Rawatan demensia pikun: ubat-ubatan dan ubat-ubatan rakyat

Dari artikel ini anda akan belajar:

Apa itu demensia pikun

Apa yang menyebabkan penyakit ini

Apakah gejala demensia pikun

Apakah jenis demensia yang berbeza

Bagaimana rawatan demensia pikun

Apa ubat dan ubat-ubatan rakyat yang akan membantu

Demensia Senile, atau demensia, adalah penyakit yang muncul hanya pada orang yang sangat tua. Dalam kira-kira 8% kes, ia didiagnosis pada orang yang berumur lebih dari 65 tahun, dalam 20% - 75 tahun. Selepas 85 tahun, sehingga 20% orang tua menderita demensia. Penyakit ini dicirikan oleh kehilangan fungsi otak, tetapi ini tidak bermakna semuanya hilang..

Bagaimana demensia senile menampakkan diri

Demensia berkembang tidak dapat dilihat oleh pesakit, dan kemudian jelas menampakkan dirinya. Pastikan anda memperhatikan gejala pertama dan mengambil tindakan tepat pada masanya. Oleh itu, sangat mungkin untuk melambatkan atau menghentikan sepenuhnya penyakit ini. Hari ini, penyembuhan lengkap hampir mustahil.

Gejala demensia yang berkembang:

Kerosakan ingatan. Pesakit hampir tidak mengingati kejadian baru-baru ini. Tetapi peristiwa lama, sebaliknya, dia dapat mengingat dengan baik. Gangguan muncul.

Perubahan tingkah laku yang jelas. Contohnya, orang yang rapi menjadi ceroboh, pesakit berhenti membersihkan diri di rumah dan menjaga dirinya sendiri. Dia juga berhenti melakukan aktiviti kegemarannya, walaupun sebelumnya dia banyak meluangkan masa untuk mereka: memancing, menjahit menjadi tidak menarik.

Masalah dengan orientasi masa. Pesakit selalu lupa, membingungkan tarikh peristiwa penting. Sukar baginya untuk melakukan kerja rumah setiap hari, gangguan kemampuan berfikir secara waras. Walaupun dia berusaha melakukan pekerjaan rumah tangga, ia memerlukan banyak kali lebih banyak masa daripada sebelumnya. Seseorang boleh menjadi mudah marah, bahkan marah, tidak mahu berkomunikasi, menutup diri.

Artikel membaca yang disyorkan:

Demensia senil 3 darjah

Bergantung pada penyesuaian sosial individu, tiga darjah penyakit dibezakan:

Demensia ringan. Ia dicirikan oleh fakta bahawa kemahiran profesional menurun, aktiviti sosial berkurang, keinginan untuk aktiviti yang sebelumnya menarik, lemah atau hilang sepenuhnya. Walaupun begitu, seseorang berorientasikan ruang dan mampu menampung hidupnya.

Tahap demensia sederhana atau sederhana. Pada tahap ini, pesakit mesti dipantau dengan teliti. Dia tidak akan dapat menggunakan peralatan rumah tangga. Mungkin dia tidak akan dapat membuka pintu dengan kuncinya. Dalam vernakular, keparahan ini disebut "pikun pikun." Pesakit memantau kebersihan diri, tetapi memerlukan pertolongan dalam kehidupan seharian.

Darjah yang teruk. Terdapat penyesuaian diri dan penurunan individu secara menyeluruh. Sekiranya penyakit itu berkembang ke tahap ini, maka pesakit memerlukan perawatan yang berterusan, dia tidak dapat mengurus dirinya sendiri: tidak berpakaian, tidak juga makan, atau mencuci, dll..

Apakah jenis demensia senile?

Pakar membezakan beberapa jenis demensia pikun bergantung kepada gejala:

Demensia separa. Pesakit mengalami gangguan ingatan, dia cepat letih, merasakan kelemahan yang teruk. Mood sering teruk.

Demensia epilepsi. Ia berkembang secara beransur-ansur dan menampakkan diri dari masa ke masa. Pesakit menjadi pendendam, pendendam, pedantik, kecenderungan untuk penerangan terperinci mengenai peristiwa dinyatakan. Terdapat juga penurunan cakrawala, pertuturan menjadi lebih jarang. Gejala epilepsi mungkin berlaku..

Demensia skizofrenia. Untuk mengelakkan perubahan keperibadian sepenuhnya, pesakit harus segera dibawa ke hospital. Dia menutup diri, kesejukan emosi diperhatikan, komunikasi dengan dunia luar hilang, pesakit menjadi kurang aktif.

Siapa yang cenderung kepada demensia pikun

Walaupun terdapat perkembangan perubatan, penyebab demensia masih belum diketahui. Ramai doktor percaya bahawa kecenderungan keturunan mungkin menjadi penyebab penyakit ini. Ini disahkan oleh kes-kes "demensia keluarga." Proses atropik otak juga berperanan besar. Mereka boleh berkembang, misalnya, selepas strok yang teruk..

Demensia boleh berkembang setelah patologi yang menyebabkan sel otak mati: kecederaan tengkorak, tumor di otak, alkoholisme, sklerosis berganda. Sekiranya orang tua banyak bergerak dan mematuhi gaya hidup yang sihat, maka mereka kurang rentan terhadap penyakit ini..

Selalunya, demensia pikun berlaku pada mereka yang sering mempunyai mood yang tertekan, imuniti yang lemah, keadaan hidup yang buruk..

Rawatan demensia pikun dengan ubat-ubatan

Seorang pesakit demensia tidak boleh ditempatkan di rumah sakit, kerana dia memerlukan suasana yang biasa dan sederhana. Mungkin, jika anda menempatkan seseorang di hospital psikiatri, demensia hanya akan berkembang. Adalah mungkin untuk memohon rawatan pesakit dalam hanya jika pesakit tidak dapat mengurus dirinya sendiri, memerlukan perawatan berterusan dan pengawasan perubatan. Rawatan pesakit dalam diperlukan sekiranya pesakit berbahaya bagi dirinya atau orang lain.

Baca bahan berkaitan: Demensia Senile

Walaupun pesakit akan dirawat di rumah, doktor profesional tidak dapat melakukannya. Rawatan merangkumi pengambilan ubat khas, berjalan di udara segar. Selain itu, anda harus mematuhi diet yang diperkaya dengan betul. Pesakit harus makan sayur-sayuran dan buah-buahan segar, ikan, makanan laut. Pastikan menggunakan minyak ikan.

Bagi setiap pesakit, ubat-ubatan dipilih secara individu bergantung kepada keparahan penyakit dan intensiti gangguan psikotik. Doktor akan menetapkan ubat bergantung kepada patogenesis untuk memperlahankan perkembangan penyakit ini. Khususnya, dia mungkin menetapkan akatinol-memantine, exelon, remin atau donepezil.

Sekiranya pesakit bersikap agresif, dos psikofarmaseutikal kecil diperlukan. Mereka menghilangkan kegelisahan, gangguan kemurungan, mengurangkan risiko tingkah laku psikomotor, tidak termasuk penipuan.

Ingat bahawa anda tidak boleh mengubati diri sendiri, semua ubat harus diresepkan hanya oleh doktor, dengan mengambil kira tahap perkembangan penyakit ini. Semua ubat mempunyai kesan sampingan. Contohnya, pil tidur boleh menyebabkan kekeliruan. Antihistamin, analgesik boleh memberi kesan buruk kepada tubuh pesakit.

Rawatan dan pencegahan ubat demensia senil

Anda boleh melambatkan perkembangan demensia pada peringkat awal dengan bantuan ubat-ubatan rakyat untuk rawatan aterosklerosis:

Merebus buah hawthorn, tingtur dioscorea Kaukasia atau lofant anise.

