Mengapa wanita mempunyai lebam di badan tanpa sebab

Lebam, atau, seperti yang disebut oleh doktor, hematoma, muncul secara berkala di badan setiap orang. Sebagai peraturan, kejadiannya dikaitkan dengan kesan mekanikal pada kulit. Dalam kes ini, kerana pecah kapilari, darah memasuki tisu serat subkutan, yang membentuk hematoma.

Perwakilan seks yang lebih lemah cenderung daripada lelaki untuk melihat manifestasi lebam pada kulit mereka, kerana kulit mereka jauh lebih lembut dan lebih nipis. Walau bagaimanapun, lebam pada badan pada wanita juga dapat muncul tanpa alasan yang jelas. Mengapa perubahan tersebut berlaku pada kulit, apakah mekanisme penampilannya, dan adakah perlu untuk merawatnya? Anda akan mendapat jawapan untuk semua soalan ini dalam artikel kami..

Mekanisme hematoma

Lebam yang muncul di badan akibat trauma telah menunjukkan manifestasi: warna, ukuran dan rasa sakit ringan. Selepas masa yang singkat, hematoma menurun, warna warna mereka berubah, dan rasa sakit hilang.

Perubahan sedemikian dikaitkan dengan pemecahan hemoglobin dalam darah yang telah jatuh ke lapisan subkutan. Kapilari dipulihkan, dan kulit menjadi warna yang sama..

Sekiranya lebam tidak muncul dari lebam atau lebam, mekanisme seperti itu tidak berfungsi, dan hematoma, tanpa berubah, kekal di kulit untuk waktu yang lama.

Sebab-sebab munculnya gejala buruk ini boleh dikaitkan dengan penyakit serius dan proses semula jadi di dalam badan. Oleh itu, jika hematoma yang tidak berkaitan dengan kecederaan sering muncul di badan, anda perlu berjumpa dengan pakar hematologi untuk mendiagnosis penyebab kejadiannya dengan tepat..

Sebab yang mungkin

Selalunya, apabila lebam berlaku pada wanita yang tidak berkaitan dengan kerosakan mekanikal, perubahan dalam badan didiagnosis:

Punca lebam yang paling biasa termasuk patologi seperti:

  • Aliran darah terganggu;
  • Perubahan patologi dalam keanjalan dinding saluran darah;
  • Penyakit yang berkaitan dengan gangguan pendarahan;
  • BANTUAN;
  • Penyakit sistem kardiovaskular;
  • Perubahan patologi pada paru-paru dan korteks serebrum;
  • Penyakit hati
  • Pada bayi, gejala yang serupa menunjukkan aktiviti fizikal yang berlebihan atau diet yang tidak seimbang (tidak mencukupi).

Dengan perkembangan salah satu penyebab yang dijelaskan, dinding kapilari, yang mempunyai pertahanan semula jadi dalam bentuk tisu penghubung, menjadi rapuh. Keanjalan mereka menurun, dan kepekaan terhadap kerosakan meningkat. Oleh itu, untuk penampilan hematoma seperti ini, sentuhan sederhana yang tidak berkaitan dengan usaha fizikal sudah cukup.

Perubahan patologi pada saluran darah

Tanpa sebab yang jelas, lebam pada tubuh wanita dapat muncul dengan perubahan patologi pada saluran darah kongenital atau yang diperoleh. Ini adalah penyakit yang memerlukan terapi seumur hidup dan, sebagai peraturan, tidak sembuh sepenuhnya. Yang paling biasa ditunjukkan dalam jadual..

Cara untuk menghilangkan lebam

Oleh kerana terdapat banyak sebab yang menyebabkan perubahan pada kulit disertai dengan hematoma, ia dapat dihilangkan hanya setelah rawatan penyakit yang mendasari.

Walau bagaimanapun, selari dengan terapi ubat, resipi ubat tradisional yang terbukti dapat digunakan untuk membantu menghilangkan lebam yang sudah muncul..

Mari kita pertimbangkan beberapa daripadanya..

  1. Bunga marigold segar digiling menjadi gruel dan digunakan pada hematoma. Warna yang direbus dari warna-warna ini, yang digunakan dalam bentuk sejuk, mempunyai kesan berkesan yang sama.
  2. Kulit pisang akan cepat mengatasi perubahan pada kulit jika anda mengoleskannya dengan lebam selama sekurang-kurangnya setengah jam.
  3. Pati kentang yang diencerkan menjadi gruel digunakan sebagai losyen.
  4. Taburkan daun kubis dengan air mendidih dan uli dengan baik. Kemudian sapukan ke kawasan yang bermasalah. Selepas penggunaan selama 2 jam, cadar diganti oleh yang lain..
  5. Daun Comfrey, diisi dengan air mendidih (4 daun per segelas air), bersikeras 10-15 minit, kemudian disaring dan digunakan pada lebam.
  6. Cabang rosemary yang diseduh dalam air mendidih tidak hanya dengan cepat mengatasi manifestasi hematoma, tetapi juga membantu menghilangkan rasa sakit.
  7. Minyak pati akan membantu melegakan dan melegakan keradangan. Lebam akan lebih cepat jika anda menggunakan minyak kompres, minyak chamomile, marjoram dan calendula.

Farmaseutikal telah membuktikan diri mereka dengan baik. Walau bagaimanapun, mereka semua mempunyai senarai kontraindikasi dan kesan sampingan yang mengagumkan. Oleh itu, sebelum menggunakannya, disarankan berjumpa doktor.

Mengapa lebam muncul di badan tanpa sebab, diagnosis, rawatan dan kemungkinan akibatnya

Mengaum di badan terbentuk, sebagai peraturan, sebagai akibat daripada kesan fizikal yang berlebihan pada kawasan tertentu. Pemusnahan kapilari dan keluarnya tisu penghubung cair ke dalam dermis, lemak subkutan.

Ruang dipenuhi dengan darah, yang kelihatan seperti warna hijau, kebiruan, kuning atau warna lain yang tidak estetik.

Mengatakan, lebam di badan muncul tanpa sebab - tidak betul, ada faktor yang memprovokasi. Tetapi tidak jelas bagi pasien itu sendiri, kerana mustahil untuk menentukan bahawa mustahil untuk menyalahkan pelanggaran itu tanpa pemeriksaan khusus.

Tidak ada gejala dalam kes biasa. Sekiranya terdapat sekumpulan manifestasi dari hemopoiesis, saluran darah, jantung, tisu penghubung, sistem muskuloskeletal, klinik harus dianggap sebagai bahagian berpotensi dari sebarang penyakit yang berkaitan dengan pembentukan hematoma pada tubuh.

Terapi bergantung pada diagnosis khusus. Ramai membawa bahaya kepada kesihatan dan kehidupan. Mereka memerlukan pembetulan di bawah pengawasan ahli hematologi, pakar bedah vaskular, pakar dengan profil yang berbeza.

Punca

Sekiranya anda menilai faktor perkembangan mengikut kekerapan, anda mendapat sesuatu seperti ini.

Kecederaan tidak dapat dikesan secara tidak sengaja

Selalunya seseorang menemui lebam dan tidak dapat mengenal pasti pelakunya. Walaupun sebenarnya pada masa lalu terdapat sedikit kesan fizikal pada tisu. Kemungkinan lebam atau pengaruh lain.

Bergantung pada ciri struktur saluran darah, penyakit masa lalu atau semasa, intensiti pendedahan harus satu atau yang lain.

Sangat menarik bahawa kerapuhan saluran darah boleh menjadi akibat perjalanan patologi hematopoietik dan lain-lain. Maka anda perlu membincangkan mengenai percampuran.

Rawatan khusus, jika itu adalah pelanggaran terpencil, tidak diperlukan. Ia cukup untuk mengelakkan kecederaan di rumah dan di tempat kerja.

