Kalsifikasi jantung dan saluran darah: kejadian, tanda, diagnosis, rawatan

© Pengarang: Ekaterina Beschastnykh, disunting oleh Z. Nelli Vladimirovna, doktor kategori pertama, khas untuk VesselInfo.ru (mengenai pengarang)

Pada usia tua dan dengan beberapa keadaan patologi, jumlah kalsium berlebihan terkumpul di dalam tubuh manusia, yang tidak dapat dikeluarkan secara semula jadi. Ia dilepaskan ke dalam darah. Akibatnya, kalsium mula tersimpan di dinding saluran darah, termasuk aorta. Terdapat penutup dinding dan penutup injapnya. Proses ini dipanggil kalsifikasi (kalsifikasi, kalsifikasi). Sekiranya berlaku kerosakan pada aorta, penyakit ini menimbulkan ancaman langsung bagi kehidupan manusia, kerana deposit kalsium di dinding kehilangan elastisitas.

Aorta mula menyerupai balang porselin yang rapuh, yang dapat merekah dari peningkatan beban. Faktor sedemikian untuk arteri besar ini adalah tekanan darah tinggi. Ia boleh mematahkan tembok rapuh dan menyebabkan kematian serta-merta. Peningkatan tekanan difasilitasi oleh kalsifikasi pertumbuhan massa trombotik seperti polip pada injap aorta, yang menyebabkan penyempitan mulutnya.

Penghapusan kalsifikasi

Kalsifikasi aorta adalah salah satu penyebab perkembangan penyakit serius - stenosis aorta (AS). Tidak ada teknik khas untuk terapi ubat penyakit ini. Kursus pengukuhan umum yang bertujuan untuk mencegah penyakit jantung koronari (PJK) dan kegagalan jantung, serta menghilangkan penyakit yang ada, adalah wajib.

  • Rawatan kalsifikasi ringan dan sederhana dilakukan dengan antagonis kalsium dengan kandungan magnesium yang tinggi. Mereka berjaya membubarkan deposit berkapur di dinding aorta. Dalam bentuk terlarut, sebahagiannya dikeluarkan dari badan, dan sebahagiannya menyerap tisu tulang.
  • Dadah diresepkan untuk menormalkan tekanan darah dan mengekalkannya dalam had tertentu.
  • Stasis darah dalam lingkaran kecil dihilangkan dengan mengambil diuretik.
  • Dengan disfungsi sistolik dan fibrilasi atrium berlaku di ventrikel kiri, Digoxin digunakan..
  • Bentuk yang teruk dihilangkan hanya dengan campur tangan pembedahan..
  • Untuk mengubati kalsifikasi aorta pada masa kanak-kanak, valvuloplasty balon aorta digunakan - prosedur invasif minimum untuk mengembangkan injap jantung dengan memasukkan kateter dengan belon kembung pada akhir (teknologi ini hampir dengan angioplasti tradisional).

Kalsifikasi adalah penyebab stenosis injap aorta

Salah satu penyebab umum (hingga 23%) perkembangan kecacatan injap jantung adalah stenosis injap aorta (AK). Ia disebabkan oleh proses keradangan (valvulitis reumatik) atau kalsifikasi. Penyakit ini dianggap sebagai stenosis sebenar. Pengkalsian injap aorta injap membawa kepada perubahan degeneratif dalam tisu. Mereka secara beransur-ansur mengembun dan menjadi lebih tebal. Lapisan garam kapur yang berlebihan menyumbang kepada peleburan injap mengikut tegangan, mengakibatkan penurunan kawasan efektif pembukaan aorta dan kekurangan injapnya (stenosis). Ini menjadi penghalang aliran darah dari ventrikel kiri. Akibatnya, penurunan tekanan darah terjadi di bahagian peralihan dari LV ke aorta: di dalam ventrikel, ia mula naik tajam, dan di mulut aorta turun. Akibatnya, ruang ventrikel kiri secara beransur-ansur diregangkan (dilatasi), dan dindingnya menebal (hipertrofi). Yang melemahkan fungsi kontraktilnya dan mengurangkan output jantung. Pada masa yang sama, atrium kiri mengalami kelebihan hemodinamik. Ia masuk ke saluran peredaran paru.

Harus diingat bahawa ventrikel kiri mempunyai kekuatan yang kuat yang dapat mengimbangi kesan negatif stenosis. Pengisian normal dengan darahnya disebabkan oleh pengurangan atrium kiri secara intensif. Oleh itu, untuk waktu yang lama, kecacatan berkembang tanpa gangguan peredaran darah yang ketara, dan pesakit tidak mengalami gejala.

Perkembangan kalsifikasi injap aorta

Kalsifikasi injap jantung adalah pendahulu kepada penyakit seperti kegagalan jantung, aterosklerosis umum, strok, serangan jantung, dll. Biasanya, kalsifikasi injap aorta berkembang dengan latar belakang proses degeneratif yang berlaku di tisu yang disebabkan oleh valvulitis reumatik. Pada bahagian tepi injap injap yang berkerut dan kasar, pertumbuhan berkapur tidak berbentuk terbentuk, bertindih di mulut aorta. Dalam beberapa kes, kalsifikasi dapat menangkap dinding ventrikel kiri yang terletak di sekitarnya, puncak anterior MK, septum antara ventrikel.

Penyakit ini mempunyai beberapa peringkat:

  1. Pada peringkat awal, hiperfungsi ventrikel kiri diperhatikan. Ini menyumbang kepada pengosongan sepenuhnya. Oleh itu, pelebaran (peregangan) rongga tidak berlaku. Keadaan ini dapat bertahan lama. Tetapi kemungkinan hiperfungsi tidak terhad dan peringkat seterusnya.
  2. Di rongga LV, semakin banyak darah kekal setiap masa. Oleh kerana itu, pengisiannya diastolik (dalam tempoh kegembiraan) memerlukan jumlah yang lebih besar. Dan ventrikel mula mengembang, iaitu pelebaran tonogeniknya berlaku. Dan ini seterusnya menyebabkan peningkatan pengecutan LV.
  3. Tahap seterusnya adalah dilatasi myogenik, yang disebabkan oleh lemahnya miokardium, yang merupakan penyebab kekurangan aorta (stenosis).

senen (di atas) dan stenosis bicuspid (bawah) injap aorta kerana pengapuran

Kalsifikasi AK dikesan semasa radiografi. Ia dapat dilihat dengan jelas pada unjuran serong. Di ECHOCG, kalsifikasi direkodkan dalam bentuk sebilangan besar isyarat gema intensiti tinggi.

Oleh kerana kegagalan peredaran darah aorta dikompensasi untuk masa yang lama, seseorang berasa sihat sepenuhnya. Dia tidak mempunyai manifestasi klinikal penyakit ini. Kerosakan jantung berlaku tanpa diduga (untuk pesakit) dan mula berkembang dengan cepat. Kematian berlaku secara purata setelah 6 setengah tahun dari permulaan gejala yang teruk. Pembedahan adalah satu-satunya rawatan yang berkesan untuk penyakit ini..

