Punca dan rawatan pendarahan kulit

Perdarahan petekial - pendarahan kecil di bawah kulit, muncul secara luaran sebagai titik kecil pada bahagian epitel. Diameter petechiae tidak lebih dari satu hingga dua milimeter. Ia bukan penyakit dermatologi yang bebas, tetapi manifestasi perubahan patologi dalam tubuh manusia.

Mengapa muncul?

Pembentukan semacam itu mungkin timbul tanpa mengira usia atau jantina seseorang, tetapi keterikatan penyetempatan tertentu kepada satu atau kategori orang lain masih ada.

Pendarahan peptikum berlaku kerana beberapa sebab berikut:

  1. Kecederaan - di bawah pengaruh tekanan kuat atau tekanan mekanikal pada kulit, kapilari kecil pecah, sejumlah kecil darah meninggalkan salurannya sendiri.
  2. Refleks pelindung - ini termasuk bersin, batuk, muntah, dalam kes ini, bentuk petechiae di wajah, iaitu di kawasan mata. Etiologi ini lebih kerap berlaku pada kanak-kanak dan remaja..
  3. Patologi darah - titik kecil dapat menjadi gejala patologi kongenital atau diperoleh seperti trombositopenia - kandungan platelet yang tidak mencukupi dalam darah, yang menyumbang kepada pembekuan yang lemah dan pendarahan yang pelbagai.
  4. Bahan kimia - dalam kes ini, lebih banyak perhatian harus diberikan kepada ubat-ubatan yang memperlambat pembentukan gumpalan darah - antiagregat, dalam kesan sampingannya, arahan mengatakan penampilan petechia.
  5. Keradangan - kategori ini merangkumi penyakit yang disebabkan oleh mikroflora patogen (endokarditis berjangkit, demam kepialu, cacar) dan penyakit autoimun (lupus erythematosus sistemik, periarteritis nodosa).
  6. Hypovitaminosis - kekurangan asid askorbik (vitamin C) menyebabkan kerapuhan kapal kecil dan pemusnahan separa mereka.
  7. Melahirkan - petechiae terbentuk pada ibu dan anak yang baru dilahirkan, kerana kelahiran anak adalah beban fizikal yang kuat pada tubuh dan, secara amnya, keadaan tertekan.

Patogenesis agak mudah. Di bawah pengaruh satu atau beberapa faktor, dinding kapilari di bawah kulit tidak berdiri, pecah, sejumlah kecil darah memasuki ruang antar sel.

Pada masa yang sama, platelet diaktifkan, cenderung ke lokasi lesi dan cuba "menutup" lubang yang terbentuk. Pengumpulan platelet - ini adalah titik merah kecil di dalam epitel.

Gejala

Dengan sendirinya, pendarahan petekial tidak mendatangkan rasa tidak selesa kepada seseorang, pesakit mungkin tidak menyedarinya pada mulanya. Tetapi kenyataannya adalah bahawa formasi ini, seperti yang disebutkan di atas, tidak muncul sendiri, mereka menyertai pelbagai penyakit yang mempunyai gambaran klinikal tertentu.

Dengan lesi autoimun sistem organ, kerosakan fungsi sistem kekebalan tubuh diperhatikan, yang menghasilkan antibodi terhadap sel-sel sihat tubuh sendiri. Dalam kes ini, gejalanya termasuk sakit di kawasan sendi besar dan kecil, otot, sesak nafas, dan berpeluh berlebihan, rasa tidak selesa atau sakit di belakang sternum..

Perkembangan jangkitan tidak hanya disertai oleh pendarahan petekial, tetapi juga oleh peningkatan denyut jantung, peningkatan suhu badan hingga demam, kelemahan dan peningkatan keletihan terhadap latar belakang tekanan fizikal dan mental sebelumnya.

Sekiranya trombositopenia, pendarahan subkutan bermula dari titik kecil, tetapi kemudian diameternya meningkat ketika darah keluar dari tempat tidurnya sendiri, bentuk hematoma (lebam).

Untuk sebarang manifestasi seperti itu, anda mesti berjumpa doktor untuk membuat diagnosis dan berunding dengan pakar sempit.

Diagnostik

Doktor membuat diagnosis awal berdasarkan data yang diperoleh semasa perbualan dengan pesakit dan pemeriksaan umum. Kaedah makmal dan instrumental ditetapkan untuk mengesahkan penyakit yang dikatakan..

Rancangan penyelidikan bergantung pada gambaran klinikal secara langsung, tetapi analisis komposisi darah dan air kencing dianggap sebagai ujian standard. Dalam darah, penurunan jumlah trombosit dengan trombositopenia, peningkatan leukosit dengan pergeseran formula leukosit ke kiri, dan peningkatan kadar pemendapan eritrosit dalam proses keradangan adalah mungkin.

Perubahan dalam air kencing mungkin terjadi dengan pendarahan besar-besaran, dalam hal sel darah merah (hematuria) muncul dalam analisis. Seterusnya, plasma darah diperiksa untuk mengetahui adanya antibodi tertentu dan patogen dilepaskan, jika ada.

Diagnostik instrumental juga difokuskan untuk menentukan patologi awal. Ia merangkumi elektrokardiografi, pemeriksaan ultrasound organ, radiografi, pengimejan resonans berkomputer dan magnetik dan lain-lain.

Perundingan dengan ahli dermatovenerologi diperlukan.

Terapi dan prognosis

Rawatan ini bertujuan untuk mengurangkan pendarahan, menekan gejala dan menghilangkan faktor etiologi dengan pemberhentian semua patogenesis.

Dengan tindakan mekanikal pada kulit, kompres sejuk diperlukan untuk menghilangkan rasa sakit, mengurangkan pendarahan akibat kekejangan kapal, dan mencegah pertumbuhan ruam kecil.

Perkembangan jangkitan memerlukan preskripsi ubat antibakteria oleh doktor, antibiotik dengan spektrum tindakan yang luas biasanya digunakan, tetapi jika ada maklumat mengenai kepekaan patogen terhadap ubat tertentu, ubat tersebut dipilih secara individu.

Untuk melegakan keradangan, penggunaan ubat antiradang yang bersifat steroid dan bukan steroid boleh dilakukan.

Untuk meningkatkan dan menstabilkan sistem kekebalan tubuh, merangsang pertahanan tubuh, perlu menetapkan kompleks bahan aktif biologi, yang mesti terdiri daripada asid askorbik dan nikotinik, retinol, tocopherol dan vitamin B..

Prognosis disukai dengan rawatan yang tepat dan diagnosis tepat pada masanya. Perkembangan komplikasi bergantung pada kumpulan patologi dan tahap keparahan penyakit, kerana akibatnya dapat bervariasi hingga kehilangan dan kematian darah besar-besaran.

Petechiae, ruam kulit petechial: sebab dan gejala, kaedah rawatan dan akibatnya

Teknologi adalah pendarahan kecil (pendarahan) di lapisan atas dan tengah (kurang kerap) kulit. Oleh kerana berdekatan dengan epidermis, mereka jelas kelihatan. Mereka mempunyai bentuk dan jenis bintik merah atau ungu kecil hingga berdiameter 1 cm. Diiringi oleh gejala bersamaan kecil.

Ruam petekial bukanlah penyakit bebas, tetapi hanya satu daripada banyak manifestasi proses patologi. Diagnosis khusus menentukan gambaran klinikal khas..

Pemulihan melibatkan pendekatan etiotropik, iaitu penghapusan penyakit yang mendasari, dan langkah-langkah simptomatik untuk membetulkan manifestasi yang tidak normal. Keberkesanan rawatan bergantung pada kualitinya, serta prospek pembuangan sepenuhnya dari keadaan yang tidak menyenangkan.

Mekanisme menjadi pelanggaran

Perkembangan gangguan ini didasarkan pada sekumpulan faktor. Sebagai peraturan, ia tidak berlaku dalam satu sistem, sekurang-kurangnya, ini tidak sering diperhatikan.

Sekiranya kita membincangkan momen patogenetik dengan lebih terperinci, kita boleh menamakan mekanisme tipikal berikut:

Proses keradangan autoimun atau berjangkit

Mempengaruhi kapal kecil di seluruh badan. Sebagai peraturan, ini adalah gangguan vaskulitis yang teruk, kurang berbahaya, misalnya, purpura trombositopenik.

Dalam kerangka anomali ini, kerapuhan saluran darah meningkat. Kesan fizikal yang tidak ketara pada tisu sudah cukup untuk memprovokasi pemusnahan dan aliran darah di bawah kulit.

Pengaliran keluar secara spontan adalah mungkin, tanpa sebab yang jelas. Kebanyakannya serupa dengan gangguan teruk, pada peringkat lanjut.

Masalah pembekuan

Tidak cukup sintesis bahan khusus yang bertanggungjawab untuk pengagregatan platelet, dan juga rasa rendah diri mereka.

Oleh itu, hemofilia dapat menampakkan dirinya, dengan cara yang sama penyakit ganas dari profil hematologi membuat mereka merasa (kita tidak membincangkan proses barah). Semua keadaan ini memerlukan rawatan wajib di persekitaran hospital..

Gangguan dari pembentukan atau aktiviti fungsi platelet, sel darah

Thrombocytopathy pelbagai jenis. Tanda-tanda patognomonik (ciri) dalam kerangka mekanisme adalah penurunan bilangan struktur ini atau bilangan normalnya dengan penurunan aktiviti fungsional yang ketara. Akibatnya, darah menjadi terlalu cair dan melalui dinding kapilari, terkumpul di bawah kulit.

Dengan satu cara atau yang lain, penyakit yang dimaksudkan berbahaya bagi kesihatan dan kehidupan, penyakit kulit pada kulit mereka sendiri tidak mengancam apa-apa, lebih-lebih lagi, mereka sangat bermaklumat dari sudut diagnosis awal.

