Denyut jantung manusia mengikut usia

Pengarang artikel: Victoria Stoyanova, doktor kategori 2, ketua makmal di pusat diagnostik dan rawatan (2015-2016).

Dari artikel ini anda akan belajar: bagaimana seharusnya nadi normal pada wanita, bagaimana nilai normal berubah seiring bertambahnya usia. Apa yang boleh dikatakan penyimpangan dari norma. Ciri ciri nadi pada wanita.

Nadi apa yang dianggap normal pada lelaki dan wanita? Nilainya berkisar antara 60 hingga 100 denyutan seminit. Nilai normal pada zaman kanak-kanak dan remaja berbeza dengan ketara. Penyimpangan kecil dari norma tidak selalu menunjukkan penyakit.

Sekiranya degupan jantung anda tidak normal, berjumpa dengan pakar kardiologi untuk mendapatkan nasihat. Dia akan menetapkan diagnosis dan, jika perlu, rawatan.

Selanjutnya dalam artikel anda akan menemui jadual dengan data mengenai usia, berapa frekuensi kontraksi jantung pada wanita. Sebagai perbandingan, nilai normal bagi lelaki akan diberikan..

Nadi pada kanak-kanak perempuan

Dalam tempoh ini, kedua-dua gadis dan lelaki mempunyai kadar jantung yang sama.

Dengan bertambahnya usia, denyutan menjadi lebih kerap. Semasa jantung tumbuh dan berkembang, ia dapat mengepam lebih banyak darah dalam satu pengecutan - dan lama-kelamaan, ia tidak perlu lagi berkontraksi sekerap semasa bayi.

Denyutan jantung pada gadis remaja

Pada masa remaja dan remaja, degupan jantung meningkat di bawah pengaruh hormon seks, kepekatannya dalam darah meningkat.

Pada kanak-kanak perempuan, akil baligh bermula lebih awal. Oleh itu, pada usia 10–11 tahun, degupan jantung pada kanak-kanak perempuan mungkin sudah lebih tinggi daripada norma anak, sementara pada anak lelaki mungkin tidak.

Nadi pada wanita dewasa

Rata-rata, pada masa dewasa, degupan jantung normal pada wanita lebih cenderung 6-7 degupan per minit daripada pada lelaki. Jantung wanita dapat berkontraksi sedikit lebih cepat kerana pertumbuhan yang lebih rendah: dengan pertumbuhan yang rendah, lingkaran utama peredaran darah lebih kecil, dan darah melewatinya lebih cepat. Tetapi perbezaan ini tidak begitu ketara - dan begitu juga pada lelaki yang lebih rendah, jantung mungkin lebih kerap berkontrak, dan pada wanita tinggi lebih jarang.

Dengan bertambahnya usia, degupan jantung sedikit meningkat kerana perubahan yang berkaitan dengan usia dalam badan, perubahan metabolisme dan disebabkan oleh pemakaian sistem kardiovaskular.

Klik pada foto untuk membesarkan

Pada wanita berusia 45-50 tahun, tempoh menopaus bermula. Kerana penurunan pengeluaran estrogen, degupan jantung dapat meningkat hingga 95 denyut seminit - ini bukan penyimpangan, jika tidak ada penyimpangan pada ultrasound jantung.

Kemungkinan penyimpangan dari norma: sebab apa yang harus dilakukan

Segera, kami perhatikan bahawa degupan jantung boleh menjadi individu. Kadang-kadang berlaku bahawa degup jantung seseorang melebihi angka yang ditunjukkan dalam jadual, tetapi semua pemeriksaan tidak menunjukkan penyimpangan. Dalam kes ini, ini hanya ciri individu..

Kadar degupan jantung

Denyutan jantung boleh meningkat seketika di bawah pengaruh faktor-faktor seperti:

  • mengambil ubat, di antaranya kesan sampingan adalah takikardia;
  • tekanan senaman;
  • pengalaman emosi yang kuat (negatif dan positif);
  • minum kopi atau minuman lain yang mengandungi kafein;
  • hipotermia;
  • tinggal lama dalam keadaan panas;
  • makan banyak makanan.

