Gejala Alzheimer

Gejala penyakit Alzheimer - kompleks manifestasi penyakit ini dari peringkat awal hingga akhir. Mereka membantu mengesan demensia dan membezakannya dari jenis demensia yang lain. Penyakit Alzheimer (AD) adalah penyebab penurunan kecerdasan yang paling biasa pada orang tua. Penyakit ini tidak dapat dipulihkan, tetapi diagnosis pada peringkat pertama meningkatkan keberkesanan rawatan. Di bawah ini kita akan belajar bagaimana mengenali demensia pada tahap yang berbeza..

Manifestasi utama

BA adalah sejenis demensia yang dicirikan oleh gangguan ingatan, keperibadian, orientasi dalam ruang dan masa. Penyimpangan seperti itu berlaku dari perubahan korteks serebrum. Mereka telah lama berusaha untuk mengetahui penyebab yang tepat, tetapi sudah jelas bahawa dengan AD di otak protein tidak larut berkumpul. Protein membentuk kluster yang menyekat penghantaran impuls antara neuron.

Proses patologi bermula lama sebelum tanda demensia pertama muncul. Pada peringkat awal, episod pendek kebingungan, kealpaan, disorientasi sudah bermula. Tetapi selalunya, pesakit tidak mementingkan perkara ini, mengaitkan gejala tersebut dengan keletihan atau neurosis. Dengan berlakunya demensia, manifestasi semakin meningkat, dan saudara-mara atau pesakit sendiri berpaling kepada doktor.

Penyakit Alzheimer dianggap sebagai penyakit pada orang tua dan usia pertengahan. Harbingers paling kerap berlaku pada 55-60 tahun. Bentuk asma Presenile mempengaruhi orang yang berumur kurang dari 40 tahun. Pesakit termuda yang berjaya mengenali penyakit itu berusia 28 tahun. Juga, manifestasi awal AD adalah ciri orang dengan sindrom Down, mereka telah didiagnosis dengan gejala selama kira-kira 30 tahun, kadang-kadang lebih awal.

Kanak-kanak dan remaja tidak mengalami demensia jenis ini. Tetapi saintis sangat mengesyorkan agar anda mengesan tanda-tanda mencurigakan pada usia berapa pun, kerana patologi semakin muda setiap dekad. Untuk berjumpa doktor tepat pada masanya, anda perlu mengetahui bagaimana penyakit ini. Anda dapat mengenalinya dengan penurunan perhatian dan gangguan ingatan secara beransur-ansur, ketidakupayaan untuk menguasai maklumat baru. Pesakit mengalami lebih banyak kesukaran dalam komunikasi, pemilihan kata, makna beberapa kata "jatuh" dari ingatan.

Seseorang mungkin hilang di kawasan biasa, pada musim atau hari dalam seminggu. Seiring waktu, keperibadian keperibadian ditambahkan ke amnesia progresif. Proses ini dari awal hingga manifestasi nyata dapat berlangsung dari beberapa bulan hingga beberapa tahun. Oleh itu, adalah penting untuk memberi perhatian kepada perubahan tingkah laku yang jarang berlaku. Perwatakan pesakit boleh berubah secara beransur-ansur: orang yang tenang mempunyai sifat suka berbual dan suka bercakap, sementara yang ceria menjadi cemberut dan curiga. Selalunya pesakit mengalami "kecelaruan kerosakan", mereka takut diserang, mereka menyangka bahawa mereka telah dirompak, dll..

Kedua-dua bentuk senile dan presenile bermula hampir sama. Gejala tidak bergantung pada usia pesakit. Dalam debut penyakit ini, ketidakhadiran, ketidakmampuan untuk merancang aktiviti seseorang muncul, kes-kes topetikal cretinism menjadi lebih kerap. Dengan kemajuan patologi, seseorang lebih teruk dapat membaca dan menulis, menggantikan perkataan dalam ucapan dengan kira-kira "perkara / perkara ini". Keupayaan membilang bertambah buruk.

Aduan pesakit yang biasa:

  • tidur malam yang sekejap;
  • mengantuk dan mengantuk pada waktu siang;
  • kes-kes enuresis;
  • demam;
  • halusinasi visual dan pendengaran;
  • gegaran dan kekejangan;
  • gangguan dan kealpaan.

Pesakit mungkin menyembunyikan penyakitnya atau sama sekali tidak menyedarinya. Oleh itu, pemerhatian saudara-mara sangat penting untuk diagnosis awal..

Fungsi kognitif

Masalah utama penyakit ini adalah gangguan kognitif. Ini termasuk ingatan, tumpuan, pemikiran dan orientasi dalam masa dan ruang. Yang pertama dalam asma adalah ingatan jangka pendek: seseorang mengingat masa kecil dan masa mudanya dengan baik, tetapi melupakan apa yang dia lakukan pada waktu pagi. Proses degradasi dimulakan dengan kemahiran yang lebih kompleks, seperti yang profesional, dan bergerak ke arah sekolah rendah.

Dalam tahap yang teruk, pesakit tidak dapat melayani dirinya sendiri, tidak ingat bagaimana berpakaian, makan, bangun, dll..

Penyakit Alzheimer dikira oleh gangguan kognitif seperti:

  1. Jangkauan perhatian berkurang. Semasa komunikasi atau maklumat lain dari luar, "bunyi putih" di kepala, bahagian yang terpisah dipilih dari ucapan orang luar. Sukar mengalihkan perhatian dari satu ke yang lain, untuk menumpukan perhatian pada satu tugas untuk waktu yang lama.
  2. Kesukaran belajar. Data baru kurang diserap dan lama kelamaan, pesakit tidak dapat belajar apa-apa. Kemahiran dan maklumat lama juga terhapus.
  3. Kehilangan ingatan jangka pendek. Kadang-kadang pesakit benar-benar boleh menjadi perkara masa lalu tanpa mengingati kejadian baru-baru ini. Dengan perkembangan penyakit ini, gambar-gambar masa lalu boleh kekal atau hilang.
  4. Disorientasi. Pesakit tidak mengetahui bentuk muka bumi, mungkin hilang secara berkala. Sudah di tahap awal, dia memerlukan pengawalan, dan dalam demensia sederhana sangat berbahaya untuk membiarkan mereka keluar dari rumah. Disorientasi juga mempengaruhi rasa masa. Seseorang tidak dapat memahami musim apa, tidak memahami tahun dan bulan apa. Dengan perkembangan penyakit ini, gejala seperti ini mula-mula muncul secara berkala dan menjadi lebih kerap dari masa ke masa.
  5. Kesukaran membaca, menulis, mengira. Pertama, huruf dilupakan, tulisan tangan berubah, ketika menghitung, pesakit dapat menukar nombor. Dengan kemajuan, kemahiran menulis dan menulis hilang sepenuhnya.
  6. Pelanggaran dalam berfikir. Ini mempengaruhi pemikiran abstrak dan logik. Dalam perbualan, peristiwa yang semakin tidak bermakna dan tidak sesuai, pesakit boleh menjauh dari topik untuk menyembunyikan "kehilangan" kata-kata. Perasaan ego seseorang hilang, kesedaran terhadap persekitaran dan dunia.

Kadar perkembangan penyakit bergantung kepada bentuk demensia, keadaan pesakit, dan taraf hidup. Kitaran penuh dari awal hingga tahap teruk memerlukan purata 7-10 tahun. Walaupun dengan diagnosis awal dan rawatan berkualiti tinggi, aktiviti kehidupan dapat diperpanjang hingga 15 tahun atau lebih. Pada peringkat terakhir, hampir semua fungsi kognitif terganggu, pesakit tidak memahami apa yang berlaku di sekitar. Kerana kenyataan bahawa dia tidak mengingati makna perkataan, tarikan orang-orang di sekelilingnya adalah bunyi yang tidak bermakna.

Kelakuan

Selain gangguan kognitif, perubahan mempengaruhi keperibadian pesakit. Perwatakannya boleh berubah secara radikal, kadang-kadang ciri ciri pesakit hanya diperburuk. Anda boleh mengesyaki masalah kerapuhan dan kesedihan, mood murung. Sebelum ini, orang yang ceria berubah menjadi orang yang suka bertengkar, mungkin baginya semua orang di sekitarnya ingin mencederakannya. Sebagai contoh, seorang pesakit boleh menyalahkan saudara-mara atas kecurian atau cubaan membunuhnya. Segala masalah membuat dia marah: perubahan cuaca, penutupan kedai, pinggan pecah, dll..

Egocentrism adalah ciri khas pesakit AD. Secara beransur-ansur, minat terhadap dunia luar berkurang, keinginan untuk belajar, pergi bekerja, berjalan, hilang.

