Kapal pecah di mata - penyebab, rawatan dan pencegahan

Mengikut keadaan mata, mereka menilai keadaan kesihatan manusia. Putih mata, yang berubah menjadi merah tanpa disangka, adalah hasil kapal yang pecah. Dalam beberapa kes, pendarahan kecil ini kelihatan seperti bintik kecil, tetapi kadang-kadang seluruh permukaan mata kelihatan merah.

Kapal yang pecah kadang-kadang menunjukkan perkembangan penyakit serius atau gangguan lain di dalam badan. Secara semula jadi, seseorang mencari kaedah untuk menghilangkan kecacatan, tetapi pertama sekali, penting untuk menentukan penyebab yang menyebabkan pendarahan, dan seberapa segera anda perlu mengambil langkah-langkah.

Mengapa kapal di mata pecah?

Mikroangiopati adalah kekalahan pada tubuh manusia kapilari kecil. Ia menjadi jelas kelihatan dengan kemerahan mata. Mikroangiopati adalah akibat pelbagai penyakit. Mempengaruhi di dalam badan semua kapal yang berubah secara patologi yang menjadi rapuh.

Pecah kapilari yang tidak berkaitan dengan penyakit serius seharusnya tidak menjadi perhatian. Kapilari mata adalah saluran rapuh dan nipis, tujuan utamanya adalah untuk mengekalkan aktiviti penting mata. Beban organ penglihatan yang berpanjangan menyebabkan pelanggaran peraturan nada vaskular, kekejangan akomodasi. Akibatnya, kapilari dipenuhi dengan darah, dindingnya terkoyak, yang menyebabkan pendarahan.

Punca pendarahan mata

Kerana pelbagai sebab, kapilari di mata mungkin pecah. Ada yang memerlukan perhatian, ada yang memerlukan rawatan perubatan segera. Anda perlu berhati-hati sekiranya masalah itu muncul dengan kerap.

Sebab yang paling biasa adalah:

  • Tekanan darah tinggi. Tekanan mendadak pada orang yang menderita hipertensi sering menyebabkan pendarahan di sklera. Gejala ini menunjukkan perkembangan hipertensi, kerana tidak ada manifestasi lain dari penyakit ini.
  • Overtrain fizikal. Ini berlaku untuk latihan dan peningkatan berat badan yang lebih tinggi pada atlet. Kapilari pada sklera pada wanita boleh pecah semasa melahirkan semasa percubaan, oleh itu penting untuk mengikuti cadangan doktor. Kekurangan aktiviti fizikal yang lengkap juga boleh menyebabkan pecahnya saluran mata. Badan yang tidak terlatih tidak dapat mengatasi walaupun beban kecil.
  • Diabetes mellitus, gangguan endokrin. Peningkatan glukosa darah dalam penyakit ini mempengaruhi kapilari, yang menyebabkan penipisan saluran darah. Beban kecil, kesukaran dalam metabolisme dan aliran darah menyebabkan pecahnya..
  • Penyakit oftalmik: keratitis, konjungtivitis. Dengan penyakit seperti itu, kapal mengembang dan pecah, disertai dengan gejala lain - peningkatan lak, gatal, terbakar, rasa tidak selesa.
  • Kecederaan mekanikal pada kepala dan mata. Lebam, pukulan menyebabkan kapal pecah.
  • Vitamin - kekurangan asid askorbik dan rutin - vitamin P menjadikan kapilari rentan, menyumbang kepada pecahnya.
  • Penyakit hematologi - purpura trombositopenik; hemofilia; leukemia; limfoma Mata merah untuk penyakit ini juga mempunyai gejala lain: hematoma di seluruh badan, lebam yang muncul setelah lebam ringan atau tanpa sebab.
  • Kepekaan cuaca yang meningkat, yang ditunjukkan oleh kemerahan sklera, adalah tindak balas badan terhadap perubahan iklim atau cuaca yang mendadak.
  • Pembentukan intraokular - tumor jinak atau ganas membawa kepada ubah bentuk dan pecahnya saluran darah.
  • Dinding saluran darah yang rapuh pecah setelah penggunaan pengencer darah yang berpanjangan.
  • Pembentukan intraokular - tumor jinak atau malignan menyebabkan ketegangan berlebihan dan peregangan semua bahagian mata, bersama dengan arteri dan kapilari kecil.
  • Myopia juga menyumbang kepada pendarahan yang kerap..

Sekiranya ada penyakit yang membawa kepada kerosakan vaskular, maka rawatan harus segera dilakukan.

Penyebab netral saluran mata pecah

Tanpa mempedulikan keadaan, mata merah menarik perhatian. Mustahil untuk menutup kecacatan. Ini tidak selesa. Mungkin terdapat banyak sebab mengapa hematoma berlaku. Sebilangan besar dari mereka benar-benar berkecuali, sampai tahap tertentu selamat..

Kapal pecah boleh disebabkan oleh sebab berikut:

  • Kerja berlebihan, ketegangan badan yang berlebihan. Selalunya kapal yang pecah muncul dengan keletihan yang teruk, insomnia, kurang tidur.
  • Beban visual yang panjang - kerja lama di komputer atau dengan dokumen, membaca, dan ini menyebabkan penipisan dan pecah kapilari nipis dan saluran darah.
  • Penggunaan kanta lekap yang berpanjangan - memprovokasi membran mukus kering, keletihan mata, kemerahan konjungtiva.
  • Udara dalaman yang terlalu kering, asap tembakau mudah menyebabkan pecahnya saluran darah, kemunculan hematoma.
  • Faktor semula jadi - cahaya matahari yang terang, panas terik, debu dan pasir, angin kencang.
  • Mengunjungi bilik wap, mandi menyebabkan lonjakan tekanan, menyebabkan pendarahan pada konjunktiva.
  • Tangisan yang berpanjangan menyumbang kepada kemerahan lapisan mata.
  • Pengambilan alkohol dan minuman tenaga yang berlebihan, kopi, merokok menyebabkan kemerahan pada sklera.
  • Kerengsaan berterusan pada mukosa mata kerana calar, geseran; kemasukan kosmetik, sabun, detergen, air.
  • Di samping itu, kapilari pecah ketika menggunakan produk ubat-ubatan, kosmetik yang habis atau berkualiti rendah; pengencer darah.

Dalam kes ini, rawatan tidak diperlukan, kerana penyebab seperti ini tidak menimbulkan ancaman kepada kesihatan. Cukup untuk berehat mata anda. Walau bagaimanapun, adalah penting untuk tidak melewatkan mereka yang akan menandakan perkembangan keadaan penyakit di dalam badan.

Pembuluh darah yang melebar di mata

Pendarahan berlaku paling kerap pada satu mata, dan kedua-dua mata cenderung terkena. Bergantung pada penyetempatan, beberapa bentuk pecahnya saluran darah dibezakan:

Di retina mata - ada kabur objek yang diperoleh, penglihatan merosot, lalat berkelip, bintik-bintik muncul di retina. Keadaan mata kembali normal setelah mengambil ubat hemostatik dan berehat.

Di orbit - berlaku kerana trauma pada tengkorak, mata, kadang-kadang dengan penyakit darah. Diiringi oleh anjakan bola mata yang tajam ke depan (buccalis); bifurcasi objek, kesakitan, gangguan penglihatan.

Ke dalam badan vitreous - patologi serius yang memerlukan rawatan perubatan kecemasan. Titik bergerak, kilatan cahaya, gangguan penglihatan diperhatikan. Rawatan yang tidak tepat pada masanya membawa kepada detasmen retina.

Di ruang anterior mata, ia sering berlaku dengan tekanan intraokular, sembuh secara bebas dalam 10 hari.

Pada sklera dan konjunktiva, pendarahan dapat dilihat dengan segera, semua sebab yang disenaraikan dapat memprovokasi.

Apa yang boleh dilakukan sebelum berjumpa doktor?

Ketegangan mata adalah salah satu penyebab kapal pecah. Perkara utama yang mengganggu seseorang dengan mata merah adalah sisi estetik. Oleh itu, semua orang mencari kaedah untuk menyelesaikan masalah dengan cepat. Terdapat sejumlah langkah yang dapat digunakan untuk memulihkan ketelusan mata dengan cepat..

Bantuan untuk mata harus diberikan bergantung pada faktor yang memprovokasi, sehingga anda dapat menghilangkan kecacatan dengan lebih cepat.

Pertama sekali, beri badan rehat. Cukup tidur, ubah diet anda. Ini akan membantu sekiranya keadaan tidak menyenangkan berlaku kerana terlalu banyak kerja, ketegangan saraf, kerja lama di komputer.

Mengambil ubat anti-hipertensi yang disyorkan oleh doktor anda akan membantu menghilangkan pendarahan yang disebabkan oleh hipertensi..

Melakukan senaman khas untuk mata membantu mengurangkan ketegangan pada organ visual..

Mandi kontras untuk mata membantu menguatkan dinding saluran darah. Air sejuk dituangkan ke dalam satu bekas kecil, dan suam ke dalam bekas yang lain. Selama beberapa minit, celupkan mata yang meradang ke dalam satu, kemudian ke dalam bekas lain dengan air.

Selalunya, kapilari pecah kerana pengambilan pelbagai bintik di mata. Angkat dengan kain bersih, kemudian bilas dengan air bersih..

Pada musim panas, gunakan cermin mata hitam yang melindungi mata anda dari sinar matahari, angin, debu, dan kotoran..

Apa yang perlu dilakukan sekiranya pendarahan muncul terlalu kerap?

Pendarahan yang berulang memerlukan pemeriksaan lengkap terhadap tubuh. Mungkin, patologi disebabkan oleh penyakit somatik, penyakit mata, kekurangan vitamin.

Setelah menemui sklera yang memerah, disarankan untuk melakukan tindakan berikut:

  • Perhatikan diet. Ia harus dikuasai oleh makanan yang kaya dengan vitamin C dan rutin. Terdapat banyak dari mereka dalam buah sitrus, selada, paprika, bayam.
  • Selsema harus dirawat dengan ubat antivirus. Mereka tidak memusnahkan kapilari kecil.
  • Hadkan perjalanan ke tab mandi, sauna.
  • Kurang masa untuk berada di bawah terik matahari, pakai cermin mata hitam.
  • Kurangkan aktiviti fizikal, jangan angkat berat.
  • Rehatkan mata setiap jam, bekerja lama di komputer.
  • Pelembap udara juga mesti berada di bilik berhawa dingin.

Tidak akan menjadi lebih baik kehidupan manusia jika organ penglihatan tidak berfungsi dengan normal. Anda boleh mencegah gangguan penglihatan dengan lawatan berkala ke pakar oftalmologi, terutama orang berusia lebih dari 40 tahun.

Apa yang tidak diingini dilakukan dengan kapal yang pecah?

Sebilangan orang, setelah menghadapi masalah ini, lebih suka mengatasinya dengan pelbagai kaedah, yang memperburuk keadaan mereka dan menyebabkan kemerosotan bola mata.