Persediaan asid folik, blueberry segar, vitamin B. Pada musim sejuk, anda boleh menyediakan rebusan buah kering.

Pada peringkat awal demensia, berguna untuk minum tincture dari akar elecampane sebelum makan 3-4 kali sehari. Ia dijual di farmasi. Dengan penggunaan biasa, demensia berhenti berkembang.

Ekstrak Ginkgo biloba, penyediaan herba, boleh membantu. Ia mesti diambil dalam jangka masa yang lama. Dijual di farmasi..

5 Cara Menghentikan Demensia Senile

Diagnosis awal

Sangat penting untuk didiagnosis pada peringkat awal demensia pikun. Apabila doktor mendiagnosis pesakit demensia, dia mungkin berfikir bahawa demensia baru mulai berkembang. Tetapi tidak selalu berlaku. Pesakit menyedari bahawa dia mempunyai masalah ingatan hanya 10-15 tahun setelah bermulanya penyakit. Pada masa ini, 20% pusat ingatan otak sudah mati, jadi ubat-ubatan tersebut tidak memberi kesan yang diingini, kerana penyakit ini dikesan terlambat.

Profesor Nick Fox dari National Clinic for Neurology and Neurosurgery di London percaya bahawa anda pertama kali perlu memberi tumpuan pada peringkat awal rawatan. Sains telah mencapai beberapa kejayaan dalam bidang ini. Saat yang paling sukar adalah menggunakan hasil yang dicapai untuk memerangi penyakit ini. Satu kajian sedang dilakukan untuk menentukan komposisi bahan kimia dalam darah. Bergantung pada hasilnya, permulaan penyakit dapat dinilai..

Penting untuk tidak mengelirukan demensia dengan penyakit lain. Gejala serupa diperhatikan dalam penyakit Alzheimer, demensia vaskular dan demensia dengan pembentukan protein yang tidak normal. Tetapi ada rawatan yang berbeza untuk setiap orang..

Berhenti mati otak

Tidak ada ubat demensia. Formulasi Solanesumab dan bapinesumab yang dirancang untuk melawan Alzheimer tidak memenuhi harapan saintis untuk peningkatan fungsi otak..

Tetapi masih, beberapa doktor mendakwa solanesumab mungkin berguna pada peringkat awal penyakit ini. Oleh itu, pesakit dengan bentuk demensia yang tidak dapat diawasi dipantau.

Dr. Eric Curran, pengarah Institut Penyelidikan Alzheimer United Kingdom, menunjukkan bahawa jika solanesumab berkesan, ia juga boleh digunakan sebagai statin teras..

Pada masa ini, nampaknya pemulihan dari demensia hanyalah mimpi. Tetapi walaupun mungkin untuk memperlambat perkembangan penyakit, kehidupan pesakit akan bertambah baik.

Rawatan simptom

Memantine adalah salah satu ubat yang baru dikembangkan yang memperlambat perkembangan demensia. Ia telah digunakan di Amerika Syarikat sejak tahun 2003. Malangnya, tidak ada ubat baru yang muncul sejak itu..

Baca bahan berkaitan: Rawatan untuk orang tua

Dr. Ronald Petersen, pengarah Institut Penyelidikan Penyakit Alzheimer di Amerika Syarikat, percaya bahawa ubat-ubatan untuk merawat gejala dan memperlambat kemajuan demensia harus ditangani dengan segera..

Pengurangan risiko penyakit

Untuk mencegah barah paru-paru, pertama anda perlu berhenti merokok. Sekiranya anda ingin mencegah serangan jantung, makan dengan betul dan menjalani gaya hidup aktif. Tetapi apa yang diperlukan agar tidak sakit demensia? Belum ada jawapan.

Tidak dinafikan, usia adalah faktor risiko. Pantau jantung anda untuk melindungi saluran darah anda dari kerosakan. Awasi badan anda: bersenam, jangan kegemukan. Jangan merokok, awasi kolesterol, gula darah dan tekanan darah.

Penjagaan pesakit yang berkualiti

Mengubati demensia sangat mahal. Tetapi wang tunai adalah sebahagian kecil dari kerosakan. Saudara mara menghabiskan banyak masa di sekitar pesakit yang merawatnya.

Kajian penyakit ini membawa kesimpulan: jika doktor terlatih dengan betul, pesakit boleh mengambil separuh daripada jumlah ubat. Dr. Doug Brown dari Persatuan Penyakit Alzheimer mengatakan: untuk memperbaiki keadaan hidup orang yang menderita demensia, penting untuk menjaga dan menyokong.

4 salah tanggapan mengenai demensia senil

"Usia tua tidak dirawat"

Saudara-mara pesakit dapat mendengar ungkapan "Dia sudah tua, apa yang anda harapkan..." dari doktor. Seorang saudara dari seorang nenek tua menjawab soalan doktor dengan betul: “Apabila nenek saya meninggal, saya ingin bersalah. Saya mahu melakukan yang terbaik! ".

Doktor selalu mahu menolong pesakit, tetapi usia tua tidak dirawat. Oleh itu, ilusi dibuat bahawa anda tidak perlu membuang masa untuk merawat orang tua. Diagnosis "usia tua" tidak ada, pada usia berapa pun ada penyakit yang perlu dirawat.

"Demensia tidak perlu dirawat, kerana tidak dapat disembuhkan"

Ternyata, tidak merawat penyakit kronik? Kira-kira 5% pesakit secara teorinya dapat disembuhkan jika rawatan yang betul ditetapkan pada tahap pertama jenis demensia tertentu. Walaupun prosesnya tidak dapat dipulihkan, demensia peringkat awal dapat melambat dan gejala akan berkurang..

Di satu pihak, 5% tidak mencukupi. Tetapi apabila anda menganggap bahawa sekitar 20 juta orang di Rusia menderita demensia, anda mendapat banyak. Angka ini diremehkan satu setengah hingga dua kali, kerana demensia biasanya dikesan lewat.

"Mengapa menyiksanya dengan" kimia "?

Sekiranya anda rasa tidak perlu menyiksa pesakit dengan kimia, bayangkan diri anda di tempatnya: jika anda jatuh sakit, anda tidak perlu "menyeksa" dengan dadah? Di satu pihak, saudara-mara tidak berani menyeksa pesakit dengan kimia. Sebaliknya, apabila pesakit mengusir keluarganya, mereka boleh memukulnya atau mengikatnya. Perlu difahami bahawa orang tua tidak boleh berjumpa doktor sendiri, oleh itu kita mesti melakukan ini.

"Doktor, biarkan dia tidur...!"

Kadang-kadang orang tidak tidur nyenyak pada waktu malam selama beberapa minggu atau bahkan berbulan-bulan, menanggung tingkah laku saudara mereka yang sakit, dan kemudian mereka datang ke psikiatri: "Doktor, buatkan dia tertidur." Tidur adalah penting, tetapi seseorang yang mengalami demensia memerlukan pertolongan lain..

Insomnia adalah gejala. Tidur yang nyenyak tidak akan membantu menyembuhkan demensia. Untuk sebab tertentu, mereka yang mengelilingi pesakit (saudara, penjaga, ahli neuropatologi dan ahli terapi) berpendapat bahawa memulihkan tidur, menghilangkan pencerobohan dan idea gila adalah tugas yang sangat sukar. Tetapi ia cukup nyata. Walaupun kita masih tidak dapat menyembuhkan seseorang, kita dapat melakukan yang terbaik untuk membuat pesakit merawat kita selesa dan merasa sebaik mungkin..