Minat yang ada di sekitar diri, pesakit sibuk dengan keselamatan dan kesihatannya. Ingatan emosi terhadap alam sekitar hilang, orang itu masih ingat saudara-mara, tetapi keterikatannya hilang. Dengan episod, dia tidak mengenali wajah orang yang disayangi, dengan perkembangan patologi, ia menjadi kekal.

Mengurangkan pengalaman emosi membawa kepada kenyataan bahawa seseorang menjadi tidak bijaksana, kasar, agresif. Mudah baginya untuk menyinggung perasaan orang lain, dia mengatakan apa yang dia fikirkan, dia dapat, tanpa alasan tertentu, memulai skandal di tempat umum. Tingkah laku tersebut semakin dikuasai oleh pemacu yang lebih rendah. Daripada hobi dan minat masa lalu, pesakit mula makan banyak, kadang-kadang ada keinginan untuk khayalan dan pengumpulan sampah. Pada orang yang aktif sebelum ini, seksualisasi yang ketara dapat dilihat, dalam kombinasi dengan mati pucuk seksual, sifat ini dapat mengambil bentuk yang paling tidak menyenangkan..

Dengan perkembangan gejala, tingkah laku suram dan agresif digantikan oleh kecerobohan. Orang menjadi sangat disarankan, mereka suka memberi nasihat, ingat masa lalu. Selalunya pesakit demensia sederhana mengingatkan akan tingkah laku kanak-kanak. Mereka ketawa, menyanyi tanpa sebab, boleh meminta sesuatu dengan curang. Dalam keadaan sehari-hari mereka memberikan banyak masalah: mereka membuka air, gas, menyebarkan barang, tidak memantau kebersihannya. "Saya" mereka sendiri tidak begitu mementingkan mereka. Dalam perbualan - peristiwa masa lalu dan buatan, melompat dari satu topik ke topik yang lain. Kata nama berlaku dalam pertuturan.

Harberers pertama

Prasyarat pertama memberi peluang untuk diagnosis awal dan terapi yang berkesan. Gejala awal mungkin disedari oleh pesakit sendiri. Dengan tanda ciri pertama, anda dapat menentukan AD dalam diri anda atau orang yang anda sayangi. Apa yang harus diperingatkan:

  1. Kehilangan ingatan. Orang itu semakin bergantung pada peringatan bertulis, dia tidak menunaikan janji, kerana dia melupakannya. Peristiwa terkini sukar diingat. Kehilangan ingatan berlaku pada individu, peristiwa, tarikh. Ini tidak termasuk pelupusan berkala yang jarang berlaku, misalnya, jika seseorang tidak ingat di mana dia meletakkan kuncinya.
  2. Penyempitan minat. Kes apatis semakin kerap berlaku, minat terhadap persekitarannya dan aktiviti biasa semakin hilang. Seseorang melepaskan hobi, lebih kerap dia ditinggalkan sendirian, bahkan komunikasi dengan keluarganya menjadi beban. Jangan mengelirukan keadaan ini dengan keletihan sementara jika seseorang terbakar dan memerlukan rehat. Pada Masehi, gejala seperti itu tidak berhenti dan hanya bertambah lama..
  3. Disorientasi. Secara berkala sukar untuk menentukan jarak atau kedalaman, seseorang dapat keliru di tangga atau di kawasan yang biasa. Terdapat kesukaran membaca dan mengira, mengenal wajah.
  4. Komunikasi menurun. Semakin banyak, kata-kata individu dilupakan, semasa perbualan makna beberapa perkataan tidak dikenali. Juga sukar untuk menyatakan pemikiran seseorang secara bertulis atau lisan. Kehilangan litar logik dalam perbualan.
  5. Keperibadian berubah. Rasa marah, marah, menangis dan benci juga dapat menjadi penyebab penyakit ini. Sekiranya seseorang mula berubah secara mendadak, curiga dan kasar, walaupun dia dulu ramah, inilah alasan untuk menjalani pemeriksaan.
  6. Kehilangan kemahiran yang diperoleh. Seseorang melupakan apa yang telah dilakukannya dengan baik sebelumnya. Ini mungkin kemahiran profesional, ketidakupayaan untuk memasak kepakaran mereka sendiri, hobi, dll..

Tanda awal permulaan demensia adalah kesukaran dalam semua bidang kehidupan. Contohnya, malah membuat kopi pagi lebih lama daripada biasa..

Ia menjadi semakin sukar untuk berkomunikasi dengan orang dan keinginan untuk melakukan ini secara prinsipnya hilang. Barang-barang peribadi untuk "sebab tertentu" ada di tempat yang tidak dijangka: peti sejuk, ketuhar, di bawah katil. Diagnosis diperlukan walaupun salah satu gejala ada. Menurut statistik, wanita menghadapi AD 2-3 kali lebih kerap daripada lelaki. Ini terutama berkaitan dengan jangka hayat wanita yang lebih lama.

Tanda tahap terakhir

Kekeliruan, kealpaan dan kesukaran dengan orientasi dari masa ke masa hanya bertambah buruk. Perpecahan keperibadian dan kemajuan amnesia berterusan. Pada peringkat terakhir penyakit ini, seseorang tidak lagi dapat melakukan tanpa bantuan orang luar. Kerana kerumitan merawat pesakit seperti itu, orang yang disayangi sering terpaksa menghantarnya ke institusi khusus. Mustahil untuk tidak menyedari penyakit ini pada tahap ini.

Pesakit asma pada fasa terakhir tidak lagi mengenali saudara-mara, tidak memahami apa yang berlaku di sekitar. Malah kemahiran automatik, seperti kemampuan berpakaian, makan, berenang, atau pergi ke tandas sendiri, hilang. Pesakit dengan demensia pikun dicirikan oleh kembali ke masa lalu dan amnesia yang lebih perlahan. Dengan bentuk presenile, pesakit mengalami kesuraman dan kesunyian.

Dalam ucapan - "serpihan" kata-kata, pengulangan suku kata individu. Dalam bentuk senile, perbendaharaan kata dapat disimpan, tetapi tanpa rantai logik dalam perbualan. Ucapan orang lain tidak bermakna, pesakit tidak bertindak balas terhadap permintaan atau maklumat lain. Pada peringkat akhir penyakit, pesakit hanya berbohong atau mengambil posisi embrio. Pesakit menurunkan berat badan, bulimia mungkin, jangkitan bergabung.

Ciri-ciri gejala pada usia muda

Demensia awal berlaku pada usia 40 tahun, sebelum usia ini sangat jarang berlaku. Sekiranya simptom pertama berlaku sebelum berumur 65 tahun, mereka akan menunjukkan bentuk demensia. Dia mempunyai perbezaannya sendiri. Ingatan menurun secara beransur-ansur, tetapi lebih cepat daripada dengan bentuk pikun. Pesakit dapat mengekalkan "wajah keperibadian" untuk waktu yang lama, kerana dengan demensia awal, kritikan berterusan untuk jangka waktu yang lebih lama. Seseorang menyedari apa yang berlaku padanya, hingga perpecahan total dan amnesia.

Perbezaan antara demensia pada usia muda: jarang ada kebangkitan masa lalu, ada kritikan terhadap apa yang berlaku, amnesia lebih stabil dan berkembang lebih cepat, pengetahuan dan kemahiran hilang sepenuhnya, pertuturan benar-benar marah.

Tidak seperti demensia, yang berlaku selepas 65 tahun, dengan jenis penyakit ini, pesakit tidak jatuh ke masa lalu. Pada peringkat awal, pesakit mungkin mengalami kesedaran tentang apa yang sedang berlaku. Kadang-kadang dia cuba menyembunyikan keadaannya.

Pada peringkat aktif penyakit ini, kemampuan membaca, menulis, dan mengira hilang sepenuhnya. Memahami apa yang berlaku menurun dan hilang sepenuhnya seiring dengan berjalannya waktu.

Ucapan orang lain difahami hanya sebahagian atau tidak sama sekali. Dalam pergerakan - isyarat tidak bermakna dan huru-hara, automatik lisan. Dalam kes lanjut, seseorang tidak dapat mengingat cara berjalan atau bangun, duduk tanpa bantuan. Dengan perkembangan penyakit ini, pesakit hanya berbohong, diam atau mengulang suku kata yang tidak sesuai.

