Sesak nafas ketika berjalan dan bersenam

Sesak nafas ketika berjalan adalah fenomena yang agak biasa. Ia berlaku sebagai tindak balas terhadap peningkatan aktiviti fizikal. Sekiranya beban sangat kuat, maka penampilan sesak nafas dapat dianggap sebagai varian norma. Sekiranya seseorang mengalami kesukaran bernafas walaupun berjalan dengan kecepatan normal, ini adalah keadaan patologi.

Sesak nafas tidak selalu berlaku pada orang tua, selalunya ia membimbangkan wanita dan lelaki muda. Tidak perlu mengabaikan gejala dyspnea (yang disebut sesak nafas oleh doktor), terutamanya apabila fenomena ini berkembang pada usia muda dan tidak mempunyai alasan yang jelas.

Punca sesak nafas ketika berjalan dan aktiviti fizikal

Dalam beberapa kes, sesak nafas akan dianggap sebagai fenomena fisiologi. Kata "fisiologi" atau "selamat" merujuk kepada reaksi normal badan sebagai tindak balas terhadap peningkatan aktiviti motor.

Punca sesak nafas:

Berlari pantas, melakukan latihan fizikal, latihan di gim, berenang.

Mendaki dengan pantas, seperti menaiki tangga.

Kerja fizikal yang sukar.

Ketakutan, tekanan, atau tekanan emosi.

Sebab sesak nafas yang berlaku pada seseorang semasa latihan fizikal mungkin adalah kekurangan latihan. Sekiranya sebelumnya dia tidak bermain sukan dan tiba-tiba mula melakukan latihan berat, maka sesak nafas dalam kes ini akan menjadi mekanisme pampasan yang mencetuskan badan. Ini bertujuan untuk membolehkan organ dan sistem menyesuaikan diri dengan keadaan baru tanpa mengalami kebuluran oksigen.

Kadang-kadang sesak nafas boleh berlaku pada orang yang sihat semasa melakukan aktiviti fizikal, dengan syarat dia baru makan. Pakar mengesyorkan menunggu sekurang-kurangnya 1.5 jam selepas makan. Hanya selepas waktu ini anda boleh memulakan latihan. Faktanya adalah bahawa tubuh memerlukan tenaga untuk melarutkan ketulan makanan. Darah mengalir ke perut, ke pankreas, hati, usus. Sekiranya pada masa ini seseorang mula bergerak secara intensif, bekalan darah ke paru-paru akan meningkat, tetapi tidak sepenuhnya, yang boleh menyebabkan sesak nafas.

Dispnea fisiologi tidak selalu menghantui seseorang. Semasa badan dilatih, badan akan menjadi semakin kuat dan berhenti sepenuhnya.

Tidak selalu sesak nafas yang berlaku ketika berjalan dan senaman fizikal adalah varian norma. Dalam beberapa kes, ia mungkin mempunyai asas patologi.

Penyakit dan gangguan yang boleh menyebabkan sesak nafas:

Jangkitan disertai dengan mabuk badan, demam.

Penyakit darah (anemia), barah otak atau sistem pernafasan, gangguan metabolik.

Berat badan berlebihan,

Kerosakan sistem saraf.

Penyakit jantung dan saluran darah. Ini mungkin termasuk patologi yang disertai dengan perkembangan kegagalan jantung.

Penyakit sistem pernafasan: bronkitis, radang paru-paru, asma bronkial, COPD, dll..

Penyakit sistem endokrin. Sehubungan itu, tirotoksikosis dan diabetes adalah berbahaya..

Bergantung pada patologi yang mencetuskan permulaan dyspnea, gejala lain akan menyertainya..

Dyspnea ketika berjalan pada wanita hamil

Pada wanita muda, sesak nafas dengan peningkatan aktiviti fizikal dapat terjadi akibat kehamilan. Sejak akhir trimester kedua, lebih daripada 60% daripada semua ibu mengandung menyedari bahawa berjalan dengan pantas menyebabkan kesukaran bernafas. Semakin lama tempohnya, semakin besar ketidakselesaan..

Sebagai peraturan, keadaan ini tidak patologi (dengan syarat bahawa sesak nafas tidak sengit dan cepat berlalu). Ia dikaitkan dengan peningkatan beban pada tubuh, kerana ia mesti memberikan oksigen bukan hanya kepada seorang wanita, tetapi juga kepada seorang anak. Sistem pernafasan tidak mempunyai masa untuk menyesuaikan diri, oleh itu, dalam keadaan peningkatan latihan fizikal, sesak nafas berlaku.

Keterukan dyspnea

Terdapat lima darjah keparahan sesak nafas, bergantung pada manifestasi:

Tahap sifar dyspnea. Ia berlaku hanya setelah badan mengalami senaman fizikal yang teruk..

Dispnea ringan. Dia muncul setelah berjalan cepat, setelah naik ke ketinggian.

Ijazah sederhana. Sesak nafas seperti itu berlaku lebih kerap, memaksa seseorang untuk memperlahankan langkah berjalan. Untuk masa yang lama, seseorang tidak dapat berjalan cepat.

Sesak nafas yang teruk berlaku setelah beberapa minit berjalan. Kira-kira setiap 100 meter seseorang berhenti secara paksa untuk "menarik nafas". Sukar bagi orang seperti itu untuk naik lebih tinggi daripada satu tangga.

Sesak nafas yang teruk menyebabkan seseorang dalam keadaan rehat. Dia mula mengalami kesukaran untuk bernafas walaupun setelah melakukan senaman fizikal yang minimum..

Gejala sesak nafas

Sesak nafas adalah perasaan kekurangan udara, yang berkaitan dengan seseorang merasakan keperluan untuk menguatkan pernafasan. Aduan sesak nafas sering dibuat oleh orang yang nampaknya sihat. Sekiranya dia risau secara berterusan, maka masuk akal untuk menjalani pemeriksaan menyeluruh.

Orang yang sihat tidak memperhatikan pernafasannya. Kekerapannya dapat meningkat dengan aktiviti fizikal dosis, misalnya ketika menaiki tangga. Walau bagaimanapun, ini tidak menimbulkan kebimbangan dan ketidakselesaan seseorang. Selepas beberapa minit, semuanya kembali normal. Sekiranya seseorang sihat, maka NPV per minit berbeza dari 14-22. Pada zaman kanak-kanak, bilangan ini sedikit berbeza..

Dispnea patologi mungkin berlaku secara berterusan, atau berlaku semasa pemburukan penyakit yang mendasari.

Gejala sesak nafas yang paling biasa termasuk:

Sesak dada.

Sukar menghirup dan menghembus nafas.

Tekanan dan kesakitan dada.

Kekurangan oksigen dan pening.

Ketidakupayaan untuk bernafas sepenuhnya.

Dalam kes yang teruk, sesak nafas boleh menyebabkan serangan sesak nafas.

Dengan sesak nafas patologi pada kebanyakan pesakit, bibir berubah menjadi biru, berpeluh bertambah kuat, dan kulit menjadi pucat. Dengan penyakit jantung, seseorang mengalami sakit dada, dia merasakan gangguan irama jantung. Dyspnea bertambah buruk ketika berbaring dan lemah ketika pesakit duduk.

Dispnea ekspirasi dan inspirasi

Semasa berjalan, seseorang mungkin mengalami dispnea ekspirasi dan inspirasi. Dalam kes pertama, seseorang mengalami kesukaran untuk menghembuskan nafas, kerana dinding bronkus mengalami perubahan tertentu, atau sesak. Dispnea ekspirasi boleh menyertai asma bronkial, bronkitis obstruktif, emfisema, dan proses patologi lain pada organ sistem pernafasan.

Dengan dispnea inspirasi, sukar bagi pesakit untuk menyedut. Pneumosklerosis, batuk kering, tumor barah, asma bronkial, patologi laring, dan lain-lain boleh memprovokasi berlakunya gejala patologi ini..

Dalam beberapa kes, sesak nafas boleh bercampur, ketika seseorang mengalami kesukaran bukan hanya semasa menghirup, tetapi juga semasa menghembus nafas.

