Apa itu koronarografi jantung

Angiografi koroner saluran darah jantung, yang digunakan secara aktif di Amerika Syarikat dan sejumlah negara maju lain, hanya menjadi sebahagian daripada prosedur perubatan yang diperlukan di ruang pasca-Soviet, termasuk Persekutuan Rusia. Sehubungan dengan itu, tidak semua orang yang menghadapi diagnosis jenis ini tahu apa ini.

Dalam artikel ini ada jawaban untuk pertanyaan paling populer mengenai topik yang dipertimbangkan, yaitu, apa itu angiografi koroner dan bagaimana ia dilakukan? Sebagai tambahan kepada maklumat asas, ulasan pesakit yang telah melakukan prosedur, serta video pendidikan yang menerangkan setiap peringkat operasi akan disajikan..

Apa itu coronarografi?

Angiografi koronari adalah jenis kajian invasif (dalaman) mengenai keadaan saluran otot jantung, dengan mana anda dapat mendiagnosis penyakit iskemia. Pada masa manipulasi, pesakit disuntik ke arteri inguinal atau radial dengan agen kontras yang dikenali oleh sinar-x. Pandangan umum kapal yang disiasat semasa penghantaran sinar-X ditunjukkan pada monitor peralatan komputer khas.

Terdapat 2 jenis koronografi CT: umum dan selektif.

Jenis kajianpenerangan ringkas mengenai
SelektifAngiografi koronari jenis ini digunakan dalam kajian satu atau lebih kapal. Kateter dipasang pada kedudukan yang menyediakan pengisian segera kapal yang sesuai dengan agen kontras. Ciri unik kaedah ini adalah kelajuan manipulasi maksimum.
AmPemeriksaan semua elemen vaskular jantung. Bahan khas diperkenalkan ke dalam saluran koronari - kontras yang membolehkan anda menilai keadaan arteri, kemudian video terperinci dibuat.

Bagaimana angiografi koronari?

Perlu dibezakan prosedur darurat dan terancang antara satu sama lain: jenis kedua menunjukkan tahap persiapan yang lebih lama, dan kecemasan, pada gilirannya, tidak membenarkan bahagian utama ujian dilakukan sebelum diagnosis, kerana setiap detik bernilai beratnya dalam emas. Tahap awal pemeriksaan rutin adalah pemeriksaan menyeluruh:

  • ujian darah yang komprehensif, termasuk analisis umum dan biokimia, penentuan faktor Rhesus dan kumpulan darah, ujian untuk hepatitis B dan C, HIV dan sifilis;
  • pemeriksaan ultrasound jantung (ultrasound);
  • elektrokardiogram (ECG) dalam 12 petunjuk;
  • pemeriksaan oleh pakar kardiologi.

Sekiranya pesakit mempunyai penyakit kronik bersamaan, dia mesti berjumpa pakar di kawasan yang berkenaan tanpa gagal. Langkah seterusnya adalah urutan berikut:

  • jika perlu, seseorang diberi anti-alergenik dan penenang;
  • elektrod disambungkan, dengan bantuan doktor akan dapat memantau petunjuk jantung semasa pemeriksaan EKG;
  • penyediaan tapak kateterisasi dilakukan, sebagai peraturan, tusukan dilakukan di kawasan arteri femoral, dan sekiranya terdapat kontraindikasi di kawasan arteri brakial, radial atau axillary;
  • pesakit dibius dengan anestesia tempatan dan kemudian ubat penenang diberikan untuk menggalakkan kelonggaran dan mengantuk;
  • tempat yang sesuai dirawat dengan antiseptik, dan badan ditutup dengan kain steril;
  • selepas kateterisasi, pengenalan (tiub plastik) dimasukkan ke dalam kapal dan kateter diagnostik dimasukkan ke dalam aliran darah melaluinya;
  • arteri dipenuhi dengan jumlah bahan kontras yang diperlukan, secara selari, angiografi dilakukan menggunakan sinar-x;
  • pada akhir prosedur perubatan, doktor mengeluarkan kateter dan menghentikan pendarahan;
  • pembalut tekanan khas digunakan pada tempat tusukan;
  • pesakit dihantar ke wad.

Sebilangan orang ingin mengetahui berapa lama proses penyelidikan dijalankan. Jawapan untuk soalan mereka cukup mudah: rata-rata, prosedur ini memakan waktu 10-20 minit, tetapi kes khas memerlukan perpanjangan jangka waktu. Ciri-ciri prosedur diringkaskan dalam video ini..

Apa gangguan yang dapat dikesan oleh angiografi koronari?

Kaedah diagnostik invasif, berbeza dengan spesies yang lebih selamat, dicirikan oleh tahap visualisasi yang tinggi dan petunjuk yang tepat. Penyakit yang didiagnosis dengan angiografi koronari termasuk:

  • aterosklerosis (plak kolesterol) dan trombosis;
  • hiperkalsemia (deposit garam kalsium di kawasan dinding vaskular);
  • endokarditis (keradangan membran jantung dalaman);
  • penyakit jantung koronari;
  • arteritis (keradangan dinding arteri);
  • vasospasme atau akibat kecederaan dada;
  • diabetes;
  • patologi kongenital;
  • displasia fibromuskular.

Petunjuk dan kontraindikasi

Diagnosis sering diresepkan kepada orang yang sudah mempunyai masalah jantung tertentu. Dalam beberapa keadaan, diperlukan penjelasan mengenai diagnosis atau penolakannya.

Setelah koronarografi, hasilnya berkorelasi dengan data yang ada, dan berdasarkan kesimpulan, sejarah sebenarnya dipulihkan.

Kajian angiografi sering diresepkan jika pesakit mengalami: kecederaan dada sebelumnya, penyakit Kawasaki, angina pectoris, endokarditis infektif (keradangan lapisan dalam otot jantung yang disebabkan oleh jangkitan), infark miokard, sakit di jantung, sesak nafas yang ketara, disyaki iskemia penyakit jantung (PJK).

Coronarografi juga dilakukan untuk menjelaskan sebab-sebab ketidakberkesanan ubat-ubatan untuk aritmia malignan, penyakit arteri koronari dan angina pectoris..

Sangat penting untuk diingat bahawa angiografi koronari sangat tidak digalakkan untuk orang dengan penyakit kronik yang teruk, bisul akut, kekurangan jantung, ginjal dan paru-paru, dekompensasi diabetes mellitus, gangguan pembekuan darah, misalnya, dengan anemia.

Kelebihan dan kekurangan manipulasi

Mungkin satu-satunya kelemahan terapi dianggap kemungkinan kesan sampingan atau komplikasi. Walaupun akibat berbahaya diperhatikan pada kira-kira 1 orang daripada 100,000, tetapi ia berlaku dalam amalan perubatan.

Kadang-kadang orang menganggap "kelemahan" diagnosis adalah kos yang tinggi. Secara adil, perlu diperhatikan bahawa harga angiografi untuk sebahagian besar orang Rusia sangat tinggi, harganya berbeza dari 10.000 hingga 30.000 rubel. Antara kelebihannya adalah keselamatan relatif, tahap visualisasi rangkaian vaskular yang tinggi, rasa sakit dan jangka masa yang pendek.

Kemungkinan komplikasi

Oleh kerana coronografi dilakukan dengan pengenalan langsung ubat dan alat tertentu ke dalam tubuh manusia, akibat dari prosedur tersebut dapat membahayakan kesihatan. Coronografi dalam kes yang jarang berlaku boleh menyebabkan trombositopenia - penurunan kritikal dalam platelet dalam darah, yang dikaitkan, sebagai peraturan, dengan pengenalan heparin ke dalam badan.