Tanda-tanda ciri pada usia tua

Sekiranya penyakit ini dikesan pada usia yang lebih matang, biasanya setelah 65 tahun, mereka membicarakan demensia pikun. Ia berbeza dengan bentuk sebelumnya dalam kemajuan perlahan. Dia dicirikan oleh kemerosotan keperibadian yang lebih berterusan. Sekiranya pada usia muda seseorang menderita lebih banyak ingatan, maka dalam hal ini yang paling ketara adalah perubahan peribadi. Permulaan penyakit ini halus, pesakit sendiri mungkin tidak mengesyaki penyakitnya. Semua "kesan sampingan" demensia, seperti kehilangan sesuatu, disebabkan oleh persekitaran..

Untuk demensia pada usia tua adalah ciri:

  • kemajuan amnesia yang lebih perlahan dan ringan;
  • kerosakan yang ketara dan perubahan keperibadian;
  • kekurangan kritikan;
  • revitalisasi masa lalu;
  • penyusutan separa perbendaharaan kata.

Pesakit dicirikan oleh gabungan realiti dan masa lalu, penggantian peristiwa dan orang. Seseorang boleh mengambil saudara-mara untuk kenalan lama dan orang-orang dari masa lalu. Dia juga boleh menganggap dirinya jauh lebih muda daripada yang sebenarnya. Dari peringkat pertama, segala sesuatu yang baru tidak dirasakan olehnya atau dianggap sebagai ancaman. Dalam perbualan, masa lalu diposisikan sebagai contoh, mungkin ada peristiwa fiksyen..

Perubahan tingkah laku lebih dramatik. Seperti dalam bentuk presenilny, lingkaran minat secara beransur-ansur menyempit keperibadiannya. Sepertinya pesakit selalu ingin merompaknya, membunuhnya, menyinggung perasaannya, meninggalkannya. Keterikatan sebelumnya kepada orang-orang dengan cepat hilang, tetapi, dalam kes ini, seseorang dapat mengingati saudara-mara dan mengenali dirinya lebih lama. Pada mulanya, mood pilih-pilih dan tidak senang, dengan masa - puas, percaya.

Naluri yang lebih rendah berlaku berbanding yang lain. Seseorang sentiasa mengalami rasa lapar dan nafsu, hiperseksualiti yang tidak sesuai muncul. Pesakit suka mengajar dan membuat komen, bercakap mengenai apa sahaja. Terdapat serangan tekanan pertuturan dengan beralih dari topik ke topik. Dalam suasana hati yang baik hati mereka dapat menyanyi dan ketawa.

Peringkat terakhir adalah kegilaan. Pesakit menghabiskan sebahagian besar masa dalam kedudukan embrio. Tidak berminat dengan apa-apa. Perpecahan pertuturan yang lengkap tidak berlaku, hingga saat terakhir perbendaharaan kata yang kaya dapat dipelihara. Tidak seperti demensia presenile, dalam kes ini tidak ada gangguan neurologi.

Cara menguji diri anda

Anda boleh melalui ujian rumah Alzheimer sendiri. Pemeriksaan tersebut merangkumi senarai gejala pada peringkat awal. Sekiranya sekurang-kurangnya satu gejala sesuai, lebih baik menghubungi pakar neurologi dan menjalani pemeriksaan. Jangan segera membunyikan penggera, kerana hampir semua orang tua dicirikan oleh sedikit pelupa dan konservatisme dalam penilaian mereka. Anda boleh melengkapkan gejala dengan ujian yang dilakukan pesakit di doktor atau di rumah..

Salah satu kaedah termudah untuk diperiksa adalah menghidu mentega kacang. Telah didapati bahawa dalam penyakit Alzheimer, fungsi penciuman menderita, dan penyimpangan ini bermula dengan lubang hidung sebelah kiri. Oleh itu, orang yang diberi ujian ditawarkan untuk mencium sebotol mentega kacang pada jarak 23 cm. Lebih baik menggunakan pembaris. Produk ini tidak dipilih secara kebetulan, tetapi kerana selai kacang paling baik dirasakan oleh saraf penciuman. Sekiranya tidak ada bau, anda memerlukan pemeriksaan oleh pakar neurologi dan pakar THT.

Baca 5 perkataan. Seseorang mesti ingat dan segera mengulangi semua perkataan. Kemudian dia kembali menggandakan apa yang dibacanya setelah 5 minit. Sekiranya salah satu perkataan dilupakan, petunjuk diberikan. Contohnya, perkataan "epal" boleh menunjukkan "buah." Sekiranya ini tidak membantu, anda perlu menyenaraikan tiga perkataan, antaranya akan dilupakan. Sekiranya, dalam kes ini, penguji tidak ingat kata-katanya, ini adalah tanda gangguan ingatan yang serius..

Menyemak pemikiran abstrak. Imej dengan gambar yang dienkripsi digunakan untuk ujian ini. Contohnya, ketika berada di antara lanskap anda dapat melihat wajah atau sosok. Dengan Alzheimer, ini gagal..

Ujian yang paling mudah dan popular adalah corak dail. Orang yang diuji perlu menetapkan tugas yang jelas: lukis dail bulat yang menunjukkan pukul lima belas hingga dua (atau waktu lain). Apabila lukisan sudah siap, anda boleh menilai hasilnya dengan mata dari 1 hingga 10. Skor tertinggi ditetapkan jika semuanya dilukis dengan betul. Sekiranya terdapat sedikit penyimpangan anak panah - 9 mata. Kedua-dua petunjuk ini dianggap normal. Sekiranya seseorang menggambarkan masa yang salah, tidak melukis anak panah atau meletakkan nombor di luar dail - ini adalah tanda demensia.

Sekiranya disyaki penyakit Alzheimer, anda perlu menghubungi pakar neurologi atau pakar neurologi. Untuk diagnosis yang tepat, pesakit menjalani ujian dan pemeriksaan otak. Dengan pengesanan awal penyakit ini, anda dapat mengekalkan kehidupan aktif pesakit selama 10-20 tahun.

Penyakit Alzheimer

Saudara-mara terdekat orang-orang tua yang telah didiagnosis dengan penyakit Alzheimer berusaha untuk mengetahui dengan lebih terperinci apa penyebab penyakit ini, apakah gejala-gejala dan apakah manifestasi sama pada lelaki dan wanita.

Seberapa berkesan rawatan tersebut, apakah langkah pencegahan, apakah penyakit ini diturunkan oleh warisan? Mari kita bincangkan mengenai Alzheimer dengan kata mudah.

Penerangan ringkas mengenai penyakit ini

Apa organ manusia mempengaruhi penyakit Alzheimer?

Ini adalah bentuk demensia pikun yang berkembang akibat perubahan degeneratif pada sel otak. Organ inilah - otak - yang jatuh terutamanya ke zon pemusnahan.

Penyakit ini berkembang secara beransur-ansur, bergerak dari satu tahap ke tahap yang lain, bahkan lebih parah. Pada mulanya, diagnosis penyakit Alzheimer sukar, kerana gejalanya serupa dengan manifestasi penyakit lain.

Penyakit itu sendiri tidak mematikan, penyakit lain yang mempengaruhi organ dan sistem dalaman boleh membawa maut.

Apakah penyakit Alzheimer dan mengapa ia berlaku? Mengenai perkara ini dalam video:

Gejala, tanda dan gambar pesakit

Pada mulanya, gejala dianggap sebagai pelupa orang tua yang biasa..

Dalam penyakit Alzheimer, manifestasi berikut menjadi sistem:

  1. Kerosakan ingatan, sehingga fakta bahawa pesakit tidak ingat nama depan, nama belakang, alamat, dll..
  2. Gangguan pertuturan: pengulangan kata, tersandung, ketidakupayaan untuk menghubungkan kata.
  3. Tidak peduli terhadap semua perkara, termasuk aktiviti kegemaran sebelumnya;
    kehilangan kemahiran.
  4. Kehilangan rasa masa dan ruang, dll..

Tanda-tanda seperti itu harus memberi amaran kepada saudara-mara dan mendorong mereka untuk membeli madu. tolong, kerana sukar bagi bukan pakar untuk membuat diagnosis yang tepat, hanya bergantung pada manifestasi: terdapat sejumlah penyakit dalam neurologi dengan gejala yang serupa.

Ini adalah demensia vaskular, penyakit Parkinson dan Peak, sindrom Benson.

Malah pakar neurologi profesional tidak selalu dapat mengenali bentuk demensia yang mana pada pesakit tertentu yang memerlukan pemerhatian oleh pakar psikiatri dan kajian tambahan - CT, MRI, ujian.

Diagnosis tepat tidak berlaku secara serentak, hampir selalu diperlukan untuk memantau dinamika proses selama beberapa bulan, kemudian doktor menghilangkan kehadiran penyakit serupa.