Untuk mendapatkan maklumat terperinci mengenai semua
soalan anda boleh meninggalkan telefon anda atau
hubungi nombor: + 7-495-021-85-54

Demensia Senile

Demensia senile (senile) adalah pelanggaran berterusan terhadap aktiviti saraf yang lebih tinggi, yang berkembang pada orang tua dan disertai dengan hilangnya kemahiran dan pengetahuan yang diperoleh, serta penurunan kemampuan belajar.

Aktiviti saraf yang lebih tinggi merangkumi proses yang berlaku di bahagian sistem saraf pusat seseorang yang lebih tinggi (refleks terkondisi dan tanpa syarat, fungsi mental yang lebih tinggi). Peningkatan proses mental aktiviti saraf yang lebih tinggi berlaku secara teori (dalam proses pembelajaran) dan empirikal (dalam memperoleh pengalaman langsung, memeriksa pengetahuan teori yang diperoleh dalam praktik) dengan cara. Aktiviti saraf yang lebih tinggi dikaitkan dengan proses neurofisiologi yang berlaku di korteks serebrum dan subkorteks.

Rawatan yang tepat pada masanya dapat memperlambat perkembangan proses patologi, meningkatkan penyesuaian sosial, mengekalkan kemahiran mengurus diri dan memanjangkan umur.

Demensia Senile paling kerap diperhatikan pada kumpulan umur lebih dari 65 tahun. Menurut statistik, demensia teruk didiagnosis dalam 5%, dan ringan - pada 16% orang dari kategori umur ini. Menurut maklumat yang diberikan oleh Organisasi Kesihatan Sedunia, peningkatan yang signifikan dalam jumlah pasien dengan demensia pikun diharapkan dalam beberapa dekade mendatang, yang terutama terkait dengan peningkatan harapan hidup, akses dan peningkatan kualiti perawatan perubatan untuk menghindari kematian walaupun terjadi kerosakan otak yang parah.

Punca dan Faktor Risiko

Penyebab utama demensia senil primer adalah kerosakan otak organik. Demensia senil sekunder boleh berkembang dengan latar belakang penyakit atau mempunyai watak polyetiologis. Lebih-lebih lagi, bentuk utama penyakit ini menyumbang 90% dari semua kes, demensia senil sekunder berlaku pada 10% pesakit, masing-masing.

Faktor risiko demensia senile termasuk:

  • kecenderungan genetik;
  • gangguan peredaran darah;
  • kecederaan kepala;
  • penyakit berjangkit sistem saraf pusat;
  • neoplasma otak;
  • hipertensi arteri;
  • aterosklerosis;
  • gangguan metabolik;
  • keadaan kekurangan imuniti;
  • penyakit endokrin;
  • penyakit reumatik;
  • kehadiran tabiat buruk;
  • keracunan oleh logam berat (khususnya, zink, tembaga, aluminium);
  • penggunaan ubat yang tidak rasional (terutamanya antikolinergik, antipsikotik, barbiturat);
  • gaya hidup tidak aktif;
  • kekurangan vitamin (khususnya, kekurangan vitamin B12);
  • berat badan berlebihan.

Bentuk penyakit

Demensia Senile terbahagi kepada primer dan sekunder.

Gejala utama demensia senil atropik adalah gangguan ingatan.

Bergantung pada tahap kerosakan otak, penyakit ini berlanjutan dalam bentuk berikut:

  • demensia senil ringan (penurunan aktiviti sosial, pemeliharaan keupayaan untuk mengurus diri sendiri);
  • demensia senile sederhana (kehilangan kemahiran menggunakan peralatan dan peranti, ketidakupayaan untuk menahan kesunyian untuk masa yang lama, mengekalkan keupayaan untuk layan diri);
  • demensia senil yang teruk (maladaptasi lengkap pesakit, kehilangan kemampuan mengurus diri).

Bergantung pada faktor etiologi, bentuk demensia senile berikut dibezakan:

  • atropik (kerosakan utama pada neuron otak);
  • vaskular (kerosakan sekunder pada sel saraf dengan latar belakang gangguan bekalan darah ke otak);
  • bercampur.

Gejala demensia pikun

Manifestasi klinikal demensia senile berkisar dari sedikit penurunan aktiviti sosial hingga kebergantungan pesakit yang hampir lengkap kepada orang lain. Kelaziman tanda-tanda demensia pikun tertentu bergantung pada bentuknya..

Demensia senul atropik

Gejala utama demensia senil atropik adalah gangguan ingatan. Bentuk penyakit yang ringan ditunjukkan dengan hilangnya ingatan jangka pendek. Dalam kes penyakit yang teruk, terdapat juga pelanggaran ingatan jangka panjang, disorientasi masa dan ruang. Dalam beberapa kes, pesakit mengalami gangguan pertuturan (disederhanakan dan miskin, bukannya kata-kata yang dilupakan, kata-kata yang dibuat dengan buatan dapat digunakan), kemampuan untuk bertindak balas terhadap beberapa rangsangan pada masa yang sama dan untuk menjaga perhatian dalam satu sesi hilang. Dengan kritikan diri yang tersimpan, pesakit mungkin berusaha menyembunyikan penyakitnya.

Terapi ubat, pertama sekali, ditunjukkan untuk insomnia, kemurungan, halusinasi, kecelaruan, pencerobohan terhadap orang lain.

Dengan berlakunya proses patologi, perubahan keperibadian dan perubahan tingkah laku berlaku, hiperseksual muncul dalam kombinasi dengan pengekangan, pesakit tumbuh mudah marah, mementingkan diri sendiri, kecurigaan yang berlebihan, kecenderungan untuk memarahi dan membenci. Terdapat penurunan sikap kritis terhadap kenyataan di sekitarnya dan keadaan seseorang, ceroboh dan kelalaian muncul atau meningkat. Laju aktiviti mental pada pesakit melambatkan, kemampuan berfikir logik hilang, pembentukan idea khayalan, terjadinya halusinasi, khayalan adalah mungkin. Mana-mana orang boleh terlibat dalam sistem khayalan, tetapi lebih kerap ia adalah saudara, jiran, pekerja sosial dan orang lain yang berinteraksi dengan pesakit. Pesakit dengan demensia pikun sering mengalami keadaan tertekan, tangisan, kegelisahan, kepahitan, dan sikap tidak peduli terhadap orang lain. Sekiranya terdapat ciri-ciri psikopatik sebelum bermulanya penyakit, kemerosotan mereka dengan perkembangan proses patologi diperhatikan. Secara beransur-ansur, minat terhadap hobi masa lalu, kemampuan untuk melayan diri sendiri, komunikasi dengan orang lain hilang. Sebilangan pesakit mempunyai kecenderungan untuk melakukan tindakan yang tidak masuk akal dan tidak menentu (misalnya, memindahkan objek dari satu tempat ke tempat lain).

Pada peringkat kemudian penyakit ini, gangguan tingkah laku dan khayalan diratakan kerana penurunan kemampuan mental yang ketara, pesakit menjadi tidak aktif dan tidak peduli, mungkin tidak mengenali diri mereka, melihat pantulan di cermin.

Untuk merawat pesakit demensia pikun dengan manifestasi klinikal yang teruk, disarankan untuk menggunakan perkhidmatan perawat profesional.

Dengan kemajuan proses patologi yang lebih jauh, kemampuan untuk bergerak secara bebas, mengunyah makanan hilang, yang memerlukan perlunya perawatan profesional yang berterusan. Pada sesetengah pesakit, sawan mungkin serupa dengan sawan epilepsi atau pengsan..

Demensia Senile dalam bentuk atropik berkembang dengan stabil dan membawa kepada perpecahan fungsi mental sepenuhnya. Selepas diagnosis, jangka hayat purata pesakit adalah sekitar 7 tahun. Akibat maut sering berlaku sebagai akibat dari perkembangan penyakit somatik yang bersamaan atau perkembangan komplikasi.

