Angiografi koronari saluran jantung - apakah itu, adakah selamat semasa dilakukan

Penyakit kardiovaskular adalah patologi yang sangat khas bagi orang yang berumur lebih dari 40 tahun. Dan di antara penyakit ini, yang paling biasa dikaitkan dengan ketidaksempurnaan katil vaskular dan sekatan pemakanan otot jantung.

Untuk menjelaskan penyebab penyakit jantung, terdapat banyak kaedah diagnostik. Salah satu ujian yang paling bermaklumat adalah angiografi koronari saluran jantung - apakah itu, adakah berbahaya untuk melakukannya, dan bagaimana pemeriksaannya?

maklumat am

Ini adalah manipulasi invasif yang berfungsi untuk menentukan keadaan saluran darah yang membawa darah dan oksigen ke jantung. Mereka dipanggil koronari. Arteri koronari kiri dan kanan biasanya memberi nutrisi otot dan menyokong prestasi seluruh organ.

Dengan perkembangan kejadian yang tidak menguntungkan, arteri ini, kerana pelbagai sebab, sempit (stenosis) atau tersumbat (oklusi). Bekalan darah ke jantung sangat terhad atau berhenti di lokasi tertentu sama sekali, yang menyebabkan penyakit koronari dan serangan jantung.

Ini adalah pemeriksaan sinar-X pada lumen saluran koronari menggunakan angiograph dan agen kontras yang disuntik melalui kateter tepat pada malam arteri jantung. Penggambaran dilakukan dari sudut yang berbeza, yang membolehkan anda membuat gambar keadaan subjek yang paling terperinci.

Petunjuk untuk prosedur

Secara terancang, angiografi koronari dilakukan untuk:

  • pengesahan atau penolakan diagnosis penyakit jantung koronari;
  • penjelasan diagnosis dengan ketidakefektifan kaedah lain untuk menentukan penyakit;
  • menentukan sifat dan kaedah menghilangkan kecacatan semasa operasi akan datang;
  • penyemakan keadaan organ sebagai persediaan untuk operasi jantung terbuka, misalnya, dengan kecacatan.

Dalam kes yang mendesak, prosedur ini dilakukan dengan adanya tanda dan gejala pertama serangan jantung atau dalam keadaan pra-infark, yang memerlukan campur tangan segera untuk alasan kesihatan.

Pertimbangkan bagaimana mempersiapkan angiografi koronari jantung, serta bagaimana prosedur ini dilakukan.

Latihan

Sebelum pelantikan koronarografi, perlu menjalani beberapa siri pemeriksaan untuk mengecualikan atau mengesahkan kehadiran faktor-faktor yang tidak membenarkan menggunakan kaedah diagnostik ini. Program Latihan:

  • ujian darah (jumlah, untuk gula, untuk hepatitis B dan C, bilirubin dan petunjuk hati yang lain, untuk HIV, untuk RW, untuk kumpulan dan faktor Rh);
  • urinalisis untuk patologi buah pinggang;
  • ECG dalam 12 petunjuk;
  • pemeriksaan dan kesimpulan pakar dalam penyakit kronik yang ada.

Dengan andaian manipulasi, persiapan langsung dilakukan sebelum prosedur:

  • doktor membatalkan ubat-ubatan tertentu terlebih dahulu, misalnya, mengurangkan pembekuan darah;
  • kecualikan pengambilan makanan pada hari diagnosis - untuk mengelakkan komplikasi dalam bentuk muntah, kajian dilakukan pada waktu perut kosong;
  • doktor mengumpulkan riwayat alahan, melakukan ujian dengan agen kontras.

Sebelum koronarografi, disarankan untuk mandi, mencukur rambut di pangkal paha, menanggalkan perhiasan dari badan (anting-anting, cincin, tindikan), cermin mata, gigi palsu yang boleh ditanggalkan, lensa, gunakan tandas.

Bagaimana mereka melakukannya

Pesakit berbaring di atas meja khas. Sensor jantung melekat di dadanya. Di kawasan penyisipan kateter, anestesia tempatan dan pembasmian kuman kulit dilakukan. Sayatan mikro dibuat di Vienna di mana kateter dimasukkan..

Melalui kapal, kateter di bawah kawalan angiograf dilakukan ke mulut arteri koronari. Sebagai alternatif, agen kontras diperkenalkan ke dalam masing-masing, yang menguraikan ruang dalam kapal ini. Menembak dan memperbaiki dari kedudukan yang berbeza. Tempat stenosis atau oklusi ditentukan.

Setelah pemantauan selesai, kateter dikeluarkan dari urat dengan teliti. Luka dijahit dengan teliti. Pesakit masih kekal untuk beberapa waktu, dan doktor menulis kesimpulan. Ini menunjukkan ukuran jurang terkecil pada kapal, tahap penyempitan, dan kaedah yang disyorkan untuk membetulkan keadaan - pembedahan stenting atau pintasan saluran jantung. Sekiranya tidak ada kawasan yang bermasalah, penerangan umum mengenai arteri koronari diberikan..

Video mengenai bagaimana melakukan angiografi koronari pesakit luar saluran darah jantung:

Syarat

Selalunya, angiografi koronari dilakukan di hospital sebagai sebahagian daripada pemeriksaan rutin untuk penyakit arteri koronari. Dalam kes ini, semua ujian dilakukan di sini, beberapa hari sebelum campur tangan.

Diagnostik juga boleh dilakukan berdasarkan pesakit luar. Tetapi pesakit mesti menjalani semua pemeriksaan dalam senarai secara bebas, mendapatkan pendapat ahli kardiologi mengenai kemungkinan angiografi koronari dan rujukan kepadanya yang menunjukkan tujuan kajian..

Secara rawat jalan, pengenalan kateter untuk angiografi koronari paling sering dilakukan melalui urat pergelangan tangan di lengan dan pada masa selepas operasi, beban di atasnya, tidak seperti pencerobohan melalui kapal femoral, dapat diminimumkan untuk mengelakkan pendarahan berbahaya.

Kontraindikasi

Sebilangan keadaan tidak membenarkan penggunaan kaedah diagnostik ini, oleh itu menggunakan kaedah alternatif. Pemeriksaan awal dapat menunjukkan syarat-syarat berikut:

  • hipertensi arteri yang tidak terkawal - campur tangan boleh menimbulkan tekanan, akibatnya krisis hipertensi adalah mungkin;
  • keadaan selepas strok - kegembiraan boleh menyebabkan serangan penyakit berulang;
  • pendarahan dalaman di mana-mana organ - dengan pencerobohan, kehilangan darah dapat meningkat;
  • penyakit berjangkit - virus boleh menyumbang kepada trombosis di lokasi sayatan, serta pengelupasan kawasan di dinding saluran darah;
  • diabetes mellitus pada tahap dekompensasi adalah keadaan kerosakan ginjal yang signifikan, gula darah tinggi, kemungkinan serangan jantung;
  • demam dari mana-mana - tekanan darah tinggi dan berdebar-debar jantung boleh menyebabkan masalah jantung semasa dan selepas prosedur;
  • penyakit buah pinggang yang teruk - medium kontras boleh menyebabkan kerosakan organ atau memburukkan lagi penyakit;
  • intoleransi agen kontras - pada malam sebelum diagnosis, ujian dilakukan;
  • peningkatan atau penurunan pembekuan darah - boleh menyebabkan trombosis atau kehilangan darah.

