Apa yang perlu dilakukan jika jari anda mati rasa - kemungkinan penyebab dan rawatan dengan ubat-ubatan rakyat

Rasa kebas pada jari adalah kejadian biasa. Selalunya ini disebabkan oleh sikap tidak selesa di mana seseorang tinggal lama. Apa yang perlu dilakukan sekiranya kebas dan kesemutan jari kerap berlaku?

Punca

Ini adalah gejala perkembangan penyakit pada tubuh manusia. Sensasi yang tidak menyenangkan timbul, baik pada orang muda dan orang tua. Penting untuk diperiksa tepat pada waktunya untuk mencegah penyakit tertentu.

Luaran

Tidak selalu kehilangan kepekaan menunjukkan proses keradangan di dalam badan. Sekiranya rasa tidak selesa berlaku pada waktu pagi setelah bangun tidur, kemungkinan tekanan arteri telah berlaku semasa tidur. Sebagai peraturan, ketidakselesaan dengan cepat berlalu.

Latihan pagi yang dilakukan sebelum tidur akan melegakan kesemutan yang tidak menyenangkan. Memakai pakaian yang ketat mengganggu peredaran darah. Elakkan ketidakselesaan yang disebabkan oleh pakaian yang tidak selesa..

Yang menjadi perhatian adalah kebas-kebas jari-jari tangan yang berterusan. Ini menunjukkan pelanggaran di dalam badan dan memerlukan rawatan di bawah pengawasan doktor.

Dalam Negeri

Terdapat banyak penyakit yang menyebabkan kebas anggota badan.

Mari kita pertimbangkan beberapa daripadanya..

Penyakit ini menimbulkan kerosakan pada ujung saraf, yang menyebabkan ketidakselesaan pada anggota badan. Ketidakselesaan dirasakan di tangan kiri atau kanan. Untuk mendiagnosis osteochondrosis perlu menjalani pemeriksaan menyeluruh.

  • Polineuropati

Penyakit ini mempengaruhi plexus saraf tangan dan jari. Kesemutan berlaku beberapa kali sehari. Polineuropati jarang dijumpai dengan sendirinya, ia sering disertai oleh penyakit lain, termasuk anemia, kekurangan vitamin.

  • Penyakit Raynaud

Disertai dengan pelanggaran peredaran darah dalam sistem peredaran darah, akibatnya, anggota badan atas terjejas.

Penyakit ini menimbulkan penyumbatan gumpalan darah oleh gumpalan darah, akibatnya, peredaran darah terganggu. Sekiranya anda tidak mengambil tindakan, rasa mati rasa akan merebak ke seluruh lengan. Berjumpa dengan doktor anda sekiranya kesakitan berterusan selama beberapa jam..

Sebagai tambahan kepada penyakit di atas, mati rasa anggota badan menyebabkan:

  • reumatik;
  • kecederaan pada anggota badan atas;
  • gangguan dalam sistem endokrin;
  • arthrosis;
  • diabetes;
  • herniasi cakera;
  • sklerosis.

Sebagai peraturan, penyakit disertai dengan gejala lain..

Rasa kebas pada tangan kanan

Masalah tulang belakang dan peredaran darah yang terganggu menyebabkan kebas pada jari tangan kanan. Rawatan ditetapkan selepas diagnosis..

Punca ketidakselesaan pada anggota badan kanan dapat ditentukan oleh jari.

Kepekaan rendah pada telunjuk atau jari tengah berlaku akibat keradangan pada sendi siku atau pelbagai kecederaan.

Kehilangan kepekaan jari manis atau jari kelingking menunjukkan kemungkinan masalah dengan sistem kardiovaskular. Doktor akan membantu menentukan penyebab kebas: ahli terapi, pakar neurologi, ahli neuropatologi. Rawatan diri tidak boleh diterima.

Jari mati rasa setelah patah lengan

Salah satu penyebab ketidakselesaan selepas patah tulang dianggap sebagai gipsum yang kurang baik, kerosakan pada ujung saraf, kecederaan saraf ulnar.

Contohnya, lebam siku menimbulkan kebas pada jari kelingking dan jari manis. Saraf median dan radial yang rosak menyebabkan mati rasa ibu jari, telunjuk dan jari tengah.

Biasanya kepekaan kembali dari masa ke masa. Semuanya bergantung pada keparahan patah tulang dan proses penyembuhan tisu..

Mati rasa semasa mengandung

Wanita hamil sering mengalami kebas pada jari mereka.

Ini disebabkan oleh beban tambahan pada tubuh wanita dalam tempoh melahirkan anak. Selalunya dalam tempoh ini, penyakit kronik yang ada semakin teruk.

Jari kebas pada wanita hamil adalah perkara biasa. Lebih-lebih lagi, setiap wanita dalam posisi mengalami sensasi yang berbeza. Ada yang mengadu rasa terbakar di tangan, yang lain kurang sensitif pada anggota badan, dan yang lain kesemutan.

Selalunya ini berlaku pada waktu malam, nampaknya tangannya mati rasa, seperti halnya dengan posisi yang tidak selesa. Didapati bahawa kebanyakan wanita mengalami kesulitan seperti ini pada 2-3 trimester kehamilan.

Kemungkinan penyebab kebas pada kehamilan:

  • diabetes;
  • penyakit onkologi;
  • gangguan peredaran darah;
  • kegagalan metabolik;
  • keradangan pada vertebra serviks;
  • peningkatan berat badan yang mendadak;
  • penurunan aktiviti yang tajam.

Diagnosis dengan betul meningkatkan peluang pemulihan.

Anda boleh mengetahui pendapat pakar mengenai kemungkinan penyebab kebas pada jari dari video berikut:

Apa yang perlu dilakukan sekiranya jari anda mati rasa dan sakit

Selain kaedah rawatan perubatan, ada cara lain untuk menyelesaikan masalah tersebut. Ini adalah: senaman sederhana, gimnastik, berjalan kaki, senaman aerobik dan banyak lagi.

Gimnastik sederhana

  1. Berbaring telentang, angkat tangan ke atas. Picit jari anda ke penumbuk. Ulangi 100 kali.
  2. Berbaring telentang, tangan terletak di sepanjang badan. Ulangi memerah dan melepas 80 kali.
  3. Berdiri tegak, angkat tangan ke atas. Pegang kedudukan 1 minit.

Pelaksanaan latihan sederhana secara berkala akan membantu melupakan sensasi yang tidak menyenangkan. Selepas latihan seperti itu, pegang tangan anda dengan air suam.

Kaedah rakyat

Bagi peminat rawatan "kaedah nenek".

  1. Bubur labu akan membantu menghilangkan sakit jari dan mati rasa. Masak bubur dengan cara biasa, sejuk. Sapukan gruel dalam bentuk yang hangat pada tangan yang sakit. Balut tangan anda dengan kain yang bersih dan bersih. Biarkan sebentar. Kompres melegakan kebas.
  2. Dalam satu liter minyak sayuran tambah lada hitam, 100 g sudah cukup. Rebus produk selama kira-kira 30 minit dengan api kecil. Sejuk. Gosok ke tangan. Lada mempunyai sifat penipisan, melegakan pembekuan darah, meningkatkan proses metabolik.
  3. Anda boleh menggosok anggota badan dengan alkohol amonia atau kapur barus.
  4. Tuangkan air panas ke dalam bekas enamel, bukan air mendidih. Gunakan hujung jari anda untuk menolak bahagian bawah bekas. Resipi ini datang kepada kami dari Tibet. Mereka percaya bahawa manipulasi di atas akan mengembalikan kepekaan pada jari, menghilangkan rasa mati rasa.

