Pembekuan darah yang lemah - apa itu penyebabnya

Helo pembaca sekalian. Di dalam tubuh manusia, darah adalah salah satu media cecair. Tetapi, jika ada kerosakan, berkat mekanisme khas, ia menebal dan mengeras, pendarahan berhenti. Sifat darah ini disebut kebekuan. Biasanya, proses ini cukup pantas. Ini biasanya hanya mengambil masa beberapa minit. Pelanggaran di kawasan ini boleh menyebabkan pendarahan berat dan kehilangan darah yang ketara. Kemudian mereka mengatakan bahawa seseorang mempunyai kebekuan darah yang buruk. Apa itu, alasan, rawatan, apa yang harus dilakukan - jawapan untuk soalan-soalan ini akan diberikan hari ini dalam artikel.

Pembekuan darah yang lemah - apa itu

Darah adalah bahan cecair. Ini terdiri daripada struktur plasma dan sel yang diwakili oleh sel darah merah, sel darah putih dan platelet. Ia sentiasa beredar melalui sistem batang vaskular yang tertutup sepenuhnya, yang tidak termasuk hubungan langsung dengan struktur lain di dalam badan. Namun, darah inilah yang memberi mereka semua nutrien pada tahap organ dan tisu. Juga, terima kasih, pertukaran gas dilakukan di dalam badan.

Sekiranya berlaku kerosakan pada dinding vaskular, darah mengalir ke luar - pendarahan luaran atau dalaman terbuka. Pada masa yang sama, proses pembekuan darah diperhatikan di kawasan yang terjejas. Ia juga disebut pembekuan atau hemostasis. Ia terdiri daripada dua fasa. Primer disediakan dengan penyempitan lumen saluran darah dan penyumbatan tempat pecah dengan platelet.

Mereka melekat bersama, membentuk sejenis gabus yang menyekat kerosakan. Yang sekunder dikaitkan dengan penampilan filamen protein fibrin, yang, apabila dipolimerkan, membentuk gumpalan - gumpalan darah. Darah dengan demikian "melengkung", menebal dan kehilangan keupayaannya untuk mengalir.

Keseluruhan mekanisme dipicu dan diatur oleh tindakan enzimatik. Proses ini mempunyai sifat lata apabila tindakan sebilangan bahan aktif memulakan yang lain. Masalah pembekuan disebabkan oleh kekurangan enzim individu dan kurangnya sintesis bahan lain.

Ini adalah patologi serius yang boleh menyebabkan kehilangan dan kematian darah yang kritikal. Di samping itu, masalah dengan pembekuan menyebabkan kelemahan pemakanan pelbagai struktur dalam tubuh, yang menyebabkan perkembangan penyakit serius.

Gejala

Pelanggaran sifat pembekuan darah ditunjukkan oleh gejala ciri.

  1. Bahkan kerosakan kecil pada dinding vaskular disertai dengan pendarahan yang berpanjangan.
  1. Lebam spontan kerap muncul di seluruh badan..
  1. Pendarahan gusi yang ketara disertakan dengan berus gigi.
  1. Pendarahan hidung spontan sering bermula.
  1. Aliran haid terlalu banyak.
  1. Jejak berdarah dijumpai di dalam tinja. Ini menunjukkan pendarahan usus.
  1. Kelemahan umum, pening yang kerap.
  1. Lebam ringan menyebabkan lebam serius.
  1. Peningkatan keguguran rambut.

Sekiranya gejala seperti itu berlaku, anda harus segera mendapatkan nasihat perubatan.

Selepas pemeriksaan, ia dapat didiagnosis:

- trombositopenia - dikaitkan dengan sintesis platelet yang tidak mencukupi;

- hemofilia - ciri patologi lelaki, yang diturunkan oleh warisan;

- fibrinopenia - disebabkan oleh kekurangan fibrinogen;

- Penyakit von Willebrand - anomali keturunan yang menyebabkan gangguan fungsi platelet;

- anemia - kekurangan hemoglobin dan penurunan kepekatan sel darah merah;

- leukemia - lesi malignan struktur pembentuk darah.

Maklumat di atas membolehkan anda memahami soalan dengan lebih baik: pembekuan darah yang lemah - apakah itu. Sebab, rawatan, apa yang perlu dilakukan seterusnya.

Pembekuan darah yang lemah - penyebab perkembangan patologi

Patologi boleh menjadi kongenital atau diperolehi. Kekentalan dapat terganggu kerana pelbagai penyakit. Dalam beberapa kes, penyebab gangguan pada organisma lelaki dan wanita mungkin berbeza. Tetapi ada beberapa faktor yang sama.

  1. Kegagalan hati.
  1. Isu Pertahanan Imun.
  1. Hypocalcemia - Kekurangan Kalsium yang Penting.
  1. Persekitaran yang buruk, industri berbahaya.
  1. Reaksi alergi yang hebat, di mana kepekatan histamin dalam plasma meningkat dengan mendadak.
  1. Penyakit onkologi.
  1. Kekurangan vitamin K.
  1. Penggunaan jangka panjang agen penipisan darah, termasuk ubat anti-radang bukan steroid.
  1. Rawatan antibiotik yang berpanjangan.
  1. Penggunaan ubat lain atau overdosisnya.
  1. Kehilangan darah yang ketara.

Wanita dicirikan oleh penampilan masalah dengan hemostasis setelah rawatan aktif vena varikos. Ubat yang digunakan untuk tujuan ini menipiskan darah dengan ketara. Bagi pesakit lelaki, sering terdapat kecenderungan keturunan.

Mengapa pembekuan menurun pada kanak-kanak

Wakil dari kategori usia yang lebih muda tidak kebal dari patologi teruk ini. Dalam kes ini, sebabnya mungkin:

- masalah jantung, penyakit vaskular;

- hipovitaminosis, kekurangan vit. KE;

- campur tangan pemindahan darah;

- keabnormalan kongenital - hemofilia.

Pada masa kanak-kanak, hemostasis yang tidak mencukupi dapat menyebabkan akibat atau kematian kesihatan yang serius. Oleh itu, lebih baik memainkannya dengan selamat - jika anda mengesan gejala yang mencurigakan, segera menjalani pemeriksaan dan teruskan, jika perlu, rawatan.

Mengapa pembekuan terganggu semasa kehamilan

Pada peringkat melahirkan bayi, perubahan besar-besaran berlaku di badan ibu. Semua sistem terlibat dalam proses tersebut. Tidak selalu dapat mengatasi beban yang sangat besar.

Pelbagai kerosakan boleh berlaku, dan sistem kardiovaskular tidak terkecuali.

Kekentalan yang lemah berkembang kerana:

- masuk ke aliran darah cairan ketuban, yang membawa kepada emboli.

Patologi berbahaya bagi wanita dan janin. Risiko keguguran tinggi, permulaan kelahiran pramatang, pendarahan rahim. Dan bayi mungkin mengalami pembekuan kongenital yang kurang jelas.

Diagnosis

Pertama, anda harus diperiksa. Sindrom pembekuan yang tidak mencukupi sering muncul kerana kerosakan hati dan masalah gastrousus. Mungkin ini adalah salah satu tanda sirosis, hepatitis atau penyakit lain.

Anda perlu menjalani ujian dan menjalani ultrasound. Sekiranya patologi tidak dijumpai di sini, maka keberkesanan setiap faktor pembekuan harus diperiksa.

Anda juga perlu memastikan bahawa tidak ada kecenderungan bawaan terhadap pelanggaran tersebut, dan juga untuk memeriksa keadaan kapal.

Terdapat dua cara untuk memeriksa pembekuan.

  1. Kaedah Sakharov. Darah kapilari diambil. Selepas ini, kadar penebalan darah diukur. Pembekuan utamanya mestilah 0.5-2 minit, dan yang terakhir - tidak lebih dari lima minit. Sekiranya prosesnya memakan masa lebih lama, maka masalah pembekuan dapat dilihat..
  1. Teknik Duque. Pesakit diberi tusukan kecil di kawasan cuping telinga. Setelah itu, secara berkala (sekitar 20 saat), kerosakan dihilangkan dengan kertas turas, memeriksa untuk melihat. Oleh itu, ukur kadar pembekuan. Proses ini dianggap selesai sepenuhnya apabila jejak merah berhenti tinggal. Kebiasaannya, ia mesti beberapa minit.

Rawatan

Anda harus segera memerhatikan penyakit yang panjang, tetapi berkesan, untuk melawan penyakit ini. Adalah mustahak untuk tidak menyerah dan mematuhi semua cadangan perubatan. Adalah perlu untuk mendekati penyelesaian masalah secara komprehensif.

Anda harus mematuhi diet khas, mengambil ubat yang ditetapkan dan tidak menolak bantuan ubat tradisional.

