Diet untuk penyakit jantung: diet seimbang untuk rawatan yang berjaya

Semua kandungan iLive diperiksa oleh pakar perubatan untuk memastikan ketepatan dan konsisten yang terbaik dengan fakta..

Kami mempunyai peraturan yang ketat untuk memilih sumber maklumat dan kami hanya merujuk ke laman web terkemuka, institusi penyelidikan akademik dan, jika mungkin, penyelidikan perubatan yang terbukti. Harap maklum bahawa nombor dalam tanda kurung ([1], [2], dll.) Adalah pautan interaktif untuk kajian sedemikian..

Sekiranya anda berpendapat bahawa mana-mana bahan kami tidak tepat, ketinggalan zaman atau dipersoalkan, pilih dan tekan Ctrl + Enter.

Diet untuk penyakit jantung harus menjaga keseimbangan vitamin dan unsur surih yang diperlukan oleh sistem kardiovaskular: vitamin A, C, E, serta kumpulan B, kalium dan magnesium.

Jumlah makanan yang optimum, komposisinya, kandungan kalori dan kaedah memasak, yang dipilih khas bergantung pada penyakit tertentu, biasanya disebut diet. Diterjemahkan dari bahasa Yunani diaita bermaksud "gaya hidup", "mod".

Pematuhan dengan prinsip pemakanan yang betul dalam patologi kardiologi bertujuan untuk menguatkan otot jantung, menormalkan kerjanya dan mengurangkan pembengkakan tisu. Prinsip utama diet untuk penyakit jantung:

  • Jangan makan berlebihan untuk mengelakkan kegemukan, menyukarkan kerja perut dan jantung yang berlebihan;
  • makanan mesti mudah dicerna: kurang lemak - kurang kolesterol - kurang deposit aterosklerotik di dinding saluran koronari;
  • makanan kecil 5-6 kali sehari;
  • sekatan pengambilan garam (hingga 3-5 g sehari) - untuk memerangi edema dan beban jantung;
  • mengehadkan pengambilan cecair (sehingga 1-1,5 liter sehari, bergantung pada diagnosis dan keadaan pesakit) - untuk tujuan yang sama;
  • sekatan pengambilan gula, yang memprovokasi terjadinya edema.

Kalium terlibat dalam pengecutan otot, pengawalan tekanan darah dan degupan jantung. Bayam, bawang hijau, terung, kentang (dalam bentuk panggang), tauge Brussels, kekacang (termasuk kacang tanah), rumput laut (kelp), labu, pisang, epal, pic, aprikot (aprikot kering), anggur tinggi garam kalium. (kismis), prun, madu, kacang.

Sebatian magnesium membantu melegakan kekejangan vaskular dan otot, membantu mensintesis protein dan membuang kolesterol dari badan. Senarai makanan dengan kandungan unsur surih yang tinggi ini meliputi: dedak gandum, biji labu dan bunga matahari, biji wijen, badam, pinus dan kenari, soba, kedelai, zaitun, semangka, kurma, pasli, bayam.

Menu Diet Jantung

Jelas bahawa menu diet ini untuk penyakit jantung (No. 10, 10A, 10C, 10I) adalah tepat. Dan di sini perkara utama adalah menangkap prinsip pemakanan yang baik dan belajar bagaimana mengubah hidangan sesuai dengan cadangan pakar diet. Sudah tentu, sesiapa yang tidak tahan bubur semolina akan memasak tepung gandum atau soba, dan yang tidak suka kubis rebus akan memasak rebusan sayur.

Oleh itu, apa yang dicadangkan oleh doktor kepada pesakit teras?

  • Untuk sarapan pagi: telur dadar stim atau keju kotej dengan krim masam (100 g), bubur susu (100 g), teh (200 ml).
  • Untuk makan tengah hari: oren atau epal (segar atau dibakar).
  • Untuk makan tengah hari: borsch vegetarian atau sup sayur-sayuran (200 g), daging rebus rendah lemak atau unggas dengan lauk sayur rebus (150 g), pencuci mulut buah (100 g).
  • Untuk snek petang: rebusan buah rosehip, jeli atau jus buah (200 ml), 2-3 keropok, biskut pergi.
  • Untuk makan malam: ikan laut rebus (150 g) dengan kubis rebus (100 g), teh atau kompot (200 ml).
  • Sebelum tidur (2 jam sebelum tidur): 6 keping prun atau aprikot kering, atau segelas kefir.

Norma roti harian yang disyorkan ialah 200 g (setengah rai), dan gula - tidak lebih daripada 35 gram.

Menurut anggaran, nilai pemakanan diet untuk penyakit jantung mestilah: 85 g protein (di antaranya 45 g berasal dari haiwan), 80 g lemak (yang mana 30 g adalah sayur), tidak lebih daripada 350 g karbohidrat. Lebih-lebih lagi, jumlah kandungan kalori yang disyorkan adalah dalam lingkungan 2200-2400 kkal sehari.

Resipi penyakit jantung

Petua memasak untuk penyakit jantung:

  • untuk mengurangkan kandungan lemak kaldu daging, anda perlu merebus daging selama 10 minit, toskan airnya, tuangkan daging dengan air tawar dan masak hingga lembut:
  • untuk meningkatkan rasa hidangan masin diet, anda dapat membumbui dengan sayur-sayuran dill, pasli, ketumbar (ketumbar), tarragon, kemangi.

Resipi Penyakit Jantung: Salad

Salad kentang

  • Kupas 250 g kentang rebus, kupas dan potong dadu. Potong separuh bawang, epal segar dan pasli. Campurkan segalanya, musim dengan minyak zaitun.

Salad Beetroot

  • Kupas dan parut 300 g bit masak dalam kulitnya. Cincang bawang halus (30 g), tambahkan dalam sedikit air, sejuk, taburkan dengan jus lemon atau cuka, taburkan dengan gula (10 g) dan diamkan selama 5 minit. Kemudian gabungkan dengan bit dan musim dengan satu sudu minyak sayuran.

Salad pasli Maghribi

  • Produk yang diperlukan: 120 g pasli, 30 g bawang, seperempat lemon, 2 g garam. Potong pasli dan bawang halus, campurkan dengan pulpa lemon yang dicincang halus, tambah garam dan hidangkan segera..

Resipi Penyakit Jantung: Sup

Sup Akar Diet

Untuk 2 liter kaldu sayur atau daging yang lemah, anda perlu mengambil: kentang (3 biji.), Wortel (1 pc. Saiz sederhana), akar pasli (1 pc.), Akar saderi (100 g), daun bawang (1 tangkai), ghee (setengah sudu besar), garam (1 g).

Akar - wortel, pasli dan saderi, serta daun bawang, potong kecil dan musim di ghee, kemudian tambahkan air dan biarkan mendidih selama 5-10 minit. Masukkan kentang dadu ke dalamnya dan biarkan mendidih selama 5 minit lagi. Selepas itu, hantar semuanya ke periuk dengan kaldu mendidih, garam dan masak sehingga sayur-sayuran lembut. Taburkan dengan herba semasa dihidangkan.

Sup Diet Bayam

Untuk 1.5 liter air atau kaldu daging yang lemah, anda memerlukan: kentang (300 g), wortel (1 pc. Saiz sederhana), bayam (250-300 g), bawang sederhana, sekumpulan dill, minyak sayuran (sudu besar), garam ( 3 g).