Statistik membuat saya tertanya-tanya mengapa wanita mengalami sindrom Alzheimer 2-3 kali lebih cenderung daripada lelaki, memandangkan lelaki adalah lebih cenderung kepada tabiat buruk.

Harus diingat bahawa pada wanita, sindrom Alzheimer menampakkan dirinya dengan cara yang sedikit berbeza daripada pada lelaki: wataknya merosakkan dengan tajam, nenek atau ibu yang sebelumnya tenang dan rasional menjadi mudah marah, bertengkar, dapat membuat skandal dengan teriakan menghina, memaki sumpahan.

Ketawa yang tidak masuk akal, air mata yang berlebihan, kecurigaan adalah khas bagi wanita. Kemungkinan manifestasi kemurungan mendalam.

Memerlukan pertolongan daripada orang yang disayangi, wanita sering menolak untuk pergi, walaupun mereka tidak dapat menjaga kebersihan makanan kerana kehilangan kemahiran..

Sindrom Alzheimer mempunyai beberapa peringkat perkembangan:

Tahap pertama dapat berlangsung 7-15 tahun, dilanjutkan dengan gangguan ingatan, ucapan. Ketidakupayaan untuk berfikir secara abstrak sangat jelas: lelaki tua itu tidak dapat mencari perbezaan antara objek dan keadaan..

Sekiranya orang yang sakit itu masih bekerja, maka dia tidak akan dapat terus bekerja, kerana dia secara beransur-ansur kehilangan kemahirannya dan tidak dapat mengingat maklumat baru. Kehidupan seharian bertolak ansur.

Tahap kedua dimanifestasikan oleh perubahan keperibadian yang disebabkan oleh kehilangan ingatan berterusan mengenai peristiwa kehidupan peribadinya. Pesakit berhenti membezakan antara wajah, tidak ingat namanya, tidak faham di mana dia berada.

Pada tahap inilah orang-orang tua boleh tersesat, kerana mereka tidak dapat menjelaskan di mana rumah itu berada, jadi harus ada catatan di poket pakaian dengan alamat dan nama pesakit.

Dalam kemurungan, pesakit tidak peduli, berbohong. Komunikasi sukar dilakukan kerana gangguan pertuturan. Tempoh tempoh ini biasanya 2-5 tahun..

Tempoh perkembangan penyakit yang teruk berlangsung hingga 2 tahun. Pada mulanya, pesakit masih boleh bergerak, tetapi secara beransur-ansur kehilangan perasaan perlu mengatasi..

Sekarang anda tidak boleh membiarkan lelaki tua itu bersendirian, dia memerlukan penjagaan yang berterusan. Apabila pesakit berhenti berjalan dan berubah menjadi sayur, dia perlu diberi makan, diganti, dll. Orang tua yang berulang-ulang mungkin mati akibat radang paru-paru kerana pengudaraan yang tidak mencukupi.

3 peringkat penyakit Alzheimer:

Punca berlakunya

Penyakit ini berkembang ketika plak pikun mulai terbentuk, dan serat saraf dipintal menjadi kusut, yang menyebabkan kerosakan pada hubungan antara neuron.

Proses degeneratif berlaku di otak, diperburuk oleh pengumpulan sebatian protein..

Keseimbangan hormon terganggu, bahagian otak mati. Punca sebenar penyakit ini tidak diketahui oleh sains.

Para saintis percaya bahawa semakin tinggi tahap kecerdasan, semakin sedikit seseorang yang terkena penyakit ini.

Antara sebab berlakunya sindrom Alzheimer, terdapat faktor keturunan: kira-kira 10% pesakit telah mengubah gen yang telah diwarisi.

Selalunya, penyakit ini mula menjelma pada orang yang berusia lebih dari 65 tahun, dan terbukti bahawa sebenarnya permulaan atrofi otak berlaku pada usia 50-55 tahun. Jumlah jangka hayat dengan diagnosis ini adalah 7-20 tahun.

Maklumat Rawatan

Pemerhatian oleh pakar membolehkan anda mendiagnosis penyakit dengan betul, menurut statistik, dalam 90% kes, penyakit Alzheimer kemudiannya disahkan.

Diagnosis awal membolehkan penggunaan ubat.

Yang paling popular adalah:

  1. Galantamine, donepezil, menurunkan kadar perkembangan penyakit kerana peningkatan kepekatan mediator asetilkolin di otak.
  2. Memantine, meratakan kesan mediator glutamat, yang lebih banyak merugikan sel korteks serebrum (sesuai untuk tahap sederhana dan teruk).
  3. Ubat antipsikotik yang melegakan gejala pencerobohan, peningkatan kerengsaan.

Persekitaran yang tenang, ketiadaan suara keras yang menjengkelkan, termasuk jeritan, bersama dengan ubat-ubatan, dapat memperpanjang tahap pertama dan mencegah kemerosotan tajam dalam keadaan pasien.

Apa ubat yang diambil pesakit:

Kaedah Pencegahan

Walaupun mekanisme permulaan penyakit dan penyembuhan lengkap tidak sepenuhnya jelas, terdapat data mengenai adanya faktor yang memperburuk keadaan.

Faktor risiko penyakit Alzheimer termasuk neurologi:

  • aterosklerosis;
  • peningkatan jumlah lipid dalam darah melawan norma;
  • darah tinggi
  • diabetes.
  • Langkah pencegahan adalah seperti berikut:

    1. Menormalkan tekanan darah.
    2. Memerangi Kolesterol Glukosa Darah Tinggi.
    3. Penglibatan pesakit dalam kehidupan aktif dengan tekanan fizikal dan mental.

    Latihan pagi yang sistematik, berjalan-jalan diiringi oleh atasan yang lebih muda, pemakanan seimbang tanpa kelebihan lemak, goreng dan manis diperlukan.

    Makanan Mediterranean dengan memasukkan ikan, buah-buahan, sayur-sayuran, bijirin terbukti cukup baik..

    Mereka yang mempunyai tabiat buruk harus segera meninggalkannya: merokok dan minum alkohol (kecuali anggur merah) mempunyai kesan yang sangat negatif terhadap keadaan saluran darah.

    Pesakit perlu melatih sisa-sisa ingatan, menyelesaikan sekurang-kurangnya teka-teki silang sederhana, melipat teka-teki.

    Tidak mungkin lelaki tua itu menarik diri, dia harus terganggu, memberitahunya peristiwa dari hidupnya sendiri, yang akan membantu membangunkan beberapa sudut kesedaran.

    Adakah mungkin untuk menyembuhkan otak

    Prognosis mengecewakan dalam 100% kes: mustahil untuk menyembuhkan pesakit sepenuhnya, tetapi semakin cepat diagnosis ditetapkan dan rawatan dimulakan, semakin banyak peluang untuk menunda bentuk yang teruk.

    Ubat-ubatan dan langkah pencegahan akan membantu mengekalkan aktiviti otak, mencegah kawasan otak mati sepenuhnya dan menjadikan orang yang cerdas dan menarik menjadi sayur.

    Mempunyai gejala yang mengancam dalam diri anda atau orang yang anda sayangi, tidak cukup melakukan ujian untuk perhatian, adanya pemikiran abstrak.

    Oleh kerana kecenderungan genetik tidak selalu membawa kepada perkembangan penyakit, jangan panik.

    Adalah perlu untuk berjumpa pakar yang akan menetapkan pemeriksaan dan rawatan yang komprehensif, yang paling berkesan pada peringkat yang telah dikenal pasti.

    Bagaimana untuk mengelakkan Alzheimer? Kaedah Pencegahan:

    Penyakit Alzheimer: gejala pada muda dan tua

    Penyakit Alzheimer (demensia senile) adalah jenis demensia senile yang paling biasa. Ia adalah penyakit neurodegeneratif, yang merupakan penyebab utama demensia dalam...

    Bagaimana mengenal pasti gejala awal Alzheimer?

    Penyakit Alzheimer adalah teruk dan berbahaya. Mereka yang mengetahuinya tahu betapa sukarnya bagi orang yang sakit dan saudara-mara mereka. Walaupun...

    Cara mendiagnosis penyakit Alzheimer: ujian rumah dan penyelidikan perubatan

    Penyakit Alzheimer adalah patologi progresif yang tidak dapat dipulihkan yang mempengaruhi tisu otak dan dicirikan oleh perubahan neurologi di mana kemampuan seseorang terganggu secukupnya...

    Apa perbezaan antara penyakit Alzheimer dan demensia, adakah penyakit lain yang serupa?

