Mengapa wanita mempunyai lebam di badan tanpa sebab

Lebam, atau, seperti yang disebut oleh doktor, hematoma, muncul secara berkala di badan setiap orang. Sebagai peraturan, kejadiannya dikaitkan dengan kesan mekanikal pada kulit. Dalam kes ini, kerana pecah kapilari, darah memasuki tisu serat subkutan, yang membentuk hematoma.

Perwakilan seks yang lebih lemah cenderung daripada lelaki untuk melihat manifestasi lebam pada kulit mereka, kerana kulit mereka jauh lebih lembut dan lebih nipis. Walau bagaimanapun, lebam pada badan pada wanita juga dapat muncul tanpa alasan yang jelas. Mengapa perubahan tersebut berlaku pada kulit, apakah mekanisme penampilannya, dan adakah perlu untuk merawatnya? Anda akan mendapat jawapan untuk semua soalan ini dalam artikel kami..

Mekanisme hematoma

Lebam yang muncul di badan akibat trauma telah menunjukkan manifestasi: warna, ukuran dan rasa sakit ringan. Selepas masa yang singkat, hematoma menurun, warna warna mereka berubah, dan rasa sakit hilang.

Perubahan sedemikian dikaitkan dengan pemecahan hemoglobin dalam darah yang telah jatuh ke lapisan subkutan. Kapilari dipulihkan, dan kulit menjadi warna yang sama..

Sekiranya lebam tidak muncul dari lebam atau lebam, mekanisme seperti itu tidak berfungsi, dan hematoma, tanpa berubah, kekal di kulit untuk waktu yang lama.

Sebab-sebab munculnya gejala buruk ini boleh dikaitkan dengan penyakit serius dan proses semula jadi di dalam badan. Oleh itu, jika hematoma yang tidak berkaitan dengan kecederaan sering muncul di badan, anda perlu berjumpa dengan pakar hematologi untuk mendiagnosis penyebab kejadiannya dengan tepat..

Sebab yang mungkin

Selalunya, apabila lebam berlaku pada wanita yang tidak berkaitan dengan kerosakan mekanikal, perubahan dalam badan didiagnosis:

Punca lebam yang paling biasa termasuk patologi seperti:

  • Aliran darah terganggu;
  • Perubahan patologi dalam keanjalan dinding saluran darah;
  • Penyakit yang berkaitan dengan gangguan pendarahan;
  • BANTUAN;
  • Penyakit sistem kardiovaskular;
  • Perubahan patologi pada paru-paru dan korteks serebrum;
  • Penyakit hati
  • Pada bayi, gejala yang serupa menunjukkan aktiviti fizikal yang berlebihan atau diet yang tidak seimbang (tidak mencukupi).

Dengan perkembangan salah satu penyebab yang dijelaskan, dinding kapilari, yang mempunyai pertahanan semula jadi dalam bentuk tisu penghubung, menjadi rapuh. Keanjalan mereka menurun, dan kepekaan terhadap kerosakan meningkat. Oleh itu, untuk penampilan hematoma seperti ini, sentuhan sederhana yang tidak berkaitan dengan usaha fizikal sudah cukup.

Perubahan patologi pada saluran darah

Tanpa sebab yang jelas, lebam pada tubuh wanita dapat muncul dengan perubahan patologi pada saluran darah kongenital atau yang diperoleh. Ini adalah penyakit yang memerlukan terapi seumur hidup dan, sebagai peraturan, tidak sembuh sepenuhnya. Yang paling biasa ditunjukkan dalam jadual..

Cara untuk menghilangkan lebam

Oleh kerana terdapat banyak sebab yang menyebabkan perubahan pada kulit disertai dengan hematoma, ia dapat dihilangkan hanya setelah rawatan penyakit yang mendasari.

Walau bagaimanapun, selari dengan terapi ubat, resipi ubat tradisional yang terbukti dapat digunakan untuk membantu menghilangkan lebam yang sudah muncul..

Mari kita pertimbangkan beberapa daripadanya..

  1. Bunga marigold segar digiling menjadi gruel dan digunakan pada hematoma. Warna yang direbus dari warna-warna ini, yang digunakan dalam bentuk sejuk, mempunyai kesan berkesan yang sama.
  2. Kulit pisang akan cepat mengatasi perubahan pada kulit jika anda mengoleskannya dengan lebam selama sekurang-kurangnya setengah jam.
  3. Pati kentang yang diencerkan menjadi gruel digunakan sebagai losyen.
  4. Taburkan daun kubis dengan air mendidih dan uli dengan baik. Kemudian sapukan ke kawasan yang bermasalah. Selepas penggunaan selama 2 jam, cadar diganti oleh yang lain..
  5. Daun Comfrey, diisi dengan air mendidih (4 daun per segelas air), bersikeras 10-15 minit, kemudian disaring dan digunakan pada lebam.
  6. Cabang rosemary yang diseduh dalam air mendidih tidak hanya dengan cepat mengatasi manifestasi hematoma, tetapi juga membantu menghilangkan rasa sakit.
  7. Minyak pati akan membantu melegakan dan melegakan keradangan. Lebam akan lebih cepat jika anda menggunakan minyak kompres, minyak chamomile, marjoram dan calendula.

Farmaseutikal telah membuktikan diri mereka dengan baik. Walau bagaimanapun, mereka semua mempunyai senarai kontraindikasi dan kesan sampingan yang mengagumkan. Oleh itu, sebelum menggunakannya, disarankan berjumpa doktor.

Punca lebam pada badan tanpa sebab pada wanita dan lelaki

Tarikh penerbitan artikel: 06/27/2018

Tarikh kemas kini artikel: 05/14/2019

Pengarang: Julia Dmitrieva (Sych) - Mempraktikkan Ahli Kardiologi

Tidak ada yang selamat dari lebam, sekurang-kurangnya sekali dalam hidup saya semua orang menghadapi masalah ini. Lebam setelah dipukul atau lebam adalah perkara biasa dan tidak membimbangkan..

Namun, kebetulan lebam pada wajah atau badan muncul dengan sendirinya, tanpa sebab yang jelas. Sekiranya terdapat hematoma spontan, perlu berjumpa pakar hematologi. Kemungkinan besar, ini adalah tanda perkembangan penyakit atau proses merosakkan di dalam badan.

Mari kita perhatikan patologi apa yang boleh menyebabkan fenomena ini..

Bagaimana lebam terbentuk??

Tekanan kuat, pukulan keras, kejatuhan atau kehelan sering disertai dengan kesakitan dengan penampilan lebam.

Mekanisme lebam mudah:

  • Di tempat kecederaan (atau bersentuhan dengan subjek), kapilari kecil yang terletak di lapisan atas dermis rosak.
  • Akibatnya, pendarahan vaskular dalaman berlaku di bawah kulit.
  • Darah yang memasuki tisu lembut membentuk hematoma.
  • Hemoglobin (komponen darah) mempengaruhi warna kawasan yang terjejas.
  • Pertama, lebam memperoleh warna merah, ungu lebih kaya.
  • Dengan kehancuran hemoglobin, warna lebam secara beransur-ansur berubah - pertama menjadi ungu tua, kemudian biru atau bahkan hitam, kekuningan-kehijauan, dan akhirnya menjadi warna kuning.
  • Metamorfosis sedemikian dikaitkan dengan pemecahan hemoglobin dan pembebasan pigmen hempedu - kuning - bilirubin merah + biliverdin hijau.

Waktu "lebam" lebam bergantung pada tahap kerosakan vaskular dan intensiti bekalan darah ke kawasan badan (semakin baik, lebam akan semakin cepat).

Ini adalah proses fisiologi semula jadi yang biasa, dapat difahami dan tidak memerlukan rawatan, kerana dengan berlalunya waktu, hematoma hilang dengan sendirinya.

Tetapi apa yang menyebabkan lebam pada badan tanpa sebab, iaitu muncul secara spontan?

Apa yang boleh menyebabkan mereka muncul tanpa lebam?

