi simpatomimetik;
  • semasa mengukur, tangan pesakit harus memerah dengan jantung;
  • pinggir bawah cuff mestilah 2.5-3 cm di atas ulnar fossa.

Pada pemeriksaan pertama pesakit, doktor mengukur tekanan darah pada kedua tangan dua kali. Tunggu 1-2 minit sebelum pengukuran semula. Sekiranya terdapat asimetri tekanan melebihi 5 mm Hg. Art., Maka semua pengukuran selanjutnya dilakukan pada lengan dengan petunjuk besar. Sekiranya asimetri tidak ada, pengukuran harus dilakukan di tangan kiri pada orang tangan kanan dan di sebelah kanan pada orang kidal.

Diagnosis hipertensi arteri dibuat dengan syarat tekanan darah tinggi (BP) dicatatkan pada pesakit dengan sekurang-kurangnya tiga pengukuran diambil terhadap latar belakang persekitaran yang tenang dan pada masa yang berlainan.

Pesakit dengan hipertensi arteri harus belajar bagaimana mengukur tekanan darah sendiri, ini memungkinkan kawalan yang lebih baik terhadap penyakit ini..

Diagnosis makmal untuk darah tinggi termasuk:

Dengan hipertensi arteri, pesakit dikehendaki melakukan kajian elektrokardiografi dalam 12 petunjuk. Data yang diperoleh, jika perlu, ditambah dengan hasil ekokardiografi.

Pesakit dengan hipertensi arteri yang ditetapkan harus dirujuk oleh pakar oftalmologi, dengan pemeriksaan wajib fundus.

Untuk menilai kerosakan organ sasaran:

  • Ultrasound rongga perut;
  • tomografi dikira buah pinggang dan kelenjar adrenal;
  • Aortografi
  • urografi perkumuhan;
  • elektroensefalografi.

Rawatan darah tinggi

Terapi hipertensi arteri harus ditujukan bukan hanya untuk menormalkan tekanan darah tinggi, tetapi juga untuk memperbaiki gangguan yang ada dari sisi organ dalaman. Penyakit ini bersifat kronik, dan walaupun pemulihan sepenuhnya tidak mungkin dalam kebanyakan kes, rawatan hipertensi yang betul dapat mencegah perkembangan proses patologi lebih lanjut, mengurangkan risiko krisis hipertensi dan komplikasi serius..

Dengan hipertensi arteri, disyorkan:

  • mematuhi diet dengan larangan garam dan kandungan magnesium dan kalium yang tinggi;
  • keengganan untuk minum alkohol dan merokok;
  • normalisasi berat badan;
  • peningkatan tahap aktiviti fizikal (berjalan kaki, latihan fisioterapi, berenang).

Rawatan ubat untuk hipertensi arteri ditetapkan oleh pakar kardiologi, ia memerlukan pembetulan yang lama dan berkala. Sebagai tambahan kepada ubat antihipertensi, indikasi termasuk diuretik, agen antiplatelet, β-blocker, agen hipoglikemik dan hipolipidemik, ubat penenang atau ubat penenang.

Petunjuk utama keberkesanan rawatan hipertensi adalah:

  • menurunkan tekanan darah ke tahap yang boleh diterima oleh pesakit;
  • kekurangan kemajuan kerosakan pada organ sasaran;
  • pencegahan perkembangan komplikasi dari sistem kardiovaskular, yang secara signifikan dapat memburukkan kualiti hidup pesakit atau menyebabkan kematian.

Kemungkinan akibat dan komplikasi

Hipertensi arteri yang berpanjangan atau malignan menyebabkan kerosakan yang signifikan pada arteriol organ sasaran (mata, jantung, ginjal, otak) dan ketidakstabilan peredaran darah mereka. Akibatnya, peningkatan tekanan darah yang berterusan memprovokasi terjadinya infark miokard, asma jantung atau edema paru, strok iskemia atau hemoragik, detasmen retina, penghapusan aneurisma aorta, dan kegagalan buah pinggang kronik.

Menurut statistik, pada kira-kira 60% wanita, penyakit ini berlaku dengan bermulanya menopaus.

Hipertensi arteri, terutama yang teruk, sering disulitkan oleh perkembangan krisis hipertensi (episod peningkatan tekanan darah yang mendadak). Perkembangan krisis ini diprovokasi oleh tekanan mental, perubahan keadaan meteorologi, dan kerja fizikal. Secara klinikal, krisis hipertensi ditunjukkan oleh gejala berikut:

  • peningkatan tekanan darah yang ketara;
  • pening;
  • sakit kepala yang teruk;
  • peningkatan kadar jantung;
  • rasa panas;
  • loya, muntah, yang mungkin berulang;
  • gangguan visual (kerlipan "lalat" di depan mata, kehilangan medan visual, kegelapan pada mata, dll.);
  • kardialgia.

Terhadap latar belakang krisis hipertensi, gangguan kesedaran berlaku. Pesakit boleh bingung dalam masa dan ruang, takut, teruja atau, sebaliknya, dihambat. Dalam kes krisis yang teruk, kesedaran mungkin tidak ada.

Krisis hipertensi boleh menyebabkan kegagalan ventrikel kiri akut, kemalangan serebrovaskular akut (iskemik atau jenis strok hemoragik), infark miokard.

Ramalan

Prognosis untuk hipertensi arteri ditentukan oleh sifat kursus (malignan atau jinak) dan tahap penyakit. Faktor-faktor yang memburukkan ramalan adalah:

  • perkembangan pesat tanda-tanda kerosakan pada organ sasaran;
  • Tahap III dan IV hipertensi arteri;
  • kerosakan teruk pada saluran darah.

Kesan hipertensi arteri yang sangat tidak baik berlaku pada orang muda. Mereka mempunyai risiko tinggi terkena strok, infark miokard, kegagalan jantung, kematian mendadak.

Dengan permulaan rawatan hipertensi arteri dan tertakluk kepada pematuhan hati-hati oleh pesakit terhadap semua cadangan doktor yang hadir, adalah mungkin untuk memperlambat perkembangan penyakit ini, meningkatkan kualiti hidup pesakit, dan kadang-kadang mencapai pengampunan jangka panjang.

Pencegahan Hipertensi

Pencegahan hipertensi utama bertujuan untuk mencegah perkembangan penyakit dan merangkumi langkah-langkah berikut:

  • melepaskan tabiat buruk (merokok, minum alkohol);
  • kelegaan psikologi;
  • pemakanan yang betul dengan lemak dan garam yang terhad;
  • aktiviti fizikal sederhana biasa;
  • berjalan-jalan lama di udara segar;
  • keengganan untuk menyalahgunakan minuman berkafein (kopi, cola, teh, tonik).

Dengan hipertensi yang sudah berkembang, pencegahan bertujuan untuk memperlambat perkembangan penyakit dan mencegah perkembangan komplikasi. Profilaksis semacam itu disebut sekunder, termasuk pematuhan pesakit terhadap preskripsi doktor mengenai terapi ubat dan modifikasi gaya hidup, serta pemantauan tekanan darah secara berkala..

Rawatan darah tinggi

Hipertensi adalah patologi multifaktorial; asalnya tidak dapat dijelaskan oleh satu sebab tertentu. Dan ini menyukarkan pemilihan langkah-langkah terapi untuk mempengaruhinya. Rawatan hipertensi dikurangkan untuk mengekalkan tahap tekanan yang optimum, meringankan keadaan pesakit dan mencegah kemungkinan komplikasi. Penyakit ini dapat diatasi dengan pelbagai kaedah, dan setiap tahap memerlukan pendekatan khusus. Untuk mencapai kesan maksimum, rawatan hipertensi wajar menggabungkan kaedah tradisional dan bukan tradisional, dengan mengambil kira ciri individu pesakit.