Diagnostik

Sebelum memulakan rawatan, perlu mengetahui punca sesak nafas. Pesakit harus menjelaskan keadaannya dengan seberapa detail yang mungkin, menyatakan bahawa sesak nafas hanya mengganggu dia semasa berjalan atau melakukan aktiviti fizikal.

Doktor akan memeriksa pesakit dan menetapkan prosedur diagnostik berikut:

X-Ray dada.

Tomografi organ dalaman.

Derma darah untuk analisis umum dan biokimia.

Bergantung pada data yang diterima, doktor akan dapat membuat diagnosis yang tepat dan menetapkan rawatan.

Rawatan

Perkara pertama yang harus dilakukan dengan sesak nafas yang berlaku semasa berjalan atau aktiviti fizikal adalah berhenti dan berhenti memuatkan badan. Waktu rehat yang tepat pada masanya akan mencegah hipoksia tisu dan tidak akan membiarkan akibat yang teruk berkembang. Sekiranya, selepas 10-15 minit selepas pemberhentian pergerakan yang kuat, pernafasan tidak kembali normal, anda perlu menghubungi ambulans.

Adalah mungkin untuk menghilangkan sesak nafas patologi yang berlaku semasa peningkatan aktiviti fizikal hanya jika rawatan bertujuan untuk menghilangkan penyakit yang mendasari.

Tugas utama yang dihadapi pesakit semasa serangan dyspnea adalah memastikan pengudaraan paru-paru normal. Ini akan difasilitasi dengan berhenti merokok, penggunaan topeng ketika bekerja di industri berbahaya, peningkatan aktiviti fizikal, sering berjalan di udara segar.

Bidang rawatan utama adalah seperti berikut:

Sekiranya sesak nafas adalah akibat keradangan sistem pernafasan, maka anda perlu menghilangkan fokus jangkitan di dalamnya.

Patologi jantung memerlukan penggunaan ubat-ubatan yang bertujuan untuk meningkatkan fungsi otot jantung. Pesakit mesti mengambil vitamin dan mineral.

Imunomodulator ditetapkan untuk meningkatkan imuniti..

Untuk mengelakkan lendir mengering di sistem pernafasan, anda perlu minum air secukupnya. Air mineral alkali akan bermanfaat.

Untuk menghilangkan keracunan dari badan, pemberian hemodesis intravena, garam fisiologi, reopoliglukin dan sebatian lain diperlukan.

Selalunya sesak nafas berlaku dengan latar belakang bronkospasme. Untuk bersantai, ubat seperti Salbutamol, Fenoterol, Terbutaline, Atrovent, Berodual boleh digunakan. Sebilangan besar daripadanya digunakan sebagai penyelesaian untuk penyedutan..

Dalam kes yang teruk, terapi oksigen dilakukan. Ini meningkatkan kualiti hidup pesakit dengan barah paru-paru, fibrosis paru, dan kegagalan jantung..

Anda dapat mengatasi sesak nafas dan meningkatkan stamina anda menggunakan latihan pernafasan.

Teknik pelaksanaannya mudah:

Udara dihembuskan melalui mulut, dan disedut melalui hidung. Nafas mesti kuat. Pada masa ini, mereka menarik perut, menahan nafas dan mengira hingga 10. Senaman dilakukan dengan baik semasa duduk.

Anda perlu duduk dengan selesa, bengkokkan tangan dan rentangkan telapak tangan anda, memusingkannya. Kemudian mereka memaut tangan ke dalam kepalan tangan dan menghirup 8 kali, dengan nafas pendek. Kemudian tangan diturunkan dan dihembuskan. Ulangi senaman 20 kali.

Latihan dilakukan semasa duduk di kerusi. Kaki disatukan, bahagian belakang diluruskan. Tangan diletakkan di tulang rusuk bawah dan menarik nafas perlahan. Pada masa yang sama, kepala dan bahu diturunkan ke bawah. Kemudian mereka kembali ke posisi awal dan melakukan latihan semula.

Dengan melakukan senaman pernafasan secara berkala, anda dapat melatih badan anda sendiri dan serangan sesak nafas akan mengganggu anda lebih kurang.

Video: mengenai "aritmia dan sesak nafas yang paling penting semasa latihan fizikal"

Pencegahan

Agar tidak mengalami sesak nafas, lebih baik berhati-hati terlebih dahulu untuk mencegahnya.

Ini dapat dilakukan dengan langkah pencegahan berikut:

Elakkan tekanan dan tekanan yang berlebihan.

Untuk menolak dari tabiat buruk. Pertama sekali, ia berkaitan dengan merokok..

Kekalkan gaya hidup sihat dengan aktiviti fizikal yang kerap. Pada masa yang sama, latihan harus dilaksanakan untuk seseorang. Adalah perlu untuk meningkatkan langkah mereka secara perlahan dan sistematik.

Anda harus menghabiskan masa sebanyak mungkin di udara segar. Adalah baik jika seseorang tidak hanya duduk di bangku simpanan, tetapi berjalan-jalan.

Semasa tidur, udara di apartmen mestilah sejuk dan lembap..

Sekiranya seseorang menderita kelainan jantung, maka anda perlu tidur dengan kepala katil yang dinaikkan.

Rawatan jantung, pernafasan, endokrin dan patologi lain harus tepat pada masanya.

Sekiranya sesak nafas patologi berlaku, walaupun dengan berjalan kaki yang sederhana, anda harus segera menghubungi doktor dan mengetahui sifatnya.

Pendidikan: Diploma "Kardiologi" diterima di PSMU mereka. I.M.Schenchenova (2015). Kursus pascasiswazah diadakan di sini dan diploma "Ahli Kardiologi" diperoleh..

Gejala dan penyebab sesak nafas, kaedah rawatan

Sesak nafas yang menyakitkan berterusan menjadikan hidup seseorang tidak selesa, kerana dia kehilangan keupayaan untuk bernafas secara normal, yang diperlukan untuk fungsi semua organ dan sistem tubuh. Selama bertahun-tahun, patologi seperti itu muncul pada banyak orang, kerana kepanjangan dan keanjalan tisu paru-paru menurun, kekuatan dan mobiliti otot diafragma dan dada berubah. Akibatnya, paru-paru kehilangan keupayaan untuk meluruskan sepenuhnya. Sesak nafas juga boleh berlaku kerana penyakit kronik atau masalah kesihatan sementara..

Gejala sesak nafas

Sesak nafas boleh berlaku sesekali, paroxysmally, dan boleh menjadi kronik. Kekurangan udara yang tajam, bersiul atau mengi, perubahan kedalaman dan irama semasa bernafas adalah gejala sesak nafas. Lelaki itu pucat, cuba meraih udara, bibirnya menjadi biru.

Dalam proses kronik penyakit ini, sukar bagi seseorang untuk bernafas ketika berbaring, jadi otot leher atau pernafasan perut disambungkan ke prosesnya. Bentuk kronik dapat ditentukan oleh kekerapan inspirasi dan pernafasan - jika irama menyimpang dari norma, maka ini adalah gejala patologi yang jelas. Sesak nafas boleh berlaku dalam kes-kes tertentu, misalnya, ketika berjalan, latihan fizikal, ketika menaiki tangga, ketika keluar dalam keadaan sejuk, setelah makan, pada waktu malam, dan bahkan ketika berhubungan seks.

