EVLO - rawatan baru untuk urat varikos

Tujuan tindakan pembekuan darah vena adalah untuk mengumpulkan tenaga di dinding urat yang terkena. Sebagai akibat daripada menghilangkan kesesakan vena, oklusi tidak dapat dipulihkan berlaku. Untuk kesan penuh, pembedahan vena mesti kuat, tetapi terkawal. Penghapusan laser endoven secara literal meletakkan pesakit dengan penyakit vena kronik dan akut di kaki mereka.

Intipati kaedah EVLO

Campur tangan laser invasif minimum dilakukan pada urat yang terkena pada bahagian bawah kaki. Ini adalah operasi yang selamat di bawah anestesia tumescent. Ketidakselesaan dengan EVLO praktikal tidak ada, tidak ada parut atau parut. Manipulasi mengambil masa 1 hingga 2 jam untuk setiap urat yang terkena.

Pesakit merasakan sedikit kesan anestesia, dia meninggalkan klinik sendiri dan terus hidup, melupakan penyakit vena. Oleh kerana komplikasi pasca operasi minimum pada urat yang terkena selepas penghapusan laser, anestesia mendalam atau rawatan di hospital tidak diperlukan. Komplikasi selepas pembedahan jarang berlaku, dan anestesia varikos dan penghapusan laser sedikit sebanyak mempengaruhi urat pesakit..

Operasi membersihkan vena dari gumpalan darah, yang digantikan oleh tisu penghubung. Di bawah pendedahan laser, sel-sel di dinding vena hancur, dan penembusan kawasan yang terjejas dicapai. Pembuluh vena pesakit kembali normal kerana penghapusan laser endovasal menjana semula urat.

Semasa pembedahan, tiub laser vena dimasukkan melalui kulit dan bergerak ke dalam urat. Laser membentuk pancaran cahaya yang kuat dan monokrom. Pada jarak 4 mm dari hujung laser, suhu menurun kerana penyerapan oleh darah vena. Secara harfiah mendidih, membentuk gelembung wap sepanjang keseluruhan urat varikos yang terjejas.

Tindak balas terma semasa penghapusan laser menyebabkan penyumbatan vena. Kajian histologi menunjukkan bahawa EVL MPV mempengaruhi sel endotel dan lapisan elastik dalaman dengan ketara. Sel luaran urat secara praktikal tidak terjejas. Perubahan degeneratif dalam kolagen adalah minimum kerana suhu laser yang rendah.

Petunjuk dan kontraindikasi

Rawatan konservatif mengurangkan gejala kekurangan vena pada pesakit. Tetapi farmakologi tidak dapat menyembuhkan penyakit sepenuhnya. Untuk menyelesaikan masalah sepenuhnya, jalani kaedah pembedahan, salah satunya adalah penghapusan urat laser endovenous.

Operasi ditetapkan untuk urat yang terkena langsung dan lama di luar fasia subkutan. Penghapusan laser vena disyorkan untuk pesakit yang tidak sesuai untuk sclerotherapy atau mikroflebektomi.

  • trombosis subkutan vena dengan diameter mulut kurang dari 1 cm;
  • urat varikos dari urat utama dan anak sungai mereka;
  • refluks vena;
  • proses trofik di bahagian bawah kaki.

Suntikan yang kerap diresepkan untuk urat varikos tidak berkesan, tidak melegakan gejala klinikal penyakit ini, atau menyebabkan komplikasi. Dalam kes sedemikian, EVLO juga disyorkan..

  • urat berdarah, pendek, terjejas;
  • diameter vena cava yang diperbesar lebih besar daripada 1.0-1.5 cm;
  • trombophlebitis;
  • gangguan pendarahan (trombofilia);
  • iskemia kronik atau aterosklerosis vena;
  • penyakit keradangan atau bernanah di bidang penghapusan laser;
  • kegemukan, penyakit lain yang biasa di peringkat akut atau pengampunan yang tidak stabil;
  • kehamilan dan tempoh selepas bersalin.

Kos operasi

Tempoh pemulihan yang singkat, risiko komplikasi minimum dan kesakitan laser vena yang tidak menyakitkan meningkatkan permintaannya di kalangan pesakit. Doktor profesional dengan teknik penghapusan vena tidak biasa untuk masa yang lama. Tetapi rawatan mereka belum tersedia untuk semua orang, bahkan dari sudut wilayah. Oleh itu, setakat ini, harga Rusia untuk urat EVLO cukup tinggi - dari 500 hingga 700 euro.

Kos operasi merangkumi peralatan untuk menghilangkan vena laser, anestesia ubat dan seluar dalam untuk pemulihan, kerja kakitangan perubatan terlatih.

Pengabaian penyakit dan panjang urat pesakit yang terjejas meningkatkan lagi kos anestesia dan operasi itu sendiri. Juga, mereka boleh dipengaruhi oleh bandar di mana EVLO dijalankan, dan polisi harga klinik perubatan tertentu. Sebagai contoh, pakar bedah di Eropah Barat dan Amerika Utara menetapkan kos minimum untuk penghapusan laser vena pada $ 1,000. Bergantung pada kerumitan dan jumlah kerja, harga EVLO pembedahan laser di klinik asing boleh mencecah $ 3000.

Peringkat persediaan

Semasa mengumpulkan sejarah awal, doktor yang hadir mengetahui apa ubat atau bahan tambahan biologi yang diambil oleh pesakit, sama ada dia mempunyai penyakit bersamaan. Alergi terhadap ubat anestesia tempatan dan bahan kontras yang boleh menyebabkan komplikasi juga ditentukan. Beberapa hari sebelum operasi EVLO, doktor mengesyorkan menghentikan aspirin, ubat anti-radang bukan steroid, atau pengencer darah.

Penghapusan laser pada urat saphenous tidak menyakitkan. Tetapi pada hari pembedahan, disarankan untuk memakai pakaian yang longgar dan tidak ketat. Ia tidak boleh dibuat secara sintetik, meliputi bidang campur tangan laser. Kasut memilih yang selesa, bukan dengan tumit dan tanpa mengangkat yang kuat. Rambut berlebihan di kaki pesakit dikurangkan untuk membolehkan akses mudah ke urat yang terkena. Selepas itu, kulit disterilkan, ditutup dengan kain sebelum pengenalan anestesia dan operasi itu sendiri.

Penghapusan laser endovasal

Peralatan untuk operasi terdiri daripada alat ultrasound, kateter vena, elektrod laser dan konsol. Panjang tiub laser berbeza dari 36 hingga 50 cm, dan diameternya ialah 600 mikron. Proses operasi dikendalikan oleh doktor melalui sonografi dupleks dan pemerhatian visual sinar laser.

Tiub laser fleksibel dimasukkan menggunakan kateter. Penyelesaian untuk anestesia dalam jumlah 400-500 cc menembusi ruang fasia yang mengelilingi urat yang terkena. Anestesia Tumescent semasa penghapusan laser vena melakukan tiga fungsi:

  1. Mengurangkan kesakitan.
  2. Menyejukkan tisu yang meresap.
  3. Meningkatkan permukaan hubungan antara laser dan dinding vena.

Sinar laser bertindak pada urat yang terkena, dan setelah operasi EVLO lengkap, tiub laser dikeluarkan. Pembalut yang ketat atau stoking mampatan dipakai di kaki. Pesakit telah mencuba salah satu kaedah yang paling berkesan untuk menghilangkan vena varikos..