Apa yang benar-benar tidak dapat dilakukan semasa kapilari pecah:

  1. Gunakan titisan vasodilator. Mereka tidak membantu, tetapi membahayakan bola mata, memprovokasi penampilan bintik-bintik.
  2. Siram mata dengan teh. Teh tidak melegakan keradangan, tetapi menyumbang kepada perkembangan konjungtivitis.
  3. Abaikan kebersihan diri. Basuh tangan dengan kerap, jangan sentuh mata, berehat lebih lama.

Sekiranya anda yakin bahawa penyebab mata merah adalah penyakit dalaman badan, pergi ke doktor untuk membuat diagnosis dan menetapkan rawatan..

Sebab-sebab negatif: bila perlu risau

Ada kalanya penting untuk berwaspada dan berunding dengan pakar oftalmologi:

  • Gejala tambahan muncul, menunjukkan penyakit yang sebelumnya tidak didiagnosis.
  • Sebab negatif yang jelas: badan asing, trauma.
  • Penglihatan semakin teruk; tekanan kuat pada bola mata; kilatan warna muncul di depan mata, kekeruhan; sakit tajam.
  • Pecah kapal pada bayi yang menyusu atau anak yang lebih tua. Ubat-ubatan sendiri tidak boleh diterima, berunding segera dengan doktor mata.
  • Hematoma berdarah yang luas, dengan perubahan kedudukan badan di dalam mata, "berkilau".
  • Pendarahan tidak hilang selama lebih dari 14 hari, disertai dengan rasa sakit, gatal-gatal, bengkak.

Apa ubat yang boleh membantu?

Kapal yang pecah di mata adalah kecacatan yang kelihatan menarik perhatian. Tidak ada cara untuk menghilangkan hematoma dengan cepat. Ubat khas tidak akan membantu. Sekiranya pendarahan tidak berlaku kerana penyakit yang terpisah, maka ia akan sembuh dalam 10 hari.

Cuba untuk menyembuhkan penyakit, jangan menggunakan resipi ubat tradisional. Jangan basuh dengan teh atau kompres teh. Ini akan menyebabkan lebih banyak kemerahan, memprovokasi proses keradangan berjangkit. Jangan gunakan ubat vasoconstrictor.

Doktor mengesyorkan menggunakan kapal yang pecah untuk menggunakan pelbagai kompleks vitamin, termasuk ekstrak blueberry dan beta-karoten. Kompleks vitamin seperti itu sangat diperlukan dalam rawatan lebam bola mata yang besar.

Tetes yang boleh digunakan jika kapal di mata pecah

Titisan mata akan membantu membuang kapilari dan saluran darah yang pecah. Anda harus menggunakan ubat-ubatan yang melembapkan selaput lendir atau mengandungi vitamin cair yang menguatkan saluran darah dan kapilari, mencegah pendarahan di masa depan.

Beberapa ubat untuk mengatasi kemerahan pada mata: "Visine" (Visine); "Taufon" (Taufon); Glukosa cecair, titis dengan taurin; "Stillavit"; "Chilo-dresser"; "Air mata semula jadi".

Kompleks vitamin di mana terdapat vitamin A, P, E, C: Optiv; "Botol"; "Berkedip Intensif".

Mereka boleh digunakan walaupun dalam rawatan kanak-kanak. Mereka tidak mengandungi hormon, komponen terapi yang serius, mereka tidak akan mendatangkan bahaya. Pada masa yang sama, tetes dengan cepat menghilangkan kemerahan umum, terbakar, dan sesuai untuk penggunaan biasa. Ia tidak dapat diganti bagi mereka yang memakai kanta lekap, menghabiskan banyak masa di komputer.

Penting untuk diingat bahawa semua ubat boleh digunakan dengan ketat seperti yang ditetapkan oleh doktor yang merawat..

Rawatan mata untuk kapal yang patah

Beberapa penyakit, di mana kapal pecah, memerlukan rawatan perubatan segera. Sebagai contoh, dengan glaukoma, 1% pilocarpine ditanamkan setiap 15 minit. Kesakitan yang teruk melegakan analgesik parenteral. Ini membolehkan anda mengurangkan tekanan intraokular, mencegah pecah kapilari, dan menormalkan peredaran darah..

Dengan serangan hipertensi, penting untuk mengunyah 2 tablet aspirin untuk mengelakkan serangan jantung. Kemudian kepada doktor. Pecah vaskular dalam penyakit ini adalah gejala yang dapat dihilangkan hanya dengan menghentikan krisis hipertensi..

Kapilari meletup dan disebabkan oleh pembekuan berlebihan dari pembekuan. Untuk pelbagai penyakit, ubat pengencer darah ditetapkan. Antara kesan sampingannya: pecahnya kapal kecil, ruam hemoragik pada kulit, pendarahan rahim, gusi berdarah. Sekiranya kesan sampingan berlaku, penting untuk menukar ubat dan dos.

Konjungtivitis bakteria menyebabkan pendarahan. Mereka memerlukan rawatan khusus dengan titisan antibakteria dan anti-radang. Penjagaan perubatan kecemasan memerlukan penyakit yang berlaku dengan pelepasan nanah dan pembengkakan.

Kapal pecah yang menyebabkan hematoma tidak memerlukan rawatan yang serius. Walau bagaimanapun, anda tidak perlu mengubati diri sendiri, lebih baik mendapatkan cadangan berharga dari pakar mata untuk memperbaiki.

Beberapa langkah pencegahan

Mengetahui sebab-sebab utamanya, anda dapat melakukan pencegahan berkesan setiap hari, yang akan membantu mengurangkan risiko pendarahan ringan:

  • Masukkan banyak sayur-sayuran dan buah-buahan yang kaya dengan vitamin C dan rutin ke dalam diet anda.
  • Hadkan minuman yang meningkatkan tekanan.
  • Tinggalkan alkohol dan nikotin.
  • Bekerja di komputer untuk bergantian dengan latihan mata.
  • Lindungi mata dari cahaya matahari yang terang, kerosakan mekanikal, pasir, habuk.

Apa yang perlu dilakukan jika kapal di mata pecah: ubat dan resipi yang berkesan

Apa yang pecah kapal di mata dan apa yang harus dilakukan? Organ visual mempunyai rangkaian kapilari yang kaya, yang bertanggungjawab untuk bekalan darah. Kapal boleh pecah kerana penyakit serius, tetapi lebih kerap alasannya selamat untuk kesihatan manusia.

Pengelasan

Kami menganalisis klasifikasi untuk penyetempatan gejala patologi. Kapal boleh pecah dalam struktur organ visual yang berbeza:

  1. Sekiranya pecah di retina, kemerahan protein diperhatikan. Seseorang menyedari kemerosotan fungsi visual yang tajam: dia melihat kabur, sukar untuk memfokuskan matanya.
  2. Hemophthalmus - pendarahan vitreous. Tubercle yang menonjol muncul di sclera. Seseorang melihat bintik-bintik yang berkedip, bunga api. Komplikasi berbahaya - detasmen retina.
  3. Soket mata. Pendarahan seperti penyetempatan adalah ciri penyakit darah, kecederaan traumatik pada organ visual. Pada masa yang sama, orang itu melihat bahawa mata memerah, sakit dengan pergerakan, maju, banyak kawasan pendarahan muncul.
  4. Hyphema - gumpalan darah di ruang anterior. Beralih apabila kedudukan badan berubah dari mendatar ke menegak.

Mengapa kapal itu pecah di depan mata?

Seseorang biasanya dengan mudah menentukan sebab selepas itu integriti kapilari dilanggar. Yang paling biasa:

  • Kurang tidur, keletihan. Setelah bekerja keras di belakang monitor komputer, penggunaan gajet yang lama, seseorang mungkin mendapati kapilari telah pecah di dalam dirinya. Gejala tambahan: keletihan organ penglihatan, kemerahan sklera, lakrimasi.
  • Latihan fizikal yang berat: mengangkat barbel, dumbbell berat, kerja fizikal yang sukar di tempat kerja. Gejala menampakkan diri secara terpisah.
  • Mengalami tekanan semasa melahirkan anak. Kapilari pecah kerana ketegangan yang kuat pada mata semasa waktu sibuk. Perkara yang sama berlaku untuk orang yang mengalami sembelit..
  • Penyakit organ visual: konjungtivitis, keratitis, glaukoma, chorioretinitis, tumor, reaksi alahan. Gejala kemerahan, bengkak mata, lakrimasi, fotofobia, gangguan penglihatan, kadang-kadang gatal diperhatikan.
  • Trauma mekanikal ke kapilari: kecederaan, badan asing, luka bakar. Gejala - rasa sakit, lakrimasi, kemerahan sklera, bengkak.
  • Penyakit organ dalaman. Tekanan darah tinggi, patologi hematologi, diabetes mellitus melanggar struktur dinding vaskular. Gejala patologi yang mendasari muncul. Kapal pecah di mata - sudah kali kedua.
  • TBI: gegar otak, lebam otak semasa kemalangan, pergaduhan, jatuh dari ketinggian. Gejala - sakit kepala, pening, gangguan kesedaran. Kapal bukan sahaja organ penglihatan, tetapi juga tisu-tisu lain yang terjejas dapat pecah.
  • Kerana kerapuhan dinding vaskular, kapal di mata dapat pecah, sebabnya adalah kekurangan vitamin C dan P. Ia disertai dengan kerosakan pada kapilari penyetempatan lain. Seseorang menyedari lebam di badan..
  • Penggunaan lensa yang tidak betul (pemakaian lama, penjagaan berkualiti rendah) juga menyebabkan pembengkakan kelopak mata, kemerahan sklera dan lakrimasi.
  • Selsema dengan demam tinggi. Integriti kapilari yang teruk dapat dipatahkan dengan batuk atau meniup hidung. Foreground - Gejala Selsema.
  • Panas berlebihan: negara panas, pendedahan cahaya matahari yang berpanjangan, mandi. Seseorang mungkin mengadu kemerahan mata, bengkak kelopak mata.
  • Tangisan emosi yang panjang pada anak-anak. Mata bayi menjadi bengkak, kemerahan.

Tonton video mengenai penyebab kemerahan mata:

Apa yang perlu dilakukan sekiranya mata kapilari pecah

Sekiranya kapal pertama pecah di mata, jangan risau. Ini biasanya tidak berbahaya untuk penglihatan anda. Sekiranya kapal terus pecah, satu siri langkah diagnostik harus diambil. Ini mungkin menunjukkan adanya penyakit..

Sekiranya terdapat badan asing, maka anda perlu membuangnya. Sekiranya kecederaan berlaku, sapukan sejuk pada kelopak mata tertutup. Selsema membantu melegakan bengkak dan kemerahan..

Kurang tidur, terlalu panas, peningkatan beban pada organ visual, menangis, aktiviti fizikal yang berlebihan tidak berbahaya. Tetapi sebab-sebab ini harus dipengaruhi untuk mengelakkan kambuh..