Cadangan umum

Anda perlu meninggalkan ubat-ubatan bukan steroid anti-radang dan ubat-ubatan lain yang menyebabkan penipisan darah. Perlu difahami bahawa kesan analgesik yang diberikan oleh mereka memberikan hasil seketika, tetapi tidak menyembuhkan penyebab penyakit.

Untuk mengekalkan hemostasis normal, anda mesti mempunyai kepekatan vitamin K. yang betul. Anda perlu tahu bahawa ia disintesis dalam usus kecil.

Proses ini dipengaruhi oleh kekurangan zat makanan, gangguan pencernaan (cirit-birit, sembelit), dysbiosis, dan semua jenis kolitis. Semua faktor ini harus ditangani, termasuk hipovitaminosis..

Sekiranya anda tidak dapat menyingkirkan alasan yang ada, maka anda perlu meminimumkan kemungkinan kecederaan pada dinding vaskular. Ia perlu untuk mengelakkan jatuh, lebam, kecederaan sukan, semua jenis kecederaan.

Keadaan darah mesti sentiasa dipantau. Jangan mengabaikan nasihat perubatan atau menyimpang dari rejimen rawatan.

Untuk pendedahan dadah, pelbagai ubat digunakan..

  1. Ejen pembekuan tidak langsung. Contoh: Vit. K, vicasol, menadione.
  1. Koagulan segera yang merupakan antagonis heparin. Contohnya, protamin sulfat.
  1. Ubat-ubatan yang bertujuan menekan fibrinolisis, yang membolehkan fibrinogen disintesis secara aktif. Contoh: contracal (gordox), carcacid (asam aminocaproic, epsikapron, carpamol), tranexam (tranexamic acid, tranex).
  1. Ubat lain - hydroxycarbamide (lithalysis, hydrix), oprelvekin (newmega, interleukin).
  1. Fibrins berasal dari darah penderma.

Transfusi plasma dan plasmapheresis juga dipraktikkan. Di samping itu, adalah perlu untuk menangani rawatan penyakit secara langsung yang menimbulkan kemunculan patologi. Dan masih perlu untuk menghapuskan akibat negatif pembekuan kecil yang sudah berlaku.

Dengan kehilangan darah yang ketara, agen yang mengandungi zat besi diresepkan. Mereka akan menolong kekurangan zat besi dalam tubuh pesakit. Wakil utama agen terapi seperti itu adalah hematogen. Sekiranya ubat-ubatan tidak membantu, infus darah diperlukan.

Kekentalan darah yang lemah - ubat tradisional

Penggunaan ubat herba hanya boleh dilakukan sebagai kaedah sekunder, kesan tambahan. Berikut adalah beberapa resipi yang berguna untuk pembekuan yang lemah. Mustahil untuk menerapkannya pada petunjuk yang terlalu tinggi mengenai kebekuan darah.

Kuah jelatang

Produk ini mengandungi sebatian vitamin, khususnya vit. K dan C. Sekiranya bahan mentah kering dihancurkan, maka diperlukan satu sudu besar tanpa bahagian atas. Tuangkan ke dalam segelas air panas.

Campuran itu ditekan sehingga disejukkan sepenuhnya - kira-kira setengah jam. Semasa menggunakan jelatang segar, beberapa daun tanaman cukup. Isi padu cecair yang ditapis mesti diminum setiap hari, dibahagi empat kali. Minum rebusan sejurus sebelum makan.

Infusi Arnikovy

Untuk pembuatannya, anda memerlukan dua sudu besar bahan mentah. Mereka dituangkan ke dalam segelas air mendidih dan berkeras sekurang-kurangnya satu jam. Setelah cecair ditapis. Ia mesti diambil tiga kali sehari. Dos tunggal sama dengan satu sudu besar.

Infusi Yarrow

15 g rumput harus ditambahkan ke segelas air panas. Produk dibiarkan meresap selama 15 minit.Setelah ditapis dan diambil dalam sudu besar tiga kali sehari.

Produk ringkas

Untuk penyediaannya, bukan hanya cangkang kenari itu sendiri, tetapi juga partisi di dalamnya. Semua ini dihancurkan. Untuk menyediakan kuah penyembuh, anda memerlukan sudu besar bahan mentah yang sudah siap.

Ia mesti dituangkan dengan setengah liter air dan direbus dengan api kecil selama kira-kira 15 minit. Kaldu yang disiapkan dituangkan melalui ayak dan diminum satu sudu besar secara berkala tiga kali sehari. Anda juga boleh menyediakan produk ubat dari kulit kacang pinus.

Diet

Bahagian penting dalam program rawatan adalah pemakanan yang betul. Dengan pertolongannya, tubuh dibekalkan dengan jumlah vitamin K yang diperlukan, dan juga komposisi darah bertambah baik. Penekanan khusus harus diberikan pada produk berikut..

  1. Spesies ikan berlemak - ikan trout, salmon. Ia berguna untuk mengembalikan hati ikan kod secara berkala.
  1. Adalah perlu untuk meningkatkan jumlah produk sayur-sayuran. Adalah disyorkan untuk memakan kubis mentah, timun, tomato, wortel.
  1. Sayuran sayur-sayuran, salad, saderi, dan bayam perlu mendapat perhatian khusus.
  2. Epal segar, pir, pisang, buah delima juga boleh digunakan dalam bentuk segar.
  1. Anda perlu makan beri merah, seperti strawberi, currants, cranberry.
  1. Dari kacang-kacangan, yang paling berguna ialah walnut dan cedar..
  1. Diisi untuk memasukkan kacang-kacangan (kacang polong, kacang kedelai, kacang, kacang apa pun) dalam makanan, serta hidangan bijirin, terutama dengan soba.
  1. Roti putih juga akan sihat.
  1. Sebaiknya makan daging, terutama hidangan domba atau daging babi, jeroan. Tubuh juga memerlukan lemak haiwan, produk tenusu..

Sangat disarankan agar anda meninggalkan sepenuhnya:

- alkohol, minuman berkafein;

- gula-gula berbahaya, barang-barang gula-gula;

- makanan mudah dan makanan segera.

Adalah perlu untuk memantau rejim minum - pengambilan cecair berlebihan menyebabkan penipisan darah. Dan ini harus dielakkan..

Kemungkinan komplikasi

Komplikasi muncul dalam kes di mana masalah itu diabaikan dan telah lama berlanjutan tanpa rawatan yang sewajarnya. Keadaan juga rumit setelah kehilangan darah yang ketara..

Pesakit mungkin mempunyai:

- pendarahan usus atau perut;

- pencurahan darah ke sendi, sakit sendi.

Kekentalan darah yang lemah - rawatan dan gejala. Cara merawat pembekuan darah yang lemah

Hemostasis adalah sistem biologi yang bertanggungjawab untuk kebekuan dan keadaan bendalir "bahan merah". Pelanggaran dalam struktur kerja yang telah ditetapkan ini ditunjukkan dalam reaksi tertunda tubuh terhadap kehilangan darah yang berlaku. Pembekuan yang buruk boleh menyebabkan banyak proses patologi..

Apakah nama ujian pembekuan darah?

Sebagai profilaksis atau mengetahui sebab-sebab perkembangan penyakit, ujian makmal sering kali diresepkan. Pada masa yang sama, banyak perhatian diberikan kepada petunjuk pembekuan biofluida. Sebarang penyimpangan dari norma menunjukkan pelanggaran hemostasis. Proses pembekuan "bahan merah" digambarkan secara grafik melalui pelbagai analisis:

  1. Menurut Sukharev. Kajian ini dijalankan 3 jam selepas makan. Untuk analisis, cecair kapilari diambil dan bekas khas diisi dengannya. Kemudian, dengan menggunakan jam randik, permulaan dan akhir proses pembekuan dikira. Waktu pembekuan darah adalah normal pada tahap pertama - 30-120 saat, dan pada akhir analisis - 3-5 minit.
  2. Menurut Duke. Analisis ini membantu menentukan kebekuan "zat merah" dengan menusuk cuping telinga dengan jarum. Sejak kajian dimulakan, kertas saringan digunakan pada luka setiap 15-20 saat. Setelah jejak biofluida berhenti di atasnya, proses pembekuan darah dianggap selesai. Norma yang dibenarkan pada wanita, seperti pada lelaki, berbeza dari 1 hingga 3 minit.

Pembekuan darah yang lemah

Kelikatan bahan biologi mempengaruhi keupayaannya untuk menjalankan fungsi trofik di dalam badan. Kerosakan luaran atau dalaman pada dinding kapal berfungsi sebagai pencetus untuk proses pembekuan yang lebih cepat. Pembekuan darah yang lemah mengganggu bekalan sel yang normal dengan nutrien dan oksigen, yang memprovokasi perkembangan banyak penyakit serius.

