Gejala penyakit - gangguan konduksi jantung

Blok atrioventrikular lengkap (melintang) - bermaksud gangguan sepenuhnya dari gelombang pengujaan dari atria ke ventrikel. Ini menyebabkan asinkronisme lengkap dalam aktiviti atria dan ventrikel. Dalam kes ini, atrium dan ventrikel saling berkontraksi mengikut rentaknya sendiri..

Kekerapan irama atrium dalam kes ini biasanya tidak melebihi normal, iaitu. berkisar antara 60-80 kontraksi seminit, sementara ventrikel berkontrak sekitar 2 kali lebih perlahan dengan frekuensi irama dalam julat 30-40 kontraksi per minit. Sebab berlakunya:

- IHD (aterosklerotik, kardiosklerosis pasca infark);
- infark miokard (lebih kerap dengan penyetempatan infark miokard posterior);
- Penyakit Lenegra, Leve (jenis asal sklero-degeneratif idiopatik jenis atrioventricular block);
- miokarditis (reumatik atau etiologi lain);
- sekatan kongenital;
- hasil penggunaan ubat-ubatan (glikosida jantung, beta-blocker);
- komplikasi rawatan pembedahan kecacatan jantung.

Garis panduan diagnostik untuk gangguan konduksi

Garis panduan klinikal untuk gangguan konduksi:
- nadi jarang berlaku;
- pening;
- dyspnea;
- kehilangan kesedaran jangka pendek, di mana mungkin terdapat kejang (serangan Morgagni-Adams-Stokes);
- Nada "Cannon" Strazhesko semasa auskultasi. Elektrokardiografi:
- bradikardia;
- Gelombang P dan QRS mengikuti irama betul yang bebas, kompleks biasanya tidak cacat;

Melakukan kecemasan gangguan.

Pesakit dengan permulaan akut lengkap atrioventricular block, terutamanya dalam kes serangan Morgagni-Adams-Stokes, memerlukan rawatan kecemasan dan pemantauan berterusan di hospital, yang merangkumi:
• rehat katil yang ketat;
• pemerhatian ECG berterusan;
• penggunaan ubat-ubatan yang meningkatkan pengaliran dan meningkatkan kegembiraan miokard;
• sekiranya tiada kesan terapi ubat, rangsangan elektrik jantung ditunjukkan.

Pesakit dengan sekatan atrioventrikular lengkap harus dimasukkan ke hospital tanpa penangguhan. Sebelum pengangkutan, 1 ml larutan atropin 0.1% disuntik ke dalam vena. Dengan bermulanya serangan Morgagni-Adams-Stokes, dan juga ketika serangan - urutan jantung tidak langsung, titisan novodrin intravena (lebih baik pada urat subklavia) (2 ml larutan novodrin 0.05%, iaitu 1 mg, larut dalam 250 ml larutan glukosa 5%) dengan kadar awal pemberian 15 hingga 30 tetes / min., Kadar pemberian dinaikkan setiap 5-10 minit, sehingga frekuensi kontraksi ventrikel mencapai 45-50 per minit. Pemberian titisan novodrin dilanjutkan di ambulans, memerhatikan aktiviti jantung pada jantung, memantau tekanan darah secara berkala.
Anda boleh menggunakan tablet isadrine 1 di bawah lidah berulang kali. Perlu diingat bahawa penangkapan peredaran darah semasa blok AV dapat disebabkan bukan hanya oleh asystole, tetapi juga oleh fibrilasi ventrikel atau flutter, terutama jika digunakan simpatomimetik, atau keracunan glikosidik berlaku. Oleh itu, jika percubaan pertama tidak membawa kepada pemulihan aktiviti jantung, adalah mustahak untuk mendaftarkan ECG. Sekiranya fibrilasi dikesan, defibrilasi segera dengan pelepasan 200-300 J (dalam kes yang melampau, untuk melakukan defibrilasi "secara membuta tuli", kerana ia tidak menyebabkan bahaya yang signifikan dengan asystole, adalah satu-satunya ubat yang berkesan untuk fibrilasi).
Terapi susulan untuk sekatan atrioventrikular lengkap harus etiotropik.

Dengan blok atrioventrikular lengkap, berkembang dengan latar belakang proses keradangan akut di jantung, glukokortikoid diresepkan; dengan keracunan dadah (glikosida jantung, beta-blocker, dll.), penarikan mereka ditunjukkan; dengan hiperkalemia (dan bahkan tanpanya), ubat-ubatan yang mengeluarkan kalium (hypothiazide, furosemide) digunakan.
Terapi farmakologi, sebagai peraturan, tidak berkesan dengan kerosakan organik pada nod AV (infark miokard, kardiosklerosis, miokarditis teruk, dll.).

Penyekat AV paling kerap merumitkan infarksi miokardium pada penyetempatan yang lebih rendah. Sekatan AV lengkap berkembang pada kira-kira 20% pesakit dengan infark ventrikel kanan. Gangguan konduksi nodular dengan kompleks QRS yang luas dan irama penggantian ventrikel paling kerap berlaku pada pesakit dengan infark miokard anterior fokus besar dan menunjukkan prognosis yang tidak baik.
Pacing ditunjukkan.

Kaedah yang paling berkesan dan radikal untuk merawat sekatan AV adalah rentak transvenous.
Ia ditunjukkan oleh pesakit dengan infark miokard dengan sekatan darjah kedua atau blok AV melintang lengkap. Menurut petunjuk kecemasan, EX endokardial perkutan atau sementara.

Dalam sekatan AV kronik tahap tinggi - implantasi alat pacu jantung kekal di jabatan khusus.

Gangguan Pengaliran Jantung

Pengelasan

Biasa dengan semua jenis disfungsi nod sinus:

TandaPandangan
Disebabkan olehPrimer: sindrom kelemahan SU, dalaman
Sekunder: luaran
Dalam bentuk manifestasiBradikardia sinus
SU berhenti
Blok Impuls Sinus Atrial (Sinoatrial)
Perjalanan penyakit iniTajam
Paroxysmal atau paroxysmal
Kronik atau berterusan
Dengan manifestasiTanpa simptomatik
Simptomatik

Dalam kes pengembangan blok sinoatrial, klasifikasi ditambah dengan tahap penurunan denyut elektrik, jika mereka dapat mengesahkannya. Memandangkan kerumitan diagnosis, diagnosis biasanya terbatas pada disfungsi SU..

