Peredaran darah - semua yang anda perlu ketahui mengenai sistem peredaran darah manusia

Sistem peredaran darah manusia mempunyai struktur tertutup, oleh itu, lingkaran peredaran darah dibezakan di dalamnya. Terdapat dua daripadanya: besar dan kecil. Yang pertama dirancang untuk memberikan nutrien ke organ dan tisu, yang kedua - untuk memperkaya darah dengan oksigen.

Ciri-ciri bekalan darah

Sistem peredaran darah manusia adalah struktur anatomi yang kompleks. Secara umum, sistem peredaran darah terdiri daripada:

  • hati
  • saluran darah (darah dan limfa).

Peranan utama sistem peredaran darah adalah untuk membekalkan darah ke semua organ dan tisu badan. Ini disebabkan oleh aktiviti suntikan jantung, yang melakukan pergerakan darah dalam sistem tertutup. Lingkaran peredaran darah berkumpul secara langsung di sini, tetapi tidak dikomunikasikan kerana rongga jantung tertutup.

Darah terus bergerak melalui saluran, kerana ia melakukan sejumlah fungsi penting:

  1. Pengangkutan (pengangkutan nutrien dan oksigen).
  2. Pelindung (mengandungi antibodi).
  3. Peraturan (mengandungi hormon, enzim, bahan aktif biologi lain).

Struktur sistem peredaran darah

Sistem peredaran darah terdiri daripada jantung dan banyak saluran, yang berbeza diameternya. Pergerakan darah disebabkan oleh kerja jantung.

Dalam anatomi, adalah kebiasaan untuk membezakan jenis saluran darah berikut:

Peredaran darah berlaku dalam sistem vaskular tertutup, yang terdiri daripada lingkaran peredaran darah kecil dan besar. Mereka berbeza secara radikal dalam tujuan dan fungsi mereka:

  1. Lingkaran peredaran darah yang besar memberikan tisu dan organ seseorang nutrien yang terdapat di dalamnya.
  2. Kecil, lingkaran paru, diperlukan untuk pengayaan darah dengan oksigen.

Fungsi peredaran darah

Bercakap mengenai peredaran darah seseorang, perlu mengenal pasti fungsi utama sistem peredaran darah. Telah diketahui bahawa struktur ini sangat penting untuk tubuh, tetapi tidak semua orang dapat menyebut tujuannya. Setelah mengkaji kerja sistem kardiovaskular, pakar anatomi mengenal pasti fungsi berikut yang berlaku pada lingkaran peredaran:

  1. Pernafasan - penghantaran oksigen ke organ dan tisu.
  2. Trophic - pengangkutan nutrien ke organ.
  3. Ekskresi - penyingkiran dari tisu dan organ produk penting (karbon dioksida, produk metabolik).
  4. Pelindung - ketidakaktifan virus, mikroorganisma patogen kerana kandungan antibodi dalam darah.

Sistem peredaran darah manusia

Dalam sistem peredaran darah manusia, lingkaran peredaran darah yang besar dan kecil dibezakan. Mereka mempunyai struktur tertutup: jika integriti dilanggar - bekalan darah kepada seseorang, organ dan sistemnya menjadi mustahil. Lingkaran besar berasal dari ventrikel kiri dan berakhir di atrium kanan dengan vena cava. Lingkaran darah ini berlalu dalam 20-24 saat, memberikan zat bermanfaat ke organ dan tisu.

Bulatan kecil peredaran darah berasal dari ventrikel kanan, dari mana batang paru-paru pergi. Dia menutup di atrium kiri dengan urat pulmonari. Jarak perjalanan darah dalam 4 saat. Tujuan utama bulatan kecil adalah untuk membekalkan organ dan tisu dengan oksigen, yang diperlukan untuk operasi normalnya.

Bulatan besar peredaran darah

Pergerakan darah dalam lingkaran besar peredaran darah bermula dari ventrikel kiri. Dengan berkontrak, ia mengepam darah kaya oksigen ke dalam aorta, dari mana ia dihantar ke arteri, arteriol, kapilari tisu dan organ. Melalui dinding kapilari, pertukaran gas berlaku antara darah dan tisu badan.

Mengalir di kapilari, darah arteri mengeluarkan oksigen dan nutrien, tepu dengan produk metabolik dan karbon dioksida. Venula dan vena bergabung menjadi dua formasi anatomi besar: vena cava unggul dan rendah, yang mengalir ke atrium kanan, di mana lingkaran besar peredaran darah ditutup.

Saluran peredaran darah

Meneliti sistem peredaran darah di setiap lingkaran, perhatian khusus diberikan kepada kapal. Jadi, sebagai sebahagian daripada lingkaran besar peredaran darah, kedudukan pusat ditempati oleh aorta dengan arteri memanjang darinya, menyampaikan darah ke kepala, leher, batang, anggota badan. Cabang-cabang arteri, termasuk saluran kecil organ, kapilari, urat, kemudian membentuk vena cava yang unggul dan rendah, yang menutup bulatan besar.

Aorta adalah kapal arteri yang tidak berpasangan terbesar di dalam badan. Dalam komposisinya, bahagian menaik, busur dan bahagian bawah, yang dibahagikan kepada bahagian toraks dan perut, dibezakan. Di dalam badan, struktur ini terletak seperti berikut:

  1. Bahagian menaik - bermula dengan mentol, yang meninggalkan ventrikel kiri pada tahap ruang interkostal ke-3 di sebelah kiri, di belakang sternum naik dan pada tahap tulang rawan kod ke-2 melintasi lengkungan aorta.
  2. Lengkungan aorta - bermula dari tulang rawan kostal ke-2, melintasi ke kiri dan kembali ke vertebra toraks ke-4, di mana ia melintasi bahagian aorta yang turun. Kapal besar berlepas dari lengkungan aorta: batang brachiocephalic, karotid biasa kiri dan arteri subclavian kiri. Mereka memberikan darah ke leher, batang tubuh dan kepala, anggota badan atas.
  3. Bahagian turun dari aorta - bahagian panjang kapal arteri yang bermula dari vertebra toraks ke-4, menuju ke lumbar ke-4, di mana ia membahagi ke arteri iliac kiri dan kanan - bifurcasi aorta. Selanjutnya, aorta dibahagikan kepada toraks dan perut.