Pemulihan selepas pembedahan

Seluar dalam khas mengurangkan kemungkinan komplikasi dalam bentuk lebam dan meminimumkan pembentukan gumpalan darah vena. Pada akhir penghapusan vena endovasal, tidak perlu menghentikan pendarahan atau jahitan. Sekiranya perlu, doktor melakukan skleroterapi aliran masuk varikos pesakit yang terjejas selama beberapa hari selepas penghapusan laser vena. Pada hari pertama, untuk mengelakkan komplikasi, tidak dianjurkan untuk duduk dalam posisi duduk lama, melakukan perjalanan berjam-jam dengan perjalanan kereta atau udara.

Pesakit harus kembali ke kehidupan yang aktif dan tidak meletakkan dirinya lama di tempat tidur. Kemungkinan timbulnya komplikasi selepas pembedahan pada urat meningkat berbanding dengan jumlah masa yang dihabiskan dalam kedudukan mendatar. Oleh itu, semasa pemulihan, doktor mengesyorkan berjalan kaki sekurang-kurangnya 2 jam setiap hari. Untuk mengelakkan komplikasi negatif, anda tidak boleh minum alkohol, mengunjungi tempat mandi, solarium, aktiviti fizikal yang ketara.

Dalam seminggu, urat yang terkena akhirnya ditutup dan ini dapat dilihat semasa pemeriksaan visual. Satu tahun selepas penghapusan laser vena, imbasan ultrasound menunjukkan penyembuhan pada 98% pesakit tanpa berulang penyakit atau komplikasi.

Kemungkinan akibatnya

Oklusi pasca operasi positif dicirikan oleh ketiadaan penembusan ultrasound dupleks semasa pemeriksaan di kawasan yang terjejas. Selepas penghapusan laser vena, komplikasi tidak berlaku pada sebahagian besar pesakit. Lebam biru (ecchymosis) akibat EVL berlaku pada sepertiga dari yang diperhatikan, dan komplikasi dalam bentuk kesesakan vena - dalam 6%. Semua akibat yang tidak menyenangkan tidak berkembang menjadi penyakit serius dan berlalu dalam masa dua hingga tiga minggu dengan pemulihan yang sesuai. Paresthesia, luka bakar dangkal dan trombosis vena dalam pada pesakit tidak dijumpai.

Komplikasi selepas EVLO:

  • lebam vena;
  • bengkak dan anjing laut;
  • sakit di sepanjang urat yang terkena;
  • mati rasa dan kehilangan sensasi jangka pendek;
  • pigmentasi vena;
  • suhu subfebril jangka pendek;
  • iskemia anggota bawah;
  • trombophlebitis;
  • embolisme pulmonari;
  • penyakit berjangkit;
  • kerosakan terma pada ujung saraf.

Rawatan laser vena varikos

Selama beberapa dekad, campur tangan pembedahan konvensional telah digunakan untuk membuang saluran darah. Tetapi, dengan pengembangan teknologi inovatif, termasuk laser, operasi seperti itu dilakukan dengan kesan trauma minimum. Salah satu teknik tersebut ialah ablasi laser endoven..

Intipati rawatan laser untuk urat varikos

Ablasi laser endovasal pada urat kaki adalah salah satu jenis moden penyingkiran penyakit ini. Dengan pengenalan teknik terbaru yang berdasarkan undang-undang fizik, terapi konservatif dan pembedahan pembedahan urat varikos pada bahagian bawah kaki menjadi mungkin bagi banyak pesakit.

Tujuan utama pembekuan laser endovaskular (EVLK), seperti kaedah traumatik lain, adalah untuk menghilangkan:

  • Kecacatan kosmetik.
  • Gejala dan keluhan.
  • Stagnasi limfa.
  • Komplikasi dalam bentuk pembekuan darah (varicothrombophlebitis, phlebothrombosis), perubahan trofik pada dermis, lesi ulseratif, hiperpigmentasi, liposklerosis, pendarahan vena varikos.

Dengan penyingkiran vena varikos dengan laser, serat dimasukkan ke dalam lumen vaskular sempit. Di bawah pengaruhnya, bahagian vena yang terkena disegel, yang, setelah berlalunya waktu, cepat dan mudah sembuh.

Pembuangan laser dari urat varikos adalah kaedah yang cukup terkenal yang tidak memprovokasi perkembangan komplikasi selepas pembedahan dan tidak menyumbang kepada kambuhnya penyakit ini. Jenis operasi ini dilakukan tanpa kerosakan pada integriti dermis dan penggunaan faedah anestetik, kurang trauma dan tidak memerlukan pemulihan yang lama. Matlamat utama operasi adalah untuk mengembalikan aliran darah fisiologi dan menghilangkan kecacatan estetik dengan kerosakan minimum..

Penyingkiran laser dari urat varikos pada kaki: petunjuk dan kontraindikasi

Pembetulan laser termal pada dinding vena yang menipis disyorkan pada peringkat awal vena varikos. Ini akan membolehkan anda menyingkirkan penyakit ini dalam waktu sesingkat mungkin dan mencegah perkembangan kambuh.

Rawatan laser vena varikos ditunjukkan dalam kes:

  • Vena varikos dengan gangguan fungsi batang urat saphenous besar atau kecil.
  • Tanda-tanda penyakit yang diucapkan: keparahan, bengkak, sakit kaki, kemerosotan kualiti hidup pesakit.
  • Gangguan trofisme kulit.
  • Kehadiran ulserasi kulit.
  • Memperoleh hasil negatif semasa kaedah rawatan konservatif.

Kontraindikasi untuk pemotongan laser urat pada kaki dibahagikan kepada:

  • Mutlak: kecenderungan untuk trombosis dan trombophlebitis, disfungsi kronik aliran darah dan peredaran limfa di bahagian bawah kaki, kerosakan ketara pada dinding vena.
  • Relatif: patologi kronik, keradangan dermatologi di tempat urat varikos, kehamilan, penyusuan, berat badan berlebihan.

Kebolehlaksanaan pembekuan laser endovenus ditentukan oleh ahli phlebologist atau pakar bedah vaskular. Sebagai tambahan kepada gambaran klinikal vena varikos, doktor mengambil kira kehadiran penyakit kronik, keadaan umum kesihatan pesakit dan kontraindikasi untuk rawatan laser urat kaki.

Tahap operasi membuang vena varikos di kaki: harga dan teknologi

Dengan diagnosis urat varikos, operasi dilakukan menggunakan laser inovatif berteknologi tinggi, mengendalikan proses ini menggunakan pengimbas dupleks ultrasonik. Pakar melihat arah elektrod pada monitor dan, jika perlu, mengatur perjalanan manipulasi.

Rawatan laser dilakukan oleh ahli angiosurgeon atau phlebologist di pejabat klinik perubatan, dengan mematuhi semua peraturan asepsis dan antiseptik. Tempoh prosedur berbeza dari setengah jam hingga satu jam. Pesakit boleh segera meninggalkan kemudahan perubatan setelah menjalani pembedahan.

Pembuangan laser dari urat varikos pada kaki dilakukan dalam tiga peringkat. Pada peringkat persediaan, pemeriksaan penuh dan penyediaan kawasan kulit di lokasi operasi dijalankan.

Tahap utama adalah pelaksanaan langsung operasi itu sendiri. Doktor mematuhi teknologi berikut:

  • Tandakan kawasan yang dikendalikan.
  • Ia dirawat dengan pembasmi kuman..
  • Lakukan anestesia tempatan.
  • Kapal vena ditusuk dengan jarum khas..
  • Probe dengan pemancar laser di hujungnya dimasukkan ke dalam lumen urat..
  • Penghapusan dilakukan. Sinaran laser merekatkan kapal yang berpenyakit.