Apa itu hipertensi?

Sebelum anda tahu bagaimana merawat hipertensi, anda perlu memahami apa itu. Hipertensi adalah penyakit yang tanda pasti adalah peningkatan tekanan darah. Ia dianggap meningkat apabila nilai pada skala tonometer secara berkala, dalam jangka waktu tertentu, melebihi norma, mencapai angka 140/90 dan lebih tinggi. Tanda-tanda lain berlaku dengan perkembangan keadaan patologi yang lebih jauh. Gejala biasa untuk hipertensi termasuk:

  • sakit kepala;
  • pening dan kelemahan yang kerap;
  • loya, yang boleh berubah menjadi muntah;
  • tanda-tanda peningkatan rangsangan (kegugupan, pencerobohan, kerengsaan);
  • tidur yang tidak baik;
  • aritmia, sakit jantung;
  • kealpaan.

Hipertensi arteri berkembang apabila dinding saluran darah rosak dan kehilangan kemampuan mereka untuk berehat dan menguncup sendiri, menyesuaikan diri dengan keadaan yang berubah. Ini berlaku di bawah pengaruh faktor-faktor tertentu yang memprovokasi ketegangan sistem vaskular yang berpanjangan. Faktor memprovokasi utama hipertensi dianggap sebagai pengujaan berlebihan sistem saraf pusat yang disebabkan oleh pengalaman emosi yang kuat.

Faktor lain memainkan peranan penting:

  • sebilangan besar makanan masin di menu;
  • kegemukan;
  • kekurangan aktiviti fizikal;
  • penuaan badan;
  • kerja berlebihan yang teruk;
  • kebiasaan menggunakan rokok, alkohol;
  • kerentanan penyakit yang diwarisi.

Untuk memahami bagaimana menangani hipertensi, anda perlu mempunyai idea mengenai jenis, peringkat dan darjahnya.

Hipertensi penting didiagnosis dalam kebanyakan kes. Ia timbul sebagai patologi bebas di bawah pengaruh sekumpulan pelbagai faktor. Semasa hipertensi primer dirawat, ubat bebas penyelenggaraan diresepkan seumur hidup, yang digabungkan dengan pengoptimuman gaya hidup umum dan irama kehidupan.

Hipertensi arteri simptomatik berlaku sebagai manifestasi (gejala) penyakit lain. Hipertensi arteri sekunder menampakkan diri dengan lebih tajam dan terang, bergerak lebih keras dan lebih cepat. Untuk menangani patologi seperti itu, anda perlu mempengaruhi penyebab kemunculannya secara langsung. Selalunya, rawatan hipertensi arteri adalah mungkin dalam kes ini hanya dengan pembedahan.

Hipertensi dan rawatannya melalui peringkat yang berbeza dalam perkembangannya. Tiga tahap dibezakan berdasarkan tahap kerosakan pada organ sasaran: tahap pertama dibezakan oleh ketiadaan lesi seperti itu, dan pada tahap ketiga, proses yang tidak dapat dipulihkan dan mengancam nyawa berlaku. Konsep seperti tahap penyakit menunjukkan tahap peningkatan tekanan darah dengan hipertensi. Terdapat juga tiga darjah: pada yang pertama, tekanan meningkat sedikit dan tidak teratur, yang ketiga dicirikan oleh penunjuk tonometer yang tinggi, berterusan dan tidak disesuaikan. Tahap kedua dan darjah kedua boleh dicirikan sebagai peralihan.

Kaedah moden untuk memerangi patologi

Rawatan moden melibatkan kaedah rawatan tradisional dan klasik, yang dapat ditambah dengan kaedah alternatif, alternatif. Asas teknik tradisional adalah terapi ubat.

Mengenai terapi ubat

Terdapat senarai ubat tertentu yang sesuai dengan standard rawatan tradisional hipertensi. Kesemuanya hanya diresepkan oleh doktor, diambil sepanjang hayat, mengikut jadual dan dos yang ditetapkan. Pengambilan atau penggantian ubat yang tidak dibenarkan tidak dibenarkan. Apabila hipertensi berkembang, rawatan tidak boleh dihentikan, walaupun tahap tekanannya kembali normal dan orang itu merasa sihat.

Penyekat Enzim Penukar Angiotensin (ACE).

  • Mereka mempunyai sedikit kesan sampingan..
  • Mereka dapat melindungi ginjal dan jantung dari kemungkinan komplikasi, dapat menjaga tekanan tetap normal untuk waktu yang lama.
  • Ubat ini sering digunakan sebagai monoterapi, tetapi boleh digunakan bersama dengan agen lain..
  • Inti dari tindakan perencat ACE: untuk mengelakkan peralihan ACE 1 ke ACE 2.
  • Anda boleh mula mengambil ubat antihipertensi untuk hipertensi dengan kumpulan ini sekiranya hipertensi bertindak balas dengan baik terhadap kawalan ubat.
  • Contoh ubat: Captopril, Ramipril, Lisinopril.

Penyekat Reseptor Angiotensin 2 (ARB).

Persiapan kumpulan ARB adalah ubat yang agak baru. Dalam rawatan hipertensi, ia telah lama digunakan. Ciri khas:

  • Ubat-ubatan moden memberikan reaksi yang lebih buruk.
  • Melindungi organ dalaman dengan berkesan.
  • Mereka mempunyai sifat antihipertensi yang baik..
  • Di bawah pengaruh ubat-ubatan ini, angiotensin 2 tidak dapat menyempitkan saluran, kerana reseptor tersekat di dalam kapal, mengirimkan isyarat untuk mengurangkan dinding vaskular.
  • Nama ubat: "Irbesartan", "Losartan", "Candesartan".
  • Milik kumpulan ubat-ubatan generasi lama.
  • Dilantik dengan tekanan darah tinggi yang berterusan dengan tekanan darah tinggi.
  • Sesuai untuk pesakit yang mengalami masalah jantung..
  • Mereka mempunyai banyak kesan sampingan..
  • Ubat biasanya digabungkan dengan diuretik.
  • Terdapat kontraindikasi untuk penggunaan (diabetes, aritmia, proses obstruktif pada bronkus).
  • Contoh ubat: "Atenolol", "Bisoprol", "Propranolol".

Ciri dan ciri khas:

  • Jangan biarkan ion kalsium menembusi ke dalam sel kapal, yang mengurangkan kekakuan dinding vaskular.
  • Dadah melebarkan saluran darah, memperbaiki peredaran koronari dengan hipertensi.
  • Membolehkan anda mengawal tahap tekanan atas dan bawah dengan berkesan.
  • Terdapat beberapa kesan sampingan..
  • Tablet mempunyai kontraindikasi (aorta menyempit, metabolisme terganggu).
  • Nama ubat: "Nimodipine", "Amlodipine", "Verapamil".

Jika tidak, mereka dipanggil diuretik. Ciri-ciri utama:

  • Keluarkan cecair berlebihan dari badan.
  • Mengurangkan kadar kalium dalam sel.
  • Mereka boleh menyebabkan dehidrasi dan hipokalemia (kekurangan kalium).
  • Menormalkan tekanan dengan baik.
  • Mereka digunakan sebagai ubat tunggal dan digabungkan dengan ubat lain..
  • Contoh diuretik: Hydrochlorothiazide, Indapamide, Chlortalidone.