Kalsifikasi injap mitral

Kalsiosis sangat sukar didiagnosis, kerana manifestasi klinikalnya serupa dengan gejala kardiosklerosis, hipertensi, rematik. Oleh itu, pesakit sering diberi diagnosis yang salah, dan kalsifikasi terus berjalan, menyebabkan kecacatan jantung yang teruk, seperti kekurangan injap mitral atau stenosis mitral.

kalsifikasi injap mitral

Pesakit mengadu penurunan prestasi, peningkatan keletihan. Mereka mengalami sesak nafas, gangguan dalam kerja jantung, bergantian dengan degupan jantung yang kerap, sakit jantung. Dalam banyak kes, batuk dengan darah diperhatikan, suaranya menjadi serak. Rawatan tepat pada masanya kalsifikasi injap mitral, menggunakan komisurotomi mitral dan terapi ubat pencegahan, bukan sahaja akan memulihkan aktiviti jantung, tetapi juga memungkinkan untuk menjalani gaya hidup aktif.

Keupayaan untuk mengesan kalsinasi spesies ini memberikan pengimbasan warna Doppler. Pada pemeriksaan doktor, akrokianosis dan "mitral" memerah dengan latar belakang kulit yang pucat. Dengan pemeriksaan penuh pesakit, pengembangan atrium kiri dan hipertrofi dindingnya, dengan trombi kecil di telinga, didiagnosis. Dalam kes ini, ukuran ventrikel kiri tidak berubah. Di ventrikel kanan - dindingnya diperluas, dengan penebalan yang ketara. Vena dan arteri pulmonari juga diluaskan..

Kalsifikasi vaskular dan jenisnya

Plak yang terkalsinasi di dinding arteri adalah salah satu penyebab umum infark miokard dan strok, kerana penyempitan lumen yang ketara di antara dindingnya. Ia menghalang pengembalian darah dari jantung. Ini mengganggu peredaran darah lingkaran besar, menyebabkan bekalan darah ke miokardium dan otak tidak mencukupi, dan tidak memenuhi permintaan oksigen mereka.

Menurut mekanisme pengembangan, kalsifikasi vaskular dibahagikan kepada jenis berikut:

  • Kalsinasi adalah metastatik, penyebabnya menjadi gangguan dalam kerja (penyakit) organ-organ individu, misalnya, buah pinggang, usus besar, dll. Pada orang tua dan pada masa kanak-kanak, kalsifikasi berkembang daripada pengambilan vitamin D. yang berlebihan. Selalunya, kalsifikasi jenis ini tidak mempunyai tanda-tanda klinikal..
  • Kalsifikasi interstisial (universal) atau kalsifikasi metabolik. Ia disebabkan oleh peningkatan kepekaan badan terhadap garam kalsium (kalsifikasi). Penyakit progresif dan teruk.
  • Kalsinasi distrofik. Kalsifikasi jantung ini membawa kepada pembentukan "karapas jantung" dengan perikarditis atau "karapas paru-paru" dengan pleurisy, menyebabkan pelanggaran aktiviti jantung dan boleh menyebabkan trombosis.
  • Pada kanak-kanak, kalsifikasi idiopatik (kongenital) sering berlaku dengan patologi perkembangan jantung dan saluran darah.

Kalsifikasi Aorta Perut

Aneurisma aorta perut boleh membawa maut sepanjang tahun. Kadang-kadang seseorang mati secara tiba-tiba akibat pendarahan dalaman di rongga perut yang disebabkan oleh pecahnya aneurisma. Penyebab penyakit ini adalah kalsifikasi aorta perut. Ia dikesan semasa fluoroskopi panorama..

Gejala utama penyakit ini adalah sakit perut yang berlaku setiap kali makan, yang meningkat seiring dengan perkembangan penyakit ini, dan juga klaudikasi berselang.

Ia dihilangkan dengan operasi pembedahan - reseksi aneurisma. Selepas itu, prostetik aorta jauh dilakukan..

Kalsifikasi intrakardiak

Proses patologi pemendapan garam kalsium pada penebalan parietal sclerotik pada miokardium dan filamen kordal, injap dan asas injapnya (pengkalsifikasi intrakardiak) membawa kepada perubahan sifat fizikokimia pada tisu. Mereka mengumpul fosfatase alkali, yang mempercepat pembentukan garam kalsium dan menyumbang kepada pemendapannya di kawasan nekrotik. Kadang kalsifikasi intracardiac disertai dengan manifestasi yang jarang berlaku, dan kadang-kadang tidak dijangka, contohnya, kerosakan pada endotelium dan penggugurannya. Dalam beberapa kes, pecah endotel berlaku, yang menyebabkan trombosis injap.

Thrombosis berbahaya kerana membawa kepada sepsis dan thromboendocarditis. Dalam praktik perubatan, terdapat banyak kes apabila trombosis bertindih sepenuhnya dengan cincin mitral. Meningitis emboli staphylococcal, yang hampir selalu berakhir dengan kematian, dapat berkembang berdasarkan kalsifikasi intrakardiak. Dengan penyebaran kalsifikasi ke kawasan luas katup injap, tisu-tisunya menjadi lembut dan jisim seperti kaseosa terbentuk di atasnya. Dari penutup injap, kaseosis boleh pergi ke kawasan miokardium yang berdekatan.

Terdapat dua jenis kalsifikasi intracardiac:

  1. Primer (degeneratif, berkaitan dengan usia), yang asalnya tidak selalu diketahui. Selalunya diperhatikan dengan penuaan.
  2. Sekunder, timbul dengan latar belakang penyakit sistem kardiovaskular dan endokrin, buah pinggang, dll..

Rawatan kalsifikasi primer dikurangkan untuk pencegahan perubahan distrofik yang berkaitan dengan penuaan badan. Dengan kalsifikasi sekunder, penyebab yang menyebabkan pembentukan pertumbuhan berkapur di dinding saluran darah dan injap dihapuskan..

angioplasti - kaedah menghilangkan kalsifikasi

Kaedah biasa untuk rawatan penyakit jantung tertentu, khususnya infark miokard adalah angioplasti belon (pemulihan lumen kapal dengan menggunakan balon). Dengan cara ini, arteri koronari mengembang, memerah dan meratakan pertumbuhan kalsium di dindingnya, bertindih dengan lumen. Tetapi sukar untuk melakukan ini, kerana diperlukan untuk membuat tekanan dalam silinder yang dua kali lebih tinggi daripada yang digunakan dalam perawatan serangan jantung. Pada masa yang sama, beberapa risiko timbul, misalnya, sistem tekanan atau kaleng itu sendiri tidak tahan meningkat hingga 25 atm. tekanan dan pecah.

