Indeks prothrombin

Dalam koagulogram, Prothrombin diukur mengikut Quick dan INR - ini adalah petunjuk yang menyatakan masa prothrombin, yang mencirikan fasa pertama dan kedua hemostasis plasma (pembentukan prothrombin dan pembentukan trombin, masing-masing) dan mencerminkan aktiviti kompleks prothrombin (faktor VII, V, X dan II).

Prothrombin, indeks prothrombin, nisbah normalisasi antarabangsa.

Prothrombin, PT, Protime, INR, Nisbah dinormalisasi antarabangsa.

Kaedah pengesanan penyebaran cahaya sisi, penentuan peratus mengikut titik akhir.

% (peratus), saat (saat).

Biomaterial apa yang boleh digunakan untuk penyelidikan?

Bagaimana persediaan untuk belajar?

  • Jangan makan selama 12 jam sebelum ujian.
  • Menghilangkan tekanan fizikal dan emosi 30 minit sebelum kajian..
  • Jangan merokok selama 30 minit sebelum kajian..

Tinjauan Kajian

Coagulogram menentukan beberapa petunjuk yang berkaitan. Dengan menggunakan ujian masa prothrombin, salah satu daripada dua mekanisme pembekuan darah, yang disebut lata koagulasi luaran, dinilai. Petunjuk berikut diperoleh sebagai hasil: waktu prothrombin mengikut Quick dan nisbah normalisasi antarabangsa (INR). Prothrombin menurut Quick - peratusan norma, ditentukan oleh jadual khas, yang dibuat menggunakan pengenceran plasma standard. Definisi penunjuk ini tidak standard, tetapi disyorkan untuk menilai faktor-faktor laluan luaran pengaktifan hemostasis plasma.

Nisbah normalisasi antarabangsa (MHO) diseragamkan dan mewakili nisbah prothrombin (nisbah masa prothrombin pesakit dengan masa prothrombin plasma normal) dinaikkan kepada kekuatan indeks kepekaan antarabangsa (MIC). Dengan menggunakan INR, tahap hypocoagulation dinilai dalam rawatan antikoagulan tidak langsung (warfarin dan lain-lain), tanpa mengira tromboplastin yang digunakan, dan hasil yang diperoleh oleh makmal yang berbeza dibandingkan.

INR menyasarkan menggunakan antikoagulan tidak langsung (WHO)

Keadaan klinikal

INR

Pencegahan Trombosis Vena Dalam

Rawatan trombosis urat dalam dan tromboemboli paru

Iskemia anggota bawah yang kritikal

Pencegahan tromboemboli dengan fibrilasi atrium, kecacatan jantung

Bioprosthes injap

Pencegahan infark miokard sekunder dengan adanya kontraindikasi terhadap aspirin

Pencegahan trombosis dengan sindrom antiphospholipid

Prostesis injap mekanikal

Untuk apa kajian ini digunakan??

  • Untuk mengelakkan pendarahan semasa rawatan dengan antikoagulan tidak langsung.
  • Untuk menentukan aktiviti faktor VII.

Apabila kajian dijadualkan?

  • Dalam rawatan antikoagulan tidak langsung.
  • Semasa menyaring sistem hemostatik.

Apa maksud hasilnya??

Nilai rujukan (jadual norma indeks koagulogram)

  1. Prothrombin Pantas: 70 - 120%.
  1. INR

Umur

Nilai rujukan

Minggu kehamilan

Nilai rujukan

  1. Masa prothrombin

Umur

Nilai rujukan

Peningkatan waktu prothrombin dan indikator yang mencirikannya (INR) menunjukkan kecenderungan hipokoagulasi, penurunan menunjukkan kecenderungan hiperkoagulasi.

