Gejala kemalangan serebrovaskular

Terdapat dua jenis kemalangan serebrovaskular: akut dan kronik. Kedua-dua patologi membawa kepada patologi yang berbeza. Kemalangan serebrovaskular akut menyebabkan strok. Kemalangan serebrovaskular kronik, seterusnya, membawa kepada perkembangan ensefalopati discirculatory.

Penyakit dicirikan oleh gangguan neurologi dan mental. Dengan strok, mereka berkembang dalam beberapa jam dan hari, dengan ensefalopati diskirkulasi, gejala dapat berkembang selama beberapa dekad. Sebagai tambahan kepada gambaran klinikal itu sendiri, yang berkembang pesat pada masa gangguan peredaran darah, patologi membawa kepada akibat jangka panjang, misalnya, penurunan kecerdasan dan gangguan memori.

Pelanggaran akut termasuk:

  • serangan iskemia sementara;
  • strok iskemia;
  • strok hemoragik;
  • pendarahan subarachnoid.

Setiap patologi ini mempunyai gambaran dan rawatan klinikalnya sendiri. Gangguan peredaran darah kronik otak adalah penyakit bebas, yang juga mempunyai simptomologi, diagnosis dan pendekatan rawatan yang pelik..

Punca

Penyebab strok iskemia:

  1. Thromboembolisme. Ia mengalami gangguan vaskular. Lebih kerap berlaku terhadap latar belakang aterosklerosis yang ada. Aterosklerotik berpendidikan memprovokasi perkembangan pembekuan darah, yang rentan terhadap pemisahan dan penyumbatan arteri.
  2. Faktor hemodinamik: penurunan tekanan darah secara tiba-tiba (runtuh), penurunan jumlah darah yang beredar atau disebabkan oleh pelanggaran irama jantung.
  3. Hipertensi arteri. Berlaku kerana tekanan darah yang sentiasa meningkat..

Penyebab strok hemoragik:

  • Aneurisma, stratifikasi arteri serebrum.
  • Penyakit darah.
  • Kekurangan vaskular disebabkan oleh keradangan dinding arteri dan urat.
  • Penyakit hipertonik.

Punca pendarahan subarachnoid:

  1. Traumatik: kecederaan otak traumatik.
  2. Tidak trauma: pecah arteri akibat aneurisma, pelanggaran sistem pembekuan darah, ketergantungan kokain.

Perkembangan kemalangan serebrovaskular kronik didasarkan pada kekalahan kapal kecil, yang menyebabkan mikroangiopati. Patologi ini berkembang kerana:

  • diabetes mellitus;
  • darah tinggi:
  • tabiat buruk: alkohol dan merokok;
  • sejarah penyakit radang otak.

Gejala

Tanda-tanda pelanggaran otak semasa strok iskemia berkembang dalam 2-3 jam. Pada kebanyakan pesakit, beberapa hari sebelum gangguan akut, tekanan darah menurun. Gambar klinikal:

  1. Gejala serebrum: sakit kepala akut, mengantuk, kelesuan, apatis, mungkin pergolakan mental. Cephalgia disertai dengan loya dan muntah. Gangguan autonomi: sensasi kemasukan panas, berpeluh, sesak nafas, berdebar-debar, gegaran, mulut kering.
  2. Tanda-tanda neurologi fokus. Mereka ditentukan oleh penyetempatan iskemia. Walau bagaimanapun, kekurangan darah akut di otak hampir selalu disertai dengan gejala berikut: ketiadaan lengkap atau kelemahan kekuatan separa pada otot rangka, kehilangan medan visual, gangguan pertuturan dan kepekaan, gangguan sfera volasi, keupayaan untuk mengenali objek dengan sensasi sentuhan, penurunan ketepatan pergerakan dan berjalan dengan sengaja.

Gejala kemalangan serebrovaskular mengikut jenis strok hemoragik:

  • Gejala otak: cephalgia akut, kekeliruan, disorientasi, kesedaran yang keliru, mual dan muntah, mengantuk atau pergolakan.
  • Gejala otak khusus: gangguan pertuturan, kejang muncul di awal pendarahan, kehilangan ingatan, kritikan yang kusam berkaitan dengan keadaannya yang menyakitkan. Dengan pendarahan di kawasan batang otak, pelanggaran sistem kardiovaskular dan pernafasan diperhatikan, kesedaran secara beransur-ansur tertekan.

Bekalan darah tidak mencukupi ke otak dengan latar belakang pendarahan subarachnoid:

  1. Sakit kepala yang tajam dan tiba-tiba, seperti pukulan ke kepala. Berdebar-debar di kawasan oksipital. Mual dan muntah berulang.
  2. kesedaran yang keliru. Pesakit mengantuk, tertegun, boleh koma.
  3. Sindrom hipertensi: pupil dilatasi, penurunan ketajaman penglihatan, gangguan koordinasi.
  4. fungsi saraf oculomotor yang lemah: kelopak mata yang terkulai, strabismus, penglihatan berganda.
  5. Kekejangan.
  6. Hemiparesis, hemiplegia - penurunan atau ketiadaan kekuatan otot sepenuhnya di satu sisi badan.

Oleh kerana pelepasan adrenalin terkuat dalam darah, tekanan darah meningkat. Kekurangan kardiopulmonari berkembang, irama jantung terganggu. 3% pendarahan subarachnoid membawa maut.

Peredaran darah serebrum tidak mencukupi semasa serangan iskemia sementara oleh dua jenis persembahan klinikal.

Yang pertama adalah serangan iskemia dengan kekurangan peredaran darah di kolam vertebro-basilar (ia berlaku dengan osteochondrosis serviks):

  • Pening, gangguan autonomi, penglihatan berganda, muntah, pergerakan mata yang tidak disengajakan.
  • Halusinasi visual yang sederhana.
  • Sindrom bergantian - kerosakan serentak pada saraf kranial di satu sisi kepala, dan pelanggaran sfera motor dan deria di sisi lain.
  • Disorientasi ruang, amnesia.

Versi kedua dari gambaran klinikal adalah pelanggaran peredaran darah di arteri karotid. Tanda:

  1. Pelanggaran kekuatan otot pada satu sisi badan atau hanya pada satu anggota badan.
  2. Sensitiviti menurun pada satu sisi badan, atau di jari.
  3. Gangguan pertuturan.
  4. Gangguan orientasi ruang.

Gambaran klinikal ensefalopati peredaran darah terdiri daripada pelbagai gejala yang bergantung pada lokasi kegagalan darah kronik di otak. Gejala biasanya dibahagikan kepada beberapa kumpulan:

  1. Kerosakan kognitif: perhatian terganggu, ingatan menurun, kecerdasan menurun.
  2. Gangguan emosi: mudah marah, ketidakupayaan untuk mengawal emosi, kemarahan yang meluap, perubahan mood yang kerap.
  3. pergeseran sfera motor.
  4. Gangguan pseudobulbar: gangguan menelan, penurunan suara, pertuturan perlahan, ketawa dan tangisan kadang-kadang ganas.
  5. prestasi buruk cerebellum: gangguan koordinasi, berjalan.
  6. Gangguan vegetatif: hiperhidrosis, pening.

Dengan ensefalopati vena, terdapat pelanggaran aliran keluar darah dan menyebabkan perkembangan sindrom hipertensi intrakranial, yang dimanifestasikan oleh sakit kepala yang meletup, pening, mual, muntah, penurunan penglihatan dan tinitus.

Ensefalopati peredaran darah yang progresif membawa kepada gangguan pelvis: pesakit kadang-kadang tidak menahan air kencing atau tinja.

Kerosakan kognitif dalam penyakit vaskular - kesan jangka panjang peredaran serebrum akut atau kronik. Oleh itu, pesakit sering mengalami demensia vaskular dan gangguan kognitif yang lain. Pesakit mengalami gangguan penyesuaian sosial, mereka memerlukan penjagaan, selalunya penjagaan kebersihan. Akibat jangka panjang pelanggaran tersebut adalah amnesia, penurunan pekali kecerdasan, dan pemikiran yang keliru. Kerosakan mental dapat mencapai tahap sehingga pesakit melupakan wajah saudara terdekat.

Pencegahan

Asas kemalangan serebrovaskular akut dan kronik adalah terutamanya perubahan hemodinamik, tekanan darah, komposisi darah dan integriti dinding vaskular. Oleh itu, untuk mengelakkan patologi vaskular otak, dua penyakit utama harus dicegah - aterosklerosis dan hipertensi.

