Pendarahan mata: sebab dan akibat, cara merawat

Kemas kini terakhir - 29 Ogos 2019 pada 20:13

5 minit untuk membaca

Pendarahan mata adalah trauma organ ringan dan teruk. Ia berlaku walaupun tidak dapat dipulihkan, dan boleh mengancam kehilangan penglihatan sepenuhnya. Terdapat banyak kelainan yang boleh menyebabkan kebutaan dalam waktu yang sangat singkat..

Jenis-jenis Pendarahan

Pendarahan di mata adalah patologi standard yang membawa kepada aliran cecair ke kawasan mata tertentu. Mungkin berlaku kerana kecederaan tertentu, atau kerana penyakit. Pencurahan darah ke organ ini tidak selalu berbahaya, tetapi ada risiko. Jangan mengabaikan terapi.

Walaupun simptomnya tidak selalu jelas, tetapi tetap ada..

Terdapat empat jenis pengembangan proses:

  • hipofagisme;
  • hiphema;
  • hemofthalmus;
  • pendarahan retina.

Kami mempertimbangkan masing-masing secara berasingan, supaya anda memahami perbezaannya.

Hipofagisme

Ini adalah salah satu jenis pendarahan yang paling biasa, masalah ini muncul pada hampir setiap orang. Penyimpangannya cukup jelas. Di antara konjunktiva dan membran putih mata, pendarahan berlaku. Gejala dalam hal ini berbeza, tetapi jika ukuran kapal kecil, seharusnya tidak ada masalah serius.

Pada mulanya, seseorang mungkin merasa sakit (kesemutan), setelah itu mungkin ada sedikit kabut di bidang pandangan, setelah beberapa minit, semuanya berlalu, tetapi mungkin ada sedikit rasa berat di mata. Lebam itu sendiri akan perlahan (1-2 hari / minggu).

Kesemutan sangat jarang berlaku, mungkin hanya pendarahan mata, yang akan berlalu dengan sendirinya. Hyposphagma tidak memerlukan terapi khas, kemungkinan besar, anda hanya sedikit merosakkan mata anda (kejutan, tekanan, pandangan berterusan monitor atau cahaya terang). Tetapi, tentu saja, disarankan untuk mengetahui alasannya, kerana proses yang lebih berbahaya dapat dimulai (walaupun jarang).

Sebab penampilan:

  • kejutan, geseran, kesan kimia pada mata, pengambilan badan asing;
  • tekanan arteri dan vena yang tinggi, batuk, sesak nafas, tekanan dengan sembelit atau menangis berterusan;
  • hemofilia, kesan sampingan madu. ubat, jangkitan;
  • sebilangan kecil vitamin C dan K, penyakit tisu penghubung, akibat campur tangan pembedahan.

Pada penampilan pertama (jika anda memperhatikannya), titisan kalium iodida, naphthyzin atau vizin akan membantu. Sekiranya ini sering muncul pada mata, anda harus berjumpa pakar.

Hyphema

Jenis pencurahan darah yang sangat serius ketika memenuhi kawasan antara iris dan kornea. Proses ini dibahagikan kepada empat peringkat, di mana masing-masing, darah di mata memenuhi kawasan itu sebanyak 20%, kemudian separuh, 70% dan keseluruhannya. Ini mengancam dengan kehilangan penglihatan..

Kecacatan ini dapat dilihat dengan mata kasar, dan tahapnya dapat dinilai dengan cepat. Tetapi anda perlu memahami bahawa, bergantung kepada komplikasi, perlakuan khas dipilih.

Gejala hiphema:

  • tekanan di mata, rasa kehadiran badan lain di dalamnya;
  • kabut di depan mata (kelihatan, kemudian hilang);
  • penurunan ketajaman penglihatan, atau kekurangan penglihatan;
  • ketegangan kuat di dalam bilik dengan cahaya dinamik.

Sebab berlakunya:

  • trauma dengan objek tumpul atau tajam, pukulan ke kepala, akibat operasi mata;
  • penyumbatan urat retina atau detasmennya, diabetes mellitus, bengkak di dalam mata, keradangan;
  • keracunan alkohol dan dadah, pembekuan darah yang buruk, penyakit onkologi, masalah tisu penghubung.

Hemofthalmus

Proses ini sangat berbahaya, dan menentukannya sekilas sangat jarang berlaku. Dalam kes ini, darah di bola mata mengisinya, hampir keseluruhannya. Tekanan darah pada retina, dan ada risiko terlepas. Seseorang tidak dapat melakukan tanpa operasi, jika tidak, seseorang kehilangan penglihatan dan tidak dapat dipulihkan.

Lesi lemah pada mulanya, dan sukar untuk menentukan hemofthalmus. Berikut adalah senarai gejala:

  • kilatan terang di depan mata (mata);
  • tempat gelap (kemerahan) di bidang pandangan yang boleh bergerak dengan mata;
  • sakit (jarang)
  • selalunya terdapat penurunan ketajaman visual;
  • sakit di kepala, orientasi yang buruk di ruang angkasa;
  • kabut di depan mata (mata).

Punca penampilan: diabetes mellitus yang sama, trombosis vaskular retina, keabnormalan saluran yang sama, kerosakan pada bola mata, gangguan mata, tekanan intrakranial, muntah, fizikal. tekanan, penyakit darah, penyakit kongenital. Myopia juga membantu mengembangkan hemofthalmos..

Anda tidak boleh ragu dengan hemofthalmus, anda akan memerlukan pembedahan segera.

Pendarahan Retina

Seperti kes hemofthalmus, ini jarang dikesan. Ia mengancam dengan melepaskan retina yang kuat dan kehilangan penglihatan. Kedudukannya serupa dengan hemofthalmus, tetapi sukar didiagnosis. Untuk rawatan, anda memerlukan klinik dengan sokongan teknikal dan profesional yang baik..

Terapi berbeza, seperti ramalan itu sendiri..

Penyebab pendarahan mata secara umum

Di sini kami senaraikan faktor-faktor biasa yang mencetuskan pendarahan di bola mata:

  1. diabetes mellitus, kerana organ penglihatan mengambil banyak darah;
  2. aterosklerosis, tekanan darah di dalam kapal, menyebabkan letupan (kerana alkohol, merokok dan dadah);
  3. trombosis vaskular, rawatan tepat waktu yang menyebabkan kebutaan, berasal dari pengambilan madu. dadah, tetapi peluangnya kecil;
  4. bengkak mata;
  5. hipertensi, apabila tekanan darah meningkat, dan saluran darah terganggu;
  6. anemia;
  7. tekanan intrakranial;
  8. kecacatan kongenital retina;
  9. kecederaan mata;
  10. lonjakan tekanan;
  11. proses keradangan pada organ visual.

Bagaimana pendarahan didiagnosis pada mata?

Doktor oftalmologi melakukan ini. Sekiranya penyakit ini dinyatakan sebagai hiphema, pandangan pakar akan mencukupi, tetapi jika terdapat masalah di dalam mata, anda harus berjumpa pakar bedah.

Pesakit disoal kerana ada keluhan: gejala dan masa kecacatan itu berlaku. Pengumpulan maklumat pesakit untuk diagnosis dan prognosis, pemeriksaan visual, oftalmoskopi, perimetri, pemeriksaan ketajaman visual, dan jika perlu - tomografi.

