Bulatan Peredaran

Dari artikel sebelumnya, anda sudah mengetahui komposisi darah dan struktur jantung. Jelas bahawa darah melakukan semua fungsi hanya kerana peredarannya yang berterusan, yang disebabkan oleh kerja jantung. Kerja jantung menyerupai pam yang mengepam darah ke saluran yang mana darah mengalir ke organ dan tisu dalaman..

Sistem peredaran darah terdiri daripada lingkaran peredaran darah yang besar dan kecil (paru), yang akan kita bincangkan secara terperinci. Digambarkan oleh William Harvey, seorang doktor Inggeris, pada tahun 1628.

Lingkaran peredaran darah yang hebat (BKK)

Lingkaran peredaran darah ini berfungsi untuk menyampaikan oksigen dan nutrien ke semua organ. Ia bermula dengan aorta yang muncul dari ventrikel kiri, kapal terbesar yang secara berurutan bercabang menjadi arteri, arteriol dan kapilari. BCC membuka dan memahami kepentingan lingkaran peredaran darah oleh saintis Inggeris terkenal, doktor William Harvey.

Dinding kapilari berlapis tunggal; oleh itu, pertukaran gas melaluinya berlaku dengan tisu sekitarnya, yang juga menerima nutrien melaluinya. Pernafasan berlaku di tisu, di mana protein, lemak, karbohidrat dioksidakan. Akibatnya, karbon dioksida dan produk metabolik (urea) terbentuk di dalam sel, yang juga disekresikan ke kapilari..

Darah vena mengalir melalui venula ke dalam urat, kembali ke jantung melalui yang terbesar - vena cava yang unggul dan rendah, yang mengalir ke atrium kanan. Oleh itu, BCC bermula di ventrikel kiri dan berakhir di atrium kanan..

Darah melepasi BKK dalam 23-27 saat. Darah arteri mengalir melalui arteri CCB, dan vena melalui urat. Fungsi utama lingkaran peredaran darah ini adalah untuk membekalkan oksigen dan nutrien ke semua organ dan tisu badan. Dalam saluran darah CCL, tekanan darah tinggi (lingkaran peredaran darah yang agak kecil).

Peredaran pulmonari

Izinkan saya mengingatkan anda bahawa CCL berakhir di atrium kanan, yang mengandungi darah vena. Peredaran paru (MCC) bermula di ruang jantung seterusnya - ventrikel kanan. Dari sini, darah vena memasuki saluran paru-paru, yang terbahagi kepada dua arteri pulmonari..

Arteri pulmonari kanan dan kiri dengan darah vena menuju ke paru-paru yang sesuai, di mana mereka bercabang ke kapilari yang mengelilingi alveoli. Pertukaran gas berlaku di kapilari, akibatnya oksigen memasuki aliran darah dan bergabung dengan hemoglobin, dan karbon dioksida meresap ke udara alveolar.

Darah arteri yang diperkaya oksigen dikumpulkan di venula, yang kemudian bergabung ke dalam vena pulmonari. Vena paru dengan darah arteri mengalir ke atrium kiri, di mana ICC berakhir. Dari atrium kiri, darah memasuki ventrikel kiri - tapak permulaan BCC. Oleh itu, dua lingkaran peredaran darah ditutup.

Darah MCC berlalu dalam 4-5 saat. Fungsi utamanya adalah menjenuhkan darah vena dengan oksigen, akibatnya ia menjadi arteri, kaya dengan oksigen. Seperti yang anda perhatikan, vena mengalir melalui arteri di ICC, dan darah arteri mengalir melalui urat. Tekanan darah lebih rendah daripada BKK.

Fakta menarik

Rata-rata, setiap minit jantung seseorang mengepam sekitar 5 liter, selama 70 tahun hidup - 220 juta liter darah. Dalam satu hari, jantung seseorang membuat kira-kira 100 ribu denyutan, sepanjang hidupnya - 2.5 bilion denyut.

© Bellevich Yuri Sergeevich 2018-2020

Artikel ini ditulis oleh Bellevich Yuri Sergeyevich dan merupakan harta inteleknya. Menyalin, menyebarkan (termasuk dengan menyalin ke laman web dan sumber lain di Internet) atau penggunaan maklumat dan objek lain tanpa persetujuan sebelumnya dari pemegang hak cipta dihukum oleh undang-undang. Untuk bahan artikel dan kebenaran untuk menggunakannya, sila hubungi Bellevich Yuri.

Penyakit sistem peredaran darah

Sekarang ini, penyakit sistem peredaran darah inilah yang menjadi penyebab utama kematian di dunia. Selalunya, dengan kerosakan pada sistem peredaran darah, seseorang kehilangan sepenuhnya kemampuannya untuk bekerja. Dalam penyakit jenis ini, kedua-dua bahagian jantung dan saluran darah menderita. Organ peredaran darah terjejas pada lelaki dan wanita, sementara penyakit seperti itu dapat didiagnosis pada pesakit yang berumur berbeza. Oleh kerana terdapat sebilangan besar penyakit yang tergolong dalam kumpulan ini, diperhatikan bahawa sebilangannya lebih kerap berlaku di kalangan wanita dan yang lain di kalangan lelaki.

Struktur dan fungsi sistem peredaran darah

Sistem peredaran darah manusia merangkumi jantung, arteri, urat dan kapilari. Dalam anatomi, adalah kebiasaan untuk membezakan antara lingkaran peredaran darah yang besar dan kecil. Lingkaran ini dibentuk oleh kapal yang keluar dari jantung. Bulatan ditutup.

Peredaran paru-paru seseorang terdiri daripada batang paru-paru dan urat paru-paru. Bulatan besar peredaran darah memulakan aorta, yang meninggalkan ventrikel kiri jantung. Darah dari aorta memasuki saluran besar, yang dihantar ke kepala, badan dan anggota badan orang itu. Kapal besar bercabang menjadi kecil, masuk ke arteri intraorgan, dan kemudian ke arteriol dan kapilari. Kapilari inilah yang bertanggungjawab untuk proses metabolik antara tisu dan darah. Seterusnya, kapilari bergabung menjadi venula pasca kapilari, yang bergabung ke dalam vena - awalnya intraorgan, dan kemudian menjadi extraorgan. Darah kembali ke atrium kanan melalui vena cava yang unggul dan rendah. Secara lebih terperinci, struktur sistem peredaran darah ditunjukkan oleh skema terperinci.

Sistem peredaran darah manusia memberikan tubuh nutrien dan oksigen ke tisu, bertanggungjawab untuk membuang produk berbahaya proses metabolik, mengangkutnya untuk diproses atau dikeluarkan dari tubuh manusia. Sistem peredaran darah juga memindahkan produk metabolik antara organ-organ.

Penyebab penyakit sistem peredaran darah

Kerana fakta bahawa pakar membezakan banyak penyakit sistem peredaran darah, ada beberapa sebab yang memprovokasi mereka. Pertama sekali, manifestasi penyakit jenis ini dipengaruhi oleh ketegangan saraf yang terlalu banyak akibat trauma mental yang serius atau pengalaman kuat yang berpanjangan. Penyebab lain penyakit sistem peredaran darah adalah aterosklerosis, yang memprovokasi terjadinya penyakit jantung koronari.

Penyakit sistem peredaran darah juga terserlah kerana jangkitan. Oleh itu, akibat kesan beta-hemolitik kumpulan A streptococcus, seseorang mengalami reumatisme. Jangkitan dengan streptococcus vermin, enterococcus, Staphylococcus aureus memprovokasi berlakunya endokarditis septik, perikarditis, miokarditis.

Penyebab beberapa penyakit sistem peredaran darah adalah pelanggaran janin pada masa pranatal. Hasil daripada gangguan seperti itu adalah penyakit jantung kongenital..

Kegagalan kardiovaskular akut dapat terjadi pada manusia akibat kecederaan yang mengakibatkan kehilangan darah yang banyak.