Tanda-tanda klinikal

Selalunya, gejala kalsifikasi intracardiac menampakkan diri pada peringkat akhir, apabila deposit berkapur telah menyebabkan perubahan fisiologi yang ketara dalam struktur jantung dan menyebabkan gangguan peredaran darah. Seseorang merasakan gangguan dalam irama jantung, mengalami kesakitan di bahagian jantung dan kelemahan berterusan. Dia sering pening (terutamanya dengan perubahan kedudukan yang tajam). Rakan kalsifikasi yang berterusan adalah sesak nafas. Pada mulanya, penurunan pada waktu rehat, tetapi dengan perkembangan penyakit ini, ia diperhatikan walaupun pada waktu tidur malam. Pengsan dan kehilangan kesedaran jangka pendek adalah mungkin..

Penyebab utama kalsifikasi terletak pada disregulasi proses metabolik. Ia boleh disebabkan oleh kerosakan sistem endokrin, yang menyebabkan penurunan pengeluaran parahormon dan kalsitonin. Ini menyebabkan pelanggaran keseimbangan asid-basa darah, akibatnya garam kalsium berhenti larut dan mengendap dalam bentuk padat di dinding saluran darah.

Selalunya, kalsifikasi menyumbang kepada penyakit buah pinggang (nefritis kronik atau polikistik), tumor dan myeloma. Kalsifikasi arteri boleh berlaku dalam tempoh selepas operasi, dengan latar belakang kecederaan tisu lembut semasa penanaman alat berfungsi. Konglomerat berkapur besar sering terbentuk di kawasan dengan tisu mati atau distrofi.

Kaedah diagnostik moden

Kematian yang tinggi di kalangan pesakit yang didiagnosis dengan kalsifikasi jantung atau aorta membuat doktor di seluruh dunia mencari kaedah baru dan lebih maju untuk mendiagnosis penyakit ini. Kaedah berikut berada dalam fasa percubaan klinikal:

  • ELKG (tomografi dikira rasuk elektron), yang memberikan penilaian kualitatif kalsinasi.
  • Ekokardiografi dua dimensi di mana visualisasi kalsinit diperolehi. Mereka dikesan dalam bentuk pelbagai isyarat echo. Teknik ini mendedahkan kelainan anatomi, tetapi tidak mengukur sejauh mana pengkalsinasi..
  • Ultrasonografi. Dengan pertolongannya, mungkin untuk mengesan kalsifikasi dinding saluran darah, tetapi tidak memungkinkan untuk menentukan kehadiran dan tahap kalsifikasi injap aorta.
  • Densitometri ultrasonik. Ia dilakukan menggunakan Nemio, sistem diagnostik dari TOSHIBA. Ini termasuk sensor jantung dalam bentuk array bertahap dan program jantung komputer IHeartA. Peranti ini membolehkan anda mendiagnosis tahap penyebaran kalsifikasi mengikut petunjuk Mean.
    1. Sekiranya Mean kurang dari 10, kalsifikasi AK tidak hadir;
    2. Sekiranya 10 17 menunjukkan pertumbuhan ketara deposit berkapur (gred 3).

Sangat penting untuk mendiagnosis tahap kalsifikasi tepat pada masanya dan betul semasa kehamilan. Dengan tahap kalsifikasi yang tinggi, masalah sering timbul semasa melahirkan, kerana kalsium dapat menetap tidak hanya pada injap jantung, tetapi juga pada plasenta. Sekiranya kalsifikasi gred 1 didiagnosis, anda harus mengehadkan pengambilan makanan yang tinggi kalsium. Penyediaan multivitamin dan magnesium tinggi disyorkan..

Resipi rakyat terhadap kalsifikasi

Dipercayai bahawa mungkin untuk menghentikan perkembangan kalsifikasi, menggunakan ubat tradisional berdasarkan bawang putih. Keupayaan unik tumbuhan ini untuk melarutkan deposit berkapur ditemukan oleh saintis Eropah yang melakukan kajian mengenai kesan zat aktif biologinya pada saluran darah. Untuk tujuan pencegahan, cukup makan hanya dua ulas sehari.

Penyembuh Cina menyediakan tincture bawang putih dari 300 g cengkih bawang putih yang dikupas dan dicincang dan 200 gram alkohol (vodka). Selepas infus 10 hari, ia diambil mengikut skema berikut:

  • 5 hari, bermula dengan satu tetes 50 ml susu sejuk, tiga kali sehari, tambah satu tetes pada satu masa. Pada malam hari kelima, anda perlu minum 50 ml susu dengan 15 tetes tincture bawang putih.
  • 5 hari, mengurangkan satu penurunan pada satu masa. Pada hari ke-10 pada waktu petang anda perlu minum 50 ml susu dengan satu tetes infus.
  • Kemudian ambil 25 tetes setiap dos sehingga tincture berakhir.

Resipi "Elixir of Youth", yang digunakan oleh bhikkhu Tibet untuk membersihkan saluran darah dan memanjangkan umur, telah bertahan:

  • Mereka bralipo 100 gram rumput kering chamomile, motherwort dan birch tunas. Campuran dicampur dengan teliti dan digiling. Satu sudu besar koleksi yang disediakan diseduh dengan 0.5 l air mendidih dan bersikeras selama 20 minit. Segelas infusi tegang hangat, dengan tambahan satu sudu madu, mesti diminum pada waktu petang sebelum tidur. Bahagian kedua diminum pada waktu pagi dengan perut kosong.

Kedua-dua balsem ini membersihkan saluran darah dengan berkesan, menghilangkan tanda-tanda aterosklerosis dan kalsifikasi dinding aorta, mengembalikan keanjalannya kepada mereka. Adalah disyorkan untuk menggunakannya sekali setiap lima tahun..

Kalsifikasi - apa itu? Kalsifikasi distrofi

Pada orang yang berumur lanjut, atau dengan penyakit patologi pada usia yang berlainan, terdapat pengumpulan molekul kalsium yang tidak dikeluarkan secara semula jadi di luar badan.

Kemudian mereka masuk ke aliran darah. Molekul kalsium, yang berlebihan dalam darah disimpan pada membran arteri dan di bahagian dalam aorta.

Penetapan membran aorta dan alat valvular jantung berlaku. Proses pengkalsifikasi membran aorta dan juga arteri disebut kalsifikasi.

Mekanisme pembangunan

Proses ini bersifat tempatan, iaitu mempengaruhi kawasan tertentu. Sebab utama kalsifikasi adalah perubahan tisu, yang mendorong peningkatan penyerapan kalsium (kapur) dari cecair tisu dan darah. Faktor utama dalam perkembangan proses ini adalah alkaliisasi medium, serta peningkatan aktiviti enzim yang dilepaskan dari tisu mati. Dengan jenis kalsifikasi distrofik, pembentukan petrifikasi tisu berlaku (pengumpulan kapur pelbagai ukuran dan mempunyai ketumpatan batu).

Petrificate berlaku dalam:

  • fokus keradangan kronik;
  • fokus nekrotik tuberkulosis;
  • tempat kematian sel;
  • gummah;
  • serangan jantung.

Sekiranya petrificates pada pleura, "paru-paru lapis baja" mengembang, pada perikardium - "jantung berperisai".