Doktor menyatakan bahawa penyebab lebam pada badan tanpa lebam tidak bergantung pada jantina atau usia, ia juga sering muncul pada orang dewasa, remaja atau bayi.

Walau bagaimanapun, pada wanita dan kanak-kanak perempuan, fenomena ini lebih biasa daripada pada lelaki. Ini disebabkan oleh ciri fisiologi badan wanita..

Terdapat beberapa patologi utama, gejalanya boleh menjadi hematoma subkutan tanpa sebab:

  • beberapa jenis vaskulitis;
  • urat varikos;
  • penurunan atau kehilangan keanjalan dinding saluran darah (penyakit Randu-Osler);
  • jangkitan
  • onkologi;
  • penyakit sistemik tisu persekitaran dalaman (atau penghubung);
  • pelanggaran sistem pembekuan darah;
  • kekurangan platelet;
  • perubahan latar belakang hormon;
  • mengambil steroid ubat-ubatan yang mengurangkan pembekuan darah;
  • avitaminosis.

Mari kita perhatikan secara terperinci apa hubungan antara pembentukan lebam spontan dan perkembangan proses patologi dalam tubuh.

Pembekuan darah yang lemah

Terdapat lebih daripada sepuluh faktor pembekuan yang ditetapkan (pembekuan darah) yang terlibat dengan platelet dalam fungsi hemostatik.

Kegagalan dalam proses hemostasis membawa kepada koagulopati (pelanggaran pembekuan darah). Keadaan ini dicirikan oleh pendarahan yang kerap, yang sukar dihentikan sendiri. Contoh yang mencolok adalah hemofilia, patologi keturunan yang jarang berlaku.

Anda boleh mendiagnosis koagulopati selepas ujian darah biokimia.

Hemofilia tidak dapat disembuhkan, tetapi dapat mengawal penyakit ini. Penjagaan sokongan merangkumi pemindahan darah, ubat preskripsi dan diet.

Dengan pelanggaran ini, lebam sering berlaku walaupun selepas sentuhan ringan.

Penyakit tisu penghubung

Ini adalah sekumpulan besar patologi keturunan, di mana berikut adalah yang paling biasa:

  • Sindrom Marfan;
  • Sindrom Ehlers-Danlos;
  • pseudoxanthoma elastik;
  • osteogenesis tidak sempurna;
  • displasia yang tidak dibezakan.

Ciri kumpulan penyakit ini adalah pelanggaran sintesis kolagen (protein utama) yang membentuk dinding saluran darah. Oleh kerana itu, kapal menjadi rapuh, mudah rosak..

Selalunya terdapat kes apabila bayi atau bayi tahun pertama kehidupan sudah diliputi hematoma. Semasa mereka tumbuh dan matang, gejala berkembang.

Bermakna untuk menyembuhkan sepenuhnya kerosakan kongenital tisu-tisu persekitaran dalaman belum ada. Rawatan pesakit berdasarkan pemulihan gejala..

Kemunculan lebam secara tiba-tiba yang berkaitan dengan kekurangan kolagen di dinding vaskular juga mungkin terjadi pada orang tua. Ini disebabkan oleh penuaan semula jadi tubuh, disertai dengan kehilangan keanjalan secara bertahap dinding vaskular dan peningkatan kerapuhan kapilari.

Ketidakseimbangan hormon

Perubahan hormon biasanya diperhatikan pada tubuh wanita dalam tempoh berikut:

  • permulaan menopaus;
  • membawa bayi;
  • kontraseptif oral.

Lebam pada tubuh tanpa sebab pada wanita dapat muncul sebagai akibat penurunan kadar estrogen, yang menyebabkan penurunan kelikatan darah. Kekurangan hormon ditunjukkan oleh hematoma ringan dan besar yang hilang dalam 5 hari.

Pada tahap kekurangan hormon yang kritikal, hormon ditetapkan.

Vaskulitis hemoragik

Jenis vasopati ini disebut penyakit Shenlein-Genoch. Penyakit ini disertai dengan keradangan dinding vaskular, diikuti oleh nekrosis (pemusnahan).

Gejala pertama diperhatikan pada masa kanak-kanak (selalunya ia adalah kanak-kanak atau remaja sekolah rendah).

Faktor-faktor yang memprovokasi perkembangan patologi adalah pelbagai - jangkitan akut, kegagalan autoimun, mengambil antibiotik tertentu, dll..

Tanda-tanda utama vaskulitis hemoragik:

  • hematoma dan ruam yang muncul begitu sahaja;
  • pembentukan pigmentasi fokus;
  • lebam lebih banyak terdapat pada kaki;
  • bengkak dan sakit akibat menyentuh atau menekan sendi lutut dan pergelangan kaki;
  • kemerosotan kesejahteraan, demam;
  • kemungkinan cirit-birit dan keradangan sistem pernafasan.

Terapi didasarkan pada petikan plasmapheresis, pelantikan agen anti-kusta (Dapsone), ubat antirheumatik (sulfasalazine), glukokortikosteroid.

Thrombocytopathy dan thrombocytopenia

Ini adalah sekumpulan patologi yang berkaitan dengan hemostasis terjejas..

Jadual ciri patologi utama:

Ciri-ciriTrombositopatiThrombositopenia
PeneranganPatologi kongenital atau diperolehi. Ia dicirikan oleh bilangan platelet yang mencukupi dan rendahnya kualiti sel..Sebaliknya, sel-sel berfungsi dengan normal, tetapi ada kekurangan jumlahnya.
GejalaLebam tanpa lebam dengan saiz apa pun. Hemarthrosis (pendarahan pada sendi). Pendarahan yang teruk dengan sedikit kerosakan pada kulit dan membran mukus.Pendarahan hidung (atau mukosa) yang kerap. Hematoma subkutan berganda dan besar.
RawatanMengambil ubat hemostatik (Vikasol, Benefix, Immunin).Penerimaan hormon steroid. Pembedahan penyingkiran limpa - pemulihan pada 80% pesakit.
RamalanPemulihan sepenuhnya tidak mungkin dilakukan. Pendarahan yang berpanjangan boleh membawa maut..Menguntungkan dengan syarat.

Pelanggaran jumlah platelet dapat mencetuskan perubahan komposisi darah dan perkembangan trombosis.

Penyakit Randu-Osler

Ini adalah telangiektasia kongenital, yang dicirikan oleh struktur saluran darah yang tidak normal dan dilatasi saluran kecil yang menunjukkan pendarahan.

Gejala utama sindrom Randyu-Osler adalah hematoma atau rangkaian vaskular (tanda bintang) dengan diameter dan penyetempatan yang berbeza, yang muncul tanpa sebab. Pengumpulan lesi pigmen yang paling besar dicatat pada wajah dan organ dalaman (pernafasan dan pencernaan).

Sebarang tekanan fizikal menimbulkan pembentukan hematoma baru. Sebilangan besar pesakit mengalami mimisan yang kerap.

Terapi merangkumi penggunaan agen hemostatik dan penyembuhan. Walaupun bentuknya tidak dapat disembuhkan, penyakit ini tidak mengancam nyawa pesakit.

Ubat steroid

Salah satu kesan sampingan pengambilan ubat glukokortikosteroid yang ditetapkan untuk pelbagai gangguan (contohnya, autoimun) adalah ungu.

Ini adalah gejala yang ditunjukkan oleh peningkatan kerapuhan kapilari dengan pembentukan hematoma subkutan berikutnya. Keadaan ini tidak mengancam kesihatan pesakit, kerana mudah diperbaiki dengan membatalkan atau mengurangkan dosnya.

Phlebeurysm

Dengan patologi ini, terdapat pengumpulan hematoma subkutan dengan penyetempatan terhad. Lebam hanya muncul pada kaki, yang menunjukkan pembentukan proses stagnan di dalam kapal dan perkembangan vena varikos.

Penyakit ini disertai oleh gejala berikut:

  • penampilan lebam dan rangkaian vaskular (tanda bintang);
  • penonjolan bahagian individu pada urat bahagian bawah kaki;
  • bengkak dari mana kaki mungkin sakit ketika berjalan;
  • kekejangan.