Antara ancaman yang paling biasa adalah:

  • jangkitan atau jangkitan;
  • kegagalan pernafasan;
  • trombositopenia yang disebabkan oleh heparin (penurunan jumlah platelet dalam darah);
  • kerosakan buah pinggang
  • tindak balas alahan;
  • menurunkan tekanan darah;
  • serangan jantung dan strok;
  • pembedahan arteri;
  • hematoma di tempat tusukan;
  • kerosakan vaskular tempatan.

Untuk maklumat lebih lanjut mengenai komplikasi, lihat artikel ini..

Cadangan untuk mempersiapkan kajian yang akan datang

Untuk mengurangkan kemungkinan ancaman nyawa ke tahap minimum, perhatian khusus perlu diberikan pada fasa persediaan.

Doktor sangat mengesyorkan agar pada masa perundingan dengan doktor yang hadir memaklumkan kepadanya tentang segala kemungkinan bentuk alergi terhadap produk dan ubat-ubatan dan bahan, menyelaraskan penggunaan ubat dengan pakar. 24 jam sebelum kajian, tingkatkan jumlah air bersih yang dikonsumsi menjadi 2,5–3 liter, makan makanan untuk kali terakhir hingga jam 10-12 tepat sebelum diagnosis.

Ulasan pesakit angiografi koronari

Sekiranya seseorang yang menjalani angiografi kapal mengalami kegelisahan dan kegelisahan yang ketara, dia disyorkan untuk membaca ulasan ringkas orang yang telah melalui ujian ini.

Sekiranya anda merawat diagnostik yang akan datang dengan penuh tanggungjawab dan serius, maka prosedurnya mungkin akan berjaya.

Angiografi koronari: apa yang menunjukkan dan bagaimana ia dilakukan, kontraindikasi dan kemungkinan akibatnya

Untuk oronarografi saluran darah jantung adalah kajian sinar-X yang berlanjutan mengenai struktur jantung, khususnya, keadaan arteri yang memberi nutrisi kepada organ otot dinilai.

Pada dasarnya, ini adalah diagnostik dengan peningkatan kontras, yang cukup kompleks. Ia mempunyai komponen invasif, kerana kateter bergerak ke jantung melalui arteri femoral semasa kajian.

Walau bagaimanapun, diagnosisnya tidak menyakitkan, walaupun tekniknya sukar dilakukan.

Kaedah ini ditetapkan mengikut petunjuk, jika ada sebab untuk menganggap gangguan arteri koronari.

Apa yang dinyatakan oleh peperiksaan?

Prosedur ini dianggap cukup bermaklumat, membolehkan anda mengenal pasti ciri struktur sistem peredaran tempatan dengan cepat dan tepat.

Walaupun begitu, teknik ini digunakan sebagai sebahagian daripada visualisasi tisu secara statik. Maksudnya, anda boleh mendapatkan gambaran keadaan semasa, struktur anatomi dan semua penyimpangan kecuali berfungsi.

Mereka tidak ditunjukkan dalam masa nyata, yang membuat angiografi koronari, walaupun berkesan, tetapi terbatas pada teknik yang memerlukan penelitian tambahan. Untuk mengesahkan diagnosis atau mendapatkan maklumat sokongan.

Pemeriksaan saluran darah jantung dapat ditunjukkan pada akhirnya:

  • Perubahan kongenital anatomi. Banyak kecacatan jantung, termasuk yang mematikan, tidak selalu dapat dilihat dengan langkah-langkah diagnostik klasik. Ini adalah masalah besar. Coronarografi memberi peluang untuk mengesahkan pelanggaran struktur jantung dan saluran darah sejak pertama kali.
  • Lesi trauma pada dada. Ia berlaku dalam pelbagai bentuk dan variasi: dari patah tulang hingga lebam serius. Menurut statistik, dalam kira-kira 30-60% kes, struktur jantung juga mengalami jisim total semasa kecederaan tersebut. Ini mematikan, kerana perkembangan hemopericardium atau perubahan lain mungkin..
  • Coronarografi memberikan lebih banyak maklumat mengenai keadaan tisu, tetapi hanya digunakan sebagai teknik bantu. Kemudian, dengan kecederaan, pemeriksaan invasif seperti ini tidak selalu dapat dilakukan kerana kedudukan umum pesakit. Tekanan darah, kontraktil miokard dan tahap penting yang lain. Orang dalam keadaan serius dikontraindikasikan. Ini adalah beban pada badan..
  • Kegagalan jantung pada fasa kronik. Ini menunjukkan penurunan fungsi pengepaman organ otot dengan aktiviti memudar secara beransur-ansur. Ia berkembang secara berterusan, tetapi tidak dalam semua keadaan, adalah mungkin untuk mengesan penyebab fenomena ini. Termasuk kaedah yang sangat sensitif.

Coronarografi dalam situasi seperti ini bertindak dengan cara bantu. Ada kemungkinan penyebab kegagalan mengembangkan adalah aterosklerosis. Perubahan pada lumen arteri, penyempitannya.

  • Angina pectoris. Penyakit klasik. Ciri ciri ini adalah peredaran darah yang tidak mencukupi di lapisan otot organ. Ini adalah hasil aterosklerosis atau kekejangan saluran darah yang berhenti memberi makan tisu dengan cukup.

Penting untuk mengenal pasti proses patologi pada peringkat awal, kerana hasilnya tanpa terapi menjadi serangan jantung, dan tidak jauh dari hasil mematikan.

  • Aterosklerosis. Penyakit umum. Intinya terletak pada pemendapan kolesterol berlebihan di dinding arteri besar. Termasuk hati.

Selanjutnya, plak terpaku dan tumbuh, menyekat lumen kapal. Mereka tidak dapat mengalirkan darah yang cukup, tisu mula mati.

Di samping itu, tekanan meningkat, yang boleh menyebabkan pelanggaran integriti anatomi arteri, pecah dan pendarahan besar-besaran.

Varian aterosklerosis lain adalah penyempitan (stenosis) lumen akibat kekejangan. Ini adalah keadaan klasik bagi perokok, penggemar alkohol, dan bahkan bagi orang yang melebihi norma individu dalam aktiviti fizikal..

Kaedah diagnostik memberikan banyak maklumat. Walau bagaimanapun, ia adalah spesifik dan biasanya prosedurnya digunakan bersama dengan yang lain. Untuk mendapatkan gambaran yang paling jelas dan komprehensif. Sama ada ultrasound, ECHO-KG atau MRI. ECG. Terdapat banyak pilihan.

Jenis angiografi koronari

Kaedah pemeriksaan diklasifikasikan mengikut kriteria seperti inti pati prosedur dan teknik yang digunakan (asas komprehensif untuk menaip).

Berdasarkan ini, bentuk berikut disebut:

  • Jumlah. Klasik Ini terdiri daripada memperkenalkan kateter melalui arteri femoral, menyuntikkan medium kontras, kemudian menilai keadaan seluruh jantung melalui alat pengesan khas. Kaedah ini paling kerap digunakan. Ia bertindak sebagai jenis tinjauan, untuk mengenal pasti keadaan umum struktur jantung.
  • Coronarografi selektif. Ia digunakan sebagai bahagian untuk menentukan patologi kapal individu. Kajian invasif yang sama. Walau bagaimanapun, titik penyisipan kateter tidak semestinya dilokalisasikan di arteri femoral (menurut Seldinger). Punca lengan bawah mungkin, semuanya bergantung pada tujuan diagnosis dan dugaan penemuan.
  • Angiografi koronari CT. Tidak bermaksud menyerang. Ia dilakukan tanpa peningkatan kontras atau dengan jumlah minimum, kerana darah itu sendiri adalah agen pewarna yang baik. Sebenarnya, ini adalah teknik yang berbeza, walaupun disebut coronarography. Dan itu tidak menggantikan, tetapi hanya melengkapkan dua kaedah sebelumnya. Nama lain - MSCT-koronarografi (dengan menggunakan tomografi multispiral).