Risiko, komplikasi dan akibatnya

Angiografi koronari, seperti pencerobohan apa pun, boleh memberi kesan sampingan yang disebabkan oleh reaksi tubuh yang tidak betul terhadap campur tangan dan tekanan pesakit. Jarang, kejadian berikut berlaku:

  • pendarahan di pintu pengenalan;
  • aritmia;
  • alahan;
  • pengelupasan lapisan dalam arteri;
  • infarksi miokardium.

Pemeriksaan pra-prosedur dirancang untuk mengelakkan keadaan ini, tetapi kadang-kadang ini berlaku. Doktor yang mengambil bahagian dalam pemeriksaan mengatasi situasi ini, prosedurnya dihentikan pada tanda-tanda buruk pertama, pesakit dibawa keluar dari bahaya dan dipindahkan ke hospital untuk pemerhatian.

Cadangan selepas pelaksanaan

Menurut kesimpulan doktor yang menjalankan kajian, pakar kardiologi menentukan rawatan pesakit. Sekiranya terdapat bukti, masa untuk penempatan stent diberikan (dengan cara yang sama seperti angiografi koronari menggunakan kateter).

Kadang-kadang prosedur ini dilakukan secara langsung semasa diagnosis, jika ada persetujuan sebelumnya dari pesakit. Seorang pakar kardiologi juga boleh menetapkan rawatan pesakit luar atau pembedahan pintasan arteri koronari.

Kos diagnostik

Sekiranya terdapat polisi insurans perubatan wajib, angiografi koronari mengikut indikasi adalah percuma. Tetapi peralatan di kebanyakan hospital tidak membenarkan semua orang dihubungi dengan kaedah diagnostik ini dalam masa yang singkat. Biasanya barisan berlangsung selama berbulan-bulan, kerana kuota tinjauan adalah terhad. Adalah mungkin untuk menyelesaikan kajian ini secara komersial.

Coronarografi termasuk dalam senarai prosedur diagnostik wajib untuk menentukan tahap kerosakan pada saluran jantung. Prosedur ini telah disusun dan diseragamkan untuk masa yang lama - ini berfungsi sebagai jaminan keselamatan pesakit. Tahap kardiologi di negara ini membolehkan anda mengenal pasti patologi pada peringkat awal dan mengambil langkah-langkah untuk menghilangkannya atau mencegah perkembangannya.

Coronarografi vaskular: apakah itu dan bagaimana ia dilakukan

Statistik dunia mengatakan bahawa penyakit jantung adalah yang pertama di antara semua penyakit. Untuk pencegahan penyakit jantung dan untuk menentukan taktik rawatan, cukup kerap, pesakit diberi angiografi vaskular.

Coronarografi - apa itu? Ini adalah kajian mengenai saluran koronari jantung dengan agen kontras dan sinar-X, atau tanpanya menggunakan peralatan moden. Disingkat CAG. Prosedur ini dapat dilakukan seperti yang direncanakan selama pemeriksaan pencegahan, atau segera untuk mengetahui keadaan pembuluh darah koroner jika ada kecurigaan, atau tanda-tanda pertama serangan jantung dalam 5 hingga 12 jam pertama.

Apa itu koronarografi vaskular

Kajian mengenai saluran koronari yang memberi makan tisu otot jantung dan memastikan fungsi normal sangat penting untuk mengenal pasti perubahan patologi dan rawatan tepat pada masanya.

Coronarografi vaskular adalah jenis pemeriksaan maklumat secara visual yang membolehkan anda mengenal pasti penyebab pelanggaran keadaan saluran koronari dengan tepat. Kajian ini hanya dilakukan di institusi perubatan oleh pakar kardiologi mengikut petunjuk:

  • penyakit jantung koronari;
  • peringkat persediaan sebelum operasi, stenting, pembedahan pintasan;
  • kesakitan teruk yang berterusan di belakang sternum;
  • disyaki infarksi miokardium;
  • gangguan irama jantung yang mengancam nyawa pesakit;
  • pemeriksaan susulan selepas pelbagai pembedahan jantung;
  • pemeriksaan diagnostik untuk menjelaskan diagnosis.

Adakah dia berbahaya?

Dengan campur tangan dalam tubuh manusia, komplikasi mungkin berlaku. Dengan koronarografi, mereka hanya merangkumi 1% daripada jumlah prosedur yang dilakukan dan dapat menampakkan diri dalam bentuk:

  • fibrilasi ventrikel;
  • semasa bergerak di sepanjang saluran saluran kateter, gumpalan darah terputus;
  • berlakunya embolisme udara;
  • kerosakan tisu jantung;
  • infarksi miokardium.

Walau bagaimanapun, prosedur ini dijalankan di sebuah hospital, di mana terdapat pakar yang dapat menjalankan rawatan tepat pada masanya dan mengurangkan risiko komplikasi serius. Adakah koronarografi berbahaya, untuk menjalankannya dan dengan cara yang bukan sahaja doktor memutuskan, tetapi pesakit itu sendiri.

Semasa melakukan angiografi koronari tanpa sentuhan langsung dengan jantung, tidak ada komplikasi.

Bagaimana ia dilakukan

Apa itu coronarografi, dan bagaimana ia dilakukan, harus diberitahu oleh pakar kardiologi doktor yang hadir. Sebelum menjalankan prosedur, kaedah pemeriksaan diagnostik tambahan ditetapkan secara terancang:

  • ujian darah dan air kencing;
  • Ultrasound jantung;
  • ekokardiografi;
  • sampel untuk virus;
  • elektrokardiografi;
  • perundingan doktor dengan kepakaran yang berkaitan (dalam setiap kes secara berasingan jika perlu dan keadaan pesakit).

Pesakit bersiap untuk prosedur lebih awal: kajian dilakukan pada waktu perut kosong (mustahil untuk mengambil makanan pada waktu petang setelah jam 18-00 pada malam prosedur). Seperti yang diresepkan oleh doktor, beberapa pesakit disarankan untuk mengambil ubat khas. Sekiranya perlu, cukur tempat untuk tusukan masa depan.

Angiografi koronari dilakukan dengan dua kaedah utama: invasif atau menggunakan tomografi.

Invasif

Kaedah koronarografi selektif melibatkan pengenalan melalui kulit di bawah anestesia tempatan ke dalam arteri (femoral, radiasi) kateter khas, yang dilakukan ke saluran koronari. Kemudian kontras khas diperkenalkan..

Ejen kontras angiografi koronari diedarkan di semua kapal koronari, dan dengan bantuan angiograf, anda dapat melihat kualiti pengedaran dan pengisian kapal pada monitor. Untuk membuat gambaran lengkap mengenai patensi koronari, gambar diambil dari semua pihak.

Setelah media kontras dimasukkan ke dalam badan, pesakit mungkin menjadi panas. Denyutan jantung menjadi perlahan, yang jelas terasa. Ini adalah perlu untuk mengambil gambar yang jelas dan melihat secara langsung keadaan kapal di monitor peranti. Selepas prosedur, degupan jantung dipulihkan.