  • Gred 1: tiada gejala penyakit, tidak ada perubahan. Diagnosis - penemuan yang tidak disengajakan semasa kajian yang tepat mengenai fungsi SU.
  • Gred 2: manifestasi penyakit mungkin tidak ada, kontraksi atrium berkala ditentukan pada kardiogram (gelombang P).
  • Gred 3: keadaan yang sangat berbahaya dengan risiko tinggi akibat maut, menurut elektrokardiogram tidak dapat dibezakan dari pemberhentian SU sepenuhnya.

Prognosis untuk pesakit

Tahap pertama penyekat dianggap sebagai varian gangguan konduksi atrium yang paling baik. Dengan itu, penyimpangan dalam kesejahteraan pesakit tidak dapat dilihat selama bertahun-tahun. Dengan penambahan patologi jantung organik bersamaan (iskemia, keradangan, kardiosklerosis), gangguan irama kompleks mungkin terjadi. Dalam kes ini, selalunya sekatan berkala menjadi berterusan.

Tahap kedua dicirikan oleh aritmia atrium - takikardia, extrasystole, kerlipan. Kursusnya lebih teruk, dan prognosis sepenuhnya ditentukan oleh penyakit latar belakang..

Pendapat Ahli
Alena Arico
Pakar Kardiologi

Pemisahan atrium jarang berakhir dengan pemulihan sepenuhnya walaupun dengan penghapusan gejala keadaan yang mendasari; dalam penyakit jantung yang teruk, ia berlaku beberapa jam sebelum kematian pesakit.

Pelanggaran konduksi impuls jantung di atria berlaku apabila dinding dilatasi (dilatasi) atau miokardium rosak di kawasan balok Bachmann.

Blok atrium dimanifestasikan oleh perlambatan pergerakan isyarat, kehilangan kontraksi biasa atrium kiri, atau pemisahan atrium lengkap. Pada masa yang sama, ada kemungkinan (dengan 1 dan 2 darjah) kursus dengan gejala rendah atau keluhan tidak spesifik, dan sekatan lengkap dicirikan oleh keadaan pengsan, kekurangan vaskular kerana pembuangan darah yang tidak berkesan.

Untuk rawatan, terapi ubat digunakan, yang bertujuan untuk penyakit yang mendasari dan ubat-ubatan yang mempercepat pengaliran.

Prinsip rawatan

Gangguan konduksi sederhana tidak memerlukan rawatan. Penyekatan yang tidak lengkap di cabang kanan bundle-Nya tidak berbahaya. Dalam keadaan ini, kami mengesyorkan berjumpa pakar jantung, setiap tahun menjalani pemeriksaan perubatan dan ECG. Tetapi ini berlaku sekiranya pesakit tidak mempunyai aduan lain atau patologi bersamaan. Sekiranya terdapat kelainan, terapi yang sesuai ditunjukkan..

Sekatan ventrikel kiri lebih berbahaya. Dengan latar belakangnya, gangguan aliran darah dan kegagalan jantung lebih kerap berlaku. Kami mengesyorkan mengambil glikosida jantung, antiaritmia dan ubat lain. Rejimen rawatan ditentukan secara individu berdasarkan tahap keparahan keadaan, usia pesakit, penyakit bersamaan.

Penting untuk diketahui: rawatan khusus untuk penyumbatan intraventrikular belum dikembangkan. Ubat yang dicadangkan hanya meningkatkan pengujaan tisu jantung, tetapi tidak menghilangkan penyebabnya

Adalah perlu untuk merawat patologi utama - yang menyebabkan kerosakan sistem konduktif. Ini adalah satu-satunya cara untuk melambatkan perkembangan penyakit ini..

Sekiranya terapi ubat tidak berkesan atau pesakit berada dalam keadaan serius, rawatan pembedahan disarankan. Pemasangan alat - a sedang dilakukan, yang memaksakan irama jantungnya sendiri. Peranti yang ditanamkan memastikan aktiviti miokard tanpa gangguan.

Nasihat pakar: apabila mereka meletakkan alat pacu jantung

Pemasangan alat pacu jantung adalah operasi pembedahan, dan ia ditetapkan hanya mengikut petunjuk. Tidak masuk akal untuk menjalankan prosedur sekiranya tidak ada gejala patologi yang jelas. Sekiranya pesakit berasa sihat, pengenalan alat pacu jantung tidak ditunjukkan. Operasi tidak digalakkan jika simptom yang dikenal pasti dikaitkan dengan sebab yang boleh dipulihkan. Kita perlu mengatasi penyakit yang mendasari - dan otot jantung sekali lagi dapat berfungsi sepenuhnya.

Petunjuk untuk memasang alat pacu jantung:

  • bradikardia dengan degupan jantung kurang daripada 40 denyutan / min dan gangguan irama apabila terdapat gejala yang jelas;
  • komplikasi yang mengancam nyawa pesakit;
  • Serangan MAC;
  • gangguan konduksi berterusan selepas infark miokard.

Kemungkinan memasang alat pacu jantung dengan denyutan kurang dari 40 denyut / minit jika tidak ada gejala klinikal yang jelas dibincangkan. Prosedur ini dilakukan pada usia berapa pun..

Pencegahan gangguan konduksi jantung belum dikembangkan. Jangan menangguhkan rawatan, elakkan faktor risiko. Ini akan mengurangkan kemungkinan mengembangkan patologi. Untuk mengenal pasti masalah pada waktunya, kerap menjalani pemeriksaan pencegahan pada ahli terapi dengan penilaian ECG (jika perlu).