Gejala

Kadar pembekuan nutrien yang buruk menimbulkan ancaman langsung kepada kehidupan pesakit. Dalam hal ini, analisis pembekuan bahan biologi mesti diserahkan sebelum prosedur yang melibatkan kehilangan darah yang minimum. Coagulogram juga mesti diambil sebelum mengambil ubat yang menipiskan cecair badan. Pesakit dengan pembekuan darah yang lemah dapat melihat tanda-tanda penyakit ini berikut:

  • pendarahan spontan;
  • pembentukan hematoma walaupun dari lebam kecil;
  • kelemahan, pening.

Punca

Penurunan pembekuan biofluida tidak biasa seperti peningkatan. Banyak faktor mempengaruhi berlakunya pembekuan tahap rendah. Pendekatan bersepadu untuk mengkaji masalah ini membantu mengetahui punca pembekuan darah yang buruk. Sebab utama penurunan reaksi badan terhadap pencairan "zat merah" termasuk keadaan manusia berikut:

  • Penyakit hati merumitkan sintesis banyak faktor pembekuan.
  • Kehilangan biofluid akut; membawa kepada kehilangan unsur-unsur berbentuknya.
  • Penurunan pecahan jisim platelet.
  • Kekurangan vitamin K yang terlibat dalam sintesis prothrombin.
  • Hemofilia.
  • Tahap terakhir sindrom DIC timbul dari sepsis, abses tisu lembut.

Apa yang perlu dilakukan dengan pembekuan darah yang buruk

Sekiranya anda mempunyai simptom penurunan kebekuan biofluida, anda harus berjumpa pakar hematologi, tanpa berlengah. Pakar akan menawarkan anda untuk menjalani pelbagai kajian, yang berdasarkannya dia akan membuat kesimpulan mengenai etiologi penyakit ini. Rawatan untuk pembekuan yang lemah selalunya bersifat jangka panjang. Bergantung pada penyebab patologi, ubat-ubatan dan ubat-ubatan rakyat berikut digunakan:

  1. Koagulan tidak langsung yang terlibat dalam pembekuan darah.
  2. Inhibitor fibrinolisis memperlambat pembubaran pembekuan darah, meningkatkan hemostasis.
  3. Koagulan bertindak langsung membantu secara tempatan menghentikan aliran keluar "bahan merah".
  4. Transfusi plasma biofluida, yang memungkinkan untuk mendapatkan faktor pembekuan darah.
  5. Anda boleh meningkatkan atau mengurangkan pembekuan menggunakan produk dan produk semula jadi. Sebagai contoh, rebusan kulit pinus membantu memperbaiki hemostasis. Alat ini menguatkan saluran darah, tetapi mempunyai kontraindikasi pada tekanan tinggi..

Ciri-ciri rawatan pembekuan darah

Pada masa ini, pembekuan darah dapat diperbaiki dengan mengambil pelbagai ubat. Peranan besar diberikan kepada pencegahan pembekuan yang berkurang, terutama dalam hubungannya dengan orang yang rentan terhadap penyakit ini. Kumpulan risiko yang berasingan adalah wanita hamil dan anak kecil. Rejimen rawatan bagi pesakit tersebut agak berbeza dengan kaedah konvensional..

Semasa mengandung

Tempoh kehamilan secara aktif mempengaruhi pembekuan darah di badan ibu. Sistem kekebalan tubuh yang lemah tidak memberikan isyarat yang diperlukan mengenai pelanggaran dan berfungsi untuk dipakai, jadi sangat penting bagi wanita hamil untuk menjalani ujian kawalan setiap bulan. Adalah mungkin untuk mengurangkan risiko komplikasi akibat pembekuan yang buruk dengan cara pemakanan yang betul dan penggunaan ubat "hemat".

Kanak-kanak itu mempunyai

Terapi gangguan pembekuan pada kanak-kanak berlaku melalui ubat-ubatan. Dalam kes-kes yang teruk, anak itu dimasukkan ke hospital dan menjalani pemberian zat secara intravena yang melarutkan pembekuan darah, hingga peningkatan. Rawatan lebih lanjut untuk pesakit kecil termasuk meresepkan ubat dalam bentuk tablet: Aspirin atau antikoagulan.

Pembekuan darah yang lemah: penyebab gangguan, diagnosis, rawatan dan prognosis

Gangguan hematologi adalah gangguan yang meluas, kadang-kadang tidak dapat dilihat oleh orang itu sendiri hingga ke tahap tertentu. Senarai kemungkinan penyimpangan besar, bergantung pada diagnosis spesifik, langkah-langkah terapi yang sesuai akan diperlukan..

Gangguan hampir selalu membawa ancaman kematian yang berpotensi, jadi secara pasti mustahil untuk membiarkan sesuatu berjalan sendiri.

Pembekuan darah yang buruk juga disebut hypocoagulation, disertai dengan penurunan kemampuan tisu penghubung cair secara bebas masuk ke keadaan tidak aktif, kemungkinan agregasi platelet dan lekatannya.

Terdapat banyak pilihan mengapa ini boleh berlaku; kualiti dan intipati terapi bergantung pada diagnosis tertentu..

Gangguan pembekuan disertai dengan tanda-tanda klinikal tertentu. Mereka berbahaya seperti itu. Tanpa rawatan, kematian akibat pendarahan besar tidak dapat dielakkan. Luaran atau dalaman.

Ramalan bergantung pada kualiti rawatan dan ciri individu tubuh manusia.

Mekanisme pengembangan pelanggaran

Inti masalah adalah sekumpulan kemungkinan penyimpangan. Mereka heterogen, tetapi memberikan kesan negatif yang sama..

Gangguan dari sel platelet berbentuk

Terdapat dua jenis proses patologi.

Yang pertama berkaitan dengan perubahan ciri kualitatif struktur ini. Dalam kes ini, jumlahnya tetap sama. Bentuk gangguan ini adalah yang paling biasa. Ia disertai dengan kerusakan sel berbentuk dan, sebagai akibatnya, penurunan pembekuan. Ini adalah apa yang disebut trombositopati, ia didiagnosis sedikit lebih rumit.

Yang kedua ditentukan oleh bilangan platelet yang tidak mencukupi di tempat tidur. Oleh itu kemustahilan fizikal tubuh untuk mengarahkan jumlah sel yang diperlukan ke lokasi kerosakan, di mana ia diperlukan pada masa ini. Ini adalah apa yang disebut trombositopenia.

Kedua-dua gangguan sama berbahaya dan berlaku dalam jumlah keadaan yang hampir sama. Rawatan berbeza.

Pelanggaran pengeluaran faktor pembekuan yang disebut

Bahan-bahan yang benar-benar memulakan proses penghentian pembebasan tisu penghubung cair secara normal, mengaktifkan mekanisme pemulihan. Terdapat lebih daripada selusin bahan tersebut, dan semuanya disintesis dalam tubuh manusia..

Dalam beberapa gangguan, seperti hemofilia, cacat lahir, penyakit ganas pada sumsum tulang, sintesis melemah atau berhenti sama sekali, yang menimbulkan risiko kematian.

Lebih-lebih lagi, seseorang tidak bertolak ansur dengan luka yang minimum, kerana penyembuhan menjadi sangat sukar.

Sebaliknya, pendarahan spontan sangat mungkin. Pesakit sentiasa berada dalam bahaya. Ini adalah perubahan pembekuan paling teruk..

Terjejas pengeluaran sebatian protein tertentu

Perkembangan sintesis fibrinogen yang tidak mencukupi, yang berubah menjadi fibrin, terpisah. Ini adalah salah satu faktor pembekuan utama..

Tidak seperti kes yang serupa, masalah dengan pengembangan sebatian ini sangat biasa dan mempunyai akibat yang buruk, kerana tidak ada kaedah terapi moden yang cukup berkesan. Dan sama sekali tidak berguna.

Mekanisme mungkin terdapat dalam sistem tertentu. Semakin banyak faktor negatif pada anamnesis, semakin sukar keadaannya dan semakin sukar bagi doktor untuk mengatasinya.

Prestasi biasa

Untuk memahami jika ada masalah, anda perlu mengetahui apa itu kadar pembekuan darah:

  • Waktu pendarahan - disiasat dari saat tusukan jari. Adalah dipercayai bahawa waktu pembekuan adalah normal jika pendarahan berakhir setelah 2-3 minit dari awal prosedur;
  • Agregasi - penyambungan tromhemobosit dikaji, petunjuk pada tahap 0-20% dianggap sebagai norma;
  • Adhesi - penunjuk ini bertanggungjawab untuk lekatan platelet ke dinding saluran darah yang telah rosak. Tahap semula jadi adalah 20-50%;
  • Kekentalan di luar badan - undur bermula dari pengambilan darah dan berakhir setelah ia membeku di dalam bekas perubatan atau gelas. Untuk darah kapilari dan vena, 3-5 dan 5-10 minit, masing-masing, mencukupi;
  • Indeks prothrombin - tentukan antara masa pembekuan pada pesakit dan orang yang sihat. Norma adalah 90-107%. Pada wanita pada akhir kehamilan, kadar IPT mungkin sedikit meningkat;
  • Fibrinogen - pada lelaki dan wanita, jika mereka sihat, indikator berada pada tahap 2-4 g / l;
  • Masa trombin - fibrinogen akan berubah menjadi fibrin dalam 14-18 saat;
  • APTT, yang bermaksud singkatan masa tromboplastin separa, mempunyai norma 30-40 saat.