Kelebihan kaedah hubungan, jika perlu, adalah kemampuan untuk segera melakukan pelebaran belon atau melakukan stenting, yang dilakukan setelah berunding dengan pesakit (dalam keadaan sedar). Kelemahannya ialah pendedahan radiasi mengion.

Keseluruhan prosedur angiografi koronari berlangsung dari 20 minit hingga satu jam, rata-rata 30-40 minit. Pesakit berada dalam keadaan rawan dan tidak merasa tidak selesa.

Tidak invasif

Kaedah CT (komputasi tomografi) angiografi koronari dilakukan tanpa memasukkan instrumen ke dalam badan..

Satu jam sebelum diagnosis, pesakit mengambil ubat yang mengurangkan degupan jantung.

Sejurus sebelum mengambil gambar, media kontras disuntik secara intravena dan jantung diimbas dari pelbagai sudut..

Dengan penyegerakan tomografi tambahan dengan elektrokardiografi, anda boleh mengambil gambar semasa diastole. Kaedah ini menghasilkan gambaran 3D di mana keadaan saluran jantung koronari jelas kelihatan..

Ciri diagnosis jenis ini adalah perasaan kontraksi jantung yang jarang berlaku, serta keperluan untuk melakukan pelbagai arahan doktor semasa pemeriksaan.

Pesakit menerima keputusan peperiksaan dengan segera di tangannya setelah tamat kajian diagnostik.

Kontraindikasi untuk

Terdapat kontraindikasi tertentu untuk melakukan angiografi koronari:

  • kehamilan;
  • alahan terhadap medium kontras;
  • diabetes;
  • kegagalan hati atau buah pinggang;
  • aritmia jantung yang tidak terkawal (selepas rawatannya, prosedur dapat dilakukan);
  • gangguan pendarahan patologi;
  • suhu badan tinggi;
  • mabuk;
  • kegagalan jantung;
  • penyakit jantung berjangkit.

Dalam keadaan yang mengancam nyawa akut, beberapa kontraindikasi adalah bersyarat (mengikut budi bicara doktor yang hadir dan keadaan pesakit). Setelah menjalani rawatan beberapa jenis keadaan patologi dan penstabilan kesihatan pesakit, kajian dapat dijalankan.

Ketahui dari artikel ini apa itu ultrasound Doppler..

Akibat angiografi koronari

Untuk semua keadaan yang tidak dapat difahami, setelah pemeriksaan diagnostik, anda harus segera berjumpa doktor. Akibat angiografi koronari adalah minimum, tetapi tetap berlaku:

  • perkembangan serangan jantung apabila seseorang terlalu teruja;
  • kecederaan arteri;
  • pemisahan bekuan darah, yang boleh menyebabkan strok atau serangan jantung;
  • komplikasi buah pinggang;
  • dengan terlalu lama diagnosis pendedahan sinar-x;
  • dinding jantung atau saluran darah yang terlalu nipis boleh pecah;
  • pendarahan di kawasan tusukan melalui kulit atau bahagian dalam apabila kapal atau tisu jantung rosak;
  • jangkitan pada badan selepas prosedur (kateter yang diproses dengan buruk atau tempat pengenalannya);
  • reaksi alahan terhadap ubat tambahan.

Kesimpulannya

Setiap campur tangan dalam tubuh manusia mempunyai risiko sendiri. Kemungkinan mengalami komplikasi berkurang apabila pesakit dengan jelas melakukan semua langkah persediaan untuk pemeriksaan diagnostik.

Walaupun terdapat kontraindikasi dan risiko komplikasi yang minimum, angiografi koronari tetap menjadi salah satu kaedah yang paling bermaklumat untuk kajian diagnostik saluran jantung, yang menyelamatkan banyak nyawa.

Angiografi koronari saluran jantung

Doktor mana yang harus dihubungi

Pakar bedah jantung mengarahkan untuk angiografi koronari. Setelah berunding, pesakit menghubunginya setelah pemeriksaan mendalam oleh pakar kardiologi. Anda boleh merujuk kepada pakar kardiologi di ahli terapi tempatan. Sebagai tambahan kepada doktor ini, doktor diagnostik berfungsi, pakar bedah sinar-x, pakar bius mengambil bahagian dalam pemeriksaan pesakit sebelum operasi.

Animasi perubatan dengan tema "Coronarography":

Doktor diagnostik sinar-X Oleg Krestyaninov bercakap mengenai angiografi koronari:

Dalam program "Doktor keluarga kami", tema "Coronarography":

Komplikasi

Sebarang campur tangan pada jantung dan saluran darah boleh membawa kesan negatif kepada pesakit, walaupun diagnosis dilakukan oleh pakar yang berpengalaman.

Walau bagaimanapun, komplikasi serius sangat jarang berlaku..

Coronarografi adalah prosedur yang tidak menyakitkan dan selamat. Kemungkinan mengalami komplikasi adalah 2%. Hasil maut selepas prosedur berlaku pada satu pesakit per seratus ribu pesakit.

Selepas koronarografi, komplikasi berikut mungkin muncul:

  • serangan jantung;
  • pecahnya arteri atau jantung;
  • serangan jantung atau strok kerana berlakunya pembekuan darah dari dinding kapal;
  • aritmia;
  • berdarah
  • alahan.

Komplikasi serius selepas angiografi koronari jarang berlaku (rata-rata kurang dari 2% kes), tetapi memang demikian, dan anda perlu bersiap sedia untuk mereka. Pertama sekali, ini adalah reaksi alergi terhadap medium kontras: alergi kulit, sesak nafas, kejutan anafilaksis. Kumpulan komplikasi kedua adalah kerosakan mekanikal pada jantung dan saluran darah dan akibat yang disebabkan oleh kesan kompleks prosedur:

  • kematian akibat pendarahan akibat pecah jantung atau arteri -
  • serangan jantung akut - dari 0,05 hingga 0,1%. Aritmia dan serangan jantung sedikit lebih biasa;
  • strok - dari 0,07 hingga 0,2%;
  • sangat jarang - jangkitan dalam darah; kerosakan pada buah pinggang dengan agen kontras, overdosis penyinaran sinar-x yang terlalu kuat.

Kebarangkalian kematian akibat komplikasi angiografi koronari kurang dari 0.1%. Walau bagaimanapun, kerana ada kemungkinan tersebut, kematian disebabkan oleh kemungkinan komplikasi koronarografi, yang harus dipertimbangkan ketika memutuskan apakah akan melakukan kajian diagnostik pada orang yang menderita beberapa penyakit kronik yang serius pada waktu yang sama, misalnya, penyakit arteri koronari +

Di samping itu, perkembangan keadaan akut berikut dikaitkan dengan komplikasi koronarografi:

  • Infarksi miokardium;
  • Pukulan;
  • Aritmia (extrasystole, takikardia ventrikel, fibrilasi ventrikel, sekatan);
  • Pecah atau kerosakan lain pada kapal di mana kateter dimasukkan;
  • Iskemia serebral dengan perkembangan komplikasi neurologi;
  • Reaksi alahan terhadap bahan radiopaque;
  • Tindak balas dalam bidang tusukan kapal (pembentukan hematoma, edema atau aneurisma palsu);
  • Reaksi vasovagal, dimanifestasikan oleh penurunan tekanan darah, bradikardia, penurunan aliran darah ke otak, pemutihan kulit dan penampilan peluh sejuk.