Tincture herba

Nombor resipi 1. Telah lama diperhatikan bahawa mereka dapat mengatur tekanan darah, mencegah perkembangan aterosklerosis, trombosis, menguatkan dinding saluran darah dan melarutkan deposit kalsium pada mereka.

Penyembuh China kuno menyediakan tincture bawang putih seperti itu. Mengisar 300 g cengkih bawang putih dan menuangkannya dengan segelas alkohol.

Kemudian mereka meletakkan komposisi selama seminggu untuk "matang" di tempat yang gelap, disaring. Selepas itu, mereka mula mengambil ubat mengikut skema.

  1. Lima hari pertama: mula minum ubat 1 tetes tiga kali sehari, mencairkannya dalam seperempat gelas susu sejuk. Setiap hari, dos tincture yang diambil meningkat satu tetes. Pada waktu petang pada hari ke-5, tincture yang dimakan akan menjadi 15 tetes.
  2. Lima hari berikutnya: dos dikurangkan satu penurunan pada satu masa. Pada waktu malam pada hari ke-10, mengikut arahan, anda harus minum 1 tetes tincture.
  3. Sepanjang hari berikutnya, ubat itu mengambil 25 tetes.

Untuk menyediakan ubat seperti itu, diperlukan 15 gram calamus dan rimpang elecampane. Bahan mentah mesti dihancurkan dan digabungkan dalam satu bekas.

Campuran siap harus diisi dengan 200 mililiter alkohol perubatan. Dianjurkan untuk menegaskan ubat selama 13 hari di tempat yang sejuk.

Goncangkan bekas ubat setiap hari. Produk siap wajar ditapis..

Dianjurkan untuk mengambil 8 tetes tincture tiga kali sehari. Kursus terapi tidak lebih dari 50 hari.

Pengelasan

1. Selaras dengan etiologi:

  • trauma;
  • merosot
  • keradangan.

2. Dengan penyetempatan:

  • kalsifikasi otak;
  • pembengkakan sendi, ligamen;
  • kalsifikasi saluran darah dan sebagainya.

3. Sesuai dengan lokasi petrificates dalam sistem tertentu (bahagian) badan:

  • kalsifikasi dalam tisu / organ sistem jantung dan saluran darah (peredaran darah dan limfa);
  • petrifikasi pada organ / tisu sistem saraf;
  • organ pernafasan;
  • sistem muskuloskeletal;
  • sistem genitouriner;
  • Saluran gastrousus dan kelenjar;
  • sistem hematopoietik dan organ intrakretori;
  • kalsifikasi lain.

4. Sesuai dengan gambar sinar-x:

  • dalam bentuk formasi wilayah besar-besaran, yang lebih sering menempati bahagian organ (kalsifikasi perikardium atau pleura) atau (lebih jarang) banyak petrificates (dengan osiosifikasi progresif myositis);
  • fokus individu yang boleh berganda atau tunggal, besar atau kecil (fokus tuberkulosis paru terkalsifikasi, kelenjar getah bening terkalsifikasi, dan sebagainya);
  • petrificates dalam bentuk batu (pankreas, empedu, air liur, dll.)

Perlu diperhatikan bahawa kalsifikasi wilayah dan fokus dapat berupa organ (yaitu, terletak dalam satu organ) atau sistemik (yang ada di seluruh sistem).

5. Di samping itu, kalsifikasi boleh:

  • fisiologi, iaitu, berkembang kerana penuaan (penglibatan);
  • patologi, berkembang di tempat-tempat pelbagai neoplasma.

Ubat rakyat

Bertindih dengan plak kalsium dari lumen kapal penuh dengan komplikasi serius, hingga mati. Untuk rawatan patologi seperti itu, banyak doktor menetapkan penggunaan ubat alternatif. Untuk tujuan ini, anda boleh menggunakan ubat berikut:

  • Dalam perkadaran yang sama, anda perlu mencampurkan bawang putih segar, lemon cincang, madu asli. Adalah disyorkan untuk mengambil campuran sedemikian 2 kali sehari, satu sudu.
  • Dari nanas, lobak merah dan bit harus memerah jus dan campurkan. Masukkan sedikit bawang putih ke dalam campuran. Lebih baik gunakan jusnya. Adalah disyorkan untuk mengambil 50 mililiter campuran tiga kali sehari.

Kalsifikasi hipofisis

Kalsifikasi adalah (seperti yang disebutkan di atas) pembentukan akumulasi kalsifikasi yang tidak larut dalam berbagai organ atau tisu di mana garam tersebut tidak boleh terkandung secara normal.

Penyebab kalsifikasi badan pineal boleh menjadi patologi kongenital, pelbagai jangkitan dan gangguan metabolik. Kalsifikasi fisiologi kelenjar pineal paling kerap dijumpai (40%) pada pesakit di bawah 20 tahun. Dalam kes ini, neoplasma padat dengan diameter hingga 1 cm terbentuk di dalam organ.

Sekiranya kalsifikasi penting, perlu diperiksa secara terperinci, kerana ia dapat menjadi asas untuk neoplasma ganas. Kalsifikasi distrofik (patologi) pada kelenjar pineal berlaku kerana kecederaan, kemoterapi, iskemia, dan sebagainya, dan dicirikan oleh pemendapan kolesterol dan kapur dalam neoplasma.

Kalsifikasi kelenjar pineal disertai oleh disfungsi yang terakhir, yang dapat memprovokasi perkembangan barah, sklerosis berganda dan skizofrenia, kerana penyekat sintesis melatonin. Mengisi kelenjar pineal (kalsifikasi) dengan kalsium meningkatkan kemungkinan mengalami keletihan saraf, kegelisahan, kemurungan dan patologi gastrousus.

Apa itu karsinoma dan mengapa ia berlaku

Di bawah pengaruh pelbagai faktor yang tidak menguntungkan kesihatan wanita, perubahan patologi dapat terjadi pada tisu kelenjar susu, yang membawa kepada penyakit jinak atau bahkan malignan. Keanehannya adalah bahawa mengikut tanda-tanda luaran tidak selalu mungkin untuk menentukan tahap bahaya proses yang sedang berjalan.
Sekiranya semasa pemeriksaan perubatan ternyata para tamu yang tidak diundang ini menetap di dada, maka mana-mana wanita pertama-tama akan bertanya soalan logik: "Kalsifikasi pada kelenjar susu - dari mana dan dari mana asalnya?".

Kalsifikasi - ini adalah penggantian sel yang diubah atau mati dengan garam kalsium kerana keradangan, kalsifikasi. Ekskresi mikro semacam ini, sebagai peraturan, tidak menyebabkan ketidakselesaan pada wanita dalam bentuk demam atau sakit di kawasan dada. Oleh itu, mustahil untuk menemuinya sendiri - hanya sebagai hasil pemeriksaan berkala oleh pakar mamologi.

Deposit garam terbentuk kerana:

  • tahap vitamin D3 yang berlebihan dalam badan;
  • genangan susu secara sistematik semasa penyusuan;
  • masalah metabolik;
  • perubahan menopaus.

