Klasifikasi kejang epilepsi pada orang dewasa

Epilepsi adalah penyakit organik endogen dari sistem saraf pusat, yang dicirikan oleh kejang besar dan kecil, setara epilepsi dan perubahan keperibadian patologi. Epilepsi berlaku pada manusia dan mamalia rendah yang lain, seperti anjing dan kucing.

Epilepsi mendapat nama sejarah - penyakit "epilepsi" kerana tanda-tanda luaran yang jelas, ketika pesakit kehilangan kesadaran dan jatuh sebelum serangan. Epilepsi terkenal dalam sejarah, meninggalkan warisan budaya dan sejarah:

  • Fedor Dostoevsky;
  • Ivan groznyj;
  • Alexander yang Agung;
  • Napoleon
  • Alfred Nobel.

Epilepsi adalah penyakit yang meluas yang merangkumi sejumlah sindrom dan gangguan, yang berdasarkan perubahan organik dan fungsi dalam sistem saraf pusat. Dengan epilepsi pada orang dewasa, sejumlah sindrom psikopatologi diperhatikan, misalnya, psikosis epilepsi, kecelaruan atau somnambulisme. Oleh itu, berbicara mengenai epilepsi, doktor tidak bermaksud serangan kejang sebenarnya, tetapi sekumpulan tanda patologi, sindrom dan kompleks gejala yang secara beransur-ansur berkembang pada pesakit.

Asas patologi adalah pelanggaran proses pengujaan di otak, yang menyebabkan fokus patologi paroxysmal terbentuk: serangkaian pelepasan berulang pada neuron, dari mana mungkin terdapat permulaan serangan.

Apa kesan epilepsi:

  1. Demensia sepusat tertentu. Manifestasi utamanya adalah bradyphrenia atau kekakuan semua proses mental (pemikiran, ingatan, perhatian).
  2. Perubahan keperibadian. Kerana ketegaran jiwa, sfera emosi-sukarela terganggu. Ciri khas keperibadian untuk epilepsi ditambahkan, misalnya, pedantri, kasar, sarkastik.
  • Status epileptikus. Keadaan ini dicirikan oleh kejang epilepsi berulang dalam masa 30 minit, di mana pesakit tidak sedar. Komplikasi memerlukan pemulihan.
  • Kematian. Kerana penguncupan diafragma yang tajam - otot pernafasan utama - pertukaran gas terganggu, mengakibatkan peningkatan hipoksia badan dan, yang paling penting, otak. Pembentukan kebuluran oksigen membawa kepada gangguan peredaran mikro dan peredaran tisu. Kitaran ganas dihidupkan: gangguan pernafasan dan peredaran darah meningkat. Oleh kerana nekrosis tisu, produk metabolik toksik dilepaskan ke aliran darah, mempengaruhi keseimbangan asid-basa darah, yang menyebabkan keracunan otak yang teruk. Dalam kes ini, kematian mungkin datang..
  • Kecederaan akibat penyembelihan semasa serangan. Apabila pesakit mengalami sawan kejang, dia kehilangan kesedaran dan jatuh. Pada waktu musim gugur, epileptik memukul aspal dengan kepalanya, batang tubuh, mengetuk giginya dan mematahkan rahangnya. Pada tahap serangan yang lebih lanjut, ketika tubuh menguncup dengan panik, pesakit juga memukul kepalanya dan anggota badannya di permukaan yang keras di mana dia terbaring. Selepas episod, hematoma, lebam, lebam dan lecet kulit dijumpai di badan.

Apa yang perlu dilakukan sekiranya berlaku epilepsi? Bagi mereka yang berada di sekitar dan saksi epistatus, perkara utama adalah memanggil pasukan ambulans dan mengeluarkan pesakit dari semua benda tumpul dan tajam yang boleh membahayakan dirinya sendiri dalam serangan sawan.

