Apa yang ditunjukkan oleh koagulogram darah. Cara menderma darah ke koagulogram

Bagi setiap orang yang sakit, doktor diberi banyak ujian. Namun, untuk apa yang mereka semua mahukan, jauh dari semua orang tahu. Artikel ini akan membincangkan mengenai apa itu koagulogram darah.

Penetapan konsep

Kami akan menangani konsep asas yang akan digunakan secara aktif dalam artikel ini. Jadi, koagulogram darah adalah analisisnya untuk homeostasis. Dengan kata lain, sistem pembekuan darah itu sendiri akan disiasat..

Pembekuan darah adalah proses penebalannya dari konsistensi cairan ke keadaan yang disebut pembekuan. Ini adalah fenomena semula jadi, reaksi pelindung tertentu terhadap kehilangan darah. Proses pembekuan itu sendiri diatur oleh sistem penting seperti endokrin dan saraf.

Bersedia untuk menghadapi ujian

Bagaimana cara menderma darah ke koagulogram, apa yang perlu diketahui untuk ini? Pertama sekali, perlu dinyatakan bahawa perlu melakukan prosedur ini terlebih dahulu. Hanya dengan cara ini, keputusan yang diperoleh akan betul dan dapat menunjukkan sama ada terdapatnya masalah atau ketiadaannya.

  1. Sebelum mengikuti ujian, anda tidak boleh makan selama 10-12 jam. Itulah sebabnya analisis ini diambil pada waktu pagi. Pesakit diberitahu bahawa anda tidak boleh sarapan. Iaitu, analisis diberikan semasa perut kosong.
  2. Pada waktu malam, pada hari sebelum pendermaan darah, pesakit disarankan makan malam ringan tanpa makanan berlemak, daging asap, makanan goreng.
  3. Anda boleh minum pada waktu pagi sebelum melakukan analisis. Namun, hanya air bersih tanpa gas. Di bawah larangan kopi, teh, jus.
  4. Sekiranya pesakit merokok, menahan diri dari rokok selama satu jam sebelum mengikuti ujian.
  5. Doktor mengesyorkan: sebelum mengambil ujian darah untuk koagulogram, anda perlu minum segelas air bersih (200-250 ml).
  6. Pada hari ujian, tidak digalakkan melakukan latihan berlebihan secara fizikal dan emosi.
  7. Sejurus sebelum pengambilan sampel darah, pesakit harus tenang, seimbang. Denyutan nadi harus kembali.
  8. Sekiranya seseorang mengambil ubat-ubatan yang mempengaruhi pembekuan darah, doktor mesti diberitahu.
  9. Sekiranya pesakit tidak bertolak ansur dengan proses pengambilan darah, pakar juga harus diberi amaran mengenai perkara ini..

Bagaimana dan di mana?

Sekiranya koagulogram diresepkan untuk pesakit, dari mana darahnya berasal? Pagar akan dibuat dari urat. Cecair yang dihasilkan dimasukkan ke dalam tabung uji (hingga label tertentu) di mana bahan pengawet ditambahkan sehari sebelumnya..

  1. Tapak tusukan terlebih dahulu dirawat dengan alkohol (tetapi tidak dengan eter!).
  2. Tusukan dibuat hanya setelah alkohol kering sepenuhnya.
  3. Sebelum mengambil darah, lebih baik tidak menggunakan tourniquet. Masalahnya adalah bahawa penyempitan anggota badan manusia mengaktifkan pembekuan darah, dalam hal ini hasilnya dapat diputarbelitkan.
  4. 5-6 titisan darah pertama tidak dibenarkan masuk ke dalam tiub (basah dengan penyapu), kerana ia mungkin mengandungi tromboplastin tisu.

Penting: jika pesakit diberi beberapa ujian, pada awalnya terdapat sampel darah untuk indeks koagulogram, fibrinogen dan prothrombin.

Petunjuk

Bilakah koagulogram darah boleh diresepkan?

  1. Sekiranya pesakit mengalami masalah pembekuan darah.
  2. Analisis ini semestinya ditetapkan kepada pesakit yang menjalani pembedahan..
  3. Sekiranya pesakit mengalami pendarahan rahim atau lain-lain.
  4. Analisis ini diperlukan untuk pesakit yang dirawat dengan antikoagulan..
  5. Sekiranya pesakit mempunyai sejarah serangan jantung atau strok.
  6. Analisis ini diperlukan untuk orang yang mempunyai masalah dengan hati atau saluran darah..
  7. Dengan penyakit autoimun, perlu juga menderma darah ke koagulogram.
  8. Analisis sering diresepkan untuk wanita hamil.
  9. Petunjuk untuk kelahirannya adalah urat varikos pada bahagian bawah kaki.

Masa pembekuan

Di antara petunjuk utama koagulogram, masa pembekuan darah dibezakan. Oleh itu, doktor menentukan berapa banyak darah yang akan dikeluarkan, misalnya, dari saat pemotongan dan sehingga berhenti sepenuhnya. Selang Biasa:

  • dari 30 saat hingga 5 minit, ketika datang ke darah kapilari;
  • lebih kurang 10-15 minit sekiranya darah vena.

Petunjuk ini membolehkan anda menilai sejauh mana platelet mengatasi tugasnya. Apabila tempoh pendarahan dari luka dapat ditingkatkan:

  1. Dengan kekurangan vitamin C dalam badan.
  2. Sekiranya, atas sebab tertentu, jumlah platelet dikurangkan.
  3. Sekiranya pesakit mengambil antikoagulan untuk waktu yang lama - sebagai contoh, ubat "Aspirin".
  4. Dengan penyakit hemofilia atau hati.

Lebih cepat daripada petunjuk yang ditunjukkan, darah dapat membeku jika pesakit mengambil kontraseptif hormon atau jika pendarahan berat telah terjadi sebelumnya.

Ini adalah indeks prothrombin. Petunjuk ini sangat penting, kerana ia membolehkan anda mengawal keadaan hati. Nilai normalnya adalah 80-120%. IPT boleh meningkat dalam kes berikut:

  1. Sekiranya wanita hamil (ini adalah perkara biasa).
  2. Sekiranya pesakit mengambil pil perancang.
  3. Sekiranya terdapat risiko pembekuan darah berbahaya bagi tubuh.

Sekiranya IPT berada di bawah normal, bagi pesakit itu penuh dengan pendarahan. Dan agar penunjuk ini berada dalam had standard, pesakit perlu mengambil vitamin K.

Masa trombin

Apakah petunjuk lain yang penting jika pesakit diberi koagulogram darah? Ini adalah masa trombin. Biasanya, ia sama dengan 15-20 saat. Dalam tempoh ini, proses penukaran fibrinogen menjadi fibrin diukur. Sekiranya penunjuk ini dapat diperoleh dalam jangka masa yang lebih lama, ini mungkin menunjukkan masalah berikut:

  • kelebihan fibrinogen dalam darah pesakit;
  • terdapat kekurangan protein dalam badan;
  • kegagalan buah pinggang yang teruk berkembang.

Sekiranya pesakit dirawat dengan ubat seperti Heparin, penunjuk ini mesti dikawal dengan ketat. Bagaimana ia ditetapkan dalam perubatan? Koagulogram darah - INR, iaitu sikap normal antarabangsa.

Singkatan ini bermaksud: "masa tromboplastin separa aktif." Perlu dinyatakan bahawa ini adalah petunjuk yang paling sensitif untuk pembekuan darah. Ini menunjukkan seberapa cepat pembekuan darah terbentuk setelah penambahan kalsium klorida atau komponen lain ke dalam plasma. Kadar normal ialah 30-40 saat. Sekiranya koagulogram darah (APTT) lebih tinggi daripada biasa, ini mungkin menunjukkan bahawa pesakit mempunyai hati yang sakit atau terdapat kekurangan vitamin K di dalam tubuhnya.