Penyakit oftalmik dan somatik memerlukan rawatan dan pemerhatian wajib oleh pakar. Boleh menyebabkan perkembangan dan gejala baru.

Rawatan ubat

Apa yang perlu dilakukan sekiranya saluran darah di mata pecah? Dalam keadaan normal, pendarahan sembuh sepenuhnya dalam beberapa hari. Terapi ubat akan membantu mempercepat proses:

  • Titisan antibakteria: Ophthalmodec, Tobrex.
  • Sekiranya terdapat jangkitan virus, agen imunomodulasi ditetapkan: Ophthalmoferon, Poludan.
  • Menghilangkan kemerahan dengan cepat, bengkak kelopak mata akan membantu mengurangkan "Visin", "Deflisez".
  • Penyembuhan tetes mata yang meningkatkan proses metabolik: Taufon.
  • Titisan antiallergik: Allergodil, Cromohexal. Pastikan untuk menghilangkan alergen.
  • Untuk menguatkan dinding vaskular: bentuk vitamin Ascorutin, Blueberry Forte dan titisan Emoxipin.

Baca lebih lanjut mengenai titisan dengan pendarahan mata - baca di sini.

Anda boleh memilih cara merawat kapilari yang patah. Sekiranya anda tidak mahu menggunakan ubat, cubalah kaedah alternatif. Mereka kurang berkesan, tetapi hampir tidak mempunyai kesan sampingan dan kontraindikasi. Jangan gunakan jika anda terdedah kepada reaksi alahan..

Rawatan alternatif

Apabila kapal pecah di mata, apa yang harus dilakukan di rumah? Ubat tradisional akan membantu penyembuhan kapal yang pecah.

  1. Memampatkan Rendam kain kasa secara bergantian dalam air sejuk dan panas. Sapukan pada kelopak mata tertutup selama 5 minit. Kegandaan hingga 8 r / d.
  2. Aloe. Perah jus dari daun aloe, rendam kain kasa atau kapas dan sapukan selama 15 minit. ke kelopak mata di mana kapal di mata pecah.
  3. Arnica. Siapkan infus dengan menyeduh arnica dengan air mendidih dan bersikeras selama 1 jam. Minum 1 sudu besar. l 3-4 r / d.

Bila berjumpa doktor

Bantuan pakar tidak diperlukan apabila kapal jarang pecah di mata dan cepat sembuh. Dapatkan rawatan perubatan sekiranya:

  • Selalunya saluran darah pecah di mata.
  • Kapilari pecah di mata tidak hilang sendiri lebih dari seminggu.
  • Kerosakan penglihatan diperhatikan.
  • Mata merah juga sakit, gatal, berair, busuk.
  • Terdapat penonjolan cengkerang mata.
  • Pendarahan menduduki kawasan yang luas.

Komplikasi dan prognosis

Prognosis sering disukai. Gejala hilang dalam 5-7 hari. Komplikasi kadang-kadang timbul: penyebaran pendarahan di kawasan yang luas (kelihatan seperti mata merah sepenuhnya), penyambungan jangkitan, dan penurunan ketajaman penglihatan. Sekiranya saluran darah di mata pecah kerana kerapuhan dinding vaskular atau penyakit organ-organ dalaman, maka rawatan akar penyebab yang cekap akan menyelesaikan masalahnya.

Pencegahan

Saluran darah yang pecah di mata memerlukan perhatian terhadap kesihatan anda. Langkah pencegahan akan membantu melindungi organ visual:

  • Tukar kepada pemakanan yang diperkaya, menormalkan tidur.
  • Perhatikan kebersihan: cuci muka setiap hari, angkat solek sebelum tidur. Jangan gosokkan kelopak mata anda dengan tangan yang kotor.
  • Hadkan kerja keras organ visual.
  • Kurangkan senaman.
  • Lindungi organ penglihatan anda dari cahaya matahari, debu.
  • Gunakan pelindung muka semasa bekerja di kawasan berbahaya..
  • Elakkan bersentuhan dengan alergen jika anda alah.
  • Lakukan gimnastik untuk organ visual.
  • Tanggalkan kanta lekap pada waktu malam.
  • Rawat penyakit mata dan penyakit lain yang tepat pada masanya.

Untuk mengecualikan penyakit organ penglihatan, disarankan untuk mengunjungi pakar oftalmologi. Doktor akan menilai keadaan organ visual anda, mengenal pasti penyakit pada peringkat awal.

Kongsi artikel dengan rakan anda di rangkaian sosial. Tinggalkan komen mengenai bagaimana anda menangani kapal yang pecah. Semua yang terbaik. sihat.

Kapal pecah di mata: sebab, rawatan, pencegahan

Kemas kini terakhir - 21 November 2019 jam 18:47

5 minit untuk membaca

Mengapa saluran darah pecah di mata? Keadaan ini mungkin menakutkan anda, beberapa orang segera memahami mengapa kapal itu pecah di mata, kerana ada yang menimbulkan rasa tidak selesa dan ketakutan. Kes itu boleh menjadi tunggal dan biasa. Masalah ketika kapal pecah adalah perkara biasa, jadi dalam artikel ini kita akan mengetahui cara bertindak dalam situasi seperti itu.

Kapal pecah di mata - alasannya

Tujuh belas sebab paling umum mengapa kapal pecah di mata disediakan untuk perhatian anda:

  1. tekanan darah tinggi - apabila kapal di mata penuh dengan darah. Masalah yang agak biasa pada orang yang menderita hipertensi, dan mata dalam kes ini adalah antara yang pertama menderita. Mata kehilangan keanjalannya dan tidak dapat mengatasi aliran darah yang besar dan tajam, akibatnya pecah;
  2. aktiviti fizikal yang tinggi - kapal yang pecah di mata menjadi jelas ketika mengangkat objek berat, latihan yang melelahkan dan semasa melahirkan;
  3. kecederaan mata - lebam dan pukulan pada bola mata menyebabkan pendarahan di retina, campur tangan pembedahan juga menjadi penyebabnya;
  4. diabetes - Kekurangan insulin dan glukosa darah tinggi, walaupun bersifat khas, juga dapat menjadi penyebab kerengsaan vaskular kapilari. Lebihan glukosa menebal dinding kapilari, sementara yang lain habis, kekuatannya pecah, dan saluran di mata pecah;
  5. kerja berlebihan - bacaan jangka panjang atau robot di dekat monitor memberi kesan negatif kepada mata anda, terutamanya jika pencahayaan di sekitar lemah, terlalu banyak kerja dan menyebabkan berlakunya aliran darah dan letupan kapilari;
  6. cuaca - orang yang sensitif terhadap perubahan mendadak cuaca pecah kapal di mata;
  7. kornea yang meradang - kes ini disebabkan oleh mikroorganisma berbahaya, badan asing, alahan atau luka bakar, di mana bola mata sakit dan menangis;
  8. konjunktiva yang meradang - gatal, terbakar, kemerahan dan keputihan dari mata;
  9. bengkak pada bola mata - adalah penyebabnya apabila saluran darah di mata pecah;
  10. Kekurangan vitamin P dan C - menguras dinding saluran darah, menyebabkan pecah;
  11. penyakit atau ubat-ubatan tertentu - menyebabkan ketidakselesaan pada saluran mata;
  12. kecederaan kepala - peredaran darah di otak terganggu, menyebabkan peningkatan tekanan darah;
  13. badan terlalu panas - di bawah sinar matahari, bilik mandi atau bilik;
  14. kanta lekap - ganti dengan kerap, buang sebelum tidur, sekiranya tidak selesa, lebih baik membuangnya. Kanta menggosok bola mata, jadi anda tidak boleh selalu berada di dalamnya;
  15. alkohol dan bahan berbahaya - penyalahgunaan membawa kepada peningkatan tekanan darah;
  16. bayangan dan bangkai di bawah standar- pantau tarikh luput dan dengan mata sensitif, beli yang diluluskan oleh ubat;
  17. air mata- Sumber keradangan di mana garam. Menangis tentu saja wajar dan tidak berbahaya, tetapi tidak terlalu kerap.

Ingat: anda boleh menentukan alasannya sendiri, tetapi bukan fakta bahawa ia benar. Dengan letupan vaskular yang kerap, anda harus berjumpa doktor.

Pendarahan setempat di mata

Mungkin seseorang tidak hanya pecah kapal, tetapi pendarahan telah bermula di mata atau retina, ia berlaku dalam bentuk bintik-bintik darah tebal (dan tidak begitu) pada mata.

Pecah Kapilari Retina: Jenis pendarahan yang paling berbahaya, kerana seseorang tidak mempunyai peluang yang lemah untuk kehilangan penglihatan. Dalam kes ini, retina dipenuhi dengan darah seperti akuarium dengan air, penglihatan menjadi kabur, titik-titik kelipan muncul di bidang pandangan dan bintik-bintik buta.

Pecah orbit: darah memasuki bahagian belakang bola mata, yang menyebabkan pengusirannya dari orbit, bengkak dan lebam, sakit dengan pergerakan mata.

Pembilasan vitreous: pendarahan mengganggu aliran sinar cahaya dan menyebabkan penurunan penglihatan.

Pendarahan ruang depan: berlaku akibat kecederaan langsung (pukulan, lebam, suntikan dengan objek tajam, dll.)

Pendarahan di sklera (konjunktiva): yang paling biasa dan senang dirawat.

Penyakit dan simptomnya

Berikut adalah beberapa penyakit yang mungkin terdapat di dalam tubuh manusia, dan menyebabkan kapal pecah (pendarahan):

  • keratitis - kemerahan mata, lakrimasi, yang mungkin disebabkan oleh alahan, luka bakar, mikroorganisma. Pada gejala pertama, berjumpa dengan doktor anda;
  • avitaminosis - tanda kapilari pecah; seseorang tidak mempunyai vitamin atau mineral tertentu di dalam badan;
  • konjungtivitis - menjengkelkan mata dan pecah kapilari, sensasi terbakar dan munculnya bintik-bintik darah. Ia menampakkan diri kerana jangkitan, kekurangan vitamin atau alergi;
  • glaukoma - Hasil peningkatan tekanan pada mata yang berterusan, yang dinyatakan oleh kemerahan berterusan, sangat berbahaya dan mengancam kehilangan penglihatan. Perhatian perubatan kecemasan diperlukan;
  • koagulopati - kemerahan mata yang kekal, kerana terlalu banyak ubat.

Apa yang perlu dilakukan sekiranya saluran darah di mata pecah?

Pakar oftalmologi tidak selalu memberi rawatan ketika kapal di mata pecah, setelah beberapa hari pendarahan dapat berhenti dengan sendirinya. Rawatan bergantung kepada penyebab pecahnya kapilari. Penentuan faktor (provokator) akan membantu menghilangkannya, supaya kapal tidak pecah lagi.