Komplikasi untuk lebam kecil juga tidak khas. Sel darah yang dibentuk dengan cepat musnah dalam seminggu, atau bahkan dalam masa yang lebih singkat, semuanya kembali normal.

Penggunaan ubat-ubatan tertentu

Ubat-ubatan tertentu boleh menyebabkan lebam..

Kumpulan ubat khas dengan kesan ini:

  • Asal bukan steroid anti-radang. Mereka meningkatkan kebolehtelapan dinding vaskular, menyebabkan kerapuhan kapilari. Sebagai hasil aplikasi, pembentukan bukan satu, tetapi seluruh kumpulan hematoma dari penyetempatan yang berbeza kemungkinan. Dalam kes ini, pesakit dapat mengesan hubungan kausal yang jelas. Dia mengambil ubat - lebam tanpa rasa sakit terbentuk.
  • Ejen antiplatelet. Sekumpulan farmaseutikal untuk menormalkan aliran darah. Anda tidak boleh menggunakannya tanpa janji temu. Ini semua ubat berasaskan Aspirin dan beberapa ubat lain, termasuk analog moden (lebih banyak dalam artikel ini). Dengan penggunaan yang berpanjangan, kerapuhan vaskular disebabkan, dan perubahan sifat fizikal tisu penghubung cair menyebabkan pembentukan hematoma dalam jumlah besar.
  • Antikoagulan. Sama seperti yang sebelumnya, tetapi lebih hebat. Ini adalah Heparin dan ubat lain yang serupa. Sifat reologi darah berubah lebih banyak lagi. Keadaan kecemasan berbahaya mungkin berlaku. Kecenderungan untuk membentuk hematoma adalah tanda yang membimbangkan. Anda perlu berfikir tiga kali mengenai keberkesanan menetapkan antikoagulan. Dan kemudian tentukan juga nama tertentu.

Ubat-ubatan lain mempunyai keupayaan untuk memprovokasi pendarahan kecil. Contohnya, hormon, pil kawalan kelahiran, glukokortikoid, ubat kemoterapi untuk pembetulan onkologi, dll..

Ini adalah kesan sampingan dan sering ditunjukkan dalam abstrak. Tetapi mungkin ini adalah reaksi individu tubuh terhadap komponen aktif.

Rawatan melibatkan penolakan ubat tertentu atau penggunaan ubat kelas keseluruhan.

Trombositopati

Sekumpulan besar gangguan yang serupa dengan tanda-tanda klinikal. Biasanya ini adalah patologi keturunan yang berkaitan dengan kelainan genetik. Tetapi tidak selalu. Spesies yang dikenali dan diperoleh.

Terdapat dua bentuk utama. Dalam kes pertama, aktiviti sel darah normal diperhatikan dengan jumlah sel seperti itu tidak mencukupi (trombositopenia). Mereka mati dengan cepat atau terlalu sedikit yang terbentuk..

Kemunculan lebam pada badan dalam kes ini adalah sebahagian dari keseluruhan. Gambaran klinikalnya juga merangkumi mimisan, kemungkinan pembentukan nodul scarlet titik kecil pada badan. Terutama di kaki, perut dan pangkal paha.

Varian kedua proses patologi adalah penurunan aktiviti fungsional sel berbentuk. Trombositopati.

Ia dijumpai agak jarang berbanding yang lain. Ia turun temurun. Ia dianggap jenis yang lebih berbahaya. Kerana, selain lebam pada badan, pendarahan pada sendi, dan bahkan proses yang lebih berbahaya, dikesan. Hingga mematikan.

Dalam kes ini, tidak perlu mengelirukan patologi yang berkaitan dengan gangguan fungsi platelet dengan hemofilia. Pembekuan, secara rasmi, tidak rosak. Kekal normal. Walaupun pada tahap tertentu penyakitnya serupa.

Terapi sangat diperlukan, melibatkan penggunaan ubat jangka panjang. Untuk mengelakkan komplikasi, kemungkinan membawa maut.

Kekurangan faktor pembekuan

Ia agak jarang berlaku. Sebabnya ialah kecacatan awal bahan-bahan yang dirancang untuk menyebabkan pembekuan. Sebanyak 10 sebatian tersebut diketahui..

Tetapi semua proses patologi seperti ini serupa. Wakil yang paling ciri adalah hemofilia.

Punca perkembangan selalu patogenik, kongenital.

Tidak ada manifestasi khusus. Terdapat lebam di perut, anggota badan, di seluruh badan, pendarahan dalaman yang banyak dan pencairan tisu penghubung cecair ke sendi.

Penyakit yang berkaitan dengan kekurangan faktor pembekuan tidak dapat disembuhkan sepenuhnya. Kerana belum ada kaedah yang boleh dipercayai selain transfusi.

Juga sukar untuk didiagnosis. Perkakasan mahal diperlukan.

Ramalan biasanya tidak sesuai dengan syarat. Tetapi selalu ada peluang untuk pembetulan dan pampasan.

Vaskulitis

Sekumpulan besar penyakit di mana terdapat keradangan pada dinding saluran darah, kemusnahannya dan aliran darah ke ruang sekitarnya.

Kedua kapilari dan urat, arteri terjejas. Tanpa terapi, proses patologi sangat berbahaya, boleh menyebabkan kematian pesakit akibat pendarahan besar-besaran.

Banyak jenis gangguan diketahui. Lokasi hematoma bergantung pada kawasan mana yang terlibat. Dengan keradangan pada kapal di bahagian atas kaki, lebam dijumpai di tangan, dll..

Lebam berbilang berkembang dengan latar belakang vaskulitis sistemik. Ini adalah bentuk umum di mana sekumpulan kapal penyetempatan yang berbeza terjejas..

Gambaran klinikalnya cukup spesifik, tanpa mengira bentuk dan jenis penyakitnya:

  • Sakit kepala, disorientasi di ruang, kelemahan, mengantuk, sakit di tulang. Kenaikan suhu badan ke tahap tinggi adalah mungkin dan sering berlaku (intensiti hipertermia bergantung pada ciri-ciri badan dan keagresifan proses).
  • Pembentukan lebam pada kulit dan ruam hemoragik. Biasanya pada masa yang sama. Secara beransur-ansur, bisul menjadi ulserasi dan kemudian sembuh secara bebas. Bentuk hiperpigmentasi, yang kelihatan seperti tempat kebiruan atau kawasan ungu. Ini tidak estetik, tetapi boleh diperbaiki dengan ubat-ubatan. Salap untuk aplikasi topikal. Perkembangan gejala adalah spontan. Momen tepat tidak ditentukan. Dalam kes ini, ruam lebih kerap berlaku pada bahagian bawah kaki.
  • Sakit pada sendi kaki. Pergelangan kaki dan terutamanya lutut menderita. Turut dijumpai ialah penurunan aktiviti motorik, ketidakselesaan dan keparahan, kemerahan. Kemungkinan kenaikan suhu tempatan. Tanda wajib adalah bengkak.

Apa alasan "cinta" vaskulitis seperti ini untuk penyetempatan di bahagian bawah kaki? Sebabnya adalah pada ciri-ciri hemodinamik (aliran darah). Ini adalah yang paling kuat, dan kapal-kapal itu sendiri mengalami tekanan yang luar biasa..

  • Kemungkinan pendarahan pada sendi kaki, lebih jarang tangan. Gejala semakin meningkat, rasa sakit menjadi lebih kuat. Ini adalah manifestasi utama pelanggaran. Mencari masalah sendiri sukar. Hanya dengan jumlah aliran keluar tisu penghubung cecair yang ketara.

