Hidup dengan injap jantung buatan

Injap jantung buatan dipasang jika salah satu daripada 4 injap organ mengalami kerosakan, misalnya apabila lubang jantung menyempit atau mengembang.

Ini adalah prostesis, dengan bantuan aliran darah diarahkan ke arah yang betul, sementara mulut saluran vena dan arteri tersekat sekejap.

Dengan perubahan besar pada penutup injap, kerana peredaran darah jelas terganggu, doktor menetapkan pembentukan tiruan.

Terdapat 2 jenis injap jantung:

Penyakit berikut boleh menjadi petunjuk untuk pembedahan:

  1. Penyakit jantung kongenital pada bayi.
  2. Penyakit reumatik.
  3. Perubahan sistem injap disebabkan oleh iskemia, trauma, imunologi, berjangkit dan sebab-sebab lain.

Injap jantung mekanikal dan tisu

Injap jantung buatan mekanikal adalah alternatif daripada yang semula jadi. Otot jantung adalah salah satu organ utama seseorang, ia mempunyai struktur yang kompleks:

  • 4 kamera;
  • 2 atria;
  • 2 ventrikel yang mempunyai septum, pada gilirannya, membahagikannya kepada 2 bahagian.

Injap mempunyai nama berikut:

  • tricuspid;
  • injap mitral;
  • pulmonari;
  • aorta.

Kesemuanya melakukan satu fungsi utama - mereka memberikan aliran darah tanpa halangan melalui jantung dalam lingkaran kecil ke tisu dan organ lain. Sejumlah penyakit kongenital atau yang diperoleh boleh mengganggu peredaran kebiasaan..

Satu atau lebih injap mula berfungsi lebih teruk, ini menyebabkan stenosis atau kegagalan jantung.

Dalam kes ini, pilihan mekanikal atau fabrik dapat diselamatkan. Selalunya, kawasan dengan injap mitral atau aorta diperbetulkan..

Injap jantung mekanikal mempunyai jangka hayat yang sangat lama. Tetapi pada masa yang sama perlu mengambil antikoagulan seumur hidup - pengencer darah - dan secara berkala memantau keadaannya. Terima kasih kepada ubat-ubatan ini, gumpalan darah tidak terbentuk di rongga jantung.

Injap jantung mekanikal terdiri daripada bahan berikut:

  1. Spacer dan obturator - diperbuat daripada karbon pirolitik atau daripadanya, tetapi juga dilapisi dengan titanium.
  2. Cincin berpalu - membuatnya dari teflon, poliester atau dacron.

Pilihan biologi tidak memerlukan ubat tambahan. Oleh kerana sifat hemodinamiknya, sel darah merah rusak pada tahap yang lebih rendah, yang bermaksud bahawa risiko pembekuan darah berkurang..

Tetapi pada masa yang sama, kain melayani jangka masa yang terhad. Biasanya ia dibuat dari tisu injap jantung babi, jangka masa injap biologi rata-rata 15 tahun, selepas itu penggantiannya diperlukan.

Pakai bergantung pada usia pesakit dan kesihatannya.

Lebih kerap pada pesakit muda, jangka hayat injap tisu lebih pendek. Dengan bertambahnya usia, pemakaiannya semakin perlahan, kerana seseorang tidak lagi menjalani gaya hidup yang aktif.

Sebelum operasi, pesakit, bersama dengan doktor, memutuskan injap mana yang akan dipasang dalam setiap kes. Kadang-kadang keputusan dibuat mengenai operasi sambil mengekalkannya sendiri.

Untuk ini, prostetik injap mitral dan aorta sedang dikembangkan. Apabila menggunakan tisu anda sendiri untuk pembetulan, ini mempunyai kelebihannya.

Pertama, ini mengelakkan antikoagulasi berterusan yang diperlukan semasa memasang injap mekanikal. Kedua, dengan injap biologi, risiko prostesis cepat terpakai dikurangkan.

Kemungkinan komplikasi

Sekiranya injap jantung (buatan) dipasang tepat pada masanya, maka komplikasi, sebagai peraturan, tidak timbul. Dalam kes lain, lebih sering terdapat masalah dengan ketidakpatuhan terhadap cadangan doktor selepas pembedahan daripada pada saat ia dilakukan.

Selepas pembedahan, pesakit mesti mematuhi semua peraturan dalam tempoh pemulihan. Yaitu, perhatikan peraturan sehari-hari, makan diet tertentu dan minum ubat yang sesuai.

Hanya dalam kes ini, seseorang yang mempunyai injap tiruan mampu bertahan lama dan hidup tanpa masalah kesihatan.

Orang-orang ini berisiko mendapat penyakit seperti tromboembolisme. Kejayaan seseorang bergantung pada seberapa berjaya memerangi trombosis dijalankan.

Komplikasi tromboemboli cenderung berlaku pada orang yang mempunyai injap jantung biologi. Tetapi kerana ia mempunyai kekurangan tersendiri dari segi jangka hayat, mereka jarang dipasang dan pada tahap yang lebih besar kepada pesakit tua.

Bagi sesetengah pesakit, pembedahan untuk beberapa sebab mungkin tidak dilakukan sama sekali. Oleh itu, keadaan berikut boleh menjadi kontraindikasi untuk mewujudkan injap tiruan:

  1. Kerosakan paru-paru, hati, atau buah pinggang yang teruk.
  2. Kehadiran di tubuh pesakit menjadi tumpuan jangkitan dari mana-mana penyetempatan (tonsilitis, sinusitis, kolesistitis, pielonefritis dan juga gigi karious). Dalam kes ini, endokarditis berjangkit boleh berkembang selepas pembedahan..

Oleh itu, sebelum campur tangan, disarankan untuk menjalani pemeriksaan penuh dan merawat semua penyakit kronik. Hanya sebulan selepas pencabutan gigi yang berpenyakit, pesakit dapat ditempatkan di bahagian pembedahan dan prostesis dipasang.

Dengan campur tangan pembedahan yang lain, ini hanya perlu dilakukan setelah 3 bulan. Pada masa ini, kaedah pembedahan yang minimum invasif semakin banyak digunakan. Tempoh pemulihan dikurangkan hampir separuh.

Bagaimana kehidupan selepas pembedahan?

Kehidupan dengan injap jantung buatan datang ke apa yang perlu dipantau sehingga komplikasi tromboemboli tidak berkembang. Orang yang menjalani pembedahan mesti mematuhi beberapa peraturan:

  1. Penggunaan ubat antitrombotik secara berterusan, selalunya ia adalah antikoagulan tidak langsung (warfarin).
  2. Penolakan aktiviti yang melibatkan pergerakan aktif untuk mengelakkan kecederaan. Perkara ini terutama berlaku untuk benda tajam dan tajam..
  3. Pemantauan berterusan terhadap kualiti pembekuan darah.

Setelah menjalani pembedahan selama 6 bulan, seseorang tidak boleh melakukan senaman fizikal yang berat. Rejim air garam yang penting, yang membataskan pengambilan garam.

Bergantung pada alasan operasi, ubat tambahan diresepkan untuk tujuan pemulihan selepas operasi. Kadang-kadang orang tertanya-tanya berapa banyak yang anda boleh hidup dengan injap tiruan. Tidak ada jawapan yang pasti. Semuanya bergantung pada ciri individu pesakit, umur dan gaya hidupnya.

Doktor mendedahkan jangka hayat purata seseorang dengan injap jantung tiruan, itu adalah 20 tahun. Prostesis itu sendiri boleh bertahan sehingga 30 tahun. Ia tidak mempunyai sifat untuk memanjangkan atau memendekkan jangka hayat pesakit.

Selalunya orang yang menggunakan alat ini, setelah 20 tahun, mati sepenuhnya disebabkan oleh sebab lain yang tidak berkaitan dengan penyakit jantung.