Punca

Penyebab epilepsi pada orang dewasa adalah:

  1. Kecederaan otak traumatik. Terdapat korelasi antara kerosakan mekanikal pada kepala dan perkembangan epilepsi sebagai penyakit.
  2. Strok yang mengganggu peredaran darah di otak dan membawa kepada perubahan organik pada tisu sistem saraf.
  3. Penyakit berjangkit yang lalu. Contohnya, meningitis, ensefalitis. Termasuk komplikasi keradangan otak, seperti abses.
  4. Kecacatan perkembangan dan patologi intrauterin semasa kelahiran. Contohnya, kerosakan kepala semasa melalui saluran kelahiran atau hipoksia intrauterin otak.
  5. Penyakit parasit sistem saraf pusat: echinococcosis, cysticercosis.
  6. Pada lelaki dewasa, penyakit ini boleh disebabkan oleh tahap testosteron plasma yang rendah..
  7. Penyakit neurodegeneratif sistem saraf: Penyakit Alzheimer, penyakit Puncak, sklerosis berganda.
  8. Keracunan otak yang teruk kerana keradangan, penggunaan alkohol atau ketagihan dadah yang berpanjangan.
  9. Gangguan Metabolik.
  10. Tumor otak yang merosakkan tisu saraf secara mekanikal.

Gejala

Tidak setiap kejang disebut epilepsi, oleh itu, ciri-ciri klinikal kejang dibezakan untuk mengklasifikasikannya sebagai "epilepsi":

  • Penampilan tiba-tiba bila-bila masa, di mana sahaja. Perkembangan sawan tidak bergantung pada keadaan.
  • Tempoh pendek. Tempoh episod berbeza dari beberapa saat hingga 2-3 minit. Sekiranya kejang tidak berhenti dalam masa 3 minit, mereka membincangkan epistatus, atau kejang histeris (serangan serupa dengan epilepsi, tetapi tidak).
  • Penamatan diri. Kejang epilepsi tidak memerlukan campur tangan luaran, kerana untuk beberapa waktu ia berhenti dengan sendirinya.
  • Kecenderungan untuk sistematik dengan keinginan untuk lebih kerap. Sebagai contoh, kejang diulang sebulan sekali, dan dengan setiap tahun penyakit, kekerapan episod setiap bulan meningkat.
  • "Fotografi" sesuai. Biasanya, pada pesakit yang sama, serangan epilepsi berkembang dengan mekanisme yang serupa. Setiap serangan baru berulang sebelumnya.

Kejang epilepsi umum yang paling biasa adalah kejang besar, atau grand mal.

Tanda-tanda pertama adalah penampilan pendahulu. Beberapa hari sebelum manifestasi penyakit ini, mood pesakit berubah, kerengsaan muncul, kepalanya pecah, kesejahteraannya semakin teruk. Biasanya, prekursor khusus untuk setiap pesakit. Pesakit "berpengalaman", mengetahui pendahulunya, bersiap terlebih dahulu untuk mengalami sawan.

Bagaimana mengenali epilepsi dan permulaannya? Harbingers digantikan oleh aura. Aura adalah stereotaip perubahan fisiologi jangka pendek dalam tubuh yang berlaku satu jam sebelum serangan atau beberapa minit sebelum itu. Jenis aura ini dibezakan:

Vegetatif

Pesakit mengalami peluh berlebihan, kemerosotan kesejahteraan umum, peningkatan tekanan darah, cirit-birit, kehilangan selera makan.

Motor

Tics kecil diperhatikan: kelopak mata berkedut, jari.

Visceral

Pesakit mencatat sensasi yang tidak menyenangkan yang tidak mempunyai penyetempatan yang tepat. Orang mengadu sakit perut, kolik di buah pinggang, atau berat jantung.

Mental

Halusinasi sederhana dan kompleks disertakan. Pada pilihan pertama, jika ini adalah halusinasi visual, kilatan tiba-tiba diperhatikan di depan mata, terutamanya warna putih atau hijau. Kandungan halusinasi yang kompleks merangkumi penglihatan haiwan dan manusia. Kandungan biasanya dikaitkan dengan fenomena emosi yang signifikan bagi individu tersebut.