Oleh kerana kesukaran dalam aliran darah vena, limpahan saluran darah berlaku, yang menyebabkan robekan dinding vaskular dan pembentukan lebam kecil.

Apabila tanda-tanda pertama penyakit muncul, disarankan agar segera berjumpa dengan ahli phlebolog untuk mencegah penyebaran gejala yang tidak menyenangkan.

Kesan sampingan ubat

Penggunaan jangka panjang jenis ubat tertentu boleh memprovokasi pembentukan hematoma subkutan pada wajah, lengan dan kaki, bahu, perut dan bahagian badan yang lain..

Kumpulan ubat-ubatan tersebut termasuk:

  • agen antiplatelet (aspirin);
  • antikoagulan (heparin, warfarin).

Dianjurkan untuk sementara waktu mengecualikan aktiviti fizikal dan mencegah penyejukan badan yang berlebihan, kerana ia menyumbang kepada penampilan lebam.

Kekurangan vitamin dalam badan

Kekurangan vitamin akut sering menyebabkan munculnya lebam spontan pada badan.

Ini adalah kekurangan vitamin berikut:

  • Vitamin P - kekurangan menyebabkan kolagenosis (sintesis kolagen terganggu). Ini membawa kepada kebolehtelapan dinding vaskular dan kerapuhan kapilari..
  • Vitamin K - kekurangan menimbulkan koagulopati (gangguan pembekuan darah). Sebarang kerosakan pada kulit (calar, luka), walaupun sedikit saluran darah terkoyak menyebabkan pendarahan yang berpanjangan, memburuknya penyembuhan luka, gusi berdarah.
  • Vitamin C - kekurangan menyebabkan peningkatan kerapuhan vaskular. Akibatnya, pertumbuhan semula tisu menjadi perlahan, kekurangan kalsium, keguguran rambut, dll..

Kekurangan asid askorbik (vitamin C) boleh menyebabkan penyakit serius. Sebagai contoh, skurvi adalah pelanggaran serius terhadap proses metabolik, tanda utamanya adalah kemunculan hematoma subkutan secara tiba-tiba.

Gejala utama skurvi adalah:

  • gusi berdarah longgar;
  • pelonggaran mahkota yang teruk, sehingga kehilangan keseluruhan gigi palsu;
  • perkembangan pelbagai jenis anemia;
  • kesakitan teruk pada tisu otot kerana pembentukan hematoma besar-besaran.

Pengisian kekurangan dapat diperbaiki dengan mudah dengan menetapkan suntikan vitamin.

Patologi bersifat berjangkit

Adalah dipercayai bahawa dalam kebanyakan kes (hingga 80%), hematoma spontan berlaku dengan latar belakang jangkitan virus. Ini benar terutamanya untuk perkembangan vaskulitis hemoragik di atas.

Bahkan penyakit pernafasan biasa (tonsilitis, selesema, adenoiditis, dll.) Boleh menyebabkan lebam di bahagian tubuh yang berlainan (leher, pinggul, belakang).

Penyakit onkologi

Manifestasi berkala hematoma subkutan tanpa lebam sering menjadi reaksi tubuh terhadap perkembangan proses ganas.

Kemunculan hematoma dalam penyakit ini sering dijumpai pada lesi sumsum tulang dan hati..

Kegagalan hati

Lesi hati sering menyebabkan kekurangan faktor pembekuan.

Hati adalah salah satu organ utama yang mengekalkan proses hemostasis.

Kegagalan hepatik adalah gangguan serius yang menyebabkan penipisan darah dan, sebagai akibatnya, hematoma subkutan.

Cara menyingkirkan mereka?

Rawatan bergantung kepada penyebab lebam spontan. Terapi dalam setiap kes dipilih secara individu.

Satu-satunya cara yang boleh digunakan dalam hampir semua kes, tanpa mengira penyakitnya, adalah salap dan krim untuk mengatasi lebam. Tetapi harus difahami bahawa mereka hanya mempunyai kesan kosmetik, rawatan penyakit yang menjadi punca adalah tujuan utamanya.

Ubat luaran yang berkesan untuk menghilangkan hematoma:

  • troxevasin;
  • Tramp;
  • salap 911;
  • troxerutin;
  • salap heparin;
  • lyoton.

Banyak salap dikontraindikasikan dalam koagulopati, jadi penggunaan bahkan agen luaran harus diresepkan oleh pakar.

Penting untuk difahami bahawa jika lebam muncul secara spontan, ini bermakna proses patologi berkembang di dalam badan dan anda perlu berjumpa doktor.

Apa maksud lebam pada badan??

Lebam yang muncul secara rawak pada badan biasanya tidak menimbulkan kegelisahan. Jumlahnya dapat dikurangkan dengan mengikuti diet: sama ada anda mendapat cukup vitamin dengan makanan. Tetapi jika terdapat gejala lain yang tidak biasa bersama dengan lebam, ini menandakan penyakit.

Senaman yang kuat

Selepas melakukan senaman yang sengit, bukan sahaja sakit otot tetap ada. Beban yang besar memberikan ketegangan yang kuat pada otot, dari mana ia rosak. Pada akhirnya, semuanya berlaku pada pecahnya tisu dan saluran darah. Oleh itu, jika anda terlalu banyak bekerja di gimnasium, darah terkumpul di bawah kulit, membentuk lebam pada badan tanpa lebam.

Ubat-ubatan

Beberapa ubat mempengaruhi pembekuan darah. Ini termasuk: antikoagulan (pengencer darah) dan ubat penahan sakit di kaunter (aspirin, ibuprofen, naproxen). Apabila darah menjadi lebih cair, ia tetap berada di bawah kulit dalam jumlah besar dan menyebabkan lebam.

Kesan sampingan ubat lain mungkin berlaku, ia ditetapkan dalam arahan. Hati-hati: mungkin ada keperluan untuk menukar ubat.

Kekurangan nutrien

Vitamin C, K dan zat besi mempunyai kesan pada proses pembentukan darah. Mereka menyumbang kepada pembentukan sel darah merah, menjaga kekebalan tubuh, metabolisme oksigen dan menurunkan kolesterol. Oleh itu, kekurangan mereka menimbulkan kemunculan lebam pada badan tanpa kecederaan.

Perhatikan gejala bersama.

Mengapa ada lebam tanpa sebab, dan bila anda perlu membunyikan penggera

Noda, lebam tidak terbentuk di badan tanpa sebab. Penyebab lebam adalah banyak - dari kecederaan yang tidak berbahaya hingga penyakit serius. Masalah seperti itu tidak dapat diabaikan sehingga tidak terlepas dari perkembangan patologi. Sekiranya lebam kerap muncul dan tanpa sebab yang jelas, ini adalah kesempatan untuk berjumpa pakar. Anda boleh mengesan sendiri fenomena tersebut.

Lebam tanpa sebab

Pecahnya kapilari di bawah kulit menyebabkan pembentukan bintik merah di tempat lebam atau kejutan. Darah yang mengalir ini memasuki tisu lembut, hematoma atau lebam muncul. Pada mulanya hampir tidak dapat dilihat, tetapi akhirnya menjadi coklat kemerahan, dan kemudian biru-hitam. Biasanya, selepas 2-3 minggu, lebam berubah menjadi kuning dan hilang sepenuhnya..

Fenomena ini dianggap sebagai tindak balas standard badan terhadap lebam atau kecederaan. Kawasan lebam boleh membengkak, menyebabkan kesakitan. Risiko jangkitan dengan hematoma adalah minimum kerana tidak ada kerosakan pada kulit.

Sekiranya anda segera mengalami lebam, darah akan membeku dengan cepat, dan tidak akan ada trauma pada badan.

Tempat pendidikan

Hematoma sering muncul di lengan atau kaki, kerana kebolehcapaian bahagian-bahagian badan ini untuk bersentuhan dengan objek di sekitarnya. Lebam juga boleh terbentuk di kepala, bawah mata, paha, punggung, atau perut..