  • Semasa berjalan, sesak nafas dikaitkan dengan aktiviti jantung, atau lebih tepatnya, dengan sistem vaskular koronari yang membekalkan darah ke miokardium. Kehadiran penyakit jantung, penipisan dinding vaskular, dan kecacatan septum secara langsung mempengaruhi sesak nafas. Akibatnya, kebuluran oksigen berlaku, yang ditunjukkan oleh sesak nafas ketika berjalan.
  • Tidak seorang pun boleh melakukan tanpa latihan fizikal yang minimum, sama seperti tanpa makan. Tetapi jika sesak nafas ditunjukkan dengan tindakan seharian - ini sudah menjadi patologi. Ia boleh berlaku kerana gangguan pada jantung atau sistem pernafasan - paru-paru dan bronkus. Akibatnya, terdapat kekurangan oksigen memasuki aliran darah, dan sesak nafas muncul.
  • Memanjat tangga tidak boleh menyebabkan kesukaran dan sesak nafas pada orang yang sihat. Ia boleh muncul pada orang yang menderita jangkitan paru-paru, dengan selesema, emfisema, radang paru-paru, dan lain-lain. Sesak nafas boleh menjadi serangan akut dengan rasa sakit di dada dan bahkan menyebabkan kehilangan kesedaran..
  • Sekiranya seseorang mula tercekik ketika keluar dalam keadaan sejuk, ini mungkin disebabkan oleh alergi sejuk, patologi paru-paru, dan anemia. Ia berlaku pada orang yang kurang berat badan. Udara sejuk baik untuk tubuh, tetapi anda perlu belajar bagaimana bernafas ketika meninggalkan bilik yang hangat. Peraturan pertama - anda tidak dapat menyedut udara sejuk dengan mulut terbuka - ini boleh menyebabkan sesak nafas dan sakit jantung.
  • Kesukaran bernafas boleh berlaku semasa rehat malam. Ini menunjukkan kegagalan ventrikel kiri atau proses kongestif pada tisu otot jantung. Seseorang harus meletakkan beberapa bantal atau tidur sambil duduk untuk meringankan keadaan. Kelegaan juga datang dari kedudukan tegak ketika darah surut dari paru-paru.
  • Kejadian sesak nafas semasa hubungan seks boleh terjadi kerana alasan di atas, begitu juga dengan anemia, yang disebabkan oleh kekurangan zat besi dalam darah. Tepat apa yang dapat ditentukan oleh doktor ketika menerima keputusan ujian klinikal..

Punca Dyspnea

Penyebab sesak nafas boleh menjadi pelbagai penyakit - ia dapat ditentukan oleh kekerapan dan sifat inspirasi dan pernafasan. Setiap kategori patologi mempunyai nama dan justifikasi tersendiri. Dalam perubatan, terdapat pembahagian, yang ditakrifkan sebagai dyspnea pusat, paru, jantung dan hematogen. Pada gilirannya, mereka juga terbahagi kepada beberapa jenis.

Dispnea paru

Dalam kategori patologi ini, penyebab yang berkaitan dengan penyakit paru-paru digabungkan..

Dispnea ekspirasi adalah bentuk yang paling biasa, yang ditentukan oleh kesukaran untuk menghembus nafas dan berlaku apabila lumen di bronkus menyempit kerana edema, kekejangan atau penyumbatan oleh dahak. Untuk mengatasi masalah ini dalam proses pernafasan, perlu menguatkan kerja otot pernafasan, tetapi ini juga tidak mencukupi, dan kitaran pernafasan sukar dilakukan.

Bentuk sesak nafas ini menampakkan diri pada asma bronkial, terutamanya semasa sawan, dan juga pada bronkitis kronik, dengan berlakunya bronkospasme dan edema alergi bronkus. Bentuk seperti ini dicirikan oleh suara bersiul dan berdengkur ketika menghembus nafas, tetapi, tidak seperti dyspnea jantung, seseorang mempunyai kemampuan untuk tidur dengan tenang pada waktu malam tanpa mengalami sesak nafas, dan anggota badannya tidak kedinginan.

Dispnea pernafasan ditentukan oleh kesukaran dengan menghela nafas. Ini disebabkan oleh pengumpulan cecair di dada - dengan fibrosis, karsinomatosis limfogen, pleurisy, asites, ankylosing spondylitis. Bentuk yang serupa menampakkan diri dalam edema laring, penyakit tumor di kawasan ini..

Jenis sesak nafas ini dapat ditentukan oleh ketidakmampuan seseorang untuk membuat ucapan tanpa nafas yang kerap, ia juga menampakkan diri semasa latihan fizikal yang minimum. Penyedutan dalam kes seperti itu disertai dengan bunyi bersiul..

Dispnea jantung

Penyebab kegagalan pernafasan kategori ini adalah stenosis mitral, myxoma atrium kiri atau kegagalan jantung ventrikel kiri, di mana peredaran darah terganggu, yang menyebabkan gangguan pernafasan. Gejala dyspnea jantung dalam patologi ini adalah orthopnea dan polypnoea..

  • Orthopnea adalah sindrom dyspnea jantung, yang memaksa seseorang untuk terus tegak sepanjang masa, kerana ini memudahkan keadaannya. Orthopnea dikaitkan dengan kekurangan ventrikel kiri dan atrium kiri.
  • Polypnoea - dicirikan oleh peningkatan frekuensi dan kedalaman pernafasan, hingga fenomena hiperventilasi paru-paru. Selalunya disebabkan oleh aliran darah vena yang berlebihan ke jantung ketika seseorang mengambil kedudukan mendatar, ia boleh disebabkan oleh kegagalan jantung kronik.

Dispnea hematogen

Sesak nafas seperti itu berlaku apabila produk toksik muncul dalam darah kerana kegagalan hati, diabetes mellitus, atau keracunan. Nafas kerana aliran udara yang besar menjadi bising dan terdengar.

Di samping itu, spesies hemik, yang terutama terjadi dengan anemia, berbeza kerana penurunan kepekatan oksigen dalam darah. Pada pesakit dengan anemia, penampilan sesak nafas lebih kerap merupakan akibat daripada penyakit itu sendiri, tetapi sebab-sebab lain, misalnya, miokardiografi anemia, kerosakan hipoksia pada sistem saraf pusat.

Dispnea pusat

Spesies ini adalah gejala proses patologi di pusat pernafasan sistem saraf pusat, dengan lesi oraginous, neurosis, atau dari pendedahan kepada bahan toksik neurotropik. Tidak seperti semua kategori lain, sesak nafas seperti itu bukanlah reaksi alat pernafasan terhadap patologi pada organ lain, itu sendiri adalah punca kegagalan pernafasan, yang membawa akibat yang serius. Ia dapat menampakkan dirinya dengan cara yang berbeza: aritmia, bradypnea sentrifugal, hiperpnoea, tachypnea dan oligopnea.

  • Aritmia pernafasan disebabkan oleh gangguan fungsi pada batang otak yang berlaku semasa kecederaan otak traumatik, strok, proses keradangan dan edema, serta jenis keracunan kimia atau ubat tertentu..
  • Bradypnea - ini adalah nafas yang jarang berlaku yang boleh berlaku dengan keracunan dengan bahan narkotik atau dengan perubahan patologi pada sistem saraf pusat. Kadang-kadang anda dapat melihatnya pada orang yang sihat semasa tidur nyenyak. Dengan manifestasi sistematik bradypnea, diperlukan perundingan dengan pakar neurologi.
  • Oligopnea - pernafasan jarang yang dangkal dengan pengudaraan yang tidak mencukupi, boleh berlaku dengan hipotermia. Sekiranya anda tidak mengambil langkah perubatan, sesak nafas jenis ini menjadi lebih teruk dan boleh menyebabkan pernafasan berhenti. Dalam semua kes, prognosis untuk penampilan oligopnea tidak baik, kerana ia membawa kepada asidosis pernafasan atau sianosis meresap.
  • Tachypnea - pernafasan permukaan yang cepat, yang boleh berlaku dengan neurosis, pembentukan tumor, meningitis. Kadar pernafasan mencapai 75-80 kali seminit. Fenomena ini juga berlaku dengan pericholecystitis, peritonitis meresap, asites, kerosakan fungsi sistem saraf pusat.
  • Hyperpnea adalah pernafasan dalam yang kerap berlaku secara patologi yang berlaku dalam keadaan koma dengan strok hemoragik, meningitis, kecederaan kepala, dan koma alkohol. Berkaitan dengan pengumpulan lendir di nasofaring dan trakea dan pengurangan otot-otot faring semasa bernafas, suara berdengkur dan bersiul sering terjadi.

Rawatan umum dyspnea

Rawatan dyspnea akan berkesan sekiranya penyebab penampilannya diketahui. Untuk melakukan ini, menjalani pemeriksaan perubatan yang mendalam, kerana salah untuk mengubati simptom tersebut, tidak memperhatikan inti masalahnya.

Tugas utama adalah memastikan pengudaraan paru-paru normal. Untuk melakukan ini, pertama sekali, anda perlu berusaha untuk orang yang menderita patologi ini - anda perlu berhenti merokok, mula meningkatkan aktiviti fizikal anda.