Persoalan memilih kaedah diagnostik adalah kompleks, bergantung pada kes klinikal tertentu. Semua berada di tangan pakar kardiologi.

Coronarografi hampir tidak pernah ditugaskan terlebih dahulu, oleh itu, ketika membuat keputusan, seorang pakar bergantung pada hasil kajian objektif lain.

Petunjuk untuk diagnosis

Terdapat banyak sebab untuk melantik prosedur. Antara semua itu:

  • Sakit teruk di dada, tidak diketahui asal usulnya. Bertemu akibat banyak kemungkinan gangguan. Langkah-langkah tersebut memungkinkan untuk memperjelas struktur arteri pada tingkat lokal, untuk menentukan tahap perubahan hemodinamik (aliran darah). Sekiranya terdapat kelainan, prosedur tambahan mesti dilakukan..
  • Bersedia untuk pembedahan. Pembedahan jantung tidak dapat difikirkan tanpa rancangan menyeluruh. Angiografi koronari menyelesaikan masalah ini. Ini membolehkan anda menjelaskan skala bidang pembedahan masa depan, untuk mengembangkan kaedah rawatan.
  • Coronarografi jantung dilakukan selepas pembedahan untuk menilai keberkesanan rawatan, tahap kejayaan terapi. Termasuk campur tangan pembedahan kemudian untuk menyiasat hasil jangka panjang.
  • Dyspnea tanpa sebab yang jelas. Paroxysms kesakitan teruk (kejang yang berlangsung selama lebih dari beberapa saat atau minit), penurunan toleransi senaman, dan momen serupa lainnya menyertai proses seperti kekurangan koronari. Diagnosis adalah untuk mengesampingkan atau mengesahkan gangguan ini. Untuk sebab lain sesak nafas dan kekurangan udara, baca artikel ini..
  • Kekurangan kesan ubat yang digunakan untuk merawat patologi kardiovaskular. Penyebabnya mesti dicari di arteri koronari, terutamanya jika jalan diagnostik lain tidak memberikan hasil yang konkrit..
  • Kecurigaan kegagalan jantung. Teknik ini tidak terlalu penting, ia dilakukan jauh dari awal diagnosis. Tetapi ia membolehkan anda mengenal pasti gangguan jika sistem peredaran darah terlibat..

Gejala kegagalan jantung mengikut peringkat dijelaskan dalam artikel ini..

  • Kecederaan dada. Penyelidikan tidak selalu diperlukan, hanya apabila terdapat kecurigaan kerosakan tertentu pada arteri.
  • Aterosklerosis yang dituduh. Menyempitkan lumen saluran darah akibat kekejangan atau pemendapan kolesterol di dindingnya. Baca lebih lanjut mengenai penyebab kolesterol tinggi dalam darah dan apa yang perlu dilakukan pada masa yang sama - baca di sini.

Angiografi koronari mungkin diperlukan untuk mendiagnosis kecacatan dan malformasi anatomi kongenital. Sebagai kaedah pengesahan.

Kontraindikasi

Senarai sebab untuk menolak acara tidak begitu luas. Tetapi cadangan ini mesti dipatuhi dengan ketat, agar tidak menimbulkan komplikasi yang mengancam nyawa.

  • Diabetes mellitus pada fasa sub- dan dekompensasi. Tahap glukosa tidak stabil, keadaan kapal juga tidak membenarkan diagnosis. Mula-mula anda perlu mengembalikan keadaan normal dan memulihkan badan. Tanpa ini, angiografi koronari berbahaya. Kemungkinan pendarahan, pecahnya arteri dan kematian akibatnya.
  • Umur lanjut usia. Ini bukan kontraindikasi mutlak. Tetapi kejadian menimbulkan beban tertentu pada tubuh, yang boleh mengancam kesihatan dan bahkan kehidupan manusia. Adalah perlu untuk menimbang kebaikan dan keburukan dengan berhati-hati, barulah mula bertindak. Masalahnya diputuskan oleh pakar kardiologi.
  • Gangguan profil kardiovaskular pada fasa akut. Contohnya, serangan angina pectoris yang ketara, serangan jantung, dan sejenisnya, hingga proses keradangan (miokarditis dan lain-lain). Mula-mula anda perlu menjadikan keadaan kembali normal, barulah melakukan diagnostik.
  • Berdarah.
  • Peningkatan suhu badan. Jangkitan adalah kontraindikasi mutlak untuk koronarografi pada masa ini. Sebaik sahaja orang itu kembali normal, anda boleh membuat pemeriksaan.
  • Penyakit paru-paru. Kegagalan pernafasan. Diagnosis ditangguhkan sehingga masa yang lebih baik..

Sebilangan besar ini adalah kontraindikasi relatif. Artinya, prosedur itu dapat dilakukan hanya setelah menghilangkan faktor yang mencegahnya. Memantau dinamika keadaan seseorang dilakukan oleh doktor profil, dan juga pakar kardiologi.

Persediaan belajar

Oleh kerana pemeriksaan koronari invasif, walaupun minimum, langkah-langkah sebelumnya sama dengan tindakan untuk campur tangan pembedahan.

Kira-kira seminggu atau beberapa hari sebelum diagnosis, pesakit menjalani prosedur seperti ini:

  • Ujian darah dan air kencing.
  • Coagulogram. Kajian pembekuan.
  • Elektrokardiografi Untuk mengesampingkan gangguan jantung, sekurang-kurangnya yang boleh menjadi halangan.
  • Ultrasound, imbasan ultrasound, imbasan dupleks.
  • X-Ray dada.
  • Langkah-langkah khusus untuk pengesanan HIV, sifilis.

Tujuh hari sebelum ujian, anda mesti berhenti minum alkohol.

Kira-kira 12 jam sebelum prosedur, dilarang makan atau minum.

Seterusnya, ikuti arahan:

  • Mengambil ubat pada hari diagnosis tidak boleh, kecuali dibenarkan oleh pakar.
  • Di klinik anda perlu mengambil semua ubat yang biasanya diambil oleh seseorang.
  • Penting untuk mengosongkan pundi kencing sebelum diagnosis..
  • Apabila memasuki pejabat, anda mesti mengeluarkan semua perhiasan logam.
  • Semasa angiografi koronari, pesakit harus mengikuti arahan kakitangan perubatan. Mungkin diminta menarik nafas dalam-dalam, mengubah kedudukan badan.

Persiapan untuk diagnosis tidak menimbulkan kesulitan. Selepas prosedur, anda mesti berjumpa dengan doktor apa yang perlu dilakukan seterusnya untuk mengurangkan risiko komplikasi.

Bagaimana angiografi koronari

Lakukan prosedur dalam sinar-x. Diagnosis bermula dengan memproses tapak penyisipan kateter. Cukur rambut di pangkal paha atau lengan bawah, bergantung pada titik pendedahan. Seterusnya, pesakit dibaringkan di sofa.

Anestetik diberikan, dan ubat penenang boleh digunakan jika perlu. Untuk mengurangkan tahap ketidakselesaan psikologi. Terutama untuk orang yang mudah terpengaruh.

Sayatan dibuat pada kulit di kawasan kapal besar. Probe adalah tiub kecil, nipis dan panjang. Di bawah kawalan peralatan video, kateter bergerak di sepanjang katil aorta sehingga sampai ke jantung.

Dadah kontras diperkenalkan. Pada masa yang sama, peranti khas yang merakam kekerapan kontraksi peranti tersebut diaplikasikan ke dada untuk mengecualikan masalah semasa acara berlangsung.

Selepas pemberian ubat, pesakit diletakkan di bawah pengesan. X-ray itu sendiri dilakukan dalam unjuran yang berbeza.