Pendarahan mata: rawatan

Mata darah, apa yang perlu dilakukan? Rawatannya, tentu saja, bergantung pada jenis pendarahan. Sebagai contoh, hipofagisme tidak memerlukan rawatan khusus. Pendarahan yang terlalu jelas dihilangkan dengan titisan khas (Vizin, dll.). Tetapi jika seseorang mempunyai glaukoma, anda tidak boleh menggunakan titisan.

Hyphema dalam dua peringkat pertama tidak memerlukan khusus. terapi. Pada yang ketiga, anda memerlukan ubat seperti Prednisolone dan Atropine, yang melemahkan hematoma. Sekiranya rawatan tidak berjaya, pada tahap ketiga dan keempat, perlu mengepam darah dari mata menggunakan pembedahan. Hemophthalmus memerlukan pembedahan pula.

Sekiranya retina "meninggalkan", ia dipenuhi. Terdapat beberapa kaedah, tetapi bergantung kepada kawasan lesi. Kadang kala, hanya vitrektomi yang mungkin. Menurut klasik, pembekuan laser dan ubat digunakan untuk pendarahan di retina.

Untuk rawatan, mereka boleh menetapkan:

  • anti-radang (pilihan bukan steroid);
  • prednison;
  • diuretik;
  • agen antiplatelet;
  • kompleks vitamin dan mineral.

Sekiranya kita mengambil kira pembekuan laser, maka ia membolehkan anda menjaga retina daripada pengelupasan dan memulihkan kawasan yang terjejas dengan cepat. Semasa tempoh pemulihan, anda harus meminimumkan aktiviti fizikal dan aktiviti secara umum.

Prognosis pendarahan mata dan akibatnya

Mengenai hipofagisme - ia hilang dengan masa dan tanpa masalah serius. Hyphema akan mengurangkan ketajaman penglihatan dan membakar beberapa kawasan mata sekiranya terapi tidak digunakan. Hemophthalmus dan pendarahan retina sangat berbahaya dan boleh melemahkan penglihatan.

Sentiasa berjumpa dengan pakar dan dapatkan nasihat yang betul, walaupun lesi itu kecil. Hargailah kesihatan anda.

Beberapa akibat yang paling biasa adalah:

  • detasmen retina;
  • penurunan ketajaman penglihatan;
  • kehilangan penglihatan.

Jangan terlalu memaksakan mata, makan dengan betul, dan mengelakkan kerosakan fizikal pada mata. Merokok dan alkohol, aktiviti fizikal yang kuat, imuniti yang lemah dan diabetes mellitus menimbulkan penyakit yang tidak menyenangkan ini. Untuk pencegahan, ada baiknya berjumpa doktor sekurang-kurangnya sekali setahun..

Pendarahan mata: penyebab, gejala dan rawatan

Mata darah, ketika seluruh atau sebahagian darah ditutup dengan protein, mungkin dilihat oleh kebanyakan orang di cermin dan, kemungkinan besar, mereka ketakutan ketika melihat pemandangan ini. Pendarahan adalah keadaan apabila berlaku pecahnya saluran darah. Mata berdarah pada masa ini. Hematoma boleh berlaku di mana sahaja. Bergantung pada lokasi hematoma, ia mungkin tidak mempengaruhi proses visual dengan cara apa pun, atau sebahagian atau sepenuhnya merosakkan penglihatan, yang menyebabkan kebutaan pada masa akan datang.

Ini adalah seperti lebam atau noda darah, hanya pada bola mata. Dalam kebanyakan kes, "lebam" seperti itu hilang dari masa ke masa, menjadi lebih kecil dan lebih kecil, sehingga ia berbentuk benang tipis dan akhirnya hilang sepenuhnya. Oleh itu, protein yang dibasahi darah untuk beberapa waktu mengambil bentuk sebelumnya. Mengapa ini berlaku dan adakah ia berbahaya akan dipertimbangkan lebih jauh.

Jenis-jenis hematoma

Tempat di mana saluran darah pecah, diikuti oleh aliran darah ke tisu sekitarnya dan pembentukan lebam, sangat penting. Faktor yang menentukan lokasi hematoma memainkan peranan besar dalam diagnosis penyakit. Penyediaan rancangan rawatan selanjutnya, ketepatan dan keberkesanannya bergantung kepada perkara ini..

Mata manusia terdiri daripada beberapa jabatan, mereka mempunyai rangkaian saluran darah mereka sendiri. Oleh itu, di mana-mana kawasan, tegangan mikro saluran darah dapat terjadi ketika bintik merah muncul pada protein dan ciri khas hematoma.

  • Pendarahan konjungtiva.
  • Hematoma di ruang anterior.
  • Hematoma vitreous.
  • Di retina.

Hipofagisme

Hyposphagma adalah sejenis hematoma di kawasan antara konjunktiva dan lapisan protein. Pendarahan ini juga disebut konjungtiva atau pendarahan scleral..

Simptomologi

Semua gejala hipofagisme dikurangkan hanya kepada gangguan penglihatan (kelihatan). Biasanya seseorang tidak merasa banyak ketidakselesaan dari penampilan hematoma ini. Kadang-kadang noda berdarah seperti itu boleh menyebabkan munculnya sensasi yang tidak menyenangkan dan bahkan gatal-gatal, tetapi, kemungkinan besar, alasannya tidak begitu banyak pada kesan sebenar hematoma pada sensasi seperti pengaruh faktor psikik, iaitu, itu mungkin hipnosis diri.

Dengan cara lain, penyebab hipofagisme berbeza-beza, tetapi akan ditulis kemudian..

Hyphema

Hyphema - hematoma yang terletak di ruang anterior. Dalam hematoma jenis ini, saluran darah pecah dan darah mengalir ke ruang di mana kornea dan iris dengan lensa berada. Lazimnya, pada seseorang, ruang anterior mengandungi cecair yang telus sepenuhnya. Iris adalah kawasan yang bertanggungjawab untuk pigmentasi, antara lain.

Tahap perkembangan hiphema

Dengan seberapa banyak ruang mata seseorang dipenuhi dengan darah, doktor menentukan tahap hiphema. Mata semasa proses penampilan hematoma mungkin membezakan dalam darah.

  1. Ruang mata diisi di bahagian ketiga.
  2. Kamera depan diisi dari sepertiga dan ke atas.
  3. Lebih separuh sudah diisi. Mata sejauh ini sudah mendung.
  4. Ruang penuh dengan darah apabila murid tidak kelihatan.

Pemisahan ini nampaknya cukup sederhana, tetapi dalam praktiknya ia sangat membantu merancang rawatan masa depan. Lebih-lebih lagi, untuk satu darjah atau yang lain, gejala tertentu adalah ciri. Mereka juga membezakan..

  1. Pada peringkat pertama perkembangan hiphema, pesakit dapat melihat dengan jelas kehadiran sejumlah darah di matanya.
  2. Sekiranya pesakit mempunyai hiphema tahap kedua, penglihatan dan ketajamannya akan berkurang dengan ketara, hingga mengolesi semua objek di sekitarnya, ketika pesakit hanya dapat merespon cahaya terang. Keadaan bertambah buruk ketika berbaring..
  3. Pada darjah ketiga, ciri-ciri keadaan yang dijelaskan kedua.
  4. Ke tahap keempat, fotofobia yang disebut timbul, apabila seseorang mengalami rasa sakit yang teruk dari cahaya yang diarahkan pada mata yang sakit.

