Mengapa pening: sebab dan penyakit

Neurologi Rumah Pusing Mengapa pening: sebab dan penyakit

Kenapa pening? Setiap orang pernah mengalami sensasi ini dalam hidupnya, yang dinyatakan dalam kedudukan badannya yang tidak pasti dan disorientasi di ruang angkasa, yang secara klinikal dimanifestasikan oleh kehilangan keseimbangan.

Jenis Pening

Pusing sistemik (putaran, bulat) adalah pening yang berlaku dengan disfungsi alat vestibular dan dicirikan oleh sensasi jatuh, berputar badan sendiri atau objek yang mengelilinginya. Jenis pening di klinik ini ditunjukkan dengan muntah, gangguan pada organ pendengaran dan keseimbangan, deringan di telinga dan juga penampilan ilusi. Dengan pening sistemik, penganalisis vestibular terganggu pada pelbagai peringkat. Bergantung pada penyetempatan proses ini, pening seperti itu terbahagi kepada periferal dan pusat.
Dengan jenis periferal, seseorang itu pusing, nystagmus spontan (getaran berirama bola mata), gangguan pendengaran pada bahagian yang terjejas dikesan.

Pening periferal dapat terbentuk akibat perkembangan pelbagai penyakit, yang masing-masing mempunyai faktor pemicu tersendiri..

Mekanisme pengembangan pening:

Pencetus untuk peningPenyakit
Menukar kedudukan kepalaPening kedudukan
Kitaran haid, gangguan dalam terjaga dan kitaran tidurMigrain
Menginap di tempat yang terkurung, dikelilingi oleh sebilangan besar orangSerangan panik
Bunyi tajam, penerbangan kapal terbang, bersin, batukSindrom Fistular

Pening pusat disebabkan oleh patologi sistem saraf pusat dan mempunyai kekerapan kejadian yang agak rendah (tidak lebih daripada 3%).
Selalunya, kejadian pening pusat disebabkan oleh lesi organik otak - strok, sawan epilepsi, migrain vertebrobasilar, serangan iskemia sementara.
Gejala jenis ini adalah pening yang berlaku apabila kedudukan kepala dan badan berubah, mual dan muntah, tinitus, gangguan koordinasi pergerakan juga mungkin terjadi..

Pening fisiologi berlaku dalam bentuk paroxysms. Dalam kebanyakan kes, pening seperti ini berlaku dengan tekanan emosi dan fizikal yang dialami oleh badan. Sebagai contoh, di sebuah ruangan dengan sejumlah besar orang berkumpul, kepala Anda mungkin mulai merasa pusing, kerana oksigen tidak memasuki otak dengan darah dalam jumlah yang cukup untuk berfungsi normal. Ini boleh berlaku di pengangkutan awam, di kedai..
Di samping itu, pening jenis ini boleh bersifat psikogenik dan berlaku semasa keadaan tertekan dan walaupun seseorang terlalu banyak bekerja..
Penurunan tahap glukosa dalam aliran darah dengan ketiadaan disfungsi organ juga merujuk kepada pening fisiologi. Kejadian ini mungkin berlaku dengan kelaparan, bergantung kepada diet rendah karbohidrat.

Patogenesis pening pusat (vestibular).

Punca Pening

Mengapa kita masih pening? Mantra pening terutama disebabkan oleh perubahan interaksi antara sistem saraf simpatik dan parasimpatis. Keutamaan yang terakhir membawa kepada gangguan vaskular di telinga dalam: kebolehtelapan dinding vaskular meningkat, yang menyebabkan peningkatan volume endolymph pada alat vestibular yang terletak di telinga dalam.

Dalam kebanyakan kes, etiologi pening terletak pada patologi sistem vestibular. Penyakit di mana kepala berputar termasuk yang berikut:

  1. Penyakit radang pada bahagian tengah dan dalam telinga
  2. Penyakit berjangkit
  3. Penyakit sistem saraf pusat
  4. Gangguan metabolik
  5. Penyakit tulang belakang serviks (contohnya, anomali Kimmerle)
  6. Genesis iatrogenik pening

Penyakit di mana pening

Seperti yang disebutkan sebelumnya, kepala berputar karena berbagai alasan, tetapi untuk menentukan sifat pening yang tepat, perlu mengetahui apakah alat vestibular terlibat dalam proses tersebut. Menurut prinsip ini, pening dikelaskan kepada sistemik, tidak sistemik dan bercampur. Setiap kumpulan pening dicirikan oleh klinik yang berbeza dan pelbagai penyakit di mana pening.

Pening sistemik boleh berlaku dengan penyakit berikut:

  • Neuronitis vestibular (disebabkan oleh virus herpes simplex)
  • Labirinitis
  • Sklerosis berbilang
  • Kecederaan kepala
  • Mabuk
  • Syringobulbia
  • Epilepsi
  • Penyakit Meniere (paling biasa pada orang pertengahan umur)

Perkembangan pening bukan sistemik mungkin berlaku dengan latar belakang penyakit berikut:

  • Penyakit hipertonik
  • Sindrom anemia
  • Hipotensi ortostatik
  • Sindrom Dehidrasi, dehidrasi
  • Diabetes
  • Sindrom hiperventilasi

Pening bercampur berlaku dengan:

  • Sindrom Myofascial.
  • Sindrom Unterhansteide.
  • Gangguan penglihatan.
  • Gangguan pemeliharaan otot oculomotor.
  • Migrain (keluhan yang sering berlaku dalam penyakit ini adalah serangan pening yang teruk semasa serangan migrain, dan semasa aura).
  • Keracunan dadah (antihistamin, kontraseptif oral, amitriptyline dan lain-lain).

Pening semasa mengandung

Pening paling kerap berlaku pada trimester pertama kehamilan. Sebab utama pening seperti ini adalah perubahan dalam sistem peredaran darah yang berlaku semasa kehamilan: nada dinding vaskular menurun, lumen mereka mengembang dan ini akhirnya menyebabkan penurunan tekanan darah dan peredaran darah di organ dalaman.

Oleh kerana wanita hamil meningkatkan jumlah darah yang beredar dan mempercepat proses metabolik, mereka memerlukan sejumlah besar oksigen, kekurangan yang menyebabkan pesakit menjadi pening.
Pening boleh dikaitkan dengan jumlah nutrien yang tidak mencukupi dalam diet wanita, pendedahan kepada faktor persekitaran yang berbahaya (udara yang tercemar, bau tembakau, kekurangan udara segar, serta kesan sampingan ubat-ubatan tertentu). Dan jika dua faktor pertama mungkin dikecualikan sendiri, selebihnya tidak. Sekiranya anda menjumpai hubungan antara pengambilan ubat, seperti vitamin dan pening, anda mesti memaklumkan kepada doktor anda. Dalam kes ini, doktor memutuskan untuk mengganti ubat dengan analognya.

Punca pening pada orang yang sihat

Mengapa pening berlaku pada orang yang sihat? Pening boleh berlaku dengan latar belakang kesihatan manusia yang lengkap. Prasyarat untuk pening adalah bahawa mereka hilang apabila faktor yang menyebabkannya dihilangkan dan, sebagai peraturan, sementara.

Ketika diet tidak rasional digunakan dalam makanan mereka, sumber daya fungsional tubuh akan habis, yang kekurangan tenaga untuk fungsi penting, termasuk fungsi otak. Selalunya, ini berlaku untuk diet melemahkan untuk menurunkan berat badan yang cepat, diet yang tidak mempunyai jumlah zat yang mencukupi untuk fungsi normal organ. Anda perlu berjumpa pakar sebelum memulakan diet seperti ini.

Dengan fenomena ini, pening juga bersifat sementara dan dicirikan oleh disfungsi cerebellar..