Pakar mengenal pasti bukan sahaja sebab-sebab yang disenaraikan, tetapi juga sejumlah faktor yang menyumbang kepada manifestasi pembuangan penyakit organ-organ sistem kardiovaskular. Dalam kes ini, kita membicarakan kecenderungan keturunan terhadap penyakit, adanya tabiat buruk (merokok, minum alkohol secara teratur, tidak aktif secara fizikal), pendekatan pemakanan yang salah (makanan yang terlalu masin dan berlemak). Juga, penyakit sistem peredaran darah lebih sering ditunjukkan dalam gangguan metabolisme lipid, dengan adanya perubahan dalam sistem endokrin (menopaus pada wanita), dan berat badan berlebihan. Penyakit sistem tubuh yang lain, pengambilan ubat-ubatan tertentu juga dapat mempengaruhi perkembangan penyakit tersebut..

Gejala

Sistem peredaran darah manusia beroperasi sedemikian rupa sehingga keluhan terhadap penyakit dapat bervariasi. Penyakit sistem peredaran darah dapat menampakkan diri dengan gejala yang tidak menjadi ciri penyakit organ-organ tertentu. Fisiologi tubuh manusia sedemikian rupa sehingga banyak gejala, hingga tahap yang berbeza-beza dan intensiti yang berlainan, dapat terjadi dengan pelbagai penyakit.

Tetapi seseorang harus memperhatikan fakta bahawa pada tahap awal penyakit tertentu, ketika sistem peredaran darah masih menjalankan fungsinya secara normal, pesakit tidak merasakan perubahan dalam tubuh. Oleh itu, penyakit hanya dapat didiagnosis secara kebetulan, ketika menghubungi pakar untuk alasan lain..

Dalam penyakit sistem peredaran darah, pesakit mempunyai gejala khas: gangguan dalam kerja jantung, serta rasa sakit, sesak nafas, sensasi sesak nafas, sianosis, bengkak, dll..

Gejala penting adalah adanya perubahan degupan jantung. Sekiranya seseorang itu sihat, maka dalam keadaan rehat atau usaha fizikal yang ringan, dia tidak merasakan degupan jantungnya sendiri. Pada orang dengan penyakit tertentu dari sistem peredaran darah, degupan jantung dapat dirasakan dengan jelas walaupun dengan sedikit latihan fizikal, dan kadang-kadang dalam keadaan rehat. Kami bercakap mengenai takikardia - manifestasi berdebar-debar jantung. Gejala seperti itu berlaku akibat penurunan fungsi kontraktil jantung. Dalam satu kontraksi, jantung menghantar lebih sedikit darah ke aorta daripada biasa. Untuk memastikan bekalan darah yang normal ke badan, jantung mesti berkontraksi dengan frekuensi yang lebih besar. Tetapi cara operasi jantung ini tidak dapat disukai, kerana dengan peningkatan degupan jantung, fasa relaksasi jantung menjadi lebih pendek, di mana proses berlaku pada otot jantung yang memberi kesan positif padanya dan mengembalikan prestasinya.

Dalam penyakit sistem peredaran darah, gangguan juga sering ditunjukkan, iaitu fungsi jantung yang tidak teratur. Pesakit merasakan aritmia sebagai jantung yang tenggelam, diikuti dengan degupan pendek yang kuat. Kadang-kadang gangguan adalah sporadis, kadang-kadang mereka memerlukan masa tertentu atau berlaku secara berterusan. Dalam kebanyakan kes, gangguan berlaku dengan takikardia, tetapi dengan irama jantung yang jarang berlaku, ia juga dapat diperhatikan..

Kesakitan di hati sering membimbangkan pesakit yang menderita penyakit sistem peredaran darah. Tetapi gejala ini dengan penyakit yang berbeza mempunyai makna yang berbeza. Oleh itu, dengan penyakit jantung koronari, rasa sakit adalah gejala utama, dan dengan penyakit lain dari sistem kardiovaskular, gejala tersebut mungkin sekunder.

Dengan penyakit jantung koronari, rasa sakit muncul sebagai akibat kekurangan bekalan darah ke otot jantung. Kesakitan dalam kes ini berlangsung tidak lebih dari lima minit dan mempunyai sifat mampatan. Ia berlaku pada sawan, terutamanya semasa bersenam atau pada suhu rendah. Kesakitan berhenti selepas mengambil Nitroglycerin. Kesakitan seperti ini biasanya disebut angina pectoris. Sekiranya kesakitan yang sama berlaku pada seseorang semasa tidur, ia dipanggil angina pectoris.

Sakit dengan penyakit lain dari sistem bekalan darah terasa sakit, ia boleh berlangsung dalam jangka masa yang berbeza. Setelah mengambil ubat, rasa sakit, sebagai peraturan, tidak mereda. Gejala ini diperhatikan dengan miokarditis, kecacatan jantung, perikarditis, darah tinggi, dll..

Selalunya dengan penyakit sistem peredaran darah, pesakit mengalami sesak nafas. Dyspnea dimanifestasikan sebagai akibat penurunan fungsi kontraktil jantung dan genangan darah di pembuluh darah, yang diperhatikan dalam kes ini. Dyspnea sering menunjukkan perkembangan kegagalan jantung pada pesakit. Sekiranya otot jantung sedikit lemah, sesak nafas akan berlaku hanya selepas bersenam. Dan dengan bentuk penyakit yang teruk, sesak nafas boleh terjadi pada pesakit yang berbaring.

Edema dianggap sebagai gejala ciri kegagalan jantung. Dalam kes ini, sebagai peraturan, kita bercakap mengenai kegagalan ventrikel kanan. Kerana penurunan fungsi kontraktil ventrikel kanan, genangan darah berlaku, tekanan darah meningkat. Kerana genangan darah, bahagian cairnya memasuki tisu melalui dinding saluran darah. Pada mulanya, edema biasanya muncul di kaki. Sekiranya kerja jantung semakin lemah, maka cecair mula berkumpul di rongga pleura dan perut.

Gejala ciri lain dalam penyakit sistem peredaran darah adalah sianosis. Bibir, hujung hidung, dan jari-jari pada anggota badan memperoleh warna kebiruan. Ini disebabkan oleh penghantaran darah melalui kulit. Pada masa yang sama, darah mengandungi banyak hemoglobin yang dipulihkan, yang berlaku dengan aliran darah yang perlahan di kapilari kerana kontraksi jantung yang perlahan.

Kekurangan serebrovaskular

Pada masa ini, kemalangan serebrovaskular adalah salah satu penyebab utama kecacatan. Setiap tahun jumlah pesakit tersebut bertambah dengan cepat. Lebih-lebih lagi, peredaran serebrum sering bertambah buruk pada manusia pada tahun-tahun pertengahan.

Kemerosotan peredaran serebrum sering berlaku disebabkan oleh hipertensi dan aterosklerosis serebrum. Orang dengan peredaran serebrum yang lemah mempunyai keadaan yang memuaskan, tetap dalam keadaan normal. Tetapi jika perlu, peningkatan peredaran darah, kesihatan mereka menjadi lebih teruk. Ini boleh berlaku dengan suhu udara yang tinggi, tenaga fizikal, terlalu banyak kerja. Seseorang mula mengalami kebisingan di kepala, pening, sakit kepala. Kecacatan berkurang, ingatan bertambah buruk. Sekiranya gejala seperti itu terdapat pada pesakit sekurang-kurangnya tiga bulan, dan diulang sekurang-kurangnya sekali seminggu, maka kita sudah membincangkan diagnosis "kekurangan serebrovaskular".

Kekurangan peredaran serebrum menyebabkan strok. Oleh itu, sebaik sahaja seseorang mengalami gejala pertama penyakit ini, rawatan segera yang bertujuan untuk memperbaiki peredaran serebrum diperlukan.

Setelah melakukan diagnosis komprehensif dan perundingan terperinci, doktor menentukan rejimen rawatan dan memutuskan bagaimana memperbaiki peredaran darah pesakit dengan seefisien mungkin. Anda perlu memulakan perjalanan rawatan dan segera mengambil ubat yang ditetapkan. Kursus rawatan tidak hanya merangkumi ubat-ubatan yang meningkatkan peredaran darah, tetapi juga kompleks vitamin, penenang. Ubat untuk meningkatkan bekalan darah juga semestinya termasuk dalam rawatan ini. Terdapat sebilangan agen yang mempunyai kesan antihipoksik, vasodilating, nootropik.