Punca

Terdapat banyak pilihan. Penentuan faktor pencetus mungkin menjadi subjek kajian saintifik tunggal. Sekiranya kita bercakap mengenai perkara yang paling biasa:

  • Penyakit ganas. Terlepas dari lokasi tumor. Pelanggaran sangat ketara dengan adanya gangguan jangka panjang, neoplasia bersaiz besar dan permulaan keruntuhannya. Tubuh hanya tidak dapat melawan di beberapa bahagian depan, darah tidak membeku sebagaimana mestinya.

Selain itu, anda perlu mengambil kira bahawa produk pemusnahan struktur onkologi meracuni seluruh tubuh, ini menyebabkan penurunan intensiti sumsum tulang. Pembentukan darah menjadi perlahan dan bertambah teruk.

  • Patologi hati. Pemegang rekod dalam hal ini (mengikut keparahan manifestasi) dianggap sebagai sirosis. Nekrosis akut tisu organ. Gangguan ini berlaku terutamanya di kalangan penggemar alkohol, walaupun pilihan mungkin ada. Tetapi tidak kerap.

Perubahan ini disertai dengan pelanggaran pembekuan kerana beberapa sebab. Hati tidak dapat membersihkan tisu cecair dari racun. Bahan beracun mengganggu pembekuan normal.

Sebaliknya, badan secara langsung menghasilkan beberapa faktor pembekuan, sebarang disfungsi akhirnya menyebabkan pelanggaran akut.

Lebih jarang, gangguan itu disebabkan oleh penyakit berjangkit, seperti hepatitis. Bentuk proses toksik juga sangat berbahaya..

  • Pentadbiran ubat-ubatan anti-radang bukan steroid secara sistematik. NSAID digunakan dalam kursus pendek selama beberapa hari. Ini dapat dilihat secara langsung dalam penjelasan kepada wakil subkumpulan farmakologi ini. Oleh itu, sebarang penyimpangan mengakibatkan pelanggaran.

Pertama sekali, ia adalah hasil kerosakan hati beracun. Sebaliknya, kapal menderita secara serentak. Ketelapan mereka meningkat.

Kesan sampingan ubat-ubatan anti-radang bukan steroid harus dipertimbangkan semasa merancang terapi..

Analgesik berdasarkan natrium metamizol juga mempunyai kesan negatif..

  • Kekurangan aktiviti imun. Berkurangnya kemampuan tubuh untuk mempertahankan diri disertai dengan pembentukan fokus kronik kerosakan virus atau bakteria. Pesakit tidak selalu disyaki berlaku.

Ini mungkin sakit tekak, yang selalu meradang, tetapi penyakit ini tidak simptomatik. Banyak pilihan. Menurunkan gigi.

Dengan adanya sumber, toksin, sisa produk yang berpanjangan mengganggu fungsi normal sumsum tulang, menyebabkan kerosakan platelet dan pembekuan darah rendah.

  • Alahan. Reaksi imun palsu akut pada tubuh berakhir dengan pembebasan sejumlah bahan yang sangat toksik - histamin. Ia memiliki kemampuan untuk menghancurkan sel, oleh itu, dengan tindak balas intensif tubuh, kemungkinan mengembangkan trombositopenia sementara adalah tinggi. Dengan alahan yang kerap, prosesnya mungkin berulang, dan ini sudah berbahaya.
  • Faktor persekitaran yang buruk. Ini mungkin termasuk pekerjaan di perusahaan berbahaya, hidup dalam keadaan persekitaran yang negatif. Terdapat banyak pilihan. Perubahan keadaan membolehkan anda cepat sembuh. Tanpa terapi khusus.
  • Kekurangan kalsium. Memainkan salah satu peranan penting. Sebagai peraturan, gangguan itu dikesan bukan oleh kebekuan darah rendah, tetapi oleh manifestasi lain: misalnya, tulang rapuh, masalah dengan gigi, rambut, kuku, tekanan darah tinggi, gangguan irama jantung dan lain-lain. Setelah memulihkan keseimbangan elektrolit dalam badan, menormalkan kepekatan sebatian, semuanya kembali normal.
  • Penggunaan antibiotik secara sistematik. Terutama dengan perubahan tajam dalam ubat-ubatan atau mengambil beberapa item sekaligus. Anda mesti merancang dan bersedia menghadapi kemungkinan kesan sampingan..
  • Penggunaan ubat hormon. Kontraseptif oral, lebih jarang menggantikan ubat-ubatan yang diresepkan untuk pelanggaran sistem endokrin: kelenjar tiroid, kelenjar hipofisis, dengan kekurangan hormon seks tertentu, yang menyebabkan pembekuan darah yang buruk.
  • Penyakit sumsum tulang malignan. Berjumpa secara relatif jarang, disertai oleh gangguan berbahaya seluruh badan dan sukar dirawat dengan cara apa pun.
  • Penyakit keturunan kongenital. Hemofilia adalah pilihan klasik, ia disertai dengan pembekuan darah, kerana pengeluaran bahan tertentu yang tidak mencukupi. Tidak dirawat secara kualitatif, ada peluang untuk menangani gejala dan kemudian tidak selalu.
  • Skurvi. Kekurangan vitamin C dengan perkembangan hypocoagulation dalam sistem dan kerapuhan saluran darah yang tidak wajar, termasuk yang besar. Tanpa terapi, gangguan ini boleh membawa maut awal..
  • Kekurangan vitamin K. Bukan sahaja mempengaruhi cara ini, sistem saraf pusat dan sistem kardiovaskular juga menderita. Banyak manifestasi.

Hipokoagulasi berkembang sebagai tindak balas terhadap kekurangan faktor pembekuan atau masalah platelet. Pengenalpastian penyebabnya dilakukan oleh ahli hematologi dengan kaedah makmal dan instrumental.

Menyatakan hasilnya

Menentukan keputusan ujian sangat penting untuk tindakan selanjutnya. Anda harus mempertimbangkan norma jumlah platelet mengikut umur:

  • Umur dua minggu - wanita 144-449 ribu / μl, lelaki 218-419 ribu / μl;
  • Sehingga 4.3 minggu - masing-masing 279-571 dan 248-586 ribu / μl pada wanita dan lelaki;
  • Hingga 8.6 minggu - pada wanita pada tahap 331-597 ribu / μl, dan pada lelaki 229-562 ribu / μl;
  • Sehingga 6 bulan - pada wanita dan lelaki, indikatornya normal pada 247-580 dan 244-529 ribu / μl, masing-masing;
  • Sehingga dua tahun - pada wanita 214-459 ribu / μl, lelaki 206-445 ribu / μl;
  • Sehingga 6 tahun - masing-masing 189-394 dan 202-403 ribu / μl pada wanita dan lelaki;
  • Selama lebih dari 6 tahun, indikator 150-400 dianggap sebagai norma, tanpa mengira jantina.

Gejala

Gambaran klinikal hampir selalu sama, tetapi dengan peningkatan pelanggaran, kemunculan tanda-tanda baru dan kemerosotan yang lama dan yang lama diperhatikan..

Senarai manifestasi anggaran:

  • Pendarahan yang tidak dapat diatasi. Sekiranya pembekuan terganggu, masalah rancangan serupa diperhatikan. Seseorang walaupun setelah mengalami kecederaan ringan tidak dapat menghentikan aliran tisu penghubung cecair.

Ini boleh berterusan berjam-jam. Bergantung pada kawasan kerosakan, proses ini cukup mampu menimbulkan komplikasi maut.

  • Kemunculan hematoma pada badan adalah tanda utama penurunan kebekuan. Lebam terbentuk dengan cara yang huru-hara. Tanpa faktor pengaruh mekanikal yang dapat dilihat dan momen-momen lain yang memprovokasi. Kawasan penyetempatan yang paling kerap adalah lengan, kaki, batang badan. Semasa pendedahan fizikal, hematoma besar juga terbentuk. Ini merupakan tanda gangguan pembekuan pada masa yang sama..
  • Pendarahan dalaman. Mereka dijumpai di lokasi yang berbeza: saluran pencernaan, sistem pembiakan, paru-paru. Juga mungkin keluarnya tisu penghubung cecair ke sendi, dengan gejala yang jelas seperti sakit teruk, bengkak. Peningkatan keluasan yang ketara.
  • Najis yang teruk. Ini mengenai kehadiran darah di dalam tinja. Sebagai peraturan, dengan bentuk ringan dan pada tahap awal penurunan pembekuan, sedikit penyimpangan dalam intensitas diperhatikan.