Diagnostik

Diagnosis hiphema biasanya sederhana, malah pemeriksaan visual yang sederhana sudah cukup. Tetapi untuk kebolehpercayaan, mereka menggunakan kaedah berikut:

  • Pemeriksaan pesakit.
  • Penentuan tekanan pada mata.
  • Kewaspadaan.
  • Pemeriksaan mikroskopik mata.

Hemofthalmus

Gejala dan varieti

Hematoma ini, bagaimanapun, dan kebanyakan yang lain, tidak memberikan apa-apa secara khusus, dan seseorang dapat mengesannya sama ada secara visual atau berdasarkan ketajaman penglihatan. Ia bertambah buruk dengan tahap yang berbeza-beza, semuanya bergantung pada tahap hematoma. Dengan kriteria ini, bezakan:

  • Hemofthalmus penuh, apabila mata pesakit dipenuhi sepenuhnya atau sebahagian dengan darah. Dalam kes ini, seseorang boleh kehilangan pandangan sepenuhnya untuk sementara waktu, hanya membezakan cahaya yang kuat. Selalunya tahap hemofthalmus ini dipicu oleh trauma..
  • Hemofthalmus tidak lengkap. Sejauh ini, mata dipenuhi dengan darah dari ¼ hingga ¾. Pesakit dapat membezakan beberapa perincian keadaan, cahaya, tetapi penglihatan masih terganggu teruk. Selalunya muncul pada latar belakang diabetes, kerana kerosakan vaskular.
  • Hemofthalmus separa. Bentuk hemofthalmus ini paling sering dijumpai pada orang dan sering diprovokasi oleh penyakit seperti diabetes, darah tinggi dan pelbagai kecederaan retina dengan detasmennya. Di sini mata dipenuhi dengan darah hingga 1/3.

Mengenai hemofthalmus, kita dapat mengatakan bahawa apabila jarang menembusi darah ke badan vitreous di kedua mata sekaligus. Sebagai peraturan, hanya satu yang selalu terkena hemofthalmus..

Diagnosis hemofthalmus

Pendarahan jenis ini dikesan berdasarkan hasil pemeriksaan ultrasound, biomikroskopi. Setelah menilai keparahan hemofthalmus, jenis rawatan tertentu ditetapkan. Hemofthalmus ringan, atau separa, paling kerap merosot dengan sendirinya. Walaupun begitu, tidak perlu meremehkan penyakit ini, dan jika terdapat kecurigaan hemofthalmus, anda harus segera berjumpa doktor.

Hematoma retina

Retina terletak tepat di belakang vitreous. Ia melakukan fungsi terpenting dari persepsi cahaya yang dihantar dari badan vitreous. Apabila pecah kapal berlaku, noda berdarah terbentuk di kawasan ini. Pendarahan di kawasan ini mengandungi mekanisme yang sama seperti bahagian sebelumnya: saluran pada membran yang terletak di bahagian belakang retina rosak.

Spesies ini juga dibahagikan kepada beberapa spesies, hanya di sini kriteria adalah penyetempatan hematoma dan bentuknya di retina.

Punca dan rawatan pendarahan mata

Hematoma sendiri tidak begitu berbahaya ketika mata dipenuhi dengan darah, kerana sebab-sebab yang menyebabkannya, kerana hematoma seperti yang terdapat di kawasan mata, dapat menjadi manifestasi penyakit lain, seperti diabetes, tekanan darah tinggi, leukemia, anemia, dll..

Satu lagi yang memprovokasi kemunculan hematoma di kawasan mata boleh menjadi pukulan biasa, trauma. Mereka yang terlibat dalam sukan, mengangkat berat, ada juga kemungkinan terjadinya hematoma di kawasan mata. Pelbagai ubat yang diambil atau diambil oleh seseorang dapat memprovokasi penampilan bintik darah pada protein mata. Antikoagulan dan agen antiplatelet: aspirin, heparin, ticlide, dipyridamole, plavix, dll boleh dimasukkan ke dalam ubat ini..

Penyebab pendarahan jenis tertentu adalah pelbagai. Mari mulakan dengan teratur.

Punca hipofagisme (hematoma di sclera mata)

  • Apa-apa kesan trauma kekuatan yang mencukupi. Kesan tersebut merangkumi faktor asal fizikal dan kimia. Fizikal, hentaman, geseran.
  • Tekanan meningkat, serta bersin, bersenam, batuk.
  • Masalah dengan pembekuan darah pada manusia atau mengambil antikoagulan.
  • Penyakit berjangkit - konjungtivitis, leptospirosis.
  • Saluran lemah akibat penyakit tertentu (diabetes, aterosklerosis) dan kekurangan vitamin K dan C.

Penyebab hiphema (pendarahan di ruang anterior mata)

Sebab utama kemunculan hiphema terletak pada pecahnya saluran darah, yang disebabkan oleh faktor-faktor berikut:

  • Terluka.
  • Penyakit bola mata.
  • Manifestasi penyakit lain dari badan.

Cedera, pada gilirannya, boleh bersifat berbeza dan:

  • Menembusi apabila badan asing memasuki struktur dalaman mata, merosakkannya dengan ketara. Dalam kes-kes ini, mata mungkin bocor..
  • Tidak menembusi, kes-kes ini paling sering memprovokasi pukulan dengan objek tumpul di kawasan mata apabila tidak ada kerosakan tisu yang terlihat, tetapi di dalamnya terdapat pecahnya saluran darah.

Kecederaan termasuk komplikasi pasca operasi, apabila regresi pesakit tidak diperhatikan untuk waktu yang lama.

Oleh penyakit bola mata dimaksudkan pembentukan patologi pembuluh baru, yang ditandai dengan peningkatan kerapuhan, yang hasilnya adalah kerusakannya dan penampilan hematoma. Kerosakan ini boleh mempunyai latar belakang sebab-akibat, atau muncul secara tiba-tiba tanpa sebab. Penyakit merangkumi:

  • angiopati diabetes;
  • urat tersumbat pada retina;
  • detasmen retina dan pelbagai tumor di atasnya;
  • keradangan struktur mata yang dalam.

Penyebab kemunculan hiphema terhadap penyakit lain termasuk:

  • penyakit onkologi;
  • mabuk badan, termasuk dadah dan alkohol;
  • penyakit tisu penghubung.

Punca dan rawatan hemofthalmus

Kemunculan hemofthalmus boleh menjadi sebab berikut:

  • diabetes ketika retina terjejas;
  • trombosis vaskular retina;
  • aterosklerosis;
  • peningkatan tekanan ketika mata benar-benar membanjiri darah;
  • penyakit autoimun.

Rawatan pendarahan vitreous

Dalam rawatan hemofthalmus hanya diperlukan pada tahap-tahap tertentu perkembangannya, sebagai peraturan, sebagai akibat dari tidak adanya regresi atau komplikasi yang dapat dilihat. Yang paling berkesan dan betul dari sudut kaedah perubatan merawat hemofthalmus pada masa ini tidak ada.