Lingkaran besar peredaran darah - skema

Bulatan besar peredaran darah bermula di ventrikel kiri, dari mana kapal terbesar badan - aorta - muncul. Arteri berlepas dari situ, yang sesuai untuk semua organ dan tisu, menyampaikan oksigen dengan darah. Bercabang-cabang dalam tisu ke arteriol dan kapilari, saluran lingkaran besar masuk ke venula dan urat, di mana pertukaran gas berlaku antara darah dan tisu badan.

Darah arteri yang mengalir melalui kapilari memberikan nutrien dan oksigennya, mengambil produk metabolik dan karbon dioksida. Semua urat peredaran paru bergabung menjadi dua batang besar - vena cava yang unggul dan rendah. Mereka mengalir ke atrium kanan, di mana lingkaran besar peredaran darah ditutup.

Peredaran pulmonari

Peredaran paru mempunyai nama kedua - paru. Ia membawa darah vena ke paru-paru. Di sini, arteri pulmonari dibahagikan kepada arteri yang lebih kecil - arteriol dan kapilari. Secara langsung di dalamnya, darah mengeluarkan karbon dioksida dan mengambil oksigen. Oleh itu, fungsi utama peredaran paru adalah pertukaran gas. Terima kasih kepadanya, darah vena yang diperkaya dengan karbon dioksida memberikannya bersama dengan produk metabolik, menjana pertukaran gas. Darah menjadi arteri dan membekalkan darah ke organ. Peredaran pulmonari berakhir di atrium kiri.

Kapal peredaran darah

Sistem peredaran darah, membentuk bulatan kecil, merangkumi kapal berikut:

  • batang paru-paru;
  • arteri pulmonari kanan dan kiri;
  • saluran paru-paru;
  • dua vena pulmonari kanan dan dua kiri.

Batang pulmonari meninggalkan ventrikel kiri. Diameter kapal ini mencapai 30 mm. Pada tahap vertebra toraks ke-4, batang dibahagikan kepada arteri paru kiri dan kanan, yang sesuai dengan paru-paru yang sesuai. Arteri kanan menuju ke pintu paru-paru dan terbahagi kepada 3 cabang. Kiri jauh lebih pendek dan nipis daripada kanan, melintasi dari cabang batang paru ke pintu paru-paru kiri ke arah melintang.

Vena pulmonari terbentuk akibat penyatuan venula kecil yang terbentuk dari kapilari pulmonari. Setiap paru-paru mengandungi dua urat: bahagian atas dan bawah. Vena atas paru-paru kanan mengumpul darah dari lobus tengah dan atas paru-paru, dan bahagian bawah - dari lobus bawah. Di sebelah kiri, peredaran darah berlaku seperti berikut:

  • urat pulmonari unggul mengumpul darah dari lobus atas paru-paru kiri;
  • bahagian bawah membawa darah dari lobus bawah paru-paru kiri.

Peredaran paru - skema

Peredaran pulmonari bermula dari ventrikel kanan, penguncupannya membawa kepada pembebasan darah ke batang paru. Mengalir paru-paru, darah mengeluarkan karbon dioksida dan tepu dengan oksigen dari persekitaran luaran. Darah yang diperkaya dengan oksigen melalui urat paru dihantar ke atrium kiri, di mana lingkaran kecil ditutup. Peredaran darah seseorang (kedua-dua bulatan) ditunjukkan dalam ilustrasi..

Gangguan peredaran darah

Aliran darah yang betul dalam tubuh adalah proses yang kompleks yang bergantung secara langsung pada kerja jantung, integriti saluran darah. Perubahan fungsi struktur ini menyebabkan kegagalan peredaran darah. Dalam kes ini, gangguan tempatan dan umum dibezakan, oleh itu, bagaimana meningkatkan peredaran darah dalam kes tertentu, doktor menentukan secara individu.

Gangguan biasa termasuk:

Gangguan tempatan lebih biasa daripada pelanggaran peredaran periferal. Di antara yang biasa, seseorang dapat membezakan:

dari manakah peredaran darah bulatan kecil bermula dan dari mana ?

Peredaran pulmonari bermula di ventrikel kanan dan berakhir di atrium kiri.
Bulatan kecil (pulmonari) peredaran darah.
Ia bermula di ventrikel kanan, yang mengeluarkan darah vena ke batang paru. Batang paru dibahagikan kepada arteri pulmonari kanan dan kiri. Arteri pulmonari dibahagikan secara dikotom menjadi arteri lobar, segmental dan subsegmental. Arteri subsegmen dibahagikan kepada arteriol, yang berpecah menjadi kapilari. Aliran darah mengalir melalui urat, yang dikumpulkan dalam urutan terbalik dan dalam jumlah empat keping mengalir ke atrium kiri. Peredaran darah dalam peredaran pulmonari mengambil masa 4-12 saat.

Lingkaran besar peredaran darah bermula di ventrikel kiri dan berakhir di atrium kanan.
Lingkaran peredaran darah yang besar bermula dengan ventrikel kiri jantung, mengeluarkan darah ke aorta. Banyak arteri berlepas dari aorta, dan sebagai hasilnya, aliran darah diedarkan melalui beberapa rangkaian vaskular serantau selari, yang masing-masing membekalkan organ yang terpisah dengan darah. Arteri membahagi secara dikotomatik, dan oleh itu, apabila diameter kapal individu berkurang, jumlah mereka bertambah. Hasil daripada percabangan arteri terkecil (arteriol), jaringan kapilari terbentuk - jalinan kapal kecil yang padat dengan dinding yang sangat nipis. Luas permukaan kapilari dalam badan sangat besar - kira-kira 1000 meter persegi. Di kapilari berlaku proses pertukaran antara darah dan sel. Apabila kapilari bergabung, venula terbentuk di dalam urat. Apabila perkaitan seperti itu berlaku, bilangan kapal secara beransur-ansur berkurang, dan diameternya meningkat, dan dua vena menghampiri atrium kanan - vena cava unggul dan vena cava inferior.

Lingkaran peredaran darah manusia: struktur, fungsi dan ciri

Sistem peredaran darah manusia adalah urutan tertutup saluran arteri dan vena yang membentuk lingkaran peredaran darah. Seperti semua orang yang berdarah panas, pada manusia, kapal membentuk bulatan besar dan kecil, yang terdiri daripada arteri, arteriol, kapilari, venula dan urat, tertutup cincin. Anatomi masing-masing disatukan oleh ruang jantung: mereka bermula dan diakhiri dengan ventrikel atau atria.