Sekiranya terlalu banyak bekerja, anda mesti berehat, melakukan senaman mata, mematuhi standard kebersihan ketika bekerja dengan monitor dan membaca. Penyakit hipertensi diganggu oleh doktor dengan lembut sehingga mereka memberi ubat untuk menormalkan tekanan darah. Dengan keradangan, titisan dan antibiotik digunakan, dengan mata kering - air mata buatan khas.

Letakkan kapal di mata, bagaimana merawatnya? Terdapat keadaan di mana tindakan perubatan segera diperlukan, di sini, yang menyebabkan kerapuhan saluran darah pecah:

  • glaukoma - tekanan tinggi di dalam bola mata, bahaya adalah bahawa pada tahap terakhir seseorang kehilangan penglihatan sepenuhnya. Penyakit ini berpanjangan, dan secara berkala bertambah buruk (kerana ubat-ubatan tertentu, tekanan, atau terlalu banyak kerja). Paroxysm penyakit ini menyebabkan tekanan darah tinggi, yang mesti dikurangkan dengan cepat, jika tidak, saraf optik akan berhenti berfungsi. Ini akan membantu dalam kes ini: Pilocarpine, Lasix, Torasemid, Nimesil, Diclofenac, Xefokam ditambahkan ke dalam senarai. Kemungkinan kemasukan ke hospital;
  • krisis hipertensi - keadaan kecemasan yang dicirikan oleh tekanan darah tinggi, sakit kepala dan pening, kerlipan di depan mata, dll. Perlu memulakan rawatan segera, kerana sakit di hati - tablet Nitrogliserin dan dua Aspirin, Kaptopress harus dilemparkan di bawah lidah;
  • koagulopati - penyakit yang berkaitan dengan jantung dan operasi yang dilakukan di atasnya memerlukan penggunaan antikoagulan untuk waktu yang lama. Orang yang mempunyai masalah ini termasuk dalam senarai mereka yang berisiko tinggi pecahnya saluran mata. Overdosis ubat menyebabkan pendarahan di mata..

Apa yang perlu dilakukan sekiranya kapal di mata kanak-kanak pecah?

Sekiranya saluran darah pecah di mata, pada anak yang baru lahir, jangan risau, ini adalah norma semasa melahirkan anak. Tidak diperlukan rawatan. Selepas beberapa minggu, semuanya akan hilang dengan sendirinya.

Dalam kes remaja, pelajar sekolah, penyebab kapal pecah adalah sama seperti pada orang dewasa. Dengan pendarahan biasa, anda perlu berjumpa doktor. Hasilnya mungkin kecederaan otak, tekanan atau kerja berlebihan, serta keadaan di mana anak melakukan kerja sekolah. Virus, kuman atau alahan tidak dikecualikan.

Cara merawat kapal yang pecah di mata?

Petua: jangan gunakan titisan mata sendiri dan tanpa berunding, kerana boleh membahayakan anda. Anda tidak boleh membilas mata dengan infus dan ramuan kerana anda boleh membawa jangkitan.

Sebab-sebab apabila saluran darah di mata pecah tidak membahayakan kesihatan. Anda boleh menggunakan titisan mata sebagai rawatan, hanya setelah berunding dengan pakar. Titisan yang paling berkesan adalah:

  • Vizin - membolehkan pendarahan cepat sembuh, mengurangkan rasa sakit dan gatal-gatal, melembapkan konjungtiva (dua tetes ke sudut luar mata);
  • Taufon - bertindak seperti Vizin, digunakan untuk glaukoma;
  • Emoxipin - terutamanya untuk pendarahan di bola mata (3 tetes 2 kali sehari);
  • Deflysis - air mata buatan dari mata kering.

Kaedah rakyat:

  • letakkan pada kelopak mata sepotong mentimun atau kentang selama 10-15 minit;
  • letakkan kapas di kelopak mata anda, setelah merendamnya dalam teh hitam;
  • kompres keju kotej;
  • sekali sehari (pada waktu pagi) lap kelopak mata dengan sekeping ais air yang ditapis.

Pencegahan

Kami mengurangkan risiko pecahnya saluran darah dengan kaedah berikut:

  • Internet penuh dengan latihan mata, lakukan setelah bekerja lama di monitor atau membaca;
  • setiap setengah jam, perhatikan jarak (di tingkap) atau jauhkan diri dari objek kajian (TV, buku, dll.);
  • jarak antara monitor atau buku tidak kurang dari 30 cm;
  • bekerja dengan cahaya yang baik;
  • minum alkohol dan kopi secara sederhana;
  • ventilasi bilik secara berkala (bilik);
  • semasa berada di angin atau cahaya matahari untuk waktu yang lama, pakai cermin mata (cermin mata matahari);
  • berhati-hati memilih kosmetik;
  • jangan tidur di kanta;
  • makan dengan sederhana, sayur-sayuran, buah-buahan, herba dan kompleks vitamin lain yang mengandungi vitamin P dan C;
  • Dapatkan tidur yang mencukupi;

Pecahnya kapal di mata sering tidak memerlukan rawatan, sekiranya kemerahan teruk atau kerap, cuba hubungi pakar oftalmologi, kerana patologi serius tidak dikecualikan.

Video mengenai topik: "Mengapa kapal di mata pecah"

Apa yang perlu dilakukan jika kapal di mata pecah: jenis pendarahan dan rawatan

Selaput lendir mata mengandungi sebilangan besar saluran darah, yang, di bawah pengaruh pelbagai faktor, boleh pecah. Lebam muncul pada konjunktiva cahaya, yang boleh menyebabkan ketidakselesaan estetik dan menjadi tanda beberapa patologi. Untuk mengetahui mengapa kapal itu pecah di mata dan apa yang harus dilakukan dalam kes ini, anda perlu mengunjungi pakar yang sesuai - pakar oftalmologi.

Jenis pendarahan intraokular

Keluar darah melebihi batas saluran darah disebut pendarahan, dan keadaan patologi seperti itu dapat berkembang pada bola mata. Terdapat beberapa jenis pendarahan yang boleh berlaku di pelbagai struktur organ penglihatan:

Hyphema adalah kumpulan darah di dalam ruang anterior bola mata, yang terletak di antara iris dan kornea. Adalah mungkin untuk menyekat sepenuhnya atau sebahagian iris atau murid dengan darah, yang menyebabkan masalah penglihatan. Dengan hiphema, pesakit mempunyai gejala berikut:

  1. Sakit pada bola mata.
  2. Fotofobia.
  3. Penglihatan kabur atau kabur.
  • Rehat retina

Tubuh lamellar adalah bahan telus dengan konsistensi seperti gel, yang terletak di belakang lensa di bahagian belakang bola mata. Tugas utamanya adalah menjaga mata dalam bentuk tertentu dan mengirimkan cahaya dari murid ke retina. Tidak ada saluran di lapisan badan; oleh itu, pengumpulan darah di dalamnya terjadi ketika retina pecah. Penyebab utama pendarahan seperti kecederaan organ penglihatan, tumor pelbagai jenis, kerosakan pada saluran retina pada aterosklerosis dan campur tangan pembedahan.

Dengan pendarahan seperti itu, pesakit mengadu munculnya bintik-bintik, jaring laba-laba atau jerebu di depan mata, serta pewarnaan semua benda berwarna merah. Dalam keadaan patologi yang teruk, penglihatan kabur berkembang dan kehilangannya sepenuhnya mungkin.

Faktor yang memprovokasi utama keadaan patologi ini adalah anemia, diabetes mellitus, tekanan darah tinggi dan kerosakan pada bola mata.

Pendarahan ini yang berlaku di mata menyerupai lebam biasa pada kulit. Konjungtiva mengandungi sebilangan besar saluran kecil sistem peredaran darah, dan penyebab utama pecahnya adalah batuk, tekanan fizikal yang tinggi, kecederaan dan bersin.

Sebab yang mungkin

Pada sklera mata terdapat saluran sistem peredaran darah dengan dinding yang agak nipis. Oleh sebab itulah, kesan buruk terhadap mereka menyebabkan pelanggaran strukturnya. Selepas itu, dinding menjadi sangat nipis atau tegang, dan darah mengalir di bawah konjunktiva.

Pendarahan vaskular organ penglihatan boleh berlaku kerana pelbagai sebab:

  1. Salah satu sebab pecahnya kapilari dianggap sebagai penurunan tekanan darah yang tajam. Ini disebabkan oleh fakta bahawa di negeri ini terdapat bekalan darah yang berlebihan, dan saluran kecil tidak menahan tekanan dan pecah tersebut.
  2. Pecahnya saluran darah dapat menyebabkan peningkatan beban pada tubuh, yang memerlukan ketegangan dan kekuatan yang kuat. Sebilangan besar masalah ini berlaku selepas latihan serius atau ketika mengangkat beban berat. Pada wanita, pecahnya vaskular pada mata boleh berlaku semasa bersalin semasa bersalin.
  3. Penyebab perkembangan mikroangiopati dan kerosakan kapilari boleh menjadi diabetes. Peningkatan kepekatan glukosa dalam darah memberi kesan buruk kepada kekuatan dan keanjalan saluran darah dan memusnahkannya. Secara beransur-ansur, dinding menjadi lebih tebal atau, sebaliknya, lebih tipis, yang menimbulkan kesukaran dengan pergerakan darah dan proses metabolik dalam tubuh.
  4. Pecahnya kapal di mata boleh berlaku dengan ketegangan penglihatan ketika bekerja di komputer atau menonton televisyen. Juga, membaca dan menulis dengan cahaya yang tidak mencukupi dapat menyebabkan peningkatan ketegangan mata dan menyebabkan pecahnya kapilari..
  5. Kecederaan mata dan kecederaan mekanikal juga boleh menyebabkan pecahnya saluran darah. Selalunya pendarahan muncul selepas pembedahan pada organ penglihatan. Keadaan ini dianggap berbahaya, kerana darah berkumpul di bawah konjunktiva dan membentuk hematoma..

Pendarahan di mata adalah tanda pelbagai penyakit, misalnya, keratitis atau konjungtivitis. Pelbagai tumor yang mempengaruhi organ penglihatan boleh mencetuskan ubah bentuk dan pecah vaskular. Untuk membuat kapilari lebih rentan, pengambilan asid askorbik dan vitamin P. tidak mencukupi. Kadang-kadang pendarahan berlaku dengan penggunaan ubat yang berpanjangan yang menyebabkan penipisan darah.

Ramai ibu bapa bimbang tentang persoalan apa yang harus dilakukan sekiranya saluran darah anak di mata pecah. Mata merah dapat dilihat pada anak-anak hingga satu tahun, dan terutamanya pendarahan berlaku setelah menangis lama atau dengan sembelit. Sekiranya pendarahan seperti itu berlaku secara tunggal dan disebabkan oleh tekanan yang berlebihan, maka ibu bapa tidak perlu risau. Anda perlu berjumpa pakar dengan fenomena berulang proses patologi di mata kanak-kanak.