Ini adalah masa pengiraan semula yang diaktifkan. Petunjuk ini membolehkan anda mengetahui bagaimana salah satu tahap pembekuan darah berlangsung. Data normal: 50 hingga 70 saat. Sekiranya penunjuknya kurang, ini mungkin menunjukkan bahawa pesakit mempunyai keadaan trombofilia. Sekiranya selang waktu jauh lebih lama, penyebabnya mungkin seperti berikut:

  • penurunan ketara dalam jumlah platelet dalam darah;
  • terapi heparin;
  • salah satu keadaan kritikal: kecederaan, luka bakar, kejutan.

Kepekatan fibrinogen

Petunjuk normal: dari 5.9 hingga 11.7 μmol / L. Ia boleh berkurang dengan pelbagai penyakit hati. Peningkatan dalam keadaan berikut:

  1. Sekiranya pesakit mempunyai tumor ganas.
  2. Dalam penyakit berjangkit akut.
  3. Dengan kekurangan hormon tiroid.

Petunjuk ini diuraikan seperti berikut: "kompleks fibrin-monomer larut". Ini adalah penanda pembekuan intravaskular. Ini menunjukkan perubahan fibrin di bawah pengaruh trombin dan plasmin. Had atas norma: 4 mg / 100 ml. Ia boleh berbeza-beza bergantung pada sebab yang sama seperti fibrinogen..

Thrombotest

Apa yang ditunjukkan oleh koagulogram darah jika petunjuk seperti trombotest dipertimbangkan? Ini membolehkan anda mengenal pasti jumlah fibrinogen yang terkandung dalam darah pesakit. Petunjuk normal: trombosis darjah 4 atau 5.

Toleransi heparin plasma

Petunjuk ini menunjukkan jumlah trombin dalam darah. Dalam kes ini, kita dapat melihat berapa lama pembekuan fibrin dalam plasma darah (ini harus berlaku setelah heparin dimasukkan ke dalam darah). Nilai normal: 7-15 minit. Daya tahan darah terhadap heparin menurun sekiranya pesakit mempunyai masalah hati (15 minit atau lebih). Hypercoagulation (yang khas untuk wanita hamil), kehadiran tumor barah, penyakit sistem kardiovaskular, dan juga tempoh selepas operasi - masalah ini boleh menyebabkan petunjuk di mana toleransi darah kurang dari 7 minit.

Aktiviti fibrinolitik

Petunjuk ini membolehkan anda mengenal pasti berapa banyak darah yang dapat melancarkan pembekuan darah secara bebas. Fibrinolysin, yang ada di dalam plasma dan dapat memecah struktur gumpalan darah, bertanggungjawab untuk ini. Sekiranya darah beku pesakit larut lebih cepat dari biasa, maka dia mempunyai risiko pendarahan.

Petunjuk Duke

Sekiranya pesakit perlu menjalani ujian darah untuk koagulogram, tempoh pendarahan Duke juga dapat diperiksa. Dalam kes ini, pesakit akan menusuk jarinya. Kedalaman penembusan lancet (alat khas) adalah 4 mm. Kemudian, kira-kira setiap 20-30 saat, titisan darah khas akan dikeluarkan dari pesakit dengan kertas khas. Setelah mengeluarkan satu titisan, doktor mengesan masa yang berikutnya muncul dari luka. Dengan cara ini, pembekuan kapilari darah diperiksa pada pesakit. Sebaik-baiknya, penunjuk ini mesti berubah-ubah dalam setengah hingga dua minit.

Fibrinogen

Saya ingin mengingatkan sekali lagi apa yang diperiksa oleh koagulogram - pembekuan darah. Sangat penting untuk memeriksa protein yang disintesis oleh hati, yang disebut fibrinogen. Dalam keadaan khas, ia disintesis dalam sistem hematopoietik menjadi bahan penting seperti fibrin. Kandungan normal fibrinogen dalam darah orang yang sihat: 2-4 g / l. Apabila petunjuk dapat dikurangkan:

  1. Sekiranya seorang wanita mengalami toksikosis semasa kehamilan.
  2. Sekiranya pesakit menghidap sirosis.
  3. Dengan bentuk penyakit yang sangat teruk seperti hepatitis.
  4. Sekiranya kegagalan homeostasis.
  5. Dengan kekurangan dalam badan vitamin B atau asid askorbik.
  6. Petunjuk ini boleh menurun sekiranya pesakit mengambil minyak ikan, steroid anabolik atau antikoagulan..

Tahap fibrinogen melebihi norma dalam kes berikut:

  1. Dalam jangkitan akut.
  2. Dengan radang paru-paru.
  3. Dalam proses keradangan.
  4. Semasa membawa bayi.
  5. Selepas melahirkan anak.
  6. Selepas pembedahan.
  7. Dengan serangan jantung atau strok.
  8. Setelah luka bakar diterima.
  9. Akibat mengambil pil perancang hormon.

Penting: fibrinogen B mestilah negatif..

Pengecutan bekuan darah

Semasa menjalani koagulogram darah, norma penunjuk ini mestilah dari 45 hingga 65%. Dalam kes ini, kami mengkaji penurunan jumlah darah beku, penurunannya, bersamaan dengan pelepasan serum darah. Kadar meningkat akibat anemia. Kurangkan jika jumlah platelet pesakit menurun atau meningkat - sel darah merah.

Petunjuk ini memberikan maklumat mengenai masa pengiraan semula plasma. Norma: dari 60 hingga 120 saat. Ini adalah salah satu petunjuk homeostasis yang paling penting. Sekiranya waktunya kurang dari yang ditunjukkan, kita dapat mengatakan bahawa pesakit mengalami pembekuan darah hiperaktif.

Beberapa perkataan mengenai kanak-kanak

Penting untuk mengatakan bahawa pada pesakit muda, beberapa petunjuk akan sedikit berbeza dari norma di atas sedikit, yang lain - dengan ketara. Jadi, sebagai contoh, jumlah fibrinogen optimum dalam darah kanak-kanak adalah kira-kira 1,25-3,00 g / l. Pada masa yang sama, pada orang dewasa - 2-4 g / l. Analisis ini dapat diberikan kepada kanak-kanak dalam situasi berikut:

  1. Sebelum pembedahan.
  2. Dengan pendarahan yang kerap.
  3. Sekiranya terdapat kecurigaan hemofilia atau penyakit lain yang menyangkut sistem peredaran darah.

Beberapa perkataan mengenai wanita hamil

Wanita yang mengandung bayi, analisis ini dilakukan tiga kali dalam 9 bulan (1 kali pada setiap trimester). Ini sangat penting, kerana sistem hormon wanita hamil berubah, yang mempengaruhi homeostasis (perubahannya bukan patologi, tetapi fisiologi, iaitu normal). Juga, kajian ini akan membantu mengenal pasti ancaman keguguran atau kelahiran pramatang (yang sering berlaku akibat trombosis). Pada trimester pertama, penunjuk pembekuan darah mungkin meningkat, semakin hampir dengan kelahiran - menurun. Semua ini adalah perkara biasa, kerana dengan cara ini tubuh berusaha melindungi diri dari kemungkinan pendarahan dan kehilangan darah yang besar. Sekiranya doktor tidak berpuas hati dengan hasilnya, wanita tersebut harus lulus analisis ini sekali lagi. Sekiranya seorang wanita hamil diberi koagulogram (ujian darah), norma penunjuk akan sedikit berbeza daripada orang yang sihat:

  1. Masa trombin: 11-18 saat.
  2. Fibrinogen: 6 g / l.
  3. Prothrombin: 78-142%.
  4. APTT: 17-20 saat.

Sekiranya seorang wanita berada dalam kedudukan, kajian mengenai petunjuk seperti prothrombin sangat penting untuknya. Penyimpangannya dari norma mungkin menunjukkan bahawa pesakit mempunyai risiko terlepasnya patologi plasenta.

Coagulogram - apakah ujian darah ini dan cara menyahsulitnya

Ujian darah makmal membantu menentukan keadaan umum tubuh manusia, mengenal pasti kelainan dan mendiagnosis pelbagai penyakit. Salah satu analisis yang paling penting adalah koagulogram. Perlu diberitahu lebih lanjut mengenai kajian ini..