Hanya ada beberapa petua, berikut yang akan menyumbang kepada kemunduran hemofthalmus yang ada dan mencegahnya di masa depan, serta kaedah operasi yang tidak dapat dielakkan untuk menangani hemofthalmus ke tahap yang teruk. Tahap teruk di mana pembedahan diresepkan dan hemofthalmus harus dirawat dicirikan oleh petunjuk berikut:

  • Detasmen retina atau ketidakupayaan untuk menentukan penyebab pendarahan mata.
  • Komplikasi selepas kecederaan, apabila keadaan mata tidak bertambah baik untuk masa yang lama.
  • Kecederaan mata yang teruk dengan kemunculan hemofthalmus yang disebabkan oleh penembusan objek asing.

Pembedahan mata seperti itu disebut vetrectomy. Sekarang mereka dilakukan secara rawat jalan. Apabila digunakan, anestesia umum tidak digunakan, sayatan tisu dalam operasi ini tidak melebihi setengah milimeter, yang merupakan nilai tambah untuk penyembuhan luka cepat. Selepas pembedahan, pesakit biasanya mempunyai tempoh pemulihan yang singkat, dan penglihatan mereka kemudian kembali dengan cepat.

Pencegahan

Untuk mengelakkan berlakunya hemofthalmia hendaklah:

  • Elakkan Senaman Berlebihan Bila Mungkin.
  • Gunakan vitamin K, PP, C dan B.
  • Sapukan titisan kalium iodida.

Apa yang perlu dilakukan dengan pendarahan mata

Bergantung pada tahap hematoma, ketika mata berenang dengan darah atau sedikit darah muncul, tindakan tertentu disyorkan. Walau bagaimanapun, adalah berguna untuk berjumpa doktor untuk mengetahui punca pendarahan yang sebenarnya, kerana dalam kebanyakan kes, hematoma di kawasan mata tidak berbahaya dan hilang, biasanya dalam beberapa hari. Tetapi penyebab pendarahan mesti diketahui.

Kaedah perubatan tradisional dalam kes ini tidak sepenuhnya sesuai, kerana kita bercakap mengenai organ yang sangat rapuh. Oleh itu, pemeriksaan pakar oftalmologi akan menjadi penyelesaian terbaik, di mana dia dapat mendiagnosis anda dengan menentukan punca hematoma, dan kemudian memberi rawatan.

Pendarahan mata: sebab dan rawatan, apa yang harus dilakukan dengan pendarahan

Istilah pendarahan di mata menggabungkan sejumlah keadaan patologi yang dicirikan oleh pembebasan darah ke dalam tisu. Keterukan perubahan dan keparahan gangguan fungsi bergantung pada lokasi, yang merupakan asas klasifikasi moden dan mempengaruhi pilihan taktik terapi. Punca gangguan mata juga diambil kira. Jawapan pakar mata untuk semua soalan, termasuk maklumat mengenai cara menghilangkan lebam di mata, boleh didapati pada temujanji doktor.

Pengelasan moden

Pemisahan pendarahan pada mata menjadi spesies adalah berdasarkan penyetempatan kapal yang rosak dan pembebasan darah ke dalam tisu mata. Ia merangkumi jenis berikut:

  • hipofagisme;
  • hiphema;
  • hemofthalmus;
  • darah retina.

Hipofagisme

Pendarahan pada protein mata dicirikan oleh fakta bahawa ia jelas kelihatan sebagai bintik merah di kawasan konjungtiva. Setelah pendarahan di sklera mata telah ditetapkan, sebab dan rawatannya ditentukan oleh pakar oftalmologi secara individu.

Hyphema

Darah di ruang anterior mata boleh menjadi trauma atau patologi pada asalnya. Ia dibahagikan kepada beberapa tahap keparahan, yang ditentukan oleh tahap darah:

  1. 1 darjah - kamera kira-kira 30% penuh, murid dapat dilihat sepenuhnya.
  2. Gred 2 - pengisian mencapai 50%, tahap darah atas mencapai separuh daripada murid, ketika berbaring, penglihatan merosot tajam, hingga ketiadaan lengkap (seseorang hanya dapat menentukan sumber cahaya).
  3. Gred 3 - pengisian dengan darah mencapai 75%, murid itu benar-benar tersembunyi.
  4. 4 darjah - keseluruhan kelantangan ruang anterior mata dipenuhi dengan darah.

Rawatan ditetapkan secara konservatif atau pembedahan.

Hemofthalmus

Kehadiran darah di badan vitreous (kadang-kadang disebut pendarahan di bola mata) disebabkan oleh pelbagai kecederaan atau penyakit. Adalah mungkin untuk mengesyaki keadaan patologi dengan sensasi subjektif pada pesakit yang mengadu munculnya "kerudung merah" di depan matanya. Tidak mungkin melihat pendarahan ke dalam badan vitreous dengan mata sederhana.

Pendarahan retina

Retina merujuk kepada bahagian reseptor mata. Ia terletak di belakang badan vitreous dan merangkumi sel-sel tertentu, yang bertindak balas terhadap pembentukan dorongan saraf sebagai tindak balas terhadap cahaya. Bergantung pada bentuk dan penyetempatan, beberapa jenis pendarahan dibezakan:

  1. Bentuk putus-putus adalah sedikit perubahan dengan darah pada retina, yang dilokalisasikan dalam ketebalan.
  2. Bulat - fokus mempunyai bentuk bulat yang jelas, mereka dilokalkan di kedalaman retina.
  3. Pendarahan preretinal mata - perubahannya terletak di ruang antara badan vitreous dan retina, ia boleh mempunyai bentuk dan ukuran yang berbeza.
  4. Pandangan subretinal - darah dilokalisasikan di bawah retina secara langsung di kawasan saluran darah.

Mustahil untuk melihat secara visual bagaimana mata berdarah ke retina. Pesakit biasanya mengadu kemerosotan penglihatan yang teruk. Diagnosis dibuat setelah pemeriksaan terperinci oleh pakar oftalmologi. Dia juga mengetahui apa yang menyebabkan pelanggaran tersebut. Kemudian terapi konservatif ditetapkan, dan jika perlu, pembekuan laser dilakukan..

Pendarahan retina dan struktur mata lain - gejala

Gejala klinikal pendarahan mata, tanpa mengira lokasinya, merangkumi sensasi subjektif yang berkaitan dengan aduan gangguan penglihatan:

  • penampilan tudung merah di depan mata;
  • photopsia - titik kecil "kilatan" cahaya yang muncul di pinggir bidang pandangan;
  • "Jaring tipis" atau "lalat" muncul di pinggir bidang visual dan "tergelincir" ketika berusaha memfokuskan tampilan pada mereka;
  • penurunan ketajaman visual dengan keparahan yang berbeza-beza. Dengan perubahan yang ketara, penglihatan objektif hilang. Dalam kes ini, seseorang hanya dapat menentukan sumber cahaya terang.

Gambaran klinikal juga merangkumi perubahan visual yang hanya dapat dilihat dengan jenis tertentu:

  • kemunculan bintik merah di kawasan protein di sekitar iris adalah tanda darah di bawah konjungtiva;
  • tahap mendatar cecair merah di kornea, yang dapat dilihat ketika tubuh manusia tegak, adalah tanda darah memasuki ruang anterior mata.

