Operasi Troyanov Trendelenburg adalah

Operasi Troyanov-Trendelenburg (crossectomy) sering menjadi kaedah utama untuk merawat urat varikos pada bahagian bawah kaki. Dalam praktik pembedahan, prosedur ini mapan dan berjaya dilakukan di banyak klinik (walaupun kecil). Seperti rawatan pembedahan, operasi ini melibatkan pemisahan tisu secara paksa, yang bermaksud bahawa perhatian khusus harus diberikan kepada pemulihan selepas operasi. Tubuh manusia sangat individu, dan sekatan dan kontraindikasi terhadap campur tangan pembedahan adalah mungkin, yang mesti diambil kira semasa menetapkan rawatan.

Penerangan mengenai prosedur

Operasi sedemikian adalah teknologi untuk rawatan pembedahan vena varikos, yang berdasarkan pada ligasi vena saphenous besar dan semua cabangnya yang lebih kecil. Dalam pembedahan moden, lebih kerap prosedur ini disebut crossectomy. Dari segi kesannya, operasi ini adalah teknik yang cukup radikal dan hanya digunakan dalam kes-kes yang teruk setelah pemeriksaan menyeluruh dilakukan..

Crossectomy bertujuan untuk merawat urat varikos di bahagian bawah kaki, yang sangat meluas, yang difasilitasi oleh hipotensi gaya hidup, tekanan statik yang berpanjangan dan sengit, pemakanan dan obesiti yang tidak betul, kehamilan dan melahirkan anak. Pengembangan vena kritikal terdapat pada hampir satu pertiga dari semua wanita dan setiap lelaki kesepuluh. Komplikasi penyakit dalam bentuk trombosis dan tromboflebitis penuh dengan bahaya besar. Itulah sebabnya operasi Trendelenburg-Troyanov sebagai langkah yang diperlukan banyak digunakan dalam amalan pembedahan.

Disusun secara fisiologikal sehingga aliran darah vena dari bahagian bawah kaki disediakan oleh jaringan vena dangkal dan dalam yang saling berkomunikasi. Jaringan dangkal terdiri daripada urat saphenous besar dan kecil, dengan urat besar mengalir ke urat femoral yang mendalam di kawasan sepertiga bahagian atas paha, dan dalam kes yang jarang berlaku, di kawasan fossa popliteal. Dengan vena varikos, peningkatan tekanan vena, aliran darah yang berlebihan, dan aliran darah terbalik (refluks) diprovokasi.

Asas untuk rawatan urat varikos adalah campur tangan pembedahan. Matlamat utama pakar bedah adalah untuk menghilangkan refluks dan menyekat aliran darah berlebihan di saluran darah yang berubah. Selalunya satu-satunya cara yang berkesan untuk menyelesaikan masalah ini adalah dengan memakai kapal utama dan cawangannya, yang secara radikal menghentikan aliran darah pada urat yang rosak.

Sebagai hasil operasi, anastomosis safeno-femoral dihilangkan, iaitu aliran vena saphenous besar ke urat femoral (dalam) berhenti. Pengubahsuaian moden operasi berdasarkan persimpangan vena saphenous besar pada jarak 7-12 mm dari sambungannya dengan urat femoral, dan penyekat dilakukan setelah penghapusan aliran darah dari semua anak sungai muara. Jumlah aliran masuk ini di kawasan impak adalah dari 2 hingga 7, sementara saluran utama dianggap sebagai urat epigastrik dangkal, sesuai dari atas dan paling dekat dengan kulit. Oleh itu, penghentian lengkap pembuangan vena dengan penyetempatan di zon fossa bujur dipastikan..

Apabila pembedahan dijadualkan

Operasi dilakukan dalam keadaan mendesak apabila terdapat keperluan untuk mencegah penyebaran proses patologi dari saluran dangkal ke dalam urat dalam. Dengan munculnya trombophlebitis dangkal akut, campur tangan pembedahan seperti itu harus dilakukan dalam 40-50 jam pertama dari saat penuaian trombosis. Selalunya, crossectomy dianggap sebagai tahap awal phlebectomy gabungan yang dilakukan pada tahap peralihan vena varikos ke perkembangan laten dan dalam kes kekurangan vena kronik pada bahagian bawah kaki. Selalunya, rawatan pembedahan hanya terhad kepada operasi yang dimaksudkan..

Keadaan berikut diserlahkan, yang merupakan petunjuk untuk operasi:

  1. Trombophlebitis akut dengan trombosis di bahagian atas paha dan lutut.
  2. Bentuk trombophlebitis purulen atau panflebitis.
  3. Perkembangan penyakit apabila terapi konservatif tidak berkesan kerana daya tahan tubuh terhadap antibiotik.

Dalam beberapa kes, operasi tidak dapat dilakukan atau dilakukan dengan mengambil tindakan tambahan. Kontraindikasi mutlak merangkumi faktor berikut: neoplasma malignan; nefropati diabetes atau kehadiran manifestasi kaki diabetes; berat badan berlebihan; kegagalan pelbagai organ; aterosklerosis akut; cachexia; usia pikun.

Kontraindikasi relatif: gangguan jenis trofik pada anggota badan yang dikendalikan; mobiliti pesakit terhad; ketidakupayaan untuk mengekalkan pemampatan berterusan (sepanjang masa) dalam tempoh selepas operasi; kehamilan. Dengan adanya kontraindikasi relatif, keputusan untuk melakukan operasi dibuat berdasarkan alternatif: faktor mana yang lebih berbahaya bagi kehidupan manusia.

Aktiviti Persediaan

Persiapan untuk operasi dilakukan dalam mod yang dipercepat kerana sifat kecemasan prosedur. Walau bagaimanapun, dengan mengambil kira kaedah radikal, diagnostik harus memberikan penilaian objektif terhadap keadaan tersebut. Minimum wajib merangkumi kajian seperti itu: ujian darah am dan biokimia; penyingkiran koagulogram; pemeriksaan AIDS, sifilis dan hepatitis. Kehadiran patologi organ dalaman dianalisis untuk menentukan kemungkinan kontraindikasi.

Kaedah diagnostik yang paling penting ialah pengimbasan vena ultrasound yang digabungkan dengan ultrasound Doppler. Kajian sedemikian memungkinkan kita mengenal pasti ciri anatomi struktur, lokasi tepat anastomosis, perkembangan penyakit, kehadiran dan penyetempatan trombus.

Tidak lama sebelum crossectomy, rambut dicukur dari anggota badan dan pakaian rajutan dipakaikan yang dapat memberikan tekanan pada kaki. Seluar dalam kompresi dianggap sebagai bahagian rawatan wajib. Sekiranya tidak ada, anggota badan yang terkena ditutup dengan pembalut elastik..

Operasi

Operasi Trendelenburg-Troyanov, sebagai peraturan, dilakukan dengan anestesia tempatan. Objektif intervensi adalah ligasi vena saphenous besar berhampiran sambungan safeno-femoral. Dalam 75% daripada semua orang, zon yang diinginkan berada di kawasan lipatan inguinal, sementara di tempat lain berada di fossa popliteal. Untuk mengenal pasti lokasi anastomosis dengan tepat, doktor denyut menemui arteri femoral, di mana vena saphenous dikesan.

Memandangkan ciri anatomi vena, skema akses ke kawasan yang terjejas dipilih. Ia dapat disediakan dengan cara supra-inguinal, sub-inguinal atau trans-inguinal. Bentuk dan lokasi tepat sayatan adalah individu dan mengambil kira lokasi kapal lain. Apabila anastomosis terletak di fossa popliteal, crossectomy bawah dilakukan apabila sayatan dibuat di sepanjang permukaan posterior lutut.

Perlu diperhatikan bahawa konsep zon inguinal bermaksud lipatan inguinal kulit, dan akses inguinal disediakan secara langsung melalui lipatan ini. Sayatan inguinal dibuat 15-30 mm di atasnya, dan sayatan inguinal lebih rendah. Arah sayatan dipilih sesuai dengan unjuran vena saphenous besar. Pilihan pilihan akses didasarkan pada ciri fisiologi anastomosis, skema campur tangan yang dirancang, masalah kosmetik, kehadiran parut, parut, tanda lahir, dan lain-lain. Sekiranya lokasi anomomosis safeno-femoral (penyimpangan jarak atau proksimal dari kedudukan rata-rata) ditetapkan sebelum prosedur, kemudian letakkan potongan dipindahkan dengan sewajarnya.

Secara amnya, operasi Trendelenburg-Troyanov merangkumi peringkat berikut: rawatan kawasan operasi dan pentadbiran ubat anestetik; memotong di kawasan akses kulit, tisu subkutan dan perkumuhan vena; ligasi urat dan anak sungai; pemasangan saliran dan jahitan.

Crossectomy dilakukan dalam keadaan reaksi keradangan akut dengan risiko tinggi pembekuan darah. Prosesnya mungkin merebak di atas kawasan operasi. Semua ini memerlukan pakar bedah dan penjagaan khas yang berkelayakan. Biasanya, tugas minimum yang berkaitan dengan menyekat aliran darah dilakukan. Pembesaran urat dan operasi kapal lain dalam keadaan seperti itu berbahaya dan biasanya tidak dijalankan.

Tempoh pemulihan

Pemulihan pasca operasi semasa crossectomy sangat penting, kerana, selain akibat pasca operasi yang biasa, dalam hal ini terdapat proses keradangan akut, akibat trombotik dan perubahan dalam peredaran darah. Pemulihan sepenuhnya hanya boleh dilakukan dengan terapi ubat aktif dan langkah pencegahan yang bertujuan untuk menghilangkan akibat campur tangan pembedahan dan menghilangkan komplikasi.