Untuk ini, kemahiran asas gaya hidup yang betul sudah cukup: latihan fizikal biasa dan dosis dengan penekanan pada latihan kardio, mengurangkan penggunaan alkohol, berhenti merokok, mengehadkan makanan, yang menyebabkan peningkatan lipoprotein darah dengan kepadatan rendah dan sangat rendah. Juga, orang-orang yang ahli keluarganya mengalami strok, serangan jantung atau menderita hipertensi disarankan untuk mengukur tekanan darah sekali sehari dan memantau tahapnya. Harus diingat bahawa risiko komplikasi serebrum muncul ketika tekanan darah melebihi 140/90 mm Hg.

Gejala kemalangan serebrovaskular

Peredaran serebrum - peredaran darah di sistem vaskular otak dan saraf tunjang.

Proses yang menyebabkan kemalangan serebrovaskular boleh mempengaruhi arteri utama dan otak (aorta, brachiocephalic trunk, common, internal and external carotid, subclavian, vertebral, basilar, spinal, radikular arteri dan cabangnya), urat serebrum dan sinus vena, urat jugular. Sifat patologi saluran otak adalah berbeza: trombosis, embolisme, penyempitan lumen, pembentukan keriting dan gelung, aneurisma kapal otak dan saraf tunjang.

Keterukan dan penyetempatan perubahan morfologi tisu otak pada pesakit dengan peredaran serebrum yang terganggu ditentukan oleh penyakit yang mendasari, kumpulan bekalan darah ke kapal yang terkena, mekanisme perkembangan gangguan peredaran darah ini, usia dan ciri-ciri individu pesakit.

Tanda-tanda morfologi kemalangan serebrovaskular boleh menjadi fokus dan meresap. Fokus merangkumi strok hemoragik, pendarahan subkulit, infark serebrum; meresap - pelbagai, berbeza dan mempunyai preskripsi yang berbeza, perubahan fokus kecil dalam masalah otak, pendarahan kecil, fokus kecil dan teratur nekrosis tisu otak, parut gliomesodermal dan kista kecil.

Secara klinikal, dengan kemalangan serebrovaskular, mungkin terdapat sensasi subjektif (sakit kepala, pening, paresthesia, dll.) Tanpa gejala neurologi objektif; mikrosimptomatik organik tanpa gejala yang jelas kehilangan fungsi sistem saraf pusat; gejala fokus: gangguan motorik - paresis atau kelumpuhan, gangguan ekstrapiramidal, hiperkinesis, gangguan koordinasi, gangguan kepekaan, kesakitan; disfungsi organ deria, gangguan fokus fungsi yang lebih tinggi dari korteks serebrum - afasia, agraphia, alexia, dan lain-lain; perubahan kecerdasan, ingatan, sfera emosi-sukarela; sawan epilepsi; simptom psikopatologi.

Dengan sifat gangguan peredaran serebrum, manifestasi awal kegagalan peredaran serebrum, gangguan serebrovaskular akut (gangguan sementara, pendarahan subshell, strok), gangguan peredaran otak dan tulang belakang yang perlahan progresif kronik (encephalopathy discirculatory dan myelopathy) dibezakan..

Gejala klinikal manifestasi awal kekurangan sirkulasi serebrum muncul, terutama setelah kerja mental dan fizikal yang sengit, berada di bilik yang tersumbat, sakit kepala, pening, kebisingan di kepala, penurunan prestasi, dan gangguan tidur. Gejala neurologi fokus pada pesakit seperti itu, sebagai peraturan, tidak ada atau diwakili oleh mikrosimtom yang disebarkan. Untuk mendiagnosis manifestasi awal kekurangan bekalan darah serebrum, perlu mengenal pasti tanda objektif aterosklerosis, hipertensi arteri, dystonia vasomotor dan pengecualian patologi somatik lain, serta neurosis.

Kemalangan serebrovaskular akut termasuk gangguan peredaran darah sementara di otak dan strok..

Gangguan sementara peredaran serebrum ditunjukkan oleh gejala fokus atau serebrum (atau gabungannya), berlangsung kurang dari 1 hari. Selalunya ia diperhatikan dengan arteriosklerosis serebrum, hipertensi dan hipertensi arteri.

Bezakan antara serangan iskemia sementara dan krisis serebrum hipertensi.

Serangan iskemia sementara dicirikan oleh kemunculan gejala neurologi fokus (kelemahan dan kebas anggota badan, kesukaran bercakap, statik terganggu, diplopia, dll.) Dengan latar belakang gejala serebral ringan atau tidak ada.

Krisis serebral hipertensi, sebaliknya, dicirikan oleh dominasi gejala serebrum (sakit kepala, pening, mual atau muntah) daripada fokus, yang kadang-kadang mungkin tidak ada. Kemalangan serebrovaskular akut, di mana gejala neurologi fokus berterusan selama lebih dari 1 hari, dianggap sebagai strok.

Gangguan peredaran vena akut di otak termasuk pendarahan vena, trombosis vena serebrum dan sinus vena.

Gangguan serebrovaskular kronik (encephalopathy discirculatory dan myelopathy) adalah akibat kegagalan peredaran darah progresif kerana pelbagai penyakit vaskular.

Dengan ensefalopati peredaran darah, gejala organik yang disebarkan biasanya dikesan, biasanya dalam kombinasi dengan gangguan ingatan, sakit kepala, pening dyspeptik, mudah marah, dan lain-lain. Terdapat 3 peringkat ensefalopati diskirkulasi..

Untuk peringkat I, selain simptom organik berterusan yang ringan (asimetri persarafan kranial, refleks oral ringan, koordinasi yang tidak tepat, dll.), Sindrom yang serupa dengan bentuk asthenik neurasthenia adalah ciri (gangguan ingatan, keletihan, gangguan, kesukaran beralih dari satu aktiviti ke satu aktiviti ke lain, sakit kepala yang membosankan, pening yang tidak teratur, kurang tidur, mudah marah, menangis, mood murung). Kepintaran tidak menderita.

Tahap II dicirikan oleh kemerosotan ingatan yang progresif (termasuk profesional), penurunan prestasi, perubahan keperibadian (kelikatan pemikiran, penyempitan lingkaran minat, kelesuan, sering berbicara, mudah marah, ketenangan, dll.), Penurunan kecerdasan. Mengantuk biasa pada waktu siang dengan tidur malam yang buruk. Gejala organik lebih ketara (disartria ringan, refleks automatik oral dan refleks patologi lain, bradikkinesia, gegaran, perubahan nada otot, koordinasi dan gangguan sensitif).
Tahap III dicirikan oleh peningkatan gangguan mental (hingga demensia) dan perkembangan sindrom neurologi yang berkaitan dengan lesi dominan pada kawasan otak tertentu. Ini mungkin kelumpuhan pseudobulbar, parkinsonisme, ataxia cerebellar, kekurangan piramidal. Kerosakan yang sering berlaku seperti strok, dicirikan oleh munculnya gejala fokus baru dan peningkatan tanda-tanda kekurangan serebrovaskular yang ada sebelumnya.

Myelopati diskirkulasi juga mempunyai kursus progresif, di mana tiga tahap dapat dibezakan secara kondisional. Tahap I (dikompensasi) dicirikan oleh penampilan keletihan otot-otot kaki yang agak teruk, lebih jarang kelemahan anggota badan. Seterusnya, pada tahap II (subkompensasi), kelemahan di bahagian ekstrem meningkat secara progresif, terdapat gangguan deria pada jenis segmental dan konduktor, perubahan dalam bidang refleks. Pada peringkat III, paresis atau kelumpuhan berkembang, gangguan kepekaan yang teruk, gangguan pelvis.

Sifat sindrom fokus bergantung pada penyetempatan fokus patologi sepanjang panjang dan diameter saraf tunjang. Sindrom klinikal yang mungkin adalah poliomielitis, piramidal, syringomyelia, sklerosis lateral amyotrophic, kolumnar posterior, lesi saraf tunjang melintang.

Gangguan kronik peredaran vena termasuk kesesakan vena, yang menyebabkan ensefalopati vena dan myelopati. Ini adalah akibat daripada kegagalan jantung atau paru-paru, mampatan urat ekstrakranial di leher, dan lain-lain. Kesukaran aliran keluar vena dari rongga kranial dan saluran tulang belakang dapat dikompensasi untuk waktu yang lama; dengan dekompensasi, sakit kepala, sawan, simptom serebelar, dan disfungsi saraf kranial adalah mungkin. Ensefalopati vena dicirikan oleh pelbagai manifestasi klinikal. Sindrom hipertensi (pseudotumorik), sindrom kerosakan otak fokus kecil, sindrom asthenik dapat diperhatikan. Ensefalopati vena juga merangkumi bettolepsy (epilepsi batuk), yang berkembang pada penyakit yang menyebabkan kesesakan vena di otak. Myelopathy vena adalah varian peribadi myelopathy discirculatory dan tidak berbeza secara klinikal dengan yang terakhir.