Demensia senile vaskular

Tanda-tanda pertama demensia senile vaskular adalah kesukaran yang dialami pesakit ketika cuba menumpukan perhatian, tanpa perhatian. Kemudian keletihan, ketidakstabilan emosi, kecenderungan kemurungan, sakit kepala dan gangguan tidur muncul. Tempoh tidur boleh 2-4 jam atau, sebaliknya, boleh mencapai 20 jam sehari.

Gangguan ingatan dengan bentuk penyakit ini kurang ketara berbanding pesakit demensia atropik. Dalam demensia vaskular pasca strok, gangguan fokus (paresis, kelumpuhan, gangguan pertuturan) mendominasi dalam gambaran klinikal. Manifestasi klinikal bergantung pada ukuran dan lokasi pendarahan atau kawasan dengan bekalan darah terganggu.

Adalah disyorkan agar pesakit dengan demensia pikun ditempatkan di klinik psikiatri hanya untuk bentuk penyakit yang teruk, dalam semua kes lain, ini tidak diperlukan..

Dalam kes perkembangan proses patologi dengan latar belakang gangguan peredaran darah kronik, tanda-tanda demensia berlaku, sementara gejala neurologi kurang jelas dan biasanya diwakili oleh perubahan gaya berjalan (pengurangan panjang langkah, pengacakan), pergerakan perlahan, ekspresi wajah yang terganggu, dan fungsi suara yang terganggu.

Diagnostik

Diagnosis demensia pikun dibuat berdasarkan tanda-tanda ciri penyakit ini. Kerosakan ingatan ditentukan semasa perbualan dengan pesakit, menemubual saudara dan menjalankan kajian tambahan. Sekiranya demensia senile disyaki, kehadiran gejala yang menunjukkan kerosakan organik pada otak (agnosia, aphasia, apraxia, gangguan keperibadian, dll.), Pelanggaran penyesuaian sosial dan keluarga, dan ketiadaan tanda-tanda kecelaruan ditentukan. Kehadiran lesi otak organik disahkan oleh tomografi yang dikira atau pencitraan resonans magnetik. Diagnosis demensia senile disahkan oleh adanya gejala ini selama enam bulan atau lebih.

Sekiranya terdapat penyakit bersamaan, kajian tambahan ditunjukkan, jumlahnya bergantung pada manifestasi klinikal yang ada.

Diagnosis pembezaan dijalankan dengan pseudo-demensia yang berfungsi dan tertekan.

Rawatan demensia pikun

Rawatan demensia pikun terdiri daripada terapi psikososial dan ubat yang bertujuan untuk memperlambat perkembangan penyakit dan memperbaiki gangguan yang ada.

Dengan kritikan diri yang tersimpan, pesakit mungkin berusaha menyembunyikan penyakitnya.

Terapi ubat, pertama sekali, ditunjukkan untuk insomnia, kemurungan, halusinasi, kecelaruan, pencerobohan dalam hubungannya dengan orang lain. Penggunaan ubat-ubatan yang meningkatkan peredaran serebrum, perangsang neurometabolik, dan kompleks vitamin ditunjukkan. Dalam keadaan kecemasan, ubat penenang boleh digunakan. Sekiranya berlaku keadaan depresi, antidepresan diresepkan. Dengan bentuk demensia senile vaskular, agen antihipertensi digunakan, serta ubat-ubatan yang membantu menurunkan kolesterol darah.

Selain terapi ubat, kaedah psikoterapi digunakan, yang tujuannya adalah untuk kembali kepada reaksi tingkah laku pesakit yang dapat diterima oleh masyarakat. Kehidupan sosial yang aktif disyorkan untuk pesakit dengan demensia senil yang ringan..

Yang tidak penting adalah penolakan tabiat buruk, serta rawatan penyakit bersamaan. Oleh itu, dengan perkembangan demensia dengan adanya strok, disarankan untuk mengambil sejumlah langkah untuk mengurangkan risiko stroke berulang (untuk memperbaiki berat badan berlebihan, mengawal tekanan darah, dan melakukan latihan terapeutik). Dengan hipotiroidisme bersamaan, terapi hormon yang mencukupi ditunjukkan. Sekiranya pengesanan tumor otak, neoplasma dikeluarkan untuk mengurangkan tekanan pada otak. Sekiranya terdapat diabetes bersamaan, tahap glukosa darah mesti dipantau..

Semasa merawat pesakit dengan demensia pikun di rumah, disarankan untuk menyingkirkan objek yang boleh membahayakan, serta perkara-perkara yang tidak perlu yang menimbulkan halangan ketika memindahkan pesakit di rumah, melengkapkan bilik mandi dengan pegangan tangan, dll..

Menurut maklumat yang diberikan oleh Organisasi Kesihatan Sedunia, peningkatan yang signifikan dalam jumlah pesakit demensia pikun diharapkan dalam beberapa dekade mendatang..

Untuk merawat pesakit demensia pikun dengan manifestasi klinikal yang teruk, disarankan untuk menggunakan perkhidmatan jururawat profesional. Sekiranya tidak mungkin untuk mewujudkan keadaan yang selesa bagi pesakit di rumah, anda harus menempatkannya di rumah tumpangan yang pakar dalam merawat pesakit seperti ini. Adalah disyorkan agar pesakit dengan demensia pikun ditempatkan di klinik psikiatri hanya dalam bentuk penyakit yang teruk, dalam semua kes lain ini tidak diperlukan, dan selain itu, ia dapat meningkatkan perkembangan proses patologi.

Kemungkinan komplikasi dan akibatnya

Komplikasi utama demensia pikun adalah ketidaksesuaian sosial. Kerana masalah dengan pemikiran dan ingatan, pesakit kehilangan peluang untuk menghubungi orang lain. Sekiranya terdapat kombinasi patologi dengan nekrosis laminar, di mana neuron mati dan percambahan tisu glial diperhatikan, penyumbatan saluran darah, penangkapan jantung adalah mungkin.

Ramalan

Prognosis untuk demensia pikun bergantung pada ketepatan masa diagnosis dan permulaan rawatan, kehadiran penyakit bersamaan. Rawatan yang tepat pada masanya dapat memperlambat perkembangan proses patologi, meningkatkan penyesuaian sosial, mengekalkan kemahiran mengurus diri dan memanjangkan umur.

Pencegahan

Untuk mencegah perkembangan demensia pikun, disarankan:

  • tekanan fizikal dan intelektual yang mencukupi;
  • sosialisasi orang tua, penglibatan mereka dalam kerja keras, komunikasi dengan orang lain, aktiviti yang kuat;
  • rawatan penyakit sedia ada yang mencukupi;
  • menguatkan pertahanan badan: pemakanan seimbang, melepaskan tabiat buruk, berjalan-jalan di udara segar.

Demensia pada Orang Tua - Penjagaan Pesakit

Demensia Senile - penyakit progresif kronik yang tidak dapat dipulihkan, yang ditunjukkan oleh banyak kekurangan kemampuan mental.

Demensia lanjut usia mempunyai epidemiologi yang tidak baik: pada orang berusia 65 tahun, demensia pikun berlaku pada 1.5%, pada usia 85 tahun - 17%. Menurut AS, penyebaran penyakit ini membawa kerugian tahunan sebanyak $ 90 bilion..

Doktor mana yang merawat demensia pada orang tua - pakar neurologi dan psikiatri. Akibat penyakit ini: kecacatan lengkap, pergantungan pada bantuan luar, pengecualian sosial dan kematian.