Untuk mencapai pemulihan sepenuhnya selepas pembedahan, langkah-langkah berikut disediakan:

  1. Kesan antibakteria yang mencukupi, yang disediakan oleh antibiotik sejagat (Amoxiclav, Cefepim, Meronem). Rawatan ini sangat penting sekiranya terdapat trombophlebitis purulen..
  2. Penghapusan dysbiosis. Penerimaan prebiotik dan probiotik, kompleks vitamin dan unsur mikro penting.
  3. Mengambil ubat anti-radang. Terapi berdasarkan ubat jenis bukan steroid.
  4. Terapi venotonik atau phlebotonic bertujuan menormalkan aliran keluar vena dan meningkatkan nada dinding vena. Dadah terpakai: Detralex, Phlebodia, Troxerutin. Sebagai tambahan kepada fungsi utama, ubat semacam itu mempunyai kemampuan limfotropik, yang membolehkan anda menghilangkan pembengkakan anggota badan.
  5. Anestesia biasanya diperlukan dalam 1-2 hari selepas pembedahan.
  6. Profilaksis trombosis. Penambah pembekuan darah diresepkan: antikoagulan (Fraxiparin), agen antiplatelet (asid acetylsalicylic), Trental, Pentoxifylline, Dipyridamole.
  7. Pecutan penyembuhan luka. Penyediaan penyembuhan luka, kompleks vitamin, reparant yang memperbaiki sifat kulit dan mempercepat rawatan ulser trophik diambil.
  8. Terapi Pemampatan Untuk acara seperti itu, pakaian rajut atau pembalut elastik digunakan..
  9. Aktiviti fizikal dos: berjalan sehari selepas operasi, berjalan di udara segar, terapi senaman.

Apa yang boleh dihadapi selepas pembedahan

Sekali lagi, harus diingat bahawa operasi seperti itu merujuk kepada kaedah radikal intervensi pembedahan yang dapat menyebabkan komplikasi serius. Risiko inilah yang menunjukkan perlunya pemantauan yang teliti terhadap keseluruhan operasi, termasuk masa persiapan dan pemulihan.

Selepas crossectomy, komplikasi berikut paling kerap direkodkan:

  • pendarahan berat yang berkaitan dengan kerosakan pada urat semasa pembedahan atau semasa sclerotherapy;
  • kerosakan mekanikal pada arteri atau urat femoral;
  • sindrom postthrombophlebitis;
  • memprovokasi trombosis ileum dalam bentuk akut;
  • berlakunya limforea akibat kerosakan pada saluran limfa di kawasan pangkal paha, dan bahaya meningkat dengan adanya suppuration;
  • tindak balas keradangan purulen di zon inguinal.

Operasi Troyanov-Trendelenburg dianggap sebagai intervensi pembedahan yang agak rumit dan berbahaya, yang dilakukan ketika kecemasan berlaku. Dengan pelaksanaannya yang betul dan tempoh pemulihan selepas operasi sepenuhnya, komplikasi serius dapat dielakkan. Sekiranya perlu, operasi ini menjadi peringkat pertama rawatan penuh vena varikos pada bahagian bawah kaki.

Pembedahan boleh dirancang atau kecemasan, bergantung pada bukti. Jenis operasi ini tidak sesuai untuk semua pesakit dengan vena varikos, terdapat kontraindikasi.

Intipati operasi

Crossectomy jarang berlaku, hanya jika diperlukan. Prosedur ini sangat berkesan, salah satu yang paling berkesan di antara semua teknik operasi.

Tujuan operasi adalah untuk menghilangkan aliran balik darah dari bahagian bawah kaki. Ini dicapai dengan mengikat urat saphenous yang besar dan cawangannya yang kecil. Melalui pembedahan, urat saphenous mengalir ke femoral.

Operasi adalah ligasi vena. Ini adalah kaedah radikal intervensi pembedahan yang membantu mencegah akibat yang mengancam nyawa dari vena varikos, khususnya trombosis vena.

Petunjuk dan kontraindikasi

Campur tangan pembedahan ini ditetapkan dalam kes seperti:

  • phlebitis, panflebitis paha atau lutut;
  • trombophlebitis akut atau purulen;
  • pembengkakan anggota badan yang teruk;
  • pelanggaran aliran keluar vena;
  • kerosakan besar pada urat kaki;
  • ulser trofik.

Petunjuk untuk pembedahan adalah sebarang komplikasi urat varikos yang tidak boleh diterima oleh rawatan konservatif..

Terdapat kontraindikasi mutlak dan relatif terhadap prosedur tersebut..

Operasi ini tidak berlaku untuk pesakit dengan penyakit seperti ini:

  • tahap aterosklerosis yang teruk;
  • penyakit onkologi;
  • nefropati diabetes, kaki diabetes;
  • kegemukan;
  • keletihan badan;
  • kegagalan paru-paru atau jantung;
  • kanak-kanak di bawah 18 tahun;
  • pesakit berumur 60-65 tahun;
  • penyakit kronik yang teruk;
  • penyakit berjangkit akut;
  • kehamilan dan penyusuan.

Sekiranya terdapat keperluan akut, crossectomy dibenarkan untuk pesakit dengan pergerakan anggota badan yang terhad, dengan gangguan trofik, dan ketika mustahil untuk memberikan mampatan pada masa selepas operasi.

Latihan

Crossectomy sering dilakukan dengan segera, jadi fasa persediaan tidak melibatkan manipulasi yang kompleks. Pesakit harus menjalani pemeriksaan, lulus ujian darah umum dan biokimia, analisis HIV, sifilis dan hepatitis. Coopulogram dan dopplerografi ultrasound juga diresepkan..

Untuk mengecualikan patologi organik yang teruk, pesakit diperiksa oleh ahli terapi.

Pada malam sebelum operasi, anda perlu mencukur kaki anda, dan juga membeli seluar mampatan. Pakaian rajutan kompresi mengurangkan kemungkinan komplikasi pasca operasi.

Kemajuan operasi

Crossectomy dilakukan di bawah anestesia tempatan. Bahan ini dimasukkan ke dalam anastomosis di pangkal paha atau di bawah lutut.

Tempat di mana urat saphenous mengalir ke femoral (sambungan safeno-femoral) pada 3/4 pesakit berada di kawasan inguinal, pada 1/4 di fossa popliteal.

Kemajuan operasi:

  1. Kawasan yang dikendalikan dirawat dengan larutan disinfektan..
  2. Sayatan 3-5 cm dibuat, akses ke kapal dibuka.
  3. Vena saphenous besar dihubungkan dengan anak sungai (sekurang-kurangnya 5 keping).
  4. Bahagian tersebut dikeringkan.
  5. Jahitan.

Tempoh operasi adalah sehingga 2 jam.

Kadang kala, bersama dengan ligasi vena, phlebectomy dilakukan secara serentak - campur tangan untuk membuang saluran yang terkena urat varikos.

Pemulihan

Selepas crossectomy, pencegahan komplikasi radang, berjangkit dan trombotik adalah penting. Sifat kemungkinan akibatnya bergantung pada seberapa banyak pesakit mematuhi cadangan doktor..

Tempoh pemulihan merangkumi aktiviti berikut:

  • rawatan antibakteria - Amoxiclav, Cefepim;
  • mengambil ubat anti-radang - Diclofenac;
  • normalisasi mikroflora usus - Acipol, Linex;
  • pentadbiran venotonik - Troxerutin, Detralex;
  • rawatan antikoagulan - Fraxiparin;
  • penggunaan salap penyembuhan luka untuk mempercepat penyembuhan jahitan - Actovegin, Solcoseryl;
  • terapi imunostimulasi - Immunal, Viferon, Derinat.

Aktiviti fizikal memainkan peranan penting dalam pencegahan trombosis dalam tempoh selepas operasi. Ia berguna untuk berjalan, meninggalkan duduk lama atau berdiri di satu tempat. Untuk mengurangkan stasis vena, terapi senaman.

Sudah pada hari pertama anda perlu bangun dari tempat tidur dan berjalan di sepanjang wad atau di sepanjang koridor hospital.

Anestesia hanya diperlukan pada hari pertama selepas pembedahan. Campur tangannya kurang trauma, sehingga rasa sakit dapat ditoleransi.

Sejurus selepas pembedahan, terapi mampatan adalah penting. Anggota badan yang dikendalikan hendaklah dibalut dengan ketat dengan pakaian rajut mampatan, dan kemudian memakai stoking mampatan atau seluar dalam.

Semasa tempoh pemulihan, penting untuk meninggalkan tabiat buruk dan mengikuti diet. Makanan berlemak, goreng dan pedas harus dikecualikan daripada diet..

Komplikasi

Komplikasi selepas pembedahan jenis ini jarang berlaku. Kemungkinan akibat negatif meningkat dengan pelanggaran teknik operasi kerana tidak berpengalaman pakar bedah vaskular.

Operasi Troyanov-Trendelenburg tidak rumit, tetapi hanya boleh dilakukan oleh doktor yang berpengalaman.