Selamat mengetahui! Jawapan yang betul untuk soalan, berapa banyak lingkaran peredaran yang sebenarnya dimiliki seseorang, dapat dijawab 2, 3 atau bahkan 4. Ini disebabkan oleh fakta bahawa selain besar dan kecil, tubuh mempunyai saluran darah tambahan: plasenta, koronari, dll..

Bulatan besar peredaran darah

Di dalam tubuh manusia, lingkaran besar peredaran darah bertanggung jawab untuk mengangkut darah ke semua organ, tisu lembut, kulit, rangka dan otot lain. Peranannya dalam tubuh tidak ternilai - bahkan patologi kecil menyebabkan disfungsi serius seluruh sistem sokongan hidup.

Struktur

Darah dalam lingkaran besar bergerak dari ventrikel kiri, bersentuhan dengan semua jenis tisu, memberikan oksigen dalam perjalanan dan mengambil karbon dioksida dan produk yang diproses dari mereka, ke atrium kanan. Segera dari jantung, cairan di bawah tekanan tinggi memasuki aorta, dari mana ia disebarkan ke arah miokardium, di sepanjang cabang ia dialihkan ke tali pinggang bahu dan kepala, dan di sepanjang batang terbesar - aorta toraks dan perut - menuju ke batang dan kaki. Ketika jarak dari jantung dari arteri aorta berlepas, dan mereka, seterusnya, dibahagikan kepada arteriol dan kapilari. Pembuluh nipis ini secara literal membelit tisu lembut dan organ dalaman, menyampaikan darah yang kaya dengan oksigen kepada mereka..

Di rangkaian kapilari ada pertukaran zat dengan tisu: darah memberikan oksigen ke ruang antar sel, larutan garam, air, bahan plastik. Selanjutnya, darah dihantar ke venula. Di sini, unsur-unsur dari tisu luaran secara aktif diserap ke dalam darah, akibatnya cairan itu tepu dengan karbon dioksida, enzim dan hormon. Dari venula, darah bergerak ke dalam tiub berdiameter kecil dan sederhana, kemudian ke batang utama rangkaian vena dan atrium kanan, iaitu, menjadi elemen akhir CCB.

Ciri aliran darah

Untuk aliran darah di sepanjang jalan yang panjang, urutan ketegangan vaskular yang dihasilkan adalah penting. Kelajuan perjalanan cecair biologi, pematuhan sifat reologi mereka dengan norma dan, sebagai akibatnya, kualiti pemakanan organ dan tisu bergantung pada seberapa setia titik ini diperhatikan..

Kecekapan peredaran darah disokong oleh pengecutan jantung dan kontraksi arteri. Sekiranya di dalam kapal besar darah bergerak tersentak kerana daya tarikan keluar dari jantung, maka di pinggiran halaju aliran darah dipertahankan kerana pengecutan gelombang dinding seperti gelombang.

Arah aliran darah di CCB dipertahankan kerana operasi injap yang menghalang aliran balik cecair.

Pada urat, arah dan kelajuan aliran darah dipertahankan kerana perbezaan tekanan pada pembuluh dan atria. Banyak sistem injap vena menghalang aliran darah kembali.

Fungsi

Sistem saluran darah cincin darah besar melakukan banyak fungsi:

  • pertukaran gas dalam tisu;
  • pengangkutan nutrien, hormon, enzim, dan lain-lain;
  • perkumuhan metabolit, toksin dan toksin dari tisu;
  • pengangkutan sel imun.

Kapal dalam CCB terlibat dalam pengaturan tekanan darah, dan dangkal dalam termoregulasi tubuh.

Peredaran pulmonari

Ukuran peredaran pulmonari (disingkat MKK) lebih sederhana daripada yang besar. Hampir semua kapal, termasuk yang terkecil, terletak di rongga dada. Darah vena dari ventrikel kanan memasuki peredaran pulmonari dan bergerak dari jantung di sepanjang batang paru. Tidak lama sebelum kapal memasuki portal paru, ia dibahagikan kepada cabang kiri dan kanan arteri pulmonari, dan kemudian menjadi kapal yang lebih kecil. Kapilari mendominasi pada tisu paru-paru. Mereka mengelilingi alveoli dengan ketat di mana pertukaran gas berlaku - karbon dioksida dilepaskan dari darah. Semasa memasuki jaringan vena, darah tepu dengan oksigen dan melalui urat yang lebih besar kembali ke jantung, atau lebih tepatnya ke atrium kiri.

Tidak seperti BKK, darah vena bergerak melalui arteri IWC, dan darah arteri bergerak melalui urat.

Video: dua lingkaran peredaran darah

Lingkaran tambahan

Di bawah kumpulan tambahan dalam anatomi, kami bermaksud sistem vaskular organ individu yang memerlukan bekalan oksigen dan nutrien yang lebih baik. Di dalam tubuh manusia terdapat tiga sistem seperti itu:

  • plasenta - terbentuk pada wanita setelah embrio melekat pada dinding rahim;
  • koronari - membekalkan miokardium dengan darah;
  • villisieva - menyediakan bekalan darah ke kawasan otak yang mengatur fungsi penting.

Placental

Cincin plasenta dicirikan oleh kewujudan sementara - semasa seorang wanita hamil. Sistem peredaran plasenta mula terbentuk setelah penyambungan telur janin ke dinding rahim dan terjadinya plasenta, iaitu setelah 3 minggu pembuahan. Pada akhir kehamilan selama 3 bulan, semua saluran lingkaran terbentuk dan berfungsi sepenuhnya. Fungsi utama bahagian sistem peredaran darah ini adalah penghantaran oksigen ke bayi yang belum lahir, kerana paru-parunya belum berfungsi. Selepas kelahiran, plasenta terkelupas, mulut saluran pembentuk lingkaran plasenta secara beransur-ansur ditutup.

Gangguan janin dengan plasenta hanya mungkin berlaku setelah pemberhentian nadi di tali pusat dan permulaan pernafasan bebas.

Peredaran koronari (bulatan jantung)

Di dalam tubuh manusia, jantung dianggap sebagai organ yang paling "memakan tenaga", yang memerlukan sumber yang besar, terutamanya bahan plastik dan oksigen. Itulah sebabnya pada lingkaran peredaran darah koronari adalah tugas penting: untuk menyediakan miokardium dengan komponen ini sejak awal.