Denyutan jantung dengan sebab-sebab ini cepat kembali normal..

Perlu diketahui bahawa walaupun terdedah kepada salah satu faktor yang disenaraikan, degupan jantung tidak boleh melebihi 220 denyut seminit. Sekiranya anda baru memulakan pendidikan jasmani dan cenderung mempercepat degupan jantung anda, gunakan alat khas yang membolehkan anda mengawal degupan jantung semasa bersenam. Sekiranya penunjuk melebihi 220 denyut seminit, secara beransur-ansur (tidak tajam) mengurangkan intensiti aktiviti fizikal.

Sebab peningkatan kadar denyutan jantung pada wanita mungkin:

  • tempoh berat;
  • perubahan menopaus dalam badan (pada 45-50 tahun);
  • kehamilan (terutamanya semasa toksikosis).

Sekiranya degupan jantung pada hari kritikal atau semasa kehamilan melebihi 115 denyutan seminit, berjumpa dengan pakar sakit puan, ahli endokrinologi dan pakar kardiologi.

Semasa menopaus, berdebar-debar jantung biasanya dihilangkan dengan terapi penggantian hormon. Sekiranya takikardia tidak hilang, kemungkinan rawatan itu dipilih dengan tidak betul, atau sebabnya adalah masalah dengan sistem kardiovaskular, dan bukan pada latar belakang hormon.

Penyebab degupan jantung yang dipercepat pada wanita

Penyakit berikut juga boleh menjadi penyebab degupan jantung tinggi:

  1. Hipertiroidisme (peningkatan pengeluaran hormon oleh kelenjar tiroid) - pada wanita berlaku 5.5 kali lebih kerap daripada pada lelaki.
  2. Neurosis.
  3. Penyakit jantung koronari, aterosklerosis.
  4. Kecacatan jantung kongenital dan diperolehi.
  5. Proses keradangan di dalam badan (termasuk selesema biasa).

Denyutan jantung perlahan

Sekiranya degupan jantung berada di bawah nilai normal, ini mungkin juga merupakan varian norma. Bradikardia (degupan jantung perlahan) sering diperhatikan pada atlet (dan atlet). Ia juga boleh menjadi gejala gangguan pada sistem pengaliran jantung (contohnya, sindrom kelemahan nod sinus).

Sekiranya degupan jantung anda berada di atas atau di bawah normal, berjumpa doktor..

Setiap daripada kita mempunyai peluang unik untuk merasakan pengecutan otot jantung dengan denyutan urat, hanya dengan menyentuh pergelangan tangan di tempat di mana urat paling dekat dengan permukaan kulit. Untuk mengawal kesihatan, perlu mengetahui apa itu nadi yang sihat, norma mengikut usia pada wanita. Pelanggaran norma menunjukkan adanya beberapa penyakit yang mempengaruhi jantung.

Fakta menarik: nadi normatif untuk wanita dan seks yang lebih kuat tidak sama: jika bagi seorang lelaki kadar rata-rata adalah 60-70 denyutan seminit, maka untuk wanita - 70-80.

Nadi - norma mengikut usia pada wanita: jadual

Semakin tua wanita, semakin cepat nadi, yang tidak dianggap sebagai patologi.

Petunjuk seperti itu adalah ketika seorang wanita berada dalam keadaan teratur dan tenang. Tetapi ada syarat khas ketika nadi berubah, yang tidak dianggap sebagai pelanggaran. Termasuk semasa kehamilan.

Norma degupan jantung semasa kehamilan

Pada tahap istimewa dalam kehidupan wanita, ketika dia mengandung janin, seluruh tubuhnya berubah untuk memastikan perkembangan bayi dalam rahim dengan selesa. Semua sistem badan ibu mengandung memberi nutrisi, oksigen, dan bekalan mineral dan vitamin kepada bayi. Mommies kadang-kadang merasakan nadi meningkat, dan jantung seolah-olah melompat keluar dari dada. Ini adalah fenomena yang benar-benar normal, yang diturunkan oleh alam semula jadi..

