Buka hati

Pada bulan September, Pusat Perubatan dan Pembedahan Nasional. N.I. Pirogov memasuki seorang wanita berusia 75 tahun dengan tumor di atrium kanan. Pada waktu itu dia sudah sakit selama enam bulan: pada bulan April dia kelihatan demam, pada bulan Julai keadaannya sangat teruk - tromboemboli cabang kecil arteri pulmonari, infark paru dan radang paru-paru yang teruk. Tetapi pada bulan Julai, diagnosis juga dibuat: neoplasma di jantung, myxoma. Pesakit itu disembuhkan oleh Yuri Shevchenko, profesor, MD, mantan Menteri Kesihatan dan paderi Ortodoks semasa. Dia melakukan operasi dengan cara yang unik - tanpa menggunakan bypass kardiopulmonari (AIK).

Sebenarnya, tumor jantung primer adalah penyakit yang jarang berlaku, ketika autopsi ditentukan pada 0,002-0,25%. Myxoma adalah tumor jantung yang jinak dan paling biasa. Ia menyerupai polip konsistensi seperti jeli pada tangkai pendek, dan paling kerap (tiga perempat kes) tumbuh di atrium kiri. Apabila tumor hancur, serpihannya dapat memasuki arteri mana-mana organ - otak, jantung itu sendiri, rongga perut, dan lain-lain; terdapat risiko kematian secara tiba-tiba. Bahagian tumor dari kerusi kanan juga boleh berakhir di arteri pulmonari dan menyebabkan embolisme.

Pada pesakit dengan myxoma, tanda-tanda khas kegagalan jantung diperhatikan: sesak nafas, kelemahan dan keletihan, sakit dada yang menekan, nadi yang kerap dan peningkatan tekanan darah; mungkin ada pening, malah kehilangan kesedaran. Tumor dikesan, biasanya apabila mencapai ukuran yang besar dan mula mengganggu injap mitral.

"Dalam kes kami, tumor tumbuh dari dinding atrium kanan tepat di mulut vena cava unggul," kata Profesor Shevchenko. "Walaupun keunikan penyetempatan tumor, tanpa menggunakan AIK, mungkin untuk mengelakkan komplikasi yang luar biasa dalam bentuk fragmentasi dan embolisme".

Jauh semasa pembedahan myxoma

Foto: NMHC mereka. Piragova

Sekiranya berjaga-jaga, pesakit bersiap sedia untuk menggunakan AIK - kemampuan untuk menghubungkannya tetap ada sehingga akhir operasi, tetapi tidak diperlukan. Di atrium kanan, pakar bedah menemui ukuran myxoma 6x4x4 cm dan isipadu kira-kira 60 ml dan mengeluarkannya dengan pemotongan pangkal - untuk mengelakkan pertumbuhan semula tumor.

Hipoksia semasa penangkapan peredaran darah terutamanya berbahaya bagi otak. "Apabila pesakit menyejuk, peredaran darah dapat dihentikan selama dua minit atau lebih lama. Sudah tentu, lebih sukar bagi pakar bedah, anda tidak dapat mengikuti waktu yang singkat, tetapi secara amnya ini adalah teknik yang mapan - mereka beroperasi secara meluas tanpa AIK 20 tahun yang lalu, dan pakar bedah jantung terkenal, profesor Evgeny Meshalkin malah injap jantung prostetik.

"Tidak ada yang menghilangkan jenis myxoma seperti yang terdapat pada pesakit Profesor Shevchenko yang berusia 75 tahun tanpa AIK," kata Alexander Korostylev, ketua jabatan pembedahan jantung di Institut Pembedahan A.V. Vishnevsky, - tetapi hanya kerana itu tidak perlu. Ini adalah operasi yang rumit, dan kemampuan untuk melaksanakannya wajar dihormati, tetapi ada teknik yang memungkinkan penggunaan AIC tanpa risiko fragmentasi tumor. ".

Pembedahan jantung terbuka (11 gambar)

Masa itu saya melihat tiga pembedahan jantung terbuka. Ini adalah kanak-kanak, anak tertua berusia 10 tahun - pada hari itu gadis itu mempunyai hari lahir. Tuhan beroperasi - Leo Antonovich Bokeria.

Dalam operasi ini, pesakit disuntik dengan sel induk untuk penyembuhan yang lebih baik..

Bertentangan dengan jangkaan, saya tidak pingsan. Anda bekerja untuk diri sendiri dan tidak memikirkan apa-apa. Lebih-lebih lagi, anda tidak menyedari bahawa ini adalah orang: seluruh badan tersembunyi, kawasan kecil tempat kerja sedang dibuka. Dalam kes lain, saya melihat bagaimana sternum terbuka diregangkan dengan tali, dan badan di sekelilingnya dibalut dengan filem. Di dalam, seorang lelaki kelihatan dan berbau seperti ayam yang dihiris.

Sudah tentu, apabila jantung anak dikeluarkan dari sternum, maka secara tidak sengaja segala yang ada di dalam diri anda akan dikompres.

"Nah, apa yang anda takutkan," kata ahli bedah, "itu hanya otot!" Dan kemudian dia meletakkan jari sehingga saya dapat memastikan bahawa ini adalah perkara yang betul.

Semasa operasi, jantung tidak berfungsi: ia dihentikan dan ditutup dengan ais. Darah mengepam agregat yang besar dan kuat.

Pada masa itu, injap buatan dimasukkan ke dalam jantung.

Pembedahan jantung terbuka

Gambaran keseluruhan

Pembedahan jantung terbuka adalah prosedur pembedahan di mana dada dibuka dan otot, injap atau arteri jantung terjejas..

Menurut Institut Kardiologi, Pulmonologi dan Hematologi Nasional AS (NHLBI), pembedahan pintasan arteri koronari adalah pembedahan jantung yang paling biasa pada orang dewasa. Semasa operasi ini, arteri atau vena yang sihat dipindahkan (melekat) ke arteri koronari (jantung) yang tersumbat. Akibatnya, arteri yang dipindahkan menghantar darah ke jantung melewati arteri yang tersumbat (NHLBI).

Pembedahan jantung terbuka kadang-kadang dipanggil pembedahan jantung tradisional. Hari ini, untuk menjalankan banyak prosedur baru di jantung, hanya sayatan kecil, dan bukannya sayatan besar, sudah cukup. Maksudnya, konsep pembedahan jantung terbuka kadang kala mengelirukan.

Punca

Pembedahan jantung terbuka membolehkan cantuman pintasan arteri koronari. Pembedahan pintasan arteri koronari mungkin diperlukan pada pesakit dengan penyakit jantung koronari..

Penyakit jantung koronari berlaku apabila saluran yang menghantar darah dan oksigen ke jantung menjadi sempit dan tidak elastik. Penyakit ini dikenali sebagai aterosklerosis..

Aterosklerosis berlaku apabila simpanan lemak menimbulkan plak pada dinding arteri koronari. Plak menyempitkan arteri, menyukarkan darah melaluinya. Sekiranya darah tidak mengalir ke jantung dengan betul, serangan jantung mungkin berlaku..

Pembedahan jantung terbuka juga dilakukan untuk:

memulihkan atau mengganti saluran darah, yang akan membolehkan darah melalui jantung; memulihkan kawasan jantung yang rosak atau tidak normal; pasang alat perubatan yang akan membantu jantung berfungsi dengan baik; ganti jantung yang rosak dengan penderma (transplantasi).

Operasi

Menurut National Institutes of Health, cantuman bypass arteri koronari memakan masa empat hingga enam jam. Pertimbangkan apa itu, secara berperingkat.