Untuk rawatan ortopnea, di mana mustahil untuk bernafas ketika berbaring, sanitasi penyedutan ultrasonik dan imunoterapi sangat sesuai. Pelan rawatan umum untuk sesak nafas biasanya terdiri daripada langkah-langkah berikut:

  • Penghapusan fokus jangkitan di seluruh sistem pernafasan.
  • Normalisasi saluran gastrousus, limfatik, sistem kardiovaskular badan, sfera psikoemosi.
  • Imunomodulasi (meningkatkan imuniti).
  • Pengaktifan badan yang bertenaga.

Ubat-ubatan

  • Sekiranya penyakit pernafasan adalah penyebab dyspnea, pertama sekali, pakar perubatan mengesyorkan minum banyak minuman beralkali ringan.
  • Dengan keracunan badan, terapi infusi diperlukan - pengenalan cecair intravena (garam, hemodesis, reopoliglyukin dan lain-lain)

Sesak nafas yang disebabkan oleh bronkospasme dirawat dengan ubat-ubatan yang menghilangkannya. Ubat-ubatan tersebut dibahagikan kepada ubat jangka panjang dan jangka pendek..

Ubat bertindak pendek:

  • salbutamol (tablet, penyedut, penyelesaian untuk digunakan dalam nebulizer).
  • fenoterol (aerosol, larutan untuk penyedutan);
  • terbutaline (tablet, suntikan, penyedutan).

Ubat bertindak panjang:

  • saltos (tablet);
  • formoterol (kapsul, penyedut);
  • Clenbuterol (tablet, sirap);
  • salmeterol (aerosol, serbuk untuk penyedutan);

Ubat berikut digunakan untuk melegakan bronkus:

  • atrovent - ipratropium bromida (penyedut, kapsul, suntikan).
  • Ubat gabungan:
  • Berodual (aerosol, penyelesaian untuk penyedut);
  • ditek (penyelesaian penyedutan)
  • Methylxanthines
  • aminophylline (tablet, suntikan intravena).

Bantuan pernafasan untuk asma:

  • natrium cromolyn (penyedut, kapsul);
  • nedocromil sodium (penyedut);
  • nalcrom (kapsul).

Terdapat ubat lain, tetapi hanya doktor pakar yang boleh menetapkan ubat tersebut. Pengambilan ubat sendiri untuk sesak nafas yang teruk boleh mengakibatkan akibat yang sangat serius..

Ubat-ubatan rakyat untuk sesak nafas

Di khasiat ubat rakyat terdapat resipi yang akan membantu mengembangkan bronkus dan melegakan sesak nafas.

  • Penyerapan buah-buahan dan bunga hawthorn, dicampur satu hingga satu, dilakukan seperti berikut: dengan tiga gelas air mendidih, tuangkan tiga sudu besar koleksi, dibahagikan kepada tiga dos untuk satu hari.
  • Minyak madu dan juniper. Kon juniper (100 g) + mentega (50 g) + madu (150 g) melambung di tempat mandi air. Ambil dua sudu besar dengan teh setiap hari.
  • Bunga ungu (satu sudu besar) dituangkan dalam segelas air mendidih. Minum empat sudu besar dua kali sehari.

Gimnastik dengan sesak nafas

Latihan pernafasan yang sederhana akan membantu menyelesaikan masalah sesak nafas, apa pun penyebabnya..

  • Setelah menghembuskan nafas melalui udara mulut, anda perlu menghirupnya melalui hidung, kemudian menghembuskan nafas melalui mulut dengan kuat dan menarik perut, hitung hingga sepuluh. Tarik nafas melalui mulut sehingga udara masuk ke dalam perut, kemudian tarik ke dalam perut dan tahan nafas anda, menghitung hingga sepuluh. Latihan ini dapat dilakukan semasa duduk, berdiri, dan bahkan berjalan: menghembuskan nafas - menghirup - menghembuskan nafas - menahan nafas - menghembuskan nafas.
  • Latihan seterusnya harus dilakukan sambil berdiri atau duduk, menekuk siku. Buka telapak tangan anda supaya anda dapat melihatnya. Tangan mengepal dengan kuat sambil mengeluarkan nafas pendek yang bising (8 kali). Kemudian turunkan tangan anda selama lima hingga sepuluh saat dan lakukan latihan lagi. Jumlah pendekatan yang diperlukan - hingga dua puluh.

Anda boleh berkenalan dengan latihan lain di instruktur gimnastik terapeutik. Sekiranya anda kerap melakukannya, anda boleh mengucapkan selamat tinggal sesak nafas selama-lamanya.

Contoh latihan untuk latihan pernafasan dalam video

Pencegahan sesak nafas

Agar tidak mendapat masalah seperti itu dan tidak mencari jalan untuk menyingkirkannya nanti, lebih baik memikirkannya terlebih dahulu dan mencegah timbulnya penyakit-penyakit yang menjadi penyebabnya. Untuk melakukan ini, patuhi peraturan hidup sederhana:

  • Mengekalkan keadaan psychoemotional yang normal.
  • Menolak tabiat buruk (alkohol, merokok dan lain-lain).
  • Adalah mustahak untuk memberi badan latihan biasa yang wajar - ini mungkin latihan pagi, berjalan kaki, menaiki tangga, berenang, dll..
  • Untuk mengawal kedudukan badan yang betul semasa tidur - kepala harus berbaring di bantal pada sudut 35-40 darjah.
  • Apabila gejala sesak nafas muncul, anda harus segera berjumpa doktor dan mengikuti semua cadangannya.
  • Lakukan senaman pernafasan sebelum sesak nafas - tidak pernah menyakitkan.

Terdapat banyak petua, ubat-ubatan dan ubat semula jadi yang tidak dapat dibahas dalam satu artikel. Akan sangat menarik jika anda berkongsi pengalaman menghilangkan sesak nafas dalam komen. Mungkin nasihat anda akan menjadikan hidup lebih mudah bagi seseorang.

Mengapa sesak nafas muncul ketika berjalan - sebab, rawatan

Sesak nafas adalah perasaan bernafas yang tidak biasa atau keperluan untuk bernafas lebih kuat. Sesak nafas dapat didefinisikan sebagai ketidakselesaan pernafasan, sesak nafas, perasaan tidak selesa atau tidak menyenangkan pernafasan sendiri, atau kesedaran kesukaran bernafas.

Sesak nafas sebagai tanda kegagalan pernafasan muncul dalam kes ketidakupayaan sistem pernafasan manusia untuk memenuhi keperluan tubuh untuk pertukaran gas. Keadaan ini berlaku apabila permintaan oksigen badan meningkat atau penghantaran oksigen ke tisu terganggu (dengan sejumlah penyakit kardiovaskular dan bronkopulmonari).

Punca sesak nafas ketika berjalan

Selalunya, penyebab sesak nafas ketika berjalan adalah patologi dalam kerja jantung, penyakit paru-paru dan bronkus, kerongkong dan pelanggaran fungsi sistem peredaran darah. Perlu diperhatikan bahawa walaupun dengan penyimpangan yang dapat diabaikan, orang luar yang cukup taat mudah mengenal pasti dan mendiagnosis sesak nafas. Sesak nafas menampakkan diri sebagai sesak nafas, sakit tekak dan saluran darah, sakit di jantung dan gangguan dalam kerjanya, dan di samping itu, kadang-kadang seseorang mungkin mendapat darah dari kerongkong atau hidung.

Terdapat beberapa kumpulan penyebab yang boleh menyebabkan sesak nafas:

  1. Latihan fizikal;
  2. Dystonia vegetatif-vaskular;
  3. Neurosis, serangan panik, ketakutan dan kegelisahan;
  4. Penyakit paru obstruktif kronik;
  5. Anemia;
  6. Obesiti;
  7. Penyakit paru paru
  8. Penyakit jantung koronari;
  9. Kegagalan jantung kongestif;
  10. Asma jantung, atau dispnea nokturnal paroxysmal;
  11. Tromboemboli paru (penyumbatan oleh pembekuan darah).