Ketidakselesaan dan kehilangan kepekaan menunjukkan kemungkinan gangguan pada tubuh. Semakin cepat anda mengenal pasti penyebabnya, semakin cepat anda menyingkirkan gejala yang tidak menyenangkan..

Langkah pencegahan

Telah diketahui bahawa lebih baik mencegah perkembangan penyakit daripada menyembuhkannya..

  • kaji semula tabiat anda, tinggalkan makanan ringan;
  • jangan memakai sarung tangan sintetik;
  • jangan biarkan tangan membeku;
  • semasa bekerja di komputer, lakukan pemanasan ringan setiap 40 minit;
  • diperiksa secara berkala oleh doktor, walaupun tidak ada yang mengganggu.

Anda mungkin berminat dengan artikel mengapa tangan berjabat..

Di sini anda dapat mengetahui mengapa tangan berjabat dan apa yang harus dilakukan mengenainya..

Kesimpulannya

  1. Rasa kebas pada tangan adalah salah satu gejala penyakit ini.
  2. Kehilangan kepekaan yang berpanjangan boleh menyebabkan akibat yang serius, jangan mengubati diri sendiri.
  3. Sebagai tambahan kepada rawatan ubat, anda harus mengikuti diet dan menjalani kehidupan yang aktif.
  4. Sebelum menggunakan kaedah tradisional, berjumpa doktor.

Apa yang boleh dilakukan jika jari anda mati rasa, anda boleh belajar dari video berikut:

Penyebab kebas tangan dan kehilangan kepekaan jari, gejala dominan, diagnosis dan rawatan

Kerentanan yang terganggu pada bahagian atas kaki berlaku dalam pelbagai penyakit, sering diperhatikan kerana patologi sistem kardiovaskular, sistem muskuloskeletal. Soalannya rumit dan memerlukan diagnosis yang teliti.

Sebagai peraturan, penyebab gangguan deria tidak berkaitan dengan keadaan kecemasan semasa, dan tidak membawa maut. Namun, ini bukan alasan untuk menenangkan diri dan duduk-duduk.

Masalahnya adalah bahawa dari masa ke masa, perkembangan kecacatan kemungkinan disebabkan oleh pemburukan disfungsi taktil, anggota badan akan berhenti melakukan tugas mereka sejauh yang diperlukan, yang akan mempengaruhi kemampuan kerja dan perawatan diri.

Rasa kebas pada tangan adalah gejala penyakit, tetapi bukan patologi bebas. Oleh itu, semasa diagnosis, perlu mengenal pasti faktor yang memprovokasi utama.

Perkara yang sama berlaku untuk terapi, perlu untuk menghilangkan momen utama, yang menyebabkan pelanggaran dalam kehidupan. Dalam kes ini, mungkin untuk memulihkan keadaan pesakit secara radikal.

Biasanya terapi konservatif yang mencukupi, termasuk kaedah kinesitherapeutik manual. Kadang-kadang pembedahan ditunjukkan. Masalahnya diselesaikan secara individu..

Punca

Faktor-faktor untuk mengembangkan sensasi yang tidak selesa adalah pelbagai. Menurut pengkelasan ICD-10 dengan penjelasan mengenai persatuan pakar khas, lebih daripada selusin alasan segera dapat dikira. Yang paling biasa harus dipertimbangkan..

Osteochondrosis

Penyakit klasik sistem muskuloskeletal. Ini adalah gabungan kompleks proses keradangan dan degeneratif-distrofik.

Ia disertai dengan pemusnahan struktur tulang, tisu lembut, ujung saraf secara beransur-ansur. Ini juga menyebabkan melemahnya ruang tulang belakang, penurunan kualiti aliran darah pada tingkat lokal, kematian sel.

Penyakit ini berlangsung selama beberapa dekad, kadang-kadang tanpa kompleks gejala yang dapat dilihat..

Pada titik tertentu, keadaan memasuki fasa kritikal, masalah bermula dengan tisu saraf, pembuluh darah, yang menjadi jelas terlihat.

Klinik proses patologi cukup khas, anda hanya perlu memperhatikan pelanggaran tersebut.

Antara manifestasi boleh disebut:

  • Sakit di tulang belakang dengan intensiti yang berbeza-beza. Dari lemah hingga tidak tertahankan, paroxysmal, yang biasanya lebih cenderung untuk komplikasi gangguan.
  • Kepekaan tangan menurun. Jari biasanya menderita. Yang mana - bergantung pada penyetempatan keradangan dan pemusnahan. Semakin tinggi tumpuan, kebas semakin ketara.
  • Sakit kepala, mual, muntah, tanda-tanda neurologi lain. Mereka ditentukan oleh penurunan kualiti aliran darah struktur serebrum. Pemulihan melibatkan normalisasi trofisme, untuk mencapainya dalam jangka panjang penyakit ini sangat sukar.
  • Kelemahan, mengantuk, keletihan dan keletihan yang berterusan. Momen asthenic berlaku secara beransur-ansur. Dengan perkembangan penyakit yang mendasari, mereka juga meningkat.

Osteochondrosis mempengaruhi semua bahagian tulang belakang, tetapi penglibatan kawasan serviks dan / atau toraks menjadi penyebab kebas pada anggota badan.

Tentukan penyetempatan penyimpangan secara tepat adalah perlu untuk menilai keparahan gangguan. Tanpa ini, tidak mustahil untuk memulakan rawatan yang berkualiti.

Biasanya, doktor terhad kepada kaedah konservatif, pembedahan tidak masuk akal.

Hernia tulang belakang serviks atau toraks

Gangguan dari sistem muskuloskeletal, terutamanya osteochondrosis, cepat atau lambat memprovokasi pemusnahan tisu lembut.

Menurut statistik, patologi bernama berlaku pada 45% pesakit.

Hernia tulang belakang serviks atau toraks adalah komplikasi khas osteochondrosis, terutamanya jika seseorang mematuhi aktiviti fizikal yang tinggi.

Asas prosesnya adalah prolaps cakera, yang biasanya memberikan susut nilai yang mencukupi semasa berjalan, pergerakan pada umumnya, tidak membenarkan struktur tulang hancur dan merata beban.

Proses patologi disertai oleh sindrom kesakitan yang teruk, yang sukar dihentikan, dan dalam tempoh akut ia tidak dikeluarkan sama sekali oleh analgesik dan anti-radang. Sekatan Novocain diperlukan.

Di samping itu, terdapat sekumpulan gejala lain:

  • Anggota badan mati rasa. Tidak seperti osteochondrosis, hernia memprovokasi mencubit tisu yang ketara, yang menyebabkan hilangnya kepekaan seluruh tangan, dan bukan hanya jari.

Dalam kes-kes yang teruk, kehilangan kebolehtelapan sepenuhnya. Ini adalah asas untuk rawatan pembedahan..

  • Penurunan aktiviti fizikal secara paksa. Seseorang yang mempunyai diagnosis tidak dapat bergerak normal. Semasa memburukkan lagi masalah, malah boleh tidur.

Selain kesakitan, penurunan ciri mekanikal tulang belakang diperhatikan. Dia menjadi kurang fleksibel..

Dengan gangguan semasa jangka panjang, garam kalsium disimpan dalam struktur hernia, yang menjadikan lajur menjadi lebih kekok. Ini adalah salah satu kriteria diagnostik..

  • Kelemahan otot. Ini membawa kepada sekatan kerja dan di rumah.