Punca peningkatan masa prothrombin dan INR dalam koagulogram

  • Kekurangan kongenital faktor pembekuan II, V, VII, X.
  • Kekurangan faktor pembekuan disebabkan penyakit hati kronik dengan gangguan fungsi, amiloidosis, sindrom nefrotik atau adanya autoantibodi terhadap faktor pembekuan.
  • Kekurangan vitamin K kerana kolestasis (termasuk pankreatitis kronik, barah pankreas dan pundi hempedu), malabsorpsi atau dysbiosis usus.
  • Sindrom DIC, termasuk leukemia akut dan kronik dan penyakit onkologi lain.
  • Rawatan antikoagulan tidak langsung.
  • Afibrinogenemia, hipofibrinogenemia, disfibrinogenemia dan gangguan polimerisasi fibrin.
  • Kehadiran perencat pembekuan (heparin, produk degradasi fibrin).
  • Penggunaan sejumlah ubat: steroid anabolik, antibiotik, asid asetilsalisilat (dalam dos yang besar), julap, metotreksat, asid nikotinat, kinidin, kina, diuretik thiazide, tolbutamide.
  • Peningkatan tahap antithrombin dan / atau antithromboplastin.

Sebab-sebab penurunan tahap masa prothrombin dan INR dalam koagulogram

  • Trombosis.
  • Hypercoagulation (polisitemia).
  • Kemasukan tromboplastin tisu secara besar-besaran ke dalam aliran darah kerana trauma atau nekrosis.
  • Peningkatan aktiviti faktor VII.
  • Peningkatan pembekuan darah semasa kehamilan dan selepas melahirkan.
  • Penggunaan ubat tertentu: asid acetylsalicylic (dalam dos kecil), mercaptopurine, pil perancang.

Apa yang boleh mempengaruhi hasilnya?

Produk degradasi fibrin atau protein myeloma (paraprotein).

Siapa yang menetapkan kajian itu?

Ahli terapi, pakar bedah, anestetik resusitasi, traumatologist, ahli kardiologi, ahli pulmonologi, pakar pediatrik, pengamal am.

Sastera

  • Lifshits V.M. Analisis biokimia di klinik: buku rujukan / V.M. Lifshits, V.I. Sidelnikov; Edisi ke-2. - M.: Agensi Berita Perubatan, 2001. - 303 s.
  • Dolgov V.V. Diagnosis makmal gangguan hemostatik / V.V. Dolgov, P.V. Svirin - M.-Tver: LLC Publishing House Triada, 2005. - 227 p..
  • Nazarenko G.I. Penilaian klinikal hasil penyelidikan makmal / G.I. Nazarenko, A.A. Kishkun - M.: Perubatan, 2006. - 543 s..

Prothrombin - norma, indeks dan masa, prothrombin menurut Quick

Apa ini? Prothrombin adalah protein yang terlibat dalam mekanisme pembekuan darah, sintesisnya berlaku di hati dengan penyertaan vitamin K. Pembekuan membayangkan peralihan darah dari cecair ke keadaan tebal.

Untuk fungsi normal badan, darah mesti mempunyai konsistensi cecair. Sekiranya berlaku kerosakan pada saluran darah, proses pembekuan - penebalan harus berlaku. Tubuh tidak dapat kehilangan sejumlah besar darah dan menyumbat saluran dengan banyak pembekuan darah.

  • Analisis makmal untuk prothrombin membolehkan anda menilai kualiti mekanisme pembekuan.

Seperti analisis apa pun, sampel prothrombin diambil semasa perut kosong. Seorang pesakit yang tidak dapat memenuhi syarat ini kerana kesihatan mengambil makanan 4-5 jam sebelum prosedur. Dadah yang mempengaruhi pembekuan darah tidak boleh diambil sebelum ujian - hasilnya akan jauh dari kebenaran. Sekiranya anda tidak dapat menolak ubat tersebut, beri amaran kepada doktor tentang pengambilannya.

Analisis kualiti pembekuan darah diperlukan untuk penyakit berikut dan disyaki kehadirannya:

  • Sindrom antiphospholipid pada wanita hamil (ia menampakkan diri dalam keguguran, kehamilan mati, kekurangan plasenta dan komplikasi obstetrik lain);
  • Patologi hati;
  • Aterosklerosis, urat varikos;
  • Ketidakseimbangan vitamin K dalam badan;
  • Kehadiran penyakit autoimun;
  • Penggunaan antikoagulan tidak langsung untuk jangka masa panjang.