Faktor spontan

Yang tidak perlu dihilangkan dengan kaedah individu. Contohnya, penggunaan ubat-ubatan tertentu: trombolitik, agen antiplatelet, ubat hormon, kontraseptif oral, anti-radang bukan steroid, glukokortikoid dan banyak lagi. Hingga antibiotik untuk penggunaan yang tidak terkawal.

Perdarahan pada kulit timbul akibat pembekuan yang tidak mencukupi dan pemusnahan saluran darah (akibat kerapuhannya yang tidak normal).

Pelanggaran seperti itu pada peringkat awal mungkin tidak berbahaya, tetapi sebenarnya ada banyak penyakit yang dimanifestasikan oleh ruam petechial yang boleh membahayakan kesihatan seseorang atau meragut nyawa seseorang: dari hemofilia hingga proses barah.

Punca patologi

Bercakap mengenai patologi tertentu yang memprovokasi gejala yang disebut, perlu diserlahkan:

Penyakit autoimun

Purpura trombositopenik, vaskulitis sistemik dan gangguan lain. Untuk masalah seperti ini, satu perkara biasanya tipikal - kekebalan menyerang sel-sel badan anda sendiri, khususnya saluran darah, menyebabkan pendarahan kecil di bawah kulit di seluruh badan, jumlahnya boleh mencapai puluhan atau ratusan.

Tanpa terapi kualiti, pemulihan tidak mungkin dilakukan. Beberapa proses autoimun mengancam kematian pesakit yang akan segera berlaku.

Penyakit Chamberr

Kes khas proses autoimun. Ia dicirikan oleh keradangan kapilari dengan pendarahan mikro yang lebih jauh. Ini tidak menimbulkan bahaya langsung kepada kehidupan, dengan syarat rawatan yang tepat pada masanya.

Keradangan berjangkit

Cacar air. Kekalahan virus varicella-zoster. Ini juga termasuk mononukleosis (pelakunya adalah strain herpes dari jenis keempat).

Meningitis, diagnosis menular seksual, juga kepialu dapat memprovokasi petechiae hemoragik.

Pemulihan menunjukkan kesulitan tertentu disebabkan oleh kemungkinan heterogenitas penyebabnya. Perlu banyak usaha untuk mengenal pasti dan mengesahkan diagnosis..

Sepsis

Jangkitan darah kolokial. Ini adalah proses keradangan umum yang menular yang mempengaruhi semua struktur dan tisu pada masa yang sama..

Ia membawa bahaya besar kepada kesihatan dan kehidupan. Ruam petekial dalam kes ini berlaku secara spontan pada peringkat awal gangguan. Rawatan segera di hospital.

Proses onkologi

Ketumbuhan Beberapa neoplasias boleh mencetuskan pendarahan. Khususnya, luka hati, saluran pencernaan.

Gangguan ini tidak selalu utama. Proses perantaraan jenis gangguan penyerapan bahan bermanfaat adalah mungkin -> kudis atau hipovitaminosis lain -> masalah dengan sintesis tisu penghubung -> pecah kapilari dan pendarahan subkutan atau submukosa kecil. Rawatan onkologi segera diperlukan untuk mencapai pembetulan.

Mengambil dadah

Banyak bahan psikoaktif menyebabkan perubahan dalam pembekuan darah dan menghancurkan saluran darah..

Terutama berbahaya dalam hal ini: opioid (heroin, metadon), kanabioid (ganja, rempah sintetik), terutamanya racun artisanal dari jenis "buaya" dan lain-lain.

Penyetempatan pelanggaran bergantung pada kaedah pengenalan bahan toksik ke dalam badan. Suntikan - kapilari tempatan dan juga urat menderita; penyedutan - hidung dan saluran udara, dll..

Kekurangan vitamin C, kudis

Ia agak jarang berlaku akhir-akhir ini. Sebab utama proses ini adalah pemakanan yang buruk. Faktor makanan. Sebilangan kecil vitamin masuk (asid askorbik) mempengaruhi kekuatan tisu penghubung.

Selain pendarahan petechial, terdapat pemusnahan gusi, kelemahan, mengantuk, kehilangan gigi, tulang rapuh, ada juga kemungkinan besar pendarahan besar dan kematian pesakit akibat komplikasi.

Hypercorticism

Sintesis hormon korteks adrenal yang berlebihan. Ia dicirikan oleh kegemukan, pemusnahan rangka, terutamanya tulang belakang menderita, juga struktur lain, disfungsi pelbagai organ diperhatikan.

Apabila penyakit itu semakin meningkat, semuanya menjadi lebih berbahaya. Tumor korteks adrenal atau kelenjar pituitari adalah penyebab segera yang biasa..

Bentuk klinikal hiperkortikisme yang tipikal adalah penyakit Itsenko-Cushing.

Penggunaan ubat-ubatan tertentu

Mereka telah diperkatakan mengenai mereka: dari kontraseptif oral hingga anti-radang bukan steroid, antibiotik, trombolitik dan lain-lain yang terlibat dalam mengubah sifat reologi darah.

Rawatan Barah

Kemoterapi dan radiasi mempunyai kesan negatif pada tisu penghubung. Malah kursus pendek menyebabkan masalah kesihatan yang besar. Ia memerlukan beberapa bulan atau bertahun-tahun untuk pulih.

Punca Bukan Penyakit

Petechiae tidak selalu merupakan hasil daripada penyakit. Pendarahan ini berlaku dan sebagai akibat pengaruh sejumlah faktor semula jadi dan selamat.

  • Kecederaan. Kerosakan tisu mekanikal. Lebam terutamanya. Dengan patah tulang, petechiae sangat jarang berlaku kerana banyaknya darah yang dicurahkan. Pemulihan dilakukan dengan segera, di mana terdapat peluang untuk meminimumkan kecacatan kosmetik ke tahap minimum..
  • Memakai pakaian yang ketat. Ia mempengaruhi mampatan kulit, trauma mekanikal. Perkara yang sama berlaku untuk kasut yang tidak selesa..
  • Pemampatan tisu dengan pucuk pucuk. Semasa menjalankan langkah-langkah diagnostik atau terapi rutin. Infusi ubat intravena.
  • Overtrain fizikal. Termasuk aktiviti patrimonial. Batuk, bermain sukan, menangis, muntah, dan fenomena lain yang serupa juga menyebabkan pendarahan subkutan.
  • Proses penuaan kulit semula jadi.

Sebab-sebabnya dinilai secara individu. Adalah masuk akal untuk terlebih dahulu mengecualikan faktor patologi, hanya kemudian mencari yang semula jadi. Ini adalah masalah diagnosis tepat pada masanya dan keselamatan manusia..

Gejala

Klinik ditentukan oleh diagnosis utama. Secara amnya, kita dapat menamakan beberapa kumpulan proses.

  • Gangguan autoimun. Gangguan keradangan. Diiringi oleh kedua-dua petechiae sendiri dan rasa sakit di tempat lesi, perubahan dalam gambaran makmal darah kapilari dan vena.
  • Proses berjangkit. Mereka mempunyai manifestasi yang hampir sama. Gejala fokus ditambah, bergantung pada diagnosis khusus. Oleh itu, dengan meningitis, otak terlibat, terdapat manifestasi neurologi, mononukleosis, sitomegali, cacar air selain petechiae juga ruam papular, pembentukan pada kulit vesikel kecil yang diisi dengan eksudat.
  • Penyakit sistem hematopoietik. Manifestasi utama membimbangkan gangguan vaskular: pendarahan berat yang kerap, penyembuhan luka yang buruk, penurunan kemampuan regenerasi badan, kerapuhan kapilari, kelemahan, mengantuk, masalah dengan aktiviti jantung, hati yang membesar, limpa, lebam, dll..

Bagi petechiae sendiri, mereka adalah pendarahan tepat pada kulit, mereka terbentuk secara spontan, menutupi paha, punggung, lengan bawah, terdapat di pangkal paha, di wajah, pada selaput lendir rongga mulut (lelangit, lidah), alat kelamin, dan juga pada konjungtiva mata ( lihat gambar di bawah).

Mereka mempunyai bentuk bulat, biasanya biasa, sedikit naik di atas kulit. Sindrom nyeri, gatal tidak biasa, petechiae berlaku tanpa gejala bebas.

Warnanya bervariasi dari ungu (merah kaya) hingga merah jambu, kerana ruam patologi merosot, mereka berubah menjadi kuning, kehilangan kontur dan hilang sepenuhnya, meninggalkan kawasan pigmentasi.

Kecacatan kosmetik itu sendiri tidak luput, bantuan pakar diperlukan.

Tempoh ruam berbeza-beza: dari beberapa hari hingga beberapa minggu atau lebih. Bergantung pada diagnosis khusus, bentuk proses yang sedang dilakukan..

Gejala harus dipertimbangkan sebagai sebahagian daripada penyakit utama. Yang menghidupkan ruam petechial.

Diagnostik

Pemeriksaan dilakukan di bawah pengawasan ahli hematologi. Contoh senarai peristiwa adalah seperti berikut:

  • Soal siasat pesakit. Adalah perlu untuk mengenal pasti semua aduan yang mungkin berlaku. Tugas seseorang adalah memberitahu sebanyak mungkin mengenai kesihatannya sendiri. Doktor membuat gambaran klinikal yang lengkap, menganalisis kompleks gejala dan mengemukakan hipotesis mengenai penyakit ini. Ini adalah salah satu kaedah diagnostik yang paling berharga dalam kes ini..
  • Pengambilan sejarah. Penyakit masa lalu, patologi semasa dan perkara penting lain mengenai sejarah keluarga, tabiat, gaya hidup. Adalah masuk akal untuk menilai semua faktor untuk mengenal pasti kemungkinan proses patologi..
  • Analisis darah umum. Gambar boleh sangat berbeza. Bergantung pada jenis gangguan, diagnosis awal.
  • Coagulogram. Teknik bermaklumat, intinya adalah untuk mengkaji kadar pembekuan darah.
  • Persampelan dan biopsi sumsum tulang. Digunakan sebagai jalan terakhir. Sekiranya kaedah lain belum memberikan jawapan yang lengkap dan gambaran yang tepat mengenai apa yang berlaku.