Sejak seorang wanita memulakan hidup, jumlah darah di dalam badan meningkat untuk membekalkan oksigen dan nutrien bukan hanya satu, tetapi dua nyawa. Dan hati juga harus bekerja untuk dua orang. Menjelang trimester kedua kehamilan, janin telah membentuk semua sistem penting, dan mereka memerlukan bekalan semua yang diperlukan untuk sokongan hidup. Jantung mengepam jumlah keseluruhan darah dengan penuh dendam, nadi meningkat menjadi 110-115 denyutan seminit. Biasanya dalam keadaan ini, timbul sensasi yang sangat tidak menyenangkan dan perubahan negatif berlaku di dalam badan. Dan semasa kehamilan, takikardia sementara ini tidak menyebabkan bahaya kepada ibu atau anak. Dan setelah melahirkan, nadi kembali normal - 60-80 denyutan seminit. Walau bagaimanapun, sebilangan wanita mempunyai masalah jantung pendam atau terang. Kemudian takikardia boleh digabungkan dengan loya dan muntah. Ini adalah kesempatan untuk segera berjumpa pakar kardiologi dan membuat diagnosis sistem kardiovaskular.

Dan kebetulan mama menghidap bradikardia. Sekiranya penurunan denyutan tidak menyebabkan kemerosotan kesejahteraan wanita hamil, maka keadaan ini tidak mengancam bahaya pada dirinya atau bayi.

Berapa frekuensi denyutan seminit denyutan nadi pada orang dewasa yang sihat

Nadi yang normal pada orang dewasa berada dalam batas di mana orang berada dalam keadaan yang baik. Ideal dianggap dari 60 hingga 90 per minit. Nadi yang kerap disebut takikardia, dan jika sebaliknya ia kurang daripada biasa, itu adalah bradikardia. Selang antara pukulan juga diambil kira, ia tidak boleh berubah. Sekiranya selang antara degupan jantung berbeza-beza, ini disebut aritmia. Dan ini adalah kesempatan untuk berfikir sama ada semuanya teratur. Jantung mengepam darah melalui urat dan arteri, menyampaikan oksigen dan nutrien ke setiap sel. Sekiranya kerja ini terganggu, semua sistem mengalami kekurangan sumber daya penting. Dan seseorang merasakannya dengan segera. Denyutan jantung sukar dilewatkan. Anda boleh memeriksa berapa banyak nadi yang menyimpang dari norma menggunakan monitor denyut jantung, yang kini lengkap dengan tonometer - meter tekanan darah, dan bahkan dalam aplikasi khas untuk iPhone atau telefon pintar. Ambil sekurang-kurangnya Kadar Jantung Segera Semua aplikasi seperti itu bukan sahaja akan memberitahu anda betapa hancurnya nadi, tetapi juga akan menyimpan statistik ujian..

Nadi pada orang dewasa yang sihat tidak boleh selalu sama. Ia berubah beberapa kali sehari.

Denyut jantung normal ketika rehat

Denyut nadi normal dalam keadaan tenang adalah standard, dengan perbandingan kadar degupan jantung dalam pelbagai keadaan.

Denyutan jantung normal juga berbeza bagi setiap orang. Contohnya:

  • pada remaja, nadi yang dibenarkan ialah 80 denyutan seminit;
  • untuk seks yang lebih kuat - dari 60 hingga 80;
  • pada wanita - dari 68 hingga 90;
  • pada kanak-kanak tahun pertama dan kedua kehidupan - 100;
  • pada bayi baru lahir - 140.

Ngomong-ngomong, pada waktu pagi seseorang mungkin terkejut bahawa denyutan nadinya adalah 51 - 55 denyutan seminit. Dan ini juga boleh diterima. Hati dalam keadaan rehat pada waktu malam.