Bagaimana anda boleh menghentikan krisis:

Dan sekarang secara ringkas mengenai beberapa kaedah alternatif untuk merawat keadaan seperti hipertensi arteri.

Fisioterapi

Terapi sedemikian melengkapkan rawatan asas hipertensi. Penggunaannya memungkinkan untuk mengurangkan dos ubat yang diambil, dan dalam beberapa kes, memungkinkan anda melakukannya tanpa ubat sama sekali. Kesan bermanfaat dari fisioterapi:

  • memperbaiki keadaan saluran darah;
  • menormalkan aliran darah di otak;
  • menstabilkan peredaran koronari;
  • membantu melegakan ketegangan saraf.

Apabila hipertensi berkembang, rawatan apa yang boleh disyorkan:

  1. Penggunaan kolar galvanik berdasarkan larutan magnesium sulfat dan novocaine.
  2. Menggunakan darsonvalization umum.
  3. Electrosleep.
  4. Rawatan urut. Kesannya adalah pada zon kepala dan kolar.
  5. Rawatan elektroforesis bromin.

Apa rawatan untuk penyakit yang boleh saya cuba lebih banyak?

Rawatan yodium

Ini adalah apa yang disebut "kaedah India." Bagaimana hipertensi ditaklukkan dengan pertolongannya? Adalah perlu untuk melakukan kursus rawatan sedemikian dua kali: pada awal musim luruh dan awal musim bunga. Keseluruhan kursus berlangsung selama 20 hari. Selepas 10 hari pertama rawatan, mereka berehat selama 10 hari lagi, kemudian meneruskan untuk dekad berikutnya. Inti rawatannya adalah dengan melukis bulatan dan yodium dengan sapu kapas di kawasan khas badan mengikut corak tertentu. Setiap hari bulatan baru dilukis di tempat baru..

Rawatan Vitamin dan Mineral

Diyakini bahawa untuk rawatan hipertensi yang berkesan, anda perlu mengambil kompleks mineral dan vitamin khas. Kaedah ini didasarkan pada anggapan bahawa salah satu penyebab utama tekanan darah tinggi adalah kekurangan magnesium dalam darah. Penyokong kaedah ini percaya bahawa mengambil magnesium dalam kombinasi dengan vitamin B6, serta unsur-unsur seperti taurin (diuretik semula jadi), minyak ikan (sumber semula jadi asid amino berharga), anda dapat menguatkan sistem kardiovaskular dan meninggalkan ubat sepenuhnya.

Diet rendah karbohidrat

Bagaimana cara menghilangkan gejala diet hipertensi? Karbohidrat cepat - sumber kelebihan berat badan dan kolesterol dalam darah, mereka meningkatkan risiko diabetes. Faktor-faktor ini memberi kesan negatif terhadap keadaan kapal. Dengan menurunkan kandungan karbohidrat dalam diet dengan diet khas, anda dapat mencapai penurunan tekanan darah. Hasil yang baik dapat dicapai dengan menggabungkan diet dengan pengambilan magnesium, dan juga latihan yang sederhana.

Sebagai tambahan kepada kaedah di atas, hipertensi arteri dapat dirawat dengan homeopati, hirudoterapi, terapi fizikal, akupunktur, akupresur, gimnastik pernafasan, perubatan herba, yoga.

Prinsip dan rejimen standard terapi kompleks

Terdapat dua pendekatan untuk rawatan perubatan hipertensi..

  1. Cadangan klinikal untuk rawatan hipertensi dalam kes ini adalah seperti berikut: ubat harus dimulakan dengan monoterapi. Pertama, satu ubat ditetapkan. Dos dalam kes ini disarankan semaksimum mungkin dalam situasi tertentu. Sekiranya kesannya tidak mencukupi, dos akan meningkat secara beransur-ansur. Sekiranya masih tidak ada hasil atau ubat tersebut mempunyai kesan sampingan yang tidak diingini, ia akan diganti dengan yang lain. Sebagai pilihan yang paling melampau - monoterapi digantikan dengan rawatan kombinasi.
  2. Prinsip untuk merawat hipertensi arteri sama sekali berbeza di sini. Penyokong pendekatan yang berbeza yakin bahawa disarankan untuk segera memulakan rawatan dengan bukan satu, tetapi dengan beberapa ubat. Adalah dipercayai bahawa dua atau lebih ubat dari kumpulan yang berbeza yang bergabung dengan satu sama lain akan bertindak lebih berkesan bersama daripada secara individu. Masing-masing menghilangkan reaksi buruk yang disebabkan oleh yang lain. Dalam kes ini, mungkin untuk mengurangkan dos kedua-dua ubat. Dan kesannya akan tinggi. Kaedah rawatan ini sangat baik untuk pesakit yang berisiko tinggi mengalami komplikasi dalam bentuk penyakit jantung dan vaskular..

Untuk kemudahan pesakit, di farmasi, ubat-ubatan gabungan tindakan mula muncul, yang menggabungkan beberapa komponen aktif dari kumpulan ubat yang berlainan sekaligus. Sebaiknya minum pil seperti itu (minum sebiji sehari), dan ini adalah kelebihan penting.

Rawatan hipertensi yang berkesan bergantung pada kombinasi ubat yang betul.

Gabungan ubat yang disyorkan untuk hipertensi:

  • diuretik dalam kombinasi dengan perencat ACE;
  • Inhibitor ACE bersama dengan antagonis kalsium;
  • penggunaan antagonis kalsium dalam kombinasi dengan penyekat reseptor angiotensin 2;
  • antagonis diuretik dan kalsium;
  • diuretik dengan penyekat reseptor angiotensin 2;
  • beta-blocker dan diuretik;
  • penyekat saluran kalsium dengan beta-blocker.

Setiap peringkat penyakit memerlukan kepatuhan terhadap skema dan prinsip-prinsip tertentu untuk menangani penyakit hipertensi.

Peringkat pertama (140/90 - 160/100)

Bagaimana merawat hipertensi tahap pertama? Pada peringkat awal penyakit, ubat tidak diresepkan. Sebaiknya gunakannya hanya sekiranya berlaku krisis hipertensi, apabila anda memerlukan pertolongan cemas dengan cepat dan berkesan. Tahap pertama adalah yang paling mudah, tekanan dapat dinormalisasi dengan menjaga gaya hidup yang tepat. Pada peringkat ini, anda boleh menggunakan ubat herba, urut, fisioterapi, fisioterapi dan kaedah terapi alternatif bebas ubat lain secara aktif.

Hipertensi, sebagai patologi tahap pertama, tidak memerlukan penggunaan ubat. Mereka tidak digunakan untuk menstabilkan tekanan, tetapi hanya jika perlu untuk mengurangkan pengujaan sistem saraf pusat, menormalkan aliran darah di otak, dan juga mempengaruhi penyakit yang mendasari (jika kita berbicara tentang hipertensi sekunder).

Peringkat kedua (160/100 - 180/110)

Ini melibatkan, dalam kebanyakan kes, minum ubat. Sebilangan pesakit menguruskan dengan dos kecil dan monoterapi. Bagi yang lain, anda harus meningkatkan dos atau menetapkan kombinasi ubat. Ubat-ubatan diresepkan bukan hanya untuk mengurangkan tekanan, tetapi juga untuk mencegah perkembangan komplikasi.