Pencegahan Thromboembolism

Agar tidak mengalami komplikasi seperti itu, doktor menetapkan pengambilan antikoagulan secara berterusan. Sekiranya operasi berjalan tanpa masalah, maka terapi ditetapkan pada hari kedua, selalunya ia adalah heparin, yang diberikan 4 hingga 6 kali sehari.

Pada hari ke-5, dos heparin dikurangkan dan antikoagulan tidak langsung diberikan. Setelah mencapai indeks prothrombin yang diinginkan, heparin dibatalkan sama sekali.

Doktor wajib memberitahu pesakit secara terperinci mengenai ubat antikoagulan, kerana ia mesti digabungkan dengan betul dengan makanan yang dimakan. Ubat ini tidak boleh digabungkan dengan yang lain atau kesannya berkurang. Perkara ini juga mesti diambil kira. Untuk sebarang pelanggaran dalam keadaan pesakit, pertolongan doktor diperlukan.

Menu RCCC

berita

Apakah injap jantung buatan?

Pada masa ini, terdapat dua jenis injap jantung buatan: mekanikal dan biologi, yang mempunyai ciri, kelebihan dan kekurangannya sendiri.

Injap jantung mekanikal

Ini adalah prostesis yang berfungsi untuk menggantikan fungsi injap semula jadi jantung manusia. Jantung manusia mempunyai empat injap: tricuspid, mitral, pulmonary dan aortic. Tujuan injap jantung adalah untuk menyediakan aliran darah tanpa hambatan melalui jantung di sepanjang lingkaran kecil dan besar peredaran darah ke organ dan tisu. Akibat pelbagai penyakit, operasi injap (satu atau lebih) terganggu, yang ditunjukkan oleh penyempitan bukaan injap atau kekurangannya. Kedua-dua proses ini boleh menyebabkan perkembangan kegagalan jantung secara beransur-ansur dan kesihatan yang buruk. Injap jantung mekanikal dirancang untuk menggantikan injap yang terkena dengan prostesis untuk mengembalikan fungsinya dan dengan itu memulihkan fungsi jantung yang mencukupi.

Jenis injap jantung mekanikal

Terdapat tiga jenis injap jantung mekanikal: bola, cakera condong dan injap bicuspid - dalam pelbagai versi.

Injap jantung buatan pertama adalah bola, ia terdiri dari bingkai logam di mana bola yang terbuat dari elastomer silikon tertutup. Apabila tekanan darah di ruang jantung melebihi tekanan di luar ruang, bola didorong ke kerangka dan memberikan aliran darah untuk mengalir. Setelah selesai pengecutan otot jantung, tekanan di ruang menurun dan menjadi lebih rendah daripada di belakang injap, sehingga bola bergerak ke arah yang berlawanan, menyekat perjalanan darah dari satu ruang jantung ke ruang jantung yang lain. Pada tahun 1952, Charles Huffneyd menanam injap bebola jantung pada sepuluh pesakit (enam daripadanya selamat menjalani operasi), yang menandakan pengalaman pertama yang berjaya dengan penggunaan injap jantung tiruan untuk jangka panjang. Injap yang serupa diciptakan oleh Miles "Lowell" oleh Edwards dan Albert Starr pada tahun 1960 (ia terdapat dalam literatur sebagai injap bola silastik). Implan injap jantung manusia pertama dibuat pada 21 September 1960. Itu terdiri dari bola silikon yang tertutup dalam bingkai yang dibuat dari dasar injap. Injap bola dicirikan oleh kecenderungan tinggi untuk pembekuan darah, oleh itu, pesakit seperti itu selalu dipaksa untuk mengambil antikoagulan dosis tinggi. Edwards Lifesciences menghentikan pengeluaran injap ini pada tahun 2007..

Tidak lama kemudian, injap cakera jantung dibuat. Injap jantung buatan pertama yang terdapat di klinik adalah injap Byork-Shili, yang telah mengalami pelbagai perubahan yang ketara sejak penemuan pada tahun 1969. Injap cakera terdiri daripada satu obturator bulat, yang diatur oleh spacer logam. Mereka diperbuat daripada cincin logam yang dilapisi polytetrafluoroethylene berpori. Prostesis mekanikal jauh lebih tahan lama, tetapi memerlukan terapi antikoagulan sepanjang hayat, kurang fisiologi. Secara umum, masalah memilih prostesis benar-benar menjadi masalah besar bagi pakar bedah dan pesakit. Oleh itu, cogan kata "Untuk setiap pesakit - prostesis mereka sangat relevan dan tidak mungkin kehilangan kaitannya di masa hadapan. Di mana benang dijahit untuk menahan injap di tempat. Cincin logam, dengan bantuan dua penyokong logam, memegang cakera yang terbuka dan ditutup semasa pelaksanaan jantung fungsi pengepamannya. Cakera injap seperti itu biasanya dibuat dari bahan karbon yang sangat keras (karbon pirolitik), sehingga injap dapat berfungsi tanpa haus selama bertahun-tahun. Di Amerika Syarikat, model cakera injap jantung yang paling popular adalah model Medtronic-Hall. Dalam beberapa model injap jantung mekanikal, cakera dibahagikan kepada dua bahagian, yang terbuka dan ditutup seperti pintu.

St. Jude Medical adalah peneraju dalam pembuatan injap rama-rama, yang terdiri daripada dua injap separa bulat yang berputar di sekitar spacer yang melekat pada dasar injap. Reka bentuk ini diusulkan pada tahun 1979 dan, walaupun mereka membantu mengatasi beberapa masalah yang dicatat dengan beberapa injap, injap bicuspid dikenakan adanya aliran darah terbalik (regurgitasi) dan oleh itu mereka tidak dapat dianggap ideal. Walau bagaimanapun, injap bicuspid memberikan aliran darah yang lebih semula jadi berbanding injap bola atau cakera. Salah satu kelebihan injap ini adalah bahawa ia dapat diterima dengan baik oleh pesakit..

Injap jantung mekanikal hari ini adalah yang paling dipercayai dan boleh dipercayai dan membolehkan pesakit menjalani kehidupan yang normal. Kebanyakan injap mekanikal bertahan sekurang-kurangnya selama

Hidraulik

Banyak komplikasi yang berkaitan dengan injap jantung mekanikal dapat dijelaskan oleh hidraulik. Sebagai contoh, pembentukan bekuan darah adalah kesan sampingan dari kesan pemotongan yang dibuat oleh bentuk injap. Dalam jangka panjang, injap buatan yang ideal harus mempunyai tekanan minimum pada komponennya, dicirikan oleh regurgitasi minimum, pergolakan minimum dan tidak memisahkan aliran darah di kawasan injap.

Kesan darah

Salah satu kelemahan utama injap jantung mekanikal adalah bahawa pesakit dengan injap seperti itu selalu dipaksa untuk mengambil pengencer darah (antikoagulan). Gumpalan darah yang terbentuk akibat pemusnahan sel darah merah dan platelet dapat menyekat lumen saluran, yang mengakibatkan akibat yang serius.

Semua model injap jantung mekanikal mengalami pembekuan darah kerana aktiviti tekanan tinggi, genangan dan pemisahan aliran darah. Reka bentuk injap bola menghasilkan kesan pada dinding, yang merosakkan sel, serta pemisahan aliran darah. Injap cakera juga mengalami pemisahan aliran darah di belakang spacer injap dan cakera sebagai hasil gabungan aliran cepat dan lambat. Injap bicuspid dicirikan oleh aktiviti tekanan tinggi, serta kebocoran dan kelambatan aliran darah berhampiran injap.

Secara amnya, kerosakan sel darah diperhatikan pada injap tiruan mitral dan aorta. Trombosis injap selalunya merupakan ciri injap mitral buatan.