Sebagai tambahan kepada rawatan ubat, pesakit mesti mengambil langkah-langkah yang bertujuan mengubah gaya hidupnya. Adalah sangat penting untuk tidur dengan cukup masa - sekitar 8-9 jam, untuk mengelakkan beban berat, berehat seketika pada waktu bekerja. Yang penting ialah kedamaian dan ketiadaan emosi negatif. Sebaik mungkin di udara segar, untuk mengudarakan bilik di mana pesakit berada. Diet juga penting: dalam diet anda perlu menghadkan karbohidrat, garam, lemak. Berhenti merokok dengan segera. Semua cadangan ini akan membantu menghentikan perkembangan penyakit ini..

Diagnostik

Doktor dapat mengenal pasti banyak gejala semasa pemeriksaan pesakit. Oleh itu, apabila diperiksa, kehadiran arteri temporal yang berbelit-belit, denyutan arteri karotid yang kuat, denyutan aorta kadang-kadang dijumpai. Dengan bantuan perkusi, batasan jantung ditentukan.

Dalam proses auscultation, anda dapat mendengar bunyi nada, suara yang berubah.

Dalam proses diagnosis penyakit sistem peredaran darah, kaedah penyelidikan instrumental digunakan. Kaedah yang paling mudah dan biasa digunakan ialah elektrokardiogram. Tetapi hasil yang diperoleh dalam proses kajian semacam itu harus dinilai, dengan mempertimbangkan data klinikal.

Sebagai tambahan kepada ECG, kaedah kardiografi vektor, ekokardiografi, fonokardiografi digunakan, yang memungkinkan untuk menilai keadaan dan kerja jantung.

Selain ujian jantung, pelbagai kajian aliran darah juga dilakukan. Untuk tujuan ini, halaju aliran darah, jumlah darah, dan jisim darah yang beredar ditentukan. Hemodinamik ditentukan dengan memeriksa jumlah darah minit. Untuk menilai keadaan fungsi sistem kardiovaskular dengan secukupnya, pesakit menjalani ujian senaman fizikal, menahan nafas, atau ujian ortostatik.

Kaedah penyelidikan informatif juga sinar-x jantung dan saluran darah, serta pencitraan resonans magnetik. Juga diambil kira ujian makmal urin, darah, analisis biokimia.

Rawatan

Rawatan gangguan peredaran darah dilakukan hanya oleh pakar, memilih taktik, bergantung pada gejala penyakit tertentu yang dihidap oleh pesakit. Pelanggaran peredaran serebrum, serta gangguan peredaran darah akut pada organ lain harus diatasi segera setelah diagnosis dibuat, hasil terapi bergantung pada ini. Keadaan yang berbahaya adalah pelanggaran sementara bekalan darah ke otak, yang meningkatkan risiko strok.

Kaedah termudah untuk merawat penyakit ini pada peringkat pertama perkembangannya. Rawatan boleh dilakukan secara perubatan dan pembedahan. Kadang-kadang kesan yang diinginkan membolehkan anda mendapatkan perubahan asas dalam gaya hidup. Kadang-kadang untuk kejayaan rawatan anda harus menggabungkan beberapa kaedah. Rawatan spa gangguan peredaran darah dengan penggunaan sejumlah prosedur fisioterapeutik, latihan fisioterapi juga banyak dilakukan..

Cara meningkatkan peredaran darah

Malangnya, kebanyakan orang memikirkan bagaimana meningkatkan peredaran darah ketika mereka mempunyai penyakit tertentu atau didiagnosis dengan peredaran darah yang buruk..

Sementara itu, setiap orang dapat memenuhi semua cadangan untuk meningkatkan peredaran darah. Pertama sekali, penting untuk memastikan aktiviti fizikal harian, yang membolehkan anda mengaktifkan peredaran darah. Amat penting untuk melakukan latihan fizikal bagi mereka yang bekerja semasa duduk. Dalam kes ini, bekalan darah ke pelvis terganggu, dan organ lain juga menderita. Oleh itu, yang paling penting, berjalan pantas mempengaruhi keadaan umum badan dalam kes ini. Tetapi di antara kerja, yang harus dilakukan sekurang-kurangnya sekali setiap 2-3 jam, anda boleh melakukan semua jenis latihan. Sekiranya otak mengalami peredaran darah, latihan juga harus dilakukan secara berkala, tetapi dengan intensiti yang kurang.

Perkara yang sama pentingnya adalah mengekalkan berat badan yang normal. Untuk melakukan ini, penting untuk menyesuaikan diet dengan memasukkan sayur-sayuran, buah-buahan, ikan, produk tenusu dalam menu. Tetapi daging asap, makanan berlemak, pastri, gula-gula harus dikecualikan dari diet. Penting untuk memasukkan hidangan semula jadi dalam makanan, dan lebih baik mengecualikan makanan buatan sepenuhnya. Sekiranya seseorang mengalami kegagalan peredaran darah, merokok dan minum adalah kontraindikasi. Peredaran periferal juga dapat meningkatkan beberapa ubat, tetapi hanya boleh diresepkan oleh doktor. Kadang-kadang, ubat semacam itu juga diresepkan untuk wanita hamil untuk mengaktifkan peredaran darah janin..

Untuk menguatkan sistem saraf, tidur penuh, emosi positif adalah penting. Penambahbaikan berlaku pada orang yang dapat menerjemahkan semua cadangan ini menjadi amalan..

Pencegahan

Semua kaedah di atas adalah langkah berkesan untuk pencegahan penyakit jenis ini. Kaedah pencegahan penyakit pada sistem peredaran darah harus ditujukan untuk menurunkan kolesterol, serta mengatasi ketidakaktifan fizikal. Terdapat sebilangan fakta yang terbukti secara saintifik bahawa perubahan gaya hidup dapat mengurangkan risiko penyakit sistem peredaran darah dengan berkesan. Di samping itu, penting untuk merawat tepat pada masanya semua penyakit berjangkit yang boleh mencetuskan komplikasi..

Pendidikan: Lulus dari Rivne State Basic Medical College dengan ijazah di Farmasi. Dia lulus dari Universiti Perubatan Negeri Vinnitsa. M.I. Pirogov dan magang berdasarkannya.

Pengalaman kerja: Dari tahun 2003 hingga 2013 - bekerja sebagai ahli farmasi dan pengurus kios farmasi. Dia dianugerahkan surat dan penghargaan selama bertahun-tahun kerja teliti. Artikel mengenai topik perubatan diterbitkan dalam penerbitan tempatan (surat khabar) dan di pelbagai portal Internet.

Komen

Amalan klinikal sesat: Siapa yang merawat sistem peredaran darah. TIDAK ADA tatanama dalam sistem CHI. Dari sini, semuanya berubah dalam amalan klinikal. Onkologi kedua adalah penyebab rawatan pelbagai penyakit dalam tubuh manusia secara tidak tepat waktu. Inilah rahsia pencegahan onkologi. (Untuk pintar)

Baiklah, diet, pemakanan, semuanya baik. Tetapi gimnastik seperti tidak dijadualkan atau makan secara eksklusif tidak selalu mungkin. Saya sangat sibuk dengan pekerjaan, kerana bekerja untuk diri saya sendiri. Saya cuba, tentu saja, dan kolam apabila mungkin, dan bersenam. Tetapi semua ini diperoleh secara tidak teratur. Semoga berjaya semua!

Pada mulanya, saya tidak mementingkan semua gejala ini. Kepala sakit dari komputer dan keletihan, pening - dengan alasan yang sama. Apabila sudah teruk, saya pergi ke doktor dan mendengar diagnosis saya. Saya terpaksa mengubah gaya hidup saya secara radikal: diet, berjalan kaki, kolam renang. Saya berasa lebih baik sekarang, sakit kepala hilang.