Pesakit menerima anestesia umum. Dia tertidur dan tidak merasa sakit akibat pembedahan. Setelah membuat sayatan di dada dari ukuran 20 hingga 25 sentimeter, pakar bedah memotong tulang payudara secara keseluruhan atau sebahagian untuk mendapatkan akses ke jantung. Sebaik sahaja jantung dibuka, pesakit disambungkan ke mesin paru-paru jantung. Dia mengambil darah dari jantung supaya pakar bedah dapat beroperasi. Beberapa teknologi baru membolehkan anda meninggalkan peranti ini. Pakar bedah menggunakan urat atau arteri yang sihat untuk membuat jalan baru di sekitar arteri yang tersumbat. Dada dipegang bersama oleh wayar yang tersisa di dalam badan. Sayatan awal dijahit. (NIH)

Kadang kala, ketika mengoperasikan pesakit dengan risiko tinggi, pinggan dada digunakan, terutama pada orang tua dan mereka yang telah menjalani campur tangan pembedahan beberapa kali. Dalam kes ini, tulang payudara selepas pembedahan disambungkan oleh plat titanium kecil..

Risiko

Risiko untuk cantuman pintasan arteri koronari:

jangkitan pada bahagian dada (yang paling biasa dengan obesiti, diabetes, pembedahan pintasan berulang); serangan jantung atau strok; gangguan irama jantung; kerosakan pada paru-paru atau buah pinggang; sakit dada, demam rendah; kehilangan ingatan atau kenangan samar-samar; darah beku kehilangan darah; sesak nafas.

Menurut Pusat Perubatan Universiti Chicago (UCM), menggunakan mesin jantung-paru meningkatkan risiko. Risiko ini akan merangkumi strok dan masalah ingatan (UCM)..

Latihan

Beritahu doktor anda tentang semua ubat yang anda ambil, termasuk ubat-ubatan, vitamin, dan ramuan bebas. Laporkan masalah kesihatan, termasuk herpes, jangkitan, selsema, selesema, demam..

Dua minggu sebelum pembedahan, doktor anda mungkin meminta anda untuk tidak merokok dan berhenti mengambil ubat vasokonstriktor seperti aspirin, ibuprofen, atau naproxen.

Pada malam sebelum operasi, anda akan diminta untuk mencuci dengan sabun khas. Ia membunuh bakteria pada kulit dan mengurangkan kemungkinan jangkitan selepas pembedahan. Anda mungkin diminta makan dan minum apa-apa selepas tengah malam.

Anda akan menerima arahan lebih lanjut semasa anda tiba di hospital untuk menjalani pembedahan..

Pemulihan

Apabila anda bangun selepas pembedahan, anda akan mempunyai dua atau tiga tiub di dada anda. Mereka perlu mengeluarkan cecair dari kawasan sekitar jantung..

Anda mungkin mempunyai tiub intravena yang akan membekalkan cecair kepada anda..

Anda mungkin meletakkan kateter (tiub nipis) di pundi kencing anda untuk membuang air kecil.

Anda juga boleh disambungkan ke peranti untuk mengesan hati anda. Jururawat akan berada berdekatan untuk membantu anda sekiranya perlu..

Kemungkinan besar, anda akan menghabiskan malam pertama di unit rawatan rapi. Dalam tiga hingga tujuh hari anda akan dipindahkan ke wad biasa..

Tahan lama

Anda mesti bersedia untuk pemulihan secara beransur-ansur. Penambahbaikan akan dilakukan sekitar enam minggu, dan setelah kira-kira enam bulan, anda akan merasakan semua manfaat operasi tersebut. Oleh itu, prospek optimis bagi banyak orang, shunt dapat berfungsi selama bertahun-tahun..

Walaupun begitu, operasi tidak menghalang penyumbatan saluran darah berulang. Status kesihatan akan menyokong langkah-langkah berikut:

pemakanan yang betul; sekatan makanan masin, berlemak dan manis; mengekalkan aktiviti fizikal; berhenti merokok; tekanan tinggi dan kawalan kolesterol.

Pembedahan jantung sangat biasa pada masa ini. Pembedahan jantung moden dan pembedahan vaskular sangat berkembang. Campur tangan pembedahan ditetapkan dalam kes apabila rawatan ubat konservatif tidak membantu, dan oleh itu, normalisasi keadaan pesakit tidak mungkin dilakukan tanpa pembedahan.

Contohnya, penyakit jantung hanya dapat disembuhkan secara pembedahan, ini perlu sekiranya, kerana patologi, peredaran darah terganggu teruk.

Akibatnya, seseorang merasa buruk dan komplikasi serius mula berkembang. Komplikasi ini boleh mengakibatkan bukan sahaja kecacatan, tetapi juga kematian..

Rawatan pembedahan penyakit jantung koronari sering diresepkan. Oleh kerana ia boleh menyebabkan infark miokard. Kerana serangan jantung, dinding rongga jantung atau aorta menjadi lebih nipis dan penonjolan terserlah. Patologi ini juga dapat disembuhkan hanya melalui pembedahan. Selalunya, operasi dilakukan kerana irama jantung yang terganggu (RFA).

Pemindahan jantung juga dilakukan, iaitu transplantasi. Ini diperlukan sekiranya terdapat kompleks patologi yang menyebabkan miokardium tidak dapat berfungsi. Hari ini, operasi sedemikian memperpanjang umur pesakit secara purata 5 tahun. Selepas operasi sedemikian, pesakit mengalami kecacatan.

Operasi dapat dijalankan dengan segera, segera atau menjadualkan intervensi yang dijadualkan. Ia bergantung pada tahap keparahan keadaan pesakit. Pembedahan kecemasan dilakukan dengan segera, segera setelah diagnosis dibuat. Sekiranya campur tangan ini tidak dilakukan, maka pesakit mungkin akan mati.

Operasi seperti ini sering dilakukan pada bayi yang baru lahir sebaik sahaja dilahirkan dengan penyakit jantung kongenital. Dalam kes ini, walaupun minit adalah penting..

Operasi kecemasan tidak memerlukan pelaksanaan yang cepat. Dalam kes ini, pesakit bersedia untuk beberapa waktu. Selalunya memakan masa beberapa hari.

Operasi yang direncanakan ditetapkan jika pada masa ini tidak ada bahaya bagi kehidupan, tetapi harus dilakukan untuk mencegah komplikasi. Doktor menetapkan pembedahan miokard hanya jika perlu.

Penyelidikan invasif

Teknik jantung invasif termasuk kateterisasi. Maksudnya, kajian ini dilakukan melalui kateter, yang dapat dipasang di rongga jantung dan di dalam kapal. Dengan menggunakan kajian ini, anda dapat menentukan beberapa petunjuk fungsi jantung..

Sebagai contoh, tekanan darah di mana-mana bahagian miokardium, dan juga menentukan berapa banyak oksigen dalam darah, mengira output jantung, ketahanan vaskular.

Untuk rawatan penyakit kardiovaskular Elena Malysheva mengesyorkan kaedah baru berdasarkan Monastik Teh.

Ia terdiri daripada 8 tumbuhan perubatan berguna yang sangat berkesan dalam rawatan dan pencegahan aritmia, kegagalan jantung, aterosklerosis, penyakit jantung koronari, infark miokard, dan banyak penyakit lain. Dalam kes ini, hanya komponen semula jadi yang digunakan, tanpa kimia dan hormon!

Baca mengenai teknik Malysheva...

Kaedah invasif memungkinkan untuk mengkaji patologi injap, ukuran dan tahap kerosakannya. Kajian ini berlaku tanpa membuka dada. Kateterisasi jantung membolehkan anda membuang elektrokardiogram dan fonokardiogram intrakardiak. Kaedah ini juga digunakan untuk memantau keberkesanan terapi ubat..