Ujian protrobmin juga boleh diresepkan untuk penyakit lain - untuk pemeriksaan pembekuan. Di bawah mikroskop, mekanisme semula jadi pembekuan darah dibuat semula..

Ion kalium dan tromboplastin ditambahkan ke dalam plasma yang dikalsifikasi semula. Kompleks prothrombin mempunyai beberapa faktor pembekuan - analisis menunjukkan kekurangan atau lebihan faktor tersebut.

Navigasi halaman pantas

Masa Prothrombin - apa itu? (norma)

Waktu prothrombin adalah tempoh pembekuan darah dari saat campuran kalium dan tromboplastin ditambahkan ke dalam plasma. Tromboplastin yang digunakan di makmal mempunyai tahap kepekaan tertentu terhadap faktor II, V, VII dan X.

Kadar masa prothrombin adalah dari 11 hingga 16 saat, tetapi aktiviti bahan mungkin berbeza bergantung pada sampel. Oleh itu, adalah salah untuk membuat kesimpulan dengan membandingkan jumlah nilai hasil dalam beberapa saat. Penilaian relatif diperlukan.

Indeks Prothrombin - apa itu? (norma)

Indeks prothrombin adalah nisbah masa pembekuan normal tetap dengan indeks pesakit individu. Lebih tepat lagi, indeks prothrombin dapat ditentukan oleh analisis INR (nisbah normalisasi antarabangsa).

Indeks prothrombin secara matematik membetulkan petunjuk masa prothrombin. Hasil individu dalam beberapa saat dibahagikan dengan kadar tetap orang yang sihat dan dikalikan dengan pekali kepekaan tromboplastin yang diambil. Jumlah yang terakhir adalah dari 1 hingga 3, anda boleh mendapatkannya dalam klasifikasi antarabangsa sejagat.

Ingat, menentukan indeks prothrombin: norma untuk wanita dan lelaki adalah sama - dari 0,8 hingga 1,3. Tetapi penunjuknya mungkin berbeza bergantung pada usia dan kesihatan.

Hasil kajian pra operasi tidak boleh melebihi 0.85 - 1.25. Petunjuk 3.0 - 4.0 diperhatikan pada pesakit yang mengalami infark miokard atau menderita penyakit kardiovaskular yang serius..

Norma indeks prothrombin adalah 2.0 - 3.0 dalam hal:

  • Kecacatan injap jantung;
  • Fibrilasi atrium kronik dan pentadbiran Warfarin dengan latar belakangnya;
  • Rawatan trombosis vena dan profilaksis trombosis vaskular dalam selepas pembedahan;
  • Implantasi prostesis injap mitral dan aorta;
  • Rawatan tromboemboli pada arteri pulmonari.

Indeks prothrombin untuk INR di atas 6.0 memerlukan rawatan pesakit segera. Pekali ini menunjukkan risiko pendarahan dalaman yang tinggi di pelbagai lokasi.

Keadaannya menjadi rumit jika seseorang sudah mengalami lesi ulseratif pada saluran gastrointestinal, kegagalan buah pinggang, hipertensi dan gangguan aliran darah di otak. Dalam kes ini, potensi risiko serangan jantung hemoragik (berkaitan dengan pendarahan) di organ meningkat.

Setelah menerima hasil analisis yang tidak memuaskan menggunakan sistem INR, kajian kedua tidak diperlukan (hasilnya sangat sensitif dan boleh dipercayai). Indikator indeks tidak berbeza bergantung pada jenis bahan makmal yang diambil (kapilari, darah vena).

  • Indeks prothrombin dikira dengan mengambil kira penilaian kepekaan tromboplastin terhadap faktor pembekuan darah.

Prothrombin oleh Quick - apa itu? (diturunkan, meningkat dan normal)

Selama beberapa dekad, prothrombin menurut Quick telah dikira dalam keadaan makmal. Apa ini? Ini adalah peratusan aktiviti prothrombin. Saintis mencadangkan membandingkan indikator masa prothrombin pesakit dengan petunjuk pergantungan jangka masa ini pada jumlah faktor kompleks prothrombin dalam plasma yang diambil. Hasilnya adalah peratusan.