Saya mengalami kekurangan serebrovaskular, keletihan berterusan, sakit kepala dan pingsan. Ketika pengsan mula menakutkan penonton dan saudara-mara, dia pergi ke doktor. Ternyata semuanya cukup hanya untuk mengubah diet, ya ya ya makanan kurang berlemak dan lebih banyak sayur-sayuran segar, mendaftar dalam kalanetik, minum kursus vazobra, dan kemudian secara ajaib melewati sesi untuk meningkatkan kekuatan dan tenaga. Saya tidak pernah merasa lebih baik, sekarang sudah tentu saya harus menjaga diri, dan ubat itu harus diulang sekali setahun, tetapi saya tidak mempunyai masalah dan tidak sakit kepala.

Saya setuju sepenuhnya dengan anda. Saya juga menjalani gaya hidup sihat, mematuhi pemakanan yang betul.

Kesihatan kita bergantung pada diri kita sendiri, saya percaya bahawa adalah kekuatan setiap orang untuk tidak membawa diri ke strok. Gaya hidup sihat dan pemakanan yang betul, ini sudah mengurangkan risiko hingga separuh. Saya dalam keadaan fizikal yang baik dan makanan yang kurang berlemak.

Sistem peredaran darah manusia

Sistem peredaran darah adalah salah satu sistem badan utama. Nilai utama sistem peredaran darah adalah membekalkan darah ke organ dan tisu. Ini memberikan penghantaran ke tisu nutrien, bahan pengawal, pelindung, oksigen, penyingkiran produk metabolik, pemindahan haba. Tubuh dapat mengekalkan aktiviti penting hanya apabila setiap sel dalam tubuh menerima nutrien dan oksigen, serta penyingkiran produk metabolik yang dirembeskan olehnya. Keadaan ini disediakan oleh sistem vaskular badan. Ia adalah rangkaian vaskular tertutup yang menembusi semua organ dan tisu, dan mempunyai alat pam yang terletak di pusat - jantung.

Sistem peredaran darah terdiri daripada jantung dan saluran darah. Terdapat tiga jenis saluran darah: arteri, kapilari dan urat.

Sistem peredaran darah dikaitkan dengan banyak hubungan neurohumoral dengan aktiviti sistem badan yang lain, berfungsi sebagai penghubung penting dalam homeostasis dan menyediakan bekalan darah yang mencukupi untuk keperluan tempatan semasa.

Darah terus bergerak melalui saluran, yang membolehkannya melakukan semua fungsi penting. Sistem peredaran darah merangkumi jantung dan saluran darah - darah dan limfa.

Anatomi dan fisiologi saluran darah.

Darah tertutup dalam sistem tabung di mana ia bergerak secara berterusan kerana kerja jantung sebagai "tekanan pam". Peredaran darah adalah keadaan yang sangat diperlukan untuk metabolisme. Sebaik sahaja peredaran ini berhenti, penyakit itu akan masuk, dan apabila berhenti, kematian seseorang.

Secara anatomi, saluran darah dibahagikan kepada arteri, arteriol, prapapilar, postcapillaries, venula dan urat. Arteri dan urat dirujuk ke saluran utama, kapal yang tersisa membentuk mikrovaskular.

Arteri adalah saluran darah yang membawa darah dari jantung, tidak kira sama ada darah itu arteri atau vena. Mereka adalah tiub, dindingnya terdiri dari tiga cengkerang. Di samping itu, dinding kebanyakan arteri masih mempunyai selaput elastik dalaman dan luaran antara membran. Membran ini memberi dinding arteri kekuatan, keanjalan tambahan dan memastikan jurangnya berterusan. Saluran arteri paling nipis disebut arteriol. Mereka masuk ke kapilari, dan yang terakhir menjadi kapilari.

Kapilari adalah kapal mikroskopik yang ada di dalam tisu dan menghubungkan arteriol ke venula (melalui pra dan pasca kapilari). Precapillaries berlepas dari arteriol. Kapilari benar bermula dari kapilari dan mengalir ke kapilari pasca. Apabila postcapillaries bergabung, venula terbentuk - kapal vena terkecil. Mereka mengalir ke urat.

Vena adalah saluran darah yang membawa darah ke jantung, tidak kira sama ada darah itu arteri atau vena. Dinding urat jauh lebih tipis dan lebih lemah daripada arteri, tetapi terdiri daripada tiga membran yang sama. Walau bagaimanapun, unsur elastik dan otot pada urat kurang berkembang, jadi dinding vena lebih mudah dibentuk dan boleh runtuh. Tidak seperti arteri, banyak urat (bahagian bawah, anggota badan atas, batang dan leher) mempunyai injap yang menghalang aliran darah terbalik ke dalamnya. Hanya kedua-dua vena cava, urat kepala, urat ginjal, portal dan urat paru-paru yang tidak mempunyai injap.

Cabang-cabang arteri dan urat boleh dihubungkan bersama oleh anastomosis yang disebut anastomosis. Kapal yang menyediakan aliran darah bulat yang melewati jalan utama disebut sebagai jaminan (bulatan).

Jantung manusia adalah organ otot berongga yang terletak di mediastinum anterior. Ini adalah pam biologi, kerana kerja yang mana darah bergerak melalui sistem saluran darah yang tertutup. Setiap minit, jantung mengepam sekitar 6 liter ke dalam sistem peredaran darah. darah, sehari - lebih dari 8 ribu liter, sepanjang hayat (dengan jangka masa purata 70 tahun) - hampir 175 juta liter darah.

Septum menegak berterusan membahagi jantung ke bahagian kiri dan kanan. Septum kedua, menuju arah mendatar, bersama-sama dengan menegak membahagi jantung menjadi empat ruang. Ruang atas adalah atria, ruang bawah adalah ventrikel..

Jisim jantung bayi yang baru lahir rata-rata 20 g. Ini adalah 0.66-0.80% daripada berat badan. Jisim jantung orang dewasa ialah 0.4% daripada berat badan, atau 425-570 g..

Jantung tumbuh paling cepat dalam dua tahun pertama kehidupan, pada 5-9 tahun dan semasa baligh. Panjangnya, jantung tumbuh lebih cepat daripada luasnya, dan pertumbuhan atria lebih awal daripada peningkatan ventrikel. Selepas 2 tahun, atrium dan ventrikel berkembang dengan cara yang sama, dan setelah 10 tahun, ventrikel tumbuh lebih cepat

Dinding jantung terdiri daripada 3 lapisan: dalaman, tengah dan luar. Lapisan dalaman dilambangkan oleh membran endotel (endokardium), yang melapisi permukaan dalaman jantung. Lapisan tengah (miokardium) terdiri daripada otot berjalur. Permukaan luar jantung ditutup dengan membran serous (epikardium), yang merupakan daun dalaman kantung perikardial - perikardium. Arteri dan urat koronari terbesar terletak di bawah membran serous, menyediakan bekalan darah ke tisu jantung, serta pengumpulan sel saraf dan serat saraf yang besar yang menghidupkan jantung.

Perikardium dan maknanya. Perikardium (chemise jantung) mengelilingi jantung, seperti beg, dan memastikan pergerakannya bebas. Perikardium terdiri daripada dua kepingan: dalaman (epikardium) dan luaran, menghadap organ dada. Di antara daun perikardium terdapat celah yang dipenuhi dengan cecair serous. Cecair mengurangkan geseran daun perikardium. Perikardium menghadkan peregangan jantung yang mengisi darahnya dan merupakan sokongan untuk saluran koronari.

Injap jantung. Jantung menguncup secara berirama. Injap memberikan aliran darah hanya dalam satu arah: dari jantung - di arteri, melalui urat - ke jantung. Injap atrium dan ventrikel terletak di antara atrium dan ventrikel yang sesuai. Injap bicuspid memisahkan atrium kiri dari ventrikel kiri. Di sempadan antara atrium kanan dan ventrikel kanan adalah injap tricuspid. Tepi injap disambungkan ke otot papilari ventrikel dengan benang tendon yang nipis dan kuat, yang meresap ke dalam rongga mereka.