Semasa berpuasa, tubuh tidak menerima jumlah bahan binaan yang diperlukan, yang diwakili oleh protein, lemak dan karbohidrat. Ini membawa kepada kekurangan sumber tenaga. Seperti yang anda ketahui, glukosa adalah produk pengambilan otak utama, tetapi kelaparan sering dicirikan oleh hipoglikemia (penurunan gula dalam darah). Pening yang teruk semasa berpuasa boleh menyebabkan pingsan.

Mengapa kepala kita berputar ketika kita berada di ruang tertutup dengan banyak orang (pengangkutan awam, kedai)? Jawapannya mudah - kekurangan oksigen memasuki aliran darah semasa bernafas menyebabkan hipoksia serebrum dan, sebagai akibatnya, pening.

Diagnostik

Diagnosis pening didasarkan pada kedua-dua data objektif dan subjektif yang diperoleh doktor semasa perbualan dengan pesakit.

Pertama, adalah perlu untuk menjelaskan aduan dan mengumpulkan anamnesis penyakit: berapa kerap pesakit diseksa oleh pening, berapa lama mereka bertahan, sama ada mereka merasa pening dengan pengaruh faktor-faktor tertentu, atau sama ada mereka mengalami pendengaran atau tinnitus, atau jika terdapat sakit kepala apabila pening?

Dalam menentukan etiologi pening, kaedah penyelidikan makmal dan instrumental juga digunakan..

Kaedah makmal merangkumi:

  • Analisis air kencing umum.
  • Ujian darah klinikal (penentuan hemoglobin, hematokrit)
  • Biokimia darah (penentuan profil glisemik, elektrolit, lipoprotein, enzim hati).

Antara kaedah penggunaan instrumental:

  • Pemeriksaan neurologi.
  • Ujian audiologi dengan audiogram untuk diagnosis penyakit Meniere dan diagnosis pembezaan dengan penyakit lain.
  • Tomografi otak yang dikira (disyorkan untuk fokus pada lobus temporal) untuk mengecualikan neoplasma tumor.
  • Pencitraan resonans magnetik (MRI) otak. Dengan kaedah ini, strok hemoragik, proses tumor dapat dilihat..
  • Pemeriksaan dupleks pokok brachycephalic (penilaian fungsi hemodinamik).
  • Elektrokardiografi (pengesanan penyakit kardiovaskular).
  • Elektroensefalografi.
  • X-ray tulang belakang serviks untuk mengesan anomali Kimmerle, yang dicirikan oleh pelanggaran aliran darah melalui arteri vertebral. Juga, untuk diagnosis patologi ini, angiografi MSCT (multispiral computed tomography) digunakan.

Apa yang perlu dilakukan sekiranya pening? Pertolongan cemas di rumah

Sekiranya seseorang mengalami pening secara sistematik, dia perlu membuat penginapannya di rumah dan di jalan dan tempat awam paling selesa. Di rumah, anda boleh memasang pegangan tangan di bilik mandi, mandi sebaiknya ketika duduk, seperti, misalnya, gosok gigi, cukur, dan gunakan produk penjagaan; Dianjurkan untuk tidur di kepala katil yang ditinggikan supaya kepala tidak dilemparkan ke belakang. Semasa menaiki atau menuruni tangga, disarankan menggunakan pegangan tangan.
Sekiranya anda merasa pening, maka di rumah anda boleh melakukan tindakan berikut:

  1. Sekiranya anda merasa pening setelah anda berdiri dengan tiba-tiba, duduk dan duduk di sana sebentar. Kali berikutnya anda perlu ingat bahawa kenaikan tajam menyebabkan pening kerana fakta bahawa darah tidak mempunyai masa untuk mengalir begitu cepat ke otak, kebuluran oksigen berlaku.
  2. Sekiranya anda merasa pening dalam posisi duduk, cubalah menekuk lutut dengan berhati-hati dan jaga kedudukan ini sehingga gejala berhenti.
  3. Selain itu, membilas wajah dengan air sejuk dan menyedut wap ammonia akan cukup berkesan (mempunyai kesan perengsa tempatan).
  4. Minum teh manis dan panas untuk meningkatkan gula darah anda..
  5. Semasa menukar kedudukan badan, cuba lakukan semuanya tanpa pergerakan secara tiba-tiba - dengan lancar dan tepat.

Dalam keadaan apa anda harus segera menghubungi pasukan ambulans?

Pening boleh menjadi manifestasi dari pelbagai penyakit. Panggilan ambulans diperlukan jika pening diganti dengan kehilangan kesedaran yang tajam, di mana seseorang tidak pulih. Keadaan ini boleh berlaku dengan infark miokard, apabila, dengan latar belakang kejutan kesakitan, pesakit mungkin mengalami pening, berubah menjadi pusing.
Pening juga boleh menjadi salah satu bentuk manifestasi strok cerebellar - kerana penyetempatan lesi ini muncul klinik yang sesuai, yang menunjukkan dirinya sebagai pelanggaran koordinasi pergerakan. Gambaran neurologi yang tipikal biasanya merupakan ciri strok: selain pening, pesakit mengalami mual, muntah, gangguan pendengaran, ucapan, pergerakan, serta pernafasan dan peredaran darah. Keadaan ini memerlukan rawatan perubatan kecemasan segera..
Pening, yang tidak memerlukan panggilan kecemasan, segera dihentikan oleh perubahan kedudukan badan (ketika seseorang duduk, jika dia berdiri lama), lebih banyak oksigen memasuki badan (kadang-kadang cukup untuk meninggalkan pengangkutan awam atau membuka tingkap di bilik yang sesak ) Kes pening lain sering dikaitkan dengan sejarah lama penyakit pesakit, kehadiran disfungsi organ yang membawa kepada iskemia kronik tisu otak. Pesakit sedemikian mesti diperhatikan oleh pakar dan mengikuti rawatan yang ditentukan olehnya.

Oleh itu, pening adalah gejala banyak penyakit yang mengancam bukan sahaja kesihatan tetapi juga kehidupan manusia. Itulah sebabnya perlu untuk memeriksa pesakit dengan teliti oleh pakar, melakukan diagnosis pembezaan dan mendiagnosis pesakit dengan betul untuk memilih rawatan yang diperlukan..

Punca dan rawatan pening berterusan

Setiap orang kadang-kadang mengalami pening dan tidak memperhatikannya. Ini bukan penyakit bebas, tetapi gejala penyakit yang sama sekali berbeza. Penyebab gangguan itu banyak. Sebahagiannya bersifat episodik, sementara yang lain selalu pening dan ini semestinya menimbulkan kerisauan. Kejadian pening yang berpanjangan menunjukkan perlunya rawatan perubatan untuk diagnosis dan rawatan lanjut..

Sebab-Sebab Yang Tidak Perlu Diperhatikan

Malah orang yang sihat sepenuhnya boleh merasa pening.

Sebab-sebab fenomena ini:

  • tekanan menyebabkan tergesa-gesa adrenalin yang dihasilkan oleh kelenjar adrenal. Pada ketika ini, tekanan meningkat, saluran menyempit, dan bekalan oksigen ke otak berkurang;
  • mabuk ketika dalam perjalanan dengan pengangkutan;
  • dengan perubahan mendadak dalam kedudukan badan di ruang angkasa, bahagian otak yang bertanggungjawab untuk keseimbangan tidak mempunyai masa untuk mendapatkan maklumat. Ini berlaku selepas ayunan dan menaiki korsel. Dalam kes ini, pening dan kelemahan tidak termasuk dalam patologi;
  • pergerakan mata yang tajam menyebabkan kelonggaran otot mata, dan terdapat perasaan putaran;
  • pening dan sakit kerana kelaparan, kerana kekurangan glukosa;
  • penggunaan ubat-ubatan tertentu yang berpanjangan juga boleh menyebabkan pening berterusan;
  • secara semula jadi, tabiat buruk meningkatkan tekanan dan melebarkan saluran darah. Selain pening, mual juga muncul;
  • kerja yang lama di komputer melanggar nada otot punggung dan leher. Akibatnya, tekanan intrakranial meningkat, sakit kepala dengan pusaran muncul;
  • wanita hamil disertai dengan pening yang berterusan, terutamanya pada trimester ketiga.