Dalam air mendidih (atau kaldu) masukkan kentang dadu. Lobak parut dan bawang cincang digoreng ringan dalam minyak sayuran dan dihantar selepas kentang. Apabila kentang hampir masak, mereka menambah bayam cincang dan dill ke dalam kuali. Setelah mendidih, garam sup dan masak selama 3-4 minit lagi.

Resipi untuk penyakit jantung: hidangan utama

Pasta kaserol dengan daging dan keju

Produk yang diperlukan: pasta (450 g), daging lembu rebus atau ayam (200 g), keju (100 g), wortel (1 pc. Saiz sederhana), telur ayam mentah (2 pcs.), Bawang sederhana, minyak sayuran, hitam tanah lada, garam (2-3 g).

Masak pasta dalam air masin, toskan airnya. Dalam minyak sayuran, goreng wortel parut dan bawang cincang ringan. Daging rebus yang dicincang halus (melintasi serat), parut keju.

Dalam bentuk berminyak, masukkan setengah pasta, kemudian wortel dengan bawang dan daging. Masukkan sisa pasta di atasnya, tuangkan telur yang disebat (seperti telur dadar) dan isi dengan keju parut. Bakar di dalam ketuhar, dipanaskan hingga + 180-185 ° C, selama 20-25 minit.

Rebusan Sayuran Puff

Untuk menyediakan hidangan ini, yang senang dimakan oleh mereka yang tidak mengikuti diet untuk penyakit jantung, produk berikut diperlukan:

kentang (2 pcs.), terung (1 pcs. saiz sederhana), satu zucchini kecil (biasa atau zucchini), lada bel (2 pcs.), bawang putih (2 ulas), sekumpulan dill, krim masam (150-180 g), minyak sayuran (4 sudu besar) garam (3 g).

Kupas kentang, terung dan zucchini dan potong menjadi bulatan nipis. Biji lada dan potong menjadi kepingan nipis panjang. Tuangkan minyak sayuran ke dalam kuali atau periuk dengan bahagian bawah tebal dan letakkan sayur-sayuran di lapisan, tambah dan taburkan dengan herba cincang dan bawang putih. Tuangkan semua krim masam dan hantar ke dalam ketuhar panas selama 45 minit. Tidak digalakkan mencampurkan rebusan semasa memasak.

Lempeng labu-lobak merah

Kisar dengan parutan 150 g labu mentah yang dikupas, lakukan operasi yang sama dengan 150 g lobak mentah. Buat doh separa cair dari 100-150 ml kefir atau yogurt, satu telur dan 2-3 sudu tepung. Ingatlah untuk menambah soda (di hujung pisau) dan satu sudu teh gula pasir. Seterusnya, masukkan wortel parut dan labu ke dalam adunan dan gaul rata.

Goreng dibakar dalam kuali yang dipanaskan yang disapu minyak sayur, disajikan di atas meja dengan krim masam.

Menurut "bapa ubat" Hippocrates, kesan ubat bersifat sementara, dan tindakan produk diet tahan lama. Oleh itu, ketahui bahawa diet penyakit jantung adalah bahagian penting dalam rawatan anda. Lebih-lebih lagi, rawatannya panjang, tetapi sangat berkesan. Dan sangat sedap!

Diet No. 10 (Jadual No. 10): pemakanan untuk penyakit jantung dan saluran darah

Diet nombor 10 (nombor jadual 10) - sistem pemakanan perubatan yang digunakan dalam rawatan penyakit kardiovaskular.

Jadual rawatan 10 menguatkan otot jantung (miokardium), meningkatkan diuresis dan mengurangkan beban pada jantung semasa pencernaan.

Diet No. 10 menormalkan peredaran darah dan memenuhi keperluan tubuh untuk tenaga dan nutrien. Diet ini menghadkan pengambilan cecair dan natrium klorida, sementara diet tetap penuh dan seimbang..

Komposisi kimia diet No. 10:

  • protein 80-90 g (60% asal haiwan, 40% sayur);
  • lemak 70 g (sayur-sayuran 30%, asal haiwan 70%);
  • karbohidrat 350-400 g;
  • garam 5-7 g (3-4 g untuk pengasinan, 2-3 g untuk memasak);
  • Cairan 1.2 liter (termasuk sup, buah rebus, teh, jeli, dll.).

Berat catuan harian: 2-3 kg.

Norma harian diet No. 6 (diet kalori): 2300-2600 kcal.

Diet: 4-6 kali sehari (makan terakhir selewat-lewatnya 2 jam sebelum tidur).

Petunjuk untuk penggunaan diet No. 10

  • darah tinggi;
  • kecacatan jantung;
  • aterosklerosis;
  • kardiosklerosis;
  • aritmia;
  • bengkak
  • dyspnea;
  • kegagalan jantung;
  • penyakit buah pinggang
  • reumatik.

Nombor diet 10 (nombor jadual 10). Makanan

Apa yang boleh saya makan dengan diet nombor 10:

Sup: vegetarian dengan pelbagai bijirin, dengan kentang, sayur-sayuran, bit, juga sup susu dan buah.

Bijirin: apa-apa yang dimasak di dalam air atau susu, pasta juga boleh.

Sayur-sayuran, sayur-sayuran: sayur rebus atau bakar, jarang mentah: kentang, kembang kol, selada, timun, tomato, wortel, bit, labu, labu. Kubis dan kacang hijau terhad. Anda boleh menambah daun dill, pasli dan bawang hijau ke dalam pinggan..

Daging, ikan: daging tanpa lemak (daging lembu, daging sapi, ayam, ayam belanda) dan ikan. Untuk memasak, daging atau ikan mesti direbus, kemudian dibakar atau digoreng. Anda juga boleh memasak aspic.

Penggunaan Sosej Diet Terhad.

Telur: 1 telur sehari, tetapi jika dimasak rebus lembut, telur hancur (kukus, bakar atau protein) atau sebagai bahan tambahan untuk hidangan.

Buah-buahan dan buah beri segar: buah-buahan dan buah beri segar, juga buah kering.

Produk tenusu: susu, kefir, keju kotej dan hidangan daripadanya. Krim masam, krim dan keju - terhad.

Gula-gula: jeli, mousse, jeli, krim, madu, jem dan gula-gula bukan coklat.

Produk tepung: roti gandum dari tepung kelas 1 dan 2, penaik semalam, roti tanpa garam diet, biskut dan biskut.

Lemak: sayur-sayuran, mentega dan ghee.

Minuman: teh lemah, minuman kopi dengan susu, jus (buah dan sayur), kaldu rosehip. Jus Anggur - Terhad.

Apa yang anda tidak boleh makan dengan diet nombor 10:

  • makanan berlemak, masin dan goreng;
  • roti segar, muffin, pastri puff;
  • Kekacang, daging, ikan dan kuah cendawan;
  • makanan dalam tin, sayur asin, acar dan acar;
  • lobak, lobak, bayam, sorrel, bawang putih, bawang, cendawan;
  • buah dan buah serat kasar;
  • jenis lemak daging dan ikan, lemak babi, hati, ginjal, otak, daging asap, sosej, daging dan ikan dalam tin, ikan masin dan salai, kaviar;
  • teh yang kuat, kopi semula jadi, koko;
  • coklat, kek, ais krim;
  • minuman beralkohol.