Angiografi koronari dengan kontras dapat menimbulkan alergi, semasa kejadian, anda perlu memberitahu doktor anda jika anda mengalami sensasi.

Sebagai peraturan, sepanjang prosedur, pesakit tidak merasa sakit atau tidak selesa. Seorang doktor atau kakitangan kejururawatan (atau jururawat) boleh memberi arahan mengenai tingkah laku. Ini diperlukan untuk kemajuan kateter melalui kapal yang lebih berkesan..

Semua diagnostik berlangsung sekitar 1 jam, mungkin sedikit lebih lama. Pada akhir orang itu untuk beberapa waktu kekal di klinik. Sekurang-kurangnya 2-4 jam.

Bergantung pada institusi, kemasukan ke hospital boleh dilakukan sehingga sehari. Untuk memantau tempoh selepas acara.

Hasilnya dianalisis oleh tiga pakar: pakar bedah jantung, pakar bedah sinar-x dan pakar kardiologi, pendapat bertulis biasanya dikeluarkan pada keesokan harinya..

Gambar-gambar itu sendiri boleh diperolehi dalam bentuk cetakan atau secara elektronik pada CD atau pemacu kilat pada hari diagnosis.

Risiko dan kemungkinan masalah

Antara kemungkinan akibat coronarografi:

  • Pendarahan besar-besaran akibat kerosakan iatrogenik pada arteri. Ia jarang berlaku, tetapi membawa bahaya kepada pesakit..
  • Serangan jantung. Episod angina pectoris. Ia mampu berakhir dengan serangan jantung.
  • Pecahnya saluran darah, jantung.
  • Reaksi alahan terhadap agen kontras yang disuntik. Ini adalah risiko, kerana tidak diketahui bagaimana tubuh akan bertindak balas terhadap penggunaan ubat tersebut..
  • Trombosis mungkin. Termasuk setelah waktu tertentu, dari beberapa jam hingga beberapa hari. Oleh itu, disyorkan untuk diperhatikan oleh doktor dalam tempoh kritikal.
  • Aritmia.

Coronarografi adalah teknik yang agak selamat, tetapi pemerhatian diperlukan untuk mengesampingkan akibat negatif. Biarkan kebarangkalian mereka tidak besar.

Cadangan selepas prosedur

Terdapat beberapa petua:

  • Anda perlu berada di klinik selama beberapa jam atau sehari. Bergantung pada apa yang diputuskan oleh pakar yang hadir atau pakar diagnostik.
  • Semua manifestasi harus dilaporkan kepada pegawai perubatan. Ini adalah masalah keselamatan..
  • Pada akhir acara, penting untuk minum cecair. Ini akan membantu mengelakkan pembekuan darah..
  • Dalam 2-3 hari, aktiviti fizikal yang kuat dikontraindikasikan, serta hipotermia yang terlalu panas.
  • Jangan minum alkohol sekurang-kurangnya untuk jangka masa yang sama.

Kos di Rusia

Di klinik negeri Rusia, untuk pesakit dengan insurans perubatan wajib, angiografi koronari saluran jantung jantung adalah percuma. Di klinik swasta, harga prosedur antara 8 hingga 60 ribu rubel.

Angiografi koronari dilakukan mengikut petunjuk, ini adalah kajian invasif. Oleh itu, anda perlu memandang serius. Soalan mengenai kesesuaian pelantikan itu diputuskan oleh pakar. Acara dapat memberikan banyak maklumat berharga..

Berapa lama angiografi koronari

Mengapa angiografi koronari hanya dilakukan di hospital?

Sebab utama yang menjadikan pesakit perlu berada di hospital semasa kajian ini adalah perlunya tusukan (tusukan) arteri periferal (femoral) dan komplikasi yang berkaitan. Arteri femoral - kapal besar yang terletak pada kedalaman 2-4 cm dari permukaan kulit di kawasan selangkangan.

Untuk mengelakkan pendarahan, yang boleh membahayakan, pesakit diberi rejimen motor terhad setelah kajian di bawah pengawasan pegawai perubatan. Tetapi baru-baru ini, akses lain muncul - melalui arteri radial kecil, yang kami periksa di pergelangan tangan. Akses disebut radial, yang tidak menyebabkan pendarahan serius.

Pesakit boleh bangun sejurus selepas kajian, tempat tidur tidak diperlukan. Pengawasan terhad kepada beberapa jam. Di klinik CELT, jalan masuk (radial) utama arteri. Pengalaman menggunakan teknik ini menunjukkan kejadian komplikasi tempatan yang lebih rendah, iaitu 0-0.7%.

  • Kos: 7 000 gosok.
  • Tempoh: 15-20 minit
  • Rawat inap: 2-3 jam di hospital

Sebab utama yang menjadikan pesakit perlu berada di hospital selama kajian ini adalah perlunya tusukan (tusukan) arteri periferal (femoral) dan komplikasi yang berkaitan. Arteri femoral - kapal besar yang terletak pada kedalaman 2-4 cm dari permukaan kulit di kawasan selangkangan.

Untuk mengelakkan pendarahan, yang boleh membahayakan, pesakit diberi rejimen motor terhad setelah kajian di bawah pengawasan pegawai perubatan. Tetapi baru-baru ini, akses lain muncul - melalui arteri radial kecil, yang kami periksa di pergelangan tangan. Akses disebut radial, yang tidak menyebabkan pendarahan serius.

Pesakit boleh bangun sejurus selepas kajian, tempat tidur tidak diperlukan. Pengawasan terhad kepada beberapa jam. Di klinik CELT, jalan masuk (radial) utama arteri. Pengalaman menggunakan teknik ini menunjukkan kejadian komplikasi tempatan yang lebih rendah, iaitu 0-0.7%.

Apa itu coronarografi.

Coronarografi adalah kajian mengenai saluran darah jantung, yang membolehkan anda melihat kontur dalaman saluran jantung di radiografi. Selalunya, kaedah ini tidak digunakan untuk membuat diagnosis, tetapi untuk menentukan taktik rawatan pembedahan - iaitu. doktor dapat menentukan sama ada rawatan pembedahan mungkin dan memilih jenis pembedahan yang paling disukai.

Angina pectoris (iskemia miokard, angina pectoris) dalam soalan dan jawapan

Apakah iskemia (angina pectoris)? Bagaimana angina dimanifestasikan...

Perkataan perubatan istilah ini boleh didapati di sini.

Selama bertahun-tahun tidak berjaya bergelut dengan darah tinggi?

Ketua Institut: “Anda akan kagum betapa mudahnya menyembuhkan darah tinggi dengan mengambil setiap hari.

Angiografi koronari adalah pemeriksaan radiopaque pada arteri darah yang menutupi jantung seperti mahkota, atau korona - oleh itu ia disebut saluran koronari, atau koronari. Mereka membekalkan otot jantung dengan oksigen, dan jika mereka berkontraksi, jantung menderita kelaparan oksigen. Keadaan ini disebut penyakit jantung koronari - PJK. Mengembangkan arteri koronari secara pembedahan, doktor menormalkan aliran darah, dan gejala penyakit arteri koronari hilang.

Pembaca kami telah berjaya menggunakan ReCardio untuk merawat darah tinggi. Melihat populariti produk ini, kami memutuskan untuk memberikannya kepada perhatian anda. Baca lebih lanjut di sini...

Terdapat kaedah lain untuk mendiagnosis penyakit jantung: kardiografi (ECG) dan ekokardiografi (ultrasound); MRI Pemeriksaan sinar-X (scintigraphy); Ujian EKG di bawah beban (ergometri basikal). Tetapi hanya angiografi koroner saluran jantung yang membantu doktor untuk melihat dengan jelas penyebab penyakit - bahagian dinding mereka yang menyempit, tersumbat, menipis (aneurisma). Angiografi membolehkan anda mendiagnosis kecacatan jantung kongenital pada kanak-kanak dan orang dewasa..