Simptomologi

Gejala utama kapal pecah adalah pendarahan itu sendiri. Seseorang mengalami lebam di pelbagai kawasan mata, dan dengan pemusnahan serentak beberapa arteri sekaligus, kemerahan sepenuhnya dari sklera (lapisan protein) mungkin. Sebilangan pesakit tidak mengalami sebarang gejala patologi dan mengesan pendarahan hanya dengan melihat diri mereka di cermin. Yang lain mengadu rasa tidak selesa pada kelopak mata, sensasi terbakar dan rasa kering.

Sekiranya kapal pecah di mata dengan peningkatan tekanan darah yang tajam, gejala berikut mungkin muncul:

  • sakit kepala yang kerap;
  • titik hitam di bawah mata;
  • kemerosotan umum.

Selalunya, pendarahan hanya terbentuk pada satu mata, kedua-dua organ penglihatan lebih jarang terjejas. Perlu mendapatkan pertolongan daripada pakar sekiranya kapal pecah setelah pukulan atau kecederaan yang kuat. Selain itu, gejala berbahaya adalah pendarahan, yang muncul tanpa alasan yang jelas. Lawati pakar oftalmologi dan ketahui mengapa kapilari pecah di mata dan apa yang harus dilakukan dalam keadaan seperti itu, perlu pendarahan terlalu kerap. Terutama berbahaya adalah gabungan keadaan ini dengan gusi berdarah.

Rawatan selepas pecah kapilari

Sebelum menetapkan rawatan, adalah perlu untuk mengetahui mengapa kapal itu pecah di mata yang sakit dan apa yang harus dilakukan dalam kes ini. Selalunya, pendarahan saluran pecah di mata tidak memerlukan pelantikan terapi khas dan penggunaan ubat-ubatan, kerana ini tidak mungkin dapat membantu menghilangkan bintik merah. Ia akan hilang dengan sendirinya setelah beberapa ketika, dan kadang-kadang memerlukan masa sekitar dua minggu. Dalam beberapa kes, pakar mungkin menetapkan sediaan lendir buatan, kerana mungkin mengurangkan gejala ketidakselesaan yang dinyatakan.

Selalunya pendarahan berlaku dengan kekurangan tidur yang berterusan, penggunaan minuman beralkohol, senaman fizikal yang tinggi dan keletihan. Dalam situasi seperti itu, perlu berehat badan, mengurangkan pengambilan alkohol, makan dengan betul dan amati rejimen harian. Sekiranya pecah kapal berlaku semasa keletihan yang teruk, anda harus memuatkan organ penglihatan anda sesedikit mungkin di komputer.

Pendarahan di mata boleh berlaku selepas kecederaan dan dalam keadaan ini pesakit memerlukan rawatan khas, dan dalam kes yang teruk, penempatan di hospital. Dengan keradangan mata yang bersifat virus, ubat antivirus dan anti-radang diresepkan dalam bentuk titisan.

Serangan beberapa patologi, yang disertai oleh pecahnya saluran darah di mata, memerlukan pemberian rawatan perubatan kecemasan kepada pesakit. Untuk glaukoma, 1% -pilocarpine dimasukkan ke dalam mata setiap suku jam. Patologi semacam itu disertai dengan rasa sakit yang teruk pada organ penglihatan, dan mungkin untuk menyingkirkannya dengan bantuan analgesik, yang diberikan secara parenteral. Rawatan sebegini membantu mengurangkan tekanan di dalam mata, menormalkan pergerakan darah di pembuluh darah dan mengelakkan pendarahan..

Pecahnya vaskular pada mata dapat menjadi tanda hipertensi dan peningkatan tekanan darah yang tajam, sementara itu perlu untuk memberi tablet obat antihipertensi (captopril, clonidine) kepada pasien. Pecahnya kapilari pada mata boleh berlaku dengan overdosis ubat seperti antikoagulan. Biasanya mereka diresepkan untuk pelbagai patologi sistem kardiovaskular dan membantu menipiskan darah.

Mata jatuh dengan kapal yang pecah

Sekiranya kapal pecah di mata setelah terlalu banyak bekerja atau lonjakan tekanan darah, maka perawatan dapat dilakukan dengan menggunakan tetes mata:

  1. "Vizin" membantu mengurangkan ketidakselesaan mata dan menghilangkan kekeringan berlebihan. Dengan bantuan titisan seperti itu, mungkin sebahagiannya menghilangkan kemerahan dengan pendarahan kecil, dan kesan yang dihasilkan berterusan selama beberapa jam.
  2. "Emoxipin" adalah ubat yang direka untuk menghilangkan pendarahan intraokular. Anda perlu menanam alat semacam itu beberapa kali sehari, dan rawatan dengan bantuannya berlangsung selama beberapa minggu.
  3. "Taufon" sering diresepkan untuk pecahnya saluran darah dengan konjungtivitis, distrofi dan kerosakan katarak. Adalah mungkin untuk menormalkan peredaran darah kerana rangsangan proses metabolik dan tenaga dalam tubuh manusia. Selain itu, titisan seperti itu membantu mengembalikan tekanan di dalam mata dan menstabilkan membran sel..
  4. "Emoksipin" membantu menguatkan saluran darah dan mempunyai kesan angioprotective dan antihipoksik. Titisan seperti itu membantu menguatkan dinding kapilari, mengurangkan kebolehtelapannya dan merangsang peredaran cecair di dalam mata. Ubat semacam itu dibolehkan digunakan untuk tujuan profilaksis untuk mencegah pecah dan memulihkan peredaran darah..
  5. "Deflisez" mengurangkan kerengsaan dan mata kering, dan juga banyak digunakan untuk pelbagai mikrotraum. Ubat semacam itu memberi kesan buruk kepada keadaan sklera dalam pelbagai penyakit organ penglihatan.

Sekiranya pendarahan telah menjadi tanda patologi oftalmik atau neoplasma yang berlainan, maka titisan diberikan secara eksklusif oleh doktor. Terapi ubat yang dipilih dengan betul dapat mengelakkan perkembangan masalah penglihatan yang serius pada masa akan datang.

Pencegahan

Persoalan tentang apa yang harus dilakukan kepada seseorang sekiranya kapilari pecah di mata cukup relevan. Sekiranya kapal pecah selepas kerosakan atau penyakit, anda perlu berjumpa pakar oftalmologi. Sekiranya kapal pecah kerana alasan lain, maka perkembangan semula patologi dapat dihindari jika tindakan pencegahan tertentu diperhatikan:

  1. Makan sebanyak mungkin makanan, yang mengandungi sejumlah besar vitamin C dan rutin. Faktanya adalah bahawa mereka mempunyai kesan yang baik pada dinding saluran darah dan membantu mengelakkan pecah. Anda harus menghadkan pengambilan alkohol, kopi dan nikotin, dan mengisi makanan anda dengan sayur-sayuran dan buah-buahan..
  2. Semasa bekerja di komputer dan membaca buku, rehatkan mata anda secara berkala.
  3. Tenaga fizikal harus terhad dan, jika boleh, tidak mengangkat berat..
  4. Dianjurkan untuk mencuci muka dan mata dengan air sejuk, yang mempercepat peredaran darah di tisu.
  5. Apabila terdedah kepada faktor persekitaran yang agresif pada mata, pastikan anda menggunakan cermin mata keselamatan.
  6. Untuk penyakit sistem endokrin dan hipertensi, ubat-ubatan yang diresepkan oleh pakar harus selalu diambil.
  7. Pastikan untuk merawat penyakit-penyakit yang boleh menyebabkan pecahnya saluran darah sistem peredaran organ penglihatan secara tiba-tiba.

Sekiranya kapal pecah sekali, dan patologi seperti itu tidak berulang, maka tidak perlu risau. Sekiranya hematoma kerap muncul pada organ penglihatan, anda harus berjumpa pakar, kerana mata merah boleh menjadi tanda penyakit berbahaya.

Apa yang perlu dilakukan sekiranya, setelah tekanan kuat, kapal di mata pecah?

Ramai orang biasa dengan fenomena pecahnya kapilari mata, dan hampir tidak ada yang curiga dengan keadaan seperti itu. Memang, perlu diperhatikan kapal yang pecah hanya jika ini berlaku atas sebab individu..

Oleh itu, jika pecah disebabkan oleh tekanan yang teruk (contohnya: melahirkan anak atau skandal keluarga), kecederaan pada mata atau organ berdekatan, perbezaan suhu badan dan persekitaran yang kuat - maka anda hanya perlu risau jika kapal tidak pulih dalam jangka masa yang lama. Yang lain dianggap normal..

Walau bagaimanapun, jika anda baru-baru ini tidak mengalami strok, serangan jantung atau penyakit lain dari sistem kardiovaskular, maka ini adalah isyarat pertama bahawa anda harus berjumpa doktor. Tidak masuk akal, kapal hanya pecah sekiranya tekanan yang melebihi nilai normal beberapa kali.

Mengapa kapal di mata pecah?

Biasanya noda darah larut dalam 3-5 hari, tanpa meninggalkan akibat. Tetapi jika kapal mula pecah secara berkala, anda harus membuat temu janji dengan pakar oftalmologi secepat mungkin, cari tahu penyebab patologi dan segera mulakan rawatan.

Doktor di kaunter penerimaan bukan sahaja perlu memeriksa fundus dan memeriksa rekod perubatan pesakit, tetapi juga untuk mengetahui semua perincian tentang apa yang berlaku beberapa minit atau jam sebelum kapal pecah, yang mungkin menyebabkan.

Adalah sangat penting untuk memberitahu doktor secara terperinci semua yang anda rasakan ketika itu. Mungkin demam atau menggigil, pening, lalat di mata? Pada pandangan pertama, setiap perkara kecil dapat membantu menentukan sebab sebenar kejadian itu berlaku..

Faktor dalaman yang timbul dari keadaan kesihatan manusia, penyakit bersamaan:

  1. Hipertensi arteri atau intrakranial adalah perkara pertama yang difikirkan oleh doktor dengan pendarahan berulang di mata. Krisis hipertensi dicirikan oleh lonjakan tekanan yang tajam, saluran mata yang nipis dan rapuh tidak dapat menahan tekanan besar dari dalam terlebih dahulu dan pecah. Selalunya, mimisan dapat diperhatikan secara selari..
  2. Pembuluh darah pecah di mata pesakit hipertensi adalah isyarat terang yang harus diberi perhatian. Sangat penting untuk menjaga kesihatan anda, memantau tekanan darah dan mencegahnya naik, jika tidak, dalam keadaan terburuk, kapal mungkin pecah bukan di mata, tetapi di otak, yang penuh dengan akibat yang lebih berbahaya (kecacatan, kematian).
  3. Perkembangan diabetes dengan cepat membawa kepada keadaan patologi saluran darah, dindingnya menjadi tipis dan rapuh. Retinopati diabetes (penyakit rangkaian vaskular mata) dari masa ke masa menyebabkan penglihatan menurun dan kebutaan sepenuhnya. Pada masa yang sama, rehat dapat berlaku baik secara bebas dan di bawah beban yang tidak signifikan (mencangkung, mengangkat, membongkok). Sekiranya anda menghidap diabetes dan pendarahan mata berkala mula muncul, segera berjumpa pakar endokrinologi untuk menetapkan langkah-langkah terapi yang lebih berkesan.
  4. Penyakit oftalmik juga boleh menyebabkan pecahnya kapal. Ia boleh menjadi tumor ganas atau jinak, penyakit berjangkit atau radang mata (glaukoma, konjungtivitis, dacryoadenitis, blepharitis, keratitis, chorioretinitis, dan lain-lain).
  5. Patologi hematologi (hemofilia, koagulopati, limfoma, leukemia, trombositopati) menyebabkan pendarahan berlebihan pada semua tisu badan, termasuk di mata. Penyakit seperti itu dapat dilihat dengan mudah oleh kepekaan kulit yang berlebihan terhadap tekanan mekanikal (menekan jari ringan menyebabkan hematoma, luka kecil hingga kehilangan darah yang besar).
  6. Kekurangan imuniti, kekurangan vitamin. Kekurangan unsur jejak tertentu (rutin, vitamin A dan C) menyebabkan penurunan keanjalan dinding kapal.