Denyutan jantung berjalan

Berlari adalah peluang terbaik untuk menguatkan nada, otot badan, meningkatkan daya tahan tubuh, meningkatkan mood. Perkara utama adalah tidak membahayakan kesihatan. Dan salah satu petunjuknya adalah degupan jantung. Sudah tentu, nadi meningkat apabila beban meningkat. Tetapi jika kenaikan ini disimpan dalam norma, maka semuanya baik-baik saja. Sekiranya melebihi, dan bahkan disertai dengan peningkatan tekanan - perlu memikirkan pembetulan latihan.

Terdapat formula mudah untuk menentukan had maksimum kenaikan kadar denyutan jantung semasa berlari. Cukup untuk mengurangkan jumlah tahun penuh dari 200.

Apabila ada matlamat untuk menurunkan berat badan, anda harus memberikan yang terbaik. Tetapi apabila tujuannya hanyalah untuk meningkatkan kesihatan, maka 60% had maksimum yang dibenarkan untuk meningkatkan kadar jantung sudah mencukupi.

Semasa berjalan

Berjalan secara normal atau atletik meningkatkan denyut nadi pada tahap sedemikian apabila tubuh menerima beban optimum yang sangat baik untuk melatih jantung dan saluran darah. Purata bilangan pukulan dalam kes ini adalah 100 per minit. Ini adalah petunjuk yang sesuai..

Pada orang yang tidak terlatih, nadi mungkin lebih tinggi. Perlu dibandingkan:

  • dalam 20-25 tahun - sehingga 140 pukulan;
  • pada usia 40-45 tahun - sehingga 135;
  • pada usia 70 tahun ke atas - sehingga 110 tahun.

Sekiranya bilangan pukulan lebih tinggi dari biasanya, beban tambahan harus dikecualikan..

Denyutan Jantung Latihan

Latihan mempunyai tahap latihan yang berbeza-beza, yang bermaksud ia mempengaruhi kadar denyutan jantung dan degupan jantung secara berbeza..

Dengan tahap kesan pada tubuh, latihan dapat dibahagikan kepada:

  • kecil apabila degupan jantung meningkat hingga 100-130;
  • tahap purata apabila nadi 140-150;
  • peningkatan beban apabila nadi meningkat kepada 170-190.

Untuk mengira beban dengan tepat, dan ini selalu bersifat individu, pada mulanya anda mesti mengetahui petunjuk anda ketika rehat.

Denyut jantung normal semasa tidur

Semasa kita tidur, jantung berada dalam keadaan rehat dan santai. Dan pada masa ini, degupan jantung melambatkan sebanyak mungkin, ia menjadi satu setengah kali lebih rendah daripada waktu siang. Terdapat fasa tidur ketika degupan jantung mencapai tahap minimum. Ini kira-kira 3-4 pagi. Sayangnya, pada waktu pagi itulah serangan jantung paling kerap berlaku. Sebabnya adalah saraf vagus yang aktif, yang bertindak pada otot jantung tepat pada waktu malam. Ngomong-ngomong, pada minit pertama setelah bangun tidur, frekuensi pukulan di bawah rata-rata dan boleh sama dengan 52-55 denyutan seminit.

Penting untuk mengetahui bahawa degupan jantung pada orang yang sihat harus sama pada kedua pergelangan tangan. Apabila terdapat perbezaan, ini adalah bukti langsung mengenai masalah peredaran darah dan bekalan darah yang tidak mencukupi ke hujung kaki..

Ini berlaku kerana sebab berikut:

  • stenosis arteri;
  • stenosis mulut arteri periferal;
  • artritis.

Sekiranya terdapat penyimpangan seperti ini, anda mesti berjumpa doktor dalam masa terdekat.

Denyutan nadi pada wanita berusia 18 tahun dan lebih tua sepadan dengan kadar jantung, berirama, dan pada waktu rehat ia berubah dari 60 hingga 100 denyutan seminit. Dengan perubahan keadaan fisiologi (tidur, berjalan, berlari), degupan jantung bagi wanita berbeza dengan yang diamati ketika rehat. Dalam artikel kami, kami menunjukkan nilai rata-rata normal indikator denyut jantung (HR), dan, akibatnya, kadar nadi pada wanita berdasarkan usia ketika mengukurnya pada waktu rehat dan di bawah beban.

