Pintas jantung

Pembedahan pintasan jantung dilakukan untuk pesakit dengan penyakit jantung koronari (PJK) untuk meningkatkan kualiti hidup dan mengurangkan kematian akibat kegagalan jantung..

Dalam kes apa operasi dilakukan?

Petunjuk mutlak di mana pembedahan cantuman bypass arteri koronari:

  • stenosis lebih daripada 50% arteri koronari kiri;
  • stenosis lebih daripada 70% dari arteri periferal kiri anterior kiri proksimal dan proksimal;
  • penyakit tiga kapal pada pesakit tanpa gejala atau pesakit dengan angina pectoris ringan atau stabil;
  • penyakit tiga kapal dengan stenosis proksimal LCA pada pesakit dengan fungsi ventrikel kiri yang lemah;
  • penyakit dengan satu atau dua kapal dan kawasan besar miokardium yang layak di zon berisiko tinggi pada pesakit dengan angina pectoris stabil;
  • lebih daripada 70% stenosis proksimal LCA dengan pecahan ejeksi

Pembedahan pintasan

Apa itu shunting?.

Operasi bypass adalah operasi di mana prostesis vaskular khas dijahit ke saluran jantung untuk membekalkan bekalan darah ke jantung dengan lebih baik..

Pembedahan pintasan pertama dilakukan oleh Dr Robert Hans Goetz pada tahun 1960, keturunan Amerika keturunan Jerman. Rakan senegara kita juga memberikan sumbangan yang besar terhadap perkembangan intervensi pembedahan seperti ini. Oleh itu, Profesor Kolesov Vasily Ivanovich adalah yang pertama di dunia yang melakukan cantuman bypass arteri koronari mamalia - kini merupakan standard yang diiktiraf untuk rawatan pembedahan penyakit jantung koronari di seluruh dunia. Ia berlaku pada tahun 1964.

Operasi diperlukan sekiranya berlaku penyumbatan saluran koronari (jantung) dengan plak aterosklerotik. Ia membolehkan anda membentuk jalan tambahan aliran darah ke jantung..

Kini terdapat beberapa kaedah untuk melakukan pembedahan pintasan koronari: dengan atau tanpa serangan jantung. Skop intervensi ditentukan oleh pakar bedah jantung selepas prosedur angiografi koronari..

Angiografi koronari adalah prosedur diagnostik yang membolehkan anda mengenal pasti bilangan plak aterosklerotik dan tahap penyempitan arteri koronari (jantung).

Apa yang perlu dilakukan sebelum melakukan shunting

Penting untuk difahami bahawa pembedahan pintasan adalah operasi perut besar di mana tidak semuanya bergantung pada kemampuan pakar bedah. Terdapat faktor-faktor yang boleh memberi kesan buruk kepada pemulihan pasca operasi..

-merokok berterusan. Kajian menunjukkan bahawa pesakit yang terus merokok secara langsung dalam tempoh pra operasi lebih cenderung mengalami komplikasi paru, luka sembuh lebih teruk, dan mereka menghabiskan lebih banyak masa di unit rawatan rapi.

- kegemukan. Obesiti adalah faktor risiko komplikasi pasca operasi. Sekiranya terdapat kemungkinan penurunan sementara 5-10 kg, anda harus menggunakannya, ini akan mengurangkan risiko.

- pampasan yang tidak mencukupi untuk diabetes. Dengan diabetes yang panjang, salah satu komplikasi adalah penyembuhan luka selepas operasi yang lambat atau tidak lengkap. Dalam beberapa minggu, rawatan diabetes yang optimum diinginkan..

Selepas bersalam

Pengembalian keupayaan bekerja selepas pembedahan pintasan koronari adalah individu dan bergantung kepada dinamika pemulihan dan sifat pekerjaan. Keputusan untuk pergi bekerja dibuat oleh komisen khas. Orang yang tidak aktif dan / atau tidak aktif boleh bekerja seawal 1.5 bulan selepas pembedahan. Sekiranya berlaku kerja fizikal yang keras, perubahan keadaan kerja menjadi lebih ringan mungkin diperlukan. Dalam beberapa kes, pesakit tidak dapat kembali bekerja, dia diberi kumpulan kecacatan. Dalam semua kes, ia adalah secara individu.

Latihan fizikal

Selepas CABG, pesakit biasanya diberi pemulihan di sanatorium kardiologi, di mana, di bawah bimbingan dan pengawasan doktor, proses pemulihan fizikal berlaku. Selalunya, ia merangkumi latihan sambil duduk dan berdiri pada fleksibiliti sendi dan nada otot dan latihan kardiovaskular (berjalan menggunakan teknik khas). Setelah keluar dari sanatorium, pesakit diberi cadangan aktiviti fizikal.

Kedekatan perkahwinan

Kehidupan seksual yang sihat adalah faktor penting dalam pemulihan penuh dan kembali ke kehidupan normal. Beberapa peraturan asas harus dipatuhi..

1. Kembali ke perkahwinan boleh dilakukan tidak lebih awal dari selepas 3 bulan.

2. Penggunaan alkohol, makanan berat dikontraindikasikan. Mandi dikontraindikasikan.

3. Sebaiknya hindari pose dengan tangan.

4. Sekiranya anda mengalami sensasi yang tidak menyenangkan (angina pectoris, pening, mual), anda harus menghentikan beban dan mengambil ubat yang disyorkan..

Pemakanan

Diet Mediterranean yang paling optimum. Diet ini bukan beberapa sistem khas, tetapi koleksi tabiat makan.

Ia termasuk:

- sayur-sayuran segar: tomato, terung, dll..

- pasta dari varieti keras

- ikan (halibut, salmon, tuna) dan makanan laut

- kacang dan kacang

- yogurt, yogurt rendah lemak.

- keju - feta, mozzarella.

- daging merah minimum

Diet Mediterranean mendorong fungsi vaskular yang lebih baik, mengurangkan kadar pertumbuhan plak kolesterol.

Pemeriksaan selepas shunting

Selepas shunting, perlu melakukan elektrokardiografi (ECG), ergometri basikal (VEM) secara berkala. Doktor yang menghadiri sendiri akan menentukan kekerapan pemeriksaan, namun, perlu difahami bahawa pertama kali selepas shunting adalah yang paling penting untuk pertemuan dengan ahli terapi / ahli kardiologi, walaupun dalam keadaan tidak ada aduan dari jantung.

Cara mengesyaki kemerosotan selepas pembedahan pintasan?

Penyakit jantung koronari (PJK) paling sering mempunyai sekumpulan gejala yang mendahului operasi: angina pectoris, sesak nafas, aritmia. Hasil rawatan yang ideal adalah menghilangkan semua gejala ini. Namun, setelah beberapa lama, manifestasi ini mungkin akan kembali. Sekiranya ia berlaku, anda tidak boleh menangguhkan lawatan ke doktor (dan dalam beberapa kes, perlu memanggil ambulans), kerana rawatan awal akan membantu mengenal pasti masalahnya dan paling berkesan menghapusnya.