Kemungkinan komplikasi:

  • lebam dan lebam di kawasan campur tangan pembedahan;
  • pendarahan (kemungkinan besar kehilangan darah pada jam pertama selepas manipulasi);
  • keradangan purulen pada luka;
  • gangguan saliran limfa kerana kerosakan pada saluran limfa;
  • penurunan atau kekurangan kepekaan kulit akibat kerosakan saraf;
  • sindrom postthrombophlebitis;
  • penyumbatan kapal dan trombosis.

Sebilangan besar komplikasi hilang sendiri 3 minggu selepas pembedahan.

Crossektomi dilakukan hanya dengan risiko trombosis dan proses keradangan yang jelas yang tidak dapat dihilangkan dengan ubat. Pilihan pembedahan untuk urat varikos harus diberi perhatian oleh doktor yang menghadiri.

Dihantar oleh Oksana Belokur, Doktor,
khas untuk xVarikoz.ru

Video Crossektomi Berguna

Dalam amalan perubatan moden, banyak kaedah konservatif untuk merawat urat varikos dijalankan, namun semuanya hanya dapat sedikit menangguhkan patologi yang sedang berkembang, tetapi tidak melegakan penyakit..

Operasi Troyanov, sebagai salah satu kaedah terapi pembedahan, walaupun tidak mempengaruhi penyebab vena varikos, dapat mengembalikan fungsi semula jadi sistem peredaran darah untuk waktu yang lama dan menghilangkan risiko komplikasi yang mengancam nyawa dalam bentuk pembekuan darah dan bisul..

Petunjuk untuk pembedahan

Phlebectomy - operasi untuk membuang vena varikos, yang bertujuan untuk mencegah peralihan perkembangan patologi ke dalam batang vena dalam dari dangkal.

Pembedahan vena Troyanov-Trendelenburg digunakan apabila terdapat trombophlebitis progresif dengan risiko pembekuan darah pecah, kemasukan mereka seterusnya dari bahagian bawah kaki ke bahagian atas badan.

Operasi wajib dilakukan dalam beberapa kes berikut:

  • dengan perkembangan trombosis menaik dan trombophlebitis;
  • sekiranya trombophlebitis purulen;
  • dengan trombophlebitis patella pada urat;
  • sekiranya terdapat diagnosis trombophlebitis berulang pada kaki.

Operasi Troyanov-Trendelenburg ditunjukkan untuk proses patologi yang progresif, ketika terapi ubat tidak memberikan kesan yang diinginkan.

Dengan tindak balas yang tidak tepat pada waktunya seperti peningkatan kesakitan pada kaki, perkembangan edema, pewarnaan anggota badan dengan warna coklat-sianotik, proses keradangan berlangsung, diikuti dengan nekrosis tisu dan gangren.

Perhatian! Pembedahan crossektomi dianggap sebagai tindakan kecemasan paksa dengan kemerosotan keadaan pesakit..

Kontraindikasi

Dalam kes di mana operasi Troyanov dirancang, terdapat sejumlah kontraindikasi:

  • kehamilan dan tempoh 3 bulan selepas;
  • bentuk penyakit berjangkit akut;
  • gangguan patensi urat mendalam di bahagian bawah kaki;
  • jangkitan tempatan di lokasi operasi;
  • penyakit penghapusan teruk arteri periferal;
  • tempoh pemulihan yang tidak mencukupi selepas trombosis urat dalam;
  • melemahkan kesejahteraan umum pesakit.

Perhatian! Semua kontraindikasi ini untuk pembedahan tidak diambil kira dalam kes kecemasan: jika perlu, segera hentikan peralihan trombosis ke urat dalam.

Operasi Troyanov-Trendelenburg

Sebelum bermulanya pembedahan, ahli phlebologists telah melakukan beberapa kajian dan memberikan cadangan yang diperlukan kepada pesakit mereka.

Latihan

Senarai prosedur wajib sebelum pembedahan adalah seperti berikut:

  • berunding dengan ahli phlebologist;
  • ujian air kencing, darah, elektrokardiogram;
  • pemeriksaan ultrasound pada urat kaki yang dangkal dan dalam.

Cadangan umum sebelum operasi dirumuskan sebagai berikut:

  • beritahu doktor anda mengenai ubat yang anda ambil;
  • enggan mencukur kaki beberapa hari sebelum prosedur, yang boleh menimbulkan kerengsaan dan meningkatkan risiko mengalami komplikasi berjangkit;
  • sebelum pembedahan, perlu mandi atau mandi;
  • semasa menggunakan anestesia umum semasa pembedahan, anda harus meninggalkan makanan dan minuman dalam 8 jam.

Teknik operasi

Operasi Troyanov dilakukan menggunakan anestesia tempatan, serantau atau umum.

Intervensi dilakukan mengikut algoritma tindakan perubatan berikut:

  • kulit dirawat dengan penyelesaian antiseptik;
  • kedudukan urat saphenous besar ditentukan;
  • di atas kapal, sayatan 30-40 mm dilakukan;
  • dengan menyebarkan tisu kulit, urat saphenous mengalir ke femoral;
  • ligasi dan persimpangan urat saphenous di hadapan tapak alirannya ke urat femoral;
  • sama bertindak dengan kapal lain yang mengalir ke urat saphenous besar.
  • sayatan dijahit dengan pembalut.

Perhatian! Sekiranya terdapat perkembangan sindrom post-thrombophlebic, operasi Coquette atau Linton digunakan, yang berdasarkan pada ligasi urat perforasi. Berpakaian dilakukan di atas atau di bawah fascia.

Tempoh pemulihan

Oleh kerana operasi Troyanov dalam kebanyakan kes dilakukan dalam keadaan darurat, perhatian utama dalam tempoh selepas operasi diberikan kepada langkah-langkah pencegahan proses keradangan dan pembentukan gumpalan darah.

Ubat utama yang perlu digunakan dalam tempoh pemulihan:

  • ubat penahan sakit pada peringkat pertama pemulihan (Analgin, Paracetamol, Ibuprofen);
  • agen antibakteria (Amikacin, Cefotaxin);
  • ubat untuk pencegahan dysbiosis (prebiotik, probiotik);
  • ubat anti-radang tempatan (salap Indomethacin, gel Fastum);
  • venotonik (Detrolex, Troxevasinum);
  • pengencer darah (untuk pencegahan pembekuan darah). Perwakilan: Gel Leoton, Thrombophobia;
  • kompleks vitamin dan diet seimbang (untuk meningkatkan imuniti);
  • krim dan salap dengan kesan penyembuhan (Levomekol, Solcoseryl).

Kaedah tambahan pemulihan yang dipercepat selepas operasi Troyanov-Trendelenburg adalah seperti berikut:

  • memakai seluar dalam mampatan. Sejurus selepas campur tangan, pembalut anggota badan yang ketat dengan pembalut elastik ditunjukkan. Selepas, selama tempoh yang ditetapkan oleh doktor yang hadir, perlu memakai seluar mampatan yang dipilih secara individu;
  • mengekalkan gaya hidup yang cukup aktif. Sehubungan dengan campur tangan pembedahan kecil, perlu bangun dari tempat tidur pada hari operasi, dan pada hari kedua berjalan-jalan penuh untuk mengaktifkan aliran darah di bahagian bawah kaki;
  • dalam masa 2 hari, pengecualian cecair dari memasuki luka (untuk mengelakkan risiko jangkitan);
  • penolakan dua minggu untuk mandi air panas dan mengunjungi sauna, mandi;
  • tiga minggu penolakan aktiviti fizikal yang serius.

Komplikasi

Gejala apa yang berlaku dalam tempoh pemulihan boleh menjadi alasan untuk mendapatkan rawatan perubatan kecemasan? Kami akan menuliskannya dalam jadual di bawah:

Simptom yang diperhatikanKomplikasi
Penurunan aktiviti motor di bahagian bawah kakiKemungkinan kerosakan pada ujung saraf
Pendarahan yang ketaraKehilangan darah yang teruk
Sakit, peningkatan suhu tempatan di bahagian bawah kaki, bengkakTrombosis Vena Dalam
Sakit dada, sesak nafas, batuk darahTromboembolisme Arteri Pulmonari
Sakit dengan tanda-tanda kebas, pemutihan kulit, penurunan suhu badan anggota badanPengaliran darah terganggu dengan risiko amputasi anggota badan seterusnya
Kenaikan suhu badan, suppuration secara tempatan dan umumPerkembangan proses keradangan
Kebocoran limfa dari luka, peningkatan bengkak secara beransur-ansur, kelemahan umumLimforea

Sebagai tambahan kepada komplikasi berbahaya, lebam dan lebam juga dapat dibezakan, yang, kerana spesifik operasi, adalah normal dan hilang dalam beberapa minggu. Gejala ini mungkin menunjukkan perkembangan komplikasi yang tidak hanya berbahaya bagi kesihatan, tetapi juga dapat membawa maut. Oleh itu, sangat penting untuk segera berjumpa doktor pada manifestasi ciri pertama.

Oleh itu, jika tidak ada kesakitan akut, lebih baik memberi keutamaan kepada kaedah rawatan yang konservatif. Dengan kemerosotan kesejahteraan yang tajam dengan risiko akibat yang serius, operasi Troyanov-Trendelenburg telah menjadikan dirinya sebagai rawatan kecemasan dengan kebarangkalian hasil positif yang tinggi. Walaupun demikian, pesakit yang menjalani pembedahan harus diperhatikan secara kerap oleh ahli phlebologist untuk mencegah risiko kambuh.