Dalam kes klinikal yang kompleks, timbul gejala berbahaya, seperti gangguan aktiviti jantung, pernafasan, ketidakupayaan untuk mengawal fungsi fisiologi semula jadi tubuh.

Gangguan seperti ini disebabkan oleh penyimpangan proses persarafan dan juga dianggap sebagai asas untuk pembedahan mendesak.

Artritis

Diagnosis ortopedik khas lain. Intinya terletak pada pengembangan proses keradangan yang ketara dari bahagian atas kaki.

Dalam kes klasik, kerosakan pada jari berlaku. Kerana perkembangan melibatkan sendi, siku dan bahu yang besar. Kemudian anggota bawah menderita.

Gangguan ini tidak selalu umum, tetapi selalunya, pada sekitar 15% kes.

Tanpa rawatan, hasilnya adalah sama dan sama: perkembangan kawasan aktiviti motor yang tidak ada (ankylosis), kecacatan teruk, kecacatan, dan ketidakupayaan untuk bekerja dan bahkan melayani diri anda dalam kehidupan seharian.

Rasa kebas pada jari bukanlah gejala pertama. Proses patologi disertai oleh sekumpulan tanda khas:

  • Sindrom nyeri. Ia dilokalisasi di kawasan sendi yang terjejas. Keamatannya berbeza. Dari yang minimum hingga yang tidak tertahankan, di mana mustahil untuk melakukan tindakan yang sederhana.

Sensasi yang tidak menyenangkan semakin meningkat setelah bersusah payah, cubaan ganas untuk mengembangkan sendi, gimnastik. Dalam tempoh akut, sebarang aktiviti dikontraindikasikan. Adakah ia berbahaya.

  • Penurunan pergerakan dengan alasan yang jelas. Selepas fasa kritikal, simptomnya masih berterusan. Ini adalah petunjuk perubahan berterusan dalam sistem muskuloskeletal yang berterusan dan tidak dapat dipulihkan..
  • Kemerahan sendi yang terjejas, peningkatan jumlahnya dan peningkatan suhu tempatan. Dalam fasa akut proses patologi.

Kemungkinan gegaran, tangan menggeletar. Kekalahan bahagian atas kaki tidak hanya mempengaruhi jari. Walaupun selalunya penyakit ini bermula hanya dengan struktur kecil. Bahu dan siku menderita kemudian.

Artritis adalah pelbagai penyakit. Bentuk reumatoid yang paling biasa. Ia mempunyai asal-usul imun, disertai dengan keradangan biasa dan perjalanan yang cepat dan agresif.

  • Varieti gout praktikal tidak mempengaruhi tangan, terutama jari kaki yang menderita, walaupun ada pengecualian.
  • Jenis psoriatik berkembang dengan alasan yang jelas, dengan latar belakang gangguan dermatologi ini.
  • Bentuk berjangkit dan keradangan boleh berlaku secara spontan, sebagai komplikasi jangkitan virus pernafasan akut atau gangguan lain seperti ini.

Artritis dirawat secara konservatif, pilihan lanjutan dengan kecacatan anatomi yang teruk memerlukan campur tangan pembedahan. Soalannya tetap mengikut budi bicara doktor.

Serangan iskemia sementara

Ia adalah gangguan sementara peredaran serebrum. Ini adalah keadaan pra-stroke yang biasa; ia mempunyai banyak persamaan dengan nekrosis struktur serebrum..

Pertama sekali, mereka disatukan oleh gambaran klinikal.

  • Sakit kepala. Diucapkan, kuat. Menekan, menembak, dilokalisasikan di kawasan oksipital atau mahkota, memberi ke kawasan lain.
  • Masalah dengan orientasi di ruang angkasa. Seseorang menempati posisi paksa badan. Walau bagaimanapun, ini tidak selalu membantu..
  • Loya muntah.
  • Gangguan Pertuturan, Artikulasi.
  • Kelemahan otot.
  • Kebas jari, tangan dan struktur lain. Sekiranya aliran darah terganggu di lobus kiri otak, kepekaan anggota badan kanan hilang dan sebaliknya.

Klinik khas terdiri daripada momen neurologi fokus. Tetapi mungkin ada kes dengan kompleks simptom yang terpotong.

Dalam keadaan ini, terdapat manifestasi individu yang menjadi ciri strok atau serangan iskemia sementara. Terapi seperti itu tidak diperlukan, kecuali dalam kes yang melampau.

Seseorang meninggalkan keadaan itu sendiri, tanda-tanda hilang sepenuhnya, sehingga waktu berikutnya. Bagaimanapun ini adalah panggilan bangun.

Pukulan

Ini mempunyai banyak persamaan dengan proses yang disebutkan di atas. Tangan menjadi kebas kerana gangguan jaringan saraf, pemusnahan pusat otak yang terletak di parietal, lobus frontal, yang bertanggungjawab untuk aktiviti fizikal dan sensasi fizikal.

Tidak ada jenis strok yang disertai dengan manifestasi seperti itu, bergantung pada penyetempatan penyimpangan. Jika tidak, semuanya sama, tidak mengira perubahan yang tidak dapat dipulihkan.

Penyakit Raynaud

Proses patologi yang agak jarang berlaku, yang mana penyempitan arteri di bahagian atas adalah tipikal.

Penurunan kualiti aliran darah yang tajam disertai dengan perasaan mati rasa, penurunan kebijaksanaan, ketidakupayaan untuk mengawal tangan, jari menjadi lebih sejuk.

Tanda-tanda kemerosotan khas adalah perubahan warna kulit menjadi keputihan atau biru..

Sebagai peraturan, penyakit ini tidak menimbulkan ancaman bagi kesehatan dan kehidupan, tetapi dalam beberapa kes dapat menyebabkan nekrosis jaringan lunak yang cepat. Gangren.

Oleh itu, terapi diperlukan segera, segera setelah pengesanan penyakit Raynaud atau penyebab yang boleh menyebabkan sindrom ini menjadi hidup..

Sklerosis berbilang

Bertentangan dengan apa yang mungkin, ia tidak ada kaitan dengan fungsi memori dan kognitif. Inti dari proses patologi adalah pemusnahan membran khas yang menyelubungi dan menutupi neuron otak dan saraf tunjang.

Akibatnya, kecepatan dan kecekapan transmisi impuls menurun, fungsi normal sistem saraf pusat terganggu.

Nama lain untuk gangguan ini adalah demyelination. Ia disertai dengan penurunan aktiviti otak secara beransur-ansur. Pendengaran, penglihatan, kepekaan lengan, kaki terjejas, aktiviti jantung dan saluran darah terganggu.

Patologi berlaku pada pesakit tanpa mengira usia. Termasuk pada remaja. Dengan rawatan yang kompeten dan berkualiti tinggi, mungkin untuk mencapai pengampunan jangka panjang yang stabil..

Pembuangan yang lengkap tidak mungkin dilakukan pada tahap perkembangan perubatan sekarang. Ramalannya berbeza-beza, bergantung pada dinamika penyakit..

Gejala juga sangat baik. Ciri khas sklerosis berganda adalah pelanggaran persarafan. Fungsi visual, pendengaran, kepekaan dan kemahiran motor yang paling banyak terjejas, sfera kognitif dan mnestic (komponen intelektual).

Lesi berjangkit sistem saraf pusat

Ini mengenai meningitis atau ensefalitis. Kedua-dua gangguan disertai oleh proses keradangan pada tisu struktur serebrum (otak).