Berapa banyak yang tinggal selepas shunting

Kelangsungan hidup pesakit selepas shunting adalah masalah pelbagai komponen yang kompleks. Faktor-faktor seperti aterosklerosis, keteraturan pengambilan ubat-ubatan yang ditetapkan, pengubahsuaian gaya hidup, ketahanan diri secara langsung atau tidak langsung mempengaruhi jangka hayat. Dalam praktik saya, ada pesakit yang menjalani shunting selama 20 tahun dan pada masa pemeriksaan keputusan operasi itu sangat baik. Walau bagaimanapun, terdapat sebilangan pesakit di mana kembalinya angina 6 bulan kemudian. Sudah tentu, ada kajian, ada angka tertentu. Walau bagaimanapun, setiap orang sangat berminat dengan seberapa tepat dia akan hidup. Saya akan mengatakan ini: memerhatikan semua cadangan rawatan selepas shunting, kekerapan pemeriksaan oleh doktor umum / kardiologis, dan memodelkan gaya hidup yang lebih sihat, anda akan dapat menunda kejadian buruk sebanyak mungkin.

Kemudian saya akan bercakap secara terperinci mengenai alternatif untuk cantuman bypass arteri koronari - prosedur untuk stenting arteri koronari.

Sekiranya anda mempunyai soalan, anda boleh bertanya kepada saya di halaman VK peribadi saya..

Semua kesihatan. Bersama anda adalah pakar bedah kardiovaskular Smirnov Alexey Yuryevich.

Pintas jantung

Operasi aortocoronary (CABG), pembedahan pintasan jantung koronari adalah campur tangan pembedahan pada jantung, yang tujuannya adalah untuk memulihkan aliran darah pada saluran koronari yang terganggu akibat aterosklerosis, yang seharusnya menormalkan fungsi kontraktil miokardium dan peredaran darah di kapal yang memasangnya.

Pintas jantung

Tujuan pembedahan pintasan jantung adalah untuk memulihkan peredaran normal pada saluran koronari dengan membuat jalan tambahan untuk memotong lesi. Arteri / urat pesakit yang sihat diambil untuk membuat jalan aliran darah tambahan..

Sebagai shunt (dari shunt Inggeris - cabang), autogenes dan autoarteries (iaitu saluran darah mereka sendiri) digunakan, ambil:

  • arteri toraks adalah rongga jangka panjang, bahagian atas tetap melekat secara semula jadi pada arteri toraks, dan hujung bawah dijahit ke miokardium;
  • arteri radial - hem di aorta dan saluran koronari;
  • urat saphenous paha - satu hujung dijahit di aorta, yang lain ke miokardium.

Semasa operasi, beberapa shunt dapat dipasang. Jumlah shunt yang dipasang, jenis patologi jantung, menentukan berapa lama intervensi berlangsung semasa operasi pintasan. Jumlah shunt tidak bergantung pada keparahan penyakit dan ditentukan oleh ciri-ciri pelanggaran aliran darah di saluran koronari.

Shunting dilakukan di bawah anestesia umum, tempoh intervensi bergantung pada kerumitan, rata-rata 3-6 jam. Pernafasan dilakukan melalui saluran pernafasan, yang dipasang di trakea. Campuran udara dibekalkan melalui tiub, kateter diletakkan di dalam pundi kencing untuk mengalihkan air kencing.

Petunjuk untuk pembedahan pintasan

Petunjuk untuk operasi pintasan adalah penyempitan saluran koronari kerana deposit aterosklerotik atau kekejangan, dan gangguan peredaran darah yang dihasilkan pada miokardium.

Pembedahan pintasan dilakukan untuk mengurangkan iskemia miokard, menghilangkan serangan angina, memperbaiki trofisme miokard - pengambilan nutrien, ketepuan oksigen.

Tugaskan shunting jika dikesan:

  • pelanggaran patensi batang kiri arteri koronari;
  • penyempitan pelbagai saluran koronari di bahagian distal (distal);
  • pelanggaran aliran darah koronari dalam kombinasi dengan aneurisma ventrikel kiri atau pelanggaran injap jantung;
  • tidak berkesannya angioplasti, stenting.

Lesi yang meluas di jantung timbul selepas infark miokard, yang menjadikan pembedahan pintasan koronari sebagai kaedah terbaik untuk membantu menyelesaikan masalah memulihkan peredaran darah setelah serangan, dan disarankan untuk melakukan intervensi secepat mungkin.

Pesakit dimasukkan ke hospital 5-7 hari sebelum shunting. Selama beberapa hari ini dia menjalani pemeriksaan penuh, menguasai teknik pernafasan dan batuk dalam, yang diperlukan dalam masa pemulihan.

Statistik

Terdapat 30 tahun pengalaman dalam memantau pesakit yang menjalani pembedahan seperti pembedahan pintasan jantung, dan statistik yang menunjukkan berapa banyak hidup selepas CABG, yang mempengaruhi kelangsungan hidup, dan komplikasi apa yang dapat ditimbulkan oleh intervensi ini.

  • Shunt survival adalah
    • 10 tahun - 77%;
    • 20 tahun - 40%;
    • 30 tahun - 15%.
  • CABG kematian
    • dengan pegangan terancang - 0.2%;
    • sekiranya berlaku kecemasan - 7%;
  • Komplikasi
    • infark miokard perioperatif (di atas meja operasi - tepat sebelum operasi, semasa, selepas itu) - dengan operasi yang dirancang 0.9%;
    • ensefalopati (penyakit serebrovaskular):
      • operasi berjadual - 1.9%
      • mendesak - 7%.

Menurut statistik, selepas pembedahan pintasan jantung orang berumur 90 tahun atau lebih, dan, menurut bekas pesakit, mereka merasa tidak lebih buruk daripada rakan sebaya mereka yang belum menjalani CABG.

Berapa kos pembedahan pintasan jantung koronari di Moscow:

  • operasi utama
    • CABG dengan pintasan kardiopulmonari (IK) - dari 29,500 hingga 735,000 rubel.;
    • CABG tanpa penggunaan IR - dari 29,500 hingga 590,000 rubel.;
  • CABG berulang - dari 165,000 hingga 780,000 rubel.

Di Jerman, pembedahan pintasan arteri koronari telah dilakukan sejak tahun 1964, sebagai kaedah paling berkesan untuk mengembalikan pesakit ke kehidupan yang aktif. Cangkok pintasan arteri koronari adalah intervensi mahal berteknologi tinggi.

Pembedahan pintasan jantung memendekkan tempoh pemulihan, tetapi harganya cukup tinggi, dan campur tangan seperti itu akan menelan belanja antara 20,000 hingga 30,000 euro, yang perlu ditambah dengan 4,000 euro lagi - ini adalah harga pemeriksaan awal.

Kaedah Shunt

Kaedah utama cantuman bypass arteri koronari termasuk:

  • pembedahan jantung terbuka menggunakan kardioplegia - satu set langkah untuk sokongan hidup badan - alat jantung buatan (AIS) dan pengudaraan buatan (IV).
  • operasi pada jantung yang berfungsi - campur tangan endoskopi;
    • CABG menggunakan IR;
    • CABG tanpa IR.

Pintasan hati terbuka

Semasa pembedahan pintasan pada jantung terbuka setelah pesakit dimasukkan ke dalam tidur nyenyak, operasi dilakukan:

  • buat sayatan pada kulit di atas sternum;
  • dengan bantuan instrumen pembedahan mendapat akses ke miokardium;
  • sambungkan alat yang memberikan peredaran darah dan pernafasan di dalam badan;
  • maka miokardium dihentikan untuk menjahit shunt ke arteri koronari dengan berhati-hati;
  • dengan bantuan dorongan elektrik, otot jantung terpaksa menguncup semula;
  • IW, peranti AIS dimatikan hanya setelah irama sinus jantung pulih;
  • Luka di dada dijahit, tiub saliran dipasang buat sementara waktu.