Tidak ada begitu banyak kaedah, namun tidak dinamakan semua jalur diagnostik. Bergantung pada diagnosis utama yang dimaksudkan, senarai diperluas. Adalah mungkin untuk menarik pakar pihak ketiga selain pakar hematologi.

Rawatan

Terapi adalah untuk menghilangkan proses utama.

  • Jangkitan memerlukan penggunaan antibiotik spektrum luas atau ubat yang patogen mempunyai kepekaan yang jelas. Antivirus ditunjukkan jika agen tersebut bukan bakteria. Ubat anti-radang bukan steroid juga digunakan..
  • Kerosakan mekanikal memerlukan kompres sejuk.
  • Proses autoimun adalah yang paling kompleks dari segi terapi, jika kita bercakap mengenai keradangan. Glukokortikoid digunakan dalam kepekatan tinggi (Prednisolone, Metipred, Dexamethasone), jika perlu, jika tidak ada kesan, imunosupresan. Menekan intensiti reaksi pertahanan badan.
  • Sepsis dirawat dengan ketat di persekitaran hospital. Dosis antibiotik yang mengejutkan digunakan, pemberian larutan nutrien dan garam secara intravena dilakukan di bawah pengawasan doktor secara berterusan. Biasanya, pesakit dengan diagnosis ini berada dalam rawatan intensif..
  • Thrombocytopathies memerlukan penggunaan ubat glukokortikoid, dan dalam beberapa kes, limpa dikeluarkan.
  • Sekiranya penyebab pelanggaran adalah penggunaan ubat-ubatan, masuk akal untuk membatalkan atau menyemak semula hidangan utama. Tegas dengan penyertaan pakar.
  • Hypovitaminoses mencadangkan pengenalan bahan bermanfaat dari luar. Seperti penyakit kudis, patologi lain seperti ini.

Sekiranya perlu, transfusi sel darah merah dilakukan, plasmapheresis. Masalahnya diselesaikan di hospital, secara individu.

Pada akhir rawatan, terapi pengukuhan ditetapkan..

Apa sebenarnya yang ditunjukkan:

  • Vitamin kumpulan B, juga C, K.
  • Angioprotectors. Anavenol, Ascorutin dan sejenisnya untuk memulihkan keadaan normal struktur bekalan darah, meningkatkan kekuatan dan keanjalannya.

Sebagai tambahan kepada pembetulan ubat, masuk akal untuk meninggalkan tabiat buruk: merokok, pengambilan alkohol. Vitamin wajib diet, pengenalan jumlah protein yang mencukupi (jenis daging, kekacang diet yang sesuai).

Ruam petechial meninggalkan kecacatan kosmetik pada kulit. Mereka juga dapat diperbaiki, walaupun diperlukan alat khas dan prosedur khusus..

Ramalan

Sangat disukai apabila menghadapi penyakit serius.

Proses autoimun seperti vaskulitis sistemik, struktur hematopoietik, sepsis, beberapa bentuk gangguan berjangkit menimbulkan ancaman besar kepada kesihatan dan kehidupan. Mereka membawa maut..

Tidak mungkin memberikan maklumat mengenai prospek tanpa menganalisis keadaan tertentu, kerana terdapat banyak penyakit yang menyebabkan ruam hemoragik.

Soalan itu ditujukan kepada pakar yang hadir. Dia hanya boleh mengatakan sesuatu yang spesifik setelah diagnosis..

Kesan

Komplikasi utama, terutamanya tanpa rawatan, adalah:

  • Pendarahan besar.
  • Keadaan kejutan akut. Contohnya, ketika melipat sepsis, yang dengan cepat meragut nyawa seseorang.
  • Defisit neurologi. Terhadap latar belakang jangkitan, diagnosis autoimun.
  • Masalah dengan hati. IB C, kegagalan jantung kronik, disfungsi teruk.
  • Kecacatan. Akibat kerosakan pada tisu saraf.
  • Hasil maut.

Petechiae (pendarahan intradermal) dengan sendirinya tidak tergolong dalam penyakit, ini bukan diagnosis bebas. Hanya simptom, tetapi sangat bermaklumat.

Adalah masuk akal untuk menjalani diagnosis komprehensif secepat mungkin, penting untuk segera mengenal pasti kemungkinan penyebabnya. Prognosis bergantung pada ini, mungkin kehidupan pesakit.

Lebam muncul tanpa sebab. Apa masalahnya?

Lebam tanpa sebab - mengapa ia muncul? Apa itu sindrom hemoragik? Mengapa pendarahan berbahaya??

Adakah anda kadang-kadang menemui lebam atau "bintik darah" kecil di badan anda? Dan nampaknya mereka tidak memukul di mana-mana. Dari mana asalnya? Mungkin mereka betul-betul memukul dan tidak perasan. Dan mungkin ada alasan yang lebih serius. Perhatikan lebam anda.

Apa itu sindrom hemoragik?

Sindrom hemoragik (pendarahan) adalah kecenderungan pendarahan berulang, iaitu lebam, lebam, pendarahan dari pelbagai jenis muncul dengan mudah, walaupun dengan kecederaan ringan atau secara spontan.

Mari lihat apa manifestasi pendarahan yang mungkin berlaku..

Terdapat 5 pilihan untuk pendarahan, masing-masing mempunyai sebab tersendiri..

Hematomik. Dalam pendarahan jenis ini, biasanya setelah kecederaan, darah dituangkan dalam jumlah besar ke tisu, otot dan sendi subkutan, dan juga persekitaran dalaman. Sekiranya selepas operasi (walaupun seperti pencabutan gigi), luka, dan luka, pendarahan teruk berkembang, maka disarankan jenis pendarahan hematoma. Pendarahan gastrointestinal kadang-kadang berkembang (muntah darah, najis hitam). Pendarahan seperti itu sangat berbahaya dan ciri hemofilia keturunan A dan B, koagulopati yang diperoleh, antikoagulan yang berlebihan.

    Jenis peredaran darah atau mikrosirkulasi. Dalam kes ini, apa yang disebut petechiae dan ecchymoses muncul pada kulit atau selaput lendir - bintik-bintik darah dengan saiz yang berbeza, dari yang paling kecil hingga yang terbesar. Pendarahan dari hidung, gusi, rahim, dan buah pinggang boleh berkembang. Penting: kerana mungkin ada pendarahan di otak, apabila unsur-unsur berdarah seperti itu muncul di kulit dan selaput lendir wajah, leher, lebih baik berjumpa pakar secepat mungkin. Jenis peredaran mikro diperhatikan dengan trombositopenia dan trombositopati, penyakit von Willebrand, dengan hypo- dan dysphibrinogenemia, overdosis antigoagulan.

Diatesis hemoragik

Diatesis hemoragik terbahagi kepada 3 kumpulan besar. Seperti yang anda ketahui, platelet (sel darah yang terlibat dalam pembekuan darah) dan sistem pembekuan darah bertanggungjawab untuk pembekuan darah pada manusia..

Kumpulan pertama diatesis hemoragik menggabungkan keadaan kerana patologi platelet:

  1. trombositopenia (sebilangan kecil platelet);
  2. trombositopati (fungsi platelet terganggu).

Kumpulan kedua menentukan keadaan yang berkaitan dengan gangguan pembekuan darah - koagulopati.

Dan kumpulan ketiga disebabkan oleh kerosakan pada dinding vaskular itu sendiri dan disebut vasopati.

  • Penyakit Randu-Osler;
  • Sindrom Ehlers-Danlos;
  • hemangioma;
  • vaskulitis hemoragik.

Thrombositopenia

Thrombocytopenia adalah keadaan yang dicirikan oleh penurunan jumlah platelet. Biasanya, penurunan jumlah platelet berlaku sepanjang hayat. Sebabnya ialah proses imun, trauma mekanikal pada platelet (operasi, proses tumor), kerosakan kimia dan radiasi pada sumsum tulang (bentuk platelet di sini), penggantian tisu tumor sumsum tulang, peningkatan penggunaan platelet (trombosis, DIC), mutasi (penyakit Markiath-Miquelli ).

Wakil kumpulan yang paling menyerlah adalah penyakit Verlhof (purpura trombositopenik idiopatik). Bagaimana ia dimanifestasikan? Penyakit ini dicirikan oleh munculnya pendarahan asimetrik (jenis bintik-bintik petechial) pada kulit (lebih kerap pada bahagian ekstrem dan permukaan anterior batang kerana trauma yang lebih besar), selaput lendir (konjunktiva, membran mukus rongga mulut dan hidung) dan pendarahan saluran gastrointestinal, ginjal (darah dalam air kencing ) Selalunya pendarahan berlaku di tempat suntikan. Kejadian pendarahan adalah spontan, termasuk pada waktu malam. Thrombocytopenia dicirikan oleh fakta bahawa dalam trauma, sebagai peraturan, pendarahan yang tidak mencukupi (lebih teruk) berkembang.

Sangat penting! Pendarahan boleh dilokalisasi di otak. Biasanya mereka didahului dengan munculnya bintik-bintik darah di wajah atau leher. Pendarahan yang teruk, sebagai peraturan, berkembang dengan latar belakang pendarahan pada kulit (sindrom hemoragik kulit).

Trombositopati

Thrombocytopathy adalah keadaan di mana platelet rosak dan tidak berfungsi. Kira-kira 36% kumpulan ini turun-temurun. Sebagai tambahan kepada bentuk keturunan, bentuk yang diperoleh agak biasa..