Hasilnya adalah sklerosis (parut) fokus, kematian serat saraf, perkembangan defisit neurologi. Demyelination juga dijumpai, tetapi ini adalah keadaan sekunder. Komplikasi, bukan Sklerosis Berganda.

Dengan kerosakan pada lobus parietal otak, terdapat pelanggaran kepekaan tangan. Kadang-kadang mencapai tahap yang melampau: paresis atau kelumpuhan.

Diabetes

Ini adalah patologi endokrin yang berkaitan dengan pelanggaran pengeluaran insulin untuk mengawal tahap glukosa atau penurunan kepekaan tisu terhadap kesan bahan ini (yang disebut rintangan).

Pelanggaran taktik disebabkan oleh penyempitan saluran tangan, pembentukan penyakit Raynaud adalah mungkin, ini adalah sindrom khas dalam kerangka gangguan.

Juga, perubahan kekal aterosklerotik dicirikan oleh masalah taktil. Dengan rawatan penyakit yang mendasari tepat pada masanya, adalah mungkin untuk mencapai pembetulan keadaan secara kualitatif. Walaupun tidak selalu.

Diabetes berlipat ganda dari segi manifestasi. Tetapi ia memerlukan masa bertahun-tahun dalam bentuk tersirat. Pesakit tidak mengesyaki bahawa ada sesuatu yang salah dengannya.

Inti dalam soalan adalah diagnosis menyeluruh yang menyeluruh. Kemungkinan memerlukan lebih dari satu minggu untuk mengenal pasti gangguan tersebut.

Sindrom terowong

Ciri penyakit pekerjaan orang selalu memuatkan tangan. Sebahagian besarnya dipengaruhi oleh pekerja pejabat, pemuzik, tukang urut, lain-lain.

Penyebab sindrom carpal tunnel (nama lain untuk gangguan ini) adalah mampatan saraf median, yang melewati saluran khas (ia dilokalisasikan di sempadan lengan bawah dan tangan).

Dengan jangka masa panjang, seseorang kehilangan keupayaan untuk melakukan tindakan yang biasa dan diperlukan rawatan pembedahan segera. Pada peringkat awal, ada kemungkinan untuk membantu dengan kaedah yang kurang radikal. Fisioterapi dan pembetulan ubat yang mencukupi.

Simptomologi gangguan adalah tipikal: rasa sakit dan mati rasa tangan kanan pada orang tangan kanan, kehilangan kepekaan jari, kesemutan, merinding, penurunan kemahiran motorik halus dan keupayaan untuk bergerak.

Tempoh pemulihan dari sebulan hingga 3 atau lebih, bergantung pada keadaan.

Sebab-sebab lain yang tidak dapat dikelaskan secara jelas

Di antara faktor-faktor perkembangan gangguan, terdapat juga faktor-faktor yang tidak mempunyai komponen patologi seperti itu.

Ini adalah mimpi dalam keadaan tidak selesa, di atas bantal yang terlalu lembut. Atau aktiviti fizikal yang berlebihan secara berterusan. Merokok. Penyalahgunaan alkohol dan pilihan lain.

Oleh itu, penyebab kebas pada tangan selalu bersifat neurogenik, yang berkaitan dengan penurunan kualiti dorongan, aliran darah tempatan. Dan apa yang menjadi faktor langsung, doktor harus mengetahui.

Ujian apa yang diperlukan

Diagnostik dilakukan oleh pakar ortopedik, lebih jarang pakar bedah dari pelbagai profil. Senarai contoh acara:

  • Soal jawab pesakit secara lisan. Untuk memahami aduan dengan tepat. Disfungsi taktil adalah tanda kelainan yang banyak. Penting untuk menentukan manifestasi bersamaan untuk mengemukakan hipotesis yang jelas..
  • Pengambilan sejarah. Tabiat, penyakit masa lalu dan semasa, gaya hidup, sejarah keluarga dan masalah lain.
  • X-ray tulang belakang serviks dan toraks dalam beberapa unjuran. Secara berasingan.
  • Untuk menjelaskan dan mengesahkan patologi sistem muskuloskeletal, diperlukan CT dan / atau MRI, mungkin dalam sistem. Bergantung pada gangguan yang dikatakan.
    Dopplerografi dan imbasan dupleks saluran otak, leher.
  • Pemeriksaan ultrabunyi pada sendi tangan. X-ray.
  • Ujian darah am, biokimia, ujian hormon. Juga perlu untuk menilai kemungkinan menghidap diabetes melalui teknik khas. Di sini anda akan memerlukan bantuan ahli endokrinologi.
  • Kajian imunologi.

Senarai adalah anggaran. Sebenarnya, pengembangannya yang besar mungkin diperlukan. Soalan itu jatuh di bahu pakar terkemuka.

Rawatan

Banyak pilihan. Oleh itu, terdapat banyak sebab. Tidak masuk akal untuk mengubati kebas tangan secara terpisah, ini adalah akibat, gejala. Penting untuk menghilangkan faktor yang memprovokasi, penyebabnya.

Dan di sini kaedah konservatif dan operasi digunakan. Sekiranya kita bercakap mengenai janji temu, penggunaan beberapa kumpulan farmasi diperlukan:

  • Anti radang. Asal bukan steroid dan hormon. Tugas ubat-ubatan ini jelas tanpa penjelasan. Antara yang pertama ialah Nimesulide, Ketorolac, Diclofenac. Yang kedua - Prednisolone dan lain-lain. Untuk penggunaan jangka panjang tidak sesuai, terlalu berbahaya. Hanya sebagai ubat untuk menghilangkan rasa sakit dan radang.
  • Chondroprotectors. Lindungi tisu tulang rawan. Struktum dan lain-lain.
  • Cerebrovascular, nootropics. Sebagai sebahagian daripada pemulihan aliran darah yang mencukupi di otak. Actovegin, Piracetam, Glycine, dll..
  • Analgesik mengikut petunjuk.
  • Kompleks vitamin dan mineral.

Ini semua dapat dikatakan dalam bentuk umum, tanpa merujuk kepada kes-kes tertentu. Dalam penyakit profil ortopedik, fisioterapi dan kinesitherapy ditunjukkan. Elektroforesis dan urut lain, terapi senaman.

Operasi adalah cara yang melampau. Biasanya dalam kes di mana tidak ada kemungkinan pertolongan lain. Contohnya, hernia tulang belakang yang maju, artritis dengan perkembangan kecacatan, keperluan untuk prostetik pada sendi. Doktor melakukan yang terbaik untuk tidak menggunakan kaedah radikal.

Ramalan

Sangat digemari dengan rawatan tepat pada masanya. Ini berlaku untuk semua gangguan yang dijelaskan, hingga strok. Selain daripada kes yang teruk.

Secara khusus, anda boleh mengatakan hanya mengetahui diagnosisnya. Ia bergantung pada apakah kebas akan berlalu dan kapan. Tanpa terapi, ada sedikit kemungkinan pemulihan spontan..

Disfungsi taktil berlaku pada banyak penyakit sistem muskuloskeletal, otak, endokrin dan sistem saraf pusat. Pembetulan diperlukan. Jika tidak, prospeknya kelam kabut.

Rasa kebas pada tangan kanan

Mati rasa merujuk kepada sensasi yang tidak menyenangkan dari kesemutan, pembakaran dan "benjolan angsa berlari" pada kulit, disertai dengan penurunan atau hilangnya kepekaan. Bergantung pada penyebab gejala, rasa mati rasa mungkin disertai dengan rasa sakit dan kekakuan.