Jahitan pasca operasi di dada sembuh sepenuhnya selepas 3, 5 bulan. Sebelum masa ini mustahil untuk melakukan pergerakan tajam, untuk memungkinkan memerah sternum.

Pembedahan jantung

Shunting yang tidak memerlukan membuka dada kurang trauma untuk badan:

  • CABG pada jantung yang berdegup;
  • CABG invasif minimum.

Semasa menjalankan operasi endoskopi ini, penggunaan IA, AIS tidak diperlukan. Semasa campur tangan, penangkapan jantung tidak dilakukan untuk mengatasi gangguan. Instrumen untuk intervensi endoskopi dimasukkan melalui sayatan kecil di dinding dada di ruang interkostal. Melalui akses mini, retraktor diperkenalkan untuk mengurangkan aktiviti kontraktil jantung.

Agar prosedur jahitan shunt berjaya, gunakan alat mekanik yang memperbaiki dan melumpuhkan tempat di mana intervensi dilakukan sebanyak mungkin. Shunting berlangsung 1-2 jam, dan pesakit boleh keluar rumah dalam seminggu.

Kelebihan penolakan dari akses mini termasuk invasif rendah, kerana integritas tulang tidak dilanggar, dan mungkin dilakukan tanpa menggunakan sistem pintasan kardiopulmonari. Menurut statistik, setelah 6 bulan setelah shunting menggunakan IR, 24% pesakit mengalami penurunan kecerdasan.

Pemulihan

Selepas pembedahan, pesakit dipindahkan ke unit rawatan intensif, di mana selama ini diperlukan pemantauan jantung. Dengan pemulihan pasca operasi yang baik selepas 3-4 hari, pesakit dipindahkan dari rawatan intensif ke wad.

Tempoh pemulihan yang lama diperlukan selepas pembedahan jantung terbuka. Sebagai tambahan, pembedahan pintasan jantung menghilangkan akibat aterosklerosis, dan bukan penyebab pelanggaran aliran darah di saluran yang memberi makan jantung.

Ini bermaksud bahawa untuk pemulihan yang berjaya selepas pembedahan, anda mesti:

  • diet sepanjang hayat;
  • berhenti merokok sepenuhnya;
  • pengecualian ubat sendiri;
  • kerja mudah;
  • aktiviti fizikal yang layak, berjalan - diatasi setiap hari dengan langkah tenang 1 - 2 km.

Selepas pembedahan, pesakit harus mengambil setiap hari:

  • aspirin untuk mengurangkan risiko trombosis - Cardiomagnyl;
  • statin untuk mengawal kolesterol - Zokor;
  • beta-blocker untuk peraturan kadar jantung - Concor;
  • Inhibitor ACE - enalopril.

Selepas melakukan shunting, perlu sentiasa memantau:

  • tekanan darah - seharusnya rata-rata sekitar 140/90 mm Hg. st.;
  • jumlah kolesterol - tidak melebihi 4.5 mmol / l;
  • berat harus sesuai dengan formula - dua digit pertumbuhan terakhir (cm) tolak 10% daripada dua digit pertumbuhan terakhir (dalam cm).

Kesan

Sungguh sukar bagi doktor yang berpengalaman untuk meramalkan berapa lama pesakit akan hidup setelah pembedahan pintasan jantung terbuka, tetapi rata-rata mereka hidup selepas CABG pertama selama 17.5 tahun. Survival bergantung, antara lain, pada keadaan shunt, yang rata-rata harus diganti setelah kira-kira 10 tahun jika arteri digunakan sebagai shunt..

Akibat pembedahan pada jantung boleh:

  • komplikasi kardiovaskular:
    • kegagalan jantung;
    • phlebitis;
    • aritmia;
  • komplikasi bukan jantung:
    • pneumonia;
    • proses pelekat di dada;
    • jangkitan;
    • kegagalan buah pinggang;
    • kekurangan paru-paru.

Kambuhan penyakit jantung koronari pada tahun pertama operasi dilakukan pada 4-8% pesakit yang menjalani shunting. Eksaserbasi berlaku kerana kekurangan patensi (oklusi) di kawasan pintasan.

Selalunya, oklusi diperhatikan semasa memasang shunt autovenous, shunt arteri cenderung tidak mengalami oklusi. 50% shunt autovenous mengalami oklusi setelah 10 tahun. Penolakan arteri mengekalkan daya tahan selama 10-15 tahun.

Menurut statistik, pembedahan pintasan koronari secara signifikan meningkatkan kualiti hidup. Gejala aterosklerosis tidak muncul lagi pada 85% pesakit yang dikendalikan.

Cangkok pintasan arteri koronari: petunjuk, kelakuan, pemulihan

Pengarang: Averina Olesya Valerievna, calon sains perubatan, ahli patologi, guru pat jabatan. anatomi dan fisiologi patologi, untuk Operasi.Info ©

Arteri koronari adalah saluran yang memanjang dari aorta ke jantung dan memberi makan otot jantung. Sekiranya deposit plak di dinding dalamannya dan pertindihan lumen mereka secara klinikal, aliran darah dalam miokardium dapat dipulihkan dengan menggunakan cantuman pintasan arteri koronari atau koronari (CABG). Dalam kes terakhir, shunt (penyelesaian) dibawa ke arteri koronari semasa operasi, melewati kawasan arteri yang tersumbat, kerana aliran darah yang terganggu dipulihkan, dan otot jantung menerima jumlah darah yang mencukupi. Sebagai penghentian antara arteri koronari dan aorta, arteri toraks atau radial dalaman, serta urat saphenous anggota bawah, biasanya digunakan. Arteri toraks dalaman dianggap sebagai auto-shunt yang paling fisiologis, dan pemakaiannya sangat rendah, dan berfungsi sebagai shunt diperkirakan selama beberapa dekad.

Menjalankan operasi seperti ini mempunyai aspek positif berikut - peningkatan harapan hidup pada pesakit dengan iskemia miokard, penurunan risiko terkena infark miokard, peningkatan dalam kualiti hidup, peningkatan toleransi latihan, dan penurunan keperluan penggunaan nitrogliserin, yang sering ditoleransi oleh pesakit. Mengenai cantuman pintasan arteri koronari, bahagian pesakit yang banyak bercakap lebih baik, kerana mereka praktikal tidak bimbang tentang sakit dada, walaupun dengan beban yang ketara; tidak perlu adanya nitrogliserin yang berterusan di dalam poket anda; ketakutan serangan jantung dan kematian hilang, serta ciri-ciri nuansa psikologi lain dari orang dengan angina pectoris.

Petunjuk untuk operasi

Petunjuk untuk CABG dinyatakan bukan hanya oleh tanda-tanda klinikal (kekerapan, tempoh dan intensiti sakit dada, kehadiran infark miokard atau risiko infark miokard akut, penurunan fungsi kontraktil ventrikel kiri menurut echocardioscopy), tetapi juga menurut hasil yang diperoleh semasa angiografi koronari (CAG) ) - kaedah diagnostik invasif dengan pengenalan zat radiopaque ke dalam lumen arteri koronari, yang paling tepat menunjukkan tempat penyumbatan arteri.