    Penyakit Alzheimer dan penyakit lain yang serupa adalah pelbagai bentuk demensia pikun, yang menyebabkan gangguan aktiviti otak dan demensia. Apakah...

    Kaedah dan kaedah untuk merawat penyakit Alzheimer

    Di dunia moden, penyakit Alzheimer adalah masalah serius dan berada di kedudukan keempat di antara penyakit yang mematikan. Orang Jerman yang terkenal pertama kali menggambarkan penyakit ini...

    Gejala Alzheimer

    Penyakit ini dijelaskan oleh psikiatri Jerman Alois Alzheimer pada awal abad ke-20. Gejala dan kemajuan klinik selama beberapa tahun. Tetapi demensia

    Penyakit di mana terdapat proses degeneratif ingatan, pemikiran, kehilangan keperibadian yang berterusan. Contohnya, demensia di Alzheimer.

    Di manakah penyakit ini bermula?

    Gejala Alzheimer muncul secara tiba-tiba di tengah kesejahteraan yang lengkap. Tiga fungsi otak utama terganggu: ingatan, tingkah laku, pemikiran. Tanda-tanda pertama Alzheimer dapat dilihat ketika berada di neuron

    Sel khusus yang sempit yang merupakan unit struktur sistem saraf.

    Gejala awal Alzheimer menjadi ketara pada usia 65 tahun. Tetapi ada juga bentuk penyakit "muda", dari mana pesakit sudah menderita pada usia 40 tahun. Bagaimana perkembangan penyakit ini? Gejala Alzheimer berkembang dengan perlahan. Antara peringkat berlalu dari 2 hingga 8 tahun. Penyakit ini dapat diatasi dengan:

    1. Tekanan kronik
    2. Diabetes diabetes mellitus;
    3. Strok dan serangan jantung.

    Keterukan klinik meningkat dengan perubahan keadaan pesakit tua (berpindah, dimasukkan ke hospital, asrama).

    Bagaimana penyakit ini??

    Saudara-mara orang tua adalah orang pertama yang menyedari tanda-tanda yang diberikan oleh penyakit Alzheimer kepada saudara mereka. Sebabnya ialah pesakit kehilangan kritikan diri. Gejala dan tanda tidak dirasakan oleh mereka sebagai patologi..

    Memori menderita terlebih dahulu. Dengan Alzheimer, pelanggaran adalah spesifik dan hanya berkaitan dengan penghafalan jangka pendek. Contohnya, seseorang tidak mengingati apa yang berlaku semalam, pagi ini, kurang berorientasikan tarikh dan nama. Selepas itu, tingkah laku dan emosi terganggu. Seorang nenek yang penyayang menjadi acuh tak acuh dan dingin dengan cucu-cucunya. Lelaki tetap iritasi (berita buruk di TV, makanan tidak sedap), cepat marah, boleh menjadi agresif.

    Perbualan yang biasa dilakukan dengan orang yang dikasihi tidak memberi kegembiraan kepada pesakit, berita itu dirasakan tidak peduli. Peringkat terakhir membawa kepada hilangnya rawatan diri dan perlunya rawatan pesakit berterusan. Penyakit Alzheimer menjadikan pesakit kurang upaya. Gejala penyakit tidak dapat dibalikkan.

    Di kalangan wanita

    Gejala penyakit Alzheimer pada wanita lebih kerap muncul berbanding lelaki. Bagaimana ini dapat dijelaskan? Para saintis tidak mengetahui jawapannya, tetapi mereka mempunyai beberapa hipotesis:

    • Penyakit Alzheimer pada wanita mungkin bergantung pada perubahan hormon (semasa kehamilan, semasa menopaus). Gejala dan tanda sering muncul pada ibu yang mempunyai banyak anak. Doktor telah menyatakan bahawa turun naik hormon tersebut mempunyai kesan yang merosakkan pada neuron pada korteks serebrum. Wanita yang tidak mengandung lebih mudah dijangkiti penyakit ini;
    • Gejala pertama Alzheimer pada wanita muncul pada usia yang dihormati (75-80 tahun). Pada populasi warga tua, seks wanita berlaku. Lelaki mati lebih awal. Oleh itu, kekerapan wanita di kalangan pesakit Alzheimer lebih tinggi.

    Pada masa muda

    Jarang sekali, gejala Alzheimer berkembang pada wanita muda di bawah usia 40 tahun.

    Penyakit ini semakin muda, dan para saintis masih tidak dapat mengetahui apa yang menyebabkannya. Pengumpulan protein amiloid beta patologi

    Ini adalah kumpulan protein yang terdiri daripada 40 asid amino. Mereka terbentuk oleh pembelahan peptida transmembran. Fungsi fisiologi protein tidak diketahui. Dan dengan patologi, ia dijumpai di otak pesakit dengan Alzheimer. Amyloid beta dapat dikesan pada cecair serebrospinal pada pesakit demensia.

    (autopsi) Pemeriksaan bedah siasat terhadap badan dengan kajian tisu dan organ.

    "target =" _ blank "> autopsi orang berusia 20 tahun. Dahulu proses patologi di otak bermula 20 tahun sebelum tanda-tanda pertama penyakit ini.

    Kami menerangkan klinik yang mempunyai Alzheimer. Gejala pada orang muda kelihatan seperti ini:

    • Ingatan yang buruk (ketidakmampuan mengingat perkataan, tarikh, nombor);
    • Keletihan berterusan (kerja biasa memerlukan kekuatan terakhir);
    • Ketidakteraturan (kelewatan, pelaksanaan pesanan kerja yang tidak tepat waktu);
    • Rasa tidak senang (orang berhenti menjaga diri, mandi, menyikat rambut);
    • Kemurungan dan kurang berminat pada orang lain.

    Malangnya, pada orang muda, gejalanya sangat tidak spesifik sehingga mereka disalah anggap sebagai kemurungan. Diagnosis dan rawatan sangat ditangguhkan.

    40 tahun (usia pertengahan)

    Pada orang dewasa, sukar untuk mengesan penyakitnya. Klinik ini menyerupai "krisis pertengahan umur".

    • Pesakit mudah marah dan menangis;
    • Tingkah laku neurotik diperhatikan;
    • Rasa tidak puas hati terhadap diri sendiri dan orang lain.

    Wanita dengan tanda-tanda awal demensia menjadi "tidak tertahankan" dalam kehidupan seharian. Mereka terdedah kepada amukan..

    Pada wanita yang lebih tua

    Pada usia ini, gejala Alzheimer kelihatan lebih biasa.

    1. Pelupa. Tanda-tanda penyakit Alzheimer pada wanita pada tahap awal bukanlah gangguan biasa, tetapi kehilangan ingatan patologi. Pesakit tidak dapat mengingat apa yang mereka lakukan pada waktu pagi, di mana mereka meninggalkan perkara-perkara penting;
    2. Ketidakupayaan untuk mengingat semula nama objek dan nama. Pesakit mengetahui fungsi sesuatu dengan sangat baik, tetapi tidak ingat apa yang disebutnya. Contohnya, "Ambil kuali! Dia berdiri di atas yang mereka masak ”;
    3. Pelanggaran orientasi spatial-temporal. Pesakit pada waktu pagi selepas tidur tidak dapat menentukan di mana dia berada, tahun berapa, musim tahun apa. Episod seperti itu berulang;
    4. Perubahan watak (tangisan, kecurigaan, kebencian);
    5. Munculnya khayalan, halusinasi pendengaran (pesakit mengesyaki orang yang disayangi cubaan merompak, keracunan, pembunuhan, mereka dapat mendengar suara "seperti kucing berteriak");
    6. Keraguan dan ketidakmampuan untuk pulang sendiri (orang tua yang kesepian meninggalkan rumah, menjalani gaya hidup asosial sehingga mereka dibantu).

    Pada peringkat awal

    Pada peringkat awal, gejala berikut berlaku:

    • Keletihan;
    • Ketidakupayaan untuk menumpukan perhatian;
    • Kesukaran menyelesaikan masalah sehari-hari;
    • Pemikiran perlahan;
    • Ketidakstabilan emosi (air mata, kemarahan, pencerobohan).

    Ciri khas pada peringkat awal penyakit Alzheimer adalah ketidakupayaan untuk mengatasi pekerjaan sebelumnya. Orang yang mempunyai pengalaman yang luas dalam profesion ini tiba-tiba menjadi terhambat, tidak tegas, pasif.

    Pada setiap peringkat

    Predementia dicirikan oleh:

    - kealpaan;
    - kemustahilan untuk mengingat jumlah maklumat yang tidak signifikan;
    - penurunan emosi.