Kesejahteraan akan meningkat dengan cepat sekiranya penyebab yang disenaraikan dihapuskan..

Punca Penyakit Bersamaan

Fenomena, ketika kepala berputar untuk waktu yang sangat lama, sering menunjukkan adanya patologi. Keamatan dan tempoh kejang mungkin berbeza..

Radas vestibular

Kerosakan sistem ini dibezakan oleh pening yang ketara, doktor memanggilnya vertigo. Selain pening, pendengaran berkurang, irama jantung tersasar, berpeluh terjadi, pesakit terhuyung-hayang dan sakit.

Penyebab gangguan alat vestibular:

  • garam kalsium terkumpul di telinga dalam. Pening, yang berlangsung dalam masa yang singkat, berlaku semasa pusingan dan kecenderungan tajam;
  • Sindrom Meniere berkembang, di mana tekanan bendalir meningkat di telinga dalam. Pening kuat dan selalu disertai dengan tinitus dan loya;
  • peredaran telinga dalam yang lemah juga menyebabkan pening;
  • pening yang kerap menyebabkan penyakit berjangkit pada telinga dalam. Pusaran berterusan dan berterusan walaupun beberapa minggu;
  • kadangkala saraf vestibular rosak. Akibatnya, sakit dan pening untuk masa yang lama.

Migrain

Patologi dengan banyak kesan sampingan. Selama beberapa hari, seseorang mungkin merasa pening dengan kesakitan satu sisi. Serangan yang berpanjangan dicirikan oleh kerengsaan dan kelipan di mata.

Kecederaan kepala

Kadang-kadang alasan bahawa kepala sering pening tersembunyi dalam kerosakan otak. Selalunya, pening berpunca dari gegar otak yang boleh didapati dari kejatuhan biasa..

Ia menampakkan diri dengan gejala khas:

  • sakit kepala,
  • berdengung di telinga,
  • kelesuan,
  • kesedaran tertekan.

Kecederaan berbahaya dicirikan oleh pening yang berterusan, kerana struktur otak terganggu. Gejala-gejala ini tiba-tiba hilang, tetapi kadang-kadang mereka bimbang untuk masa yang lama..

Pukulan

Sekiranya keseluruhan kompleks gejala dapat dilihat dengan tekanan darah tinggi, maka ini jelas menunjukkan manifestasi strok iskemia. Penyumbatan pada arteri otak menyebabkan pening berterusan..

  • pertuturan yang tidak koheren,
  • kehilangan orientasi,
  • sakit kepala sangat tajam,
  • kepekaan hilang,
  • pening yang tidak dijangka.

Keadaan ini memerlukan pertolongan cemas, kualiti yang menentukan kehidupan masa depan seseorang.

Gangguan Saraf

Kadang-kadang kepala mula sakit dan berputar di hadapan neurosis, keadaan tertekan dan keadaan psikologi yang tertekan. Rasa pening dapat diperhatikan dalam jangka masa yang lama dan bahkan lebih dari satu bulan. Penyebab psikogenik ditentukan dengan sangat sederhana - peningkatan kegelisahan, peningkatan ketakutan yang tidak dapat difahami dan pelbagai pengalaman.

Bilakah anda memerlukan rawatan perubatan segera

Ada saatnya putaran kepala yang berterusan dapat berakhir dengan tragis. Untuk mengelakkan ini, anda harus mengetahui simptom berbahaya:

  • pada masa yang sama dengan pening, kepekaan anggota badan mula hilang;
  • asimetri otot muka muncul;
  • kesedaran kabur dan kehilangan orientasi;
  • pertuturan yang tidak koheren.

Tanda-tanda seperti ini adalah penyakit serius..

Langkah-langkah diagnostik

Sekiranya fenomena yang tidak menyenangkan itu tidak hilang, perlu diperiksa oleh pakar otorhinolaryngolog untuk menentukan punca gangguan ini. Rejimen rawatan selanjutnya bergantung pada diagnosis yang tepat..

Diagnostik merangkumi aktiviti berikut:

  • soal siasat dan pemeriksaan pesakit;
  • pemeriksaan visual saluran telinga;
  • MRI
  • lulus ujian;
  • angiografi - kajian saluran darah;
  • vestibulometri;
  • otolitometri;
  • stabilografi;
  • kajian mengenai koordinasi motor;
  • ECG.

Semua ini akan membantu mengesan faktor-faktor yang menyebabkan pening..

Rawatan ubat

Sekiranya anda sering merasa pening akibat pelanggaran peredaran serebrum, maka pengencer darah digunakan: aspirin dan antikoagulan. Penggunaan agen neuroprotektif juga ditunjukkan: Cavinton dan Piracetam. Sekiranya Mual Ada - Cinnarizine.

Sekiranya penyebabnya terdapat pada alat vestibular yang disertai dengan muntah dan tinitus, rawatan Betaserk disyorkan, keberkesanannya telah dibuktikan oleh ujian klinikal. Peningkatan ketara telah diketahui pada bulan pertama pengambilan ubat tersebut.

Penyakit Meniere memerlukan penggunaan axiolytics dan diuretik. Dengan penyakit ini, diet bebas garam adalah penting. Pening psikogenik dirawat dengan antidepresan, Atarax sangat berkesan..

Sekiranya terdapat aterosklerosis dan takikardia, rawatan dipersetujui dengan pakar kardiologi.

Sekiranya dystonia menjadi perhatian, maka tidak dapat dirawat dan hanya dapat melegakan sawan.

Sekiranya kerap pening, dan penyebabnya adalah alahan, maka gunakan meclosine, dan metoclopramide akan menghilangkan loya.

Pening berterusan dengan osteochondrosis serviks dirawat dengan ubat vasodilator. Dan lebih baik menggunakan pelbagai kaedah terapi: terapi senaman, urut dan fisioterapi.

Fisioterapi

Sekiranya anda merasa pening dan mual, maka disarankan untuk melakukan latihan fisioterapi. Gimnastik khas mengurangkan bilangan dan masa serangan dengan ketara. Gimnastik vestibular memastikan bahawa isyarat pening palsu diabaikan. Latihan pertama menguatkan pusingan, tetapi dari masa ke masa terdapat peningkatan yang ketara.

Kaedah rakyat

Anda tidak boleh menolak kaedah rakyat yang dapat menghilangkan pening berulang. Tetapi anda tidak perlu bergantung sepenuhnya kepada mereka. Perubatan tradisional bertindak sebagai tambahan kepada rawatan utama yang ditetapkan oleh doktor yang merawat.

  • berguna untuk minum segelas jus delima setiap hari;
  • rebusan kulit rowan diminum pada sudu tiga kali sehari;
  • selepas makan, elok minum teh yang menenangkan dengan balsem lemon atau pudina;
  • bernafas kapur barus semasa serangan;
  • jus lobak merah akan membantu menghilangkan serangan tajam. Sebaiknya minum setiap hari sebelum makan;
  • ada baiknya menggunakan banyak jus buah oren;
  • sangat membantu menghilangkan warna bawang putih pening.

Sekiranya sebab-sebab keadaan di mana pening berterusan berlaku diketahui, maka menggunakan resipi ubat tradisional sangat berkesan. Tetapi perkara utama adalah bahawa alasannya tidak boleh disebabkan oleh penyakit bersamaan. Dalam kes ini, lebih baik dilakukan tanpa ubat-ubatan rakyat.

Berhati-hati harus dilakukan sekiranya pening berlangsung lama. Serangan tidak berhenti dan menjadi lebih sukar. Sekiranya anda mula menjalani rawatan, jangan pernah berhenti, walaupun terdapat tanda-tanda peningkatan yang ketara. Hanya dengan terapi lengkap akan ada jaminan pengampunan yang berpanjangan dan pemulihan akhir.