Crossectomy (operasi Troyanov-Trendelenburg): petunjuk, perlakuan, pemulihan

Penyakit varikos pada bahagian bawah kaki adalah perkara biasa, dan kekerapannya terus meningkat. Gaya hidup yang tidak menetap, beban statik yang berpanjangan, kegemukan, kehamilan dan kelahiran anak adalah faktor risiko utama penyakit ini yang terdapat pada kebanyakan orang moden. Pelebaran patologi berlaku pada setiap wanita ketiga dan setiap lelaki kesepuluh di planet ini. Komplikasi vena varikos dalam bentuk trombosis dan trombophlebitis adalah bahaya tertentu, maka salah satu kaedah rawatan pembedahan adalah untuk menyelamatkan - crossectomy.

Aliran keluar vena dari hujung bawah dilakukan oleh rangkaian vena dangkal dan dalam, yang saling dikomunikasikan. Sistem dangkal merangkumi urat saphenous besar dan kecil, urat saphenous besar pada kebanyakan orang di sepertiga bahagian atas paha mengalir ke urat femoral yang mendalam, dalam beberapa kes hubungannya adalah di fossa popliteal.

Dengan vena varikos, bukan sahaja tekanan berlebihan di dalamnya dan aliran darah berlebihan dibuat, tetapi juga ada prasyarat untuk aliran darah terbalik (refluks). Pembuluh darah yang diluaskan sudah penuh dengan darah, penyakitnya berlanjutan, dan pesakit pergi ke pakar bedah.

Objektif utama rawatan pembedahan penyakit urat kaki adalah penghapusan aliran darah terbalik (refluks), serta penciptaan halangan terhadap peredaran darah pada pembuluh varikos. Oleh kerana mustahil untuk "melarang" darah bergerak melalui urat, satu-satunya cara yang berkesan untuk memerangi penyakit ini adalah dengan melintasi urat dengan anak-anak buahnya, yang menghentikan aliran darah di saluran yang terjejas sekali..

Operasi pada urat memerlukan banyak pengalaman dan pakar bedah yang mahir, harus dilakukan dengan sangat berhati-hati dan tepat. Crossectomy adalah kaedah rawatan yang agak radikal, oleh itu biasanya digunakan dalam kes patologi akut (misalnya, phlebitis). Dalam situasi lain, operasi ini mungkin merupakan peringkat awal campur tangan gabungan..

Contoh gabungan phlebectomy, yang biasanya melibatkan crossectomy

Jenis operasi ini pertama kali dicadangkan oleh Troyanov dan Trendelenburg, sehingga disebut operasi Troyanov-Trendelenburg. Campur tangan ini menyiratkan persimpangan vena saphenous yang lebih besar dari persimpangan dengan yang dalam 10-15 cm. Walau bagaimanapun, dengan menghilangkan aliran darah di kapal ini, ia masih tidak dikecualikan dalam aliran masuk, jadi kebanyakan pesakit berulang. Seiring berjalannya waktu, pendekatannya disemak semula, dan operasi moden terdiri dari persimpangan kapal yang lebih dekat (pada lipatan inguinal). Ini adalah crossectomy dalam pengertian moden.

Petunjuk dan teknik intervensi

Crossectomy dilakukan dalam kes kecemasan dan dirancang untuk mencegah penyebaran proses patologi ke dalam batang vena dalam dari dangkal. Dengan trombophlebitis dangkal, adalah wajar untuk melaksanakannya dalam 2 hari pertama dari saat perkembangan trombosis.

Petunjuk untuk crossectomy adalah:

  • Keradangan dinding vena dengan trombosis (trombophlebitis) di sepertiga bahagian atas paha atau di lutut;
  • Keradangan purulen pada dinding kapal;
  • Trombophlebitis berulang pada saluran kaki, tidak boleh diterima dengan rawatan ubat konservatif.

Crossectomy dilakukan di bawah anestesia tempatan. Untuk melintasi vena saphenous yang besar di segmen yang diinginkan, adalah perlu untuk memberikan akses kepadanya berhampiran sambungan safeno-femoral, iaitu di mana ia mengalir ke femoral. Dalam tiga perempat orang, zon ini berada di kawasan lipatan inguinal (di, di atas atau di bawahnya), pada satu perempat - di fossa popliteal. Untuk menentukan lokasi anastomosis dengan tepat, pakar bedah memeriksa denyut nadi arteri femoral, di bawah dan di mana selalunya vena saphenous melewati.

Berdasarkan ciri anatomi sistem vena, sifat operasi yang dirancang, doktor memilih akses supra-inguinal, sub-inguinal atau torto. Oleh kerana kapal berlalu tidak semua orang dengan cara yang sama, sayatan dapat dialihkan ke satu arah atau yang lain, bergantung pada ciri individu.

Pada seperempat pesakit yang anastomosisnya antara kolam vena dangkal dan dalam terletak di fossa popliteal, apa yang disebut crossectomy bawah dilakukan, dan sayatan berlalu, masing-masing, di sepanjang permukaan posterior lutut.

Oleh itu, bundle vaskular dijumpai, tapak anastomosis ditunjukkan. Selepas itu, pakar bedah membuat sayatan menegak sepanjang 3-5 cm di kawasan yang diinginkan, mencapai bundel vaskular vena Delbe dan membalutnya. Kemudian urat saphenous yang besar disembunyikan hingga masuk ke sistem vena dalam, pembalut dan persimpangan yang rapi, dan gumpalan darah yang terbentuk dapat dicuci keluar dengan aliran darah. Langkah wajib adalah ligasi urat masuk (sekurang-kurangnya lima) untuk mengelakkan kambuh dan membuang darah ke saluran kaki. Selepas manipulasi ini, saliran dibuat di luka dan dijahit.

Operasi untuk tromboflebitis biasanya dilakukan dalam keadaan keradangan akut dengan risiko trombosis yang tinggi dan penyebaran proses di atas, ke anastomosis (jika ini belum berlaku), jadi doktor tidak berusaha untuk mengembangkannya dan membuang urat lain. Lebih disarankan untuk menghentikan keradangan dalam tempoh selepas operasi dan menunggu sehingga berlanjutan rawatan pembedahan menjadi lebih selamat..

Semua manipulasi pada kapal, terutamanya dalam proses keradangan akut dan menyumbatnya dengan pembekuan darah, adalah kompleks dan memerlukan penyertaan kakitangan terlatih, oleh itu disarankan untuk melaksanakannya pada siang hari, apabila berlaku komplikasi perjalanan campur tangan, mungkin menarik semua pakar dan peralatan yang diperlukan.

Terdapat kontraindikasi terhadap crossectomy. Antaranya:

  • kehamilan dan penyusuan;
  • proses keradangan atau jangkitan pada kulit di kawasan operasi yang dicadangkan, yang penuh dengan jangkitan pada dinding saluran darah;
  • aterosklerosis arteri kaki yang teruk;
  • trombosis atau trombophlebitis saluran vena dalam.

Kontraindikasi relatif dianggap berat badan berlebihan, kemustahilan pergerakan aktif selepas campur tangan, sejarah trombosis. Dalam kes-kes ini, keputusan tetap dilakukan oleh doktor yang hadir.

Peringkat persediaan

Persiapan untuk crossectomy kecemasan dilakukan secepat mungkin dan merangkumi pemeriksaan minimum yang diperlukan: ujian darah umum dan biokimia, ujian HIV, sifilis, hepatitis, koagulogram. Semua pesakit dirujuk oleh doktor umum untuk patologi organ yang teruk, yang boleh menjadi halangan untuk rawatan pembedahan..

Pemeriksaan yang wajib dilakukan adalah imbasan ultrasound vena dengan dopplerografi, yang memungkinkan untuk menentukan ciri anatomi lokasi mereka, penyetempatan anastomosis dan prevalensi penyakit.

Sejurus sebelum operasi, kaki dicukur dan pakaian rajutan mampatan dipilih. Seluar dalam kompresi adalah komponen rawatan yang sangat diperlukan dan pilihannya harus didekati dengan sangat bertanggungjawab, melakukan ini secara individu untuk setiap pesakit. Sekiranya tidak ada kemungkinan menggunakan kaus kaki pemampatan, kaki dibalut dengan pembalut elastik.

Tempoh dan komplikasi selepas operasi

Selepas pembedahan, pesakit tinggal di hospital selama kira-kira seminggu, di mana jahitan dikeluarkan. Sepanjang sebulan, dia harus selalu memakai pakaian mampatan, yang semestinya berkualiti dan berukuran tepat.

Terapi konservatif melibatkan pelantikan ubat anti-radang dan ubat phlebotropic yang meningkatkan peredaran darah dan mempercepat pemulihan pesakit.

Dalam patologi urat anggota badan, peranan besar dimainkan oleh aktiviti fizikal dan pengaktifan awal pesakit, yang mencegah trombosis dan bertujuan memulihkan peredaran mikro. Berjalan, latihan khas berguna, tetapi anda harus meninggalkan jangka panjang dalam keadaan duduk atau berdiri, memperkuat kesesakan vena.

Komplikasi crossectomy agak jarang berlaku, tetapi masih mungkin berlaku. Kemungkinan besar penyebabnya adalah pencerobohan campur tangan itu sendiri, dan juga pelanggaran teknik operasi. Antara komplikasi adalah:

  • Pendarahan di zon intervensi;
  • Berdarah
  • Penyembuhan luka pasca operasi;
  • Peredaran limfa terjejas dengan aliran keluar limfa dan pembentukan sista (limfosit);
  • Penurunan dan perubahan kepekaan kulit (dengan kerosakan pada ujung saraf).