Mengapa mengukur degupan jantung anda??

Pengukuran nadi adalah kaedah yang cukup tepat untuk menilai keadaan kapal dan jantung. Penundaan berlebihan dan percepatan degupan jantung yang kuat menyebabkan pengeluaran darah ke aorta tidak mencukupi dan kemunculan kekurangan oksigen. Keadaan ini ditunjukkan oleh sesak nafas, kelemahan, berpeluh, pening, perasaan kesegaran anggota badan.

Oleh itu, sebelum berkunjung ke doktor, disyorkan untuk mengukur nadi secara berkala dan mencatatnya dengan petunjuk masa dan tahap aktiviti selama beberapa hari:

  • dalam mimpi;
  • sedang berehat;
  • semasa berjalan;
  • semasa menaiki tangga dan sebagainya.

Ini akan membantu pakar memahami bagaimana penyimpangan yang ketara dalam fungsi jantung, kerana beberapa patologi dalam tubuh dapat terjadi, misalnya, hanya semasa tidur, dan yang lain ketika menaiki tangga.

Dengan memberi badan anda beban, anda dapat menentukan tahap kecergasan fizikal dan mengira kadar degupan jantung anda untuk meningkatkan stamina:

  • ketika berlari dan berenang;
  • menunggang basikal;
  • kelas di gimnasium dan banyak lagi.

Nadi pada wanita rata-rata lebih tinggi daripada pada lelaki. Ini disebabkan oleh ciri-ciri peraturan saraf dan hormon jantung..

Bilangan gelombang nadi mudah ditentukan di rumah menggunakan kaedah ini:

  • letakkan dua jari di pergelangan tangan anda, rasa berdenyut, hitung jumlah sebatan dalam 20 saat dan kalikan dengan tiga;
  • mengukur tekanan menggunakan monitor tekanan darah separa automatik atau automatik, yang juga menentukan nilai nadi.

Dengan bertambahnya usia, nilai nadi menurun secara beransur-ansur. Palpitasi yang terlalu kerap pada orang tua boleh menjadi salah satu tanda pelbagai penyakit - dari anemia hingga kegagalan jantung.

Denyutan jantung pada waktu rehat

Nilai degupan jantung pada waktu rehat bagi setiap wanita adalah individu dan berubah-ubah sepanjang hari. Dengan pengukuran secara teratur, setiap pesakit dapat menentukan kadar denyutan jantung normal pada waktu rehat, yang paling sering dicatat ketika dia sihat dan tenang. Penyimpangan dari nilai-nilai ini mungkin menjadi alasan untuk menghubungi ahli terapi.

Nadi pada orang dewasa biasanya tetap. Dibolehkan mengalami sedikit penurunan semasa menarik nafas lega. Sebarang gangguan dan jeda harus menjadi kesempatan untuk menghubungi pakar kardiologi.

Pengukuran denyut nadi wanita pada waktu rehat harus dilakukan pada waktu pagi setelah bangun tidur, tanpa bangun dan tidak berbaring di tempat tidur.

Jadual mengikut umur pada waktu rehat pada waktu pagi:

Sudah tentu, petunjuk ini untuk setiap individu mungkin lebih tinggi; oleh itu, anda masih harus fokus bukan pada petunjuk jadual rata-rata, tetapi pada degupan jantung biasa anda pada waktu pagi. Perlu diperhatikan, jika di pagi hari melebihi 80 per minit, ia harus dipantau tidak hanya pada waktu rehat, tetapi juga dalam keadaan lain (ketika berlari, berjongkok, menaiki tangga). Ini akan membantu mengenal pasti kemungkinan timbulnya penyakit di dalam badan..

Denyutan nadi pada wanita dengan aktiviti normal pada siang hari sedikit lebih tinggi daripada jika diukur sejurus selepas bangun tidur dan ada sebab semula jadi untuk ini: tempoh sebelum, semasa, setelah makan dan perubahan aktiviti fungsi motorik.