Patologi adalah bahaya besar, terutamanya dengan perjalanan yang agresif. Ia berlaku, sebagai peraturan, sebagai tindak balas terhadap jangkitan baru-baru ini..

Kurang biasa, utama, kerana proses patologi autoimun.

Terapi di hospital atau di rumah bergantung kepada keparahan gangguan. Baca lebih lanjut mengenai jenis vaskulitis dan kaedah rawatannya dalam artikel ini..

Purpura

Nama yang tidak biasa itu menyembunyikan pembentukan lebam, lebam pada kulit tanpa sebab yang jelas. Ini bukan penyakit itu sendiri, tetapi gejala.

Gangguan berkembang, sebagai peraturan, dengan latar belakang penggunaan glukokortikoid yang berpanjangan dalam dosis tinggi. Kerentanan vaskular meningkat, masalah dengan pembekuan timbul.

Tidak ada gejala seperti itu. Pendarahan besar-besaran dan akibat yang mengancam nyawa sangat jarang berlaku. Pada tahap kesalahan statistik. Oleh itu, tidak ada terapi khusus, dan tidak diperlukan. Ramalan yang baik.

Patologi kongenital

Sebagai peraturan, kita bercakap mengenai kecacatan asal genetik. Ini termasuk kumpulan pelanggaran yang besar. Dari Sindrom Marfan hingga Osteogenesis Tidak Sempurna.

Lebam dan lebam yang tidak masuk akal pada badan - masalah kecil, berbanding dengan tanda-tanda proses patologi yang lain.

Oleh itu, pelanggaran besar terhadap pembentukan tulang, keseluruhan sistem muskuloskeletal, dan penyimpangan dalam perkembangan mental diperhatikan. Bergantung pada diagnosis khusus.

Biasanya, patologi menjadi nyata sebaik sahaja bayi dilahirkan. Kadang kala diagnosis tertinggal, dan masalahnya menjadi lebih nyata apabila semakin tua..

Sebabnya terletak pada pelanggaran perkembangan intrauterin pada peringkat awal, walaupun pada saat pembuahan dan sedikit kemudian. Hampir mustahil untuk dikesan dengan ultrasound atau kaedah lain, ada kaedah pemeriksaan yang berkesan, tetapi kaedah tersebut tidak dapat diakses, mahal, dan anda perlu mencari klinik dengan serius yang menyediakan perkhidmatan sedemikian.

Terapi adalah untuk menghilangkan gejala utama. Secara radikal mempengaruhi keadaan tidak akan berfungsi.

Ramalan bergantung pada diagnosis dan merangkumi keadaan yang agak ringan dan keadaan putus asa di mana sukar untuk menghilangkan gejala walaupun.

Skurvi

Penyakit yang jarang berlaku hari ini. Ia adalah kekurangan vitamin C dalam badan. Tubuh tidak dapat mensintesisnya; ia disertakan dengan makanan.

Oleh itu, penyebab pelanggaran adalah makanan paling kerap. Atau kekurangan pencernaan sebatian di saluran pencernaan. Yang pertama jauh lebih biasa.

Simptomnya teruk. Kerana intensiti pengeluaran kolagen menurun. Protein pengikat yang memberi kekuatan dan keanjalan pada kulit, tisu penghubung ke dinding saluran darah.

Klinik ini merangkumi pembentukan banyak lebam. Melonggarkan gigi akibat kelemahan gusi, kehilangannya. Sakit otot.

Terapi tidak begitu sukar dalam kebanyakan kes. Tidak perlu dimasukkan ke hospital seseorang di hospital.

Namun, jika anda memulakan keadaan, ada kemungkinan besar pendarahan dan kematian besar.

Ini tidak mungkin. Tetapi kelewatan dengan lawatan ke pakar hematologi tidak berbaloi.

Sebilangan penyakit toksik boleh ditutupi penyakit kudis. Contohnya, keracunan dengan plumbum, merkuri.

Ia juga merupakan keadaan yang agak jarang berlaku, sering disebabkan oleh aktiviti profesional pesakit. Diagnosis dan rawatan dijalankan di bawah pengawasan ahli hematologi.

Penyakit keturunan

Diagnosis klasik kumpulan ini adalah sindrom Randu-Osler. Ini adalah penyimpangan yang jarang berlaku, yang disebabkan oleh pelanggaran pembentukan lapisan otot dinding vaskular.

Pendarahan kecil yang besar berlaku di seluruh badan. Secara luaran, mereka kelihatan seperti nodul merah kecil yang menonjol di atas permukaan dermis, lebam pada kulit tanpa sebab, lebam kecil.

Penyakit ini menemani seseorang sepanjang hayat. Sebagai peraturan, kapal kecil, kapilari menderita. Kerana pendarahan besar-besaran, komplikasi berbahaya tidak berlaku.

Patologi dipenuhi terutamanya dengan kecacatan kosmetik. Terapi dapat mengurangkan aktiviti penyakit dan sebahagiannya menguatkan saluran.

Masih ada sebab untuk pembentukan lebam pada badan. Perkara lain ialah mereka tidak dapat dikesan sendiri. Anda perlu pergi ke temujanji doktor untuk menilai keadaan badan dari perspektif yang berbeza.

Prosesnya mungkin tidak cepat. Dari seminggu hingga beberapa bulan pemerhatian dinamik.

Pemeriksaan yang diperlukan

Diagnosis dijalankan di bawah pengawasan ahli hematologi, pakar bedah vaskular. Sekiranya perlu, pakar lain terlibat..

Senarai contoh acara:

  • Soal siasat pesakit. Untuk memahami apa rungutan seseorang dan membuat gambaran klinikal yang lengkap. Bergantung pada ini, doktor bergerak.
  • Pengambilan sejarah. Patologi masa lalu, gaya hidup, sejarah keturunan dan lain-lain.
  • Ujian darah. Analisis umum, koagulogram (ujian pembekuan), penilaian petunjuk lain. Penting untuk mengesan penyimpangan dalam komposisi, ciri fizikal dan kimia. Ini adalah salah satu tinjauan utama..
  • Ultrasound saluran darah. Sekiranya perlu, kaedah visualisasi lain. Untuk mempertimbangkan ciri anatomi rangkaian kapilari, urat dan arteri.

Sebagai sebahagian daripada diagnosis lanjutan, perundingan endokrinologi ditunjukkan. Faktor-faktor perkembangan pembekuan yang tidak mencukupi atau masalah lain dengan sistem peredaran darah boleh menjadi hormon.

Adalah perlu untuk memeriksa tahap zat tertentu badan. Pemeriksaan komprehensif menyediakan asas asas untuk menetapkan terapi dan menilai lebih lanjut mengenai dinamika proses patologi.

Kaedah rawatan

Kaedah pembetulan bergantung kepada penyebab gangguan dan penampilan lebam. Keperluan datang dari masalah ini.

PenyakitRawatan
Patologi keturunan seperti sindrom Randu-Osler.Tidak diubati. Ubat yang diresepkan untuk mengatasi lebam (Heparin secara topikal dalam jumlah kecil), penyembuhan luka (Solcoseryl dan lain-lain). Dan demikian menurut keterangan.
Skurvi.Memerlukan Vitamin C atau penyerapan yang lebih baik.
Patologi kongenital.Umumnya tidak dikenakan rawatan. Dengan tahap kejayaan yang berbeza-beza, mereka berjaya mengatasi gejala tersebut. Tetapi banyak pesakit terhad dalam hidup atau jangka masa mereka minimum..
Purpura.Menganggap penghapusan glukokortikoid. Kemudian semuanya kembali normal dengan sendirinya.
Vaskulitis.Glukokortikoid diresepkan, jika perlu, sulfasalazine, sitostatics untuk mengurangkan intensiti tindak balas imun. Bentuk berjangkit memerlukan antibiotik.
Kekurangan faktor pembekuan.Pemindahan darah, tetapi ini adalah ukuran simptomatik. Jangan menolong secara radikal.
Trombositopati.Ia melibatkan penggunaan ubat hemostatik, steroid. Dalam kes yang teruk, penyingkiran limpa ditunjukkan. Nama ubat ditentukan oleh doktor.
Kesan ubat-ubatan.Anggap meninggalkan mereka.