Apa itu koagulogram

Semasa kajian, fungsi hemostasis, sistem pembekuan darah, diperiksa. Di dalam badan kita, ia sentiasa cair. Dengan pendarahan, darah menebal, sehingga mencegah kehilangannya yang banyak. Ini semestinya normal. Koagulogram darah membolehkan anda mengenal pasti sama ada terdapat kelainan dan pelanggaran semasa operasi sistem pembekuan. Terdapat senarai situasi di mana diperlukan analisis hemostasiogram:

  1. Kehamilan. Darah untuk pembekuan pastinya diperiksa setiap trimester. Sekiranya terdapat komplikasi, analisis dilakukan lebih kerap..
  2. Pembedahan akan datang.
  3. Vena varikos, trombosis.
  4. Penyakit autoimun.
  5. Masalah jantung, saluran darah.
  6. Penyakit hati.
  7. Preskripsi kontraseptif hormon, antikoagulan, aspirin.
  8. Hirudoterapi (rawatan dengan lintah).

Petunjuk koagulogram

Di makmal, darah yang dikumpulkan diperiksa untuk mengetahui ciri-ciri biokimia tertentu. Kajian hemostasis boleh menjadi asas atau terperinci. Apa yang ditunjukkan oleh koagulogram standard:

  • fibrinogen;
  • APTT (tromboplastin separa diaktifkan masa);
  • prothrombin;
  • platelet;
  • PTI (indeks prothrombin), PTV (masa prothrombin), INR (nisbah normalisasi antarabangsa);
  • masa trombin.

Apa yang termasuk dalam koagulogram jenis diperluas sebagai tambahan kepada petunjuk yang disenaraikan di atas:

  • antithrombin;
  • protein C;
  • D-dimer;
  • tahap toleransi plasma terhadap heparin;
  • masa pengiraan semula plasma;
  • RFMC (kompleks fibrin-monomer larut);
  • antikoagulan lupus;
  • ABP (masa pengkalsifikasi semula diaktifkan).

Coagulogram, transkrip

Kemungkinan bahawa menyenaraikan semua petunjuk akan memberi sedikit maklumat kepada orang biasa tanpa pendidikan perubatan. Untuk memahami koagulogram - jenis analisisnya, anda perlu menjelaskan apa yang masing-masing maksudkan kepada tubuh. Tanpa ini, gambar tidak akan lengkap. Coagulogram darah asas, transkrip:

  1. Fibrinogen. Enzim yang dihasilkan oleh hati. Sekiranya terdapat proses keradangan di dalam badan, tahapnya meningkat dengan ketara.
  2. APTT. Menunjukkan seberapa cepat darah beku muncul..
  3. Prothrombin. Protein yang berinteraksi dengan vitamin K. Apabila digabungkan, trombin diperolehi..
  4. Platelet. Sel, jumlahnya menunjukkan keadaan badan secara keseluruhan.
  5. PTI. Kadar pembekuan plasma dibandingkan dengan petunjuk serupa pada pesakit.
  6. PTV. Menunjukkan berapa banyak yang diperlukan untuk trombin (bahan yang membuat darah cair menjadi beku) untuk ditukar dari prothrombin (bentuk protein yang tidak aktif).
  7. INR. Petunjuk koagabiliti luaran, adalah gabungan IPT dan PTV.
  8. Masa trombin. Menunjukkan seberapa cepat fibrin terbentuk dari fibrinogen..

Coagulogram yang dipertingkatkan

Ujian pembekuan darah seperti itu ditetapkan jika perlu untuk menjelaskan hasil awal. Sebagai tambahan, koagulogram terperinci dapat diberikan jika satu atau lain patologi dikesan. Penjelasan petunjuk:

  1. Antithrombin. Ejen pembekuan darah.
  2. D-dimer. Petunjuk penting bagi wanita semasa mengandung.
  3. Masa pengiraan semula plasma. Proses pembekuan keseluruhan dicirikan oleh penunjuk ini..
  4. Toleransi plasma terhadap heparin. Hasilnya menentukan kehadiran penyakit jantung, saluran darah, onkologi.
  5. Protein C. Dengan kekurangannya, trombosis mungkin berlaku.
  6. RFMK. Penunjuk yang mencirikan proses pembekuan intravaskular.
  7. Antikoagulan Lupus. Kehadiran antibodi semasa kehamilan menunjukkan gestosis atau penyakit autoimun pada anak.
  8. ABP. Penentuan masa pengkalsifikasi plasma dengan cara alternatif.

Ketahui lebih lanjut mengenai D-dimer - apakah itu, petunjuk norma semasa kehamilan dan perancangannya.

Persediaan untuk analisis coagulogram

Pesakit mesti mengikuti peraturan tertentu sebelum menjalani pemeriksaan. Penyediaan coagulogram melibatkan:

  1. Penolakan jam makan 8-12 sebelum prosedur. Sekiranya anda bercadang untuk makan malam sehari sebelumnya, pilihlah hidangan ringan, tetapi lebih baik anda membuat analisis semasa perut kosong.
  2. Pengeluaran semua ubat yang dibenarkan rehat.
  3. Penolakan minuman, kecuali air, terutama alkohol.
  4. Aktiviti fizikal menurun. Cuba jangan membebani badan anda sebelum melakukan analisis..
  5. Mengelakkan situasi tertekan, kegelisahan.
  6. Pantang merokok sekurang-kurangnya satu jam sebelum anda perlu melakukan analisis.

Doktor mesti mengambil darah dari urat tanpa menggunakan tourniquet agar badan tidak memulakan proses hemostasis, yang mungkin memutarbelitkan hasilnya. Penting agar pesakit tidak cedera semasa tusukan, jika tidak, bahan tambahan yang dapat mengubah kualitinya akan masuk ke dalam bahan untuk dianalisis. Darah dikumpulkan dalam dua tabung uji. Petunjuk pertama dapat ditentukan dengan serta-merta..

Ujian darah koagulologi

Tubuh kita dilindungi oleh banyak mekanisme yang menyediakan homeostasis - keteguhan berterusan persekitaran dalaman badan kita. Salah satu yang paling penting daripadanya adalah sistem hemostasis atau pembekuan, yang mencegah kehilangan darah sekiranya berlaku kerosakan pada integriti aliran darah. Dalam proses pembekuan darah dan pembentukan gumpalan darah, terdapat puluhan reaksi yang dapat mempengaruhi ratusan bahan kimia yang berbeza. Dan dengan sendirinya, sistem ini merangkumi sejumlah mekanisme pengawalseliaan lain, beberapa di antaranya meningkatkan pembekuan darah, sementara yang lain menurunkannya.

Memandangkan betapa pentingnya sistem hemostasis untuk fungsi tubuh yang stabil, pelbagai kaedah telah dikembangkan dalam perubatan klinikal untuk mengkaji reaksi pelindung tubuh ini. Analisis yang paling biasa untuk kajian pembekuan darah adalah penentuan koagulogram, yang merangkumi menentukan masa yang diperlukan untuk menghentikan pendarahan dan bilangan pelbagai faktor sistem ini. Kajian ini memberikan banyak maklumat mengenai keadaan tubuh secara keseluruhan, kerana fungsi normal sistem hemostasis bergantung pada fungsi yang betul dari berbagai organ dan sistem, sehingga gangguan dalam pekerjaannya tercermin dalam koagulogram.