Terapi ubat digabungkan dengan langkah pencegahan, pengoptimuman gaya hidup dan penghapusan faktor yang memprovokasi.

Peringkat Ketiga (180/110 ke atas)

Prinsip-prinsip rawatan hipertensi pada tahap ini:

  • Tidak mustahil untuk mengurangkan tekanan secara mendadak.
  • Sebaiknya kurangkan penunjuk tonometer dengan tidak lebih daripada 15% daripada bilangan awal.
  • Semasa merawat tahap penyakit yang teruk, pesakit semestinya diberikan terapi kombinasi 2-3 ubat.
  • Sekiranya hipertensi simptom dikesan, maka ubat-ubatan diresepkan. mempengaruhi penyebab penyakit utama. Sekiranya perlu, rawatan pembedahan ditetapkan..

Perlu berusaha untuk meminimumkan faktor risiko, untuk mengikuti semua cadangan rawatan hipertensi yang ditawarkan oleh doktor. Penting pada tahap ini untuk memantau keadaan organ yang disebut sasaran hipertensi: jantung, ginjal, otak, mata, saluran darah.

Penyakit ginjal sering menyebabkan peningkatan tekanan darah. Rawatan ubat hipertensi arteri nefrogenik (sekunder) harus memberikan:

  • normalisasi tahap tekanan;
  • melegakan kesejahteraan pesakit, penyingkiran gejala yang tidak menyenangkan;
  • perencatan perkembangan kegagalan buah pinggang;
  • peluasan pesakit.

Selalunya, ubat digunakan untuk mempersiapkan pesakit untuk menjalani pembedahan, atau dalam tempoh selepas operasi. Rawatan komprehensif juga disarankan untuk orang yang berumur lanjut dan mereka yang anestesianya dikontraindikasikan. Yang paling berkesan dan satu-satunya langkah untuk memerangi patologi buah pinggang adalah rawatan pembedahan.

Cara merawat diri dengan betul dan berkesan

Hipertensi dapat dirawat di rumah, tetapi disarankan untuk membincangkan semua tindakan anda dengan doktor agar rawatan bermanfaat dan tidak berbahaya.

Terdapat banyak kaedah yang berkesan dan selamat untuk menurunkan tekanan darah yang ditawarkan oleh ubat tradisional. Cara merawat hipertensi arteri tanpa ubat?

Mandi. Penggunaan mandian kaki panas dapat mengurangkan tekanan dengan baik dan cepat, terutamanya apabila serbuk mustard ditambahkan ke dalam air..

Garnet. Buah dengan tekanan darah tinggi sangat berguna dalam dirinya. Tetapi anda juga boleh dirawat dengan kulit buah delima. Mereka diseduh dan bukannya teh dan diminum dalam jumlah yang tidak terhad..

Kismis. Ia berguna dalam apa jua bentuk, terutama segar. Anda boleh membuat kompot, minum jus, memasak jem, sangat lazat dan sihat untuk makan beri segar, dihaluskan dengan gula. Dia akan menghilangkan gejala yang tidak menyenangkan yang berkaitan dengan tekanan darah tinggi..

Sayuran berguna. Rawatan hipertensi arteri boleh dilakukan dengan memakan pelbagai sayur-sayuran. Beet berguna dalam apa jua bentuk. Jusnya mengatasi aterosklerosis, menurunkan tekanan darah. Kentang yang dipanggang "di kulitnya" mengandung banyak kalium, yang baik untuk jantung dan saluran darah. Ini melawan tekanan dan menguatkan saluran darah bawang, serta bawang putih, mereka mesti dimakan setiap hari.

Penyembuhan elixir. Bahan-bahan: bawang (1 pc.), Bawang putih (4 serampang), abu gunung kering (sudu besar). Kisar semuanya, tuangkan air sejuk (1 liter) dan masak setelah mendidih selama 15 minit dengan api kecil. Selepas itu, tuangkan secubit ramuan di sana: kayu manis, dill, pasli. Semua ini dicampur dengan baik dan dimasak selama 15 minit lagi.

Setelah masak, sejukkan dan tapis. Seterusnya, kita menghilangkan tekanan darah tinggi, mengambil satu setengah sudu hingga 4 kali sehari. Anda perlu minum ubat sebelum makan, selama setengah jam. Keseluruhan kursus akan memakan masa sekitar sepuluh hari. Setelah berehat selama 21 hari, menjalani rawatan semula.

Rosehip dengan madu. Bancuh satu sudu besar pinggul mawar kering (buah-buahan) dalam air mendidih (500 g), kemudian panaskan dengan api kecil selama 10 minit. Kemudian sejukkan dan masukkan kain cheesecl. Anda boleh minum produk yang disyorkan dalam kuantiti apa pun, menambahkan madu ke dalam minuman (1 sudu besar. L.).

Minuman air mineral. Dalam air mineral (200 g) tambahkan madu (1 sudu besar.), Lemon (jus dari setengah buah), kacau semuanya. Untuk mengatasi tekanan darah tinggi, anda perlu minum ubat sebelum makan pada waktu pagi, satu gelas seminggu.

Adakah mungkin untuk menghilangkan tekanan darah secara kekal?

Sekiranya hipertensi sekunder didiagnosis, maka pencegahannya cukup berkesan. Bagaimana merawat hipertensi arteri dalam kes ini? Pada waktunya, penyebab penyakit yang dijumpai dan penghapusannya akan menyebabkan penyembuhan lengkap untuk darah tinggi. Hasil yang baik memberikan rawatan pembedahan. Pesakit dapat mengelakkan komplikasi serius dan menghentikan tekanan darah tinggi sekali..

Sekiranya hipertensi penting (primer), penyembuhan lengkap hanya dapat dijangkakan pada tahap awal penyakit ini. Untuk melakukan ini, anda harus membuat kebiasaan mengukur tekanan secara teratur, ini berlaku untuk semua orang, bahkan orang yang sihat. Semua orang boleh mengambil beberapa minit untuk prosedur mudah ini. Fluktuasi indikator yang tepat pada masanya dapat menghentikan perkembangan hipertensi.

Bagaimana untuk menghilangkan tekanan darah selama-lamanya? Untuk memerangi permulaan penyakit ini, anda perlu mempertimbangkan semula keutamaan anda. Penting untuk difahami bahawa perkembangan peristiwa selanjutnya hanya bergantung pada orang itu sendiri. Apa yang perlu anda lakukan untuk menyembuhkan penyakit ini:

  • tepat pada masanya dan berehat sepenuhnya;
  • melindungi sistem saraf;
  • menolak garam hampir sepenuhnya;
  • memaksa diri anda untuk berjalan lebih kerap, bergerak lebih banyak, bersenam secara teratur, atau sekurang-kurangnya melakukan senaman;
  • Jangan duduk lama di komputer;
  • cubalah menurunkan berat badan jika berat badan telah melepasi had yang dibenarkan;
  • lupakan rokok, kopi, alkohol;
  • kecualikan makanan berbahaya dari diet, terutama makanan yang menaikkan kolesterol dan mempengaruhi berat badan.

Ubat-ubatan rakyat akan menyelamatkan, serta pelbagai kaedah ubat alternatif bebas ubat. Perkara utama adalah tidak melakukan rawatan yang berlebihan dan berjumpa doktor mengenai cara mengatasi hipertensi secepat mungkin.