Hematoma berbeza dari segi ukuran. Sekiranya kapilari rosak, lebam akan kecil. Pelanggaran integriti arteri membawa kepada pembentukan hematoma berdenyut yang besar.

Boleh lebam muncul tanpa sebab

Lebam kadang-kadang disebabkan oleh faktor-faktor yang seseorang tidak perhatikan atau tidak tahu mengenainya. Lebam boleh muncul sendiri ketika seseorang sedang tidur dan tidak mengawal tindakannya. Putaran badan yang tidak berjaya dalam mimpi boleh menyebabkan lebam di kepala atau tisu lembut - hematoma terbentuk. Apabila bergerak dengan cepat, koordinasi terganggu, mikrotrauma akibat kesan pada perabot atau objek lain berlaku.

Ada orang di mana, sejak lahir, kulit sensitif dan hematoma muncul walaupun dari sedikit sentuhan jari. Dalam kes seperti itu, tidak ada yang dapat dilakukan, hanya cuba mengawal pergerakan anda.

Mengapa lebam muncul?

Sebab semula jadi:

  • kesan cahaya matahari pada kulit;
  • penuaan badan;
  • aktiviti fizikal yang berlebihan;
  • kekurangan zat makanan.

Sifat perubatan fenomena:

  • alahan;
  • kegagalan hormon;
  • penyakit darah;
  • rawatan onkologi;
  • kekurangan vitamin atau mineral.

Sebab semula jadi

Faktor dalaman dan luaran menyebabkan kerosakan pada tisu penghubung. Ia melindungi dari kecederaan saluran darah yang pecah ketika bersentuhan dengan objek atau secara bebas.

Penuaan badan

Pada orang tua, bintik-bintik biru pada kaki atau lengan sering kelihatan. Dengan bertambahnya usia, sistem peredaran darah tidak berfungsi dengan baik, kapilari menjadi rapuh dan rapuh, dan kulit menjadi nipis. Ia tidak dapat melindungi saluran darah dari kerosakan dengan berkesan, jadi lebam muncul walaupun dengan tekanan ringan atau pukulan kecil.

Penuaan memprovokasi penurunan pengeluaran kolagen. Ini adalah protein yang memberikan kekuatan dinding vaskular, keanjalan kulit. Fenomena tersebut juga membawa kepada pembentukan hematoma pada batang atau anggota badan.

Pendedahan cahaya matahari

Lebam di badan tanpa sebab muncul dan mereka yang suka berjemur. Paparan sinar matahari yang kerap dan berpanjangan akan mengeringkan kulit. Ia kehilangan lapisan lemak, yang berfungsi sebagai penghalang pelindung saluran darah. Keadaan ini bertambah buruk dengan penggunaan alkohol dan penggunaan ubat-ubatan yang menipiskan darah.

Kekurangan zat makanan

Kesalahan dalam diet sering menyebabkan lebam tanpa sebab. Ini mungkin jika menu mengandungi bahan berikut:

Mineral - kekurangan zat besi dan zink menyumbang kepada fakta bahawa hematoma sembuh untuk waktu yang lama, muncul di badan tanpa sebab yang jelas. Makan lebih banyak makanan laut, epal hijau dan daging lembu untuk menghilangkan masalah.

Bioflavonoid - kecenderungan memar tanpa sebab disebabkan oleh kekurangan catechin, rutin, citrine dan quercetin. Bahan yang diperlukan dapat diperoleh dari makanan - buah sitrus, bit, pisang.

Aktiviti fizikal yang tinggi

Sekiranya lebam di kaki muncul dengan sendirinya, mungkin lebih baik melakukan senaman angkat beban lebih kurang. Aktiviti fizikal yang tinggi menyebabkan peningkatan tekanan pada seluruh badan. Integriti saluran darah rosak, ia meletus dari usaha yang berlebihan.

Kes seperti ini memerlukan tinjauan jadual dan intensiti latihan, peralihan ke aktiviti fizikal yang lebih mudah.

Faktor perubatan

Lebam boleh muncul sebagai gejala masalah kesihatan - dari kekurangan vitamin hingga kemungkinan mengembangkan tumor barah. Semuanya bergantung pada tanda-tanda yang menyertai pembentukan hematoma. Lebam pada kaki - lutut, paha, atau kaki bawah - menunjukkan diabetes atau vena varikos.

Hematoma ringan menunjukkan masalah hati atau buah pinggang.

Avitaminosis

Lebam tanpa kecederaan menunjukkan kekurangan zat yang penting untuk kehidupan. Kekurangan vitamin memberi kesan negatif terhadap kerja semua sistem dan organ. Bahan apa yang mungkin hilang dan akibatnya:

  • Vitamin C - kekurangan asid askorbik menyebabkan kerapuhan saluran darah. Hematoma muncul di kaki atau lengan, disertai dengan pengelupasan kulit, mengantuk, keletihan berterusan dan selsema yang kerap.
  • Vitamin K - bertanggungjawab untuk pembekuan darah yang normal. Selain hematoma, mimisan yang kerap diperhatikan atau luka sembuh dengan teruk.
  • Vitamin B12 dan P - yang pertama bertanggungjawab untuk pengeluaran sel darah, yang kedua - untuk pengeluaran kolagen. Lebam muncul dengan pedih ulu hati, cirit-birit, kepekaan kulit terhadap cahaya matahari atau kosmetik.

Anemia

Besi diperlukan untuk aktiviti dan mobiliti manusia. Kekurangan vitamin A menyebabkan penipisan dinding saluran darah, kerosakan pada lapisan subkutan walaupun dari pendedahan yang lemah. Semua ini menyebabkan penurunan hemoglobin, kemunculan lebam. Mereka berbeza dengan yang biasa dalam warna merah, lebih seperti lebam.

Anemia disertai oleh kelesuan dan apatis, keguguran rambut, kuku rapuh, masalah pernafasan atau kekejangan otot.

Kemoterapi dipindahkan

Sekiranya seseorang mengalami lebam tanpa sebab hampir setiap hari, kelenjar getah bening meningkat, berat badan menurun dan kulit menjadi pucat - terdapat risiko onkologi yang besar. Masalah serupa timbul apabila barah telah didiagnosis dan seseorang menjalani kemoterapi..

Alahan

Ketidak toleransi terhadap makanan atau ubat tertentu juga menyebabkan lebam yang tidak masuk akal. Ini disebabkan oleh fakta bahawa zat menyebabkan tindak balas imun tubuh dalam bentuk antibodi. Lebam boleh muncul pada kulit setelah gigitan serangga atau bersentuhan dengan produk pembersih rumah tangga..

Beberapa ubat dianggap menyebabkan hematoma:

  • pengencer darah (Warfarin atau Heparin);
  • steroid;
  • ubat penahan sakit;
  • ubat asma;
  • antidepresan.

Pengambilan minyak ikan dan bawang putih secara berlebihan dalam keadaan tertentu mencairkan darah. Akibatnya, hematoma cahaya muncul di badan. Fenomena serupa diperhatikan dengan lebihan suplemen herba, misalnya ginko biloba.

Penyakit darah

  • Hemofilia adalah pelanggaran pembekuan, yang dimanifestasikan oleh ketidakupayaan tubuh untuk menghasilkan jumlah platelet yang mencukupi. Patologi menyebabkan pendarahan yang kerap. Mereka menyebabkan noda.
  • Leukemia adalah barah darah. Kerosakan pada tisu sumsum tulang memprovokasi pertumbuhan sel darah putih yang cepat. Ini membantu menyebabkan lebam pada kulit tanpa sebab..
  • Penyakit Von Willebrand adalah patologi keturunan. Ia dicirikan oleh pendarahan yang kerap yang sukar dihentikan. Keadaan ini membahayakan kesihatan atau kehidupan manusia..
  • Thrombophilia adalah penebalan darah patologi. Ini memprovokasi pembentukan gumpalan darah, yang meningkatkan risiko strok atau serangan jantung.