Ciri rawatan pada kanak-kanak dan wanita hamil

Menurut kajian, kira-kira 5% kanak-kanak yang sihat mempunyai beberapa gangguan gangguan konduksi miokardium. Sekiranya kita bercakap mengenai sekatan AV 1 darjah, maka ia boleh berkembang menjadi tahap penyakit seterusnya. Penyebabnya adalah jangkitan, patologi jantung lain yang mungkin berlaku pada masa akan datang. Gangguan konduksi yang lebih serius boleh berlaku selepas reumatik, pembedahan jantung, dengan malformasi kongenital, dll..

Tanda-tanda penyakit pada kanak-kanak termasuk penurunan ingatan, perhatian, prestasi buruk, kelemahan, sesak nafas, sakit jantung.

Rawatan pada kanak-kanak dengan kerosakan fungsi konduksi jantung, seperti pada orang dewasa, bergantung pada penyebab penyakit ini. Tahap sekatan pertama memerlukan pemerhatian dinamik tanpa rawatan. Pada tahap kedua, ubat-ubatan sokongan mungkin disyorkan; pengaturan alat pacu jantung kadang-kadang disyorkan. Dengan sekatan gred 3, kanak-kanak harus menjalani pembedahan untuk menanamkan EX - alat pacu jantung buatan. Kadang-kadang pada kanak-kanak terdapat kes pemulihan spontan ketika mereka meningkat dewasa.

Pada wanita hamil, gangguan konduksi fungsional paling sering terjadi, yang tidak memerlukan pengambilan ubat dan lulus secara spontan. Tetapi dengan gangguan konduksi yang teruk, seorang wanita harus mengambil ubat-ubatan yang dipilih oleh pakar kardiologi bersama dengan pakar kandungan-ginekologi, dengan mengambil kira bahaya minimum pada bayi. Selalunya, disyorkan vitamin, ubat herba, persediaan kalium. Penanaman ECS harus tepat pada masanya dan dilakukan, jika perlu, sebelum melahirkan. Kelahiran pada wanita dengan patologi jantung organik dan sekatan AV harus dirancang hanya dengan pembedahan Caesarean, agar tidak mencetuskan kerosakan yang serius pada irama jantung.

Diagnosis penyakit

Untuk menentukan pelanggaran patensi secara tepat pada tahap pertama, doktor menggunakan elektrokardiograf. Sekiranya ketidakkonsistenan berirama dikesan, pemantauan Holter dilakukan - jenis ECG khusus. Tahap ketiga adalah kajian mengenai lokasi patologi menggunakan elektrod sinar Giss.

Beberapa ujian perubatan yang menentukan pelanggaran konduksi intraventrikular tempatan, menunjukkan sampel dengan aktiviti fizikal. Terima kasih kepada mereka, adalah mungkin untuk menunjukkan gambaran yang tepat mengenai penyakit ini dan mengetahui jenis penyumbatan jantung yang menyertai patologi. Rawatan akan bergantung pada seberapa baik diagnosis dijalankan.

Beberapa ujian perubatan yang menentukan lokasi pelanggaran termasuk ujian dengan aktiviti fizikal. Ujian ini membuktikan gambaran yang tepat mengenai penyakit ini dan ternyata sekatan mana yang berkaitan dengan patologi.

Diagnosis yang cekap sangat penting, kerana rawatan selanjutnya akan bergantung kepada ini

Sekiranya anda mengesyaki sekatan, seseorang harus menghubungi pakar kardiologi. Kajian berikut ditunjukkan kepada pesakit:

  1. Ekokardiografi membolehkan anda melihat struktur organ dan menilai keadaan miokardium.
  2. Elektrokardiografi dengan senaman memungkinkan untuk menjalin hubungan antara gangguan irama dan intensiti aktiviti fizikal.
  3. Pemantauan elektrokardiografi setiap hari membolehkan anda menilai irama badan pada waktu yang berlainan dalam sehari.

Oleh kerana patologi konduksi tidak terpencil, tetapi merupakan akibat daripada penyakit lain, ramalan hanya dibenarkan dengan mengambil kira kursus klinikal, keberkesanan rawatan penyakit yang mendasari.

Blok blok cawangan bundle kiri meningkatkan risiko kematian sebanyak 5 kali. Blok kaki kanan tidak dianggap sebagai faktor risiko penyakit jantung.

Gangguan dua rasuk mendahului peralihan untuk menyelesaikan sekatan atrioventrikular setiap tahun pada 5% pesakit. Takut peningkatan kekonduksian harus berlaku dengan jenis perubahan yang sekejap-sekejap.

Diagnosis dengan konduksi intraventrikular dengan kaedah elektrokardiografi. Sekiranya gangguan irama diperhatikan, maka pemantauan Holter dilakukan. Kaedah ini membolehkan rakaman berterusan elektrokardiogram oleh kardioregistrator selama satu hari atau lebih..

Langkah lain dalam diagnosis patologi adalah elektrogram bundle His. Ini memungkinkan untuk menentukan lokasi yang tepat dan untuk menjelaskan kehadiran blok proksimal atau distal, yang tidak menunjukkan kardiogram standard.

Kaedah utama untuk mengesan pelbagai gangguan konduksi atrioventricular dan intraventricular adalah ECG. Biasanya, dengan perubahan patologi dalam kekonduksian pada simpul AV, lanjutan selang R-R, kemunculan gigi patologi tambahan, serta pelanggaran lain diperhatikan.

Dalam sekatan AV yang teruk, pelbagai impuls disekat, sekiranya sekatan tidak lengkap - hanya pelanggaran tunggal.

Untuk mencari punca penyakit, anda harus menghubungi pakar kardiologi untuk melakukan diagnosis lengkap. Untuk ini, kaedah pemeriksaan berikut dapat diberikan kepada seseorang:

  • pemeriksaan fizikal, auskultasi jantung;
  • analisis umum darah, air kencing;
  • biokimia darah pada tahap elektrolit, kolesterol, gula;
  • analisis hormon tiroid;
  • Pemantauan ECG Holter;
  • Ultrasound jantung dengan dopplerografi;
  • EFI jantung;
  • radiografi paru-paru, dll..