Injap aorta memisahkannya dari ventrikel kiri, dan injap batang paru memisahkannya dari ventrikel kanan. Setiap injap ini terdiri daripada tiga injap separuh bulan, di bahagian tengahnya terdapat penebalan - nodul. Nodul-nodul ini, berdekatan satu sama lain, memberikan penyegelan lengkap ketika menutup penutup bulan.

Dengan pengurangan atria (systole), darah dari mereka memasuki ventrikel. Apabila ventrikel berkontraksi, darah dikeluarkan dengan kuat ke dalam aorta dan batang paru. Relaksasi (diastole) atria dan ventrikel membantu mengisi rongga jantung dengan darah.

Oleh itu, pembukaan dan penutupan injap jantung dikaitkan dengan perubahan tekanan pada rongga jantung. Peranan injap jantung adalah bahawa mereka memberikan pergerakan darah di rongga jantung hanya dalam satu arah.

Automatik pengecutan jantung, pengaturan dan koordinasi aktiviti kontraktil jantung dilakukan oleh sistem pengalirnya. Ia dibina dari serat otot atipikal khas, yang terdiri daripada miokosit jantung, kaya dengan saraf, dengan sebilangan kecil myofibril dan banyak sarkoplasma, yang mempunyai keupayaan untuk melakukan kerengsaan dari saraf jantung ke miokardium atrium dan ventrikel.

Pusat sistem konduktif adalah dua nod.

1) Nod sinus-atrium (sinus) terletak di dinding atrium kanan.

2) Nod atrioventrikular terletak pada ketebalan septum atrium bawah.

Perubahan patologi dalam sistem pengaliran menyebabkan gangguan dalam irama aktiviti jantung (peningkatan atau penurunan kadar jantung, frekuensi kontraksi atrium dan ventrikel yang berbeza, dll.).

Kitaran aktiviti jantung. Komponen utama kitaran aktiviti jantung adalah systole (kontraksi) dan diastole (pengembangan) atria dan ventrikel. Tiga fasa dibezakan dalam kitaran: systole, atau kontraksi, atria (0.1 s), systole, atau kontraksi, ventrikel (0.3 s), tempoh pengusiran darah - 0.25 s dan diastole, atau relaksasi (0.4 s ), hati.

Sistem kardiovaskular manusia: struktur, fungsi, patologi

Dalam bidang perubatan, struktur sistem kardiovaskular manusia (disingkat CCC) dianggap paling kompleks. Strukturnya merangkumi jantung dan sistem peredaran darah, yang terdiri daripada tiub dengan diameter yang berbeza. Anatomi manusia menunjukkan bahawa semakin dekat ke jantung, semakin lebar saluran ini, dan semakin kecil. Secara umum, sistem peredaran darah kelihatan seperti rangkaian yang luas, menjerat setiap milimeter tubuh manusia.

Pada manusia, seperti pada kebanyakan haiwan yang lebih tinggi, sistem peredaran darah mempunyai struktur tertutup. Ini bermaksud bahawa ia mempunyai rupa rantai bulat yang terdiri daripada beberapa jabatan. Mereka, pada gilirannya, dibahagikan kepada kolam yang disebut, yang bertanggungjawab untuk bekalan darah ke organ atau sistem individu. Sistem peredaran darah diatur oleh mekanisme neuro-refleks, kerana persekitaran dalaman tubuh tetap stabil dengan latar belakang perubahan keadaan eksternal dan dalaman.

Struktur sistem kardiovaskular manusia

Struktur anatomi sistem kardiovaskular manusia mempunyai banyak ciri. Sebagai contoh, pada individu individu, penampilan dan fungsi sistem peredaran darah manusia mungkin berbeza, walaupun ia berkait rapat. Jadi, ukuran dan lokasi jantung di mediastinum adalah individu untuk lelaki dan wanita, orang dewasa dan kanak-kanak, serta ukuran urat dan arteri.

Kesamaan anatomi diperhatikan dalam topografi organ-organ sistem kardiovaskular: jantung dilokalisasikan di dada, kapal terbesar berlepas dari itu, yang kemudian bercabang menjadi yang lebih kecil. Hampir selari dengan mereka adalah saluran limfa.

Sehingga titik tertentu, ahli anatomi menganggap sistem peredaran darah dan limfa secara keseluruhan. Mereka akhirnya memisahkan mereka hanya pada akhir abad ke-19.

Hati

Di antara semua organ sistem peredaran darah, jantung berada di kedudukan pusat. Itu adalah "pam", memastikan kesinambungan aliran darah di saluran. Jantung adalah organ berongga yang terdiri daripada otot-otot yang berkontraksi secara berirama di bawah pengaruh impuls yang dihantar oleh medulla oblongata. Di dalamnya, ia dibahagikan dengan sistem partisi dan injap menjadi empat bahagian: ventrikel kiri dan kanan, atrium kiri dan kanan.
Dinding jantung terdiri daripada tiga lapisan:

  1. Endokardium adalah lapisan dalam yang terdiri daripada beberapa jenis sel. Permukaan gentian otot, filamen tendon dan injap ditutup dengan sel endotel, dan di bawahnya terdapat membran bawah tanah dan subendothelium berserat longgar. Di bawah lapisan ini terdapat lapisan tipis otot campuran dan serat elastik, yang menghubungkan melalui lapisan nipis sel penghubung ke miokardium.
  2. Myocardium - lapisan tengah jantung, yang terdiri daripada otot-otot yang dililit. Sel-sel tisu jenis ini disambungkan ke dalam filamen yang disusun secara spiral yang mengelilingi semua ruang jantung. Sebilangan besar sel otot miokardium adalah sejenis otot kontraktil. Kurang daripada 1/3 jisim otot jantung diwakili oleh kardiomiosit konduktif dan rembesan. Di antara semua jenis kardiomiosit terdapat ruang tisu penghubung yang ditembusi oleh rangkaian kapilari..
  3. Epikardium adalah lapisan luar jantung, yang terdiri daripada lapisan sel penghubung yang longgar, dan lapisan sel mesothelial yang lebih padat. Serat saraf dan saluran darah terletak di tisu penghubung. Permukaan jantung ditutup dengan lapisan tisu adiposa.

Semua lapisan jantung dipegang oleh kerangka berserat, dibentuk oleh beberapa cincin tisu penghubung yang padat dan sekumpulan kolagen, plat rawan dan serat elastik.

Bunyi hati

Semasa berkontrak dan bersantai, jantung mengeluarkan suara. Dalam kardiologi (sains yang mengkaji struktur, fungsi dan penyakit jantung) mereka dipanggil nada. Dua bunyi jantung diserlahkan:

  • Sistolik - timbul daripada turun naik injap injap dua dan tricuspid, peregangan tendon jantung. Ciri utamanya adalah jangka masa tinggi dan tahap getaran suara yang rendah..
  • Diastolik - timbul pada masa keruntuhan sepenuhnya injap aorta dan arteri batang paru. Ciri-cirinya adalah jangka pendek dan getaran bunyi tahap tinggi..

Kebiasaannya, bunyi jantung harmoni dan berirama. Denyutan jantung purata bagi orang yang sihat ketika rehat adalah dari 60 hingga 70 degupan seminit.

Kapal

Sistem peredaran darah manusia terdiri daripada tiub berongga dari pelbagai ukuran, yang terbahagi kepada dua jenis: batang dan yang terlibat dalam proses metabolik. Sistem peredaran darah utama - ini adalah kapal besar yang melakukan fungsi pengangkutan secara eksklusif dan terbahagi kepada dua jenis:

  • arteri yang membawa darah dari jantung ke organ dan tisu badan;
  • urat yang membawa darah dari organ dan tisu ke jantung.

Rangkaian arteri terdiri daripada arteri utama sistem peredaran darah - aorta, serta banyak cabang kecil yang secara beransur-ansur berubah menjadi arteriol. Dinding kapal jenis ini tebal dan elastik, dengan lapisan otot yang jelas, sehingga mereka menahan tekanan darah dan mendorongnya dengan kuat ke kawasan yang jauh.