Penyebab ini menimbulkan pembentukan kalsifikasi jinak, yang tidak menimbulkan rasa tidak selesa. Namun, mereka boleh berubah menjadi ganas, dan ini adalah bahaya utama mereka. Malangnya, tidak ada kaedah untuk mencegah transformasi kalsifikasi jinak menjadi malignan. Tetapi kadang kala kualiti ekonomi mikro ditentukan oleh lokasinya. Mereka boleh didapati di lobus, saluran dan stroma..

Dalam kes mastopati, sinar-x menunjukkan kemerosotan mikro dalam bentuk mangkuk, tepinya yang pada unjuran lateral menyerupai bulan sabit.

Di saluran, penyebab kalsifikasi boleh:

  • mastitis plasmacytic (gambar sinar-X memaparkan bentuk kalsifikasi vermiform, putus-putus);
  • barah payudara yang tidak invasif atau intraduktal (banyak kalsifikasi tusukan kecil yang menyerupai kulit ular).

Dalam kes pertama, kalsifikasi lebih padat. Di kedua, diagnosis yang tepat hanya dapat dibuat berdasarkan biopsi..

Dalam stroma, iaitu di dinding saluran darah, kalsifikasi berkembang akibat:

  • fibroadenoma;
  • sista tisu adiposa atau saluran darah.

Dalam stroma, kalsifikasi biasanya tidak berbentuk dan besar, hingga 1 cm.

Kalsifikasi ligamen

Kalsifikasi ligamen adalah fenomena yang agak biasa yang berkaitan dengan perubahan usia dalam badan, kecederaan dan keradangan. Kalsifikasi ligamen seringkali tidak simptomatik dan dikesan secara kebetulan dalam kajian sinar-X..

Proses inkutatif yang serupa pada tulang rawan dan ligamen semasa kalsifikasi sendi disertai dengan kehilangan sifat pelindung, keplastikan dan keanjalan pada sendi.

Selalunya, kalsifikasi tendon berkembang di tulang belakang (spondylosis yang merosakkan tulang belakang serviks / lumbar), kerana air mata di kawasan lampiran cincin berserat dan ligamen vertebra membujur ke tepi vertebra, akibatnya cakera intervertebralis dipindahkan, merobek ligamen dari vertebra. Di tempat ini kalsifikasi / pengoksidaan berkembang..

Selain itu, proses serupa sering dijumpai pada sendi tulang belakang vertebra (tulang rusuk 9-10), sendi pinggul dan phalangeal (nod Eberden dan Bouchard), sebagai demonstrasi penuaan badan secara tempatan.

Punca Pengkalsian Aorta

Kalsifikasi dinding alat aorta dan valvular organ jantung, mencetuskan pelanggaran dalam proses metabolik dalam tubuh manusia.

Penyebab kalsifikasi aorta boleh menjadi:

  • Patologi kelenjar paratiroid;
  • Penyakit hiperparatiroidisme;
  • Adenoma kelenjar paratiroid;
  • Neoplasma malignan organ endokrin;
  • Patologi kelenjar adrenal;
  • Penyakit tiroid;
  • Pelanggaran gonad;
  • Penyakit usus yang berkaitan dengan penyerapan molekul kalsium;
  • Cyst pada organ buah pinggang;
  • Patologi nefropati;
  • Patologi organ kencing;
  • Demam reumatik akut dalam bentuk akut.

Faktor risiko untuk pengembangan kalsifikasi merangkumi patologi berikut:

  • Kecederaan pada sel-sel tisu otot lembut;
  • Patah tulang;
  • Patologi hipervitaminosis vitamin D;
  • Neoplasma onkologi, dengan penyetempatan yang berbeza;
  • Patologi darah dan hemostasis;
  • Kecacatan jantung dengan etiologi kongenital atau diperolehi;
  • Campur tangan pembedahan pada organ jantung, atau di arteri utama sistem aliran darah;
  • Anomali dalam struktur arteri di mana bentuk fibrosis dan plak terkalsifikasi terkumpul di dinding membran arteri;
  • Patologi osteoporosis;
  • Aorta degeneratif pada usia tua;
  • Kecenderungan genetik keturunan tubuh terhadap kalsifikasi;
  • Indeks tekanan darah tinggi - hipertensi;
  • Aterosklerosis patologi sistemik;
  • Penyakit sistem endokrin yang mencetuskan diabetes.

Sebab-sebab perkembangan kalsifikasi aorta adalah gaya hidup yang tidak betul:

  • Ketagihan nikotin;
  • Alkoholisme;
  • Gaya hidup tidak aktif;
  • Berat badan berlebihan - kegemukan;
  • Pemakanan yang tidak betul;
  • Tekanan berterusan.

Spurs

Kalsifikasi tendon pada titik-titik pelekatannya ke tulang, yang mempunyai kemunculan lonjakan dan puncak, disebut sebagai taji. Pembentukan serupa muncul di tulang pelvis, ulnar, oksipital, calcaneal.

Penyebab kalsifikasi dalam kes ini adalah proses keradangan, aktiviti fizikal dan perubahan yang berkaitan dengan usia. Tumit tumit paling kerap didiagnosis (pada titik lampiran tendon Achilles).

Pembentukan spurs sering disertai dengan rasa sakit dan sekatan pergerakan, radiografi kaki yang menunjukkan kecacatan kaki, menggantikan tisu lembut dengan lemak dan mengubah tendon menjadi tisu tulang.

Varieti

Dalam amalan perubatan, kalsifikasi dibahagikan bukan hanya dengan tahap kerumitan. Terdapat pelbagai jenisnya melalui manifestasi dan sebab. Terdapat 4 jenis penyakit ini:

  • Metastatik.
  • Sejagat.
  • Distrofi.
  • Idiopatik.

Metastatik

Penyebab spesies ini adalah tahap kalsium dan vitamin D. yang tinggi. Penyakit ini mendapat momentum di tengah gangguan dalam fungsi organ dalaman:

Sejagat

Penyakit jenis ini berlaku pada orang yang mempunyai kepekaan terhadap kalsium. Penyakit ini berlanjutan dengan gejala yang ketara. Berlangsung dengan sangat pantas.

Distrofi

Dengan jenis penyakit ini, cangkang berkapur terbentuk. Ia meliputi jantung dan organ dalaman yang lain, sehingga menghalangnya berfungsi dengan baik. Akibatnya, pesakit mengalami sejumlah penyakit lain.

Idiopatik

Kumpulan risiko termasuk bayi baru lahir. Oleh itu, spesies ini juga dipanggil kongenital. Penyebab kalsifikasi idiopatik adalah patologi dalam perkembangan sistem kardiovaskular.

Pengapuran valvular

  • Pengiraan injap aorta. Penyebab penyakit ini adalah valvulitis reumatik, yang membawa kepada perubahan degeneratif pada tisu. Flap injap cacat dan disolder bersama. Pada masa yang sama, kalsifikasi berlaku pada mereka, yang bertindih di mulut aorta. Dalam beberapa kes, proses ini merangkumi septum interventricular, puncak injap mitral dan dinding ventrikel (kiri). Akibatnya, kekurangan aorta berkembang..