Adalah perlu untuk mematuhi semua arahan doktor yang hadir dengan setia, mengambil ubat tepat pada masanya, memerhatikan langkah pencegahan dan sebarang penyakit pasti akan hilang.

Apa mungkin jika anda selalu pening

Setiap orang sekurang-kurangnya sekali dalam hidup mereka merasa pening. Gangguan ini bukan penyakit berbahaya, tetapi mungkin menunjukkannya. Sekiranya anda selalu pening, sementara ketidakselesaan disertai dengan masalah kesihatan yang lain, anda harus segera berjumpa doktor. Semakin cepat seseorang memulakan rawatan, semakin cepat proses penyembuhan akan berjalan..

Penerangan ringkas mengenai masalah tersebut

Untuk memahami mengapa sering pening, perlu menyelidiki anatomi manusia. Alat vestibular, korteks serebrum dan otak kecilnya bertanggungjawab untuk keseimbangan badan. Dalam amalan perubatan, dua jenis pening diketahui:

  • pusat (fungsi otak terganggu);
  • periferal (berlaku kerosakan fungsi alat vestibular).

Jenis patologi terakhir mempunyai ciri tersendiri. Serangan sakit kepala berlaku secara tiba-tiba, dan jangka masa tidak melebihi beberapa minit. Dalam kes ini, seseorang mungkin mengalami masalah pendengaran, kehilangan keseimbangan atau kemerosotan kesihatan keseluruhan ketika memusingkan badan. Gelap tajam di matanya, wajahnya menjadi merah atau pucat, koordinasi pergerakan terganggu.

Serangan pening pusat agak berbeza. Mereka dicirikan oleh peningkatan ketidakselesaan yang perlahan, tetapi orang itu tidak merasakan masalah dengan keseimbangan atau koordinasi. Serangan itu sendiri berlangsung sangat lama (hingga beberapa bulan).

Kes patologi yang dijelaskan tidak boleh diabaikan, anda harus segera berjumpa doktor dan memberitahunya mengenai semua gejala yang menyertainya. Semua penyebab pening berterusan boleh dibahagikan kepada dua kumpulan besar: mengancam nyawa dan tidak menimbulkan ancaman kepada kesihatan. Mari pertimbangkan setiap pilihan dengan lebih terperinci..

Sebab tidak berbahaya

Terdapat sekumpulan faktor yang tidak mengancam kesihatan tubuh, tetapi sering menyebabkan pening:

  • persembahan kepada orang ramai;
  • tekanan ringan;
  • mabuk laut;
  • pergerakan pantas atau tajam di angkasa (contohnya, dengan selekoh atau putaran kepala yang tajam);
  • ketagihan (nikotin membantu meningkatkan tekanan darah dan vasodilasi);
  • menonton filem dengan plot yang dinamik;
  • yoga dan jenis kecergasan lain;
  • kekurangan vitamin dalam badan.

Keadaan ini biasanya timbul akibat pelepasan hormon "keadaan yang melampau" - adrenalin ke dalam darah. Peningkatan kepekatannya menyebabkan pengurangan otot licin saluran otak. Akibatnya, dia kekurangan oksigen, yang menimbulkan kemunculan pening yang kerap.

Sekiranya anda menghilangkan satu atau beberapa faktor dari perkara di atas, keadaannya harus normal. Jika tidak, semasa mengekalkan ketidakselesaan, anda perlu menjalani pemeriksaan. Pening yang kerap dapat menunjukkan masalah kesihatan yang serius. Apa penyebab malise lain?

Perubahan patologi pada alat vestibular

Pelbagai penyakit pada alat vestibular kadang-kadang menyebabkan pening ringan yang berterusan. Keadaan ini disebut "vertigo". Sebagai tambahan kepada gejala ini, gangguan tersebut mungkin disertai dengan loya dan muntah, peluh sejuk, kehilangan keseimbangan.

Salah satu penyebab pening yang paling biasa dianggap sebagai penyakit Meniere. Perkembangannya didahului oleh peningkatan cairan yang berterusan di kawasan telinga dalam atau perubahan komposisi rembesan. Pesakit secara beransur-ansur mengembangkan pekak selektif. Pesakit memahami ucapan yang tenang, dan dengan lantang dengan susah payah. Gambaran klinikal sering ditambah dengan bunyi "dalaman" dan bunyi luar..

Jenis patologi lain dari alat vestibular, yang menyebabkan pening berterusan, adalah fistula perilymphatic. Penyakit ini dicirikan oleh peningkatan pekak secara beransur-ansur. Dia juga dicirikan oleh permulaan pening yang tajam. Proses patologi berdasarkan kerosakan pada septum, yang memisahkan telinga dalam dan tengah. Penyakit ini selalu disertai oleh pelanggaran koordinasi. Semasa batuk atau bersin, semua gejala ini bertambah buruk.

Kerosakan pada bahagian tertentu alat vestibular boleh menyebabkan pening kedudukan jinak. Ia hanya berlangsung beberapa minit dan berlaku dengan kedudukan kepala tertentu.

Pening semasa mengambil ubat

Menggunakan ubat tertentu boleh menyebabkan pening kekal. Ini termasuk ubat-ubatan untuk melawan alahan, serta pilek dan penenang. Yang terakhir menyumbang kepada kelonggaran seluruh organisma, mengakibatkan gangguan ini.

Kesan serupa dicirikan oleh ubat-ubatan yang diresepkan dalam rawatan sawan, penyakit Parkinson, antidepresan. Ubat yang disenaraikan, dos dan pentadbiran jangka panjangnya ditentukan oleh doktor. Sebilangan besar dari mereka dijual hanya dengan preskripsi. Oleh itu, doktor biasanya memberi amaran mengenai kemungkinan kesan sampingan terlebih dahulu.

Pening sebagai gejala penyakit serius

Untuk beberapa penyakit dan gangguan, penampilan gejala yang tidak menyenangkan seperti pening adalah ciri. Antaranya perlu diketengahkan:

  1. Migrain. Patologi ini disertai oleh sebilangan besar kesan sampingan, di antaranya pening memainkan peranan khas. Ketidakselesaan mungkin muncul sebelum atau semasa serangan..
  2. Kecederaan otak trauma. Punca kerap pening pada orang yang terlibat dalam sukan harus dicari dalam aktiviti harian. Kejatuhan berterusan dan pukulan kuat ke kepala dalam 90% kes mengakibatkan gegar otak, dan 10% - dengan lebam. Patologi dicirikan oleh penampilan mual dan pening, kehilangan orientasi di ruang angkasa.
  3. Pukulan. Gangguan dalam peredaran serebrum tidak selalu disertai dengan pengsan atau kelemahan umum. Ramai pesakit mencatatkan penampilan pening sebagai gejala utama penyakit yang akan datang. Dalam kes ini, anda mesti segera menghubungi pasukan pekerja perubatan atau meminta pertolongan.
  4. Osteochondrosis. Perubahan pada tulang belakang serviks yang bersifat degeneratif boleh menyebabkan pening kronik. Gejala ini biasanya diperburuk oleh lenturan badan secara tiba-tiba. Lama kelamaan, penyakit ini mulai berkembang, dan gejala bersamaan hanya meningkatkan intensiti mereka.

Pelbagai gangguan pada sistem saraf pusat juga menyebabkan pening. Ini mungkin kemurungan, neurosis, atau kegelisahan yang meningkat. Adalah mustahil untuk mengenal pasti penyebab sebenar gangguan tersebut.