    Pada fasa ini, pesakit dengan jelas memahami kekurangannya. Wanita berusaha mengimbangi mereka dengan menyimpan catatan, menyusun senarai, mengisi penganjur. Predementia berlangsung dari 2 hingga 8 tahun. Kesan tekanan dan penyakit somatik dapat mempercepat perjalanan penyakit ini. Rawatan dalam fasa ini memberi kesan yang baik..

    Demensia awal:

    - ketidakupayaan untuk menghasilkan semula nama objek;
    - perubahan tulisan tangan;
    - penurunan kadar pemikiran;
    - kehilangan minat dalam aktiviti kegemaran.

    Penyakit Alzheimer biasanya didiagnosis pada tahap ini. Gejala, walaupun tidak spesifik, menyebabkan saudara-mara pesakit berjumpa doktor.

    Demensia ringan:

    - kegagalan mematuhi prosedur kebersihan asas;
    - kesukaran dengan orientasi dalam masa dan ruang;
    - ketidakupayaan untuk membina hubungan sebab-akibat.

    Pada peringkat ini, pesakit memerlukan rawatan luar, pengawasan orang yang disayangi.

    Demensia yang teruk:

    • Ketidakupayaan untuk makan sendiri;
    • Inkontinensia kencing dan tinja;
    • Kehilangan ucapan, keupayaan untuk menelan.

    Penyakit Alzheimer tidak membawa kematian. Peringkat terakhir boleh berlangsung 2-3 tahun. Gejala demensia semakin meningkat. Berapa banyak pesakit dengan demensia yang teruk hidup

    Penyakit di mana terdapat proses degeneratif ingatan, pemikiran, kehilangan keperibadian yang berterusan. Contohnya, demensia di Alzheimer.

    Pada lelaki

    Penyakit ini jarang muncul, tetapi dicirikan oleh gangguan mental yang teruk..

    Pada lelaki muda

    Penyakit ini jarang dikesan. Tanda-tanda penyakit Alzheimer yang tidak spesifik pada lelaki diperhatikan. Gejalanya adalah seperti berikut:

    • Keresahan;
    • Kerengsaan;
    • Hilang selera makan;
    • Insomnia.

    40 tahun (usia pertengahan)

    Penyakit Alzheimer tidak biasa untuk zaman ini. Tetapi terdapat kes patologi sporadis. Gejala dan tanda pertama pada lelaki berumur 40-50 tahun tidak mempunyai ciri khas yang terang:

    • Keletihan yang tidak ketara muncul;
    • Minat dalam pekerjaan hilang;
    • Gejala kemurungan diperhatikan;
    • Kealpaan, perhatian tidak timbul;
    • Terdapat kesukaran dalam mengatur masa peribadi;
    • Perasaan marah dan agresif yang berlebihan adalah ciri bagi lelaki.

    Pada orang tua

    Gejala klasik Alzheimer pada lelaki:

    • gangguan ingatan;
    • berfikir perlahan;
    • latar belakang emosi yang berkurang.

    Gejala berkembang secara perlahan. Dari fasa ke fasa, penyakit ini berlalu dalam 2-6 tahun. Jantina lelaki dicirikan oleh gangguan mental dalam bentuk perasaan tidak senang yang berlebihan, ketidakpercayaan terhadap orang yang disayangi, berlakunya pemikiran yang khayalan. Mereka bertindak balas terhadap perhatian dan perhatian dengan kerengsaan dan pencerobohan, lelaki yang lebih tua menjadi terlalu menuntut orang lain.

    Pada peringkat awal

    Pada peringkat praklinikal, sukar untuk mengesan penyakit Alzheimer. Gejala pada lelaki dengan bentuk awal penyakit:

    • Keletihan kronik;
    • Kelemahan;
    • Kekurangan inisiatif;
    • Pelupa;
    • Ketidakupayaan untuk memainkan acara baru-baru ini;
    • Rasa tidak puas hati terhadap diri sendiri dan orang lain.

    Pada setiap peringkat

    Penyakit Alzheimer berkembang secara beransur-ansur. Gejala dan tanda pada lelaki tua boleh dibahagikan kepada empat peringkat.

    Predementia:

    1. Kehilangan ingatan;
    2. Kesukaran membuat keputusan;
    3. Apatis, penyempitan lingkaran minat;
    4. Kerengsaan;
    5. Penat, susah tidur.

    Ketika penyakit Alzheimer berkembang, gejala baru muncul pada lelaki.

    Demensia awal:

    • Kritikan turun;
    • Perbendaharaan kata semakin menurun;
    • Kelainan tingkah laku dan mood muncul.

    Pesakit terus melayani dirinya sendiri, dapat hidup secara terpisah. Penyesuaian dan pemerhatian ubat yang diperlukan oleh psikiatri.

    Demensia ringan:

    • Memerlukan kawalan orang tersayang;
    • Mungkin melupakan pelaksanaan prosedur kebersihan;
    • Tidak melakukan aktiviti rumah tangga biasa (memasak, membersihkan);
    • Mengritik kritikan secara dramatik.

    Ia boleh membahayakan dirinya sendiri dan orang lain (membiarkan gas, air terbuka, menimbulkan api). Pesakit mungkin tersesat dan mengembara sekiranya mereka meninggalkan rumah.

    Demensia yang teruk:

    • Kemahiran asas hilang (pesakit lupa makan dan minum);
    • Kencing dan buang air besar yang tidak disengajakan;
    • Kehilangan keupayaan motor.

    Masalah diagnosis awal

    1. Penyakit ini diambil untuk usia tua;
    2. Tidak ada kaedah peperiksaan yang boleh dipercayai;
    3. Kesedaran penyakit yang rendah di kalangan doktor penjagaan primer.

    Pada kanak-kanak

    Penyakit Alzheimer jarang berlaku pada orang dewasa. Adakah gejala dan tanda-tanda penyakit pada kanak-kanak mungkin? Malangnya, mungkin. Penyakit Alzheimer pada kanak-kanak disebut patologi metabolisme lemak (Nyman-Peak penyakit).

    Gejala dan tanda muncul semasa bayi. Penyakit Alzheimer pada kanak-kanak agak jarang berlaku, diwarisi. Hanya 3 kes di Rusia yang dijelaskan. Gejalanya adalah seperti berikut:

    • Kelewatan pembangunan;
    • Nada otot meningkat;
    • Kejang epilepsi;
    • Hati dan limpa membesar.

    Penyakit Alzheimer dalam kes ini mungkin dapat dibalikkan. Gejala pada kanak-kanak dapat membersihkan rawatan patogenetik yang dikembangkan. Terapi telah diuji sejak tahun 2009, enzim yang hilang dimasukkan ke dalam tubuh, yang terlibat dalam metabolisme lipid..

    Ujian dan Gejala

    Ujian untuk penyakit Alzheimer menunjukkan gejala awal. Koleksi Anamnesis

    Maklumat perubatan yang diterima oleh doktor semasa menemu ramah pesakit. Termasuk penyakit, kecederaan dan operasi, reaksi alergi terhadap ubat-ubatan, pemindahan darah, keturunan dan penyakit lain pada saudara terdekat.

    • Teringat 10 perkataan;
    • Lukiskan jam dan nyatakan waktu di dalamnya;
    • Namakan bilangan maksimum kata tematik per huruf (tumbuhan pada M).

    Seperti yang anda lihat, penyakit Alzheimer dapat ditentukan di rumah. Gejala dan tanda jelas bagi saudara terdekat. Punca penyakit tidak diketahui. Dan ujian akan mendedahkan masalahnya. Walau bagaimanapun, mereka harus ditafsirkan dengan betul..

    Penyakit Alzheimer mengurangkan ingatan. Ujian dengan kata-kata hafalan harus dijalankan dalam suasana santai. Senarai perkataan perlahan. Kemudian penguji menerjemahkan perbualan dengan bebas pada topik lain. Mainkan perkataan yang diminta pesakit selepas 3-5 minit. Dengan penurunan ingatan, pesakit mengingat kurang dari 7 perkataan, dengan penyakit Alzheimer 1-2 atau tidak ada. Ujian tersebut dapat diulang dalam beberapa hari..

    Jam membolehkan anda mengesan gangguan dalam persepsi ruang dan waktu. Pesakit dengan bentuk demensia sederhana tidak akan dapat menggambarkan dail dengan betul. Untuk hasil ini, segera hubungi pakar..

    Dalam ujian untuk memperbanyak perkataan dengan satu huruf, perbendaharaan kata dinilai. Hasil yang baik - sekurang-kurangnya 16 patah perkataan.

    Cara merawat simptom?