Penuaan sebagai faktor perkembangan dari sudut perubatan

Dengan usia, terutama setelah 60 tahun, kemampuan pampasan dan pemulihan badan menurun, dan semua sistem organ menjadi kurang tahan lama.

Dalam sistem saraf pusat, jumlah cecair intraselular menurun. Penurunan jumlah air melambatkan tindak balas biokimia dan mengurangkan sintesis neurotransmitter. Otak otak menurun dalam jumlah, alur mengembang dan volume ventrikel meningkat. Proses ini menunjukkan kematian sel saraf secara besar-besaran..

Penurunan bilangan neuron diperhatikan terutamanya di korteks serebrum, hippocampus, rantau parahippocampal, dan di korteks deria dan motorik. Walau bagaimanapun, kerana keupayaan kompensasi sistem saraf pusat, kebanyakan proses mental dan neurologi berjalan lancar. Tetapi setelah mencapai kerugian kritikal, aktiviti mnestic dan intelektual mula merosot..

Pada 25% pesakit, prestasi elektroensefalogram bertambah buruk, dan menggunakan tomografi pelepasan positron didapati bahawa potensi tenaga neuron menurun. Keanjalan arteri menurun: sel otak kurang menerima darah, menderita iskemia dan hipoksia.

Semua perubahan ini adalah prasyarat pertama untuk perkembangan penyakit ini. Namun, ini adalah varian norma ketika, sebagai akibat dari penglibatan fisiologi, prestasi otak merosot. Tetapi penyakit boleh mendorong atau mempercepat neurodegenerasi fisiologi.

Punca

R. B. Taylor membuat klasifikasi untuk alasan kejadian yang entah bagaimana mencetuskan dan mempercepat atrofi korteks serebrum:

  1. Gangguan metabolik. Ini termasuk kegagalan tiroid, penyakit Wilson, glukosa darah rendah kronik, dan hipoksia..
  2. Kecederaan: hematoma subdural, hidrosefalus normotensif, kerosakan mekanikal pada tisu otak kerana kecederaan otak traumatik.
  3. Proses onkologi: tumor, sista, metastasis.
  4. Keadaan kekurangan: anemia, pellagra, sindrom Wernicke-Korsakov.
  5. Neuroinfeksi: neurosifilis, hidrosefalus, meningitis, ensefalitis, meningoencephalitis, pengumpulan purulen di otak, penyakit Jacob-Creutzfeldt dan komplikasi.
  6. Patologi kardiovaskular: strok hemoragik dan iskemia, pendarahan subarachnoid, aterosklerosis, hipertensi. Tetapi pada dasarnya penyakit ini berkembang selepas strok.
  7. Penyebab toksik: mabuk alkohol kronik, mabuk logam berat.
  8. Penyakit neurodegeneratif: Penyakit Alzheimer, penyakit Puncak, penyakit Huntington.

Tanda-tanda

Manifestasi demensia pikun sangat bergantung pada penyebabnya, seberapa cepat ia berkembang (kadar neurodegenerasi), pada penyakit bersamaan dan dipindahkan. Walau bagaimanapun, terdapat tanda-tanda demensia biasa pada orang tua yang merupakan ciri semua jenis dan penyebab demensia: permulaan yang perlahan, mempercepat ke tengah penyakit, berkembang dari gangguan ringan hingga demensia total, kehadiran gangguan neurologi, asal keluarga, dan sering gejala psikotik.

Tanda-tanda pertama demensia pikun adalah gangguan ingatan. Apabila demensia pikun bermula, sukar bagi pesakit untuk mengingat maklumat baru. Secara lahiriah, ini ditunjukkan oleh kealpaan, pengeluaran semula sebahagian peristiwa baru-baru ini. Gangguan ingatan ringan disebut dysmnesia ringan..

Pada peringkat awal, ini tidak menghalang pesakit menjalankan tugasnya, kerana kemahiran profesional yang diperoleh seseorang selama hidupnya stabil dan terganggu pada peringkat akhir neurodegenerasi. Pada tahap penyakit yang sederhana, gangguan ingatan mencapai tahap di mana pesakit hampir tidak dapat menghafal sesuatu yang baru, dan apa yang diingat setelah beberapa jam hilang dari ingatan utama.

Pada tahap sederhana dan teruk, peristiwa dari masa lalu dilupakan: belia, belia, kematangan. Sebagai peraturan, peristiwa hidup yang terang dikenang hingga akhir tahun, tetapi mereka juga hilang. Ingatan semasa demensia pikun dilanggar oleh undang-undang regresi (Ribot): pertama, ingatan untuk peristiwa baru-baru ini dilemahkan, kemudian pembiakan peristiwa baru-baru ini diperburuk, maka kebanyakan kenangan dilupakan. Regresi ingatan mencapai tahap di mana pesakit tidak mengenali anak-anak, saudara terdekat dan rakan.

Penyakit orang tua merangkumi kecerdasan. Pada orang tua, pemikiran melambat, ia menjadi situasional, konkrit, dan kemampuan untuk berfikir abstrak menurun. Demensia yang berkaitan dengan usia menyukarkan pembentukan konsep. Berakal dan berfikir secara keseluruhan tidak sesuai dengan keadaan, menjadi tidak konsisten, koyak.

Perhatian terganggu. Keletihannya meningkat, sukar bagi pesakit untuk menumpukan perhatian pada pekerjaan untuk waktu yang lama. Perhatian menjadi kaku, sukar untuk beralih dari satu jenis aktiviti ke aktiviti yang lain. Secara sedar, jumlah objek yang dipegang serentak berkurang. Sekiranya biasanya bilangan ini adalah 7 ± 2 (berkisar antara 5 hingga 9 objek), maka dengan demensia jumlah objek berbeza dari 0 hingga 4.

Diagnosis demensia pikun membayangkan gangguan keperibadian. Kebiasaannya, semua orang yang berusia lanjut mengalami perubahan keperibadian, tetapi penyakit ini mempercepat proses ini. Pada tahap ringan dan sederhana, ciri-ciri premorbid bertambah buruk dan menjadi ketara. Pada tahap yang teruk, sebaliknya, ciri-ciri dilicinkan.

Pesakit dicirikan oleh egosentrisme, kedekut, ketamakan, sifat karikatur. Mereka mengumpulkan barang-barang yang tidak perlu di pangsapuri, dapat menghilangkan keperluan di hadapan orang ramai. Hiperseksualiti dimanifestasikan, mereka berbicara mengenai topik intim dalam situasi yang salah, mereka mungkin berkelakuan tidak wajar berkaitan dengan pembicara dan format acara. Trik orang tua dengan demensia tidak bersifat. Orang-orang seperti itu, sebaliknya, langsung dan langsung.

Penyakit ini mempengaruhi bidang emosi. Orang yang menderita demensia pikun kebanyakannya muram, mudah marah, marah, selalu tidak berpuas hati dengan sesuatu, pencerobohan pemarah, spontan ditunjukkan. Tahap penyakit yang teruk ditunjukkan oleh euforia tanpa sebab dan kecerobohan, atau reaksi kemurungan.

Tanda-tanda kematian yang akan berlaku pada orang tua dengan demensia:

  • gaya hidup tidak bergerak dalam kedudukan janin;
  • penolakan makanan;
  • ketidakupayaan untuk layan diri;
  • sikap tidak peduli dan tidak aktif sepenuhnya;
  • ketidakcukupan pertuturan.

Tahap yang teruk ditunjukkan oleh gangguan psikotik. Dalam gambaran klinikal psikosis, terdapat halusinasi visual dan pendengaran, khayalan kerosakan, penganiayaan, kecemburuan, keracunan, dan rompakan. Walau bagaimanapun, semakin dalam demensia, keadaan psikotik semakin kurang.