Halusinasi pendengaran disertai dengan muzik atau suara.

Aura penciuman disertai dengan bau sulfur, getah atau asfalt berlapis yang tidak menyenangkan. Aura yang sedap juga disertai dengan rasa tidak selesa.

Sebenarnya, aura psikik merangkumi déjà vu (deja vu) dan jamais vu (jamevyu) - ini juga merupakan manifestasi epilepsi. Déjà vu adalah sensasi dari apa yang telah dilihat, dan jamevu adalah keadaan di mana pesakit tidak mengenali situasi yang biasa diketahui sebelumnya.

Ilusi tergolong dalam aura psikik. Biasanya, gangguan persepsi ini dicirikan oleh perasaan bahawa ukuran, bentuk, dan warna bentuk yang biasa telah berubah. Sebagai contoh, di jalan sebuah monumen yang sudah dikenal besar, kepalanya menjadi besar, dan warnanya menjadi biru.

Aura mental disertai dengan perubahan emosi. Sebelum sawan, ada yang takut mati, ada yang menjadi kasar dan mudah marah.

Somatosensori

Terdapat parestesi: kesemutan pada kulit, sensasi merangkak, mati rasa anggota badan.

Fasa seterusnya selepas pendahulu adalah serangan tonik. Tahap ini berlangsung rata-rata 20-30 saat. Kekejangan merangkumi seluruh otot rangka. Terutama kekejangan menangkap otot ekstensor. Otot dada dan dinding perut anterior juga berkontrak. Udara melalui glotis spasmodik semasa musim gugur, oleh itu, semasa jatuh pesakit, orang lain dapat mendengar bunyi (jeritan epilepsi) yang berlangsung selama 2-3 saat. Mata terbuka lebar, mulut separuh terbuka. Biasanya, kekejangan timbul di otot-otot badan, secara beransur-ansur bergerak ke otot-otot anggota badan. Bahu, sebagai peraturan, dibengkokkan ke belakang, lengan bawah dibengkokkan. Oleh kerana pengecutan otot-otot wajah di wajah, timbul pelbagai rengekan. Warna kulit menjadi biru kerana pelanggaran peredaran oksigen. Rahang tertutup rapat, soket mata berputar secara rawak, dan murid tidak bertindak balas terhadap cahaya..

Apa bahaya tahap ini: irama pernafasan dan aktiviti jantung terganggu. Pesakit berhenti bernafas, dan jantung berhenti.

Selepas 30 saat, fasa tonik mengalir ke fasa klonik. Tahap ini terdiri daripada kontraksi jangka pendek otot fleksor batang dan anggota badan dengan kelonggaran berkala. Pengecutan otot klonik berlangsung sehingga 2-3 minit. Secara beransur-ansur, irama berubah: otot berkontrak lebih jarang, dan lebih kerap berehat. Lama kelamaan, kejang klonik hilang sepenuhnya. Dalam kedua fasa tersebut, pesakit biasanya menggigit bibir dan lidah mereka..

Tanda-tanda khas kejang tonik-klonik umum adalah mydriasis (dilatasi murid), ketiadaan tendon dan refleks mata, dan peningkatan pengeluaran air liur. Hipersalivasi dalam kombinasi dengan gigitan lidah dan bibir menyebabkan percampuran air liur dan darah - pembuangan busa dari mulut muncul. Jumlah busa juga meningkat kerana fakta bahawa semasa serangan, perkumuhan pada peluh dan kelenjar bronkus meningkat.

Tahap terakhir dari penyitaan utama adalah fasa penyelesaian. 5-15 minit selepas episod, koma berlaku. Ia disertai dengan aton otot, yang membawa kepada kelonggaran spinkter - kerana ini, tinja dan air kencing dilepaskan. Refleks tendon dangkal tidak hadir.

Setelah semua kitaran serangan berlalu, pesakit kembali sedar. Pesakit biasanya mengadu sakit kepala dan kesihatan yang buruk. Amnesia separa juga diperhatikan selepas serangan itu..