Untuk bentuk keturunan termasuk:

  1. Glanzmann trombasthenia;
  2. penyakit von Willebrand;
  3. 3 anomali dan disfungsi platelet.

Memperolehi kecacatan platelet:

  1. hemoblastoses - penyakit tumor pada tisu pembentuk darah dan limfa;
  2. penyakit myeloproliferative;
  3. B12 - anemia kekurangan - kekurangan vitamin B12;
  4. sirosis hati, tumor hati, lesi hati parasit;
  5. DIC;
  6. paraproteinoses (myeloma, penyakit Waldenstrom) - gangguan metabolisme protein dengan pemendapan dalam tisu paraprotein;
  7. skurvi - keadaan yang disebabkan oleh kekurangan vitamin C akut;
  8. gangguan hormon (hipotiroidisme, hipoestrogenisme);
  9. ubat dan bahan toksik (aspirin, beta-blocker, turunan pyrazolone);
  10. penyakit radiasi;
  11. pemindahan darah - pemindahan darah;
  12. trombosis besar - pembentukan gumpalan darah di lumen saluran darah atau di rongga jantung;
  13. angioma gergasi - tumor vaskular.

Tanda ciri kehidupan yang merosot dan fungsi platelet adalah jumlah platelet yang normal, tetapi pesakit mempunyai manifestasi dalam bentuk pelbagai pendarahan. Juga, sistem pembekuan darah semasa pemeriksaan adalah normal..

Bagaimana ia dimanifestasikan? Kumpulan penyakit ini secara keseluruhan, secara umum, dimanifestasikan oleh jenis pendarahan lebam-lebam. Petechiae dan lebam berlaku pada kulit dan membran mukus, menyebabkan mimisan, pendarahan rahim. Dengan bentuk trombositopati keturunan, lebam sering berlaku. Pendarahan muncul dengan cepat dengan kesan fizikal, misalnya tekanan pada kulit, meremas lengan dengan manset tonometer, dan juga di tempat suntikan. Bahaya tertentu adalah pendarahan serebrum yang agak jarang berlaku, yang merupakan pertanda pendarahan pada kulit muka, leher dan bahagian atas badan.

Coagulopathy - gangguan pendarahan

Coagulopathies juga diwarisi atau diperolehi..

Keturunan termasuk:

  • hemofilia A (83 - 90% daripada semua pesakit). hanya lelaki yang sakit, sementara wanita adalah pembawa;
  • penyakit von Willebrand;
  • hemofilia B;
  • hemofilia C;
  • Kekurangan faktor Hageman.

Koagulopati yang diperoleh boleh berkembang dengan:

  1. penyakit berjangkit;
  2. penyakit kuning obstruktif;
  3. penyakit hati;
  4. enteropati teruk - sekumpulan gangguan saluran gastrousus;
  5. penyakit buah pinggang dan kegagalan buah pinggang akut;
  6. paraproteinemia - penampilan imunoglobulin yang rosak dalam darah;
  7. penyakit myeloproliferative adalah sekumpulan penyakit di mana terlalu banyak sel darah merah, sel darah putih atau platelet dihasilkan di sumsum tulang;
  8. artritis reumatoid;
  9. DIC;
  10. amyloidosis - pelanggaran metabolisme protein, disertai dengan pembentukan dan pemendapan dalam tisu kompleks protein-polisakarida tertentu - amiloid.

Hemofilia yang paling biasa. Terdapat beberapa tahap keparahan hemofilia. Bentuk yang paling berbahaya dan ketara ditunjukkan oleh pendarahan besar pada sendi (dalam kes), tisu dan otot subkutan. Di antara sendi, sendi lutut, pergelangan kaki dan siku paling kerap terjejas. Pendarahan seperti itu dari masa ke masa boleh menyebabkan kecacatan pesakit.

Penting!

Keadaan Tindak Balas Segera.

Sudah tentu, pendarahan yang meluas di mana-mana bahagian tubuh manusia adalah isyarat yang membimbangkan dan memerlukan reaksi cepat.

Walau bagaimanapun, situasi yang paling berbahaya ketika darah dituangkan ke dalam:

  1. Otak - ini boleh menyebabkan gangguan neurologi berterusan (paresis, kelumpuhan) atau bahkan kematian. Anda tidak dapat melihat pendarahan otak, jadi segera dapatkan pertolongan jika:
    • terdapat sakit kepala yang tajam dengan muntah dan loya;
    • kesedaran terjejas (mengantuk, kegagapan, atau, sebaliknya, pergolakan);
    • kehilangan kesedaran, pening;
    • kehilangan keupayaan untuk menavigasi dalam ruang dan masa.
    Gejala bersamaan juga mungkin berlaku: perasaan demam, berpeluh, berdebar-debar, mulut kering.
  2. Mata hari Rabu. Ini mengancam dengan kehilangan penglihatan. Pendarahan kelihatan.
  3. Pendarahan pada tisu lembut leher, muka, lidah, rongga mulut. Pendarahan jenis ini dengan perkembangan yang cepat dapat menyebabkan penangkapan pernafasan.

Vasopati (patologi dinding vaskular)

Kumpulan vasopati diwakili oleh 2 penyakit utama - penyakit Randu-Osler dan vaskulitis hemoragik.

Penyakit Randu-Osler

Penyakit Randyu-Osler dikaitkan dengan patologi dinding vaskular, mengakibatkan pembentukan hemangioma, tumor jinak dari saluran darah. Dalam penyakit ini, dinding kapal yang sangat rapuh, yang mudah terluka. Sebagai peraturan, penyakit ini turun-temurun. Hemangioma paling kerap terbentuk pada selaput lendir mulut, saluran gastrointestinal, kulit wajah, dan bibir. Sebagai peraturan, tumor tidak tumbuh dengan segera. Mula-mula bintik muncul, kemudian tanda bintang, dan kemudian tumor - hemangioma. Kiraan darah biasanya normal..

Vaskulitis hemoragik

Vaskulitis hemoragik (penyakit Shenlein-Genoch). Penyakit ini lebih kerap berlaku pada kanak-kanak. Sebabnya tidak difahami sepenuhnya. Penyakit ini dicirikan oleh keradangan saluran aseptik dalam kombinasi dengan pembentukan mikrotrombi. Hasil daripada proses ini, saluran kulit dan organ dalaman terjejas. Penting untuk diperhatikan bahawa keadaan ini dapat berkembang sebagai tindak balas terhadap vaksinasi, jangkitan, ubat-ubatan.

Jenis pendarahan - vaskulitis ungu. Tompok darah pada kulit terletak secara simetri, jelas terhad, naik di atas permukaan kulit, boleh bergabung. Setelah sembuh, bintik-bintik pigmen coklat kekal di tempat ruam. Bengkak dan sakit pada sendi besar boleh berlaku. Gejala yang paling berbahaya adalah mual, muntah, sakit perut yang teruk dengan pendarahan, kemunculan darah dalam air kencing, baik dalam jumlah kecil dan yang besar dengan kerosakan buah pinggang (terdapat dalam 50% kes). Kerosakan pada paru-paru dan sistem saraf pusat boleh berlaku sekiranya saluran sistem ini terjejas.

Kumpulan lain diatesis hemoragik

Dalam amalan doktor, terdapat bentuk lain diatesis hemoragik yang tidak biasa. Bentuk-bentuk ini merangkumi:

  • Diatesis hemoragik psikogenik.
  • Peniruan histeris diatesis hemoragik. Untuk menarik perhatian, pesakit meniru pendarahan, misalnya, memar dan menghisap lebam, mencederakan selaput lendir, dan bahkan mengambil ubat (antikoagulan). Rawatan pesakit seperti itu dilakukan bersama oleh ahli terapi dan psikiatri..
  • Lebam sedikit, yang tidak memerlukan terapi khas, mungkin berkaitan dengan gangguan hormon. Ia sering berlaku pada kanak-kanak perempuan semasa akil baligh dan berterusan sehingga kelahiran pertama, dan kadang-kadang muncul kembali pada masa menopaus. Dalam kes ini, dari sistem hemostatik, tidak ada pelanggaran yang dikesan.
  • Bayi. Dalam beberapa kes, pada kanak-kanak, pendarahan bukanlah tanda diatesis hemoragik. Kemunculan lebam dikaitkan dengan trauma, seperti gumpalan mainan, gigitan, dan tweak. Kanak-kanak sering menyembunyikan punca lebam. Oleh itu, ibu bapa perlu memerhatikan anak-anak dan mengetahui punca kejadiannya..

Untuk pertanyaan perubatan, pastikan anda berjumpa doktor terlebih dahulu.

Pendarahan di bawah kulit

Dalam tubuh yang sihat sepenuhnya, darah biasanya beredar di dalam pembuluh darah (dengan pengecualian penghalang hematoplacental semasa kehamilan, di mana vili chorionic secara langsung dibasuh dengan darah dari kapilari yang hancur), melakukan banyak fungsi, tetapi dalam sejumlah situasi yang berkaitan dengan aktiviti penting badan atau ciri-cirinya, kebocoran berlaku tempat tidur vaskular dengan penampilan pendarahan. Sepanjang hidup, setiap orang, tidak kira usia, sekurang-kurangnya sekali, telah mengalami pendarahan, dan terdapat sejumlah besar sebab yang boleh menyebabkannya. Tahap pengaruh pada aktiviti penting tubuh juga berbeza-beza, dalam beberapa kes menyebabkan kehilangan fungsi organ yang terkena atau, bahkan, kematian.

Pendarahan

Pendarahan adalah sejenis pendarahan, yang merupakan bentuk yang paling biasa. Pendarahan adalah proses keluarnya darah dari tempat tidur vaskular, atau rongga jantung ke persekitaran luaran (dalam kes seperti itu disebut luaran) atau ke organ dan tisu badan (dalam situasi seperti itu disebut dalaman). Anda boleh bercakap mengenai pendarahan dengan pengumpulan darah dalam tisu.