Secara umum, gambaran klinikal berjalan secara berperingkat. Tahap demensia pada orang tua:

  1. Praklinikal. Gangguan halus adalah ciri, misalnya, kealpaan.
  2. Tahap lembut. Ingatan terganggu, perhatian.
  3. Tahap sederhana. Ingatan, perhatian, pemikiran, keperibadian dan emosi yang tidak menyenangkan.
  4. Tahap teruk. Ini menampakkan dirinya sebagai perubahan mendalam dalam setiap bidang mental, ketidakupayaan dan sikap tidak peduli terhadap dunia..

Varieti

Demensia Senile pada orang tua mempunyai jenis berikut:

  • Kortikal. Memori yang terganggu, orientasi spatial Apraxia, kemustahilan mengenali wajah, penurunan kosa kata, dan gangguan membaca adalah ciri. Pesakit tidak boleh wujud secara bebas tanpa bantuan.
  • Subkortikal. Di jantung demensia subkortikal adalah penurunan dan ketegaran semua proses mental dan kesukaran beralih dari satu jenis aktiviti ke aktiviti yang lain. Amnesia dan gangguan spatial optik tidak bersifat. Ia dinyatakan terutamanya oleh neurologi: akinesia, gegaran, hiperkinesis.
  • Kortikal dan subkortikal. Ini adalah gabungan gangguan kortikal dan subkortikal. Selalunya berkembang kerana pendarahan di otak. Pada wanita dan lelaki yang lebih tua, gangguan kortikal atau subkortikal mungkin mendominasi.
  • Pelbagai fokus. Ia dicirikan oleh gangguan mental dan neurologi. Ini terutamanya: amnesia, gangguan ucapan dan persepsi, gangguan fokus dan ketepatan tindakan.

Jenis demensia pada orang tua berdasarkan tahap kerosakan pada bahagian terminal otak.

Diagnosis demensia lanjut berdasarkan kriteria berikut:

  1. Gejala utama atau yang diperlukan: gangguan ingatan, penurunan kecerdasan, gangguan perhatian, tanda-tanda disfungsi kortikal.
  2. Gejala pilihan atau tambahan: perubahan dalam struktur keperibadian, gangguan dalam persekitaran emosi, keadaan psikotik, tingkah laku agresif dan tidak dapat dihalang.

Rawatan

Rawatan demensia pada orang tua mempunyai tujuan berikut:

  • Pemulihan fungsi kognitif yang hilang.
  • Hentikan neurodegenerasi.
  • Menormalkan tingkah laku pesakit.
  • Bantu orang yang menghidap penyakit ini menyesuaikan diri.

Penyembuhan demensia untuk orang tua dengan keberkesanan klinikal yang boleh dipercayai:

  1. Tacrine. Walaupun keberkesanannya tinggi, ubat ini menyebabkan kesan sampingan: gangguan fungsi hati, mengantuk, pergolakan psikomotor, mual, muntah, penurunan selera makan.
  2. Donepezil. Pada 45% pesakit, ubat ini membantu menghentikan demensia pikun, melambatkannya. 15% pesakit mempunyai kesan sampingan dalam bentuk mual, kembung, cirit-birit.
  3. Rivastigmine. Ia boleh diterima dengan baik. Kesan ubat berkembang secara beransur-ansur, dalam 2-3 bulan.
  4. Vitamin E. Mencegah Demensia dan Neurodegenerasi Pantas.
  5. Selegiline. Awalnya digunakan untuk penyakit Parkinson, tetapi setelah mengenal pasti sifat neuroprotektif dan antioksidan, ia mulai diresepkan untuk demensia pikun. Meringankan pesakit dengan sikap tidak peduli dan pengurangan bidang. Kesan sampingan utama adalah penurunan tekanan darah yang tajam..

Antipsikotik untuk demensia pada orang tua diberikan jika psikosis berkembang. Antipsikotik khas (Aminazine, Haloperidol, Droperidol) tidak digalakkan. Antipsikotik atipikal disyorkan (Rispolent, Quetiapine, Risperidone). Tidak digalakkan mengambil pil kecemasan dan pil tidur untuk orang tua dengan demensia.

Rawatan demensia pikun dengan ubat-ubatan rakyat tidak memberi kesan. Produk rumah tangga tidak mempunyai bukti dan boleh membahayakan pesakit.

Pemakanan untuk demensia pikun harus merangkumi kebanyakan vitamin. Ini terutama berlaku untuk produk yang mengandungi vitamin kumpulan B, E, PP. Diet untuk demensia pada orang tua harus mengandung bumbu, seperti kunyit, kayu manis, dan antioksidan semula jadi, seperti walnut, wijen, selada, kubis, dill.

Kecacatan

Untuk mendokumentasikan ketidakupayaan orang tua dengan demensia, permintaan bertulis mesti dibuat kepada ketua doktor hospital di tempat pendaftaran. Doktor kepala akan mengarahkan pesakit untuk diperiksa. Selepas itu anda akan mendapat hasil dan kesimpulan. Kemudian dengan dokumen yang anda perlukan untuk menghubungi pemeriksaan perubatan dan sosial. Mereka secara sah merampas orang tua dengan demensia.

Pencegahan

Pencegahan demensia pada usia tua adalah mengelakkan faktor risiko: merokok, berat badan berlebihan, dos alkohol yang besar, gaya hidup yang tidak aktif, kawalan tekanan darah, pemakanan yang betul, yang mengelakkan demensia pada usia tua.

Asrama

Rumah tumpangan untuk orang tua dengan demensia adalah tempat di mana doktor diperiksa oleh pesakit, dia diberi makan 5 kali sehari, disesuaikan dengan masyarakat. Pilihan seperti rumah jagaan pesakit demensia, asrama dan sanatorium untuk pesakit demensia sesuai untuk orang yang tidak mempunyai masa untuk merawat orang sakit. Pada masa ini, di institusi khusus untuk penderita demensia, rawatan harian dan pemantauan perubatan dilakukan. Program pembangunan dan hiburan ditawarkan kepada pengunjung..

Demensia Senile

Demensia Senile adalah penyakit mental organik yang menampakkan diri dalam pelbagai jenis gangguan kognitif dan merangkumi gangguan kecerdasan dan ingatan. Selalunya keadaan ini menggabungkan demensia seperti: senile, presenile, vascular, multifactorial. Sebagai penyakit yang diperoleh, ia menampakkan diri pada usia tua.

Punca

Sebabnya berkaitan dengan jiwa manusia, dan perubahan diperhatikan di otak. Perubahan pada tahap sel berlaku di otak ketika neuron mati kerana kekurangan nutrisi. Keadaan ini dikaitkan dengan demensia senil primer. Sekiranya terdapat penyakit di mana sistem saraf menderita, maka keadaan ini disebut sebagai demensia senil sekunder.

Selain penyakit yang bersifat traumatik dan berjangkit, demensia senil sekunder dikaitkan dengan penyalahgunaan dadah, alkohol, gangguan metabolik, hipotiroidisme. Selalunya, pada pesakit tua, demensia senile dalam kombinasi dengan kemurungan adalah perkara biasa. Depresi disebabkan oleh rasa tidak berguna dan juga penuaan..

Gejala demensia pikun

Demensia Senile ditunjukkan oleh pendahulu berikut: kesukaran menumpukan perhatian, keletihan, keparahan beralih ke aktiviti lain.

Demensia orang tua dan usia pikun ditandai dengan perlambatan aktiviti intelektual.

Demensia Senile juga merangkumi gejala seperti penurunan matlamat. Pesakit mengadu kesukaran membuat rancangan dan mengatur aktiviti asas.