Pemeriksaan instrumental saluran jantung diresepkan lebih jarang daripada kaedah diagnostik lain, kerana ia membawa lebih banyak risiko daripada kaedah diagnostik bukan invasif. Ia disyorkan untuk sesak nafas, sakit dada, gangguan irama jantung, penyebabnya tidak jelas; dan:

  • apabila rawatan dengan tablet dan suntikan tidak membantu, dan gejala semakin meningkat;
  • dengan kecederaan dada yang serius;
  • jika disyaki serangan jantung atau pada jam pertama selepas itu - untuk melihat tempat penyumbatan kapal dan membuang trombus.

Angiografi koronari saluran darah jantung adalah kaedah yang paling dipercayai dan paling tepat untuk mendiagnosis penyakit arteri koronari. Setelah mengenal pasti penyakit pada waktunya, doktor menentukan dengan taktik rawatan: perlu dilakukan stenting, cangkok bypass arteri koronari atau angioplasti. Pada malam sebelum operasi, ia dapat membantu mengenal pasti kawasan intervensi pembedahan dengan lebih tepat dan melihat keadaan saluran jantung, dalam tempoh selepas operasi dilakukan untuk menilai hasil intervensi.

Prosedur ini tidak dilakukan untuk orang dengan penyakit teruk sistem peredaran darah, ginjal dan paru-paru; pesakit dengan pembekuan darah atau pendarahan yang berkurang; pada suhu badan yang tinggi. Ia tidak digalakkan, tetapi dalam beberapa kes dibenarkan untuk pesakit diabetes dan (dengan berhati-hati) orang tua.

Sebelum angiografi koronari, pesakit ditetapkan ujian air kencing dan ujian darah - faktor umum, biokimia, pembekuan, HIV dan hepatitis, kumpulan dan Rh. Di samping itu, kardiografi, ultrasound jantung dengan dopplerometry, x-ray dada.

Sekiranya anda datang untuk pemeriksaan dari rumah, dan tidak menunggunya semasa dimasukkan ke hospital, anda harus ingat beberapa peraturan mudah. Sebilangan besarnya bertepatan dengan cadangan untuk mempersiapkan sebarang prosedur pembedahan:

  1. Pada malam dan pada hari prosedur, anda tidak boleh makan dan minum, jika tidak, mual dan muntah mungkin berlaku.
  2. Ambil semua ubat yang anda ambil, tetapi berjumpa dengan doktor anda sebelum anda mengambil pil pada hari angiografi koronari. Ini benar terutamanya mengenai insulin. Oleh kerana anda tidak dapat makan pada hari prosedur, anda mungkin tidak memerlukan insulin: tanpa makan, kadar glukosa darah turun dengan mendadak dan koma hipoglikemik adalah mungkin.
  3. Beritahu doktor anda mengenai alahan ubat jika anda menghidapnya..

Sebelum prosedur, anda perlu mengosongkan pundi kencing. Doktor juga akan meminta anda menanggalkan cincin, anting-anting, rantai, cermin mata dan mengeluarkan kanta lekap.

Sebelum anda menjalani prosedur, masuk akal untuk mengetahui bukan hanya coronarografi, tetapi juga untuk bertanya bagaimana ia dilakukan. Kajian saluran jantung sering dilakukan di hospital kardiologi, lebih jarang - berdasarkan pesakit luar, di klinik multidisiplin khusus. Prosedur berlangsung dari 20-40 minit hingga satu jam:

  1. Rambut pesakit dicukur di kawasan pangkal paha (jika kateter dimasukkan ke dalam arteri femoral) atau di lengan (ketika dimasukkan ke dalam arteri radial) dan anestesia tempatan dilakukan. Kemudian kulit di atas arteri disisipkan dan tiub plastik nipis dimasukkan. Melaluinya, probe fleksibel tertipis dengan kateter di hujungnya dimasukkan dan dilanjutkan melalui saluran ke lumen arteri koronari.
  2. Ejen kontras khas disuntik ke dalam aliran darah melalui kateter, dan semasa bergerak di sepanjang aliran darah dengan darah, doktor melakukan sinar-x dengan peningkatan. Hasilnya direkodkan dalam format digital, dan di masa depan "gambar" dapat dilihat pada komputer peribadi.
  3. Pada masa ini, aktiviti jantung pesakit dipantau menggunakan elektrod yang melekat di dadanya. Pada masa yang sama, nadi dan tekanan darahnya diukur..

Anestesia umum semasa angiografi koronari tidak dilakukan, tetapi tidak diperlukan. Tidak ada ujung saraf di dalam kapal, jadi anda tidak akan merasa sakit atau mengalami sensasi tidak menyenangkan yang lain. Dari semasa ke semasa, doktor anda mungkin meminta anda menarik nafas dalam-dalam, menahan nafas, dan mengubah kedudukan tangan anda..

Selepas pemeriksaan, anda harus berbaring untuk waktu yang lama tanpa membengkokkan kaki, dan doktor akan melarang anda bangun selama 12-24 jam. Untuk mengeluarkan agen kontras dari badan dengan cepat, anda perlu minum lebih banyak. Sebelum keluar, mereka akan memberitahu anda bila dibenarkan untuk kembali mengambil ubat, sama ada larangan diet diperlukan, dan sebagainya. Selama beberapa hari selepas campur tangan, anda tidak dapat melakukan kerja dan latihan fizikal yang berat di gimnasium.

Pada masa kini, koronarografi dilakukan dengan dua kaedah: melalui femoral atau melalui arteri radial. Dalam kes pertama, pesakit mesti berada di hospital, pada saat kedua mereka datang ke prosedur pada waktu pagi, dan pada waktu petang anda dapat pulang ke rumah. Apa yang membuat perbezaan ini?

  1. Arteri periferal (femoral) adalah salah satu saluran terbesar di badan kita, terletak pada kedalaman 2-4 cm di bawah kulit di kawasan selangkangan. Pendarahan dari itu sangat berbahaya, jadi setelah prosedur anda tidak boleh bergerak banyak dan jangan terburu-buru pulang.
  2. Arteri radial adalah kapal yang agak kecil yang menghampiri permukaan kulit di pergelangan tangan. Doktor memanggil akses ini radial. Tusukan kapal di tempat ini sangat jarang menyebabkan pendarahan yang mengancam nyawa, prosedur itu sendiri hanya berlangsung 20 minit dan lebih jarang memberikan komplikasi. Rumah pesakit dibebaskan setelah 4-5 jam, dalam kes yang jarang ditangguhkan hingga pagi.

Komplikasi

Komplikasi serius selepas angiografi koronari jarang berlaku (rata-rata kurang dari 2% kes), tetapi memang demikian, dan anda perlu bersiap sedia untuk mereka. Pertama sekali, ini adalah reaksi alergi terhadap medium kontras: alergi kulit, sesak nafas, kejutan anafilaksis. Kumpulan komplikasi kedua adalah kerosakan mekanikal pada jantung dan saluran darah dan akibat yang disebabkan oleh kesan kompleks prosedur:

  • kematian akibat pendarahan akibat pecah jantung atau arteri -
  • serangan jantung akut - dari 0,05 hingga 0,1%. Aritmia dan serangan jantung sedikit lebih biasa;
  • strok - dari 0,07 hingga 0,2%;
  • sangat jarang - jangkitan dalam darah; kerosakan pada buah pinggang dengan agen kontras, overdosis penyinaran sinar-x yang terlalu kuat.