Jadual kadar jantung normal mengikut umur pada siang hari:

Semasa melakukan pemantauan ECG setiap hari, degupan jantung sentiasa ditentukan, termasuk dalam mimpi. Ini adalah petunjuk penting, yang mana sekalipun, wanita yang sihat tidak boleh kurang dari 40 tahun.

Dalam mimpi, orang yang sihat mengalami perlambatan semula jadi semua proses fisiologi dan biokimia dengan penurunan tindak balas badan terhadap rangsangan. Denyut jantung dalam keadaan ini berbeza dari pagi dan petang dengan kadar yang lebih rendah.

Denyut nadi dalam mimpi dikira dengan mengambil kira nilai purata yang diperoleh ketika mengukur semalam.

Jadual norma mengikut usia dalam mimpi:

Pada wanita muda, kadar nadi dalam mimpi menjadi perlahan kerana kesan pengurangan saraf vagus yang ketara, dan pada wanita yang lebih tua kerana penurunan fisiologi aktiviti nod sinus.

Latih Jantung

Semasa melakukan aktiviti fizikal, peningkatan kadar degupan jantung secara semula jadi berlaku, otot jantung harus menyediakan keperluan darah dan oksigen yang diperlukan oleh tubuh yang semakin meningkat. Tahap peningkatan kadar denyutan jantung akan bergantung pada ciri-ciri individu badan dan tahap kecergasan bagi setiap individu wanita.

Tetapi dalam perubatan ada definisi seperti denyut jantung maksimum yang dibenarkan, atau tepat (submaximal) ketika berlari, berjalan dan aktiviti fizikal lain.

Semasa menentukan kadar jantung maksimum dan submaximal, perbezaan jantina tidak diambil kira.

Maksimum

Frekuensi maksimum adalah nilai di atas yang bahkan orang yang sihat dapat mengalami kekurangan oksigen otot jantung. Untuk mengelakkan keadaan ini, sekatan atrioventrikular berfungsi secara automatik berlaku di jantung dengan penurunan frekuensi kontraksi ventrikel jantung sebanyak separuh. Tidak disyorkan untuk mencapai kadar denyut jantung maksimum dalam kehidupan normal dalam keadaan apa pun..

Ia ditentukan dengan formula sederhana 220 - usia dalam beberapa tahun. Contohnya, bagi wanita berusia 60 tahun, nilai kritikalnya ialah 220 - 60 = 160 denyutan seminit.

Submaximal

Submaximal (tepat) frekuensi adalah penunjuk kadar denyutan jantung yang merupakan 75% dari pengiraan beban maksimum badan. Ia juga disebut jatuh tempo. Ini adalah kadar jantung selamat tertinggi yang disyorkan semasa bersenam..

Jadual mengikut usia dengan had atas denyut nadi normal pada wanita yang bersenam (norma submaximal):

Semasa berjalan

Tidak perlu mencapai nilai nadi submaximal semasa latihan, kerana ini adalah batas atas norma.

Denyut jantung berjalan normal adalah sekitar 60% daripada kadar jantung submaximal.

Jadual kadar jantung untuk wanita mengikut usia ketika berjalan:

Semasa berlari, degupan jantung dapat meningkat menjadi 75 - 85% dari submaximal dan lebih tinggi. Perlu diingat bahawa melebihi kadar denyutan jantung yang betul tidak melatih jantung, tetapi hanya menimbulkan keadaan berbahaya untuknya.

Biasanya, semasa berlari, hanya peningkatan jangka pendek kadar denyutan jantung hingga nilai submaximal yang dibenarkan.

Jadual kadar jantung semasa berjalan mengikut usia wanita:

Nasihat pakar kardiologi

Semua indikator kadar denyutan jantung yang disenaraikan pada wanita adalah rata-rata, iaitu, dalam setiap kes individu, mereka boleh berubah dengan ketara. Ketahui nilai nadi untuk menentukan sama ada badan menerima oksigen dan nutrien yang mencukupi. Oleh itu, semasa menentukan ambang anda sendiri untuk toleransi beban, anda mesti fokus pada kesejahteraan.