Nombor diet 10 (nombor jadual 10): menu untuk minggu ini

Diet nombor 10 tidak begitu menakutkan sepertinya, ia pelbagai dan bermanfaat untuk tubuh. Berikut adalah contoh menu untuk minggu ini:

Isnin

Sarapan pagi: telur rebus, oatmeal susu, teh.
Makan tengah hari: Epal bakar.
Makan tengah hari: sup sayur-sayuran dengan barli mutiara, filet rebus dengan sayur-sayuran, kompot.
Snek: kaldu rosehip.
Makan malam: kentang tumbuk, ikan rebus, kefir.

Selasa

Sarapan pagi: keju kotej dengan buah-buahan, teh.
Makan tengah hari: Yogurt.
Makan tengah hari: borsch vegetarian, kentang bakar, stroganoff daging lembu.
Makanan ringan: jeli buah.
Makan malam: pilaf (dengan daging rebus), sayur bakar, kompot.

Hari Rabu

Sarapan pagi: sup susu, teh dengan susu.
Makan tengah hari: Mousse.
Makan tengah hari: sup bit, kek ikan bakar, sayur-sayuran.
Makanan ringan: jeli buah.
Makan malam: soba, daging sapi rebus, sayur bakar, teh.

Khamis

Sarapan pagi: keju kotej dan kaserol wortel, segar.
Makan tengah hari: buah.
Makan tengah hari: pasta dengan sos tomato dan ayam, kompot.
Makanan ringan: kefir.
Makan malam: gandum barli, bebola daging sapi, salad sayuran panggang dengan minyak sayuran, kissel.

Jumaat

Sarapan pagi: pilaf buah, jus.
Makan tengah hari: buah.
Makan tengah hari: borsch vegetarian, potongan daging ayam dan wortel, susu.
Makanan ringan: jeli.
Makan malam: kentang tumbuk, ikan rebus dengan sayur-sayuran, kompot.

Sabtu

Sarapan pagi: sup susu, jus atau kompot.
Makan tengah hari: keju kotej dengan buah.
Makan tengah hari: potongan daging ayam dengan keju, sayur rebus, kompot.
Makanan ringan: jus yang baru diperah.
Makan malam: vinaigrette, barli mutiara, potongan sayur vegetarian.

Ahad

Sarapan pagi: telur dadar, teh dengan susu.
Makan tengah hari: jeli buah.
Makan tengah hari: sup kentang dengan soba, ayam dengan sayur-sayuran, buah rebus.
Snek: kaldu rosehip.
Makan malam: roti kentang dengan prun, sayur-sayuran, kompot.

Penting! Memasak dengan kecenderungan mekanikal sederhana. Suhu makanan biasa.

Pemakanan untuk Penyakit Jantung

Penyakit kardiovaskular tetap menjadi penyebab utama kematian dalam struktur kematian keseluruhan. Dalam hal ini, selama beberapa dekad, relevan untuk mencegah perkembangan penyakit sistem kardiovaskular semakin meningkat.

Salah satu komponen pencegahan yang paling penting adalah pembetulan pemakanan, perubahan gaya pemakanan penduduk.

Tugas yang sangat penting adalah memberi maklumat kepada penduduk mengenai gaya hidup sihat: pemakanan, aktiviti fizikal, bahaya merokok.

Pemakanan klinikal selalunya tidak kalah dengan keberkesanannya terhadap pendedahan ubat, namun, ia tidak mempunyai faktor negatif yang dapat diperhatikan dengan penggunaan ubat.

Menurut beberapa pakar, rawatan dengan diet dan senaman yang sesuai bukan hanya dapat menormalkan metabolisme lipid, tetapi juga dapat mengurangkan tahap stenosis aterosklerotik pada arteri koronari (menurut hasil koronarografi) pada pesakit dengan penyakit arteri koronari yang sudah terbentuk.

Pembetulan bukan-ubat gangguan lipid boleh menjadi kaedah yang berkesan untuk pencegahan aterosklerosis primer dan sekunder.

Pengambilan ubat-ubatan, yang mempengaruhi proses sintesis kolesterol semula jadi, hanya boleh dilakukan berdasarkan petunjuk yang sangat ketat. Perlu ditambah bahawa plak aterosklerotik adalah "sasaran" ubat penurun lipid. Sekiranya tidak ada atau jika ukurannya tidak signifikan, tidak akan ada kesan, hanya kesan sampingan ubat penurun lipid yang akan disedari.

    Pemakanan terapeutik untuk aterosklerosis

Pengembangan terapi diet untuk aterosklerosis harus dilakukan oleh doktor, dengan mempertimbangkan semua ciri-ciri perjalanan penyakit ini. Diet yang ketat boleh digunakan untuk jangka masa tertentu, kerana ia memberi kesan buruk kepada status psiko-emosi pesakit. Walau bagaimanapun, adalah mungkin bagi semua pesakit untuk mengesyorkan perubahan sifat diet mereka pada item seperti pengambilan kolesterol dan lemak tepu, garam dan alkohol.

    Faktor pencernaan dalam perkembangan aterosklerosis

Faktor pemakanan utama untuk perkembangan aterosklerosis termasuk:

  • Nilai pemakanan yang berlebihan (lebih daripada 15% dari nilai yang betul), terutama jika digabungkan dengan gaya hidup yang tidak aktif.
  • Pengambilan lemak haiwan yang berlebihan mengandungi asid lemak tepu.
  • Pengambilan karbohidrat yang mudah dicerna secara berlebihan: fruktosa, sukrosa dan kemungkinan laktosa.
  • Pengambilan protein haiwan yang berlebihan.
  • Pengambilan berlebihan kolesterol dan lipoprotein berketumpatan rendah dengan makanan.
  • Kekurangan dalam diet minyak sayuran yang mengandungi asid lemak penting.
  • Pengambilan serat makanan yang tidak mencukupi.
  • Pengambilan zat lipotropik dengan makanan yang tidak mencukupi (metionin, kolin, lesitin).
  • Kekurangan pengambilan vitamin, terutamanya C, P, B6, B12, PP, E, folacin.
  • Kekurangan nutrien Mg, K, I, Zn, Cr dan beberapa mineral lain.
  • Pengambilan garam yang berlebihan.
  • Diet yang salah. Makanan yang jarang dan banyak.
  • Penderaan alkohol.
  • Terapi diet dan kolesterol

    Di negara-negara dengan kejadian penyakit kardiovaskular yang tinggi, hampir 40% intensiti tenaga diet adalah lemak..

    Jenis lemak yang dimakan adalah penting. Di negara yang mengonsumsi lebih banyak lemak tepu, kadar kolesterol darah yang lebih tinggi dikesan..

    Terdapat perbezaan antara kolesterol eksogen (makanan) dan kolesterol endogen, yang disintesis dalam tubuh manusia. Kolesterol makanan membekalkan 20 hingga 40% dari semua kolesterol yang terdapat di dalam badan. Oleh itu, kira-kira 60-80% dari semua kolesterol dalam tubuh manusia disintesis oleh tisu badan. Hampir semua tisu badan dapat mensintesis kolesterol. Sebanyak 98% daripadanya disintesis di hati, kulit dan usus kecil..