Gejala gangguan peredaran darah di saluran otak

Pada peringkat awal, penyakit ini tidak simptomatik. Walau bagaimanapun, ia berkembang pesat dan secara beransur-ansur gejalanya benar-benar mematikan seseorang, prestasi terganggu teruk, seseorang kehilangan kegembiraan hidup dan tidak dapat hidup sepenuhnya.

Oleh itu, gejala kemalangan serebrovaskular termasuk:

sakit kepala adalah panggilan bangun utama, tetapi orang sering mengabaikannya, mempercayai bahawa kesakitan itu disebabkan oleh keletihan, cuaca, atau sebab lain.
sakit mata - keanehannya terletak pada kenyataan bahawa ia meningkat dengan ketara semasa pergerakan bola mata, terutama menjelang petang
pening - apabila fenomena seperti itu diperhatikan secara teratur, tidak akan diabaikan
loya dan muntah - biasanya gejala ini muncul selari dengan perkara di atas
telinga tersumbat
berdering atau tinnitus
sawan - simptom ini muncul lebih jarang daripada yang lain, tetapi masih berlaku
mati rasa - sekiranya berlaku gangguan peredaran darah pada saluran otak, ia berlaku tanpa sebab
ketegangan otot kepala, terutama dinyatakan pada oksipital
kelemahan dalam badan
pengsan
pemutihan kulit
pengurangan kadar jantung

Pelbagai gangguan kesedaran juga diperhatikan, seperti:

perubahan persepsi, misalnya, perasaan terpegun
kemerosotan ingatan - seseorang mengingati masa lalunya dengan baik, tetapi sering melupakan rancangan, tentang di mana terletaknya
gangguan
keletihan dan, sebagai akibatnya, penurunan keupayaan bekerja
marah cepat, mudah marah, menangis
mengantuk berterusan atau sebaliknya insomnia

Punca kemalangan serebrovaskular

Punca penyakit ini sangat pelbagai. Biasanya ia dikaitkan dengan kelainan lain dalam kerja sistem kardiovaskular, misalnya, dengan aterosklerosis saluran darah atau hipertensi. Aterosklerosis adalah penyumbatan saluran darah dengan plak kolesterol, oleh itu, hanya perlu memantau kepekatan kolesterol dalam darah. Dan untuk ini, anda harus memantau diet harian anda.

Keletihan kronik juga sering menyebabkan gangguan peredaran darah di otak kita. Malangnya, orang sering tidak menyedari betapa seriusnya keadaan mereka dan membawa kepada akibat yang teruk. Tetapi sindrom keletihan kronik tidak hanya boleh menyebabkan kerosakan dalam peredaran darah, tetapi juga gangguan pada sistem endokrin, sistem saraf pusat dan saluran gastrousus.

Pelbagai kecederaan otak traumatik juga boleh menyebabkan pelanggaran. Ia boleh menjadi kecederaan yang teruk. Terutama berbahaya adalah kecederaan dengan pendarahan intrakranial. Adalah wajar bahawa semakin kuat pendarahan, semakin serius akibatnya..

Masalah lelaki moden adalah duduk biasa di depan monitor komputer dalam keadaan tidak selesa. Akibatnya, otot-otot leher dan punggung terlampau kuat dan peredaran darah di dalam saluran, termasuk saluran otak, terganggu. Senaman yang berlebihan juga boleh memudaratkan..

Masalah peredaran darah juga berkait rapat dengan penyakit tulang belakang, terutamanya tulang belakang serviksnya. Berhati-hati jika anda didiagnosis dengan scoliosis atau osteochondrosis..

Penyebab utama pendarahan serebrum adalah tekanan darah tinggi. Dengan kenaikan tajam di dalamnya, pecahnya kapal mungkin terjadi, yang hasilnya adalah pembebasan darah ke dalam zat otak dan hematoma intraserebral berkembang.

Penyebab pendarahan yang lebih jarang berlaku ialah pecah aneurisma. Aneurisma arteri, biasanya berkaitan dengan patologi kongenital, adalah penonjolan sakular pada dinding kapal. Dinding penonjolan ini tidak mempunyai rangka otot dan elastik yang kuat seperti dinding kapal biasa. Oleh itu, kadang-kadang hanya lonjakan tekanan yang agak kecil, yang diperhatikan pada orang yang benar-benar sihat dengan latihan fizikal atau tekanan emosi, cukup untuk memecahkan dinding aneurisma.

Seiring dengan aneurisma sakular, kelainan kongenital lain dari sistem vaskular kadang-kadang diperhatikan, menimbulkan ancaman pendarahan tiba-tiba.
Dalam kes di mana aneurisma terletak di dinding saluran darah yang terletak di permukaan otak, pecahnya menyebabkan perkembangan bukan sub-serebral, tetapi pendarahan subarachnoid (subarachnoid), yang terletak di bawah membran arachnoid yang mengelilingi otak. Pendarahan subarachnoid tidak secara langsung membawa kepada perkembangan gejala neurologi fokus (paresis, gangguan pertuturan, dll.), Tetapi dengan itu gejala serebrum dinyatakan: sakit kepala tiba-tiba ("belati"), sering dengan kehilangan kesedaran.

Infark serebral biasanya berkembang kerana penyumbatan salah satu saluran otak atau saluran kepala (utama) besar, di mana darah mengalir ke otak.

Terdapat empat saluran utama: arteri karotid dalaman kanan dan kiri, membekalkan sebahagian besar otak kanan dan kiri otak, dan arteri vertebra kanan dan kiri, yang kemudian bergabung ke dalam arteri utama dan membekalkan darah ke batang otak, serebrum dan lobus oksipital hemisfera serebrum..

Sebab-sebab penyumbatan arteri utama dan otak boleh berbeza. Jadi, dalam proses keradangan pada injap jantung (dengan pembentukan infiltrat atau dengan pembentukan trombus parietal di jantung), potongan trombus atau infiltrat dapat keluar dan dengan aliran darah datang ke saluran otak, yang berkaliber lebih kecil daripada ukuran kepingan (embolus), dan oleh itu menyumbat kapal. Zarah plak aterosklerotik yang membusuk di dinding salah satu arteri utama kepala juga boleh menjadi emboli.

Ini adalah salah satu mekanisme untuk perkembangan infark serebrum - emboli.
Mekanisme lain untuk pengembangan serangan jantung adalah trombotik: perkembangan secara beransur-ansur pembekuan darah (darah beku) di lokasi plak aterosklerotik di dinding pembuluh darah. Plak aterosklerotik yang mengisi lumen kapal membawa kepada penurunan aliran darah, yang menyumbang kepada pengembangan pembekuan darah. Permukaan plak yang tidak rata di tempat ini mengikat (agregasi) platelet dan unsur darah lain, yang merupakan kerangka utama trombus yang dihasilkan.

Sebagai peraturan, faktor tempatan sahaja tidak cukup untuk membentuk bekuan darah. Perkembangan trombosis dipromosikan oleh faktor-faktor seperti perlambatan aliran darah secara umum (oleh itu, trombosis vaskular serebrum, berbeza dengan embolisme dan pendarahan, biasanya berkembang pada waktu malam, dalam mimpi), peningkatan pembekuan darah, peningkatan sifat agregasi (perekatan) platelet dan sel darah merah.

Apa itu pembekuan darah, semua orang tahu dari pengalaman. Seorang lelaki secara tidak sengaja memotong jari, darah mula mencurinya, tetapi secara beransur-ansur darah beku (darah beku) terbentuk di tempat luka dan pendarahan berhenti.
Pembekuan darah adalah faktor biologi yang diperlukan yang menyumbang kepada kelangsungan hidup kita. Tetapi pembekuan yang berkurang dan meningkat mengancam kesihatan kita dan juga kehidupan kita.

Peningkatan koagulatif menyebabkan perkembangan trombosis, pendarahan rendah hingga luka dengan sedikit luka dan lebam. Hemofilia - penyakit yang disertai dengan penurunan pembekuan darah dan mempunyai keturunan, menderita banyak anggota keluarga yang memerintah Eropah, termasuk putera maharaja Rusia terakhir, Tsarevich Alexei.