Kajian sedemikian merangkumi:

Angiografi. Ini adalah kaedah di mana agen kontras digunakan. Ia disuntik ke rongga jantung atau kapal untuk visualisasi dan penentuan patologi yang tepat. Angiografi koronari Kajian ini membolehkan anda menilai tahap kerosakan pada saluran koronari, ini membantu doktor memahami sama ada pembedahan perlu dilakukan, dan jika tidak, terapi apa yang sesuai untuk pesakit ini. Ventrikulografi. Kajian ini adalah kaedah kontras sinar-X yang akan menentukan keadaan ventrikel, adanya patologi. Anda boleh mengkaji semua parameter ventrikel, contohnya, petunjuk jumlah rongga, output jantung, ukuran relaksasi dan kegembiraan jantung.

Dengan angiografi koronari selektif, kontras disuntik ke salah satu arteri koronari (kanan atau kiri).

Setelah mempelajari kaedah Elena Malysheva dalam rawatan PENYAKIT JANTUNG, serta pemulihan dan pembersihan kapal - kami memutuskan untuk memberikannya kepada perhatian anda...

Selalunya angiografi koronari dilakukan untuk pesakit dengan kelas fungsi 3-4 angina pectoris. Dalam kes ini, tahan terhadap terapi ubat. Doktor perlu memutuskan kaedah rawatan pembedahan mana yang diperlukan. Penting juga untuk menjalankan prosedur ini dengan angina yang tidak stabil.

Prosedur invasif juga merangkumi tusukan dan bunyi rongga jantung. Dengan bantuan terdengar mungkin untuk mendiagnosis kecacatan jantung dan patologi di ventrikel kiri, misalnya, boleh menjadi tumor, atau trombosis. Untuk melakukan ini, gunakan urat femoral (kanan), jarum dimasukkan ke dalamnya di mana konduktor melewati. Diameter jarum menjadi kira-kira 2 mm.

Semasa melakukan kajian invasif, anestesia tempatan digunakan. Sayatannya kecil, kira-kira 1-2 cm. Ini diperlukan untuk mendedahkan urat yang diinginkan untuk penempatan kateter..

Kajian ini dijalankan di klinik yang berlainan dan harganya agak tinggi..

Maklum balas dari pembaca kami Victoria Mirnova

Baru-baru ini, saya membaca artikel yang membincangkan mengenai Teh Monastik untuk rawatan penyakit jantung. Dengan menggunakan teh ini, anda dapat menyembuhkan aritmia, kegagalan jantung, aterosklerosis, penyakit jantung koronari, infark miokard dan banyak lagi penyakit jantung dan saluran darah di rumah.

Saya tidak biasa mempercayai sebarang maklumat, tetapi memutuskan untuk memeriksa dan memesan beg. Saya melihat perubahan dalam seminggu: rasa sakit dan kesemutan yang berterusan di hati saya yang menyeksa saya sebelum itu - surut, dan setelah 2 minggu mereka hilang sepenuhnya. Cubalah dan anda, dan jika ada yang berminat, maka pautan ke artikel di bawah.

Pembedahan untuk penyakit jantung

Kecacatan jantung boleh dikaitkan dengan

stenosis injap jantung; kegagalan injap jantung; kecacatan septum (interventricular, atrial).

Patologi ini membawa kepada banyak kelainan dalam kerja jantung, iaitu tujuan operasi dalam malformasi adalah untuk menghilangkan tekanan dari otot jantung, memulihkan fungsi normal ventrikel, serta mengembalikan fungsi kontraktil dan mengurangkan tekanan pada rongga jantung.

Untuk menghilangkan kecacatan ini, campur tangan pembedahan berikut dilakukan:

Penggantian injap (prostetik)

Pembedahan jenis ini dilakukan pada hati terbuka, iaitu setelah membuka dada. Dalam kes ini, pesakit disambungkan ke alat khas untuk pintasan kardiopulmonari. Operasinya terdiri daripada mengganti injap yang terkena dengan implan. Mereka boleh menjadi mekanikal (dalam bentuk cakera atau bola dalam grid, mereka terbuat dari bahan sintetik) dan biologi (terbuat dari bahan biologi haiwan).

Peletakan implan injap

Partition mencacatkan plastik

Ia dapat dilakukan dalam 2 versi, misalnya, menjahit cacat atau plastiknya. Jahitan dilakukan jika ukuran lubang kurang dari 3 cm. Pembedahan plastik dilakukan dengan menggunakan kain sintetik atau autopericardium..

Dalam jenis operasi ini, implan tidak digunakan, tetapi hanya mengembangkan lumen injap yang terkena. Pada masa yang sama, belon dimasukkan ke dalam lumen injap, yang membengkak. Harus diingat bahawa operasi seperti itu dilakukan hanya untuk orang muda, seperti untuk orang tua, mereka hanya seharusnya melakukan intervensi jantung terbuka.

Selalunya, selepas pembedahan penyakit jantung, seseorang mengalami kecacatan.

Pembedahan Aortik

Prosedur pembedahan terbuka merangkumi:

Prostetik aorta menaik. Dalam kes ini, saluran yang mengandungi injap dipasang, prostesis ini mempunyai injap aorta mekanikal. Prostetik aorta menaik, sementara injap aorta tidak ditanamkan. Prostetik arteri menaik dan lengkungannya. Operasi implantasi cantuman stent di aorta menaik. Ini adalah campur tangan endovaskular..

Prostetik aorta menaik adalah pengganti bahagian arteri ini. Ini diperlukan untuk mengelakkan akibat yang teruk seperti rehat. Untuk ini, prostetik digunakan dengan membuka dada, dan intervensi endovaskular atau intravaskular juga dilakukan. Dalam kes ini, stent khas dipasang di kawasan yang terjejas..

Sudah tentu, pembedahan jantung terbuka lebih berkesan, kerana selain patologi utama - aneurisma aorta, adalah mungkin untuk membetulkan serentak, misalnya, kekurangan stenosis atau injap, dll. Dan prosedur endovaskular memberikan kesan sementara.

Apabila prostetik lengkungan aorta digunakan:

Anastomosis distal terbuka. Ini adalah ketika prostesis dipasang, sehingga tidak mempengaruhi cabangnya; Setengah Penggantian Setengah. Operasi ini terdiri daripada penggantian arteri, di mana aorta menaik memasuki arka dan jika diperlukan untuk menggantikan permukaan cekung busur; Prostetik subtotal. Ini adalah ketika prostetik cawangan memerlukan penggantian cawangan (1 atau 2); Prostetik lengkap. Dalam kes ini, lengkungan ditempelkan bersama dengan semua kapal supraaortik. Ini adalah campur tangan kompleks yang boleh menyebabkan komplikasi neurologi. Selepas campur tangan sedemikian, seseorang mengalami kecacatan.

Cangkok pintasan arteri koronari (CABG)

CABG adalah pembedahan jantung terbuka di mana kapal pesakit digunakan sebagai shunt. Operasi jantung ini diperlukan untuk membentuk penyelesaian darah yang tidak akan mempengaruhi bahagian oklusi arteri koronari.

Maksudnya, shunt ini dipasang pada aorta dan dibawa ke bahagian arteri koronari yang tidak terkena aterosklerosis..

Kaedah ini cukup berkesan dalam rawatan penyakit jantung koronari. Kerana shunt yang ada, aliran darah ke jantung meningkat, yang bermaksud bahawa iskemia dan angina pectoris tidak terjadi.

CABG diresepkan jika terdapat angina pectoris di mana beban terkecil menyebabkan kejang. Juga, indikasi untuk CABG adalah lesi semua arteri koronari, dan jika aneurisma jantung telah terbentuk.