Langkah terakhir melibatkan memakai pakaian aseptik ke tempat tusukan. Medan membalut kaki dengan pembalut elastik.

Keesokan harinya setelah operasi, untuk mengawal kebenaran penyerapan bekuan darah, doktor yang menghadiri melakukan imbasan dupleks. Jalannya rawatan bergantung pada jumlah kawasan yang terjejas, lokasi mereka dan keadaan umum kapal dan dapat dilakukan lima hingga tujuh hingga sepuluh kali.

Harga operasi untuk membuang vena varikos pada kaki dengan mengambil kira skala penyakit dan tahap perkembangannya. Faktor penting lain adalah tahap klasifikasi klinik dan doktor yang merawat.

Kehalusan pemulihan

Tempoh tempoh selepas operasi selepas pembekuan laser endoven adalah 5 hingga 7 hari. Untuk memperbaiki kesan terapi sepanjang masa pemulihan, disarankan untuk mematuhi semua cadangan dan janji temu perubatan dengan ketat..

Sejurus selepas operasi, pesakit mungkin mengalami kesakitan di bahagian manipulasi, lebam ringan, rasa tidak selesa dan perasaan tegang ketika anggota badan diregangkan. Hyperthermia juga mungkin berlaku..

Pemulihan sepenuhnya berlaku dalam seminggu. Adalah mungkin untuk mempercepat proses memulihkan keadaan urat dan saluran darah mengikuti cadangan berikut:

  • Hilangkan tabiat buruk.
  • Lakukan jalan-jalan harian yang berlangsung lebih dari 3 jam.
  • Makan makanan yang sihat dan sihat..
  • Elakkan memakai kasut bertumit tinggi.
  • Elakkan Senaman Berlebihan.
  • Ikuti kursus phlebotonics dan venotonics.
  • Minum kompleks vitamin dan mineral.
  • Jangan menjalankan prosedur terma.
  • Hadkan sauna dan tab mandi panas.

Pematuhan yang ketat terhadap peraturan asas pemulihan akan membolehkan anda pulih dengan cepat selepas operasi dalam masa sesingkat mungkin dan mengecualikan perkembangan komplikasi. Faktor penting dalam tempoh pemulihan adalah memakai seluar dalam pemampatan khas, nisbah mampatannya dipersetujui terlebih dahulu dengan doktor yang merawat.

Kelebihan dan kekurangan

Ablasi laser endovasal mempunyai beberapa kelebihan berbanding pembuangan vena klasik:

  • Kelajuan operasi.
  • Tempoh pemulihan yang singkat.
  • Kekurangan pra-latihan.
  • Tidak memerlukan katil hospital.
  • Tiada parut atau parut.
  • Tidak berlaku pendarahan.
  • Risiko kambuh minimum.
  • Tiada anestesia umum atau tulang belakang.
  • Perubahan trofik bukanlah suatu kontraindikasi untuk rawatan laser.

Dengan pembekuan endovasal dengan laser yang betul, orang yang dikendalikan tidak menyedari kesan sampingan. Ahli phlebologists mengesyorkan selepas prosedur dalam tujuh hari untuk mengehadkan perjalanan ke tempat mandi, solarium, ke pantai.

Terdapat juga kelemahan untuk rawatan laser. Dengan diameter vena yang besar, mustahil untuk melakukan operasi dengan laser, perlu membedah kulit, kemudian bekas luka dicatatkan pada kulit.

Sebagai peraturan, ukuran kapal vena diukur sebelum rawatan laser. Dalam kes ini, phleboecomy dilakukan. Kelemahan utama adalah kos pembedahan laser yang tinggi.

Rawatan laser vena varikos di kaki: ulasan

  • Maria. 23 tahun. Malangnya, vena varikos di bahagian bawah kaki adalah penyakit kronik dan oleh itu vena lain boleh menonjol berhampiran yang dirawat. Dalam tempoh selepas operasi, disyorkan memakai seluar dalam mampatan selama beberapa bulan. Sehubungan itu, operasi harus dilakukan pada musim gugur-musim sejuk, apabila memakai kaus kaki tidak menimbulkan rasa tidak selesa.
  • Svetlana berumur 35 tahun. Saya mengalami urat varikos semasa mengandung. Pada mulanya, doktor menetapkan ubat. Tetapi, setelah melahirkan, penyakit ini berkembang dan rawatan laser dianjurkan. Saya sangat berpuas hati dengan prosedurnya. Pemulihan cepat dan tidak menyakitkan..
  • Michael berumur 51 tahun. Setelah mendiagnosis urat varikos darjah ke-2, pembekuan laser diresepkan. Operasi dilakukan di bawah anestesia tempatan. Setelah 2 jam dia dibebaskan dari rumah klinik. Mengikuti semua cadangan perubatan untuk sepanjang hayat, dia kembali dalam seminggu.
  • Natalia berumur 39 tahun. Urat varikos pada kaki dirawat dengan laser. Walaupun operasi itu mahal, hasilnya berpuas hati. Kaki selepas itu menjadi cantik dan sihat. Tidak ada bekas luka atau urat mengerikan yang kelihatan pada kulit. Kecekapan dan estetika operasi bernilai wang.

Rawatan laser vena varikos terutamanya dicirikan oleh tinjauan positif. Kedua-dua doktor dan pesakit memperhatikan kecekapan tinggi teknik ini, kemudahan persepsi dan kelajuan pemulihan. Mungkin sedikit sensasi kesakitan pada masa memasukkan serat ke dalam urat dan pada siang hari selepas pembedahan. Tetapi, mungkin untuk mengurangkannya dengan pemberian analgesik yang biasa.

Penghapusan laser endovenous

Apa itu EVLO (penghapusan laser pembekuan / pembekuan)?

Ini adalah rawatan invasif minimum untuk vena varikos, dilakukan tanpa anestesia, tanpa sayatan dan tanpa dimasukkan ke hospital, iaitu, berdasarkan pesakit luar. EVLO pertama dipersembahkan oleh S. Boné.

Pada tahun 1999, dia menyampaikan laporan pengalaman klinikal pertama menggunakan penghapusan laser endoven (pembekuan) dengan laser diod dengan panjang gelombang 810 nm (diserap hemoglobin, iaitu laser seperti itu bertindak pada hemoglobin darah, memanaskannya). Kaedah ini dipanggil Endovenous Laser Trearment (EVLT). Sejak itu, kaedah EVLO telah berubah dengan ketara, begitu juga dengan panjang gelombang. Sekarang, untuk kaedah ini, panjang gelombang 1470 nm dianggap optimum (diserap air, laser seperti itu bertindak di atas air, yang terkandung tidak hanya dalam darah, tetapi juga di dinding vena).

Laporan pertama mengenai perkara ini muncul pada tahun 2005 (Proebstle TM, Moehler T, Gül D, Herdemann S. Rawatan endovena vena saphenous yang hebat menggunakan laser Nd: YAG 1,320 nm menyebabkan kesan sampingan yang lebih sedikit daripada menggunakan laser dioda 940 nm. Dermatol Surg 2005 Dis; 31 (12): 1678-83). Pada tahun 2009, laporan pertama mengenai pengalaman klinikal menggunakan gentian optik radial untuk penghapusan laser endovenia muncul (Almeida J, Mackay E, Javier J, Mauriello J, Raines J. Ablasi laser Saphenous pada 1470 nm mensasarkan dinding vena, bukan darah. Pembedahan Endovaskular Vasc. 2009 Okt-Nov; 43 (5): 467-72.).