Pelanggaran aliran darah normal juga dapat terjadi akibat kekejangan (kompresi teruk) kapal, yang disebabkan oleh penguncupan tajam lapisan otot dinding vaskular. Beberapa dekad yang lalu, kekejangan diberikan sangat penting dalam perkembangan kemalangan serebrovaskular. Pada masa ini, kekejangan serebrum dikaitkan terutamanya dengan infark serebrum, yang kadang-kadang berkembang beberapa hari selepas pendarahan subarachnoid..

Dengan peningkatan tekanan darah yang kerap, perubahan dapat terjadi di dinding pembuluh kecil yang memberi makan struktur otak yang dalam. Perubahan ini menyebabkan penyempitan, dan sering kali penutupan kapal ini. Kadang-kadang setelah kenaikan tekanan darah yang tinggi (krisis hipertensi), serangan jantung kecil muncul di kolam peredaran kapal seperti itu (disebut dalam literatur ilmiah sebagai serangan jantung "lacunar").

Dalam beberapa kes, infark serebrum dapat berkembang tanpa penyumbatan kapal sepenuhnya. Ini adalah strok hemodinamik yang disebut. Bayangkan selang dari mana anda menyiram kebun. Selang tersumbat dengan enapcemar, tetapi motor elektrik yang diturunkan ke dalam kolam berfungsi dengan baik, dan ada cukup banyak air untuk penyiraman biasa. Tetapi sedikit selang atau kerosakan motor sudah cukup, kerana sebagai jet kuat, aliran air yang sempit mula mengalir keluar dari selang, yang jelas tidak cukup untuk menyiram tanah dengan baik.

Perkara yang sama boleh berlaku dalam keadaan tertentu dan dengan aliran darah di otak. Dua faktor mencukupi untuk ini: penyempitan tajam lumen kapal utama atau serebrum yang mengisinya dengan plak aterosklerotik atau akibat kelebihannya, ditambah penurunan tekanan darah kerana kemerosotan (sering sementara) jantung.

Mekanisme kemalangan serebrovaskular sementara (serangan iskemia sementara) sebahagian besarnya serupa dengan mekanisme perkembangan infark serebrum. Hanya mekanisme pampasan untuk gangguan sementara peredaran serebrum yang berfungsi dengan cepat, dan gejala yang timbul hilang dalam beberapa minit (atau beberapa jam). Tetapi seseorang tidak boleh berharap bahawa mekanisme pampasan akan selalu dapat mengatasi pelanggaran yang timbul. Oleh itu, sangat penting untuk mengetahui sebab-sebab kemalangan serebrovaskular, yang membolehkan kita mengembangkan kaedah untuk pencegahan (pencegahan) malapetaka berulang.

Rawatan kemalangan serebrovaskular

Pelbagai penyakit sistem kardiovaskular adalah penyakit yang paling biasa di kalangan penduduk dunia. Pelanggaran peredaran serebrum secara umum adalah perkara yang sangat berbahaya. Otak adalah organ terpenting dalam badan kita. Fungsinya yang tidak baik membawa bukan hanya kepada kelainan fizikal, tetapi juga gangguan kesedaran.

Rawatan penyakit ini merangkumi bukan hanya mengambil ubat-ubatan, tetapi juga perubahan sepenuhnya dalam gaya hidup anda. Seperti yang disebutkan di atas, plak kolesterol menyumbang kepada perkembangan gangguan peredaran darah di saluran otak. Oleh itu, adalah perlu untuk mengambil langkah-langkah untuk mencegah peningkatan kolesterol darah. Dan langkah utama termasuk pemakanan yang betul. Pertama sekali, lakukan perkara berikut:

hadkan jumlah garam yang digunakan sebanyak mungkin
berhenti minum alkohol
jika anda mempunyai berat badan tambahan - anda perlu segera menyingkirkannya, kerana ia menimbulkan beban tambahan pada saluran darah anda, dan ini tidak dapat diterima dalam penyakit ini
Pada sesetengah orang, saluran darah, termasuk kapilari, rapuh. Orang seperti itu sering berdarah gusi, sering terdapat mimisan. Bagaimana untuk menghilangkan bencana ini?

• Larutkan satu sudu teh (makanan) yang disucikan dengan baik dan garam laut yang digiling halus dalam segelas air pada suhu bilik. Masukkan larutan garam sejuk dengan lubang hidung anda dan tahan nafas selama kira-kira 3-4 saat. Ulangi prosedur setiap pagi selama 10-12 hari, dan mimisan akan berhenti.

• Kaedah ini juga membantu: menyediakan larutan garam tepu (lima sudu garam laut kasar per segelas air suam). Buat dua lap kapas, rendam dalam larutan yang sudah siap dan masukkan ke dalam hidung. Berbaring dengan kepala kembali selama 20 minit. Adalah berguna untuk membilas mulut dengan larutan yang sama: gusi akan berhenti sakit dan berdarah.

• Ambil dua sudu mustard kering, dua biji lada pahit cincang, satu sudu garam laut. Campurkan semua bahan dan tambahkan dua gelas vodka. Masukkan campuran di tempat yang gelap selama 10 hari. Tincture yang diterima secara aktif menggosok kaki anda semalaman. Setelah menggosok, pakai stoking bulu dan tidur.

Rawatan perubahan berkaitan dengan usia dalam sistem peredaran darah pada orang tua

Perubahan berkaitan dengan usia dalam saluran darah dan jantung secara signifikan membatasi keupayaan penyesuaian dan membuat prasyarat untuk perkembangan penyakit.

Perubahan vaskular. Struktur dinding vaskular berubah dengan usia pada setiap orang. Lapisan otot setiap kapal secara beransur-ansur atrofi dan berkurang, keanjalannya hilang, dan segel sklerotik dari dinding dalam muncul. Ini sangat membatasi kemampuan saluran darah mengembang dan menyempit, yang sudah menjadi patologi. Batang arteri besar, terutamanya aorta, adalah yang pertama menderita. Pada orang tua dan orang tua, bilangan kapilari aktif per unit kawasan dikurangkan dengan ketara. Tisu dan organ tidak lagi menerima jumlah nutrien dan oksigen yang mereka perlukan, dan ini menyebabkan kelaparan mereka dan perkembangan pelbagai penyakit.

Dengan bertambahnya usia, kapal kecil setiap orang semakin "tersumbat" dengan deposit berkapur dan daya tahan vaskular periferal meningkat. Ini membawa kepada peningkatan tekanan darah. Tetapi perkembangan hipertensi sebahagian besarnya terhambat oleh fakta bahawa dengan penurunan nada dinding otot pembuluh besar, lumen saluran vena mengembang. Ini membawa kepada penurunan dalam jumlah jantung jantung (jumlah minit adalah jumlah darah yang dikeluarkan oleh jantung per minit) dan pengagihan semula peredaran periferal yang aktif. Peredaran darah koronari dan jantung biasanya hampir tidak mengalami penurunan output jantung, sementara peredaran ginjal dan hati sangat berkurang.

Berkurangnya kontraksi otot jantung. Semakin tua seseorang, semakin banyak serat otot atrofi otot jantung. Apa yang disebut "jantung pikun" berkembang. Terdapat sklerosis miokardium progresif, dan di tempat serat otot atrofi tisu jantung, serat tisu penghubung yang tidak berfungsi berkembang. Kekuatan pengecutan jantung secara beransur-ansur berkurang, proses metabolik semakin terganggu, yang mewujudkan keadaan untuk kegagalan jantung dinamik tenaga dalam keadaan aktiviti yang sengit.

Di samping itu, pada usia tua, refleks peraturan peredaran darah yang dikondisikan dan tidak terkondisi dimanifestasikan, dan ketidakaktifan reaksi vaskular semakin banyak diungkapkan. Kajian menunjukkan bahawa dengan penuaan, kesan pada sistem kardiovaskular dari pelbagai struktur otak berubah. Sebaliknya, maklum balas juga berubah - refleks yang datang dari baroreceptors kapal besar semakin lemah. Ini membawa kepada pelanggaran peraturan tekanan darah.

Hasil daripada semua sebab di atas, prestasi fizikal jantung menurun dengan bertambahnya usia. Ini membawa kepada pembatasan keupayaan simpanan badan dan penurunan kecekapan kerjanya..

Titik gangguan peredaran darah

Dengan aliran darah yang lemah dan saluran yang tersumbat, jari telunjuk dan ibu jari sebelah tangan harus menarik jari tengah tangan yang lain. Untuk melakukan akupresur, tekan thumbnail dengan usaha sederhana pada titik yang terletak di bawah katil kuku. Urut harus dilakukan pada kedua tangan, dengan mengambil 1 minit di atasnya.