Terdapat sebilangan petunjuk yang memerlukan pelaksanaan kajian ini secara wajib. Pertama, penentuan koagulogram adalah wajib sebelum operasi - semasa operasi, integriti aliran darah terganggu dengan ketara, yang harus dihapuskan oleh sistem hemostasis. Jika tidak, perkembangan komplikasi teruk dalam tempoh selepas operasi adalah mungkin. Kedua, analisis ini sering diresepkan untuk wanita hamil - kerana perubahan hormon yang kuat, pelbagai gangguan pembekuan darah mungkin terjadi, baik ke arah penurunan atau peningkatannya. Ketiga, definisi koagulogram adalah wajar untuk penyakit pelbagai organ yang mempunyai hubungan satu sama lain dengan proses pembekuan darah - pertama, ini adalah hati, limpa, sumsum tulang, dan sistem kardiovaskular. Penyakit autoimun juga mempunyai kesan terhadap pembentukan gumpalan darah. Akhirnya, menentukan aktiviti sistem pembekuan darah adalah berguna dan, dalam beberapa kes, perlu sebelum menetapkan ubat tertentu - antikoagulan (mis. Heparin), asid asetilsalisilat, kontraseptif hormon.

Derma darah untuk menentukan aktiviti sistem pembekuan memerlukan beberapa persiapan. 8-12 jam sebelum kajian, anda tidak boleh makan makanan, minuman beralkohol, kopi atau teh yang kuat. Sebilangan parameter koagulogram mempunyai ketidakstabilan tertentu, terutama dalam keadaan tertekan bagi tubuh, oleh itu, sebelum dan semasa ujian, anda tidak boleh gugup, menjalani latihan fizikal yang berat. Sejurus sebelum pengambilan sampel darah, seseorang diberi segelas air bersih - ini meningkatkan ketepatan kajian. Darah diambil dari urat di lengan dan segera mula menentukan petunjuk utama.

Terdapat ujian darah asas dan terperinci untuk menentukan koagulogram. Norma koagulogram asas kelihatan seperti ini:

Walaupun terdapat sebilangan besar petunjuk, biasanya bentuk koagulogram asas hanya mengandungi yang utama - kepekatan fibrinogen, masa pembekuan, masa pengkalsifikasi semula diaktifkan (ABP), masa tromboplastin separa diaktifkan (APTT), indeks prothrombin, masa trombin, jumlah fibrin-monomerik larut kompleks. Berdasarkan nilai-nilai ini, secara tidak langsung anda dapat menentukan aktiviti suatu faktor.

Waktu pembekuan darah adalah salah satu petunjuk asas, yang ditentukan oleh salah satu yang pertama. Nilainya bergantung pada jenis bahan tiub di mana penunjuk ditentukan. Dalam bekas kaca, pembentukan gumpalan darah biasanya berlangsung dari 5 hingga 7 minit, sementara dalam tabung silikon masa pembekuan normal adalah 12-25 minit. Oleh kerana terdapat perbezaan yang besar antara dua norma penunjuk ini, bergantung pada bahan bekas, borang analisis mesti menentukan sama ada tiub silikon atau bukan silikon digunakan untuk ini. Pemanjangan penunjuk ini menunjukkan penurunan aktiviti sistem hemostasis atau peningkatan kemampuan trombolitik darah, dan pembentukan darah beku yang lebih cepat menunjukkan fenomena yang bertentangan - peningkatan aktiviti pembekuan darah, atau penurunan sistem antitrombin. Punca fenomena ini ditentukan oleh petunjuk lain dari koagulogram.

Kepekatan fibrinogen - salah satu protein utama sistem hemostatik - juga merupakan petunjuk utama koagulogram. Protein larut ini semasa pembentukan bekuan darah berubah menjadi helai fibrin tidak larut, yang membentuk gumpalan darah. Norma kandungannya adalah 2-4 g / l plasma darah, yang merupakan kadar yang cukup tinggi. Adalah biasa bahawa pada wanita hamil pada malam sebelum kelahiran (pada trimester ketiga), terdapat peningkatan kandungan fibrinogen menjadi 6 g / l, yang merupakan persiapan normal tubuh untuk pendarahan yang menyertai kelahiran anak. Walau bagaimanapun, anda harus berhati-hati memantau penunjuk ini - peningkatannya yang berlebihan dapat menyebabkan pembekuan darah tepat di dalam aliran darah, yang mendasari permulaan DIC, yang sering menyebabkan kematian manusia. Selain kehamilan, tahap fibrinogen meningkat dengan pelbagai proses keradangan, kejutan pelbagai asal usul, gangguan endokrin.

Penurunan penunjuk koagulogram ini adalah penyebab peningkatan pendarahan dan peningkatan waktu pembekuan darah. Penyebab keadaan ini adalah beberapa penyakit hati (hepatitis, sirosis), kekurangan vitamin (K, C, B) dan penyakit berkaitan saluran gastrointestinal (dysbiosis, penyakit Crohn, sindrom malabsorpsi), pengambilan ubat tertentu, dan juga yang kedua tahap DIC.

Waktu pengiraan semula yang diaktifkan (ABP) dalam koagulogram mencirikan seberapa cepat tahap ion kalsium (yang terlibat dalam pembentukan bekuan darah) dalam plasma darah dipulihkan. Fenomena biasa adalah nilai penunjuk ini dalam jarak antara 1 hingga 2 minit (60-120 saat). Peningkatan dalam jangka waktu pengkalsifikasi semula menunjukkan penurunan aktiviti pembekuan darah, yang merupakan akibat dari jumlah platelet yang tidak mencukupi dalam darah atau rendahnya fungsi mereka, kekurangan faktor utama sistem hemostasis, peningkatan aktiviti sistem antitrombin, dan juga pada tahap kedua sindrom DIC, ketika kelelahan seluruh sistem pembekuan darah diperhatikan.
Penurunan waktu pengkalsifikasi menunjukkan peningkatan trombosis - dengan trombophlebitis dan trombosis.

Masa tromboplastin separa diaktifkan (APTT) - mencirikan masa yang diperlukan untuk pembentukan bekuan darah. Norma parameter koagulogram ini adalah 35-45 saat, tetapi dengan penggunaan jenis reagen tertentu, 28-35 saat dapat dianggap sebagai norma. Memendekkan waktu ini bukan merupakan tanda klinikal ciri gangguan, tetapi peningkatannya yang ketara berlaku dengan penggunaan antikoagulan (heparin), kekurangan atau kongenital faktor utama pembekuan darah (misalnya, hemofilia), dengan beberapa penyakit autoimun (lupus eritematosus sistemik).

Indeks prothrombin adalah nisbah masa pembekuan plasma manusia dengan nilai rujukan. Penunjuk koagulogram ini dinyatakan dalam peratus dan biasanya 78-142%. Indeks prothrombin adalah nilai paling tepat yang menentukan kecekapan keseluruhan sistem hemostasis. Penurunan indikator ini adalah tanda pembekuan darah rendah, yang berlaku akibat kekurangan faktor utama, kekurangan vitamin K, penyakit hati dan saluran gastrousus. Peningkatan indeks prothombin menunjukkan risiko tinggi trombosis dan gangguan yang berkaitan - infark miokard, strok, kerosakan ginjal, tromboemboli pelbagai kapal.

Waktu trombin adalah petunjuk yang berkait rapat dengan tahap fibrinogen dalam darah. Secara fizikal, ia adalah masa di mana sejumlah fibrinogen masuk ke fibrin tidak larut - norma adalah dari 10 hingga 20 saat. Dengan peningkatan pada masa ini, penurunan tahap fibrinogen diperhatikan, atau fenomena ini disebabkan oleh aktiviti sistem dan faktor fibrinolitik - misalnya, dengan penyakit hati, pankreatitis. Juga, peningkatan masa trombin berlaku dengan penggunaan antikoagulan. Penurunan penunjuk koagulogram ini diperhatikan pada trimester terakhir kehamilan dan faktor lain yang menyebabkan peningkatan tahap fibrinogen dalam darah.

Jumlah kompleks fibrin-monomer larut - protein ini adalah perkaitan peralihan antara fibrinogen dan fibrin. Norma kandungan mereka dalam plasma darah adalah 3,36-4,0 mg per 100 ml plasma. Peningkatan bilangan kompleks ini menunjukkan peningkatan aktiviti sistem hemostatik. Penurunan indikator ini diperhatikan dengan penurunan umum dalam aktiviti sistem pembekuan darah. Petunjuk ini adalah yang pertama bertindak balas terhadap penggunaan antikoagulan, oleh itu ia adalah kaedah yang paling tepat dan sensitif untuk menentukan keberkesanan terapi antikoagulan, yang banyak digunakan dalam amalan klinikal.