    Dengan regulasi metabolisme lipid yang normal pada orang yang menggunakan makanan dengan kolesterol tinggi, kadar kolesterol serum normal dapat dikesan. Peningkatan penggunaan lemak haiwan dan kolesterol dengan makanan menyebabkan penekanan gen yang bertanggungjawab untuk sintesis reseptor LDL, dan oleh itu kepadatannya menurun. Semasa menetapkan diet hipokolesterol, kepadatan reseptor meningkat lagi. Kajian baru-baru ini menunjukkan bahawa pelantikan pesakit dengan aterosklerosis diet rendah lemak dan kolesterol rendah yang dikombinasikan dengan ubat yang menurunkan kolesterol plasma, memperlambat perkembangan penyakit dengan penurunan deposit lipid di arteri koronari.

    Terapi diet gangguan metabolisme lemak adalah langkah pertama dalam rawatan. Cadangan diet dan aktiviti fizikal yang mencukupi menyebabkan penurunan lipid darah dan peningkatan keadaan pesakit. Cadangan diet harus diberikan bukan hanya kepada orang sakit yang sudah mempunyai tanda-tanda klinikal aterosklerosis atau penyakit arteri koronari, tetapi juga kepada orang yang sihat yang mempunyai sekurang-kurangnya 2 faktor risiko penyakit arteri koronari.

    Sebaiknya terapi diet dijalankan untuk waktu yang lama - hingga 6 bulan, dan hanya setelah itu masalah peresepan ubat-ubatan yang membetulkan dislipidemia dapat diselesaikan. Dengan cadangan diet yang betul dan kepatuhan jangka panjang, mungkin dalam kebanyakan kes menormalkan tahap lipid darah.

    Sekiranya terdapat gangguan metabolisme lipid, diet No. 10c adalah disyorkan..

    Sekiranya selepas terapi diet standard 6-12 minggu, kolesterol tidak menurun, anda harus pergi ke tahap kedua. Pada masa yang sama, penurunan lebih lanjut dalam kandungan lemak dipertimbangkan hingga 25%, termasuk lemak tepu - hingga 7% dari total kandungan kalori makanan, kolesterol - hingga 200 mg / hari. Terdapat had penggunaan daging hingga 170 g / hari. Jika setelah 6-12 minggu, kadar kolesterol tidak menurun, maka diet akan melarang larangan diet yang ketat. Lemak terhad kepada 20% daripada jumlah kandungan kalori makanan, daging - hingga 90 g / hari.

    Sekiranya sekatan makanan tidak membawa kepada normalisasi spektrum lipid, dan risiko terkena penyakit jantung koronari adalah tinggi, disarankan untuk menetapkan ubat penurun lipid. Batasan penggunaannya dikaitkan dengan kesan sampingan dan keperluan penggunaan jangka panjang, hampir sepanjang hayat saya.

  • Prinsip asas terapi diet untuk dislipidemia
    • Diet kawalan kalori, dengan mengambil kira jantina, usia, keperluan profesional.
    • Mencapai atau mengekalkan berat badan normal (indeks jisim badan tidak melebihi 25 kg / m2).
    • Mengehadkan pengambilan lemak hingga 30% daripada pengambilan kalori setiap hari, adalah wajar bahagian lemak tepu, tak jenuh ganda dan tak jenuh tunggal sama.
    • Sekatan pengambilan kolesterol dengan makanan hingga 300 mg / hari.
    • Peningkatan pengambilan serat makanan dengan pengambilan karbohidrat yang berkurang.
    • Peningkatan bahagian protein sayur dalam diet, protein ikan dalam kaitannya dengan protein haiwan.
    • Pengurangan pengambilan alkohol.
  • Beberapa garis panduan diet Persatuan Kardiologi Amerika (1986)
    • Pengambilan lemak tepu mestilah kurang daripada 10% daripada semua kalori yang dimakan. Anda mesti memilih potongan daging tanpa lemak atau memotong lemak daripadanya sebelum memasak.
    • Daging atau unggas harus disediakan sedemikian rupa sehingga tidak mengandung lemak pada waktu yang sama (lemak harus disalirkan), tanpa mengira kaedah pemprosesan: sama ada digoreng di dalam ketuhar, di bawah tekanan atau dibakar, direbus.
    • Kulit burung dikeluarkan sebelum dimasak, dan lebih baik tidak menggunakan produk kalkun separuh siap sama sekali, kerana seringkali mereka mengandungi minyak kelapa tepu yang disuntik di sana.
    • Kaldu daging atau ayam, kaldu dan sup harus disejukkan supaya lemak yang mengeras dapat dikeluarkan dari permukaan.
    • Sayuran menyerap lemak dan oleh itu tidak boleh dimasak dengan daging.
    • Peralatan memasak yang tidak dibakar mengurangkan keperluan minyak dan penggantinya.
    • Lebih baik menggunakan salad dressing (sos) rendah lemak atau rendah lemak, misalnya: jus lemon, yogurt rendah lemak, keju curd, disebat bersama.
    • Mentega atau marjerin boleh disebat dengan pengadun air sejuk untuk mendapatkan produk rendah kalori. Biarkan mentega atau marjerin melembutkan sebelum digunakan sehingga anda dapat menyebarkannya dengan lapisan nipis.
    • Sebaiknya jangan menambahkan mentega, susu atau marjerin dalam penyediaan produk seperti beras, pasta, kentang tumbuk. Pasta tidak memerlukan ini; lebih baik memperkaya rasa nasi dengan sayur-sayuran: bawang, herba, rempah, dill atau pasli; yogurt rendah lemak atau krim lebih baik ditambahkan pada kentang.
    • Gantikan susu keseluruhan dengan lemak rendah atau rendah lemak dalam semua resipi. Susu skim pekat, disebat dalam pengadun sejuk, adalah pengganti yang baik untuk hidangan yang memerlukan krim.
    • Lebih baik mengelakkan pengganti tanpa susu untuk krim disebat, kerana biasanya kaya dengan lemak tepu (sawit atau minyak kelapa).
    • Anda boleh rebus sayur-sayuran dalam kaldu ayam, kaldu atau wain dan bukannya mentega, marjerin atau minyak sayuran.
    • Hidangan makanan yang mengandungi sejumlah besar lemak dan kolesterol mestilah kecil, sementara hidangan sayur-sayuran, buah-buahan dan makanan rendah lemak lain harus lebih besar.
    • Pada kebanyakan orang, kolesterol tinggi dikaitkan dengan berat badan berlebihan, oleh itu penurunan berat badan adalah perlu..
    • Penggunaan makanan kaya kolesterol, seperti telur dan organ dalaman haiwan (hati, ginjal, otak), adalah terhad. Seminggu, disyorkan untuk makan tidak lebih dari 2 kuning telur, termasuk yang digunakan dalam penaik. Protein telur tidak mengandungi kolesterol, dan boleh dikonsumsi lebih kerap..
    • Bersenam secara teratur membantu mengawal berat badan dan meningkatkan tahap lipoprotein berketumpatan tinggi dalam darah..
    • Menambah makanan yang mengandungi serat makanan ke dalam diet anda menurunkan kolesterol..
    • Hari penahan disyorkan.
    • Lemak haiwan yang terdapat dalam susu dan keju mengandungi lebih banyak lemak jenuh yang meningkatkan kolesterol plasma daripada lemak pada daging merah dan unggas. Oleh itu, perlu menggunakan susu skim atau 1%, keju yang terbuat dari susu skim. Malah susu skim yang digunakan untuk membuat keju mempunyai kandungan lemak yang tinggi..
    • Makanan laut seperti kerang dan udang rendah lemak, tetapi boleh mengandungi kolesterol yang tinggi..
  • Kandungan kolesterol dalam makanan (mg per 100 g produk)