Pembinaan kebergantungan memungkinkan penilaian indeks pembekuan yang sangat tepat, tetapi pekali sensitiviti tromboplastin tidak diambil kira.

Ciri ujian ini mempengaruhi kualiti hasil di kawasan nilai kritikal di bawah dan di atas norma. Dalam hasil standard dan penyimpangan kecil daripadanya, indeks INR dan Pantas berkadar terus.

  • Kad hasil analisis di mana-mana makmal akan mengandungi prothrombin menurut Quick. Norma berada dalam lingkungan 78% - 142%. Penunjuk mungkin sedikit melebihi nilai purata, tetapi pada masa yang sama mestilah berada dalam peratus normal.

Dalam badan yang sihat, pembekuan darah sering meningkat - hiperkoagulasi diperhatikan. Proses sedemikian dianggap normal sehingga seseorang mengalami penyakit vaskular atau kerosakan tisu kronik. Kehadiran mereka menjadi risiko pembekuan darah.

Setelah menetapkan ubat penipisan darah, pemeriksaan rutin diperlukan. Dalam beberapa kes, dalam badan dana ini, depot (tahap pengumpulan bahan) boleh terbentuk, yang akan menyebabkan keadaan hipokoagulasi dengan peningkatan pendarahan.

Di samping itu, dalam hasil analisis mungkin terdapat proses yang berlawanan - hiperkoagulasi (peningkatan aktiviti pembekuan). Petunjuk ketumpatan darah tidak mencukupi diperhatikan lebih kerap daripada berlebihan.

  • Walau bagaimanapun, sebarang patologi faktor prothrombin perlu dikawal atau dirawat..

Prothrombin meningkat pada lelaki dan wanita

Prothrombin pada lelaki dan wanita yang berumur lebih dari 45-50 tahun sering meningkat - lebih daripada 142% oleh Quick. Hypercoagulation boleh disebabkan oleh kehadiran penyakit vaskular dan oleh faktor sementara. Yang terakhir merangkumi:

  • Ketidakseimbangan vitamin K, yang mengganggu sintesis prothrombin yang betul di hati, di mana ia biasanya terbentuk;
  • Penyakit hati kronik dan gangguan kerjanya, yang juga mengganggu sintesis prothrombin yang normal;
  • Malformasi kongenital: kekurangan faktor II, V, VII, pembekuan darah X;
  • Kehadiran perencat heparin dalam mekanisme pembekuan;
  • Sindrom nefrotik, amiloidosis (pemendapan protein patologi khas di organ);
  • Penerimaan antiseptik, pencahar, agen anabolik, persediaan hormon, asid nikotinik dan asetilalsilat, quinine, quinidine.

Prothrombin yang meningkat, bukan disebabkan oleh faktor di atas, menunjukkan adanya penyakit serius. Oleh itu, carian diagnostik berdasarkan nosologi berikut:

  • Thromboembolism (penyumbatan saluran darah oleh pembekuan darah);
  • Polisitemia (peningkatan jumlah sel darah merah dalam darah, termasuk dan berkaitan dengan proses onkologi);
  • Penyakit onkologi: leukemia, tumor barah dari pelbagai tempat;
  • Keadaan pra-fungsi badan;
  • Infarksi miokardium.

Prothrombin pada wanita dapat meningkat kerana penggunaan kontraseptif hormon yang berpanjangan, terutama dengan peningkatan dos komponen estrogen (dari 30 hingga 50 μg dalam 1 tablet).

Sekiranya pesakit mempunyai penyakit vaskular yang serius, pil kawalan kelahiran harus dihentikan. Adalah mungkin untuk beralih kepada ubat hormon yang mempunyai kesan tempatan (suppositori, cincin faraj).

Tidak ketara pada diet pembekuan darah. Anda dapat mengurangkan indeks Cepat dengan beberapa persen dengan menambahkan produk "pengoksidaan" ke menu harian. Hasil yang meningkat menyebabkan kekurangan diet produk susu fermentasi, beri merah dan hitam, sitrus, jenis ikan berlemak dan jumlah air minum.