Oleh kerana injap jantung mekanikal mengalami tekanan, pesakit memerlukan penggunaan antikoagulan secara berterusan. Bioprostheses kurang terdedah kepada pembekuan darah, tetapi memandangkan jangka hayatnya, mereka biasanya paling sesuai untuk orang yang berumur lebih dari 55 tahun.

Injap jantung mekanikal juga boleh menyebabkan anemia hemolitik dan hemolisis sel darah merah ketika mereka melalui injap..

Injap biologi

Injap biologi adalah injap yang dibuat dari tisu haiwan, misalnya, dari tisu injap jantung babi, dan mereka menjalani rawatan kimia awal sehingga sesuai untuk ditanam di jantung manusia. Masalahnya adalah bahawa jantung babi lebih mirip dengan jantung manusia daripada yang lain, dan oleh itu sangat sesuai digunakan untuk menggantikan injap jantung. Penanaman injap jantung babi adalah jenis yang disebut xenograft.

Dalam jenis injap biologi lain, tisu biologi digunakan yang dijahit ke bingkai logam. Kain untuk injap tersebut diambil dari perikardium lembu atau kuda. Tisu perikardial sangat sesuai untuk injap kerana sifat fizikalnya yang melampau. Injap biologi jenis ini sangat berkesan sebagai pengganti. Tisu untuk injap sedemikian disterilkan, akibatnya ia tidak lagi asing di badan, dan reaksi penolakan tidak diperhatikan. Injap ini fleksibel dan tahan lama..

Prostesis mekanikal jauh lebih tahan lama, tetapi memerlukan terapi antikoagulan sepanjang hayat, kurang fisiologi. Secara umum, masalah memilih prostesis benar-benar menjadi masalah besar bagi pakar bedah dan pesakit. Oleh itu, cogan kata "Setiap pesakit mempunyai prostesis sendiri" sangat relevan dan tidak mungkin kehilangan kaitannya di masa depan..

NILAI HATI PROSTHETIC

PROSTHETICS HEAL VALVE - operasi untuk menggantikan injap jantung yang rosak dengan prostesis. Selalunya, injap mitral (atrioventricular kiri) dan injap aorta diganti pada pesakit dengan perubahan yang diperolehi atau kongenital dalam struktur dan fungsi alat injap. Dalam banyak kes, penggantian injap yang terkena dengan prostesis adalah satu-satunya cara untuk menormalkan hemodinamik dan memulihkan kesihatan dan prestasi pesakit.

Kandungan

Cerita

Kemungkinan moden pembedahan injap jantung dikaitkan dengan masuknya pintasan kardiopulmonari ke dalam baji (lihat. Pintasan kardiopulmonari), yang memungkinkan untuk beroperasi pada jantung yang berhenti dengan membuka rongga. Sumbangan besar dalam penciptaan injap prostetik dibuat oleh Starr (A. Starr), Björk (V. Bjork), Carpentier (A. Carpentier). B.V. Petrovsky, H. M. Amo-C.. V. I. Burakovsky, B. P. Zverev, A. M. Martsinkevichus, V. I. Shumakov.

Buat pertama kalinya dalam baji, amalan P. untuk. menghasilkan Hufnagel (Ch. A. Hufnagel) et al. (1954). Prostesis injap yang digunakan olehnya terbuat dari metil metakrilat dan merupakan bola. bergerak di dalam silinder keras.

Untuk P. hingga. gunakan prostesis mekanikal dan biologi (tisu). Keperluan perubatan dan teknikal umum bagi mereka (tanpa mengira ciri reka bentuk): ketahanan fungsi: inersia minimum elemen pengunci. memberikan kecerunan rendah (perbezaan tekanan) pada tahap prostesis dan ketiadaan regurgitasi; lamaran aliran darah, mengurangkan risiko pemusnahan sel darah; kekurangan komplikasi tromboemboli; kemudahan penyimpanan dan pensterilan.

Prostesis mekanikal

Prostesis mekanikal - injap buatan (Gamb. 1, a - e) - mempunyai elemen pengunci flap atau jenis injap yang terbuat dari bahan buatan (Teflon, getah silikon, sebatian organosilikon) dan diletakkan di dalam bingkai logam yang ditutup dengan kain sintetik dengan pelbagai reka bentuk (lihat. Alloplasty Implan).

Ciri hemodinamik terbaik dimiliki oleh model tricuspid yang meniru bentuk geometri semula jadi injap semilunar injap aorta. Kelemahan utama mereka adalah berlakunya tekanan keletihan bahan dan kerosakannya akibat lenturan injap.

Injap yang paling banyak digunakan dengan elemen pengunci dalam bentuk bola kerana kebolehpercayaan, ketahanan dan prestasi hemodinamik yang memuaskan. Kelemahan injap (bola) seperti itu adalah ukuran struktur yang besar, menyebabkan perkembangan sejumlah komplikasi dalam tempoh selepas operasi. Pada pesakit dengan rongga ventrikel kiri kecil atau aorta sempit, penggunaan prostesis model ini tidak digalakkan.

Prostesis injap berprofil rendah mempunyai elemen pengunci cakera. Untuk mengelakkan pemakaian bahan elemen pengunci pada penyokong bingkai yang tidak rata, dicadangkan pelbagai varian prostesis cakera berputar yang condong. Prostesis injap bersaiz kecil berbeza dengan prostesis bola dalam ketinggian kecil, ringan, kurang inersia elemen pengunci, jarak aliran hemodinamik ke pusat.

Masalah utama yang berkaitan dengan baji. penggunaan prostesis mekanikal dalam bentuk apa pun berisiko mendapat komplikasi tromboemboli dan keperluan untuk pemberian antikoagulan berterusan oleh pesakit.

Prostesis biologi

Prostesis biologi injap jantung (Gbr. 1, g, h), sebagai peraturan, mempunyai unsur pengunci tricuspid semula jadi atau simulasi biol, alam semula jadi, yang terpasang pada bingkai pendukung buatan. Di antara prostesis biologi, cantuman dan bioprostesis dibezakan..

Pemindahan

Transplantasi adalah injap biol. asal, dipindahkan tanpa bahan kimia sebelumnya. memproses dalam keadaan yang berdaya maju atau setelah pengawetan dan pensterilan dalam fiziol, cecair dan larutan pengawet antibiotik (lihat Pemindahan). Terdapat autograft - injap pulmonari, injap dari autofascation atau autopericardium; allograft (bahan sumbernya adalah tisu mayat manusia) dan xenograft (bahan sumbernya adalah tisu haiwan besar). Hasil penggunaan baji mereka, tidak memuaskan kerana pemusnahan injap pada bulan-bulan pertama atau tahun-tahun setelah pemindahan di bawah pengaruh faktor mekanikal dan biol.

Bioprostheses

Bioprostheses - injap yang terbuat dari biol, tisu, yang diawetkan dalam larutan glutaraldehid (lihat Pemeliharaan organ dan tisu), yang meningkatkan kestabilan strukturnya dan mengurangkan kemungkinan terjadinya konflik imun (lihat Imuniti Transplantasi). Alloprostheses (dari kulit keras otak dan saraf tunjang mayat manusia) dan xenoprostheses (dari injap dan perikardium haiwan) dibezakan bergantung kepada asalnya. Bioprostheses dibezakan oleh ciri-ciri hemodinamik yang baik, berat badan dan tinggi bingkai, ketiadaan kesan merosakkan pada unsur-unsur darah yang terbentuk. Kelebihan utama bioprostesis berbanding prostesis mekanikal adalah ketiadaan atau sedikit risiko mengembangkan komplikasi tromboemboli. Namun, syarat pemerhatian pesakit, Crimea dibuat oleh P. to. dengan penggantian bioprostesis mereka, tidak melebihi 10 tahun.

Petunjuk untuk penggantian injap mitral - kecacatan injap mitral yang rumit oleh kalsifikasi, fibrosis kasar injap dengan kehilangan fungsi pengunciannya dan perkembangan stenosis subvalvular yang teruk.