Sebagai aturan, setelah melakukan analisis untuk menyusun koagulogram dasar, yang digunakan untuk mengesahkan masalah dengan pembekuan darah, penelitian lanjutan dilakukan. Tujuan mendapatkan koagulogram yang diperluas adalah untuk menentukan dengan lebih tepat penyebab gangguan pendarahan tertentu. Analisis lanjutan mengenal pasti pelbagai petunjuk tambahan.

Protein C adalah salah satu faktor antikoagulan yang paling penting. Tahapnya dinyatakan sebagai peratusan penunjuk rujukan, kadar definisi dalam koagulogram yang diperluas adalah 60-140%. Dengan penurunan indikator ini, sistem pembekuan darah mulai berlaku, yang menyebabkan peningkatan trombosis. Penyebab penurunannya adalah penyakit hati dan kekurangan vitamin K, yang sering terjadi akibat dysbiosis usus besar. Juga, penurunan protein C mungkin disebabkan oleh faktor genetik..

D-dimer adalah produk penguraian separa gumpalan fibrin (trombus), oleh itu, dengan peningkatan trombosis, tahap penunjuk ini juga meningkat. Kadar kandungan - jumlahnya tidak boleh melebihi 500 ng / l. Pada wanita hamil pada trimester terakhir, kerana peningkatan aktiviti sistem hemostatik secara umum, tahap D-dimer mungkin sedikit melebihi norma. Dalam kes lain, peningkatan yang signifikan dalam indikator ini adalah gejala tromboflebitis, gangguan pada diabetes mellitus dekompensasi, dan toksikosis.

Antithrombin-3, serta protein C, adalah faktor antikoagulan, norma dari 75 hingga 110% dari nilai rujukan. Peranan khas dimainkan oleh penurunan tajam dalam kandungan faktor ini, kerana dalam situasi seperti itu, risiko trombosis dengan perkembangan embolisme atau bahkan sindrom DIC meningkat dengan ketara..

Antibodi terhadap fosfolipid, juga disebut antibodi lupus, biasanya tidak ada sepenuhnya dalam darah. Penampilan mereka dalam plasma adalah tanda lupus erythematosus sistemik, penyakit autoimun yang teruk. Penjelasan kandungan plasma mereka dalam kerangka koagulogram yang diperluas disebabkan oleh fakta bahawa jenis antibodi ini memusnahkan platelet dan dengan demikian mengurangkan pembekuan darah secara tajam.

Kiraan platelet jarang ditentukan ketika menentukan koagulogram, kerana selalunya nilai ini sudah diketahui dari ujian darah umum. Walau bagaimanapun, peranan platelet, yang normalnya 180-320 miliar seliter, dalam pengembangan pembekuan darah sangat besar, jadi tidak masuk akal untuk memulakan penyelidikan tanpa terlebih dahulu menentukan jumlahnya.

Video latihan untuk menyahkod koagulogram adalah normal dan dengan penyimpangan

- Kami mengesyorkan anda mengunjungi bahagian kami dengan bahan menarik mengenai topik serupa "Pencegahan Penyakit"

Coagulogram - ujian pembekuan darah

Darah manusia mempunyai keupayaan untuk membeku semasa keluar dari kapal. Ini adalah pertahanan semula jadi terhadap pendarahan akibat kecederaan. Apa itu koagulogram adalah ujian darah yang memberikan maklumat mengenai keadaan sistem pembekuan. Ini termasuk kajian mengenai platelet, protein, penentuan masa pembekuan. Berapa hari ujian darah dilakukan untuk koagulogram bergantung pada jumlah kajian. Biasanya tempohnya adalah 1-3 hari.

Hemostasiogram dan koagulogram - apa perbezaannya

Hemostasiogram dan koagulogram adalah satu dan kajian yang sama. Ini menunjukkan keadaan sistem pembekuan. Nama hemostasiogram berasal dari konsep hemostasis - mengekalkan keadaan darah yang stabil. Ujian darah untuk koagulogram digunakan pada orang dewasa dan kanak-kanak.

Analisis apa yang dimaksudkan dengan koagulogram? Ini adalah kajian di mana jumlah bahan yang bertanggungjawab untuk pembekuan darah ditentukan. Sekiranya terdapat sedikit bahan tersebut, darah membeku dengan buruk. Dengan kecederaan ringan, pendarahan teruk mungkin timbul. Pembekuan yang lemah dikaitkan dengan hemofilia..

Sekiranya terdapat banyak bahan yang bertanggungjawab untuk pembekuan darah, maka pembekuan darah terbentuk pada seseorang. Mereka mengganggu aliran darah yang normal, serangan jantung, strok, tromboemboli paru berlaku.

Terdapat dua jenis koagulogram. Coagulogram standard ditetapkan semasa pemeriksaan awal. Sekiranya penyimpangan dikesan di dalamnya, koagulogram diperluas ditetapkan. Pemeriksaan standard merangkumi penentuan masa pembekuan, IPT, APTT dan fibrinogen. Dalam analisis yang diperluas, semua faktor pembekuan, D-dimer, kompleks monomer larut diperiksa..

Kepada siapa dan dalam keadaan apa boleh diberikan koagulogram

Mengapa koagulogram darah ditetapkan? Ujian darah seperti itu diperlukan untuk mendiagnosis penyakit yang disertai dengan peningkatan atau kelemahan pembekuan darah. Petunjuk untuk pelantikan ujian darah untuk koagulogram:

  • penyembuhan luka yang teruk dengan pendarahan yang berpanjangan;
  • penampilan lebam yang tidak masuk akal pada kulit;
  • kawalan rawatan antikoagulan;
  • penggunaan kontraseptif hormon jangka panjang;
  • penyakit kronik jantung, hati, buah pinggang;
  • patologi autoimun.

Wanita ditetapkan analisis semasa merancang kehamilan dan selama itu. Koagulogram ditunjukkan sebagai persediaan untuk operasi dengan jumlah kehilangan darah yang dirancang.

Cara mengambil ujian koagulogram

Penting untuk mengetahui bagaimana koagulogram muncul dengan betul. Diagnosis dan rawatan seterusnya bergantung pada kebolehpercayaan hasilnya. Anda boleh mengambil ujian darah untuk koagulogram pada bila-bila masa, tetapi anda tidak dapat menyimpan sampel darah selama lebih dari 4 jam. Oleh itu, adalah optimum untuk menderma darah pada waktu pagi sehingga dapat diperiksa dengan segera di makmal..

Dari mana darah itu datang? Untuk ujian darah untuk koagulogram, diperlukan darah vena, atau lebih tepatnya, plasma. Ini adalah cairan yang tersisa setelah penyingkiran sel darah merah, sel darah putih dan platelet. Setelah mengambil darah dari urat, ia dikumpulkan dalam tabung uji dengan antikoagulan kimia - natrium sitrat. Bahan ini menjadikan protein pembekuan tidak berubah. Jumlah darah yang diperlukan untuk analisis adalah 5 ml. Gunakan tiub vakum khas - vakuteynery. Mereka sudah mengandungi bahan pengawet.

Cara mempersiapkan ujian darah dengan betul untuk koagulogram

Cara penyediaan sampel darah dengan betul biasanya dijelaskan oleh doktor atau jururawat. Pagar dilakukan dengan perut kosong, pesakit dibenarkan mengambil makanan untuk kali terakhir selewat-lewatnya 8 jam sebelum kajian. Keadaan subjek yang tenang adalah penting, oleh itu, sebelum mengambil darah untuk coagulogram, dia perlu duduk selama beberapa minit.