Sebuah lembangan koronari bermula di pintu keluar ventrikel kiri, di mana lingkaran besar berasal. Arteri koronari berlepas dari aorta di kawasan pengembangannya (mentol). Kapal jenis ini mempunyai panjang sederhana dan banyak cabang kapilari, yang dicirikan oleh peningkatan kebolehtelapan. Ini disebabkan oleh fakta bahawa struktur anatomi jantung memerlukan pertukaran gas yang hampir seketika. Darah yang tepu dengan karbon dioksida memasuki atrium kanan melalui sinus koronari.

Cincin Willis (Bulatan Willis)

Lingkaran Willis terletak di pangkal otak dan memberikan bekalan oksigen berterusan ke organ dengan kegagalan arteri lain. Panjang bahagian sistem peredaran darah ini lebih sederhana daripada koronari. Seluruh bulatan terdiri daripada segmen awal arteri serebrum anterior dan posterior, dihubungkan dalam bulatan oleh kapal penyambung anterior dan posterior. Darah memasuki bulatan dari arteri karotid dalaman.

Cincin peredaran besar, kecil dan tambahan adalah sistem yang diperkemas dengan jelas yang berfungsi secara harmoni dan dikawal oleh jantung. Beberapa lingkaran berfungsi secara berterusan, yang lain dimasukkan dalam proses jika perlu. Kesihatan dan kehidupan seseorang bergantung pada seberapa baik sistem jantung, arteri dan urat berfungsi.

Bulatan Peredaran

Ketika seorang guru anatomi ingin "menarik" seorang pelajar di universiti perubatan yang tidak begitu panas ketika menjawab tiket untuk peperiksaan, dia biasanya bertanya dengan soalan tambahan lingkaran besar dan kecil peredaran darah. Sekiranya pelajar tidak menavigasi, dan dalam hal ini - itu sahaja, pengambilan semula diberikan kepadanya.

Bagaimanapun, adalah memalukan bagi doktor masa depan untuk tidak mengetahui asas asasnya - peredaran darah. Tanpa maklumat ini dan pemahaman tentang bagaimana darah bergerak melalui tubuh, mustahil untuk memahami mekanisme perkembangan penyakit vaskular dan jantung, untuk menjelaskan proses patologi yang berlaku di jantung dengan lesi tertentu. Tanpa mengetahui lingkaran peredaran darah, mustahil untuk bekerja sebagai doktor. Maklumat ini tidak akan menyusahkan orang awam yang sederhana, kerana pengetahuan tentang tubuh anda sendiri tidak pernah berlebihan.

Pengembaraan besar

Bulatan besar peredaran darah

Untuk membayangkan dengan lebih baik bagaimana lingkaran peredaran darah disusun, adakah kita sedikit berkhayal? Bayangkan bahawa semua kapal badan adalah sungai, dan jantung adalah teluk, di teluk di mana semua saluran sungai jatuh. Melancong: kapal kami memulakan perjalanan yang hebat. Dari ventrikel kiri kita berenang ke aorta - kapal utama badan manusia. Di sinilah peredaran darah yang besar bermula.

Darah kaya oksigen mengalir di aorta, kerana darah aorta diedarkan ke seluruh tubuh manusia. Aorta memberikan dahan, seperti sungai, anak sungai yang membekalkan otak, semua organ. Arteri bercabang ke arteriol, dan mereka, pada gilirannya, mengeluarkan kapilari. Darah arteri yang terang memberi oksigen ke sel, nutrien, dan mengambil produk pertukaran kehidupan sel.

Kapilari disusun ke dalam venula, yang membawa darah berwarna ceri gelap, kerana memberikan oksigen ke sel. Venula berkumpul di urat yang lebih besar. Kapal kami menyelesaikan perjalanannya di sepanjang dua "sungai" terbesar - vena cava yang unggul dan rendah - ke atrium kanan. Jalan sudah berakhir. Lingkaran besar dapat ditunjukkan secara skematik seperti berikut: permulaan - ventrikel kiri dan aorta, berakhir - vena cava dan atrium kanan.

Perjalanan kecil

Peredaran pulmonari

Apakah bulatan kecil peredaran darah? Mari pergi perjalanan kedua! Kapal kami berasal dari ventrikel kanan, dari mana batang paru-paru berlepas. Ingat bahawa melengkapkan peredaran darah yang besar, kita berlabuh di atrium kanan? Darah vena mengalir dari dalamnya ke ventrikel kanan, dan kemudian, dengan degupan jantung, didorong ke dalam kapal, batang paru-paru berlepas dari itu. Kapal ini menuju ke paru-paru, di mana ia membelah ke arteri pulmonari, dan kemudian ke kapilari.

Kapilari menyelimuti bronkus dan alveoli paru-paru, mengeluarkan karbon dioksida dan produk metabolik dan diperkaya dengan oksigen yang menghidupkan. Kapilari disusun ke dalam venula, meninggalkan paru-paru, dan kemudian ke urat paru-paru yang lebih besar. Kita terbiasa dengan fakta bahawa darah vena mengalir di urat. Tidak di paru-paru! Vena ini kaya dengan arteri, warna merah terang, diperkaya dengan darah O2. Melalui urat paru-paru, kapal kita berlayar ke teluk, di mana perjalanannya berakhir - ke atrium kiri.

Jadi, permulaan bulatan kecil adalah ventrikel kanan dan batang paru, hujungnya adalah urat pulmonari dan atrium kiri. Huraian yang lebih terperinci adalah seperti berikut: batang paru dibahagikan kepada dua arteri pulmonalis, yang pada gilirannya bercabang menjadi rangkaian kapilari, seperti sarang laba-laba di sekitar alveoli, di mana pertukaran gas berlaku, maka kapilari berkumpul menjadi venula dan urat paru-paru yang mengalir ke ruang jantung kiri atas jantung.

Fakta sejarah

Miguel Servet dan anggapannya

Setelah berurusan dengan jabatan peredaran darah, nampaknya tidak ada yang rumit dalam strukturnya. Semuanya mudah, logik, difahami. Darah meninggalkan jantung, mengumpulkan produk metabolik dan CO2 dari sel-sel seluruh tubuh, menjenuhkannya dengan oksigen, darah vena kembali ke jantung, yang, melalui "penyaring" semula jadi tubuh - paru-paru, menjadi arteri kembali. Tetapi, untuk mengkaji dan memahami pergerakan aliran darah di dalam badan memerlukan banyak abad. Galen keliru menganggap bahawa arteri tidak mengandungi darah, tetapi udara.

