Irama atrium: mengapa timbul dan apa yang harus dilakukan?

Fungsi normal jantung yang sihat biasanya dipengaruhi oleh irama sinus. Sumbernya adalah titik utama sistem pengalir - nod sinoatrial. Tetapi ini tidak selalu berlaku. Sekiranya pusat automatik tahap pertama kerana sebab tertentu tidak dapat melaksanakan fungsinya sepenuhnya, atau sepenuhnya jatuh dari skema laluan umum, sumber penghasil isyarat kontraktil lain muncul - ektopik. Apakah irama atrium ektopik? Ini adalah keadaan di mana impuls elektrik mula dihasilkan oleh kardiomiosit atipikal. Sel-sel otot ini juga mempunyai kemampuan untuk menghasilkan gelombang kegembiraan. Mereka dikelompokkan menjadi fokus khas yang disebut zon ektopik. Sekiranya laman web sedemikian dilokalisasikan di atria, maka irama sinus atrium akan menggantikan.

Asal penyakit

Irama atrium adalah sejenis kontraksi ektopik. Ektopia adalah lokasi sesuatu yang tidak normal. Maksudnya, sumber pengujaan otot jantung tidak muncul di tempat yang sepatutnya. Fokus semacam itu dapat terbentuk di mana-mana bahagian miokardium, menyebabkan pelanggaran urutan normal dan kekerapan kontraksi organ. Irama ektopik jantung disebut penggantian, kerana ia mengambil fungsi pusat automatik utama.

Terdapat dua pilihan untuk irama atrium: lambat (ia menyebabkan penurunan kontraktilitas miokard) dan dipercepat (peningkatan kadar jantung).

Yang pertama berlaku apabila penyumbatan simpul sinus menyebabkan generasi nadi lemah. Yang kedua adalah hasil peningkatan rangsangan patologi pusat ektopik, ia bertindih dengan irama utama jantung.

Pengecutan yang tidak normal jarang berlaku, kemudian digabungkan dengan irama sinus. Atau irama pra-sulfur menjadi terkemuka, dan penyertaan pemandu automatik pesanan pertama dibatalkan sepenuhnya. Pelanggaran semacam itu boleh menjadi ciri untuk jangka masa yang berlainan: dari sehari hingga sebulan atau lebih. Kadang kala jantung sentiasa berfungsi di bawah fokus ektopik.

Apakah irama atrium? Sebatian atipikal aktif sel miokardium terletak di kiri dan di atrium kanan, dan di bahagian bawah ruang ini. Oleh itu, irama atrium bawah dan atrium kiri dibezakan. Tetapi ketika membuat diagnosis, tidak ada keperluan khusus untuk membezakan antara kedua jenis ini, hanya penting untuk memastikan bahawa isyarat menarik berasal dari atria.

Sumber penghasilan nadi dapat mengubah lokasinya di dalam miokardium. Fenomena ini dipanggil penghijrahan irama..

Punca penyakit

Irama ektopik atrium bawah berlaku di bawah pengaruh pelbagai keadaan luaran dan dalaman. Kesimpulan yang serupa dapat dibuat kepada pesakit dari semua kategori umur. Tidak selalu berlaku kerosakan fungsi otot jantung yang dianggap sebagai penyimpangan. Aritmia fisiologi, sebagai varian norma, tidak memerlukan rawatan dan berlalu dengan sendirinya.

Varieti gangguan yang disebabkan oleh irama atria yang lebih rendah:

  • takikardia yang bersifat paroxysmal dan kronik;
  • extrasystoles;
  • flutter dan fibrillation.

Kadang-kadang irama atrium tidak berbeza dengan sinus dan mengatur miokardium dengan secukupnya. Adalah mungkin untuk mengesan kerosakan seperti itu secara tidak sengaja dengan bantuan ECG pada pemeriksaan fizikal yang dijadualkan seterusnya. Pada masa yang sama, seseorang tidak mempunyai petunjuk mengenai patologi yang ada..

Sebab utama perkembangan irama atrium bawah ektopik:

  • miokarditis;
  • nod sinus lemah;
  • tekanan darah tinggi;
  • iskemia miokard;
  • proses sklerotik dalam tisu otot;
  • kardiomiopati;
  • reumatik;
  • penyakit jantung;
  • pendedahan kepada nikotin dan etanol;
  • keracunan karbon monoksida;
  • kesan sampingan ubat;
  • ciri kongenital;
  • dystonia vegetovaskular;
  • diabetes.

Irama atrium pada kanak-kanak boleh menjadi kongenital atau diperolehi. Dalam kes pertama, anak itu sudah dilahirkan dengan adanya fokus ektopik. Ini adalah akibat kebuluran oksigen semasa melahirkan atau akibat dari kelainan perkembangan janin. Ketidakfungsian fungsi sistem kardiovaskular, terutama pada bayi pramatang, juga merupakan penyebab pembentukan irama ektopik. Pelanggaran serupa dengan usia dapat menormalkan dengan sendirinya. Walau bagaimanapun, pengawasan doktor untuk bayi seperti itu adalah perlu.

Keadaan lain adalah remaja. Kanak-kanak lelaki dan perempuan dalam tempoh ini mengalami perubahan serius dalam tubuh, latar belakang hormon terganggu, irama jantung sinus dapat digantikan sementara oleh atrium. Dengan berakhirnya akil baligh, semua masalah kesihatan biasanya berakhir. Pada orang dewasa, masalah hormon boleh dikaitkan dengan penuaan badan (contohnya, menopaus pada wanita), yang juga mempengaruhi penampilan irama jantung ektopik.

Sukan profesional juga boleh dianggap sebagai penyebab perkembangan irama atrium. Gejala ini adalah akibat daripada proses distrofi miokard yang berlaku di bawah pengaruh beban berlebihan pada atlet.

Gejala

Irama abnormal atrium boleh berkembang secara asimtomatik. Sekiranya terdapat tanda-tanda disfungsi jantung, mereka akan mencerminkan penyakit yang menyebabkan keadaan ini..

  • Seseorang mula merasakan kontraksi miokardium, untuk "mendengar" gegarannya.
  • Jumlah pukulan minit badan semakin bertambah.
  • Hati seolah-olah "membeku" sebentar.
  • Terdapat peluh yang meningkat.
  • Di depan mata saya ada tudung berterusan yang gelap.
  • Pening tajam.
  • Kulit menjadi pucat, warna biru muncul di bibir dan hujung jari.
  • Ia menjadi sukar untuk bernafas.
  • Terdapat kesakitan di sternum.
  • Berkaitan dengan kencing yang kerap.
  • Seorang lelaki mengalami ketakutan yang kuat untuk hidupnya.
  • Kemungkinan mual atau muntah.
  • Gangguan gastrousus.
  • Keadaan pengsan berkembang.

Serangan pendek mengejutkan pesakit, tetapi berakhir secepatnya. Selalunya, gangguan irama seperti itu berlaku pada waktu malam dalam mimpi. Seseorang bangun dalam keadaan panik, merasa takikardia, sakit dada atau demam di kepala.

Diagnostik

Adalah mungkin untuk mengesan kehadiran irama atrium berdasarkan data yang diperoleh semasa imbasan ultrasound jantung atau elektrokardiogram.

Oleh kerana patologi dapat menampakkan dirinya dari semasa ke semasa, dan sering kali ini terjadi pada waktu malam, pemantauan Holter ECG digunakan untuk mendapatkan gambaran klinikal yang lebih lengkap. Sensor khas terpaku pada tubuh pesakit dan sepanjang masa merekod perubahan yang berlaku di ruang jantung. Berdasarkan hasil kajian seperti itu, doktor menyusun protokol untuk memantau keadaan miokardium, yang memungkinkan untuk mengesan paroxysms gangguan irama siang dan malam hari.

Pemeriksaan elektrofisiologi transesophageal, angiografi koronari, penghapusan ECG di bawah beban juga digunakan. Analisis standard cecair badan adalah wajib: kajian umum dan biokimia darah dan air kencing.

Tanda pada elektrokardiogram

ECG adalah kaedah yang berpatutan, sederhana dan cukup bermaklumat untuk mendapatkan data mengenai pelbagai aritmia jantung. Apakah penilaian doktor terhadap kardiogram?

  1. Keadaan gelombang P, yang mencerminkan proses depolarisasi (kemunculan impuls elektrik) di atria.
  2. Plot P-Q menunjukkan ciri gelombang pengujaan dari atria ke ventrikel.
  3. Gelombang Q menandakan tahap awal pengujaan ventrikel.
  4. Elemen R mewakili tahap maksimum depolarisasi ventrikel..
  5. S cengkih menunjukkan tahap akhir penyebaran isyarat elektrik.
  6. Kompleks QRS disebut ventrikel, ia menunjukkan semua tahap perkembangan pengujaan di jabatan ini.
  7. Elemen T mencatat fasa penurunan aktiviti elektrik (repolarisasi).

Dengan menggunakan maklumat yang ada, pakar menentukan ciri irama jantung (kekerapan dan kekerapan kontraksi), fokus penjanaan nadi, lokasi paksi elektrik jantung (EOS).


Tanda-tanda berikut pada ECG menunjukkan adanya irama atrium:

  • gelombang P negatif dengan kompleks ventrikel yang tidak berubah;
  • irama atrium dicerminkan oleh ubah bentuk gelombang P dan amplitudnya pada petunjuk tambahan V1-V4, atrium kiri - pada petunjuk V5-V6;
  • gigi dan selang mempunyai jangka masa yang panjang.

EOS memaparkan parameter elektrik aktiviti jantung. Kedudukan jantung sebagai organ yang mempunyai struktur volumetrik tiga dimensi dapat ditunjukkan dalam sistem koordinat maya. Untuk melakukan ini, data yang diperoleh oleh elektrod semasa ECG diproyeksikan ke grid koordinat untuk mengira arah dan sudut paksi elektrik. Parameter ini sesuai dengan penyetempatan sumber pengujaan..

Biasanya, ia mempunyai kedudukan menegak (dari +70 hingga +90 darjah), mendatar (dari 0 hingga +30 darjah), pertengahan (dari +30 hingga + 70 darjah). Penyimpangan EOS ke kanan (lebih dari +90 darjah) menunjukkan perkembangan irama atrium abnormal ektopik, bias ke kiri (hingga -30 darjah dan seterusnya) adalah petunjuk irama atrium kiri.

Rawatan

Langkah-langkah rawatan tidak diperlukan jika orang dewasa atau kanak-kanak tidak mengalami sensasi yang tidak menyenangkan dengan anomali yang telah berkembang, dan mereka tidak mempunyai jantung atau penyakit lain. Kejadian irama atrium dalam keadaan ini tidak membahayakan kesihatan.

Dalam kes yang berlawanan, kesan terapi dilakukan dengan arahan berikut:

  1. Irama atrium tidak normal yang dipercepat dirawat dengan beta-blocker (Propranalol, Anaprilin) ​​dan kaedah lain yang mengurangkan degupan jantung.
  2. Dengan bradikardia, ubat-ubatan diresepkan yang dapat mempercepat irama yang perlahan: ubat-ubatan berdasarkan atropin, "Caffeine benzoate sodium", ekstrak tumbuhan (eleutherococcus, ginseng) digunakan.
  3. Gangguan vegetatif-vaskular yang menyebabkan irama ektopik, perlu mengambil ubat penenang "Novopassit", "Valocordin", tinctures motherwort, valerian.
  4. Untuk pencegahan serangan jantung, disarankan untuk menggunakan "Panangin".
  5. Sebagai tambahan kepada ubat-ubatan antiaritmia (Novokainamid, Verapamil), dengan irama yang tidak teratur, rawatan khusus diresepkan untuk pembentukan penyebab spesifik gangguan yang dikembangkan.
  6. Dalam kes-kes yang teruk yang tidak dapat diterima oleh rawatan perubatan standard, penggunaan kardioversi dan pemasangan alat pacu jantung buatan..