Prothrombin rendah - apa maksudnya?

Prothrombin rendah diperhatikan dengan hipokoagulasi. Hasil ini menunjukkan kecenderungan tubuh terhadap pendarahan dalaman. Kekurangan faktor pembekuan diperhatikan dalam situasi berikut:

  • Kekurangan vitamin K - pelanggaran sintesis prothrombin;
  • Kekurangan kongenital faktor-faktor tertentu dalam pengaturan proses dalam darah;
  • Patologi hati, mengganggu sintesis normal faktor pembekuan;
  • Kekurangan fibrinogen dalam darah (kongenital dan diperolehi);
  • Mengambil ubat yang mengurangkan pembekuan darah.

Petunjuk prothrombin yang rendah menunjukkan penyakit:

  • Dysbacteriosis;
  • Patologi saluran gastrousus;
  • Kekurangan prothrombin;
  • Hypovitaminosis.

Anda boleh membetulkan prothrombin yang sedikit lebih rendah dengan produk yang mengandungi vitamin K. Kubis, wortel, pisang, epal, pir, bayam dan salad akan berguna..

Sebab penurunan keputusan dalam diet lebih menyangkut lelaki berbanding wanita. Jantina lelaki lebih memilih produk daging daripada sayur-sayuran. Akibat ketagihan seperti itu, kekurangan vitamin muncul di dalam badan.

Prothrombin semasa kehamilan

Analisis kehamilan untuk indeks prothrombin adalah wajib. Semasa melahirkan anak, kadar yang rendah dapat menyebabkan pendarahan yang teruk, dan kadar yang tinggi dapat menyebabkan persalinan pramatang dan bahkan keguguran pada peringkat akhir..

Oleh itu, sangat penting untuk menilai penunjuk ini semasa kehamilan, terutamanya jika terdapat pelbagai komplikasi pada kehamilan ini dan sebelumnya.

Semasa tempoh kehamilan, ujian darah untuk indeks prothrombin diberikan sekurang-kurangnya 3 kali (sekali pada trimester). Sekiranya ibu hamil didiagnosis dengan penyimpangan yang ketara, perlu dilakukan ujian pembekuan lebih kerap. Norma prothrombin dalam darah wanita semasa kehamilan berada di bawah normal - dari 70% hingga 120%.

Mengenai pelanggaran mekanisme pembekuan darah wanita hamil dibuktikan dengan:

  • Urat varikos pada bahagian hujung kaki;
  • Pendarahan dan kemunculan lebam ketara selepas kerosakan kecil;
  • Hati tidak berfungsi;
  • Kekurangan hasil yang lama ketika cuba hamil;
  • Persepsi melalui IVF;
  • Kehamilan berganda;
  • Kelewatan perkembangan janin dari norma;
  • Minum alkohol, merokok ibu mengandung;
  • Rawatan jangka panjang dengan antikoagulan;
  • Keguguran berganda.

Oleh kerana prothrombin cepat menurun semasa kehamilan, indeks INR juga menurun. Perubahan yang sangat ketara pada trimester kedua kehamilan. Sehingga minggu ke-13, pekali harus sesuai dengan norma: dari 0,8 hingga 1,3. Selanjutnya, penunjuk menurun:

  1. Dari minggu ke-14 hingga ke-20, indeks prothrombin untuk INR adalah dari 0.55 hingga 1.1;
  2. Dari minggu ke-21 hingga ke-28, indikator dapat turun menjadi 0.5, tetapi tidak boleh melebihi 1.15;
  3. Dari minggu ke-29 hingga ke-35, hasilnya adalah 0.6 - 1.17;
  4. Dari minggu ke-36 hingga ke-42, indeksnya adalah dari 0.55 hingga 1.15.

Bagi wanita hamil, kaedah pengindeksan oleh INR lebih disukai. Petunjuknya cukup rendah, dan kaedah Pantas memberikan kesalahan pada nilai kritikal.