Petunjuk untuk injap aorta prostetik adalah kecacatan pada lubang aorta (lubang aorta, T.): stenosis dengan kecerunan tekanan ≥ 40 mm Hg. Art., Kekurangan dengan regurgitasi ≥ 10% dari pelepasan kejutan dan bentuk kecacatan aorta campuran. Prostetik injap tricuspid (atrioventricular kanan) ditunjukkan untuk lesi organiknya, dan juga untuk penyakit jantung kongenital - anomali Ebstein.

Persiapan pra operasi pesakit merangkumi pemulihan wajib semua kemungkinan jangkitan, pelantikan agen antirheumatik, pencapaian pampasan maksimum untuk peredaran darah, kawalan tepat keseimbangan elektrolit air dan sistem pembekuan darah, normalisasi semua petunjuk homeostasis; terapi antibiotik mesti dimulakan secara langsung di meja operasi.

Teknik implantasi untuk pelbagai injap jantung prostetik

Teknik menanam pelbagai injap jantung prostetik hampir sama. Akses ke jantung yang paling kerap digunakan adalah sternotomi median membujur (lihat Mediastinotomi), akses lain jarang digunakan..

Apabila penggantian injap mitral digunakan, sternotomi median sering digunakan di bawah pintasan kardiopulmonari. Anda juga boleh menggunakan torakotomi anterolateral (lihat) di sebelah kiri atau di sebelah kanan, serta trans-sternal melalui akses ekstrapleural. Perikardium dibuka secara membujur dan dibawa ke pemegangnya. Mesin paru-paru dihubungkan mengikut skema aorta - vena cava. Operasi lebih baik dilakukan pada jantung yang berhenti (lihat Cardioplegia).

Atrium kiri dibuka oleh sayatan anterior ke urat pulmonari. Dengan ukuran kecil atrium kiri, akses gabungan digunakan, dengan rum, atrium kanan dipotong secara serong dari sulkus koronari ke mulut vena pulmonari kanan yang unggul dan kemudian septum antaratrium dibuka dari mulut vena ini melalui fossa bujur, membuat sayatan ke atas sehingga tidak melintasi septum tepat sebelum mulut sinus koronari, yang penuh dengan bahaya kerosakan pada bundle milik-Nya (atrioventricular bundle, T.).

Selepas atriotomi, retraktor dimasukkan ke dalam atrium, injap mitral dipasang oleh injap, ditarik ke atasnya sendiri dan meneruskan pemotongannya. Mereka cuba melepaskan injap dalam satu blok, termasuk ikat pinggang, filamen tendon (kord, T.) dan puncak otot papilari. Pada cincin berserat, kepingan tisu injap dengan lebar lebih kurang. 3 mm Dengan kalsifikasi yang runtuh (lihat) injap, rongga ventrikel kiri disapu longgar dengan serbet dan kemudian dicuci dengan fiziol, r-rum.

Saiz prostesis ditetapkan menggunakan tolok templat. Pada lilitan foramen atrioventricular kiri dengan genggaman cincin berserat wajib, 12-16 jahitan berbentuk U atau 8 individu tanpa jurang besar di antara mereka dikenakan. Selepas itu, manset prostesis yang dipilih dijahit dengan hujung benang (Gamb. 2). Terdapat pelbagai pilihan untuk memperbaiki prostesis, termasuk penggunaan jahitan tilam, jahitan nod sederhana dan jahitan berterusan. Letakkan prostesis pada kedudukan atrium atau ventrikel. Sayatan atrium dijahit dengan jahitan berbentuk U dan berpintal yang berterusan.

Untuk penggantian injap aorta, sternotomi median digunakan terutamanya. Operasi dilakukan di bawah pintasan kardiopulmonari dengan perlindungan mandatori miokardium dari anoksia sementara menggunakan kardioplegia sejuk dan kimia (lihat) atau menggunakan perfusi koronari. Mesin paru-paru jantung disambungkan mengikut skema aorta - vena cava atau arteri femoral - atrium kanan.

Setelah menggunakan penjepit ke bahagian aorta yang menaik, dinding anteriornya ditusuk dengan jarum yang disambungkan ke sistem suntikan intra-aorta larutan kardioplegik sejuk, dan pada masa yang sama mereka mula menyejukkan jantung dari luar. Dengan regurgitasi yang teruk, aorta diperah, lumennya dibuka, mulut arteri koronari kanan dan kiri disalurkan dan pembuluh darah koronari disempurnakan dengan larutan kardioplegik sehingga aktiviti mekanikal dan elektrik jantung dihentikan sepenuhnya.

Bahagian menaik aorta dibuka dengan sayatan melintang kira-kira 1 cm di atas tegakan injap atau sayatan serong dalam bentuk tongkat hoki. Tepi aorta dibesarkan dan penutup injap semilunar dikeluarkan, meninggalkan pelek tisu selebar 2-3 mm. Dengan kalsifikasi injap, ventrikel kiri mesti disapu secara longgar dengan serbet. Zon bahaya semasa pemotongan injap dan jahitan seterusnya terletak di antara flap non-koronari (flap lunate posterior, T.) dan flap koronari kanan (injap lunate kanan, T.). Dalam tiga sektor, jahitan berbentuk U atau 8 diaplikasikan, cincin berserat dijahit dengan tepi, dan cuff injap dipasang dengan hujung benang, memperbaiki prostesis. Anda boleh menggunakan jahitan berpusing dan tilam yang terpisah, lebih jarang jahitan berterusan. Setelah prostesis diperbaiki, aorta dijahit terlebih dahulu dengan jahitan berbentuk U yang berterusan, dan jahitan memutar berterusan diletakkan di atasnya..

Dengan prostetik berbilang injap, sternotomi median digunakan sebagai akses. Teknik untuk menggantikan injap mitral dan injap aorta adalah sama seperti untuk prostetik individu. Perlu memerhatikan urutan tahap operasi yang ketat: memerah aorta menaik dan menyejukkan jantung, membuka atrium kiri dan prostetik injap mitral, mengganti injap aorta, mengeluarkan udara dari aorta menaik dan mengeluarkan penjepit daripadanya, menjahit dinding atrium kiri dan mengambil langkah-langkah terakhir untuk mengelakkan udara embolisme. Sekiranya anda memerlukan pembedahan plastik atau prostetik injap tricuspid (atrioventricular kanan, T.), tahap ini dilakukan pada jantung yang sudah berfungsi dengan operasi berterusan pintasan kardiopulmonari, yang memastikan ketiadaan aliran darah melalui ruang jantung.

Tahap pembedahan jantung terbuka yang paling penting adalah pencegahan embolisme udara (lihat), seperti berikut: 1. Defibrilasi jantung (lihat Defibrilasi), jika rongga terbuka atau terbuka, ia hanya dilakukan setelah mengepalkan aorta, dan dengan spontan pemulihan aktiviti jantung segera menekan aorta. 2. Dalam semua operasi, ventrikel kiri dan aorta menaik dikeringkan. 3. Dalam operasi yang melibatkan pemampatan aorta menaik, udara dikeluarkan dari urat paru-paru sebelum penyingkiran pengapit dengan ventilasi paksa; bahagian menaik aorta ditusuk dengan jarum dengan jarum suntik ketika ventrikel kiri dicubit dan udara dihirup; menekan mulut arteri koronari kanan dengan pinset, aorta secara beransur-ansur dilepaskan dari pengapit, termasuk saluran air dari ventrikel kiri dan jarum aspirator di aorta menaik. 4. Dalam operasi pada injap mitral, jika aorta telah dicubit, pada mulanya mereka melakukan tindakan yang sama seperti pada operasi lain yang disertai dengan pemampatan aorta; prostesis tetap terbuka (daya tarikan di belakang tocang atau kemasukan tiub); mengembung paru-paru dan menembusi puncak atrium kiri; terkeluar jantung (dengan injap terbuka) dengan bahagian atas; memerah atrium kiri dengan tangan, telinganya dan, ventilasi paru-paru yang berterusan, mengeluarkan udara melalui penyedut ventrikel kiri jantung; bahagian menaik aorta dilepaskan dari pengapit dan ventrikel diturunkan ke tempatnya. 5. Jarum aspirator dikeluarkan dari aorta setelah perfusi selesai (lihat).