Cara rakyat

  • Campurkan jus limau gedang dengan minyak zaitun (3 sudu teh). Alat ini dimakan sekali sehari dalam bentuk segar. Kursus am - 4 minggu.
  • Buah ara, kismis, biji kenari mengambil jumlah yang sama. Campurkan dengan madu dan biarkan selama sehari. Makan campuran rawatan pada dua dos sehari. Satu dos ialah 20 g. Teruskan terapi selama dua bulan..
  • Ia membantu dengan gangguan irama calendula. Perbungaan kering (20 g) untuk mengisi kapasiti 300 ml. Tuangkan air mendidih dan bersikeras, 10-12 jam sudah cukup. 100 g mesti diminum pada satu masa, diulang tiga kali sehari.
  • Potong pucuk asparagus muda, potong. Bancuh satu sudu besar dalam segelas air, tutup rapat dan bersikeras. Dos tunggal akan menjadi 2 sudu besar. l., anda boleh minum 5-6 kali sehari. Rawatan harus berlangsung sekurang-kurangnya sebulan.
  • St. John's wort (15 g), balsem lemon (10 g), hawthorn - daun dan perbungaan (40 g), kelopak mawar (5 g) digabungkan menjadi satu campuran. Dibancuh dalam 100 g air selama 15 minit. Minum dan bukannya teh selepas setiap hidangan dalam jumlah segelas.
  • Walnut (500 g) digabungkan dengan gula (segelas), minyak bijan (50 g). Campurkan bahan dan biarkan sebentar. Bancuh lemon secara berasingan (4 keping) dalam bentuk hancur dengan kupas dalam bekas apa pun. Tambahkan campuran kacang ke lemon dan dapatkan konsistensi yang seragam. Ubat itu diambil sebelum sarapan, makan tengah hari dan makan malam setengah jam sebelum makan. Dosnya boleh mencapai 1 sudu besar. l.
  • Perbungaan kentang memaksa alkohol atau vodka selama tiga minggu. Perah jus dari kentang mentah (150 ml). Campurkan dengan madu (satu sudu besar) dan penyerapan alkohol (0, 5 sudu kecil). Minum pagi dan petang yang baru disediakan.
  • Cranberry beri (500 g) digabungkan dengan bawang putih (50 g), pra-memotong bahan. Letakkan di dalam bekas kedap udara dan biarkan selama 3 hari. Masukkan setengah gelas madu ke dalam campuran yang telah siap. Ambil 2 sudu dari ubat dan cairkan dengan air (tiga gelas). Minum semuanya dalam bahagian kecil sepanjang hari.

Irama atrium sebagai salah satu jenis kelainan jantung memerlukan pemantauan berterusan oleh doktor. Bahkan ketiadaan gejala yang membimbangkan bukanlah alasan untuk mengabaikan keadaan ini. Sekiranya perkembangan kontraksi ektopik disebabkan oleh penyakit, adalah perlu untuk mengetahui penyebab patologi dan merawatnya dengan serius. Melancarkan aritmia atrium yang teruk boleh mengancam nyawa seseorang..

Mengapa mereka dapat mengesan irama atrium bawah pada elektrokardiogram

Dengan hilangnya fungsi alat pacu jantung utama oleh nod sinus, fokus ektopik muncul. Apabila mereka berada di bahagian bawah atria pada ECG, irama jantung atrium bawah muncul. Manifestasi klinikal mungkin tidak ada, dan sedikit perubahan dalam bentuk gigi atrium negatif dicatat pada ECG.

Rawatan ini bertujuan untuk menormalkan regulasi autonomi kontraksi jantung dan rawatan penyakit latar belakang. Dengan kadar denyutan jantung yang normal, ubat tidak diresepkan.

Mengapa irama atrium dapat dipercepat atau diperlahankan

Biasanya, dorongan jantung hanya boleh terbentuk di simpul sinus, dan kemudian merebak melalui sistem pengaliran jantung. Sekiranya kerana sebab tertentu simpul kehilangan peranannya yang dominan, maka kawasan lain dari miokardium mungkin menjadi sumber gelombang pengujaan..

Sekiranya fokus ektopik (ada, kecuali node sinus) terletak di bahagian bawah atrium kiri atau kanan, maka irama yang dihasilkan olehnya disebut atrium bawah. Oleh kerana alat pacu jantung baru terletak tidak jauh dari yang utama, perubahan urutan kontraksi jantung tidak signifikan, ia tidak menyebabkan gangguan peredaran darah yang teruk.

Kemunculan irama ektopik adalah mungkin dalam dua kes:

  • automatik sel-sel nodus sinus terganggu, oleh itu, aktiviti pusat yang mendasari dimanifestasikan, irama penghasilan nadi lebih rendah daripada pada pemacu utama, oleh itu disebut tertunda atau pengganti, mereka terbentuk semasa vagotonia, mereka berlaku pada atlet;
  • jika fokus yang muncul menjadi lebih aktif daripada sinus, maka menekan isyarat normal, menyebabkan pengecutan jantung dipercepat. Miokarditis, mabuk, dystonia vegetatif-vaskular dengan penguasaan nada simpatik paling sering menyebabkan berlakunya aritmia seperti itu.

Dan di sini lebih banyak mengenai aritmia selepas pembedahan.

Sebab-sebab penampilan

Kedua-dua keadaan miokardium dan tindak balas autonomi mempengaruhi kerja nod sinus. Dalam kes ini, sistem saraf simpatik mempercepat nadi, dan parasimpatis melambat. Juga, aktiviti sel perentak jantung utama bergantung pada komposisi darah - jumlah elektrolit, hormon, ubat.

Oleh itu, semua penyebab kehilangan irama sinus jantung dan peralihan aktiviti ke sel atrium bawah dapat dibahagikan kepada beberapa kumpulan:

  • kerosakan pada otot jantung - penyakit iskemia, hipertensi arteri, miokarditis, kardiomiopati, kelainan jantung, kecacatan injap, akibat operasi, amiloidosis, tumor, distrofi miokard;
  • dystonia vegetatif-vaskular - vagotonia dengan kerosakan pada faring, sistem pencernaan, tekanan intrakranial tinggi, dengan overtraining, simpathicotonia dengan tekanan, hipertensi, neurasthenia;
  • perubahan keseimbangan elektrolit - kelebihan kalium dan kalsium;
  • patologi endokrin - hipotiroidisme, tirotoksikosis;
  • ubat antiaritmia - penyekat beta, glikosida jantung, kordaron.

Ciri-ciri berlakunya irama atrium yang lebih rendah pada kanak-kanak

Tempoh neonatal dicirikan oleh pematangan serat sistem konduksi jantung yang tidak mencukupi dan pengaturan irama autonomi. Oleh itu, penampilan irama atrium tidak dianggap sebagai keadaan patologi. Aktiviti simpul sinus pada kanak-kanak seperti ini biasanya tidak stabil - irama normal bergantian dengan atrium bawah.

Gabungan fokus ektopik di atria dan keabnormalan kecil pada perkembangan jantung adalah kerap - kord tambahan, trabecula, prolaps injap.

Keadaan yang lebih serius adalah aritmia sekiranya terdapat penyakit jantung, mabuk pada masa perkembangan intrauterin, kehamilan yang buruk, komplikasi kelahiran anak, pada bayi pramatang. Oleh itu, sekiranya terdapat kelemahan, sesak nafas, sianosis dengan tangisan atau makan, anak memerlukan pemeriksaan jantung yang mendalam.

Manifestasi patologi

Banyak keluhan mengenai kerja jantung (gangguan, pudar, berdebar-debar) dalam kes ini tidak mencerminkan keparahan perubahan. Ciri khasnya adalah ketidaksesuaian manifestasi, peningkatan setelah mengambil ubat penenang.

Sekiranya pesakit menonjol dalam nada sistem saraf simpatik, maka tanda-tanda utama aritmia adalah:

  • takikardia;
  • kilat panas bergantian dengan penyejukan;
  • pucat kulit;
  • peningkatan kadar jantung;
  • kegelisahan;
  • berjabat tangan.

Dengan vagotonia, degup jantung melambat, yang disertai dengan pening, degupan jantung yang tenggelam, berkeringat, keadaan pingsan, dan penurunan tekanan darah. Biasanya, manifestasi tajam seperti itu adalah ciri krisis dystonia vegetatif-vaskular, dan dalam kes yang lebih ringan, gejalanya ringan.

Sekiranya irama atrium bawah berlaku dengan lesi jantung organik (iskemia, keradangan, tisu parut), maka gambaran klinikal sepenuhnya ditentukan oleh penyakit latar belakang.

ECG atrium

Kerana kenyataan bahawa penampilan irama dengan sumber impuls di atrium bawah sering menjadi fenomena yang berselang-seling, tidak selalu mungkin untuk mengesannya dengan diagnostik konvensional. Dengan satu rakaman ECG, anda boleh mendapatkan rakaman normal.

Oleh itu, bagi banyak pesakit, diperlukan pemeriksaan yang panjang - pemantauan pada siang hari atau bahkan 2 hingga 3 hari, serta penggunaan ujian tekanan, irama, kajian elektrofisiologi.

Kriteria untuk menetapkan irama jantung ke atrium:

Rawatan gangguan irama

Pada kadar jantung yang normal, ubat-ubatan antiaritmia tidak diperlukan untuk pesakit. Dengan bradikardia atau degupan jantung yang cepat, terapi bertujuan untuk penyebab irama atrium bawah. Rawatan yang kompleks untuk gejala yang teruk mungkin termasuk:

  • antikolinergik (dengan degupan jantung yang perlahan) - Atropine, Platifillin;
  • beta-blocker untuk takikardia - Corvitol, Betalok;
  • untuk meningkatkan proses metabolik miokardium - Carnitine, Panangin, Mildronate, Riboxin, Pantogam, Preductal;
  • menenangkan - Novo-passit, valocordin (dengan sympathicotonia);
  • tonik (dengan bradikardia dengan vagotonia) - tingtur ginseng, eleutherococcus.

Sekiranya aritmia berfungsi (tanpa penyakit miokardium), kaedah bukan farmakologi memberi kesan yang baik - refleksologi, urutan tulang belakang toraks, elektroforesis magnesium atau kafein, mandi dengan ekstrak herba, douche bulat, latihan pernafasan, latihan fisioterapi.

Kaedah rawatan pembedahan (ablasi dan pemasangan alat pacu jantung) untuk irama jantung atrium praktikal tidak digunakan.

Tonton video mengenai irama jantung dan aritmia:

Ramalan dan Pencegahan

Walaupun gangguan irama ini dicirikan oleh kursus jinak, pesakit dengan fokus eksitasi ektopik di miokardium harus berada di bawah pengawasan doktor. Ini disebabkan oleh fakta bahawa dengan berlakunya patologi bersamaan atau tekanan fizikal, psiko-emosi, aritmia seperti itu dapat berubah menjadi bentuk yang lebih serius. Oleh itu, mereka ditunjukkan:

  • pengukuran tekanan darah dan degupan jantung setiap hari;
  • lulus ECG sekurang-kurangnya sekali suku;
  • setiap enam bulan, coagulogram dan imbasan ultrasound jantung diperlukan.

Bagi atlet dan berisiko profesional mengalami tekanan jantung (juruterbang, pemandu lokomotif elektrik, pemandu trak) sekatan boleh dikenakan untuk aktiviti selanjutnya atau larangan masuk ke bahagian sukan atau pekerjaan.

Dan ini lebih banyak mengenai extrasystole atrium.

Irama atrium muncul apabila simpul sinus kehilangan peranan sumber utama impuls untuk pengecutan jantung. Ini mungkin disebabkan oleh penyakit otot jantung, serta kegagalan peraturan autonomi, ketidakseimbangan hormon.

Gejala khusus tidak ada atau ringan. Diagnosis dibuat dengan memeriksa ECG, biasanya dalam mod pemantauan. Rawatan ditujukan kepada penyebab terjadinya, terapi antiaritmia dijalankan hanya ketika tanda-tanda gangguan peredaran darah muncul.