Punca Pendarahan Mata

Pendarahan mata adalah keadaan polyetiologis. Ini bermaksud bahawa ia berkembang kerana pengaruh sebilangan besar pelbagai faktor penyebab, termasuk:

  1. Trauma - kekacauan mata, objek asing, geseran.
  2. Pembedahan pada pelbagai struktur mata.
  3. Sentuhan mata dengan pelbagai bahan kimia agresif.
  4. Pelanggaran hemodinamik, disertai dengan peningkatan atau penurunan tekanan darah (pendarahan di mata dan tekanan sering menyertai satu sama lain).
  5. Penurunan kekuatan dinding vaskular kerana ketidakseimbangan metabolik (angiopati akibat diabetes mellitus), patologi keradangan sistemik tisu penghubung, beberapa jangkitan (leptospirosis, selesema teruk).
  6. Gangguan pembekuan disebabkan oleh pelbagai keadaan patologi (kekurangan vitamin K, fungsi hati terganggu).
  7. Penyakit yang mempengaruhi pelbagai struktur bola mata - proses tumor, penyumbatan urat retina dengan gumpalan darah semasa proses keradangan, konjungtivitis hemoragik (penyebab pendarahan subconjunctival), keradangan struktur dalaman mata, detasmen retina, degenerasi vitreous yang berkaitan dengan usia.
  8. Keracunan kronik (penyalahgunaan alkohol, merokok, penggunaan pelbagai ubat jangka panjang).
  9. Peningkatan pembekuan darah, menyebabkan pembentukan trombus intravaskular dengan penyumbatan saluran mata berikutnya.
  10. Tekanan intrakranial meningkat.
  11. Aterosklerosis adalah gangguan metabolik, disertai dengan peningkatan kolesterol darah dengan pemendapan berikutnya di dinding pembuluh arteri.
  12. Kecenderungan keturunan - ciri peredaran darah, keadaan dinding saluran darah, fungsi sistem pembekuan darah diwarisi. Dalam kes seperti itu, nampaknya patologi berkembang tanpa sebab..

Sekiranya terdapat perubahan yang kuat, penyebab dan rawatan ditentukan dengan segera. Kajian bertujuan untuk mengenal pasti faktor yang memprovokasi pemilihan rawatan yang seterusnya..

Pendarahan mata - diagnosis

Langkah-langkah diagnostik bertujuan untuk menentukan penyebab perubahan, penyetempatan, jenis dan keparahannya. Mereka merangkumi beberapa kajian biasa:

  • pemeriksaan visual;
  • ophthalmoscopy - pemeriksaan visual fundus menggunakan alat optik khas;
  • perimetri - kajian bidang visual;
  • visiometri - penentuan ketajaman visual;
  • tomografi yang dikira - pemeriksaan sinar-X dengan kemampuan pemisahan yang tinggi.

Setelah diagnosis patologi, sebab dan akibatnya ditentukan berdasarkan hasil penyelidikan.

Rawatan pendarahan mata

Rawatan kompleks ditetapkan. Ini merangkumi beberapa bidang aktiviti utama yang dipengaruhi oleh sebab perubahan mata:

  1. Cadangan umum - merasionalisasi rejim kerja dan rehat, memastikan tidur yang mencukupi, meningkatkan aktiviti motorik, meninggalkan tabiat buruk (lebih terperinci mengenai cara menguatkan saluran mata dari pendarahan menggunakan cadangan umum biasanya memberitahu doktor di kaunter penerimaan).
  2. Diet - sekatan dalam diet makanan berlemak, goreng, menyediakan vitamin, protein, yang diperlukan untuk memperbaiki keadaan saluran darah.
  3. Rawatan ubat - pelbagai ubat anti-radang digunakan (dexamethasone mempunyai kesan yang ketara, kerana ia adalah turunan hormon glukokortikosteroid), angioprotectors (, trental), diuretik (furosemide), antioksidan (vitamin E). Bidang bagaimana pendarahan ditubuhkan di mata, doktor menentukan secara individu bagaimana merawat patologi.
  4. Prosedur invasif - pemotongan tisu laser dengan pendarahan, paracentesis ruang anterior mata semasa pendarahan (tusukan ruang anterior untuk mengeluarkan darah).

Kaedah terapi alternatif

Teknik rakyat melibatkan penggunaan tanaman ubat dalam bentuk tincture. Ini termasuk sophora, arnica. Sebelum merawat pendarahan di mata dengan ubat-ubatan rakyat, anda perlu berjumpa doktor.

Ciri-ciri pada bayi baru lahir dan kanak-kanak

Pendarahan mata pada bayi baru lahir adalah kejadian yang agak biasa. Penyebab utamanya adalah kelahiran yang sukar dengan menggunakan pengekstrak vakum atau forceps obstetrik. Sekiranya darah keluar ke sklera mata, rawatan biasanya ditetapkan secara konservatif..

Pencegahan

Penting untuk dapat mencegah perubahan pada mata. Apa yang perlu dilakukan untuk ini boleh didapati dari pakar oftalmologi. Langkah pencegahan bertujuan untuk menghilangkan kesan faktor yang memprovokasi..

Pengarang artikel: Krivoguz Igor Mikhailovich, pakar untuk laman web glazalik.ru
Kongsi pengalaman dan pendapat anda dalam komen.

Sekiranya anda menemui ralat, sila pilih potongan teks dan tekan Ctrl + Enter.

Punca, prognosis dan rawatan pendarahan di mata

Apabila pendarahan vitreous berlaku secara spontan, pada orang yang tidak menderita diabetes mellitus atau hipertensi arteri, pakar oftalmologi harus segera mendapatkan nasihat..

Masuknya darah ke dalam badan vitreous disebut hemophthalmus. Hemophthalmus adalah keadaan yang boleh menyebabkan kehilangan penglihatan. Ini muncul dalam bentuk kemerahan mata, disertai dengan penglihatan kabur dan penampilan di depan mata bayang-bayang merah yang mengambang. Prognosis patologi bergantung pada jumlah darah yang dikeluarkan ke dalam badan vitreous: semakin banyak, semakin tinggi kemungkinan bola mata tidak pulih.

Nasib baik, hemofthalmos dapat dicuba untuk mencegahnya. Untuk ini, perlu melindungi organ penglihatan dari kecederaan, menjaga tekanan, gula dan kolesterol darah dalam lingkungan normal. Pada masa yang sama, risiko serangan jantung dan strok akan menurun, kekerapannya lebih tinggi pada pesakit yang menderita hemofthalmus daripada pada orang lain.

Mengenai Vitreous Body

Untuk memahami jenis dan rawatan hemofthalmus (ia juga disebut pendarahan intravitreal), kita akan mempertimbangkan struktur badan vitreous dan tisu bersebelahan.

Struktur ini adalah bahan seperti gel yang terletak di dalam membran - "rangkaian" yang dibentuk oleh serat kolagen - sama seperti pada kulit kita. "Jaring" dipasang hanya pada retina dan hanya di satu tempat - di pintu keluar saraf optik. Secara umum, struktur bebas terletak di ruang yang dimaksudkan untuknya dan tidak menyebar hanya kerana strukturnya.