    • Daging lembu kategori 1 - 70
    • Anak domba kategori 1 -70
    • Daging babi -70
    • Veal kategori 1 - 110
    • Daging Arnab - 40
    • Hati daging lembu - 270
    • Hati babi - 130
    • Buah Pinggang Daging Sapi - 300
    • Lemak Babi - 100
    • Lemak Daging Sapi - 110
    • Lemak Domba - 100
    • Otak - 2000
    • Bahasa - 140
    • Pinggang asap - 60
    • Sosej (purata) - 90
    • Itik kategori 1 - 500
    • Ayam kategori 1 - 80
    • Kalkun kategori 2 - 30
    • Telur Ayam - 570
    • Telur Puyuh - 600
    • Kuning telur - 3150
    • Kod - 30
    • Carp - 270
    • Pike - 50
    • Tiram - 260
    • Lobster - 180
    • Belut - 140
    • Udang, Ketam - 130
    • Susu lembu - 10
    • Keju kotej lemak - 60
    • Keju kotej rendah lemak - 40
    • Krim masam 30% lemak - 130
    • Kefir 10
    • Keju Belanda - 520
    • Mentega - 190
    • Ghee - 300
    • Ais Krim Berkrim - 50
    • Pasta - 95

    Hipertensi adalah salah satu penyakit kronik yang paling biasa, manifestasi utamanya adalah peningkatan tekanan darah.

    Dalam kebanyakan kes penyakit, dengan kursus yang ringan dan tidak rumit, rawatan harus dimulakan dengan perubahan gaya hidup dan pemakanan pesakit.

    • Prinsip dan arahan terapi diet untuk hipertensi arteri
      • Berat badan dengan kelebihannya.
      • Sekatan alkohol.
      • Dari diet, perlu mengecualikan zat yang membangkitkan sistem saraf pusat dan kardiovaskular (kopi, teh yang kuat).
      • Peningkatan aktiviti fizikal.
      • Mengehadkan pengambilan garam (tidak melebihi 6 g / hari).
      • Mengekalkan pengambilan kalium yang mencukupi (melalui buah-buahan dan sayur-sayuran segar). kalsium dan magnesium.
      • Peningkatan pengambilan serat.
      • Adalah wajar untuk mengecualikan makanan penyebab perut kembung (kekacang, susu, lobak, bawang, bawang putih) dari diet.

    Diet pesakit hipertensi harus lengkap, seimbang, mengandungi jumlah protein, lemak, karbohidrat, vitamin, garam mineral dan unsur surih yang mencukupi. Keadaan pemakanan yang penting adalah penyederhanaan dalam makanan. Oleh kerana hipertensi arteri sering disertai oleh aterosklerosis, lemak haiwan, kolesterol dan karbohidrat yang mudah dicerna harus dibatasi dalam diet. Hidangan utama disediakan terutamanya dalam bentuk rebus atau dibakar, atau sedikit digoreng setelah mendidih.

    Makanan sepanjang hari harus diedarkan secara merata (sekurang-kurangnya 4-5 kali sehari), makanan terakhir tidak banyak, selewat-lewatnya 2 jam sebelum tidur.

    Semua makanan disediakan tanpa garam, ia dibenarkan untuk menambahkan tidak lebih daripada 5-6 g garam meja setiap hari secara bertulis.

    Jumlah cecair percuma (termasuk kursus pertama) ialah 1.5 liter.

    Pengambilan diet No. 10 atau diet No. 10c yang disyorkan.

    Semasa menggabungkan penyakit dengan obesiti, diet hiponatrium berkurangan kalori No. 8 dengan hari puasa ditetapkan. Memakan makanan adalah sangat penting apabila pesakit terdedah kepada krisis hipertensi.

    Dengan kombinasi hipertensi dengan gastrointestinal atau penyakit lain, diet harus diperbetulkan oleh doktor bergantung pada sifat penyakit bersamaan.

    Pemakanan terapeutik untuk penyakit jantung koronari (PJK)

    Pemakanan klinikal adalah salah satu cara untuk merawat penyakit jantung koronari kronik dan mencegah perkembangan komplikasi penyakit ini. Terapi diet digunakan sebagai alat bebas atau sebagai latar belakang yang meningkatkan keberkesanan ubat lain..

      Peraturan am terapi diet untuk penyakit jantung koronari

    Kejayaan terapi diet bergantung pada pematuhan beberapa peraturan umum yang mesti dipatuhi oleh pesakit secara berterusan, sepanjang hayat.

    • Orang dengan angina pectoris memerlukan gaya hidup yang sihat.
    • Merokok mesti dilarang sama sekali..
    • Orang yang menjalani gaya hidup tanpa henti, perlu melakukan latihan secara sistematik, tetapi dengan berhati-hati, untuk banyak berjalan di udara segar.
  • Prinsip membina diet untuk penyakit jantung koronari
    • Peraturan asasnya adalah kesesuaian jumlah pengambilan kalori dengan perbelanjaan tenaga pesakit. Aktiviti fizikal pada pesakit biasanya dikurangkan, oleh itu pengambilan kalori harus dikurangkan.
    • Sekatan pengambilan garam sangat diperlukan.
    • Adalah mustahak untuk mengecualikan dari diet: zat yang membangkitkan sistem saraf pusat dan kardiovaskular (alkohol, kopi, teh yang kuat); makanan kaya kolesterol; makanan kembung (kekacang, susu, lobak, bawang, bawang putih).
    • Alkohol dikontraindikasikan.

Pesakit dengan penyakit jantung koronari disyorkan untuk mematuhi diet No. 10c.

Pesakit berat badan berlebihan dengan IHD harus mengecualikan roti, gula dan gula-gula lain, pasta dari diet, menghadkan hidangan kentang dan hidangan bijirin hingga 1-2 kali seminggu. Semasa menggabungkan penyakit dengan obesiti, diet hiponatrium berkurangan kalori No. 8 dengan hari puasa ditetapkan.

Pesakit dengan hipertensi arteri bersamaan dilarang menggunakan garam meja. Dianjurkan untuk meningkatkan penggunaan produk yang mengandungi kalium dan magnesium (beras, millet, prun, aprikot kering, kismis, susu, oatmeal, kembang kol dan kubis putih, kaldu rosehip, wortel, bit, roti dedak, kentang, kacang, karp, bertengger, daging sapi). Makan lebih banyak makanan yang kaya dengan vitamin C dan P: chokeberry, lada merah manis, oren, bawang hijau, epal, dill, pasli, blackcurrant, strawberi, gooseberries (lebih baik mentah), rosehip broth.

Dengan peningkatan kolesterol darah yang ketara, pesakit diberi ubat yang menurunkan kolesterol dan kuning telur, mentega, krim, krim masam sepenuhnya dikeluarkan dari diet.