Petunjuk utama yang dikenal pasti semasa angiografi koronari adalah berikut:

  • Arteri koronari kiri tidak dapat dilalui oleh lebih daripada 50% lumennya,
  • Semua arteri koronari terhalang oleh lebih daripada 70%,
  • Stenosis (penyempitan) tiga arteri koronari, secara klinikal dimanifestasikan oleh serangan angina.

Petunjuk klinikal untuk CABG:

  1. Angina pectoris stabil dari 3-4 kelas fungsional, kurang sesuai dengan terapi ubat (serangan berulang sakit dada pada siang hari, tidak berhenti dengan mengambil nitrat pendek dan / atau bertindak panjang),
  2. Sindrom koronari akut, yang boleh berhenti pada tahap angina yang tidak stabil atau berkembang menjadi infark miokard akut dengan atau tanpa peningkatan segmen ST oleh ECG (masing-masing fokus besar atau fokus kecil),
  3. Infark miokard akut selewat-lewatnya 4-6 jam dari permulaan serangan sakit tanpa henti,
  4. Toleransi latihan fizikal berkurang dikesan semasa ujian beban - ujian treadmill, ergometri basikal,
  5. Iskemia tanpa rasa sakit yang teruk dikesan semasa pemantauan tekanan darah dan ECG setiap hari menurut Holter,
  6. Keperluan untuk campur tangan pembedahan pada pesakit dengan kecacatan jantung dan iskemia miokardium bersamaan.

Kontraindikasi

Kontraindikasi untuk pembedahan pintasan termasuk:

  • Pengurangan fungsi kontraktil ventrikel kiri, yang ditentukan oleh echocardioscopy sebagai penurunan pecahan ejeksi (EF) kurang dari 30-40%,
  • Keadaan serius pesakit yang serius kerana kekurangan buah pinggang atau hepatik, strok akut, penyakit paru-paru, barah,
  • Lesi yang meresap pada semua arteri koronari (apabila plak disimpan di seluruh kapal, dan mustahil untuk membawa shunt, kerana tidak ada lesi pada arteri),
  • Kegagalan jantung yang teruk.

Persiapan untuk pembedahan

Operasi pintasan dapat dilakukan secara berjadual atau kecemasan. Sekiranya pesakit memasuki jabatan vaskular atau kardiosurgikal dengan infark miokard akut, dia akan menjalani koronarografi segera setelah persiapan pra operasi yang pendek, yang dapat diperluas ke operasi stenting atau pembedahan pintasan. Dalam kes ini, hanya ujian yang paling diperlukan dilakukan - penentuan kumpulan darah dan sistem pembekuan darah, serta ECG dalam dinamika.

Dalam kes kemasukan pesakit dengan iskemia miokard ke hospital, pemeriksaan penuh dilakukan:

  1. ECG,
  2. Echocardioscopy (ultrasound jantung),
  3. X-Ray dada,
  4. Ujian darah dan air kencing klinikal umum,
  5. Ujian darah biokimia dengan pembekuan darah,
  6. Ujian sifilis, hepatitis virus, jangkitan HIV,
  7. Coronaroangiografi.

Bagaimana operasi?

Selepas persediaan sebelum operasi, termasuk pemberian ubat penenang dan penenang secara intravena (phenobarbital, phenazepam, dll.) Untuk mencapai kesan terbaik dari anestesia, pesakit dibawa ke bilik operasi, di mana operasi akan dilakukan dalam 4-6 jam akan datang.

Pembedahan pintasan selalu dilakukan di bawah anestesia umum. Akses pembedahan sebelumnya dilakukan dengan menggunakan sternotomi - pembedahan sternum; baru-baru ini, operasi dari akses mini di ruang interkostal di sebelah kiri dalam unjuran jantung semakin banyak dilakukan.

Dalam kebanyakan kes, semasa operasi, jantung disambungkan ke mesin paru-paru jantung (AIK), yang dalam jangka masa ini melakukan aliran darah melalui badan dan bukannya jantung. Anda juga boleh melakukan shunting pada jantung yang berfungsi, tanpa menghubungkan AIC.

Setelah menjepit aorta (biasanya selama 60 minit) dan menghubungkan jantung ke alat (dalam kebanyakan kes selama satu setengah jam), pakar bedah memilih kapal yang akan menjadi shunt dan membawanya ke arteri koronari yang terjejas, menjahit ujung yang lain ke aorta. Oleh itu, aliran darah ke arteri koronari akan dilakukan dari aorta, melewati kawasan di mana plak berada. Terdapat beberapa shunt - dari dua hingga lima, bergantung pada jumlah arteri yang terjejas..

Setelah semua jahitan dijahit ke tempat yang tepat, staples yang diperbuat daripada dawai logam disisipkan ke tepi sternum, tisu lembut dijahit dan pembalut aseptik digunakan. Saliran juga dikeluarkan, di mana cairan hemoragik (berdarah) mengalir dari rongga perikard. Selepas 7-10 hari, bergantung pada kadar penyembuhan luka pasca operasi, jahitan dan pembalut dapat dikeluarkan. Dalam tempoh ini, pakaian harian dilakukan..

Berapakah kos operasi shunt?

Operasi CABG merujuk kepada jenis rawatan perubatan berteknologi tinggi, jadi harganya cukup tinggi.

Pada masa ini, operasi tersebut dilakukan mengikut kuota yang diperuntukkan dari belanjawan wilayah dan persekutuan jika operasi tersebut akan dilakukan seperti yang dirancang untuk orang dengan penyakit arteri koronari dan angina pectoris, serta percuma di bawah insurans perubatan wajib jika operasi itu dilakukan dengan segera bagi pesakit dengan infark miokard akut.

Untuk mendapatkan kuota, pesakit mesti diikuti dengan kaedah pemeriksaan yang mengesahkan perlunya campur tangan pembedahan (ECG, angiografi koronari, ultrasound jantung, dan lain-lain), disokong oleh arahan doktor yang hadir, pakar kardiologi dan pakar bedah jantung. Menunggu kuota boleh berlangsung dari beberapa minggu hingga beberapa bulan.

Sekiranya pesakit tidak bermaksud mengharapkan kuota dan mampu melakukan operasi untuk perkhidmatan berbayar, maka dia boleh pergi ke mana-mana negeri (di Rusia) atau klinik swasta (luar negeri) yang melakukan operasi sedemikian. Kos anggaran shunting adalah dari 45 ribu rubel. untuk campur tangan pembedahan itu sendiri tanpa kos penggunaan sehingga 200 ribu rubel. dengan kos bahan. Dengan prostetik sendi injap jantung dengan pembedahan pintasan, harganya masing-masing dari 120 hingga 500 ribu rubel. bergantung kepada bilangan injap dan shunt.

Komplikasi

Komplikasi pasca operasi boleh berlaku dari bahagian jantung dan organ lain. Pada tempoh awal operasi, komplikasi jantung ditunjukkan oleh nekrosis miokardium perioperatif akut, yang boleh berkembang menjadi infark miokard akut. Faktor risiko untuk terkena serangan jantung terdiri terutamanya pada masa fungsi mesin jantung-paru-paru - semakin lama jantung tidak memenuhi fungsi kontraktilnya semasa operasi, semakin besar risiko kerosakan miokard. Serangan jantung pasca operasi berlaku pada 2-5% kes.