Punca

Dalam kebanyakan kes, mati rasa adalah reaksi normal untuk meremas saraf atau saluran darah - misalnya, setelah lama tinggal dalam posisi yang tidak selesa atau pakaian ketat.

Sedikit lebih jarang, masalah dengan kepekaan disebabkan oleh patologi sistem saraf atau kardiovaskular hingga strok. Dalam beberapa kes, mati rasa dikaitkan dengan pertumbuhan tumor..

Penyebab mati rasa sangat beragam, seperti juga mekanisme ia berkembang. Adalah perlu untuk merawat penyakit yang menyebabkan gangguan kepekaan, tetapi kadang-kadang walaupun pemulihan sepenuhnya tidak menjamin menghilangkan rasa mati rasa selamanya.

Rasa kebas pada jari tangan kanan boleh menyertai patologi seperti:

  • osteochondrosis serviks dan hernia intervertebral;
  • sindrom terowong;
  • reumatik, artritis reumatoid;
  • spondylosis tulang belakang serviks;
  • kecederaan zon kolar serviks;
  • sklerosis berbilang;
  • aterosklerosis saluran darah;
  • Penyakit Parkinson;
  • trombosis;
  • lonjakan hormon, termasuk semasa kehamilan;
  • diabetes mellitus, hipotiroidisme;
  • strok iskemia;
  • polineuropati terhadap latar belakang penyalahgunaan alkohol;
  • Penyakit Raynaud;
  • buruh fizikal berat;
  • kekurangan vitamin b12.

Sekiranya jari pada kedua-dua anggota badan menjadi mati rasa dan kesemutan, sementara kepekaannya terganggu secara simetris pada kaki pada jari yang sama, polinuropati dapat diasumsikan. Penyakit ini boleh berkembang dengan pelbagai patologi, tetapi selalunya ia berlaku pada alkoholisme kronik..

Kekurangan vitamin B12 lebih sering wanita menderita, yang tidak hanya boleh mengadu mati rasa jari, tetapi juga kelemahan, sesak nafas, berdebar-debar, gangguan pencernaan. Gejala kekurangan vitamin adalah membakar sakit lidah ketika makan makanan berasid dan pedas.

Penyakit Raynaud adalah penyakit vasospastik di mana arteri terminal kecil jari terjejas. Dalam kebanyakan kes, lesi adalah dua hala dan simetris, iaitu, jika satu atau lebih jari mati rasa di tangan kanan, maka jari yang sama di sebelah kiri mati rasa.

Penyakit Raynaud mempunyai gambaran klinikal yang agak jelas: jari-jari dapat berubah warna dengan tajam menjadi putih, merah dan bahkan kebiruan, mereka sakit dan terus membeku. Patologi buruk boleh menimbulkan patologi dalam kehidupan seharian atau di tempat kerja, apabila seseorang terpaksa tinggal dalam keadaan sejuk dalam waktu yang lama atau menyimpan tangannya di dalam air ais.

Penyebab penyakit Raynaud boleh menjadi penyakit autoimun sistemik - rematik, lupus erythematosus, scleroderma, periarthritis nodosa, serta beberapa patologi vaskular dan CNS. Dalam beberapa kes, penyebabnya tidak dapat ditentukan.

Mengapa jari-jari saya di tangan kanan saya terus mati rasa dan tanpa sebab yang jelas? Mungkin, ini adalah tanda kerosakan pada salah satu bahagian sistem saraf atau perkembangan proses autoimun di dalam badan. Dalam keadaan seperti itu, bantuan perubatan diperlukan.

Sekiranya jari manis dan jari kelingking mati rasa

Tendem seperti itu adalah ciri neuropati terowong, atau sindrom terowong, yang biasanya hanya lengan dominan menderita. Penyebab langsungnya adalah mampatan saraf ulnar yang disebabkan oleh trauma. Ini boleh menjadi lebam teruk, terkehelnya siku atau tangan, patah tulang lengan.

Sindrom terowong sering didiagnosis pada orang yang terbiasa bersandar pada siku atau bekerja dengan alat tangan - pemutar skru, palu, gunting, forceps, dll..

Gejala ciri saraf ulnar yang dicubit adalah kelemahan tangan. Terdapat kesukaran dalam menangkap dan memegang barang: sukar untuk mengambil cawan atau membuka pintu dengan pegangan, memainkan piano atau menaip pada papan kekunci.

Harus diingat bahawa selalunya jari manis mati rasa hanya pada separuh, "pukulan" utama jatuh pada jari kelingking dan tepi tapak tangan - ini adalah kawasan yang paling kebas. Pesakit juga mengadu rasa tidak selesa pada sendi siku, kadang-kadang mereka merasa sakit di dalamnya, memberi pada tangan.

Apa nak buat

Pada fasa akut sindrom terowong, apabila jari menjadi sangat mati rasa dan sakit, sangat penting untuk mengecualikan atau sekurang-kurangnya mengurangkan beban pada anggota atas. Anda perlu membengkokkan lengan anda sekecil mungkin dan memanjangkannya sepanjang masa.

Pada waktu malam, tuala digulung boleh diikat pada lengan untuk mengelakkan lenturan berlebihan. Setelah gejala akut mereda, satu set latihan khas diresepkan untuk memulihkan aktiviti motor anggota badan.

Pemilihan kaedah rawatan bergantung kepada penyebab mampatan saraf. Sekiranya perlu, hematoma dan tumor yang menekan pada saraf ulnar dikeluarkan secara pembedahan. Sekiranya tidak ada formasi seperti itu, ubat-ubatan dan fisioterapi membantu menyembuhkan sindrom terowong..

Untuk menghilangkan rasa mati rasa, sakit dan pemulihan serat saraf, ubat anti-radang (Diclofenac, Ketorolac), analgesik (Baralgin) diresepkan, dengan kesakitan yang teruk, suntikan dengan anestetik tempatan.

Rejimen terapi juga boleh merangkumi ubat vasoaktif - Pentoxifylline, asid Nikotinik; ubat antikolinesterase - Neostigmine, Ipidacrine; Asid alfa-lipoik dan vitamin B. Dari fisioterapi, elektroforesis, UHF, magnetoterapi, elektromostostulasi dan urut berkesan.

Sekiranya jari tengah kebas

Kehilangan sensasi di jari tengah mungkin menunjukkan gangguan fungsi pada tulang belakang serviks. Ini adalah gejala khas osteochondrosis dan hernia yang berkembang dari cakera intervertebral, di mana rasa sakit di leher, bahu dan lengan sering ditambahkan. Sebabnya terletak pada saraf tulang belakang yang dicubit dengan cakera atau vertebra yang terlantar. Pada peringkat awal osteochondrosis, kekejangan otot malah boleh menyebabkan mampatan saraf..

Jari tengah tangan kanan mati rasa dengan sindrom carpal tunnel, tetapi di sini sensitiviti hilang pada dua jari pertama - ibu jari dan jari telunjuk. Penyakit ini bermula dengan sedikit penurunan kepekaan dan kesakitan yang timbul dari semasa ke semasa..

Di kawasan tiga jari pertama dan separuh lumbago sakit telapak tangan diperhatikan. Kesakitan, sebagai peraturan, adalah biasa dan diberikan di lengan bawah. Selalunya ia muncul pada waktu malam dan membuat seseorang bangun: selepas pergerakan aktif dengan sikat - gemetar dan melambai - rasa sakit berkurang. Mengurut tapak tangan juga membantu..