Pada akhir operasi, elektrod sementara untuk elektrokardiostimulasi semestinya dijahit ke miokardium (lihat Kardiostimulasi) dan saliran ditinggalkan di rongga perikardial dan mediastinum, dan apabila rongga pleura dibuka, saliran tambahan di sisi yang sesuai.

Setelah peringkat utama operasi intrakardia selesai, dengan akses transsternal, hemostasis menyeluruh bahagian tepi sternum dilakukan lagi. Untuk mendekatkan tepi tulang, jahitan wayar 5-6 digunakan. Dua jahitan pertama melewati tulang pemegang sternum, dan selebihnya berada di sekitar sternum di pinggirnya di sepanjang ruang interkostal, mengelakkan kerosakan pada arteri toraks dalaman dan tepi pleura. Jahitan dipintal sehingga tepi sternum diselaraskan dengan ketat. Apabila jahitan berikutnya digunakan, fasia dengan periosteum ditangkap, kemudian jahitan nod digunakan pada serat dan kulit.

Dalam tempoh selepas operasi (lihat), terutama pada 12 jam pertama, diperlukan penilaian menyeluruh mengenai keadaan semua organ dan sistem tubuh yang penting: prestasi sistem kardiovaskular, pengudaraan yang mencukupi, fungsi hati dan ginjal, dan keadaan c. n dengan. Pemindahan pesakit ke pernafasan dan ekstubasi spontan hanya dapat dilakukan sekiranya tidak ada pelanggaran serius terhadap fungsi ini.

Komplikasi

Pada hari-hari mendatang setelah operasi, pendarahan (lihat), aritmia jantung (lihat), sindrom pelepasan minit rendah, hingga hipotensi arteri, - kejutan kardiogenik (lihat), komplikasi paru, kegagalan hati dan ginjal (lihat Hepatorenal, mungkin berkembang). sindrom); komplikasi daripada c. n S. - edema otak hipoksia (lihat. Edema dan pembengkakan otak), embolisme (lihat), pendarahan (lihat) dengan perkembangan koma; infark miokard (nekrosis) akibat pelanggaran peredaran koronari atau akibat perlindungan miokardium yang tidak mencukupi dari anoksia (lihat infarksi miokardium); komplikasi purulen-septik - perikarditis (lihat), mediastinitis (lihat), endokarditis bakteria (lihat), kejutan septik (lihat), osteomielitis sternum; gangguan mental.

Dalam istilah kemudian, tromboemboli arteri adalah mungkin (lihat), kejadiannya dipromosikan oleh atriomegaly, fibrilasi atrium, terapi antikoagulan yang tidak mencukupi atau pembatalannya secara tiba-tiba, memperburuk proses reumatik, dan lain-lain; endokarditis septik lewat, faktor yang memprovokasi ke-rogo adalah adanya fokus jangkitan, mana-mana, malah pesakit luar, operasi dan pemeriksaan instrumental tanpa perlindungan oleh terapi antibakteria, penyakit saluran pernafasan atas; fistula paravalvular yang berkaitan dengan letusan jahitan yang memperbaiki prostesis injap, dengan latar belakang kalsifikasi injap dan endokarditis septik; disfungsi prostesis injap (pemakaian mekanikal elemen pengunci atau kalsifikasi cusps bioprosthesis, trombosis prostesis, kemacetan elemen penguncian); gangguan irama: selepas operasi pada injap mitral - fibrilasi atrium (lihat), selepas prostetik aorta - extrasystole (lihat) atau kelainan pada sistem pengaliran jantung; kegagalan peredaran darah (lihat) dengan sesak nafas, berdebar-debar, pembesaran hati dan edema periferal (dengan fungsi prostesis injap yang normal, penyebab komplikasi adalah terapi jantung yang tidak mencukupi, gangguan rejim, aktiviti proses reumatik, berlakunya penyakit bersamaan, kelemahan miokardium awal); gangguan fungsi neuropsikiatrik.

Selepas keluar dari hospital, perlu memantau keadaan sistem pembekuan darah (lihat) dan, jika ditunjukkan, melakukan terapi anti-radang.

Menjelang tahun 1980, di dunia terdapat lebih dari 300 ribu yang dikendalikan - pembawa injap jantung prostetik. Hasil dari intervensi ini, serta operasi lain, dinilai oleh kematian langsung (hospital), oleh kelangsungan hidup jangka panjang dan oleh kegunaan gaya hidup (keadaan pesakit, kesihatan fizikal dan mental, tahap kemampuan kerjanya). Risiko operasi ditentukan oleh Ch. arr. keadaan awal pesakit dan kemampuan pampasannya. Kajian klinikal dan statistik hasil jangka panjang (menurut All-Union Scientific Center for Surgery of the Academy of Medical Sciences of the USSR) menunjukkan kadar survival 10 tahun sebanyak 65-75% selepas penggantian injap mitral, 75-80% selepas penggantian injap aorta, dan 60-65 selepas penggantian multi-injap. %, sementara dalam kumpulan pesakit yang tidak dikendalikan dengan tahap penyakit jantung yang serupa, kelangsungan hidup tidak melebihi 40%.

Kepenuhan gaya hidup pembawa prostesis injap ditentukan oleh dua faktor utama - tahap pemeliharaan fungsi mengepam jantung dan ciri-ciri mechano-hidraulik prostesis (kawasan bukaan berguna, rintangan aliran darah, tahap regurgitasi, dll.). Yang sangat penting untuk mendapatkan hasil fungsional yang baik juga kaedah pemulihan moden yang dikendalikan.

Bibliografi: Atlas of Thoracic Surgery, ed. B.V. Petrovsky, t. 1, M., 1971; Burakovsky V.I., Lishchuk V.A. dan Storozhenko I.N. Pendekatan moden untuk menilai gangguan peredaran akut dan sistem untuk membina diagnosis, dalam buku: Sebenar. soalan pakar bedah untuk rawatan kecacatan jantung dan penyakit, dari saluran besar, ed. V. I. Burakovsky, hlm. 5, M., 1981; Williams D.F. dan Roof R. Implan dalam pembedahan, trans. dari Bahasa Inggeris., M., 1978; Malinovsky H. N. dan Konstantinov B. A. Pembedahan jantung berulang, M., 1980, bibliogr.; Martsinkevichus A.M. dan Sirvidis V.M. Aplikasi fasia luas paha autologous untuk prostetik injap mitral, Grudn. chir., No. 3, hlm. 111, 1971; Petrovsky B.V., Soloviev G.M. dan Shumakov V.I. Prostetik injap jantung, M., 1966, bibliogr.; Cooley D. A. Pencarian injap jantung prostetik yang sempurna, Med. Instr., V. 11, hlm. 82, 1977; Pembedahan dada Gibbon J. H. Gibbon, Philadelphia a. o., 1976.


B.A. Konstantinov, S.L. Dzemeshkevich.

Injap mekanikal jantung

Penggantian injap jantung prostetik pertama yang berjaya pada manusia dilakukan pada tahun 1960 oleh Nina Braunwald, Harken, Starr dan Edwards. Pada masa ini, dua kumpulan besar injap tiruan (prostesis mekanikal dan prostesis biologi) tersedia untuk kedudukan atrioventricular (mitral dan tricuspid) dan aorta. Perbezaan utama dikaitkan dengan risiko tromboemboli (lebih tinggi untuk prostesis mekanikal) dan kerosakan struktur pada prostesis (lebih tinggi untuk prostesis biologi).