    Pemakanan terapeutik untuk infark miokard

    Pemakanan pesakit dalam tempoh akut infark miokard dan pada peringkat seterusnya berbeza-beza, kerana komposisi kuantitatif dan kualitatif produk dapat memberi kesan buruk terhadap penyakit ini: meningkatkan atau menyumbang kepada permulaan serangan sakit, aritmia, kegagalan jantung, dan memprovokasi gangguan gastrousus.

    Semasa dimasukkan ke hospital pesakit dengan infark miokard akut, perlu memastikan rejimen diet yang mencukupi untuk keperluan fisiologi.

    Anda perlu menyesuaikan jumlah pengambilan cecair untuk mengurangkan beban pada jantung.

      Tahap terapi diet untuk infark miokard

    Tahap terapi diet berikut dibezakan dalam infark miokard akut.

    Dalam 2 hari pertama perkembangan serangan jantung, keperluan makanan sedikit, pesakit hanya menerima minum 7 kali sehari, masing-masing 50 ml, sementara cecair tidak boleh memberi kesan menjengkelkan pada organ pencernaan. Sebaiknya makan dengan kerap dalam bahagian kecil adalah disyorkan; jika anda merasa mual, kepingan kecil ais. Pengambilan makanan dalam jumlah besar harus dielakkan pada masa yang sama, kerana ini boleh menyebabkan rasa tidak selesa di perut dan dengan itu menimbulkan rasa sakit baru di jantung..

    Makanan harus selembut mungkin, mempunyai suhu bilik, tidak boleh menyebabkan pembentukan gas dan pembangkitan sistem saraf. Makanan dengan bau yang kuat, terlalu sejuk atau panas boleh merengsakan n. vagus dan menyebabkan gangguan irama jantung.

    Dibolehkan: teh lemah, hangat, sedikit manis, kaldu buah kering, jus blackcurrant yang dihangatkan, jus oren, kaldu rosehip.

    Bermula dari hari ketiga selama 7-10 hari, jisim diet harian adalah sekitar 1700 g, cecair bebas sekitar 600 ml, protein 60 g, lemak 30 g, karbohidrat 180 g, kandungan kalori sekitar 1200 kkal.

    Perlu diingat bahawa pengambilan protein dan vitamin yang tidak mencukupi dalam tubuh boleh mempengaruhi prognosis penyakit. Dengan kekurangan protein, deaminasi oksidatif dan sintesis asid amino cepat terganggu, pemulihannya sangat perlahan. Sehubungan dengan itu, ada pendapat bahawa perlu diberikan kepada pesakit sejak hari pertama penyakit ini tidak cukup jumlah protein yang mencukupi seperti peningkatan jumlah asid amino dan, terutama sekali, tidak dapat diganti; lebih baik dalam bentuk tulen, kristal, dan jika tidak mungkin dalam bentuk hidrolisis. Anda boleh meresepkan makanan biasa yang kaya protein dan memberi campuran asid amino. Peningkatan komponen protein makanan sangat penting jika perlu menggunakan diet rendah kalori pada hari-hari pertama infark miokard akut, di mana bahagian komponen protein harus meningkat secara umum.

    Campuran enteral khusus yang mengandungi protein dan asid amino telah dikembangkan yang mengandungi hingga 50% protein bermutu tinggi, serta vitamin dan mineral. Penyelesaian protein dan asid amino boleh digunakan dalam jangka masa yang lama (dalam masa 1 bulan atau lebih). Ubat ini diedarkan secara merata kepada 6 dos.

    Selepas hari ke-5-10 dari permulaan infark miokard, pengambilan kalori meningkat dari 1200 hingga 1600 kcal / hari, dan setelah 2 minggu, ketika pesakit diperluas mod motor (dibenarkan berjalan) - hingga 2000 kcal / hari. Pesakit menerima diet ini sehingga keluar dari hospital.

    Masa peralihan dari satu diet ke diet yang lain ditentukan oleh doktor. Sepanjang tempoh rawatan, pesakit harus makan dengan perlahan, mengelakkan aktiviti fizikal sebelum dan selepas makan. Bilangan makanan - 6 kali sehari. Diet No. 10i disyorkan untuk digunakan.

    Pada masa akan datang (masih di hospital) pesakit dipindahkan ke diet No. 10c.

    Sebaiknya gunakan pelbagai diet kontras (pelepasan) 1-2 kali seminggu. Pilihan diet memunggah dilakukan secara individu, dengan mengambil kira toleransi produk makanan dan hidangan. Dengan perkembangan kegagalan jantung, disarankan untuk menetapkan diet "kalium" khas dengan aktiviti antiaritmia dan diuretik kepada pesakit.

    Hari-hari terakhir di hospital adalah masa yang sesuai apabila peraturan diet yang sihat harus dianjurkan. Bagi banyak pesakit, infark miokard akut adalah kejadian yang mengubah idea seseorang sepenuhnya mengenai kehidupan. Pesakit mesti memahami cara mengubah gaya hidupnya, jenis diet apa yang perlu anda ikuti, dan jenis aktiviti fizikal yang dapat ditoleransi..

    Setelah keluar dari hospital, pesakit disarankan untuk mematuhi diet No. 10c dan berdasarkan pesakit luar. Pengambilan garam harus terhad; alkohol tidak boleh diminum sekurang-kurangnya selama beberapa minggu pertama. Makanan terakhir mestilah 2 jam sebelum tidur. Diet tidak boleh tinggi kalori atau kaya dengan lemak tepu. Ia mesti ditoleransi oleh pesakit dengan mudah..

    Pemakanan terapeutik untuk kegagalan kardiovaskular kronik

    Kegagalan kardiovaskular kronik adalah akibat penyakit jantung dan penyakit lain. Gejala utamanya adalah edema yang berkaitan dengan pengekalan cecair di dalam badan. Ini bukan hanya disebabkan oleh pelanggaran fungsi kontraktil jantung, tetapi juga gangguan metabolik yang signifikan pada organ, tisu dan sel-sel tubuh.

    Rawatan kegagalan peredaran darah, terutama terapi diet, harus ditujukan untuk menghilangkan atau mengurangkan tahap gangguan metabolik dan memulihkan fungsi sistem peredaran darah yang terganggu.

    • Prinsip membina diet untuk kegagalan kardiovaskular kronik
      • Mengehadkan pengambilan garam hingga 2-4 g sehari, dan apabila terdapat edema yang ketara - pengecualiannya sepenuhnya.
      • Mengehadkan pengambilan cecair hingga 0,8-1 liter sehari.
      • Kerap makan dalam bahagian kecil (5-6 kali sehari).
      • Pengenalan produk yang meningkatkan perkumuhan cecair dari badan. Susu dan produk yang mengandungi garam kalium mempunyai kesan diuretik. Banyak garam kalium dalam sayur-sayuran dan buah-buahan: kentang, kubis, pasli, kismis hitam, pic, cornel, aprikot, anggur, pisang, ceri. Buah kering sangat kaya dengan garam kalium: aprikot kering, kismis, kurma, prun, buah ara, pinggul mawar dan lain-lain.
      • Penjimatan saluran pencernaan mekanikal dan kimia.
      • Pengambilan nutrien penting - vitamin, unsur surih, asid amino penting.