Hari ini, kedudukan ini dapat dijelaskan oleh fakta bahawa pada masa itu hanya saluran darah yang dikaji pada mayat, dan di dalam mayat, arteri tidak berdarah, dan sebaliknya, pembuluh darah berdarah penuh. Diyakini bahawa darah dihasilkan di hati, dan di organ-organ itu dimakan. Miguel Servet pada abad ke-16 menyarankan bahawa "semangat hidup berasal dari ventrikel jantung kiri, paru-paru menyumbang kepada ini, di mana terdapat percampuran udara dan darah yang berasal dari ventrikel jantung kanan", oleh itu, saintis itu mengenali dan menggambarkan untuk pertama kalinya lingkaran kecil.

Tetapi praktikalnya tidak memperhatikan penemuan Servet. Harvey dianggap sebagai bapa sistem peredaran darah, yang sudah pada tahun 1616 menulis dalam tulisannya bahawa darah "melingkari tubuh." Selama bertahun-tahun dia mempelajari pergerakan darah, dan pada tahun 1628 dia menerbitkan sebuah karya yang menjadi klasik dan menyebarkan semua idea mengenai peredaran darah Galen, melancarkan peredaran darah.

"Sistem peredaran darah" William Harvey

Harvey tidak hanya menemui kapilari yang ditemui kemudian oleh saintis Malpighi, yang menambah pengetahuan tentang "lingkaran kehidupan" dengan hubungan kapilari yang menghubungkan antara arteriol dan venula. Mikroskop membantu membuka kapilari kepada saintis, yang memberikan peningkatan hingga 180 kali. Penemuan Harvey disambut dengan kritikan dan perselisihan oleh pemikiran hebat pada masa itu, banyak saintis tidak setuju dengan penemuan Harvey.

Tetapi sehingga hari ini, ketika membaca karya-karyanya, seseorang bertanya-tanya seberapa tepat dan terperinci untuk masa itu saintis menggambarkan karya jantung dan pergerakan darah melalui pembuluh darah: “Jantung, melakukan kerja, pertama kali melakukan gerakan, dan kemudian bersantai dengan semua binatang ketika mereka masih hidup. Pada saat pengecutan, ia mengeluarkan darah dari dirinya sendiri, jantung dikosongkan pada saat pengecutan. " Lingkaran peredaran darah juga dijelaskan secara terperinci, dengan pengecualian bahawa Harvey tidak dapat memerhatikan kapilari, tetapi dia dengan tepat menggambarkan bahawa darah dikumpulkan dari organ dan mengalir kembali ke jantung?

Tetapi bagaimana peralihan dari arteri ke urat berlaku? Soalan ini menghantui Harvey. Malpigi mendedahkan rahsia tubuh manusia ini dengan mengesan peredaran kapilari. Sangat memalukan bahawa Harvey tidak hidup beberapa tahun sebelum penemuan ini, kerana pembukaan kapilari dengan kepastian 100% mengesahkan kebenaran ajaran Harvey. Saintis hebat itu tidak dapat merasakan kepenuhan kemenangan dari penemuannya, tetapi kita ingat dia dan sumbangannya yang sangat besar dalam pengembangan anatomi dan pengetahuan tentang sifat tubuh manusia.

Dari yang lebih besar hingga yang lebih kecil

Unsur peredaran darah

Saya ingin memikirkan unsur-unsur utama lingkaran peredaran darah, yang merupakan kerangka mereka di mana darah bergerak - saluran. Arteri adalah saluran yang membawa darah dari jantung. Aorta adalah arteri utama dan paling penting badan, ia adalah yang terbesar - diameter sekitar 25 mm, melalui darah mengalir ke saluran lain meninggalkannya dan dihantar ke organ, tisu, sel.

Pengecualian: arteri paru tidak membawa darah kaya O2, tetapi CO2 jenuh ke paru-paru.

Vena adalah pembuluh darah yang membawa darah ke jantung, dindingnya mudah diperpanjang, diameter vena cava sekitar 30 mm, dan yang kecil 4-5 mm. Darah di dalamnya gelap, warna ceri masak, tepu dengan produk metabolik.

Pengecualian: urat paru-paru adalah satu-satunya di dalam badan yang mengalir darah arteri..

Kapilari adalah kapal paling nipis, yang terdiri daripada satu lapisan sel sahaja. Struktur satu lapisan membolehkan pertukaran gas, pertukaran produk yang berguna dan berbahaya antara sel dan kapilari secara langsung.

Diameter kapal ini rata-rata hanya 0,006 mm, dan panjangnya tidak lebih dari 1 mm. Begitulah kecilnya mereka! Namun, jika kita merangkum panjang semua kapilari bersama-sama, kita mendapat angka yang sangat penting - 100 ribu km... Tubuh kita di dalamnya diselimuti seperti jaring. Dan tidak hairanlah - setiap sel dalam badan memerlukan oksigen dan nutrien, dan kapilari dapat memastikan aliran zat ini. Semua kapal, dan kapilari terbesar dan terkecil, membentuk sistem tertutup, atau lebih tepatnya dua sistem - lingkaran peredaran darah yang disebutkan di atas.

Fungsi Penting

Peranan peredaran darah di dalam badan

Untuk apa lingkaran peredaran darah? Peranan mereka tidak boleh dipandang tinggi. Sama seperti kehidupan di Bumi tidak mungkin tanpa sumber air, begitu juga kehidupan manusia tidak mungkin tanpa sistem peredaran darah. Peranan utama bulatan besar adalah:

  1. Membekalkan oksigen ke setiap sel tubuh manusia;
  2. Pengambilan nutrien dari sistem pencernaan dalam darah;
  3. Penapisan dari darah ke organ perkumuhan produk buangan.

Peranan bulatan kecil tidak kurang pentingnya daripada perkara di atas: penyingkiran CO2 dari badan dan produk metabolik.

Pengetahuan tentang struktur tubuh seseorang tidak pernah berlebihan, pengetahuan tentang bagaimana fungsi jabatan peredaran darah membawa kepada pemahaman yang lebih baik mengenai fungsi tubuh, dan juga membentuk idea tentang kesatuan dan integriti organ dan sistem, yang mana aliran darah yang disusun ke dalam lingkaran peredaran darah tidak diragukan lagi merupakan penghubung..

MedGlav.com

Direktori Perubatan Penyakit

Peredaran. Struktur dan fungsi sistem kardiovaskular.

PEREDARAN.

Gangguan peredaran darah.