Sebilangan besar perubahan ini hilang dengan sendirinya, tetapi beberapa perubahan (pendarahan, pendarahan) mungkin memerlukan operasi tambahan. Akibat yang teruk dalam bentuk trombosis dalam dan tromboflebitis progresif, untungnya, sangat jarang berlaku..

Sekiranya phlebectomy kecemasan diperlukan, operasi Troyanov-Trendelenburg yang diubah suai adalah satu-satunya kemungkinan rawatan yang tidak mempunyai alternatif, dan kekurangannya adalah keperluan untuk dimasukkan ke hospital dan pemantauan berterusan terhadap pesakit.

Penting untuk diingat bahawa untuk sebarang luka pada saluran kaki, anda harus berjumpa pakar bedah tepat pada masanya apabila mungkin untuk mengelakkan operasi kecemasan trauma dan menguruskan prosedur pesakit luar yang minimum. Sekiranya tidak ada jalan keluar, dan penyakit ini mengancam kesihatan dan nyawa, maka anda perlu segera berjumpa pakar.

Apakah operasi Troyanov Trendelenburg dan bagaimana dan kapan ia dilakukan

Vena varikos - penyakit pada bahagian bawah kaki yang menyebabkan peningkatan saiz urat. Kekerapan penyakit ini semakin meningkat, kini 30% wanita dan 10% lelaki di seluruh dunia menderita penyakit itu. Penyebab penyakit ini adalah gaya hidup yang tidak menetap, beban statik dalam jumlah besar, berat badan yang berlebihan.

Ancaman terbesar adalah komplikasi urat varikos, termasuk trombosis dan trombophlebitis. Kemudian, operasi Troyanov-Trendelenburg datang untuk menyelamatkan, atau, nama modennya adalah crossectomy.

Apakah pembedahan crossectomy?

Crossectomy adalah pembedahan pembedahan urat pada bahagian bawah kaki.

Ia terdiri dalam rawatan urat varikos akibat urat varikos oleh penyempitan urat utama dan semua aliran masuk yang terdiri daripada urat yang lebih kecil.

Operasi Troyanov-Trendelenburg yang dijelaskan mempunyai sifat kardinal dan dilakukan hanya berdasarkan cadangan segera dari pakar atau sebagai salah satu titik rawatan gabungan urat. Tujuan operasi adalah untuk menghilangkan aliran darah terbalik (refluks) untuk mencegah perjalanan vena varikos..

Apabila masuk akal untuk menggunakannya?

Oleh kerana operasi ini bersifat radikal, maka hanya perlu dilakukan secara berlebihan. Kes seperti ini merangkumi:

  • Kejadian patologi akut,
  • Pelantikan operasi oleh doktor untuk rawatan gabungan penyakit vena,
  • Kegagalan merawat penyakit ini dengan ubat,
  • Fungsi kaki terjejas.

Penting untuk mempunyai masa untuk menggunakan crossectomy sebelum berlakunya trombophlebitis dangkal. Sekiranya tidak mungkin untuk mencegah perkembangannya, perlu segera melakukan campur tangan pembedahan, tetapi ini harus dilakukan dalam dua hari setelah diagnosis penyakit.

Ketahui cara melegakan keletihan kaki dengan salap varikos.

Baca artikel ini mengenai mencegah vena varikos di kaki..

Petunjuk dan kontraindikasi

  • trombophlebitis menaik di paha atas,
  • trombophlebitis pada sendi lutut dengan kecenderungan merebak,
  • trombophlebitis dengan nanah,
  • kambuh tromboflebitis mengabaikan ubat,
  • keletihan kaki yang tinggi, edema,
  • kerosakan global pada urat bahagian bawah kaki,
  • luka kulit trofik,
  • patologi aliran keluar darah,
  • kesesakan limfa.

Penting! Pakar mengesyorkan bahawa, dengan adanya tanda-tanda di atas, jangan menangguhkan operasi, jika tidak, kemungkinan komplikasi meningkat.

Operasi Troyanov-Trendelenburg dalam keadaan kecemasan tidak mempunyai kontraindikasi, kerana hanya dilakukan dalam kes yang paling parah, sesuai dengan petunjuk keberlanjutan.

Sekiranya operasi dirancang sebagai salah satu tahap rawatan gabungan urat, maka kontraindikasi dibahagikan kepada kategori dan relatif:

Kategoris (kontraindikasi ketat terhadap pembedahan) termasuk:

  • onkologi,
  • obesiti tahap tinggi,
  • aterosklerosis,
  • usia pikun,
  • kehamilan,
  • keletihan yang melampau,

Relatif (di mana seseorang dimasukkan ke pembedahan hanya jika ada keyakinan bahawa faedahnya melebihi kemungkinan risiko):

  • reaksi berjangkit atau keradangan di tempat pembedahan,
  • jangkitan yang berasal dari virus dan bakteria, menyebabkan demam, menyebabkan gangguan pada buah pinggang dan darah,
  • mobiliti terhad dalam tempoh selepas operasi.

Operasi

Tempoh penyediaan

Sebelum operasi, perlu menjalani beberapa pemeriksaan: ujian darah umum, ujian darah biokimia, ujian untuk hepatitis (terutamanya B dan C), ujian untuk penyakit kelamin, pembekuan, lawatan ke ahli terapi, ultrasound urat di kawasan di mana pembedahan dirancang.

Sebagai tambahan kepada pemeriksaan, sebelum pembedahan, anda harus mencukur kaki anda dan membeli kaus kaki kompres khas.

Ujian: Apa yang anda tahu mengenai darah manusia?

Penting untuk mendekati pilihan linen dengan segala tanggungjawab, terutama memperhatikan ukuran dan kualiti bahan.

Sekiranya tidak mungkin untuk membeli linen yang sesuai, anda harus mengundurkan kaki dengan pembalut elastik sebelum operasi.

Kemajuan operasi

Sebelum operasi crossectomy, jika keadaan tidak mendesak, pesakit ditawarkan pilihan anestesia, aplikasi umum atau tempatan.

Doktor menasihati dan memberikan beberapa cadangan untuk dipilih, tetapi, sebagai peraturan, kata pesakit sangat menentukan.

Teknik operasi Troyanov-Trendelenburg adalah dengan membuat tiga luka di paha atas, di paha bawah dan di sepertiga bahagian bawah kaki (di atas urat) dengan memotong. Akses pertama ke bahagian atas paha selari dengan lipatan inguinal.

Untuk mengesan lokasi anastomosis, doktor memperuntukkan vena saphenous besar di lokasi hubungannya dengan.

Sayatan kedua dibuat pada sepertiga bahagian bawah paha berukuran 9-11 cm di atas kapal yang terkena. Segmen urat yang dihasilkan melalui terowong subkutan dialihkan ke sayatan. Potongan ketiga dibuat di sepertiga bahagian bawah kaki untuk mengasingkan urat berdarah dan ligasi berikutnya dan penarikan melalui terowong ke dalam luka.

Ini diikuti dengan rawatan mulut, setelah itu pakar bedah melintasi vena saphenous dengan pengapit dan membalutnya di tempat aliran masuk ke urat femoral. Setelah melakukan prosedur ini, doktor terlibat dalam menjahit dan berpakaian.

Cara menggunakan lilin krim Sihat dari urat varikos?

Bagaimana cara menyembuhkan urat varikos dengan ubat-ubatan? Baca artikel ini.

Ketahui dari artikel dengan pautan bagaimana labia varikos dimanifestasikan, dan juga cara mengatasinya.

Tempoh pemulihan

Selepas operasi, perlu menjalani kursus pemulihan di hospital selama kira-kira 7 hari. Sekiranya semuanya stabil, tanpa komplikasi, pakar bedah akan membuang jahitan.

Selain itu, dalam sebulan, pasien harus minum ubat untuk memperbaiki peredaran darah dan mencegah reaksi keradangan.

Anda juga harus memakai pakaian yang dibeli sebelum pembedahan, atau pembalut elastik. Untuk mencegah perkembangan gumpalan darah setelah melakukan crossectomy, penting untuk meluangkan masa untuk aktiviti fizikal dan duduk semaksimum mungkin.

Tempoh pemulihan selepas crossectomy tidak menyakitkan bagi pesakit dan, jika operasi berjalan tanpa kesalahan, maka tanpa komplikasi. Tidak ada sekatan dari segi pergerakan atau makan..

Sebaliknya, aktiviti seharian hanya akan bermanfaat, dan tidak dikutuk oleh doktor. Selepas sebulan, linen khas hanya boleh dikeluarkan pada waktu malam. Adalah mungkin untuk menyingkirkan linen seret sepenuhnya setelah mendapat arahan daripada pakar.

Kemungkinan komplikasi

Komplikasi selepas pembedahan Troyanov-Trendelenburg, atau crossectomy, jarang berlaku, dan biasanya disebabkan oleh doktor yang tidak berpengalaman. Ini termasuk:

  • sedikit pembuangan darah dari luka,
  • pelepasan nanah dari luka (agak jarang),
  • terhalang pergerakan limfa melalui saluran,
  • sedikit penyimpangan pada sensitiviti kulit.

Kesimpulannya

Untuk kecemasan pembuangan urat yang terkena urat varikos, crossectomy adalah rawatan bukan alternatif. Crossectomy tidak mempunyai akibat yang ketara. Perlu diingat bahawa untuk sebarang gejala kerosakan pada saluran kaki, sangat penting untuk berjumpa dengan doktor anda untuk mencegah komplikasi lebih lanjut.