Matlamat terapi tidak tercapai dengan segera. Diperlukan pemilihan kursus.

Kemungkinan komplikasi

Akibat utamanya adalah pendarahan besar-besaran di mana-mana lokasi. Berpotensi membawa maut.

Lebam pada badan tanpa sebab pada wanita dan lelaki adalah definisi yang tidak betul. Selalu ada faktor provokator.

Pencarian pelakunya mesti dikendalikan oleh sekurang-kurangnya ahli hematologi. Tanpa inisiatif.

Dengan pengesanan masalah yang tepat pada masanya, mungkin untuk membetulkannya dalam kebanyakan kes, menyingkirkan "sedikit darah" dalam arti harfiah dan kembali normal.

Senarai literatur yang digunakan dalam penyediaan bahan:

    Garis panduan klinikal persekutuan untuk diagnosis dan rawatan vaskulitis sistemik Persekutuan Rusia (Rusia).

Panduan Penyakit MedElement. Telangiectasia hemoragik keturunan.

  • Jurnal Rusia Hematologi Pediatrik dan Onkologi. I.A. Demina, M.A. Kumskova, M.A. Panteleev. Trombositopati.
  • Kumskova M.A., Zozulya N.I., Kopylov K.G. Cadangan klinikal untuk diagnosis dan rawatan trombositopati.
  • Persatuan Hematologi Nasional. Zozulya N.I., Svirin P.V..
    DIAGNOSTIK DAN RAWATAN HEMOPHILIA. Cadangan klinikal.
  • Lebam

    Maklumat am

    Lebam pada badan seseorang muncul kerana pelbagai sebab. Ramai orang cenderung percaya bahawa lebam dan hematoma adalah satu dan fenomena yang sama. Tetapi pada hakikatnya terdapat perbezaan tertentu. Lebam muncul akibat kerosakan pada kapilari, dan hematoma adalah pendarahan dalaman, iaitu fenomena yang lebih berbahaya bagi manusia.

    Bagaimana lebam berlaku??

    Di dalam tubuh manusia, peredaran darah berlaku di saluran besar dan kapilari kecil, yang terletak hampir di bawah kulit. Kerana trauma, kulit mungkin tetap utuh, tetapi kapilari pecah di bawahnya. Kemunculan lebam adalah akibat pendarahan dari kapilari yang rosak. Kemudian, apabila ia hilang, lebam berubah warnanya, kerana enzim bertindak di atasnya..

    Lebam pada badan boleh berlaku akibat kecederaan serius, dan juga selepas lebam ringan. Sebilangan orang sering lebam di badan, yang kadang-kadang muncul tanpa sebab yang jelas. Lebam sering muncul sebagai gejala penyakit tertentu. Sekiranya penampilan lebam tanpa sebab menyebabkan kebimbangan, maka doktor harus mengetahui mengapa lebam sering muncul di badan.

    Pakar menentukan tahap lebam yang berbeza. Pada tahap pertama kecederaan, kulitnya sedikit rosak, orang itu berasa sedikit sakit, dan lebam hilang selama beberapa hari. Pada tahap kecederaan yang kedua, seseorang bukan sahaja mengalami lebam cetek, tetapi juga kerosakan otot. Akibatnya, hematoma dan pembengkakan diperhatikan. Tahap kekejangan ketiga menyebabkan kerosakan pada otot, tendon, dislokasi boleh berlaku. Lebam kepala darjah tiga boleh menjadi sangat berbahaya. Tahap kecederaan yang paling serius adalah yang keempat. Dalam kes ini, bahagian badan yang rosak sepenuhnya boleh kehilangan fungsinya..

    Mengapa lebam muncul??

    Sebab mengapa lebam muncul di badan boleh menjadi faktor yang berbeza. Penyebab lebam biasa adalah kerosakan pada kapilari yang terletak di bawah kulit.

    Selalunya, lebam muncul di badan kerana lebam dan kecederaan. Lebam yang kelihatan pada kulit dalam kes ini dapat dilihat dengan jelas, mudah dilihat walaupun di foto. Lebam pada badan tanpa sebab muncul kerana perubahan kulit yang berkaitan dengan usia. Secara beransur-ansur, penuaan tisu penghubung berlaku di dalam badan, yang memastikan keanjalan dinding kapal. Akibatnya, kapilari yang kehilangan keanjalannya sangat mudah rosak, dan lebam muncul walaupun menyentuh badan pakaian. Faktor lain yang mungkin menjadi jawapan kepada persoalan mengapa lebam muncul adalah kekurangan estrogen di dalam badan. Sebagai peraturan, masalah ini relevan untuk wanita yang telah memasuki masa jeda haid. Juga, kesan lebam secara tiba-tiba dapat memprovokasi pengambilan aspirin secara berkala untuk menipis darah untuk mengelakkan strok dan serangan jantung..

    Sekiranya seseorang cepat memar tanpa sebab, pertama sekali, dia mesti ingat sama ada kecederaan atau lebam berlaku, yang dia lupakan. Pada orang yang mempunyai kulit yang cerah, lebam di tangan dan bahagian badan yang lain lebih ketara. Orang-orang ini sering mengalami lebam di mata mereka..

    Walaupun begitu, jika jawapan kepada persoalan mengapa lebam muncul masih belum dijumpai, maka lebih baik seseorang berjumpa doktor. Kadang-kadang lebam di lutut, punggung dan di tempat lain jatuh kerana kekurangan vitamin C. Kekurangan vitamin ini menyebabkan gangguan sintesis kolagen, yang pada gilirannya, menimbulkan peningkatan kerapuhan saluran darah.

    Walau bagaimanapun, dalam beberapa kes, penampilan lebam masih boleh dikaitkan dengan penyakit yang agak serius. Sebagai contoh, penampilan lebam pada badan adalah ciri vaskulitis hemoragik, semasa perkembangan di mana sistem kekebalan tubuh menghasilkan antibodi yang memusnahkan saluran darah.

    Lebam pada kaki kadang-kadang muncul pada orang yang mengalami urat varikos. Kemunculan lebam pada kaki disertai dengan kemunculan grid kapilari di sebelahnya. Mengapa lebam muncul di kaki dengan urat varikos, dan bagaimana menyingkirkan fenomena ini, akan memberitahu doktor yang menetapkan rawatan untuk vena varikos.

    Sekiranya lebam muncul di kaki tanpa sebab, dan pada masa yang sama mereka tidak hilang untuk waktu yang lama, maka diperlukan nasihat doktor. Hanya setelah pemeriksaan menyeluruh anda dapat mengetahui dengan tepat di mana lebam muncul di kaki.

    Lebam di bawah kuku muncul akibat kerosakan pada piring kuku akibat kecederaan dan cubitan. Lebam di kuku kaki mungkin muncul kerana memakai kasut yang sangat ketat dan tidak selesa. Oleh kerana tekanan kasut seperti itu berterusan, lebam juga berlaku tepat di hujung jari kaki.

    Lebam di tangan muncul dengan beberapa penyakit. Kemunculan lebam seperti itu boleh dikaitkan dengan urat varikos, pelanggaran pembekuan darah. Sekiranya lebam muncul di lengan, maka ini mungkin disebabkan oleh kerapuhan kapal. Walau bagaimanapun, ada kemungkinan lebam di tangan atau jari muncul kerana kecederaan yang tidak diingat oleh seseorang. Lebam pada urat sering muncul selepas prosedur perubatan yang melibatkan penembusan urat.