Sehari sebelum pemeriksaan, jika boleh, tekanan, latihan fizikal yang besar harus dielakkan. Anda tidak boleh merokok, minum alkohol. Pesakit mesti memberitahu doktor mengenai ubat-ubatan yang diambilnya. Sekiranya sebilangan ubat boleh ditinggalkan buat sementara waktu, ini harus dilakukan. Anda boleh mengambil coagulogram semasa haid, ini tidak mempengaruhi hasilnya. Sekiranya seorang wanita mengalami haid, analisis boleh dilakukan pada setiap hari kitaran.

Apa yang mempengaruhi hasil analisis pada koagulogram?

Kegagalan mematuhi peraturan untuk menderma darah atau menyimpannya boleh memutarbelitkan hasil kajian. Memberi kesan negatif terhadap hasilnya:

  • tekanan
  • senaman fizikal yang berat;
  • merokok, minum alkohol;
  • makan dengan segera sebelum mengikuti ujian;
  • kekurangan antikoagulan in vitro;
  • penyimpanan biomaterial jangka panjang.

Tidak disyorkan untuk melakukan ujian darah untuk koagulogram dari kateter vena, yang biasanya dijumpai pada pesakit di unit rawatan intensif. Mungkin terdapat kesan heparin di kateter yang menipiskan darah.

Berapa hari coagulogram dibuat

Berapa lama koagulogram dibuat bergantung pada jumlah kajian. Analisis standard dengan definisi 4-5 indikator dilakukan di mana-mana klinik, masa pelaksanaan koagulogram adalah satu hari. Analisis yang meluas dilakukan dengan reagen khas di makmal besar. Hasilnya diberikan dalam 2-3 hari. Jangka hayat analisis standard ialah 10 hari..

Jadual norma koagulogram pada kanak-kanak dan orang dewasa

Jadual menunjukkan nilai normal semua petunjuk koagulogram pada kanak-kanak dan orang dewasa.

IndeksAnak-anakDewasa
Platelet200-400x10 9 / l180-420x10 9 / l
D-dimerhingga 286 ng / mlhingga 286 ng / ml atau hingga 0.25 mg / l
APTTV25-36 saat25.4-36.9 saat
Antithrombin III70-125%80-125%
Masa pembekuan4-9 minit5-10 minit
Indeks masa Prothrombin92-100%92-100%
Protein S50-120%Pada lelaki 75-145% Pada wanita 55-125%
Protein C70-120%70-140% atau 2.82-5.65 mg / l
Fibrinogen2-4 g / l200-400 mg% atau 2-4 g / l
Masa trombin10-15 saat14-20 saat
Antikoagulan Lupus31-44 saat31-44 saat
Masa Pengiraan Semula Plasma60-120 saat60-120 saat
Masa pengiraan semula plasma diaktifkan50-70 saat50-70 saat

Kadar koagulogram pada kanak-kanak berbeza mengikut usia.

Penyahkodan penunjuk koagulogram

Penyahkripsi koagulogram darah hanya dilakukan oleh doktor. Dia menilai semua komponen kajian, mengambil kira aduan pesakit, data pemeriksaan. Barulah diagnosis dibuat. Berdasarkan beberapa petunjuk koagulogram, diagnosis tidak dibuat. Semasa penyahkodan indikator mengambil kira kebenaran analisis.

Penunjuk koagulogram ini bermaksud masa tromboplastin separa diaktifkan. Kadang-kadang dipanggil separa masa dan disulitkan sebagai aptv. Ia menilai kerja pembekuan faktor X. Ia digunakan untuk menilai kadar pembentukan enzim prothrombinase..

Tahap fibrinogen

Protein, faktor pembekuan pertama. Dalam koagulogram, fibrinogen menunjukkan pembentukan fibrin. Terbentuk di hati. Peningkatan fibrinogen adalah faktor dalam perkembangan trombosis dan penyakit jantung. Ia juga merupakan protein fasa akut proses keradangan..

Prothrombin

Ini adalah faktor pembekuan II. Daripadanya, trombin terbentuk - protein yang menyebabkan pembentukan gumpalan darah. Prothrombin disintesis dalam hati oleh vitamin K.

Prothrombin B Pantas

Petunjuk ini menentukan aktiviti pembentukan prothrombin. Plasma pesakit dan plasma kawalan orang yang sihat dibandingkan. Juga ditentukan PTI - prothrombin index. Ini adalah peratusan masa di mana plasma yang sihat jatuh ke waktu subjek.

INR adalah nisbah masa prothrombin pesakit dengan nilai purata masa prothrombin. Digunakan untuk memantau rawatan dengan antikoagulan. Pemeriksaan INR setiap tiga bulan terapi.

Masa pembekuan Lee White

Menentukan jangka masa pendarahan membolehkan anda menilai keadaan pautan hemostasis vaskular-platelet. Sayatan kecil dibuat di cuping telinga dengan scarifier. Kemudian ukur tempoh pendarahan dan tentukan berapa lama darah mula membeku.

Waktu pembekuan Lee-White adalah masa di mana gumpalan darah terbentuk di dalam tiub kaca tanpa bahan pengawet..

Masa trombin

Petunjuk utama koagulogram, menunjukkan kerja sistem pembekuan. Merangsang pembentukan trombus dengan menukar fibrinogen menjadi fibrin.

Enzim pembekuan

Terdapat tiga belas faktor pembekuan. Mereka ditunjukkan dalam angka Romawi:

  • I - fibrinogen;
  • II - prothrombin;
  • III - tromboplastin tisu;
  • IV - kalsium;
  • V adalah faktor labil;
  • VI - diandaikan bahawa ia tidak wujud;
  • VII - proconvertin;
  • VIII - faktor antihemofilik;
  • IX - Faktor Krismas;
  • X adalah faktor Stuart;
  • XI - prekursor tromboplastin plasma;
  • XII - Faktor Hageman;
  • XIII - faktor penstabilan fibrin.

Faktor tidak aktif adalah proenzim. Apabila proses pembekuan bermula, mereka menjadi aktif dan berubah menjadi enzim. Hasil dari semua enzim adalah pembentukan fibrin. Ini adalah protein yang menguatkan pembekuan darah dan menghalangnya daripada pecah..

Masa dan masa pengiraan semula plasma diaktifkan

Ini adalah masa di mana plasma platelet membeku. Masa diaktifkan adalah masa lipatan plasma apabila kalsium klorida ditambahkan ke dalamnya. Analisis ini menggambarkan tahap utama pembekuan darah..

Antikoagulan Lupus

Ini adalah antibodi yang terbentuk terhadap lemak dan kompleks protein lemak. In vitro dapat memanjangkan masa APTT dan prothrombin. Mempengaruhi kerja protein C, meningkatkan risiko trombosis.

D-dimer

Ini adalah protein yang dihasilkan oleh pemecahan fibrin. Pengenalan mereka menunjukkan adanya pembekuan darah di dalam badan. Analisisnya tidak spesifik, hanya menentukan sama ada terdapat gumpalan darah atau tidak. Penyetempatan trombus tidak dapat dinilai oleh faktor ini..

Kompleks Monomerik Fibrin Larut

RFMC adalah zarah-zarah pembekuan darah yang memasuki aliran darah ketika mereka hancur. Dibentuk dengan peningkatan trombosis.

Platelet

Platelet adalah sel darah dari mana pembekuan darah terbentuk. Platelet dihasilkan oleh sumsum tulang merah. Di dalam sumsum tulang terdapat megakaryocytes - sel besar. Plat darah kecil - platelet - sentiasa dipisahkan darinya. Satu megakaryocyte dapat menghasilkan sehingga 4000 platelet.

Sekiranya dinding saluran darah rosak, aliran platelet bergegas ke tempat ini. Mereka melekat satu sama lain dan dengan dinding vaskular. Ini membentuk gumpalan darah, yang menutup kerosakan dan mencegah pendarahan. Kiraan platelet biasanya ditentukan dalam ujian darah umum..

Protein C

Protein yang menekan fungsi sistem pembekuan. Menghalang peningkatan trombosis. Dibentuk di hati oleh vitamin K.