Jejak tisu penghubung cair dapat dikesan dalam bentuk tompok hitam atau darah segar. Bergantung pada bahagian saluran pencernaan mana ada masalah.

  • Gangguan kencing. Mengubah warna urin tidak gelap atau merah. Hematuria menunjukkan gangguan buah pinggang.
  • Masalah sistem kardiovaskular. Melompat tekanan darah. Gangguan irama (takikardia, extrasystole, ventrikel atau fibrilasi atrium). Penyimpangan sedemikian memerlukan perhatian perubatan segera..
  • Anemia sebagai akibatnya dan pada masa yang sama gejala. Ia berlaku pada hampir semua pesakit dengan proses patologi yang panjang dan tidak mengganggu.
  • Pendarahan yang banyak semasa haid. Menorrhagia yang disebut. Perubahan asiklik mungkin..
  • Gusi berdarah. Semasa menggosok gigi, mengunyah dan begitu sahaja. Pelanggaran spontan berlaku.
  • Sakit hidung. Akibat bernafas, cubalah meniup hidung anda. Dengan hypocoagulation yang berkembang, permulaan penyimpangan yang tidak masuk akal diperhatikan. Pembetulan biasanya memerlukan tamponade, semuanya bergantung pada keadaan..
  • Kesedaran terjejas. Dengan kehilangan darah yang berat, otak kekurangan zat makanan, yang menjadi sumber sinkop.

Gejala bergantung kepada kerumitan kes..

Penyimpangan nilai dalam analisis

Sekiranya kajian menunjukkan bahawa pesakit mempunyai pembekuan darah yang lemah, dia harus melihat masalah ini dengan lebih terperinci. Yaitu, apa yang boleh mempengaruhi penyimpangan:

  • Pendarahan yang berpanjangan setelah tusukan jari menunjukkan kekurangan vitamin C, kesan negatif pelbagai ubat dan trombositopenia;
  • Sekiranya indeks agregasi melebihi 0-20%, ini menunjukkan adanya diabetes mellitus, trombosis, infark miokard, aterosklerosis;
  • Tahap lekatan yang berkurang menunjukkan berlakunya penyakit serius di dalam badan seperti leukemia akut, kegagalan buah pinggang;
  • Dengan peningkatan indeks pembekuan di luar badan, penyakit hati disyaki, atau pesakit mengambil antikoagulan;
  • Penurunan PTI dicirikan oleh kekurangan vitamin yang tergolong dalam kumpulan K. Ini juga boleh membicarakan dysbiosis, enterocolitis;
  • Protein fibrinogen juga menunjukkan masalah kesihatan. Oleh itu, jika diturunkan, pesakit mungkin mengalami sirosis, hepatitis, kadar vitamin B12 yang rendah, dan jika meningkat, pelbagai keradangan, radang paru-paru, infark miokard;
  • Peningkatan masa trombin adalah tanda penyakit buah pinggang, kerosakan fungsi sistem imun;
  • Penurunan APTT - hemofilia berkembang, dan meningkat - dalam badan tidak ada kumpulan vitamin K yang mencukupi, ada penyakit buah pinggang.

Apa ujian lain yang diperlukan

Penting untuk mengenal pasti penyebab pembekuan darah yang lemah; untuk tujuan ini, satu koagulogram tidak mencukupi, kerana hanya memungkinkan anda menyatakan fakta masalah, tetapi sebaliknya tidak memberikan banyak maklumat. Aktiviti tambahan diperlukan.

  • Soal jawab pesakit secara lisan. Walaupun tidak masuk akal, ini adalah perkara penting. Adalah perlu untuk memberitahu tentang semua aduan. Berdasarkan gambaran klinikal, gejala, doktor mengemukakan hipotesis dan terus menilai keadaannya.
  • Pengambilan sejarah. Penyiasatan inti pati pelanggaran. Pakar mengemukakan soalan mengenai kemungkinan kemungkinan proses patologi..
  • Ujian darah adalah umum. Adalah wajar untuk menilai petunjuk seperti eosinofil, platelet, fibrinogen dan lain-lain.
  • Penyelidikan biokimia.
  • Ultrasound rongga perut. Pertama sekali, kemungkinan pelanggaran hati.
  • ECG, ECHO.
  • Dalam kes yang sangat kontroversial atau dengan kecurigaan yang jelas, tusukan sumsum tulang ditetapkan. Seterusnya, sampel biopsi diperiksa dalam persekitaran makmal. Berdasarkan hasil penilaian histologi, kesimpulan dibuat.

Acara sokongan ditugaskan bergantung pada keadaan tertentu..

Pilihan taktik sepenuhnya terletak di bidang pakar hematologi. Sekiranya perlu, pakar bedah vaskular terlibat.

Intipati penyakit ini

Pembekuan darah yang lemah adalah keadaan patologi yang dicirikan oleh kekurangan enzimatik. Dalam kes ini, ciri reagen komponen fibrin dan proteolitik dilanggar..

Nama penyakit ini bergantung kepada etiologinya. Sekiranya faktor utamanya adalah sintesis platelet yang tidak mencukupi, gangguan pembekuan darah disebut trombositopenia. Sekiranya pendarahan teruk disebabkan oleh kekurangan fibrinogen, maka penyakit ini disebut fibrinopenia.

Terdapat juga masalah lain - hemofilia. Ini adalah patologi keturunan yang ditularkan dari ibu ke anak lelaki. Pada wanita, penyakit ini sangat jarang berlaku.

Rawatan

Terapi pembekuan darah ditentukan berdasarkan kes klinikal..

  • Penggunaan ubat-ubatan yang memburukkan pembekuan memerlukan penarikan segera. Sekiranya pembetulan lebih lanjut diperlukan, kursus ini hanya dikaji semula.
  • Penyakit hati. Rawatan yang berkesan hanya mungkin pada peringkat awal. Ini berlaku terutamanya untuk keadaan kritikal atau berpotensi membawa maut seperti hepatitis dan sirosis..

Hepatoprotectors (Essentials, Karsil) diresepkan tanpa gagal, dan diet juga ditetapkan. Kawalan dinamik terhadap keadaan badan ditunjukkan. Anda tidak boleh melakukannya tanpanya.

Kematian tisu subkompensasi dianggap sebagai asas untuk pemindahan. Ia mungkin berlaku selagi pembekuan berada dalam norma relatif. Sebaik sahaja pendarahan bermula, bukan untuk mengelakkan kematian, campur tangan pembedahan tidak lagi masuk akal.

  • Hemofilia dan gangguan lain dari sintesis faktor pembekuan menimbulkan kesukaran besar dari segi terapi. Sehingga kini, tidak ada kaedah pembetulan yang berkesan. Oleh itu, masih perlu untuk memerangi gambaran klinikal. Langkah-langkah diambil untuk menghentikan pendarahan dengan segera. Sekiranya perlu, pemindahan darah, sel darah merah, dan lain-lain ditetapkan..
  • Gangguan platelet biasanya diperbaiki dengan ubat glukokortikoid. Prednisolone, Dexamethasone dan analognya dalam bentuk drop atau tablet. Juga, kesan tertentu mungkin berlaku semasa mengeluarkan limpa. Tetapi tidak selalu. Soalannya diselesaikan bergantung pada perjalanan penyakit masing-masing..
  • Tumor malignan memerlukan penyingkiran segera. Berdasarkan lokasi dan jenis neoplasia, kaedah penyinaran dan kemoterapi digunakan sebagai kaedah utama atau tambahan.

Masalah rawatannya rumit dan memerlukan diagnosis yang teliti. Tanpa pemahaman penuh mengenai inti dari proses tersebut, doktor perlu memerangi gejala tersebut, juga memberikan rawatan paliatif dalam situasi putus asa.

Kemungkinan komplikasi

Rawatan harus dimulakan seawal mungkin - hanya dalam kes ini mungkin dapat mencapai hasil yang baik. Sekiranya ini tidak dilakukan, komplikasi mungkin timbul, seperti:

  • pendarahan di otak;
  • pendarahan pencernaan;
  • pendarahan dan sakit pada sendi.

Pembekuan darah yang buruk adalah pelanggaran yang agak berbahaya yang boleh menyebabkan akibat kesihatan yang berbahaya. Oleh itu, sangat penting untuk menentukan penyebabnya tepat pada masanya dan memilih rawatan yang berkesan. Gejala patologi pertama harus menjadi alasan untuk berjumpa doktor.