    Beg dan lebam di bawah mata sama ada disebabkan oleh masalah pada kulit, atau menunjukkan masalah kesihatan yang lain. Walau bagaimanapun, sebarang ubat untuk lebam di bawah mata dapat digunakan hanya jika alasan penampilannya telah ditentukan dengan tepat.

    Tidak diragukan lagi jawaban untuk pertanyaan mengapa terdapat lebam di kawasan mata, sekiranya seseorang mengalami lebam parah. Selepas pukulan, lebam muncul selepas beberapa jam. Menghilangkan lebam di bawah mata dengan cepat dalam beberapa kes, ubat-ubatan rakyat membantu. Dianjurkan agar segera setelah cedera, oleskan sejuk ke tempat terkena untuk mengelakkan pendarahan yang meluas. Kompres sedemikian mesti dipegang selama 10 minit, selepas itu beberapa kali ulangi prosedur setiap 2 jam. Lebam di bawah mata dari pukulan akan membantu menghilangkan penggunaan ubat-ubatan tertentu dengan cepat. Salap ini adalah Troxevasin, Lyoton, Lifeguard, dan ubat tempatan lain yang membantu menyelesaikan lebam. Cara menghilangkan lebam dari pukulan, jika kerosakannya sangat kuat, doktor akan memberitahu.

    Lebam di bawah mata kanak-kanak dan orang dewasa sering kali disebabkan oleh susunan saluran darah yang khusus. Mereka sangat dekat dengan lapisan atas kulit, yang menimbulkan kesan lebam di bawah mata. Dalam kes ini, rawatan tidak akan membawa hasil yang diinginkan. Kadang-kadang lebam adalah hasil perubahan pigmentasi kulit. Apa yang perlu dilakukan dalam kes ini, pakar kosmetik akan memberitahu. Sebagai peraturan, hasil yang ketara dapat diperoleh setelah penggunaan krim pemutih yang berpanjangan..

    Sekiranya seseorang mengalami lebam di wajahnya tanpa alasan, dan rawatan dengan kaedah improvisasi tidak memungkinkan dia ditarik balik, anda pasti harus berjumpa pakar. Bagaimanapun, lebam seperti itu boleh menjadi bukti masalah dengan aktiviti jantung, ginjal dan organ lain. Dalam kes ini, pesakit tidak boleh terganggu dengan cara merawat lebam di wajah, tetapi bagaimana menyembuhkan penyebab gejala ini.

    Dalam beberapa kes, lebam di bawah mata adalah penyebab diet jangka panjang. Terutama sering, lebam dengan diet yang buruk muncul pada wanita paruh baya. Juga, lebam di bawah mata sering kali disebabkan oleh gaya hidup yang tidak sihat. Cara mengurangkan lebam seperti itu, jawapannya mudah: anda mesti mempertimbangkan semula tabiat anda dan meninggalkan ketagihan. Berapa banyak lebam setelah pembetulan tabiat adalah soalan individu. Tetapi kadang-kadang perubahan positif dapat dilihat hanya setelah beberapa minggu.

    Ibu bapa sering diganggu oleh lebam pada anak, tanpa sebab muncul di kawasan tubuh yang berlainan. Lebam di bawah mata kanak-kanak sering menunjukkan perkembangan pelbagai penyakit. Dengan perkembangan proses patologi, penipisan kulit berlaku, akibatnya saluran darah dapat dilihat. Sekiranya terdapat gejala seperti itu, penting untuk menentukan apa sebenarnya penyebabnya. Terutama kenyataan bahawa lebam tidak hilang untuk waktu yang lama dan pada masa yang sama kebiruan menjadi lebih ketara setiap hari.

    Lebam di bawah mata kanak-kanak sering muncul walaupun bayi mengalami tekanan yang terlalu banyak dan akibatnya dia mengalami tahap keletihan yang tinggi. Dalam kes ini, mod hari yang betul, aktiviti luar, berjalan kaki yang kerap akan membantu. Anemia kekurangan zat besi adalah keadaan berbahaya yang lain, salah satunya adalah lingkaran hitam di bawah mata. Cara mengubati anemia hanya dapat ditentukan setelah dilakukan analisis.

    Walau bagaimanapun, jangan lupa faktor lain yang mempengaruhi penampilan lebam pada bayi. Pertama sekali, ini adalah kecenderungan genetik. Sekiranya ibu bapa kanak-kanak mempunyai kulit yang sangat nipis dan sensitif terhadap pengaruh luaran, maka lebam pada badan anak kadang-kadang boleh muncul walaupun dari strok yang lemah. Sekiranya bayi selalu mengalami banyak lebam, maka dalam hal ini bukan persoalan bagaimana mengotorkan tempat lebam, tetapi pengukuhan umum badan. Pemakanan yang betul penting, pengambilan kompleks vitamin secara berkala.

    Namun demikian, ibu bapa harus memahami bahawa kanak-kanak itu mengalami lebam di kaki dan bahagian badan yang lain kerana pergerakannya. Sekiranya lebam kecil, ia akan hilang selepas beberapa saat tanpa rawatan. Sekiranya lebam besar kerana lebam muncul di tempat yang ketara - misalnya, di dahi anak, anda boleh menggunakan salap yang membantu lebam hilang sehingga lebam itu hilang dengan lebih cepat.

    Cara menghilangkan lebam?

    Lebam yang muncul pada seseorang akibat lebam biasa biasanya hilang sendiri selepas beberapa ketika. Sebagai peraturan, seseorang paling sering berminat dengan berapa lama lebam tidak berlalu, dan apa yang harus dilakukan untuk membuat lebam hilang. Menurut para pakar, lebam biasa yang muncul setelah lebam hilang selama beberapa minggu. Kadang-kadang, dengan lebam teruk, kulit menjadi bersih sepenuhnya setelah kira-kira sebulan. Dalam beberapa kes, setelah beberapa hari, seseorang mula risau mengapa terdapat kesan lebam. Tetapi lebam tidak dapat hilang dalam beberapa hari. Warna lebam secara beransur-ansur berubah dari kebiruan menjadi ungu, dan kemudian menjadi kehijauan.

    Berapa banyak lebam bergantung pada lokasi sebenarnya. Semakin rendah lebam pada badan, semakin lama ia akan terasa. Akibatnya, lebam di wajah hilang setelah kira-kira seminggu, tetapi kadang-kadang lebam tidak melepasi kaki orang itu untuk jangka masa yang agak lama. Penjelasannya mudah: tekanan darah di pembuluh yang terletak di kaki lebih besar, oleh itu, lebam di tempat ini akan lebih ketara.

    Seberapa cepat lebam sering hilang bergantung pada seberapa baik pertolongan cemas diberikan. Untuk melepasi lebam yang cepat muncul akibat benturan akibat kecederaan, anda harus segera meletakkan ais atau pad pemanasan sejuk ke tempat di mana pukulan itu berlaku sejurus selepas lebam. Ini bukan sahaja dapat mengurangkan ukuran lebam yang dihasilkan, tetapi juga menghilangkan rasa sakit.

    Sekiranya lebam jatuh pada anggota badan, maka kawasan yang terjejas harus dibalut dengan pembalut elastik, dengan mempertimbangkan, pertama-tama, fakta mengapa lebam terbentuk. Faktanya ialah dengan tekanan pada sendi yang patah, kebocoran darah dapat dicegah. Oleh itu, lebam tidak akan terlalu besar. Apa yang perlu dilakukan seterusnya bergantung pada betapa teruknya lebam itu. Untuk kecederaan sederhana dan apabila lebam sudah terbentuk, anda boleh menggunakan haba. Dengan bantuan kompres hangat, saluran darah dapat diperluas, yang menyumbang kepada peningkatan sel-sel cairan dan darah yang lebih intensif. Namun, berapa lama lebam bergantung terutamanya pada intensiti kecederaan dan kekuatan lebam..