Irama ektopik boleh berlaku pada kanak-kanak, remaja, atau pada orang dewasa. Petunjuk pada EKG akan memberitahu anda yang mana satu - nodular, atrium. Irama yang dipercepat juga dapat menunjukkan permulaan penyakit lain..

Penyakit seperti extrasystole atrium boleh menjadi tunggal, kerap atau jarang berlaku, idiopatik, polytropic, tersekat. Apa tanda dan sebabnya? Bagaimana ia akan dinyatakan pada ECG? Rawatan apa yang mungkin?

Sekiranya tirotoksikosis dikesan, dan jantung mula nakal, perlu diperiksa. Palpitasi jantung, aritmia, kardiomiopati dengan kelenjar tiroid adalah kejadian biasa. Mengapa kerosakan jantung berlaku??

Kerosakan jantung tidak selalu memerlukan campur tangan doktor. Apakah aritmia sinus berbahaya? Bagaimana aritmia pernafasan sederhana ditunjukkan pada ECG? Bagaimana digabungkan dengan bradikardia dan takikardia? Apakah episod patologi dan bagaimana merawatnya?

Perubahan dalam irama jantung, yang disebut doktor sebagai takikardia ventrikel paroxysmal, adalah ancaman yang mematikan. Ia bersifat polimorfik, berbentuk gelendong, dua arah, tidak stabil, monomorfik. Bagaimana dia melihat ECG? Cara menghentikan serangan?

Aritmia pernafasan dikesan pada kanak-kanak, remaja dan orang dewasa, selalunya menggunakan ECG. Sebabnya mungkin terletak pada gaya hidup yang salah, tekanan yang berlebihan. Gejala - kegagalan pernafasan, anggota badan yang sejuk dan lain-lain. Petunjuk sinus ECG mempengaruhi pilihan rawatan.

Aritmia berlaku selepas pembedahan cukup kerap. Sebab-sebab penampilan bergantung pada jenis intervensi apa yang dilakukan - RFA atau ablasi, pembedahan pintasan, penggantian injap. Aritmia selepas anestesia juga mungkin..

Terdapat takikardia supraventrikular pada orang dewasa dan kanak-kanak. Gejala - jantung berdebar tiba-tiba, pening, dan lain-lain. Pembacaan ECG tidak selalu menggambarkan masalah. Anda boleh menghentikan serangan NT paroxysmal sendiri, tetapi anda tidak boleh melakukannya tanpa rawatan pada masa akan datang.

Di bawah pengaruh penyakit tertentu, sering terjadi ekstrasistol. Mereka datang dalam pelbagai jenis - ventrikel tunggal, sangat kerap, supraventrikular, monomorfik. Sebabnya pelbagai, termasuk penyakit vaskular dan jantung pada orang dewasa dan kanak-kanak. Rawatan apa yang akan ditetapkan?

Irama ECG atrium pada kanak-kanak

Mengapa irama ektopik jantung berlaku? Sebab-sebab penampilan patologi

Gangguan pemandu pesanan pertama mungkin berlaku kerana perubahan sifat berikut:

  1. Iskemia.
  2. Sklerotik.
  3. Keradangan.

Mari kita pertimbangkan dengan lebih terperinci setiap penyimpangan ini dalam operasi nod sinus.

Sekiranya penyebabnya adalah iskemia

Dalam iskemia jantung akut atau kronik, fungsi nod sinus terganggu. Ini berlaku kerana bekalan oksigen ke sel miokardium tidak mencukupi. Sel "lapar" tidak mempunyai keupayaan untuk bekerja sepenuhnya. Oleh itu, iskemia miokard adalah penyakit utama yang membawa kepada pelanggaran irama normal..

Ini termasuk: kardiosklerosis, serangan jantung, miokarditis. Selepas serangan krisis, dalam proses pemulihan, sel-sel miokardium digantikan oleh tisu parut yang tumbuh. Oleh kerana tisu parut tidak mempunyai serat saraf yang sesuai, penghantaran nadi elektrik tidak berlaku sepenuhnya atau tidak ada sama sekali.

Kursus radang penyakit ini, yang berlaku pada tisu jantung, boleh mempengaruhi serat otot dari nod Kies-Flak. Akibat penyebaran jangkitan ini, kemampuan sel untuk mengeluarkan dan melakukan denyutan elektrik yang dihasilkan di nodus sinus terganggu. Mengganti irama mula muncul di sel atria, menghantarnya ke nod atrioventricular. Kekerapan pengurangan tersebut berbeza dengan ketara dari yang biasa naik atau turun..

Kanak-kanak dan irama atrium

Pada bayi yang baru lahir, sistem pengaliran jantung tidak sempurna, begitu juga dengan peraturan sistem saraf autonomi. Ini membawa kepada fakta bahawa anak itu mungkin mempunyai irama atrium semasa lahir atau pada anak kecil. Ini mungkin merupakan varian norma ketika pusat-pusat automatisme yang matang, dan juga ketika menyesuaikan keseimbangan sistem saraf autonomi, irama atrium dapat digantikan oleh sinus.

Irama atrium dapat diperhatikan pada kanak-kanak dengan kelainan kecil pada perkembangan jantung - adanya kord tambahan, prolaps injap mitral. Tetapi kadang-kadang irama atrium pada bayi yang baru lahir atau pada anak kecil mungkin bukan gejala yang tidak berbahaya, tetapi bukti masalah jantung yang lebih serius - kecacatan jantung, jangkitan otot jantung, mabuk, hipoksia. Dalam kes ini, kita boleh bercakap mengenai patologi.

Ia diperhatikan pada bayi baru lahir yang mengalami jangkitan intrauterin, yang telah mabuk dengan nikotin atau alkohol dari ibu, pada bayi pramatang, dengan kehamilan yang tidak baik, dan komplikasi ketika melahirkan. Kanak-kanak dengan irama atrium yang didiagnosis mesti diperiksa dan dirujuk oleh pakar kardiologi. Selalunya, irama dari atria berfungsi dan menyertai gangguan sistem saraf autonomi.

Dengan ketidakseimbangan NS autonomi, dominasi pembahagian simpatik - simpatikotonia, atau pembahagian parasimpatik - vagotonia dapat diperhatikan. Dengan simpatik, akan ada keluhan degupan jantung yang cepat, kulit pucat, menggigil, sakit kepala, kecemasan. Tanda-tanda ECG irama atrium dengan dominasi ANS simpatik: selang R-R adalah sama, kadar denyutan jantung bergantung pada usia kanak-kanak, terdapat peningkatan kadar denyutan jantung berbanding dengan norma, gelombang P tinggi, pemendekan selang P-Q.

Dengan vagotonia, kanak-kanak mungkin mengadu kegagalan jantung, pening, mual, pingsan, berkeringat, gangguan pada saluran gastrointestinal, dan tekanan darah dapat menurun. Tanda ECG dengan dominasi pembahagian parasimpatis ANS: kontraksi normal ventrikel, degupan jantung kurang daripada biasa, gelombang P yang rata, memanjangkan selang P-Q.

Apa pun penyebab gangguan irama jantung pada kanak-kanak, ia memerlukan pemeriksaan aktif dan berunding dengan doktor.

Jenis Pengecutan Atrium

Kaedah merawat irama atrium ektopik

Sekiranya kelainan otot jantung dikesan, yang tidak bergejala dan tidak disebabkan oleh gangguan hormon, penyakit jantung atau neuralgik, rawatan berikut dijalankan.

  1. Pada frekuensi rendah kontraksi ektopik (atrium fibrillation bradyform), adaptogen diresepkan (semula jadi - ginseng, eleutherococcus, mumia).
  2. Sekiranya manifestasi penyakit ini sederhana, maka penguatan dan penenang umum ditunjukkan.
  3. Dalam kes yang teruk, doktor menasihatkan untuk menggunakan implan alat pacu jantung buatan.

Sebagai ganti implan elektronik, beberapa pesakit diberi ubat yang harus diminum hingga akhir hayat, sehingga meningkatkan jangka masa.

Akses tepat pada masanya ke doktor meningkatkan kemungkinan pemulihan sepenuhnya, terutamanya jika irama atrium ektopik tidak disertai dengan penyakit jantung yang mendasari.

Sekiranya irama atrium tidak disertai dengan patologi lain dari sistem kardiovaskular atau organ dan sistem lain, pesakit merasa baik dan sihat sepenuhnya - ini adalah pilihan norma, dan tidak diperlukan rawatan. Dalam semua kes lain, penyakit yang mendasari dirawat. Sekiranya gangguan sistem saraf autonomi telah berlaku, ubat penenang, adaptogen dapat diresepkan.

Sekiranya pesakit mengalami takikardia, doktor boleh menetapkan ubat-ubatan yang mengurangkan kadar denyutan jantung, sebagai contoh, penyekat b. Dengan kecenderungan untuk melambatkan degupan jantung - ubat yang dapat meningkatkan pengecutan jantung: persiapan atropin, warna Eleutherococcus, ginseng, natrium kafein benzoat. Harus diingat bahawa ubat-ubatan sendiri tidak boleh dilakukan.

Sekiranya irama atrium tidak disertai dengan gejala yang tidak menyenangkan, dystonia vegetovaskular, disfungsi sistem kardiovaskular dan gangguan hormon, terapi khusus tidak dijalankan.

Dalam kes lain, rejimen rawatan dipilih dengan mengambil kira gejala yang menunjukkan:

  • bradikardia memerlukan penggunaan ubat yang merangkumi atropin, serta adaptogen tumbuhan: ginseng, Rhodiola rosea, Schisandra chinensis, Eleutherococcus. Sekiranya selalunya degupan jantung turun menjadi 45-55 denyut seminit, pembedahan ditunjukkan dengan implan alat pacu jantung buatan;
  • extrasystole sederhana dihapuskan oleh ubat penenang, adaptogen;
  • dengan dystonia vegetovaskular, ubat penenang ditunjukkan, yang merangkumi motherwort, valerian, dan Novopassit. Fitoseda;
  • dengan kelipan dan atrium, rawatan perubatan kecemasan diperlukan. Panangin, Nicotinamide diberikan kepada pesakit, ubat-ubatan dari kumpulan beta-blocker dan ubat atiarrhythmic diresepkan;
  • untuk mengelakkan strok, serangan jantung dan komplikasi lain, penggunaan Panangin, Cardiomagnyl disyorkan.

Asas terapi adalah kesan pada penyebab penyakit yang mendasari irama atrium. Sekiranya tidak mungkin untuk menghentikan serangan dengan bantuan ubat-ubatan, terapi elektro-nadi disyorkan. Kontraindikasi untuk prosedur ini adalah keracunan dengan ubat-ubatan dari kumpulan glikosida jantung. Dalam keadaan pesakit yang teruk, langkah pantas dilakukan. Dengan tidak berkesannya kaedah rawatan konservatif, campur tangan pembedahan dengan pemasangan alat pacu jantung ditunjukkan.

Jenis gangguan ektopik dalam pembentukan impuls atrium

Kumpulan gangguan ektopik merangkumi perubahan fokus ventrikel dan atrium. Kajian menunjukkan bahawa walaupun irama atrium yang normal, yang dianggap normal, dalam kes-kes yang jarang berlaku bukan berasal dari simpul sinus, tetapi diprovokasi oleh bahagian yang berdekatan.

Aritmia atrium merangkumi:

  • extrasystole;
  • takikardia paroxysmal;
  • irama bukan paroxysmal yang dipercepat;
  • flutter dan fibrilasi atrium.

Pada ECG, extrasystole atrium ditunjukkan oleh kontraksi pramatang diikuti oleh jeda kompensasi. Ia dianggap lengkap jika jumlah selang waktu sebelum extrasystole dan sesudahnya adalah segmen dua kontraksi jantung yang betul. Sekiranya jeda lebih pendek, maka disifatkan sebagai tidak lengkap. Kadang-kadang ia sama sekali tidak ada. Ekstrasistol seperti itu disebut interpolated.

Pengurangan tambahan yang muncul boleh menjadi tunggal dan berkumpulan (salvo). Sekumpulan lima atau lebih extrasystoles disebut serangan takikardia ektopik.