Penyakit dan keadaan di atas adalah yang paling biasa. Sekiranya anda mengalami sesak nafas, lebih baik berjumpa doktor untuk mengetahui sebab tertentu dari kekurangan udara.

Adalah sangat penting untuk segera berjumpa pakar atau menghubungi pasukan ambulans jika anda tiba-tiba mengalami sesak nafas, terutamanya jika disertai dengan sakit dada, loya, muntah, atau demam. Tanda-tanda ini dapat menunjukkan penyakit yang sangat serius. Dalam keadaan apa pun, doktor akan dapat menentukan rancangan pemeriksaan individu untuk menentukan penyebabnya.

Punca Dyspnea Pulmonari

Dispnea paru adalah salah satu yang disebabkan oleh penyakit dan patologi paru-paru..

  1. Dispnea ekspirasi adalah bentuk yang paling biasa, yang ditentukan oleh kesukaran untuk menghembus nafas dan berlaku apabila lumen di bronkus menyempit kerana edema, kekejangan atau penyumbatan oleh dahak. Untuk mengatasi masalah ini dalam proses pernafasan, perlu menguatkan kerja otot pernafasan, tetapi ini juga tidak mencukupi, dan kitaran pernafasan sukar dilakukan.
  2. Dispnea pernafasan. Pesakit mengalami kesukaran untuk bernafas. Ini disebabkan oleh pengumpulan cecair di dada dengan fenomena tumor, edema laring, fibrosis, pleurisy dan lain-lain. Seseorang tidak boleh bercakap tanpa nafas berulang kali. Kemunculan sesak nafas adalah mungkin walaupun dengan sedikit latihan fizikal. Penyedutan disertai dengan suara bersiul.

Dyspnea dalam kegagalan jantung

Terdapat juga sesak nafas dalam kegagalan jantung. Penipisan dinding saluran darah, kecacatan septum, kegagalan jantung, stenosis secara langsung mempengaruhi kejadiannya.Kecacatan jantung juga merupakan salah satu penyebab dyspnea jantung. Akibatnya, kebuluran oksigen muncul, itu juga penyebab sesak nafas ketika berjalan. Gejala sesak nafas ini adalah orthopnea dan polypnoea..

  1. Polypnoea. Keadaan ini disebabkan oleh aliran darah yang berlebihan ke jantung ketika pesakit berada dalam kedudukan mendatar. Ini mungkin disebabkan oleh kegagalan jantung. Nafas yang kerap dan dalam, kadang-kadang sebelum hiperventilasi, diperhatikan..
  2. Orthopnea adalah sindrom dyspnea jantung, yang memaksa seseorang untuk terus tegak sepanjang masa, kerana ini memudahkan keadaannya. Orthopnea dikaitkan dengan kekurangan ventrikel kiri dan atrium kiri.

Dispnea pusat

Jenis dyspnea ini berlaku dengan patologi sistem saraf pusat, dengan neurosis, dan juga di bawah pengaruh zat neurotropik. Dispnea pusat bukanlah akibat dari patologi, ia adalah penyebabnya sendiri. Ia menampakkan diri dengan cara yang berbeza: hiperoe, oligopnea, aritmia.

Dispnea hematogen

Ia sangat jarang berlaku, dan dikaitkan dengan kesan toksik produk pembusukan semasa metabolisme. Ia dicirikan oleh pernafasan yang sangat kerap dan mendalam. Penyebabnya adalah: anemia, gangguan endokrin dan kegagalan buah pinggang atau hati.

Simptomologi

Gejala utama sesak nafas:

  • pernafasan semakin cepat;
  • nadi naik;
  • sesak nafas dirasakan;
  • pernafasan bising;
  • kedalaman inspirasi dan perubahan nafas.

Dyspnea bermula dalam kes berikut:

  • semasa berjalan - ini dikaitkan dengan aktiviti jantung;
  • menaiki tangga - bercakap mengenai jangkitan pada paru-paru, selesema;
  • keluar ke selsema - alasannya adalah alergi terhadap selesema kerana patologi paru-paru;
  • semasa berehat pada waktu malam - proses otot jantung yang tidak stabil;
  • dengan hubungan seks - sebarang sebab adalah mungkin, misalnya anemia, kekurangan zat besi dalam darah.

Sesak nafas ketika berjalan mempunyai sebab-sebab tertentu, dan rawatan dengan ubat-ubatan rakyat jauh dari selalu dapat mengatasi sumber sesak nafas. Oleh itu, jangan ubat sendiri di rumah jika anda mengalami simptom ini..

Cara merawat sesak nafas semasa berjalan?

Sebelum anda mula menahan sesak nafas, anda tidak boleh pergi ke farmasi dan membeli pil, yang dinasihatkan oleh seorang rakan. Pertama sekali, perlu:

  1. Untuk berhenti dari kebiasaan buruk dalam bentuk merokok, jika anda merokok;
  2. Kurangkan berat badan jika berlebihan;
  3. Selaraskan tekanan darah, jika terdapat dalam jumlah yang tidak normal.

Untuk mengetahui penyebab kegagalan pernafasan, anda juga perlu menjalani pemeriksaan, yang merangkumi:

Kaedah yang paling penting untuk mengawal sesak nafas adalah merawat penyakit yang menyebabkan sesak nafas. Sebaik sahaja doktor mengetahui penyebabnya, rancangan rawatan yang berkesan akan segera ditentukan.

Contohnya, dengan penyakit jantung koronari dan infark miokard - rawatan dengan ubat tablet. Dalam COPD dan asma bronkial - rawatan biasa dengan penyedut. Oleh kerana penyebab utama sesak nafas dalam banyak kes adalah hipoksia dan hipokemia (kandungan oksigen rendah di dalam badan), salah satu kaedah berkesan untuk mengurangkan sesak nafas adalah terapi oksigen..

Peranti yang sedang dibangunkan - pemekat oksigen, yang memungkinkan sepanjang masa untuk "mengekstrak" oksigen dari udara. Menghirup oksigen pada kepekatan tinggi menghilangkan hipoksia dan hipokemia..

Doktor mana yang harus saya rawat dengan sesak nafas

Apabila diagnosis masih belum diketahui oleh orang itu, lebih baik membuat janji temu dengan ahli terapi. Selepas pemeriksaan, doktor akan dapat membuat diagnosis yang tepat, jika perlu, merujuk pesakit ke pakar.

Sekiranya dyspnea dikaitkan dengan patologi paru-paru, perlu berjumpa pakar pulmonologi, dan untuk penyakit jantung, pakar kardiologi. Anemia dirawat oleh ahli hematologi, patologi sistem saraf - oleh pakar neurologi, penyakit kelenjar endokrin - oleh ahli endokrinologi, gangguan psikiatri disertai sesak nafas - oleh psikiatri.

Dyspnea ketika berjalan dan aktiviti fizikal: sebab, diagnosis, rawatan

Manusia hidup di dunia di mana seperlima dunia di sekitar kita adalah oksigen. Kita terbiasa dengan kenyataan bahawa hidup perlu sehingga kita tidak menyedari pernafasan kita sendiri sehingga timbul beberapa masalah dengannya. Apabila kita tiba-tiba kehabisan oksigen, kita memikirkan kepentingannya. Mungkin ada beberapa sebab sesak nafas ketika berjalan dan aktiviti fizikal. Mari lihat yang paling popular bersama-sama untuk mengetahui apa sebenarnya dan apa yang boleh anda harapkan dari badan anda sendiri.

Apabila sesak nafas adalah perkara biasa: tersedia mengenai kompleks

Sebagai permulaan, tidak ada salahnya memahami anatomi utama jika seseorang mengikuti kursus anatomi sekolah. Walaupun bernafas seolah-olah kita adalah sesuatu yang benar-benar semula jadi, sederhana dan dapat difahami, hampir semua sistem badan kita terlibat di dalamnya. Darah, saluran jantung, mulut, nasofaring, bronkus dan saluran darah, semua ini entah bagaimana terlibat dalam pernafasan.