Komplikasi dari organ dan sistem lain jarang berlaku dan ditentukan oleh usia pesakit, serta kehadiran penyakit kronik. Komplikasi termasuk kegagalan jantung akut, strok, peningkatan asma bronkial, dekompensasi diabetes mellitus, dan lain-lain. Pencegahan berlakunya keadaan seperti ini adalah pemeriksaan penuh sebelum shunting dan persiapan menyeluruh pesakit untuk pembedahan dengan pembetulan fungsi organ dalaman.

Gaya hidup selepas pembedahan

Luka pasca operasi mula sembuh selepas 7-10 hari selepas shunting. Sternum, menjadi tulang, sembuh lebih lama - 5-6 bulan selepas pembedahan.

Pada masa awal pasca operasi, langkah-langkah pemulihan dilakukan bersama pesakit. Ini termasuk:

  • Makanan diet,
  • Latihan pernafasan - pesakit ditawarkan sejenis belon, dengan mengembang, pesakit meluruskan paru-paru, yang menghalang perkembangan stasis vena di dalamnya,
  • Gimnastik fizikal, pertama berbaring di tempat tidur, kemudian berjalan di sepanjang koridor - pada masa ini pesakit berusaha untuk mengaktifkan secepat mungkin, jika ini tidak dikontraindikasikan kerana keadaan umum yang teruk, untuk pencegahan stasis darah di urat dan komplikasi tromboemboli.

Pada akhir tempoh selepas operasi (selepas keluar dan seterusnya), latihan yang disyorkan oleh doktor latihan fisioterapi (doktor terapi senaman) diteruskan, yang menguatkan dan melatih otot jantung dan saluran darah. Untuk pemulihan, pesakit mesti mengikuti prinsip gaya hidup sihat, yang merangkumi:

  1. Berhenti merokok dan minum alkohol,
  2. Mematuhi asas diet yang sihat - pengecualian makanan berlemak, goreng, pedas, masin, pengambilan sayur-sayuran dan buah-buahan segar, produk tenusu, daging dan ikan rendah lemak,
  3. Aktiviti fizikal yang mencukupi - berjalan kaki, senaman pagi ringan,
  4. Mencapai tahap tekanan darah sasaran dengan menggunakan ubat antihipertensi.

Pelepasan hilang upaya

Selepas pembedahan pintasan saluran jantung, kecacatan sementara (semasa cuti sakit) dibuat sehingga empat bulan. Selepas itu, pesakit dirujuk ke ITU (pemeriksaan perubatan dan sosial), di mana diputuskan untuk menetapkan pesakit dengan kumpulan kecacatan tertentu.

Kumpulan III diberikan kepada pesakit dengan tempoh pasca operasi yang tidak rumit dan dengan tahap 1-2 (FC) angina pectoris, serta tanpa atau dengan kegagalan jantung. Ia dibenarkan bekerja di bidang profesi yang tidak menimbulkan ancaman terhadap aktiviti jantung pesakit. Profesion terlarang termasuk - bekerja pada ketinggian, dengan bahan toksik, di lapangan, profesion pemandu.

Kumpulan II ditugaskan untuk pesakit dengan tempoh pasca operasi yang rumit.

Kumpulan I ditugaskan untuk orang yang mengalami kegagalan jantung kronik yang teruk yang memerlukan penjagaan orang yang tidak dibenarkan.

Ramalan

Prognosis selepas pembedahan pintasan ditentukan oleh sejumlah petunjuk seperti:

  • Tempoh shunt. Penggunaan arteri toraks dalaman dianggap paling lama, kerana daya maju ditentukan lima tahun selepas pembedahan di lebih daripada 90% pesakit. Hasil baik yang sama diperhatikan semasa menggunakan arteri radial. Vena saphenous yang besar mempunyai daya tahan yang kurang, dan daya tahan anastomosis selepas 5 tahun diperhatikan pada kurang daripada 60% pesakit.
  • Risiko terkena infark miokard hanya 5% dalam lima tahun pertama selepas pembedahan.
  • Risiko kematian jantung secara tiba-tiba dikurangkan menjadi 3% dalam 10 tahun pertama selepas pembedahan.
  • Toleransi aktiviti fizikal bertambah baik, kekerapan serangan angina menurun, dan pada kebanyakan pesakit (sekitar 60%), angina tidak kembali sama sekali.
  • Statistik kematian - kematian selepas operasi adalah 1-5%. Faktor risiko termasuk pra operasi (umur, jumlah serangan jantung, zon iskemia miokardium, bilangan arteri yang terkena, ciri anatomi arteri koronari sebelum pembedahan) dan pasca operasi (sifat shunt yang digunakan dan pintasan kardiopulmonari).

Berdasarkan perkara di atas, perlu diperhatikan bahawa pembedahan CABG adalah alternatif yang sangat baik untuk rawatan ubat jangka panjang penyakit jantung koronari dan angina pectoris, kerana dengan pasti dapat mengurangkan risiko infark miokard dan risiko kematian jantung secara tiba-tiba, serta meningkatkan kualiti hidup pesakit secara signifikan. Oleh itu, dalam kebanyakan kes pembedahan pintasan, prognosisnya baik, dan pesakit hidup selepas pembedahan pintasan jantung selama lebih dari 10 tahun.

Cangkok pintasan arteri koronari: ulasan pesakit, komplikasi. Pemulihan selepas pembedahan pintasan jantung

Terdapat sebilangan besar penyakit jantung, dan masing-masing dengan caranya berbahaya bagi manusia. Tetapi yang paling biasa dan agak sukar untuk dirawat adalah penyumbatan saluran darah, ketika plak kolesterol menyekat aliran darah. Dalam kes ini, seseorang ditetapkan operasi khas - pembedahan pintasan jantung.

Apa itu shunting??

Pertama sekali, kita perlu memahami apakah pintasan saluran darah, yang merupakan satu-satunya cara untuk memulihkan aktiviti penting mereka..

Penyakit ini dikaitkan dengan aliran darah yang lemah melalui saluran yang menuju ke jantung. Gangguan peredaran darah boleh terjadi pada satu atau beberapa arteri koronari sekaligus. Ini adalah petunjuk yang menunjukkan operasi seperti cantuman bypass arteri koronari.

Sesungguhnya, walaupun satu kapal ditutup, itu bermaksud bahawa jantung kita tidak menerima jumlah darah yang diperlukan, dan dengan itu nutrien dan oksigen yang memenuhi hati, dan dari itu seluruh tubuh kita dengan semua yang diperlukan untuk hidup. Kekurangan semua komponen ini tidak hanya boleh menyebabkan penyakit serius pada sistem jantung, tetapi dalam beberapa kes bahkan kematian.