Untuk menilai keparahan dan mencari ciri terperinci gangguan konduksi intraventrikular dan atrioventrikular, kaedah Holter adalah yang paling bermaklumat. Ini membantu menilai tahap penyekat maksimum, memperbaiki episod bradikardia, membantu menghubungkan patologi dengan penggunaan ubat-ubatan, dengan waktu siang dan data lain.

Kesan

Akibatnya mungkin berbeza-beza bergantung pada jenis sekatan yang timbul. Dengan sekatan yang tidak lengkap, pelanggaran tidak akan serius, dengan kemampuan penuh untuk melakukan impuls dapat hilang sepenuhnya. Menurut banyak kajian, blokade lengkap blok cawangan bundle kanan biasanya berlaku pada usia tua, paling sering pada lelaki. Patologi disertai dengan pelanggaran kontraksi otot jantung. Keadaan seperti itu boleh menjadi sementara atau kekal..

Sekatan lengkap kaki kanan ikatan His dapat dikesan hanya dengan pemerhatian otot jantung yang berpanjangan. Pada orang yang sihat, impuls dihantar pertama ke septum interventrikular, kemudian ke ventrikel kiri. Sekiranya tersumbat, isyarat dihantar melalui tisu otot jantung, dan tidak secara langsung. Penularan impuls dengan kaedah ini menyebabkan perubahan pada tisu ventrikel kanan, akibatnya ia mengembang dan cacat. Waktu tinggal ventrikel kanan dalam keadaan teruja juga menyimpang secara signifikan dari norma.

Dengan sekatan yang lengkap, penghantaran isyarat berlaku hanya di sepanjang tisu septum interventrikular. Pengujaan dengan cepat melintas ke ventrikel kiri, kerana kelainan pada struktur jantung, ia mempengaruhi jaringan serat. Dengan kehilangan kekonduksian separa, isyarat dihantar lewat kerana melalui hanya satu kaki rasuk. Oleh itu, beberapa pengecutan jantung dikesampingkan.

Melambatkan impuls boleh berlaku di bawah pengaruh faktor seperti:

  • gangguan dalam pertukaran elektrolit;
  • keracunan badan;
  • penggunaan ubat kuat tertentu.

Oleh kerana kemunculan kerosakan fungsi otot jantung, penghantaran isyarat berlaku lewat, di bahagian kanan jantung, pengujaan tidak mencapai tahap normal. Diagnosis akhir dapat dibuat berdasarkan hasil ECG. Pada kardiogram, semua gangguan irama jantung dapat dilihat dengan jelas. Dalam kes ini, penyimpangan muncul dalam bentuk gigi yang diperbesar dengan bahagian bawah.

Prognosis gaya hidup dan penyakit pesakit

Sekiranya pesakit tidak mempunyai penyakit jantung, dan penyumbatan kaki kanan jantung berlaku di tubuhnya tanpa komplikasi, maka dia dapat menjalani gaya hidup normal dengan senaman fizikal yang sederhana. Sekiranya patologi disebabkan oleh penyakit lain, maka pesakit harus menghadkan situasi dan beban yang tertekan, menghilangkan tabiat buruk, memantau pemakanan.

Sekiranya semasa operasi, pesakit dipasang EX, maka dia harus mengikuti langkah berjaga-jaga berikut:

  • Bawa sijil pemilik alat pacu jantung dengan anda;
  • melindungi kawasan implantasi dari kesan telefon bimbit atau peralatan elektrik;
  • mempunyai ECG setahun sekali (atau lebih kerap jika ada preskripsi doktor khas).

Oleh kerana penyumbatan ikatan-Nya bukan penyakit bebas, tetapi bertindak sebagai akibat penyakit lain, prognosis secara langsung bergantung pada penyakit yang memprovokasi patologi ini. Sekatan kanan satu balok tanpa kerosakan jantung yang jelas tidak menimbulkan risiko kepada kesihatan manusia.

Sekiranya, akibat serangan jantung, dorongan cawangan kiri tersumbat, maka prognosisnya kurang disukai (kematian hingga 50% dengan peningkatan penyakit). Patologi tiga rasuk juga mempunyai akibat yang serius, kerana berlatarbelakangkan kemungkinan asystole.

Sekatan dari bundle-Nya itu sendiri adalah ciri tubuh dan tidak dapat mempengaruhi kualiti hidup pesakit. Tetapi dengan perkembangan penyakit bersamaan, akibat dari patologi ini dapat sangat menyedihkan. Untuk mengelakkan masalah, perlu menjalani pemeriksaan sistematik pada ECG.

Rawatan

Dalam memerangi patologi, rejimen rawatan yang berbeza digunakan. Tahap pertama adalah ubat. Dengan pertolongannya, anda dapat melambatkan perkembangan penyakit ini, jika ia dikesan pada peringkat awal. Untuk membetulkan keadaan, kompleks vitamin dan mineral ditetapkan. Selalunya, dalam situasi seperti itu, "Produk" ditetapkan. Untuk mencegah peralihan penyakit ke bentuk yang lebih teruk, antagonis kalsium, trombolitik dan antikoagulan digunakan. Di antara kaedah lain yang disyorkan untuk memerangi gangguan konduksi impuls, perlu diperhatikan:

  • sediaan kalium dan magnesium;
  • ubat anti-iskemia;
  • penyekat beta dan adrenomimetik.

Juga, terapi tidak lengkap tanpa ubat yang tindakannya bertujuan untuk meningkatkan fungsi organ peredaran darah utama. Dalam kes ini, pesakit perlu mengubah gaya hidupnya. Perkara penting adalah mengikuti diet khas untuk mengurangkan jumlah kolesterol jahat dalam darah.

Sekatan intraventrikular dalam kombinasi dengan kegagalan jantung dirawat dengan glikosida. Mereka diresepkan kepada semua pesakit tanpa pengecualian, yang telah didiagnosis dengan patologi ini.