Anggota badan yang dominan paling kerap terjejas, tetapi sindrom karpal dua hala jarang berlaku. Dalam 90% kes, neuropati terowong dirawat secara konservatif, dengan terapi yang tidak berkesan, mereka menggunakan pembedahan untuk penampang ligamen pergelangan tangan.

Jawapan untuk soalan "mengapa jari tengah mati rasa" mungkin kerosakan pada cabang terminal saraf radial pada polyneuropathy periferal. Sebabnya adalah peregangan atau pemecahan proses saraf dengan lebam, subluksasi atau kehelan sendi siku.

Rawatan

Tahap awal osteochondrosis dapat dirawat dengan mudah dengan kaedah fisiologi - fisioterapi dan terapi senaman. Bentuk yang dilancarkan memerlukan pendekatan bersepadu dan pengangkatan ubat-ubatan, urut. Sesi terapi manual dan daya tarikan tulang belakang memberi kesan yang baik. Walau bagaimanapun, pilihan taktik terapi hanya dilakukan oleh doktor.

Rawatan kebas pada sindrom terowongan adalah untuk menghilangkan penyebab penyempitan saluran karpal, di mana saraf median melewati. Pelbagai aktiviti termasuk pengurangan dislokasi dan subluksasi, imobilisasi (imobilisasi) tangan dengan serpihan, pembetulan gangguan metabolik, dan melegakan edema keradangan.

Masalah jari telunjuk

Kebas yang terisolasi dari jari telunjuk boleh menjadi tanda osteochondrosis, arthrosis dan artritis sendi. Sekiranya penyebabnya adalah osteochondrosis, ini bermaksud bahawa vertebra serviks keenam dan saraf belakang yang berdekatan dengannya akan terjejas.

Dengan osteochondrosis, cakera intervertebral dan sendi faset kecil yang menghubungkan vertebra menderita. Cakera menjadi lebih kurus kerana kekurangan zat makanan dan kelembapan, dan tulang belakang bersebelahan. Sebagai hasil dari proses ini, saraf tulang belakang benar-benar jatuh "di bawah penekan" dan berubah menjadi terjepit oleh struktur yang dipindahkan..

Rasa kebas pada jari menunjukkan masalah pada kawasan serviks atau awal toraks: sebagai contoh, jika 7 vertebra serviks atau 1 toraks rosak, jari kelingking di tangan kanan mati rasa. Akar saraf berlepas dari saraf tunjang di kedua-dua belah tulang belakang, tetapi selalunya salah satunya mengalami pemampatan. Saraf yang dicubit di sebelah kanan akan menyebabkan kebas pada jari tangan kanan, dan di sebelah kiri, masing-masing, dari kiri.

Penyebab mati rasa boleh berlaku pada penyakit sendi, ketika tisu sendi siku terjejas. Dengan arthrosis, tulang rawan yang menutup permukaan artikular tulang hancur, yang sering membawa kepada perkembangan proses keradangan di siku. Keradangan pada gilirannya, menyebabkan rasa sakit, yang memberi ke tangan, kekakuan pergerakan, mati rasa jari. Dengan peningkatan arthrosis, sikat tidak dapat digenggam.

Artritis siku berlaku akibat trauma, beban fizikal, jangkitan atau penyakit autoimun yang ada. Keradangan kronik pada sendi disertai dengan penurunan konduksi saraf dan penurunan kepekaan pada jari.

Kebas ibu jari

Seperti yang dinyatakan di atas, ibu jari mungkin mati rasa dengan sindrom karpal terowong dan lesi distrofik cakera intervertebral. Walau bagaimanapun, ada sebab lain - khususnya, thromboangiitis obliterans dan aterosklerosis vaskular. Patologi inilah yang lebih sering dimanifestasikan secara sepihak, sementara kebanyakan yang lain menyebabkan kebas pada jari kedua tangan.

Secara berasingan, harus dikatakan mengenai kehilangan sensitiviti jari pada wanita hamil, kerana sering membimbangkan ibu hamil. Penyebabnya adalah perubahan peredaran mikro yang berlaku di bawah pengaruh hormon..

Aliran darah utama diterima oleh rahim yang tumbuh untuk memberi nutrisi dan oksigen kepada janin, yang dicapai dengan meningkatkan nada saluran periferal, yang meliputi kapilari kecil jari. Dalam kes ini, mati rasa, sebagai peraturan, meluas ke beberapa jari dan meningkat pada suhu lingkungan rendah.

Kerana ciri ini, penyusunan semula badan yang biasa boleh disalah anggap sebagai manifestasi penyakit Raynaud. Untuk mengesahkan proses fisiologi dan mengecualikan patologi, disarankan untuk menjalani pemeriksaan.

Doktor mana yang harus dihubungi

Sekiranya rasa mati rasa mengganggu secara berterusan atau kerap, dan tidak ada sebab untuk ini (tidak lama tinggal di posisi yang tidak selesa, kerja keras yang lama, dll.), Anda perlu menghubungi ahli terapi. Dengan penurunan kepekaan yang tajam dan kuat, yang tidak kembali, lebih baik menghubungi ambulans.

Bilangan penyakit yang disertai dengan mati rasa jari sangat besar. Seorang pengamal am - seorang pengamal am, yang, jika perlu, akan dihantar ke pakar yang sempit, dapat menentukan jenis dan arah mereka di mana untuk mencari alasan. Ia mungkin:

  • pakar kardiologi;
  • pakar neuropatologi;
  • psikiatri, psikoterapi;
  • pakar bedah saraf;
  • pakar bedah vaskular;
  • ahli fisioterapi;
  • pakar rheumatologi;
  • pakar penyakit berjangkit.

Seorang pakar kardiologi dirujuk untuk hipertensi, kerana dengan latar belakang peningkatan tekanan yang berterusan, kedua-dua tangan dan jari sering mati rasa. Ahli hematologi terlibat dalam diagnosis dan rawatan anemia kronik, yang berkembang dengan kekurangan vitamin..

Kompetensi pakar rheumatologi merangkumi penyakit sendi, termasuk artritis pelbagai asal dan arthrosis. Ahli neuropatologi akan membantu mengenal pasti dan merawat osteochondrosis dan akibatnya dalam bentuk hernia intervertebral, serta tumor otak, sklerosis lateral amyotrophic, neurosifilis, dan lain-lain. Kadang-kadang, seorang pakar bedah saraf juga terlibat.

Oleh kerana salah satu penyebab gangguan deria adalah neurosis dan tekanan psiko-emosi yang berpanjangan, pesakit mungkin memerlukan pertolongan psikologi. Bergantung pada keparahan gangguan, berjumpa dengan pakar psikoterapi atau psikiatri.

Rawatan fisioterapeutik ditunjukkan untuk kebanyakan penyakit yang paling pelbagai, bermula dengan osteochondrosis dan berakhir dengan proses onkologi. Sekiranya aterosklerosis vaskular disyaki, diperlukan konsultasi dengan ahli bedah angiosur yang merawat penyakit vaskular..

Orang yang mempunyai tanda-tanda borreliosis atau ensefalitis bawaan kutu dihantar untuk temu janji dengan pakar penyakit berjangkit. Jangkitan ini juga ditunjukkan oleh kebas pada jari dan bahagian badan yang lain..

Ciri diagnosis dan rawatan

Setelah pemeriksaan awal dan disoal siasat, doktor membuat diagnosis awal dan memberikan rujukan untuk pemeriksaan. Terutama maklumat dalam kes ini adalah kajian instrumental - x-ray tulang belakang pada osteochondrosis, angiografi dan dopplerografi pada lesi vaskular.