Titik pendedahan untuk kehausan. Sekiranya anda merasa dahaga, anda harus bertindak tenang. Keistimewaan BAP ini adalah bahawa sejauh ini dalam tubuh manusia tidak mungkin untuk menentukan titik-titik lain yang berkaitan dengan membran mukus. Titik terletak pada jarak kira-kira 1 cm dari hujung lidah. Urut terdiri dalam bentuk gigitan ringan pada titik ini dengan gigi depan (gigi seri) dengan irama 20 kali dalam 1 minit.

Titik pendedahan untuk gangguan tidur. Dengan insomnia, akupresur harus dilakukan pada bahagian bawah auricle. Urut hendaklah dengan telunjuk dan ibu jari, menggenggam cuping telinga di kedua-dua belah pihak. Titik aktif secara biologi terletak di tengah lobus. Tidur akan datang lebih cepat (urut Julia lebih kerap di sebelah kanan daripada di sebelah kiri.

Melukis. Titik pendedahan untuk selesema, hidung berair, catarrh saluran pernafasan atas

Akupresur tidak menggantikan rawatan perubatan yang diperlukan, terutamanya jika campur tangan pembedahan sangat diperlukan (contohnya, dengan apendisitis, tahap purulennya).

Kemalangan serebrovaskular

Masa terus berlalu ke depan dan ini tidak memberi kesan terbaik kepada orang-orang yang mencapai usia dewasa, kerana selama hidup ini banyak gangguan dan patologi tubuh manusia mulai muncul. Ini terutama berkaitan dengan fungsi sistem kardiovaskular, salah satu gangguannya adalah kemerosotan peredaran serebrum.

Sakit kepala yang sistematik, pening yang kerap, keletihan, penurunan prestasi - gejala yang serupa berlaku, malangnya, bukan hanya pada orang tua. Dalam kebanyakan kes, pesakit tidak begitu serius terhadap kesihatan mereka dan lebih suka melakukannya sendiri, tanpa bantuan doktor pakar. Sementara itu, dengan cara ini, gangguan peredaran otak dapat berlaku dan akibatnya dalam beberapa kes sangat serius.

Untuk otak kita berfungsi sepenuhnya, ia memerlukan banyak tenaga, yang diterima kerana aliran darah dalam bentuk nutrien dan oksigen. Sebarang gangguan menyebabkan kemerosotan kesejahteraan dan perkembangan gangguan peredaran darah akut atau kronik otak, selalunya menjadi strok.

- Kemalangan serebrovaskular akut (strok) merangkumi strok iskemia dan strok hemoragik. Penyumbatan saluran darah oleh gumpalan darah menjadi penyebab strok iskemia, yang mengganggu bekalan oksigen dan nutrien ke bahagian otak tertentu. Stroke hemoragik adalah akibat pecahnya dinding pembuluh darah dan, sebagai akibatnya, pendarahan di otak atau tisu bersebelahan.

Dalam kebanyakan kes, strok adalah komplikasi serius hipertensi dan arteriosklerosis serebrum. Kurang biasa, kerosakan kongenital saluran otak, infark miokard, disfungsi injap jantung, penyakit reumatoid adalah penyebabnya. Hampir semua pesakit mengalami pelbagai lesi jantung dengan perkembangan kegagalan kardiovaskular.

Gejala strok yang sangat penting adalah kemalangan serebrovaskular sementara, yang biasanya berlangsung dari beberapa minit hingga beberapa jam dan berakhir dengan pemulihan sepenuhnya semua fungsi.

Manifestasi klinikal strok adalah mati rasa atau kelemahan teruk, terutama di satu sisi badan, yang tiba-tiba muncul, sakit kepala yang teruk yang tidak dapat dijelaskan, koordinasi pergerakan yang terganggu ketika berjalan, pening, kesukaran bercakap atau memahami, dan penurunan penglihatan yang tajam. Selalunya terdapat tekanan darah tinggi yang tinggi, kadang-kadang rasa mual, muntah tunggal atau berulang ditambahkan. Dalam kes yang teruk, mungkin ada kehilangan kesedaran..

Sekiranya ada gejala ini, anda disyorkan segera menghubungi ambulans!

Dalam diagnosis strok, pengumpulan anamnesis yang berhati-hati sangat penting..

Perhatian diberikan kepada bermulanya gejala neurologi fokal dan / atau serebrum, meningeal pada pesakit dengan penyakit vaskular sekiranya tiada sebab lain - trauma otak atau kecederaan tulang belakang, mabuk dengan alkohol, ubat-ubatan atau ubat-ubatan, hipoglikemia, kegagalan buah pinggang dan hati.

Rawatan kemalangan serebrovaskular akut harus dilakukan di hospital di bawah pengawasan perubatan berterusan.

Oleh kerana pada waktu pertama penyakit ini, sifat strok tidak mungkin ditentukan, langkah-langkah rawatan biasanya bertujuan untuk memulihkan aktiviti kardiovaskular, menyokong pernafasan, menormalkan tekanan darah dan suhu badan, mencegah perkembangan radang paru-paru, tromboemboli dan luka tekanan.

- Kemalangan serebrovaskular kronik (CMVD) adalah kekurangan serebrovaskular, yang menyebabkan perkembangan banyak kawasan nekrotik kecil otak yang mengganggu fungsinya, yang disebut encephalopathy discirculatory.

Klinik ini berkembang dengan latar belakang kekurangan bekalan darah ke otak, sebagai komplikasi hipertensi, arteriosklerosis serebrum, akibat kecederaan otak traumatik, pelbagai keracunan, gangguan dismetabolik (diabetes mellitus).

Pada peringkat awal, KNMK dicirikan oleh peningkatan keletihan, ketidakstabilan emosi, gangguan tidur, dan penurunan ingatan. Dengan perkembangan penyakit ini, gangguan motorik, penurunan ingatan yang tajam, perhatian, krisis serebrum dari serangan sementara sementara hingga strok muncul.

Dengan perkembangan peringkat kedua penyakit ini, semua gejala bertambah buruk - sakit kepala berlaku lebih kerap, pening semakin meningkat, kegelisahan berlaku ketika berjalan dan tinitus, seseorang tidak yakin dengan dirinya sendiri, mudah marah, dan tertekan. Kapasiti kerja, kecukupan dan penyesuaian sosial pesakit dikurangkan.

Pada tahap ketiga KNMK, demensia (demensia), gangguan kesedaran dan persepsi terhadap persekitaran dapat berkembang. Terdapat kekakuan pergerakan, kelesuan, gegaran kepala, tangan, gangguan pertuturan. Perkembangan strok adalah ciri tahap ini..

Penyebab perkembangan gangguan tersebut boleh menjadi aterosklerosis vaskular atau hipertensi kelas tinggi. Lebih-lebih lagi, semakin ketara, akibat kemalangan serebrovaskular akan semakin parah. Jelas bahawa mustahil untuk meninggalkan penyakit ini tanpa pengawasan, dan lebih-lebih lagi tanpa rawatan yang sesuai.

Sebagai tambahan kepada penyakit ini, kemalangan serebrovaskular boleh berlaku dengan latar belakang sindrom keletihan kronik, tekanan, kecederaan kepala, tekanan fizikal yang berlebihan, scoliosis, osteochondrosis, dll. Sudah tentu, pada peringkat awal, gejala penyakit akan hampir tidak dapat dilihat, tidak memberitahu anda tentang diri anda. Namun, sekiranya tidak mendapat rawatan yang tepat, kemalangan serebrovaskular akan berlaku dengan cepat, menunjukkan gejala berikut:

· Sakit kepala - biasanya merupakan isyarat pertama bahawa tidak semuanya berjalan lancar di dalam tubuh manusia;

· Sakit mata, diperburuk oleh pergerakan bola mata. Dialah yang memberi isyarat bahawa seseorang mengalami peredaran serebrum yang kurang lebih terganggu;

Pening - jika ia berlaku lebih kerap 3 kali sebulan, maka seseorang harus segera berjumpa doktor;

Kesesakan, bunyi bising dan deringan di telinga - semakin banyak gangguan peredaran darah otak, semakin kerap fenomena seperti itu;

· Kebas tangan, kaki atau bahagian badan yang lain - ia berlaku secara tiba-tiba dan untuk waktu yang singkat, nampaknya, tanpa sebab yang jelas. Walau bagaimanapun, kebas tersebut adalah akibat langsung dari gangguan peredaran darah di saluran otak.

Selalunya, pesakit dengan peredaran darah otak yang lemah menunjukkan fenomena meningeal semasa pemburukan penyakit ini, serta ketegangan yang ketara pada otot kepala, terutama pada bahagian oksipital. Di samping itu, seseorang mungkin merasa tidak selesa dan kelemahan yang teruk di seluruh badan.