Apabila penyakit hipertensi melintasi tahap pertama, anda perlu mengikuti rawatan sepanjang hayat dan tidak mempunyai khayalan. Cara mengalahkan hipertensi kronik - tidak ada yang tahu. Sekarang semua yang dapat dilakukan oleh seseorang dalam situasi ini adalah belajar untuk menjaga penyakit.

Ketika memerangi hipertensi dilakukan, harus diingat bahawa ubat-ubatan sendiri tanpa mengambil ubat-ubatan yang ditetapkan hanya boleh membahayakan. Anda perlu minum pil secara berterusan, walaupun kesihatan anda berada dalam keadaan sempurna. Rawatan hipertensi dengan kaedah tambahan dapat mencegah kemungkinan komplikasi, mengurangkan kesan sampingan ubat, dan mengurangkan dosnya. Tetapi penghapusan terapi ubat hanya dapat difikirkan pada peringkat awal penyakit ini, hanya setelah izin doktor yang hadir.

Hipertensi arteri

Maklumat am

Hipertensi arteri adalah peningkatan tekanan darah yang stabil secara sistematik (tekanan sistolik di atas 139 mmHg dan / atau tekanan diastolik di atas 89 mmHg). Hipertensi adalah penyakit sistem kardiovaskular yang paling biasa. Peningkatan tekanan darah di pembuluh berlaku akibat penyempitan arteri dan cawangannya yang lebih kecil, yang disebut arteriol.

Telah diketahui bahawa jumlah darah dalam tubuh manusia adalah sekitar 6 - 8% dari jumlah berat badan, oleh itu, adalah mungkin untuk mengira berapa banyak darah dalam tubuh setiap individu. Semua darah bergerak melalui sistem peredaran darah pembuluh darah, yang merupakan saluran utama pergerakan darah. Jantung menguncup dan menggerakkan darah melalui pembuluh darah, tekanan darah di dinding kapal dengan daya tertentu. Kekuatan ini dipanggil tekanan darah. Dengan kata lain, tekanan darah melancarkan aliran darah melalui saluran.

Petunjuk tekanan darah adalah: tekanan darah sistolik (SBP), yang juga disebut tekanan darah "atas". Tekanan sistolik menunjukkan jumlah tekanan di arteri yang disebabkan oleh pengecutan otot jantung apabila sebahagian darah dikeluarkan ke dalam arteri; tekanan darah diastolik (DBP), ia juga disebut tekanan "rendah". Ini menunjukkan jumlah tekanan semasa relaksasi jantung, pada saat ia penuh sebelum penguncupan berikutnya. Kedua-dua indikator diukur dalam milimeter merkuri (mmHg).

Pada sesetengah orang, kerana pelbagai sebab, penyempitan arteriol berlaku, pertama disebabkan oleh vasospasme. Kemudian lumen mereka tetap menyempit terus, ini difasilitasi oleh penebalan dinding kapal. Untuk mengatasi kekangan ini, yang menjadi penghalang aliran darah bebas, diperlukan kerja jantung yang lebih kuat dan pembuangan darah yang lebih besar ke tempat tidur vaskular. Hipertensi berkembang.

Kira-kira satu dari sepuluh pesakit hipertensi, peningkatan tekanan darah disebabkan oleh kerosakan pada organ mana pun. Dalam kes sedemikian, kita boleh membincangkan mengenai hipertensi simptomatik atau sekunder. Kira-kira 90% pesakit dengan hipertensi arteri menderita hipertensi penting atau utama..

Titik rujukan dari mana anda boleh membicarakan tekanan darah tinggi, sebagai peraturan, sekurang-kurangnya tiga kali didaftarkan oleh doktor, tahap 139/89 mm Hg, dengan syarat pesakit tidak mengambil ubat untuk mengurangkan tekanan darah.

Peningkatan tekanan darah yang sedikit, kadang-kadang bahkan berterusan tidak bererti kehadiran penyakit ini. Sekiranya, pada masa yang sama, anda tidak mempunyai faktor risiko dan tidak ada tanda-tanda kerosakan organ, pada tahap ini hipertensi berpotensi dihilangkan. Tetapi, dengan peningkatan tekanan darah, perlu berjumpa doktor, hanya dia yang dapat menentukan tahap penyakit dan menetapkan rawatan untuk hipertensi arteri.

Krisis hipertensi

Peningkatan tekanan darah secara tiba-tiba dan ketara, disertai dengan kemerosotan tajam dalam peredaran koronari, serebral dan ginjal, disebut krisis hipertensi. Ia berbahaya kerana secara signifikan meningkatkan risiko terkena komplikasi kardiovaskular yang teruk, seperti infark miokard, strok, pendarahan subarachnoid, edema paru, pemotongan dinding aorta, kegagalan buah pinggang akut.

Krisis hipertensi berlaku, paling kerap, setelah pemberhentian ubat tanpa kebenaran doktor yang hadir, kerana pengaruh faktor meteorologi, tekanan psikoemosi buruk, pengambilan garam berlebihan secara sistematik, rawatan yang tidak mencukupi, berlebihan alkohol.

Krisis hipertensi dicirikan oleh pergolakan pesakit, kegelisahan, ketakutan, takikardia, perasaan kekurangan udara. Pesakit mengalami peluh sejuk, gegaran tangan, kemerahan pada wajah, kadang-kadang ketara, "goosebumps", perasaan gementar dalaman, mati rasa bibir dan lidah, gangguan ucapan, kelemahan anggota badan.

Pelanggaran bekalan darah ke otak ditunjukkan terutamanya oleh pening, mual, atau bahkan muntah tunggal. Selalunya terdapat tanda-tanda kegagalan jantung: sesak nafas, sesak nafas, angina tidak stabil, dinyatakan dalam sakit dada, atau komplikasi vaskular lain.

Krisis hipertensi dapat berkembang pada setiap tahap penyakit hipertensi arteri. Sekiranya krisis berulang, ini mungkin menunjukkan terapi yang salah..

Krisis hipertensi boleh terdiri daripada 3 jenis:

1. Krisis neurovegetatif, dicirikan oleh peningkatan tekanan, terutama sistolik. Pesakit teruja, kelihatan takut, bimbang. Mungkin sedikit peningkatan suhu badan, takikardia diperhatikan..

2. Krisis hipertensi edematous berlaku paling kerap pada wanita, biasanya setelah makan makanan masin atau minum banyak cecair. Kedua-dua tekanan sistolik dan diastolik meningkat. Pesakit mengantuk, sedikit dihambat, bengkak muka dan tangan dapat dilihat secara visual.

3. Krisis hipertensi konvulsi - salah satu yang paling teruk, biasanya berlaku dengan hipertensi malignan. Kerosakan otak yang teruk berlaku, ensefalopati, di mana edema serebrum bergabung, mungkin pendarahan serebrum.

Sebagai peraturan, krisis hipertensi disebabkan oleh pelanggaran intensiti dan irama bekalan darah ke otak dan membrannya. Oleh itu, dengan krisis hipertensi, tekanan tidak meningkat dengan banyak.

Untuk mengelakkan krisis hipertensi, harus diingat bahawa rawatan hipertensi arteri memerlukan terapi sokongan berterusan dan menghentikan ubat tanpa kebenaran doktor tidak boleh diterima dan berbahaya.

Hipertensi Arteri Malignan

Sindrom yang ditandai dengan jumlah tekanan darah, imuniti atau kerentanan yang rendah terhadap terapi, perubahan organik yang cepat dalam organ, disebut hipertensi arteri malignan..