Sekiranya penyumbatan intraventrikular berlaku dengan atrioventricular, maka ubat ini harus diambil dengan sangat berhati-hati dan tertakluk kepada pemantauan elektrokardiografi berkala

Tahap kedua adalah pembedahan. Ia digunakan dalam kasus yang jarang terjadi, ketika tidak ada dinamika positif setelah terapi ubat. Campur tangan pembedahan biasanya dilakukan dengan penyakit lanjut. Operasi yang paling biasa hari ini adalah pengenalan alat kecil, yang berfungsi untuk memulihkan degupan jantung dan memperbaiki pengaliran impuls. Sekatan yang lengkap dalam kombinasi dengan bradikardia memerlukan tindakan kardinal yang melibatkan pemasangan alat pacu jantung.

Bentuk penyakit yang teruk diubati dengan pengenalan implan buatan, yang akan memberikan penghantaran isyarat ke nod sinus. Ada kalanya ablasi frekuensi radio dilakukan. Semasa operasi ini, alat diletakkan dalam serat khas yang menyumbang kepada pemusnahan nod patologi jantung. Menggunakan ablasi frekuensi radio, tampalan bermasalah disolder, yang bertanggung jawab atas kelewatan nadi.

Mengenai prognosis, ia bergantung terutamanya pada keparahan patologi dan kebolehbalikannya. Tetapi dengan sekatan yang tidak lengkap, lebih baik daripada sekatan yang lengkap, apabila risiko kematian cukup tinggi. Dengan penyumbatan lengkap mana-mana kawasan jantung, tindakan terapi hanya berkaitan dengan penghapusan gejala akut. Mustahil untuk menyingkirkan masalah ini sepenuhnya. Ini disebabkan oleh hubungan erat antara sistem saraf dan otak. Oleh itu, hasilnya tidak selalu berjaya. Pemburukan konduksi dalam 70% kes berakhir dengan kematian. Sebabnya adalah kekurangan nutrien yang diperlukan dan, sebagai akibatnya, kebuluran oksigen di kawasan otak.

Diagnostik

Sekiranya anda mempunyai salah satu daripada gejala ini, anda harus segera menghubungi pakar kardiologi atau ahli aritmologi. Untuk membuat diagnosis yang tepat dan menetapkan rawatan yang berkesan, pesakit perlu menjalani beberapa siri kajian:

  • pemantauan kardiogram dan Holter;
  • Sampel ECG sekiranya terdapat beban;
  • ultrasound jantung atau ekokardiografi.

Sekiranya seorang pemuda memiliki tentera, maka dengan diagnosis ini dia dapat mengandalkan pembebasannya, terutama jika gangguan konduksi diperhatikan selama lebih dari 7 hari. Gangguan irama jantung yang berterusan memerlukan rawatan jangka panjang.

Jenis Pelanggaran

Himpunan-Nya menyediakan saluran impuls elektrik ke seluruh sistem ventrikel jantung. Oleh itu, pelanggaran fungsinya dan membawa kepada pengembangan blokade intraventrikular.

Akibatnya, dorongan berhenti mengalir ke serat otot ventrikel. Berdasarkan seberapa banyak fungsi konduksi bundle milikNya hilang, sekatan intraventrikular dibahagikan kepada beberapa jenis:

  • kaki kanan (dahan);
  • kaki depan kiri;
  • kaki belakang kiri.

Sekiranya penghantaran dorongan dalam sistem ventrikel berhenti sepenuhnya, blokade lengkap berkembang, jika impuls melewati serat individu atau perlahan-lahan dan melanggar, mereka membicarakan sekatan bundle-Nya yang tidak lengkap. Diagnosis gangguan konduksi ini mungkin dilakukan dengan bantuan ECG..

Sekiranya penyumbatan ikatan-Nya tidak lengkap dan hanya mempengaruhi satu cabang, maka, sebagai peraturan, ia tidak menimbulkan masalah serius bagi pesakit dan dia terus hidup dengan perubahan tersebut untuk waktu yang lama, dengan mengambil ubat.

Tetapi dalam beberapa kes, penyakit ini berkembang dan berubah menjadi blok intraventrikular melintang. Dengan patologi ini, fungsi konduksi bundle-Nya dalam penghantaran impuls di sepanjang sistem ventrikel hilang sepenuhnya. Atria dan ventrikel mula berkontrak secara bebas..

Terdapat dua jenis sekatan intraventrikular melintang:

  • Sekatan melintang yang tidak lengkap (Mobitsa). Pada ECG, kontraksi atrium yang luar biasa diperhatikan secara berkala. Sebagai peraturan, proses dengan cepat melangkah ke peringkat seterusnya, oleh itu jarang sekali untuk mendaftarkan jenis patologi ini pada ECG.
  • Sekatan melintang lengkap (Trifasciculum). Atria dan ventrikel berkontrak secara bebas antara satu sama lain, masing-masing dengan frekuensi tersendiri. Kompleks ECG yang merekodkan kerja sistem ventrikel cacat.

Pengaliran ventrikel atrium paling rentan terhadap pelbagai perubahan patologi. Pertama sekali, mereka dibahagikan kepada dua kumpulan besar:

  1. Memendekkan pengaliran atrioventrikular, atau kekurangan kelewatan AV. Ini adalah gangguan tempatan di mana atria dan ventrikel berkontrak secara serentak, jadi atria tidak dapat berkontrak seperti yang diharapkan dan mengeluarkan darah ke ventrikel dengan tidak mencukupi. Selalunya, dengan masalah ini, gangguan fokus muncul - kumpulan konduksi cepat. Selalunya, patologi diperhatikan pada kanak-kanak dengan PJK.
  2. Kesukaran pengaliran atrioventrikular, atau sekatan AV. Kesukaran pengaliran AV adalah lengkap atau separa, berfungsi atau berlatarbelakangkan penyakit jantung organik.

Menurut klasifikasi V. L. Doshchitsin, semua gangguan konduksi intraventrikular dibahagikan kepada:

  • mono-, bi- dan trifascicular bergantung kepada kekalahan satu atau dua atau tiga kumpulan;
  • fokus: kerosakan tempatan tidak disahkan dalam semua petunjuk ECG;
  • arborization: dilokalisasikan di bahagian akhir serat Purkinje;
  • sementara: perubahan bergantian dengan kekonduksian yang betul;
  • berterusan;
  • lengkap dan tidak lengkap;
  • bergantian: satu atau jenis sekatan lain dikesan.