Keadaan yang kurang berbahaya di mana kapal di mata boleh pecah:

  • Keletihan, kurang tidur, ketegangan penglihatan. Bekerja di komputer, menonton televisyen untuk waktu yang lama, menggunakan telefon, tablet, membaca buku pada waktu malam tanpa pencahayaan yang betul - semua ini menyebabkan ketegangan mata. Dalam kes ini, kapal yang pecah adalah tanda pertama patologi penglihatan. Sekiranya tidak ada terapi, penyakit mata lain berkembang dari masa ke masa..
  • Senaman yang berlebihan. Mengangkat berat badan, sukan profesional, latihan yang lebih baik, kontraksi dan percubaan semasa melahirkan anak pada wanita - penyebab pecahnya saluran darah tunggal.
  • Suhu tinggi yang disertai selesema akut, penyakit virus dan berjangkit boleh menyebabkan kecacatan vaskular.
  • Tindak balas alahan.
  • Mengambil dos minuman beralkohol yang besar akan menyebabkan pengembangan saluran darah secara tiba-tiba dan penyempitan yang cepat. Pendarahan mata adalah salah satu gejala alkoholisme kronik bersamaan dengan pembengkakan kulit dan keadaan patologi hati dan sistem organ lain.
  • Tangisan tangisan yang kuat (khas untuk kanak-kanak).

Faktor luaran yang memberi kesan negatif pada saluran mata. Keadaan rangkaian mata vena-kapilari boleh dipengaruhi oleh:

  1. angin bertiup tajam, cahaya matahari yang cerah, tekanan atmosfera yang tinggi;
  2. kekeringan udara yang berlebihan di dalam bilik, asap atau debu bilik;
  3. suhu persekitaran tinggi (sauna, mandi, musim panas);
  4. kecederaan mata, debu, mote, benda asing.

Jangkitan

Gejala klinikal pertama keratitis atau konjungtivitis adalah lakrimasi. Kemudian fotofobia, kemerahan mata, dan sensasi benda asing memasuki mata muncul. Konjungtivitis sifat bakteria disertai dengan pelepasan nanah dari mata..

Sekiranya konjungtivitis alergi, mata menjadi merah sebagai tindak balas kepada pendedahan kepada alergen (debunga tumbuhan, habuk, kosmetik dan faktor lain), selain tanda-tanda lain, pembengkakan mata juga ditambahkan. Bukan sahaja membran mukus organ penglihatan menderita, tetapi juga hidung dan faring, pesakit mengalami rhinitis.

Penyakit mata yang meradang dapat dirawat dengan lebih baik oleh pakar oftalmologi. Tidak digalakkan memilih sendiri ubat tetes mata, menggunakan nasihat pekerja farmasi.

Dengan rawatan yang tidak betul dipilih, proses keradangan berlangsung, dan ini dapat menyebabkan peralihan penyakit menjadi bentuk kronik kursus.

Penyebab paling umum perkembangan proses keradangan di kornea adalah kekurangan vitamin dalam badan, imuniti yang lemah dan penyakit berjangkit. Ingatlah bahawa jika penyakit ini tidak dirawat tepat pada waktunya, keratitis dapat menyebabkan gangguan penglihatan yang ketara..

Penguatan vaskular

Kadang-kadang penyebab pecahnya saluran darah di mata adalah perubahan keadaan cuaca. Ya, jangan terkejut! Keadaan ini khas untuk orang yang sensitif terhadap cuaca..

Pendarahan di mata disebabkan oleh kenyataan bahawa, dengan perubahan yang ketara dalam keadaan cuaca, orang yang bergantung pada cuaca mengalami lonjakan tekanan darah. Dengan cara ini. Saluran darah yang lemah di mata pecah serta-merta dan lebam muncul di sclera.

Kerosakan dinding saluran darah di mata boleh menyebabkan kerja fizikal yang teruk, misalnya, setelah mengangkat berat atau ketegangan yang teruk semasa melahirkan anak pada wanita.

Kapal di mata boleh pecah dengan penyalahgunaan alkohol, sekali lagi, kerana peningkatan tekanan darah berikutnya.

Pendarahan di mata berlaku setelah sekian lama berada di sauna atau mandi air panas, lama duduk di komputer atau di hadapan TV. Untuk menghilangkan patologi ini dan menghilangkan kemerahan mata, cukup untuk berehat, cukup tidur dan tidak terlalu banyak mata.

Rawatan ubat dalam keadaan ini tidak diperlukan. Untuk mengelakkan vaskular pecah di mata, cukup dengan tidak terlalu banyak bekerja, tidak mengangkat berat, tidak menyalahgunakan alkohol.

Dengan kelemahan saluran darah yang teruk di dalam badan, seseorang perlu mengkaji semula dietnya. Sebagai peraturan, kerapuhan saluran darah disebabkan oleh kekurangan vitamin C dan P. dalam tubuh. Cukup untuk memasukkan makanan seperti buah sitrus, sauerkraut dalam makanan.

Kismis, kaldu mawar liar, pasli, bayam, telur, ikan laut dan hati ikan kod, dan tidak akan ada lagi masalah dengan kerapuhan saluran darah.

Untuk menguatkan saluran mata dan mencegah pendarahan di sklera, perlu melakukan senaman gimnastik sederhana untuk organ penglihatan.

Contohnya, setelah 15-20 minit bekerja di komputer, anda perlu menjauhkan diri dari monitor, menutup mata selama beberapa saat, kemudian perlahan-lahan mengalihkan pandangan ke sisi, ke atas, ke bawah. Ulangi senaman 5-7 kali.

Penting untuk difahami bahawa walaupun kemerahan mata bukanlah masalah yang sangat serius, masih perlu untuk melindungi organ penglihatan. Jika tidak, seseorang akan mengalami penurunan ketajaman penglihatan dan masalah mata yang lain.

Punca


Kapal mata boleh pecah kerana pelbagai sebab. Dindingnya agak nipis dan sebarang faktor negatif boleh mempengaruhi pecahnya. Sudah tentu, kapilari yang ada di mata dapat dikuatkan, tetapi yang terbaik adalah menghilangkan penyebab kemunculan urat merah pada protein.

Kapal boleh pecah kerana sebab berikut:

  • Tekanan darah tinggi. Pesakit hipertensi menghadapi masalah ini dengan kerap apabila tekanan pada kapilari kecil di mata meningkat, dan mereka pecah.
  • Kecederaan mata atau kepala. Kapal boleh pecah kerana kerosakan mekanikal; setelah terkena, darah cepat mengisi protein mata. Selepas pembedahan, darah mungkin terkumpul di bawah konjungtiva, yang menyerupai lebam.
  • Overtrain fizikal. Kerana senaman fizikal yang berlebihan, mengangkat berat atau latihan yang melelahkan, pecah kapal mungkin berlaku. Pada wanita, pada masa kelahiran, kapilari mata sering pecah.
  • Ketegangan mata. Dengan penggunaan komputer atau pembacaan yang berpanjangan, anda mungkin melihat pembuluh darah merah di mata. Sekiranya pendarahan muncul terlalu kerap, maka miopia boleh menjadi penyebabnya, kerana ia juga menyebabkan ketegangan penglihatan.
  • Diabetes mellitus dan penyakit endokrin lain. Penyakit ini membawa kepada masalah pada kapal, akibatnya dinding mereka menjadi sangat tipis dan tekanan berlebihan atau lonjakan tekanan dapat menyebabkannya pecah..
  • Perubahan keadaan cuaca. Sebilangan orang mungkin melihat mata merah setelah suhu atau tekanan berubah..
  • Selsema atau selesema yang berkaitan dengan penggunaan dadah.
  • Mengambil pengencer darah.

Faktor-faktor di atas menyebabkan pelanggaran struktur kapal, dindingnya menjadi lebih tipis, dan darah darinya tumpah ke mata.

Selalunya, penyakit mata menyebabkan pecahnya saluran darah. Ini termasuk keratitis, konjungtivitis. Glaukoma menyebabkan penipisan dinding dan pecahnya. Sebab-sebab lain, seperti gatal, terbakar, dan lakrimasi, muncul kerana sebab-sebab ini..

Sekiranya kapilari pecah, misalnya, kerana kekurangan vitamin, pengambilan alkohol, selesema, atau lonjakan tekanan, maka seringkali tidak ada akibat buruk dan kemerahan hilang setelah beberapa waktu.

Penyebab pendarahan serius yang lain ialah sklerosis vaskular retina. Akibat penyakit ini, peredaran darah ke organ bertambah buruk, yang dapat memprovokasi patologi vaskular akut. Dengan sklerosis, semua saluran dan kapilari mata menderita.

Dengan sklerosis, pendarahan boleh berlaku sangat kerap dan disertai dengan rasa sakit.
Selalunya, penyebab pecahnya kapilari kecil di kedua mata adalah tumor jinak dan malignan. Ini berlaku kerana voltan berlebihan dan pecah dinding..

Aktiviti fizikal yang berat atau ketiadaan mereka sepenuhnya

Ini bukan mengenai aktiviti fizikal yang normal, tetapi mengenai beban berlebihan, misalnya, mengangkat beban yang sangat berat, ketika tekanan dalam aliran darah meningkat tajam, yang dapat menyebabkan pecahnya kapilari pada mata. Berisiko adalah penggerak, atlet angkat kuasa dan situasi serupa.

Kapal di mata boleh pecah walaupun tidak ada kecergasan fizikal. Dalam organisma yang tidak terlatih, bahkan beban normal (memiringkan kepala, mengangkat beban yang tidak berat) dapat menyebabkan pecahnya kapilari kerana kurangnya penyesuaian sepenuhnya terhadap tenaga kerja fizikal.

Penyakit hematologi

Banyak penyakit sistem darah disertai dengan peningkatan pendarahan dan boleh menyebabkan pendarahan di mata..