Prostesis mekanikal dibahagikan kepada 3 kumpulan besar: dua daun, cakera putar dan bola. Prostesis mekanikal daun berganda adalah prostesis yang paling sering ditanam kerana berat badan yang rendah, profil rata dan hemodinamik yang sangat baik. Prostesis mekanikal dua kelopak St. Jude pada masa ini adalah prostesis yang paling biasa di dunia. Prostesis ditutup dengan lapisan karbon pirolitik dan mempunyai dua cakera separuh bulat yang berputar dari terbuka ke tertutup dan belakang tanpa penyangga sokongan.

Prostesis mempunyai ciri aliran yang baik dan memberikan kecerunan tekanan trans-injap yang lebih rendah untuk sebarang diameter luaran prostesis dan isipadu CB daripada prostesis mekanikal bola dan putar. Prostesis mekanikal Jude mempunyai ciri hemodinamik yang sangat baik dengan ukuran jantung yang kecil, jadi sangat sesuai untuk digunakan pada kanak-kanak. Trombogenenisiti prostesis ini pada kedudukan mitral mungkin kurang daripada prostesis injap lain, namun, seperti prostesis mekanikal lain, terapi antikoagulan sepanjang hayat diperlukan. Sejenis prostesis mekanikal St. Jude - prostesis CarboMedics, yang juga berlapis dua, mempunyai badan titanium yang dilapisi dengan lapisan karbon pirolitik, dapat berputar tanpa mengganggu struktur subvalvular.

Pada masa ini, dua jenis prostesis mekanikal cakera putar digunakan. Prostesis Omniscience, generasi seterusnya dari prostesis cakera putar Lillehei - Kaster, terdiri daripada rangka titanium dengan cincin berlapis poliester yang dilekatkan di mana cakera yang dilapisi dengan lapisan karbon pirolitik diperkuat. Dalam kedudukan terbuka, cakera terpesong pada sudut 80 °, mewujudkan bukaan pusat yang besar untuk aliran darah.

Prostesis Medtronic-Hall mempunyai pembinaan rangka titanium yang sama dan cincin jahit Teflon; nipisnya, dilapisi dengan lapisan pirolitik karbon berputar cakera mempunyai lubang pusat, yang memungkinkan untuk memperbaiki hemodinamik. Trombogenenisiti prostesis mekanikal ini sangat rendah - kurang dari 1 episod setiap 100 pesakit-tahun dalam kedudukan mitral, dan prestasi jangka panjang sangat baik. Kedua-dua prostetik mekanikal daun berganda dan putar dikaitkan dengan regurgitasi yang dibenarkan (5-10 ml / bpm). Semua prostesis mekanikal mempunyai ciri khas auskultatory..

Prostesis mekanikal bola Starr-Edwards adalah injap buatan tertua. Tempat duduk injap terbuat dari silikon, bola terbuat dari aloi satelit, dan cincin jahit dibuat dari Teflon / polipropilena. Kelemahan prostesis Starr-Edwards adalah keburukan struktur injap sekatan, jadi ia tidak sesuai untuk kedudukan mitral pada pesakit dengan rongga LV kecil, untuk kedudukan aorta pada pesakit dengan cincin AK kecil dan mereka yang memerlukan prostesis lengkung injap-aorta gabungan. Dalam sebilangan kecil pesakit, injap ini menyebabkan hemolisis, yang boleh menjadi signifikan dan menjadi penting secara klinikal jika regurgitasi dekat injap berkembang..

Dengan dimensi kecil, prostesis Starr-Edwards boleh menyebabkan penyumbatan ringan, dan kejadian tromboemboli sedikit lebih tinggi daripada dengan prostetik mekanikal cakera putar atau dua daun.

Kekuatan dan trombogenenisiti injap jantung mekanikal. Semua injap buatan mekanikal mempunyai jangka hayat yang panjang: sehingga 40 tahun untuk gigi palsu Starr-Edwards dan lebih dari 25 tahun untuk gigi palsu St. Jude. Dengan prostesis mekanikal dalam kedudukan mitral, regurgitasi injap dekat lebih kerap berlaku berbanding dengan biologi. Dengan sebarang prostesis mekanikal, risiko trombosis dan tromboemboli lebih besar pada kedudukan mitral daripada pada aorta, dan pesakit dengan prostesis MK biasanya diberi dos warfarin yang lebih tinggi.

Pesakit dengan prostesis mekanikal, tanpa mengira reka bentuk atau kedudukannya, memerlukan penggunaan antikoagulan dan aspirin jangka panjang kerana risiko tromboembolisme, yang tertinggi pada tahun pertama selepas pembedahan. Tanpa antikoagulan dan aspirin, frekuensi tromboembolisme adalah 3-6 kali lebih tinggi daripada ketika mengambil dos ubat ini dengan betul. Trombosis prostesis mekanikal sangat jarang berlaku, tetapi menyukarkan operasi injap buatan dan boleh membawa maut.

Warfarin harus dimulakan 2 hari selepas pembedahan, INR antara 2.0 dan 3.0 pada pesakit dengan prostesis mekanikal dua daun dan prostesis Medtronic-Hall dalam kedudukan aorta. Pada pesakit dengan risiko trombosis tinggi (contohnya, dengan AF sebelum tromboembolisme), pada pesakit dengan prostesis mekanikal lain dalam kedudukan aorta dan dengan semua jenis prostesis dalam posisi mitral, INR harus dari 2.5 hingga 3.5. Kemungkinan pendarahan semasa mengambil antikoagulan dengan pendekatan yang agak konservatif ini dikurangkan, sementara frekuensi tromboemboli tidak lebih tinggi daripada dengan INR dari 3.0 hingga 4.0. Ejen antiplatelet tanpa antikoagulan tidak memberikan perlindungan yang mencukupi.

Walau bagaimanapun, menambahkan aspirin pada dosis 80 hingga 150 mg / hari ke warfarin dapat mengurangkan risiko tromboemboli, jadi aspirin harus diresepkan kepada semua pesakit dengan injap buatan. Pendekatan ini sedikit meningkatkan risiko pendarahan, tetapi nisbah risiko / faedahnya baik..

Trombosis injap buatan harus disyaki sekiranya timbulnya sesak nafas secara tiba-tiba dan meredam suara jantung atau ketika bunyi baru muncul semasa auskultasi. Komplikasi serius ini didiagnosis menggunakan dua dimensi PEECHOKG dan DEHOKG. Sekiranya tidak ada risiko pembedahan yang tinggi, kaedah pilihan untuk rawatan trombosis injap pada bahagian kiri jantung adalah pembedahan kecemasan sekiranya terdapat gejala CH III - IV NYHA FC atau lesi trombotik besar (trombus besar). Dengan trombosis injap separuh kanan jantung, trombosis injap separuh kiri jantung dengan pembentukan trombus bersaiz kecil dan dengan adanya hanya gejala ringan, disarankan untuk melakukan fibrinolisis. Selepas terapi fibrinolitik, iv heparin harus diberikan dan aspirin diberikan sehingga INR mencapai tahap terapi..

Perlu diakui bahawa penggunaan warfarin dengan sendirinya membawa risiko morbiditi dan kematian, i.e. menyebabkan pendarahan serius dengan kekerapan 0.2 dan 2.2 episod setiap 100 pesakit-tahun. Walaupun terdapat terapi antikoagulan, komplikasi trombolitik walaupun dengan prostesis mekanikal terbaik menyebabkan kematian dengan kekerapan 0.2 kes per 100 pesakit-tahun, dan komplikasi bukan maut berjumlah 1.0-2.0 episod per 100 pesakit-tahun dengan AK dan 2, 0-3.0 kes dengan MK.