Protein S

Ini adalah protein yang meningkatkan tindakan protein C. Ia terbentuk di hati dengan tindakan vitamin K..

Antithrombin III

Protein ini, yang menghalang pembekuan darah, dalam bentuk aktif. Menyokong aliran darah normal melalui saluran, mencegah pembentukan gumpalan darah di dalamnya.

Punca koagulogram tinggi dan rendah

Sekiranya semua petunjuk koagulogram adalah normal, ini menunjukkan fungsi penuh sistem pembekuan. Penyimpangan dari norma ke sisi yang lebih besar atau lebih kecil adalah tanda-tanda pelbagai penyakit.

Jadual penyimpangan koagulogram

IndeksDi atas normaDi bawah normal
PlateletKeadaan ini disebut trombositosis, berkembang dengan:
penyakit malignan sumsum tulang;
berdarah
penyakit berjangkit;
proses keradangan kronik;
anemia kekurangan zat besi kronik;
limpa terpencil.
Keadaan ini disebut trombositopenia, berkembang dengan:
anemia aplastik;
Anemia kekurangan B12;
leukemia akut;
rawatan dengan sitostatik, persediaan interferon;
barah maju;
purpura trombositopenik.
D-dimerIa diperhatikan dengan trombosis dan tromboemboli arteri pulmonari, urat varikos, serangan jantung, strok. Peningkatan sementara berlaku selepas pembedahan atau kecederaan. Kebiasaannya diperhatikan sepanjang tempoh melahirkan anak.Ketiadaan itu menunjukkan bahawa tidak ada gumpalan darah di dalam badan.
Masa pembekuankekurangan faktor pembekuan;
penyakit keturunan;
penyakit hati
rawatan heparin.
akibat pendarahan semasa operasi, kelahiran anak;
DIC;
sebagai kesan sampingan beberapa pil perancang.
APTTVKeadaan ini disebut hypocoagulation, ia berlaku dengan: rawatan dengan heparin;
kekurangan fibrin kongenital;
kekurangan fibrin yang diperoleh - dengan sirosis;
hemofilia;
kekurangan vitamin K;
pemindahan darah.
Hypercoagulation, berlaku dengan DIC atau persampelan yang tidak betul.
Antithrombin IIIrawatan antikoagulan;
hepatitis akut dan pankreatitis;
kekurangan vitamin K;
keradangan di dalam badan.
kekurangan kongenital;
III trimester kehamilan;
penyakit trombotik;
DIC;
sirosis hati;
penggunaan kawalan kelahiran jangka panjang.
Prothrombinpenyakit trombotik;
rawatan dengan barbiturat, antihistamin;
kawalan kelahiran;
tumor malignan.
keturunan kekurangan faktor pembekuan;
kekurangan vitamin K;
DIC;
sirosis hati.
Protein STidak kelihatankeradangan akut;
kecacatan kelahiran dalam pembentukan protein;
mengambil antikoagulan;
kehamilan.
Protein CTidak kelihatankekurangan kongenital;
sirosis hati;
DIC;
mengambil antikoagulan.
Masa trombinkekurangan fibrinogen;
DIC;
rawatan dengan heparin, urokinase dan streptokinase;
hepatitis dan sirosis.
Jarang, ia berlaku pada fasa pertama DIC.
Fibrinogenkeradangan akut;
beberapa penyakit berjangkit;
kehamilan;
serangan jantung dan strok;
hipotiroidisme;
penyakit onkologi;
mengambil hormon, kawalan kelahiran.
hepatitis, sirosis;
DIC;
keadaan kongenital;
kekurangan asid askorbik, vitamin B12;
keracunan racun ular;
leukemia myeloid.
Antikoagulan LupusRawatan HeparinKetiadaan menunjukkan ketiadaan pembekuan darah

Adalah mustahil untuk menilai sendiri hasil koagulogram. Semua petunjuk secara agregat dinilai oleh doktor dan menentukan diagnosis, dengan mengambil kira aduan dan manifestasi klinikal penyakit ini. Harus diingat bahawa petunjuk koagulogram berbeza bergantung pada ketepatan penyediaan dan penyampaian analisis. Hampir semua petunjuk koagulogram berubah pada wanita hamil.

Coagulogram: norma dan tafsiran hasilnya

Koagulogram adalah analisis hematologi komprehensif yang bertujuan untuk menilai kemampuan pembekuan darah. Darah pada koagulogram mesti didermakan jika terdapat penyakit jantung yang serius dan saluran darah atau pembedahan dirancang. Juga, koagulogram setiap trimester dilakukan oleh wanita hamil.

Analisis ini mempunyai nama lain - hemostasiogram. Coagulogram asas ditetapkan pada peringkat pertama diagnosis. Sekiranya doktor melihat adanya penyimpangan dari norma-norma yang telah ditetapkan, dia akan mengarahkan pesakit ke kajian lanjutan. Ini membolehkan anda menilai pelanggaran yang ada, bukan hanya secara kualitatif, tetapi juga secara kuantitatif..

Video: apa itu koagulogram? Apakah kepentingannya dalam diagnosis?

Apa itu koagulogram?

Untuk menjawab soalan ini sepenuhnya, anda harus memulakan dengan mekanisme pembekuan darah. Mengapa ia diperlukan? Andaikan seseorang itu memotong dirinya secara tidak sengaja. Pada detik yang sama, proses yang kompleks dan sangat penting mula berlaku dalam fokus kerosakan tisu - pembentukan gumpalan darah - pembekuan darah, dengan mana tubuh "menutup" luka untuk mencegah kehilangan darah. Kita terbiasa melihat pendarahan yang cepat sebagai sesuatu yang wajar dan dianggap begitu saja, sementara itu, bahkan gangguan sedikit pun dalam fungsi sistem pembekuan mengancam kita dengan akibat yang fatal..

Masalahnya adalah bahawa sepanjang hidup kita, badan kita harus berhenti berdarah berkali-kali: besar dan kecil, dangkal dan dalaman. Mekanisme hemostasis berfungsi bukan hanya dalam keadaan yang melampau (luka, luka bakar), tetapi juga dalam keadaan yang biasa - seperti haid atau proses keradangan tempatan yang merosakkan saluran kecil dan kapilari.

Sekiranya darah tidak memiliki kemampuan untuk membeku, fungsi normal tidak mungkin dilakukan, apatah lagi mengatasi cedera serius, penyakit, atau menjalani pembedahan. Dan untuk menilai kerja sistem hemostasis, perlu dilakukan koagulogram - norma-norma untuk orang dewasa, kanak-kanak dan wanita hamil di dalam jadual akan disampaikan kepada perhatian anda lebih lanjut.

Selain aktiviti sistem pembekuan darah yang tidak mencukupi, ada juga kelebihan, yang tidak kurang berbahaya bagi kesehatan. Gumpalan darah yang terbentuk tidak perlu dapat menyumbat saluran darah yang penting, menyebabkan kebuluran oksigen atau bahkan nekrosis organ dan bahagian tubuh tertentu.

Sistem hemostasis manusia

Mari kita fahami secara terperinci apa yang terdiri daripada sistem pembekuan darah:

Komponen pertama adalah sel rata endotelium yang melapisi permukaan dalaman dinding vaskular dan rongga jantung. Apabila sel-sel ini teriritasi akibat pelanggaran integriti kapal, mereka mula menghasilkan bahan aktif secara biologi: nitrik oksida, trombomodulin, prostacyclin. Darah bertindak balas terhadap sebatian ini dan mula membeku;

Komponen kedua adalah platelet darah, yang disebut platelet dan merupakan salah satu komponen darah yang paling penting. Mereka memiliki kemampuan unik untuk saling melekat erat, membentuk plag hemostatik primer di tempat kerosakan pada kapal, iaitu dengan segera menutup "lubang" yang dihasilkan;

Komponen ketiga adalah faktor darah plasma. Terdapat lima belas keseluruhan, dan kebanyakan daripadanya adalah enzim dalam struktur biokimia mereka. Tugas faktor plasma adalah membentuk bekuan fibrin yang akan menghentikan pendarahan sepenuhnya. Kemudian, pada ketika ini, proses pertumbuhan semula tisu akan bermula, tetapi itu kisah lain..