  • Pengiraan injap mitral. Agak sukar untuk mendiagnosis patologi seperti itu, kerana fakta bahawa gejalanya serupa dengan klinik kardiosklerosis, hipertensi dan rematik. Lebih kerap penyakit ini dikesan pada pesakit tua.
  • Diagnostik

    Setelah menentukan gejala pertama dan menghubungi pakar, langkah seterusnya adalah untuk mendiagnosis penyakit ini. Ia dilakukan secara berperingkat, yang membolehkan anda menentukan keberadaan penyakit dan mula menghilangkannya.

    Rundingan dengan pakar

    Langkah pertama dalam diagnosis adalah berunding dengan pakar. Ia perlu untuk sebarang penyakit. Seorang pakar dapat menilai keadaan anda dengan serius dan objektif dan menentukan keperluan untuk terapi selanjutnya. Bagi banyak penyakit, peringkat diagnosis ini adalah yang terakhir.

    Pakar harus menemu ramah pesakit dengan seberapa terperinci yang mungkin. Tugas pesakit adalah untuk menjelaskan keluhan mereka, keadaan umum dan kesejahteraannya dengan terperinci yang mungkin. Berdasarkan data-data ini, kita dapat menilai keberadaan penyakit ini.

    Doktor mesti mengkaji sejarah dan keturunan pesakit, mengetahui tentang penyakit dan operasi masa lalu. Ia juga akan membantu melengkapkan gambaran klinikal..

    Pada peringkat ini, kaedah diagnostik termudah dapat digunakan - palpasi, pengukuran tekanan darah, mendengar degupan jantung, dll..

    Berdasarkan maklumat yang diterima semasa berunding, doktor memutuskan perlunya langkah selanjutnya.

    Diagnostik instrumental

    Kaedah diagnostik yang paling berkesan dan inovatif setakat ini adalah instrumental. Mereka membolehkan anda mendapatkan maklumat yang paling tepat dan terperinci mengenai keadaan pesakit, memasukkannya dalam waktu sesingkat mungkin diagnosis yang betul dan meneruskan rawatan segera.

    Antara kaedah utama diagnosis instrumental adalah:

    • Ultrasound jantung. Kaedah ini adalah salah satu kaedah yang paling biasa. Pemeriksaan ultrabunyi tidak memerlukan persiapan awal, dilakukan tanpa sekatan frekuensi. Ini sangat penting, kerana dengan kalsifikasi, hanya perlu untuk selalu mengawasi keadaan aorta.
    • Ultrasonografi. Kaedah ini telah muncul agak baru-baru ini dan tidak biasa bagi banyak pesakit. Dengan itu, anda dapat mengesan kalsifikasi dan membuat diagnosis yang tepat. Tetapi, sayangnya, mustahil untuk mengesan keadaan aorta dan injap melalui ultrasonografi.
    • Roentgenografi. Membolehkan anda menentukan lokasi tepat pengumpulan kalsium di dinding aorta.
    • CT Kaedah penyelidikan instrumental ini, biasa bagi banyak orang, adalah klasik untuk menentukan keadaan umum sistem kardiovaskular dan mengenal pasti pelanggaran dalam kerjanya.

    Kaedah penyelidikan makmal untuk kalsifikasi tidak dilakukan kerana ketidakcekapannya dalam penyakit seperti itu. Hanya dengan bantuan kaedah penyelidikan instrumental seseorang dapat menentukan kehadiran penyakit dan menetapkan rawatan yang berkesan.

    Sudah tentu mustahil untuk menunda diagnosis. Semakin cepat anda memulakan rawatan untuk kalsifikasi, semakin cepat dan mudah untuk menghilangkannya. Tahap awal penyakit pada gejala mereka pada asasnya berbeza dengan peringkat akhir.

    Pengapuran vaskular

    • Kalsifikasi aorta. Ia berkembang pada pesakit yang berumur lebih dari 60 tahun. Klinik penyakit bergantung pada tahap kerosakan pada kapal.
    • Kalsifikasi saluran serebrum. Kalsifikasi dalam kes ini adalah sinonim untuk aterosklerosis. Oleh kerana pengumpulan lipid di dinding, terdapat kegagalan peredaran otak, penuh dengan perkembangan strok, demensia dan sebagainya..
    • Pengiraan arteri koronari. Dalam kes ini, kolesterol dan lemak menetap di dinding pembuluh ini, iaitu, plak aterosklerotik terbentuk, yang menyebabkan hilangnya keanjalan dan perubahan bentuk kapal, akibatnya bekalan darah ke miokardium terganggu, dan jika terjadi pertindihan lengkap lumen, nekrosis tisu.

    Gejala penyakit

    Definisi yang tepat mengenai gejala penyakit ini adalah langkah pertama dalam perjalanan rawatannya. Selalunya kalsifikasi berkembang tanpa gejala. Ini boleh berterusan selama bertahun-tahun. Bentuk penyakit ini adalah yang paling berbahaya, kerana pesakit bahkan tidak menyedari bahawa dia mempunyai penyakit.

    Perkara utama kalsifikasi merangkumi perkara berikut:

    • Keletihan dan kelemahan kronik.
    • Penurunan prestasi.
    • Kesakitan yang teruk di dada dan jantung.
    • Gangguan irama jantung (kontraksi miokardium).
    • Sakit kepala yang kerap berkembang menjadi migrain, pening.
    • Pengsan.
    • Dyspnea. Pada peringkat akhir perkembangan penyakit ini, ia boleh berlaku walaupun dalam keadaan rehat sepenuhnya..

    Gejala yang disenaraikan di atas adalah standard dan awal. Bergantung pada tahap perkembangan penyakit dan lokasi lesi, gejalanya mungkin berbeza..

    Kalsifikasi otak

    Kalsifikasi boleh mempengaruhi pelbagai struktur otak:

    • korteks hemisfera yang lebih besar;
    • saluran serebrum;
    • tempurung keras.

    Perubahan tersebut berlaku kerana pelbagai sebab, yang utama adalah:

    • Jangkitan sebelumnya atau sedia ada (tuberkulosis, cysticercosis, HIV).
    • Jangkitan intrauterin (kongenital) (TORCH).
    • Kecederaan.
    • Aterosklerosis.
    • Keradangan.
    • Ketumbuhan.
    • Gangguan metabolik, endokrin.

    Langkah pencegahan

    Adalah mungkin untuk mencegah berlakunya penyakit seperti mikrokalsinosis. Kesabaran dan kekuatan yang mencukupi diperlukan. Langkah pencegahan merangkumi:

    • Mengawal berat badan.
    • Pemakanan yang betul dan seimbang.
    • Memantau Tahap Hormon Paratiroid.
    • Gaya hidup aktif.

    Terdapat langkah pencegahan yang terbukti. Mereka dijalankan di institusi perubatan khusus.