Tahap

Peringkat awal menampakkan diri dalam kesukaran dalam menganalisis maklumat. Sukar bagi pesakit untuk mengetengahkan yang utama, dan juga yang kedua, sukar untuk membezakan antara konsep umum.

Tahap akhir menampakkan diri dalam kegilaan, yang sangat merumitkan kehidupan orang yang disayangi. Sukar untuk meyakinkan pesakit tentang apa-apa, dia tidak dapat melakukan tindakan dasar: memegang sudu, gunakan sikat, pergi ke tandas. Peringatan harian tidak membuat apa-apa. Pesakit memerlukan pertolongan dari orang tersayang. Demensia jenis Alzheimer kurang ketara daripada demensia pikun.

Untuk demensia pikun, gangguan dalam bidang emosi adalah ciri, yang ditunjukkan dalam penurunan mood, terjadinya kemurungan. Depresi berlaku pada 30% pesakit dan disertai dengan ketidakupayaan. Pesakit dapat menangis, dan kemudian tiba-tiba beralih ke keseronokan.

Demensia pada usia lanjut dan pikun diperhatikan oleh adanya gejala gejala neurologi. Pesakit sering dicirikan oleh sindrom pseudobulbar, yang merangkumi perubahan seperti: perubahan suara suara (dysphonia), gangguan artikulasi (dysarthria), ketawa dan tangisan yang ganas, dan kadang-kadang gangguan menelan (disfagia). Pesakit mengalami kiprah yang terganggu (cait cincang, pengacakan atau gaya pemain ski). Di samping itu, aktiviti motor menurun - ini adalah sejenis parkinsonisme vaskular, yang ditunjukkan dalam kemiskinan gerak tubuh dan ekspresi wajah, pergerakan perlahan. Kesukaran timbul dalam berkomunikasi dengan saudara-mara, dia tidak sabar terhadap segala-galanya: minat hilang, dia tidak berminat dengan berita. Walau bagaimanapun, ia melayani sendiri, tidak kehilangan kemahiran kebersihan, boleh berada di rumah secara mandiri.

Dengan bentuk berlarut-larut, kemahiran untuk menghidupkan, mematikan TV, dan menggunakan peralatan elektrik hilang. Mereka tidak boleh ditinggalkan sendirian di rumah, kerana keadaan depresi semakin meningkat, dan kesunyian berlaku. Keadaan ini dicirikan oleh pemeliharaan kemahiran kebersihan, kawalan proses fisiologi mereka, sehingga pesakit memerlukan pemantauan pasif oleh saudara-mara.

Pesakit kehilangan ingatan, dan mereka mula lupa mematikan air, gas, cahaya. Selalunya mereka membakar teko, kuali, membakar, banjir. Mereka yang sakit hampir tidak ingat apa yang mereka makan untuk sarapan pagi, mereka lupa hari, bulan, tahun semasa.

Peristiwa kehidupan masa kini dari ingatan orang sakit digantikan oleh kenangan masa lalu atau peristiwa rekaan. Dalam kes-kes yang jarang berlaku, pesakit tidak mengenali saudara-mara dan rakan-rakan, dan sebaliknya mereka melihat orang lain.

Pesakit sering agresif, keliru, dapat melupakan perjalanan pulang, tidak ingat alamatnya. Agresi sering disebabkan oleh ketakutan, pengalaman khayalan, halusinasi. Kadang kala pesakit berhenti tidur pada waktu malam dan tidak membiarkan saudara mereka tidur, berkeliaran.

Diagnosis demensia pikun

Diagnosis awal kemalangan serebrovaskular merangkumi tugas ujian untuk kepantasan pelaksanaan tugas sederhana.

Diagnosis merangkumi menilai pesakit pada tahap kognitif: kemampuan untuk menyelesaikan masalah paling sederhana, mengingat kembali peristiwa baru-baru ini, dan menyenaraikan kata-kata yang disebut. Seterusnya, mereka melakukan tinjauan saudara-mara untuk mengetahui adanya penyakit serupa dalam keluarga.

Diagnosis yang lebih tepat dilakukan dengan pengimejan resonans magnetik, elektrokardiogram. Etiologi berjangkit didiagnosis oleh tusukan lumbal.

Rawatan

Rawatan demensia adalah pendekatan menyeluruh yang memerlukan masa yang lama. Melegakan halusinasi memerlukan masa hingga tiga bulan, dan terapi penyelenggaraan dilakukan sepanjang hidup saya. Rawatan dijalankan di rumah dan di hospital.

Demensia Senile diperlakukan sama dengan demensia biasa, namun penyakit bersamaan diambil kira dalam rawatan: serangan jantung, hipertensi, strok, radang paru-paru.

Bagaimana merawat demensia pikun? Rawatan termasuk mengekalkan gaya hidup yang biasa, berkomunikasi dengan saudara-mara, yang akan melambatkan perkembangan gejala penyakit. Ubat dalam rawatan demensia pikun menggunakan terapi ubat, pemakanan yang lebih baik, perakaunan oleh pakar kardiologi, pengambilan vitamin, beban yang dibenarkan.

Ubat untuk mengatasi demensia pikun termasuk antidepresan. Menghilangkan masalah dengan ucapan, ingatan, dan proses pemikiran dilakukan dengan penggunaan ubat-ubatan seperti Arisept, Neuromidine, Exenol, Akatinol, Exenol, Reminyl. Pesakit demensia memerlukan pemantauan berterusan oleh doktor, kerana pembetulan rawatan sering diperlukan..

Bagaimana jika demensia pikun mula berlaku pada saudara? Sukar untuk melihat orang yang rapat dan tersayang dalam keadaan yang serupa. Selalunya pada usia tua, demensia berlaku, yang mana halusinasi, kehilangan ingatan, tingkah laku yang tidak terkawal sememangnya wujud, dan orang yang dikasihi berubah menjadi orang asing. Penting untuk memahami bahawa fenomena ini pada saudara anda tidak dapat dipulihkan. Tunjukkan doktor psikiatri di rumah jika dia enggan membuat janji temu.

Anda perlu memberikan rawatan pesakit yang berkualiti, untuk membina semula kehidupan anda dengan keperluan pesakit. Ramai, kerana perlu merawat orang sakit, berhenti kerja. Keadaan diperburuk oleh kenyataan bahawa demensia disertai oleh penyakit tambahan. Doktor akan membantu mengenal pasti kompleks penyebab demensia, menetapkan rawatan yang betul dengan ubat. Ubat sendiri dengan antidepresan atau ubat lain yang dipilih secara bebas tidak boleh diterima.

Demensia senil secara ekonomi, moral memburukkan kehidupan orang sakit dan penyayang. Merawat orang sakit, mereka sering meminta bantuan ahli terapi, kerana mereka sendiri mudah diserang penyakit somatik. Berdekatan dengan pesakit untuk jangka masa panjang memberi kesan negatif terhadap kesejahteraan semua saudara-mara.

Penyakit ini boleh disertai oleh kegelisahan, yang menunjukkan pelanggaran bidang emosi-sukarela pesakit. Rasa tidak senang dan ceroboh lebih bersifat pada tahap demensia. Walau bagaimanapun, tanda-tanda ini juga merupakan ciri penyakit lain, seperti kemurungan, asthenia, apatis, skizofrenia, alkoholisme, ketagihan dadah.

Pada peringkat terakhir, terdapat perincian pemikiran, pertuturan, pengiktirafan, kemahiran, penulisan. Prognosis demensia senile tidak baik. Dicirikan oleh ketidakberdayaan fizikal dan mental (pikun). Kematian berlaku dengan pelbagai sebab, sering kali disebabkan oleh jangkitan..