    Penyakit Alzheimer berkembang dengan perlahan. Cara merawat simptom penyakit?

    Terapi
    Rawatan ubatSetelah berjumpa dengan pakar psikiatri, pesakit boleh diberi ubat Inhibitor

    Bahan yang menekan proses.

    "target =" _ blank "> perencat dan memantine asetilkolinesterase. Doktor memilih jadualnya.
    Rawatan penyakit somatikPemerhatian ahli terapi, pakar geriatrik. Dekompensasi patologi somatik membawa kepada perkembangan penyakit Alzheimer.
    Menyelesaikan teka-teki, teka-tekiUntuk demensia ringan hingga sederhana, pesakit harus ditangani. Kaedah mengira, mengumpulkan mosaik, menyusun objek mengikut atribut diterapkan. Ini akan membantu mengurangkan gangguan kognitif..
    Pembetulan gangguan emosi dan mentalPerbualan dengan saudara-mara, mengambil ubat (ubat penenang, antidepresan).
    Bekerja dengan orang yang prihatinMaklumat mengenai perjalanan penyakit ini, ciri-ciri perkembangan gejala.

    Penyakit Alzheimer sukar bukan hanya untuk pesakit, tetapi juga saudara-mara. Gejala dan tanda dapat dikekang selama bertahun-tahun. Saudara-mara pesakit harus tahu bagaimana merawat penyakit dan merawat ahli keluarga. Bolehkah pesakit disembuhkan? Penting untuk difahami bahawa penyakit Alzheimer semakin meningkat..

    Pelupa

    Apakah simptom penyakit - lupa nama, tarikh, peristiwa? Berikut adalah senarai patologi untuk membezakan penyakit Alzheimer:

    • Kemurungan;
    • Penyakit tiroid;
    • Penyakit Parkinson;
    • Demensia vaskular;
    • Kekurangan vitamin B12;
    • Keracunan akut dan kronik (ubat, toksik, hipoksia);
    • Sklerosis berbilang;
    • Skizofrenia.

    Olga Halus

    Pengarang artikel: doktor yang berlatih Smooth Olga. Pada tahun 2010 dia lulus dari Universiti Perubatan Negeri Belarus dengan ijazah dalam bidang perubatan. 2013-2014 - kursus peningkatan "Pengurusan pesakit dengan sakit belakang kronik." Menjalankan lawatan pesakit luar ke pesakit dengan patologi neurologi dan pembedahan.

    Punca Alzheimer ditemui

    Punca kerosakan neuron otak di Alzheimer adalah pelepasan elektrik yang tidak sedar, seketika (seperti "kilat") dari pengalaman negatif otak ke zon emosinya.

    Kandungan

    Sejarah Alzheimer

    Pada tahun 1906, seorang doktor Jerman, Alois Alzheimer, bercakap di kongres psikiatri dengan rakan sekerja mengenai penyakit baru yang dia temukan - demensia yang diperoleh awal.

    Selama empat tahun, Alzheimer memeriksa pesakitnya, seorang wanita berusia lima puluh satu tahun, yang menderita sebahagian dari kehilangan ingatan, gangguan ucapan, pergerakan, kemampuan untuk berkomunikasi, akal, dan tingkah laku yang tidak dapat diramalkan.

    Sebagai hasil pemerhatian, Alzheimer sampai pada kesimpulan bahawa penyakit penyelidik tidak serupa dengan penyakit mental yang diketahui, tetapi mempunyai sifat tersendiri, yang "serupa dengan" demensia pikun (sklerosis), tetapi menampakkan dirinya lebih awal (pada usia 40-50) dan berakhir, biasanya selepas 5-10 tahun, kematian pesakit. Lebih-lebih lagi, dalam keperibadian pesakit semasa sakit, proses pemusnahan otak yang tidak dapat dipulihkan berlaku dengan kehilangan kemampuan mental. Menurut statistik, pada wanita penyakit ini berlaku 3-4 kali lebih kerap daripada pada lelaki.

    Kemudian, penyakit yang disebut itu diberi nama penyakit Alzheimer. Sudah tentu, ia wujud sebelum diperhatikan. Kini di dunia lebih daripada 35 juta orang menderita penyakit ini. Sebenarnya, (dengan tahap pemusnahan sel otak yang berbeza-beza), banyak lagi yang sakit. Cukup untuk mengatakan satu perkara yang benar-benar setiap orang selalu mengalami tekanan jiwa.

    Pengesanan penyakit

    Pada peringkat awal, pemeriksaan perubatan tidak menunjukkan tanda-tanda penyakit yang jelas. Di samping itu, orang tidak pernah pergi ke doktor yang mengadu demensia. "Topeng" seseorang yang tidak dapat ditembusi secara luaran dapat tetap "tidak berubah" untuk waktu yang lama.

    Di samping itu, dalam banyak kes (kerana kekurangan pengetahuan perubatan, kekurangan pakar dan kelayakan mereka yang tepat mengenai penyebab penyakit yang tidak diketahui), perkembangan demensia awal tidak dapat dikesan. Tetapi jika proses degradasi oleh seseorang disembunyikan atau tidak diperhatikan oleh doktor, ini tidak bermaksud bahawa proses pemusnahan otak tidak berlaku.

    Perlu diperhatikan bahawa selama lebih dari seratus tahun (sejak tahun 1906) pengamatan dan penyelidikan penyakit ini tidak mungkin dilakukan di mana saja, di mana-mana negara, untuk menyembuhkan seorang pesakit. Ini bermakna bahawa penyebab kematian sel otak oleh doktor selama bertahun-tahun tidak diketahui. Dalam hubungan ini, fakta lain juga menyebabkan kejutan tanpa henti: tanpa mengetahui dan memahami penyebab penyakit ini, mereka masih tidak berhenti "merawat" penyakit itu ?! Oleh itu, penyelidikan berjalan ke arah yang salah dan kadang-kadang berjalan sehingga tidak ada cara untuk melihat kembali untuk melihat yang mudah, yang tidak ada yang memperhatikan.

    "Saintis adalah mereka yang telah membaca buku; tetapi pemikir, genius, pencerahan dunia dan mesin manusia adalah mereka yang membaca secara langsung dalam buku Alam Semesta. Semua yang mereka hasilkan adalah hasil pemikiran mereka sendiri, yang terdapat di mana-mana, kerana sudah ada dalam persembahan itu sendiri. " Pemikir Jerman abad ke-18, ahli falsafah Arthur Schopenhauer

    Mari kita di sini dan sekarang tambahkan apa yang sudah diketahui dari pemerhatian perkembangan penyakit dan namakan alasan yang dapat difahami oleh banyak orang, yang sebenarnya terletak di permukaan.

    Tanda-tanda Alzheimer

    Perkara pertama yang mereka perhatikan adalah penyakit Alzheimer yang menampakkan diri. Kekasaran, mudah marah, mementingkan diri sendiri muncul dalam tingkah laku pesakit. Gejala penyakit ini sering diperhatikan oleh ahli keluarga. Ini wajar, kerana mereka lebih dekat dan oleh itu berpeluang untuk memerhatikan lebih banyak.

    Oleh itu, kita perhatikan tanda penting pertama yang menyatakan penyebab penyakit ini - keperibadian yang mudah marah. Dengan wujudnya watak keperibadian di dalam otak pesakit, sel-sel saraf (neuron) mati.

    Dalam gambar di bawah mikroskop elektron pada neuron yang terjejas, helai protein intraselular dipintal menjadi kusut. Bola ini masih serupa dengan bagaimana hujung rambut di atas api dari suhu tinggi digulung menjadi bola. Di luar sel, filamen protein yang lumpuh oleh pelepasan elektrik kusut seperti "jaring ikan" menjadi kelompok mati - plak. Jenis "luka bakar" luaran filamen protein yang terkena pada neuron adalah tanda kedua yang menjadi ciri penyebab penyakit yang ditunjukkan.

    Adalah perlu untuk memperhatikan lokasi sel-sel yang cedera. Ia tidak terletak di mana-mana, iaitu di kawasan otak yang terlibat dalam reaksi emosi. Lokasi lesi adalah tanda ketiga.
    Sudah menjadi "bergaya" untuk menyalahkan semua penyakit untuk gen (hingga selesema biasa). Tidak ada "jangkitan" keluarga dalam penyakit ini. Oleh itu, arah genetik yang maut dalam menjelaskan penyebabnya tidak sesuai.

    Gen adalah kecenderungan penyakit pada keturunan, tetapi bukan penyebab penyakit ini bagi ibu bapa. Penyebaran maklumat keturunan tidak diragukan lagi penting, dan berlakunya gen "sakit" pada ibu bapa memerlukan pertimbangan yang terpisah dari topik bahan ini..