Pembedahan, atau pembedahan pintasan

Sekiranya seseorang sudah mengalami kerosakan pada jantung dan terdapat tanda-tanda bahawa saluran darah tersumbat, doktor mungkin akan memberi ubat. Tetapi jika dinyatakan bahawa rawatan ubat tidak membantu, maka dalam kes ini operasi ditetapkan - melewati saluran darah jantung. Operasi dijalankan mengikut urutan berikut:

  1. Setelah pesakit dibius di meja operasi, sayatan dibuat di dadanya, tidak lebih dari 25 cm. Semasa operasi, pesakit disambungkan ke alat pernafasan buatan, ia melakukan fungsi menjenuhkan tisu seluruh tubuh dengan darah, sementara jantung tidak berfungsi. Pada masa ini, terdapat kaedah yang lebih maju yang memungkinkan untuk memotong saluran darah jantung tanpa menghubungkan pesakit ke mesin paru-paru jantung. Teknik ini digunakan dalam kes di mana pesakit mempunyai kontraindikasi terhadap penggunaan teknik tersebut. Ringkasnya, semasa operasi, jantung itu sendiri terus membekalkan darah ke badan.
  2. Tahap operasi seterusnya adalah membuat jalan keluar untuk aliran darah, dan menyekat kawasan yang tersumbat. Untuk tujuan ini, arteri yang diambil dari kaki pesakit digunakan, kerana ia adalah yang terpanjang di dalam tubuh manusia. Satu hujungnya dijahit ke arteri, dan ujungnya dihubungkan ke lubang yang dibuat di aorta. Terdapat kes ketika pakar bedah menggunakan arteri dari dada pesakit untuk tujuan ini, kerana ia sudah tersambung ke aorta. Doktor hanya boleh menjahit hujung kedua ke arteri koronari.

Jalan pintas ini disebut shunt. Untuk aliran darah yang betul dalam tubuh manusia, jalan baru dibuat yang akan berfungsi sepenuhnya. Operasi sedemikian berlangsung sekitar 4 jam, setelah itu pesakit ditempatkan di unit rawatan intensif, di mana kakitangan perubatan mengawasinya sepanjang waktu.

Detik positif operasi

Mengapa seseorang yang mempunyai semua prasyarat untuk pembedahan pintasan mesti menjalani pembedahan, dan apa sebenarnya yang boleh dilakukan oleh cangkok pintasan arteri koronari kepadanya:

  • Mengembalikan aliran darah sepenuhnya di kawasan saluran koronari, di mana terdapat kekurangan yang baik.
  • Selepas pembedahan, pesakit kembali ke gaya hidupnya yang biasa, tetapi masih ada batasan kecil.
  • Mengurangkan risiko infark miokard dengan ketara.
  • Angina pectoris memudar ke latar belakang dan tidak ada lagi kejang.

Teknik menjalankan operasi telah lama dikaji dan dianggap sangat berkesan, memungkinkan pesakit untuk memanjangkan umur selama bertahun-tahun, jadi pesakit harus memutuskan untuk memotong saluran darah jantung. Ulasan pesakit hanya positif, kebanyakan mereka berpuas hati dengan hasil operasi dan keadaan mereka yang lebih jauh.

Tetapi, seperti setiap campur tangan pembedahan, prosedur ini juga mempunyai kekurangannya.

Kemungkinan komplikasi pembedahan pintasan

Sebarang campur tangan pembedahan sudah menjadi risiko bagi seseorang, dan gangguan pada jantung adalah perbualan khas. Apakah kemungkinan komplikasi selepas pembedahan pintasan jantung??

  1. Berdarah.
  2. Trombosis vena dalam.
  3. Fibrilasi atrium.
  4. Infarksi miokardium.
  5. Strok dan pelbagai jenis gangguan peredaran darah di otak.
  6. Jangkitan Luka.
  7. Shunt menyempitkan.
  8. Selepas pembedahan, jahitan mungkin berbeza..
  9. Kesakitan kronik di kawasan luka.
  10. Parut pasca operasi keloid.

Nampaknya operasi itu berjaya dan tidak ada catatan yang mengganggu. Mengapa komplikasi boleh berlaku? Mungkinkah ini berkaitan dengan gejala yang diperhatikan pada seseorang sebelum pembedahan pintasan jantung dilakukan? Komplikasi mungkin berlaku jika, sejurus sebelum pembedahan, pesakit memerhatikan:

  • sindrom koronari akut;
  • hemodinamik yang tidak stabil;
  • jenis angina pectoris yang teruk;
  • arteriosklerosis karotid.

Untuk mencegah segala kemungkinan komplikasi, sebelum operasi, pesakit menjalani beberapa siri kajian dan prosedur..

Bagaimanapun, operasi dapat dilakukan dengan menggunakan bukan hanya saluran darah dari tubuh manusia, tetapi juga stent logam khas.

Kontraindikasi untuk stenting

Kelebihan utama stenting adalah bahawa prosedur ini hampir tidak mempunyai kontraindikasi. Satu-satunya pengecualian adalah penolakan pesakit.

Tetapi masih terdapat beberapa kontraindikasi, dan doktor mengambil kira tahap patologi dan mengambil semua langkah berjaga-jaga agar kesannya terhadap operasi mungkin minimum. Pembedahan stenting atau pintasan saluran darah jantung dikontraindikasikan pada orang yang mengalami kegagalan buah pinggang atau pernafasan, dengan penyakit yang mempengaruhi pembekuan darah, dengan reaksi alergi terhadap ubat-ubatan yang mengandung yodium.

Dalam setiap kes di atas, pesakit dirawat terlebih dahulu dengan terapi, tujuannya adalah untuk meminimumkan perkembangan komplikasi penyakit kronik pesakit.

Bagaimana prosedur stenting dilakukan??

Setelah pesakit disuntik dengan ubat bius, tusukan dibuat di lengan atau kakinya. Ia perlu supaya melaluinya memasukkan tiub plastik ke dalam badan - sarung pengantar. Ini perlu untuk kemudian memperkenalkan semua alat yang diperlukan untuk stenting.

Kateter panjang dimasukkan melalui tiub plastik ke bahagian kapal yang rosak; ia dimasukkan ke dalam arteri koronari. Selepas itu, stent dimasukkan melaluinya, tetapi dengan belon yang ditiup.

Di bawah tekanan medium kontras, belon mengembang dan mengembang kapal. Stent ditinggalkan di kapal koronari seseorang seumur hidup. Tempoh operasi sedemikian bergantung pada sejauh mana kapal pesakit terjejas, dan dapat mencapai hingga 4 jam.

Operasi ini dilakukan dengan menggunakan peralatan sinar-x, yang memungkinkan anda menentukan tempat tepat di mana stent berada..

Varieti stent

Bentuk stent yang biasa adalah tiub logam nipis yang dimasukkan ke dalam kapal, ia mempunyai kemampuan untuk tumbuh menjadi tisu setelah jangka waktu tertentu. Dengan ini, spesies dengan lapisan ubat khas diciptakan untuk meningkatkan jangka hayat kapal buatan. Kemungkinan prognosis positif untuk kehidupan pesakit juga meningkat..

Hari-hari pertama selepas pembedahan

Setelah pesakit menjalani pembedahan pintasan jantung, pada hari-hari pertama dia berada di bawah perhatian doktor. Selepas bilik operasi, dia dihantar ke unit rawatan rapi, di mana jantungnya pulih. Adalah sangat penting dalam tempoh ini bahawa pernafasan pesakit betul. Sebelum operasi, dia diajar cara bernafas selepas itu. Walaupun di hospital, langkah-langkah pemulihan pertama sedang dilakukan, yang harus diteruskan di masa depan, tetapi sudah ada di pusat pemulihan.

Selepas pembedahan jantung yang agak rumit, kebanyakan pesakit kembali menjalani kehidupan yang mereka lalui sebelum ini..