Ketidakseimbangan hormon

Hematoma pada kaki tanpa sebab atau lebam di tangan sering disebabkan oleh kekurangan estrogen. Ini adalah hormon seks yang bertanggungjawab untuk pembuluh darah yang kuat. Semasa kawalan kelahiran, kehamilan, atau menopaus, kekurangan estrogen sangat biasa..

Apa yang perlu dilakukan sekiranya lebam muncul tanpa sebab yang jelas

Tidak perlu berjumpa doktor apabila hematoma setelah lebam atau kecederaan tidak mengganggu dan hilang setelah 2-3 minggu. Ujian, rawatan perubatan dan nasihat diperlukan dalam kes berikut:

  • Lebam sering muncul tanpa sebab yang jelas..
  • Tempat tidak berlalu lebih dari sebulan.
  • Lebam disertai dengan gejala tambahan..
  • Kawasan kerosakan adalah sakit atau bengkak.
  • Lebam itu besar dan ada tekanan atau riak di dalamnya.
  • Tanda-tanda jangkitan di sekitar tempat - demam, nanah.

Video

Anda juga akan berminat dengan:

Lebam

Maklumat am

Lebam pada badan seseorang muncul kerana pelbagai sebab. Ramai orang cenderung percaya bahawa lebam dan hematoma adalah satu dan fenomena yang sama. Tetapi pada hakikatnya terdapat perbezaan tertentu. Lebam muncul akibat kerosakan pada kapilari, dan hematoma adalah pendarahan dalaman, iaitu fenomena yang lebih berbahaya bagi manusia.

Bagaimana lebam berlaku??

Di dalam tubuh manusia, peredaran darah berlaku di saluran besar dan kapilari kecil, yang terletak hampir di bawah kulit. Kerana trauma, kulit mungkin tetap utuh, tetapi kapilari pecah di bawahnya. Kemunculan lebam adalah akibat pendarahan dari kapilari yang rosak. Kemudian, apabila ia hilang, lebam berubah warnanya, kerana enzim bertindak di atasnya..

Lebam pada badan boleh berlaku akibat kecederaan serius, dan juga selepas lebam ringan. Sebilangan orang sering lebam di badan, yang kadang-kadang muncul tanpa sebab yang jelas. Lebam sering muncul sebagai gejala penyakit tertentu. Sekiranya penampilan lebam tanpa sebab menyebabkan kebimbangan, maka doktor harus mengetahui mengapa lebam sering muncul di badan.

Pakar menentukan tahap lebam yang berbeza. Pada tahap pertama kecederaan, kulitnya sedikit rosak, orang itu berasa sedikit sakit, dan lebam hilang selama beberapa hari. Pada tahap kecederaan yang kedua, seseorang bukan sahaja mengalami lebam cetek, tetapi juga kerosakan otot. Akibatnya, hematoma dan pembengkakan diperhatikan. Tahap kekejangan ketiga menyebabkan kerosakan pada otot, tendon, dislokasi boleh berlaku. Lebam kepala darjah tiga boleh menjadi sangat berbahaya. Tahap kecederaan yang paling serius adalah yang keempat. Dalam kes ini, bahagian badan yang rosak sepenuhnya boleh kehilangan fungsinya..

Mengapa lebam muncul??

Sebab mengapa lebam muncul di badan boleh menjadi faktor yang berbeza. Penyebab lebam biasa adalah kerosakan pada kapilari yang terletak di bawah kulit.

Selalunya, lebam muncul di badan kerana lebam dan kecederaan. Lebam yang kelihatan pada kulit dalam kes ini dapat dilihat dengan jelas, mudah dilihat walaupun di foto. Lebam pada badan tanpa sebab muncul kerana perubahan kulit yang berkaitan dengan usia. Secara beransur-ansur, penuaan tisu penghubung berlaku di dalam badan, yang memastikan keanjalan dinding kapal. Akibatnya, kapilari yang kehilangan keanjalannya sangat mudah rosak, dan lebam muncul walaupun menyentuh badan pakaian. Faktor lain yang mungkin menjadi jawapan kepada persoalan mengapa lebam muncul adalah kekurangan estrogen di dalam badan. Sebagai peraturan, masalah ini relevan untuk wanita yang telah memasuki masa jeda haid. Juga, kesan lebam secara tiba-tiba dapat memprovokasi pengambilan aspirin secara berkala untuk menipis darah untuk mengelakkan strok dan serangan jantung..

Sekiranya seseorang cepat memar tanpa sebab, pertama sekali, dia mesti ingat sama ada kecederaan atau lebam berlaku, yang dia lupakan. Pada orang yang mempunyai kulit yang cerah, lebam di tangan dan bahagian badan yang lain lebih ketara. Orang-orang ini sering mengalami lebam di mata mereka..

Walaupun begitu, jika jawapan kepada persoalan mengapa lebam muncul masih belum dijumpai, maka lebih baik seseorang berjumpa doktor. Kadang-kadang lebam di lutut, punggung dan di tempat lain jatuh kerana kekurangan vitamin C. Kekurangan vitamin ini menyebabkan gangguan sintesis kolagen, yang pada gilirannya, menimbulkan peningkatan kerapuhan saluran darah.

Walau bagaimanapun, dalam beberapa kes, penampilan lebam masih boleh dikaitkan dengan penyakit yang agak serius. Sebagai contoh, penampilan lebam pada badan adalah ciri vaskulitis hemoragik, semasa perkembangan di mana sistem kekebalan tubuh menghasilkan antibodi yang memusnahkan saluran darah.

Lebam pada kaki kadang-kadang muncul pada orang yang mengalami urat varikos. Kemunculan lebam pada kaki disertai dengan kemunculan grid kapilari di sebelahnya. Mengapa lebam muncul di kaki dengan urat varikos, dan bagaimana menyingkirkan fenomena ini, akan memberitahu doktor yang menetapkan rawatan untuk vena varikos.

Sekiranya lebam muncul di kaki tanpa sebab, dan pada masa yang sama mereka tidak hilang untuk waktu yang lama, maka diperlukan nasihat doktor. Hanya setelah pemeriksaan menyeluruh anda dapat mengetahui dengan tepat di mana lebam muncul di kaki.

Lebam di bawah kuku muncul akibat kerosakan pada piring kuku akibat kecederaan dan cubitan. Lebam di kuku kaki mungkin muncul kerana memakai kasut yang sangat ketat dan tidak selesa. Oleh kerana tekanan kasut seperti itu berterusan, lebam juga berlaku tepat di hujung jari kaki.

Lebam di tangan muncul dengan beberapa penyakit. Kemunculan lebam seperti itu boleh dikaitkan dengan urat varikos, pelanggaran pembekuan darah. Sekiranya lebam muncul di lengan, maka ini mungkin disebabkan oleh kerapuhan kapal. Walau bagaimanapun, ada kemungkinan lebam di tangan atau jari muncul kerana kecederaan yang tidak diingat oleh seseorang. Lebam pada urat sering muncul selepas prosedur perubatan yang melibatkan penembusan urat.

Beg dan lebam di bawah mata sama ada disebabkan oleh masalah pada kulit, atau menunjukkan masalah kesihatan yang lain. Walau bagaimanapun, sebarang ubat untuk lebam di bawah mata dapat digunakan hanya jika alasan penampilannya telah ditentukan dengan tepat.

Tidak diragukan lagi jawaban untuk pertanyaan mengapa terdapat lebam di kawasan mata, sekiranya seseorang mengalami lebam parah. Selepas pukulan, lebam muncul selepas beberapa jam. Menghilangkan lebam di bawah mata dengan cepat dalam beberapa kes, ubat-ubatan rakyat membantu. Dianjurkan agar segera setelah cedera, oleskan sejuk ke tempat terkena untuk mengelakkan pendarahan yang meluas. Kompres sedemikian mesti dipegang selama 10 minit, selepas itu beberapa kali ulangi prosedur setiap 2 jam. Lebam di bawah mata dari pukulan akan membantu menghilangkan penggunaan ubat-ubatan tertentu dengan cepat. Salap ini adalah Troxevasin, Lyoton, Lifeguard, dan ubat tempatan lain yang membantu menyelesaikan lebam. Cara menghilangkan lebam dari pukulan, jika kerosakannya sangat kuat, doktor akan memberitahu.