Punca patologi lain

Pekerja pejabat dan pengaturcara harus menghadapi pening yang kerap. Punca ketidakselesaan dalam kes ini dapat dijelaskan dengan mudah. Tinggal lama di komputer mempengaruhi keadaan punggung, bahu dan leher. Di kawasan ini, nada otot dikurangkan dengan ketara, peredaran darah yang betul terganggu. Mata dalam keadaan tegang berterusan, dan di meja seseorang sering mengambil posisi yang tidak selesa. Hasil daripada faktor-faktor yang dijelaskan, tekanan intrakranial meningkat dengan mendadak, mengakibatkan pening.

Wanita hamil sering datang berjumpa doktor untuk mengetahui punca pening berterusan. Dalam kes ini, mereka mudah dijelaskan. Pada trimester pertama dan ketiga, wanita yang berada di posisi tersebut mengalami penurunan glukosa darah, anemia, kekurangan vitamin dan beberapa mineral dalam badan. Gangguan ini disebabkan oleh kelahiran dan pemeliharaan kehidupan baru di dalam rahim. Oleh itu, tidak ada alasan untuk bimbang, tetapi masih perlu diberitahu kepada pakar sakit puan mengenai masalah tersebut.

Sekiranya anda sering merasa pening, dan penyebab gangguan itu tidak diketahui, anda harus berjumpa doktor. Anda tidak boleh minum tablet atau kompres secara tidak terkawal. Rawatan diri sering melumasi gambaran klinikal, dan kemudian sukar bagi doktor untuk membuat diagnosis yang tepat.

Kaedah Diagnostik

Apa yang perlu dilakukan apabila pening yang teruk dan kerap muncul? Sekiranya gangguan itu tidak dapat diselesaikan sendiri dalam beberapa hari, anda harus berjumpa pakar otolaryngologi. Pakar ini akan dapat menentukan mengapa pelanggaran itu muncul, pilih rawatan yang diperlukan.

Walau bagaimanapun, pertama doktor perlu mengumpulkan riwayat perubatan pesakit yang lengkap, mengkaji sejarah perubatannya, menanyakan beberapa soalan yang menjelaskan. Selepas ini, pesakit yang berpotensi dihantar untuk diagnosis menyeluruh. Tinjauan merangkumi aktiviti berikut:

  • CT / MRI
  • ujian darah, ujian air kencing;
  • pemeriksaan fizikal;
  • elektroensefalografi;
  • vestibulometri;
  • angiografi saluran darah;
  • ECG.

Pemeriksaan yang komprehensif membolehkan anda memahami mengapa pening muncul. Berdasarkan hasil analisis dan ujian, doktor mesti membuat diagnosis akhir, menetapkan terapi.

Cadangan rawatan

Apa yang perlu dilakukan jika pening menghantui seseorang setiap hari? Terapi untuk gangguan selalu bergantung pada punca..

Sebagai contoh, dengan patologi radas vestibular, agen anti-radang dan antibakteria ditetapkan. Ubat itu sendiri untuk rawatan, serta dos dan tempoh pentadbirannya, dipilih oleh doktor secara individu. Dalam kes yang teruk, pembedahan mungkin diperlukan..

Sekiranya kepala mula berputar setelah didiagnosis osteochondrosis, anda perlu mengarahkan semua usaha anda untuk menghilangkan penyakit ini. Pertama sekali, pesakit diberi ubat untuk melegakan sakit leher, serta ubat anti-radang. Untuk menghilangkan pening, anda perlu melakukan terapi senaman, pergi ke kolam renang atau yoga. Walau bagaimanapun, terapi fizikal dan sukan lain harus diawasi oleh profesional yang berpengalaman. Jika tidak, anda hanya boleh membahayakan kesihatan anda sendiri..

Dengan migrain, ubat juga disyorkan, tetapi pilihan ubat untuk memerangi patologi ini sangat lama. Resipi ubat tradisional sesuai untuk sesetengah pesakit, walaupun ubat kuat tidak membantu menghilangkan rasa tidak selesa pada orang lain. Oleh itu, dalam rawatan migrain dan gangguan bersamaan lain tanpa bantuan yang berkelayakan tidak dapat dilakukan.

Pening adalah masalah serius yang semestinya mempengaruhi kualiti hidup. Sekiranya ia berulang setiap hari, dan ubat-ubatan tidak menjimatkan, anda perlu segera berjumpa doktor.

Hanya doktor yang dapat mengetahui punca-punca penyakit. Selepas itu, mereka terus ke terapi itu sendiri. Sekiranya penyebab pening terletak pada ketagihan atau kerja yang berpanjangan di komputer, anda hanya perlu mengubah gaya hidup anda. Apabila gangguan itu adalah gejala masalah kesihatan yang lebih serius, terapi individu sudah ditetapkan.

Punca pening berterusan: apa yang perlu dilakukan?

Semua orang secara berkala mengadu pening, yang merupakan tanda pelbagai patologi. Terdapat banyak sebab untuk vertigo, dari faktor "tidak berbahaya" di mana gejala kadang-kadang terjadi, hingga keadaan yang agak serius di mana pesakit sentiasa pening. Keteraturan krisis mungkin menandakan kemungkinan pelanggaran dalam fungsi organ, sistem tubuh.

Vertigo apa itu: gejala

Kadang-kadang putaran kepala mungkin disebabkan oleh kerosakan sistem vestibular. Simptomologi ciri sindrom adalah serangan tiba-tiba, disertai dengan:

  1. Berayun, objek berpusing.
  2. Ilusi pergerakan, diperburuk oleh giliran, memiringkan kepala.
  3. Berpeluh berlebihan, muntah, dan loya.
  4. Kehilangan keseimbangan, jatuh.
  5. Tinitus luar, gangguan pendengaran.
  6. Kelemahan yang teruk, seperti sebelumnya kehilangan kesedaran.
  7. Tachycardia, pucat epidermis.
  8. Pening sambil memiringkan kepala.
  9. Perubahan tekanan secara tiba-tiba.

Walaupun serangan paling kerap berlaku kerana alasan objektif, - pening yang kerap - kesempatan untuk berjumpa doktor, untuk menjalani pemeriksaan. Penyebab paling kerap serangan pada seks yang lebih adil adalah tekanan tinggi atau rendah, jatuh, akibatnya kepala berpusing.

Sekiranya pening disertai oleh gejala berikut, ini mungkin merupakan kesempatan untuk segera menghubungi pasukan ambulans:

  • kelesuan, kelemahan;
  • gangguan penglihatan;
  • Bunyi "pelik" di dalam telinga;
  • Sakit kepala yang kuat.

Serangan vertigo, disertai dengan pengsan, mati pucuk, gangguan koordinasi pergerakan, migrain - tanda kemalangan serebrovaskular akut, strok. Sekiranya pening ditambah dengan gejala seperti tinitus, sakit kepala, mual, ini mungkin merupakan gejala kecederaan kepala, mabuk badan.

Di mana kes vertigo tidak menjadi perhatian

Pening ringan akibat penyakit bergerak dalam mod pengangkutan yang berbeza atau selepas perjalanan adalah perkara biasa bagi setiap orang. Secara amnya, gejala ini diperhatikan pada orang yang berumur berbeza, kecergasan fizikal.

Di mana situasi serangan vertigo tidak dianggap sebagai pelanggaran:

  1. Tarikan dan pengangkutan. Menaiki bas mini atau bersenang-senang semasa berpusing boleh menyebabkan ketidakselesaan yang tidak menyenangkan. Emosi yang berlebihan ditambahkan pada beban pada vestibular. Kemerosotan dalam pengangkutan awam atau kegembiraan perjalanan sama-sama dirasakan oleh badan. Pening ringan dalam situasi seperti ini adalah perkara biasa..
  2. Tekanan. Peningkatan mendadak dalam adrenalin adalah salah satu penyebab mual dan pening yang berlaku kerana penurunan aliran darah, kekejangan pembuluh darah "masalah kelabu". Adrenalin - reaksi terhadap tekanan atau peristiwa penting, kesannya serupa dengan emosi negatif dan positif.
  3. Ketinggian. Dari sisi perubatan dan ciri-ciri anatomi seseorang, serangan vertigo adalah reaksi yang dapat diterima bagi seseorang yang telah menaiki tingkat atas bangunan, gunung atau tarikan.