Dalam pengubahsuaian moden yang digunakan di Pusat Pirogovsky, penghapusan urat laser endovenous dilakukan di bawah anestesia tumescent - sejenis anestesia tempatan khas yang dilakukan di bawah bimbingan ultrasound. Bagi pesakit, pembekuan laser endogen kelihatan seperti banyak suntikan di sepanjang urat yang dikendalikan. Pesakit tidak merasakan semua manipulasi lain.

Tahap penghapusan laser endoven

Berikut adalah peringkat utama EVLO:

1. Tusukan urat. Ia dijalankan di bawah kawalan ultrasonik..

2. Kedudukan serat.. Serat adalah serat nipis. Pada akhirnya, sinaran laser dibekalkan. Petunjuk cahaya dibawa ke urat yang berpenyakit. Hujungnya terletak di tempat di mana vena varikos mengalir ke urat dalam yang sihat, iaitu di anastomosis.

3. Anestesia Tumescent. "Bantal" anestetik diciptakan di sekitar urat untuk menekan urat dengan lebih baik pada serat dan mengelakkan kerosakan pada tisu sekitarnya.

4. Pembekuan laser pada urat. Sinaran laser digunakan pada bahagian serat yang berfungsi. Pada masa yang sama, serat perlahan-lahan ditarik keluar dari urat. Oleh itu, urat dipanaskan secara seragam oleh laser hingga suhu 85 ° C. Urat yang hangat, seperti protein apa pun semasa dipanaskan, berkontrak. Lumen urat hilang, aliran darah melaluinya berhenti.

Mana yang lebih baik - pembekuan laser atau RFO?

Pada masa ini, kedua-dua kaedah tersebut diakui sama berkesan dan selamat. Kedua-dua kaedah tersebut adalah termobliterasi - iaitu, memanaskan vena hingga suhu denaturasi protein kolagen, yang merupakan asas dinding vena. Perbezaannya hanya dalam kaedah pemindahan haba - baik dengan sinaran laser atau dengan pemanasan sentuhan vena dari elektrod RFO.

Oleh itu, hasil EVLO dan RFE adalah sama - denaturasi kolagen dinding vena, penghapusan urat (menutup lumennya).

Kaedah RFM lebih mudah bagi ahli phlebologist pemula, kerana tidak memerlukan pemasangan parameter khas untuk setiap pesakit tertentu. Pada peranti, sebenarnya, hanya satu butang. Walau bagaimanapun, ada sisi lain dari duit syiling - kos prosedur RFO adalah 15-17 ribu rubel lebih banyak kerana elektrod mahal.

Di Pirogov Center, RFO dan EVLO dijalankan.

Cadangan umum untuk penghapusan laser endoven

Pada pagi hari pembedahan. Pada waktu pagi sebelum EVLO anda mesti bersarapan! Sekiranya intervensi dijadualkan pada waktu petang, disarankan untuk makan tengah hari 2 jam sebelum campur tangan. Kaki dicukur!

  • Pakaian rajutan mampatan (stoking diperlukan, bukan pakaian ketat!),
  • t-shirt kapas,
  • jubah mandi (atau pakaian ketat),
  • selipar,
  • menukar seluar dalam.

Pemulihan selepas penghapusan urat laser endogen

Aktiviti fizikal selepas intervensi. Berjalan kaki boleh dilakukan sejurus selepas EVLO - pesakit boleh meninggalkan klinik dan pulang secara bebas. Sebelum anda berada di belakang roda (atau di kereta bawah tanah), anda perlu berjalan kaki selama 40 minit. Pada hari pertama, rejim "pelindung" adalah wajar, di mana pergerakan yang terlalu aktif (berlari, mengangkat berat dan bermain sukan, dll.) Tidak digalakkan.

Aktiviti fizikal yang normal dapat dilakukan dalam masa 3-5 hari selepas campur tangan.

Memakai kaus kaki mampatan. Sehingga pakaian pertama, anda perlu memakai jersi mampatan kelas 2 mampatan sepanjang masa (kami tidak menanggalkan stoking pada hari pertama untuk malam). Selepas berpakaian (dilakukan pada keesokan harinya, atau sehari selepas prosedur), pakaian rajutan hanya dipakai pada siang hari. Tempoh pemakaian dipilih oleh doktor secara individu dan bergantung pada jumlah campur tangan dan keparahan proses patologi. Rata-rata, memakai pakaian rajut berlangsung 2 minggu, dalam mod siang hari (iaitu kita menanggalkan stoking pada waktu malam).

Mengambil ubat. Dalam 2-3 hari selepas pembekuan laser pada urat, ubat anti-radang dapat diambil (ibuprofen 400 mg pada waktu malam dengan makanan).

Pembekuan laser endovasal dengan urat varikos (EVLK)

Penyakit varikos adalah penyakit di mana pemusnahan alat injap urat pada bahagian bawah kaki berlaku, yang mengakibatkan aliran keluar darah yang lebih rendah, urat secara beransur-ansur mengembang. Pada mulanya, ini hanya kecacatan kosmetik semata-mata, tetapi dengan perkembangan penyakit ini, gejala klinikal timbul hingga komplikasi berbahaya - trombophlebitis dan tromboembolisme.

Oleh kerana mekanisme vena varikos masih dalam kecacatan anatomi, kaedah rawatan konservatif tidak berkesan di sini. Walaupun semakin banyak iklan ubat untuk penyakit ini, ubat apa pun hanya dapat dianggap sebagai cara untuk mencegah perkembangan penyakit pada tahap awal.

Adalah logik bahawa kaedah yang paling radikal untuk merawat patologi ini adalah pembedahan. Tujuan operasi adalah untuk menghilangkan katil vena yang diperluas itu sendiri. Ini dicapai sama ada dengan menghilangkan vena varikos, atau dengan penghapusannya (mis. Menutup dinding dan menutup lumennya).

Sehingga baru-baru ini, operasi yang paling biasa untuk urat varikos adalah phlebectomy, iaitu penyingkiran lengkap urat yang gagal, prosedur yang agak trauma dan tidak menyenangkan yang dilakukan di bawah anestesia umum, selepas itu terdapat bekas luka dan hematoma jangka panjang.

Dalam beberapa dekad kebelakangan ini, kaedah rawatan urat varikos yang lain telah diperkenalkan dalam praktik: elektrokoagulasi, kaedah cryosurgical, sclerotherapy, ablasi frekuensi radio, dan lain-lain. Walau bagaimanapun, dari semua kaedah invasif minimum yang dicadangkan, yang paling popular adalah kaedah pembekuan laser endovasal (endovenous).

Manfaat pembekuan laser pada vena varikos

Pembekuan vena laser endovasal (EVLK) pertama kali digunakan lebih dari 10 tahun yang lalu. Hari ini, prosedur ini adalah kaedah utama untuk merawat urat varikos di luar negara, dan popularitinya semakin meningkat setiap hari di Rusia. Operasi ini sentiasa diperbaiki..

Kelebihan utama pembekuan laser vena varikos:

  • Minimum invasif. Daripada beberapa potongan, satu tusukan dilakukan. Selepas pembedahan, hampir tidak ada hematoma subkutan yang tersisa.
  • Tidak diperlukan anestesia umum atau anestesia tulang belakang.
  • Tidak menyakitkan. Operasi dilakukan di bawah anestesia tempatan, pesakit sama sekali tidak merasa sakit atau merasa tidak selesa.
  • Keupayaan untuk melakukan pembedahan secara rawat jalan, tidak memerlukan rawatan di hospital.
  • Tidak memerlukan pemulihan jangka panjang. 1.5-2 jam selepas prosedur, anda boleh kembali ke rutin normal anda. Kecacatan tidak dilanggar.
  • Peratusan komplikasi terendah berbanding kaedah lain.
  • Kemungkinan pembedahan di hadapan ulser trofik.
  • Pembekuan laser boleh diulang beberapa kali.