Badan vitreous memenuhi ruang dari lensa ke retina dan mesti telus sepenuhnya sehingga cahaya dapat sampai ke retina tanpa halangan dan membentuk gambar di atasnya. Ia memakan dari saluran retina dan koroid itu sendiri. Sekiranya saluran ini rosak, darah masuk. Ini adalah bagaimana hemofthalmos berkembang..

Komposisi kimia vitreous sedemikian sehingga apabila sampai di sana, ia akan berusaha menghentikan pendarahan. Jalur protein fibrin yang terbentuk semasa pembentukan bekuan tidak larut dalam waktu yang lama, akibatnya, "tali" tisu penghubung terbentuk di tempatnya. Ini adalah "bintik-bintik" yang melayang di depan mata setelah hemofthalmus separa yang diderita orang tersebut.

Penting untuk mengetahui bahawa vitreous tidak tahu bagaimana memulihkan strukturnya. Sekiranya sebahagian daripadanya dikeluarkan semasa rawatan hemofthalmus, hanya cairan intraokular yang muncul di laman web ini.

Punca hemofthalmus

Penyebab utama hemofthalmus pada orang muda adalah kecederaan mata. Pada orang tua, pendarahan berlaku secara spontan, di bawah pengaruh faktor patologi seperti itu:

• Detasmen retina posterior, yang mungkin disertai dengan kerosakan pada membran ini atau melaluinya.

• Lesi diabetes retina apabila saluran baru muncul di atasnya - terutamanya di kawasan lampiran badan vitreous. Lebih kerap ini berlaku dengan penyakit jenis 1..

• Lesi retina berkembang selepas penyumbatan urat retina. Ini adalah ciri khas vaskulitis, anemia sel sabit..

• Pecah retina yang berlaku sebagai komplikasi miopia tinggi (menyebabkan sebahagian hemofthalmus lebih kerap).

• Melanoma ganas choroid.

• Degenerasi makula yang berkaitan dengan usia - terutamanya bentuk eksudatifnya.

• Detasmen vitreous posterior;

• Mikroaneurisma - dilatasi sakular patologi kecil dari arteri retina. Pecahnya sering berlaku dengan hipertensi arteri.

• Patologi vaskular yang disebabkan oleh lupus erythematosus sistemik.

• Vitreoretinopati eksudatif kongenital (familial).

• Penyakit Norrie, apabila pseudoglioma berkembang di retina kedua mata.

• Embolisme vaskular retina.

Kadang-kadang hemofthalmus separa mata menyertai pendarahan subarachnoid.

Hemophthalmus boleh berkembang pada kanak-kanak. Pada usia ini, penyebab utama adalah kecederaan mata. Bayi menerimanya dengan penyakit pergerakan yang terlalu aktif. Ini disebut "gegaran bayi.".

Oleh itu, hemofthalmus mata, rawatan yang akan kita pertimbangkan kemudian, berlaku kerana:

1. Pecah kapal normal.

2. Pendarahan dari arteri / urat retina yang terjejas.

3. Kerosakan saluran darah baru yang terbentuk semasa kekurangan oksigen di retina.

4. Penembusan darah melalui retina ke dalam badan vitreous: jika sumber pendarahan terletak di struktur mata yang lain.

Jenis patologi

Bergantung pada jumlah pendarahan, patologi dibahagikan kepada beberapa jenis:

1. Hemofthalmus separa mata, rawatannya lebih mudah dilakukan, kerana darah mengisi hingga 1/3 vitreous.

2. Kehamilan darah secara total: mengisi dari satu pertiga hingga 75% ruang vitreous.

3. Total hemofthalmus - apabila darah menangkap lebih daripada 75% isipadu dari lensa ke retina.

Terdapat juga klasifikasi yang menggambarkan lokasi darah yang tumpah. Dia menerangkan jenis pendarahan vitreous berikut:

• retrolentarian: darah berkumpul di antara lensa dan membran anterior badan vitreous;

• preretinal: antara retina dan membran vitreus posterior;

• intravitreal: darah berkumpul di dalam badan vitreous;

• paraciliary: mengelilingi bahagian belakang lensa;

• epimakular: mengisi rongga antara sempadan posterior badan vitreous dan kawasan retina yang paling penting, makula;

• digabungkan: hemofthalmus separa ditentukan di beberapa bahagian mata.

Tahap pendarahan

Dalam perkembangannya, hemofthalmus - total, subtotal dan partial - melalui lima peringkat:

1. Pendarahan. Ia berlangsung dari beberapa saat hingga sehari. Akibatnya, sebahagian atau seluruh badan vitreous kehilangan ketelusan.

2. Pembentukan hematoma segar. Ia boleh berlaku selari dengan pendarahan, bermula dari beberapa minit hingga 48 jam dari kerosakan pada kapal. Tahap bermula apabila platelet muncul dari kapal yang rosak, bersama dengan unsur-unsur yang terdapat di dalam vitreous itu sendiri, memicu pembekuan darah. Akibatnya, gumpalan darah berwarna merah terbentuk, terletak intra- atau paravitreal. Tahap berlangsung sehingga reaksi hemolisis dihidupkan - pembubaran sel darah merah yang melampaui batas saluran yang rosak.

3. Tahap hemolitik beracun bermula pada hari ketiga selepas pendarahan dan berakhir pada hari ke-10. Di kawasan di mana hemofthalmus berlaku, hemolisis secara aktif sedang berlangsung. Produk pereputan sel darah merah menembusi ke dalam pelbagai struktur intraokular, sehingga mengubah pH mereka ke sisi asid. Termasuk juga tindak balas imun yang dirancang untuk membersihkan struktur mata dari bahan toksik pada mata, dan pembentukan tisu penghubung bermula.

4. Tahap proliferatif-dystrophik. Ia bermula dari hari kesepuluh setelah kerosakan vaskular dan berakhir setelah kira-kira enam bulan. Dalam kes ini, hemofthalmus, walaupun penyebab dan rawatannya, berubah menjadi tisu penghubung. Pembentukan sel retina baru.

5. Tahap fibrosis intraokular. Enam bulan selepas pembentukan hemofthalmos, lekatan terbentuk di kristal kalsium vitreous disimpan. Dalam tempoh ini, detasmen retina mungkin berlaku, bola mata akan kering.

Gejala

Tanpa mengira penyebabnya, hemofthalmus mempunyai simptom yang serupa. Ia:

• Munculnya "kabut" di depan mata (tanda pertama penyakit).

• Ketika "kabut" menghilang, "bayang-bayang" muncul di bidang pandangan: mereka mempunyai bentuk yang berbeza, lebih sering kelihatan seperti awan, bergerak dengan pergerakan mata, dicat hitam atau merah. Bayangan seperti itu adalah gumpalan darah di badan vitreous..

• Sekiranya sejumlah besar darah memasuki badan vitreous, penglihatan akan berkurang - sehingga hilang sepenuhnya dengan hemofthalmia total.

• Sakit kepala, mengantuk, hilang selera makan. Mereka muncul dari hari ketiga, ketika gumpalan mulai larut, dan produk pembusukan sel darah merah dan tisu memasuki aliran darah..

Sebelum menetapkan rawatan untuk hemofthalmus mata, anda perlu memastikan bahawa penyakit ini berlaku. Gejala serupa juga diperhatikan dengan vitreitis (radang badan vitreous), serta penyakit darah ganas - limfoma sel besar.