Bergantung pada tempat gangguan nadi, sekatan dibezakan:

  • monofascicular (single-beam): blok anterior kiri atau posterior, hanya kaki kanan miliknya;
  • bifascicular (two-beam): mungkin dalam dua versi seperti unilateral (kaki kiri) atau dua hala (kanan dengan cawangan depan kiri, kanan dengan kiri belakang).
  • trifascicular (tiga rasuk).

Pelbagai sekatan tercermin dalam penyahkodan elektrokardiogram. Melakukan impuls dari nod supraventricular jantung menjadi perlahan atau terganggu sepenuhnya. Ini melanggar urutan eksitasi ventrikel, mempengaruhi proses biokimia dalam miokardium, kegunaan output jantung.

Penyebab pelbagai jenis sekatan berbeza antara satu sama lain, menyebabkan perubahan yang tidak sama. Pertimbangkan bagaimana pelanggaran konduksi intraventrikular terbentuk pada penyakit miokardium.

Punca penyakit

Penyumbatan dan gangguan lain dari konduksi intraventrikular dan atrioventrikular boleh berlaku kerana pelbagai sebab, dan juga bergantung pada usia pesakit. Oleh itu, bentuk gangguan akut pada orang selepas usia 40 tahun berlaku dengan latar belakang:

  • penyakit jantung koronari;
  • infarksi miokardium;
  • kardiosklerosis;
  • pelbagai jenis kardiomiopati;
  • kalsifikasi fibrosis dan injap mitral;
  • limfangioendothelioma nod AV;
  • Fibroid bundle;
  • tumor atau metastasis lain di jantung;
  • amiloidosis;
  • serangan angina;
  • hipotermia teruk.

Pada orang muda dan kanak-kanak, pelbagai patologi pengaliran jantung sering muncul disebabkan oleh miokarditis akut, terutamanya yang bersifat reumatik. Selain itu, penyebab penyakitnya adalah seperti berikut:

  • sekatan berfungsi - dengan cegukan yang kuat, ujian Valsalva, urut sinus karotid;
  • kecacatan jantung - stenosis aorta. termasuk hipertrofik dan kalsifikasi;
  • pengambilan atau overdosis glikosida jantung, beta-blocker, garam kalium, ubat antiarrhythmic;
  • peningkatan nada saraf vagus;
  • pemendapan zat besi atau kalsium oksalat dalam otot jantung;
  • trauma dada;
  • sifilis;
  • hipertiroidisme;
  • purpura trombositopenik;
  • kateterisasi jantung;
  • pembedahan jantung.

Pada kanak-kanak, ECG juga dapat didiagnosis dengan sekatan AV kongenital lengkap, yang muncul sejak lahir dan tidak disebabkan oleh rematik, difteria, dan jenis penyakit berjangkit yang teruk. Selalunya, sekatan utama yang lengkap adalah gangguan tempatan, yang disertai oleh kecacatan jantung dari pelbagai jenis yang memerlukan pembetulan pembedahan. Selalunya, patologi ini diperhatikan pada bayi baru lahir yang dilahirkan oleh ibu dengan penyakit jantung atau penyakit autoimun yang teruk.

Diagnosis Patologi

Sekiranya seseorang mempunyai gejala penyakit ini, maka perlu dilakukan pemeriksaan segera oleh pakar kardiologi atau ahli aritmologi. Setelah pemeriksaan luaran awal, mencatat keluhan pesakit, mereka akan mengarahkan pesakit untuk menjalani ujian makmal dengan tujuan membuat diagnosis. Jenis pemeriksaan dan ujian berikut biasanya diberikan:

  1. 1. Elektrokardiogram dipantau menggunakan kaedah Holter. Ia diperlukan untuk mengesan penghantaran impuls dalam masa 24 jam..
  2. 2. Pesakit mesti menjalani ujian khas dengan keputusan yang dicatatkan pada elektrokardiogram. Untuk tujuan ini, gunakan basikal latihan, ujian treadmill. Pesakit boleh berjalan di atas treadmill atau pedal dengan basikal berdiri, dan elektrod dari elektrokardiogram akan terpasang padanya pada masa ini. Ini membolehkan anda menjalin hubungan yang tepat antara kekonduksian terganggu dan beban pada pesakit.
  3. 3. Langkah seterusnya adalah pemeriksaan otot jantung menggunakan peralatan ultrasound, yang dapat mengesan patologi dalam struktur jantung, menilai prestasi miokardium.

Setelah mengumpulkan semua data, doktor membuat diagnosis. Garis besar untuk menyelesaikan masalah tersebut.

Mengapa timbul, apa akibatnya, bagaimana gangguan konduksi jantung dirawat

Pelanggaran pengaliran jantung dapat dikesan sepenuhnya secara tidak sengaja dan pada masa yang sama tidak mengganggu seseorang. Tetapi ada kes-kes yang diabaikan dan kompleks di mana penyakit ini tidak membenarkan kehidupan normal dan semestinya memerlukan rawatan. Secara ringkas, anda perlu menangani masalah ini..

Apakah pengaliran jantung?

Jantung mempunyai struktur yang kompleks, terdiri daripada banyak jabatan yang kerjanya saling berkaitan. Sebagai contoh, nadi elektronik timbul di nod sinus. Dia meneruskan kardiomiosit. Keupayaan konduktif mereka ditentukan oleh kemampuan sel otot untuk bertindak balas terhadap dorongan yang masuk. Isyarat yang dihasilkan di simpul sinus melewati sejumlah unit struktur, menyebabkan pengujaan di atria dan ventrikel. Inti dari proses yang kompleks ini adalah untuk mendorong aliran darah dari otot jantung ke aorta dan lebih jauh ke seluruh badan.

Dorongan boleh berlanjutan di mana-mana titik di jalannya, sehingga menyebabkan pelanggaran konduksi jantung intraventrikular - itulah yang sebenarnya. Kami cuba sebentar dan dalam bentuk yang dapat diakses untuk menyatakan intipati masalah. Sekiranya kita berjaya, kita boleh terus maju.