Semasa CABG, pesakit disuntik ke anestesia umum, dan kemudian setelah membuka dada, semua manipulasi dilakukan. Operasi sedemikian boleh dilakukan dengan atau tanpa serangan jantung. Dan juga, bergantung kepada keparahan patologi, doktor memutuskan sama ada menghubungkan pesakit ke mesin paru-paru jantung. Tempoh CABG boleh menjadi 3-6 jam, semuanya bergantung pada jumlah shunt, iaitu pada jumlah anastomosis.

Sebagai peraturan, peranan shunt dilakukan oleh urat dari bahagian bawah kaki; bahagian vena dada dalaman dan arteri radial juga kadang-kadang digunakan..

Hari ini, CABG dilakukan, yang dilakukan dengan akses minimum ke jantung, sementara jantung terus berfungsi. Campur tangan seperti itu tidak dianggap trauma seperti yang lain. Dalam kes ini, mereka tidak membuka dada, sayatan dibuat di antara tulang rusuk dan dilator khas digunakan agar tidak menjejaskan tulang. Jenis CABG ini berlangsung dari 1 hingga 2 jam.

Operasi dilakukan oleh 2 pakar bedah, sementara yang satu membuat sayatan dan membuka sternum, yang lain mengoperasikan anggota badan untuk mengumpulkan urat.

Setelah melakukan semua manipulasi yang diperlukan, doktor memasang saliran dan menutup dada.

CABG mengurangkan kemungkinan serangan jantung dengan ketara. Angina pectoris tidak berlaku selepas pembedahan, yang bermaksud kualiti dan umur panjang pesakit meningkat.

Ablasi Frekuensi Radio (RFA)

RFA adalah prosedur yang dilakukan dengan anestesia tempatan, karena dasarnya adalah kateterisasi. Prosedur sedemikian dilakukan untuk mengelupas sel-sel yang menyebabkan aritmia, iaitu fokus. Ini berlaku melalui panduan kateter yang mengalirkan arus elektrik. Akibatnya, pembentukan tisu dikeluarkan oleh RFA..

Ablasi kateter frekuensi radio

Setelah menjalankan kajian elektrofizik, doktor menentukan di mana sumbernya berada, yang menyebabkan degupan jantung cepat. Sumber-sumber ini dapat terbentuk di sepanjang jalan, menghasilkan anomali dalam irama. RFA yang meneutralkan anomali ini..

RFA dilakukan sekiranya:

apabila terapi ubat tidak mempengaruhi aritmia, juga jika terapi tersebut menyebabkan kesan sampingan. Sekiranya pesakit menghidap sindrom Wolf-Parkinson-White. Patologi ini dineutralkan dengan kaedah RFA. Sekiranya komplikasi mungkin berlaku, seperti serangan jantung.

Perlu diperhatikan bahawa RFA dapat diterima dengan baik oleh pesakit, kerana tidak ada sayatan besar atau membuka sternum.

Kateter dimasukkan melalui tusukan di paha. Hanya kawasan di mana kateter dibius.

Petunjuk kateter mencapai miokardium, dan kemudian agen kontras diperkenalkan. Dengan bantuan kontras, kawasan yang terjejas menjadi kelihatan, dan doktor menghantar elektrod kepada mereka. Setelah elektrod bertindak pada sumbernya, tisu-tisu tersebut berparut, yang bermaksud mereka tidak akan dapat melakukan impuls. Selepas RFA, pembalut tidak diperlukan.

Pembedahan arteri karotid

Jenis operasi pada arteri karotid dibezakan:

Prostetik (digunakan untuk luka besar); Stenting dilakukan sekiranya stenosis didiagnosis. Dalam kes ini, pelepasan ditingkatkan dengan memasang stent; Endarterektomi Eversion - pada masa yang sama membuang plak aterosklerotik bersama dengan membran dalaman arteri karotid; Endarektomi karotid.

Lakukan operasi seperti di bawah anestesia umum dan tempatan. Lebih kerap di bawah anestesia umum, kerana prosedur dilakukan di leher dan terdapat sensasi yang tidak menyenangkan.

Arteri karotid dibatasi, dan agar bekalan darah berterusan, shunt dipasang, yang merupakan penyelesaian.

Endarterektomi klasik dilakukan sekiranya lesi plak panjang didiagnosis. Semasa operasi ini, penyingkiran dan penyingkiran plak dilakukan. Seterusnya, kapal dibasuh. Kadang-kadang masih diperlukan untuk memperbaiki cangkang dalam, ini dilakukan dengan lipit khas. Pada akhirnya, arteri dijahit dengan bahan perubatan sintetik khas..

Endarterektomi karotid

Endartektomi Eversion dilakukan supaya lapisan dalam arteri karotid di tapak plak dikeluarkan. Dan selepas itu mereka memperbaikinya, iaitu, mereka menjahitnya. Untuk operasi ini, plak tidak boleh lebih dari 2.5 cm.

Stenting dilakukan menggunakan kateter belon. Ini adalah prosedur invasif minimum. Apabila kateter berada di tempat stenosis, ia mengembang dan dengan itu melebarkan lumen.

Pemulihan

Tempoh selepas pembedahan jantung tidak kurang pentingnya daripada operasi itu sendiri. Pada masa ini, keadaan pesakit dipantau oleh doktor, dan dalam beberapa kes, rawatan kardio, diet terapi, dan lain-lain ditetapkan..

Langkah pemulihan lain juga diperlukan, seperti memakai pembalut. Pembalut pada masa yang sama memperbaiki jahitan selepas operasi, dan tentu saja seluruh dada, yang sangat penting. Pembalut seperti itu harus dipakai hanya jika operasi dilakukan dengan hati terbuka. Kos produk ini mungkin berbeza..

Pembalut yang dipakai selepas pembedahan jantung kelihatan seperti kemeja-T dengan kunci kepadatan. Anda boleh membeli pakaian lelaki dan wanita versi ini. Pembalut itu penting kerana perlu untuk mengelakkan kesesakan paru-paru, kerana ini anda perlu membersihkan tekak anda secara berkala.

Pencegahan genangan seperti ini cukup berbahaya kerana jahitannya dapat terpisah, pembalut dalam hal ini akan melindungi jahitan dan menyumbang kepada parut yang kuat.

Juga, pembalut akan membantu mencegah edema dan hematoma, dan mempromosikan kedudukan organ yang betul selepas pembedahan jantung. Dan pembalut membantu memunggah organ.

Selepas pembedahan jantung, pesakit memerlukan pemulihan. Berapa lama ia akan berterusan bergantung pada keparahan lesi dan keparahan operasi. Sebagai contoh, selepas CABG, segera setelah pembedahan jantung, anda perlu memulakan pemulihan, ini adalah terapi senaman dan urutan yang mudah.

Selepas semua jenis pembedahan jantung, pemulihan perubatan diperlukan, iaitu terapi sokongan. Dalam hampir semua keadaan, penggunaan agen antiplatelet adalah wajib..

Sekiranya terdapat tekanan darah tinggi, maka perencat ACE dan beta-blocker, serta ubat untuk menurunkan kolesterol darah (statin), diresepkan. Kadang-kadang pesakit ditetapkan prosedur fizikal.

Kecacatan

Harus diingat bahawa kecacatan diberikan kepada orang yang menderita penyakit sistem kardiovaskular sebelum operasi. Untuk ini mesti ada bukti. Dari amalan perubatan dapat diperhatikan bahawa mereka semestinya memberikan kecacatan setelah cantuman bypass arteri koronari. Lebih-lebih lagi, mungkin terdapat kecacatan kedua-dua kumpulan 1 dan 3. Semuanya bergantung pada keparahan patologi..