Lebam di bawah mata kanak-kanak dan orang dewasa sering kali disebabkan oleh susunan saluran darah yang khusus. Mereka sangat dekat dengan lapisan atas kulit, yang menimbulkan kesan lebam di bawah mata. Dalam kes ini, rawatan tidak akan membawa hasil yang diinginkan. Kadang-kadang lebam adalah hasil perubahan pigmentasi kulit. Apa yang perlu dilakukan dalam kes ini, pakar kosmetik akan memberitahu. Sebagai peraturan, hasil yang ketara dapat diperoleh setelah penggunaan krim pemutih yang berpanjangan..

Sekiranya seseorang mengalami lebam di wajahnya tanpa alasan, dan rawatan dengan kaedah improvisasi tidak memungkinkan dia ditarik balik, anda pasti harus berjumpa pakar. Bagaimanapun, lebam seperti itu boleh menjadi bukti masalah dengan aktiviti jantung, ginjal dan organ lain. Dalam kes ini, pesakit tidak boleh terganggu dengan cara merawat lebam di wajah, tetapi bagaimana menyembuhkan penyebab gejala ini.

Dalam beberapa kes, lebam di bawah mata adalah penyebab diet jangka panjang. Terutama sering, lebam dengan diet yang buruk muncul pada wanita paruh baya. Juga, lebam di bawah mata sering kali disebabkan oleh gaya hidup yang tidak sihat. Cara mengurangkan lebam seperti itu, jawapannya mudah: anda mesti mempertimbangkan semula tabiat anda dan meninggalkan ketagihan. Berapa banyak lebam setelah pembetulan tabiat adalah soalan individu. Tetapi kadang-kadang perubahan positif dapat dilihat hanya setelah beberapa minggu.

Ibu bapa sering diganggu oleh lebam pada anak, tanpa sebab muncul di kawasan tubuh yang berlainan. Lebam di bawah mata kanak-kanak sering menunjukkan perkembangan pelbagai penyakit. Dengan perkembangan proses patologi, penipisan kulit berlaku, akibatnya saluran darah dapat dilihat. Sekiranya terdapat gejala seperti itu, penting untuk menentukan apa sebenarnya penyebabnya. Terutama kenyataan bahawa lebam tidak hilang untuk waktu yang lama dan pada masa yang sama kebiruan menjadi lebih ketara setiap hari.

Lebam di bawah mata kanak-kanak sering muncul walaupun bayi mengalami tekanan yang terlalu banyak dan akibatnya dia mengalami tahap keletihan yang tinggi. Dalam kes ini, mod hari yang betul, aktiviti luar, berjalan kaki yang kerap akan membantu. Anemia kekurangan zat besi adalah keadaan berbahaya yang lain, salah satunya adalah lingkaran hitam di bawah mata. Cara mengubati anemia hanya dapat ditentukan setelah dilakukan analisis.

Walau bagaimanapun, jangan lupa faktor lain yang mempengaruhi penampilan lebam pada bayi. Pertama sekali, ini adalah kecenderungan genetik. Sekiranya ibu bapa kanak-kanak mempunyai kulit yang sangat nipis dan sensitif terhadap pengaruh luaran, maka lebam pada badan anak kadang-kadang boleh muncul walaupun dari strok yang lemah. Sekiranya bayi selalu mengalami banyak lebam, maka dalam hal ini bukan persoalan bagaimana mengotorkan tempat lebam, tetapi pengukuhan umum badan. Pemakanan yang betul penting, pengambilan kompleks vitamin secara berkala.

Namun demikian, ibu bapa harus memahami bahawa kanak-kanak itu mengalami lebam di kaki dan bahagian badan yang lain kerana pergerakannya. Sekiranya lebam kecil, ia akan hilang selepas beberapa saat tanpa rawatan. Sekiranya lebam besar kerana lebam muncul di tempat yang ketara - misalnya, di dahi anak, anda boleh menggunakan salap yang membantu lebam hilang sehingga lebam itu hilang dengan lebih cepat.

Cara menghilangkan lebam?

Lebam yang muncul pada seseorang akibat lebam biasa biasanya hilang sendiri selepas beberapa ketika. Sebagai peraturan, seseorang paling sering berminat dengan berapa lama lebam tidak berlalu, dan apa yang harus dilakukan untuk membuat lebam hilang. Menurut para pakar, lebam biasa yang muncul setelah lebam hilang selama beberapa minggu. Kadang-kadang, dengan lebam teruk, kulit menjadi bersih sepenuhnya setelah kira-kira sebulan. Dalam beberapa kes, setelah beberapa hari, seseorang mula risau mengapa terdapat kesan lebam. Tetapi lebam tidak dapat hilang dalam beberapa hari. Warna lebam secara beransur-ansur berubah dari kebiruan menjadi ungu, dan kemudian menjadi kehijauan.

Berapa banyak lebam bergantung pada lokasi sebenarnya. Semakin rendah lebam pada badan, semakin lama ia akan terasa. Akibatnya, lebam di wajah hilang setelah kira-kira seminggu, tetapi kadang-kadang lebam tidak melepasi kaki orang itu untuk jangka masa yang agak lama. Penjelasannya mudah: tekanan darah di pembuluh yang terletak di kaki lebih besar, oleh itu, lebam di tempat ini akan lebih ketara.

Seberapa cepat lebam sering hilang bergantung pada seberapa baik pertolongan cemas diberikan. Untuk melepasi lebam yang cepat muncul akibat benturan akibat kecederaan, anda harus segera meletakkan ais atau pad pemanasan sejuk ke tempat di mana pukulan itu berlaku sejurus selepas lebam. Ini bukan sahaja dapat mengurangkan ukuran lebam yang dihasilkan, tetapi juga menghilangkan rasa sakit.

Sekiranya lebam jatuh pada anggota badan, maka kawasan yang terjejas harus dibalut dengan pembalut elastik, dengan mempertimbangkan, pertama-tama, fakta mengapa lebam terbentuk. Faktanya ialah dengan tekanan pada sendi yang patah, kebocoran darah dapat dicegah. Oleh itu, lebam tidak akan terlalu besar. Apa yang perlu dilakukan seterusnya bergantung pada betapa teruknya lebam itu. Untuk kecederaan sederhana dan apabila lebam sudah terbentuk, anda boleh menggunakan haba. Dengan bantuan kompres hangat, saluran darah dapat diperluas, yang menyumbang kepada peningkatan sel-sel cairan dan darah yang lebih intensif. Namun, berapa lama lebam bergantung terutamanya pada intensiti kecederaan dan kekuatan lebam..

Sekiranya seseorang sentiasa bimbang akan lebam yang muncul, maka doktor dapat menjawab persoalan mengapa lebam tidak hilang untuk waktu yang lama. Anda perlu berjumpa doktor sekiranya pesakit berminat mengapa lebam dan bengkak muncul tanpa sebab..

Krim atau salap yang mengandung vitamin K akan membantu mempercepat proses hilangnya lebam biasa, yang muncul akibat lebam. Ubat semacam itu akan membantu menyembuhkan lebam dari kesan pada mata, lengan dan bahagian tubuh yang lain. Gosokkan dana tersebut ke tempat lebam yang terbentuk selepas kesannya, anda memerlukan sekurang-kurangnya dua kali sehari. Persediaan ekstrak Arsenik dapat menghilangkan lebam lebih cepat setelah terkena hentaman. Namun, ia hanya boleh digunakan jika tidak ada lecet atau luka pada kulit..

Untuk menguatkan sistem kekebalan tubuh dan mencegah munculnya lebam besar, disarankan untuk mengambil makanan yang mengandungi sejumlah besar vitamin C, yang mengaktifkan pengeluaran kolagen dalam tubuh.