Pemulihan selepas pembedahan

Seperti mana-mana jenis operasi, pesakit tidak dapat melakukan tanpa fasa pemulihan. Pemulihan selepas pembedahan pintasan jantung berlangsung selama 14 hari. Tetapi ini tidak bermaksud bahawa seseorang yang menjalani prosedur yang begitu rumit dapat terus menjalani gaya hidup yang sama seperti sebelum penyakit ini.

Dia pasti meninjau hidupnya. Pesakit harus mengeluarkan minuman yang mengandungi alkohol sepenuhnya dari dietnya dan berhenti merokok, kerana kebiasaan inilah yang dapat menjadi provokator kepada penyakit yang cepat. Ingat, tidak ada yang akan memberi anda jaminan bahawa operasi seterusnya akan selesai dengan jayanya. Panggilan ini menunjukkan bahawa sudah waktunya untuk menjalani gaya hidup sihat..

Salah satu faktor utama untuk mengelakkan kambuh adalah diet selepas cantuman pintasan jantung..

Diet dan pemakanan selepas pembedahan

Setelah orang yang mengalami shunting kembali ke rumah, dia ingin memakan makanannya yang biasa, dan bukan makanan bijirin yang dia berikan di hospital. Tetapi seseorang tidak dapat lagi makan seperti sebelum operasi. Dia memerlukan khasiat khas. Setelah melewati saluran jantung, menu harus dikaji semula, mesti diminimumkan jumlah lemak.

Anda tidak boleh makan ikan goreng dan daging, mengambil marjerin dan mentega dalam dos kecil dan lebih baik tidak setiap hari, dan secara amnya mengeluarkan ghee dari diet, menggantikannya dengan zaitun. Tetapi jangan risau, kerana anda boleh makan daging merah, ayam dan ayam belanda tanpa had. Doktor tidak mengesyorkan memakan lemak babi dan potongan daging dengan lapisan lemak.

Dalam diet seseorang yang menjalani operasi serius seperti pembedahan pintasan jantung, selepas operasi semestinya terdapat banyak buah-buahan dan sayur-sayuran. 200 g jus oren segar setiap hari pada waktu pagi akan sangat baik untuk kesihatan jantung anda. Setiap hari dalam diet harus ada kacang - walnut dan badam. Blackberry sangat berguna, kerana jenuh dengan sejumlah besar antioksidan, dan mereka membantu menurunkan kolesterol darah..

Produk tenusu berlemak juga harus dibuang. Lebih baik mengambil roti pemakanan, di mana tidak ada mentega atau marjerin.

Cuba hadkan diri anda dengan minuman berkarbonat, minum lebih banyak air yang disucikan, anda boleh minum kopi dan teh, tetapi tanpa gula.

Kehidupan selepas pembedahan

Tidak ada kaedah untuk merawat penyakit jantung dan vasodilatasi yang dianggap ideal, yang dapat menghilangkan penyakit seumur hidup. Masalahnya adalah bahawa setelah memperluas dinding kapal di satu tempat, tidak ada yang akan menjamin bahawa setelah beberapa lama plak aterosklerotik tidak akan menyekat kapal lain. Aterosklerosis adalah penyakit yang terus berlanjutan, dan akhirnya ia tidak akan berjaya..

Dalam beberapa hari setelah operasi, pesakit menghabiskan 2-3 hari di hospital, dan kemudian dia keluar. Kehidupan lebih lanjut setelah melewati saluran jantung pesakit hanya bergantung kepadanya, dia mesti mengikuti semua preskripsi doktor, yang tidak hanya berkaitan dengan pemakanan, beban, tetapi juga ubat-ubatan sokongan.

Hanya doktor yang hadir yang dapat memberikan senarai ubat, dan setiap pesakit mempunyai ubatnya sendiri, kerana penyakit yang disertainya diambil kira. Terdapat satu ubat yang diresepkan untuk semua pesakit yang menjalani shunting - ini adalah ubat "Clopidogrel". Ia membantu mengencerkan darah dan mencegah plak baru..

Perlu diambil untuk waktu yang lama, kadang-kadang hingga dua tahun, ini membantu memperlambat perkembangan aterosklerosis pada saluran darah. Kesannya hanya akan berlaku sekiranya pesakit membatasi pengambilan makanan berlemak, alkohol dan merokok sepenuhnya..

Pembedahan stenting atau bypass adalah operasi lembut yang memungkinkan untuk waktu yang lama untuk mengembalikan aliran darah melalui saluran jantung, tetapi kesan positif terhadapnya hanya bergantung pada pesakit itu sendiri. Seseorang harus seakurat mungkin, mengikuti semua cadangan doktor yang hadir, dan hanya dalam kes ini dia akan dapat kembali bekerja dan tidak merasa tidak selesa..

Anda tidak perlu takut melakukan shunting, kerana setelah itu semua gejala anda akan hilang, dan sekali lagi anda akan mula menarik nafas lega. Sekiranya pembedahan disyorkan, maka anda harus bersetuju, kerana belum ada rawatan lain untuk trombosis dan plak aterosklerotik di dalam kapal..

Pintas jantung koronari setelah serangan jantung - apakah itu dan bagaimana ia dilakukan

Apa yang dimaksudkan dengan pengangkatan saluran koronari jantung setelah serangan jantung? Operasi ini juga disebut revaskularisasi, ini terdiri dalam membuat anastomosis (pesan tambahan antara kapal) untuk menyambung semula bekalan oksigen normal ke jantung.

Keperluan kaedah ini timbul dari penyakit jantung koronari - keadaan yang disebabkan oleh penurunan lumen saluran jantung.

Penyebab utama penyakit ini adalah pembentukan aterosklerosis, di mana perkembangan plak aterosklerotik diperhatikan..

Pelantikan

Serangan jantung adalah akibat penyakit jantung koronari. Dalam keadaan ini, jantung tidak menerima jumlah oksigen dan nutrien sepenuhnya dari kapal. Pelbagai kaedah pembedahan digunakan untuk memulihkan bekalan darah normal, termasuk cantuman bypass arteri koronari..

Petunjuk

Pembedahan pintasan jantung boleh digunakan dengan adanya petunjuk asas, dan sekiranya terdapat beberapa keadaan di mana kaedah ini disyorkan. Terdapat tiga petunjuk utama:

  • Penyumbatan arteri koronari kiri melebihi 50%;
  • Diameter semua kapal koronari kurang dari 30%;
  • Penyempitan arteri interventrikular anterior yang kuat di kawasan permulaannya, bersama dengan stenosis dua arteri koronari yang lain.

Sekiranya pesakit menderita angina pectoris, cangkok bypass arteri koronari dapat mengurangkan risiko kambuh, tidak seperti ubat simtomatik atau rawatan alternatif. Dengan serangan jantung, kaedah ini menghilangkan iskemia jantung, akibatnya bekalan darah dipulihkan dan risiko kejadian berulang berkurang.

Intipati kaedah

Apabila pembedahan pintasan koronari membuat pemotongan (sambungan) antara kawasan yang terjejas dan arteri yang sihat. Selalunya, bahagian arteri toraks dalaman dan vena saphenous femur berfungsi sebagai cantuman. Kapal-kapal ini tidak penting, oleh itu, dapat digunakan dalam operasi ini.

Pembedahan pintasan dapat dilakukan baik dengan jantung berdetak dan dengan penggunaan pintasan kardiopulmonari (IR), walaupun kaedah terakhir lebih sering digunakan. Keputusan untuk memilih mana bergantung kepada kehadiran pelbagai komplikasi pada pesakit, dan juga perlunya operasi bersamaan.