    Permulaan kalsifikasi vaskular sukar didiagnosis. Untuk masa yang lama, penyakit ini tidak simptomatik. Utusan pertama muncul selepas komplikasi, seperti penyempitan lumen vaskular, yang menghalang aliran darah normal. Dan dengan penyumbatan atau pecah sepenuhnya di kawasan tertentu, semuanya boleh membawa maut.

    Kalsifikasi vaskular dapat menyebabkan permulaan dan perkembangan sejumlah penyakit serius, seperti penyakit jantung koronari, strok, infark miokard, hipertrofi atrium kiri, aterosklerosis.

    Pencegahan penyakit ini dan pengawalan tahap mineral ini dalam darah sangat penting. Sekiranya anda mengikuti cadangan perubatan, anda boleh menunda penyakit ini secara kekal.

    Pengkalsifikasi: rawatan

    Terapi kalsifikasi bergantung pada penyetempatan dan kelaziman proses, serta keparahan gejala dan usia pesakit.

    • Untuk menormalkan metabolisme kalsium, disarankan untuk mengembalikan keseimbangan kalsium dan magnesium dalam darah. Magnesium mengawal pengambilan kalsium dan melarutkan kalsifikasi, dan juga membantu menghilangkan unsur surih yang berlebihan dan penyerapannya yang betul. Oleh itu, pesakit, selain diuretik, disyorkan untuk mengambil persediaan magnesium.
    • Mematuhi diet. Pesakit harus mengelakkan makanan yang diperkaya dengan kalsium (sayur-sayuran, susu, dan sebagainya) dan vitamin D.
    • Sekiranya terdapat fokus kalsifikasi yang besar (khususnya pada kulit dan tisu subkutan), rawatan pembedahan mereka adalah disyorkan.

  • Pengesanan patologi awal menyumbang kepada pemulihan yang cepat dan merupakan pencegahan komplikasi yang sukar. Seperti yang disebutkan di atas, perlakuan iri pada lokasi situs pengapuran.
  • Dalam beberapa kes, pesakit disyorkan untuk menggunakan ubat-ubatan rakyat, namun terapi tersebut harus dilakukan dengan ketat di bawah pengawasan doktor yang merawat.
  • Rawatan kalsifikasi injap mitral dilakukan dengan menggunakan komisurotomi mitral, serta pelantikan rawatan pencegahan ubat. Berkat kaedah ini, aktiviti jantung dipulihkan dan pesakit dapat menjalani gaya hidup aktif yang biasa.
  • Untuk memperlahankan kalsifikasi aorta, terapi ubat digunakan berdasarkan statin, asid nikotonik, dan sebagainya. Sekiranya proses berjalan, intervensi pembedahan digunakan..
  • Pencegahan kalsifikasi aorta

    Pencegahan kalsifikasi arteri utama, aorta, injap jantung:

    • Pengawalan berat badan yang berterusan dan pengurangannya;
    • Diet dengan kandungan minimum makanan dengan kalsium dan peningkatan pengambilan magnesium;
    • Pemantauan berterusan hormon yang dihasilkan oleh kelenjar paratiroid;
    • Gaya hidup sihat;
    • Penolakan ketagihan;
    • Aktiviti dan aktiviti fizikal pada badan.

    Penolakan ketagihan

    Pengapuran valvular

    Universiti Perubatan Negeri Kuban (KubGMU, KubGMA, KubGMI)

    Tahap pendidikan - Pakar

    "Kardiologi", "Kursus pengimejan resonans magnetik sistem kardiovaskular"

    Institut Penyelidikan Kardiologi A.L. Myasnikov

    "Kursus diagnostik fungsional"

    NTSSSH mereka. A. N. Bakuleva

    "Kursus Farmakologi Klinikal"

    Akademi Perubatan Pascasiswazah Perubatan Rusia

    Hospital Cantonal Geneva, Geneva (Switzerland)

    "Kursus terapi"

    Institut Perubatan Negeri Rusia Roszdrav

    Tubuh manusia yang sihat mengandungi hingga satu kilogram kalsium. Dalam media cair, hanya satu peratus jisimnya dilarutkan. Tetapi sebilangan kecil elemen mikro boleh menyebabkan perubahan sistemik yang serius. Disimpan di dinding organ dalaman, kapal, injap jantung, ia menyumbang kepada pengembangan kalsifikasi (kalsifikasi). Kerosakan struktur injap sering membawa kepada akibat yang serius, oleh itu doktor memperhatikan pentingnya diagnosis dan terapi awalnya..

    Intipati patologi

    Penyakit ini kerap berlaku, kadang-kadang membawa kepada perkembangan kecacatan jantung. Walau bagaimanapun, semasa hidup pesakit, diagnosis kalsifikasi injap jantung biasanya dilakukan secara kebetulan. Patologi menyamar sebagai hipertensi, rematik, kardiosklerosis dan penyakit lain. Kalsium diperlukan untuk tubuh - untuk fungsi normal sistem rangka. Tetapi proses kalsifikasi mewujudkan syarat untuk pemendapan garamnya di dinding injap jantung.

    Kalsifikasi bermula dengan injap injap aorta dan membawa kepada pembentukan stenosis, yang sering digabungkan dengan kekurangan aorta yang disebabkan oleh demam reumatik. Kalsifikasi menyumbang kepada perubahan struktur pada injap; injapnya menyatu. Akibatnya, aliran darah yang memasuki aorta mengalami penurunan tekanan yang tajam. Lama kelamaan, rongga ventrikel kehilangan keanjalannya, dinding menebal, fungsi menurun, dan jumlah darah yang dikeluarkan berkurang. Kelebihan hemodinamik seterusnya mempengaruhi atrium, lingkaran peredaran darah paru.

    Kemudian, stenosis injap mitral bergabung dengan proses patologi. Pengkalsifikasi dilokalisasikan pada cincin berseratnya. Selalunya, fungsi injap tidak menderita, tetapi risiko regurgitasi mitral - aliran balik darah dengan penurunan ventrikel kiri - meningkat. Pengkalsian injap tricuspid dan pulmonari adalah fenomena yang sangat jarang berlaku. Ia berlaku pada pesakit yang sangat tua dengan prostesis injap biologi. Patologi membawa kepada pemadatan dinding injap dan mengganggu pergerakannya

    Punca penyakit

    Sebab utama yang menyebabkan pengkalsifikasi alat valvular jantung termasuk:

    • patologi sistem endokrin;
    • gangguan serius dalam aktiviti usus, disertai dengan penurunan penyerapan kalsium;
    • keturunan keturunan;
    • perubahan negatif dalam aktiviti buah pinggang, memastikan pembuangan garam mineral surih;
    • reumatik jantung;
    • endokarditis (keradangan lapisan dalam otot jantung);
    • darah tinggi;
    • anomali struktur saluran darah;
    • kecacatan jantung kongenital (stenosis aorta, injap aorta bicuspid).