  • penyakit jantung (kecacatan injap, kerosakan pada otot jantung, dll.),
  • peningkatan daya tahan terhadap aliran darah di saluran darah yang berlaku dengan hipertensi, penyakit buah pinggang, paru-paru.
    Kegagalan jantung ditunjukkan oleh sesak nafas, berdebar-debar, batuk, sianosis, edema, tetes, dll..

Penyebab kekurangan vaskular:

  • berkembang dengan penyakit berjangkit akut, yang bermaksud kehilangan darah,
  • kecederaan dll.
    Kerana disfungsi alat saraf yang mengatur peredaran darah; dalam kes ini, vasodilasi berlaku, tekanan darah menurun, dan aliran darah di dalam kapal melambat secara perlahan (pengsan, runtuh, kejutan).

Sistem peredaran darah manusia

Dengan analogi dengan sistem akar tumbuhan, darah di dalam seseorang membawa nutrien melalui saluran pelbagai saiz..

Di samping fungsi pemakanan, pekerjaan dilakukan untuk mengangkut oksigen udara - pertukaran gas selular dilakukan.

Sistem peredaran darah

Sekiranya anda melihat corak pengedaran darah ke seluruh badan, maka jalan kitarannya menarik perhatian. Sekiranya anda tidak mengambil kira aliran darah plasenta, maka di antara mereka yang terpencil terdapat kitaran kecil yang memberikan pernafasan dan pertukaran gas tisu dan organ dan mempengaruhi paru-paru manusia, serta kitaran besar kedua yang membawa nutrien dan enzim.

Tugas sistem peredaran darah, yang menjadi terkenal berkat eksperimen saintifik saintis Harvey (pada abad ke-16 dia membuka lingkaran darah), secara keseluruhan adalah untuk mengatur pergerakan sel darah dan limfa melalui saluran.

Peredaran pulmonari

Dari atas, darah vena dari ruang atrium memasuki ventrikel jantung kanan. Vena adalah kapal bersaiz sederhana. Darah melepasi bahagian dan dikeluarkan dari rongga ventrikel jantung melalui injap yang terbuka ke arah batang paru.

Dari itu, darah mengalir ke arteri pulmonari, dan, sebagai jarak dari otot utama tubuh manusia, urat-urat mengalir ke arteri tisu paru-paru, bertukar dan berpecah menjadi rangkaian kapilari pelbagai. Peranan dan fungsi utama mereka adalah untuk melaksanakan proses pertukaran gas di mana alveolosit mengambil karbon dioksida.

Oleh kerana oksigen diedarkan ke seluruh urat, aliran darah, ciri arteri menjadi ciri. Oleh itu, melalui venula, darah menghampiri urat paru-paru yang terbuka ke atrium kiri.

Bulatan besar peredaran darah

Kami akan mengikuti kitaran darah yang besar. Lingkaran besar peredaran darah bermula dari ventrikel jantung kiri, di mana aliran arteri yang diperkaya dengan O2 dan habis dalam CO2, yang dibekalkan dari peredaran paru-paru masuk. Ke mana perginya darah dari ventrikel kiri jantung??

Selepas ventrikel sebelah kiri, injap aorta yang terletak di sebelahnya mendorong darah arteri ke dalam aorta. Ia menyebarkan O2 di semua arteri dalam kepekatan tinggi. Menjauh dari jantung, diameter tiub arteri berubah - ia berkurang.

Semua CO2 dikumpulkan dari kapal kapilari, dan aliran bulatan besar memasuki vena cava. Dari jumlah tersebut, darah kembali memasuki atrium kanan, kemudian masuk ke ventrikel kanan dan batang paru..

Oleh itu, lingkaran besar peredaran darah di atrium kanan berakhir. Dan persoalannya adalah dari mana darah dari ventrikel kanan jantung, jawapannya ada di arteri pulmonari.

Sistem peredaran darah manusia

Skema yang dijelaskan di bawah dengan anak panah proses peredaran darah secara ringkas dan jelas menunjukkan urutan laluan aliran darah di dalam badan yang menunjukkan organ-organ yang terlibat dalam proses tersebut.

Sistem peredaran darah manusia

Ini termasuk jantung dan saluran darah (urat, arteri, dan kapilari). Pertimbangkan organ yang paling penting dalam tubuh manusia.

Jantung adalah otot yang dapat mengatur diri sendiri, mengatur diri, dan menyembuhkan diri sendiri. Ukuran jantung bergantung pada perkembangan otot rangka - semakin tinggi perkembangannya, semakin besar jantung. Berdasarkan struktur, jantung mempunyai 4 ruang - 2 ventrikel dan 2 atria, dan diletakkan di dalam perikardium. Ventrikel antara mereka dan antara atria dipisahkan oleh injap jantung khas..

Bertanggungjawab untuk pengisian dan pemenuhan jantung dengan oksigen adalah arteri koronari, atau kerana ia disebut "saluran koronari".

Fungsi utama jantung adalah melakukan kerja pam di badan. Kegagalan disebabkan oleh beberapa sebab:

  1. Pengaliran darah yang tidak mencukupi / berlebihan.
  2. Kecederaan otot jantung.
  3. Pemampatan luaran.

Saluran darah adalah yang kedua terpenting dalam sistem peredaran darah..

Halaju aliran darah linear dan volumetrik

Semasa mempertimbangkan parameter kelajuan darah, konsep halaju linear dan kelantangan digunakan. Terdapat hubungan matematik antara konsep-konsep ini.

Di manakah darah bergerak pada kelajuan tertinggi? Kelajuan aliran aliran darah berkadar langsung dengan isipadu, yang berbeza-beza bergantung pada jenis kapal.

Halaju aliran darah tertinggi di aorta.

Di manakah darah bergerak pada kelajuan terendah? Kelajuan terendah - di vena cava.

Melengkapkan masa peredaran darah

Bagi orang dewasa, yang jantungnya menghasilkan kira-kira 80 kontraksi per minit, darah bergerak sepanjang 23 saat, menyebarkan 4.5-5 saat ke bulatan kecil dan 18-18.5 saat ke besar.

Data tersebut disahkan secara empirikal. Inti dari semua kaedah penyelidikan adalah prinsip penandaan. Bahan yang dapat dikesan yang tidak bersifat khas tubuh manusia disuntik ke dalam vena, dan lokasinya ditetapkan secara dinamik.

Diketahui berapa banyak zat itu muncul dalam urat yang sama, terletak di sisi lain. Ini adalah masa peredaran darah penuh.