Selalunya, ini adalah purpura trombositopenik, hemofilia, koagulopati lain (kekurangan beberapa faktor pembekuan dalam badan), penyakit hematologi (limfoma, leukemia, sindrom myelodysplastic), trombositopenia dan trombositopati.

Masalah seperti itu dapat dicurigai bukan hanya oleh pecahnya kapilari mata, tetapi juga oleh banyak lebam pada badan, hematoma yang muncul sendiri atau setelah lebam ringan, pendarahan yang berpanjangan setelah cedera ringan, misalnya, setelah luka, adanya ruam hemoragik.

Pembengkakan vaskular pada mata dapat terjadi dengan peningkatan tekanan intrakranial, dan bukan hanya tekanan arteri sistemik. Ini dapat diperhatikan dengan anomali kongenital dalam perkembangan struktur kranial, untuk dystonia neurocirculatory, dengan migrain, hipertensi intrakranial idiopatik, tumor otak, dll..

Patologi vaskular

Segala penyakit yang disertai dengan kerosakan pada dinding vaskular boleh menyebabkan pendarahan pada mata. Ini, pertama sekali, vaskulitis sistemik (granulomatosis Wegener, penyakit Takayasu, vaskulitis hemoragik, arteritis temporal, sindrom Behcet).

Kerosakan mata traumatik

Kumpulan penyebab pecahnya saluran mata tidak hanya merangkumi kecederaan pada mata itu sendiri, tetapi juga pada kepala. Kecederaan otak traumatik sering menyebabkan peningkatan tekanan intrakranial dan pecahnya saluran lembut pada mata. Sebagai peraturan, diagnosis tidak sukar - orang itu sendiri menunjukkan kecederaan.

Patologi Oftalmik

Ini adalah kumpulan penyakit yang sangat besar yang boleh disertai dengan pendarahan di pelbagai bahagian bola mata..

Juga, saluran darah dapat pecah dengan perkembangan serangan glaukoma akut (ini adalah keadaan kecemasan yang memerlukan campur tangan perubatan segera untuk mengekalkan penglihatan), dengan sindrom mata kering dan sindrom mata komputer.

Sindrom Sjogren

Ini adalah penyakit sistemik autoimun pada tisu penghubung dengan lesi dominan kelenjar endokrin, yang merangkumi lakrimal. Apabila mereka terkena, air mata tidak dihasilkan, dan sindrom mata kering berkembang, yang sering disertai dengan pecahnya kapilari dangkal kornea dan konjungtiva.

Antara penyebab lain pecahnya saluran mata, yang tidak menimbulkan ancaman langsung kepada kesihatan dan kehidupan manusia, dapat diperhatikan:

  1. reaksi alahan;
  2. mengambil ubat tertentu (penipisan darah);
  3. pengambilan alkohol
  4. peningkatan kepekaan cuaca;
  5. menangis pada kanak-kanak;
  6. penyakit berjangkit umum;
  7. kekurangan vitamin (terutamanya C dan A).

Dari perkara di atas menjadi jelas bahawa terdapat banyak sebab kapal itu pecah di mata, dan tidak semuanya remeh - ada yang bertindak sebagai manifestasi luaran penyakit serius. Oleh itu, anda tidak boleh mengabaikan gejala seperti itu. Lebih baik meminta bantuan doktor untuk mengecualikan penyakit berbahaya badan.

Gejala utama adalah kemerahan mata, di mana kapal pecah. Inilah yang paling sering membawa seseorang ke klinik. Kemerahan dapat tepat (jika satu kapal pecah dan pendarahannya kecil), dan seluruh mata boleh menjadi merah jika terdapat beberapa kapilari yang pecah atau lebam besar.

Gejala lain bergantung kepada penyebab pendarahan dan bahagian bola mata di mana darah telah mengalir. Dengan mata kasar, hanya pecah kapilari yang berlaku di bahagian anterior mata yang dapat dilihat..

Tetapi sebahagian besar bola mata tersembunyi di tengkorak dan ada juga kapal di sana yang boleh pecah. Pertimbangkan penyetempatan utama pendarahan di mata.

Pendarahan retina mungkin merupakan pilihan yang paling tidak baik. Seperti yang anda ketahui, retina adalah tisu saraf yang melapisi mata dari dalam dan memberi kita penglihatan. Pendarahan di sarung saraf ini mematikan sebahagian dari proses visual..

Dan, jika kapal pecah di sana secara berkala, ini secara beransur-ansur menyebabkan penurunan ketajaman penglihatan dan bahkan untuk membutakan. Penyebab lebam yang paling biasa adalah hipertensi arteri, diabetes mellitus, penyakit vaskular retina.

Dalam hal ini, penglihatan kabur, "terbang" di depan mata, bintik-bintik buta muncul di bidang penglihatan. Tidak ada tanda-tanda lain. Diagnosis hanya boleh dilakukan dengan pemeriksaan oftalmik fundus.

Pendarahan orbital - ini mungkin berlaku, misalnya, dengan kecederaan. Darah dituangkan ke tisu lemak retrobulbar, yang membawa kepada kemunculan exophthalmos (pengelupasan).

Pada masa yang sama, edema periorbital dan lebam (jejak trauma) dapat diperhatikan, pesakit mengadu sakit, tidak dapat menggerakkan mata, pecah objek ketika melihat.

Pendarahan Vitreous - bahagian utama mata dipenuhi dengan formasi telus yang disebut vitreous, ia memberikan laluan sinar cahaya, fokus mereka pada retina.

Sekiranya ketelusan formasi ini hilang (misalnya, dengan pendarahan), maka, secara semula jadi, penglihatan itu menderita. Ia diperhatikan dengan kecederaan trauma paling kerap. Ini adalah kecederaan serius yang memerlukan rawatan mata khusus..

Perdarahan di ruang anterior, juga disebut hiphema, boleh berlaku dalam pelbagai keadaan, paling sering glaukoma dan trauma. Darah dikumpulkan di bahagian bawah permukaan anterior mata, seperti yang dilihat dengan mata kasar.

Sebagai peraturan, rawatan khas tidak diperlukan - darah akan hilang dalam masa 7-10 hari, tetapi dalam kes yang teruk, walaupun rawatan ophthalmologic pembedahan tidak dikecualikan.

Sekiranya anda berjumpa doktor, anda perlu memberitahu secara terperinci mengenai apa yang mengganggu anda. Anda tidak boleh terbatas pada "kapal pecah di mata" yang sederhana.

Anda perlu memperincikan apa yang anda lakukan ketika ia berlaku, apa gejala lain yang disertakan, seperti sakit kepala yang teruk, tinitus dan seumpamanya, ia berlaku untuk pertama kalinya atau sudah pernah berlaku, adakah anda mengalami gejala peningkatan pendarahan, penyakit apa yang anda dan saudara terdekat anda, ubat apa yang anda ambil, penglihatan anda semakin teruk.

Semua butiran ini akan membantu pakar mencari penyebab gejala anda dengan cepat dan mungkin menyelamatkan bukan sahaja penglihatan anda, tetapi juga kehidupan anda..

Hipertensi arteri

Semua orang tahu bahawa tekanan darah tinggi adalah buruk, pertama sekali, kerana risiko terkena strok serebrum dan serangan jantung meningkat dengan ketara. Hipertensi adalah penyebab sindrom mata merah yang paling biasa, atau pendarahan mata..

Terutama sekali ini berlaku dengan peningkatan tekanan spasmodik yang tajam, contohnya, krisis hipertensi. Saluran mata tidak menahan tekanan darah dari dalam, yang menyebabkan pecah dan pendarahannya. Pesakit ini juga sering mengalami mimisan..

Sekiranya kapal di mata pecah akibat hipertensi, maka ini dianggap baik. Faktanya adalah bahawa keadaan yang serupa dapat berkembang, misalnya, di saluran otak dengan perkembangan stroke hemoragik, dan ini adalah keadaan yang jauh lebih berbahaya, disertai dengan kematian dan kecacatan yang tinggi.

Oleh itu, pecahnya kapilari pada mata dengan hipertensi adalah sejenis isyarat SOS badan, tangisan pertolongan yang tidak boleh diabaikan, kerana lain kali ia mungkin tidak begitu beruntung dan kapal akan pecah di otak.

Diabetes

Dengan diabetes jenis apa pun, kapilari kecil di dalam badan terjejas - mikroangiopati berkembang. Lebih-lebih lagi, proses ini mempengaruhi semua kapilari badan (bahagian bawah kaki dengan perkembangan gangren, ginjal dengan perkembangan kegagalan buah pinggang, mata dengan kehilangan penglihatan secara beransur-ansur).

Sekiranya kapal pecah dengan diabetes, anda mesti segera berjumpa dengan ahli endokrinologi - anda mungkin memerlukan pembetulan terapi hipoglikemik.

Ketegangan mata

Ini adalah sebab biasa untuk kegagalan kapilari mata, yang, bagaimanapun, tidak menimbulkan ancaman terhadap kesihatan dan kehidupan seseorang secara keseluruhan. Biasanya, kapilari mata adalah struktur yang sangat halus dan nipis, yang diperlukan untuk mengekalkan umur semua struktur mata yang rapuh.

Dengan banyaknya penganalisis visual, misalnya, bekerja di belakang monitor komputer, membaca, kerja kertas di pejabat, apabila perlu untuk memfokuskan penglihatan pada jarak dekat, terdapat kekejangan otot visual, kekejangan tempat tinggal, dan disregulasi nada pembuluh mata.

Kapilari darah meluap dengan darah yang tidak dapat mengalir dengan secukupnya dan dinding darah yang tipis pecah dengan pembentukan pendarahan.

Walaupun keadaan ini tidak berbahaya, ia harus dijadikan alasan untuk mengubah rejim pekerjaan seseorang, membuat rehat dan mengecas mata di antara kerja.

Gejala


Gejala utama adalah pendarahan, dapat dilihat dengan segera. Lebam boleh terjadi di bahagian bawah atau atas mata, sementara pemusnahan beberapa arteri sclera boleh menjadi merah sepenuhnya. Sebilangan orang hanya melihat tanda-tanda visual, yang lain melihat ketidakselesaan pada kelopak mata bawah atau atas, rasa kering, sensasi terbakar sedikit.

Sakit kepala adalah salah satu gejala berkaitan kapal yang pecah akibat tekanan. Sekiranya penyebab pelanggaran struktur kapal adalah lonjakan tekanan darah, maka orang yang sakit mungkin mengadu sakit kepala, kesihatan yang memburuk, titik hitam di depan mata.