Apakah indeks prothrombin dan normanya

Kandungan

Hemostasis adalah gabungan mekanisme yang sangat khusus yang bertujuan untuk menjaga keteguhan sistem darah dan memastikan pelaksanaan fungsinya dengan betul di dalam badan. Sekiranya terdapat ketidakseimbangan dan keutamaan sistem, hemostasis terganggu.

Coagulogram

Sebaik-baiknya, suhu harus dijaga dengan ketat pada tahap tertentu, kelikatan dan keasidan darah, kebolehtelapan normal dan integriti dinding vaskular, pertukaran gas, serta nisbah dan keadaan tertentu sel darah dan komponen plasma. Proses ini dijamin oleh persaingan sistem pembekuan dan antikoagulasi darah, yang terdiri dari rantai reaksi enzimatik antara faktor pembekuan yang berlainan.

Koagulogram adalah analisis di mana semua petunjuk yang menunjukkan keadaan sistem pembekuan darah manusia dikumpulkan. Petunjuknya memungkinkan untuk mengenal pasti sejumlah gangguan dan penyakit patologi. Salah satu kriteria untuk keadaan sistem pembekuan darah adalah indeks prothrombin - ujian yang membolehkan anda menentukan kehadiran 5 faktor pembekuan darah (I, II, V, VII, dan X) dan nisbah masa plasma pesakit dengan pembekuan plasma normal, dinyatakan dalam%.

Indeks prothrombin - normal, menurun, meningkat

Indeks prothrombin dikira sebagai nisbah masa pembekuan plasma pesakit dengan masa pembekuan plasma kawalan, dinyatakan sebagai peratusan. Indeks Prothrombin - norma adalah 95-105%. Tidak seperti kaedah prothrombin Quick, indeks prothrombin banyak bergantung pada kepekaan reagen yang digunakan, terutamanya dalam julat rendah.

Indeks Prothrombin - norma menurut Quick

Analisis prothrombin Quick lebih tepat. Analisis pembekuan cepat Quik mencerminkan aktiviti prothrombin dalam bentuk peratus, ditentukan oleh grafik penentukuran berdasarkan hasil pengukuran masa prothrombin dalam penyelesaian plasma kawalan dari pencairan yang berbeza. Indeks prothrombin - standard Pantas ialah 78 - 142%.

Indeks prothrombin yang tidak normal

Indeks prothrombin di bawah normal

Ini menunjukkan hypocoagulation (kecenderungan pendarahan) dan mungkin disebabkan oleh:

  • Kekurangan vitamin K, yang diperlukan untuk sintesis faktor pembekuan darah (kekurangan vitamin K berlaku dengan dysbiosis dan penyakit usus);
  • mengambil ubat pembekuan darah;
  • penyakit hati dengan sintesis gangguan faktor pembekuan darah;
  • kekurangan kongenital faktor pembekuan tertentu;
  • keturunan yang teruk atau kekurangan fibrinogen yang diperoleh dalam darah.

Indeks prothrombin di atas normal

Ini menunjukkan hypercoagulation dan mungkin disebabkan oleh:

  • kekurangan kongenital faktor pembekuan II, V, VII, X.
  • kekurangan faktor pembekuan darah yang disebabkan oleh sindrom nefrotik, amiloidosis, gangguan fungsi hati dalam penyakit kronik.
  • kekurangan vitamin K.
  • digunakan dalam rawatan antikoagulan tidak langsung.
  • kehadiran perencat pembekuan darah (heparin).
  • DIC untuk barah - leukemia akut dan kronik.
  • penggunaan ubat-ubatan tertentu: antibiotik, steroid anabolik, julap, asid asetilsalisilat (dalam dos yang besar), asid nikotinik, quinidine, diuretik thiazide, kina.

Sebagai tambahan, indeks prothrombin di atas normal dapat diperhatikan dengan penggunaan kontraseptif hormon yang berpanjangan.

Ujian darah disyorkan untuk diambil pada waktu perut kosong pada waktu pagi; semasa memberi darah pada waktu yang lain, pantang makan selama 6 jam adalah perlu; anda juga mesti memberitahu jururawat anda mengenai ubat-ubatan yang mempengaruhi pembekuan darah..

Adalah Penting Untuk Menyedari Vaskulitis