Kesimpulannya

Tubuh manusia adalah mekanisme yang kompleks dengan pelbagai jenis sistem. Sistem peredaran darah memainkan peranan utama dalam fungsi dan pemeliharaannya yang betul. Oleh itu, sangat penting untuk memahami strukturnya dan menjaga jantung dan saluran darah dalam keadaan sempurna.

Peredaran darah - corak saluran darah dan urutan aliran darah

Peredaran pulmonari

Penting! Bercakap mengenai lingkaran paru-paru dan jenis darah di bahagiannya, anda boleh menjadi bingung:

  • darah vena tepu dengan karbon dioksida, ia berada di arteri bulatan;
  • darah arteri tepu dengan oksigen, dan ia berada di urat dalam lingkaran ini.

Bulatan besar peredaran darah

Penting! Hati dan buah pinggang mempunyai ciri bekalan darah mereka sendiri. Hati adalah sejenis penyaring yang mampu meneutralkan toksin, membersihkan darah. Oleh itu, darah dari perut, usus, dan organ lain masuk ke dalam vena portal dan kemudian melalui kapilari hati. Barulah ia mengalir ke hati. Tetapi perlu diingat bahawa bukan sahaja vena portal masuk ke hati, tetapi juga arteri hepatik, yang memberi makan hati dengan cara yang sama seperti arteri organ lain.

Apakah ciri bekalan darah ke buah pinggang? Mereka juga membersihkan darah, sehingga bekalan darah di dalamnya terbahagi kepada dua tahap: pertama, darah melewati kapilari glomeruli malpigh, di mana ia dibersihkan dari toksin, dan kemudian dikumpulkan di arteri, yang sekali lagi bercabang menjadi kapilari yang memberi makan tisu ginjal.

Lingkaran peredaran darah "Ekstra"

Penting! Otot jantung menggunakan banyak oksigen, dan ini tidak menghairankan jika anda mengetahui berapa panjang panjang kapal - kira-kira 100,000 km.

Sistem amfibia pernafasan dan peredaran darah.

Sistem pernafasan amfibia diwakili oleh paru-paru dan kulit di mana mereka juga dapat bernafas. Paru-paru adalah beg berongga berpasangan yang mempunyai permukaan dalaman selular yang dihiasi dengan kapilari. Di sinilah pertukaran gas berlaku. Mekanisme pernafasan katak merujuk kepada suntikan dan ia tidak boleh disebut sempurna. Katak memperoleh udara ke dalam rongga orofaring, yang dicapai dengan menurunkan bahagian bawah rongga mulut dan membuka lubang hidung. Kemudian bahagian bawah mulut naik, dan lubang hidung ditutup kembali dengan injap, dan udara dipam ke paru-paru.

Sistem peredaran katak terdiri dari jantung tiga bilik (dua atria dan ventrikel) dan dua lingkaran peredaran darah - kecil (paru) dan besar (batang). Peredaran paru amfibia bermula di ventrikel, melewati saluran paru-paru dan berakhir di atrium kiri.

Bulatan peredaran darah yang besar juga bermula di ventrikel, melewati semua saluran badan amfibia, kembali ke atrium kanan. Seperti mamalia, darah tepu dengan oksigen di paru-paru dan kemudian membawanya ke seluruh badan. Darah arteri dari paru-paru memasuki atrium kiri, dan darah vena dari seluruh badan memasuki kanan. Juga, darah memasuki atrium kanan, yang mengalir di bawah permukaan kulit dan tepu dengan oksigen di sana..

Walaupun darah vena dan arteri memasuki ventrikel, ia tidak bercampur sepenuhnya kerana adanya sistem injap dan poket. Kerana itu, darah arteri masuk ke otak, vena - pergi ke kulit dan paru-paru, dan bercampur - ke seluruh organ. Oleh kerana adanya darah campuran, intensiti proses hidup amfibi rendah, dan suhu badan sering berubah.

Sistem peredaran darah manusia

Dengan analogi dengan sistem akar tumbuhan, darah di dalam seseorang membawa nutrien melalui saluran pelbagai saiz..

Di samping fungsi pemakanan, pekerjaan dilakukan untuk mengangkut oksigen udara - pertukaran gas selular dilakukan.

Sistem peredaran darah

Sekiranya anda melihat corak pengedaran darah ke seluruh badan, maka jalan kitarannya menarik perhatian. Sekiranya anda tidak mengambil kira aliran darah plasenta, maka di antara mereka yang terpencil terdapat kitaran kecil yang memberikan pernafasan dan pertukaran gas tisu dan organ dan mempengaruhi paru-paru manusia, serta kitaran besar kedua yang membawa nutrien dan enzim.

Tugas sistem peredaran darah, yang menjadi terkenal berkat eksperimen saintifik saintis Harvey (pada abad ke-16 dia membuka lingkaran darah), secara keseluruhan adalah untuk mengatur pergerakan sel darah dan limfa melalui saluran.

Peredaran pulmonari

Dari atas, darah vena dari ruang atrium memasuki ventrikel jantung kanan. Vena adalah kapal bersaiz sederhana. Darah melepasi bahagian dan dikeluarkan dari rongga ventrikel jantung melalui injap yang terbuka ke arah batang paru.

Dari itu, darah mengalir ke arteri pulmonari, dan, sebagai jarak dari otot utama tubuh manusia, urat-urat mengalir ke arteri tisu paru-paru, bertukar dan berpecah menjadi rangkaian kapilari pelbagai. Peranan dan fungsi utama mereka adalah untuk melaksanakan proses pertukaran gas di mana alveolosit mengambil karbon dioksida.

Oleh kerana oksigen diedarkan ke seluruh urat, aliran darah, ciri arteri menjadi ciri. Oleh itu, melalui venula, darah menghampiri urat paru-paru yang terbuka ke atrium kiri.

Bulatan besar peredaran darah

Kami akan mengikuti kitaran darah yang besar. Lingkaran besar peredaran darah bermula dari ventrikel jantung kiri, di mana aliran arteri yang diperkaya dengan O2 dan habis dalam CO2, yang dibekalkan dari peredaran paru-paru masuk. Ke mana perginya darah dari ventrikel kiri jantung??

Selepas ventrikel sebelah kiri, injap aorta yang terletak di sebelahnya mendorong darah arteri ke dalam aorta. Ia menyebarkan O2 di semua arteri dalam kepekatan tinggi. Menjauh dari jantung, diameter tiub arteri berubah - ia berkurang.