Diagnostik

Diagnosis dibuat berdasarkan kajian seperti itu:

• biomikroskopi badan vitreous dan struktur yang terletak di hadapannya;

• penentuan tekanan intraokular;

• pemeriksaan fundus setelah murid melebar;

• Ultrasound mata (sangat penting bagi pesakit diabetes mellitus untuk membezakan antara pendarahan intravitreal dan preretinal).

Sekiranya pakar mengesyaki trombosis urat retina sebagai penyebab hemofthalmus, sebelum rawatan, pemeriksaan seperti itu diperlukan:

• ujian darah klinikal umum;

• mengkaji elektrolit darah dan glukosa;

• penentuan hormon tiroid dalam darah.

Rawatan

Apabila pendarahan vitreous berlaku secara spontan, seseorang yang tidak menderita diabetes mellitus atau hipertensi arteri harus segera berjumpa pakar oftalmologi. Sekiranya rundingan pada hari yang sama tidak mungkin, maka malam pertama dianjurkan untuk tidur dalam keadaan duduk setengah. Ini akan membolehkan darah menetap di mata, akibatnya akan lebih mudah bagi doktor untuk memeriksa fundus.

Taktik merawat hemofthalmus bergantung pada jumlah pendarahan dan keadaan struktur intraokular:

• Dengan pecah retina yang disahkan dalam kombinasi dengan hemofthalmia total atau subtotal pada mata, rawatan juga dilakukan secara pembedahan. Ia terdiri dalam penyingkiran vitreous (vitreohemectomy).

• Sekiranya pecah retina dan retinopati proliferatif, rawatan pembedahan digunakan - "pematerian" retina dengan laser. Ia dapat dilakukan baik secara darurat dan setelah pemulihan ketelusan vitreous secara spontan.

• Sekiranya hemofthalmus separa, rawatan mungkin konservatif. Ini bermaksud mengambil ubat yang dapat melarutkan hematoma. Kesan yang baik diperoleh dengan kombinasi ubat dan fisioterapi.

Prognosis penyakit

Hasil patologi bergantung pada berapa banyak vitreous dipenuhi dengan darah:

• jika 1/8 atau kurang, penglihatan akan pulih sepenuhnya;

• sehingga seperempat isipadu dipenuhi dengan darah - detasmen retina mungkin berlaku;

• sehingga 75% berlumuran darah - diragukan bahawa penglihatan dapat dipulihkan;

• 100% isipadu dipenuhi dengan darah - penglihatan tidak akan pulih, dan bola mata kemungkinan besar akan mengalami atrofi.

Pencegahan

Untuk mengelakkan hemofthalmus, anda mesti mengikuti peraturan berikut:

• melindungi mata anda dari kecederaan (semasa bekerja di kilang di mana kecederaan mungkin berlaku, pakai cermin mata keselamatan);

• menentukan tahap glukosa dalam darah dan menyesuaikannya jika melebihi 5.5 mmol / l;

• mengekalkan tekanan darah pada tahap tidak lebih tinggi daripada 139/89 mm Hg;

• kurangkan jumlah makanan yang kaya dengan kolesterol dalam diet (pertahankan indikator ini dalam batas normal).

Oleh itu, jika anda menghidap hemofthalmus, rawatan tidak boleh ditangguhkan. Semakin cepat anda melihat simptomnya, anda berjumpa doktor, semakin besar kemungkinan anda akan menjaga penglihatan anda.

Datang ke diagnostik di alamat: Almaty, Tole bi street, 95a (sudut Baitursynov street).

Telefon: +7 (775) 007 01 00; +7 (727) 279 54 36

Pendarahan subconjunctival

Pendarahan subconjunctival berkembang apabila saluran darah kecil yang terletak di bawah konjunktiva pecah. Pada masa yang sama, darah tumpah darinya. Masalahnya boleh berlaku secara spontan atau akibat batuk yang teruk, muntah, senaman fizikal, tekanan yang meningkat. Kadang-kadang kecederaan traumatik pada mata atau operasi di atasnya menjadi faktor yang memprovokasi.

Istilah pendarahan subkonjungtiva difahami bermaksud pengumpulan kecil darah di bawah konjungtiva, yang merupakan selaput yang melapisi kelopak mata dan menutupi bahagian depan mata. Dalam kes ini, seluruh mata memerah atau hanya serpihannya.

Dengan perkembangan patologi ini, darah mengalir dari saluran kecil di permukaan mata, dan bukan dari dalam. Oleh kerana darah tidak menyentuh kornea atau struktur dalaman organ penglihatan, ketajamannya tetap dalam had normal.

Penyebab masalah yang paling biasa adalah kerosakan mata trauma ringan, ketegangan, atau mengangkat benda berat. Faktor-faktor yang memprovokasi termasuk muntah, batuk, bersin, bersandar ke hadapan. Pendarahan boleh berlaku jika seseorang menggosok mata dengan tangannya. Kadang-kadang ia berlaku secara spontan. Walaupun penampilannya menakutkan, pelanggaran ini tidak menimbulkan bahaya.

Klasifikasi pendarahan subconjunctival

Sebenarnya, pelanggaran ini adalah lebam biasa, yang berlaku sendiri dalam 10-12 hari. Walau bagaimanapun, ia tidak mempengaruhi ketajaman penglihatan dan tidak menyebabkan perubahan struktur mata yang tidak normal.

Selain subkonjungtiva, terdapat klasifikasi pendarahan seperti:

  • Hiposfagma. Pendarahan ini disebabkan oleh kerosakan pada saluran membran mukus. Dalam kes ini, darah mengalir di bawah konjunktiva. Ia sendiri merangkumi banyak kapal kecil, yang dianggap sangat rapuh. Apabila mereka terjejas, darah memasuki kawasan antara membran protein dan konjunktiva.
  • Hyphema. Pencurahan ini mencetuskan kerosakan pada ruang anterior mata. Ia membawa kepada pelanggaran integriti saluran iris atau badan ciliary. Bahaya yang paling besar adalah pendarahan kornea. Dalam kes ini, sensasi dan kabut yang tidak selesa muncul di depan mata. Dalam keadaan seperti itu, anda harus segera berjumpa doktor.
  • Hemofthalmus. Dengan istilah ini dimaksudkan pendarahan vitreous, yang terletak di struktur mata. Pelanggaran ini merupakan bahaya besar dan disertai dengan kabus. Kadang-kadang ia boleh menyebabkan kehilangan fungsi visual sepenuhnya. Pelanggaran boleh menimbulkan masalah dengan pembiasan penglihatan, berlakunya kesan visual, pemusnahan badan vitreous.
  • Pendarahan retina. Dalam kes ini, darah mengalir ke retina, yang terletak di dinding okular posterior. Pelanggaran adalah bahaya yang nyata, kerana boleh menyebabkan kehilangan fungsi visual yang serius. Pada masa yang sama, ia tetap tidak simptomatik untuk masa yang lama. Hanya ophthalmoscopy fundus yang akan membantu mengenal pasti masalahnya..

Punca Pendarahan Subconjunctival

Pendarahan subconjunctival mata mungkin disebabkan oleh pelbagai sebab..