Persediaan untuk

Persiapan untuk pembedahan pintasan mengandungi aspek berikut:

  • Kali terakhir pesakit harus mengambil makanan selewat-lewatnya sehari sebelum operasi, selepas itu dilarang mengambil air.
  • Di tempat operasi (payudara, serta tempat cantuman), kulit harus kehilangan rambut.
  • Pada waktu petang pada hari sebelumnya dan pada waktu pagi perlu mengosongkan usus. Pada waktu pagi, operasi adalah mandi.
  • Tindakan terakhir pengambilan ubat dibenarkan selewat-lewatnya sehari sebelum makan.
  • Sehari sebelum pembedahan pintasan, pemeriksaan dilakukan dengan penyertaan doktor yang beroperasi dan kakitangan yang berkaitan, untuk menyusun rancangan tindakan.
  • Tandatangan semua dokumen yang diperlukan.

Apa yang harus menjadi nadi seseorang: norma untuk usia, kekerapan dan irama kontraksi jantung dipertimbangkan dalam bahan kami.

Adakah monitor degupan jantung berguna untuk berjalan dengan tali dada dan bagaimana memilih alat yang betul? Ketahui mengenainya di sini..

Adakah berbaloi untuk membeli monitor denyut jantung di pergelangan tangan anda, seberapa tepat dan berkesannya dan sesuai untuk dijalankan? Baca semua butiran dalam artikel seterusnya..

Teknik Vaskular

Bagaimana pembedahan pintasan jantung dilakukan? Sejam sebelum permulaan operasi, pesakit diberi ubat penenang. Pesakit dihantar ke operblok, ia diletakkan di atas meja operasi. Di sini, peranti dipasang untuk memantau parameter fungsi penting (elektrokardiogram, penentuan tekanan darah, kadar pernafasan dan ketepuan darah), kateter urin diletakkan.

Kemudian, ubat-ubatan yang memberikan anestesia umum diperkenalkan, trakeostomi dilakukan, dan operasi dimulakan.

Tahap pembedahan pintasan koronari:

  1. Menyediakan akses ke rongga dada dengan cara pemotongan bahagian tengah sternum;
  2. Pengasingan arteri toraks dalaman (jika pembedahan pintasan mammarocoronary digunakan);
  3. Pagar pemindahan;
  4. Ia disambungkan (IR) dengan serangan jantung hipotermik, dan jika operasi dilakukan pada jantung yang berfungsi, maka alat yang menstabilkan bahagian otot jantung tertentu di tempat terjadinya pintasan dilakukan;
  5. Shunt ditindih;
  6. Penyambungan semula jantung dan mematikan alat "jantung buatan - paru-paru";
  7. Menjahit sayatan dan memasang saliran.

Bukan untuk pengsan hati dan anak di bawah umur! Video ini menunjukkan cara melakukan cantuman pintasan arteri koronari..

Pemulihan Pasca Operasi

Sejurus selepas operasi, pesakit dibawa ke unit rawatan rapi, di mana dia tinggal selama beberapa hari, bergantung pada keparahan operasi dan ciri-ciri tubuh. Hari pertama dia memerlukan ventilator.

Apabila pesakit kembali dapat bernafas sendiri, dia ditawarkan mainan getah, yang dia kembung dari semasa ke semasa. Ini diperlukan untuk memastikan pengudaraan paru-paru yang normal dan untuk mengelakkan genangan. Berpakaian tetap dan rawatan luka pesakit disediakan..

Dengan kaedah campur tangan pembedahan ini, sternum dibedah, yang kemudian diikat dengan kaedah osteosintesis logam. Tulang ini cukup besar, dan jika kulit di kawasan ini cepat sembuh, maka diperlukan beberapa bulan hingga enam bulan untuk memulihkan sternum. Oleh itu, pesakit disarankan menggunakan korset perubatan untuk menguatkan dan menstabilkan tempat pembedahan..

Juga, berkaitan dengan kehilangan darah semasa operasi, pesakit mengalami anemia, yang tidak memerlukan perawatan khusus, tetapi untuk menghapusnya, diet yang lebih tepu, termasuk makanan berkalori tinggi yang berasal dari haiwan, disarankan.

Tahap hemoglobin normal kembali selepas kira-kira 30 hari..

Tahap pemulihan seterusnya selepas cantuman bypass arteri koronari adalah peningkatan aktiviti fizikal secara beransur-ansur. Semuanya bermula dengan berjalan di sepanjang koridor hingga seribu meter sehari, dengan peningkatan beban secara beransur-ansur.

Setelah keluar dari institusi perubatan, pesakit disyorkan untuk tinggal di sanatorium untuk pemulihan sepenuhnya.

Kelebihan kaedah ini

Isu utama mengenai faedah cantuman bypass arteri koronari adalah perbandingannya dengan stenting pada saluran jantung. Tidak ada konsensus tentang kapan satu kaedah harus lebih disukai daripada yang lain, tetapi ada sejumlah keadaan di mana pembedahan pintasan koronari lebih berkesan:

  • Sekiranya terdapat kontraindikasi terhadap stenting, dan pesakit menderita angina pectoris yang teruk, yang mengganggu pelaksanaan keperluan domestik.
  • Beberapa arteri koronari terjejas (dalam jumlah tiga atau lebih).
  • Sekiranya, kerana adanya plak aterosklerotik, maka aneurisma jantung diperhatikan.

Kolesterol darah tinggi - apa maksudnya dan kapan rawatan perubatan diperlukan? Kami akan memberitahu anda semua nuansa.!

Sekiranya saya bimbang untuk menurunkan kolesterol darah, adakah itu baik atau buruk? Baca semua tentangnya di laman web kami..

Baca mengenai apa yang seharusnya menjadi kolesterol normal pada orang dewasa.

Kontraindikasi

Ini termasuk: kerosakan serbaguna pada kebanyakan arteri koronari, penurunan yang cepat dalam fungsi pelepasan ventrikel kiri ke tahap di bawah 30% kerana kerosakan parut fokus, ketidakupayaan jantung untuk mengepam jumlah darah yang diperlukan untuk pemakanan tisu.

Sebagai tambahan kepada yang swasta, kontraindikasi umum dibezakan, yang merangkumi penyakit bersamaan, misalnya, penyakit paru-paru bukan spesifik kronik (COPD), onkologi. Tetapi kontraindikasi ini bersifat relatif..

Kemungkinan akibat dan komplikasi selepas pembedahan

Komplikasi spesifik dan tidak spesifik dibezakan selepas revaskularisasi otot jantung. Komplikasi khusus berkaitan dengan jantung dengan arteri koronari. Antaranya ialah:

  • Kejadian serangan jantung pada beberapa pesakit dan, sebagai akibatnya, peningkatan risiko kematian.
  • Keradangan daun luar perikardium akibat keradangan.
  • Gangguan jantung dan, akibatnya, pemakanan organ dan tisu tidak mencukupi.
  • Pelbagai jenis aritmia.
  • Keradangan pleura akibat jangkitan atau kecederaan.
  • Risiko strok.

Komplikasi tidak spesifik merangkumi masalah yang menyertai operasi..

Adalah Penting Untuk Menyedari Vaskulitis