Orang yang mengalami gangguan peredaran darah, kekurangan koronari kelas 3 atau mengalami infark miokard juga mengalami kecacatan.

Tidak kira sama ada operasi itu dilakukan atau tidak. Pesakit dengan kecacatan jantung kelas 3 dan kecacatan gabungan dapat membentuk kecacatan sekiranya terdapat gangguan peredaran darah yang berterusan.

Klinik

Nama klinik Alamat dan telefon Jenis perkhidmatan Kos
NII SP mereka. N.V. SklifosovskyMoscow, persegi Bolshaya Sukharevskaya, 3

CABG tanpa IR CABG dengan injap prostetik Angioplasti dan stenting arteri koronari RFA Aortic stenting Valve prosthetics Plastik injap64 300 gosok. 76 625 gosok. RUB 27,155 76 625 gosok. 57 726 gosok. 64 300 gosok. 76 625 gosok.KB MGMU mereka. SechenovaMoscow, st. B. Pirogovskaya, 6

CABG dengan prostetik injap; Angioplasti dan stenting arteri koronari; RFA; Stenting aorta; Prostetik injap; Injap plastik; Reseksi aneurisma132,000 gosok. 185500 gosok. 160,000-200,000 gosok. 14 300 gosok. 132200 gosok. 132200 gosok. 132000-198000 gosok.FNCC FMBAMoscow, Boulevard Orekhovy, 28

CABG Angioplasti dan stenting arteri koronari RFA stent aortic Valve prosthetics Plastik injap110,000-140000 gosok. 50,000 gosok. 137,000 gosok. 50,000 gosok. 140 000 gosok. 110,000 - 130000 gosok.NII SP mereka. I.I. JanelidzePetersburg, st. Budapest, 3

CABG Angioplasti dan stenting arteri koronari Stent aortik Prostetik injap Pembaikan injap Prostetik multivalve Prostetik berbunyi Rongga jantung berbunyi60,000 gosok. 134400 gosok. 25,000 gosok. 60,000 gosok. 50,000 gosok. 75,000 gosok. 17 000 gosok.SPGMU mereka. I.P. PavlovaPetersburg, st. L. Tolstoy, 6/8

CABG Angioplasti dan stenting arteri koronari Prostetik injap Prostetik RFA pelbagai injap187000-220000 gosok. 33,000 gosok. 198000-220000 gosok. 330,000 gosok. 33 000 gosok.MC "Sheba"Derech Shiba 2, Tel Hashomer, Ramat Gan

Prostetik injap CABG30000 dolar 29600 dolarMedmiraHuttropstr. 60, 45138 Essen, Jerman

+49 1521 761 00 12

Prostetik injap angioplasti CABG Pemeriksaan kardiologi Angiografi koronari dengan stenting8,000 euro 29,000 euro 31,600 euro 800-2500 euro 3,500 euroGreekomedPejabat Rusia Tengah:

Moscow, 109240, st. Verkhnyaya Radischevskaya, rumah 9 A

Mengganti Injap CABG20 910 euro 18 000 euro

Anda masih berfikir bahawa menyingkirkan PENYAKIT HATI adalah mustahil!?

Adakah anda sering mengalami ketidakselesaan di bahagian jantung (sakit, kesemutan, penyempitan)? Tiba-tiba anda dapat merasakan kelemahan dan keletihan... Sentiasa ada tekanan yang meningkat... Mengenai sesak nafas setelah sekian lama melakukan senaman fizikal dan tidak ada yang boleh dikatakan... Dan anda telah lama mengambil banyak ubat-ubatan, diet dan menjaga berat badan...

Tetapi jika dilihat dari kenyataan bahawa anda membaca baris-baris ini, kemenangan bukanlah di pihak anda. Itulah sebabnya kami mengesyorkan membaca kisah Olga Markovich, yang menemui ubat yang berkesan untuk penyakit kardiovaskular. Baca lebih lanjut >>>

"Catatan pakar bedah jantung: Tentang jantung, kerja dan kehidupan"

Buku catatan pakar bedah jantung: Pada jantung, kerja dan kehidupan, diterjemahkan oleh Alexander Anvaer dan Ekaterina Vasilenko, oleh pakar bedah jantung Britain dan penyebar ilmu sains, Samer Nashef, menceritakan kisah nyata mengenai pesakit yang menjalani pembedahan jantung terbuka. Nashef menulis bahawa "sangat sedikit bidang aktiviti manusia yang dramatik seperti pembedahan jantung," dan tidak menyembunyikan fakta bahawa pakar bedah dapat mengatasi tekanan dengan rasa humor yang suram. N + 1 mengajak para pembacanya untuk membiasakan diri dengan petikan yang dikhaskan untuk salah satu kemungkinan akibat pembedahan jantung - terjadinya mood paranoid pada pesakit.

Paranoia ringan

Salah satu akibat pembedahan jantung yang tidak menyenangkan adalah pendedahan kepada otak. Setiap kali merancang operasi jantung terbuka yang besar, kita secara semula jadi berusaha untuk mendapatkan persetujuan daripada pesakit dan memaklumkannya sebanyak mungkin. Kami membincangkan betapa bermanfaatnya operasi dan kelegaan yang akan diberikan kepada pesakit - sebagai contoh, ia akan menghilangkan serangan angina pectoris dan sesak nafas, dan ini akan membantu mengelakkan komplikasi serius seperti infark miokard, kegagalan jantung dan kematian. Sebagai tambahan, pesakit mesti diberi amaran mengenai kesan buruk dari campur tangan besar-besaran - misalnya, mengenai kemungkinan kematian semasa pembedahan. Secara amnya, risiko pembedahan jantung hari ini rendah - kematian tidak melebihi 2%. Tetapi bagi setiap pesakit, risiko ini boleh sangat berbeza - dari kurang dari 1% hingga 90%. Sudah tentu, ini bergantung pada usia pesakit dan kesihatan umum, serta tahap kerosakan jantung dan jumlah pembedahan.

Sebilangan besar pakar bedah jantung, bercakap dengan pesakit sebelum pembedahan, juga menyebutkan risiko strok kecil (hanya sekitar 1%). Sebab-sebab komplikasi bencana ini adalah menunggu orang sakit, banyak. Ada yang berkaitan dengan operasi itu sendiri. Manipulasi dengan aorta di atas asal arteri yang memberi makan otak boleh menyebabkan pemisahan serpihan kecil ateroma (plak aterosklerotik) dari dinding aorta, yang dapat memasuki otak dengan darah. Sambungan ke pintasan kardiopulmonari mengubah dinamika aliran darah di banyak organ, termasuk otak. Pembukaan rongga jantung semasa prostetik injap menyebabkan udara memasuki ruangnya. Sukar untuk mengeluarkan semua udara dari jantung hingga gelembung pada saat-saat terakhir sebelum sekali lagi mula berkontraksi dan mengepam darah ke aorta. Vesikel yang tinggal boleh memasuki otak dan menyebabkan strok. Dan akhirnya, aterosklerosis mempengaruhi bukan sahaja arteri koronari, tetapi juga arteri organ lain, termasuk otak, dan plak sklerotik boleh menyebabkan kemalangan serebrovaskular. Semua ini bermaksud bahawa risiko strok, tidak kira seberapa kecil, selalu ada semasa pembedahan..

Nasib baik, strok yang meluas sangat jarang berlaku, tetapi, malangnya, gangguan tidak begitu serius sering terjadi. Pesakit selepas pembedahan mengadu bahawa mereka terkejut dan keliru - dan keadaan ini mungkin tidak meninggalkannya selama beberapa hari. Di samping itu, pesakit sering menyedari bahawa mereka mula berfikir jauh lebih buruk daripada sebelum operasi. Banyak orang merasakan pelanggaran yang jelas terhadap kemampuan mereka untuk berkonsentrasi. Gangguan mental kecil kadang-kadang berkembang, seperti paranoia, halusinasi dan disorientasi dalam masa dan ruang. Nasib baik, mereka kebanyakan diabaikan dan lulus dengan cepat, walaupun dalam beberapa kes mereka menimbulkan banyak masalah.