Intipati rawatan urat varikos laser

Petunjuk untuk EVLK adalah kehadiran vena varikos. EVLK paling sering disarankan untuk pengembangan kecil anak sungai vena..

EVLK tidak digunakan untuk pengembangan urat saphenous berdiameter lebih dari 10 mm, begitu juga dengan adanya vena dilatasi yang sangat berbelit-belit. Dalam kes ini, prosedur ini tidak berkesan dan tidak mungkin secara teknikal..

Sekiranya terdapat banyak anak sungai yang membesar varikos, penyingkirannya juga diperlukan. Rawatan laser dalam kes ini menjadi tidak ekonomik (kaedah ini agak mahal).

Rawatan laser vena varikos adalah kaedah yang cukup muda, sehingga perkembangan dan penambahbaikannya berterusan. Perbincangan sedang dijalankan mengenai kekuatan laser yang optimum, dan serat baru sedang dikembangkan dan dilaksanakan..

Inti dari kaedah pembekuan laser adalah bahawa kesan tenaga laser menyebabkan "mendidih" darah di dalam kapal, suhu tinggi bertindak pada dinding dalaman vena, luka bakar termal dan lekatan dinding vena dengan penghapusan lumennya.

Ini menghilangkan substrat anatomi untuk urat varikos - urat yang melebar hilang dan berubah menjadi tali tisu penghubung (atau sekadar parut) yang tidak kelihatan di bawah kulit. Selepas itu, sebagai peraturan, penyerapan semula vena berlaku.

Bagaimana prosedur EVLK

Dalam versi klasik EVLK tidak termasuk potongan.

  • Di bawah kawalan ultrasound dalam kedudukan menegak, urat ditandai, tertakluk kepada penghapusan laser: unjuran urat hanya dilukis dengan penanda pada kulit. Anak sungai juga dibezakan.
  • Melalui tusukan kecil (setelah anestesia tempatan awal), tusukan vena dilakukan dengan kateter vena khas. Sebenarnya, suntikan anestetik sebelum tusukan adalah satu-satunya sensasi yang menyakitkan semasa operasi ini.
  • Serat laser dimasukkan melalui kateter. Di bawah pengawasan ultrasound, serat dipandu ke lokasi anastomosis vena.
  • Anestesia Tumescent dilakukan - penyusupan di sekitar urat yang diubah dengan larutan gabungan yang mengandungi anestetik lidokain, adrenalin dan fizikal. penyelesaian. Penyusupan ini bukan sahaja memberikan anestesia, tetapi juga melindungi tisu sekitarnya dari luka bakar..
  • Kemudian EVLO itu sendiri dijalankan - sinaran laser dihidupkan dan serat dikesan pada kelajuan tertentu (kelajuan serat biasanya standard, dikembangkan berdasarkan ujian klinikal, tetapi boleh berbeza-beza bergantung pada diameter urat dan panjang gelombang sinaran laser).
  • Anak sungai yang membesar varikos dilapisi atau dikeluarkan melalui tusukan mikro.
  • Selepas prosedur, pembalut mampatan digunakan (penggelek lateks khas pada urat, dilekatkan pada kulit dengan alat pembantu) dan stoking mampatan tahap kedua pemampatan.

Stoking mampatan dibeli terlebih dahulu, yang mana - doktor memberi nasihat semasa berunding awal.

Kontraindikasi untuk rawatan urat laser

Kontraindikasi utama adalah:

  • Perubahan keradangan pada kulit dan tisu subkutan di tempat prosedur yang dirancang.
  • Diameter vena lebih dari 1 cm.
  • Disfungsi berjalan kaki kerana penyakit lain (arthrosis, akibat strok, penyakit lain di bahagian bawah kaki).
  • Penyakit berjangkit akut atau dekompensasi penyakit somatik kronik.
  • Menghidap penyakit arteri pada bahagian bawah kaki. Dengan penyakit ini, bekalan darah ke kaki terganggu, dan EVLK dapat memperburuk keadaan ini..
  • Peningkatan jumlah platelet dalam darah (peningkatan risiko trombosis).
  • Sejarah trombosis berulang.
  • Kehamilan dan penyusuan.
  • Obesiti tinggi, kerana merumitkan pemampatan pasca operasi yang diperlukan.

Persiapan untuk EVLK

Sebelum operasi, perlu menjalani pemeriksaan. Sebagai peraturan, satu set analisis standard diberikan:

  • Analisis umum darah, air kencing.
  • Analisis biokimia.
  • Ujian pembekuan darah.
  • Darah untuk penanda hepatitis virus, HIV, sifilis.
  • ECG.
  • Fluorografi.
  • Pemeriksaan pengamal am.
  • Pakar sakit puan untuk wanita.

Sebagai tambahan kepada pemeriksaan standard, pemeriksaan ultrasound pada saluran kaki adalah wajib.

Stoking mampatan juga dibeli terlebih dahulu. Mereka dipilih secara individu oleh ahli phlebologist. Sebagai peraturan, mereka boleh dibeli di klinik yang sama di mana operasi dirancang atau di salun khusus.

Sebelum melakukan pembedahan, anda perlu mencukur kaki.

Video: penyediaan dan kemajuan operasi

Tempoh selepas operasi

Keseluruhan operasi tidak lebih dari 40 minit. Selepas pembedahan, berjalan diperlukan selama satu jam, selepas itu pesakit boleh pulang.

  • Selepas 2-3 hari, kawalan doktor diperlukan dengan pemeriksaan ultrasound wajib.
  • Sekiranya pembedahan pada kaki yang lain diperlukan, ia ditetapkan sekurang-kurangnya seminggu kemudian.
  • Pakaian rajutan mampatan tidak dikeluarkan selama lima hari, kemudian selama 1,5-2 bulan ia dipakai hanya pada siang hari. Sehubungan itu, tidak digalakkan melakukan pembedahan pada musim panas.
  • Disarankan berjalan kaki sekurang-kurangnya 1 jam setiap hari..
  • Untuk beberapa waktu, lebam kecil dan pigmentasi tetap berada di tempat pembuluh darah yang hilang dan di tempat tusukan..
  • Selama beberapa minggu, beban statik yang berpanjangan di kaki, duduk lama, melawat mandi dan sauna, mandi air panas harus dielakkan..

Kemungkinan akibat dan komplikasi EVLK

Prosedur EVLV menyebabkan keradangan aseptik dan nekrosis urat.

Oleh itu, mungkin berlaku:

  • Sakit sederhana pada anggota badan dalam 2-3 hari.
  • Perasaan tegang di sepanjang urat, ketidakselesaan semasa perpanjangan fleksi.
  • Kenaikan suhu yang pendek hingga digit subfebril.
  • Lebam.

Semua gejala yang tidak menyenangkan ini berumur pendek dan hilang dalam beberapa hari..

Perlu juga diperhatikan kemungkinan kambuh: penghapusan lumen vena yang tidak mencukupi menyebabkan pemulihan semula - pemulihan aliran darah di dalamnya dan pengembangan semula. Selalunya ini berlaku apabila cadangan pasca operasi tidak dipatuhi..