Ekstrasistol Allerrhythmic dicirikan oleh penggantian kompleks berturut-turut dan heterotopik dalam urutan yang betul: extrasystole setelah setiap pengurangan normal adalah bigeminia, selepas 2 - trigeminia.

Tanda ECG utama extrasystoles atrium:

  • gelombang P pramatang;
  • berubah bentuknya.

Bergantung pada manifestasi gigi dalam petunjuk yang berbeza semasa penyahkodan, extrasystole dirujuk ke atria kiri atau kanan.

  • pengambilan alkohol
  • kopi atau teh yang kuat;
  • persediaan yang mengandungi Ephedrine (titisan untuk rawatan selesema);
  • pendaftaran extrasystole dengan patologi jantung atau paru adalah mungkin.

Jarang seseorang merasakan extrasystoles atrium sebagai degup jantung atau "berdegup" setelah berhenti sebentar. Ini lebih biasa dari perubahan ventrikel. Rawatan khas dalam kebanyakan kes tidak diperlukan. Doktor akan mengesyorkan memantau rejimen, memastikan tidur yang nyenyak, pemakanan yang mencukupi.

Pilihan lain adalah berlakunya extrasystoles atrium semasa rawatan dengan glikosida jantung. Ini dilihat sebagai kesan negatif digitalis. Ubat itu dibatalkan dan diserahkan kepada Panangin atau Asparkam. Alat yang sama membantu berkaitan dengan gangguan metabolisme, mabuk.

Dalam diagnosis ekstrasistol yang dikesan pada kanak-kanak, pemeriksaan penuh selalu diperlukan untuk mengecualikan akibat penyakit berjangkit yang dipindahkan, rematik, penyakit jantung.

Penampilan paroxysmal merangkumi takikardia ektopik secara tiba-tiba dengan irama dan frekuensi yang betul dalam 140-240 per minit. Paroxysm atrium dicirikan oleh irama yang ketat dan kompleks ventrikel yang tidak berubah pada ECG. Tanda-tanda tambahan boleh didapati dalam bentuk:

  • ubah bentuk gelombang P;
  • pengaliran gangguan serentak (lebih kerap di sepanjang kaki kanan bundle milikNya);
  • extrasystoles direkodkan di luar serangan.

Apabila selang ST bergeser di atas atau di bawah kontur, pesakit perlu dipantau dan diperiksa untuk mengecualikan infark fokus kecil.

Pesakit merasakan paroxysm dengan degupan jantung paroxysmal. Dengan jangka panjang, perkara berikut adalah mungkin:

  • kelemahan;
  • serangan angina;
  • keadaan pengsan;
  • dyspnea.

Tidak seperti spesies ventrikel, takikardia paroxysmal atrium dikeluarkan dengan baik:

  • urut zon karotid di leher;
  • tekanan refleks pada bola mata;
  • ketegangan dinding perut.

Untuk menghentikan serangan, ubat berikut digunakan: Propranolol, Verapamil, Novokainamid. Sekiranya serangan tidak dapat dihentikan, pesakit dibawa ke pusat kardiologi untuk terapi elektropulse..

Irama atrium ektopik bukan paroxysmal merangkumi:

  • Tachycardia atrium - irama atrium yang betul dengan frekuensi 150-200 per minit, tetapi bukan dari simpul sinus. Lebih kerap disertakan dengan persediaan digitalis yang berlebihan. ECG digabungkan dengan blokade konduksi. Di antara semua, takikardia merangkumi bahagian 5%.
  • Takikardia multifokal - fokus ektopik di atria dikurangkan secara rawak, irama rosak, frekuensi lebih dari 100 per minit.
  • Penghijrahan alat pacu jantung atrium - kekerapan kontraksi kurang dari 100 per minit, khas untuk pesakit dengan profil paru, hipoksia dan asidosis (koma diabetes), yang disebabkan oleh terlalu banyak dos Theophylline. Pada ECG, bentuk kompleks ventrikel berubah, tetapi gigi atrium normal.

Pesakit merasakan gangguan ini sebagai takikardia berterusan. Ia mungkin disertai oleh sensasi yang tidak menyenangkan di jantung, serangan angina. Terapi sama dengan kejang paroxysmal.

Manifestasi fibrilasi atrium pada ECG dibahagikan kepada flutter dan atrial fibrillation.

Flutter dipercayai hampir 20 kali berkelip, kadang-kadang bergantian. Kedua-dua patologi boleh menjadi paroxysmal (paroxysmal) atau kekal. Atria berkontrak di bahagian, secara rawak. Tidak semua impuls dihantar ke ventrikel, jadi ia berfungsi mengikut rentaknya.

Irama ektopik jenis ini disertai oleh:

  • kecacatan mitral dengan rematik;
  • tirotoksikosis;
  • mabuk alkohol;
  • infark miokard dan penyakit iskemia kronik;
  • keracunan glikosida jantung.
  • ketika berkelip dan bukannya gelombang P atrium, gelombang rawak dengan amplitud yang berbeza, gelombang tersebut paling baik ditunjukkan pada plumbum dada pertama;
  • ketika bergelombang, ombak memiliki kontur yang jelas, seperti "gergaji", ia dapat dihitung;
  • kompleks ventrikel mengikuti secara berirama atau, apabila digabungkan dengan blokade konduksi, tidak teratur.
  • aritmia;
  • peningkatan kontraksi yang memancar ke kerongkong atau menyebabkan batuk;
  • dengan frekuensi tinggi, tanda-tanda kegagalan jantung muncul (sesak nafas, bengkak pada kaki).

Penting untuk merawat irama ektopik jenis ini tepat pada masanya, kerana cenderung menyebabkan tromboemboli vaskular.

Semasa rawatan, mereka cuba mengelakkan serangan paroxysms dan menerjemahkannya menjadi fibrilasi atrium normal dengan frekuensi hingga 100 per minit. Digoxin, Propranolol, sediaan kalium digunakan untuk mengurangkan irama hingga 80.

Sekiranya kerlipan disebabkan oleh sebarang patologi, maka rawatan penyakit utama (tirotoksikosis, alkoholisme, rematik) diperlukan. Dalam kes kecacatan jantung, pembedahan penyebab anatomi berjaya dilakukan..

Dalam keadaan pesakit yang serius, peningkatan manifestasi klinikal kegagalan jantung, implantasi alat pacu jantung dan defibrilasi digunakan. Kesan positif adalah pemulihan irama sinus yang betul atau pencegahan kejang paroxysmal.

Bagi kanak-kanak dengan ketiadaan patologi jantung, manifestasi dystonia vegetovaskular adalah ciri. Dalam kes sedemikian, ibu bapa dinasihatkan untuk mengawal beban kerja anak, mengatur rehat yang berkualiti, bermain sukan. Ubat jarang digunakan. Kesan yang baik diberikan oleh warna hawthorn, teh dengan pudina dan madu.

Adalah penting untuk mengenal pasti hubungan aritmia tepat pada masanya dengan patologi jantung atau organ lain, menentukan keperluan dan mendesak terapi. Tidak dianjurkan untuk menangguhkan pemeriksaan, ini akan menyebabkan jenis aritmia memburuk dan akan menyumbang kepada terjadinya awal kegagalan jantung.

Apa ini

Penghantaran dorongan elektrik yang secara berurutan mengujakan semua bahagian jantung bermula dengan atrium kanan. Sistem konduksi menyebarkan impuls ke tisu ventrikel yang jauh. Jantung mula berkontrak, terdapat pembuangan darah yang memuaskan di arteri. Dengan gangguan irama dan konduksi, pelbagai penyakit sistem kardiovaskular berkembang. Pelbagai faktor boleh menyebabkan fakta bahawa simpul sinus kehilangan kemampuannya untuk menghasilkan tenaga, yang diperlukan untuk penyebaran dorongan ke bahagian jantung yang paling jauh.

Norma adalah pembentukan rangsangan berkala di kawasan sinus-atrial node dengan penyebaran selanjutnya ke atria dan ventrikel. Apabila mengubah proses yang mempengaruhi penghantaran kontraksi jantung, kontraksi penggantian terbentuk. Dalam kes ini, impuls berkembang melampaui batas batasan fisiologi semula jadi yang dimaksudkan untuk pembentukannya.

Pengelasan

Irama atrium dikelaskan mengikut seberapa selang yang tidak rata..

Fibrilasi atrium
  • peningkatan kadar denyutan jantung melebihi 580 / min
  • ketidakteraturan otot atrium
  • kelipan kelam-kabut
  • ventrikel jantung boleh keluar sepenuhnya daripada irama, yang penuh dengan infark miokard
  • sesak nafas, panik, pening, berpeluh meningkat
  • pesakit mungkin mengalami ketakutan kematian, kehilangan kesedaran

Flutter atrium
Pesakit mentolerir keadaan ini dengan lebih mudah daripada fibrilasi atrium

  • berdebar-debar, pembengkakan urat serviks, berpeluh meningkat, kelemahan teruk;
  • kontraksi atrium yang kerap dan kerap;
  • kontraksi ventrikel sistematik;
  • gangguan peredaran darah;
  • peningkatan kadar denyutan jantung hingga 210 denyutan / min.

Ekstrasistol
Dengan extrasystole, gambaran klinikal mungkin tidak dinyatakan dengan jelas

  • degupan jantung normal disertai dengan pembentukan kontraksi luar biasa
  • pesakit mengadu ketakutan, sensasi kesemutan di perut dan jantung
  • keadaan yang serupa dapat diperhatikan pada orang yang sihat, tidak memerlukan pemerhatian oleh pakar kardiologi

Pemacu Irama Migrasi
  • sumber kontraksi bergerak di atrium
  • impuls berurutan mula muncul yang datang dari pelbagai bahagian atria
  • pesakit mengalami perasaan takut, gegaran, kekosongan gastrik

Punca

Irama jantung berkembang dengan kelemahan fungsi irama, atau penghentian lengkap nod sinus.

Perkembangan penindasan sepenuhnya atau sebahagian kerja mungkin dipengaruhi oleh:

  • proses keradangan
  • peningkatan tekanan darah yang berterusan
  • iskemia
  • kardiosklerosis
  • gangguan hormon
  • keracunan karbon monoksida
  • penggunaan kumpulan ubat tertentu

Denyutan jantung dapat berkembang pada atlet profesional, orang yang merokok dan minum alkohol terdedah kepada tekanan yang kerap dan aktiviti fizikal yang ketara..

Miokarditis

Myocarditis adalah penyakit sistem kardiovaskular di mana proses keradangan mempengaruhi membran otot jantung (miokardium). Ini adalah sekumpulan besar keadaan patologi yang boleh disebabkan oleh pendedahan kepada jangkitan bakteria dan virus, parasit, dan kulat. Bentuk miokarditis yang teruk berlaku dengan latar belakang demam merah, difteria, sepsis. Penyakit ini sering disertai oleh perikarditis dan endokarditis, boleh berlaku dalam bentuk akut dan kronik..

  • Irama atrium adalah salah satu manifestasi miokarditis yang paling biasa. Ini membimbangkan pesakit bersama dengan keletihan kronik, kelemahan teruk, dan peningkatan keletihan.
  • di samping itu, sakit, sakit paroxysmal di jantung berlaku, irama jantung terganggu, berpeluh meningkat
  • dengan miokarditis, ukuran jantung meningkat, sakit sendi berlaku, tekanan darah menurun
  • kulit pesakit menjadi pucat, nadi semakin cepat
  • jika dengan miokarditis dengan irama atrium terdapat kegagalan jantung, urat serviks dapat membengkak

Dengan diagnosis dan rawatan tepat pada masanya, prognosis bagi pesakit dengan miokarditis dan irama atrium kebanyakannya baik..

Kardiomiopati

Kardiomiopati adalah istilah kolektif untuk penyakit miokardium yang tidak diketahui asal usulnya. Proses patologi dapat berkembang di bawah pengaruh gangguan sklerotik dan distrofik pada sel jantung. Kardiomiopati disertai dengan gangguan fungsi ventrikel jantung. Perkembangan penyakit ini dapat dipengaruhi oleh gangguan fungsi sistem kardiovaskular dan kekebalan tubuh, gangguan hormon, jangkitan virus, kecenderungan keturunan.