Sekiranya pengukuran kadar nadi pada waktu rehat mudah dilakukan secara bebas, maka untuk memantau degupan jantung semasa bersukan lebih baik menggunakan alat khas, misalnya, alat pelacak kecergasan.

Sebilangan besar dari mereka membolehkan anda membaca nadi semasa berhenti sebentar atau secara langsung semasa bersenam. Walau bagaimanapun, anda boleh menggunakan kaedah biasa untuk mengira gelombang nadi di pergelangan tangan.

Ketika berjalan, berlari, menaiki tangga, seharusnya tidak ada sesak nafas, pening, kelemahan pada kaki, sakit dada, atau gejala tidak menyenangkan lainnya. Sekiranya ia berlaku semasa aktiviti biasa wanita, iaitu dia tidak dapat berjalan dengan cepat, naik ke lantai 3-4 tanpa sesak nafas, dia pertama kali perlu berjumpa dengan ahli terapi, dan jika perlu, pakar kardiologi, ahli pulmonologi, ahli hematologi, ahli endokrinologi dan pakar lain.

Keabnormalan ciri untuk wanita

Terdapat 3 ciri penyimpangan nadi dari norma pada wanita yang sihat, yang tidak selalu dianggap serius oleh mereka:

  1. Berat badan berlebihan (obesiti - penyakit rasmi dalam perubatan, yang dikelaskan mengikut peringkat).
  2. Fibroid rahim (tumor jinak yang kadang-kadang boleh menyebabkan gejala tertentu ketika muncul).
  3. Menopaus (dalam tempoh usia ini, wanita mengalami peningkatan kadar jantung secara semula jadi).

Berat berlebihan

Deposit lemak di organ dalaman mengganggu pergerakan normal diafragma - otot pernafasan yang terletak di antara rongga dada dan perut. Akibatnya, kedalaman pernafasan berkurang. Dengan berat badan yang berlebihan, hipoventilasi paru-paru dan sesak nafas berlaku walaupun dengan sedikit beban.

Untuk mengimbangi kekurangan oksigen, jantung terpaksa bekerja lebih cepat untuk menyediakan bekalan darah ke tubuh. Semakin hampir berat badan anda normal, jantung anda lebih baik..

Fibroid rahim

Ciri keadaan wanita yang lain hanyalah fibroid rahim. Tumor jinak ini sering tidak menimbulkan sebarang gejala, tetapi disertai dengan haid yang banyak dan menyebabkan anemia pasca-demam kronik..

Penyakit ini berkembang secara beransur-ansur, dan wanita itu tidak merasakan perubahan kesihatannya secara tiba-tiba. Walau bagaimanapun, denyut nadi yang kerap menjadi tanda ketegangan sistem kardiovaskular, yang berfungsi dalam mod yang dipertingkatkan untuk mengimbangi kekurangan oksigen dalam darah.

Semasa menopaus, wanita sering merasakan degupan jantung yang kerap, perubahan tekanan, peluh, dan sakit jantung yang ketara ditentukan di dalamnya. Ramai yang tidak memperhatikan perkara ini dan tidak dilayan. Walau bagaimanapun, ginekologi moden menawarkan banyak kaedah untuk meningkatkan kesejahteraan dalam tempoh ini. Jangan lepaskan peluang ini.

Penyimpangan nadi dari nilai normal pada wanita mungkin merupakan tanda luaran awal atau bahkan satu-satunya penyakit. Sikap berhati-hati terhadap kesihatan anda dan pengukuran indikator ini secara berkala akan membantu mengenali penyakit berbahaya pada peringkat awal, apabila jalannya dapat dibalikkan..

4 komen

Doktor moden memberi perhatian yang sama terhadap tekanan darah dan degupan jantung. Kedua-dua parameter ini memberikan penilaian yang paling lengkap mengenai kerja jantung, bukan tanpa sebab monitor tekanan darah elektronik menunjukkan nadi dan tekanan atas / bawah. Setiap wanita harus mengetahui hubungan antara indikator ini dan nilai nadi normal sesuai dengan usia, dan mengapa ia menjadi lebih cepat atau lebih lambat.