Sistem peredaran darah vena terdiri daripada urat besar, sederhana dan kecil. Kapal-kapal yang lebih besar terletak di dekat jantung, dan apabila dikeluarkan dari itu, kapal-kapal itu menjadi kecil. Vena secara beransur-ansur menjadi lebih nipis dan masuk ke venula.

Sistem peredaran darah, yang terdiri daripada arteri dan urat, ditutup oleh mikrovaskular yang terdiri daripada arteriol, kapilari, dan venula, serta anastomosis arteriovenular. Bahagian saluran ini menjalankan fungsi pertukaran. Di sini, sel darah mengembalikan oksigen dan menyebarkan karbon dioksida dan produk yang diproses dari tisu.

Bulatan Peredaran

Ciri utama sistem peredaran darah tertutup adalah adanya beberapa lingkaran peredaran darah. Masing-masing terdiri daripada gelung yang terpisah dan berurutan, yang permulaannya berada di ventrikel jantung, dan hujungnya berada di atria.

Selamat mengetahui! Satu-satunya tempat di mana darah dari semua lingkaran peredaran boleh bercampur adalah jantung..

  1. KK besar - bermula dengan ventrikel kiri, dan berakhir dengan atrium kanan. Fungsi utamanya adalah penghantaran darah arteri ke semua organ dan tisu. Ke arah yang bertentangan (ke jantung) menggerakkan darah yang tepu dengan karbon dioksida dan produk sisa badan.
  2. KK kecil - bermula dengan ventrikel kanan dan berakhir dengan atrium kiri. Darah vena mengalir di arteri bulatan kecil, yang, ketika melewati paru-paru, mengeluarkan karbon dioksida dan tepu dengan oksigen. Darah arteri kembali ke jantung melalui urat.

Sebagai tambahan kepada lingkaran utama peredaran darah di dalam badan, ada yang tambahan: jantung, yang bertanggungjawab untuk bekalan darah ke jantung dan merupakan sebahagian daripada CC yang besar, dan willis, yang mengimbangi bekalan darah ke otak yang tidak mencukupi. Pada wanita, semasa kehamilan, QC plasenta terbentuk, yang bertanggungjawab untuk bekalan darah ke janin di rahim.

Fungsi

Di dalam tubuh manusia, sistem peredaran darah melakukan beberapa fungsi. Pengangkutan utama - terdiri daripada penghantaran cecair biologi ke semua organ dan tisu, dan perkumuhan produk metabolik. Juga, tujuan fungsinya merangkumi subfungsi tambahan:

  • pelindung - komponen darah memberikan perlindungan sel dan humoral terhadap penembusan badan asing;
  • pernafasan - kerana darah, gas ditukar dalam tisu dan organ;
  • pemakanan - sistem peredaran darah adalah cara utama penyampaian nutrien ke tisu dan organ;
  • perkumuhan - penghantaran produk metabolik ke paru-paru dan buah pinggang, di mana ia diproses dan diekskresikan ke persekitaran luaran;
  • thermoregulatory - sistem peredaran darah dapat menyamakan suhu badan untuk mencegah hiper dan hipotermia pada bahagian tubuh atau organ tertentu.

Subfungsi lain yang menentukan fisiologi sistem kardiovaskular adalah fungsi pengawalseliaan. Sistem peredaran darah dianggap sebagai jalan pengangkutan utama di mana hormon, enzim dan bahan biologi lain yang disintesis oleh organ dalaman, kelenjar dan tisu bergerak. Sebaliknya, sebatian ini boleh mempengaruhi fungsi sistem kardiovaskular. Sebagai contoh, adrenalin meningkatkan pengeluaran jantung, menyempitkan saluran periferal dan mengarahkan jumlah darah utama ke organ penting: jantung, otak, dan otot rangka.

Patologi


Walaupun pengasingan dan kestabilan relatif, sistem peredaran darah sering mengalami perubahan patologi. Antara penyakit biasa sistem kardiovaskular, pakar termasuk:

  • penyakit struktur jantung - infark miokard, penyempitan saluran koronari, disfungsi sistem saraf injap dan konduksi, proses keradangan dan distrofi;
  • penyakit arteri - penyempitan atau pelebaran lumen, penyumbatan oleh lipid atau gumpalan darah, stratifikasi dan pecah dinding, proses keradangan, dan lain-lain;
  • penyakit urat - peregangan dan kelemahan dinding (vena varikos), trombosis, dll..

Semua patologi sistem kardiovaskular boleh dibahagikan kepada primer dan sekunder. Dalam patologi primer, sistem peredaran darah adalah sumber utama proses negatif. Ini termasuk:

  • keradangan dinding vaskular dan otot jantung;
  • kardiomiopati;
  • tumor miokardium dan struktur jantung yang lain;
  • penyakit berjangkit pada jantung dan saluran darah;
  • gangguan dismetabolik;
  • penyakit alahan jantung dan saluran darah;
  • malformasi kongenital CVS.

Patologi sekunder merangkumi penyakit yang faktor risiko perkembangannya bergantung pada pengaruh luaran dan dalaman yang terdedah kepada sistem peredaran darah. Ini adalah gangguan hormon dan metabolik, penyakit iskemia, aterosklerosis, dll..

Sebagai garis yang terpisah dalam senarai patologi yang terdedah kepada sistem peredaran darah, penyakit yang disebabkan oleh ciri-ciri berkaitan sistem kardiovaskular yang berkaitan dengan usia. Dengan latar belakang ini, terdapat penurunan dan penghambatan umum fungsi sistem peredaran darah, penurunan output jantung, dan kerosakan mekanisme pengawalseliaan.

Kaedah Diagnostik

Tidak ada masalah dalam diagnosis sistem kardiovaskular dalam perubatan moden. Perkembangan teknologi telah memungkinkan untuk memperluas senarai pendekatan untuk mengesan penyakit jantung dan saluran darah. Sebagai tambahan kepada pemeriksaan fizikal, yang membolehkan anda menilai maklumat asas mengenai aktiviti CCC, memohon:

  • kaedah gelombang perkakasan untuk mengkaji keadaan dan fungsi jantung - ECG, EchoCG;
  • kaedah rasuk perkakasan untuk mendiagnosis penyakit sistem kardiovaskular - angiografi radionuklid, tomografi terkomposisi episod foton tunggal, radiografi, CT dan MRI jantung dan saluran darah;
  • ujian makmal - biokimia darah, analisis biomarker nekrosis miokardium dan lain-lain.

Yang penting dalam membuat diagnosis yang tepat adalah penggunaan ujian fungsional sistem kardiovaskular. Ia dilakukan secara dinamik dan membolehkan anda menilai kerja dan keadaan saluran darah dan jantung untuk jenis beban tertentu. Kaedah sedemikian sangat diperlukan untuk penyakit yang berlaku secara rahsia atau mempunyai gejala atipikal..

Kesan pada sistem kardiovaskular

Faktor luaran dan dalaman yang boleh mempengaruhi tubuh dengan cara yang negatif dapat difahami dengan baik dalam kerangka kebersihan sistem kardiovaskular. Disiplin ini juga mengkaji faktor-faktor yang memperkuat SSS yang dapat meminimumkan kesan negatif dan berfungsi sebagai dorongan untuk pemulihan fungsi secara beransur-ansur.

Kebiasaan buruk yang disebut mempunyai kesan negatif yang paling ketara pada jantung dan saluran darah. Pakar perhatikan bahawa kebanyakan penyakit timbul kerana kesan negatif alkohol pada sistem kardiovaskular. Menurut statistik WHO, lebih daripada 45% kematian pada pesakit yang berkaitan dengan usia berlaku dengan latar belakang penyalahgunaan alkohol secara berkala atau sistematik. Masalah utama alkoholisme adalah:

  • penipisan miokardium;
  • pemusnahan dinding vaskular;
  • pembentukan gumpalan darah di urat;
  • ketidakstabilan tekanan darah.

Itulah sebabnya, untuk menguatkan sistem kardiovaskular, disarankan terlebih dahulu untuk menolak minum minuman beralkohol..