Penggunaan ubat-ubatan tertentu dapat mencetuskan perkembangan sindrom apabila vertigo terjadi setiap hari. Ini termasuk ubat alergi, ubat anti-radang. Hipnotik, menenangkan dan merehatkan badan, dan mengapa pening.

Apabila vertigo menyerang - kesempatan untuk berjumpa doktor

Orang sering tidak memberi perhatian kepada penyakit ringan. Tetapi, jika anda selalu diseksa oleh sakit kepala, loya, pening, anda perlu mengetahui mengapa ini berlaku. Hanya setelah etiologi ketidakselesaan yang tidak menyenangkan dibuat, doktor akan dapat menetapkan terapi yang mencukupi.

Pening teruk yang berterusan dan penyebabnya mungkin berkaitan dengan keadaan patologi berikut:

  1. Penyakit berkembang di otak manusia. Hampir semua penyakit "masalah kelabu" memprovokasi terjadinya serangan vertigo. Selalunya, dengan sindrom ini, jangkitan otak, kecederaan, tumor, edema, tekanan intrakranial tinggi didiagnosis.
  2. Pelanggaran fungsi radas vestibular. Faktor patologi yang mempengaruhi ujung saraf, kinesis, kesan berbahaya pada badan minuman beralkohol, penyakit Meniere.
  3. Masalah vaskular: osteochondrosis, aterosklerosis. Sekiranya anda tidak segera merawat keadaan seperti itu, arteri vertebra dan karotid akan menjadi sempit, yang akan menyebabkan berlakunya strok iskemia.
  4. Keracunan badan. Peningkatan dos pelbagai ubat boleh menyebabkan muntah, mual. Ini termasuk pening berterusan, yang boleh menjadi sangat lama. Ubat semacam itu termasuk antidepresan, oksida oksigen, bahan narkotik, pil tidur, koktel "keseronokan"..
  5. Tekanan mendadak turun. Akibat melompat secara tiba-tiba, pesakit kelihatan loya, lemah, pening.
  6. Masalah dengan hati. Pelbagai gangguan pada sistem kardiovaskular menimbulkan kebuluran oksigen, sebab itulah serangan vertigo berlaku.
  7. Anemia. Kerana penurunan mendadak sel darah merah dalam plasma darah, pelbagai organ, termasuk bahan kelabu, menerima jumlah oksigen minimum, yang menyebabkan pening, mengantuk berterusan.
  8. Masalah Oftalmik. Pelbagai penyakit mata dapat menimbulkan kemunculan vertigo. Di sini anda akan memerlukan bantuan pakar oftalmologi.
  9. Kegagalan dalaman. Gangguan seperti itu termasuk: keracunan badan akibat kekurangan buah pinggang dan hati, hipoglikemia, dehidrasi, gula darah tinggi.
  10. Gangguan mental, gangguan saraf. Serangan vertigo kekal didiagnosis pada pesakit yang terdedah kepada neurosis, tekanan, peningkatan kegelisahan.

Selalunya pening, loya menunjukkan adanya penyakit. Apa yang perlu dilakukan untuk menghilangkan penyebab gejala akan memberitahu doktor setelah pemeriksaan menyeluruh.

Pening semasa bekerja di komputer

Dalam kehidupan hampir setiap orang, teknologi moden mempunyai tempat yang istimewa. Komputer memungkinkan untuk mempermudah kerja kebanyakan pakar, mengoptimumkan proses kewangan dan ekonomi pelbagai organisasi. Sebaliknya, banyak orang, kerana aktiviti profesional mereka, harus menghabiskan banyak masa di belakang monitor, yang memberi kesan negatif kepada tubuh.

Pekerja yang selalu berinteraksi dengan komputer riba mengalami pening kerana sebab-sebab berikut:

  • peningkatan nada otot tisu yang berterusan dari kawasan bahu, belakang;
  • kekal dalam satu kedudukan untuk masa yang lama;
  • ketegangan mata, akibatnya, peningkatan tekanan di dalam tengkorak.

Di samping itu, pesakit yang sering dan sering berada di belakang monitor komputer mengadu ketidakselesaan yang tidak menyenangkan di bahagian belakang, serangan migrain, muntah, mual, keletihan berlebihan, kelemahan, kelesuan.

Keadaan ini bukan patologi. Untuk menghilangkan gejala yang tidak menyenangkan, anda perlu mengurangkan masa yang dihabiskan di belakang monitor, berjalan lebih banyak, berehat, melakukan terapi senaman dan membuat janji untuk urut. Atas sebab perubatan, berjumpa dengan pakar ortopedik, pakar neurologi, atau ahli terapi.

Apa yang harus dilakukan dengan vertigo: pencegahan

Sekiranya pening bermula di jalan, agar tidak cedera, anda perlu memberi tumpuan kepada beberapa perkara. Apabila krisis akut itu reda, anda perlu ke rumah secepat mungkin dengan menaiki teksi atau meminta pertolongan daripada kenalan.

Sebaiknya seseorang dari keluarga berada di dekatnya sehingga jika terjadi kemerosotan, dia dapat menghubungi pasukan ambulans. Lebih baik berbaring di rumah, minum secawan teh, membuka tingkap untuk menyediakan oksigen dan berehat.

Untuk mengetahui penyebab serangan, perlu dianalisis kapan pening berlaku, apa dietnya, apakah pasien mengambil kumpulan ubat tertentu.

Semasa krisis, tekanan darah, kekerapan penguncupan otot jantung harus dipantau. Pesakit mesti menganalisis berapa nadi, tekanan yang dia alami dan mengalami gejala patologi. Diagnosis bergantung pada petunjuk ini, rawatan lanjut mengenai keadaan patologi.

Apa yang perlu dilakukan untuk membuat pening tidak mengganggu:

  1. Menolak penggunaan "minuman kesenangan", produk tembakau.
  2. Hadkan makanan pedas, berminyak, masin.
  3. Minum lebih sedikit minuman berkafein, lebih banyak air kosong.
  4. Berjalan-jalan di udara segar.
  5. Jangan putar kepala, leher dengan tajam.
  6. Keluarkan garam dari menu atau kurangkan penggunaannya.
  7. Daftar untuk terapi senaman untuk melatih sistem vestibular.

Sekiranya pening agak kerap, sementara disertai dengan gejala patologi lain: loya, muntah, pingsan, gegaran ekstremitas, anda mesti berjumpa doktor dengan segera, menjalani pemeriksaan.

Terapi kompleks dan diagnosis vertigo

Rawatan sindrom yang mencukupi harus diresepkan oleh ahli terapi. Oleh kerana penyebab pening berterusan mungkin terdapat dalam pelbagai jangkitan dan penyakit, doktor akan menetapkan pemeriksaan penuh yang menyeluruh.

Diagnosis keadaan patologi yang mencukupi merangkumi:

  • MRI dan CT otak;
  • pemeriksaan ultrasound "bahan kelabu";
  • radiografi otak;
  • kajian badan menggunakan radioisotop;
  • biokimia.

Rawatan pelbagai jenis pening harus dimulakan dengan berunding dengan doktor yang berpengalaman. Perkara utama adalah mendapatkan nasihat perubatan secepat mungkin. Dadah dari vertigo tidak boleh diresepkan sendiri, hanya boleh memburukkan keadaan pesakit.

Sekiranya penyebab keadaan patologi terletak pada masalah dengan labirin telinga, maka ubat-ubatan akan diperlukan untuk merangsang peredaran darah di cangkang dalam.

"Betaserk" adalah sejenis ubat - ubat bertindak panjang yang diresepkan untuk pesakit yang berumur berbeza dengan pening pelbagai etiologi.