Bergantung pada patogenesis proses, jenis pendarahan berikut dibezakan:

  • di ruang badan yang dipenuhi dengan cecair biologi atau udara dan tidak berkomunikasi dengan persekitaran luaran (hemofthalmus, pendarahan di ventrikel otak, hemarthrosis, hemopericardium, hemothorax dan hemoperitoneum);
  • pada tisu dengan pelanggaran strukturnya (hematoma);
  • dalam tisu tanpa mengganggu strukturnya (impregnasi hemoragik);
  • planar, terletak di permukaan kulit, selaput lendir (lebam, petechiae, ecchymosis).

Mengikut masa berlakunya, pendarahan primer yang timbul sebagai akibat dari tindakan faktor yang merosakkan juga dibezakan, dan yang sekunder diperhatikan pada masa yang jauh sebagai akibat dari semburan luka dan pencairan trombus yang menutupi lumen kapal.

Orang-orang dari semua peringkat umur mengalami pendarahan, yang berkaitan dengan aktiviti manusia yang aktif, yang menyebabkan kecederaan dan beban sistem kardiovaskular yang berlebihan, dan dengan penembusan kolosal tubuh manusia oleh saluran darah, yang panjangnya melebihi 100,000 kilometer.

Pendarahan pada kanak-kanak

Pendarahan pada kanak-kanak boleh berlaku pada usia berapa pun, namun, untuk mengenal pasti penyebab utama penampilan mereka, perlu mengambil kira parameter seperti usia, keturunan, ciri pemakanan dan perkembangan, kecederaan yang diterima dan penyakit bersamaan. Dalam kebanyakan kes, kanak-kanak tidak memperhatikan pendarahan dan gejala-gejalanya, sehubungan dengan mana ibu bapa harus memeriksa anak secara berkala dan, jika terdapat kecurigaan terdapat kelainan, berjumpa dengan pakar.

Pendarahan pada bayi baru lahir

Pendarahan pada bayi baru lahir adalah sebahagian daripada sindrom yang disebut penyakit hemoragik pada bayi baru lahir, yang dicirikan oleh pendarahan dalaman atau luaran, ringan atau mengancam nyawa pada kanak-kanak di bawah satu bulan kehidupan. Di jantung penyakit ini boleh menjadi faktor keturunan dan eksogen. Kelazimannya adalah 1-3% kes dan, sebagai peraturan, bayi pramatang menderita lebih kerap.

Penyakit buasir dicirikan oleh penampilan dalam tiga hari pertama pendarahan luaran dan pendarahan pada bayi baru lahir pada selaput lendir, kulit dan organ dalaman.

Pendarahan pada bayi baru lahir disebabkan oleh kekurangan kemampuan pampasan dalam:

  • lata faktor pembekuan plasma (koagulopati);
  • pautan platelet (trombositopati);
  • dinding kapal (angiopati).

Faktor keturunan dalam penyakit hemoragik menyebabkan perkembangan penyakit seperti hemofilia (jenis A dan B), penyakit von Willebrand, pelbagai jenis trombositopati dan telangiectasias.

Faktor eksogen dikaitkan dengan pelbagai gangguan yang berlaku semasa kehamilan (ibu mengambil ubat, tabiat buruk).

Pada bayi baru lahir, pendarahan boleh disebabkan oleh kecederaan yang diterima dalam tempoh kelahiran yang teruk dan trauma. Hasilnya boleh menjadi cephalohematoma yang tidak berbahaya, jarang menyebabkan komplikasi, dan pendarahan intrakranial, yang sering mengakibatkan hasil yang membawa maut..

Pendarahan pada bayi yang baru lahir biasanya tidak dapat dilihat kerana kemampuannya yang tinggi untuk menyesuaikan diri dengan kehidupan luar, dan penampilannya disebabkan oleh banyaknya keadaan patologi. Juga, pendarahan ciri-ciri bayi baru lahir berbanding orang dewasa, seperti:

  • penurunan kepekatan fibrinogen (bahan yang bertanggungjawab untuk pembentukan bekuan darah);
  • penurunan aktiviti prothrombin dan faktor pembekuan (enzim yang bertanggungjawab untuk mengatur unit pembekuan);
  • peningkatan kebolehtelapan dinding kapal kerana kandungan serat elastik yang rendah dan hipovitaminosis K.

Namun, dengan penampilan dan kecurigaan pendarahan pada bayi baru lahir, disarankan untuk berjumpa pakar untuk mengetahui sebab-sebab gejala patologi ini.

Pendarahan bayi

Pendarahan pada bayi boleh turun temurun. Dalam kes sedemikian, mereka biasanya diperhatikan sudah pada masa neonatal dan diwakili oleh koagulopati, trombositopati dan patologi vaskular.

Pendarahan pada bayi juga disebabkan oleh pemakanan buatan yang tidak betul, yang mana kanak-kanak sangat sensitif pada bulan-bulan pertama kehidupan kerana kadar pertumbuhan yang tinggi. Oleh itu, kekurangan vitamin K dan C dapat menyebabkan hipovitaminosis mereka, di mana keupayaan pembekuan darah menurun, yang dapat menyebabkan berbagai pendarahan.

Pendarahan pada bayi boleh disebabkan oleh diatesis hemoragik, kecenderungan pelbagai penyakit yang boleh diturunkan, manifestasi yang berlaku di bawah pengaruh faktor-faktor buruk. Sebenarnya, diatesis dianggap anomali konstitusi, sejenis keadaan batas antara patologi dan norma.

Pendarahan remaja

Kanak-kanak prasekolah, sekolah dan remaja sangat mudah bergerak, yang dikaitkan dengan ciri-ciri tingkah laku dan rasa ingin tahu yang tinggi. Juga, banyak kanak-kanak mula menghadiri bahagian sukan, dan tidak menjadi masalah, sama ada bola sepak atau tinju - semua ini meningkatkan risiko kecederaan, di mana lebam atau lebam diperhatikan paling baik, dan dalam kes yang paling teruk, kecederaan sistem muskuloskeletal dengan pendarahan besar pada tisu sekitarnya.

Ibu bapa sering terganggu dengan lebam di permukaan depan kaki dan lutut pada anak kecil, kerana kerap jatuh ketika berjalan.

Perdarahan pada remaja dan anak-anak boleh menjadi manifestasi gangguan keturunan pembekuan atau hubungan hemostasis vaskular, tetapi biasanya disertai dengan hidung dan pendarahan dari saluran gastrointestinal, manifestasi yang sudah diperhatikan pada usia dini.

Vaskulitis sistemik, yang berdasarkan pada kerosakan pada dinding vaskular, boleh menjadi penyebab pendarahan berganda di kulit dan selaput lendir yang tersebar di seluruh badan. Ini termasuk: Shenlein-Genoch ungu, polyarteritis remaja, penyakit Kawasaki, arteritis Takayasu.

Penyakit yang paling biasa di Persekutuan Rusia ini dianggap sebagai Shenlein-Genoch purpura, yang berkembang dalam kebanyakan kes pada usia 7-12 tahun dan boleh muncul sebagai kulit (ruam hemoragik), perut (serangan sakit digabungkan dengan loya dan muntah kerana pendarahan di dinding usus) sindrom artikular atau renal, serta gabungannya.

Kekurangan vitamin dalam makanan, mencapai tahap hipovitaminosis yang boleh menyebabkan pendarahan kanak-kanak di kulit atau membran mukus, serta mimisan berulang, kini jarang berlaku walaupun di kalangan golongan berpendapatan rendah.

Pendarahan pelbagai badan pada orang pada usia berapa pun boleh menjadi manifestasi sindrom DIC kerana penipisan hubungan pembekuan hemostasis akibat proses jangkitan dan alahan yang teruk.

Pendarahan dewasa

Pendarahan pada orang dewasa boleh menjadi akibat dari kecederaan yang timbul baik sebagai akibat dari aktiviti kehidupan seharian, dan sebagai akibat dari kejadian berbahaya (kemalangan lalu lintas, gempa bumi, operasi ketenteraan). Bergantung pada lokasi dan keparahan kesan traumatik, keparahan pendarahan boleh berbeza dari lebam pada kulit hingga hemotoraks. Salah satu yang paling tidak baik dari segi prognosis adalah kecederaan kepala, kematian dan kecacatan yang mencapai nilai tinggi.

Keracunan kronik dengan garam logam berat dan bahan kimia berbahaya lain boleh menyebabkan pendarahan pada orang dewasa..

Perkembangan pendarahan boleh menyebabkan pengambilan sejumlah besar ubat, yang menyebabkan pelanggaran sifat pembekuan darah.

Perdarahan juga boleh disebabkan oleh kelainan keturunan dalam pengembangan saluran darah, dindingnya pecah semasa turun naik tekanan darah yang tajam.

Pendarahan pada orang tua

Pendarahan serebrum pada orang tua adalah masalah yang sangat biasa. Sebagai peraturan, pengedaran mereka pada usia ini disebabkan oleh perubahan berkaitan dengan usia dalam sistem kardiovaskular. Penyakit yang paling biasa yang meningkatkan risiko pendarahan adalah aterosklerosis, di mana peradangan kronik pada intima kapal diperhatikan, disertai dengan pemendapan lemak. Seterusnya, di bawah pengaruh beban hemodinamik yang ketara, terdapat pelanggaran keketatan dinding vaskular dengan perkembangan pendarahan. Bahaya tertentu adalah pendarahan di otak dan membrannya. Aneurisma kongenital dan diperoleh juga meningkatkan kemungkinan pendarahan intraserebral. Secara amnya, akibat dari pendarahan serebrum pada orang tua mempunyai kesan yang besar terhadap jangka masa dan kualiti hidup, yang disebabkan oleh kecacatan 80% setelah keadaan yang mengancam nyawa yang dipindahkan ini.

Mungkin pendarahan ke rongga perikardial pada latar belakang perubahan nekrotik pada miokardium akibat iskemia akibat kerosakan aterosklerotik pada saluran koronari. Sebagai peraturan, ia berakhir dengan kematian akibat tamponade jantung dengan pecahnya miokardium.