Jarang sekali, komplikasi yang lebih dahsyat boleh berlaku - trombophlebitis vena yang membeku atau trombosis urat dalam. Komplikasi ini berlaku pada hari ke-4 - ke-6 setelah operasi, perlu diingat kemungkinan kejadian dan gejala mereka, di mana anda harus segera berjumpa doktor:

  • Sakit kaki yang teruk.
  • Kenaikan suhu melebihi 38 darjah.
  • Kemunculan kemerahan, penebalan, sakit di sepanjang urat.
  • Kemunculan bengkak kaki.

Kelemahan utama penghapusan laser dari urat varikos adalah kosnya. Operasi ini dibayar. Kos operasi adalah dari 30 hingga 60 ribu rubel. Harganya bergantung terutamanya pada jumlah operasi (panjang urat, keperluan untuk membuang dan jumlah aliran masuknya diambil kira), jenis peralatan yang digunakan (rawatan laser radial lebih mahal). Harga untuk kaus mampatan juga tidak sedikit dan anda tidak boleh menjimatkannya.

Walau bagaimanapun, sebilangan besar pesakit yang menjalani laser menghilangkan urat hanya positif. Tanpa anestesia, tidak ada kesakitan yang ketara! 40 minit selepas operasi, anda boleh berjalan, setelah 2 jam anda dapat pulang dan kembali ke urusan biasa. Kesannya dapat dilihat setelah beberapa hari: tidak ada rasa sakit, tidak bengkak, tidak ada tali pinggang di bawah kulit. Pendapat utama pesakit: operasi EVLK memerlukan wang ini.

EVLO: penghapusan laser endovasal: intipati kaedah dan ulasan pesakit

Vena varikos menyebabkan bukan sahaja ketidakselesaan kosmetik, tetapi juga jika tidak ada rawatan dapat menimbulkan komplikasi yang cukup serius. Dengan lawatan tepat pada masanya ke doktor, anda dapat menyingkirkan patologi dengan bantuan terapi ubat, tetapi jika penyakit itu didiagnosis pada tahap lanjut, rawatan konservatif tidak akan memberikan hasil yang positif.

Satu-satunya cara untuk menghentikan perkembangan penyakit ini adalah pembedahan. Penghapusan laser pada urat dari hujung bawah diakui sebagai salah satu kaedah yang paling berkesan. Apa intipati prosedur, apa faedahnya dan bagaimana pesakit bertindak balas terhadap EVLO ?

Apa itu vena varikos

Penyakit ini merujuk kepada perubahan yang merosakkan pada saluran darah, disertai dengan pengembangan dinding, pembentukan kusut nodular dan perubahan panjang kapilari. Lebih kerap, penyakit ini menyerang anggota badan bawah, kerana tekanan pada kaki meningkat.

Banyak kajian klinikal telah mengesahkan bahawa kekalahan itu berlaku bukan hanya kerana gaya hidup yang salah dan adanya penyakit kronik, tetapi juga dapat dipicu oleh kecenderungan genetik.

Dalam kebanyakan kes, vena varikos didiagnosis antara usia 30 dan 55 tahun, tetapi mungkin bertambah buruk selama bertahun-tahun. Bahaya patologi adalah, jika tidak dirawat, penyakit ini menyebabkan disfungsi injap, yang mengakibatkan pelanggaran umum aliran darah dan pembentukan gumpalan darah.

Apa itu EVLO

EVLO (laser endovenous obliteration) adalah teknik moden untuk menghilangkan urat utama. Operasi ini telah mendapat populariti di seluruh dunia dan secara aktif dijalankan di pelbagai klinik..

Kelebihan prosedur yang tidak diragukan adalah tidak memerlukan sayatan pada permukaan kulit; sebaliknya, doktor hanya membuat tusukan kecil (menggunakan anestesia tempatan). Serat laser dimasukkan ke dalam tusukan, yang memasuki lumen kapal dan mempengaruhi kawasan yang terjejas.

Oleh kerana prosedur ini dilakukan di bawah pengawasan imbasan ultrasound, dan kemajuannya terlihat pada monitor, tidak ada risiko cedera pada tisu yang sihat.

Kelebihan utama EVLO urat varikos adalah:

  • kekurangan keperluan untuk membuat anestesia umum;
  • kerana operasi dilakukan tanpa sayatan, tidak ada bekas luka pada kulit;
  • sesi tidak menyakitkan dan praktikal tidak menimbulkan rasa tidak selesa kepada pesakit;
  • prosedurnya selamat;
  • EVLO dianggap teknik yang ideal dari sudut pandang kosmetik.

Mengenai kelemahannya, mereka hampir tidak ada. Satu-satunya tolak prosedur adalah kos yang tinggi. Juga, pesakit harus memakai pakaian mampatan untuk jangka masa yang panjang.

Rujukan! Selepas penghapusan laser endovasal, risiko kambuh hampir tidak ada. Pada lebih daripada 90% pesakit, urat varikos hilang sepenuhnya dalam sebulan.

Petunjuk untuk prosedur

Penghapusan laser dapat dilakukan hanya jika ada indikasi mutlak, oleh itu, pesakit mesti menjalani pemeriksaan menyeluruh untuk mengesahkan dugaan diagnosis.

Petunjuk utama untuk pembedahan:

  • phlebeurysm;
  • lesi trofik pada bahagian bawah kaki;
  • pelanggaran struktur BPV dan MPV;
  • vasodilasi muara.

Untuk mengetahui dengan tepat sama ada prosedur tersebut sesuai untuk pelanggan, disarankan untuk melakukan imbasan ultrasound. Setelah kaedah diagnostik seperti itu, ahli phlebologist dapat memilih taktik rawatan selanjutnya dengan betul.

Mekanisme melakukan

Prinsip penghapusan didasarkan pada kesan termal sinar laser pada dinding darah dan saluran darah. Oleh kerana pengaruh dorongan, gelembung wap terbentuk di aliran darah dan mula mempengaruhi endotelium vaskular, yang menyebabkan pelanggaran integriti protein. Agar prosedur berjaya, kesan haba harus menimbulkan "pengecasan" dinding vena.

Kekhususan pendedahan laser adalah seperti berikut:

  1. Oleh kerana prosedur ini dilakukan menggunakan LED moden yang dihasilkan menggunakan teknologi canggih, kawasan pendedahan sinar laser meningkat.
  2. Oleh kerana terbentuknya sudut sudut, sinar laser bertindak pada kawasan tepat yang ditentukan oleh doktor.
  3. Risiko berlubang dan komplikasi lain diminimumkan..

Selepas operasi, perubahan akan berlangsung 5-7 hari lagi. Selepas tempoh ini, nekrosis akan mula terbentuk, dan gumpalan darah yang terletak di lumen kapal akan digantikan oleh tisu penghubung.

Kontraindikasi

Walaupun EVLO telah membuktikan dirinya dengan sangat baik dan jarang menyebabkan komplikasi, ia tidak sesuai untuk setiap pesakit..

Kontraindikasi prosedur adalah:

  • baru-baru ini mengalami serangan jantung;
  • pendarahan otak;
  • keradangan epidermis pada kaki;
  • kehamilan dan penyusuan;
  • trombophlebitis;
  • aterosklerosis.

Sekiranya pembekuan laser tidak sesuai untuk pesakit kerana adanya kontraindikasi, miniflebectomy ditetapkan.

Peringkat persediaan

Tidak perlu penyediaan khas sebelum operasi. Apa yang diperlukan adalah menjalani pemeriksaan phlebological yang komprehensif dan lulus ujian yang diperlukan sebelum prosedur.