    Berdasarkan prinsip yang dinyatakan, diet No. 10a telah dikembangkan. Semua hidangan disediakan tanpa garam dan dalam bentuk hancur. Sekiranya setelah mengikuti diet No. 10a dalam 10 hari, bengkak tidak berkurang dan keadaan umum tidak bertambah baik, disarankan untuk beralih ke salah satu pilihan untuk diet khas Karel selama 2-3 hari pada masa yang sama. Dalam kes ini, rehat di tempat tidur diperlukan, kerana dietnya rendah kalori. Apabila keadaan bertambah baik, serta pesakit dengan tahap awal penyakit ini, diet No. 10 diresepkan. Diet nombor 10 dalam komposisi kimianya lebih lengkap dan oleh itu ia boleh diambil dalam jangka masa yang lama.

    Sekiranya terdapat edema yang ketara, sesak nafas yang meningkat, batuk, pesakit perlu kembali ke Diet No. 10a lagi selama 7-10 hari, dan kemudian beralih kembali ke Diet No. 10. Dalam kes kekurangan yang teruk, peningkatan berat hati, berat badan (berkaitan dengan penahanan cecair di dalam badan ), kemunculan kesesakan di paru-paru ditetapkan diet Karel, setelah itu pesakit dipindahkan selama 3-5 hari ke Diet No. 10a, dan kemudian ke Diet No. 10.

    Memantau keberkesanan diet adalah menimbang pesakit setiap hari dan mengukur jumlah air kencing yang dikeluarkan setiap hari. Peningkatan pengeluaran air kencing dan penurunan berat badan menunjukkan kejayaan rawatan..

    Apabila keadaan bertambah baik, pesakit diizinkan dari 3 hingga 5 g garam, dan kemudian dengan peningkatan radikal dalam keadaan pesakit, diet No. 15 dapat diresepkan.

    Pemakanan terapeutik untuk urat varikos

    Pencegahan urat varikos adalah rawatan penyakit yang tepat pada masanya disertai batuk dan sembelit kronik.

    Pesakit dengan vena varikos yang maju harus dicegah daripada mengembangkan obesiti dan makan secara rasional..

    • Prinsip terapi diet untuk vena varikos
      • Menghadkan Garam.
      • Sekatan pengambilan cecair.
      • Pengecualian dari diet zat yang membangkitkan sistem saraf dan kardiovaskular pusat (alkohol, kopi, teh yang kuat, koko, coklat, hidangan pedas, perasa).
      • Pengecualian dari diet bahan yang menyebabkan perut kembung (kubis, kekacang, soda).
      • Penurunan lemak dan kolesterol haiwan.
      • Pengurangan karbohidrat.
      • Mengadakan hari puasa.

Pemakanan untuk Penyakit Jantung

Jantung adalah satu-satunya otot dalam badan yang berfungsi secara berterusan dan mengepam darah, membekalkan tubuh dengan nutrien dan oksigen.

Bagaimana ia berfungsi dengan berkesan juga bergantung pada apa yang kita makan..

Doktor yakin bahawa sistem pemakanan yang sudah lama dikembangkan yang disebut "diet No. 10" dapat meningkatkan peredaran darah dan mengatasi tanda-tanda pertama penyakit jantung.

Prinsip asas pemakanan penyakit kardiovaskular:

1. Hilangkan makanan yang membangkitkan sistem saraf dari diet. Pertama, minuman berkafein dan berkafein: koktel, minuman bertenaga dan juga semua jenis cola. Mereka meningkatkan kadar denyutan jantung, dan juga menambah otot jantung.

Doktor makanan yang sama menarik termasuk teh yang kuat, kaldu kaya dan hidangan yang mengandungi sebilangan besar rempah.

2. Kurangkan pengambilan lemak haiwan. Makanan berlemak dari haiwan - daging kalengan, daging babi, unggas berlemak, semua jenis jeroan, sosis, daging asap dan lemak babi - kaya dengan kolesterol jahat, yang disimpan dalam saluran darah dalam bentuk plak. Mereka boleh mengganggu aliran darah, termasuk di saluran yang memakan jantung itu sendiri.

Tetapi menu memberi ruang untuk daging sapi rendah lemak, arnab, ayam dan ayam belanda. Rebus, kukus atau bakar - sebarang kaedah memasak yang tidak termasuk penambahan lemak tambahan adalah sesuai.

3. Kurangkan jumlah garam dalam makanan anda. Ini akan mengurangkan jumlah cecair yang tersimpan di dalam badan dan mengurangkan beban pada jantung, terpaksa mengepam jumlah darah yang meningkat. Tekanan darah tinggi, khususnya, berkembang juga kerana pengekalan cecair.

Cuba menolak acar dan acar, jangan beli sos siap, daging asap dan sosej. Atas sebab yang sama, lebih baik menolak makanan segera, makanan ringan dan makanan separuh siap, di mana kandungan garam sering meningkat.

4. Tambahkan asid lemak omega-3 ke dalam makanan anda. Nutrien ini membantu menurunkan kolesterol dalam badan, mengganggu pembekuan darah, dan menurunkan tekanan darah..

Yang paling penting, Omega-3 terdapat dalam minyak sayuran dan minyak ikan. Pakar mengesyorkan memilih jenis ikan dan makanan laut yang tidak terlalu berlemak. Sebaiknya rebus, tetapi anda boleh menggorengnya tanpa lemak. Tetapi ikan masin, salai dan kalengan berbahaya bagi jantung - kerana kandungan garam yang berlebihan.

5. Makan secara pecahan. Dengan penyakit jantung, perut yang kembung dan kembung menyebabkan kerengsaan saraf autonomi yang bertanggungjawab untuk kerja jantung. Dan ini, seterusnya, menyebabkan gangguan dalam kerjanya.

Doktor percaya bahawa 4-5 makanan kecil pada siang hari akan mudah dicerna dan tidak akan menimbulkan beban tambahan pada saraf, dan, oleh itu, sistem kardiovaskular.

Diet yang diperlukan untuk penyakit jantung dan vaskular atau jadual nombor 10

Selamat hari!

Seperti yang anda ketahui, salah satu faktor penentu dalam rawatan dan pencegahan banyak penyakit adalah pemakanan yang betul. Baru-baru ini saya bercakap mengenai penyakit sistem kardiovaskular, jadi dalam artikel ini saya akan menulis mengenai diet apa yang doktor tetapkan untuk penyakit jantung dan vaskular: apa yang anda perlu makan dan apa yang tidak boleh anda lakukan, agar masalah jantung anda teratur. Mari kita mulakan!

Asas pemakanan terapeutik untuk jantung

Saya suka makanan seperti ini sendiri. Ia lembut, ringan dan menyuburkan dan menyembuhkan, meningkatkan penampilan, kesejahteraan, memberi kekuatan. Banyak bintang mengakui bahawa mereka selalu makan pada diet Mediterranean dan merasa hebat. By the way, diet seperti itu mempunyai banyak nama.

Nama rasmi adalah "nombor nombor 10", tetapi nama seperti diet anti-aterosklerotik atau Mediterranean juga dijumpai.