Saya masih ingat seorang wanita tua yang kaku dan menjalani pembedahan jantung terbuka dan berada di unit rawatan rapi. Setiap malam dia bangun dan cuba berbaring di sebelah katil, di mana pesakit lelaki itu berada. Ini tidak bertahan lama dan benar-benar berlalu seminggu selepas operasi - pada masa pesakit keluar dari hospital. Lebih-lebih lagi, wanita itu sendiri dengan kegelisahan yang besar dan sangat mengingatkan tingkah lakunya - sama sekali tidak dapat diterima dari sudut pandangannya. Hanya setelah sekian lama kami dapat meyakinkan wanita tua itu bahawa ini bukan salahnya, dia sama sekali bukan wanita yang sah, dan hanya pembedahan jantung yang harus disalahkan kerana perubahan tingkah laku.

Lebih kerap daripada kehilangan brek sosial, berlakunya kecenderungan paranoid. Pesakit dijiwai dengan kepercayaan bahawa komplot jahat dilakukan terhadap mereka, di mana semua kakitangan jabatan terlibat. Pelanggaran ini dapat dipenuhi dengan penolakan untuk mengambil ubat atau bahkan percubaan untuk memanggil polis untuk menyelamatkan diri dari pembunuh dengan mantel putih yang berusaha meracuni pesakit. Sebahagian besarnya, pesakit ini dapat diyakinkan dengan perbualan sulit dan penenang ringan, selepas itu gangguannya cukup cepat, tetapi dalam beberapa kes, semuanya berjalan lebih jauh.

Hector, seorang lelaki berusia 79 tahun, menderita serangan angina dan sesak nafas selama bertahun-tahun. Apabila semua kemungkinan terapi ubat konservatif habis, dia dihantar ke pakar kardiologi di tempat kediaman untuk mengetahui sebab-sebab penentangan ubat dan kemungkinan beberapa rawatan lain yang lebih berkesan. Ahli kardiologi menetapkan sejumlah ujian dan kajian dan menemui dua penyakit utama: stenosis teruk (penyempitan) injap aorta dan beberapa penyempitan yang ketara di semua arteri koronari. Penyakit ini melemahkan otot jantung, dan Hector hidup di bawah ancaman berterusan infark miokard dan kegagalan jantung. Tanpa campur tangan yang mencukupi, dia tidak akan bertahan lama.

Satu-satunya cara untuk menyelesaikan masalah tersebut ialah penggantian injap aorta dan penggunaan cantuman bypass arteri koronari. Ini adalah campur tangan yang sangat serius untuk orang tua seperti hati yang lemah, tetapi masih lebih baik daripada apa-apa. Beberapa minggu sebelum operasi yang dicadangkan, saya bertemu dengan Hector, dan kami terus terang membincangkan prospeknya. Semasa perbualan ini, saya harus menjelaskan kepada pesakit apa komplikasi yang mungkin dihadapinya akibat operasi tersebut. Saya tidak menyembunyikan bahawa mereka boleh menjadi sangat ketara. Walaupun begitu, pesakit memilih pembedahan. Pesakit dimasukkan ke hospital. Keesokan harinya saya melakukan penggantian injap aorta dan meletakkan empat cantuman bypass pada arteri koronari. Operasi berjalan lancar, dan setelah seharian tinggal di ICU, keadaan pesakit menjadi stabil. Untuk rawatan lebih lanjut, dia dipindahkan ke bahagian pembedahan jantung..

Dalam masa yang tidak begitu jauh, dua bahagian pembedahan kami mempunyai nama yang agak biasa. Tidak ada kreativiti dalam hal ini: yang satu disebut cabang di tingkat bawah, dan yang kedua disebut cabang di tingkat atas. Walau bagaimanapun, pihak pengurusan memutuskan untuk menamakan semula kedua-dua cawangan tersebut, dan sekarang yang terletak lebih tinggi disebut Bebek Liar, nampaknya sebagai penghormatan kepada itik-tikus yang berkeliaran di kolam hospital kami. Di "Wild Duck" inilah Hector pergi dari unit rawatan rapi.

Pada pagi hari ketiga setelah operasi, Hector merasa sangat baik dari sudut pandang pakar bedah jantung, tetapi jururawat yang memerhatikannya mencatat tanda-tanda paranoia yang "ramah". Sambil tersenyum, Hector berkata kepada seorang saudari: “Saya tahu apa yang akan anda lakukan. Anda mahu membunuh saya, bukan? " Semua orang segera meyakinkannya bahawa ini tidak begitu. Dan setiap kali dia bersemangat, bangun dan mula berbicara tentang ketakutannya, para jururawat dapat dengan mudah memujuknya untuk bertenang dan tidur. Doktor memutuskan bahawa itu adalah paranoia ringan, yang kemungkinan besar akan berlalu dengan cepat dan tanpa jejak.

Pada petang hari yang sama, Hector bangun dari katil dan perlahan-lahan berjalan ke arah tingkap. Pesakit di bilik yang sama melihatnya membuka tingkap dan mula menaiki ambang tingkap. Jururawat jabatan terapi, di seberang pembedahan jantung, melihat bahawa pesakit separuh bersandar dari tingkap, dan salah seorang saudara perempuan kami bergegas ke wad dan cuba menghentikannya. Dia hampir tidak berhasil menariknya dengan piyama, ketika Hector jatuh dari tingkap dan jatuh ke halaman yang diaspal dengan papak dari ketinggian kira-kira enam meter.

Kakitangan segera meminta unit rawatan rapi melalui komunikasi dalaman. Mereka ada di semua perkhidmatan kecemasan. Mereka disebabkan apabila ada ancaman serangan jantung secara tiba-tiba atau ketika sudah terjadi, serta penyakit yang secara langsung mengancam nyawa pesakit. Pasukan resusitasi termasuk doktor pelbagai kepakaran, tetapi di antaranya tentunya ada ahli anestesi, resusitasi dan jururawat dari unit rawatan rapi, serta staf sokongan yang mempunyai kemahiran dalam resusitasi dalam situasi kecemasan. Sehingga berlaku kecemasan, brigade itu sebenarnya tidak ada - bagaimanapun, anggotanya menjalankan perniagaan mereka di pelbagai jabatan. Tetapi jika perlu, mereka berkumpul serta-merta.

Makluman kecemasan terdengar melalui komunikasi dalaman, dan pada saat yang sama para pager dari pasukan resusitasi berdengung, memanggil pakar ke tempat kejadian. Isyarat itu disertakan dengan pengumuman: "Penangkapan jantung di unit pembedahan jantung di tingkat atas." Anggota brigade, setelah meninggalkan semua urusan yang mereka jalani, bergegas ke jabatan itu dengan sekuat tenaga. Dan betapa kecewa mereka ketika mereka mengetahui bahawa pesakit itu jatuh dari tingkap dan berada di halaman rumah sakit. Kepala yang patah, pasukan bergegas menuruni anak pesakit, berbaring di lereng halaman. Kata-kata pertama yang digunakan Hector kepada doktor adalah: "Jadi saya belum mati?"