Di tempat kedua mengikut tahap kesan negatif adalah merokok. Kesan nikotin pada sistem kardiovaskular ditunjukkan pada setiap liter rokok. Bahan ini tergolong dalam kategori karsinogen yang menyebabkan penuaan pramatang badan: ia merosakkan selubung serat saraf myelin, mengganggu pertukaran gas, dan membawa kepada pemusnahan intima saluran darah. Pada saat pengingesan, nikotin menyebabkan kekejangan saluran darah dan saluran mikrovaskular, akibatnya tekanan darah meningkat, dan tisu dan organ tidak menerima nutrien yang mencukupi.

Bahaya utama merokok untuk jantung adalah pengumpulan secara beransur-ansur dalam tisu miokardium logam berat, yang menyebabkan otot lemah dan atrofi.

Bahagian wajib dari kebersihan sistem kardiovaskular adalah aktiviti fizikal. Aktiviti fizikal yang berlebihan dan tidak mencukupi boleh menyebabkan pelanggaran fungsi jantung dan saluran darah. Kekurangan pergerakan dan beban yang lemah mempunyai sejumlah akibat negatif:

  • genangan darah di bahagian bawah sistem vena dengan peregangan urat seterusnya;
  • pembekuan darah dan risiko penyumbatan (tromboembolisme) saluran darah organ penting;
  • pemakanan tisu dan organ yang tidak mencukupi.

Latihan sistem kardiovaskular yang berlebihan tidak kurang berbahaya. Beban yang meningkat membawa kepada tekanan berlebihan miokardium, peningkatan beban pada kapal besar. Akibatnya, mereka hipertrofi dan tidak dapat memenuhi sepenuhnya fungsi yang diberikan kepada mereka..

Latihan yang direka khas untuk menguatkan CCC membolehkan anda mencari jalan tengah. Beban dipilih dengan mengambil kira keadaan fizikal pesakit, tahap penyediaannya, penyakit yang ada dan ciri-ciri lain. Semasa menetapkan terapi senaman untuk penyakit sistem kardiovaskular, pakar mengarahkan pesakit ke pemeriksaan terperinci, yang merangkumi ujian fungsional, kajian makmal dan instrumental. Hanya selepas itu skim latihan individu dipilih.

Gimnastik terapeutik adalah konsep luas, yang difahami sebagai beban aktif dan statik, latihan pernafasan dan fizikal. Walaupun bagi pesakit dengan diagnosis yang sama, set latihan boleh sangat berbeza..

Ekologi menduduki tempat yang sama pentingnya dalam keadaan jantung dan saluran darah. Di bandar perindustrian yang besar, pakar kardiologi mempunyai lebih banyak pesakit daripada dari tempat terpencil luar bandar. Ini tidak bermaksud bahawa sebagai langkah pencegahan adalah wajar berhenti bekerja dan pergi ke kampung. Kesan negatif keadaan persekitaran yang buruk dapat diimbangi sebahagiannya dengan pemakanan yang betul dan penolakan tabiat buruk, aktiviti fizikal yang sederhana dan penghapusan tekanan.

Cara menguatkan?

Masalah pengukuhan saluran darah dan jantung seseorang diselesaikan dengan sekumpulan arahan perubatan, yang disatukan oleh konsep kebersihan sistem kardiovaskular. Skop aktivitinya merangkumi pencegahan patologi dan penghapusan faktor yang mempengaruhi keadaan jantung dan saluran darah. Antara tindakan utama, bagaimana menguatkan sistem kardiovaskular manusia, termasuk:

  1. Memenuhi keperluan nutrien - elemen yang diperlukan untuk fungsi normal CVS harus dimasukkan ke dalam makanan manusia. Ini adalah kalium dan magnesium, vitamin kumpulan B, C dan P.
  2. Pengecualian dari diet produk yang memberi kesan negatif kepada keadaan jantung dan saluran darah. Ini termasuk lemak haiwan padat (sumber kolesterol), garam, makanan kaya karbohidrat ringan, termasuk alkohol. Juga, kebersihan sistem kardiovaskular menyusun senarai bahan toksik untuk CVS, termasuk beberapa ubat dan nikotin.
  3. Latihan stamina - satu set latihan khas (latihan kardio), serta aktiviti fizikal yang mencukupi membantu menguatkan miokardium dan mengekalkan nada vaskular.

Di antara kaedah untuk menguatkan sistem kardiovaskular, terdapat beberapa kaedah perubatan secara eksklusif. Mereka berdasarkan kesan konservatif ubat khas: angio-dan venoprotectors, alat pacu jantung dan cardioprotectors.

Penting! Ubat khas diresepkan hanya dengan adanya faktor yang memberi kesan negatif dan membawa perubahan dalam CVS.

Sistem peredaran darah manusia

Sistem peredaran darah - sistem fisiologi yang terdiri daripada jantung dan saluran darah, memberikan peredaran darah tertutup. Bersama dengan sistem limfa adalah bahagian sistem kardiovaskular.

Peredaran darah - peredaran darah di dalam badan. Darah dapat memenuhi fungsinya hanya dengan beredar di dalam badan. Sistem peredaran darah: jantung (kumpulan peredaran darah pusat) dan saluran darah (arteri, urat, kapilari).

Sistem peredaran darah manusia ditutup, terdiri daripada dua lingkaran peredaran darah dan jantung empat ruang (2 atria dan 2 ventrikel). Arteri mengalirkan darah dari jantung; di dinding mereka terdapat banyak sel otot; dinding arteri elastik. Vena membawa darah ke jantung; dindingnya kurang elastik, tetapi lebih tegang daripada arteri; mempunyai injap. Kapilari menjalankan metabolisme antara darah dan sel badan; dindingnya terdiri daripada satu lapisan sel epitelium.

Struktur jantung

Jantung adalah organ pusat sistem peredaran darah, pengecutan beriramanya memberikan peredaran darah di dalam badan (Gamb. 4.15). Ini adalah organ otot berongga yang terletak terutamanya di bahagian kiri rongga dada. Jisim jantung orang dewasa ialah 250-350 g. Dinding jantung dibentuk oleh tiga membran: tisu penghubung (epikardium), otot (miokardium) dan endotel (endokardium). Jantung terletak di kantung perikardial tisu penghubung (perikardium), dindingnya melepaskan cecair yang melembapkan jantung dan mengurangkan geserannya semasa pengecutan.

Jantung manusia adalah ruang empat: septum menegak berterusan membelahnya ke bahagian kiri dan kanan, masing-masing dibahagikan kepada atrium dan ventrikel dengan septum melintang dengan injap daun. Dengan pengurangan atria, injap melambung masuk ke ventrikel, memastikan perjalanan darah dari atria ke ventrikel. Apabila ventrikel berkontraksi, tekanan darah pada katup injap, akibatnya, mereka naik dan ditutup. Ketegangan filamen tendon yang melekat pada dinding dalam ventrikel menghalang injap berpusing di rongga atrium.

Darah dikeluarkan dari ventrikel ke dalam saluran - aorta dan batang paru. Di tempat keluar kapal-kapal ini dari ventrikel terdapat injap lunar, yang mempunyai bentuk poket. Melekat pada dinding saluran darah, mereka membiarkan darah melaluinya. Apabila ventrikel berehat, poket injap mengisi dengan darah dan menutup lumen saluran untuk mengelakkan aliran balik darah. Hasilnya adalah aliran darah sehala: dari atria ke ventrikel dan dari ventrikel ke arteri.

Sebilangan besar nutrien dan oksigen diperlukan untuk fungsi jantung. Bekalan darah ke jantung bermula dengan dua arteri koronari (koronari) yang memanjang dari bahagian awal aorta (mentol aorta) yang melebar. Mereka membekalkan darah ke dinding jantung. Di otot jantung, darah berkumpul di urat jantung. Mereka bergabung ke sinus koronari, yang mengalir ke atrium kanan. Serangkaian urat terbuka terus ke rongga atrium..