    Faktor risiko tambahan yang memperburuk gangguan metabolik dan memprovokasi perkembangan kalsifikasi injap adalah:

    • ketagihan;
    • berat badan berlebihan;
    • beban psiko-emosi;
    • lebihan vitamin D;
    • pertumbuhan barah;
    • kecederaan tulang dan tisu lembut.

    Selalunya, kalsifikasi valvular digabungkan dengan aterosklerosis..

    Gejala dan darjah kalsifikasi

    Peningkatan kepekatan kalsium bebas dalam darah berfungsi sebagai faktor yang memprovokasi tidak hanya untuk kalsifikasi injap alat jantung, tetapi juga untuk perkembangan patologi seperti kegagalan jantung, serangan jantung, dan strok. Dalam kes ini, gejala kalsifikasi digabungkan dengan tanda-tanda penyakit bersamaan.

    Tahap pengembangan kalsifikasi injap jantung

    Tahap penyakitTanda-tanda penyakit injap mitralTanda-tanda penyakit injap aorta
    PampasanPeningkatan tahap kalsium dalam darah, kalsifikasi injap. Tisu padat, sedikit kemerosotan hemodinamik diperhatikanTerdapat kesukaran untuk membuka injap, tetapi mekanisme pampasan ventrikel kiri menjaga keadaan terkawal. Dengan senaman fizikal, sakit jantung kecil mungkin terjadi, yang bertambah dengan berlakunya penyakit ini
    SubpampasanDyspnea semasa aktiviti fizikal, takikardia, aritmia, batuk basah (kadang-kadang dengan pembekuan darah), suara serakSesak nafas semasa melakukan aktiviti fizikal, sakit jantung. Lama kelamaan, tanda-tanda kegagalan pernafasan dan penyempitan aorta berlaku pada waktu rehat.
    DikompensasiIa jarang berkembang - dengan lama mengabaikan gejala atau perkembangan patologi seperti longsoran. Kelemahan yang diucapkan, sesak nafas dengan sedikit aktiviti fizikal. Batuk dengan dahak merah, kulit pucat. Memerlukan rawatan perubatan kecemasanTanda-tanda peningkatan jumlah kedua-dua ventrikel. Kegagalan jantung yang teruk. Keadaannya sangat berbahaya

    Pengapuran injap aorta

    Untuk masa yang lama, pesakit tidak merasakan ketidakselesaan yang nyata. Tanda-tanda patologi dimanifestasikan dengan stenosis injap aorta yang membuka hingga separuh laluannya. Kemajuan kegagalan jantung disertai dengan:

    • pening
    • serangan angina;
    • pengsan dengan perubahan mendadak dalam kedudukan badan;
    • sesak nafas pada waktu malam;
    • serangan asma dan edema paru (dalam kes yang teruk).

    Gabungan sakit jantung dan serangan asma sangat tidak baik. Sekiranya tidak dirawat, kalsifikasi injap aorta boleh menyebabkan pendarahan pada saluran pencernaan bawah. Dengan penyempitan injap yang teruk pada pesakit tua, tiba-tiba serangan jantung berlaku.

    Kalsifikasi Mitral Valve

    Dengan genangan darah dalam peredaran paru, yang disebabkan oleh kalsifikasi injap mitral, kegagalan pernafasan terjadi, disertai dengan gejala ciri. Dengan lesi yang serius, berdehit dan sesak nafas diperhatikan pada waktu rehat (untuk melegakannya, perlu duduk dengan kaki ke bawah), serta edema paru, yang dicirikan oleh:

    • tercekik;
    • mengi basah ketika bernafas;
    • sakit di belakang sternum;
    • takut mati.

    Kadang kala anda menghembus nafas, busa berwarna merah jambu muncul. Dalam kes seperti itu, pesakit harus duduk dengan selesa, setelah membuka semua tingkap di dalam bilik, dan meletakkan bundel di kakinya. Anda boleh membawa bulu kapas yang direndam dalam alkohol ke hidung dan menawarkan ubat diuretik. Terapi selanjutnya harus dijalankan secara eksklusif di hospital. Kalsifikasi injap mitral mirip pada gejala dengan tanda-tanda kardiosklerosis, rematik, hipertensi, oleh itu, kalsifikasi sering tetap tanpa rawatan, memprovokasi perkembangan kekurangan dan stenosis injap mitral.

    Langkah-langkah diagnostik

    Mendiagnosis kalsifikasi injap jantung sangat sukar, terutamanya tahap 1 perkembangannya. Doktor cuba membayangkan rongga otot jantung. Kaedah yang paling berkesan termasuk:

    • Ultrasound jantung;
    • kateterisasi jantung;
    • roentgenografi;
    • ventrikulografi;
    • Aortografi
    • ekokardiografi dua dimensi;
    • ELKG (electrocoagulography);
    • densitometri ultrasonik.

    Kalsifikasi injap jantung boleh dipercayai dan lebih kerap dikesan dengan bantuan penguat elektron-optik dan televisyen sinar-X.

    Prinsip terapi

    Rawatan konservatif hanya dapat mengurangkan kadar perkembangan kalsifikasi injap jantung. Menyelesaikan masalah sepenuhnya akan membantu pembedahan.

    Rawatan ubat

    Untuk memperbaiki keadaan pesakit melantik:

    • antagonis kalsium dengan kepekatan magnesium yang tinggi (Doppelherz, Verapamil);
    • persediaan untuk menstabilkan tekanan darah (Nitro-5, Sustonit, Arfonad);
    • diuretik (Furosemide, Veroshpiron);
    • penambah pemakanan jantung (Inosine, Mildronate).

    Untuk mengurangkan kolesterol darah dan mencegah aterosklerosis, statin, fibrate, dan asid nikotinik ditunjukkan. Untuk menghilangkan manifestasi fibrilasi atrium, Digoxin diresepkan. Dengan ancaman perkembangan kegagalan jantung, serta kerosakan pada aorta, persoalan terapi radikal.

    Campur tangan pembedahan

    Pembedahan melibatkan:

    • pemasangan injap jantung mitral atau aorta buatan;
    • valvuloplasty belon atau cantuman bypass arteri koronari dengan prostetik (dengan kerosakan pada struktur aorta).

    Pembedahan Valvular diakui sangat berkesan dan stabil sehubungan dengan hasil jangka panjang..

    Terapi kalsifikasi valvular secara langsung bergantung kepada penyetempatan penyakit. Kadang kala pakar mengesyorkan menggunakan ubat tradisional. Tetapi sebelum merawat patologi di rumah, perlu mengehadkan pengambilan makanan yang diperkaya kalsium.

    Terapi kalsifikasi valvular, sebagai tambahan kepada rawatan utama, harus ditujukan untuk mencegah perubahan yang berkaitan dengan usia patologi pada saluran darah, tisu dan organ. Tegasnya, ini bertujuan untuk penuaan pramatang badan dengan pengertian luas. Risiko tinggi terkena endokarditis berjangkit menunjukkan penggunaan pencegahan antibakteria.

    Adalah Penting Untuk Menyedari Vaskulitis