Mekanisme sistem pernafasan: bagaimana sesak nafas berlaku

Tetapi ini bukan kitaran lengkap, kerana badan-badan yang lain melakukan banyak kerja. Contohnya, jantung mengepam tekanan dalam peredaran pulmonari. Otot diafragma membolehkan paru-paru menguncup dan mengembang, melepaskan karbon dioksida dan sekali lagi memperoleh sebahagian udara. Untuk mengawal mekanisme kompleks ini, yang kita tidak perhatikan, adalah pusat pernafasan di otak. Ia diatur dengan sangat andal sehingga berhenti berfungsi terutamanya setelah hampir semua sistem sokongan hidup dimatikan.

Walau bagaimanapun, pernafasan tidak selalu berlaku secara tidak sengaja. Anda juga dapat memimpin mereka secara sedar. Perintah kami dihantar melalui saraf tunjang ke diafragma, menyebabkan dada mengembang dan menguncup lagi. Apabila sekurang-kurangnya salah satu elemen "mesin" kompleks ini rosak, pelbagai gangguan pernafasan, seperti sesak nafas, dapat terjadi. Kekurangan oksigen segera merasakan paru-paru, kemudian mencatat jantung dan otak. Kemudian pusat pernafasan memberi isyarat untuk mengambil bahagian dalam menghembuskan nafas untuk mengisi bekalan udara yang hilang.

Pada intinya, sesak nafas (dyspnea) adalah pelanggaran kekerapan atau kedalaman pernafasan. Nampaknya tidak ada yang salah, tetapi tubuh merasakan kekurangan udara dengan sangat menyakitkan. Lebih-lebih lagi, ada beberapa sebab untuk mengurangkan tahap oksigen dalam darah, itulah sebabnya mengapa gejala sesak nafas paling sering muncul, baik secara semula jadi dan benar-benar berbahaya.

Mengapa sesak nafas tidak selalu menakutkan

Selepas melakukan latihan

Dyspnea semasa bersenam adalah perkara biasa. Sekiranya otot bekerja secara aktif, maka penggunaan oksigen di dalamnya akan meningkat. Lebih-lebih lagi, mereka secara harfiah "mengekstrak" dari darah, memprovokasi terjadinya gangguan pernafasan. Kadarnya meningkat dengan ketara dan dyspnea semula jadi mungkin muncul.

Pengalaman emosi

Sekiranya seseorang ketakutan atau merasa cemas terhadap sesuatu, proses pernafasan juga mungkin terganggu. Segala pengalaman emosi biasanya disertai dengan pelepasan dosis adrenalin ke dalam darah. Hormon ini juga menjadikan diafragma berfungsi lebih aktif, dan paru-paru mengepam udara melalui dirinya lebih cepat.

Batuk, hidung berair, atau masalah lain seperti ini

Virus, bakteria dan mikroorganisma lain boleh menyebabkan serangan batuk yang teruk. Kesesakan hidung juga tidak menyumbang kepada pernafasan normal yang betul. Akibatnya, terlepas dari usaha kami membersihkan tekak atau meniup hidung, dia makan lebih sedikit oksigen daripada dalam keadaan normal. Kerana otak memberi isyarat untuk bernafas lebih kerap, lebih aktif. Sekiranya anda masih bergerak ke arah segalanya, maka keadaannya sangat rumit, sesak nafas yang teruk mungkin berlaku.

Anemia

Dengan penyakit ini, penyerapan zat besi oleh tubuh, yang diperlukan untuk hidup, terganggu. Selanjutnya, rantai logiknya sederhana: hemoglobin juga menjadi jumlah yang berkurang, dan dialah yang bertanggungjawab untuk mengangkut oksigen dari paru-paru ke otak dan organ lain. Sekiranya oksigen menjadi sangat kecil, tubuh menghidupkan mekanisme pelindung pertamanya - ia mula bernafas lebih kerap.

Kerja tidak aktif

Hanya sedikit orang yang memperhatikan bagaimana mereka duduk di meja. Sebilangan besar tidak mengawal postur sama sekali, sering menopang dagu dengan tangan anda, mengangkat kaki sendiri, memusing dan membongkok. Ini boleh mempengaruhi fakta bahawa sebahagian paru-paru hanya "mengepit", sementara kehilangan fungsinya. Oleh itu, dengan sebarang beban, otak segera menghantar isyarat untuk bernafas lebih kerap. Bagaimanapun, ia tidak mempunyai jumlah udara yang mencukupi. Akibatnya, pekerja pejabat, yang telah bertahun-tahun duduk salah, melatih otot sehingga mereka tidak lagi mahu meregang sama sekali. Kemudian sesak nafas dapat menjadi teman kekal, tetapi tidak boleh dikatakan terlalu menyenangkan.

Obesiti dan berat badan berlebihan

Sekiranya kita bercakap mengenai berat badan berlebihan, semuanya akan menjadi sangat jelas. Semakin sukar bagi anda untuk menggerakkan otot, yang sangat penting untuk lemak badan yang besar, semakin banyak oksigen yang mereka perlukan. Oleh kerana aktiviti fizikal dianggap sebagai penyebab utama sesak nafas, pergerakan seseorang yang mengalami kegemukan menyebabkan serangan sesak nafas.

Selain itu, jisim yang berlebihan dapat berubah menjadi bukan hanya masalah penampilan, tetapi juga dalaman. Lemak viseral mungkin terkumpul pada organ dalaman. Ia menyelimutkan dan juga memerah organ dalaman. Antaranya biasanya juga jantung dan paru-paru..

Kekemasan, ketinggian dan pengudaraan yang lemah

Sesak nafas boleh berlaku bukan hanya untuk sebab dalaman, tetapi juga untuk luaran. Sebagai contoh, jika terdapat kekurangan oksigen di persekitaran, kemungkinan besar dengan aktiviti sedikit pun anda akan merasakan gejala yang tidak menyenangkan. Sesak nafas selepas bersenam adalah normal di bilik yang sesak, semasa musim panas, tinggi di atas permukaan laut.

Punca Dyspnea

Namun, tidak semuanya semeriah yang kelihatannya. Masalah pernafasan yang selamat seperti yang dinyatakan di atas tidak boleh menakutkan anda. Tetapi ketika sesak nafas dan berpeluh muncul dengan sedikit tenaga fizikal, misalnya, dengan berjalan biasa pada langkah yang tidak tergesa-gesa, ini dapat menunjukkan masalah serius pada tubuh. Sekiranya anda tidak membiarkan perkara ini terlintas di telinga anda.

  • Tekanan darah tinggi.
  • Pneumonia (radang paru-paru).
  • Angina pectoris.
  • Pecahnya aneurisma dada.
  • Asma.
  • Kejutan anaphylactic.
  • Pneumothorax (kerosakan mekanikal pada paru-paru).
  • Kehadiran objek asing di saluran udara.
  • Kerosakan hormon, termasuk gangguan tiroid.
  • Diabetes.
  • Embolisme pulmonari.

Sekiranya anda tidak mengendahkan masalah tersebut. Dyspnea tanpa sebab mungkin satu-satunya gejala serangan jantung tanpa gejala. Penting untuk tidak melewatkan masa ini, untuk memperhatikannya agar mendapat rawatan perubatan yang diperlukan tepat pada waktunya.

Gejala utama: jenis sesak nafas, diagnosis, rawatan

Bergantung pada jenis dan jenis sesak nafas, yang akan kita bincangkan di bawah, ia juga boleh mempunyai tahap keparahan. Maksudnya, boleh menjadi dyspnea ringan, sederhana, dan teruk. Dalam kes ini, mengikut gejala utama, mana-mana orang boleh menilai keadaannya secara bebas.

  • Dada yang teruk.
  • Kehabisan nafas.
  • Kekurangan udara.
  • Keletihan dada, kelemahan.
  • Kepenuhan dada.
  • Pengisian tidak lengkap dengan udara paru-paru.

Dalam beberapa kes, kesakitan yang teruk mungkin berlaku di kawasan dada. Dan kadang-kadang mereka betul-betul, dan kadang-kadang mereka boleh bertambah hebat semasa anda menyedut atau menghembuskan nafas. Doktor memberikan sesak nafas yang dikompensasi dan dikompensasi. Dalam kes pertama, pernafasan cepat "membantu", iaitu, dari masa ke masa, pernafasan dipulihkan. Pada yang kedua, kemungkinan besar, tubuh tidak lagi dapat mengatasi, maka hipoksia (sesak nafas) berlaku. Lebih-lebih lagi, secara luaran, kes kedua mungkin kelihatan lebih berbahaya daripada yang pertama, oleh itu perlu diberi perhatian terhadap semua tanda yang diberikan oleh tubuh kepada kita.