Oleh itu, gangguan hemostatik dapat disebabkan oleh kerusakan salah satu komponen di atas sistem pembekuan darah, dan untuk memastikan tidak ada masalah atau untuk menentukan penyebabnya yang tepat, doktor menetapkan koagulogram semasa kehamilan, sebelum pembedahan yang akan datang atau sekiranya terdapat penyakit jantung dan vaskular yang serius.

Jenis dan petunjuk koagulogram

Hemostasiogram merangkumi sebilangan besar parameter darah yang berlainan, tidak semuanya diperlukan dalam keadaan diagnostik tertentu. Oleh itu, biasanya doktor memutuskan petunjuk koagulogram mana yang harus ditentukan pada pesakit. Terdapat beberapa ujian standard untuk tujuan yang berbeza: sebelum operasi yang dirancang, semasa kehamilan, selepas strok atau serangan jantung, mengikuti rawatan dengan ubat-ubatan yang mempengaruhi pembekuan darah, untuk tujuan pencegahan, dan sebagainya. Setiap koagulogram khas terdiri daripada sekumpulan petunjuk tertentu, tetapi jika hasil diagnostik menyimpang dari norma, doktor akan menetapkan analisis lanjutan untuk menilai gangguan hemostatik yang ada dengan lebih objektif.

Kajian ini boleh dibahagikan kepada tiga bahagian, mengikut tahap pembekuan darah, di mana parameter koagulogram tertentu terlibat:

Tahap 1 - penyempitan saluran darah yang rosak, yang dengan sendirinya membantu mengurangkan kehilangan darah. Doktor dan pembantu makmal memanggil proses ini "pembentukan prothrombinase";

Tahap 2 - agregasi platelet dan pembentukan palam utama di tempat pelanggaran integriti dinding saluran darah. Benar disebut sebagai "pembentukan trombin";

Tahap 3 - "plexus" dari rangkaian elastik helai protein yang disebut fibrin. Ia menutup palam utama, menempel di tepi lubang dan mengetatkannya, dan kemudian platelet berbaris padat di sel mesh. Ternyata sejenis tampalan yang akhirnya menghentikan pendarahan. Dalam perubatan, tempoh pembekuan ini ditunjukkan oleh frasa "pembentukan fibrin".

Sekarang kita memanggil petunjuk koagulogram yang berkaitan dengan masing-masing tiga tahap hemostasis:

Masa pembekuan Lee White;

Indeks pengaktifan kenalan;

Masa Pengiraan Semula Plasma (GRP);

Masa Pengkalsifikasi Semula Diaktifkan (ABP);

Masa tromboplastin separa diaktifkan (APTT, APTT, ARTT);

Aktiviti faktor VIII;

Faktor aktiviti IX;

Faktor X aktiviti;

Aktiviti faktor XI;

Aktiviti faktor XII.

Sikap normalisasi antarabangsa - INR;

Prothrombin sebagai peratusan indeks Quick atau prothrombin (PTI);

Aktiviti Faktor II;

Aktiviti Faktor V;

Faktor VII Aktiviti.

Kepekatan kompleks fibrin-monomer larut.

Walau bagaimanapun, dalam menguraikan hasil koagulogram, petunjuk lain mungkin juga muncul yang mencerminkan fungsi fungsi darah yang berlawanan - fibrinolitik, yang memainkan peranan yang sama pentingnya dalam tubuh manusia.

Sistem darah antikoagulan menghalang hemostasis sekiranya berlebihan dan melarutkan pembekuan darah yang tidak perlu sehingga tidak menyumbat lumen vaskular. Oleh itu, keseimbangan dinamik terbentuk dan peredaran darah normal di organ dan tisu terjaga..

Berikut adalah contoh khusus: trombus yang terbentuk di lokasi kerusakan kapal, proses regenerasi berlaku, dinding ditumbuhi, dan trombus tetap berada di dalam. Sekarang dia tidak diperlukan, kerana integriti kapal dipulihkan sepenuhnya. Lebih-lebih lagi, bekuan darah berbahaya kerana menyekat lumen kapal dan mengganggu peredaran darah yang bebas. Pada masa itulah sistem fibrinolitik dimasukkan ke dalam pekerjaan - komponennya melarutkan gumpalan darah yang tidak perlu dan mengeluarkannya dari aliran darah. Di samping itu, seseorang mesti mengatur proses pembentukan "tambalan", jika tidak, pada mulanya mereka mungkin begitu besar sehingga menutupi seluruh lumen kapal yang rusak. Salah satu komponen sistem fibrinolitik, antitrombin III, dipanggil untuk mengatasi tugas ini..

Dalam menyahkod hasil koagulogram yang diperluas, petunjuk berikut mengenai fungsi antikoagulan darah muncul:

Coagulogram standard (saringan)

Ujian darah ini merangkumi sekumpulan parameter pembekuan darah kritikal:

Prothrombin sebagai peratusan Quick (dalam amalan antarabangsa) atau indeks prothrombin PTI (di ruang pasca Soviet);

Hubungan Normalisasi Antarabangsa (INR);

Masa Tromboplastin Separa Diaktifkan (APTT);

Masa Thrombin (TV).

Coagulogram yang dipertingkatkan

Ini merangkumi petunjuk berikut:

Masa pembekuan Lee White;

Prothrombin sebagai peratusan Quick atau PTI;

Masa Pengiraan Semula Plasma (GRP);

Masa Pengkalsifikasi Semula Diaktifkan (ABP);

Masa tromboplastin separa diaktifkan (APTT, APTT, ARTT);

Hubungan Normalisasi Antarabangsa (INR);

Aktiviti faktor II dan V;

Aktiviti Faktor VII;

Aktiviti faktor VIII, IX dan IX;

Senarai ini mungkin sedikit berbeza di makmal yang berbeza, selain itu, seperti yang telah kami sebutkan di atas, ada pilihan khusus untuk hemostasiogram yang tidak standard, yang dirancang untuk menyelesaikan masalah diagnostik khas. Kadang-kadang doktor secara langsung ke arah analisis menunjukkan parameter darah yang perlu dia ketahui untuk menilai keadaan kesihatan pesakit tertentu dengan betul.

Kepada siapa dan mengapa ditetapkan koagulogram?

Kajian sifat hemostatik dan fibrinolitik darah ditunjukkan dalam situasi berikut:

Persiapan untuk campur tangan pembedahan yang dirancang atau kecemasan, termasuk bahagian caesar;

Penyakit jantung dan vaskular - infark miokard, strok, penyakit jantung koronari, fibrilasi atrium, angina pectoris, embolisme paru, vena varikos, tromboflebitis dan trombosis urat dalam;

Patologi sistem hematopoietik - hemofilia, trombositopenia, anemia, penyakit von Willebrand-Dian, mimisan yang kerap, lebam yang tidak dapat dijelaskan, haid yang tidak normal dan bintik-bintik antara haid;

Penyakit hati kronik - hepatosis berlemak atau alkoholik, sirosis, hepatitis;

Kehamilan (untuk tujuan pencegahan), toksikosis teruk, gestosis, ancaman keguguran, keguguran;

Kecurigaan DIC yang ada;

Penggunaan jangka panjang ubat kawalan kelahiran hormon yang menipiskan darah (Warfarin, Aspirin, Heparin, Trental dan lain-lain);

Jadual norma koagulogram pada orang dewasa dan kanak-kanak

Jadual di bawah menunjukkan nilai normal hemostasiogram lanjutan pada orang dewasa dan kanak-kanak. Harus diingat bahawa angka ini sedikit berbeza bergantung pada usia. Perbezaan yang ketara dalam kerja sistem darah hemostatik dan fibrinolitik hanya ciri bayi pramatang dan bayi yang sihat dalam dua bulan pertama kehidupan.

Adalah Penting Untuk Menyedari Vaskulitis