    Dengan bermulanya perkembangan penyakit Alzheimer pada manusia, kematian pertama sel otak tidak dapat dilihat dan sedikit yang dapat dilihat. Kehilangan neuron pertama otak dicatat seawal 28-35 tahun. Dalam kes ini, kerja orang mati dilakukan oleh sel yang berdekatan. Kemudian, apabila sel kedua yang mengimbangi yang pertama mati, banyak fungsi otak lain yang terjejas secara serentak - perhatian, koordinasi, ucapan lisan dan tulisan, pengiraan, pembacaan, ingatan.

    Dengan semakin banyak "keletihan" neuron di kawasan emosi otak pada pesakit, tulisan mereka berubah menjadi coretan, kemampuan untuk melakukan operasi aritmetik sederhana hilang sepenuhnya, kata-kata, maknanya dilupakan, mereka tidak lagi mengenali rakan, saudara, dan mengingat namanya. Dan akhirnya, mereka tidak mengenali diri mereka di cermin. Orang yang menjengkelkan tidak lagi dapat menahan dan mengawal fikiran dan perasaannya. Apa yang sebelumnya merupakan gejala watak dinyatakan dalam tingkah laku pesakit sepenuhnya. Jumlah sel mati terus bertambah, jumlah yang sihat semakin berkurang. Akibatnya, orang yang sedar benar-benar hancur dan mati..

    Terdapat perkaitan antara peristiwa yang terkenal di dunia, yang lahir dari rentetan manifestasi: pemikiran + kata-kata + tindakan + tabiat + watak + nasib + penyakit. Kita lakukan di sini, seperti dalam "identiti matematik", pemendekan rantaian panjang antara dan kita mendapat jawapan yang diinginkan. Permulaan dan akhir. Fikiran melahirkan penyakit!

    "Apa pemikiran dalam jiwanya, begitulah dia." Amsal 23: 7, Alkitab.

    "Untuk menghindari (menaklukkan) dosa dan menaklukkannya, pertama-tama kita harus mengakui bahawa akar setiap dosa ada dalam pikiran buruk." Buddha

    "Siapa yang Tuhan ingin menghukum, dia kehilangan akal." Cerita rakyat Rusia

    Mengingat simptom yang disebutkan di atas (keperitan yang mudah marah, jenis kerosakan luaran pada filamen protein pada neuron dan lokasi sel yang rosak di zon emosi otak), kami mengesahkan kesimpulan bahawa penyebab kerosakan pada neuron otak adalah tenaga dari pembuangan THOUGHT kami.

    Tekanan emosi

    Tenaga perasaan kuat dari emosi dan fikiran negatif, terkumpul seperti muatan dalam ribut petir, seperti "kilat" pecah dan melepaskan di zon emosi otak, merosakkan neuron. Tenaga pemikiran, tentu saja, bukan dari voltan 220 volt, yang ada dalam rangkaian elektrik, tetapi cukup untuk mengalahkan neuron mikro.

    Filamen protein yang terkena pelepasan elektrik dipusingkan dalam glomeruli pada neuron, dan di luar di ruang antara sel, filamen "terjejas" di kawasan pelepasan membentuk "jaringan kusut" - plak. Ingatlah bahawa semua makhluk hidup lain di alam berperilaku dengan cara yang serupa (antena tumbuhan, cacing, ular) - apabila disapukan dengan menyakitkan kepada mereka, mereka menggeliat dan memutar dengan cara yang serupa menjadi glomeruli.

    Fakta "pembakaran" tisu saraf dari tekanan emosi yang kuat akan disahkan oleh banyak orang dengan pengalaman peribadi mereka yang pahit. Orang berkata - "buta (pekak) dari kesedihan." Dari kebencian, dari perasaan, dari ketidakadilan, dari pecahnya emosi negatif - kebetulan orang kehilangan pendengaran, penglihatan, sentuhan, dan deria bau dalam sekelip mata. Neuron di zon emosi otak "terbakar" seperti "filamen dalam bola lampu".

    Pengumpulan dan pengosongan seterusnya (terutamanya di otak anda) tenaga emosi menjelaskan perkara lain: "Anak-anak membayar dosa ibu bapa mereka." Sekiranya ribut petir "mengamuk" di kepala ibu, maka "pelepasan kilat ini" tidak hanya mempengaruhi otaknya, tetapi juga gennya, mengubah bidang maklumat mereka yang sihat. Akibatnya, pada ibu yang gugup, anak dilahirkan dengan kerosakan pada organ penglihatan, pendengaran, dan sistem saraf. Kerana wanita hamil selalu diberitahu: "Anda tidak perlu risau".

    Pada masa ini, beberapa "kajian" menyelesaikan idea yang tidak dapat dijangkakan - bagaimana untuk mengisi semula neuron yang terbakar di otak? Sekali lagi, mereka berjuang bukan dengan penyebab penyakit, tetapi dengan kesannya. Mereka menawarkan jalan buntu - untuk "mengepam" sel induk ke otak dan menumbuhkan neuron baru dari mereka. Sehingga mereka terbakar seperti pendahulunya. Tetapi bukan fakta bahawa sel baru dapat menggantikan yang mati. Sebagai tambahan, neuron baru masih perlu "dimasukkan ke dalam rangkaian otak," dan ini adalah masalah yang sama sekali berbeza dan tidak dapat diselesaikan..

    Cara Melawan Alzheimer

    Sebab yang disebutkan di atas untuk kekalahan neuron otak akan membantu untuk menawarkan cara yang tepat untuk mencegah dan menghentikan perkembangan penyakit Alzheimer. Seperti juga luka otak yang lain, mencegah kelahiran anak-anak yang sakit pada ibu bapa muda.

    Kaedahnya mudah, berkesan dan unik - menjaga kesihatan moral masyarakat dan manusia. Ini akan mengurangkan daya tarikan pemikiran, menghentikan pembentukan pelepasan "kilat" elektrik yang tidak terkawal di kepala (diikuti dengan pembakaran neuron dengan "pemikiran kilat"). Mencegah gangguan struktur medan gen yang sihat pada ibu bapa muda.

    Kesihatan moral seseorang juga berguna untuk persekitaran pesakit, kerana mereka yang bersentuhan dengannya juga dipengaruhi oleh emosi pesakit. Pemulihan moral mempunyai kesan segera, kerana penyebab penyakit itu dihilangkan. Oleh itu, perkembangan penyakit ini berhenti.

    Sudah tentu, kerosakan sel-sel otak oleh pemikiran emosi mereka sendiri bukan satu-satunya penyebab demensia. Banyak kaedah lain untuk membunuh sel otak telah diciptakan oleh manusia - keracunan dengan asap tembakau, alkohol, ubat-ubatan, bahan kimia, dan banyak lagi. Anda juga dapat menyingkirkan pergantungan yang merosakkan oleh pendidikan moral dan pembangunan peribadi..

    Ada kemungkinan bahawa setelah penyebab penyakit Alzheimer (cacat moral) yang ditunjukkan di atas, beberapa "doktor" akan "meracuni" pesakit dengan "ubat" mahal yang tidak berguna hingga mati. Bagi doktor, ahli farmasi dan saintis yang berminat dari segi kewangan, rawatan yang tidak berguna adalah sumber pendapatan yang tidak habis-habisnya.

    The World Alzheimer Association dalam laporannya menunjukkan bahawa pada tahun 2010 akibat demensia menelan belanja lebih dari $ 600 bilion di dunia! Syarikat farmaseutikal terbesar melakukan sia-sia penyelidikan dan mencari "ubat" yang dapat menghentikan atau sekurang-kurangnya memperlambat perkembangan penyakit ini.

    Tetapi tidak ada penawar untuk kerosakan sel otak dengan tenaga pemikiran seseorang secara semula jadi. Sama seperti tidak ada ubat untuk menyembuhkan lemas pada lelaki tanpa kaki. Memahami penyebab penyakit yang dijelaskan di atas dan kesimpulan yang diambil untuk membetulkan keadaan akan menjimatkan berbilion dolar dan dana lain untuk negara, dan pesakit akan mendapat kesihatan percuma.

    Inti evolusi manusia, yang telah meningkat dalam perkembangan di atas dunia binatang, terletak satu-satunya sifat - moralitas (kemampuan kesedaran yang berkualiti), yang berfungsi sebagai jaminan yang dapat dipercayai untuk kelangsungan perlumbaan dan kesihatan manusia selama ribuan tahun..

    Adalah Penting Untuk Menyedari Vaskulitis