Anda akan bersetuju bahawa dengan sendirinya, diet tidak dapat menyembuhkan penyakit, terutama jika ia datang ke jantung. Tetapi mereka mesti memulakan rawatan dengannya untuk mengurangkan beban pada jantung, ginjal, saluran gastrointestinal, membantu tubuh kembali normal lebih cepat, memberikan cukup tenaga untuk pulih dan tidak mengambil tenaga untuk mencerna makanan berat.

Dan inilah yang mendasari diet seperti ini:

  1. Mod. Makan dianjurkan 5-6 kali sehari dalam bahagian kecil untuk mengecualikan sekurang-kurangnya sedikit tekanan untuk badan, yang berlaku jika, misalnya, tidak ada waktu untuk makan siang, tetapi kemudian, sebelum tidur, dalam jumlah besar dan anda dapat makan seluruh norma harian sekaligus. Tidak boleh begitu. Dan penting bahawa makanan terakhir tidak lebih dari 3 jam sebelum tidur.
  2. Rawatan panas yang lembut. Baiklah, di sini seperti biasa. Semua yang kita goreng adalah buruk. Anda boleh memasak, membakar, mengukus. Tetapi pada masa yang sama cuba jangan terlalu banyak menghabiskan masa memasak, jika tidak semua bahan berguna akan reput.
  3. Melawan berat badan berlebihan. Sudah tentu, ini adalah beban besar bagi seluruh badan, dan yang paling penting adalah jantung. Oleh itu, sekiranya terdapat kegemukan - kita akan menurunkan berat badan. Bukan juga demi keharmonian, tetapi juga demi kehidupan. Walau bagaimanapun, penurunan berat badan harus sihat, semula jadi, anda tidak boleh tergesa-gesa menjalani diet puasa yang melampau.
  4. Sekatan cecair. Dilarang mengkonsumsi hingga 1.2 liter cecair setiap hari, dan ini, dengan mengambil kira kompot, sup dan lain-lain. Ini dilakukan untuk mengurangkan beban pada jantung, bukan memaksanya untuk mengeluarkan lebihan cecair melalui dirinya sendiri.
  5. Sekatan garam. Tetapi garam hanya mengekalkan air di dalam badan, meningkatkan tekanan. Diet hipertensi semestinya merangkumi ini dan perenggan sebelumnya. Oleh itu, lebih baik sedikit garam sedikit demi sedikit. Sebaik-baiknya, jangan garam sama sekali, kerana dipercayai bahawa kita mendapat keseluruhan garam sehari dari sayur-sayuran. Ternyata hidangan kanak-kanak seperti itu, tetapi mereka cukup segar, tidak semua orang suka, jadi anda memerlukan sekurang-kurangnya sekatan garam.
  6. Sekatan lemak haiwan. Dengan kelebihannya, kolesterol bebas meningkat, dan inilah risiko terkena aterosklerosis. Lemak haiwan dan minyak ikan harus menggantikan lemak haiwan. Itulah sebabnya diet diberi nama seperti - Mediterranean. Dagingnya diganti sepenuhnya oleh ikan. Oleh itu, penduduk Mediterranean makan.
  7. Selulosa. Penekanan adalah pada serat, kerana memudahkan kerja usus dan pada masa yang sama menyerap kolesterol berlebihan. Plus serat adalah apa? Sayur-sayuran dan buah-buahan. Dan dengan itu terdapat vitamin penting seperti itu..
  8. Potasium. Elemen jejak inilah yang meningkatkan kekonduksian otot jantung. Kalium juga mencegah natrium berlebihan, yang memerangkap cecair. Magnesium yang mencukupi harus dibekalkan dengan kalium; ia mencegah kekejangan saluran darah.
  9. Alkalis. Makanan beralkali membantu menormalkan keasidan darah, memperbaiki laluannya melalui jantung. Dan ini adalah susu, sayur-sayuran, buah-buahan.

Apa nak makan:

  • Ikan, makanan laut. Kami memilih ikan dari jenis rendah lemak. Makanan laut - rumpai laut, udang, kerang, sotong dan banyak lagi. Ini adalah protein, dan lemak sihat, dan yodium, dan vitamin B.
  • Daging - tidak lebih daripada 2 kali seminggu. Dan hanya tidak berminyak.
  • Sayur-sayuran, buah-buahan, buah beri. Ini adalah serat, vitamin, dan juga kalium berharga. Terutama terdapat banyak pada kubis, kentang, pisang, aprikot, labu, tomato, kacang, buah kering (prun, aprikot kering, kismis, bunga mawar). Walau bagaimanapun, dengan kembang kol, ia meningkatkan gas di usus. Kami mengambil magnesium dari bit, wortel, currant, sayur-sayuran. Diet ini menyediakan penyediaan salad jenis vinaigrette yang sering dibumbui dengan minyak sayuran.
  • Bijirin. Ia boleh berupa bijirin (oatmeal, soba, millet, barli), roti dedak, tetapi mestilah basi. Anda boleh makan pasta dari gandum durum, bihun. Anda boleh menambah bijirin ke salad, yogurt.
  • Susu, produk tenusu. Kandungan lemak mestilah minimum. Keju mesti tidak masin, keras. Krim masam, krim lebih baik dibatasi. Dalam produk susu masam, kalsium lebih baik diserap, jadi jangan lupa tentang kefir rendah lemak, yogurt.

Apa yang dikecualikan:

  • Garam. Baik, atau kurangkan.
  • Lemak haiwan. Daging berlemak, ikan, produk tenusu berlemak.
  • Kafein. Tanpa kopi, teh pekat, koko - produk yang merangsang dan meningkatkan tekanan.
  • Kekacang Mereka menyebabkan pembentukan gas, kerana ini diafragma naik, meningkatkan tekanan pada jantung.
  • Gula-gula, jus manis, jem adalah terhad, jika tidak, ia menambah berat badan dan, dengan itu, beban pada jantung.
  • Makanan goreng, pedas, acar, salai.
  • Pembakar. Khas, ragi, manis.
  • Alkohol, nikotin. Meningkatkan tekanan, menipis dinding saluran darah. Sebagai tambahan kepada wain merah - sedikit mungkin. Tetapi sedikit, tidak lebih dari 1 gelas seminggu.

Bilakah diet seperti itu ditetapkan?

Saya ingin menekankan bahawa doktor yang menetapkan pemakanan terapeutik, dan hanya selepas pemeriksaan. Tidak kira bagaimana anda tahu bahawa anda tahu apa vitamin dan mineral yang kekurangan badan anda - ujian mungkin mengatakan sebaliknya.

Dan lantik jadual nombor 10, apabila terdapat gejala angina pectoris, aterosklerosis, IHD, hipertensi, aritmia. Juga, diet seperti itu mungkin berlaku, mungkin dengan sedikit variasi, ketika ada penyakit pada sistem endokrin, sistem pencernaan, ginjal, hati.

Mengapa liputan yang begitu besar - beban minimum pada sistem pencernaan, peredaran darah, perkumuhan.
Oleh itu, sangat mudah untuk dirawat di klinik yang diprofilkan khusus untuk penyakit jantung dan saluran darah, untuk mengunjungi sanatorium jantung seperti itu - pemakanan perubatan sedemikian disediakan di sana.
Makan kawan yang betul dan rawat hati.

Saya harap memo itu berguna untuk anda..

Berkongsi dengan rakan di rangkaian sosial, melanggan kemas kini.

Adalah Penting Untuk Menyedari Vaskulitis