    Sekiranya seseorang sentiasa bimbang akan lebam yang muncul, maka doktor dapat menjawab persoalan mengapa lebam tidak hilang untuk waktu yang lama. Anda perlu berjumpa doktor sekiranya pesakit berminat mengapa lebam dan bengkak muncul tanpa sebab..

    Krim atau salap yang mengandung vitamin K akan membantu mempercepat proses hilangnya lebam biasa, yang muncul akibat lebam. Ubat semacam itu akan membantu menyembuhkan lebam dari kesan pada mata, lengan dan bahagian tubuh yang lain. Gosokkan dana tersebut ke tempat lebam yang terbentuk selepas kesannya, anda memerlukan sekurang-kurangnya dua kali sehari. Persediaan ekstrak Arsenik dapat menghilangkan lebam lebih cepat setelah terkena hentaman. Namun, ia hanya boleh digunakan jika tidak ada lecet atau luka pada kulit..

    Untuk menguatkan sistem kekebalan tubuh dan mencegah munculnya lebam besar, disarankan untuk mengambil makanan yang mengandungi sejumlah besar vitamin C, yang mengaktifkan pengeluaran kolagen dalam tubuh.

    Apa maksud lebam pada badan??

    Lebam yang muncul secara rawak pada badan biasanya tidak menimbulkan kegelisahan. Jumlahnya dapat dikurangkan dengan mengikuti diet: sama ada anda mendapat cukup vitamin dengan makanan. Tetapi jika terdapat gejala lain yang tidak biasa bersama dengan lebam, ini menandakan penyakit.

    Senaman yang kuat

    Selepas melakukan senaman yang sengit, bukan sahaja sakit otot tetap ada. Beban yang besar memberikan ketegangan yang kuat pada otot, dari mana ia rosak. Pada akhirnya, semuanya berlaku pada pecahnya tisu dan saluran darah. Oleh itu, jika anda terlalu banyak bekerja di gimnasium, darah terkumpul di bawah kulit, membentuk lebam pada badan tanpa lebam.

    Ubat-ubatan

    Beberapa ubat mempengaruhi pembekuan darah. Ini termasuk: antikoagulan (pengencer darah) dan ubat penahan sakit di kaunter (aspirin, ibuprofen, naproxen). Apabila darah menjadi lebih cair, ia tetap berada di bawah kulit dalam jumlah besar dan menyebabkan lebam.

    Kesan sampingan ubat lain mungkin berlaku, ia ditetapkan dalam arahan. Hati-hati: mungkin ada keperluan untuk menukar ubat.

    Kekurangan nutrien

    Vitamin C, K dan zat besi mempunyai kesan pada proses pembentukan darah. Mereka menyumbang kepada pembentukan sel darah merah, menjaga kekebalan tubuh, metabolisme oksigen dan menurunkan kolesterol. Oleh itu, kekurangan mereka menimbulkan kemunculan lebam pada badan tanpa kecederaan.

    Perhatikan gejala bersama.

    Lebam pada badan tanpa sebab pada wanita

    Apabila lebam, lebam dikenakan ke permukaan tubuh, kulit membawa tekanan, pendarahan dengan bentuk hematoma di dalam, lebih dikenali sebagai lebam. Di tempat kecederaan, saluran darah pecah, darah mengalir di bawah kulit dengan penyebaran lebih lanjut di sekitar tisu lembut yang mengelilingi kawasan yang rosak. Bahan yang disebut hemoglobin, yang merupakan bahagian darah, mempengaruhi warna lebam. Pada mulanya, mereka semua berubah menjadi merah gelap, berubah warna dari masa ke masa. Produk degradasi hemoglobin mempengaruhi pewarnaan. Ini mengenai biliverdin dan bilirubin. Dipercayai bahawa tekanan pada kapal bergantung pada lokasi lebam, jika terletak di bahagian bawah badan, hematoma akan memerlukan lebih banyak masa untuk penyembuhan. Fakta di atas mengesahkan bahawa hematoma yang terbentuk akibat kecederaan adalah fenomena semula jadi. Tetapi lebam pada tubuh tanpa sebab pada wanita adalah fenomena yang agak berbahaya, yang menunjukkan bahawa badan tidak dalam keadaan baik dan anda harus mendaftar ke doktor yang berkelayakan untuk mendapatkan nasihat.

    Kemungkinan penyebab lebam pada badan pada wanita

    Tidak dapat dinafikan bahawa penyakit yang teruk menimbulkan lebam. Khususnya, kita boleh bercakap mengenai:

    • Vaskulitis.
    • Urat varikos.
    • Gangguan aliran darah.
    • Penurunan keanjalan dinding vaskular.
    • Pembekuan darah.
    • Kekurangan platelet.

    Mereka memprovokasi penurunan kelikatan darah, pendarahan berkembang, hasilnya adalah penampilan hematoma.
    Selalunya, reaksi negatif seperti ini berlaku pada pesakit yang mengambil Aspirin atau Cavinton. Apabila anda menyedari bahawa lebam selalu muncul, tetapi tidak ada lebam, maka perlu untuk meninggalkan ubat ini, jika tidak, pendarahan dalaman yang serius mungkin bermula.
    Kekurangan vitamin juga boleh mempengaruhi penampilan lebam tanpa sebab pada badan. Sekiranya badan kekurangan vitamin C, K, P, ia akan memberi kesan negatif kepada saluran, mereka menjadi lebih rapuh.
    Sekiranya lebam kerap muncul, anda mesti berjumpa pakar hematologi profesional yang dapat menentukan penyebab patologi dan menetapkan rawatan yang diperlukan..

    Lebam di kaki wanita

    Bencana seperti ini boleh berlaku pada wanita yang berumur berbeza. Gadis muda paling risau, kerana mereka tidak diberi kesempatan untuk memakai pakaian ketat badan dan memakai skirt pendek. Jawapannya ada di dalam badan. Lebam boleh menandakan perkembangan penyakit berbahaya, mereka tidak dapat diabaikan. Mungkin kekurangan vitamin - hypovitaminosis, yang berkembang selepas musim sejuk, ketika tubuh sangat lemah. Sekiranya seseorang mempunyai penyakit darah genetik, hematoma juga dapat muncul tanpa diduga, tanpa alasan yang jelas. tetapi penyakit seperti itu didiagnosis pada usia dini dan orang lebih memperhatikan keadaannya.
    Apabila tidak ada cukup kobalt, selenium atau kalsium dalam darah, ini juga menimbulkan masalah pada saluran darah, mereka kehilangan keanjalan dan kekuatannya.

    Lebam di tangan wanita

    Lebam di tangan dalam kebanyakan kes muncul selepas kecederaan kulit. Tetapi jika tidak ada alasan yang jelas, ini sudah menjadi perhatian, kerana mereka menunjukkan bahawa patologi serius berkembang di dalam badan. Sekiranya tidak ada kecederaan, mungkin penyebab lebam adalah:

    1. Vaskulitis hemoragik. Penyakit ini dicirikan oleh perkembangan keradangan, yang mempengaruhi saluran terkecil di bawah kulit. Pecah kapilari berlaku, darah memasuki tisu subkutan dan lebam muncul di tangan.
    2. Kekurangan vitamin C. Vitamin ini adalah salah satu yang utama dalam tubuh, yang mengambil bahagian dalam proses peredaran darah. Ini bergantung pada bagaimana kapilari itu meresap. Sekiranya terdapat terlalu sedikit di dalam badan, ini menyebabkan pendarahan dalaman, yang mengakibatkan lebam. Perhatikan gusi anda - jika mereka berdarah, maka tubuh merasakan kekurangan vitamin C.