Pencegahan dalam perkembangan patologi ini merangkumi rawatan penyakit yang tepat pada masanya yang menyebabkan gangguan peredaran darah di otak, dan juga hipoksia. Beban dos yang diperlukan, aktiviti intelektual, berhenti alkohol dan merokok, pencegahan kegemukan.

Pengarang: Pakar Psikoneurologi N. Hartman.

Doktor Pusat Psikologi Perubatan Psycho-Med

Maklumat yang disajikan dalam artikel ini ditujukan untuk tujuan maklumat sahaja dan bukan pengganti nasihat profesional dan bantuan perubatan yang berkelayakan. Sekiranya anda disyaki demensia pikun, pastikan anda berjumpa doktor.!

Demensia Senile: demensia, sebab dan gejala, rawatan

Dementia merujuk kepada demensia yang diperoleh. Selalunya, masalah ini menimpa warga tua. Dengan demensia, aktiviti kognitif menurun, kemahiran dan pengetahuan yang diperoleh sebelumnya hilang. Pada orang tua, demensia disebut demensia senile..

Penyebab demensia

Demensia pada orang tua tidak boleh disebut penyakit. Ini adalah sindrom yang menampakkan dirinya sebagai akibat permulaan gangguan aktiviti saraf seseorang yang teruk. Gangguan ini muncul kerana kerosakan otak organik..

Demensia Senile adalah akibat atau komplikasi penyakit yang memicu kematian sel korteks otak.

Penyakit seperti itu termasuk:

  • Penyakit Alzheimer (dicirikan oleh penurunan kecerdasan)
  • Demensia dengan badan levi (pergerakan dan pemikiran yang terganggu)
  • Penyakit puncak (dicirikan oleh pemusnahan korteks serebrum)
  • Penyakit Parkinson (gangguan aktiviti motor)
  • Penyakit Huntington (penyakit genetik sistem saraf)

Sindrom ini juga boleh berkembang disebabkan oleh lupus eritematosus sistemik (dicirikan oleh gangguan fungsi sistem imun). Sklerosis berganda atau sindrom Yatsenko-Cushing juga boleh menyebabkan demensia pikun..

Penyebab demensia pikun lain:

  • Penyakit serebrovaskular
  • Degenerasi lobar frontotemporal
  • Kekurangan vitamin B akut
  • Gangguan metabolik metabolik
  • Kerosakan ginjal atau hepatik
  • Demensia pelbagai fokus
  • Kelumpuhan supranuklear progresif
  • Abses otak
  • Hematoma di otak
  • Jangkitan saraf
  • Kecederaan otak traumatik
  • Ensefalitis virus
  • Meningitis kronik
  • Neurosifilis
  • Sindrom Kekurangan Imuniti

Doktor mengatakan bahawa demensia pikun boleh disebabkan oleh hemodialisis (kaedah pemurnian darah extrarenal untuk kegagalan buah pinggang akut dan kronik).

Dalam kes yang jarang berlaku, demensia pikun muncul kerana ensefalopati alkohol. Dalam keadaan ini, sel-sel otak mati kerana pengambilan alkohol yang berlebihan dalam jangka masa yang sangat lama..

Gejala demensia pikun

Gejala demensia pikun mulai muncul pada tahap pertama sindrom. Pada mulanya, pemikiran abstrak terganggu dalam diri seseorang, seseorang tidak dapat menaakul secara masuk akal. Kemudian pesakit mula menindas dirinya sendiri, dia mempunyai idea obsesif. Orang tua yang menderita penyakit ini terlibat dalam pembodohan diri, memaksakan pemikiran negatif pada dirinya sendiri, yang kemudiannya menjadi tingkah laku agresif atau keadaan tertekan.

Salah satu tanda utama demensia pikun adalah afasia - pelanggaran pertuturan yang dibentuk sebelumnya. Dengan kata lain, seseorang kehilangan kemampuan untuk bercakap dengan cekap. Dengan afasia, orang sering mengelirukan perkataan, lupa meletakkan tanda baca dalam perbualan, menyusun semula suku kata dengan perkataan.

Tanda-tanda demensia pikun lain:

  • Agnosia (persepsi yang tidak mencukupi mengenai orang dan objek di sekitarnya)
  • Apraxia (ketidakupayaan untuk melakukan pergerakan yang kompleks)

Disadaptasi adalah salah satu tanda utama perkembangan sindrom. Seseorang dalam keadaan ini kehilangan kemampuan untuk menghubungi saudara-mara dan rakan-rakannya, dia tidak dapat menjawab dengan tepat kata-kata yang diucapkan, kesedarannya sentiasa bercampur-campur, minat dalam kehidupan sosial dan orang-orang di sekitarnya hilang. Disadaptasi dicirikan oleh penyingkiran seseorang dari orang ramai.

Tahap penyakit ini

Terdapat beberapa peringkat sindrom demensia senile:

Tahap mudah dicirikan oleh kecacatan intelektual. Dengan bentuk ini, seseorang dapat hidup berdikari dan melayani dirinya sendiri. Dengan tahap perkembangan sindrom yang sederhana, kecerdasan sebahagiannya terganggu. Pesakit sebahagiannya memahami apa yang berlaku kepadanya, tetapi pada masa yang sama dia tidak dapat melayani dirinya sendiri, dia menghadapi kesukaran menggunakan peralatan dan barang-barang rumah tangga yang lain.

Tahap demensia senil yang teruk dicirikan oleh perpecahan keperibadian yang lengkap. Ini adalah peringkat terakhir di mana seseorang tidak memahami apa yang berlaku kepadanya. Pesakit seperti itu bahkan tidak boleh makan atau pergi ke tandas sendiri..

Rawatan

Rawatan sindrom ini hanya mungkin dilakukan setelah diagnosis akhir. Rejimen rawatan berasingan untuk demensia pikun ditetapkan untuk setiap pesakit. Selalunya, beberapa ubat digunakan untuk rawatan, yang ditetapkan secara ketat oleh psikiatri dan ahli neuropatologi.

Biasanya, ubat-ubatan kumpulan seperti yang digunakan untuk rawatan:

  • Psychoanaleptics (merangsang sistem saraf pusat)
  • Penyekat kolinesterase (menghalang pemusnahan asetilkolin)
  • Penenang (direka untuk menghilangkan rasa takut dan takut)
  • Antipsikotik (untuk menghentikan manifestasi demensia)
  • Antidepresan (menenangkan sistem saraf pusat)

Ramalan hidup

Prognosis mengenai perjalanan masalah neurologi ini secara langsung bergantung pada sebab mengapa ia disebabkan. Sekiranya demensia pikun muncul akibat kecederaan otak, maka kemungkinan untuk menghentikan perkembangannya.

Sekiranya penyakit neurodegeneratif menjadi penyebabnya, maka sindrom ini akan bertambah buruk dari masa ke masa, dan keadaan kesihatan dan kesejahteraan akan bertambah buruk. Dalam kebanyakan kes, demensia pikun tidak sembuh sepenuhnya, tetapi ada sebilangan ubat yang sedikit menghentikan perkembangannya dan melegakan gejala.

Sekiranya demensia berkembang dengan cepat, maka prognosisnya mengecewakan dan ia terletak pada kematian pesakit. Selalunya, demensia pikun tidak membawa kematian, akibat mematikan memprovokasi penyakit bersamaan atau penangguhan kerja organ dalaman, yang disebabkan oleh sindrom serupa atau kematian sel-sel otak.

Kesimpulannya

Demensia Senile tidak berlaku secara spontan, oleh itu, saudara-mara orang yang sakit berpeluang untuk mendapatkan bantuan perubatan secepat mungkin, dan dengan itu meningkatkan kesihatan mental dan fisiologi seseorang yang menggunakan ubat-ubatan.

Adalah Penting Untuk Menyedari Vaskulitis