Bergantung pada jenis patologi, kardiomiopati disertai dengan irama jantung, kardialgia, pening, kelemahan, pengsan, berdebar-debar, pucat pada kulit, sesak nafas, kegagalan jantung. Hati dapat bertambah besar, asites, edema terjadi, sakit jantung tidak dapat dihentikan dengan ubat-ubatan berdasarkan nitrogliserin.

Prognosis untuk pesakit dengan kardiomiopati tidak selalu baik. Perkembangan kegagalan jantung yang pesat penuh dengan komplikasi aritmia dan tromboemboli, kematian. Terapi rutin dapat menstabilkan pesakit untuk jangka masa yang tidak terbatas..

Rheumatisme

Dengan reumatik, luka radang pada tisu penghubung dan jantung diperhatikan. Dengan demam reumatik, suhu badan meningkat, arthralgia, polyarthritis berkembang, injap jantung terjejas. Penyakit ini dicirikan oleh penyakit kronik dengan peningkatan yang berkala pada musim gugur dan musim bunga. Berisiko adalah kanak-kanak dan remaja, wanita.

Karditis reumatik berkembang 7-20 hari selepas perkembangan reumatik dan disertai dengan irama atrium, sakit jantung, gangguan, sesak nafas, sindrom asthenik, batuk, berdebar-debar, kegagalan peredaran darah, edema paru, asma jantung. Kekalahan sistem kardiovaskular dengan reumatik diperhatikan dalam lebih daripada 80% kes. Penyakit ini disertai dengan keradangan membran jantung, kerosakan pada endokardium, miokardium, perikardium, miokardium.

Kecacatan jantung

Kecacatan jantung kongenital dan yang diperoleh boleh menyebabkan perkembangan irama atrium. Dengan patologi seperti itu, gangguan pada fungsi atau struktur organ diperhatikan, yang menyebabkan kegagalan peredaran darah dan kekonduksian elektrik. Penyebab gangguan jenis kongenital adalah kelainan kromosom, faktor persekitaran, mutasi gen, kecenderungan multifaktorial. Kecacatan yang dijangkiti boleh berjangkit, aterosklerotik, tempatan atau terpencil..

Sindrom kelemahan urat simpul

Dengan sindrom kelemahan nod sinus, gangguan irama diperhatikan kerana disfungsi nod sinus-atrium. Penyakit ini disertai oleh pelanggaran pembentukan dan kelakuan impuls dari nod sinus ke atrium. Terdapat risiko bahawa jantung tiba-tiba berhenti berfungsi. Penyebab pelanggaran tersebut ialah penyakit sistem kardiovaskular, penyakit degeneratif idiopatik dan infiltratif, hipotiroidisme, distrofi sistem muskuloskeletal.

Sindrom sinus yang sakit disertai bukan sahaja oleh irama atrium, tetapi juga oleh gangguan irama yang teruk, sakit kepala, pening, edema paru, asma jantung, kekurangan koronari, pucat kulit, penurunan tekanan darah yang tajam. Gambaran klinikalnya pelbagai dan bergantung kepada kehadiran gangguan bersamaan, ciri-ciri individu tubuh pesakit.

Penyakit jantung koronari

Dengan penyakit jantung koronari, disfungsi node sinus yang ketara diperhatikan. Bekalan oksigen normal terganggu, sel tidak dapat berfungsi dalam mod fisiologi semula jadi. Penyebab penyakit jantung koronari boleh menjadi tabiat buruk, kecenderungan keturunan, hipertensi, obesiti, diabetes mellitus. Menurut hasil kardiografi, irama atrium diperhatikan pada kebanyakan pesakit dengan penyakit jantung koronari. Terdapat juga aduan sakit kepala, sesak nafas, sakit di sternum, keletihan kronik.

Dystonia vegetatif

Dystonia vegetovaskular adalah kompleks gangguan di mana nada vaskular terganggu. Pesakit mengadu irama atrium, degupan jantung berterusan, berpeluh, perubahan warna pada kulit, keadaan pingsan. Pembentukan irama ektopik diperhatikan, degupan jantung terganggu. Keadaan ini boleh menyebabkan turun naik tekanan darah secara sistematik dan secara signifikan merosot kualiti hidup pesakit.

Gejala

Dalam beberapa kes, irama atrium mungkin tidak muncul untuk waktu yang lama, pada yang lain - tanda-tanda gangguan yang ketara diperhatikan..

Gejala utama yang tidak boleh diabaikan:

  • sesak nafas walaupun selepas sedikit aktiviti fizikal
  • kesakitan terbakar di kawasan di belakang sternum
  • bengkak kaki
  • pening
  • loya
  • pewarnaan kulit dengan warna kebiruan
  • kelemahan otot
  • keletihan
  • kegagalan jantung
  • sensasi di dada
  • hati yang tenggelam disertai dengan perasaan takut, panik
  • pra-sinkop
  • turun naik degupan jantung
  • kegagalan jantung selama beberapa saat dengan gegaran seterusnya di dada

Dengan takikardia paroxysmal, tanda-tanda jelas diperhatikan dalam bentuk pecutan degupan jantung secara tiba-tiba, kadar denyutan jantung mungkin melebihi 145 denyut / minit. Kerana bekalan oksigen ke jantung tidak mencukupi, pesakit mengadu kekurangan udara dan dada. Dalam kes ini, nadi mungkin berada dalam had normal..

Cara membezakan dari resdung

Irama atrium berlaku apabila fungsi node sinus dihambat. Berbeza dengan sifat perlahan dan menggantikan. Terdapat penurunan pengecutan jantung, percepatan aktiviti jantung, perkembangan aktiviti patologi di atria. Selalunya degupan jantung melebihi degupan jantung, atrium kiri atau atrium kanan.

Elektrokardiografi diperlukan untuk membezakan antara irama atrium dan sinus. Doktor memeriksa sifat perubahan kontraksi, memperhatikan kadar denyutan jantung, jangka masa selang, seberapa betul kontraksi ventrikel, sama ada cacat, gigi negatif terbentuk.

Dengan irama atrium, flutter atrium dapat mempercepat hingga 400 denyutan seminit, dengan sinus - ia tetap dalam keadaan seragam. Dalam gambar ECG, pada kes pertama, gigi yang serupa dengan gergaji akan diperhatikan, pada yang kedua, garis yang hampir rata dan tidak rata dapat dilihat.

Ciri-ciri pada kanak-kanak

Pada kanak-kanak, bentuk irama jantung kongenital dan diperolehi diperhatikan. Sebab utama: dystonia vegetovaskular, perubahan hormon, disfungsi tiroid. Irama atrium kanan dan atrium bawah timbul sebagai akibat daripada kelahiran pramatang, kelahiran patologi, fenomena hipoksia.

Pada kanak-kanak kecil, ketidakmatangan aktiviti jantung neurohumoral diperhatikan. Semasa kanak-kanak berkembang dan matang, indikator degupan jantung menormalkan sendiri. Sekiranya semasa pemeriksaan kanak-kanak itu tidak mengalami gangguan kardiovaskular atau disfungsi CNS, maka bentuk irama atrium peralihan didiagnosis. Anak harus berada di bawah pengawasan perubatan yang berterusan sehingga remaja.

Sekiranya takikardia paroxysmal, fibrilasi atrium dikesan, maka pemeriksaan komprehensif ditetapkan. Penyimpangan serius seperti itu boleh berlaku akibat kardiomiopati kongenital, kecacatan jantung, miokarditis virus..

Kemungkinan komplikasi

Kemungkinan timbulnya komplikasi bergantung kepada punca penyebab irama pramatang. Jangka masa panjang penyakit dan kekurangan kualiti, rawatan tepat pada masanya penuh dengan komplikasi serius: kardiosklerosis, lesi sklerotik otot jantung, kegagalan jantung, aritmia. Dalam kes yang teruk, kemungkinan kematian..

Doktor mana yang harus dihubungi

Sekiranya terdapat gangguan irama jantung dan irama atrium yang disyaki, disyorkan untuk berjumpa dengan pakar kardiologi.

Diagnostik

Piawaian emas untuk mendiagnosis irama atrium adalah elektrokardiogram. Deformasi gigi R. menunjukkan perkembangan pelanggaran. Amplitudinya patah, gigi dipendekkan. Dengan takikardia paroxysmal, irama biasa dan frekuensi kontraksi yang tinggi diperhatikan, tidak mustahil untuk menentukan gelombang P.

Pemeriksaan tambahan yang disarankan juga melibatkan:

  • pemeriksaan ultrasound jantung
  • pemantauan elektrokardiogram setiap hari
  • dengan iskemia miokardium, koronarografi ditetapkan
  • pemeriksaan elektrofisiologi transesophageal ditunjukkan untuk pesakit dengan jenis aritmia yang lain

Terdapat sebilangan besar pelanggaran yang dapat mengganggu fungsi dan automatisme nod sinus. Doktor harus menilai tahap pelanggaran dengan secukupnya, melakukan diagnosis pembezaan dengan aritmia sinus, nod atrium, penghijrahan alat pacu jantung atrium, ekstrasistol atrium politopik.

Rawatan

Sekiranya irama atrium tidak disertai dengan gejala yang tidak menyenangkan, dystonia vegetovaskular, disfungsi sistem kardiovaskular dan gangguan hormon, terapi khusus tidak dijalankan.

Dalam kes lain, rejimen rawatan dipilih dengan mengambil kira gejala yang menunjukkan:

  • bradikardia memerlukan penggunaan ubat yang merangkumi atropin, serta adaptogen tumbuhan: ginseng, Rhodiola rosea, Schisandra chinensis, Eleutherococcus. Sekiranya selalunya degupan jantung turun menjadi 45-55 denyut seminit, pembedahan ditunjukkan dengan implan alat pacu jantung buatan;
  • extrasystole sederhana dihapuskan oleh ubat penenang, adaptogen;
  • dengan dystonia vegetovaskular, ubat penenang ditunjukkan, yang merangkumi motherwort, valerian, dan Novopassit. Fitoseda;
  • dengan kelipan dan atrium, rawatan perubatan kecemasan diperlukan. Panangin, Nicotinamide diberikan kepada pesakit, ubat-ubatan dari kumpulan beta-blocker dan ubat atiarrhythmic diresepkan;
  • untuk mengelakkan strok, serangan jantung dan komplikasi lain, penggunaan Panangin, Cardiomagnyl disyorkan.

Asas terapi adalah kesan pada penyebab penyakit yang mendasari irama atrium. Sekiranya tidak mungkin untuk menghentikan serangan dengan bantuan ubat-ubatan, terapi elektro-nadi disyorkan. Kontraindikasi untuk prosedur ini adalah keracunan dengan ubat-ubatan dari kumpulan glikosida jantung. Dalam keadaan pesakit yang teruk, langkah pantas dilakukan. Dengan tidak berkesannya kaedah rawatan konservatif, campur tangan pembedahan dengan pemasangan alat pacu jantung ditunjukkan.

Ramalan

Prognosis bergantung pada perjalanan dan keparahan penyakit yang memprovokasi irama atrium. Sekiranya disfungsi sistem kardiovaskular tidak dikesan, prognosisnya baik. Semakin cepat pesakit mendapatkan rawatan yang berkelayakan, semakin baik hasilnya.

Pencegahan

Untuk pencegahan irama atrium, penting untuk merawat gangguan kualitatif dan tepat pada masanya fungsi sistem kardiovaskular dan hormon. Pada tanda pertama pelanggaran, dapatkan bantuan profesional yang berpengalaman dan berkelayakan. Diet berkualiti tinggi dan seimbang yang disarankan, mematuhi peraturan kerja dan rehat, aktiviti fizikal yang sederhana, penolakan tabiat buruk.