Komplikasi angiografi koronari yang teruk, seperti serangan jantung dan

Reaksi vasovagal mudah dihilangkan dengan hanya kaki mengangkat katil di mana orang itu berbaring. Anda juga boleh menghentikan reaksi vasovagal dengan memberi seseorang menghidu amonia atau dengan memberi secara intravena.

Risiko maksimum komplikasi angiografi koronari adalah pada orang dengan penyakit atau keadaan berikut:

  • Kanak-kanak dan orang tua yang berumur lebih dari 65 tahun;
  • Kelas fungsional Angina pectoris IV;
  • Stenosis arteri koronari kiri;
  • Penyakit jantung valvular;
  • Kegagalan jantung ventrikel kiri dengan pecahan pelepasan kurang dari 30 - 35%;
  • Penyakit kronik yang teruk dari pelbagai organ atau sistem, seperti diabetes mellitus, kegagalan buah pinggang, tuberkulosis, dll..

Coronarografi adalah prosedur yang kompleks. Dia memerlukan profesionalisme yang tinggi dari doktor yang menjalankannya.

Angiografi koronari saluran jantung dikontraindikasikan dalam kes berikut:

  • dengan patologi sistem peredaran darah, paru-paru, buah pinggang;
  • sekiranya pesakit mengalami pendarahan atau suhu badan tinggi;
  • dengan diabetes.

Apa itu coronarografi, bagaimana ia dijalankan, orang tua harus tahu. Mereka boleh menjalani pemeriksaan sedemikian hanya setelah berunding dengan doktor. Selepas angiografi koronari jantung, komplikasi berikut mungkin berlaku:

  • serangan jantung;
  • pecahnya arteri atau jantung;
  • serangan jantung atau strok;
  • aritmia;
  • kerosakan buah pinggang
  • pendarahan berat.

Bagaimana coronarografi? Sebelum prosedur, anda memerlukan perkara berikut:

  • lulus ujian biokimia dan klinikal;
  • melalui koagulogram;
  • mengenal pasti jenis darah;
  • tentukan faktor rhesus.

Memeriksa saluran darah jantung memerlukan pemeriksaan penuh awal pesakit:

  • elektrokardiogram;
  • Ultrasound
  • x-Ray dada.

Penyediaan pesakit untuk pemeriksaan merangkumi perkara berikut:

  • penolakan makanan dan minuman 12 jam sebelum kajian;
  • pengosongan pundi kencing;
  • sebelum pemeriksaan, disyorkan untuk menanggalkan perhiasan dan kanta lekap.

Akibat semasa angiografi koronari:

  • pendarahan di laman web yang dicucuk oleh kateter;
  • perkembangan reaksi alahan;
  • kehadiran bekuan darah di arteri koronari;
  • kegagalan jantung.

Angiografi koronari - ciri umum

Jantung adalah otot yang paling penting dalam tubuh manusia dan keadaan umum seluruh tubuh manusia bergantung pada fungsinya yang baik. Selalunya, seseorang mungkin mengalami pelbagai masalah bukan dengan jantung itu sendiri, tetapi dengan saluran yang menyampaikan oksigen dan darah ke jantung.

Dan untuk mendiagnosis penyakit jantung dengan betul, dan juga untuk mengetahui betapa berbahaya dan seriusnya masalah ini, doktor menetapkan untuk pesakit mereka pemeriksaan seperti koronarografi, yang juga disebut dalam perubatan - angiografi.

Buat pertama kalinya, kaedah ini mula digunakan pada pertengahan abad yang lalu, dan selama ini ia dipercayai oleh doktor profesional. Dengan kaedah ini, anda dapat dengan mudah melihat apa yang berlaku di saluran jantung, memeriksa aliran darah, memerhatikan pembentukan plak, penyempitan arteri. Angiografi koronari juga mendedahkan kecacatan jantung kongenital, penghapusannya memerlukan pemasangan shunt.

Prosedur koronarografi membolehkan doktor memilih kaedah yang lebih rasional untuk rawatan oklusi dan stenosis saluran jantung. Berdasarkan hasil kajian, pakar bedah jantung dan ahli kardiologi memutuskan sama ada pesakit memerlukan campur tangan pembedahan: cantuman pintasan arteri koronari atau koronari. Kadang kala, jika perlu, angiografi stenting dan koronari dilakukan.

Kelebihan khas kaedah penyelidikan dan diagnosis ini adalah hakikat bahawa lapisan dalam saluran darah dapat dilihat sepenuhnya. Tubuh manusia tetap menjadi misteri hari ini. Sebahagian sisinya tidak terurai pada masa ini. Dan kadang-kadang, untuk menyelesaikan masalah, anda perlu melihat ke dalam.

Angiografi koronari jantung adalah kaedah yang membolehkan doktor membuat diagnosis yang lebih tepat dan menetapkan rawatan yang tepat pada masanya. Oleh itu, pesakit dengan masalah jantung boleh bergantung pada doktor yang selamat..

Harus diingat bahawa tidak ada doktor yang akan menetapkan angiografi. Pertama sekali, kerana ia adalah kaedah penyelidikan yang agak mahal. Dan tidak semua klinik mempunyai peralatan yang sesuai. Namun, petunjuk utama untuk angiografi koronari adalah sakit di dada, disertai dengan sesak nafas yang teruk.

Angiografi koronari jantung adalah analisis keadaan saluran jantung, yang dilakukan menggunakan kaedah penyelidikan radiopaque. Pada masa ini, ini adalah cara yang paling tepat untuk mendapatkan data mengenai keadaan saluran koronari, yang memungkinkan anda mendiagnosis penyakit jantung koronari tepat pada masanya.

Dengan pertolongannya, adalah mungkin untuk menentukan penyetempatan, tahap dan sifat penyempitan kapal vital yang boleh dipercayai. Angiografi koronari kapal diperlukan untuk menentukan lesi dan menilai jumlah intervensi yang diperlukan sebelum melakukan prosedur seperti angioplasti belon, stenting dan cangkok pintasan arteri koronari.

Semua operasi ini sangat penting dan serius, kerana ia bukan sahaja dapat meningkatkan bekalan darah ke jantung, tetapi juga dapat menyelamatkan nyawa pesakit. Kajian ini dapat diterima dengan baik oleh pesakit dan memberikan gambaran yang jelas dan jelas mengenai penyakit ini, dengan cepat dan berkesan mengambil langkah-langkah yang sesuai..

Prosedur ini akan menunjukkan kemajuan lebih lanjut dan pilihan kaedah rawatan - ubat atau pembedahan, bergantung pada keparahan lesi vaskular. Angiografi koronari dianggap sebagai operasi yang kurang trauma dan dilakukan di bawah anestesia tempatan..