Penerangan operasi Troyanov Trendelenburg

Operasi Troyanov-Trendelenburg

Operasi Troyanov-Trendelenburg dilakukan sekiranya pesakit mempunyai vena varikos dari urat dangkal pada bahagian bawah kaki dan sekiranya terdapat risiko komplikasi yang tinggi. Campur tangan sangat trauma dan memerlukan pemulihan yang lama. Tempoh pasca operasi berlangsung selama sebulan dan selama ini pesakit mengambil terapi antitrombotik dan antibakteria.

Penerangan mengenai operasi mengikut kaedah Troyanov-Trendelenburg

Pembedahan radikal Troyanov-Trendelenburg dilakukan untuk urat varikos, sekiranya terdapat komplikasi dan sekiranya terdapat risiko tinggi embolisme. Tujuan pembetulan adalah untuk mencegah embolus atau trombus terlepas memasuki urat femoral yang mendalam, yang boleh menyebabkan emboli paru. Operasi sedemikian adalah manipulasi vaskular kecemasan dan hanya boleh dilakukan sekiranya terdapat petunjuk yang ketat untuk prosedur tersebut. Tugas utama pakar bedah adalah untuk menghilangkan pengembalian darah melalui vena varikos. Persimpangan vaskular atau crossectomy bawah.

Operasi Troyanov-Trendelenburg mesti dilakukan dengan perkembangan keadaan berikut pada pesakit:

  • kerosakan pada urat dari lutut dan ke atas;
  • perkembangan proses purulen di dalam kapal;
  • ketidakcekapan terapi konservatif;
  • kerosakan dadah pada rangkaian vena;
  • berisiko tinggi untuk emboli.

Kembali ke senarai kandungan

Bagaimana untuk menyediakan?

Sebelum operasi Troyanov-Trendelenburg, ujian darah dan air kencing umum diperlukan. Juga penting untuk diperiksa HIV, hepatitis dan sifilis. Adalah perlu untuk menentukan kumpulan darah dan faktor Rh, melakukan koagulogram, yang akan membantu menentukan tahap pembekuan darah. Di samping itu, ultrasound Doppler dilakukan dengan diagnosis ultrasound terhadap urat yang terkena pada bahagian bawah kaki. Ahli terapi akan membantu mengesan patologi somatik. Sejurus sebelum prosedur, pesakit dilarang makan dan minum. Kawasan operasi mesti dicukur dan stoking mampatan pada anggota badan yang sihat.

Teknik Operasi

Pesakit disuntik dalam keadaan tidur narkotik. Selepas itu, pemprosesan bidang pembedahan. Semasa crossectomy yang lebih rendah dilakukan, proses operasi melibatkan melakukan sayatan pada kulit di zon inguinal. BPV diasingkan bersama dengan kapal lain dan diikat. Salibektomi urat saphenous besar dilakukan dan semua salurannya dipotong, sayatan dijahit dengan ketat dan saliran diletakkan. Pakai stoking mampatan di bahagian atas. Prosedur sedemikian berkesan dalam keadaan kecemasan dan oleh itu pakar bedah yang melakukan manipulasi cuba bistro menghentikan kawasan fokus patologi.

Kepada siapa ia dikontraindikasikan?

Pembedahan Troyanov-Trendelenburg tidak dilakukan jika pesakit mempunyai keadaan berikut:

Hanya plexus vena dangkal yang dapat dikeluarkan..

Apa yang berbahaya?

Selepas crossectomy urat pada bahagian bawah kaki dilakukan, pesakit mempunyai risiko mengalami komplikasi seperti itu:

  • trauma tisu yang ketara dan tempoh pemulihan yang panjang;
  • kehilangan darah
  • lebam di kawasan luka;
  • jangkitan pada permukaan luka;
  • gangguan saliran limfa kerana pemindahan saluran secara tidak sengaja;
  • perubahan dalam persenyawaan anggota badan dalam bentuk paresthesia dan kehilangan kepekaan;
  • pengasingan limfa dari luka.

Selalunya dengan kaedah intervensi ini, jangkitan masuk ke aliran darah.

Salah satu masalah utama selepas manipulasi, terutama pada wanita, adalah adanya parut besar. Dan juga berkaitan dengan gangguan trofik pada kaki, selalunya agen berjangkit memasuki permukaan luka. Selepas itu, ia memasuki aliran darah dan merebak ke seluruh badan. Teknik manipulasi melibatkan penghapusan risiko pemisahan embolus dengan perkembangan strok atau serangan jantung.

Tempoh selepas operasi

Segera setelah prosedur, pesakit tidak dianjurkan untuk bangun dari tempat tidur, kerana kekurangan sistem saraf setelah anestesia. Aktiviti motor maksimum ditunjukkan di bawah. Pada masa yang sama, kesakitan jarang membimbangkan seseorang, dan apabila mereka hadir, analgesik diresepkan. Pastikan untuk menurunkan anggota badan adalah penting untuk melindungi terhadap pembentukan gumpalan darah dengan mampatan dengan stoking khas atau pembalut elastik. Selepas sebulan, kelas berenang dan berjoging sederhana disyorkan..

Operasi Troyanov-Trendelenburg

Operasi Troyanov-Trendelenburg telah digunakan dalam rawatan urat sejak tahun 1888. Pakar bedah Rusia Troyanov mengembangkan dan pertama kali menerapkan teknik ligasi vena saphenous. Pakar bedah Jerman kedua Trendelenburg menggunakannya - pada tahun 1890. Metodologi dipanggil dengan nama mereka - operasi Troyanov Trendelenburg. Kemudian ia diselesaikan oleh pakar bedah Diterichs, tetapi nama Troyanov-Trendelenburg tetap tidak berubah..

  • Petunjuk untuk operasi Troyanov-Trendelenburg
  • Kontraindikasi Troyanov-Trendelenburg operasi
  • Teknik operasi Troyanov-Trendelenburg
  • Komplikasi operasi Troyanov-Trendelenburg

Inti dari campur tangan adalah untuk membuang urat saphenous yang besar melalui sayatan. Operasi Troyanov-Trendelenburg mempunyai minus yang serius - setelah itu terdapat bekas luka besar di pinggul. Kaedah invasif menyebabkan penggunaannya jarang berlaku. Sekiranya pada mulanya operasi Troyanov-Trendelenburg ditetapkan untuk rawatan vena varikos, sekarang hanya untuk rawatan tromboflebitis septik dan trombosis vena.

Pengangkatan untuk operasi Troyanov-Trendelenburg dilakukan hanya setelah diagnosis menyeluruh mengenai urat dan badan secara keseluruhan. Adalah perlu untuk memastikan bahawa operasi tidak akan rumit oleh kontraindikasi yang tidak disedari.

Petunjuk untuk operasi Troyanov-Trendelenburg

  • Trombophlebitis menaik dengan trombosis pada tahap lutut dan ke atas;
  • Thrombophlebitis (septik dan berulang, varicothrombophlebitis vena saphenous hebat (BPV);
  • Risiko penghijrahan trombus;
  • Pencegahan genangan darah vena, edema, limfostasis;
  • Pencegahan keradangan dan gangguan tisu yang disebabkan oleh kekurangan zat sel;
  • Kekurangan dan refluks valvular (teknik Troyanov-Trendelenburg dilakukan bersamaan dengan operasi Beccock, cryodestruction, electrocoagulation).

Kontraindikasi Troyanov-Trendelenburg operasi

Operasi Troyanov-Trendelenburg tidak dapat dilakukan dengan keadaan pesakit yang sangat serius, dengan trombosis urat mendalam pada bahagian ekstrem, serta dengan keradangan kulit tempatan di lokasi sayatan masa depan. Dalam kes-kes ini, intervensi menurut teknik Troyanov-Trendelenburg diganti dengan antikoagulasi atau dilakukan setelah terapi yang sesuai.

Kemungkinan atau kemustahilan operasi Troyanov-Trendelenburg ditentukan oleh pemeriksaan awal pesakit. Dalam proses diagnostik digunakan:

  • Penyelidikan makmal;
  • Flebografi;
  • Pengimbasan dupleks;
  • Ultrasound bahagian bawah kaki.

Teknik operasi Troyanov-Trendelenburg

Penerangan mengenai operasi Troyanov-Trendelenburg agak mudah. Bergantung pada keadaan pesakit, anestesia tempatan atau umum digunakan. Pada bahagian paha anterolateral, di bahagian atas ketiga, sayatan dibuat selari dengan lipatan inguinal. Semua manipulasi dan pergerakan selanjutnya semasa operasi Troyanov-Trendelenburg dilakukan dengan sangat berhati-hati, untuk mengelakkan risiko trombus bergerak dari BPV ke urat femoral.

Melalui sayatan, doktor melakukan ligasi (ligatur) urat yang menutupi ilium. Proses ligasi vena membimbangkan urat epigastrik genital, dangkal dan dangkal.

Seterusnya, proses membuang darah beku bermula. Untuk ini, BPV ditunjukkan pada luka. Lumennya dibuka dan trombus dikeluarkan dari urat menggunakan arus atau kateter.

Untuk keberkesanan rawatan, BPV dikeluarkan hampir sepenuhnya. Hanya tunggul kecil yang tersisa (tunggul panjang di masa depan boleh menyebabkan perkembangan embolisme paru). Oleh itu, BPV dihubungkan pada tahap hujung pusat dan pinggir batangnya, selepas itu BPV melintasi antara lokasi ligasi.