Komplikasi yang sangat berbahaya - trombosis injap - diperhatikan dengan frekuensi 0.1% per tahun dalam kedudukan aorta dan 0.35% per tahun dalam kedudukan mitral. Kekerapan trombosis prostesis mekanikal pada kedudukan tricuspid cukup tinggi, oleh itu, dalam kedudukan ini lebih baik menggunakan prostesis biologi. Kejadian tromboemboli pada pesakit dengan riwayat trombosis berulang di hadapan injap buatan dapat dikurangkan dengan menggantikan prostesis mekanikal dengan yang biologi..

Prostesis mekanikal selalu menyebabkan hemolisis ringan, tetapi tidak begitu jelas sehingga mempunyai kepentingan klinikal yang penting kecuali jika pesakit mengalami regurgitasi injap dekat.

Prostesis mekanikal injap jantung:
(A) Starr - Prostesis Bola Edwards. (B) Prostesis Omnisains.
(B) Prostesis Medtronic - Dewan. (D) Prostesis dua kelopak St. Jude.
(D) CarboMedics prostesis dua kelopak. Ciri auskultasi pelbagai injap prostetik dalam kedudukan aorta dan mitral dengan gambarajah skematik data normal dan perihalan data patologi.
AC - penutupan injap aorta; CS - klik tutup; DM - murmur diastolik;
MS - penutupan injap mitral; MO - pembukaan injap mitral;
OS - klik pembukaan; SEM - Bunyi Ejeksi Sistolik.

Injap jantung tiruan bukan trauma

Saudara-mara dan rakan-rakan Vanya Mochenkov yang berusia enam tahun dari kampung Matveevskoye tahu bahawa jika dia tidak akan segera diberi injap jantung buatan, dia tidak akan hidup selama tiga tahun. Operasi yang dilakukan oleh pakar bedah jantung, doktor sains perubatan, profesor Viktor Alekseevich Ivanov di Pusat Sains Pembedahan Rusia diberi nama Petrovsky RAMS, menjadi unik: di tengah-tengah Vanya bukan sahaja dua injap buatan dijahit sekaligus, tetapi - yang paling penting - salah satunya digantikan oleh prostesis tricuspid buatan generasi baru. Ini adalah "Tricardix" - pengembangan saintis Rusia.

Hari ini Vanya dengan tenang pergi ke sekolah setiap hari, dan hanya peperiksaan tahunan yang mengingatkan akan kecacatan jantung.

Setiap tahun, lebih daripada satu juta orang mati akibat penyakit kardiovaskular di Rusia, 55-60% kematian disebabkan oleh penyakit vaskular, 20-25% - kerosakan injap. Ubat untuk kerosakan injap hanya berkesan untuk sementara waktu - ubat-ubatan terus meningkatkan otot jantung. Sekiranya operasi tidak dilakukan, pesakit harus mengubah rentak hidupnya: aktiviti fizikal yang serius dan tekanan psikologi akan membahayakannya.

Injap buatan terdiri daripada dua jenis: mekanikal dan biologi. "Injap mekanikal di dunia sekarang terutamanya bicuspid (bicuspid); injap biologi adalah tricuspid, tricuspid, iaitu lebih serupa dengan injap yang berfungsi di jantung yang sihat," kata Alexander Lishchuk, MD, ketua jabatan pembedahan jantung Pusat Klinikal Tentera Pusat A.A. Vishnevsky Hospital - Injap biologi lebih berfungsi: ia dibuat dari tisu haiwan, seperti babi, atau diambil dari mayat. Masalahnya ialah injap biologi berumur pendek - mereka bekerja 7-10 tahun, jadi pesakit muda, tentu saja, biasanya meletakkan injap mekanikal ".

Kerja prostesis mekanikal disertai dengan bunyi bising, tetapi ini bukan tolak utama mereka. Pemasangan injap mekanikal menyebabkan hemolisis teruk - kerosakan sel darah merah, dan pesakit memerlukan pengambilan antikoagulan seumur hidup - ubat-ubatan yang akan mengurangkan risiko pembentukan gumpalan darah.

Dua injap buatan dijahit ke jantung Vanya Mochenkov, salah satunya adalah generasi baru prostesis tricuspid buatan "Tricardix"

Perkembangan inovatif penyelidik syarikat khusus Rusia, Roskardioinvest, Tricardix yang dijahit oleh Vania Mochenkov, akan dapat mengubah keadaan. Prostesis ini menggabungkan ciri-ciri injap buatan biologi dan mekanikal, telah lulus ujian klinikal dan, mungkin, akan dihasilkan secara komersial. "Injap ini berfungsi sebagai yang semula jadi," jelas Regina Kevorkova, Wakil Direktur Jenderal Roskardioinvest untuk kualiti. "Tidak ada unsur di lubang injap, dan tidak ada sel darah yang rusak, sehingga risiko pembekuan darah diminimalkan. Jadi, ada peluang untuk mengurangkan, dan pada masa akan datang, mungkin, membatalkan pengambilan antikoagulan pesakit sepenuhnya ".

Tetapi Tricardix adalah prostesis mekanikal, hayat perkhidmatannya hampir tidak terhad. "Kami mengembangkan teknologi untuk penanaman karbon nanolayer ke permukaan titanium, yang sekarang digunakan sebagai bahan untuk badan injap mekanikal," kata Alexander Samkov, pengarah umum Roskardioinvest. "Bahan yang paling biokompatibel hari ini adalah karbon; oleh itu, semakin besar unsur karbon dalam reka bentuk apa pun, kurang asing dia dirasakan ".

Bahan daun injap juga maju dari segi teknologi - ia adalah karbon pirolitik. Sarung dengan mana prostesis dilekatkan pada jantung boleh dibuat dalam dua versi - poliester putih atau kain karbon. Sarungnya universal dan memungkinkan untuk menjahit injap Tricardix ke cincin berserabut pada kedudukan apa pun - tanpa mengira tahap kemusnahannya.

Setakat ini, 45 injap Tricardix telah ditanamkan. Operasi pertama dilakukan oleh ahli akademik Akademi Sains Perubatan Rusia L.A. Bokeria pada bulan Jun 2007 di Pusat Sains Pembedahan Kardiovaskular yang diberi nama A.N. Bakuleva. Ujian klinikal dilakukan di pusat pembedahan jantung terbesar di Moscow: di NTSSSH. A.N. Bakuleva RAMS, di RSCH mereka. B.V. Petrovsky RAMS di bawah kepimpinan Viktor Ivanov, dan juga di hospital tentera. A. A. Vishnevsky, tempat Alexander Lishchuk terlibat dalam penanaman injap baru.

Roskardioinvest memperkenalkan rangkaian ukuran penuh injap tricuspid, dan ini memungkinkan untuk membicarakan kesejagatan pembangunan: injap baru dapat ditanam di tengah-tengah ukuran apa pun untuk menggantikan injap yang terjejas, dan oleh itu - di dalam tubuh manusia dari segala usia dan apa-apa kulit.

"Kegiatan operasi untuk menerapkan" Tricardix "tidak berbeza dengan cara kami beroperasi menggunakan injap daun ganda," kata Alexander Lishchuk. "Ini adalah operasi biasa: kami juga mematikan jantung dari kerja, mengeluarkan injap yang usang atau rosak, memasangnya sebagai gantinya injap dengan tiga daun, dijahit - kami hanya bertindak dengan perasaan bahawa injap tricuspid dapat meningkatkan kualiti hidup pesakit. Di hospital kami, operasi pertama dilakukan dengan implantasi Tricardix ke posisi aorta tiga tahun yang lalu, kemudian kami mula menggunakan injap baru secara aktif. ".