Hector diberi pertolongan cemas dan keadaannya stabil. Jantung menahan jatuh dari atas, tetapi pesakit tidak dapat menggerakkan kaki kirinya, membungkuk pada sudut yang sangat tidak wajar. Sinar-x menunjukkan patah tulang beberapa tulang, termasuk pelvis. Paha kiri patah di beberapa tempat. Kami segera memanggil ambulans dan menghantar Hector ke unit trauma hospital Cambridge di Eddenbrook.

Saya fikir bahawa masalah untuk satu hari sudah cukup. Dibebaskan dari kerumitan, saya akhirnya kembali ke pejabat saya untuk menjalankan rutin pentadbiran, dan membuka surat.

Masalah utama rawatan kecemasan di UK adalah kekurangan katil hospital yang berterusan. Memang, di negara kita terdapat tempat tidur yang lebih sedikit per seribu orang daripada di negara maju yang lain. Di Perancis, angka ini tujuh, di Jerman - lapan, dan kita hanya mempunyai tiga. Ini bermaksud bahawa hospital Perkhidmatan Kesihatan Nasional selalu berusaha mengeluarkan pesakit secepat mungkin, dan jika ini gagal kerana sebab tertentu, hospitalisasi dan operasi yang dirancang harus dibatalkan. Dan semua ini hanya disebabkan kekurangan tempat tidur.

Hasilnya, terdapat banyak inisiatif yang beragam untuk menyelesaikan masalah kekal. Papworth dalam pengertian ini tidak terkecuali. Kami juga mempunyai kedudukan khas - penyelaras perancangan pelepasan. Adalah perlu untuk merancangnya untuk menjadikan pangkalan organisasi di bawah keperitan pesakit basi yang dipercepat. Surat pertama yang saya buka pada hari itu adalah dari penyelaras, dan surat itu ditujukan kepada semua pakar bedah. Itu adalah nasihat terakhir dari pemerintah, mengenai percepatan pemberhentian. Penyelaras mencadangkan menandakan sejarah perubatan dengan "lampu isyarat" mengikut skema berikut:

HIJAU: siap dilepaskan.
ORANGE: tulis dengan berhati-hati.
MERAH: jangan tulis dalam apa jua keadaan.

Surat itu menganjurkan untuk memperkenalkan sistem baru secepat mungkin, dan pakar bedah diminta untuk segera setuju dengannya. Saya masih berusaha memahami bagaimana cadangan ini akan mempercepat penyataan dalam praktiknya, ketika terdapat klik yang jelas - saya menerima surat berikut dari David Jenkins, rakan dan rakan sekerja saya. Ini adalah reaksi pertama terhadap cadangan penyelaras untuk pengekodan warna:

Terima kasih atas cadangannya. Saya setuju, patut dicuba. Saya harap DJ penyataan pelepasan kami akan bertambah baik.

P.S. Sejauh yang saya faham, bahagian pembedahan jantung dari tingkat atas telah mengembangkan kaedah berkesan untuk mempercepat pembuangan, walaupun mungkin agak radikal.

Saya mengambil masa beberapa saat untuk menghargai lelucon David, selepas itu saya ketawa terbahak-bahak. Berita buruk tersebar dengan cepat ke seluruh hospital. Saya masih menyeka air mata di mata saya ketika penyelaras baru menghantar surat lagi. Jelas, dia belum pernah mendengar apa yang berlaku dengan kami..

Mereka tidak boleh melakukan apa-apa tanpa berunding dengan kami... Saya akan bercakap dengan kakak saya.

Kali ini saya tidak dapat menahan diri dan juga melakukan surat-menyurat:

Saya rasa David bermaksud pesakit melompat dari tingkap..

Sambutan segera diikuti dengan jawapan dari Steve Large, seorang pakar bedah dan rakan saya yang lain. Nampaknya, dia baru saja memasuki pejabatnya dan menjumpai surat-menyurat kami, yang tidak gagal dia masukkan:

Dengan rasa menyesal saya harus mengatakan bahawa jabatan pembedahan jantung yang terletak di tingkat bawah mendapati kaedah pembuangan ini sangat membebankan.

Saya menjawab (dan saya mesti mengakui, masih malu dengan jawapan saya):

Ini adalah ketinggian rasa malu dalam hubungan dengan undang-undang graviti. Ini adalah keaslian yang luar biasa untuk membuat kita turun dari kuda ketinggian tinggi dan patuh melintasi tanah. Saya yakin kuda kita akan terbang.

Steve bertindak balas dengan serta-merta:

Ini adalah perkataan yang benar-benar baru dalam tujuan pemberhentian pesakit dan bahkan - saya tidak takut dengan perkataan ini - penembusan yang tidak diketahui!

David segera menambah:

Satu langkah kecil ke depan semasa pembuangan, tetapi melonjak masa depan bagi pesakit anda...

Saya tidak tahu berapa lama kita akan terus bertukar-tukar akal, tetapi surat seterusnya memberikan penghentian yang tidak dijangka. Ia datang dari pentadbiran hospital. Surat itu menyatakan bahawa anak pesakit, ditemani peguam, telah tiba di hospital dan memerlukan pertemuan dengan pihak pengurusan, yang memerlukan kehadiran saya. Namun, saya segera menghapus semua surat yang memberatkan, menyimpannya untuk keturunan di arkib saya, dan menasihati Steve dan David untuk melakukan hal yang sama. Dan pekerja hospital selama beberapa jam berikutnya memasang baut dan mur tambahan pada bingkai tingkap sehingga tetikus tidak dapat keluar dari tingkap.

Beberapa minggu kemudian saya mengkaji senarai pesakit yang seharusnya datang kepada saya secara rawat jalan pada hari Rabu (pada hari Rabu saya memeriksa pesakit yang diberhentikan), dan segera mendapat nama Hector dalam senarai. Saya tidak begitu faham bagaimana pesakit ini dapat menemui kekuatan untuk datang ke penerimaan selepas operasi begitu awal setelah menghadapi semua masalah. Tetapi Hector dapat. Dia memasuki pejabat dengan kaki sendiri (ortopedis melakukan pekerjaan yang sangat baik) dan tidak mengeluh tentang hatinya. Hector pulih sepenuhnya dari pembedahan jantung dan kesan jatuh dari tingkap. Dia hanya senang dengan rawatan kami dan meyakinkan anaknya untuk meninggalkan tuntutan mahkamah terhadap hospital. Hector keluar dari pejabat saya dengan sangat gembira.

Pada simposium Persatuan Pembedahan Thoracic Eropah seterusnya, saya bertemu dengan seorang kenalan lama Francois Rock, seorang pakar bedah Perancis dan rakan penyelidikan saya. Kami pergi minum bir dan, seperti biasa dengan pakar bedah, berkongsi kisah menarik mengenai pesakit. Sudah tentu, saya memberitahu François mengenai kes ini. Dia mendengarkan kisah saya tanpa banyak semangat dan, pada gilirannya, mengatakan bahawa beberapa tahun yang lalu salah seorang pesakit mudanya melakukan perkara yang sama - dia melompat keluar dari tingkap setelah operasi jantung. Saya bertanya adakah dia selamat. Francois memandang saya dengan muram: "Adakah anda lupa bahawa unit saya berada di tingkat sembilan?"

Baca lebih lanjut:
Nashef S. Nota pakar bedah jantung: Di jantung, kerja dan kehidupan / Samer Nashef; Per. dari bahasa Inggeris [Alexander Anvaer dan Ekaterina Vasilenko] - M.: Alpina Pub Lisher, 2020. - 236 p..