Hipertensi arteri malignan jarang berlaku, tidak lebih daripada 1% pesakit dan paling kerap pada lelaki berusia 40-50 tahun.

Prognosis sindrom tidak menguntungkan, jika tidak ada rawatan yang berkesan, sehingga 80% pesakit yang menderita sindrom ini mati dalam masa satu tahun akibat kegagalan jantung dan / atau ginjal kronik, pengelupasan aneurisma aorta atau strok hemoragik.

Rawatan yang dimulakan tepat pada masanya dalam keadaan moden beberapa kali mengurangkan akibat penyakit yang mematikan dan lebih daripada separuh pesakit bertahan selama 5 tahun atau lebih.

Di Rusia, kira-kira 40% penduduk dewasa menderita tekanan darah tinggi. Adalah berbahaya bahawa pada masa yang sama, kebanyakan daripada mereka tidak mengesyaki kehadiran penyakit serius ini dan, oleh itu, tidak memantau tekanan darah mereka.

Pada tahun-tahun yang berbeza, terdapat beberapa klasifikasi hipertensi arteri yang berbeza, namun, sejak tahun 2003, di Simposium Kardiologi Antarabangsa tahunan, klasifikasi seragam mengikut darjah diadopsi.

1. Tahap hipertensi arteri yang ringan, ketika tekanan darah berada dalam lingkungan 140-159 mm Hg. sistolik dan 90-99 mm RT. Seni. dystolik.

2. Tahap kedua atau darjah sederhana dicirikan oleh tekanan dari 160/100 hingga 179/109 mm Hg. st.

3. Hipertensi yang teruk adalah peningkatan tekanan darah di atas 180/110 mm Hg. st.

Keterukan hipertensi arteri tidak biasa ditentukan tanpa faktor risiko. Di kalangan ahli kardiologi, terdapat konsep faktor risiko untuk perkembangan hipertensi arteri. Oleh itu, mereka menyebut faktor-faktor yang, dengan kecenderungan keturunan terhadap penyakit ini, berfungsi sebagai dorongan yang memicu mekanisme perkembangan hipertensi arteri. Faktor risiko merangkumi:

Berat badan berlebihan - orang yang berlebihan berat badan lebih berisiko mendapat darah tinggi. Gaya hidup yang tidak aktif, kurang bersenam, gaya hidup yang tidak aktif dan aktiviti fizikal yang rendah mengurangkan daya tahan tubuh, melemahkan nada otot dan saluran darah, menyebabkan kegemukan, yang menyumbang kepada perkembangan hipertensi;

Tekanan psikologi dan overtrain neuropsikik menyebabkan pengaktifan sistem saraf simpatik, yang melakukan fungsi pengaktif semua sistem badan, termasuk kardiovaskular. Di samping itu, hormon penekan yang disebut yang menyebabkan kekejangan arteri dilepaskan ke dalam darah. Ini, seperti merokok, boleh menyebabkan kekakuan pada dinding arteri dan perkembangan hipertensi arteri.

Diet dengan kandungan garam yang tinggi, diet tinggi garam selalu menyumbang kepada peningkatan tekanan. Diet yang tidak seimbang dengan kandungan lipid aterogenik yang tinggi, lebihan kalori, yang menyebabkan kegemukan dan menyumbang kepada perkembangan diabetes jenis II. Lipid aterogenik terdapat dalam lemak haiwan dan daging dalam jumlah besar, terutama daging babi dan domba.

Merokok, salah satu faktor hebat dalam perkembangan hipertensi arteri. Nikotin dan tar yang terkandung dalam tembakau menyebabkan kekejangan arteri yang berterusan, yang seterusnya, menyebabkan kekakuan pada dinding arteri dan menyebabkan peningkatan tekanan darah.

Penyalahgunaan alkohol adalah salah satu penyebab penyakit kardiovaskular yang paling biasa. Alkoholisme menyumbang kepada berlakunya hipertensi arteri;

Gangguan tidur, sindrom apnea tidur atau berdengkur, menyebabkan peningkatan tekanan di dada dan perut, yang menyebabkan vasospasme.

Faktor-faktor ini juga menyebabkan penyakit jantung koronari dan aterosklerosis. Sekiranya terdapat sekurang-kurangnya beberapa faktor, seorang pakar kardiologi harus diperiksa secara berkala dan, jika boleh, mengurangkannya..

Punca Hipertensi Arteri

Penyebab hipertensi arteri tidak diketahui dengan pasti. Terdapat anggapan bahawa sebahagian besarnya, penyakit ini disebabkan oleh sebab keturunan, iaitu. kecenderungan keturunan, terutamanya pada bahagian ibu.

Sangat berbahaya jika hipertensi arteri berkembang pada usia muda, paling sering, ia tidak disedari untuk waktu yang lama, yang bermaksud bahawa tidak ada rawatan, dan masa berharga akan hilang. Pesakit menghilangkan kesihatan yang buruk dan peningkatan tekanan terhadap faktor cuaca, keletihan, dystonia vegetatif-vaskular. Sekiranya seseorang pergi ke doktor, maka rawatan dystonia vegetatif-vaskular hampir bertepatan dengan rawatan awal hipertensi penting atau primer. Ini adalah aktiviti fizikal, dan pemakanan seimbang dengan penurunan pengambilan garam, dan prosedur pengerasan.

Pada mulanya, ini dapat membantu, tetapi, bagaimanapun, mustahil untuk menyembuhkan hipertensi primer dengan kaedah seperti itu, rawatan ubat untuk hipertensi arteri diperlukan di bawah pengawasan doktor.

Oleh itu, pesakit dengan dystonia vegetatif-vaskular harus diperiksa dengan sangat teliti untuk mengesahkan diagnosis dan mengecualikan hipertensi arteri, terutama jika ada pesakit dengan atau menderita hipertensi arteri dalam keluarga.

Kadang-kadang penyebab hipertensi boleh menjadi keturunan atau gagal ginjal yang diperoleh, yang berlaku apabila jumlah natrium klorida yang berlebihan diserap secara sistematik. Anda harus tahu bahawa reaksi pertama badan terhadap ini adalah peningkatan tekanan darah. Sekiranya keadaan ini kerap berlaku, hipertensi arteri berkembang dan berkembang. Kegagalan buah pinggang juga boleh berlaku semasa proses penuaan pada orang yang berumur lebih dari 50-60 tahun.

Hanya 5-10% kes gejala hipertensi arteri yang diketahui, ini adalah kes hipertensi simptomatik sekunder. Ia berlaku kerana sebab berikut:

  • kerosakan buah pinggang utama (glomerulonefritis) adalah penyebab hipertensi simptom yang paling biasa,
  • penyempitan aorta kongenital - koarktasi,
  • berlakunya tumor adrenal yang menghasilkan adrenalin dan norepinefrin (pheochromocytoma),
  • penyempitan arteri renal unilateral atau dua hala (stenosis),
  • tumor kelenjar adrenal yang menghasilkan aldosteron (hyperaldosteronism),
  • penggunaan etanol (alkohol wain) lebih daripada 60 ml sehari,
  • peningkatan fungsi tiroid, tirotoksikosis,
  • penggunaan ubat-ubatan tertentu yang tidak terkawal: antidepresan, kokain dan turunannya, ubat hormon, dll..