Seperti yang anda ketahui, peningkatan gangguan peredaran darah serebrum berlaku bukan sahaja dengan peningkatan, tetapi juga dengan tekanan yang berkurang, dengan latar belakang krisis hipotonik. Pesakit pada masa ini mungkin mengalami pening, lemah, pingsan. Kulit menjadi pucat, keringat sejuk muncul, kadar nadi berkurang dengan ketara.

Bergantung pada gejala neurologi yang dinyatakan, doktor dengan mudah menentukan di mana sirkulasi darah hemisfera serebrum terganggu. Sekiranya ini adalah hemisfera serebrum, maka pesakit sering mengalami pelanggaran kepekaan bahagian tubuh tertentu - paresis, dalam kes yang sangat teruk, penurunan kepekaan.

Sekiranya terdapat gangguan peredaran darah pada batang otak, seseorang mengalami pening, kelenturan kelopak mata dan bola mata, gangguan koordinasi pergerakan, kehilangan kepekaan lidah, kelemahan teruk pada anggota badan. Menelan juga boleh terganggu..

Oleh kerana gangguan sirkulasi serebrum, terdapat:

1. Manifestasi awal bekalan darah yang tidak mencukupi ke otak - gejala klinikal termasuk pening, sakit kepala, kebisingan kepala, gangguan tidur dan penurunan prestasi.

2. Kemalangan serebrovaskular akut (gangguan peredaran darah sementara di otak dan strok) - dimanifestasikan oleh gejala fokus atau serebrum yang berlangsung kurang dari sehari.

3. Gangguan peredaran tulang belakang dan serebrum yang perlahan secara progresif (myelopathy discirculatory and encephalopathy) - ia adalah akibat kekurangan progresif bekalan darah ke otak kerana pelbagai penyakit vaskular.

Dalam rawatan pesakit dengan peredaran serebrum yang terganggu, penekanan utama adalah untuk memulihkan fungsi otak dan menormalkan peredaran darah di dalamnya. Untuk melakukan ini, ubat-ubatan yang mencegah pembekuan darah, beta-blocker dan diuretik diresepkan (mengurangkan edema otak). Pesakit menurunkan tekanan darah dan menormalkan kolesterol, merawat penyakit jantung.

Untuk diagnosis yang tepat, seseorang boleh dimasukkan ke hospital. Di hospital, dia akan terlebih dahulu diperiksa oleh organ dalaman, dan kemudian pemeriksaan neurologi akan dilakukan. Selain itu, doktor boleh menetapkan pemeriksaan tomografi dan pemeriksaan ultrasound struktur saluran darah.

Penyakit otak vaskular akut dan kronik menempati salah satu tempat utama dalam struktur morbiditi dan kematian pada populasi banyak negara, termasuk Rusia. Rawatan yang betul yang dimulakan tepat pada masanya memungkinkan untuk mencapai pengampunan penyakit yang stabil dan mengelakkan akibat yang serius. Sakit kepala yang berterusan atau berulang, peningkatan tekanan darah yang kerap, gangguan perhatian, gangguan, apatis - semua ini adalah kesempatan untuk segera menghubungi pakar neurologi (pakar neurologi)!

Semua ini dapat dielakkan jika anda menjalani gaya hidup yang sihat, iaitu berhenti merokok dan minum alkohol, bergerak lebih banyak dan mengekalkan berat badan yang normal, mengurangkan pengambilan garam. Di samping itu, pesakit dengan diabetes mellitus dan penyakit kardiovaskular disarankan pemantauan berterusan oleh doktor.

Pendidikan: Pada tahun 2005, magang diadakan di First Sechenov First Moscow State Medical University dan diploma neurologi diperoleh. Pada tahun 2009 sekolah siswazah dalam bidang "Penyakit Saraf".

ONMK (kemalangan serebrovaskular akut): gejala dan sebab, pertolongan cemas, rawatan dan akibatnya

Gangguan trofik (pemakanan) struktur serebrum diwakili oleh sekumpulan besar proses patologi.

Sekiranya kita mengecualikan pilihan dengan kursus kronik, kita hanya dapat membezakan dua jenis akut, mengikut klasifikasi:

  • Yang pertama adalah strok klasik. Malnutrisi akut otak dengan perkembangan selari nekrosis kelompok neuron. Merupakan jenis pelanggaran yang paling berbahaya..

Tidak bersifat heterogen (homogen), mempunyai beberapa subspesies. Hemorrhagic (pendarahan serebrum akibat pecahnya kapal) dan iskemia (kematian tisu kerana bekalan darah tidak mencukupi).

Ia juga boleh menjadi primer, sekunder, dilokalisasikan di bahagian otak yang berlainan.

Mereka berbeza luasnya, kawasan tisu yang terjejas. Penyakit ini sahaja memerlukan banyak karya ilmiah..

  • Yang kedua adalah mikrostroke. Diagnosis sedemikian tidak wujud dalam pengkelasan antarabangsa. Ini adalah serangan iskemia sementara atau sementara..

Maksudnya, penurunan ketara dalam kualiti pemakanan otak tetapi tanpa nekrosis.

Oleh itu, bentuk ini dianggap kurang berbahaya: tidak ada kematian tisu, kemerosotan spontan gangguan diperhatikan walaupun tanpa bantuan perubatan.

Oleh itu, gangguan akut peredaran serebrum, disingkat ONMK, adalah gangguan jenis kelajuan yang tidak mencukupi dan kualiti aliran darah yang lemah dalam struktur serebrum, memprovokasi gejala neurologi fokus, pengurangan beberapa fungsi sistem saraf pusat. Ada kemungkinan kematian.

Mekanisme pembentukan dan jenis ONMK

Gangguan peredaran darah akut di otak berkembang dengan beberapa cara. Di antara kuncinya, terdapat tiga.

Yang pertama adalah aterosklerosis. Inti dari gangguan tersebut adalah penyempitan atau penyumbatan arteri yang dilokalisasi di otak. Dalam 95% kes, pelakunya adalah plak kolesterol.

Sedikit kurang biasa adalah gumpalan darah, terkoyak dari tempat pembentukannya (biasanya kaki atau lengan, kadang-kadang jantung).

Pertindihan lumen menyebabkan ketidakupayaan untuk menggerakkan darah lebih jauh atau mengurangkan kecekapan peredaran tisu cair. Sebahagian besarnya, ini berakhir dengan penurunan kualiti trofisme (pemakanan) serat saraf.

Sekiranya terdapat penyumbatan pilihan, terutamanya jika terdapat masalah dengan kapal, jangan mengelakkan jurang dengan pembentukan hematoma dan pendarahan besar-besaran.

Keadaan ini disebut stroke hemoragik, yang juga merujuk kepada pelanggaran pemakanan otak secara akut..

Atherosclerosis juga diwakili oleh penyempitan (kekejangan) kapal. Biasanya, masalahnya diperhatikan pada perokok, pesakit diabetes mellitus, wanita hamil, pesakit dengan anomali kongenital dalam struktur arteri, orang yang pernah mengalami penyakit vaskular radang, dan lain-lain.

Pilihan kedua adalah tekanan darah tinggi yang berpanjangan. Dengan peningkatan tekanan yang berpanjangan, ketebalan dinding kapal meningkat, mereka kehilangan keanjalan, dan lumen menyempit.

Oleh itu kebarangkalian tingginya iskemia (kematian sel kerana bekalan darah tidak mencukupi).

Kenaikan tekanan spontan mungkin berlaku dengan hasil yang sama, dan pilihan ini dijumpai pada orang yang tidak mengalami hipertensi dan umumnya tanpa masalah kesihatan. Sekiranya aktiviti fizikal tidak mencukupi, mengambil ubat tertentu.

Akhirnya, ada mekanisme ketiga. Ia dikaitkan dengan penyakit keradangan yang dipindahkan (contohnya, vaskulitis) yang mempengaruhi koroid dari dalam (intima atau endothelium). Parut dan penutupan mekanikal lumen struktur tiub.

Oleh itu, di sebalik perbezaan "kosmetik", intinya adalah: gangguan aliran darah, peningkatan tekanan di dalam kapal dan kematian tisu selanjutnya kerana mustahil pergerakan darah atau pecah.

Etiologi dikenal pasti untuk mengelakkan kecemasan.

Serangan iskemia sementara berkembang mengikut undang-undang yang sama, tetapi dengannya tidak ada pecahnya saluran darah, dan neuron juga tidak mati.