Pengelasan

Sebilangan besar jenis fenomena tersebut menunjukkan arah patologi, jika ada. Pada orang biasa pada masa dewasa dan rehat, kadar pernafasan tidak meningkat melebihi lapan belas kali dalam satu minit.

  • Tachypnea adalah pernafasan cepat yang dangkal, mencapai lebih dari 20 nafas. Fenomena ini sering dapat diperhatikan dengan perkembangan penyakit kardiovaskular, anemia, demam, penyakit darah. Semasa serangan histeria, kekerapan pergerakan pernafasan bahkan dapat mencapai lapan puluh nafas dalam enam puluh saat. Doktor menyebut patologi ini sebagai nafas "binatang yang digerakkan.".
  • Bradypnea adalah nafas yang terlalu perlahan dan terhirup masa (kurang dari 12 seminit). Selalunya, perkara seperti ini boleh berlaku dengan proses keradangan di cangkang otak, serta luka lain, koma diabetes, asidosis dan patologi lain yang serupa.

Untuk menilai sama ada sesak nafas biasa atau masih perlu berjumpa doktor, anda hanya boleh mengkaji badan anda dengan baik. Sekiranya dyspnea muncul dalam keadaan tenang sepenuhnya, tanpa melakukan usaha fizikal, dalam keadaan emosi normal atau dengan sedikit usaha, seperti langkah normal, maka ada sebab untuk dikhawatirkan. Sebaik-baiknya, anda harus segera berjumpa doktor.

Jenis-jenis Dyspnea

Selain jenis dyspnea ini, ada juga jenis yang lebih baik untuk diselesaikan. Kami tidak akan menyelidiki petunjuk dan istilah perubatan, kami hanya akan melalui definisi yang mudah dan mudah untuk semua orang.

  1. Tamat tempoh. Sesak nafas jenis ini dapat dicirikan oleh kenyataan bahawa kesukaran diperhatikan bukan ketika menghirup, tetapi ketika menghirup udara. Ini mungkin berlaku dengan emfisema atau lesi obstruktif..
  2. Inspirasi. Dalam kes ini, seseorang merasa tidak selesa apabila menyedut udara. Selalunya, sensasi serupa muncul dengan bronkitis dan penyakit pernafasan lain.
  3. Bercampur. Sekiranya terdapat penyakit paru-paru yang serius, keadaan mungkin muncul ketika sudah cukup sukar untuk menghirup dan menghembuskan nafas.

Diagnosis dyspnea: tempat untuk dijalankan

Jelas bahawa gejala sesak nafas tidak menampakkan diri, kerana kejadiannya selalu ada beberapa sebab. Kenyataan sesak nafas menunjukkan bahawa terdapat proses patologi pada tisu atau organ yang harus dihitung dan dihentikan tepat pada waktunya. Tugas doktor adalah untuk menjelaskan di mana jejak "malfungsi" pada plumbum badan, dan kemudian menetapkan rawatan yang tepat.

Doktor menetapkan satu siri kajian dan ujian untuk mendiagnosis dispnea..

  • Ujian darah.
  • Penentuan isipadu dada.
  • Echocardiogram.
  • Imbasan CT.
  • Analisis air kencing umum.
  • Pengimejan resonans magnetik.
  • Penilaian elektrokardiogram di bawah beban dan rehat.
  • X-Ray dada.
  • Bronkoskopi.

Dalam beberapa kes, elektroensefalografi komputer, imbasan dupleks, dan ultrasound juga digunakan. Tetapkan pilihan yang diperlukan hanya doktor. Anda tidak boleh mendiagnosis diri sendiri, dan lebih-lebih lagi menetapkan rawatan yang bukan sahaja dapat membantu, tetapi juga menjadikannya lebih teruk.

Rawatan untuk sesak nafas semasa bersenam atau berjalan

Sekiranya terdapat sesak nafas semasa latihan fizikal, sebab dan rawatannya, seperti yang telah kita sebutkan, mesti dibincangkan dengan doktor anda. Tetapi jika masalah pernafasan mengganggu anda dalam kehidupan sehari-hari yang biasa, muncul dengan sedikit usaha fizikal, atau bahkan sepenuhnya, hanya tanpa alasan, maka ini adalah alasan untuk risau. Untuk menghentikan gejala dyspnea dengan berkesan, anda perlu menghilangkan akar masalahnya. Maksudnya, pertama anda harus mendiagnosis penyakit yang menyebabkan kerumitan seperti itu, untuk menyembuhkannya.

  • Sekiranya penyebabnya adalah asma, atau penyakit lain yang tidak dapat disembuhkan, maka doktor biasanya membuat kaedah rawatan komprehensif yang akan mengurangkan keparahan gejala.
  • Apabila masalah dengan sistem kardiovaskular menjadi penyebabnya, terapi ubat paling kerap diresepkan di luar hospital. Tetapi di sini semuanya bergantung pada jenis, jenis, dan juga keparahan penyakit.
  • Dengan anemia, doktor menumpukan perhatian pada perkembangan maksimum, perkembangan penyakit ini.
  • Penyakit darah paling sering dirawat dengan ubat-ubatan, prosedur, dan penyesuaian makanan..
  • Dalam kegemukan, pertama sekali, anda perlu menghilangkan berat badan berlebihan, yang dapat dilakukan walaupun tanpa sekatan ketat terhadap makanan dan latihan kekuatan yang melelahkan..
  • Sekiranya masalahnya disebabkan oleh kekurangan paru-paru atau penyakit lain dari alat pernafasan, disarankan agar semua faktor yang memprovokasi dihapuskan sepenuhnya terlebih dahulu. Pertama sekali, ia merujuk kepada tabiat buruk - merokok dan penyalahgunaan alkohol.

Banyak kaedah perubatan yang digunakan untuk rawatan dyspnea. Dalam kes yang paling maju dan serius, campur tangan pembedahan juga mungkin dilakukan. Terapi fizikal dan manual, refleksologi, akupunktur, urut terapeutik, farmakopuncture yang paling biasa digunakan.

etnosains

Apabila masalahnya tidak terletak pada bidang penyakit serius, di mana rawatan perubatan mesti ada, anda dapat mengatasi masalah tersebut dengan menggunakan beberapa kaedah alternatif.

Latihan pernafasan

Pernafasan yang lancar dan perlahan dengan perut (abdomen) dapat menghentikan gejala sesak nafas. Berbaring telentang dengan lengan dilipat di perut anda. Tarik nafas melalui hidung dengan sangat mendalam, sambil mengembang bukan sahaja dada, tetapi juga terutamanya perut. Kemudian tahan nafas selama beberapa saat, dan hembuskan nafas dengan mulut.

Penyedutan

Kelembapan, atau wap yang agak panas, akan membantu meningkatkan pernafasan dan menghilangkan gejala dyspnea. Di samping itu, haba dan wap melembutkan dahak di paru-paru, yang juga membantu bernafas. Untuk ini, sebarang pilihan penyedutan sesuai. Sebagai contoh, paling mudah untuk mengisi mangkuk dengan air panas dengan menambahkan beberapa tetes minyak pati kayu putih atau pudina ke dalamnya. Anda perlu membongkok di atas mangkuk, ditutup dengan tuala atau seprai besar.

Penting untuk membiarkan air sejuk sedikit agar tidak melecur saluran udara dengan wap yang terlalu panas. Penyedutan seperti itu dapat dilakukan bukan hanya pada saat eksaserbasi, tetapi hanya membiasakannya melakukannya beberapa kali seminggu. Ini akan membantu anda untuk tidak bimbang tentang serangan mati lemas pada masa akan datang..

Halia segar dan acar

Tidak semua orang tahu bahawa akar halia biasa dapat membantu mengatasi sesak nafas. Ia hanya dapat ditambahkan ke dalam air, akan menjadi pencegah pencegahan bagi banyak penyakit. Selain itu, ia sangat sesuai dengan banyak hidangan, jadi tidak ada salahnya memasukkan produk yang sihat ke dalam makanan anda. Lebih-lebih lagi, ini akan membantu mengatasi bukan sahaja penyakit dyspnea.