Ramalan

Prospek pemulihan, kelangsungan hidup bergantung pada kes klinikal tertentu.

Ramalan paling positif untuk faktor pengaruh subjektif. Mengambil ubat, kekurangan vitamin C, K, sementara kesan sementara.

Penyakit organik jauh lebih rumit. Dengan kemungkinan pembetulan penuh yang berkesan, atau paling tidak terkawal, ada kemungkinan untuk bertahan.

Hemofilia, penyakit darah ganas, tumor dan proses neoplastik pada peringkat lanjut, sirosis pada fasa terakhir - tidak baik dari segi ramalan.

Pembekuan darah yang lemah: apa yang perlu dilakukan

Sekiranya terdapat tanda-tanda penurunan pembekuan darah, anda mesti berjumpa dengan pakar hematologi, menjalani pemeriksaan menyeluruh untuk menentukan punca patologi.

Kaedah utama untuk memantau keadaan darah adalah analisis biokimia - koagulogram. Semua langkah perubatan dilakukan secara berkala dengan ujian..

Rawatan penipisan darah yang berlebihan harus dilakukan semestinya di bawah pengawasan doktor, agar tidak memindahkan patologi ke keadaan yang berlawanan dan kemudian melawan peningkatan trombosis.

Daripada ubat-ubatan yang biasa digunakan:

  • vitamin K dalam bentuk suntikan;
  • asid aminokaproik dan ubat lain yang melambatkan pembubaran fibrin;
  • pembekuan tindakan langsung dan tidak langsung;
  • ubat perangsang platelet - oprelvekin, hydroxyurea.

Transfusi plasma darah yang mengandungi faktor pembekuan mempunyai kesan yang baik..

Dalam rawatan pembekuan darah yang berkurang, komposisi pemakanan sangat penting. Disyorkan

  • peningkatan kandungan makanan yang mengandung vitamin K dalam diet: memperkaya diet dengan soba, pisang, mangga, lobak, mulberi, lada merah, kekacang, dan kacang walnut;
  • sekatan atau pengecualian minuman berkafein;
  • jelatang, yarrow, rebusan cengkerang kenari - ubat rakyat yang berkesan untuk pendarahan.

Diet yang betul

Aspek penting terapi adalah pemakanan yang betul. Anda perlu memasukkan sebanyak mungkin makanan ke dalam makanan yang meningkatkan pembekuan darah dan memberi kesan yang baik terhadap komposisinya. Ini termasuk:

  1. Tanaman hijau. Perhatian khusus harus diberikan kepada salad dan bayam. Mereka mengandungi sejumlah besar vitamin K.
  2. Pastikan anda makan jenis ikan berlemak, seperti ikan trout atau salmon. Perkenalkan hati ikan kod ke dalam diet.
  3. Menu harus mempunyai sayur-sayuran sebanyak mungkin. Kubis, wortel, jagung, timun, tomato dan saderi dianggap berguna..
  4. Makan lebih banyak buah: epal, pisang, delima, pir. Minum jus.
  5. Beri merah seperti raspberi, kismis dan strawberi juga akan mendapat faedah..
  6. Walnut.
  7. Kekacang: Kacang, Lentil, Kacang polong.
  8. roti putih.
  9. Soba.
  10. Lemak haiwan: krim, mentega. Apabila memilih daging, lebih baik mengutamakan kambing atau daging babi. Hati babi juga sihat..

Hemofilia

Ini adalah patologi keturunan yang berkaitan dengan pelanggaran proses pembekuan darah. Ia diwarisi melalui garis wanita, dan lelaki jatuh sakit.

Tanda-tanda utamanya adalah pendarahan pada sendi, pendarahan teruk yang berlaku walaupun kecederaan terkecil. Hemarthrosis berulang menyebabkan kerosakan dan imobilisasi sendi, sebab itulah kecacatan berkembang pada usia 20 tahun. Mungkin munculnya hematoma retroperitoneal atau otot yang besar. Kerana tekanan saraf mereka, sakit teruk, paresis dan kelumpuhan berlaku.

Baca juga purpura Thrombocytopenic

Penyakit hemofilia yang teruk menyebabkan pendarahan perut yang teruk. Keadaan ini mengancam nyawa..

Pesakit harus selalu mengikuti semua cadangan doktor dengan tegas. Semasa menghubungi pakar, anda perlu memberitahu mengenai hemofilia. Rawatan penyakit ini dilakukan dengan memperkenalkan faktor pembekuan ke dalam badan..

Pengurangan pembekuan darah: penyebab pembekuan rendah, penyakit, rawatan

© Pengarang: Z. Nelli Vladimirovna, Doktor Institut Penyelidikan Transfusiologi dan Bioteknologi Perubatan, khas untuk VesselInfo.ru (mengenai penulis)

Pembekuan darah yang buruk... Ungkapan ini digunakan, yang menunjukkan penurunan kemampuan darah untuk membentuk bekuan yang padat yang menutupi dinding pembuluh darah yang rosak. Kekentalan darah rendah disebabkan oleh kekurangan faktor tertentu sistem hemokoagulasi atau kegagalan fungsinya.

Pengurangan pembekuan darah dapat memberi kesan buruk kepada kesihatan dan kehidupan seseorang walaupun dengan sedikit kecederaan pada kapal, jika kalibernya cukup besar. Keadaan lebih baik dengan kerosakan pada kapilari dan saluran darah mikrovaskular, dalam keadaan seperti itu, keadaannya mungkin tidak begitu berbahaya.

Ngomong-ngomong, "saudara kita yang lebih rendah" mungkin mengalami pembekuan darah. Sebagai contoh, penyakit serupa kadang-kadang diperhatikan pada haiwan peliharaan yang berguna seperti anjing dan kuda..

Semasa hanya budak lelaki?

Kekentalan darah yang lemah (hypocoagulation) ditunjukkan pada Tsarevich Alexei, putra Nicholas II, yang mana penyakit ini disebut "kerajaan". Sebenarnya, penyakit ini disebut hemofilia, dan anak lelaki itu menderita hemofilia tipe B kerana kekurangan faktor Krismas (FIX). Dia menerima "hadiah" seperti itu dari ibunya - Alexandra Fedorovna.

Pembekuan darah keturunan dianggap sebagai penyakit yang agak jarang berlaku. Sebagai contoh, spesies seperti hemofilia B menerima satu anak daripada 60,000 bayi baru lahir. Walau bagaimanapun, hemofilia A dan B, serta penyakit von Willebrand mengambil hingga 96% dari semua keadaan patologi hemostasis, yang ditunjukkan dengan cara yang serupa, hanya 4% dari koagulopati keturunan yang tinggal.

Secara umum, patologi yang berkaitan dengan pembekuan darah rendah, dan disebut hemofilia, mempunyai beberapa jenis:

  • Varian klasik adalah hemofilia A, dan jenis ini didiagnosis di sekitar 85% dari semua "hemofilia". Penyakit ini berlaku akibat mutasi resesif pada kromosom X (sifat berkaitan seks), diikuti oleh kekurangan globulin antihemofilik atau faktor VIII;
  • Jenis yang kurang biasa adalah hemofilia B, sehingga 20% dari semua spesies (ia hanya berlaku dengan Tsarevich Alexei). Sebab pembekuan darah yang lemah adalah sama dengan hemofilia A - perubahan patologi pada gen yang bertanggungjawab untuk sintesis dalam kromosom X, kerana kekurangan faktor IX terbentuk. Ciri (dan perbezaan dari bentuk sebelumnya) adalah pendarahan dengan hemofilia B tidak berlaku dengan segera, tetapi setelah beberapa waktu (kadang-kadang cukup lama), sementara mereka bertahan cukup lama.

Kedua-dua jenis ini (A dan B) hanya terdapat pada lelaki, kerana gen ini resesif terletak di kromosom seks X, oleh itu, dalam genetik, fenomena ini didefinisikan sebagai sifat yang berkaitan dengan lantai. Seperti yang anda ketahui, pada lelaki hanya ada satu kromosom X (satu set kromosom seks untuk lelaki adalah XU, untuk wanita adalah XX), oleh itu, setelah menerima kromosom yang membawa alel resesif yang diubah secara patologi, anak lelaki itu mendapat penyakit ini. Kanak-kanak perempuan mempunyai dua kromosom X, satu dapat membawa patologi ini, tetapi pada kromosom lain terdapat alel dominan yang menekan resesif yang lemah - seorang gadis dengan kesihatan penuh akan tetap menjadi pembawa patologi yang memerlukan pembekuan darah rendah. Itulah sebabnya mengapa hemofilia pada wanita secara praktikal tidak berlaku atau berlaku dalam kes yang luar biasa. Sebelum ini, gadis-gadis seperti itu (homozigot resesif) ditakdirkan untuk hidup sehingga haid pertama, tetapi sekarang mungkin secara hipotetis (dengan sokongan berterusan oleh faktor VIII atau IX) untuk hidup hingga tahun-tahun lanjut. Malangnya, bergantung sepenuhnya kepada ubat-ubatan yang meningkatkan pembekuan darah. Walaupun hemofilia lelaki bergantung... Tetapi sedikit berbeza.