Arteri femoral paling sering digunakan untuk memasukkan kateter, tetapi sekiranya berlaku kerosakan pada pembuluh pada bahagian bawah kaki, arteri boleh dimasukkan ke dalam arteri brakial atau ulnar. Tapak tusukan bebas dari tumbuh-tumbuhan dan dibasmi kuman. Kemudian dirawat dengan ubat bius tempatan untuk membius..

Selepas ubat itu berfungsi, arteri ditusuk menggunakan jarum besar khas. Kemudian benang nipis khas dimasukkan ke tempat tusukan, yang membawa kateter ke arteri jantung.

Kateter diperkenalkan ke dalamnya radiopaque, yang memenuhi semua kapal dan memberikan gambaran yang jelas mengenai lokasi dan keadaan mereka.

Setelah prosedur, kateter dikeluarkan, dan tempat suntikan ke dalam arteri dibasmi kuman dan pembalut tekanan yang ketat digunakan untuk mengelakkan pendarahan. Pada hari pertama, pesakit diberi rehat dan rehat di tempat tidur yang ketat, dan dilarang bahkan membengkokkan kaki ke mana ubat disuntik untuk mengelakkan komplikasi.

Kemudian kakitangan memeriksa keadaan pesakit dan, jika semuanya berjalan lancar, mereka akan memindahkannya ke wad untuk rawatan lebih lanjut, atau mereka akan keluar dari hospital.

Bagaimana prosedurnya?

Kami akan mempertimbangkan perjalanan keseluruhan prosedur "angiografi koroner saluran darah jantung dari pesakit.

Kemasukan ke hospital dan persiapan

Pesakit memasuki jabatan pada waktu petang atau pada waktu pagi dia tiba pada waktu yang ditentukan untuk pemeriksaan. Di tangannya dia harus menjalani ujian darah (doktor akan menentukan yang mana), elektrokardiografi dan hasil ultrasound jantung.

Di jabatan kemasukan atau di wad, pesakit akan mendapat persetujuan maklumat, yang mesti ditandatangani (jika anda tidak berubah fikiran untuk menjalani kajian). Angiografi koronari dilakukan semasa perut kosong, tempoh keseluruhan prosedur dari 30 minit hingga 2 jam. Pesakit diresepkan keesokan harinya. Pada waktu pagi, semua ujian akan dilakukan sebelum keluar..

Prosedur ini boleh dilakukan dengan dua cara (kita membincangkan kaedah diagnostik terancang standard): melalui saluran tangan dan melalui arteri femoral.

Kaedah memperkenalkan kateter untuk angiografi koronari saluran jantung

Sebelum angiografi koronari, suntikan (premedikasi) akan dilakukan untuk melegakan ketegangan saraf.

Biasanya, pesakit sedar semasa belajar dan berkomunikasi dengan doktor. Dalam kes yang jarang berlaku, adalah perlu untuk membenamkan pesakit dalam keadaan tidur dadah - maka pakar bius akan menjalani kajian.

Apa yang berlaku di bilik operasi itu sendiri

  1. Dalam kedua kes tersebut, anestesia tempatan pada mulanya dilakukan (dengan lidocaine dan kaedah lain).
  2. Sebuah kapal dicucuk di paha atau lengan, kateter atau tiub dimasukkan ke dalam kapal. Pada mulanya, perlu sampai ke mulut arteri koronari (ini adalah tempat di mana arteri koronari meninggalkan aorta). Pakar bedah memasukkan tiub ke dalam saluran tangan kanan pesakit. Klik pada foto untuk melihatnya dengan jelas
  3. Seorang doktor memasukkan kateter terus ke mulut arteri koronari. Di hujung yang lain (di mana mereka memasuki kulit), jarum suntik dengan kontras dilekatkan pada kateter. Di sini diperkenalkan. Kontras mengisi arteri jantung dan dihanyutkan oleh aliran darah. Sepanjang prosedur, video sedang dirakam. Doktor mengawasi perkembangan proses di skrin. Monitor dapat diputar sehingga pesakit juga melihat arteri sendiri. Anda boleh berbincang dengan doktor. Melalui kateter, pakar bedah menyuntikkan kontras dari jarum suntikan. Klik pada foto untuk melihatnya dalam versi yang jelas.Doktor memantau perkembangan proses di skrin.
  4. Setelah prosedur selesai, doktor memberikan tekanan fizikal dengan tangannya. Ini untuk menghentikan pendarahan..
  5. Kemudian pembalut steril (sangat ketat) dikenakan dan pesakit dipindahkan ke wad.Setelah prosedur, pakar bedah meletakkan pesakit dengan berpakaian ketat. Klik pada foto untuk melihatnya dengan jelas

Selepas angiografi koronari

Pesakit tidak digalakkan bangun dari 5 hingga 10 jam. Perbezaan ini dapat difahami - bagaimanapun, beberapa pesakit mengambil ubat yang menipiskan darah. Dan tidak dalam semua kes adalah mungkin untuk membatalkannya sebelum prosedur.

Anda boleh makan sejurus selepas prosedur. Seorang pakar bedah akan datang ke wad untuk membincangkan semua nuansa kajian..

Rakaman prosedur angiografi koronari dengan teliti dan berulang kali dikaji dan dianalisis oleh doktor. Salinan video akan diberikan kepada anda dengan segera di ruang operasi.

Pesakit diresepkan, jika tidak ada komplikasi, keesokan harinya. Anda boleh bekerja dalam sehari.

Kelebihan angiografi koronari saluran jantung dan ciri-cirinya (apa itu)

Coronarografi diagnostik membolehkan anda:

  • Untuk mengkaji ciri-ciri peredaran jantung.
  • Kenal pasti plak aterosklerotik, kawasan penyumbatan atau penyempitan lumen vaskular dalaman.
  • Kenal pasti kecacatan anatomi kongenital dan yang diperoleh.
  • Jelaskan gambaran klinikal iskemia (sahkan atau tolak diagnosis "IHD").
  • Pilih kawasan yang sesuai untuk pembedahan pintasan berikutnya (jika ada prasyarat pelaksanaannya).
  • Menilai status stent dan shunt yang ada.
  • Pilih rejimen rawatan yang paling berkesan dengan risiko komplikasi minimum.

Kelebihan koronarografi merangkumi jumlah manipulasi minimum yang boleh menyebabkan ketidakselesaan, jangka masa prosedur yang pendek (rata-rata - kurang dari 10-20 minit), kandungan maklumat (coronarografi membolehkan anda mendapatkan cukup data untuk merancang terapi selanjutnya).

Manfaat coronarografi, yang menjawab banyak persoalan mengenai perjalanan patologi kardiovaskular, jauh melebihi potensi risiko, yang memberikan hak untuk mempertimbangkan pemeriksaan sebagai "standard emas" diagnosis iskemia.