Untuk mengelakkan pembentukan plak arteriosklerotik, makanan bergoreng yang berlebihan berlemak dikeluarkan dari makanan, serat, sayur-sayuran, buah beri, buah-buahan dan sayur-sayuran segar, biji-bijian, bijirin, biji, kacang diperkenalkan.

Diagnosis tepat pada masanya dan terapi yang mencukupi adalah pencegahan komplikasi serius yang terbaik, termasuk kematian mendadak. Dalam beberapa kes, ubat seumur hidup dan pemantauan berkala oleh pakar kardiologi diperlukan. Ini membolehkan anda meningkatkan jangka hayat dan meningkatkan kualitinya. Sekiranya penyebab irama atrium tidak bergantung pada ciri fisiologi badan, ahli psikoterapi mungkin diperlukan..

Asal penyakit

Irama atrium adalah sejenis kontraksi ektopik. Ektopia adalah lokasi sesuatu yang tidak normal. Maksudnya, sumber pengujaan otot jantung tidak muncul di tempat yang sepatutnya. Fokus semacam itu dapat terbentuk di mana-mana bahagian miokardium, menyebabkan pelanggaran urutan normal dan kekerapan kontraksi organ. Irama ektopik jantung disebut penggantian, kerana ia mengambil fungsi pusat automatik utama.

Terdapat dua pilihan untuk irama atrium: lambat (ia menyebabkan penurunan kontraktilitas miokard) dan dipercepat (peningkatan kadar jantung).

Yang pertama berlaku apabila penyumbatan simpul sinus menyebabkan generasi nadi lemah. Yang kedua adalah hasil peningkatan rangsangan patologi pusat ektopik, ia bertindih dengan irama utama jantung.

Pengecutan yang tidak normal jarang berlaku, kemudian digabungkan dengan irama sinus. Atau irama pra-sulfur menjadi terkemuka, dan penyertaan pemandu automatik pesanan pertama dibatalkan sepenuhnya. Pelanggaran semacam itu boleh menjadi ciri untuk jangka masa yang berlainan: dari sehari hingga sebulan atau lebih. Kadang kala jantung sentiasa berfungsi di bawah fokus ektopik.

Apakah irama atrium? Sebatian atipikal aktif sel miokardium terletak di kiri dan di atrium kanan, dan di bahagian bawah ruang ini. Oleh itu, irama atrium bawah dan atrium kiri dibezakan. Tetapi ketika membuat diagnosis, tidak ada keperluan khusus untuk membezakan antara kedua jenis ini, hanya penting untuk memastikan bahawa isyarat menarik berasal dari atria.

Sumber penghasilan nadi dapat mengubah lokasinya di dalam miokardium. Fenomena ini dipanggil penghijrahan irama..

Punca penyakit

Irama ektopik atrium bawah berlaku di bawah pengaruh pelbagai keadaan luaran dan dalaman. Kesimpulan yang serupa dapat dibuat kepada pesakit dari semua kategori umur. Tidak selalu berlaku kerosakan fungsi otot jantung yang dianggap sebagai penyimpangan. Aritmia fisiologi, sebagai varian norma, tidak memerlukan rawatan dan berlalu dengan sendirinya.

Varieti gangguan yang disebabkan oleh irama atria yang lebih rendah:

  • takikardia yang bersifat paroxysmal dan kronik;
  • extrasystoles;
  • flutter dan fibrillation.

Kadang-kadang irama atrium tidak berbeza dengan sinus dan mengatur miokardium dengan secukupnya. Adalah mungkin untuk mengesan kerosakan seperti itu secara tidak sengaja dengan bantuan ECG pada pemeriksaan fizikal yang dijadualkan seterusnya. Pada masa yang sama, seseorang tidak mempunyai petunjuk mengenai patologi yang ada..

Sebab utama perkembangan irama atrium bawah ektopik:

  • miokarditis;
  • nod sinus lemah;
  • tekanan darah tinggi;
  • iskemia miokard;
  • proses sklerotik dalam tisu otot;
  • kardiomiopati;
  • reumatik;
  • penyakit jantung;
  • pendedahan kepada nikotin dan etanol;
  • keracunan karbon monoksida;
  • kesan sampingan ubat;
  • ciri kongenital;
  • dystonia vegetovaskular;
  • diabetes.

Irama atrium pada kanak-kanak boleh menjadi kongenital atau diperolehi. Dalam kes pertama, anak itu sudah dilahirkan dengan adanya fokus ektopik. Ini adalah akibat kebuluran oksigen semasa melahirkan atau akibat dari kelainan perkembangan janin. Ketidakfungsian fungsi sistem kardiovaskular, terutama pada bayi pramatang, juga merupakan penyebab pembentukan irama ektopik. Pelanggaran serupa dengan usia dapat menormalkan dengan sendirinya. Walau bagaimanapun, pengawasan doktor untuk bayi seperti itu adalah perlu.

Keadaan lain adalah remaja. Kanak-kanak lelaki dan perempuan dalam tempoh ini mengalami perubahan serius dalam tubuh, latar belakang hormon terganggu, irama jantung sinus dapat digantikan sementara oleh atrium. Dengan berakhirnya akil baligh, semua masalah kesihatan biasanya berakhir. Pada orang dewasa, masalah hormon boleh dikaitkan dengan penuaan badan (contohnya, menopaus pada wanita), yang juga mempengaruhi penampilan irama jantung ektopik.

Sukan profesional juga boleh dianggap sebagai penyebab perkembangan irama atrium. Gejala ini adalah akibat daripada proses distrofi miokard yang berlaku di bawah pengaruh beban berlebihan pada atlet.

Gejala

Irama abnormal atrium boleh berkembang secara asimtomatik. Sekiranya terdapat tanda-tanda disfungsi jantung, mereka akan mencerminkan penyakit yang menyebabkan keadaan ini..

  • Seseorang mula merasakan kontraksi miokardium, untuk "mendengar" gegarannya.
  • Jumlah pukulan minit badan semakin bertambah.
  • Hati seolah-olah "membeku" sebentar.
  • Terdapat peluh yang meningkat.
  • Di depan mata saya ada tudung berterusan yang gelap.
  • Pening tajam.
  • Kulit menjadi pucat, warna biru muncul di bibir dan hujung jari.
  • Ia menjadi sukar untuk bernafas.
  • Terdapat kesakitan di sternum.
  • Berkaitan dengan kencing yang kerap.
  • Seorang lelaki mengalami ketakutan yang kuat untuk hidupnya.
  • Kemungkinan mual atau muntah.
  • Gangguan gastrousus.
  • Keadaan pengsan berkembang.

Serangan pendek mengejutkan pesakit, tetapi berakhir secepatnya. Selalunya, gangguan irama seperti itu berlaku pada waktu malam dalam mimpi. Seseorang bangun dalam keadaan panik, merasa takikardia, sakit dada atau demam di kepala.

Diagnostik

Adalah mungkin untuk mengesan kehadiran irama atrium berdasarkan data yang diperoleh semasa imbasan ultrasound jantung atau elektrokardiogram.

Oleh kerana patologi dapat menampakkan dirinya dari semasa ke semasa, dan sering kali ini terjadi pada waktu malam, pemantauan Holter ECG digunakan untuk mendapatkan gambaran klinikal yang lebih lengkap. Sensor khas terpaku pada tubuh pesakit dan sepanjang masa merekod perubahan yang berlaku di ruang jantung. Berdasarkan hasil kajian seperti itu, doktor menyusun protokol untuk memantau keadaan miokardium, yang memungkinkan untuk mengesan paroxysms gangguan irama siang dan malam hari.

Pemeriksaan elektrofisiologi transesophageal, angiografi koronari, penghapusan ECG di bawah beban juga digunakan. Analisis standard cecair badan adalah wajib: kajian umum dan biokimia darah dan air kencing.

Tanda pada elektrokardiogram

ECG adalah kaedah yang berpatutan, sederhana dan cukup bermaklumat untuk mendapatkan data mengenai pelbagai aritmia jantung. Apakah penilaian doktor terhadap kardiogram?

  1. Keadaan gelombang P, yang mencerminkan proses depolarisasi (kemunculan impuls elektrik) di atria.
  2. Plot P-Q menunjukkan ciri gelombang pengujaan dari atria ke ventrikel.
  3. Gelombang Q menandakan tahap awal pengujaan ventrikel.
  4. Elemen R mewakili tahap maksimum depolarisasi ventrikel..
  5. S cengkih menunjukkan tahap akhir penyebaran isyarat elektrik.
  6. Kompleks QRS disebut ventrikel, ia menunjukkan semua tahap perkembangan pengujaan di jabatan ini.
  7. Elemen T mencatat fasa penurunan aktiviti elektrik (repolarisasi).

Dengan menggunakan maklumat yang ada, pakar menentukan ciri irama jantung (kekerapan dan kekerapan kontraksi), fokus penjanaan nadi, lokasi paksi elektrik jantung (EOS).

Tanda-tanda berikut pada ECG menunjukkan adanya irama atrium:

  • gelombang P negatif dengan kompleks ventrikel yang tidak berubah;
  • irama atrium dicerminkan oleh ubah bentuk gelombang P dan amplitudnya pada petunjuk tambahan V1-V4, atrium kiri - pada petunjuk V5-V6;
  • gigi dan selang mempunyai jangka masa yang panjang.

EOS memaparkan parameter elektrik aktiviti jantung. Kedudukan jantung sebagai organ yang mempunyai struktur volumetrik tiga dimensi dapat ditunjukkan dalam sistem koordinat maya. Untuk melakukan ini, data yang diperoleh oleh elektrod semasa ECG diproyeksikan ke grid koordinat untuk mengira arah dan sudut paksi elektrik. Parameter ini sesuai dengan penyetempatan sumber pengujaan..

Biasanya, ia mempunyai kedudukan menegak (dari +70 hingga +90 darjah), mendatar (dari 0 hingga +30 darjah), pertengahan (dari +30 hingga + 70 darjah). Penyimpangan EOS ke kanan (lebih dari +90 darjah) menunjukkan perkembangan irama atrium abnormal ektopik, bias ke kiri (hingga -30 darjah dan seterusnya) adalah petunjuk irama atrium kiri.

Rawatan

Langkah-langkah rawatan tidak diperlukan jika orang dewasa atau kanak-kanak tidak mengalami sensasi yang tidak menyenangkan dengan anomali yang telah berkembang, dan mereka tidak mempunyai jantung atau penyakit lain. Kejadian irama atrium dalam keadaan ini tidak membahayakan kesihatan.

Dalam kes yang berlawanan, kesan terapi dilakukan dengan arahan berikut:

  1. Irama atrium tidak normal yang dipercepat dirawat dengan beta-blocker (Propranalol, Anaprilin) ​​dan kaedah lain yang mengurangkan degupan jantung.
  2. Dengan bradikardia, ubat-ubatan diresepkan yang dapat mempercepat irama yang perlahan: ubat-ubatan berdasarkan atropin, "Caffeine benzoate sodium", ekstrak tumbuhan (eleutherococcus, ginseng) digunakan.
  3. Gangguan vegetatif-vaskular yang menyebabkan irama ektopik, perlu mengambil ubat penenang "Novopassit", "Valocordin", tinctures motherwort, valerian.
  4. Untuk pencegahan serangan jantung, disarankan untuk menggunakan "Panangin".
  5. Sebagai tambahan kepada ubat-ubatan antiaritmia (Novokainamid, Verapamil), dengan irama yang tidak teratur, rawatan khusus diresepkan untuk pembentukan penyebab spesifik gangguan yang dikembangkan.
  6. Dalam kes-kes yang teruk yang tidak dapat diterima oleh rawatan perubatan standard, penggunaan kardioversi dan pemasangan alat pacu jantung buatan..