Gejala Hipertensi Arteri

Bahaya besar hipertensi arteri adalah bahawa ia boleh menjadi tidak simptomatik untuk waktu yang lama dan orang itu bahkan tidak mengetahui mengenai penyakit yang telah bermula dan sedang berkembang. Kadang-kadang pening, kelemahan, pening, "lalat di mata" dikaitkan dengan faktor kerja berlebihan atau meteorologi, bukannya mengukur tekanan. Walaupun gejala ini menunjukkan pelanggaran peredaran serebrum dan sangat memerlukan perundingan dengan pakar kardiologi.

Sekiranya anda tidak memulakan rawatan, gejala hipertensi arteri selanjutnya akan timbul: seperti mati rasa anggota badan, kadang-kadang sukar bercakap. Semasa pemeriksaan, hipertrofi, peningkatan ventrikel kiri jantung dan peningkatan jisimnya, yang berlaku akibat penebalan sel jantung, kardiomiosit, dapat dilihat. Pertama, terdapat peningkatan ketebalan dinding ventrikel kiri, kemudian ruang jantung mengembang.

Disfungsi progresif ventrikel kiri jantung menyebabkan dyspnea diusahakan, asma jantung (dyspnea nokturnal paroxysmal), edema paru, dan kegagalan jantung kronik. Fibrilasi ventrikel mungkin berlaku..

Gejala hipertensi arteri yang tidak dapat diabaikan:

  • peningkatan tekanan darah yang berterusan atau kerap, ini adalah salah satu gejala paling penting yang perlu diberi perhatian;
  • sakit kepala yang kerap berlaku, salah satu manifestasi utama hipertensi arteri. Mungkin tidak ada hubungan yang jelas dengan waktu siang dan terjadi pada bila-bila masa, tetapi biasanya pada waktu malam atau pada awal pagi, setelah bangun. Rasa berat atau "pecah" di bahagian oksipital kepala. Pesakit mengadu sakit, yang meningkat dengan lenturan, batuk, ketegangan. Pembengkakan muka sedikit mungkin berlaku. Mengambil pesakit secara tegak (aliran keluar vena), sedikit mengurangkan kesakitan.
  • sakit yang kerap di kawasan jantung, dilokalisasikan di sebelah kiri sternum atau di kawasan puncak jantung. Mereka boleh berlaku pada waktu rehat dan semasa tekanan emosi. Kesakitan tidak dikawal oleh nitrogliserin dan biasanya berlangsung lama..
  • sesak nafas, yang pada mulanya hanya berlaku semasa latihan fizikal, tetapi ketika berehat. Menunjukkan kerosakan ketara pada otot jantung dan perkembangan kegagalan jantung..
  • terdapat pelbagai gangguan penglihatan, munculnya kafan atau kabut di mata, kerlipan "lalat" Gejala ini dikaitkan dengan gangguan fungsi peredaran darah di retina, perubahan kasarnya (detasmen retina, trombosis vaskular, pendarahan). Perubahan retina boleh menyebabkan penglihatan berganda, penurunan penglihatan yang ketara, dan bahkan kehilangan penglihatan sepenuhnya.
  • bengkak kaki yang menunjukkan kegagalan jantung.

Gejala berubah pada peringkat penyakit yang berlainan..

Pada tahap pertama, tahap hipertensi termudah, tekanan turun naik sedikit lebih tinggi daripada norma: 140-159 / 90-99 mm Hg. Seni. Pada tahap ini, hipertensi arteri mudah dikelirukan dengan permulaan selesema atau kerja berlebihan. Mimisan dan pening yang kerap kadang-kadang mengganggu. Sekiranya anda memulakan rawatan pada tahap ini, sangat kerap, jika anda mengikuti semua cadangan doktor dan menetapkan gaya hidup dan pemakanan yang betul, anda dapat mencapai pemulihan sepenuhnya dan hilangnya gejala.

Pada tahap kedua, sederhana, tekanan darah lebih tinggi dan mencapai 160–179 / 100–109 mmHg. Pada peringkat ini, pesakit mengalami sakit kepala yang teruk dan menyakitkan, pening yang kerap, sakit di jantung, perubahan patologi pada beberapa organ, terutamanya di saluran fundus, sudah mungkin berlaku. Kerja sistem kardiovaskular dan saraf dan buah pinggang bertambah buruk. Kemungkinan strok muncul. Untuk menormalkan tekanan ini, perlu menggunakan ubat seperti yang ditentukan oleh doktor, tidak mungkin menurunkan tahap tekanan darah secara bebas.

Tahap hipertensi ketiga dan teruk, di mana tekanan darah melebihi tanda 180/110 mm Hg Pada peringkat penyakit ini, ancaman hidup bagi pesakit sudah timbul. Oleh kerana beban yang besar pada kapal, gangguan yang tidak dapat dipulihkan dan perubahan dalam aktiviti jantung berlaku. Tahap ini sering mempunyai komplikasi hipertensi arteri dalam bentuk penyakit berbahaya sistem kardiovaskular, seperti infark miokard dan angina pectoris. Kemunculan kegagalan jantung akut, aritmia, strok atau ensefalopati adalah mungkin, saluran retina terjejas, penglihatan merosot tajam, dan kegagalan buah pinggang kronik berkembang. Campur tangan perubatan pada tahap ini sangat penting.

Sekiranya penyakit ini berlanjutan, kemungkinan berlaku pendarahan serebrum atau infark miokard jantung.

Diagnosis hipertensi arteri

Untuk diagnosis hipertensi arteri, ujian makmal wajib dijalankan: analisis umum air kencing dan darah. Tahap kreatinin dalam darah ditentukan untuk mengecualikan kerosakan pada ginjal, tahap kalium dalam darah untuk mengesan tumor adrenal dan stenosis arteri ginjal. Ujian darah wajib untuk glukosa.

Elektrokardiogram dilakukan untuk menganalisis objektif hipertensi arteri secara objektif. Tahap kolesterol total dalam serum darah, kolesterol lipoprotein berketumpatan rendah dan tinggi, kandungan asid urik, trigliserida juga ditentukan. Ekokardiografi dilakukan untuk menentukan tahap hipertrofi, miokardium ventrikel kiri jantung dan keadaan kontraktilnya.

Pemeriksaan oftalmik ditetapkan. Pengenalpastian perubahan saluran darah dan pendarahan kecil mungkin menunjukkan adanya hipertensi.

Sebagai tambahan kepada kajian makmal asas, diagnostik tambahan ditetapkan seperti ultrasound ginjal dan kelenjar adrenal, x-ray dada, ultrasound arteri ginjal dan brachiocephalic.

Setelah mengesahkan diagnosis, pemeriksaan mendalam dilakukan untuk menilai keparahan penyakit dan menetapkan rawatan yang mencukupi. Diagnostik sedemikian diperlukan untuk menilai keadaan fungsi aliran darah serebrum, miokardium, ginjal, mengesan kepekatan kortikosteroid darah, aldosteron, aktiviti renin; Pencitraan resonans magnetik atau tomografi yang dikira otak dan kelenjar adrenal diresepkan, serta aortografi perut.

Diagnosis hipertensi arteri sangat difasilitasi jika pesakit mempunyai maklumat mengenai kes penyakit seperti itu dalam keluarga saudara terdekat. Ini mungkin menunjukkan kecenderungan keturunan terhadap penyakit ini dan memerlukan perhatian yang mendalam terhadap keadaan kesihatan anda, walaupun diagnosisnya tidak disahkan.