Pada pagi hari pada hari operasi, penyusutan bahagian bawah kaki diperlukan, serta set pakaian dalam mampatan dengan anda ke hospital. Sejam sebelum prosedur, dengan bantuan ultrasound, doktor menandakan dan menandakan tempat di mana intervensi akan dilakukan.

Prosedur

Operasi dilakukan secara rawat jalan, pesakit tidak perlu dimasukkan ke hospital lebih lanjut. Pada dasarnya, tempoh sesi tidak lebih dari 50 minit. Kerana kenyataan bahawa semuanya dijalankan di bawah kawalan ultrasound, sinar laser bertindak ke arah. Tahap prosedur:

  • menandakan kapal yang terjejas. Pakar bedah menandakan anak sungai dan sempadan urat utama yang berkembang;
  • input gentian Setelah kulit dirawat dengan antiseptik dan anestesia dilakukan, doktor membuat tusukan dan memasukkan petunjuk cahaya ke dalamnya;
  • anestesia tumor. Membuat pelindung di sekitar kapal dengan memperkenalkan penyelesaian khas. Membantu mencegah kerosakan haba;
  • pelaksanaan pembekuan dinding kapal.

Komplikasi

Sepanjang minggu berikutnya selepas prosedur, pesakit mungkin mengalami ketidakselesaan dan sakit kecil pada anggota badan yang dikendalikan. Komplikasi selepas penghapusan urat laser endogen sangat jarang berlaku, dan kemungkinan besar berlaku sekiranya prosedur itu terganggu.

Komplikasi yang paling biasa adalah:

  • sedikit peningkatan suhu badan;
  • pembentukan hematoma di kawasan pancaran laser;
  • trombosis;
  • keradangan vaskular;
  • luka bakar paravasal;
  • penampilan pigmentasi di sepanjang urat yang dikendalikan.

Rujukan! Sekiranya semua cadangan perubatan dipatuhi dengan ketat semasa pemulihan, kemungkinan timbulnya komplikasi akan diminimumkan..

Pemulihan

Selepas EVLO diharuskan mematuhi peraturan berikut:

  • selepas pembedahan, stoking mampatan diletakkan di kaki, yang akan menimbulkan tekanan yang diperlukan pada anggota badan. Ia mesti dipakai selama 3 minggu (linen hari pertama dipakai sepanjang masa);
  • dalam sebulan, disyorkan untuk mengelakkan pendedahan haba (sauna, mandi);
  • aktiviti fizikal dikontraindikasikan (kecergasan, mengangkat berat);
  • dilarang minum alkohol;
  • pada mulanya disyorkan untuk memakai kasut hanya pada tapak rata;
  • untuk mempercepat proses penyembuhan, setelah beberapa minggu pesakit disarankan untuk berjalan-jalan di udara segar.

Ulasan

Sebilangan besar ulasan mengenai penghapusan vena laser endovenous agak positif. Kedua-dua pesakit dan doktor mendakwa bahawa prosedur itu selamat, boleh diterima dengan baik oleh badan, dan proses pemulihan tidak berlangsung lama. Sekiranya terdapat petunjuk, kebanyakan ahli phlebologis menasihati pesakit untuk melakukan EVLO.

Ulasan Pesakit

Elena, 40 tahun: “Sudah lama saya tidak dapat memutuskan prosedurnya, tetapi ketika penyakit ini bertambah buruk, saya tetap bersetuju untuk menjalani pembedahan.

Teknik EVLO sangat senang, prosedur itu tidak menimbulkan rasa tidak selesa, dan proses pemulihan berjalan dengan cepat. Sekarang saya benar-benar lupa apa itu vena varikos. ".

Olga, 37 tahun: “Saya sangat takut melakukan pembekuan laser, dan ternyata, ia sia-sia. Operasi mengambil masa kurang dari satu jam, dan saya tidak merasa sakit. Momen paling tidak menyenangkan sepanjang masa adalah pengenalan anestesia. Pemulihan tidak disedari, saya mula berjalan sendiri beberapa hari selepas prosedur ".

Kesimpulannya

Ulasan mengenai EVLO dan miniflebectomy untuk vena varikos MPV dan BPV (vena saphenous kecil dan vena saphenous besar) sangat positif. Sekiranya penyakit ini dalam keadaan lalai, jangan ragu-ragu, tetapi sebaliknya, mendaftar untuk prosedur yang akan membantu mencegah komplikasi serius.

Penghapusan laser endovenous

Penghapusan laser endovenous? Apakah prosedur ini?

Sebilangan besar pesakit yang menderita vena varikos, untuk waktu yang lama, berjuang dengan penyakit dan gejala yang tidak menyenangkan, seperti berat di kaki, kekejangan pada waktu malam, bengkak pada bahagian bawah kaki, sakit pada kaki di sepanjang urat. Oleh itu, pesakit menderita bukan hanya dari fakta bahawa penyakit ini meninggalkan urat cacat yang buruk yang dapat dilihat di bawah kulit bahagian bawah kaki, tetapi juga dari kesihatan yang buruk. Semua pesakit memulakan terapi dengan rawatan ubat dan dengan cadangan gaya hidup umum seperti kawalan berat badan berlebihan. Tetapi, penyakit ini sering berlanjutan selama bertahun-tahun, dan semua cadangan dan ubat sebelumnya tidak lagi dapat membantu pesakit mengatasi urat varikos. Dalam kes seperti ini, nasihat ahli phlebologists adalah menggunakan rawatan pembedahan. Baru-baru ini, perubatan telah mengalami lonjakan besar dalam kaedah rawatan inovatif. Jadi, hanya, penghapusan laser endoven adalah salah satu kaedah yang agak baru, yang jauh berbeza dengan pembedahan cetek menggunakan pisau bedah. Penghapusan laser endovenous adalah penghapusan gejala utama vena varikos dengan pembedahan, tetapi pembedahan ini direalisasikan dengan bantuan laser. Kaedah ini muncul belasan tahun yang lalu. Dalam tempoh ini, pakar bedah yang pakar dalam operasi sistem kardiovaskular berjaya meningkatkan kemahiran mereka. Oleh itu, di sebalik inovasi prosedur ini, kemampuan pakar bedah kami dapat dipercayai. Apakah intipati EVLO? Kaedah ini minimum invasif. Inilah yang membezakannya dengan campur tangan pembedahan standard. Inti kaedah ini adalah memasukkan serat laser secara langsung ke dalam vena varikos, setelah itu laser bertindak pada vena, maka serat laser dikeluarkan. Hasil intervensi ini adalah penurunan refluks dalam sistem vena dangkal. Vena varikos yang terlibat dalam operasi memperoleh penampilan yang sihat dan memperoleh keanjalan bekas. Tetapi yang paling penting ialah aliran darah vena dinormalisasi.

Apa itu pembekuan laser?

Apa itu pembekuan laser? Ini juga disebut penghapusan laser endovenous. Dia hanya mempunyai nama itu. Oleh itu, pembekuan EVLO dan laser adalah sama dan sama. Nama istilah tidak mengubah makna, prosedurnya sama.

Siapa yang akan mendapat manfaat daripada penghapusan laser??