Ubat yang biasa digunakan juga termasuk tablet nootropik, yang akan membantu penyakit dan kecederaan "masalah kelabu", serta terlalu banyak kerja, mati pucuk. "Cavinton" dan "Stugeron" digunakan untuk mengobati pening yang meluas. Pada pesakit tua, keberkesanan ubat menurun kerana pemusnahan jaringan vaskular yang berkaitan dengan usia..

Walaupun serangan vertigo itu sendiri tidak menimbulkan ancaman khusus kepada manusia, kadang-kadang ia boleh menyebabkan keadaan patologi yang serius.

Sebilangan besar pesakit, bimbang pening mungkin timbul secara tiba-tiba, cuba untuk tidak meninggalkan rumah, menjalani gaya hidup yang tidak bergerak, sehingga memperburuk keadaan mereka. Dalam situasi seperti itu, lebih baik berjumpa dengan ahli terapi yang dapat membantu mengatasi ketakutan dalaman..

Sekiranya pening mula mengganggu sangat kerap, anda perlu menentukan penyebabnya untuk mencegah perkembangan penyakit berbahaya. Doktor menetapkan rawatan yang sesuai hanya berdasarkan hasil diagnostik..

Mengapa pening dan bagaimana ia boleh membahayakan manusia?

Dalam artikel ini, kita akan meneliti dengan lebih terperinci mengapa kepala berputar, gejala penyakit yang begitu nyata dan bagaimana ia berbahaya?

Mengapa pening dan bagaimana ia boleh membahayakan?

Aduan pening adalah antara aduan yang paling kerap berlaku semasa temu janji dengan pakar. Selalunya wanita yang mengadu pening, walaupun di kalangan lelaki fenomena ini sekarang tidak biasa.

Apa itu pening - gejala utama

Biasanya pening (vertigo) adalah penyakit yang berlaku kerana adanya patologi dalam fungsi alat vestibular.

Apakah gejala utama penyimpangan tersebut?

Ini, pertama sekali:

  • kelemahan dan ketidakselesaan yang teruk;
  • loya;
  • peruntukan "peluh sejuk";
  • kehilangan koordinasi pergerakan semula jadi;
  • muntah
  • "Putaran dalaman" yang bersifat visual, seperti seolah-olah "memutar" dunia sekitarnya dalam hubungannya dengan seseorang.

Pening berbeza!

Untuk mengetahui punca sebenar ketidakselesaan anda, doktor akan bertanya apa sebenarnya yang anda rasakan apabila gejala pening menampakkan diri.

Oleh itu, anda harus memikirkan soalan ini terlebih dahulu, SEBELUM anda berjumpa doktor.

  • Sekiranya apa yang anda rasakan adalah "kabur", "kerudung" di depan mata anda, atau seolah-olah "lalat" dan "titik" tertentu "melayang" di depan mata anda, maka kita berbicara tentang gangguan vestibular yang biasa, yaitu disfungsi radas vestibular.
  • Tetapi pening sebenarnya, yang disebut vertigo, dihubungkan secara khusus dengan manifestasi seperti putaran di dalam kepala.

Pening adalah gejala biasa dari pelbagai jenis penyakit.!

  • Ciri pening yang sangat penting dan agak serius sebagai gejala adalah kesamaannya dengan gejala (tanda) penyakit otak.
  • Kepala boleh pening kerana seseorang berada dalam keadaan tertekan yang agak serius. Ini mungkin berpunca dari fakta bahawa ada masalah jantung atau masalah darah (yang disebut "tebal" darah).
  • Sekiranya anda mula merasa pening, jika anda berbaring di sebelah anda, atau ketika anda membuang kepala ke belakang dan anda merasa mual (muntah kadang-kadang boleh terjadi), anda mempunyai perasaan cemas, takut, maka kemungkinan besar ada masalah dengan labirin telinga.
  • Sekiranya terdapat kerosakan pada saraf pendengaran, maka bekalan darah normal ke telinga "koklea" dan labirin telinga dalam jelas terganggu. Dalam kes ini, bekalan darah ke akar saraf muka dan pendengaran juga terganggu. Semua ini diambil bersama-sama dapat memprovokasi apa yang disebut labirin serangan jantung. Hasilnya mungkin rasa pening. Komplikasi - pekak telinga.

Cara menentukan sifat pening?

Semasa mempertimbangkan penyebab penyakit anda, doktor mesti mengukur tekanan anda dan pastikan untuk mengetahui sifat pening anda.

Terdapat dua daripadanya:

  1. tengah
  2. pening periferal.

Kedua-dua jenis pening diposisikan sebagai berbahaya..

Mereka sangat berbahaya jika seseorang mengalami ketidakselesaan cukup kerap (secara berkala) dan untuk jangka masa yang panjang:

  1. Pening periferal. Mereka bersifat vegetatif, dan disertai dengan pening, sebagai peraturan, serangan berpeluh berlebihan dan takikardia. Lebih-lebih lagi, semua fungsi utama alat vestibular tidak terganggu. Oleh itu, pemulihan keadaan dan kesihatan manusia setelah serangan berlaku pada kadar yang cukup pantas..
  2. Pening pusat. Mereka biasanya berlaku secara tiba-tiba dan tiba-tiba, dan akibatnya setelah pening seperti itu dirasakan untuk jangka masa yang agak lama, menampakkan diri sebagai berjalan tidak stabil ("mengejutkan") dan ketidakseimbangan keseimbangan (keseimbangan) badan.

Sekiranya pening seperti itu berulang, maka gejala-gejala mulai menjadi lebih rumit, dan sudah menunjukkan diri mereka sebagai gangguan pada fungsi pertuturan, dalam aktiviti motor satu setengah badan dan "bifurkasi" objek.

Dengan pening pusat, sangat mungkin untuk menghadapi masalah dengan otak.

Penyakit apa yang boleh menyebabkan pening?

Pertimbangkan mengapa pening, jika tidak ada patologi:

  • Pening akibat daripada dystonia vegetovaskular.

Penyakit ini (VVD) menyebabkan gangguan aliran darah normal, dan ini, seterusnya, memberi kesan yang sangat negatif terhadap keadaan seseorang, terutama sistem sarafnya. Ini mungkin menjadi penyebab keadaan kerap di mana seseorang itu pening.

VVD memerlukan pencegahan secara berkala dan pendekatan rawatan yang berhati-hati dan kompeten, yang harus tepat pada masanya!

Sekiranya dystonia vegetovaskular tidak dikesan dan dirawat tepat pada waktunya, akibat penyakit ini boleh menjadi lebih serius daripada hanya pening.!

  • Anemia dan diet penurunan berat badan adalah penyebab pening yang biasa..

Kekurangan zat besi dalam darah dan sering "duduk" pada diet boleh menyebabkan pening!

Terutama ini berlaku pada wanita dan gadis-gadis muda yang, dengan menjaga perawakan dan keharmonian mereka, selalu membatasi diri dalam pemakanan, diet "duduk", tidak hanya membatasi kandungan kalori dalam diet, tetapi juga kegunaannya, iaitu vitamin-mineral komposisi, pelbagai makanan, dll. agak miskin.

Kekurangan unsur zat besi sering menimbulkan anemia. Penyakit inilah yang sering dikesan oleh doktor pada wanita yang datang ke pejabat dengan aduan pening.

Sudut pandang perubatan dalam masalah ini tidak jelas: diet yang kaku dan berterusan sangat mempengaruhi komposisi darah yang normal, dan juga mempunyai beberapa akibat yang tidak kurang serius (dan sering tidak dapat dipulihkan!) Akibat kesihatan tubuh wanita!

  • Osteochondrosis tulang belakang serviks sebagai salah satu penyebab pening.

Sekiranya anda sering mengalami kesakitan di tulang belakang, maka kemungkinan ini adalah akibat dari kerja "duduk".