Kira-kira satu setengah peratus pesakit mempunyai akibat yang kurang berbahaya dari prosedur: tempatan, di tempat tusukan arteri. Ini adalah pendarahan kecil atau besar, lebih jarang - gumpalan darah atau aneurisma pada titik penyisipan kateter. Sekiranya perlu, pesakit diberi pemindahan darah atau rawatan pembedahan.

Coronarografi adalah kajian mengenai saluran darah jantung, yang membolehkan anda melihat kontur dalaman saluran jantung di radiografi. Selalunya, kaedah ini tidak digunakan untuk membuat diagnosis, tetapi untuk menentukan taktik rawatan pembedahan - iaitu. doktor dapat menentukan sama ada rawatan pembedahan mungkin dan memilih jenis pembedahan yang paling disukai.

Apakah iskemia (angina pectoris)? Bagaimana angina ditunjukkan?.

Perkataan perubatan istilah ini boleh didapati di sini.

Coronarography adalah prosedur diagnostik invasif yang dilakukan untuk menilai keadaan tempat tidur koronari (arteri jantung).

Angiografi koronari adalah jenis kajian invasif (dalaman) mengenai keadaan saluran otot jantung, dengan mana anda dapat mendiagnosis penyakit iskemia. Pada masa manipulasi, pesakit disuntik ke arteri inguinal atau radial dengan agen kontras yang dikenali oleh sinar-x. Pandangan umum kapal yang disiasat semasa penghantaran sinar-X ditunjukkan pada monitor peralatan komputer khas.

Terdapat 2 jenis koronografi CT: umum dan selektif.

Jenis kajianpenerangan ringkas mengenai
SelektifAngiografi koronari jenis ini digunakan dalam kajian satu atau lebih kapal. Kateter dipasang pada kedudukan yang menyediakan pengisian segera kapal yang sesuai dengan agen kontras. Ciri unik kaedah ini adalah kelajuan manipulasi maksimum.
AmPemeriksaan semua elemen vaskular jantung. Bahan khas diperkenalkan ke dalam saluran koronari - kontras yang membolehkan anda menilai keadaan arteri, kemudian video terperinci dibuat.

Jenis akses arteri untuk kajian dan kemajuan kajian

Angiografi arteri koronari dapat dilakukan dengan pelbagai pendekatan: radial, ulnar, brachial, axillary dan femoral. Jabatan kami menggunakan aksesori femoral dan radiasi..

Sekiranya menggunakan akses femoral (femoral) kepada pesakit di bawah lipatan inguinal pada kaki kanan atau kiri, anestesia tempatan dilakukan dengan larutan lidocaine (dengan intoleransi lidocain, anestetik lain digunakan).

Kemudian arteri femoral menusuk. Konduktor nipis ditarik melalui jarum ke dalam lumen arteri, selepas itu jarum dikeluarkan dan alat khas (pengantar) dimasukkan ke dalam lumen arteri melalui konduktor, di mana kateter disambungkan ke saluran jantung. Kemudian, di bawah kawalan radiologi, bahan radiopaque diperkenalkan dan patensi arteri koronari dinilai. Pada akhir prosedur, hemostasis dilakukan dan pembalut tekanan digunakan.

Teknik melakukan angiografi koronari semasa akses radiasi serupa dengan akses femoral: anestesia tempatan, tusukan arteri radial (arteri lengan), konduktor, pengekstrakan jarum dan pengenalan pengantar ke dalam lumen arteri, membawa kateter ke mulut arteri koronari dan kontras di bawah kawalan radiologi, kemudian hemostasis dan berpakaian tekanan.

Perbezaan akses adalah bahawa dalam kes menggunakan akses radial (dengan keadaan stabil dan tidak adanya komplikasi), anda dapat bangun segera setelah kajian, tidak seperti yang femoral, di mana anda perlu tinggal 24 jam di tempat tidur. Juga, dengan akses radial, terdapat lebih sedikit kejadian buruk (pendarahan di tempat tusukan).

Coronarografi mungkin selektif dan tidak selektif. Selektif adalah ketika saya bergantian membuat kateter dan menembak arteri jantung kanan dan kiri. Pada masa ini, sebahagian besar coronarografi selektif dilakukan.

Kemungkinan komplikasi koronarografi

Kejadian kesan buruk angiografi koronari berkisar antara 0,05% (gangguan irama yang teruk, kemalangan vaskular) hingga 20 - 40% (alahan dan gangguan integriti dinding vaskular). Kemunculan komplikasi mungkin bergantung pada adanya faktor predisposisi latar belakang atau akibat dari pelanggaran prosedur.

Embolisme udara

Ia berlaku dalam 0.2% kes, ia dikaitkan dengan perjalanan gelembung udara ke dalam aliran darah. Berlaku apabila terdapat pelanggaran integriti belon pada akhir kateter atau kesalahan teknikal kateterisasi yang lain. Dengan coronarografi, emboli udara dapat dilihat dalam tempoh kontras arteri koronari. Gejala tidak ada, atau rasa sakit di jantung muncul, tekanan menurun, irama kontraksi tersasar sehingga jantung berhenti.

Untuk rawatan, aspirasi (penyingkiran) vesikel dari kapal atau pengenalan larutan di bawah tekanan untuk menggilingnya dilakukan. Pesakit ditunjukkan terapi oksigen, analgesia dan ubat antiaritmia.

Kemunculan pembengkakan tisu yang kelihatan dan pemadatan kulit di tempat tusukan arteri agak biasa. Pengumpulan darah yang besar di rongga hematoma boleh menyebabkan:

  • sakit,
  • kadar degupan jantung,
  • berdarah,
  • mampatan ujung saraf,
  • trombosis urat dalam,
  • penyumbatan arteri pulmonari.

Hematoma di tempat tusukan selepas angiografi koronari

Untuk pencegahan, anda perlu menggunakan pembalut tekanan dengan berhati-hati, meningkatkan masa yang dihabiskan di tempat tidur selepas prosedur, gunakan heparin dalam dos yang lebih kecil. Rawatan dilakukan dengan menggunakan pemampatan yang cukup dari kapal yang berlubang atau dengan kaedah pembedahan..

Sekiranya aneurisma palsu, darah melalui kecacatan dinding arteri dalam tempoh pengecutan jantung masuk ke rongga hematoma, dan sebahagiannya kembali ke diastole. Ia berlaku dengan tusukan yang tidak betul atau mampatan arteri yang tidak mencukupi setelah mengeluarkan kateter. Ia muncul:

  • pembengkakan tisu di tempat tusukan kapal;
  • pembentukan hematoma, yang berdenyut ke irama jantung;
  • sakit pada palpation;
  • bunyi auskultasi.

Pseudo-aneurisma boleh pecah dengan munculnya rasa sakit yang teruk dan peningkatan bengkak. Sekiranya pemampatan serat saraf berlaku, maka kelemahan pada anggota badan berterusan selama beberapa bulan. Pesakit ditunjukkan ketenangan, penghapusan ubat-ubatan yang menghalang pembekuan darah. Dengan aneurisma yang besar, trombin disuntik ke dalam rongga atau pembedahan dilakukan.

Pseudoaneurisma jantung pada ekokardiografi

Komplikasi tusukan vaskular yang kurang kerap adalah pembentukan fistula arteriovenous dengan edema, trombosis urat dalam dan iskemia anggota badan. Terdapat juga stratifikasi dinding arteri terhadap latar belakang perubahan aterosklerotik. Penyumbatan arteri adalah mungkin pada pesakit dengan saluran nipis, penyakit bersamaan, aneurisma, atau gumpalan darah di rongga jantung.