Apa itu nadi? Nadi adalah bilangan ayunan dinding vaskular per minit yang berlaku sebagai tindak balas terhadap pengecutan otot jantung. Dalam kes ini, jangan mengelirukan nadi dengan degupan jantung. Pada wanita yang sihat, kedua-dua petunjuk ini adalah sama - namun, untuk penyakit yang berkaitan dengan gangguan irama jantung, jumlah denyutan nadi jauh lebih rendah daripada kontraksi jantung.

Denyut nadi diukur di kawasan yang dekat dengan arteri besar ke kulit. Biasanya, nadi terasa pada arteri radial dengan menggunakan jari telunjuk dan tengah ke permukaan dalaman pergelangan tangan dari sisi ibu jari pesakit. Riak juga dirasakan pada arteri karotid (di kedua-dua sisi laring), femoral (kawasan lipatan inguinal), arteri brachial (permukaan dalam lengan bawah). Pukulan membilang dilakukan selama 30 saat dan didarabkan dengan dua. Pada orang yang sihat, kanak-kanak atau orang dewasa, nadi sesuai dengan norma mengikut usia, dan turun naik yang berirama.

Faktor apa yang mempengaruhi nadi?

Untuk merasakan nadi di pergelangan tangan, anda perlu mempunyai pengalaman, jauh lebih mudah untuk melakukannya di leher

Denyut nadi berbeza-beza bergantung pada jantina dan usia orang tersebut. Walau bagaimanapun, walaupun pada orang yang cukup sihat, ia menjadi lebih kerap dalam keadaan berikut:

  • reaksi emosi yang kuat - menjerit, menangis, kegembiraan yang tidak dijangka, dll.
  • aktiviti fizikal - bermain sukan, menaiki tangga, berlari;
  • penggunaan kopi, tenaga, alkohol;
  • merokok (nadi meningkat selama beberapa minit);
  • makan.

Fakta menarik mengenai nadi:

  • Oleh kerana jumlah jantung jantung lebih kecil daripada jantung lelaki, kekerapan kontraksi (degupan jantung) dan nadi pada seks yang lemah adalah 5-8 denyutan lebih tinggi.
  • Dengan peningkatan suhu badan, nadi meningkat sekitar 10 denyutan. untuk setiap 1ºС. Denyut jantung pada kanak-kanak pada suhu meningkat kira-kira 15 degupan / min berdasarkan kenaikan suhu 1ºС.
  • Nilai minimum dicatatkan pada waktu malam, maksimum - dalam jangka masa 15-17 jam.
  • Dalam kedudukan berdiri, nadi 10 denyut / min lebih tinggi daripada kedudukan terlentang.
  • Semakin tinggi orangnya, semakin kerap denyutan nadi. Ia juga bergantung pada berat badan..
  • Apabila suhu persekitaran meningkat - cuaca panas, perjalanan ke sauna - nadi menjadi lebih pantas.
  • Jumlah turun naik nadi bergantung pada tahap kecergasan fizikal.

Adakah nadi bergantung pada tekanan? Untuk menjawab soalan ini, tekanan intrakranial harus dianggap sebagai petunjuk keadaan normal otak. Dengan peningkatan tekanan darah, tekanan intrakranial juga meningkat. Dalam kes ini, terdapat peningkatan nada saraf vagus, akibatnya nadi berkurang. Sebaliknya, dengan a / d rendah, nada saraf vagus juga berkurang, dan nadi meningkat. Fluktuasi sedemikian diperlukan untuk mengekalkan tahap oksigen yang diperlukan yang dibekalkan ke otak dan berfungsi normal..

Denyut jantung pada wanita mengikut umur, jadual

Perubahan degupan jantung, bermula pada masa kanak-kanak, berlaku dalam gelombang. Semasa kelahiran, bayi mempunyai nadi maksimum, kemudian menurun secara beransur-ansur. Selepas 30 tahun mula berkembang.

Jadual norma tekanan dan nadi mengikut umur:

Adalah Penting Untuk Menyedari Vaskulitis