Oleh itu, faktor patogenetik ini lebih ringan. Jika tidak, semuanya serupa.

Gejala serupa, tetapi jangka masa gangguan adalah maksimum beberapa jam, ia berlalu tanpa jejak dan tidak meninggalkan defisit neurologi.

Kematian juga tidak berlaku, kecuali satu pengecualian: penglibatan dalam proses batang otak.

Punca dan Faktor Risiko

Detik-detik itu dinamakan sebahagian. Sekiranya kita membuat sistematis semua kemungkinan, gambar berikut akan dibuat:

  • Hipertensi arteri. Pada peringkat pertama, kemungkinan terkena serangan strok atau serangan iskemia sementara adalah minimum. Maka risikonya meningkat. Menjelang tahap 3 hipertensi, apabila tekanan darah sentiasa tinggi dan pesakit tidak merasakan manifestasi, kemungkinan hasil negatif adalah maksimum dan berkisar antara 15 hingga 25% sepanjang tahun. Sentiasa.
  • Aterosklerosis. Penyempitan kapal atau penyumbatan struktur dengan plak kolesterol. Kedua-dua pilihan itu berbahaya. Memerlukan rawatan segera.
  • Penyakit endokrin. Diabetes mellitus, pengeluaran hormon tiroid yang tidak mencukupi atau berlebihan, ini hanyalah beberapa kemungkinan keadaan yang mencetuskan strok. Secara tidak langsung atau langsung.
  • Osteochondrosis atau hernia tulang belakang serviks. Membangkitkan stenosis arteri vertebra dan basilar, dengan kekurangan zat makanan pada lobus oksipital otak.
  • Patologi sistem kardiovaskular. Dengan kemampuan kontraktil kecil miokardium darah tidak mencukupi untuk memberi makan struktur serebrum.

Dengan peningkatan disfungsi jantung secara beransur-ansur, strok mikro sering berkembang dan hanya kemudian menyelesaikan nekrosis tisu saraf.

Antara faktor risiko:

  • Tabiat buruk. Penyalahgunaan alkohol, ketagihan dadah, merokok.
  • Aktiviti fizikal tidak mencukupi untuk badan. Ia memprovokasi aktiviti jantung yang berlebihan, dan dari saat tertentu kontraktiliti berkurang, dan tubuh menjadi tidak dapat menyediakan otak. Varian penyimpangan yang sering berlaku terhadap latar belakang penyebabnya adalah strok iskemia. Pendarahan agak jarang berlaku..
  • Situasi yang tertekan. Sekali atau tetap. Mereka menyebabkan pengeluaran hormon seperti kortisol, adrenalin, diikuti oleh angiotensin, aldosteron. Bahan yang menyempitkan saluran secara artifisial, menyebabkan aterosklerosis sekunder.
  • Diet yang tidak betul, pengambilan lemak haiwan yang berlebihan.
  • Kurang tidur normal.
  • Kehadiran penyakit profil pulmonologi (jika sistem pernafasan menderita).
  • Mengambil ubat tertentu: anti-radang bukan steroid, hormon, kontraseptif oral, psikotropik (antipsikotik, antidepresan, ubat penenang).

Sebab-sebab dievaluasi dalam sistem untuk menentukan kemungkinan hasil, diagnosis dan rawatan pesakit..

Asas rawatan adalah penghapusan faktor yang memprovokasi utama. Hanya apabila mengenal pasti punca, kemungkinan mempengaruhi keadaan secara radikal dan mencegah kambuh.

Gejala ONMK

Bergantung pada bentuk proses patologi dan penyetempatan pelanggaran.

Tanda-tanda serangan iskemia sementara

Tanda-tanda umum strok sementara dan sementara ditunjukkan oleh manifestasi klasik strok, tetapi berbeza dalam beberapa perkara:

  • Tidak penting dalam jangka masa. Keadaan ini berlangsung dari beberapa minit hingga beberapa jam.
  • Selesaikan simptom regresi spontan. Tanpa campur tangan perubatan.
  • Kekurangan defisit neurologi berterusan selepas. Manusia kembali ke "kedudukan permulaan" sama seperti sebelumnya.

Baca lebih lanjut mengenai gejala dan rawatan serangan iskemia sementara di sini..

Strok sendiri jauh lebih berbahaya, kerana semuanya bertentangan. Gejala kemalangan serebrovaskular akut terbahagi kepada umum dan fokus.

Gejala biasa strok

Yang pertama diwakili oleh manifestasi tidak spesifik:

  • Sakit kepala. Kuat, tidak tertahankan. Ia dilokalisasi di kawasan oksipital, mahkota kepala, pelipis, dapat menutupi seluruh tengkorak, menyebar secara menyebar dan memberikan ke mata, leher.
  • Vertigo. Ketidakupayaan untuk menavigasi. Dunia ini benar-benar berputar, tidak mungkin berjalan seperti biasa. Selalunya seseorang menduduki posisi paksa berbaring.
  • Loya muntah. Gejala pendek. Hampir tidak ada pengosongan refleks yang tidak dapat dikalahkan dari perut. Kelegaan setelah tindakan itu tidak berlaku, kerana mekanisme pelindung yang salah dipicu.
  • Kelemahan, kelesuan, mengantuk Momen asthenic.

Untuk penerangan terperinci mengenai gejala strok, lihat artikel ini..

Tanda tumpuan

Lebih spesifik dan bermaklumat. Kemungkinan kerosakan pada beberapa kawasan otak.

Lobus frontal

Bertanggungjawab terhadap kognisi. Kreativiti, pemikiran, tingkah laku, semuanya dilokalkan di sini.

Gejala biasa termasuk:

  • Penurunan kecerdasan, penghambatan, dan penurunan produktiviti pemikiran yang ketara.
  • Kebodohan, reaksi emosi yang tidak wajar. Gangguan tingkah laku mungkin tidak dapat dilihat pada saat pertama, kerana pesakit tidak dapat menunjukkan kualiti peribadi. Dia tidak sabar, terutama berbohong dan diam.
  • Regresi. Sejak lahir. Infantilisme lengkap. Sekali lagi gangguan tingkah laku.
  • Kejang epilepsi. Berat. Tonik-klonik. Mereka boleh diulang berulang kali, berkembang bukan dalam serangan, tetapi dalam status (paroxysms jangka panjang secara berterusan atau satu demi satu selama 30 minit atau lebih).
  • Kelumpuhan otot dari penyetempatan lesi yang berlawanan ke sisi.
  • Aphasia. Ketidakupayaan untuk mengartikulasikan.

Lobus parietal

Bertanggungjawab untuk aktiviti intelektual (sebahagian), pemprosesan maklumat taktil (komponen sensori aktiviti manusia), serta persepsi bau.

  • Ketidakupayaan membaca, menulis, melakukan operasi aritmetik yang mudah.
  • Halusinasi fizikal. Nampaknya seseorang menyentuhnya, ada sesuatu yang bergerak di bawah kulit.
  • Mungkin kurangnya persepsi holistik terhadap tubuh seseorang.
  • Terdapat agnosia, ketidakmampuan untuk mengenali objek, bahkan yang paling sederhana, yang diketahui oleh semua orang, dengan sentuhan dengan mata tertutup.
  • Terdapat halusinasi kompleks yang kompleks dari jenis kesedaran satueroid.

Lobus sementara

Bertanggungjawab untuk analisis pendengaran, ingatan, kemampuan lisan.

  • Pekak atau kehilangan pendengaran.
  • Ketidakupayaan untuk memahami pertuturan bahasa ibunda.
  • Kekurangan pertuturan, jenis proses telegraf. Pesakit dijelaskan dengan kata-kata tersentak dengan pemeliharaan logik formal.
  • Kejang epilepsi. Kali ini mereka jarang berubah menjadi status penuh dengan episod panjang yang berterusan. Klinik selebihnya sesuai dengan idea orang mengenai keadaan yang serupa (sawan).
  • Ingatan terganggu. Anterograde, retrograde. Amnesia global dan separa.

Lobus oksipital

Bertanggungjawab untuk analisis visual. Oleh itu, gejala yang sesuai: halusinasi sederhana seperti titik bercahaya dan bentuk geometri, kehilangan kawasan penglihatan, kebutaan (sementara) dan momen lain.

Sistem limbik dan otak kecil

Dengan kekalahannya, tidak ada deria bau. Terhadap latar belakang pemusnahan struktur extrapyramidal (cerebellum), ketidakupayaan untuk menavigasi di angkasa berkembang, kelemahan otot, kekurangan koordinasi pergerakan normal, nystagmus diprovokasi (pergerakan bola mata spontan cepat ke kiri dan kanan).