Selamat Pagi

Buka hati

Benamkan Kod

Tetapan

Pemain akan memulakan secara automatik (jika mungkin secara teknikal), jika berada di medan keterlihatan di halaman

Ukuran pemain secara automatik akan disesuaikan dengan ukuran blok di halaman. Nisbah Aspek - 16 × 9

Pemain akan memainkan video dalam senarai main setelah memainkan video yang dipilih

Lihat bersama

Paling popular

Disyorkan

Kemas kini terkini

Langganan saya:

© 1996-2020, Saluran Satu. Hak cipta terpelihara.
Dilarang menyalin sepenuhnya atau sebahagian bahan.
Dengan penggunaan bahan laman web yang dipersetujui, pautan ke sumber diperlukan.
Kod untuk memasukkan ke dalam blog dan sumber lain yang disiarkan di laman web kami boleh digunakan tanpa persetujuan.

Penyiaran dalam talian aliran udara di Internet tanpa penyelarasan dilarang sama sekali.
Penyiaran hanya boleh dilakukan apabila menggunakan pemain dan sistem penyiaran dalam talian Saluran Satu.
Aplikasi Siaran.

Kehidupan selepas pembedahan jantung terbuka

Tempoh pemulihan utama berlangsung sekitar 30-45 hari. Selama ini, perlu secara beransur-ansur kembali ke aktiviti biasa. Laju dan ciri-ciri tempoh pemulihan adalah individu bagi setiap orang. Semasa pemulihan, mungkin ada masa perbaikan dan kemerosotan yang diharapkan dan seharusnya tidak membimbangkan. Berikut adalah beberapa petua dari pakar kami yang membolehkan pesakit yang menjalani pembedahan jantung terbuka merasa lebih selesa dan lebih yakin..

Jahitan pasca operasi

Dalam kebanyakan kes, pesakit dikeluarkan setelah mengeluarkan jahitan. Mungkin berlakunya perasaan kehilangan kepekaan, gatal-gatal dan rasa sakit yang berlalu dari waktu ke waktu di tempat pembedahan.

Perasaan emosi

Sebilangan pesakit dalam tempoh selepas operasi mengalami perubahan dalam bidang emosi, yang dinyatakan sebagai berikut:

1) latar belakang mood rendah,
2) peningkatan emosi,
3) kurang selera makan,
4) keengganan untuk melakukan apa sahaja,
5) kemarahan pada orang lain.
Manifestasi ini dibenarkan, umum, dan berlalunya masa..

Mungkin ada rasa sakit di kawasan campur tangan pembedahan, di dada dengan radiasi ke tangan. Kesakitan ini dapat berlanjutan selepas pembedahan selama beberapa bulan. Ini adalah kejadian biasa dan tidak boleh menimbulkan kegelisahan. Sebaiknya minum ubat penahan sakit seperti yang ditetapkan oleh doktor. Latihan urut dan relaksasi juga membantu..

Ubat

Selepas pembedahan, pesakit perlu mengambil pelbagai ubat. Sebilangan daripadanya diambil untuk masa yang terhad (warfarin - selepas prostetik injap dengan prostesis biologi), dan beberapa lagi - secara berterusan (warfarin selepas prostetik dengan prostesis mekanikal, persiapan asid asetilsalisilat selepas pembedahan pintasan arteri koronari). Petunjuk untuk mengambil ubat atau pembatalannya hanya diberikan oleh doktor! Sekiranya anda, atas sebab apa pun, tidak mengambil ubat tepat pada waktunya, anda tidak boleh mengambil dos berganda semasa dos seterusnya!

Pemakanan

Dalam tempoh pemulihan, diet seimbang penting. Dianjurkan untuk menghindari penggunaan goreng, berlemak, serta mengurangkan penggunaan asin, manis dan jeroan. Berat badan mesti sepadan dengan ketinggian! (Berat badan berlebihan adalah salah satu faktor risiko penyakit jantung). Waktu makan mesti tetap. Pengambilan makanan yang berlebihan harus dielakkan. Di dalam diet, penggunaan kekacang, sayur-sayuran dan buah-buahan segar, ayam dan ikan dianjurkan..

Perjalanan ke luar negara

Sebelum anda merancang penerbangan atau perjalanan ke luar negara, ada baiknya berjumpa dengan doktor anda.

Sukan

Sebarang beban sukan, kecuali berjalan kaki, hanya boleh dibenarkan setelah berunding dengan pakar kardiologi atau doktor keluarga. Adalah perlu untuk meningkatkan aktiviti fizikal secara beransur-ansur, beralih dari latihan ringan ke yang lebih kompleks. Berjalan dianjurkan pada waktu pagi dan malam, dalam cuaca cerah, lebih baik di kawasan rata, tanpa pendakian yang ketara..

Angkat berat

Mengangkat mesti dielakkan. Pada bulan pertama, penambahan berat tidak melebihi 2 kg dibenarkan. (1 kg di setiap tangan), pada bulan kedua tidak lebih dari 4 kg di setiap tangan (2 kg di setiap tangan), pada bulan ketiga - tidak lebih dari 6 kg (3 kg di setiap tangan), pada bulan keempat tidak lebih 10 kg (5 kg untuk setiap lengan). Kargo mesti diedarkan secara simetri untuk mengelakkan ketidakstabilan serpihan tulang sternum sehingga sembuh sepenuhnya (4 bulan).

Pemerhatian selanjutnya

Bidang pelepasan harus membuat janji temu dengan doktor tempatan. Adalah perlu untuk membawa epikrisis pembuangan ke penerimaan. Doktor tempatan akan meneruskan rawatan dan melanjutkan cuti sakit.

Merokok

Sekiranya anda merokok, maka anda harus tahu bahawa merokok mengurangkan jumlah oksigen dalam darah, meningkatkan keperluan oksigen dalam tubuh dan, dalam hal ini, meningkatkan tekanan darah dan membahayakan saluran arteri.

Kerja rumah

Pada peringkat pertama, anda hanya boleh melakukan kerja-kerja rumah yang ringan, seperti membuat vakum dan membantu memasak. Secara beransur-ansur, akan dapat meningkatkan jumlah kerja rumah. Kerja yang memerlukan usaha fizikal harus dielakkan..

Memandu kereta

Memandu selama satu bulan selepas pembedahan harus dielakkan. Selepas tempoh ini, anda perlu menghubungi pakar kardiologi untuk mendapatkan lesen memandu kereta. Selepas pembedahan, reaksi anda akan menjadi perlahan kerana kelemahan dan keletihan, serta di bawah pengaruh ubat-ubatan. Pergerakan putaran tetap sukar sehingga tulang payudara sembuh sepenuhnya..

Tangga dan lereng

Memanjat tangga memerlukan usaha yang lebih penting daripada berjalan di kawasan rata. Anda harus menaiki dan menuruni tangga dengan berhenti untuk berehat. Memanjat landasan memerlukan usaha yang terbaik. Ia akan meningkat secara beransur-ansur dengan berhenti rehat.

Postur badan

Perubahan postur pasca operasi mungkin dilakukan: bahu condong ke depan, punggung dibongkok kerana lemah dan sakit. Sentiasa berusaha meluruskan punggung dan meluruskan bahu..

Hubungan intim

Selepas pembedahan, ada ketakutan keintiman akibat kesakitan dan takut mencederakan luka selepas operasi. Tenaga yang diperlukan untuk hubungan intim sepadan dengan tenaga yang diperlukan untuk berjalan dan menaiki tangga kira-kira dua tingkat. Mungkin anda akan mengalami kesukaran dalam pose tertentu - anda harus mengubahnya mengikut perasaan anda.

Kami yakin bahawa jika anda melaksanakan cadangan ini dengan penuh tanggungjawab, sistem kardiovaskular akan memberi anda jangka panjang dan benar. Dan hakikat bahawa anda selamat menjalani operasi jantung terbuka hanya akan diketahui oleh mereka yang ingin anda bicarakan. Tidak ada orang lain yang perasan..

Adalah Penting Untuk Menyedari Vaskulitis