Serangan jantung

Penyebab gangguan aliran darah koronari akut mungkin:

  • pembentukan gumpalan darah di atas kateter;
  • pemusnahan plak aterosklerotik dan kemajuan bahagiannya di sepanjang arteri;
  • penyumbatan aliran darah yang berpanjangan oleh kateter di lokasi penyempitan kapal;
  • pemotongan arteri koronari;
  • penyumbatan cawangan semasa memindahkan kateter ke tapak bifurcation;
  • kekejangan sebagai tindak balas terhadap kerengsaan mekanikal dinding vaskular.

Penting untuk diperhatikan bahawa coronarografi tidak selalu menyebabkan gambaran ECG klasik mengenai infark miokard (kurang dari 1% kes), tetapi dalam kajian enzim tertentu, peningkatan tahapnya dicatat pada sekitar 5 hingga 40% pesakit. Dalam kes ini, kes penyakit asimtomatik dan atipikal sering dijumpai..

Aritmia

Gangguan irama yang mengancam nyawa dan impuls jantung semasa angiografi koronari termasuk takikardia ventrikel dan fibrilasi ventrikel. Mereka dikaitkan dengan perubahan aliran darah semasa prosedur, trauma ke sistem konduksi jantung.

Pada kebanyakan pesakit, pemulihan irama normal berlaku pada akhir kajian sendiri. Dalam gangguan peredaran darah yang teruk kerana aritmia, terapi elektro-nadi ditunjukkan. Untuk mengelakkan komplikasi ini, pesakit dengan ketidakstabilan miokard elektrik ditetapkan beta-blocker.

Pukulan

Faktor-faktor yang boleh menyebabkan strok termasuk:

  • penyumbatan oleh trombus yang terbentuk semasa kecederaan arteri;
  • stratifikasi dinding aorta;
  • embolus kolesterol;
  • hipotensi arteri;
  • pentadbiran heparin (menimbulkan pendarahan intraserebral).

Nefropati

Selama 1 hingga 3 hari setelah menggunakan medium kontras, pelanggaran terhadap keupayaan ekskresi buah pinggang adalah mungkin. Nefropati lebih kerap berlaku dalam keadaan seperti ini:

  • usia tua dan pikun;
  • penyakit buah pinggang pada masa lalu;
  • diabetes;
  • penyahhidratan;
  • kejutan atau keruntuhan vaskular;
  • kegagalan peredaran darah dengan proses kongestif pada organ dalaman;
  • infarksi miokardium;
  • anemia;
  • penggunaan ubat-ubatan yang memusnahkan parenkim ginjal (ubat anti-radang bukan steroid, antibiotik dari kumpulan aminoglikosida);
  • pengenalan sebilangan besar kontras medium atau putaran kontras.

Kerosakan buah pinggang mungkin dapat dipulihkan, tetapi sepertiga pesakit mengalami kegagalan buah pinggang. Untuk mengelakkannya, perlu mengambil 0.5 l air sebelum angiografi koronari dan sekurang-kurangnya 2.5 l selepasnya. Dalam kegagalan jantung dan sindrom edematous, jumlah cecair ditentukan oleh diuresis harian. Pesakit dengan penapisan glomerular yang berkurang mungkin memerlukan hemofiltrasi untuk mencegah nefropati..

Peratusan komplikasi selepas angiografi koronari adalah minimum. Walau bagaimanapun, komplikasi berikut masih boleh berlaku: sakit di lengan setelah angiografi koronari di tempat tusukan mungkin dikaitkan dengan hematoma atau penamatan anestetik, pendarahan di tempat tusukan, sakit di jantung mungkin dikaitkan dengan trombosis arteri dan serangan jantung, yang memerlukan campur tangan semula yang mendesak. Oleh itu, jika kesakitan berterusan untuk waktu yang lama atau semakin meningkat, perlu memberitahu doktor anda.

Angiografi arteri koronari adalah kaedah penyelidikan yang agak selamat, dan di pusat-pusat yang berpengalaman luas, risiko pelaksanaannya sangat kecil.

Semua komplikasi boleh dibahagikan kepada umum dan tempatan (dari sisi akses) - data dari ujian klinikal yang besar.

Oleh kerana coronografi dilakukan dengan pengenalan langsung ubat dan alat tertentu ke dalam tubuh manusia, akibat dari prosedur tersebut dapat membahayakan kesihatan. Coronografi dalam kes yang jarang berlaku boleh menyebabkan trombositopenia - penurunan kritikal dalam platelet dalam darah, yang dikaitkan, sebagai peraturan, dengan pengenalan heparin ke dalam badan.

Antara ancaman yang paling biasa adalah:

  • jangkitan atau jangkitan;
  • kegagalan pernafasan;
  • trombositopenia yang disebabkan oleh heparin (penurunan jumlah platelet dalam darah);
  • kerosakan buah pinggang
  • tindak balas alahan;
  • menurunkan tekanan darah;
  • serangan jantung dan strok;
  • pembedahan arteri;
  • hematoma di tempat tusukan;
  • kerosakan vaskular tempatan.

Untuk maklumat lebih lanjut mengenai komplikasi, lihat artikel ini..

Pemeriksaan pra-prosedur dirancang untuk mengelakkan keadaan ini, tetapi kadang-kadang ini berlaku. Doktor yang mengambil bahagian dalam pemeriksaan mengatasi situasi ini, prosedurnya dihentikan pada tanda-tanda buruk pertama, pesakit dibawa keluar dari bahaya dan dipindahkan ke hospital untuk pemerhatian.

Prosedur itu sendiri tidak menyakitkan dan agak selamat, tetapi kadang-kadang komplikasi boleh berlaku. Akibat negatif selepas angiografi koronari jantung adalah lokal dan umum..

Alergi berlaku pada 2% kes dan dimanifestasikan oleh bronkospasme, ruam, gatal, sesak nafas dan kejutan anafilaksis.

Komplikasi tempatan berkembang di tempat tusukan saluran darah, ia merangkumi trombosis, aneurisma dan hematoma.

Reaksi vasovagal mungkin berlaku: penurunan tekanan darah, bradikardia (penurunan degupan jantung). Sebagai peraturan, bahagian reaksi ini menampakkan diri dengan latar belakang tekanan psiko-emosi..

Terdapat kes kematian. Kadar kematian - tidak lebih daripada 0.1%.

  • kanak-kanak dan orang tua;
  • pesakit yang mempunyai penyakit teruk dan kronik yang merupakan kontraindikasi;
  • pesakit dengan angina pectoris kelas IV;
  • penyakit jantung;
  • kegagalan ventrikel kiri;
  • kehadiran penyakit dekompensasi.

Pesakit yang berisiko memerlukan persiapan yang teliti, kaedah pemeriksaan tambahan, yang akan mengurangkan risiko komplikasi.

Komplikasi apa yang mungkin timbul semasa atau selepas CAG?

Coronarografi, prosedur serius, di mana komplikasi tidak kurang serius mungkin, untuk kemudahan persepsi, komplikasi ditunjukkan dalam jadual

Kekerapan setiap 1000 kajian

Melumpuhkan Komplikasi Neuralgik

Mengalami komplikasi neuralgik (serangan iskemia sementara)

Gangguan irama jantung yang berbahaya (termasuk mengancam nyawa)

Komplikasi vaskular (hematoma, pendarahan, dll.)

Semua yang anda ingin tahu mengenai statin, tetapi tidak tahu di mana untuk bertanya.

Coronarografi, prosedur serius, di mana komplikasi tidak kurang serius mungkin, untuk kemudahan persepsi, komplikasi ditunjukkan dalam jadual

Kekerapan setiap 1000 kajian

Melumpuhkan Komplikasi Neuralgik

Mengalami komplikasi neuralgik (serangan iskemia sementara)

Gangguan irama jantung yang berbahaya (termasuk mengancam nyawa)

Komplikasi vaskular (hematoma, pendarahan, dll.)