Kerja hati

Fungsi jantung adalah mengepam darah dari urat ke arteri. Jantung berkontraksi secara berirama: kontraksi bergantian dengan kelonggaran. Pengecutan jantung disebut systole, dan relaksasi disebut diastole. Kitaran jantung adalah tempoh yang merangkumi satu kontraksi dan satu kelonggaran. Ia berlangsung 0.8 s dan terdiri daripada tiga fasa:

  • Fasa I - pengecutan atrium (systole) - berlangsung 0.1 s;
  • Tahap II - pengecutan (systole) ventrikel - berlangsung 0.3 s;
  • Fasa III - jeda umum - dan atria dan ventrikel santai - berlangsung 0.4 s.

Pada waktu rehat, degupan jantung orang dewasa adalah 60-80 kali setiap 1 minit, di kalangan atlet 40-50, dan pada bayi baru lahir 140. Semasa latihan fizikal, jantung berkontraksi lebih kerap, sementara jangka masa jeda umum dikurangkan. Jumlah darah yang dikeluarkan oleh jantung dalam satu pengecutan (systole) disebut jumlah darah sistolik. Ia adalah 120-160 ml (60-80 ml untuk setiap ventrikel). Jumlah darah yang dikeluarkan oleh jantung dalam satu minit disebut jumlah darah dalam minit. Ia adalah 4.5-5.5 liter.

Kekerapan dan kekuatan kontraksi jantung bergantung pada peraturan saraf dan humoral. Jantung dihidupkan oleh sistem saraf autonomi (vegetatif): pusat-pusat yang mengatur aktivitinya terletak di medulla oblongata dan saraf tunjang. Di hipotalamus dan korteks serebrum adalah pusat pengawalan aktiviti jantung, memberikan perubahan kadar jantung semasa reaksi emosi.

Rakaman elektrokardiogram (ECG) isyarat bioelektrik dari kulit lengan dan kaki dan dari permukaan dada. ECG mencerminkan keadaan otot jantung. Semasa jantung berfungsi, bunyi timbul disebut bunyi jantung. Dalam beberapa penyakit, sifat nada berubah dan kebisingan muncul..

Salur darah

Saluran darah dibahagikan kepada arteri, kapilari dan urat.

Arteri - saluran di mana darah di bawah tekanan bergerak dari jantung. Mereka mempunyai dinding elastik yang padat, yang terdiri daripada tiga membran: tisu penghubung (luaran), otot licin (tengah) dan endotel (dalaman). Semasa anda menjauh dari jantung, arteri bercabang dengan kuat ke dalam kapal yang lebih kecil - arteriol, yang berpecah menjadi saluran tertipis - kapilari.

Dinding kapilari sangat tipis, hanya dibentuk oleh lapisan sel endotel. Melalui dinding kapilari, pertukaran gas antara darah dan tisu berlaku: darah memberi tisu sebahagian besar O terlarut2 dan tepu dengan2 (bertukar dari arteri ke vena); nutrien juga berpindah dari darah ke tisu, dan produk metabolik belakang.

Dari kapilari, darah dikumpulkan di urat - saluran di mana darah dipindahkan di bawah tekanan sedikit ke jantung. Dinding urat dilengkapi dengan injap dalam bentuk poket yang menghalang pergerakan darah terbalik. Dinding vena terdiri daripada tiga membran yang sama dengan arteri, tetapi membran otot kurang berkembang.

Darah bergerak melalui saluran kerana pengecutan jantung, mewujudkan perbezaan tekanan darah di bahagian yang berlainan dari sistem vaskular. Darah mengalir dari tempat di mana tekanannya lebih tinggi (arteri), ke tempat tekanannya lebih rendah (kapilari, urat). Pada masa yang sama, pergerakan darah melalui pembuluh bergantung pada ketahanan dinding kapal. Jumlah darah yang melalui saluran keluar bergantung pada perbezaan tekanan pada arteri dan urat organ ini dan daya tahan terhadap aliran darah di rangkaian vaskularnya.

Untuk pergerakan darah melalui urat, satu tekanan yang dibuat oleh jantung tidak mencukupi. Ini difasilitasi oleh injap vena yang memberikan aliran darah ke satu arah; penguncupan otot rangka yang berdekatan, yang memampatkan dinding vena, mendorong darah ke jantung; kesan sedutan urat besar dengan peningkatan jumlah rongga dada dan tekanan negatif di dalamnya.

Peredaran

Sistem peredaran darah manusia ditutup (darah hanya bergerak melalui saluran) dan merangkumi dua lingkaran peredaran darah.

Bulatan besar peredaran darah bermula di ventrikel kiri, dari mana darah arteri dikeluarkan ke arteri terbesar - aorta. Aorta menerangkan busur dan kemudian membentang di sepanjang tulang belakang, bercabang ke arteri yang membawa darah ke bahagian atas dan bawah, kepala, batang dan organ dalaman. Organ-organ tersebut mengandungi rangkaian kapilari yang menembusi tisu dan menyampaikan oksigen dan nutrien. Di kapilari, darah berubah menjadi vena. Darah vena mengalir melalui urat ke dua saluran besar - vena cava yang unggul (darah dari kepala, leher, bahagian atas kaki) dan vena cava inferior (bahagian lain badan). Urat berongga terbuka ke atrium kanan.

Peredaran pulmonari bermula di ventrikel kanan, dari mana darah vena dipindahkan ke paru-paru melalui batang paru, yang berpecah menjadi dua arteri pulmonari. Di paru-paru, mereka hancur menjadi kapilari, mengelilingi vesikel pulmonari (alveoli). Di sini, pertukaran gas berlaku, dan darah vena berubah menjadi arteri. Darah yang diperkaya dengan oksigen melalui urat pulmonari kembali ke atrium kiri. Oleh itu, darah vena mengalir melalui arteri peredaran pulmonari, dan arteri melalui urat.

Tekanan darah dan nadi

Tekanan darah adalah tekanan di mana darah berada di saluran darah. Tekanan tertinggi di aorta, kurang di arteri besar, bahkan kurang di kapilari dan terendah di vena.

Tekanan darah seseorang diukur menggunakan merkuri atau tonometer spring di arteri brakial (tekanan darah). Tekanan maksimum (sistolik) adalah tekanan semasa sistol ventrikel (110-120 mm Hg). Tekanan minimum (diastolik) adalah tekanan semasa diastole ventrikel (60 hingga 80 mmHg). Tekanan nadi adalah perbezaan antara tekanan sistolik dan diastolik. Peningkatan tekanan darah disebut hipertensi, penurunan disebut hipotensi. Peningkatan tekanan darah berlaku dengan latihan fizikal yang teruk, penurunan - dengan kehilangan darah yang besar, kecederaan parah, keracunan, dan lain-lain. Seiring bertambahnya usia, keanjalan dinding arteri menurun, sehingga tekanan di dalamnya menjadi lebih tinggi. Tubuh mengatur tekanan darah normal dengan memperkenalkan atau mengeluarkan darah dari depot darah (limpa, hati, kulit) atau dengan mengubah lumen saluran darah.

Pergerakan darah melalui pembuluh darah adalah mungkin kerana perbezaan tekanan pada awal dan pada akhir peredaran darah. Tekanan darah di aorta dan arteri besar adalah 110-120 mm Hg. Seni. (iaitu, 110-120 mm Hg. Art di atas atmosfera); di arteri 60-70, di hujung arteri dan vena kapilari - masing-masing 30 dan 15; pada urat anggota badan 5-8, dalam urat besar rongga dada dan ketika mereka mengalir ke atrium kanan, hampir sama dengan atmosfera (ketika menghirup sedikit lebih rendah daripada atmosfera, ketika menghembus nafas sedikit lebih tinggi).

Denyut arteri adalah ayunan berirama dinding arteri akibat aliran darah ke aorta dengan sistol ventrikel kiri. Nadi dapat dikesan dengan sentuhan di sana. di mana arteri terletak lebih dekat ke permukaan badan: di kawasan arteri radial ketiga bawah lengan bawah, di arteri temporal dangkal dan arteri punggung kaki.

Ini adalah kompendium sistem peredaran darah. Peredaran". Pilih tindakan selanjutnya:

Adalah Penting Untuk Menyedari Vaskulitis