    Lebam pada kelopak mata pada wanita

    Sekiranya hematoma tanpa sebab berlaku di zon kelopak mata, ini adalah amaran isyarat berbahaya mengenai kehadiran penyakit yang kompleks. Mengapa lebam boleh muncul di kelopak mata?

    • Tisu telah kehilangan keanjalannya. Dengan bertambahnya usia, kulit menjadi kurang tegang dan kenyal. Kapal juga menjadi lebih lemah. Dalam beberapa kes, lebam juga boleh berlaku dari sentuhan anda sendiri (jika anda dengan teliti mengelap wajah anda dengan tuala atau menggosok mata dengan tajam).
    • Kerana gangguan hormon. Sebab ini dianggap paling biasa jika hematoma tidak muncul akibat kecederaan atau kecederaan. Perubahan hormon terutamanya mempengaruhi wanita. Lebam berlaku jika terdapat terlalu sedikit estrogen di dalam badan. Kekurangannya diperhatikan semasa menopaus, menimbulkan kekurangan dan beberapa ubat hormon.
    • Perkembangan penyakit onkologi. Kanser darah termasuk kemungkinan penyebab hematoma pada kelopak mata, kerana komposisi darah berubah dengan ketara, sebilangan kecil platelet membuat darah cair, lebam dapat muncul.
    • Kerana beberapa ubat. Selalunya ia kelihatan tepat pada kelopak mata, kerana kulit dibezakan oleh kelembutan dan kepekaan. Kita bercakap mengenai antidepresan, analgesik, pengencer darah, ubat-ubatan dengan kandungan zat besi yang tinggi. Kemungkinan besar, mereka harus ditinggalkan dari penggunaan lebih lanjut, kerana ada bahaya bukan hanya pendarahan luaran, tetapi juga pendarahan dalaman, yang mengancam nyawa.

    Lebam pada perut pada wanita

    Pembentukan hematoma pada perut bukanlah fenomena yang menyenangkan, ia mesti diberikan rawatan.

    Hematoma - pembentukan darah di dalam tisu lembut atau di bawah kulit, yang menyebabkan pecahnya saluran terkecil. Darah tidak dapat meninggalkan ruang dalam dan berkumpul di rongga perut, berhampiran organ, atau di dalamnya. Apabila beberapa kapilari rosak, lebam akan menjadi kecil, dan dengan kecederaan arteri dan vena terdapat ancaman yang besar terhadap kehidupan, kerana seseorang dapat kehilangan sejumlah besar darah. Dalam kes ini, banyak lebam mungkin muncul. Selain itu, jika anda tidak meminta pertolongan, pembentukan darah akan mulai meremas bahagian dalamnya, sehingga mereka tidak dapat menjalankan fungsinya sepenuhnya.

    Lebam di lutut wanita

    Sekiranya anda melihat lebam tanpa sebab di kawasan lutut, tinjau diet anda, tolak diet yang ketat. Ingatlah jika anda baru-baru ini menjalani intervensi pembedahan besar, dan ubat apa yang anda ambil. Hematoma yang lebih besar mungkin muncul kerana gangguan fungsi hati. Hepatitis pelbagai jenis, kecederaan organ dalaman, keracunan akut menyebabkan kerosakan dalam kerjanya.
    Jangan lupa tentang penyakit kaki yang biasa - urat varikos. Lebam tidak selalu berlaku, tetapi anda masih harus berjumpa doktor untuk mendapatkan nasihat.
    Pastikan anda berjumpa doktor untuk mendapatkan diagnosis awal. Mereka akan diberikan ujian darah, koagulogram, setelah itu keputusan akan dibuat untuk merujuk kepada pakar dengan profil yang lebih sempit.

    Pentadbiran portal dengan tegas tidak mengesyorkan rawatan diri dan, pada gejala pertama penyakit ini, menasihatkan anda berjumpa doktor. Portal kami mengandungi doktor pakar terbaik, yang boleh anda buat janji temu dalam talian atau melalui telefon. Anda boleh memilih sendiri doktor yang sesuai atau kami akan memilihnya untuk anda secara percuma. Juga, hanya apabila anda membuat rakaman melalui kami, harga konsultasi akan lebih rendah daripada di klinik itu sendiri. Ini adalah hadiah kecil untuk pengunjung kami. sihat!

    Mengapa ada lebam tanpa sebab, dan bila anda perlu membunyikan penggera

    Noda, lebam tidak terbentuk di badan tanpa sebab. Penyebab lebam adalah banyak - dari kecederaan yang tidak berbahaya hingga penyakit serius. Masalah seperti itu tidak dapat diabaikan sehingga tidak terlepas dari perkembangan patologi. Sekiranya lebam kerap muncul dan tanpa sebab yang jelas, ini adalah kesempatan untuk berjumpa pakar. Anda boleh mengesan sendiri fenomena tersebut.

    Lebam tanpa sebab

    Pecahnya kapilari di bawah kulit menyebabkan pembentukan bintik merah di tempat lebam atau kejutan. Darah yang mengalir ini memasuki tisu lembut, hematoma atau lebam muncul. Pada mulanya hampir tidak dapat dilihat, tetapi akhirnya menjadi coklat kemerahan, dan kemudian biru-hitam. Biasanya, selepas 2-3 minggu, lebam berubah menjadi kuning dan hilang sepenuhnya..

    Fenomena ini dianggap sebagai tindak balas standard badan terhadap lebam atau kecederaan. Kawasan lebam boleh membengkak, menyebabkan kesakitan. Risiko jangkitan dengan hematoma adalah minimum kerana tidak ada kerosakan pada kulit.

    Sekiranya anda segera mengalami lebam, darah akan membeku dengan cepat, dan tidak akan ada trauma pada badan.

    Tempat pendidikan

    Hematoma sering muncul di lengan atau kaki, kerana kebolehcapaian bahagian-bahagian badan ini untuk bersentuhan dengan objek di sekitarnya. Lebam juga boleh terbentuk di kepala, bawah mata, paha, punggung, atau perut..

    Hematoma berbeza dari segi ukuran. Sekiranya kapilari rosak, lebam akan kecil. Pelanggaran integriti arteri membawa kepada pembentukan hematoma berdenyut yang besar.

    Boleh lebam muncul tanpa sebab

    Lebam kadang-kadang disebabkan oleh faktor-faktor yang seseorang tidak perhatikan atau tidak tahu mengenainya. Lebam boleh muncul sendiri ketika seseorang sedang tidur dan tidak mengawal tindakannya. Putaran badan yang tidak berjaya dalam mimpi boleh menyebabkan lebam di kepala atau tisu lembut - hematoma terbentuk. Apabila bergerak dengan cepat, koordinasi terganggu, mikrotrauma akibat kesan pada perabot atau objek lain berlaku.

    Ada orang di mana, sejak lahir, kulit sensitif dan hematoma muncul walaupun dari sedikit sentuhan jari. Dalam kes seperti itu, tidak ada yang dapat dilakukan, hanya cuba mengawal pergerakan anda.

    Mengapa lebam muncul?

    Sebab semula jadi:

    • kesan cahaya matahari pada kulit;
    • penuaan badan;
    • aktiviti fizikal yang berlebihan;
    • kekurangan zat makanan.

    Sifat perubatan fenomena:

    • alahan;
    • kegagalan hormon;
    • penyakit darah;
    • rawatan onkologi;
    • kekurangan vitamin atau mineral.