Apabila terlibat dalam proses patologi batang otak, akibat bencana adalah mungkin: aritmia jantung dan pernafasan sehingga berhenti satu atau yang lain, lonjakan kritikal dalam suhu badan. Walaupun menentang serangan sementara.

Tidak ada perbezaan mendasar antara bentuk individu gangguan tersebut.

Penyimpangan pada jenis iskemia agak lebih mudah, kerana tidak ada faktor negatif tambahan. Yaitu gumpalan darah, hematoma yang memampatkan tisu.

Lesi jenis hemoragik lebih mematikan, sebagai perbandingan, nisbah kematian dalam bentuk strok pertama dan kedua adalah 20 berbanding 43% untuk jenis fokus kecil dan 70/98% dengan latar belakang pemusnahan tisu saraf yang meluas.

Pertolongan cemas

Ternyata segera, pada peringkat pra-perubatan. Perkara utama yang perlu dilakukan ialah memanggil ambulans.

Kemudian algoritma adalah seperti berikut:

  • Tenang dan yakinkan pesakit. Kekecohan tidak akan membawa kepada kebaikan.
  • Letakkan mangsa di punggungnya dalam keadaan duduk setengah sehingga kepala dan badan sedikit diangkat. Roller dari bahan improvisasi atau beberapa bantal akan berjaya.
  • Sediakan udara segar. Buka tingkap, tingkap. Ini penting, kerana perlu untuk memperbaiki hipoksia (kebuluran oksigen), yang pasti dapat menunjukkan dirinya dengan strok dan bahkan serangan iskemia sementara..
  • Longgarkan kolar dan tanggalkan perhiasan badan. Sekiranya ada.
  • Pantau keadaan pesakit dengan teliti. Kadar degupan jantung (dengan denyutan pada arteri karotid), tahap tekanan, jumlah pergerakan pernafasan seminit.
  • Sekiranya kehilangan kesedaran, putar kepala ke sisinya untuk mengelakkan tersedak dengan muntah.
  • Sekiranya perlu, lakukan langkah-langkah resusitasi: urut jantung (telapak tangan di sisi lain, baik di tengah sternum, lakukan 80-100 mendorong kawasan itu untuk 5-6 cm hantaran bertenaga dan berirama sehingga pemulihan aktiviti jantung).

Pernafasan buatan dilakukan hanya jika anda mempunyai kemahiran, setiap 10-20 pergerakan urut. Sekiranya tiada pembaziran masa.

Anda tidak boleh meletakkan kepala di bawah paras badan, memberi ubat, membiarkan pesakit bergerak, apalagi berjalan, mandi, mandi, makan dan minum banyak.

Algoritma langkah demi langkah terperinci untuk pertolongan cemas untuk strok yang dibaca dalam artikel ini.

Diagnostik

Ia dilakukan setelah penstabilan negara. Kemalangan serebrovaskular akut melibatkan pemeriksaan minimum: mengukur tekanan darah, degup jantung, pergerakan pernafasan, dan mengungkapkan integriti refleks. Bantuan lanjut.

Hanya selepas pemulihan, masuk akal untuk menilai keadaan dengan lebih teliti, mencari alasan.

Senarai acara cukup besar:

  • Soal siasat oral pesakit dan pengambilan sejarah.
  • Pemantauan setiap hari menggunakan peranti yang dapat diprogramkan Holter. Ia mengukur tekanan darah dan degupan jantung. Memberi maklumat mengenai petunjuk dalam dinamik lebih dari 24 jam.
  • Elektro dan ekokardiografi. Untuk menolak etiologi jantung masalah.
  • MRI otak. Untuk mengenal pasti akibat pelanggaran.
  • Ujian darah umum, biokimia (terutamanya dengan spektrum lipid terperinci), untuk hormon tiroid, kelenjar pituitari, kelenjar adrenal.

Teknik lain mungkin. Diagnosis strok ditentukan dan dibuat. Maka adalah penting untuk melakukan pemeriksaan pencegahan secara berkala, sebagai sebahagian daripada pencegahan dan pemulihan.

Rawatan

Konservatif (ubat) didominasi. Setibanya di hospital, peringkat pertama bermula. Ubat-ubatan berikut adalah wajib:

  • Thrombolytics. Streptokinase dan lain-lain. Untuk melarutkan pembekuan darah dan menormalkan aliran tisu cair.
  • Statin Menghilangkan simpanan kolesterol di dinding saluran darah.
  • Diuretik. Furosemide atau osmotik yang lebih kuat. Sebagai sebahagian daripada pencegahan edema serebrum.
  • Ejen antiplatelet. Kembalikan sifat reologi darah. Kelancaran. Aspirin Cardio, Heparin.
  • Dengan penurunan tekanan darah yang kritikal, Epinephrine dan Dopamine digunakan..
  • Kaunter tekanan darah yang meningkat adalah antihipertensi. Terdapat banyak pilihan, kerana tidak masuk akal untuk memberikan nama tertentu.

Seterusnya, terapi diresepkan dengan ubat yang sedikit lebih ringan. Sebagai tambahan kepada diuretik, antikoagulan, agen untuk normalisasi tekanan darah, ditunjukkan:

  • Serebrovaskular. Menormalkan pemakanan otak, aliran darah.
  • Nootropik. Glycine. Untuk memulihkan proses metabolik pada serat saraf.

Mungkin penggunaan kaedah lain, seperti pelindung yang mencegah kerosakan saluran darah (Anavenol) dan lain-lain. Atas budi bicara pakar.

Operasi dilakukan mengikut petunjuk, jika penyebabnya adalah anomali vaskular (misalnya, aneurisma), aterosklerosis teruk, yang tidak dapat diperbaiki dengan ubat.

Pastikan untuk mengubah gaya hidup anda: berhenti merokok, alkohol, dadah, mengambil ubat tanpa izin, tidur penuh (sekurang-kurangnya 7 jam setiap malam), aktiviti fizikal dalam had yang dibenarkan dan dibenarkan (berjalan di udara segar dengan perlahan), menghadkan jumlah garam (7 gram per sehari atau kurang), pembetulan diet (penolakan lemak haiwan, makanan goreng, pembentukkan, jadual rawatan No. 10 sesuai).

Pemulihan

Ia dilakukan sejurus selepas penstabilan keadaan. Ia terdiri daripada pemberian ubat secara sistematik (sudah disebutkan), aktiviti (fisioterapi, senaman), urut, kinesitherapy (terapi senaman yang sama, tetapi lebih berubah-ubah, merangkumi kaedah pasif ketika pergerakan dilakukan menggunakan orang lain). Juga psikoterapi, pemulihan latar belakang emosi.

Pemulihan berlangsung dari 6 bulan hingga setahun. Dalam beberapa kes dan banyak lagi. Serangan sementara tidak memerlukan pemulihan untuk sebahagian besarnya.

Baca mengenai rawatan selepas strok di sini, dan proses pemulihan dijelaskan dalam artikel ini..

Kemungkinan komplikasi

Akibat strok jelas - kematian pesakit atau kecacatan teruk kerana defisit neurologi.

Oleh itu, pilihan lain: penyakit barah pada pesakit yang tidak bergerak lama, pneumonia kongestif, atrofi otot, keracunan darah dan lain-lain.

Untuk contoh akibat strok sisi kanan, baca artikel ini. Bahagian kiri tidak berbeza.

Ramalan

Dalam serangan iskemia sementara - positif. Tetapi ada risiko terkena nekrosis di masa depan (sekitar 40-60% dan menjadi lebih besar setiap tahun).

Strok iskemia fokus kecil memprovokasi kematian dalam 20% keadaan atau kurang. Dengan penglibatan kawasan yang luas, kematian adalah 60-70%. Ramalan dijelaskan di sini..

Pendarahan dengan sejumlah kecil tisu yang musnah meragut nyawa pesakit dalam 40% keadaan dan sebagainya. Jika tidak - sudah 95%.

Akhirnya

Kemalangan serebrovaskular akut adalah salah satu gangguan neurologi yang paling teruk. Ia boleh mematikan dalam banyak kes..

Komplikasi selepas strok mungkin tidak membawa maut, tetapi akan mengakhiri hidup dan membawa kepada kewujudan tanpa kemungkinan pemulihan.

Untuk meminimumkan risiko, perlu untuk merawat semua penyakit tepat pada waktunya, menjalani gaya hidup yang betul dan menjalani pemeriksaan secara berkala.

Pencegahan strok primer dan sekunder dijelaskan di sini..

Adalah Penting Untuk Menyedari Vaskulitis