Orang tua berkemungkinan besar mengalami proses tumor, sering disertai dengan pendarahan pada tisu sekitarnya akibat perubahan nekrotik pada tumor itu sendiri dan tisu di sekitarnya.

Pecah aneurisma aorta toraks atau perut disertai dengan pendarahan besar-besaran di organ dan tisu sekitarnya dan biasanya disertai dengan hasil yang membawa maut.

Gejala Pendarahan

Gejala pendarahan bergantung pada penyebab dan jenis pendarahan, serta jumlah dan kadar kehilangan darah. Oleh itu, kehilangan darah kecil tidak akan dapat dilihat jika organ dan tisu penting tidak rosak, sementara pendarahan besar akut yang disebabkan oleh pecahnya aneurisma aorta dengan cepat akan menyebabkan perkembangan kejutan, disertai dengan kegagalan organ banyak.

Gejala pendarahan yang paling biasa adalah sakit disebabkan oleh pecahnya dinding pembuluh darah dan peningkatan tekanan di ruang di mana darah berkumpul.

Walau bagaimanapun, peranan yang menentukan dalam gambaran klinikal tergolong dalam penyetempatan, di mana hasil dan gejala pendarahan lebih bergantung. Jadi, sebagai contoh, pendarahan pada kulit hilang tanpa jejak setelah beberapa saat, sementara proses yang sama pada tisu otak boleh menyebabkan kecacatan.

Pendarahan mata

Gejala pendarahan pada mata bergantung pada bahagian bola mata, di mana terdapat pelanggaran sesak saluran darah dengan pelepasan darah ke persekitaran dalaman mata. Oleh itu, pendarahan dari saluran mata boleh berlaku pada:

  • konjunktiva dan di bawahnya;
  • kamera depan dan belakang mata;
  • badan vitreous;
  • di retina.

Selalunya, pendarahan di mata keliru dengan suntikan saluran konjungtiva, yang dicirikan oleh pengembangan pembuluh darah, yang secara luaran menampakkan dirinya pada pembuluh darah yang diperbesar secara patologi.

Apabila kapal pecah di bawah konjungtiva, pendarahan okular disebut subconjunctival dan dimanifestasikan dalam warna merah, dan kadang-kadang warna gelap serona gelap sclera yang mengelilingi iris murni dengan kornea. Sebagai peraturan, ia benar-benar selamat dan secara eksklusif adalah kecacatan kosmetik..

Sekiranya perkembangan pendarahan di mata dikaitkan dengan media optik (anterior, ruang posterior dan vitreous), maka gejalanya bergantung pada jumlah darah yang tumpah dan berbeza dari sensasi kerlipan titik atau garis hingga kehilangan penglihatan dengan kemampuan yang dipelihara untuk membezakan antara cahaya dan kegelapan. Selepas tidur, penglihatan bertambah sedikit, disebabkan penurunan darah yang masuk ke mata dengan pendarahan. Pemeriksaan oleh pakar oftalmologi juga mendedahkan pembekuan darah mengambang..

Sekiranya pendarahan dari saluran retina berlaku, maka jalan pengedaran darah memainkan peranan - di bawah retina atau ke dalam vitreous. Sebagai peraturan, gangguan penglihatan tempatan diperhatikan, yang rentan terhadap perkembangan dengan penampilan detasmen retina.

Pendarahan otak

Sinonim untuk pendarahan di otak adalah strok hemoragik. Kematian dalam penyakit ini mencapai 40%, usia rata-rata adalah 45-60 tahun, walaupun kemungkinan berkembang pada usia muda, yang mungkin disebabkan oleh penggunaan kokain.

Pendarahan serebrum biasanya berlaku tanpa disangka pada siang hari, dengan tekanan emosi atau fizikal. Permulaannya akut, dengan sakit kepala yang teruk, disertai dengan kehilangan fungsi bahagian tubuh tertentu (kelumpuhan atau kehilangan kepekaan) dengan tahap kesedaran yang berbeza-beza. Dengan pemeriksaan instrumental, hematoma intraserebral diperhatikan, dengan jumlah yang besar, dislokasi otak ditentukan. Semasa menilai murid, anisocoria (murid di bahagian yang terjejas lebih luas) dan strabismus diperhatikan. Mungkin perkembangan serangan epilepsi, serta perkembangan gangguan pernafasan dan jantung.

Stroke hemoragik, sebagai peraturan, disertai oleh edema serebrum dengan keparahan yang berbeza-beza, yang juga mempengaruhi keadaan pesakit secara negatif..

Pendarahan subarachnoid

Pendarahan subarachnoid berlaku apabila terdapat pelanggaran keketatan kapal di rongga antara araknoid dan meninges lembut. Dalam kebanyakan kes, kejadiannya dikaitkan dengan kehadiran aneurisma (4 dari 5 kes), sementara dalam kes lain, perkembangannya disebabkan oleh kesan traumatik.

Gejala pendarahan subarachnoid sangat bergantung pada jumlah dan kadar pendarahan ke ruang antara meninges. Oleh itu, dengan sedikit pendarahan, rasa sakit itu tidak signifikan dan dapat dilalui secara bebas setelah beberapa waktu. Dalam 10% kes, rasa sakit menyerupai pukulan ke kepala dan disertai dengan loya yang teruk dan muntah berulang, yang tidak mengurangkan keadaan. Mungkin pelanggaran kesedaran tahap yang berbeza-beza, yang akan ditunjukkan oleh perkembangan kegagahan atau koma. Juga, dengan jenis pendarahan ini, sebagai peraturan, dalam jangka masa yang jauh (5-6 jam selepas perkembangannya), membran meningeal terganggu dengan perkembangan leher kaku.

Oleh kerana banyaknya gejala dalam pendarahan subarachnoid, ia harus dibezakan daripada penyakit seperti meningitis, migrain, trombosis sinus vena dan strok. Imbasan CT atau imbasan MRI biasanya membantu mengesahkan atau mengesampingkan diagnosis..

Pendarahan subarachnoid disertai dengan peningkatan tekanan intrakranial, yang dapat menyebabkan baji otak dengan perkembangan hasil yang fatal..

Pendarahan badan

Pendarahan berganda pada badan boleh disebut ruam. Sekiranya tidak ada perubahan pada kelegaan dan tekstur kulit, maka ruam jenis ini disebut noda, atau makula. Bintik-bintik itu dapat bersifat radang, dalam hal ini mereka berubah warna ketika ditekan padanya, dan tidak meradang, yang ditunjukkan dengan tidak adanya perubahan warna di bawah tekanan. Titik keradangan dibahagikan kepada roseola (diameter hingga 1 cm) dan eritema (1 hingga 5 cm).

Pendarahan badan dibahagikan mengikut ukuran:

  • kurang dari 3 mm, pendarahan yang disebut petechiae
  • dari 0,3 hingga 1 cm, dipanggil ungu;
  • lebih daripada 1 cm - ecchymoses.

Perdarahan pada kulit atau selaput lendir berlaku kerana keluarnya darah dari tempat tidur kapilari akibat peningkatan kerapuhan saluran darah, kekurangan faktor pembekuan, kerosakan pada dinding saluran darah dari mana-mana etiologi atau kesan traumatik luaran. Dengan sifat traumatik gejala ini, kelaziman proses biasanya dibatasi oleh titik penerapan daya. Pendarahan vaskular tidak boleh dikelirukan dengan vasodilasi berterusan yang diperhatikan pada penyakit yang menyebar dengan kerosakan pada tisu penghubung. Dalam kes-kes ini, diperhatikan starlet vaskular (telangiectasias) atau urat bercabang pokok sianotik (Livedo). Sifat berterusan keberadaan mereka dapat dinilai oleh kurangnya dinamika dalam regresi mereka, berbeza dengan pendarahan, di mana warnanya berubah secara berurutan terhadap latar belakang metabolisme hemoglobin yang dilepaskan dari kapal sebagai bagian dari sel darah merah, yang terurai dengan pembentukan bilirubin.

Untuk menentukan penyebab pendarahan di dalam badan, seseorang harus mengambil kira penyetempatannya, masa berlakunya dan hubungannya dengan gejala lain (suhu, kelemahan).

Pendarahan kaki

Pendarahan dari saluran kaki paling kerap diperhatikan pada wanita yang berumur lebih dari 40 tahun. Penampilan mereka cenderung untuk tinggal lama di kaki (biasanya dikaitkan dengan profesion). Penyetempatan proses, menunjukkan sebab utama penampilan kapal pecah. Jadi, pendarahan vaskular di sepertiga bahagian bawah kaki berlaku dengan kekurangan vena, sementara kerosakan vaskular di bahagian dalam atau luar paha paling sering disebabkan oleh gangguan hormon.

Pendarahan vaskular jarang berlaku secara tiba-tiba. Sebagai peraturan, mereka didahului oleh urat varikos dan penampilan urat labah-labah di kaki.

Pendarahan dalaman

Gejala pendarahan dalaman bergantung pada organ di mana kapal yang terkena berada. Juga, gambaran klinikal mungkin terjejas oleh gangguan fungsi organ akibat hipoksia kerana gangguan bekalan darah. Sekiranya organ yang membekalkan kapal yang terjejas mempunyai jaminan yang baik yang memberikan nutrien dan oksigen yang mencukupi, maka aduan akan berdasarkan proses tempatan di kawasan pendarahan dan akan dikaitkan dengan kesakitan. Sekiranya tidak ada jaminan yang baik (contohnya, ketika aorta lengkung atau perut pecah), keluhan kerana bekalan darah ke organ tidak mencukupi akan berlaku dalam gambaran klinikal.

Pendarahan dalaman, pada kelajuan tinggi dan jumlah darah yang hilang, boleh menyebabkan kehilangan darah yang teruk, disertai bukan hanya oleh rasa sakit yang teruk, tetapi juga oleh rasa pucat, pening, pingsan, dalam kes yang teruk, berubah menjadi kejutan.