Jenis dan tahap pelanggaran

Penyakit ini mempunyai beberapa jenis dan dapat menampakkan diri ke tahap yang berbeza-beza. Kesan penyakit pada tubuh, gejala dan rawatan bergantung kepada ini. Tetapi sebelum itu anda perlu membuat penyimpangan kecil dan menangani konsep penting yang akan sering digunakan.

Himpunan-Nya adalah sistem yang melaluinya impuls masuk ke dalam ventrikel. Bungkusan terdiri daripada dua kaki, yang pada gilirannya terdiri dari cabang. Salah satu kumpulan gangguan mungkin disebabkan oleh penyakit jantung. Pelanggaran seperti itu disebut blok bundle. Mereka mempunyai pembahagian berikut menjadi jenis:

  • rasuk tunggal dicirikan dengan menyekat satu cabang;
  • dengan sekatan bifasikular, dua cawangan disekat;
  • blok trifaskular bermaksud penghantaran impuls segera di tiga cabang.

Pelanggaran lokal terhadap pengaliran jantung intraventrikular juga dibahagikan dengan jenis tingkah laku:

  • bentuk penuh dicirikan oleh ketiadaan pengaliran impuls;
  • sekatan yang tidak lengkap menyiratkan adanya tingkah laku, tetapi dalam bentuk yang tertangguh.

Terdapat jenis pelanggaran yang tidak berbahaya, tetapi ada situasi yang membawa maut. Contohnya, sekatan sebahagian kaki kanan tidak menimbulkan bahaya kepada seseorang dan bahkan tidak memerlukan rawatan. Tetapi blok trifaskular, yang biasanya berlaku sepanjang beberapa penyakit jantung yang lain, adalah bentuk penyakit yang sangat berbahaya dan boleh menyebabkan kematian.

Dengan sifat nadi, klasifikasi berikut dibezakan:

  1. Sekatan sinoatrial dicirikan oleh impuls yang tidak sampai ke atria sepenuhnya. Dalam keadaan ini, pengujaan ditangguhkan. Rawatan khas dan segera tidak diperlukan.
  2. Blok atrium tidak dengan sendirinya bahaya dan ancaman bagi kehidupan. Tetapi ia boleh menyebabkan kerosakan jantung yang lebih serius dan menyebabkan akibat yang berbahaya..
  3. Gangguan atrioventrikular menunjukkan kelewatan impuls ketika diangkut dari atria ke ventrikel. Masalah ini berbahaya, terutamanya jika tidak ada rawatan yang diperlukan, apabila pelanggaran dapat berkembang dengan cepat. Dengan sekatan memasuki darjah ketiga, penguncupan ventrikel menjadi huru-hara, bebas daripada impuls. Keadaan ini boleh membawa maut..
  4. Blok intraventrikular yang berkaitan dengan ikatan His mungkin penuh atau separa, mempengaruhi ventrikel kiri atau kanan.
  5. Sindrom Wolff-Parkinson-White dicirikan oleh nadi yang dipercepat dan fungsi laluan tambahan. Ventrikel mengambil banyak impuls, sering berkontrak dan menyebabkan takikardia supraventricular.

Bahagian lain adalah berdasarkan lokasi sekatan:

  • kedudukan proksimal yang tinggi, biasanya dalam kes ini, ikatan milik-Nya diambil sebagai mercu tanda;
  • distal terletak lebih rendah, lebih dekat dengan serat Purkinje, prognosisnya tidak begitu baik seperti dalam kes gangguan paroxysmal.

Faktor keteguhan mendasari pemisahan berikut:

  • pemalar boleh berterusan dan kronik;
  • tidak kekal termasuk transien, transistor, akut.

Punca penyakit

Terdapat banyak faktor yang menyebabkan pengaliran jantung yang buruk. Mereka digabungkan menjadi lima kumpulan:

  1. Kumpulan bukan jantung terdiri daripada subkumpulan berikut:
  • penyebab neurogenik dicirikan oleh gangguan dalam fungsi sistem saraf;
  • subkumpulan hipoksia dikaitkan dengan bekalan oksigen yang tidak mencukupi;
  • penyakit endokrin juga boleh menyebabkan perkembangan penyakit ini.
  1. Penyebab organik, jantung atau jantung adalah perubahan dalam sistem pengaliran otot jantung. Dalam kebanyakan kes, perubahan seperti itu boleh dibalikkan. Penyebab organik muncul dalam miokarditis, penyakit iskemia, kardiomiopati, malformasi kongenital, selepas pembedahan.
  2. Sebab-sebab ubat berpunca daripada overdosis ubat tertentu dan mengambil ubat tanpa preskripsi doktor. Ciri-ciri individu badan, di mana pengambilan ubat-ubatan tertentu tidak dapat diterima, mungkin juga tidak diketahui. Gangguan dengan sebab perubatan boleh membawa bentuk yang berbahaya dan serius.
  3. Gangguan elektrolit.
  4. Kesan toksik.

Gejala utama

Gejala yang menunjukkan gangguan konduksi ventrikel boleh sangat berbeza bergantung kepada penyebab penyakit, jenis dan tahap perkembangannya. Kami telah mengenal pasti gejala utama yang paling khas dari penyakit seperti ini:

  • berasa pening, pingsan, dan pingsan;
  • hati yang tenggelam;
  • sedikit udara dan sesak nafas;
  • keletihan, kelemahan dan tahap keupayaan kerja yang rendah;
  • ingatan berkurang, penampilan tingkah laku yang tidak mencukupi, kebimbangan yang tajam;
  • pada orang tua, jatuh secara tiba-tiba dan tidak masuk akal;
  • gangguan nadi.

Sekiranya gejala seperti ini dikesan, anda harus segera berjumpa pakar aritmologi atau pakar kardiologi.