Tidak ada bezanya - lelaki atau wanita...

Sebagai tambahan kepada bentuk penyakit di atas, terdapat jenis lain:

  • Hemofilia C (kekurangan faktor XI), yang boleh mempengaruhi lelaki dan wanita, kerana jenis pewarisan dalam kes ini berbeza: ia tidak berkaitan dengan seks, gen itu ada dalam autosom (bukan kromosom seks), ia boleh menjadi resesif dan dominan;
  • Hemofilia D adalah koagulopati kongenital yang paling jarang berlaku kerana kekurangan faktor Hageman (FXII). Jenis pewarisan autosomal dominan, oleh itu, penyakit ini boleh mengancam orang-orang lelaki dan wanita.

Berbeza dengan jenis A dan B, hemofilia C paling kerap berlaku tanpa gejala. Hematoma dan pendarahan spontan dengan hemofilia C jarang berlaku, kecuali setelah kecederaan serius atau pembedahan (maka diagnosis dibuat), jadi orang sering hidup dan tidak tahu mengenai penyakit mereka jika mereka tidak perlu menghadapi masalah seperti ini dalam hidup.

Hemofilia D juga kurang berbahaya daripada A dan B - ia tidak memberikan gejala yang jelas, ditunjukkan oleh penurunan pembekuan darah, yang dapat diperhatikan semasa ujian makmal (memanjangkan masa pembekuan darah). Biasanya, ujian seperti ini ditetapkan sebelum menjalani pembedahan.

Walau bagaimanapun, wanita lebih menderita hemofilia D, kerana sukar bagi mereka untuk melahirkan anak - mereka selalu mengalami keguguran spontan berulang.

Disebut pseudohemophilia, penyakit von Willebrand mewakili patologi keturunan dominan autosomal, menunjukkan kegagalan faktor dengan nama yang sama, yang terlibat dalam lekatan platelet darah - platelet. Anomali ini dicirikan oleh berlakunya pendarahan spontan dari semasa ke semasa, yang mempunyai jangka masa tertentu, yang berkaitan dengan pelanggaran pembekuan darah dalam tiga posisi sekaligus (proteolisis dan penurunan FVIII, vasodilasi melebihi ukuran dan peningkatan kebolehtelapan dinding mereka). Pada pesakit yang menderita penyakit ini, pelanggaran hemostasis vaskular-platelet jelas dikesan. Penyakit Von Willebrand mempunyai beberapa subtipe.

Bentuk yang sangat jarang berlaku

Walaupun begitu, patologi keturunan tidak terhad kepada bentuk hemofilia yang berbeza. Sejak kelahiran anak, penyakit lain yang serupa dengan gejala dan asal penyakit dapat didiagnosis:

  • Anomali kongenital faktor I (FI - fibrinogen) hemostasis pembekuan: afibrinogenemia, walaupun jejak FI tidak dapat dikesan dengan kaedah makmal, hipofibrinogenemia, yang dicirikan oleh penurunan kepekatan protein ini, disfibronogenemia - fibrinogen, namun kemampuan fungsinya meninggalkan banyak yang diinginkan kerana sejumlah besar struktur kecacatan molekul protein ini;
  • Penyakit yang lebih jarang berlaku disebabkan oleh kekurangan faktor lain: X - penyakit Stuart-Praer, II - hypoprothrombinemia, VII - hypoconvertemia, V - parahemophilia (penyakit Ouren).

Semua kelainan genetik ini juga mempunyai jenis warisan autosomal yang dominan (atau resesif), dan, oleh itu, boleh berlaku sama pada individu wanita dan lelaki.

Gambar: mekanisme pembekuan darah dan faktor yang terlibat

Vitamin K untuk bayi baru lahir

Namun, dalam hal ini, saya ingin mengingat kembali patologi lain yang menampakkan dirinya dengan sangat tajam pada anak sebaik sahaja dilahirkan dan menghapus simptomnya setiap hari dalam hidupnya. Ini adalah penyakit hemoragik pada bayi baru lahir yang berkembang dengan kekurangan FII, FVII, FIX, FX, sintesisnya bergantung pada vitamin K. Peranan hati tidak dikecualikan dalam kes seperti itu, kerana belum mencapai tahap fungsinya pada bayi baru lahir.

Sejurus selepas kelahiran, tahap faktor di atas hampir mendekati 50% dan segera mula menjunam, mencapai minimum 2-3 hari hidup. Dalam kes terbaik, penyakit ini dimanifestasikan oleh pendarahan dari luka umbi dan hematuria (darah di dalam air kencing), yang paling teruk - ia mengancam dengan komplikasi serius: pendarahan teruk, pendarahan intrakranial, perkembangan kejutan hipovolemik.

Sekiranya patologi dikesan tepat pada masanya dan doktor berjaya mengelakkan komplikasi, maka secara beransur-ansur kepekatan faktor dalam darah meningkat, walaupun untuk beberapa waktu, berjumlah beberapa minggu, ia tidak mencapai tahap mereka dalam darah orang dewasa.

Rawatannya adalah dengan vitamin K. By the way, harus diperhatikan bahawa susu lembu jauh lebih tinggi daripada susu wanita dari segi kandungan vitamin K. Ini juga ditambahkan ke formula susu yang ditujukan untuk "artificer", oleh itu, pada anak-anak yang disusui, perkembangan gejala penyakit lebih mungkin terjadi.

Penyebab lain pembekuan darah yang buruk

Oleh itu, penyebab utama pembekuan darah yang sangat buruk dianggap sebagai patologi keturunan - ini atau bentuk hemofilia (tentu saja, terutama A atau B), penyakit von Willebrand atau penyakit kongenital lain yang secara genetik memprogram kekurangan faktor sistem hemokoagulasi.

Namun, selain penyakit yang disebabkan oleh mutasi gen dan kelainan genomik berikutnya, penyakit lain menyebabkan pembekuan darah berkurang, misalnya:

  1. Patologi hati. Seperti yang diketahui dalam parenchyma organ ini, faktor penting sistem hemocoagulation disintesis - prothrombin dan fibrinogen;
  2. Kekurangan vitamin K, yang juga terlibat dalam pembentukan faktor di atas di hati;
  3. Anemia hemolitik, disertai dengan pemusnahan sel darah merah (eritrosit) dalam aliran darah, yang menjadikan sumsum tulang (CM) berfungsi dalam mod kecemasan - ia berusaha untuk mengimbangi kehilangannya, tetapi sel-sel memasuki darah terlalu muda, tidak dapat mengatasi sepenuhnya fungsinya tugas. Di samping itu, secara aktif terlibat dalam pengeluaran sel darah merah, sumsum tulang agak "lupa" tentang platelet yang menyediakan hemostasis vaskular-platelet primer;
  4. Reaksi alergi dan anafilaksis yang menyebabkan pengambilan histamin yang signifikan dalam darah, dan ini, meningkatkan kebolehtelapan dinding vaskular, membantu menipiskan darah;
  5. Purpura trombositopenik;
  6. Patologi hematologi (leukemia), di mana tisu hematopoietik yang terjejas oleh proses malignan kehilangan keupayaan untuk mensintesis elemen berbentuk;
  7. Kekurangan unsur penting bagi tubuh seperti kalsium, kerana ia bukan sahaja menyumbang kepada aktiviti normal jantung dan menguatkan tulang, tetapi juga faktor lain (fibrinogen, prothrombin) berkaitan secara langsung dengan proses pembekuan darah;
  8. Sindrom DIC dalam fasa hypocoagulation;
  9. Mendapatkan sindrom von Willebrand, yang mungkin disebabkan oleh kolagenosis, lupus eritematosus sistemik (SLE), amiloidosis, mabuk yang berkaitan dengan pengambilan racun perosak ke dalam badan;
  10. Pengenalan trombolitik (plasmin, streptokinase), antikoagulan dosis besar (heparin) atau penggunaan agen antiplatelet jangka panjang (ubat-ubatan kumpulan asid asetilsalisilat).

Gejala utama adalah peningkatan pendarahan

Pembezaan koagulopati (turun temurun dan diperoleh) dilakukan berdasarkan sejarah keluarga dan peribadi pesakit, serta berdasarkan kajian makmal.