Punca pendarahan

Penyebab pendarahan adalah pelanggaran ketat dinding kapal. Bergantung pada sifat kerosakan pada dinding vaskular, terdapat:

  • Perdarahan akibat pecahnya dinding kapal, disebabkan oleh luka, cedera dinding atau perkembangan proses patologi di dalamnya dengan pelanggaran strukturnya akibat nekrosis, keradangan atau sklerosis;
  • Pendarahan yang disebabkan oleh letupan dinding kapal, disebabkan oleh perubahan pada kapal, yang timbul, sebagai peraturan, semasa proses keradangan atau tumor;
  • Pendarahan yang disebabkan oleh peningkatan kebolehtelapan dinding kapal tanpa melanggar integriti anatomi dinding (dengan hipoksia tisu, hemoblastosis, hipertensi arteri, vaskulitis sistemik, penyakit alergi berjangkit dan berjangkit).

Punca Pendarahan Mata

Untuk menentukan penyebab pendarahan di mata, gejala utama harus diserlahkan. Sebagai peraturan, jika terdapat kecurigaan atau tanda-tanda darah yang jelas di dalam bola mata, anda harus meminta bantuan daripada pakar yang dapat membuat diagnosis yang tepat dan memberi rawatan yang tepat..

Penyebab pendarahan di mata sedikit berbeza bergantung pada lokasi pembuluh darah yang terkena di mata, yang menentukan di mana darah yang keluar darinya.

Walaupun suntikan pembuluh darah konjungtiva tidak dianggap sebagai pendarahan mata, seseorang tidak dapat menyebut fenomena yang sering terjadi ini, disertai dengan kemerahan mata yang teruk, yang menyebabkan permintaan pertolongan yang kerap. Terdapat tiga jenis suntikan vaskular:

  • dangkal (ciri kerengsaan mata luaran dan dicirikan oleh peningkatan hiperemia dari pusat ke pinggiran);
  • mendalam (ciri proses keradangan atau kecederaan kornea, iris atau sclera dan paling ketara di bahagian tengah mata);
  • bercampur.

Penyebab pendarahan konjungtiva di mata termasuk:

  • peningkatan kerapuhan saluran darah kerana perubahan yang berkaitan dengan usia dalam kombinasi dengan penyakit bersamaan pada orang tua;
  • peningkatan tekanan vena dengan ketawa, batuk atau tekanan fizikal yang hebat;
  • kecederaan bola mata;
  • campur tangan perubatan;
  • mengambil antikoagulan, meningkatkan risiko pendarahan konjungtiva.

Penyebab pendarahan yang paling biasa di media optik mata adalah pecahnya saluran retina yang baru terbentuk kerana perubahan yang disebabkan oleh diabetes.

Sebab lain yang mungkin:

  • kapal yang baru terbentuk dari retina yang diubah secara distrofi;
  • retinopati postthrombotic;
  • kecederaan bola mata;
  • akibat operasi;
  • penyakit hipertonik.

Terdapat banyak penyebab pendarahan retina:

  • retinitis;
  • glaukoma;
  • pembuangan retina;
  • trombosis vena retina pusat;
  • diabetes;
  • tumor retina;
  • retinopati diabetes;
  • pecah retina;
  • penyakit vaskular retina pada penyakit sistemik (dystonia vegetatif-vaskular, hipertensi).

Punca Pendarahan Otak

Pendarahan otak boleh disebabkan oleh kecederaan otak traumatik atau pecahnya kapal yang diubah secara patologi dengan tekanan hemodinamik yang ketara. Dengan pecahnya saluran darah yang terpencil, pendarahan hanya ditunjukkan oleh gejala serebrum umum (kehilangan kesedaran, mual, muntah), fokus (kehilangan fungsi yang dilakukan oleh bahagian otak yang rosak) dan kehelan (anjakan struktur otak), sementara gejala dengan sifat traumatik proses patologi ini, biasanya juga disertai dengan kecederaan bersamaan (kecederaan pada tisu lembut kepala).

Penyebab pendarahan otak pada bayi baru lahir

Kelaziman pendarahan serebrum pada bayi baru lahir bergantung pada tahap jangka masa penuh. Jadi, di kalangan kanak-kanak yang dilahirkan tepat pada waktunya, ia berlaku pada satu anak dari seribu, sementara pada bayi pramatang dengan berat badan kurang dari 1500 g, ia berlaku pada setiap detik.

Penyebab pendarahan serebrum pada bayi yang baru lahir termasuk:

  • trauma tempoh intrapartum;
  • hipoksia tempoh perinatal dan gangguan hemodinamik dan metabolik yang disebabkan olehnya;
  • ciri pembekuan dan hemostasis platelet dalam tempoh perkembangan perinatal.

Faktor-faktor yang mempengaruhi perkembangan pendarahan serebrum pada bayi yang baru lahir termasuk:

  • ketidakcocokan ukuran janin melalui saluran kelahiran semasa melahirkan dengan cara semula jadi;
  • kelahiran cepat, yang secara signifikan meningkatkan risiko trauma kepada bukan sahaja ibu, tetapi juga janin;
  • kesilapan dalam penggunaan alat bantu (forceps obstetrik, pengekstrak vakum).

Kelahiran preterm meningkatkan risiko pendarahan serebrum pada bayi baru lahir, yang disebabkan oleh cadangan pampasan yang lebih rendah untuk penyesuaian dengan keadaan persekitaran, berbanding dengan buruh jangka.

Perhatian khusus juga diberikan kepada hipoksia. Menurut statistik, pendarahan bukan trauma tersebar 10 kali lebih kuat daripada trauma, yang terutama disebabkan oleh perubahan hipoksia..

Penyetempatan pendarahan serebrum pada bayi baru lahir menunjukkan etiologi:

  • pendarahan serebrum, subdural dan epidural selalunya disebabkan oleh trauma akibat mampatan tengkorak pada masa melalui saluran kelahiran.
  • pendarahan subarachnoid, selalunya dengan kerosakan pada sistem cecair serebrospinal, sering terjadi pada kanak-kanak yang lahir sebelum waktunya dengan kerosakan hipoksia pada kapilari, yang dimanifestasikan oleh banyak pendarahan titik kecil.

Punca pendarahan serebrum pada orang dewasa dan orang tua

Aterosklerosis dan hipertensi adalah penyebab utama pendarahan serebrum pada orang yang berumur dan orang tua. Prevalensi strok hemoragik yang tinggi menunjukkan bahawa jenis kemalangan serebrovaskular akut ini menempati tempat yang istimewa dalam struktur kematian masyarakat moden. Perhatian yang besar harus diberikan kepada tekanan psiko-emosi, serta kekejangan kapal-kapal serebral dan pra-otak (karotid dan vertebra), yang boleh menyebabkan strok.

Punca Pendarahan Kulit

Penyebab pendarahan kulit yang paling biasa adalah pelbagai kesan traumatik, yang menyebabkan kerosakan pada kapilari dengan perkembangan ekimosis. Selepas itu, perubahan warna yang berterusan dari pendarahan ini berlaku:

Pendarahan kulit juga boleh berlaku akibat:

  • kecenderungan pendarahan pesakit kerana pelanggaran pembekuan dan hubungan platelet hemostasis;
  • tindak balas alahan disertai dengan peningkatan kebolehtelapan katil vaskular;
  • gangguan pembekuan darah yang disebabkan oleh pengaruh eksogen (ubat, toksin bakteria);
  • vaskulitis sistemik;
  • stasis darah dengan kegagalan kardiovaskular;
  • hipotermia;
  • terlalu panas di bawah sinar matahari;
  • manipulasi perubatan.

Akibat pendarahan

Akibat pendarahan terutamanya bergantung pada organ atau sistem badan yang terjejas, yang disebabkan oleh kemampuan pampasan dan regeneratifnya, yang pada tahap tertentu juga bergantung pada usia seseorang dan ciri-cirinya. Peranan penting dalam hasil proses patologi ini adalah ketepatan dan ketepatan masa diagnosis, serta kecepatan dan tahap perawatan perubatan, jika diperlukan.

Akibat pendarahan tempatan ditunjukkan:

  • penyerapan semula darah yang tumpah;
  • pembentukan sista;
  • enkapsulasi;
  • percambahan hematoma oleh tisu penghubung;
  • penyertaan jangkitan dengan perkembangan proses keradangan yang ketara.

Pendarahan mata, akibatnya

Akibat pendarahan okular, serta gejala, bergantung pada penyetempatan proses patologi pada organ penglihatan. Oleh itu, pendarahan subkonjungtiva dalam kebanyakan kes sama sekali tidak berbahaya, sementara kerosakan pada badan atau retina vitreous tanpa rawatan yang betul boleh mengakibatkan akibat yang tidak dapat dipulihkan.

Pendarahan okular boleh menyebabkan kerosakan pada retina oleh bahan dengan kesan toksik yang disebabkan oleh kerosakan sel darah merah.

Pendarahan okular jangka panjang pada diabetes mellitus sering disertai oleh pertumbuhan saluran retina pada badan vitreous, yang boleh menyebabkan detasmennya. Juga, hemofthalmus yang tersisa, dengan rawatan pendarahan ini yang tidak tepat waktu dan tidak lengkap, dapat disertai dengan daya tarikan retina dan kerutan badan vitreous, yang akan menyebabkan kehilangan penglihatan yang lengkap dan tidak dapat dipulihkan.

Pendarahan otak, akibatnya

Akibat pendarahan di otak secara langsung bergantung pada lokasi, skala dan kelajuan pendarahan. Oleh itu, hematoma yang tidak signifikan di kawasan yang jauh dari zon unjuran yang bertanggungjawab terhadap persepsi dan analisis maklumat dari persekitaran dengan perkembangan seterusnya algoritma tindakan dan pelaksanaannya dapat memperlihatkan dirinya secara eksklusif sebagai gejala serebrum, tanpa mempengaruhi kemampuan adaptif pesakit. Dalam beberapa kes, dia mungkin tidak mengesyaki pendarahan yang timbul di dalamnya, secara keliru mengira dia sebagai migrain. Pada waktu yang sama, walaupun pendarahan kecil di suatu daerah, seperti pusat pernafasan, dapat menyebabkan kematian seketika..