Secawan kopi hitam

Semua peminat minuman wangi pasti gembira dengan kenyataan ini, dan terdapat sebilangan kecil minuman di negara kita. Hanya satu cawan kopi yang benar-benar dapat membuat keajaiban. Kafein yang terkandung di dalamnya dapat melegakan keletihan otot pernafasan. Banyak saintis mengatakan bahawa ia bahkan dapat membantu menghentikan serangan asma pada peringkat awal..

Namun, perlu diingat bahawa pengambilan minuman seperti itu boleh menyebabkan jantung tidak berfungsi, jadi berhati-hatilah. Lebih baik tidak minum lebih dari tiga cawan sehari, maka semuanya akan baik-baik saja.

Kipas atau kipas

Sekiranya yang pertama dapat dengan selamat dikaitkan dengan ubat-ubatan rakyat yang sudah lama diketahui oleh orang, maka "hadiah kemajuan" moden tidak sesuai dengan gambar ini. Walaupun begitu, kaedah seperti itu diciptakan oleh masyarakat untuk menghentikan sesak nafas, oleh itu kita juga akan menyuarakannya.

Semuanya sangat mudah - selama beberapa minit meniup wajah anda dengan kipas atau kipas jenis apa pun. Aliran udara yang diarahkan membolehkan anda merasakan seolah-olah lebih mudah bagi anda untuk menghirup, menghembuskan nafas, kerana gejala yang tidak menyenangkan itu reda. Perlu difahami bahawa sekiranya terdapat penyakit, kaedah ini tidak akan berkesan.

Madu, bawang putih dan lemon

Ubat rakyat yang terkenal untuk merawat sesak nafas adalah campuran produk lebah dengan sitrus berasid. Bahan-bahan berikut diperlukan untuk menyediakan ubat..

  • Madu asli, lebih baik dari forbs - 1 kilogram.
  • Lemon masak - 10 keping.
  • Bawang putih - 10 kepala.

Perah lemon dan gaulkan dengan zest dengan madu. Giling bawang putih melalui penggiling daging, hantar ke bekas biasa, idealnya - dalam gelas. Ke balang. Campurkan semua ini dengan baik, tutup penutup capron. Tetapkan di tempat yang gelap selama tujuh hari. Selepas itu, minum tepat empat sudu teh ubat yang diterima setiap hari. Anda boleh melakukan ini pada bila-bila masa, pada waktu pagi, pada waktu makan tengah hari atau pada waktu petang, apabila lebih mudah bagi anda. Perkara utama adalah tidak cuba menelan semuanya sekaligus. Anda perlu minum satu sudu, anda boleh meminumnya dengan air atau teh.

Lemon dan akar lobak

Satu lagi resipi hebat untuk ubat-ubatan rakyat, yang dianggap berkesan oleh kebanyakan mereka yang telah mencubanya. Untuk memasak, anda memerlukan tepat 300 gram lobak parut, serta lima keping lemon besar. Ingin mengambil buah-buahan berkulit tebal, mereka mempunyai lebih banyak vitamin dan barang-barang lain.

Campurkan semua bahan dalam satu mangkuk, dan semangat dari lemon yang diperah terlebih dahulu juga boleh dihantar ke sana. Pindahkan jisim yang dihasilkan dari mangkuk ke balang kaca, tutup dan letakkan di dalam peti sejuk. Anda perlu meminumnya tiga kali sehari setengah jam sebelum makan, satu sudu teh untuk orang dewasa dan doormat untuk kanak-kanak berumur tujuh hingga enam belas tahun. Kursus ini harus berlangsung selagi perlu, tidak ada bahaya dari ubat ini.

Lemon, madu dan biji aprikot

Alat lain yang berkesan juga dibuat dengan sangat mudah. Ambil 0.5 kilogram madu dan lemon. Keluarkan biji dari 20 biji aprikot. Kisar semua bahan melalui penggiling daging dan campurkan dalam satu mangkuk. Dari buah sitrus, dapatkan bijinya terlebih dahulu, mereka tidak akan berguna di sini.

Jisim yang dihasilkan mesti dicampurkan dengan baik dan dibiarkan pada suhu bilik semalaman, ditutup dengan kain bersih atau kain kasa. Kemudian tutup dan simpan bekas di dalam peti sejuk..

Pencegahan sesak nafas semasa berjalan dan senaman fizikal

Langkah sederhana

Untuk melindungi diri daripada gejala sesak nafas di masa hadapan, anda boleh mengambil langkah pencegahan. Lebih mudah menggunakan profilaksis daripada menghentikan gejala yang tidak menyenangkan kemudian..

  • Pertama sekali, anda perlu memperhatikan semua fenomena yang menakutkan tepat pada masanya, serta merawat penyakit-penyakit yang boleh mencetuskan dispnea pada waktunya.
  • Berhenti mengambil bahan narkotik dan psikotropik, merokok dan minum.
  • Pilih makanan yang seimbang. Ini adalah satu-satunya cara untuk memberi tubuh semua zat yang diperlukan: unsur makro dan mikro, vitamin, mineral, asid amino dan sebagainya..
  • Kekal langsing, cergas. Untuk melakukan ini, anda harus memantau dengan jelas semua perubahan berat badan anda, melakukan senaman sederhana, menjalani gaya hidup sihat.
  • Tolak ubat-ubatan sendiri jika anda tidak pasti keberkesanannya.
  • Cuba elakkan pelbagai bahan yang boleh menyebabkan reaksi alergi..
  • Sebaik sahaja anda mempunyai gejala yang mengganggu berkaitan dengan pernafasan, anda harus segera berjumpa doktor.
  • Tidur tidak akan terasa sakit pada kedudukan yang betul ketika kepala berada pada sudut 40 darjah ke badan.
  • Cuba elakkan tegangan yang kuat. Terutama jika anda memilikinya secara berkala.

Untuk pencegahan, tidak ada salahnya melakukan latihan pernafasan, anda juga boleh mengikuti kursus yoga dan meditasi, ini juga tidak akan menyakitkan. Hampir semua amalan Timur didasarkan pada pernafasan yang betul, yang secara langsung berkaitan dengan sesak nafas. Kejutan emosi yang kuat, situasi tertekan, dan rendaman dalam keadaan tertekan juga disyorkan..

Satu set latihan untuk mencegah sesak nafas

Latihan 1

Berdiri, kaki selebar bahu, tarik nafas panjang dengan hidung, mengembung perut anda. Selepas itu, hembuskan nafas dengan mulut, tahan nafas selama 5-10 saat jika boleh. Dalam kes ini, perut harus ditarik sebanyak mungkin. Ulangi 3-6 kali.

Latihan 2

Duduk dengan selesa di kerusi dengan punggung, kaki terbentang dengan selesa, sehingga pose separuh santai, stabil. Regangkan tangan anda dengan bebas di sepanjang badan. Angkat bahu ke atas, cuba memaksimumkan semua ketegangan otot. Selepas itu, rehatkan otot anda semula. Ulangi dari awal. Anda boleh mengulang 6-10 kali.

Latihan 3

Terus duduk di posisi yang sama seperti latihan sebelumnya, bengkokkan siku anda. Buka telapak tangan anda dan arahkan ke atas. Tutup tangan anda dengan kuat, sambil menarik nafas pendek tetapi kuat. Menghembuskan nafas dengan cepat, ulangi lagi 8 kali. Latihan ini dapat dibahagikan kepada pendekatan, setelah setiap blok 8 nafas menurunkan lengan anda dan merehatkan otot anda. Pendekatan boleh dilakukan dari 5 hingga 10.

Latihan 4

Berbaring telentang di atas tikar gimnastik, bengkokkan kaki anda di lutut, dan tekan kaki anda dengan kuat ke lantai. Semasa anda menghembuskan nafas, angkat pelvis sambil menegangkan perut sehingga anda berdiri di atas bahu dan kaki anda. Semasa anda menyedut, turunkan diri anda ke posisi awal.

Adalah Penting Untuk Menyedari Vaskulitis