Sekarang kita tahu apa itu - angiografi koronari CT. Kami menyoroti kelebihan pentingnya yang diperhatikan oleh pesakit dalam ulasan mereka:

  • Ketiadaan invasif hampir lengkap - prosedur yang berkaitan dengan sebarang penembusan perubatan melalui penghalang pelindung badan - membran mukus, kelengkapan kulit.
  • Keupayaan untuk melakukan pemeriksaan terperinci komprehensif kapal koronari tanpa dimasukkan ke hospital.
  • Prosedur yang agak pantas.
  • Keupayaan untuk mengenal pasti patologi tersembunyi. Seperti stenosis vaskular.
  • Keupayaan untuk menentukan jenis plak aterosklerotik pada peringkat awal perkembangan patologi - formasi lembut atau terkalsifikasi.
  • Penilaian mengenai kebenaran pengenaan shun, dinding, kawalan ke atasnya setelah beberapa waktu selepas operasi.

Diingatkan bahawa angiografi koronari jantung jantung secara berkala diresepkan kepada pakar yang kerjanya berkaitan dengan tekanan saraf yang berterusan, tekanan pada jantung - tanpa akibat untuk kesihatan mereka. Di samping itu, kejadian ini tidak dilarang untuk dilakukan walaupun dengan infark miokard akut.

Cara persediaan untuk prosedur pesakit

Harus diingat bahawa persiapan pesakit yang betul untuk pemeriksaan banyak mempengaruhi hasilnya. Kira-kira seminggu, dan lebih baik 10 hari sebelum tarikh pemeriksaan yang ditetapkan, pesakit harus berhenti mengambil ubat yang mengurangkan pembekuan darah (aspirin).

Kemungkinan menggunakan kaedah lain dibincangkan dengan doktor. Oleh kerana penarikan ubat khas untuk pesakit kencing manis tidak diingini, pesakit seperti itu harus menyelaraskan perkara ini dengan ahli endokrinologi sehingga pakar mencadangkan rejimen rawatan yang berbeza.

Tahap persediaan yang dirancang dengan betul akan membantu pesakit untuk berkelakuan sewajarnya semasa pemeriksaan, dan pakar akan dapat menumpukan perhatian pada proses itu sendiri..

Adalah baik jika pesakit bekerjasama dengan kakitangan semasa proses manipulasi. Ini akan membantu dalam masa untuk mengenal pasti kemungkinan komplikasi dan mengambil langkah-langkah yang sesuai..

Walaupun prosedur tersebut dianggap kurang trauma, syarat-syarat tertentu diperlukan untuk melaksanakannya. Ia dilakukan secara berperingkat mengikut urutan berikut:

  1. Pertama, pesakit dibawa ke bilik diagnostik endovaskular.
  2. Kemudian, di bawah anestesia tempatan, kateter dimasukkan ke dalam lumen kapal koronari. Titik akses optimum ditentukan oleh pakar bedah, tetapi selalunya kawasan inguinal atau lengan bawah dipilih. Pakar bedah di skrin monitor memantau kemajuan kateter.
  3. Setelah memasukkan kateter, elemen kontras diperkenalkan, yang pertama mengisi ruang kapal besar, kemudian bergerak ke arah cabang yang lebih kecil.
  4. Seperti yang diarahkan oleh pakar, kakitangan kabinet membuat gambar sinar-x dalam beberapa unjuran.

Sekiranya terdapat keterangan doktor dan persetujuan pesakit, semasa pemeriksaan, stent dipasang - endoprosthes vaskular. Semasa prosedur dan setelah mengkaji gambar, doktor menerima gambaran objektif mengenai semua perubahan dan dapat memberikan cadangan yang relevan kepada pesakit mengenai taktik rawatan..

Coronarografi jantung - apa itu? Ini adalah pemeriksaan sinar-X yang memungkinkan untuk melihat saluran darah yang membentuk "mahkota jantung".

Teknik ini membolehkan anda mempertimbangkan perkara berikut dengan tepat:

  • menganalisis keadaan kapal;
  • tentukan lokasi mereka;
  • mengetahui tahap penyempitan arteri koronari.

Coronarografi digunakan untuk mengesan penyakit jantung yang memerlukan diagnosis yang lebih tepat. Keberkesanan rawatan dan kadar pemulihan pesakit bergantung pada kebenaran pemeriksaan..

Coronarografi sangat berguna dalam kes berikut:

  • untuk mengenal pasti penyakit jantung kongenital;
  • sebelum operasi pada kapal koronari, kerana anda dapat dengan tepat menentukan tempat intervensi akan dilakukan.

Pertimbangkan petunjuk apa yang ada untuk prosedur sedemikian.

Komplikasi

Coronarografi, yang tertakluk kepada semua peraturan pelaksanaannya dan cadangan doktor, agak jarang. Komplikasi yang paling biasa adalah:

  • pendarahan di tempat tusukan arteri (kira-kira 0.1% pesakit);
  • pembentukan hematoma, edema atau aneurisma palsu di kawasan arteri yang berlubang;
  • perkembangan aritmia;
  • trombosis koronari;
  • tindak balas alahan terhadap bahan radiopaque (yodium adalah sebahagian daripadanya);
  • reaksi vasovagal: pemutihan, peluh sejuk, penurunan tekanan darah, penurunan kadar jantung.

Komplikasi angiografi koronari yang teruk sangat jarang berlaku. Mereka boleh menjadi:

  • infarksi miokardium;
  • iskemia serebrum;
  • strok;
  • kerosakan atau pecah kapal di mana kateter dimasukkan;
  • hasil maut (kurang daripada 0.1% kes).

Risiko komplikasi maksimum dapat dilihat dalam kes seperti:

  • zaman kanak-kanak;
  • pesakit berumur lebih dari 65 tahun;
  • stenosis arteri koronari kiri;
  • kegagalan ventrikel kiri dengan pecahan pelepasan kurang daripada 35%;
  • penyakit jantung valvular;
  • bentuk penyakit kronik yang teruk (diabetes mellitus, tuberkulosis, kegagalan buah pinggang, dll.).

Doktor sebelum memeriksa saluran darah jantung dengan koronarografi, menimbang semua risiko, dan hanya untuk alasan kesihatan menetapkannya kepada pesakit. Tetapi pesakit juga mesti mempertimbangkan persetujuannya dengan teliti..

Dia harus berusaha belajar secara terperinci mengenai kaedah itu sendiri, tentang apa akibatnya setelah pelaksanaannya. Walaupun hasilnya adalah positif, ada risiko mengalami komplikasi seperti ini:

  • gangguan irama jantung;
  • manifestasi sifat alahan;
  • trombosis koronari;
  • keradangan di tempat tusukan;
  • infark miokard - jarang berlaku.

Terdapat kes pecah kapal uji yang terpencil, tetapi kemungkinan komplikasi tersebut sangat rendah (hanya ada satu kes per 100 ribu pesakit).

Sebarang campur tangan pada jantung dan saluran darah boleh membawa kesan negatif kepada pesakit, walaupun diagnosis dilakukan oleh pakar yang berpengalaman.

Coronarografi adalah prosedur yang tidak menyakitkan dan selamat. Kemungkinan mengalami komplikasi adalah 2%. Hasil maut selepas prosedur berlaku pada satu pesakit per seratus ribu pesakit.

Agar tidak mengambil risiko dan tidak membahayakan kesihatan anda, perlu menjalani pemeriksaan hanya seperti yang ditentukan oleh doktor dan hanya jika benar-benar diperlukan.