Sebagai peraturan, patologi kongenital menampakkan diri dengan peningkatan pendarahan, tanpa menunggu keadaan orang dewasa. Seorang kanak-kanak yang telah menerima hemofilia dari ibu mengalami hematoma awal dan pendarahan pada otot dan sendi, yang sering pada masa kanak-kanak melanggar fungsi sistem muskuloskeletal dan membentuk kecacatan. Sekiranya berlaku penyakit von Willebrand, pendarahan sangat lama dan ini disahkan oleh ujian makmal (tempoh pendarahan meningkat, di bawah pengaruh ristomisin, agregasi platelet terganggu).

tanda-tanda penurunan pembekuan darah, termasuk atas sebab keturunan

Pembekuan darah yang buruk paling sering ditunjukkan:

  • Pembentukan lebam, yang sering terjadi dengan sendirinya ("dari awal") atau setelah mikrotraumas, tidak signifikan;
  • Epistaksis, pendarahan gingiva atau pendarahan dari calar kecil, belum lagi luka;
  • Ruam dengan sifat yang berbeza;
  • Dalam kes lain (hemofilia, misalnya) - hematoma besar dan pendarahan berhenti dengan teruk.

Pembaca mungkin sudah memahami bahawa pembekuan darah rendah boleh mengancam nyawa, oleh itu, pesakit yang menderita patologi seperti itu perlu diikuti oleh doktor dan campur tangan segera, jika keadaan memerlukannya.

Kebahagiaan ibu dipersoalkan

Dalam semua kes, pembekuan darah yang lemah mengancam pendarahan, yang dapat hilang setiap saat, tetapi patologi ini sangat berbahaya semasa kehamilan, ketika tubuh, sebagai persiapan untuk melahirkan anak, berusaha "meramalkan" semuanya dan meletakkan semua hemostasis dalam urutan yang ideal (untuk mengelakkan dan pendarahan, dan trombosis). Kemungkinan melakukan tanpa komplikasi seperti ini adalah tinggi pada wanita yang tidak mempunyai patologi keturunan hemostasis dan penyakit yang disenaraikan di atas, di mana terdapat penurunan pembekuan darah. Malangnya, keinginan tidak selalu bertepatan dengan kenyataan..

Setelah menemui ibu masa depan ketika mendaftarkan masalah dalam sistem hemocoagulation, pakar obstetrik-ginekologi memberikannya kepada kumpulan berisiko tinggi dan seterusnya menyelesaikan masalah bersama-sama dengan pakar lain (ahli hematologi, terapis, reumatologi, alergi). Dalam kes-kes yang sangat serius (leukemia akut, anemia hemolitik), doktor memberi amaran kepada wanita itu mengenai komplikasi masa depan dan mencadangkan pengguguran kehamilan dengan alasan perubatan.

Sementara itu, pasangan yang ingin mempunyai bayi yang sihat tidak perlu menunggu kehamilan yang tidak dirancang, acara seperti itu harus disiapkan terlebih dahulu dan dengan serius. Sebagai contoh, seorang wanita harus memaksimumkan hatinya jika organ tidak sihat sepenuhnya, merawat penyakit kronik lain, jika boleh, atasi status alahan.

Sejarah keluarga hemofilia nampaknya sangat penting - kehadiran penyakit seperti itu dalam keluarga ibu atau ayah memerlukan perundingan wajib dan kesimpulan ahli genetik.

Sudah tentu, setiap varian spesifik patologi memerlukan pertimbangan yang terpisah dan pendekatan khusus, jadi sangat mustahil untuk memberikan cadangan untuk semua kesempatan. Walau bagaimanapun, wanita yang mempunyai keturunan dan sejarah berharap dapat melahirkan bayi yang sihat harus ingat bahawa semasa kehamilan, banyak penyakit asimtomatik pendam yang tiba-tiba dapat menyatakan diri mereka dengan cara yang paling teruk, jadi anda harus mendengar nasihat doktor dan sentiasa memantau kesihatan anda.

Sebagai kesimpulan bahagian ini, saya ingin memberikan jadual nilai normal petunjuk individu (paling ketara) semasa kehamilan:

Petunjuk makmal pembekuan darahNorma semasa kehamilan
APTT (masa tromboplastin separa diaktifkan)17 - 20 saat
Platelet150 - 380 x 10 9 / l
TV (masa trombin)18 - 25 saat
Prothrombin (Ujian pantas)78 - 148%
FibrinogenHingga 6.0 g / l
AT III (antithrombin III) - perencat pembekuan, semasa kehamilan cenderung menurun115 - 70%
Antikoagulan Lupus- (negatif)
D-dimer33 - 726 ng / ml

Rawatan

Rawatan pesakit dalam pesakit yang menderita hemofilia dan bentuk pembekuan darah kongenital lain dilakukan di klinik atau jabatan khusus. Tinggal di rumah, pesakit berada di bawah pengawasan doktor yang mengidap hemostasis.

Prinsip-prinsip rawatan semua bentuk hemofilia, penyakit von Willebrand dan keadaan patologi keturunan lain kerana pembekuan darah yang lemah adalah serupa dalam hampir semua kes - terapi penggantian (pemberian konsentrasi faktor yang hilang, cryoprecipitate dan plasma yang baru dibekukan), bagaimanapun, terdapat beberapa nuansa dalam rawatan penyakit ini, misalnya, dengan hemofilia B, cryoprecipitate dan konsentrat FVIII tidak memberikan kesan yang diharapkan, jadi harapan utama jatuh pada versi komersil faktor IX pekat. Malangnya, bentuk komersil antihemofilik globulin A dan B dapat membawa virus hepatitis, oleh itu pesakit sering menderita penyakit hati (terutama yang telah dirawat selama bertahun-tahun).

Ubat pembekuan darah untuk koagulopati keturunan, misalnya, asid traneksamat (penghambat fibrinolisis) dan hemostatik memainkan peranan tambahan.

Ubat-ubatan yang meningkatkan kebekuan darah (hemostatics) dan diresepkan kepada pesakit yang mempunyai masalah kongenital dan masalah sistem hemostatik termasuk:

  1. Ubat-ubatan yang merangsang pembentukan fibrin thrombi (koagulan) tindakan langsung (fibrinogen, trombin) dan tindakan tidak langsung (phytomenadione, vikasol);
  2. Inhibitor fibrinolisis asal haiwan (kontrikal, gordoks) dan diperoleh secara sintetik (amben, tranexam, asid aminocaproic);
  3. Bermakna merangsang pengagregatan platelet darah (kalsium klorida, ezelin);
  4. Dadah yang mengurangkan kebolehtelapan dinding vaskular: diperoleh secara sintetik - etamzilat, adroxon, produk vitamin - ascorutin, quercetin, serta produk herba yang diperoleh dari jelatang, arnica, yarrow dan ramuan perubatan lain.

Harus diingat bahawa orang dengan hemofilia A atau B tidak menerima suntikan intramuskular (untuk mengelakkan pembentukan hematoma besar) - ubat diberikan secara intravena, hanya menembusi urat dangkal (yang lain sangat berbahaya!), Mereka diberikan sebagai tablet atau digunakan secara topikal (kolagen hemostatik span, span (dengan tindakan yang sama) dengan amben, dll.).

Ubat-ubatan rakyat dan makanan

Sudah tentu, ubat-ubatan rakyat tidak dapat menyembuhkan patologi serius sistem hemocoagulation, namun, dengan pengurangan pembekuan darah akibat penyakit lain, mereka dapat turun sebagai rawatan tambahan, kerana selama berabad-abad orang telah menggunakan: pelbagai ramuan, kulit kayu tanaman (oak), beri (viburnum) untuk menghentikan berdarah.

Malah doktor mengesyorkan menggunakan pelbagai ramuan untuk tujuan seperti: yarrow, jelatang, pendarahan, St. John's wort. Mereka dijual di farmasi dan boleh didapati di hutan dan padang rumput..

Dianjurkan untuk orang yang menderita pembekuan darah yang buruk untuk memperhatikan diet, kerana sejumlah produk makanan juga dapat membantu perawatan atau, sebaliknya, memprovokasi pendarahan.

Dengan kadar pembekuan darah yang berkurang, pesakit harus memilih produk seperti soba, jelatang atau salad kubis yang dibumbui dengan pasli, dill, dan bayam. Tidak ada yang melarang memanjakan diri dengan pisang, jus cranberry, walnut.

Walau bagaimanapun, dalam keadaan apa-apa, hanya orang yang sihat yang dibenarkan mengharapkan ubat-ubatan rakyat sekiranya, misalnya, dia berjalan dan sedikit menggaru kakinya. Sudah tentu, anda boleh memilih daun burdock, melampirkan, dan hanya pada waktu petang ingat kecederaannya. Bagi orang yang menderita patologi hemostasis, maka mereka tidak dapat melakukannya tanpa doktor. Trauma yang paling sedikit adalah alasan untuk mendapatkan bantuan perubatan.

Adalah Penting Untuk Menyedari Vaskulitis