Seperti yang anda bayangkan, rawatan penghapusan laser bukan untuk semua orang. Doktor dan pakar bedah pakar akan diminta untuk melakukan analisis yang jelas mengenai keadaan sistem vena pesakit untuk menentukan sama ada pesakit adalah calon untuk prosedur ini. Untuk mempunyai idea kecil mengenai siapa yang boleh memenuhi syarat untuk menghilangkan laser, mari kita bincangkan keadaan urat, yang memungkinkan prosedur ini dilaksanakan. Jadi: - yang pertama ialah jumlah urat perforasi yang terjejas tidak boleh terlalu besar - yang kedua ialah urat besar harus mempunyai jalan yang lebih kurang sama, tidak terlalu berliku. Laluan yang berterusan dan terus-menerus akan membolehkan anda memasuki urat dengan mudah. ​​- Ketiga, vena cava yang besar tidak boleh dilebarkan secara berlebihan. Peluasannya pada mulut itu sendiri tidak boleh melebihi 1 cm. - dan keempat, bahawa pesakit sudah mengalami bisul di bahagian bawah kaki, serta terdapat perubahan pigmentasi kulit akibat gangguan peredaran darah. Semua titik ini mesti dilakukan sehingga pesakit menjadi calon untuk penghapusan laser endoven. Secara umum, terdapat sejumlah petunjuk bahawa ahli phlebologists juga memperhatikan: - Pelanggaran fungsi injap pada urat saphenous besar dan kecil; - urat varikos perforasi, baik pada tulang kering dan pinggul; - urat varikos mempunyai asal usul setelah trombophlebitis urat dalam; - dan, seperti yang telah disebutkan, kehadiran bisul dan perubahan pigmentasi kulit di kaki bawah.

Adakah terdapat kontraindikasi?

Seperti kaedah rawatan lain, penghapusan laser endoven mempunyai beberapa kontraindikasi. Tidak semua pesakit dapat memanfaatkan kemungkinan rawatan tersebut. Terdapat beberapa kontraindikasi: - dalam kegemukan, pelaksanaan prosedur ini tidak mungkin dilakukan; - penyakit yang boleh menyebabkan tromboemboli setelah pembedahan. Penyakit ini termasuk trombofilia; - penghapusan laser endoven tidak akan dapat dilakukan sekiranya pesakit mengalami kesukaran untuk bergerak, iaitu seseorang yang tidak dapat bergerak sendiri tidak dapat dirawat dengan EVLO. - kes tersebut, dalam yang terdapat beberapa jenis keradangan di bahagian bawah kaki. Dalam kes ini, operasi boleh menyebabkan jangkitan umum, iaitu sepsis.

Mengapa memilih EVLO untuk rawatan urat varikos

Baiklah, sekarang mari kita beralih ke isu penting seperti faedah penghapusan laser endoven. Kelebihan utamanya ialah EVLO adalah terapi invasif yang sangat minimum. Sebarang campur tangan pembedahan memberi tekanan pada badan. Dan penghapusan laser endoven, walaupun sebagai prosedur pembedahan, tidak memberikan tekanan yang besar pada badan. Selama pelaksanaannya, sayatan kecil dibuat untuk menembusi serat laser. Maksudnya, campur tangan pembedahan, dalam kes ini, adalah minimum. Lebih-lebih lagi, pesakit boleh meninggalkan klinik setelah pulih selama empat jam. Perhatikan berapa banyak masa yang diperlukan untuk memulihkan badan sepenuhnya. Pada masa yang sama, pesakit disarankan untuk berjalan kaki singkat setelah dia meninggalkan klinik. Pesakit boleh mula menjalankan rutin harian mereka tanpa memerlukan rehat di tempat tidur. Lebih-lebih lagi, seperti yang telah disebutkan, disarankan untuk segera memulai gaya hidup aktif yang lebih kurang. Kelebihan kecil lain adalah hakikat bahawa prosedur ini tidak lebih dari satu jam. Prosedur ini juga tidak menyakitkan bagi kebanyakan pesakit, kecuali mereka yang mempunyai ambang kesakitan yang rendah. Menurut banyak pesakit, rawatan dengan kaedah ini agak mahal, tetapi kerana tinggal cuti sakit diminimumkan, akhirnya kosnya dikompensasi sepenuhnya. Dengan semua ini, anestesia yang digunakan dengan campur tangan pembedahan yang minimum adalah bersifat tempatan. Ini memungkinkan pesakit untuk tetap tenang kerana munculnya kesan sampingan dari anestesia, kerana tidak akan muncul. Menggunakan anestesia tempatan menjadikan prosedur lebih selamat daripada prosedur dengan anestesia umum. Ini juga mengurangkan masa yang diperuntukkan untuk pemulihan dan tempoh selepas operasi. Sebaliknya, selepas EVLO tidak perlu menghabiskan masa dan wang untuk pemulihan. Pesakit boleh kembali ke kehidupan normal dan aktiviti harian. Kelebihan lain ialah kesan sampingan adalah minimum dan risiko komplikasi juga diminimumkan..

Bahagian negatif EVLO

Mari mulakan dengan komplikasi. Secara umum, terdapat sedikit daripadanya.Pigmentasi di sepanjang urat adalah mungkin. Dalam kes ini, pesakit tidak akan merasa sakit. Pigmentasi seperti ini akan berlalu dengan sendirinya. Komplikasi ini hanya bersifat estetik dan tidak memerlukan rawatan tambahan. Seperti prosedur lain yang berkaitan dengan pembedahan pada bahagian bawah kaki, EVLO dapat memberikan, sebagai komplikasi, trombosis. Perkara ini dapat dielakkan jika pesakit mematuhi dengan tegas cadangan pakar bedah dalam tempoh pemulihan selepas operasi. Selain komplikasi, kemunculan reaksi keradangan dan peningkatan suhu pada jam-jam pertama selepas operasi adalah mungkin. Reaksi keradangan dapat dikawal dan dihilangkan dengan ubat anti-radang bukan steroid.Kesan sampingan EVLO termasuk kemunculan lebam dan lebam dari pelbagai peringkat. Selepas prosedur sedemikian, agak normal. Lebam akan hilang dari masa ke masa, dan pesakit akan menikmati hasil positif dari prosedur untuk waktu yang sangat lama. Seperti pembedahan lain, EVLO, boleh menghasilkan kesan sampingan seperti reaksi berjangkit. Tetapi anda hanya perlu menjaga pilihan klinik yang betul, serta keyakinan terhadap kelayakan dan pengalaman pakar bedah. Penghapusan laser endoven adalah kaedah yang cukup mudah untuk dilaksanakan, tetapi tetap memerlukan kemahiran dan bakat pakar bedah tertentu. Pakar bedah mesti mengetahui dan dapat melakukan semua teknik prosedur dengan betul. Maka masalah tidak seharusnya timbul.Setelah menganalisis fakta mengenai komplikasi dan kesan sampingan yang mungkin timbul akibat operasi ini, dan juga fakta mengenai kelebihannya, kita dapat menyimpulkan bahawa kelebihannya melebihi skala besar. Satu-satunya kelemahan penghapusan laser endovenous adalah harganya yang kecil. Tetapi tetap, hasilnya berbaloi. Kualiti hidup yang diperoleh pesakit selepas operasi ini tidak dapat dipandang rendah. Ramai pesakit yang mengambil kesempatan untuk menjalani rawatan tersebut, setelah mencuba pertama kali pada satu kaki, sudah dalam sebulan bergegas melakukan operasi ini pada kaki kedua. Kos pembedahan yang tinggi memenuhi jangkaan pesakit. Untuk menghilangkan rasa sakit dan berat di kaki adalah dengan meningkatkan kesihatan anda dan memberi diri anda kebebasan bergerak.

Adalah Penting Untuk Menyedari Vaskulitis