Selepas koronarografi, komplikasi berikut mungkin muncul:

  • serangan jantung;
  • pecahnya arteri atau jantung;
  • serangan jantung atau strok kerana berlakunya pembekuan darah dari dinding kapal;
  • aritmia;
  • berdarah
  • alahan.

Strok dan serangan jantung jarang berlaku. Hanya doktor yang dapat menilai kemungkinan komplikasi sebelum membuat diagnosis.

Cara menjalankan pemeriksaan

Terdapat dua pilihan untuk angiografi koronari: terancang atau kecemasan. Sebelum prosedur, pesakit menjalani pemeriksaan, di mana wajib untuk mengenal pasti kumpulan darah dan faktor Rh.

Prosedur ini benar-benar selamat, tetapi sedikit menyenangkan. Biasanya ia dilakukan secara rawat jalan, tetapi dalam beberapa kes (jika operasi akan dilakukan segera setelah itu) dilakukan di rumah sakit di kardiologi.

Sekiranya prosedur tidak dijalankan untuk pertama kalinya, maka di zon tusukan pesakit mungkin merasakan sensasi yang tidak menyenangkan: semuanya kerana analgesik bertindak jauh lebih lemah semasa manipulasi berulang pada arteri.

Semasa melakukan angiografi koronari, sekumpulan pakar memerhatikan keadaan pesakit: pakar kardiorenatologi, anestetik. Sebelum tusukan arteri, pakar bedah melakukan anestesia tempatan. Tindakan berikut dilakukan:

  1. Selepas tusukan arteri femoral, axillary, brachial atau radial (pilihan akses ditentukan bergantung pada peralatan yang ada atau pilihan doktor), kateter khas dimasukkan ke dalam lumen jarum tusukan menggunakan explorer (intrauser).
  2. Setelah kateter dan intradiusser dimasukkan, jarum tusukan dikeluarkan, dan heparin diberikan kepada pesakit untuk mengelakkan pembekuan darah dan seluruh sistem dicuci dengan campuran garam dengan heparin.
  3. Kateter di bawah kawalan fluoroskopi atau echo-KG bergerak melalui saluran darah ke bahagian atas aorta.
  4. Dari saat ini, pesakit mula mengukur tekanan darah secara berterusan, dan kateter bergerak perlahan ke batang umum atau ke salah satu cabang arteri koronari.
  5. Ubat radiopaque disuntik ke dalam kateter menggunakan jarum suntik khas, yang memasuki saluran koronari dengan aliran darah dan setelah beberapa saat mengisi mereka.
  6. Dengan menggunakan alat angiografi khas, hasilnya direkodkan: perubahan patologi pada arteri koronari, penyuatan akord, bahagian stenosis dan reaksi terhadap pengecutan otot jantung. Semasa mengambil gambar, arteri koronari kanan dan kiri dilihat.
  7. Hasilnya dapat dirakam pada sinar-x atau filem sinar-x. Dengan menggunakan perisian, hasilnya didigitalkan (jika perlu, gambar tiga dimensi arteri koronari dapat dilakukan). Catatan hasil diberikan kepada pesakit di tangannya dalam bentuk pendapat bertulis dan catatan foto sinar-X (pada cakera atau pita).

Setelah melengkapkan gambar, doktor mengeluarkan sistem dan menghentikan pendarahan dengan pembalut tekanan steril, yang terdiri daripada serbet yang ditekan oleh alat khas untuk memberi tekanan pada kawasan arteri yang berlubang.

Tekanan dilemahkan 15 minit setelah pembalut dikenakan, dan setelah setengah jam alat dikeluarkan dan selimut tekanan biasa dikenakan ke tempat tusukan. Pembalut dikeluarkan sehari selepas pemeriksaan.

Semasa pemeriksaan, nadi dan tekanan darah semestinya diukur. Setelah diagnosis selesai, keputusan dibuat untuk rawatan selanjutnya. Kateter yang paling senang dan selamat untuk dimasukkan adalah arteri pada kaki di kawasan selangkangan. Tetapi selepas prosedur, seseorang tidak boleh bangun dan membengkokkan kakinya selama satu jam..

Apabila kateter dimasukkan melalui lengan, kekejangan arteri atau pembentukan trombus adalah mungkin, oleh itu kaedah ini berisiko bagi pesakit. Selepas koronarografi, tiub mungkin tidak dikeluarkan jika pembedahan dilakukan setelah diagnosis.

Semasa melakukan koronarografi melalui arteri radial, pesakit dapat pulang ke rumah dalam beberapa jam setelah tamat kajian. Dia disarankan untuk memerhatikan rejim yang hemat dan sekatan pada lenturan anggota atas, di mana arteri ditusuk..

Selepas prosedur, pesakit disyorkan minum banyak air untuk mencegah kemungkinan pelanggaran fungsi ginjal. Sekiranya anda mengalami kelemahan teruk, sesak nafas, penurunan tekanan darah, sakit tajam atau bengkak di kawasan tusukan, anda harus segera berjumpa doktor.

Dengan jenis akses lain, pesakit berada di bawah pengawasan perubatan pada waktu siang dan memerhatikan rehat di tempat tidur..

Intipati dan jenis koronarografi

Terdapat beberapa jenis prosedur, yang masing-masing mempunyai ciri tersendiri. Jenis-jenis coronarografi merangkumi:

  1. Diagnostik intravaskular menggunakan ultrasound. Kaedah ini jarang berlaku dalam praktik..
  2. Angiografi koronari CT, yang merupakan rawatan bukan invasif. Semasa menjalankannya, kapal koronari diperiksa. Walaupun kaedahnya progresif, tidak setiap hospital mempunyai peralatan khas untuk jenis diagnosis ini. Ia membolehkan anda mendapatkan data yang paling tepat melalui gabungan tomografi yang dikira dan penyegerakan elektrokardiografi..
  3. Penggunaan kaedah intervensi selektif menggunakan kateterisasi. Ini adalah pelbagai. Kelebihan utama adalah kemungkinan terapi serentak. Antara kelemahannya adalah sifat invasif.
  4. MR coronarography, yang paling sering digunakan untuk tujuan penyelidikan saintifik. Kaedahnya kurang dikembangkan, yang mengurangkan ketepatan data yang diperoleh..
  • Diagnostik intravaskular yang menggunakan ultrasound - kaedah yang jarang digunakan.
  • Angiografi koronari CT adalah kaedah yang tidak invasif untuk memeriksa keadaan saluran koronari. Kaedahnya moden, tetapi tidak setiap institusi perubatan mempunyai peralatan yang diperlukan.Ia dilakukan menggunakan tomografi yang dikira menggunakan penyegerakan elektrokardiografi. Kaedah ini mempunyai kemampuan untuk memberikan hasil ketepatan yang tinggi..
  • Kaedah yang menggunakan kateterisasi. Kaedah ini disebut selektif intervensi. Kaedah diagnostik ini adalah pilihan pertama yang dikembangkan untuk mengkaji saluran koronari. Hari ini ia digunakan secara meluas. Tidak seperti kaedah diagnostik lain, pelaksanaan langkah-langkah terapi secara serentak adalah mungkin. Sekiranya tujuannya hanya diagnosis, maka kaedah invasif dapat dikaitkan dengan kekurangannya.
  • MR-coronarography adalah kaedah yang tidak digunakan di institusi perubatan, tetapi lebih banyak dalam penyelidikan saintifik. Metodologi untuk menilai hasilnya tidak dikembangkan dengan cukup untuk mendapatkan analisis yang tepat..