Cara rakyat

  • Campurkan jus limau gedang dengan minyak zaitun (3 sudu teh). Alat ini dimakan sekali sehari dalam bentuk segar. Kursus am - 4 minggu.
  • Buah ara, kismis, biji kenari mengambil jumlah yang sama. Campurkan dengan madu dan biarkan selama sehari. Makan campuran rawatan pada dua dos sehari. Satu dos ialah 20 g. Teruskan terapi selama dua bulan..
  • Ia membantu dengan gangguan irama calendula. Perbungaan kering (20 g) untuk mengisi kapasiti 300 ml. Tuangkan air mendidih dan bersikeras, 10-12 jam sudah cukup. 100 g mesti diminum pada satu masa, diulang tiga kali sehari.
  • Potong pucuk asparagus muda, potong. Bancuh satu sudu besar dalam segelas air, tutup rapat dan bersikeras. Dos tunggal akan menjadi 2 sudu besar. l., anda boleh minum 5-6 kali sehari. Rawatan harus berlangsung sekurang-kurangnya sebulan.
  • St. John's wort (15 g), balsem lemon (10 g), hawthorn - daun dan perbungaan (40 g), kelopak mawar (5 g) digabungkan menjadi satu campuran. Dibancuh dalam 100 g air selama 15 minit. Minum dan bukannya teh selepas setiap hidangan dalam jumlah segelas.
  • Walnut (500 g) digabungkan dengan gula (segelas), minyak bijan (50 g). Campurkan bahan dan biarkan sebentar. Bancuh lemon secara berasingan (4 keping) dalam bentuk hancur dengan kupas dalam bekas apa pun. Tambahkan campuran kacang ke lemon dan dapatkan konsistensi yang seragam. Ubat itu diambil sebelum sarapan, makan tengah hari dan makan malam setengah jam sebelum makan. Dosnya boleh mencapai 1 sudu besar. l.
  • Perbungaan kentang memaksa alkohol atau vodka selama tiga minggu. Perah jus dari kentang mentah (150 ml). Campurkan dengan madu (satu sudu besar) dan penyerapan alkohol (0, 5 sudu kecil). Minum pagi dan petang yang baru disediakan.
  • Cranberry beri (500 g) digabungkan dengan bawang putih (50 g), pra-memotong bahan. Letakkan di dalam bekas kedap udara dan biarkan selama 3 hari. Masukkan setengah gelas madu ke dalam campuran yang telah siap. Ambil 2 sudu dari ubat dan cairkan dengan air (tiga gelas). Minum semuanya dalam bahagian kecil sepanjang hari.
  • Irama atrium sebagai salah satu jenis kelainan jantung memerlukan pemantauan berterusan oleh doktor. Bahkan ketiadaan gejala yang membimbangkan bukanlah alasan untuk mengabaikan keadaan ini. Sekiranya perkembangan kontraksi ektopik disebabkan oleh penyakit, adalah perlu untuk mengetahui penyebab patologi dan merawatnya dengan serius. Melancarkan aritmia atrium yang teruk boleh mengancam nyawa seseorang..

    Ramai yang berminat dengan apa itu irama atrium ektopik? Ini adalah keadaan di mana impuls elektrik dihasilkan oleh kardiomiosit atipikal. Adakah ini normal dan diperlukan rawatan yang akan kita pertimbangkan di bawah.

    Asal penyakit

    Ektopia adalah lokasi sesuatu yang tidak normal. Dengan kata lain, sumber pengujaan otot jantung mula muncul di tempat yang salah. Fokus semacam itu boleh berada di mana sahaja di dalam miokardium.

    Kekerapan pengecutan badan dan urutan akan terganggu. Jika tidak, irama ektopik jantung boleh disebut pengganti, kerana ia menjalankan fungsi pusat automatik.

    Menarik! Terdapat dua pilihan untuk irama atrium: perlahan dan cepat.

    Yang pertama berlaku apabila, kerana penyumbatan simpul sinus, penjanaan nadi mula melemah. Yang kedua adalah hasil kenyataan bahawa pusat ektopik cepat teruja, akibatnya, irama utama jantung tersekat.

    Pengecutan yang tidak normal tidak berlaku begitu kerap, tetapi dalam keadaan apa pun, ia mula bergabung dengan irama sinus. Pelanggaran semacam itu boleh bertahan dalam jangka masa yang berbeza - dari satu hari atau lebih. Dalam beberapa kes, jantung boleh berfungsi di bawah fokus ektopik sepanjang hayatnya.

    Punca penyakit

    Irama atrium ektopik timbul kerana terdapat banyak faktor pencetus, baik luaran dan dalaman. Orang dari semua peringkat umur dapat mendengar diagnosis seperti itu..

    Namun, kegagalan tidak selalu dianggap sebagai penyimpangan. Terdapat aritmia fisiologi, yang dianggap sebagai norma, rawatan tidak diperlukan untuknya, keadaan menormalkan sendiri setelah beberapa waktu..

    Varieti gangguan yang boleh disebabkan oleh irama atria yang lebih rendah:

    Irama atrium mungkin tidak berbeza dengan sinus. Selalunya kerosakan berfungsi dikesan secara tidak sengaja semasa EKG. Ramai orang tidak menyedari kehadiran patologi, sebab itulah mereka tidak mengambil tindakan.

    Irama atrium ektopik dapat berkembang kerana banyak sebab, antaranya adalah:

    • tekanan darah tinggi;
    • nod sinus melemah;
    • miokarditis;
    • kesan sampingan daripada mengambil ubat tertentu;
    • keracunan karbon monoksida;
    • reumatik;
    • perkembangan diabetes;
    • malformasi kongenital;
    • pendedahan kepada alkohol dan tembakau.

    Pada kanak-kanak, irama ektopik boleh menjadi kongenital atau diperolehi. Dalam kes pertama, bayi dilahirkan dengan adanya fokus ektopik.

    Ini mungkin disebabkan oleh kebuluran oksigen di dalam rahim, serta malformasi. Seiring bertambahnya usia, gangguan dapat menormalkan, tetapi anak harus selalu berada di bawah pengawasan doktor.

    Remaja adalah keadaan yang sama sekali berbeza. Jadi, sebagai contoh, kanak-kanak perempuan mengalami perubahan yang berkaitan dengan latar belakang hormon, sehingga irama jantung dapat diganti atrium untuk beberapa waktu. Setelah akil baligh selesai masalah akan hilang dengan sendirinya.

    Sukan profesional boleh menjadi penyebab irama ektopik. Ia timbul kerana badan mengalami senaman fizikal yang berterusan..

    Gejala penyakit

    Irama atrium aktopik boleh berkembang secara asimtomatik.

    Sekiranya terdapat gejala irama yang tidak teratur, mereka akan mencerminkan penyakit ini, yang mana ia mula muncul:

    • pesakit secara berkala mendengar gegaran jantung;
    • berpeluh meningkat;
    • untuk seketika, jantung mungkin "membeku";
    • penampilan kegelapan di depan mata;
    • penampilan warna biru di bibir, kulit menjadi pucat;
    • penampilan kesakitan di dada;
    • keinginan untuk membuang air kecil;
    • penampilan ketakutan untuk hidup anda;
    • pesakit berada dalam keadaan pengsan.

    Selepas munculnya gejala seperti itu, anda harus mendapatkan bantuan daripada institusi perubatan.

    Diagnostik

    Untuk mengenal pasti masalahnya, diagnosis ultrasound dilakukan, serta elektrokardiogram. Oleh kerana masalah itu dapat dirasakan hanya pada waktu tertentu dalam sehari, kajian Holter ECG dilakukan untuk mendapatkan gambaran klinikal yang lebih tepat. Sensor dilekatkan pada tubuh pesakit; sebarang perubahan dicatat sepanjang masa.

    Gejala pada elektrokardiogram

    ECG adalah kaedah penyelidikan yang paling berpatutan dan selamat. Pada kardiogram, doktor menilai petunjuk berikut:

    1. Gelombang Q. Penunjuk bertanggungjawab untuk tahap awal pengujaan di ventrikel..
    2. Keadaan gigi R. Dalam kes ini, impuls elektrik di atria dipantulkan.
    3. Kompleks QRS. Dalam bidang perubatan, yang disebut ventrikel, menggambarkan tahap pengujaan di semua jabatan.

    Setelah mendapat maklumat yang diperlukan, doktor akan dapat menerangkan ciri-ciri irama jantung..

    Perubahan ECG berikut dapat menunjukkan adanya irama atrium ektopik:

    • selang dan gigi dengan jangka masa yang panjang;
    • Gelombang P adalah negatif, sementara tidak ada perubahan pada kompleks ventrikel.

    Prestasi mungkin berbeza mengikut kes..

    Kaedah rawatan

    Rawatan tidak diperlukan jika orang dewasa atau kanak-kanak tidak merasakan ketidakselesaan setelah berlaku ketidaknormalan. Irama atrium dalam kes ini tidak menimbulkan ancaman kepada kesihatan atau kehidupan..

    Dalam kes lain, terapi mungkin mempunyai petunjuk berikut:

    1. Penyekat beta, seperti Anaprilin, digunakan untuk merawat irama atrium yang dipercepat. Ubat-ubatan lain mungkin diresepkan untuk menurunkan degupan jantung anda..
    2. Apabila bradikardia muncul, ubat-ubatan diresepkan untuk mempercepat irama yang perlahan. Dianjurkan untuk menggunakan ekstrak tumbuhan, seperti ginseng atau eleutherococcus.
    3. Untuk rawatan gangguan vegetatif-vaskular, ubat penenang diresepkan, misalnya, valerian, tingtur motherwort, Novopassit.
    4. Untuk mencegah terjadinya serangan jantung, Panangin boleh diresepkan..

    Dalam kes yang sangat teruk, apabila kaedah rawatan standard tidak membantu atau tidak dapat digunakan, kardioversi dapat digunakan, dengan kata lain, alat pacu jantung buatan dipasang.

    Kaedah rawatan alternatif

    Untuk rawatan irama atrium ektopik, bukan sahaja kaedah tradisional, tetapi juga kaedah rakyat dapat digunakan.

    Penting! Resipi rakyat tidak melegakan penyebab perkembangan penyakit ini, tetapi memperbaiki keadaan pesakit dengan ketara.

    Resipi berikut dianggap paling selamat dan berkesan:

    1. Campurkan jus dari limau gedang dengan minyak zaitun (tiga sudu besar). Dalam bentuk segar, sekali sehari, gunakan produk yang dihasilkan. Kursus rawatan yang disyorkan adalah satu bulan.
    2. Ambil jumlah biji walnut, buah ara dan kismis yang sama, campurkan, tambahkan madu, biarkan selama satu hari. Dua kali sehari, makan 20 gram ubat. Terapi harus diteruskan selama dua bulan..
    3. Calendula sesuai untuk merawat irama yang terganggu. Letakkan dua puluh gram bunga kering di dalam bekas besar. Tuangkan air mendidih ke atas segalanya, biarkan selama 12 jam. Minum seratus gram produk pada satu masa, ulangi beberapa kali sehari.
    4. Cincang halus pucuk asparagus muda. Tuangkan satu sudu dengan segelas air, tutup dan biarkan hingga mendidih. Pada hari itu, minum ubat yang anda terima lima kali dalam dua sudu. Tempoh rawatan sekurang-kurangnya satu bulan.
    5. Campurkan setengah kilogram walnut dengan segelas gula, tambah lima puluh gram minyak bijan. Setelah dicampurkan, bahan-bahan tersebut akan berhenti sebentar. Dalam bekas yang berasingan, bancuh empat lemon yang dicincang dengan semangat. Satukan kedua-dua campuran, kacau sebati, konsistensinya harus sekata. Ambil ramuan tiga kali sehari dalam satu sudu besar.
    6. Selama tiga minggu, tekankan perbungaan kentang pada vodka atau alkohol. Perah jus dari kentang mentah (semestinya ternyata 150 mililiter), tambahkan sesudu madu dan setengah sudu tincture alkohol. Ambil produk dua kali sehari. Setiap kali disyorkan untuk menyediakan ramuan baru.
    7. Campurkan setengah kilogram cranberry dan lima puluh gram bawang putih, bahan-bahannya harus dicincang dengan teliti. Biarkan berkeras selama tiga hari di dalam bekas tertutup rapat. Masukkan setengah gelas madu ke dalam campuran yang telah siap. Pisahkan dua sudu dari ubat yang diterima, cairkan dengan tiga gelas air, minum segalanya pada siang hari.