Setelah ligasi dan persimpangan BPV, luka dijahit secara berlapis, pembalut steril digunakan padanya, dan pembalut elastik digunakan pada anggota badan.

Tempoh pemulihan selepas pembedahan Troyanov-Trendelenburg merangkumi penggunaan ubat anti-radang dan antikoagulan. Pembalut luka secara berkala, pemantauan penyembuhannya yang berjaya dan memakai seluar mampatan diperlukan..

Selepas pembedahan Troyanov-Trendelenburg, pesakit ditunjukkan aktiviti fizikal awal dengan kawalan ketat terhadap beban statik dan dinamik dan pemantauan yang berpanjangan oleh ahli phlebologist untuk mengecualikan trombosis vena berulang (termasuk femoral) atau perkembangan vena varikos.

Komplikasi operasi Troyanov-Trendelenburg

Komplikasi selepas operasi Troyanov-Trendelenburg dapat timbul sebagai akibat dari mempertahankan urat simpul yang tidak pendek, tetapi panjang, akibat jangkitan pada luka atau kesalahan pembedahan biasa yang lain; disebabkan oleh reaksi negatif individu terhadap campur tangan kaedah Troyanov-Trendelenburg.

Urat simpul yang panjang dapat memprovokasi pembentukan trombosis pada BPV dengan perkembangan seterusnya embolisme paru, pembentukan tromboflebitis dan vena varikos.

Sekiranya kelenjar getah bening cedera secara tidak sengaja semasa operasi Troyanov-Trendelenburg, ini boleh menyebabkan gangguan pada sistem limfa.

Di samping itu, pengenalan vaskular yang salah semasa ligatur boleh menyebabkan ligasi arteri femoral atau urat femoral yang salah.

Komplikasi selepas operasi Troyanov-Trendelenburg dapat berlaku dengan segera atau dari masa ke masa - bergantung pada sifat proses pengembangan.

Secara amnya, operasi Troyanov-Trendelenburg selamat. Kelemahan utama penyingkiran BPV melalui operasi ini adalah kecacatan kosmetik yang serius..

Operasi Troyanov-Trendelenburg - apa itu?

Dalam beberapa tahun kebelakangan ini, urat varikos telah memperoleh kecenderungan untuk meremajakan. Setiap wanita ketiga mempunyai penyakit pada usia bekerja. Di kalangan lelaki, satu daripada sepuluh menderita. Perkembangan trombosis atau trombophlebitis adalah komplikasi berbahaya dari patologi urat. Dalam kes ini, anda perlu menggunakan crossectomy (operasi Troyanov-Trendelenburg).

Ciri-ciri vena varikos

Vena varikos disebut penyakit, disertai dengan perubahan berterusan pada dinding vaskular, vasodilasi dan pemanjangan dengan pembentukan penonjolan, urat simpul dan gangguan peredaran yang lebih lanjut.

Jaringan vena dari hujung bawah ditunjukkan oleh kapal dangkal dan dalam yang saling berkomunikasi. Sistem dangkal terdiri daripada urat saphenous besar dan kecil. Yang lebih besar bermula di pangkal paha dan terletak di paha atas, mengalir ke urat femoral yang mendalam.

Vena varikos disertai dengan perubahan tekanan intravaskular, perlambatan aliran darah, dan proses stagnan. Kapal dilebarkan, dipenuhi darah. Sistem injap vena berhenti memenuhi tugasnya mengatur aliran darah sepihak; prasyarat untuk pembentukan refluks darah (casting terbalik) muncul. Seringkali pada saat-saat ini, gambaran klinikal penyakit ini berjalan lancar, yang menjadikan pesakit beralih kepada pakar bedah vaskular.

Pilihan pakar yang kerap dilakukan ialah operasi Troyanov-Trendelenburg. Apa itu, bagaimana ia dijalankan dan apa hasil dari campur tangan itu, kita akan pertimbangkan lebih jauh.

Matlamat crossectomy

Pakar berhadapan dengan tugas utama - untuk menyingkirkan refluks dan menghilangkan proses stagnan pada urat varikos. Oleh kerana mustahil untuk menghentikan peredaran darah dengan ubat-ubatan, satu-satunya cara adalah melintasi saluran yang berpenyakit dan anak-anak buahnya.

Crossectomy (operasi Troyanov-Trendelenburg) dianggap sebagai campur tangan radikal. Ia dilakukan sekiranya terdapat komplikasi urat varikos (misalnya, phlebitis atau trombosis) atau sebagai sebahagian daripada rawatan komprehensif.

Perbezaan antara crossectomy dan phlebectomy

Baru-baru ini, phlebectomy (venectomy) dianggap sebagai pilihan yang sangat baik untuk rawatan urat varikos. Ia dilakukan di bawah anestesia tulang belakang dalam keadaan pegun. Operasi ini sangat trauma dan perkembangan komplikasi pasca operasi. Tidak lama kemudian, hasil phlebectomy mulai menunjukkan bahawa perlu mencari kaedah yang lebih radikal untuk mengurangkan kemungkinan kambuhnya penyakit ini..

Venaektomi disertai oleh persimpangan vena saphenous besar di sepertiga bahagian atas paha, dan tidak dekat dengan anastomosis, yang menyebabkan penyambungan refluks di sepanjang anak sungai yang selamat berhampiran anastomosis. Kekambuhan berlaku pada setiap pesakit ketiga.

Pemodenan crossectomy didasarkan pada fakta bahawa sayatan dan persimpangan dilakukan secara langsung di dekat tempat mengalir ke urat femoral yang mendalam, akibatnya refluks darah ke sistem dalam tidak berlaku.

Petunjuk untuk campur tangan

Operasi Troyanov-Trendelenburg dilakukan dengan segera pada hari-hari pertama setelah pembentukan trombosis untuk menghentikan peralihan proses patologi dari sistem vena dangkal ke dalam.

Petunjuk untuk campur tangan adalah syarat berikut:

  • trombophlebitis dari tahap lutut dan ke atas;
  • tromboflebitis yang rumit oleh perkembangan proses purulen;
  • trombophlebitis berulang atau yang tidak bertindak balas terhadap kaedah terapi lain;
  • trombosis dari tahap lutut dan ke atas.

Kontraindikasi

Penting untuk difahami bahawa operasi Troyanov-Trendelenburg, yang indikasi darurat, tidak mempertimbangkan adanya kontraindikasi. Dalam kes ini, ini adalah mengenai kehidupan pesakit.

Dengan jenis intervensi yang dirancang, para pakar mengenal pasti beberapa faktor ketika operasi tidak diingini:

  1. Penyakit somatik - tubuh pesakit sangat lemah, dan operasi apa pun memerlukan banyak usaha untuk pulih. Dalam kes ini, ada baiknya menggunakan kaedah rawatan yang kurang radikal..
  2. Aterosklerosis teruk pada bahagian bawah kaki.
  3. Kehamilan atau penyusuan.
  4. Kehadiran penyakit berjangkit atau ruam bernanah di lokasi intervensi yang dirancang.
  5. Keadaan di mana mustahil untuk memampatkan kaki selepas pembedahan (kegemukan teruk).
  6. Thrombophlebitis atau Trombosis Vena Dalam.

Operasi Troyanov-Trendelenburg memerlukan pengaktifan pesakit dengan cepat setelah campur tangan, oleh itu patologi di mana pesakit tidak dapat bangun dari tidur pada hari kedua dianggap secara individu.

Persiapan untuk pembedahan

Oleh kerana dalam kebanyakan kes pesakit tiba-tiba untuk campur tangan, maka pemeriksaan dilakukan pada tahap minimum yang wajib:

  • ujian darah dan air kencing umum;
  • biokimia darah;
  • koagulogram;
  • penyelidikan mengenai sifilis, hepatitis;
  • Pemeriksaan HIV.

Ahli terapi berunding untuk mengesampingkan kehadiran penyakit somatik yang akan menjadi kontraindikasi. Imbasan ultrasound vena juga dilakukan untuk menentukan penyetempatan anastomosis, lokasi saluran penyakit, prevalensi proses patologi.

Setelah membuat pengukuran yang diperlukan, pakar bedah vaskular menerangkan perban pemampatan atau pembalut elastik yang mesti diperoleh untuk memampatkan anggota badan sebaik sahaja selepas pembedahan.

Kemajuan operasi

Operasi Troyanov-Trendelenburg, tekniknya memerlukan pakar bedah yang berkelayakan, dilakukan dengan menggunakan anestesia tempatan atau umum. Pilihan anestesia dibuat oleh pakar bius, yang bersetuju dengan semua nuansa secara langsung dengan pesakit.

Operasi Troyanov-Trendelenburg yang dijelaskan dalam artikel terdiri daripada langkah-langkah berikut:

  1. Bidang pembedahan dirawat dengan penyelesaian antiseptik, seluar dalam steril digunakan, ada ruang untuk akses.
  2. Di kawasan inguinal, pakar bedah memeriksa nadi arteri femoral, di mana vena saphenous melewati sedikit ke dalam..
  3. Ciri-ciri anatomi semua pesakit adalah pelbagai, yang bermaksud bahawa lokasi urat berbeza. Pemotongan dilakukan bergantung pada lokalisasi anastomosis vena saphenous besar..
  4. Selepas pemotongan, pakar bedah sampai ke bundle vena, membalutnya dan memotong.
  5. Vena saphenous besar dialokasikan ke kawasan di mana ia mengalir ke dalam sistem yang dalam, diikat dan dipotong. Pada ketika ini, gumpalan darah mungkin keluar dengan aliran darah.
  6. Kemudian, sekurang-kurangnya lima anak sungai vena sepanjang panjangnya diasingkan dan dipotong dengan cara yang sama (jika perlu, beberapa sayatan tambahan dibuat). Ini untuk mengelakkan pengumpulan dan kekambuhan darah terbalik..
  7. Semua luka dijahit, saliran diletakkan..
  8. Pakaian pemampat atau pembalut elastik diletakkan di anggota bawah..