Perdarahan sering berlaku hanya pada satu mata, kedua-dua mata terkena lebih jarang, menurut penyetempatan, beberapa bentuk dibezakan:

  • Pendarahan retina - terdapat kabur objek yang dapat dilihat, penurunan penglihatan, lalat di depan mata mungkin berkedip. Kejadian simptom yang kerap berlaku menyebabkan munculnya bintik-bintik di retina dan kemerosotan penglihatan yang teruk. Dengan tanda-tanda kecil, keadaan mata menjadi normal setelah berehat dan mengambil ubat hemostatik.
  • Pendarahan di orbit berlaku dengan kecederaan pada mata dan tengkorak, lebih jarang berlaku dengan penyakit darah. Penampilan khayalan dapat dilihat - anjakan bola mata yang tajam ke hadapan, orang yang sakit mengadu penurunan mobiliti mata. Pencucian objek, kesakitan, kehilangan penglihatan. Bintik buasir dapat dilihat pada epal kelopak mata dan pada konjungtiva.
  • Pendarahan vitreous dianggap sebagai patologi serius dan memerlukan bantuan kecemasan. Selain tubercle gelap, kilatan cahaya di depan mata terjadi pada sclera, bintik-bintik bergerak ditentukan, dan penglihatan merosot dengan tajam. Kekurangan rawatan menyebabkan detasmen retina.
  • Perdarahan di ruang anterior mata ditunjukkan oleh istilah perubatan - hiphema. Pembentukan pada mata berwarna merah, seragam, dengan kedudukan menegak badan jatuh ke bahagian bawah mata, dengan kedudukan mendatar ia dapat menempati bahagian yang signifikan dari sklera. Hyphema biasanya hilang dalam beberapa hari. Sekiranya resorpsi mereka tidak diperhatikan selama lebih dari 10 hari, maka perlu mengunjungi pakar oftalmologi - keadaan mata yang serupa berlaku dengan tekanan intraokular.

Rawatan

Ubat tidak berbahaya yang boleh digunakan selepas pendarahan di mata, dengan syarat tidak ada penyakit mata:

  1. Vizin (melegakan bengkak dan kemerahan mata);
  2. Taufon (mempunyai kesan regenerasi);
  3. Emoxipin (mengatasi pendarahan, menguatkan dinding saluran darah, memperbaiki peredaran darah),
  4. Ascorutin (mengimbangi kekurangan vitamin C dan P, menghilangkan kebolehtelapan dan kerapuhan vaskular;
  5. Deflysis (mempunyai kesan pelembutan dan pelincir, melegakan kekeringan dan kerengsaan).

Penggunaan salah satu dana di atas hanya boleh dilakukan setelah berjumpa doktor! Anda tidak boleh memilih tetes perubatan untuk mata sendiri, ini boleh menyebabkan terjadinya kesan sampingan yang tidak menyenangkan.

Dengan berulang kali pendarahan, anda perlu berjumpa doktor, mengenal pasti penyebabnya dan mengarahkan semua usaha anda untuk menghapuskannya. Sekiranya ini bukan akibat penyakit serius, maka prognosisnya cukup baik, kemungkinan besar, ini tidak akan berulang.

Cadangan untuk mengubah gaya hidup jika kapal anda kerap pecah:

  • Sekiranya kapal pecah di mata semasa melakukan aktiviti fizikal, maka badan harus dibiarkan berehat dan berehat sepenuhnya. Untuk beberapa waktu, lebih baik meninggalkan latihan sama sekali atau mengurangkan intensiti mereka.
  • Sekiranya tidak ada peluang untuk menjauhkan diri dari komputer selama beberapa minggu (jika ini adalah pekerjaan utama), anda perlu mengatur rehat setiap setengah jam, termasuk berjalan-jalan di pejabat, senaman sederhana dan gimnastik untuk mata.
  • Sekiranya anda melihat kapal pecah selepas "pesta", anda harus berhenti minum alkohol dan menghisap rokok.
  • Lindungi mata anda dari angin kencang, sinar matahari dan debu dengan cermin mata hitam, ventilasi bilik. Sekiranya perlu, beli alat pelembap atau letakkan lembangan dengan air di bilik yang tersumbat dan kering..
  • Untuk merangsang peredaran darah dalam rangkaian vena mata, anda boleh mencuci diri dengan air bersih dan sejuk beberapa kali sehari. Pastikan bola mata tetap sejuk.

Selepas pecahnya kapal di mata tidak boleh:

  1. Tanamkan ubat vasokonstriktor di mata. Mereka bukan sahaja tidak membantu, tetapi boleh melakukan banyak bahaya dalam keadaan sekarang;
  2. Sapukan pelapik kapas yang dibasahi dengan daun teh yang kuat ke mata. Ubat rakyat yang sangat popular untuk semua penyakit mata tidak akan menghilangkan keradangan, tetapi akan memperburuk keadaan fundus..
  3. Sentuh, gosok, gores mata anda, terutamanya dengan tangan yang kotor.
  4. Doktor tidak mengesyorkan menggunakan ubat sendiri tanpa berunding dengan pakar oftalmologi untuk mencegah komplikasi.

Sekiranya anda tidak menyedari hubungan langsung kapal pecah dengan kemungkinan penyebab di atas, berjumpa dengan pakar oftalmologi untuk mendapatkan nasihat. Langkah-langkah diagnostik akan membantu menentukan penyebab sebenar apa yang berlaku dan menentukan perjalanan rawatan (terapi akan dilakukan secara individu, bergantung kepada penyebab masalahnya).

Ubat-ubatan

Sekiranya pecahnya kapal di mata disebabkan oleh sebab yang tidak membahayakan kesihatan dan nyawa anda, anda boleh menggunakan titisan mata masing-masing, setelah berunding dengan pakar.
Titisan mata yang paling berkesan untuk pendarahan di mata adalah ubat berikut:

  • Vizin. Ubat ini mempercepat resorpsi pendarahan, melegakan hiperemia mata, mengurangkan rasa sakit dan pembakaran, dan juga melembapkan konjungtiva. Vizin harus ditanamkan ke sudut luar celah palpebral dua tetes setiap 12 jam;
  • Emoxipin Ubat ini telah dikembangkan secara khusus untuk memerangi pendarahan di bola mata. Tanamkan mata tiga tetes tiga kali sehari sehingga kemerahan berlalu.
  • Deflysis. Titisan ini adalah air mata tiruan dan digunakan untuk sindrom mata kering..
  • Taufon. Ubat ini menyumbang kepada penyelesaian pendarahan yang cepat di bola mata dan berkesan menghilangkan gejala yang tidak menyenangkan. Lebih-lebih lagi, Taufon ditunjukkan untuk glaukoma.

Ubat rakyat

Penyembuh mengesyorkan menggunakan ubat-ubatan rakyat. Ubat pertama adalah kompres sejuk. Sapukan kain lap sejuk atau kain keju yang dicelupkan ke dalam air sejuk ke mata. Dengan air, anda melembapkan bola mata, dan menyempitkan saluran dengan sejuk, mencegah berlakunya fenomena ini.

Beli ramuan arnica di farmasi, ambil 10 g, tuangkan secawan air mendidih, bancuh selama 30 minit. Minum infus yang dihasilkan dalam 3 dos terbahagi. Sekiranya anda membeli tincture alkohol arnica, ambil 30 tetes sebelum makan, larutkan dalam air atau susu.

Dengan lebam, sophora adalah ubat yang sangat baik. Ia menguatkan dinding saluran darah, membantu mengatasi banyak masalah mata. Ambil tincture selama 1 sudu kecil. 3-4 kali sehari. Anda boleh membuat losyen.

Rawatan Sophora disyorkan untuk:

  1. diabetes mellitus;
  2. aterosklerosis;
  3. keracunan arsenik;
  4. untuk melegakan keradangan;
  5. ketika barli muncul.

Chicory membantu dengan baik:

  • 3 sudu besar l tuangkan 500 ml air mendidih;
  • rebus selama 15 minit.

Ambil sepertiga gelas 2-3 kali sehari, lakukan losyen. Kompres keju kotej: ambil sesudu keju kotej dari peti sejuk, balut kain kasa, masukkan mata, tahan selama 30 minit. Lakukan prosedur 3-4 kali sehari.

Pencegahan

Pencegahan patologi rangkaian vena-vaskular mata bertujuan untuk menghilangkan kemungkinan penyebab ubah bentuknya dan menguatkan dinding saluran darah:

  1. mengambil kompleks vitamin-mineral, meningkatkan bahagian sayur-sayuran dan buah-buahan segar dalam diet, sangat penting untuk memperhatikan sitrus dan paprika (mengandungi rutin dan vitamin C);
  2. berhenti merokok, minum minuman beralkohol, mengurangkan pengambilan kopi dan teh yang kuat;
  3. cukup tidur, amati rutin harian;
  4. elakkan aktiviti fizikal yang berlebihan, jangan angkat beban sahaja;
  5. jangan membebani mata anda - kerja ganti komputer dengan gimnastik pengisian dan visual, baca hanya di bilik yang terang, menonton TV semestinya terhad;
  6. jika anda mempunyai sindrom mata kering, jangan mengabaikan preskripsi doktor, kerap menitiskan air mata buatan;
  7. berhati-hati, lindungi mata anda daripada terlalu kering, cahaya matahari langsung, angin, habuk dan kecederaan.

Untuk mengelakkan sebarang penyakit oftalmik, kerap berkunjung ke pakar oftalmologi tempatan anda untuk memeriksa keadaan organ penglihatan. Segala patologi dapat disembuhkan dengan mudah pada peringkat awal, apabila gambaran simtomatik belum diperhatikan. Dan beberapa penyakit mungkin tidak muncul sama sekali, hingga luka yang teruk.

Langkah-langkah berikut akan membantu menguatkan dinding kapilari dan mengurangkan kemungkinan pelanggaran integriti mereka:

  • Makan sayur-sayuran hijau tua dan oren, buah sitrus, paprika, blueberry, aprikot. Produk ini mengandungi unsur vitamin C dan A, karotena, rutin - kekurangan, yang menyebabkan penipisan dinding vaskular. Asid askorbik juga disyorkan untuk selesema..
  • Pecah ketika bekerja keras untuk mata. Sekali satu jam disyorkan untuk mengganggu selama 5-10 minit, tutup kelopak mata, anda dapat melihat ke luar tingkap.
  • Pelaksanaan latihan fizikal yang betul, penolakan beban berlebihan. Adalah lebih baik untuk menolak mengangkat benda atau beban yang terlalu berat sama sekali, jika ini tidak mungkin, berat harus diagihkan secara merata.
  • Pengambilan alkohol dan nikotin harus diminimumkan. Merokok dan minum minuman keras tidak hanya membahayakan penglihatan, tetapi juga seluruh badan, memberi kesan negatif terhadap penampilan.
  • Pemeriksaan perubatan tahunan. termasuk lawatan ke pakar oftalmologi, membolehkan anda mengenal pasti penyakit permulaan. Diagnosis awal penyakit ini hampir seratus persen peluang untuk sembuh sepenuhnya, di samping itu, proses rawatan akan memakan sedikit masa dan wang untuk memulihkan kesihatan.

Kapal pecah bukan alasan untuk panik, selalunya ia hanya disebabkan oleh kerengsaan luaran. Sekiranya pendarahan di mata berlaku dengan kerap, tidak hilang lama atau mengiringi simptom lain, anda harus segera berjumpa doktor.

Adalah Penting Untuk Menyedari Vaskulitis