Diagnosis gangguan konduksi

Sebelum kita memahami kaedah diagnostik utama, mari kita lihat apa yang dapat dikelaskan oleh klasifikasi antarabangsa ICD 10 kepada kita mengenai pelanggaran konduksi jantung. Untuk penyakit ini, kod I45 diperuntukkan. Kod ini ditunjukkan di muka depan sejarah perubatan. Sistem penyulitan seperti itu diterima oleh semua institusi perubatan, ia dianggap sebagai satu standard rasmi..

Dan sekarang kita boleh meneruskan diagnosis. Sejumlah kaedah diagnostik digunakan untuk mengenal pasti penyakit dan mengesahkannya. Pemilihan kaedah bergantung pada keadaan umum badan, jenis pelanggaran dan tahap perkembangannya.

  1. Holter ECG membolehkan anda melihat hubungan antara gangguan konduksi dan faktor luaran yang berlaku pada siang hari.
  2. ECG yang dilakukan dengan beban melibatkan penggunaan simulator, treadmill, lompat tali atau hanya squats. Peranti elektrokardiogram mengesan pelanggaran kekonduksian ventrikel dan membolehkan anda membuat kesimpulan yang sesuai.
  3. Ultrasound membolehkan anda mengkaji jenis dan struktur tisu yang membentuk jantung.
  4. Penyelidikan makmal.
  5. Kimia darah.
  6. Penyelidikan hormon.

Kaedah diagnostik tidak terhad pada senarai ini. Doktor boleh menetapkan kaedah lain untuk menjelaskan diagnosis, mengesahkannya, atau menyelesaikan masalah yang diperdebatkan. Ibu bapa perlu berhati-hati dan prihatin sekiranya anak mengalami sesak nafas, perhatian terganggu, sakit di hati. Lawatan ke pakar kardiologi tidak boleh ditangguhkan, jika tidak, akibatnya boleh menyedihkan dan bahkan tragis.

Proses rawatan

Terdapat banyak pilihan rawatan. Terdapat banyak faktor penentu yang mempengaruhi pilihan taktik rawatan. Biasanya, rawatan untuk pelanggaran konduksi intraventrikular jantung dibahagikan kepada beberapa kumpulan besar:

  1. Rawatan ubat melibatkan pengambilan vitamin, ubat penguat, ubat-ubatan yang bertujuan mengurangkan atau menghilangkan gejala yang tidak menyenangkan.
  2. Beberapa jenis gangguan konduksi intraventrikular dapat diatasi dengan diet. Intinya terletak pada penyesuaian pemakanan, penolakan makanan ringan, pengenalan produk tumbuhan segar ke dalam diet.
  3. Campur tangan pembedahan ditetapkan untuk gangguan serius yang tidak dikenakan rawatan perubatan dan merupakan ancaman kepada kehidupan kemudian. Juga, rawatan seperti ini diresepkan setelah mengambil ubat, yang tidak berjaya. Inti rawatan ini adalah memasang alat pacu jantung. Peranti miniatur ini akan sentiasa menetapkan jantung kepada irama normal..

Seperti yang anda lihat, terdapat banyak cara untuk merawat pelanggaran konduksi jantung intraventrikular. Adalah mustahil untuk menentukan pilihan rawatan yang diinginkan tanpa diagnosis yang tepat dan komprehensif..

Ciri rawatan pada kanak-kanak dan wanita hamil

Pelanggaran konduksi jantung intraventrikular pada kanak-kanak berlaku dalam dua kes. Ini mungkin kecacatan atau patologi kongenital yang disebabkan oleh faktor keturunan. Dengan sekatan separa, keadaan sering diakui sebagai norma, tidak memerlukan rawatan dan pematuhan dengan keadaan hidup yang istimewa. Wolff-Parkinson-White Syndrome adalah masalah bawaan. Ia terbentuk selepas minggu kedua puluh kehamilan, apabila laluan tambahan pada janin harus ditutup.

Sekiranya pelanggaran konduksi jantung dikesan semasa kehamilan, rawatan khas tidak ditetapkan. Sekiranya pelanggaran itu teruk dan mengganggu kehidupan normal ibu masa depan, maka pakar kardiologi dan pakar sakit puan menetapkan ubat dengan kesan minimum pada janin. Kelebihannya diberikan kepada persiapan kompleks vitamin dan ubat-ubatan herba. Dengan penyakit seperti itu, pembedahan caesar selalu dilakukan.

Amaran

Walau apa pun, mustahil untuk mengabaikan gejala, walaupun sedikit dinyatakan. Bahkan lawatan ke pakar kardiologi tidak boleh ditangguhkan, kerana gangguan konduksi boleh menjadi serius, membawa kepada akibat yang buruk dan bahkan menyebabkan serangan jantung. Kami telah menyusun senarai akibat yang mungkin timbul akibat pengabaian kesihatan dan isyarat yang dihantar oleh badan:

  • penyumbatan lengkap membawa kepada serangan jantung secara tiba-tiba;
  • kegagalan jantung menjadikan jantung lebih rendah dan mengurangkan komponen fungsinya;
  • penyakit yang teruk, dengan latar belakang gangguan konduksi yang timbul;
  • strok;
  • tromboemboli.

Langkah pencegahan

Sekiranya anda mengikuti langkah pencegahan yang mudah, anda dapat melindungi jantung anda dan mengurangkan kemungkinan terjadinya pelanggaran pengalirannya. Langkah pencegahan adalah seperti berikut:

  • peraturan kerja dan rehat dipatuhi dan dilanggar hanya dalam kes-kes yang luar biasa;
  • diet seimbang dan kaya;
  • makanan ringan tidak termasuk dalam diet;
  • kekurangan tekanan;
  • melepaskan tembakau dan alkohol;
  • mengambil ubat hanya atas cadangan doktor dan di bawah pengawasannya;
  • lulus diagnosis tepat pada masanya, tanpa berlengah;
  • lulus rawatan lengkap yang ditetapkan oleh doktor;
  • segera hubungi pakar kardiologi sekiranya terdapat gejala yang tidak menyenangkan.

Perubatan terus berkembang, dan sekarang ada kaedah untuk mendiagnosis dan merawat penyakit yang kompleks seperti gangguan konduksi jantung.

Adalah Penting Untuk Menyedari Vaskulitis