Tetapi terlalu awal untuk membincangkan pengkomersialan teknologi baru yang berjaya. Walaupun Roskardioinvest menerima sijil pendaftaran Perkhidmatan Persekutuan untuk Penyeliaan dalam Penjagaan Kesihatan dan Pembangunan Sosial, serta lesen berasingan untuk Tricardix, walaupun terdapat perakuan produk, pengeluaran siri injap tricuspid tidak dapat dilakukan tanpa sokongan kewangan. "Kami merancang proyek produksi di Rusnano, berhasil melalui semua tahap pemeriksaan, dan pada tahun 2009 Badan Pengawas Rusnano membuat keputusan akhir untuk menyetujui pengeluaran industri katup trikuspid," kenang Alexander Samkov. "Keadaan pelaburan dari Rusnano ada rakan pelabur, yang peranannya disiapkan oleh Moscow Venture Company. Kita seharusnya menerima 930 juta rubel dari Rosnano, 187 juta rubel dari Moscow Venture Company. Tetapi setelah meninggalkan jawatan walikota Moscow, Yuri Luzhkov, Moscow, projek inovasi di mana terdapat harta intelek, telah ditangguhkan. Oleh itu, Rusnano tidak dapat memberi kami sokongan kewangan ".

Menurut Regina Kevorkova, paten untuk semua jenis struktur dan semua kaedah teknologi menanamkan Tricardix diperoleh oleh Roskardioinvest pada tahun 2002-2009, dan bukan hanya di Rusia - harta intelek dilindungi di Amerika Syarikat, negara-negara Asia, dan Afrika Selatan. Pada tahun 2009, Ernst & Young menganggarkan nilai pasaran hak eksklusif untuk mengembangkan injap pada 372 juta rubel. Hari ini, Tricardix secara aktif berminat dengan pelabur China dan Iran. Tetapi pengurusan Roskardioinvest belum merancang untuk mengambil teknologi unik di luar negara. "Kami tidak berputus asa dan berharap bahawa injap tricuspid Tricardix akan dapat mencapai tahap pengeluaran besar-besaran di Rusia. Sudah ada pelabur yang berminat yang dapat memberikan bantuan kewangan kepada kami," kata Alexander Samkov.

Coronarografi

+7 (925) 005 13 27

Injap jantung adalah bahagian jantung, yang terbentuk dari lipatan cengkerang dalamannya, memberikan aliran darah searah kerana saluran vena dan arteri yang bertindih.

Tujuan injap jantung adalah untuk menyediakan aliran darah tanpa hambatan melalui jantung di sepanjang lingkaran kecil dan besar peredaran darah ke organ dan tisu.

Pelbagai proses patologi, baik yang diperoleh dan kongenital, boleh menyebabkan gangguan pada injap (satu atau lebih), yang ditunjukkan oleh stenosis injap atau kekurangannya. Kedua-dua proses ini boleh menyebabkan perkembangan kegagalan jantung secara beransur-ansur..

Hari ini, pembedahan jantung menggunakan injap jantung buatan mekanikal dan biologi. Kedua-duanya mempunyai ciri khas, kelebihan dan, sayangnya, bukan tanpa kekurangan..

NILAI MEKANIKAL

Injap mekanikal diiktiraf sebagai sangat dipercayai, ia mampu bertahan seumur hidup tanpa memerlukan penggantian. Walau bagaimanapun, dalam kes pemasangannya, pesakit harus selalu mengambil ubat khas yang mengurangkan kelikatan darah dan mencegah pembekuan darah (antikoagulan, agen antiplatelet), dan memantau koagulogram dengan setia.

Terdapat tiga jenis injap jantung mekanikal dalam pelbagai modifikasi yang dilakukan oleh pakar bedah jantung..

Jenis injap jantung mekanikal:

Injap bola adalah yang pertama dari mereka. Ia ditanamkan pada seorang lelaki pada tahun 1960 dan terdiri dari bingkai logam dan bola yang tertutup di dalamnya, terbuat dari elastomer silikon.

Inti dari karya reka bentuk ini adalah bahawa apabila tekanan darah di ruang jantung dilebihi relatif terhadap tahap penunjuk ini di luar ruang, bola, yang didorong ke atas bingkai, membuka jalan untuk aliran darah. Setelah selesai pengecutan otot jantung (systole), tekanan di ruang menjadi lebih rendah daripada di luar injap, dan oleh itu bola mula bergerak ke arah yang bertentangan dan menutup aliran darah dari satu ke ruang jantung yang lain.

Injap jantung buatan cakera dibuat kedua (pada tahun 1969), yang telah mengalami perubahan yang ketara sejak penemuannya. Mereka terdiri daripada cincin logam yang dilapisi polytetrafluoroethylene berpori dengan filamen yang dijahit padanya, yang dirancang untuk menahan injap di tempatnya.

Dalam cincin ini, dengan bantuan dua penyokong logam, cakera dipasang, yang terbuka dan ditutup semasa jantung melakukan fungsi mengepamnya. Sebilangan besar injap seperti injap terbuat dari karbon pirolitik, yang sangat keras, yang melindungi injap daripada haus selama bertahun-tahun. Dalam beberapa model moden injap mekanikal, cakera dibahagikan kepada dua bahagian yang berfungsi sebagai pintu.

Model Bicuspid injap jantung buatan - terdiri daripada dua injap separa bulat yang berputar di sekitar tali. Reka bentuk seperti itu dicadangkan pada tahun 1979. Kelemahan mereka adalah kerana mereka mengalami regurgitasi, iaitu aliran darah terbalik dan oleh itu tidak dapat dianggap ideal, walaupun mereka mempunyai beberapa kelebihan daripada yang lain.

Injap bicuspid, tidak seperti injap bola dan cakera, memberikan aliran darah yang lebih semula jadi, sebab itulah ia dapat diterima dengan baik oleh pesakit, kerana mereka mengurangkan dos antikoagulan.

Pada masa ini, injap jantung mekanikal paling diminati, kebanyakannya berfungsi sekurang-kurangnya dua hingga tiga dekad, yang tidak dapat dijangkakan dari biologi (tisu).

NILAI BIOLOGI

Biologi (tisu), dibuat dari bahan asal haiwan (allo-, iso-, atau xenograft), musnah dari masa ke masa, dan pada masa yang sama, hayat perkhidmatannya sangat bergantung pada usia pesakit dan patologi yang berkaitan.

Injap biologi adalah injap yang dibuat dari tisu haiwan, misalnya, dari tisu injap jantung babi, dan mereka menjalani rawatan kimia terlebih dahulu sehingga sesuai untuk implantasi di jantung manusia.

Faktanya adalah bahawa jantung babi lebih mirip dengan jantung manusia daripada yang lain, dan oleh itu sangat sesuai digunakan untuk menggantikan injap jantung.

Penanaman injap jantung babi adalah jenis yang disebut xenotransplantasi. Terdapat risiko penolakan injap yang dipindahkan. Ubat-ubatan tertentu boleh digunakan untuk mencegah komplikasi ini, tetapi tidak selalu berkesan..

Dalam jenis injap biologi lain, tisu biologi digunakan yang dijahit ke bingkai logam. Kain untuk injap tersebut diambil dari perikardium lembu atau kuda. Tisu perikardial sangat sesuai untuk injap kerana sifat fizikalnya yang melampau. Injap biologi jenis ini sangat berkesan sebagai pengganti. Tisu untuk injap sedemikian disterilkan, akibatnya ia tidak lagi asing di badan, dan reaksi penolakan tidak diperhatikan. Injap ini fleksibel dan tahan lama, dan pesakit tidak perlu mengambil antikoagulan.

Injap biologi boleh berbentuk bingkai, dilengkapi dengan bingkai plastik atau logam (stent), ditutup dengan tisu yang terletak di dalam prostesis, dan tanpa bingkai, lebih seperti injap jantung semula jadi.

Selalunya, ketika prostetik injap yang rosak, bioprostesis bingkai digunakan..

Injap mana yang paling sesuai ditanamkan dalam keadaan tertentu, doktor memutuskan sebelum pembedahan secara individu.

+7 (925) 005 13 27 - maklumat mengenai angiografi koronari

Adalah Penting Untuk Menyedari Vaskulitis