Salah satu akibat yang paling serius dari pendarahan serebrum adalah perkembangan koma, keadaan kesedaran yang berubah-ubah yang dicirikan oleh gangguan sepenuhnya proses mental. Dalam keadaan ini, seseorang, bergantung kepada keparahan proses patologi, tidak dapat berinteraksi secara aktif dengan persekitaran. Komplikasi pendarahan serebrum ini pada 99% kes menyebabkan kecacatan, terutamanya apabila kelewatan dalam rawatan perubatan yang diperlukan lebih dari 3 jam.

Akibat dari pendarahan serebrum mungkin tidak begitu parah, menyebabkan hanya gangguan pada motor dan sfera deria, tanpa gangguan yang jelas dalam berfikir. Ini merangkumi pelbagai gangguan kepekaan, paresis dan kelumpuhan.

Pendarahan dalaman, akibatnya

Akibat pendarahan pada organ dalaman dada dan perut berbeza-beza. Sebagai peraturan, hasil yang paling baik adalah penyerapan darah yang tumpah, yang hampir menghilangkan kemungkinan jangkitan atau pembentukan kista.

Bahaya utama untuk hidup adalah tempoh akut di mana penyediaan rawatan perubatan yang kompeten dalam kombinasi dengan kemasukan ke hospital kecemasan sangat penting untuk mencegah akibat buruk. Akibat jangka panjang pendarahan pada organ dalaman dada dan rongga perut, sebagai peraturan, dalam kebanyakan kes tidak mengancam nyawa. Walau bagaimanapun, terdapat pengecualian untuk peraturan ini. Jadi, salah satu yang paling tidak menyenangkan dan sangat biasa, dalam keadaan tertentu, akibat pendarahan pada organ dalaman dalam jangka masa panjang adalah perkembangan proses keradangan yang jelas, di mana jangkitannya bergabung. Ini dapat dijelaskan dengan mudah oleh penurunan ketara dalam pertahanan imun badan terhadap latar belakang kehilangan darah. Dengan perkembangan kejadian ini, abses atau phlegmon dapat terjadi, yang memerlukan terapi dan pembedahan antibiotik.

Rawatan pendarahan

Rawatan pendarahan harus dibahagikan kepada dua tempoh:

  • akut, di mana penilaian mendesak tentang keparahan pesakit diperlukan, penentuan taktik tindakan selanjutnya dan pelaksanaan langkah-langkah yang diperlukan untuk menyelamatkan nyawa;
  • jauh, di mana pemulihan fungsi organ yang hilang dan penyesuaian dengan kehidupan dalam masyarakat moden sangat penting.

Sebagai peraturan, penyediaan rawatan perubatan berkualiti tinggi dan tepat pada masanya dapat meningkatkan bukan sahaja keadaan pesakit, tetapi, dalam beberapa kes, bahkan dapat mencegah komplikasi yang tidak dapat dipulihkan. Dalam perubatan bencana, peraturan Golden Hour diterapkan, yang bermaksud bahawa menolong seseorang setelah mengalami kecederaan mempunyai kesan paling besar dalam satu jam. Sebagai peraturan, waktu tidak tepat waktu tidak menyebabkan kematian segera, yang mempengaruhi secara umum jangka hayat dan komplikasi yang tertunda. Anda mungkin berfikir bahawa perkembangan pendarahan tidak selalu dikaitkan dengan trauma yang teruk, dan oleh itu ia tidak boleh diberi banyak kepentingan. Walau bagaimanapun, keparahan keadaan umum dan kematian yang tinggi yang dapat diperhatikan dalam proses patologi ini memungkinkan kita untuk mengatakan bahawa pendarahan boleh menjadi kejutan serius bagi tubuh dan kesihatannya.

Pendarahan mata, rawatan

Rawatan untuk pendarahan mata sangat berbeza bergantung pada kawasan yang terkena..

Dalam perubatan, dua pendekatan asas untuk rawatan dibezakan:

Sekiranya mungkin untuk membatasi diri kita pada campur tangan konservatif tanpa akibat yang berbahaya untuk kehidupan selanjutnya, maka mereka tidak menggunakan rawatan pembedahan. Tahap perkembangan perubatan yang moden membolehkan anda melakukan operasi yang kompleks secara teknikal, walaupun kekurangan peralatan yang diperlukan dengan banyak membatasi penggunaan teknik canggih.

Pendekatan khas juga diperlukan dalam taktik terapi pada bayi baru lahir. Dalam kebanyakan kes, simptom pendarahan pada mata berlanjutan dengan sendirinya, tanpa menyebabkan masalah penglihatan.

Pendarahan subconjunctival di mata tidak memerlukan rawatan. Sebagai peraturan, gejala hilang dalam 1-2 minggu, bergantung pada kelaziman proses dan ciri-ciri individu tubuh..

Rawatan untuk pendarahan di ruang anterior mata biasanya bersifat konservatif, walaupun ada kemungkinan kerosakan sistem saliran mata tidak berfungsi akibat penyumbatan saluran dengan pembekuan darah, dan oleh itu lawatan ke pakar adalah wajib. Dalam kes yang teruk, pembedahan dapat dilakukan untuk merawat pendarahan mata ini..

Rawatan pendarahan di mata dengan hemofthalmus memerlukan pendekatan khas, kerana akibat teruk dari lesi vitreous ini berbahaya untuk mengekalkan fungsi visual. Rehat katil yang disyorkan. Matlamat utama rawatan adalah untuk menghentikan pendarahan, dan hanya kemudian membuang darah. Dengan pendarahan berulang, serta lekatan teruk yang menyebabkan detasmen retina, pembedahan ditunjukkan untuk menghilangkan vitreous.

Rawatan untuk pendarahan retina bergantung pada pengedaran darah.

Bergantung pada ini, jenis pendarahan berikut dibezakan:

  • preretinal (rawatan bertujuan untuk menghentikan pendarahan dan pengosongan darah dengan membentuk aliran keluar melalui badan vitreous menggunakan laser);
  • intraretinal (rawatan bertujuan untuk patologi utama);
  • subretinal (rawatan pembedahan yang paling kerap bertujuan untuk menghentikan dan mencegah detasmen retina);
  • suprachoroidal (kerana berlakunya pendarahan mata ini semasa pembedahan, pakar bedah segera melakukan langkah-langkah yang diperlukan).

Pendarahan otak

Rawatan pendarahan serebrum adalah masalah sosial, perubatan dan ekonomi yang penting, yang disebabkan bukan hanya oleh tingginya prevalensi penyakit ini, tetapi saya mempunyai kejadian kecacatan yang tinggi, yang secara signifikan mengurangkan kualiti hidup mangsa proses patologi ini.

Oleh itu, masalah untuk melaksanakan rawatan pendarahan serebrum yang cepat dan cekap sangat mendesak, yang memungkinkan bukan sahaja untuk mencegah kehilangan pelbagai fungsi, tetapi juga dapat mengurangkan kematian dengan ketara, yang pada bulan pertama dapat melebihi 50%.

Pendarahan otak harus didiagnosis dengan teliti menggunakan kaedah diagnostik moden (CT, MRI, angiografi serebrum), yang, digabungkan dengan penilaian gambaran klinikal, membolehkan anda memilih satu atau taktik rawatan yang lain.

Rawatan pendarahan serebrum dilakukan dengan menggunakan pembedahan terbuka (kini terdapat semua langkah-langkah terapeutik untuk strok hemoragik dan mempunyai petunjuk ketat untuk digunakan) dan teknik tusukan invasif minimum (merangkumi hampir semua langkah terapi).

Walau bagaimanapun, acara ini mempunyai matlamat yang sama:

  • penurunan tekanan intrakranial dengan menghilangkan darah yang tumpah;
  • penyingkiran tisu saraf pemampat darah;
  • pencegahan pelepasan produk neurotoksik dalam tisu otak.

Dalam semua kes tanpa pengecualian, pendarahan serebrum memerlukan rawatan pesakit di hospital.

Pendarahan dalaman

Rawatan pendarahan pada organ dalaman dada dan rongga perut bergantung kepada jumlah darah yang tumpah dan tahap penghentian pendarahan.

Dalam keadaan di mana jumlah darah tidak signifikan dan pendarahan berhenti, anda boleh membatasi tusukan. Untuk menilai keadaan pendarahan, seseorang dapat menilai keadaan hemodinamik umum dan melakukan ujian khas (contohnya, ujian Revilua-Gregoire).

Pendarahan dalaman secara besar-besaran memerlukan penstabilan keadaan badan secepat mungkin dengan melakukan terapi infusi dengan peralihan seterusnya ke campur tangan pembedahan yang bertujuan menghentikan pendarahan dan menghilangkan akibatnya. Dengan pendarahan di rongga pleura atau peritoneum dan ketiadaan kontraindikasi, pemindahan darah mungkin dilakukan setelah pembersihannya yang kasar ke dalam aliran darah.

Pencegahan pendarahan

Pencegahan pendarahan pada masa kanak-kanak terdiri daripada memerhatikan pemakanan kanak-kanak yang betul, mencegah kecederaan dan rawatan penyakit berjangkit dan alergi tepat pada masanya.

Pencegahan pendarahan harus ditujukan untuk menjaga gaya hidup yang sihat, menghindari aktiviti traumatik, penyebarannya semakin meluas di kalangan penduduk.

Pencegahan pendarahan pada orang tua adalah bidang penting dalam pendidikan awam yang bertujuan untuk mengurangkan tahap kesakitan, kecacatan dan kematian. Penting dalam pencegahan pendarahan adalah rawatan diabetes, obesiti, darah tinggi dan aterosklerosis.

Adalah Penting Untuk Menyedari Vaskulitis