Pencitraan resonans magnetik dan elektroensefalografi memungkinkan untuk menilai keadaan kapal otak. Dalam keadaan yang meragukan, CT diresepkan - dikira tomografi. Mengikut keputusan pemeriksaan, rawatan ditetapkan.

Kadang-kadang beberapa prosedur urut sudah cukup untuk menghilangkan pelanggaran tersebut. Sebilangan pesakit mendapat manfaat daripada latihan terapeutik dan pembetulan gaya hidup: khususnya, rehat dalam kerja fizikal yang sukar. Dengan kekurangan vitamin, disarankan untuk mengambil kompleks vitamin-mineral dan memasukkan makanan yang kaya dengan vitamin B ke dalam diet12 - hati, daging, ikan, telur, makanan laut.

Rawatan penyakit sistemik boleh dilakukan secara konservatif atau pembedahan. Sekiranya mereka hadir, penting untuk mendiagnosis tepat pada masanya dan memulakan langkah rawatan secepat mungkin..

Jari kebas: sebab dan apa yang perlu dilakukan

Punca kebas pada jari boleh menjadi semula jadi dan patologi. Sensasi yang tidak menyenangkan mengiringi perjalanan osteochondrosis serviks, scleroderma, diabetes mellitus. Penampilan mereka mungkin menunjukkan kekurangan unsur surih dan vitamin di dalam badan. Pertama sekali, adalah perlu untuk menentukan mengapa jari-jari itu mati rasa. Selepas diagnosis, rawatan konservatif atau pembedahan dilakukan..

Maklumat am

Penting untuk mengetahui! Doktor yang terkejut: "Satu ubat yang berkesan dan berpatutan untuk sakit sendi ada." Baca lebih lanjut.

Rasa kebas pada jari biasanya disebabkan oleh paresthesia - gangguan kepekaan, yang juga dicirikan oleh sensasi kesemutan, terbakar, "merayap menjalar." Ia boleh dipicu oleh pelanggaran peredaran darah di tangan dengan perubahan selanjutnya dalam melakukan impuls saraf. Kadang-kadang mati rasa disebabkan oleh kerengsaan langsung salah satu saraf dangkal, yang berlaku dengan lebam atau mampatan tangan yang berpanjangan.

Mengapa jari anda mati rasa

Sekiranya penyebab kebas adalah fisiologi, maka ia cepat hilang dengan lenturan atau pemanjangan jari. Hanya ada sensasi kesemutan pendek. Perkembangan patologi dibuktikan dengan kerapnya rasa tidak selesa, yang dapat dihilangkan dengan menggosok telapak tangan yang berpanjangan, mengepalkan dan mengepalkan penumbuk.

Mati rasa bukan penyakit

Penyebab kebas yang biasa berlaku adalah pendedahan lama kepada fros. Di bawah pengaruh suhu rendah, kepekaan hujung jari, dan kemudian keseluruhan kuas, mula-mula marah. Jari sering mati rasa pada orang yang lebih suka tidur dengan tangan di belakang kepala. Kerana mampatan, bekalan darah ke tisu dengan oksigen merosot, persarafan terganggu.

Sensasi yang tidak menyenangkan berlaku semasa meletakkan telapak tangan anda di bawah pipi semasa tidur. Dalam beberapa kes, ini dijelaskan oleh kebiasaan, yang lain oleh bantal yang tidak selesa dan terlalu lembut. Di atasnya, leher membengkok secara berlebihan, yang menyebabkan gangguan peredaran darah tidak hanya di tangan, tetapi juga di otak.

Sindrom terowong

Jadi disebut lesi saraf yang berada di kanal cubital (siku) atau karpal (karpal). Sindrom terowong berlaku dengan pemampatan serat saraf, keradangannya, kecederaan traumatik.

Secara klinikal, mereka dimanifestasikan oleh rasa sakit, penurunan kepekaan, kelemahan, kecanggihan dengan pergerakan sikat untuk menangkap dan menahan objek apa pun.

Penyakit Raynaud

Penyakit Raynaud (sindrom) adalah patologi yang dicirikan oleh gangguan peredaran arteri di saluran tangan dan kaki apabila terdedah kepada sejuk atau kerana tekanan. Kolagenosis, vaskulitis, artritis reumatoid, banyak penyakit endokrin dan neurologi dapat memprovokasi perkembangannya. Gejala utama sindrom Raynaud adalah pemutihan, sianosis dan kemerahan jari yang konsisten, rasa mati rasa dan kesemutan.

Anemia

Ini adalah kumpulan sindrom keseluruhan, tanda yang umum adalah penurunan kepekatan hemoglobin dalam darah. Anemia berkembang dengan latar belakang banyak patologi kardiovaskular, pernafasan, sistem genitouriner, saluran gastrousus. Biasanya ditunjukkan oleh kelemahan, keletihan, kelainan umum, dan penurunan perhatian. Dengan kekurangan hemoglobin, berdebar-debar, sesak nafas, sakit kepala, tinnitus, kehilangan selera makan diperhatikan.

Skleroderma

Scleroderma adalah patologi tisu penghubung, yang dimanifestasikan oleh sklerosis (kepadatan) kulit dan penyempitan saluran darah kecil. Jari membengkak, membengkak, menjadi kebas, dan kulit memperoleh warna sianotik, menjadi kurang anjal. Skleroderma sistemik juga dimanifestasikan oleh kerosakan pada sistem muskuloskeletal dan organ dalaman (jantung, paru-paru, ginjal, saluran pencernaan).

Sindrom Guillain-Barré

Sindrom Guillain-Barré adalah penyakit autoimun yang teruk pada sistem saraf periferal. Pada peringkat awal perkembangan patologi, kelemahan otot, rasa mati rasa, kesemutan di kaki berlaku. Selepas beberapa jam, dan kadang-kadang beberapa hari, mereka merebak ke tangan. Dalam beberapa kes, sindrom Guillain-Barré menunjukkan rasa sakit pada otot-otot bahagian bawah dan atas, tulang belakang lumbal dan sakral.

Kesan alkohol

Pada peringkat akhir alkoholisme, polineuropati alkohol berlaku - patologi neurologi yang mempengaruhi sistem saraf periferal. Penyebab kemunculannya adalah mabuk dengan etil alkohol dan metabolitnya, terutamanya asetaldehid. Dengan neuropati alkoholik, keadaan saluran darah merosot, penyerapan protein dan vitamin terganggu. Ini membawa kepada gangguan transmisi impuls saraf dan kepekaan jari.

Malah masalah sendi yang "diabaikan" dapat diatasi di rumah! Cuma jangan lupa mengolesnya sekali sehari..

Keracunan logam kimia dan berat

Keracunan kronik sering didiagnosis pada orang yang bekerja di industri berbahaya. Pada badan mereka terdapat pendedahan jangka panjang yang berterusan terhadap garam logam berat, alkali kaustik dan asid, pelarut. Mereka terkumpul di dalam tisu, memberikan kesan negatif pada keadaan saraf, otot, tulang rawan, dan tisu tulang. Rasa kebas pada jari semasa mabuk kronik disertai dengan sesak nafas, kelemahan, keletihan yang cepat.

Diabetes

Patologi ini dicirikan oleh gangguan metabolik kronik kerana kekurangan pembentukan insulin sendiri dan peningkatan glukosa darah. Dalam kebanyakan kes, jari menjadi mati rasa dengan komplikasi diabetes mellitus (polyneuropathy diabetes) yang sudah berkembang akibat kerosakan pada saraf periferal. Secara klinikal, ia juga ditunjukkan dengan pembengkakan dan kesejukan tangan, sensasi terbakar dan "merangkak merangkak".