Operasi Troyanov-Trendelenburg dikaitkan dengan proses keradangan dan pembentukan gumpalan darah, oleh itu, dalam kes kecemasan, pakar tidak berusaha mengeluarkan sebanyak mungkin urat, tetapi menghentikan kawasan proses patologi sebanyak mungkin.

Tempoh selepas operasi

Hari pertama pesakit menghabiskan waktu di atas katil. Ini disebabkan oleh kemungkinan kesan sampingan selepas anestesia. Pada hari kedua, pengaktifan pesakit ditunjukkan untuk melindunginya sebanyak mungkin dari trombosis berulang. Kesakitannya sederhana, tetapi jika perlu, doktor menetapkan ubat penahan sakit atau ubat anti-radang bukan steroid.

Prasyarat adalah pemampatan anggota bawah yang mencukupi, yang dilakukan selama satu bulan selepas campur tangan.

Perhatian harus diberikan kepada langkah-langkah yang bertujuan untuk mencegah proses stagnan dalam sistem vena (berjalan, terapi senaman).

Kemungkinan komplikasi selepas pembedahan

Operasi Troyanov-Trendelenburg, setelah itu komplikasi sangat jarang terjadi, merujuk kepada kaedah rawatan radikal. Penyebab komplikasi yang biasa berlaku adalah trauma tisu semasa intervensi (yang mustahil untuk dielakkan), serta pelanggaran teknik operasi. Pesakit boleh mengalami patologi berikut:

  • berdarah
  • hematoma di kawasan intervensi;
  • jangkitan pada luka pembedahan;
  • gangguan sistem limfa dengan pembentukan konglomerat sista;
  • paresthesia (pelanggaran kepekaan kulit di persimpangan ujung saraf);
  • limforea (aliran keluar limfa kerana persimpangan saluran limfa).

Beberapa komplikasi hilang sendiri, yang lain memerlukan terapi tambahan. Dalam kes yang teruk, hematoma ditusuk dengan terapi antibiotik selanjutnya. Jangkitan luka juga memerlukan penggunaan agen antibakteria (penisilin, makrolida, sefalosporin). Kepekaan yang dilanggar dipulihkan secara bebas, tidak memerlukan langkah tambahan.

Kesimpulannya

Salah satu kaedah radikal untuk rawatan kompleks vena varikos dan komplikasinya adalah operasi Troyanov-Trendelenburg. Perjalanan operasi menunjukkan berapa banyak sistem untuk menghilangkan refluks dan mencegah kambuh penyakit telah dimodenkan. Pematuhan dengan nasihat pakar operasi akan mengelakkan perlunya campur tangan berulang kali.

Operasi Troyanov-Trendelenburg

Operasi Troyanov-Trendelenburg adalah ligasi vena saphenous besar di tempat masuknya ke vena femoralis (tanpa ligasi saluran) dengan penyingkiran bahagian bawah vena ventrikel bersama anak sungai melalui sayatan besar di paha. Pada masa lalu, kaedah itu digunakan untuk menghilangkan vena varikos. Pada masa ini, intervensi terpencil dilakukan hanya pada trombophlebitis menaik akut. Sekiranya vena varikos, operasi Troyanov-Trendelenburg digunakan dalam kombinasi dengan teknik pembedahan lain (operasi Beccock, phlebosclerosis, cryodestruction, dll.).

Operasi Troyanov-Trendelenburg adalah ligasi vena saphenous besar di tempat masuknya ke vena femoralis (tanpa ligasi saluran) dengan penyingkiran bahagian bawah vena ventrikel bersama anak sungai melalui sayatan besar di paha. Pada masa lalu, kaedah itu digunakan untuk menghilangkan vena varikos. Pada masa ini, intervensi terpencil dilakukan hanya pada trombophlebitis menaik akut. Sekiranya vena varikos, operasi Troyanov-Trendelenburg digunakan dalam kombinasi dengan teknik pembedahan lain (operasi Beccock, phlebosclerosis, cryodestruction, dll.).

Ligasi pembedahan pertama dari vena saphenous besar (BPV) pertama kali dicadangkan dan dilakukan oleh pakar bedah domestik A. A. Troyanov pada tahun 1888. Dua tahun kemudian, F. Trendelenburg mengumumkan penggunaan taktik seperti itu. Kedua-dua pakar bedah menawarkan untuk melakukan ligasi BPV di bahagian atas paha, mundur 8-10 cm dari anastomosis safeno-femoral. Pada tahun 1912, campur tangan ini diubah suai oleh pakar bedah Rusia M.M. Diterichs, yang melakukan ligasi dekat BPV. Dalam pengubahsuaian ini, teknik ini disebut operasi Troyanov-Trendelenburg.

Petunjuk dan kontraindikasi

Sehingga kini, operasi Troyanov-Trendelenburg yang terpencil dalam phlebology digunakan dalam percambahan varicothrombophlebitis BPV ke arah proksimal, trombophlebitis septik dengan gabungan trombus, trombophlebitis berulang atau tahan ubat. Tujuan intervensi adalah untuk mengikat BPV di zon masuk ke sistem vena dalam dan mencegah kemungkinan migrasi trombus. Pembedahan awal Troyanov-Trendelenburg menghilangkan komplikasi embologis, kepatuhan limfangitis streptokokus, stasis vena dan limfostasis, edema, keradangan, gangguan trofik anggota badan.

Sebagai tahap campur tangan gabungan, operasi Troyanov-Trendelenburg dapat dilakukan dengan kekurangan injap ostial dan refluks darah safeno-femoral melalui anastomosis. Dalam kes ini, teknik ini dilengkapi dengan operasi Beccock, phlebosclerosis batang intraoperatif, electrocoagulation atau cryodestruction. Kontraindikasi terhadap operasi kecemasan Troyanov-Trendelenburg dianggap tahap keterukan yang teruk terhadap keadaan pesakit dan penyebaran trombosis pada urat dalam. Intervensi yang dirancang tidak dilakukan untuk penyakit somatik yang teruk, trombofilia, kegemukan yang teruk dan aterosklerosis pada saluran ekstremitas bawah, serta semasa kehamilan.

Sebab-sebab operasi ditentukan oleh ultrasound vena pada hujung bawah, imbasan dupleks atau venografi. ESR, jumlah sel darah putih, koagulogram, protein C-reaktif diresepkan dari ujian makmal.

Metodologi

Semasa operasi Troyanov-Trendelenburg, intubasi atau anestesia intravena, anestesia tempatan (pengaliran, penyusupan) atau epidural digunakan. Pesakit diletakkan di atas meja operasi dengan hujung kaki diturunkan. Akses menegak atau sayatan serong menurut Chervyakov di lipatan inguinal membezakan BPV dan urat femoral (jika trombosis telah merebak melebihi had hubungan safeno-femoral). Semua tindakan dengan urat dan tisu paravasal dilakukan dengan sangat berhati-hati agar tidak mendorong pembekuan darah ke dalam lumen urat femoral. Ligasi urat dari balok Delbe (epigastrik superfisial, alat kelamin luar dan dangkal di sekitar ilium) dilakukan..

Urat saphenous besar diambil pada pintu putar, kemudian lumennya dibuka. Gumpalan darah dikeluarkan oleh kateter atau dicuci oleh arus retrograde dan antegrade. Selepas ligasi hujung pusat dan pinggir batang, urat bersilang antara ligatur di kawasan mulut. Prinsip umum operasi Troyanov-Trendelenburg adalah meninggalkan BPV pendek, kerana peregangan tunggul yang panjang membawa potensi risiko trombosis dan embolisme paru-paru berikutnya. Luka dikeringkan dan dijahit secara berlapis. Lengan dibalut rapat dengan pembalut elastik.

Sekiranya operasi dijalankan dengan urat varikos dan merupakan tahap pertama phlebectomy gabungan, BPV tidak dibuka, tetapi segera dibalut, dan kemudian teruskan ke peringkat intervensi seterusnya (misalnya, phlebosclerosis). Dalam tempoh selepas operasi, terapi ditunjukkan dengan ubat anti-radang, phlebotropic dan antikoagulan, pengaktifan awal pesakit, pemampatan berterusan anggota badan yang dikendalikan selama 1 bulan.

Komplikasi

Meninggalkan tunggul BPV yang lama selepas operasi Troyanov-Trendelenburg boleh menyebabkan kekambuhan urat varikos, trombophlebitis dari tunggul, trombosis safeno-femoral atau embolisme paru. Secara intraoperatif, dalam proses mengasingkan BPV, kelenjar getah bening Rosenmüller-Pirogov mungkin rosak, yang dimanifestasikan oleh limforea dalam tempoh selepas operasi. Dengan penentuan sambungan safeno-femoral yang tidak mencukupi, kemungkinan adanya ligasi palsu pada arteri atau urat femoral.

Adalah Penting Untuk Menyedari Vaskulitis