Osteochondrosis sebagai penyakit sering muncul dengan latar belakang kelengkungan di tulang belakang.

Pada masa yang sama, arteri vertebra menderita dengan cara yang sangat kuat, akibat pemampatan yang mana proses aliran darah normal (mencukupi) ke otak sangat terganggu.

Arteri karotid, yang juga terlibat dalam peredaran serebral, masih kurang rentan, tetapi juga menderita penyakit seperti osteochondrosis.

  • Apa ciri pening pada osteochondrosis serviks?

Apabila penyebab pening adalah osteochondrosis serviks, kepala dapat berputar untuk waktu yang agak lama, sehingga hilangnya koordinasi pergerakan (walaupun sementara).

Terdapat juga gejala kelemahan fizikal yang teruk dan gangguan penglihatan ("bifurcation" dari objek yang dapat dilihat di depan mata).

  • Pening "tidak dijangka" boleh menyebabkan onkologi.

Tiba-tiba, seolah-olah dari "entah dari mana", dan seolah-olah tanpa alasan sama sekali, tiba-tiba muncul pening harus menjadi kesempatan mendesak bagi anda untuk berjumpa doktor dan diperiksa untuk ketumbuhan di otak.

  • Kecederaan sebagai penyebab pening.

Sekiranya kecederaan di kepala berlaku akibat hentakan, lebam, jatuh, dan lain-lain, maka salah satu gejala manifestasi akibatnya adalah keadaan di mana pening.

Hal ini berlaku terutamanya dalam kes di mana doktor telah mendiagnosis gegar otak atau pecahnya gendang telinga..

Mengapa lain kepala boleh berputar - ciri dan penyebab pening tanpa patologi

Biasanya, pening yang disebabkan oleh penyakit bergerak dalam mod pengangkutan yang berbeza atau ketika mengunjungi tempat-tempat menarik, misalnya, sebagai peraturan, dapat dikaitkan dengan fenomena yang dianggap "normal".

Maksudnya, bagi orang yang benar-benar sihat dari orang yang sangat kuat, katakanlah, berpusing-pusing di kara-seli atau menunggang roller coaster, adalah wajar untuk merasakan perasaan "gambar kabur" di depan mata anda dan perasaan "kehilangan tanah" di bawah kaki anda.

Oleh itu, bila kita boleh mengatakan bahawa pening BUKAN patologi?

  • Penyakit bergerak semasa pengangkutan, menunggang karusel

Perjalanan dalam apa jua bentuk pengangkutan dan hiburan aktif di taman hiburan boleh menyebabkan anda tidak selesa dalam bentuk pening, mual, dll..

Pada masa yang sama, beban pada perasaan emosi itu sendiri ditambahkan pada beban pada alat vestibular anda.

Wanita dan remaja sangat terdedah kepada emosi seperti itu..

Lompatan yang sangat tajam dalam tahap hormon adrenalin dalam darah semasa tekanan boleh menyebabkan anda merasa pening dan mual. Ini disebabkan oleh vasospasme, serta penurunan aliran darah ke otak..

Adrenalin, sebagai peraturan, dilepaskan ke dalam darah kerana tubuh (lebih khusus lagi, jiwa) dengan demikian bertindak balas terhadap peristiwa yang terlalu penting untuknya, yang berwarna dengan penuh emosi. Selain itu, sama sekali tidak menjadi masalah sama ada ini adalah emosi positif atau negatif..

  • Bagaimanakah jiwa bertindak balas terhadap ketinggian

Ini adalah perkara biasa apabila seseorang mula merasa pusing, ketika dia naik ke ketinggian tertentu, yang dianggap "tidak wajar" dari sudut pandangan kehidupan biasa.

  • Pening boleh menyebabkan ubat.!

Sudah tentu apa-apa ubat, terutamanya yang anda mula minum untuk pertama kalinya dan baru-baru ini, boleh menyebabkan pening.

Lebih-lebih lagi, gejala seperti "pening mungkin", dengan senarai kesan sampingan mungkin tidak ada sama sekali! Mengapa?

Kerana reaksi pada setiap orang adalah sangat individu, dan pening adalah kesan sampingan yang sangat biasa dari kebanyakan ubat farmasi perubatan yang hampir mutlak.

Selalunya, pening berlaku sebagai reaksi terhadap pil tidur, pil kawalan kelahiran, dan juga ubat terapi hormon yang lain..

Sekiranya anda perlu berjumpa doktor dengan segera?

Walaupun terdapat gejala pening yang dinyatakan di atas, yang dianggap semula jadi dari sudut pandang perubatan, anda masih perlu berjumpa doktor sekiranya manifestasi seperti itu kerap atau berterusan.

Kerana manifestasi pening dalam keadaan yang sama tidak berlaku pada semua orang secara mutlak. Seseorang, misalnya, mula merasa pening ketika melihat dari ketinggian, sementara seseorang tidak.

Oleh itu, untuk MENJAMIN mengecualikan semua kemungkinan pilihan patologi dalam badan anda mengenai masalah ini, lebih baik pergi ke temujanji doktor dan dapatkan konsultasi yang menjelaskan kepadanya sebab lawatan anda.

Sekiranya doktor menganggapnya perlu, maka laksanakan semua pemeriksaan yang dia tawarkan..

Sebilangan besar orang setelah mengunjungi pakar mengenai masalah tersebut, "tiba-tiba ditemui" dalam tekanan darah tinggi (atau rendah) mereka. Terutama ia didiagnosis pada wanita.

Sebab-sebab serius untuk memanggil ambulans dengan segera untuk pening

Sekiranya anda merasakan manifestasi seperti itu (terutamanya beberapa daripadanya SEGERA!), Seperti:

  1. kelemahan teruk dan tiba-tiba;
  2. masalah penglihatan ("bifurcation", "defocusing");
  3. tinitus yang tiba-tiba dan kuat;
  4. jika pada masa yang sama pening dan sakit;
  5. jika anda mengalami kehilangan kesedaran sementara kerana alasan yang tidak diketahui;
  6. sekiranya anda merasa loya atau sedikit loya,
  7. maka memanggil "ambulans" adalah langkah PERTAMA dan URGENT anda.

Semua gejala di atas mungkin merupakan tanda-tanda strok atau kerosakan toksik (keracunan) badan yang serius!

Apakah rawatan yang paling berkesan untuk pening??

Agar rawatan anda betul-betul betul dan cekap, hanya doktor anda yang harus memilihnya!

Sebagai peraturan, pakar yang baik akan menetapkan pemeriksaan lengkap (menyeluruh), yang merangkumi perkara berikut:

  • · Pengimejan resonans magnetik (MRI);
  • · Pemeriksaan ultrabunyi;
  • Pemeriksaan sinar-X
  • · Kajian keseluruhan organisma menggunakan radioisotop;
  • · Analisis biokimia yang diperlukan.

Mengapa pening semasa mengandung?

Pening semasa kehamilan adalah perkara biasa.!

Apabila seorang wanita hamil mengalami pening ringan dari semasa ke semasa, ini adalah perkara biasa, kerana penyusunan semula badan yang sangat serius berlaku pada tahap fizikal dan hormon.

Tetapi sekiranya anda berjaga-jaga, anda harus memberitahu mengenai manifestasi seperti itu kepada pakar sakit puan anda!

Ingat bahawa memulakan sebarang rawatan untuk pening hanya perlu dengan lawatan ke pakar.

Jangan sekali-kali menetapkan rawatan untuk diri sendiri dan jangan sekali-kali mula mengambil ubat tanpa kebenaran perubatan.!

Berhati-hati, waspada, jaga Kesihatan anda dan dapatkan bantuan doktor tepat pada waktunya!

Sekarang anda tahu mengapa pening dan bagaimana ia boleh membahayakan seseorang.

Adalah Penting Untuk Menyedari Vaskulitis