    Irama atrium ektopik harus sentiasa dipantau oleh doktor yang hadir. Walaupun tidak ada gejala berbahaya atau mencurigakan, ini bukan alasan untuk mengabaikan kesihatan anda..

    Sekiranya irama ektopik diprovokasi oleh penyakit, penting untuk mengenal pasti penyebab patologi secepat mungkin dan mengatasi penghapusannya. Dalam kes lanjut, bahaya bukan hanya untuk kesihatan tetapi juga untuk kehidupan manusia.

    Soalan Lazim

    Ramalan dan Pencegahan

    Helo, saya didiagnosis dengan irama atrium ektopik, beritahu saya profilaksis mana yang berguna dan apakah prognosis untuk pemulihan?

    Pesakit dengan diagnosis yang serupa harus berada di bawah pengawasan doktor. Masalahnya adalah kerana tekanan emosi, patologi bersamaan, aritmia dapat berkembang menjadi sesuatu yang lebih serius.

    Pesakit ditunjukkan untuk melakukan perkara berikut:

    • setiap enam bulan sekali disyorkan untuk melakukan ultrasound jantung, serta menjalani koagulogram;
    • setiap hari anda harus mengukur tekanan darah dan degupan jantung;
    • ECG harus dilakukan sekurang-kurangnya sekali dalam satu perempat.

    Atlet atau orang dengan pekerjaan yang serupa, di mana beban ditempatkan di hati, sekatan boleh dikenakan, kadang-kadang aktiviti seperti ini dilarang sama sekali. Dengan semua cadangan doktor yang hadir dan rawatan tepat pada masanya, prognosisnya baik.

    Setiap hari, tanpa rasa letih dan rehat, jantung melakukan pekerjaan yang hebat - melalui pengecutan otot menjadikan darah mengalir ke seluruh badan. Jantung berkontrak pada frekuensi tertentu, sekitar 60-90 degupan seminit.

    Keistimewaan otot jantung adalah bahawa ia mempunyai fungsi automatisme sendiri yang tidak tertakluk kepada siapa pun. Ini bermaksud bahawa terdapat sel-sel tertentu di jantung yang dikelompokkan menjadi pusat automatisme..

    Sel yang menghasilkan impuls yang membuat degupan jantung disebut sistem konduktif. Terima kasih kepada pusat-pusat ini, nadi dihasilkan yang dihantar ke pusat yang mendasari.

    Jantung menguncup secepat impuls berlaku. Pusat automatik pertama yang paling penting adalah sinus atau nod sinoatrial. Ia terletak di atrium kanan. Di sana, dalam hati yang sihat, dorongan timbul, yang menyebabkan penurunan atrium, dan kemudian ventrikel. Tetapi ada situasi ketika operasi nod sinus ditamatkan atau terganggu. Sel-sel jantung atipikal lain diaktifkan, yang juga mampu menghasilkan impuls, tetapi tidak aktif semasa operasi nod sinus normal..

    Sel atau kumpulan sel ini dipanggil pusat ektopik. Mereka mengatur langkah untuk jantung. Sekiranya sel atrium mengambil fungsi alat pacu jantung, maka irama ektopik yang dihasilkannya disebut atrium. Maksudnya, sumber impuls adalah sel atrium khas, yang diaktifkan dan mula menghasilkan irama ektopik akibat pelanggaran atau penghentian pusat automatisme pertama - simpul sinus.

    1 Sebab

    Penyakit jantung koronari

    Mengapa irama atrium berlaku? Kerana penghambatan kerja atau menghentikan penghasilan denyutan di nod sinus. Ini boleh berlaku dengan kerosakan jantung organik (penyakit jantung koronari, hipertensi arteri, kardiomiopati, sindrom kelemahan nod sinus, miokarditis, kardiosklerosis), kecacatan jantung, rematik, ketidakseimbangan elektrolit dalam badan, disfungsi sistem saraf autonomi, mabuk alkohol, nikotin, karbon monoksida beberapa ubat.

    Irama atrium boleh mengiringi gangguan endokrin (diabetes mellitus), kecederaan dada, boleh terjadi pada anak-anak ketika lahir. Ia juga dapat dikesan pada orang yang sihat sebagai penemuan ECG secara tidak sengaja semasa pemeriksaan fizikal. Harus diingat bahawa kontraksi ektopik atrium dapat sama dengan kebanyakan kontraksi dari nodus sinus, dan hanya kontraksi atrium yang dapat diperhatikan jika nod sinus tersekat sepenuhnya. Irama atrium mungkin berterusan, atau mungkin berlaku untuk jangka masa yang lebih lama atau lebih pendek..

    2 Perbezaan irama atrium dari sinus

    Tanda ECG irama penggantian atrium

    Irama atrium boleh perlahan, berpindah. Mereka berlaku apabila fungsi simpul sinus dihambat. Dengan irama seperti itu, degupan jantung kurang daripada biasa. Dan dipercepat, apabila terdapat peningkatan dalam aktiviti patologi pusat ektopik atrium automatisme, dapat diperhatikan. Dalam kes ini, degupan jantung akan lebih tinggi daripada biasa. Bergantung pada tempat aktiviti pusat ektopik diperhatikan, irama atrium kiri atau kiri dibezakan. Tetapi bagi doktor, tidak perlu mengetahui dari mana atrium timbulnya dorongan, cukup untuk hanya mendiagnosis irama dari atrium.

    Tanda ECG irama penggantian atrium:

    • kontraksi ventrikel betul, selang R-R adalah sama, degupan jantung 45-60 denyutan seminit;
    • setiap kompleks ventrikel didahului oleh gelombang P, tetapi cacat atau negatif;
    • selang P-Q dipendekkan atau jangka masa normal;
    • kompleks ventrikel tidak berubah.

    Tanda ECG irama dipercepat atrium:

    • Denyut jantung 120-130 per min, selang R-R adalah sama
    • setiap kompleks ventrikel didahului oleh gelombang P, tetapi cacat, bifasik atau negatif, bergerigi atau berkurang
    • Selang P-Q boleh dilanjutkan
    • kompleks ventrikel tidak berubah.

    Ini adalah perbezaan utama antara irama atrium dan sinus pada ECG.

    3 Gejala irama atrium

    Sakit dada

    Irama atrium mungkin tidak muncul secara klinikal dan dapat dikesan secara kebetulan semasa EKG. Tidak ada aduan dan gejala tertentu. Lebih kerap, gejala dikaitkan dengan manifestasi penyakit yang mendasari. Keluhan boleh berlaku mengenai perasaan berdebar-debar, gangguan dalam kerja jantung, jantung yang tenggelam. Bimbang tentang kelemahan umum, keletihan. Dengan kerosakan pada jantung, mungkin terdapat peningkatan sesak nafas, sakit dada dengan keparahan dan tempoh yang berbeza-beza, bengkak. Harus diingat bahawa jika pesakit tidak ada keluhan, tidak ditemukan penyakit dari sisi jantung dan organ lain, maka irama atrium harus dianggap sebagai varian norma.

    4 Kanak-kanak dan irama atrium

    Pada bayi yang baru lahir, sistem pengaliran jantung tidak sempurna, begitu juga dengan peraturan sistem saraf autonomi. Ini membawa kepada fakta bahawa anak itu mungkin mempunyai irama atrium semasa lahir atau pada anak kecil. Ini mungkin merupakan varian norma ketika pusat-pusat automatisme yang matang, dan juga ketika menyesuaikan keseimbangan sistem saraf autonomi, irama atrium dapat digantikan oleh sinus.

    Irama atrium dapat diperhatikan pada kanak-kanak dengan kelainan kecil pada perkembangan jantung - adanya kord tambahan, prolaps injap mitral. Tetapi kadang-kadang irama atrium pada bayi yang baru lahir atau pada anak kecil mungkin bukan gejala yang tidak berbahaya, tetapi bukti masalah jantung yang lebih serius - kecacatan jantung, jangkitan otot jantung, mabuk, hipoksia. Dalam kes ini, kita boleh bercakap mengenai patologi.

    Ia diperhatikan pada bayi baru lahir yang mengalami jangkitan intrauterin, yang telah mabuk dengan nikotin atau alkohol dari ibu, pada bayi pramatang, dengan kehamilan yang tidak baik, dan komplikasi ketika melahirkan. Kanak-kanak dengan irama atrium yang didiagnosis mesti diperiksa dan dirujuk oleh pakar kardiologi. Selalunya, irama dari atria berfungsi dan menyertai gangguan sistem saraf autonomi.

    Gejala ketidakseimbangan NS autonomi

    Dengan ketidakseimbangan NS autonomi, dominasi pembahagian simpatik - simpatikotonia, atau pembahagian parasimpatik - vagotonia dapat diperhatikan. Dengan simpatik, akan ada keluhan degupan jantung yang cepat, kulit pucat, menggigil, sakit kepala, kecemasan. Tanda-tanda ECG irama atrium dengan dominasi ANS simpatik: selang R-R adalah sama, kadar denyutan jantung bergantung pada usia kanak-kanak, terdapat peningkatan kadar denyutan jantung berbanding dengan norma, gelombang P tinggi, pemendekan selang P-Q.

    Dengan vagotonia, kanak-kanak mungkin mengadu kegagalan jantung, pening, mual, pingsan, berkeringat, gangguan pada saluran gastrointestinal, dan tekanan darah dapat menurun. Tanda ECG dengan dominasi pembahagian parasimpatis ANS: kontraksi normal ventrikel, degupan jantung kurang daripada biasa, gelombang P yang rata, memanjangkan selang P-Q.

    Untuk menentukan punca gangguan irama, pakar pediatrik atau ahli kardiologi melakukan ujian fungsional yang membolehkan anda menentukan sifat pelanggaran - berfungsi (ketidakseimbangan NS autonomi) atau organik (kerosakan jantung). Sekiranya gangguan itu berfungsi, maka ujian dengan aktiviti fizikal, ortostatik, dengan atropin akan menjadi positif.

    Apa pun penyebab gangguan irama jantung pada kanak-kanak, ia memerlukan pemeriksaan aktif dan berunding dengan doktor.

    5 Diagnostik

    Pemeriksaan elektrofisiologi transesophageal

    Kaedah instrumental yang paling mudah dicapai adalah ECG. ECG termasuk dalam senarai wajib pemeriksaan semasa pemeriksaan perubatan. Ia membolehkan anda menilai kerja jantung dan mengenal pasti punca gangguan, keadaan miokardium, menilai kekonduksian. Untuk diagnosis yang lebih tepat, gunakan:

    • Pemantauan ECG Holter,
    • pemeriksaan elektrofisiologi transesophageal.

    6 Rawatan irama atrium

    Rawatan ubat preskripsi

    Sekiranya irama atrium tidak disertai dengan patologi lain dari sistem kardiovaskular atau organ dan sistem lain, pesakit merasa baik dan sihat sepenuhnya - ini adalah pilihan norma, dan tidak diperlukan rawatan. Dalam semua kes lain, penyakit yang mendasari dirawat. Sekiranya gangguan sistem saraf autonomi telah berlaku, ubat penenang, adaptogen dapat diresepkan.

    Sekiranya pesakit mengalami takikardia, doktor boleh menetapkan ubat-ubatan yang mengurangkan kadar denyutan jantung, sebagai contoh, penyekat b. Dengan kecenderungan untuk melambatkan degupan jantung - ubat yang dapat meningkatkan pengecutan jantung: persiapan atropin, warna Eleutherococcus, ginseng, natrium kafein benzoat. Harus diingat bahawa rawatan diri tidak boleh diamalkan. Rawatan untuk orang dewasa dan kanak-kanak harus diresepkan hanya oleh pakar, setelah pemeriksaan penuh dan diagnosis yang tepat, dengan mengambil kira kontraindikasi dan patologi yang berkaitan.

    Adalah Penting Untuk Menyedari Vaskulitis