Tablet antitrombotik

Untuk membersihkan saluran darah dan menormalkan peredaran darah, ubat untuk pembekuan darah diresepkan. Thrombosis adalah proses semula jadi yang melindungi urat dan kapilari dari kehilangan darah ketika mereka rosak. Tetapi mekanisme ini tidak selalu berguna, kerana ada situasi di mana ia mengganggu pergerakan aliran darah dan mengancam nyawa pesakit.

Jenis-jenis pembekuan darah

Doktor menetapkan ubat untuk pembekuan darah di saluran pada peringkat awal, apabila penyakit ini lebih mudah diubati. Lebih kerap, pembekuan darah dilokalisasi di saluran kaki - urat. Dengan pertumbuhan darah beku, lumen ditutup, darah berhenti beredar. Terdapat bahaya gumpalan darah melanggar dinding dan memindahkannya ke jantung. Sekiranya ini berlaku, kematian secara tiba-tiba tidak dapat dielakkan.

Penyakit trombosis disebut phlebitis. Daripadanya, persiapan generasi baru membantu, yang menyumbang kepada pencairan dan pencegahan pembentukan gumpalan baru, meningkatkan keanjalan dinding saluran darah. Mereka diambil untuk profilaksis atau untuk rawatan. Tanda-tanda pertama penyakit ini adalah pembengkakan kaki, sakit, kemerahan kulit, rasa berat, sensasi terbakar. Faktor predisposisi untuk munculnya gumpalan darah adalah kecenderungan keturunan, vena varikos, kegemukan, kecederaan vaskular, ketidakaktifan fizikal, jangkitan.

Penyebab pembekuan darah adalah proses aterosklerotik, gangguan fungsi jantung, saluran darah, perubahan parameter reologi darah, gangguan peredaran darah. Komplikasi adalah trombosis akut atau purulen. Ubat anti-trombosis memulihkan mikro, menormalkan pembekuan darah, menyekat aktiviti platelet, mengurangkan keupayaan agregat (melekat) sel darah merah.

Anda perlu merawat pembekuan darah secara menyeluruh. Untuk penggunaan dalaman, tablet ditujukan, untuk penggunaan luaran - gel dan krim, untuk penyerapan semula bekuan yang ada - suntikan. Thrombolytics melakukan tugas utama menghilangkan penyumbatan vena. Mereka dipilih oleh ahli phlebologist dari kumpulan berikut:

  1. Ejen antiplatelet - mencegah lekatan sel darah, mencegah pembentukan bekuan primer. Ini termasuk Aspirin, Heparin..
  2. Antikoagulan - meningkatkan sifat darah, menormalkan pembekuannya. Wakil kumpulan Warfarin, Troxerutin.
  3. Thrombolytics adalah ubat untuk melarutkan pembekuan darah yang ada. Ini termasuk asid nikotinat, alteplase.
  4. Angioprotectors - bermaksud melindungi saluran darah dari kerosakan. Ini adalah Ascorutin, Flebodia 600.
  5. Untuk terapi tambahan, phlebotonics, antispasmodics, decongestants, anti-radang, ubat metabolik digunakan.

Dari persediaan bukan farmasi, anda boleh menggunakan resipi ubat tradisional berdasarkan ekstrak chestnut kuda, pisang, jarum, anggur. Untuk pencegahan trombosis, berjalan dengan dos biasa, aktiviti fizikal sederhana, sekatan dalam diet makanan berlemak dan berkalori tinggi, fisioterapi diperlukan.

Ubat antitrombotik untuk kegunaan luaran

Salap dan gel untuk kegunaan luaran adalah yang paling popular untuk mencegah pembekuan darah. Mereka tidak dapat digunakan dengan peningkatan kepekaan terhadap komponen komposisi, trombosis vena dalam, kecederaan dan integriti kulit yang terganggu, proses nekrotik ulseratif. Pembekuan darah yang popular:

Adalah Penting Untuk Menyedari Vaskulitis