Semua CO2 dikumpulkan dari kapal kapilari, dan aliran bulatan besar memasuki vena cava. Dari jumlah tersebut, darah kembali memasuki atrium kanan, kemudian masuk ke ventrikel kanan dan batang paru..

Oleh itu, lingkaran besar peredaran darah di atrium kanan berakhir. Dan persoalannya adalah dari mana darah dari ventrikel kanan jantung, jawapannya ada di arteri pulmonari.

Sistem peredaran darah manusia

Skema yang dijelaskan di bawah dengan anak panah proses peredaran darah secara ringkas dan jelas menunjukkan urutan laluan aliran darah di dalam badan yang menunjukkan organ-organ yang terlibat dalam proses tersebut.

Sistem peredaran darah manusia

Ini termasuk jantung dan saluran darah (urat, arteri, dan kapilari). Pertimbangkan organ yang paling penting dalam tubuh manusia.

Jantung adalah otot yang dapat mengatur diri sendiri, mengatur diri, dan menyembuhkan diri sendiri. Ukuran jantung bergantung pada perkembangan otot rangka - semakin tinggi perkembangannya, semakin besar jantung. Berdasarkan struktur, jantung mempunyai 4 ruang - 2 ventrikel dan 2 atria, dan diletakkan di dalam perikardium. Ventrikel antara mereka dan antara atria dipisahkan oleh injap jantung khas..

Bertanggungjawab untuk pengisian dan pemenuhan jantung dengan oksigen adalah arteri koronari, atau kerana ia disebut "saluran koronari".

Fungsi utama jantung adalah melakukan kerja pam di badan. Kegagalan disebabkan oleh beberapa sebab:

  1. Pengaliran darah yang tidak mencukupi / berlebihan.
  2. Kecederaan otot jantung.
  3. Pemampatan luaran.

Saluran darah adalah yang kedua terpenting dalam sistem peredaran darah..

Halaju aliran darah linear dan volumetrik

Semasa mempertimbangkan parameter kelajuan darah, konsep halaju linear dan kelantangan digunakan. Terdapat hubungan matematik antara konsep-konsep ini.

Di manakah darah bergerak pada kelajuan tertinggi? Kelajuan aliran aliran darah berkadar langsung dengan isipadu, yang berbeza-beza bergantung pada jenis kapal.

Halaju aliran darah tertinggi di aorta.

Di manakah darah bergerak pada kelajuan terendah? Kelajuan terendah - di vena cava.

Melengkapkan masa peredaran darah

Bagi orang dewasa, yang jantungnya menghasilkan kira-kira 80 kontraksi per minit, darah bergerak sepanjang 23 saat, menyebarkan 4.5-5 saat ke bulatan kecil dan 18-18.5 saat ke besar.

Data tersebut disahkan secara empirikal. Inti dari semua kaedah penyelidikan adalah prinsip penandaan. Bahan yang dapat dikesan yang tidak bersifat khas tubuh manusia disuntik ke dalam vena, dan lokasinya ditetapkan secara dinamik.

Diketahui berapa banyak zat itu muncul dalam urat yang sama, terletak di sisi lain. Ini adalah masa peredaran darah penuh.

Kesimpulannya

Tubuh manusia adalah mekanisme yang kompleks dengan pelbagai jenis sistem. Sistem peredaran darah memainkan peranan utama dalam fungsi dan pemeliharaannya yang betul. Oleh itu, sangat penting untuk memahami strukturnya dan menjaga jantung dan saluran darah dalam keadaan sempurna.

Sistem peredaran darah. Bulatan Peredaran

Soalan 1. Darah mana yang mengalir melalui arteri lingkaran besar, dan yang mana - melalui arteri kecil?
Darah arteri mengalir melalui arteri lingkaran besar, dan vena melalui arteri bulatan kecil.

Soalan 2. Di manakah lingkaran besar peredaran darah bermula dan di mana yang kecil berakhir??
Semua kapal membentuk dua bulatan peredaran darah: besar dan kecil. Lingkaran besar bermula di ventrikel kiri. Aorta, yang membentuk lengkungan, berlepas dari situ. Arteri memanjang dari lengkungan aorta. Saluran koronari yang membekalkan darah ke miokardium berlepas dari bahagian awal aorta. Bahagian aorta yang terletak di dada disebut aorta dada, dan bahagian yang berada di rongga perut disebut aorta perut. Aorta bercabang menjadi arteri, arteri menjadi arteriol, arteriol menjadi kapilari. Dari kapilari lingkaran besar, oksigen dan nutrien datang ke semua organ dan tisu, dan karbon dioksida dan produk metabolik berasal dari sel ke kapilari. Darah bertukar dari arteri ke vena.
Pemurnian darah dari produk pembusukan toksik berlaku di saluran hati dan buah pinggang. Darah dari saluran pencernaan, pankreas dan limpa memasuki vena portal hati. Di hati, vena portal bercabang menjadi kapilari, yang kemudian bergabung kembali menjadi batang umum vena hepatik. Vena ini mengalir ke vena cava inferior. Oleh itu, semua darah dari organ perut ke bulatan besar melalui dua jaringan kapilari: melalui kapilari organ-organ ini sendiri dan melalui kapilari hati. Sistem portal hati memberikan peneutralan bahan toksik yang terbentuk di usus besar. Ginjal juga mempunyai dua jaringan kapilari: rangkaian glomeruli ginjal, di mana plasma darah yang mengandungi produk metabolik berbahaya (urea, asid urik) masuk ke dalam rongga kapsul nefron, dan jaringan kapilari yang mengelilingi tubulus berbelit-belit.
Kapilari bergabung menjadi venula, kemudian menjadi urat. Kemudian, semua darah memasuki vena cava superior dan inferior, yang mengalir ke atrium kanan..
Peredaran pulmonari bermula di ventrikel kanan dan berakhir di atrium kiri. Darah vena dari ventrikel kanan memasuki arteri pulmonari, kemudian ke paru-paru. Di paru-paru, pertukaran gas berlaku, darah vena berubah menjadi arteri. Darah arteri memasuki atrium kiri melalui empat urat pulmonari.

Soalan 3. Sistem limfa merujuk kepada sistem tertutup atau terbuka?
Sistem limfa harus dikelaskan sebagai terbuka. Secara buta bermula di tisu dengan kapilari limfatik, yang kemudian bergabung untuk membentuk saluran limfa, dan mereka, pada gilirannya, membentuk saluran limfa yang mengalir ke sistem vena.

Adalah Penting Untuk Menyedari Vaskulitis