Apa lebam pada badan, mengapa ia muncul dan bagaimana menyingkirkannya?

Untuk lebam pada badan - keadaan tidak menyenangkan dalam setiap segi.

Kesakitan fizikal, ketidakselesaan psikologi... Terutama apabila ia muncul di bahagian tubuh yang kelihatan.

Lebam boleh terjadi pada badan akibat lebam, dan boleh muncul tanpa sebab yang jelas, pada pandangan pertama, dengan alasan...

Pada pandangan pertama, fenomena yang agak tidak berbahaya tidak selalu berlaku..

Mari kita pertimbangkan dengan lebih terperinci apa lebam pada badan, mengapa bentuknya, bagaimana menghilangkan lebam sendiri dan bila anda perlu berjumpa doktor.

Dari artikel ini anda akan belajar:

Lebam di badan - mengapa ia muncul dan bagaimana menghilangkan lebam?

Apa itu lebam??

- ini adalah trauma yang menampakkan dirinya, antara lain, oleh pendarahan, yang selalu terletak di bawah lapisan atas kulit.

Biasanya masalah ini hilang dengan sendirinya, tanpa rawatan. Bagaimanapun, anda harus tahu bahawa tidak semua lebam sama.

Apa yang sebenarnya menyebabkan pendarahan, dan juga tahap kecederaan ini, kerana bagaimana rawatan perubatan masih diperlukan.

Dalam istilah perubatan, lebam disebut hematoma..

Di mana lebam boleh terbentuk??

Lebam boleh muncul di mana-mana bahagian badan:

  • di tangan,
  • dengan berjalan kaki,
  • pada batang badan,
  • dan juga pada wajah,
  • di bawah mata dan juga pada hidung.

Punca lebam pada badan.

  1. kecederaan, lebam, lebam,
  2. kerapuhan saluran darah,
  3. mengambil ubat yang meningkatkan pembekuan darah,
  4. penyakit organ dalaman - diabetes, sirosis hati, dll..,
  5. penyebab lebam di bawah mata adalah keletihan kronik, tekanan, kurang tidur, hemoglobin rendah dalam darah dan kehadiran jangkitan parasit di dalam badan.
  6. lebam mungkin disebabkan oleh penyakit darah.
  7. Lebam boleh muncul dari suntikan dan mereka dirawat dengan "mesh yodium" biasa.

Mengapa lebam muncul? ?

Sebagai peraturan, lebam adalah akibat (akibat) dari sebarang kesan pada badan.

Kesan ini terbahagi kepada luaran (kecederaan) dan dalaman (penyakit badan).

Terdapat hematoma dari gabungan kedua-dua faktor ini: apabila berlaku pukulan kecil, dan hematoma yang dihasilkan, yang, sebagai peraturan, juga cukup besar dan menyakitkan, menunjukkan bahawa terdapat proses patologi dalam tubuh (penyakit).

Selalunya, kes seperti ini menjelaskan bahawa anda harus segera memperhatikan.

Bagaimana pembentukan hematoma-lebam?

Di bawah pengaruh faktor-faktor tertentu, yang dijelaskan di atas, kapilari pecah di bawah kulit, dan darah menembusi tisu subkutan.

Akibatnya, hematoma (lebam) terbentuk, yang berwarna merah, biru atau coklat, paling kerap, beberapa warna sekaligus.

Semuanya bergantung pada jumlah pengumpulan darah di tisu subkutan, dan juga pada keadaan apa (iaitu, pada tahap apa) mereka berada pada masa ini.

Terdapat banyak hemoglobin dalam darah manusia, yang memberikan warna merah terang kepada hematoma. Lebam segar mempunyai warna merah tua.

Proses lebam:

  • Selepas strok (kecederaan), sel darah putih (sel darah putih) mula tiba di lokasi kerosakan tisu..
  • Mereka mengelilingi tempat di mana pendarahan berlaku, dan kemudian mulai menghancurkan sel darah yang tumpah dari kapilari pecah sebagai akibat dari kerosakannya..
  • Ini adalah proses pemecahan hemoglobin dalam sel darah merah (eritrosit) yang bertanggungjawab untuk perubahan warna hematoma seterusnya.
  • Produk degradasi hemoglobin adalah biliverdin (pigmen empedu hijau) dan bilirubin (pigmen empedu kuning-merah).
  • Semasa proses pemusnahan hemoglobin, lebam berubah warna dari merah menjadi kuning-hijau, dan kemudian berubah menjadi kuning.
  • Kemudian semua produk pereputan di tempat kecederaan (gangguan) dikeluarkan dan warnanya hilang sepenuhnya.

Semakin rendah lebam pada badan, semakin perlahan proses penyembuhannya..

Dan sebabnya ini terletak pada kenyataan bahawa saluran kaki mempunyai tekanan darah lebih banyak, oleh itu, pendarahan di bahagian bawah badan lebih kuat daripada di bahagian atas badan.

Ketika memeriksa hematoma dengan jari (palpation), sebagai peraturan, rasa sakit dirasakan, yang boleh menjadi keparahan yang berbeza-beza.

Sekiranya hematoma terbentuk dari pengaruh luaran yang kuat (misalnya, dari pukulan), maka di tempat kecederaan, di samping itu, edema (bengkak) terbentuk.

Perkara penting semasa memeriksa lebam

Semasa mengklasifikasikan hematoma, sebagai peraturan, perkara berikut harus diambil kira:

  • Bagaimana hematoma terletak relatif dengan kapal. Dalam kes ini, hematoma berdenyut atau tidak berdenyut..

Hematoma berdenyut adalah hematoma yang terbentuk setelah pemusnahan arteri besar, ketika proses pendarahan tidak dihentikan tepat pada waktunya. Sekiranya anda menyentuh hematoma ini sedikit, anda akan merasa riak. Ini kerana darah berdenyut terus mengalir ke rongga hematoma itu sendiri. Dalam kes ini,

saiz hematoma akan sentiasa meningkat. Oleh itu, ukuran kerosakan akan terus bertambah..

Lebam seperti ini sangat berbahaya, dan sangat diperlukan rawatan perubatan dengan segera.

  • Berapa banyak darah yang telah terkumpul di dalam tisu.

Sekiranya anda melihat hematoma dari dalam, anda dapat dengan jelas melihat darah yang membeku, di mana terdapat sisa-sisa bahan cair. Semasa berdebar-debar tempat di mana hematoma terbentuk, anda dapat merasakan cecair ini.

  • Apakah keadaan darah yang terkumpul di hematoma?.
  • Apakah keadaan lebam (keadaan umum).
  • Tentukan jika ada ancaman komplikasi. Komplikasi biasanya timbul kerana adanya jangkitan, juga ketika terjadi proses keradangan yang serius. Sekiranya terdapat proses keradangan, hematoma dibahagikan kepada hematoma purulen dan hematoma tanpa suppuration.

Apakah keparahan lebam?

Keseluruhan tahap keparahan kerosakan bergantung sepenuhnya pada keadaan tisu dan kemajuan proses itu sendiri pada satu masa tertentu..

Dalam perubatan, adalah kebiasaan untuk membezakan tahap hematoma seperti itu:

  • Tahap keparahan pertama. Hematoma biasanya mempunyai tahap kerosakan yang agak ringan dan biasanya menampakkan diri pada hari-hari pertama selepas kecederaan..

Dalam kes ini, tisu lembut, biasanya tisu lembut, tidak banyak terjejas. Pada palpasi, rasa sakit ringan dirasakan. Tidak ada edema yang teruk, dan tempat kecederaan hampir berfungsi sepenuhnya.

  • Tahap keparahan kedua. Ini adalah tahap keparahan yang sederhana. Dalam kes ini, pendarahan muncul kira-kira tiga atau lima jam selepas kecederaan. Trauma sudah mempengaruhi semua tisu dan otot yang berdekatan. Atas sebab ini, orang yang cedera merasa sakit yang cukup ketara TANPA memar.