Untuk diagnosis yang tepat, penting untuk mengukur tekanan darah pesakit secara berkala. Untuk diagnosis objektif dan pemantauan perjalanan penyakit ini, sangat penting untuk mengukur tekanan diri anda secara berkala. Kawalan diri, antara lain, memberikan kesan positif dari rawatan, kerana mendisiplinkan pesakit.

Doktor tidak mengesyorkan menggunakan alat yang mengukur tekanan di jari atau pergelangan tangan untuk mengukur tekanan darah. Semasa mengukur tekanan darah dengan alat elektronik automatik, penting untuk mengikuti arahan dengan teliti..

Pengukuran tekanan darah menggunakan tonometer adalah prosedur yang cukup mudah, jika dilakukan dengan betul dan syarat-syarat yang diperlukan dipenuhi, walaupun kelihatan kecil bagi anda.

Tahap tekanan harus diukur 1-2 jam setelah makan, 1 jam setelah minum kopi atau merokok. Pakaian tidak boleh mengetatkan tangan dan lengan bawah. Tangan di mana pengukuran dilakukan mestilah bebas dari pakaian..

Sangat penting untuk melakukan pengukuran di persekitaran yang tenang dan selesa dengan suhu yang selesa. Kerusi harus dengan punggung lurus, letakkan di sebelah meja. Duduk di atas kerusi sehingga bahagian tengah manset di lengan bawah berada pada tahap jantung. Bersandar di bahagian belakang kerusi, jangan bercakap atau menyilangkan kaki. Sekiranya anda bergerak atau bekerja sebelum ini, berehat sekurang-kurangnya 5 minit.

Letakkan manset sehingga pinggirnya 2.5 -3 cm di atas rongga siku. Pasangkan manset dengan erat, tetapi jangan rapat sehingga jari anda bebas melepasi antara manset dan lengan. Anda perlu mengepam udara ke dalam manset dengan betul. Pengepaman harus dilakukan dengan cepat, sehingga ketidakselesaan minimum muncul. Ia perlu untuk menghembuskan udara dengan kecepatan merkuri 2 mm. Seni. sesaat.

Tahap tekanan di mana nadi muncul, dan kemudian tahap di mana suara hilang, direkodkan. Membran stetoskop terletak pada titik denyutan maksimum arteri brakial, biasanya tepat di atas fosa ulnar pada permukaan dalam lengan bawah. Kepala stetoskop tidak boleh menyentuh tiub dan manset. Ia juga harus ketat untuk mencantumkan selaput ke kulit, tetapi tidak menekan. Kemunculan bunyi nadi, dalam bentuk rentak kusam, menunjukkan tahap tekanan darah sistolik, hilangnya bunyi nadi - tahap tekanan diastolik. Untuk kebolehpercayaan dan untuk mengelakkan kesilapan, kajian harus diulang sekurang-kurangnya 1 kali selepas 3-4 minit, secara bergantian, pada kedua tangan.

Rawatan Hipertensi Arteri

Rawatan hipertensi secara langsung bergantung pada tahap penyakit. Matlamat utama rawatan adalah untuk mengurangkan risiko terkena komplikasi kardiovaskular dan mencegah risiko kematian.

Sekiranya 1 darjah hipertensi tidak dibebani oleh faktor risiko, maka kemungkinan terjadinya komplikasi berbahaya sistem kardiovaskular, seperti strok atau infark miokard untuk 10 tahun ke depan adalah sangat rendah dan tidak melebihi 15%.

Taktik merawat hipertensi berisiko rendah tahap 1 adalah dengan mengubah gaya hidup dan terapi bukan ubat sehingga 12 bulan, di mana pakar kardiologi memerhatikan dan mengawal dinamika penyakit. Sekiranya tahap tekanan darah lebih tinggi daripada 140/90 mm Hg. Seni. dan tidak cenderung menurun, pakar kardiologi mesti memilih terapi ubat.

Tahap purata bermaksud bahawa kemungkinan timbulnya komplikasi kardiovaskular hipertensi penting untuk 10 tahun akan datang adalah 15-20%. Taktik merawat penyakit pada tahap ini serupa dengan yang digunakan oleh pakar kardiologi untuk hipertensi kelas 1, tetapi tempoh terapi bukan ubat dikurangkan menjadi 6 bulan. Sekiranya dinamika penyakit tidak memuaskan dan tekanan darah tinggi berterusan, disarankan untuk memindahkan pesakit ke rawatan ubat..

Tahap hipertensi arteri yang teruk bermaksud bahawa, dalam 10 tahun ke depan, komplikasi hipertensi arteri dan penyakit lain dari sistem kardiovaskular boleh berlaku pada 20-30% kes. Taktik merawat hipertensi ijazah ini terdiri daripada memeriksa pesakit dan rawatan ubat mandatori berikutnya dalam kombinasi dengan kaedah bukan ubat.

Sekiranya risikonya sangat tinggi, ini menunjukkan bahawa prognosis penyakit dan rawatan tidak baik dan kemungkinan timbulnya komplikasi serius adalah 30% dan lebih tinggi. Pesakit memerlukan pemeriksaan klinikal segera dan rawatan perubatan segera.

Rawatan ubat hipertensi arteri bertujuan untuk menurunkan tekanan darah ke tahap normal, menghilangkan ancaman kerosakan pada organ sasaran: jantung, ginjal, otak, penyembuhan maksimum mereka. Untuk rawatan, digunakan ubat antihipertensi yang menurunkan tekanan darah, pilihannya bergantung pada keputusan doktor yang hadir, yang berdasarkan kriteria usia pesakit, adanya komplikasi tertentu dari sistem kardiovaskular dan organ lain.

Mereka memulakan rawatan dengan dosis minimum ubat antihipertensi dan, memerhatikan keadaan pesakit, secara beransur-ansur meningkatkannya sehingga kesan terapeutik yang ketara dicapai. Ubat yang ditetapkan mesti boleh diterima dengan baik oleh pesakit.

Selalunya, dalam rawatan hipertensi penting atau utama, terapi ubat gabungan digunakan, termasuk beberapa ubat. Kelebihan rawatan ini adalah kemungkinan secara bersamaan mempengaruhi beberapa mekanisme perkembangan penyakit yang berlainan sekaligus dan menetapkan ubat dalam dos yang rendah, yang secara signifikan dapat mengurangkan risiko kesan sampingan. Risiko ini, sebagai tambahan, menjelaskan larangan ketat penggunaan bebas ubat yang menurunkan tekanan darah atau perubahan dos sewenang-wenangnya tanpa berunding dengan doktor. Semua agen antihipertensi mempunyai kesan kuat sehingga penggunaannya yang tidak terkawal dapat menyebabkan hasil yang tidak dapat diramalkan..

Dos ubat dikurangkan atau ditingkatkan jika diperlukan hanya oleh pakar kardiologi dan setelah pemeriksaan klinikal menyeluruh mengenai keadaan pesakit.

Rawatan hipertensi arteri bukan ubat bertujuan untuk mengurangkan dan menghilangkan faktor risiko dan merangkumi:

  • berhenti alkohol dan merokok;
  • penurunan berat badan ke tahap yang boleh diterima;
  • mengekalkan diet bebas garam dan diet seimbang;
  • peralihan ke gaya hidup aktif, senaman pagi, berjalan kaki, dan lain-lain, penolakan aktiviti fizikal.

Adalah Penting Untuk Menyedari Vaskulitis