Seperti yang anda lihat, senarai komplikasi merangkumi komplikasi yang cukup serius, sebab itulah tidak digalakkan menjalankan prosedur ini tanpa alasan yang baik.

Statin Ubat penurun kolesterol.

Semua yang anda ingin tahu mengenai statin, tetapi tidak tahu di mana hendak bertanya...

Senarai kemungkinan komplikasi

Adalah mungkin untuk mencegah akibat negatif dengan memilih pesakit untuk diagnosis. Ia dikontraindikasikan dengan adanya:

  • kegagalan buah pinggang dan jantung yang teruk;
  • aritmia dengan ancaman fibrilasi ventrikel atau blok atrioventrikular lengkap;
  • perjalanan diabetes yang tidak dapat dikompensasi;
  • endokarditis bakteria;
  • kursus hipertensi malignan atau hipertensi simptomatik;
  • reaksi alahan dan intoleransi ubat terhadap ubat yang mengandungi yodium;
  • ensefalopati peredaran darah, strok dengan kecacatan neurologi yang berterusan;
  • melenyapkan luka di bahagian hujung kaki;
  • tempoh akut infark miokard;
  • pemburukan penyakit organ dalaman;
  • proses jangkitan.

Ultrasound jantung dan saluran periferal

Untuk mengenal pasti penyakit ini, prasyarat adalah persiapan untuk angiografi koronari, yang merangkumi penilaian kelas fungsi angina pectoris dan kegagalan jantung, pengumpulan maklumat mengenai penyakit bersamaan yang dialami oleh kemalangan vaskular. Pesakit ditunjukkan:

  • ECG dalam mod pemantauan harian menurut Holter;
  • Ultrasound jantung dan saluran periferal, buah pinggang;
  • x-Ray dada;
  • ujian darah dan air kencing klinikal umum;
  • ujian darah untuk hepatitis virus, HIV dan sifilis, koagulogram, komposisi elektrolit, ujian ginjal, enzim kardiospesifik, profil lipid.

Dan ini lebih lanjut mengenai angiografi CT.

Coronarografi adalah teknik invasif, jadi komplikasi mungkin termasuk kerosakan pada saluran yang melewati akses ke jantung. Antara kesan buruknya ialah komplikasi tromboemboli, infark miokard dan strok, kerosakan buah pinggang, gangguan irama jantung.

Untuk pencegahan reaksi negatif, pemeriksaan menyeluruh diperlukan sebelum pelantikan prosedur untuk kontras arteri koronari jantung.

Untuk mempersiapkan mental untuk angiografi koronari dan menilai tahap risiko, perlu membiasakan diri dengan komplikasi yang paling biasa menurut statistik perubatan.

Nefropati

Kadang-kadang penurunan tekanan darah semasa diagnosis atau komponen media kontras tertentu menimbulkan kerosakan ginjal, yang dalam kebanyakan kes hilang setelah kira-kira 1-1,5 minggu. Jarang, kegagalan akut yang memerlukan hemodialisis berlaku - pembersihan darah di luar ginjal.

Jangkitan

Selepas angiografi koronari, kawasan kemerahan kecil muncul di kawasan tusukan arteri, pelepasan yang sesuai dari luka yang dihasilkan, dan dalam beberapa kes, suhu badan meningkat. Jangkitan serupa diperhatikan pada kurang dari 1-0.8% pesakit. Untuk pencegahan selepas campur tangan perubatan, elakkan masuk ke tempat tusukan selama 2-3 hari.

Tidak seperti kebanyakan komplikasi angiografi koronari yang lain, kegagalan pernafasan boleh berlaku kerana beberapa sebab yang berlainan, mulai dari reaksi alergi hingga edema paru..

Punca alergi adalah pengawet yang membentuk agen kontras. Lebih-lebih lagi, pada sesetengah orang reaksi ini akan dinyatakan dalam bentuk ruam kulit, dan yang lain - dalam bentuk kejutan anafilaksis. Untuk mengelakkan akibat seperti itu, ada baiknya memberi amaran kepada doktor terlebih dahulu mengenai alergi terhadap sebarang ubat dan produk makanan, terutamanya makanan laut.

Pembedahan arteri

Fenomena yang jarang berlaku dikaitkan dengan penembusan darah ke kawasan yang terletak di antara cangkang dinding kapal. Sekiranya stratifikasi tidak dicegah, ia akan menyebabkan penyumbatan aliran darah, yang membawa bahaya yang mungkin membahayakan kehidupan pesakit..

Jenis kesan ini dianggap paling biasa. Ini dinyatakan dalam bentuk pendarahan yang banyak dari tempat tusukan, kerana prosedur ini dilakukan di rongga arteri, di mana tekanan darah yang relatif tinggi diperhatikan. Menghentikan darah dari kapal besar seperti itu agak sukar, terutamanya jika tusukan disuntik ke arteri inguinal..

Pukulan

Dalam keadaan ini, kita bercakap mengenai pendarahan di otak yang disebabkan oleh penyumbatan saluran darah oleh zarah udara atau gumpalan darah. Hal ini diperhatikan, pada umumnya, pada pasien yang mengalami tekanan darah tinggi, diabetes mellitus dan gagal ginjal..

Hematoma

Hematoma terbentuk apabila darah meninggalkan arteri femoral ke bahagian depan paha. Sebilangan besar formasi tidak berbahaya bagi pesakit, tetapi formasi besar yang berkaitan dengan kehilangan darah yang teruk kadang-kadang memerlukan transfusi.

Mula-mula anda perlu memilih pakar yang harus menjalankan prosedur invasif. Perlu meneliti maklumat mengenai tahap kecekapan dan kemahiran mereka. Ini mungkin titik persiapan yang paling penting.

Untuk mengelakkan jangkitan di kawasan kateterisasi, disarankan untuk menanggalkan rambut di lengan bawah atau pangkal paha (bergantung pada tempat yang dipilih oleh pakar) dengan alat pencukur elektrik. Penggunaannya akan mengelakkan kerosakan pada permukaan lapisan epitelium.

Sebaiknya mandi sehari sebelum prosedur diagnostik. Selepas jam 00:00, tepat sebelum koronografi, anda tidak boleh makan makanan dan minuman. Hanya pendekatan yang masuk akal untuk diagnostik yang akan datang yang akan mengurangkan kemungkinan kesan sampingan berbahaya..

Berapa kos angiografi koronari??

Penyebaran harga di institusi perubatan komersial dan negeri cukup besar, dari 14 hingga 45 ribu rubel. Pembentukan nilai tidak hanya bergantung pada prosedur itu sendiri, tetapi juga pada sejumlah faktor yang berkaitan. Di beberapa wilayah, angiografi koronari termasuk dalam senarai perkhidmatan yang disediakan di bawah insurans kesihatan wajib..

Kontras pembuluh darah koronari adalah kaedah yang paling dipercayai untuk memilih strategi rawatan bagi pesakit dengan iskemia miokard. Komplikasi dengan prosedur ini agak jarang berlaku. Diagnosis dikaitkan dengan pengenalan kateter ke dalam saluran jantung, penyampaian agen kontras melaluinya, sehingga boleh menjadi bahaya bagi pesakit. Pemeriksaan dan persiapan rapi diperlukan untuk mengelakkan akibat yang tidak diingini..

Baca artikel ini

Penyebaran harga di institusi perubatan komersial dan negeri cukup besar, dari 14 hingga 45 ribu rubel. Pembentukan nilai tidak hanya bergantung pada prosedur itu sendiri, tetapi juga pada sejumlah faktor yang berkaitan. Di beberapa wilayah, angiografi koronari termasuk dalam senarai perkhidmatan yang disediakan di bawah insurans kesihatan wajib..

Adalah Penting Untuk Menyedari Vaskulitis