Pembengkakan tempat sakit pasti dinyatakan. Di samping itu, disfungsi fungsi bahagian badan yang mana kecederaan itu berlaku dapat dilihat dengan jelas: sebagai contoh, jika lengan atau kaki rosak, sudah tentu sukar untuk melakukan pergerakan.

  • Tahap keparahan ketiga. Ini adalah tahap kerosakan yang paling teruk. Lebam muncul secara harfiah sejurus selepas kecederaan. Dalam kes ini, bukan sahaja lapisan kulit paling atas menderita, tetapi juga otot, sehingga rasa sakit dengan tahap kerosakan ini hampir tidak tertahankan.

Disfungsi fungsi (mobiliti) bahagian badan yang rosak sangat kuat. Tapak kerosakan mempunyai edema teruk (bengkak).

Lebam pada badan - bagaimana proses penyembuhan lebam berlangsung?

Sekiranya tidak ada komplikasi serius, maka proses penyembuhan hematoma yang terbentuk biasanya melalui 3 peringkat:

  1. Pada peringkat pertama, lebam secara visual kelihatan seperti pembengkakan kecil warna merah. Ukuran dan tahap kesakitan bergantung kepada keparahan kecederaan. Setelah beberapa hari, warna lebam berubah warnanya menjadi merah, kemudian menjadi ungu. Ini adalah gambaran yang hampir, kerana semuanya sangat individu dan bergantung kepada keparahan kerosakan..
  2. Tahap kedua dicirikan oleh perubahan warna hematoma menjadi lebih ringan, sebagai peraturan, dalam warna kuning. Perubahan warna biasanya bermula di tepi lebam dan perlahan-lahan bergerak ke tengah. Pada peringkat ini, rasa sakit menjadi lebih sedikit.
  3. Tahap penyembuhan ketiga berlaku seminggu setengah selepas kecederaan. Hematoma menjadi hijau dalam pelbagai warna, sementara lebam itu sendiri kelihatan bergerak sedikit lebih rendah. Sebab "perubahan lokasi" hematoma adalah kerana darah yang berada di dalam hematoma sudah padat dan mempunyai berat badan tertentu. Oleh itu, lebam nampaknya "meluncur" ke bawah.

Pada peringkat ini, semua pembengkakan menjadi lebih sedikit, rasa sakit hampir berhenti, dan kulit menjadi normal.

Perkara berikut harus diperhatikan di sini: kawasan kerosakan itu sendiri tidak boleh dinilai sebagai keparahan kecederaan.

Ini bermakna lebam boleh menjadi sangat besar, tetapi kerosakan itu sendiri hanya berlaku pada lapisan kulit paling atas, sementara otot-ototnya tidak cedera sepenuhnya.

Perkara penting lain: semua peringkat dan tempoh penyembuhan lebam yang dijelaskan di atas cukup hampir dan bergantung pada banyak perkara.

Contohnya, adakah komplikasi dan lain-lain? Dalam setiap kes, keadaannya berbeza.

Lebam pada badan - dalam kes ini sangat penting untuk berjumpa doktor?

Kita semua terbiasa dengan fakta bahawa lebam adalah kejadian yang agak biasa dalam kehidupan seharian kita, dan selain itu, sebagai peraturan, mereka hilang sendiri.

Oleh itu, selalunya kita tidak meminta bantuan doktor.

Tetapi ada sebab objektif dan penting untuk masih mendapatkan bantuan pakar..

  1. lebam yang dihasilkan teruk atau sederhana. Terutama apabila tempat kecederaan adalah perut. Dalam kes ini, terdapat risiko kerosakan organ dalaman yang tinggi, dan ini hanya dapat ditentukan dengan menggunakan pemeriksaan profesional khas.
  2. tidak lama selepas kecederaan, suhu badan anda mula meningkat, dan kemerahan, kesakitan dan pembengkakan berlangsung dengan cepat. Ini bermaksud kemungkinan besar jangkitan yang ketara telah berlaku. SANGAT KEPADA DOKTOR.
  3. hematoma berdenyut secara aktif. Ini jelas bermaksud pecahnya arteri besar dan sangat mendesak untuk menghentikan pendarahan.
  4. hematoma yang dihasilkan timbul sebagai "dengan sendirinya", tanpa ada alasan yang jelas, jelas: tidak ada benjolan, kuat atau menekan. Ini mungkin bererti adanya penyakit pada waktu tertentu di dalam badan, dan perhatian khusus diperlukan dengan sisi pakar.
  5. apabila semua kaedah dan kaedah yang ada digunakan untuk menghilangkan lebam, tetapi keras kepala tidak lulus dan tahap penyembuhannya tidak diperhatikan.

Semua perkara di atas dengan cara tertentu memerlukan pemeriksaan yang sangat dekat dan pemberian rawatan perubatan yang berkelayakan, kerana TIDAK merujuk kepada doktor boleh menimbulkan komplikasi yang cukup serius!

Cara menghilangkan lebam di rumah?

Kaedah pertolongan cemas:

  1. Pada peringkat pertama, pastikan dengan cepat meletakkan sejuk ke tempat yang sakit (ini boleh menjadi ais, paket sayur atau daging beku, sudu sejuk). Ini akan melegakan kesakitan, bengkak dan mengurangkan lebam selepas itu.
  2. Pada peringkat kedua, anda boleh menggunakan ubat-ubatan untuk lebam
  3. Pada tahap ketiga, haba dapat diterapkan pada lebam, ia akan membantu mengembang saluran darah, dan mereka akan mengatasi hematoma dengan lebih cepat, menghilangkan produk pembusukan.

Perhatian. Dalam keadaan apa pun, haba tidak boleh digunakan sebaik sahaja kecederaan. Ini hanya boleh menyebabkan peningkatan pendarahan. Rawatan haba dilakukan secara eksklusif sebagai kaedah rawatan terakhir, iaitu pada tahap ketiga!

Persediaan untuk lebam - arahan ringkas

Sehingga kini, pemilihan ubat untuk lebam di farmasi cukup luas.

Anda akan diberi nasihat mengenai ubat berkesan dari badyagi biasa hingga banyak salap dan krim.

  • "Lebam." Gel dalam dua versi berwarna telus dan berwarna. Baik untuk hematoma besar. Mengandungi ekstrak lintah.
  • "Indovazin". Ia dapat melegakan bengkak dan sakit di kawasan yang terkena kesan. Ia boleh digunakan pada wajah. Gel ini mengandungi troxerutin, bahan yang sangat berkesan yang membantu menyelesaikan masalah hematoma..
  • "Lebam Ekspres." Ini adalah krim berdasarkan ekstrak bodyagi, yang secara signifikan meningkatkan peredaran darah pada tisu yang rosak..
  • "Bodyaga Forte" dan "Bodyaga 911" juga merupakan ubat berkesan berdasarkan serbuk badyaga.
  • Dolobene. Salap yang memulihkan kapilari yang rosak dan juga mempunyai kesan anti-radang dan analgesik.

Tetapi, ingat, apa sahaja ubat yang anda gunakan, anda tidak boleh menjangkakan bahawa lebam pada badan akan hilang hanya dalam satu hari.

Proses penyembuhan hematoma akan memakan masa tertentu, sebagai peraturan, lebam hilang sepenuhnya setelah 2-3 minggu. Anda perlu tahu.

  • Kunyit tepung dicampurkan dengan garam dan sesudu air dan campuran yang dihasilkan disapu pada pembengkakan trauma, lebam dan hematoma hingga kering sepenuhnya. Perkara yang sama boleh dilakukan dengan serbuk badi

Berikut adalah maklumat, rakan-rakan, mengenai lebam pada badan.

Saya harap dia berguna.

Apa kaedah dan kaedah berkesan untuk menghilangkan lebam yang anda tahu?

Alain Yasneva ada bersamamu, oleh semua orang!

SERTAI KUMPULAN SAYA DI RANGKAIAN SOSIAL

Adalah Penting Untuk Menyedari Vaskulitis