    Sebab semula jadi

    Faktor dalaman dan luaran menyebabkan kerosakan pada tisu penghubung. Ia melindungi dari kecederaan saluran darah yang pecah ketika bersentuhan dengan objek atau secara bebas.

    Penuaan badan

    Pada orang tua, bintik-bintik biru pada kaki atau lengan sering kelihatan. Dengan bertambahnya usia, sistem peredaran darah tidak berfungsi dengan baik, kapilari menjadi rapuh dan rapuh, dan kulit menjadi nipis. Ia tidak dapat melindungi saluran darah dari kerosakan dengan berkesan, jadi lebam muncul walaupun dengan tekanan ringan atau pukulan kecil.

    Penuaan memprovokasi penurunan pengeluaran kolagen. Ini adalah protein yang memberikan kekuatan dinding vaskular, keanjalan kulit. Fenomena tersebut juga membawa kepada pembentukan hematoma pada batang atau anggota badan.

    Pendedahan cahaya matahari

    Lebam di badan tanpa sebab muncul dan mereka yang suka berjemur. Paparan sinar matahari yang kerap dan berpanjangan akan mengeringkan kulit. Ia kehilangan lapisan lemak, yang berfungsi sebagai penghalang pelindung saluran darah. Keadaan ini bertambah buruk dengan penggunaan alkohol dan penggunaan ubat-ubatan yang menipiskan darah.

    Kekurangan zat makanan

    Kesalahan dalam diet sering menyebabkan lebam tanpa sebab. Ini mungkin jika menu mengandungi bahan berikut:

    Mineral - kekurangan zat besi dan zink menyumbang kepada fakta bahawa hematoma sembuh untuk waktu yang lama, muncul di badan tanpa sebab yang jelas. Makan lebih banyak makanan laut, epal hijau dan daging lembu untuk menghilangkan masalah.

    Bioflavonoid - kecenderungan memar tanpa sebab disebabkan oleh kekurangan catechin, rutin, citrine dan quercetin. Bahan yang diperlukan dapat diperoleh dari makanan - buah sitrus, bit, pisang.

    Aktiviti fizikal yang tinggi

    Sekiranya lebam di kaki muncul dengan sendirinya, mungkin lebih baik melakukan senaman angkat beban lebih kurang. Aktiviti fizikal yang tinggi menyebabkan peningkatan tekanan pada seluruh badan. Integriti saluran darah rosak, ia meletus dari usaha yang berlebihan.

    Kes seperti ini memerlukan tinjauan jadual dan intensiti latihan, peralihan ke aktiviti fizikal yang lebih mudah.

    Faktor perubatan

    Lebam boleh muncul sebagai gejala masalah kesihatan - dari kekurangan vitamin hingga kemungkinan mengembangkan tumor barah. Semuanya bergantung pada tanda-tanda yang menyertai pembentukan hematoma. Lebam pada kaki - lutut, paha, atau kaki bawah - menunjukkan diabetes atau vena varikos.

    Hematoma ringan menunjukkan masalah hati atau buah pinggang.

    Avitaminosis

    Lebam tanpa kecederaan menunjukkan kekurangan zat yang penting untuk kehidupan. Kekurangan vitamin memberi kesan negatif terhadap kerja semua sistem dan organ. Bahan apa yang mungkin hilang dan akibatnya:

    • Vitamin C - kekurangan asid askorbik menyebabkan kerapuhan saluran darah. Hematoma muncul di kaki atau lengan, disertai dengan pengelupasan kulit, mengantuk, keletihan berterusan dan selsema yang kerap.
    • Vitamin K - bertanggungjawab untuk pembekuan darah yang normal. Selain hematoma, mimisan yang kerap diperhatikan atau luka sembuh dengan teruk.
    • Vitamin B12 dan P - yang pertama bertanggungjawab untuk pengeluaran sel darah, yang kedua - untuk pengeluaran kolagen. Lebam muncul dengan pedih ulu hati, cirit-birit, kepekaan kulit terhadap cahaya matahari atau kosmetik.

    Anemia

    Besi diperlukan untuk aktiviti dan mobiliti manusia. Kekurangan vitamin A menyebabkan penipisan dinding saluran darah, kerosakan pada lapisan subkutan walaupun dari pendedahan yang lemah. Semua ini menyebabkan penurunan hemoglobin, kemunculan lebam. Mereka berbeza dengan yang biasa dalam warna merah, lebih seperti lebam.

    Anemia disertai oleh kelesuan dan apatis, keguguran rambut, kuku rapuh, masalah pernafasan atau kekejangan otot.

    Kemoterapi dipindahkan

    Sekiranya seseorang mengalami lebam tanpa sebab hampir setiap hari, kelenjar getah bening meningkat, berat badan menurun dan kulit menjadi pucat - terdapat risiko onkologi yang besar. Masalah serupa timbul apabila barah telah didiagnosis dan seseorang menjalani kemoterapi..

    Alahan

    Ketidak toleransi terhadap makanan atau ubat tertentu juga menyebabkan lebam yang tidak masuk akal. Ini disebabkan oleh fakta bahawa zat menyebabkan tindak balas imun tubuh dalam bentuk antibodi. Lebam boleh muncul pada kulit setelah gigitan serangga atau bersentuhan dengan produk pembersih rumah tangga..

    Beberapa ubat dianggap menyebabkan hematoma:

    • pengencer darah (Warfarin atau Heparin);
    • steroid;
    • ubat penahan sakit;
    • ubat asma;
    • antidepresan.

    Pengambilan minyak ikan dan bawang putih secara berlebihan dalam keadaan tertentu mencairkan darah. Akibatnya, hematoma cahaya muncul di badan. Fenomena serupa diperhatikan dengan lebihan suplemen herba, misalnya ginko biloba.

    Penyakit darah

    • Hemofilia adalah pelanggaran pembekuan, yang dimanifestasikan oleh ketidakupayaan tubuh untuk menghasilkan jumlah platelet yang mencukupi. Patologi menyebabkan pendarahan yang kerap. Mereka menyebabkan noda.
    • Leukemia adalah barah darah. Kerosakan pada tisu sumsum tulang memprovokasi pertumbuhan sel darah putih yang cepat. Ini membantu menyebabkan lebam pada kulit tanpa sebab..
    • Penyakit Von Willebrand adalah patologi keturunan. Ia dicirikan oleh pendarahan yang kerap yang sukar dihentikan. Keadaan ini membahayakan kesihatan atau kehidupan manusia..
    • Thrombophilia adalah penebalan darah patologi. Ini memprovokasi pembentukan gumpalan darah, yang meningkatkan risiko strok atau serangan jantung.

    Ketidakseimbangan hormon

    Hematoma pada kaki tanpa sebab atau lebam di tangan sering disebabkan oleh kekurangan estrogen. Ini adalah hormon seks yang bertanggungjawab untuk pembuluh darah yang kuat. Semasa kawalan kelahiran, kehamilan, atau menopaus, kekurangan estrogen sangat biasa..

    Apa yang perlu dilakukan sekiranya lebam muncul tanpa sebab yang jelas

    Tidak perlu berjumpa doktor apabila hematoma setelah lebam atau kecederaan tidak mengganggu dan hilang setelah 2-3 minggu. Ujian, rawatan perubatan dan nasihat diperlukan dalam kes berikut:

    • Lebam sering muncul tanpa sebab yang jelas..
    • Tempat tidak berlalu lebih dari sebulan.
    • Lebam disertai dengan gejala tambahan..
    • Kawasan kerosakan adalah sakit atau bengkak.
    • Lebam itu besar dan ada tekanan atau riak di dalamnya.
    • Tanda-tanda jangkitan di sekitar tempat - demam, nanah.

    Video

    Anda juga akan berminat dengan:

    Adalah Penting Untuk Menyedari Vaskulitis