Faktor mekanikal merangkumi perkara berikut:

  • Kecederaan mata langsung. Punca masalah adalah pukulan atau kerosakan pada beberapa objek..
  • Kerosakan tidak langsung. Kategori ini merangkumi kecederaan gabungan - contohnya, patah tulang temporal atau frontal, yang menimbulkan kerosakan mata.
  • Peningkatan tekanan di dalam kapal. Punca masalah adalah turun naik tekanan darah. Mereka juga menyebabkan peningkatan tekanan vena yang tajam, yang diperhatikan dengan batuk yang teruk. Selain itu, faktor yang memprovokasi adalah aktiviti fizikal yang kuat, serangan ketawa, tangisan berterusan pada kanak-kanak, muntah.
  • Pembedahan pada bola mata. Dalam kes ini, pendarahan subkonjungtiva pasca operasi berkembang..

Penyebab umum masalah adalah proses yang berkaitan dengan usia di dalam kapal. Kategori ini merangkumi penipisan dinding saluran darah, lesi aterosklerotik kapilari. Juga penyebabnya adalah perkembangan diabetes, yang membuat saluran lebih rapuh.

Penyebab umum gangguan adalah masalah yang berkaitan dengan pembekuan darah. Kategori ini merangkumi patologi keturunan - terutamanya hemofilia. Oleh kerana pendarahan subconjunctival boleh menjadi gejala penyakit kongenital, pemeriksaan terperinci adalah bermanfaat. Pertama sekali, ini berlaku untuk kanak-kanak. Bentuk pelanggaran yang berlaku dapat dipicu oleh penggunaan antikoagulan yang lama.

Gejala pendarahan subconjunctival

Mengenal pasti gejala pendarahan subconjunctival sahaja tidak sukar. Untuk melakukan ini, lihat di cermin. Dengan pelanggaran seperti itu, bintik merah muncul di bahagian putih mata. Dalam kes ini, rasa sakit atau kemerosotan fungsi visual tidak ada. Patologi mempunyai watak longkang. Ini adalah perbezaannya dari jenis kemerahan organ penglihatan yang lain. Walaupun terdapat gambaran klinikal yang mengancam, pendarahan jenis ini tidak berbahaya dan tidak mempengaruhi fungsi visual..

Diagnosis pendarahan subconjunctival

Untuk mendiagnosis pendarahan subconjunctival, pemeriksaan umum diperlukan. Orang-orang, yang ketakutan dengan penampilan mereka, sebagai peraturan, segera berjumpa doktor. Eksaserbasi berterusan patologi menunjukkan lesi vaskular atau perkembangan penyakit sistem peredaran darah. Dalam keadaan seperti itu, pemeriksaan terperinci diperlukan..

Ia harus merangkumi kajian seperti ini:

  • ujian darah umum - ini memerlukan kajian terperinci mengenai kandungan sel darah merah, platelet, hemoglobin;
  • urinalisis umum - adalah perlu untuk menentukan kehadiran sel darah merah;
  • penyelidikan biokimia - sambil menilai parameter kolesterol dan lipoprotein dengan ketumpatan yang berbeza, yang merupakan kriteria langsung untuk lesi vaskular aterosklerotik;
  • koagulogram - membolehkan anda menilai kepekatan terperinci faktor pembekuan darah;
  • Pemantauan holter - adalah kawalan tekanan harian, yang memungkinkan untuk mengecualikan perbezaannya pada siang hari;
  • Ultrasound organ dalaman - pemantauan hati dan limpa tidak penting.

Rawatan pendarahan subconjunctival

Rawatan khusus untuk pendarahan subconjunctival tidak diperlukan. Dalam 1-2 minggu, noda darah larut dengan sendirinya. Untuk merangsang proses ini, anda boleh menggunakan titisan kalium iodida kepekatan 3% dan persiapan metiletilpridinol 1%. Walau bagaimanapun, terapi utama bertujuan untuk menghilangkan patologi yang mencetuskan pendarahan..

Apabila rasa tidak selesa dan sakit di mata muncul, doktor mungkin memberi ubat titisan khas yang mempunyai sifat anti-radang dan membantu mengatasi edema. Ejen antibakteria digunakan untuk mencegah jangkitan.

Dalam pendarahan jenis ini, dilarang memakai kanta lekap. Untuk tempoh terapi, disyorkan untuk menggantinya dengan gelas. Di samping itu, dilarang menggosok mata atau menggunakan titisan tanpa preskripsi doktor..

Komplikasi pendarahan subconjunctival

Pendarahan jenis ini dianggap paling selamat dan tidak memerlukan langkah-langkah khas untuk menghilangkannya. Dalam kes ini, pelanggaran yang sering berlaku adalah asas untuk diagnosis terperinci.

Gejala komplikasi pendarahan subkonjungtiva termasuk yang berikut:

  • kerosakan pada dua mata pada masa yang sama;
  • kerosakan mata traumatik;
  • masalah serius dengan pembiasan penglihatan atau kehilangan sepenuhnya;
  • sakit
  • kemunculan kabut di depan mata.

Pencegahan pendarahan subconjunctival

Langkah pencegahan dibahagikan kepada primer dan sekunder. Langkah-langkah kategori pertama diperlukan untuk orang yang sihat..

Untuk melakukan ini, disarankan untuk mematuhi peraturan berikut:

  • Mengawal badan, berjalan di udara segar, makan dengan betul, banyak minum, memakai pakaian mengikut cuaca. Pancuran kontras menguatkan kapal kecil dan kapilari.
  • Ambil vitamin. Sangat penting untuk minum persediaan yang kompleks pada musim bunga. Pada masa yang sama, lebih banyak buah-buahan, sayur-sayuran, buah beri bermusim harus dimakan pada musim panas dan musim luruh. Jumlah vitamin C dan rutin yang mencukupi adalah penting untuk meningkatkan nada vaskular..

Pencegahan sekunder adalah relevan bagi orang yang sering mengalami pendarahan subconjunctival. Ia juga diperlukan untuk pesakit dengan penyakit yang dapat menimbulkan masalah seperti itu..

Sekiranya tidak ada alergi dan kontraindikasi, anda boleh mengambil dana untuk menguatkan saluran darah dan mengurangkan kebolehtelapan dan kerapuhan kapilari. Ini termasuk Ascorutin, Venoruton, Troxevasin.

Sekiranya terdapat hipertensi arteri pada manusia, perlu mengambil ubat antihipertensi secara sistematik. Penggunaan ubat-ubatan tersebut membantu mengurangkan tekanan darah dan mencegah bukan sahaja pendarahan subconjunctival, tetapi juga komplikasi lain. Ini termasuk serangan jantung dan strok..

Orang yang mempunyai batuk yang mengganggu harus berunding dengan pakar pulmonologi yang akan memilih ubat yang berkesan.

Pendarahan subconjunctival adalah gangguan biasa yang tidak menimbulkan bahaya kesihatan tertentu. Walau bagaimanapun, penderitaan patologi yang kerap ini adalah asas untuk pemeriksaan terperinci. Ini akan membantu mengenal pasti punca pelanggaran dan mencegahnya berulang. Rawatan dalam keadaan ini harus bertujuan untuk menghilangkan penyakit yang mendasari.

Adalah Penting Untuk Menyedari Vaskulitis