Kekurangan Vitamin B1

Terhadap latar belakang penyerapan vitamin B1 (tiamin) atau pengambilannya yang tidak mencukupi dalam tubuh dengan makanan, beriberi berkembang. Gejala utama bentuk periferalnya adalah paresthesia dan kelemahan pada tangan dan kaki. Seseorang mengalami kesukaran untuk melakukan kerja kecil dengan tangannya, misalnya ketika mengikat kasut atau butang kancing. Dengan hipovitaminosis yang teruk, pesakit tidak dapat memegang objek di tangannya, kehilangan kemahiran mengurus diri dalam kehidupan seharian.

Polineuropati difteria

Ini adalah penyebab kebas pada jari yang jarang berlaku, kerana kanak-kanak sentiasa diberi vaksin. Difteria berkembang akibat jangkitan dengan bakteria gram positif Corynebacterium diphtheriae. Patologi memprovokasi perkembangan banyak komplikasi, salah satunya adalah difteria polyneuropathy. Selain gangguan kepekaan, kelenjar getah bening juga meningkat, masalah pernafasan berlaku, dan suhu badan meningkat..

Spondylosis

Spondylosis dicirikan oleh perubahan distrofi pada cakera intervertebral anterior, kalsifikasi ligamen longitudinal anterior, dan pertumbuhan tisu tulang yang berlebihan. Apabila osteofit menekan akar tulang belakang, gangguan neurologi berlaku, biasanya dengan pergerakan tiba-tiba, hipotermia, latihan fizikal yang kuat. Rasa kebas pada jari, dan kadang-kadang seluruh lengan, disertai dengan rasa sakit yang tajam atau kusam, menekan di kawasan tulang belakang yang terkena spondylosis.

Sklerosis lateral amyotrophic (ALS)

Ini adalah patologi yang teruk yang mempengaruhi sel-sel saraf yang bertanggungjawab untuk pergerakan. Pertama terdapat kelemahan pada jari, menyerupai kebas. Semasa ALS berkembang, kiprah menjadi goyah, atrofi otot, dan keupayaan untuk mengatur pergerakan hilang. Pada peringkat perkembangan seterusnya, pertuturan terganggu, masalah menelan berlaku, radang paru-paru sering berkembang.

Pakar mana yang perlu dihubungi

Oleh kerana banyak patologi dapat menimbulkan rasa mati rasa pada jari, disarankan untuk membuat janji temu dengan doktor umum - seorang doktor umum. Dia akan menetapkan semua ujian diagnostik yang diperlukan. Setelah mengkaji hasilnya, pesakit akan dirujuk kepada doktor pengkhususan sempit - pakar neurologi, reumatologi, endokrinologi, ortopedis, dan traumatologi.

Mendiagnosis masalah

Hanya berdasarkan pemeriksaan luaran, riwayat perubatan, aduan pesakit, diagnosis awal dibuat. Untuk mengesahkannya dan mengecualikan patologi lain, yang ditunjukkan oleh mati rasa jari, kajian instrumental dijalankan:

  • radiografi tulang belakang dalam 2 unjuran;
  • elektromiografi;
  • Dopplerografi saluran leher dan kepala;
  • elektroensefalografi;
  • MRI atau CT.

Ujian darah dan air kencing klinikal umum ditetapkan, jika perlu - kajian biokimia dan serologi.

Cara menghilangkan rasa tidak selesa

Rasa kebas pada jari akan hilang hanya setelah terapi patologi kompleks yang menyebabkannya. Dalam rawatan sendi, ubat-ubatan dari pelbagai kumpulan klinikal dan farmakologi digunakan. Ini adalah kaedah untuk meningkatkan peredaran darah (Pentoxifylline, Xanthinol nicotinate), vitamin B (Milgamma, Combilipen, Neuromultivit), kompleks vitamin dan mineral seimbang (Supradin, Vitrum, Centrum).

Analgesik digunakan hanya untuk kesakitan yang disertai kebas. Untuk memulihkan kepekaan, salap dan gel biasanya digunakan dengan kesan pemanasan, mengganggu dan menjengkelkan secara tempatan.

Ubat luaran untuk mati rasa jariNama ubat
Persediaan farmakologiCapsicam, Viprosal, Espol, Finalgon, Nayatoks, Efkamon, Apizartron, Ben-Gay, Gevkamen, Vipratoks, salep Turpentin
Bahan tambahan aktif secara biologi (BAA)Dikul balm Taiga, Tibet, Pijat, Balsem Sofya, Artro-Aktiv, Arthrocin, Shark fat, Lifeguard

Fisioterapi dan gimnastik

Prosedur fisioterapeutik diresepkan kepada pesakit untuk meningkatkan tindakan ubat-ubatan, memperbaiki peredaran darah di tangan, memulihkan trofisme dan persarafan. Terapi laser yang paling biasa digunakan, magnetoterapi, terapi UHF, sinaran ultraviolet. Rasa kebas pada jari dihilangkan dengan aplikasi dengan parafin, ozokeritotherapy, terapi lumpur, klasik, akupunktur, boleh mengurut.

Untuk memperbaiki kerja sendi jari oleh doktor, program latihan menyusun satu set latihan individu. Ia biasanya merangkumi putaran dengan sikat, lenturan dan panjangan jari, mengepalkan dan melepaskan kepalan tangan. Pesakit disyorkan melakukan senaman dengan bola pengurut, lembut atau separa kaku untuk tangan.

Ubat-ubatan rakyat dan resipi

Cara yang disediakan mengikut resipi ubat tradisional tidak dapat menghilangkan penyebab kebas pada jari. Mereka digunakan sebagai rawatan tambahan untuk meningkatkan peredaran darah. Apa ubat rakyat yang paling berkesan:

  • salap. Dalam mortar yang dicampurkan ke keadaan homogen satu sudu teh alkohol berwarna lada merah dan lanolin, tambahkan dalam bahagian kecil 50 g vaseline perubatan;
  • mandi. Dalam 0.5 l air suam, 2 tetes minyak pati juniper, kayu putih, rosemary dicairkan, turunkan tangan selama 20 minit.

Ia juga berguna untuk minum teh herba, yang mempunyai kesan menenangkan dan tonik. Untuk menyediakannya, tuangkan satu sudu teh chamomile, marigold, wort St. John, pudina lemon ke dalam termos. Tuang 2 cawan air mendidih, tekan 2 jam, sejukkan dan tapis. Ambil 100 ml 2-3 kali sehari.

Apa bahaya mati rasa

Penyakit yang menimbulkan rasa mati rasa adalah berbahaya. Mereka berkembang dengan cepat, merebak ke tisu dan organ lain, mengancam kesihatan, dan selalunya kehidupan seseorang. Tetapi kebas itu sendiri boleh menjadi sumber masalah. Kerana gangguan kepekaan, seseorang tidak merasakan kesakitan yang teruk dengan luka, lecet, luka bakar, radang dingin, tidak banyak menghabiskan masa untuk rawatan antiseptik mereka. Ini membawa kepada perkembangan luka berjangkit yang berbahaya..

Pencegahan kebas pada jari

Pencegahan kebas jari yang terbaik adalah pemeriksaan perubatan berkala 1-2 kali setahun. Pengesanan penyakit pada peringkat awal perkembangan memungkinkan anda melakukan rawatan dengan cepat, untuk mengelakkan komplikasi.

Adalah Penting Untuk Menyedari Vaskulitis