Angiografi, di mana hanya satu arteri koronari yang harus disiasat, disebut selektif.

Oleh itu, koronarografi adalah kaedah untuk mengkaji pembuluh darah koronari (koronari) jantung, di mana media kontras disuntik ke dalamnya dan serangkaian sinar-x diambil dalam unjuran yang berbeza. Dia adalah "standard emas" untuk mendiagnosis keadaan saluran darah.

Bergantung pada bukti, kajian dapat dilakukan dalam jumlah yang berbeza:

  • dengan koronarografi umum, semua arteri koronari tertakluk kepada diagnosis;
  • dengan angiografi koronari, kontras selektif diberikan hanya pada beberapa kapal - pada yang perlu diperiksa.

Hari ini, terdapat teknik koronarografi yang dilakukan menggunakan pengimbas tomografi terkomputeran pelbagai heliks. Dalam kes ini, agen kontras pertama kali dimasukkan ke dalam tubuh pesakit, dan kemudiannya dimasukkan ke dalam alat MSCT. Kelebihan angiografi koronari CT adalah:

  • kekurangan keperluan untuk dimasukkan ke hospital pesakit;
  • jangka pendek diagnostik;
  • maklumat yang tinggi.
  • sebagai peraturan, kos yang lebih tinggi daripada koronarografi tradisional;
  • ketersediaan yang cukup rendah untuk segmen penduduk tertentu.

Juga, semasa kajian ini, jika perlu, beberapa manipulasi tambahan dapat dilakukan untuk menjelaskan tahap dan sifat kerosakan pada arteri koronari. Ini termasuk:

  • ventrikulografi sisi kiri (menggunakannya, doktor menilai kontraktilitas ventrikel kiri, sifat pergerakan dindingnya, mendiagnosis kekurangan injap mitral, jika ada);
  • aortografi (arteriografi aorta) - membolehkan anda mengesan kekurangan injap aorta dan menilai keadaan dinding bahagian yang berlainan dari aorta, sifat lesi dan arteri besar yang memanjang darinya;
  • shuntografi koronari (dilakukan selepas pembedahan CABG untuk menentukan keberanian shunt).

Angiografi koronari jantung. Video: apa itu coronarografi dan bagaimana ia dilakukan

Kaedah penyelidikan ini diperlukan jika, dengan persetujuan pesakit, ada pilihan yang dipilih untuk campur tangan pembedahan, yang tujuannya adalah untuk meringankan keadaan pesakit. Satu tinjauan disarankan bagi mereka yang berencana menjalani pembedahan stenting atau bypass. Angiografi koronari kapal membolehkan doktor menentukan operasi mana yang perlu.

Coronarography adalah rakaman video gambar sinar-X saluran darah jantung kerana ia dipenuhi dengan media kontras, yang memungkinkan pemandangan lumen dan dinding dalaman arteri yang baik.

Kontras diperlukan agar kapal pada rakaman sinar-x jelas, jelas kelihatan dan dapat diakses untuk dikaji. Medium kontras mengisi lumen kapal berongga dan, dengan demikian, menjadikannya jelas pada filem sinar-x.

Kerana kemampuan untuk memberi kontras dengan gambar, bahan itu disebut radiopaque. Pada masa ini, larutan urographin digunakan sebagai bahan radiopaque untuk coronarography.

Teknik penyelidikannya mudah: pertama, agen kontras disuntik ke dalam saluran koronari, setelah itu gambarnya dirakam pada filem sinar-x. Pada masa ini, filem sering diganti dengan cakera komputer, merakam gambar saluran jantung di atasnya.

Kualiti gambar di media digital dan filem adalah sama, jadi anda boleh menggunakan kaedah apa pun bergantung pada pilihan peribadi doktor dan peralatan teknikal institusi perubatan.

Setelah menyelesaikan rakaman, ia dikaji dengan teliti. Dari cara medium kontras mengisi saluran darah, anda dapat memahami betapa sempitnya itu, apa cacatnya (misalnya, koyakan dinding atau darah beku), bagaimana pengembangan jambatan jantung, dll. Semua parameter ini diringkaskan dan membolehkan anda menjelaskan tahap penyakit jantung koronari, serta menentukan pilihan rawatan yang optimum (pembedahan atau konservatif).

Bagaimana angiografi koronari dilakukan?.

Angiografi koronari dilakukan di bilik sinar-X di bawah anestesia tempatan.

Teknik angiografi koronari adalah seperti berikut: dengan tusukan arteri radial di pergelangan tangan (dalam kebanyakan kes) atau arteri femoral, arteri kiri dan kanan jantung di kateter secara bergantian, kemudian arteri koronari diisi dengan media kontras sinar-X melalui kateter yang dipasang, dan gambar diambil dalam unjuran yang berbeza..

Angiografi koroner saluran jantung melibatkan campur tangan pembedahan, oleh itu, hanya dilakukan di hospital. Pesakit dimasukkan ke hospital beberapa hari sebelum tarikh yang ditetapkan untuk mempersiapkannya sepenuhnya.

Prosedur itu sendiri adalah seperti berikut:

  1. Doktor memberi nasihat kepada pesakit mengenai prosedur yang akan datang dan kemungkinan akibatnya. Pesakit menandatangani dokumen persetujuan untuk pelaksanaannya.
  2. Pesakit berbaring di meja khas, dan badannya terpaku. Ini untuk mengelakkan pergerakan tidak sengaja semasa prosedur yang boleh menggantikan kateter..
  3. Doktor melakukan anestesia tempatan. Pesakit sedar semasa pemeriksaan.
  4. Pesakit disambungkan ke alat standard, seperti monitor denyut jantung, untuk memantau tekanan darah dan degup jantung.
  5. Untuk mengelakkan berlakunya reaksi buruk, pesakit diberi ubat penahan sakit dan ubat-ubatan anti-alergi.
  6. Kateter angiografi koronari dimasukkan ke dalam arteri femoral atau di siku.
  7. Ejen kontras berdasarkan iodin diperkenalkan melalui kateter.
  8. Hasilnya dapat dilihat pada monitor setelah agen kontras memasuki kapal. Gambar diambil dalam beberapa unjuran untuk menutup kapal dari semua bahagian jantung..
  9. Data dari monitor, di mana kapal ditampilkan, direkodkan di media. Ini memungkinkan untuk kemudian menyemak hasilnya atau mengkaji gambar dengan lebih terperinci..
  10. Doktor dapat segera menyelesaikan beberapa masalah dengan memasang stent yang akan mengembang lumen kapal.
  11. Setelah mengeluarkan kateter, pembalut tekanan dikenakan ke tempat tusukan dan pesakit dibiarkan berehat selama beberapa jam. Ini dilakukan untuk mengelakkan pendarahan atau jangkitan..

Adalah Penting Untuk Menyedari Vaskulitis