Kejang kecil

Petit mal, abses, atau sawan kecil. Epilepsi ini muncul tanpa kejang. Cara menentukan: pesakit untuk sementara waktu (dari 3-4 hingga 30 saat) mematikan kesedaran tanpa pendahuluan dan aura. Pada masa yang sama, semua aktiviti motor "beku", dan epilepsi membeku di ruang angkasa. Selepas episod, aktiviti mental dipulihkan ke irama sebelumnya..

Epilepsi pada waktu malam. Mereka diperbaiki sebelum tidur, semasa tidur dan selepasnya. Ia menyumbang kepada fasa pergerakan mata yang cepat. Kejang epilepsi dalam mimpi dicirikan oleh permulaan yang tiba-tiba. Tubuh pesakit mengambil postur yang tidak wajar. Gejalanya: menggigil, gemetar, muntah, kegagalan pernafasan, busa dari mulut. Setelah bangun tidur, ucapan pesakit terganggu, dia bingung dan takut. Selepas serangan, sakit kepala yang teruk.

Salah satu manifestasi epilepsi nokturnal adalah somnambulism, sleepwalking, atau sleepwalking. Ia dicirikan oleh prestasi tindakan templat stereotaip dengan kesedaran dimatikan atau sebahagiannya dihidupkan. Biasanya dia membuat pergerakan seperti itu semasa dia terjaga.

Tidak ada perbezaan jantina dalam gambaran klinikal: tanda-tanda epilepsi pada wanita sama persis seperti pada lelaki. Walau bagaimanapun, jantina dipertimbangkan dalam rawatan. Terapi dalam kes ini sebahagiannya ditentukan oleh hormon seks utama.

Pengelasan penyakit

Epilepsi adalah penyakit pelbagai aspek. Jenis epilepsi:

  • Epilepsi simptomatik adalah subspesies yang dicirikan oleh manifestasi yang jelas: kejang tempatan dan umum kerana patologi organik otak (tumor, kecederaan otak).
  • Epilepsi kriptogenik. Ia juga disertai dengan tanda-tanda yang jelas, tetapi tanpa alasan yang jelas atau tidak. Lebih kurang 60%. Subspesies - epilepsi fokus kriptogenik - dicirikan oleh fakta bahawa fokus tepat pengujaan tidak normal di otak ditetapkan, misalnya, dalam sistem limbik.
  • Epilepsi idiopatik. Gambaran klinikal muncul sebagai akibat gangguan fungsi sistem saraf pusat tanpa perubahan organik pada zat otak.

Terdapat bentuk epilepsi yang berasingan:

  1. Epilepsi alkoholik. Muncul sebagai akibat kesan toksik dari produk pembusukan alkohol kerana penyalahgunaan yang berpanjangan..
  2. Epilepsi tanpa kekejangan. Ia ditunjukkan oleh subspesies tersebut:
    • serangan deria tanpa kehilangan kesedaran, di mana pembuangan yang tidak normal dilokalisasi di kawasan sensitif otak; dicirikan oleh gangguan somatosensori dalam bentuk gangguan penglihatan, pendengaran, bau atau rasa yang tiba-tiba terganggu; sering pening bergabung;
    • sawan vegetatif-viseral, yang dicirikan terutamanya oleh saluran gastrointestinal yang sakit: sakit tiba-tiba menyebar dari perut ke kerongkong, loya dan muntah; aktiviti jantung dan pernafasan badan juga terganggu;
    • serangan mental disertai dengan gangguan pertuturan secara tiba-tiba, afasia motorik atau deria, ilusi visual, kehilangan ingatan sepenuhnya, gangguan kesedaran, gangguan pemikiran.
  3. Epilepsi sementara. Fokus pengujaan terbentuk di kawasan lateral atau garis tengah lobus temporal otak akhir. Ia disertai oleh dua pilihan: dengan kehilangan kesedaran dan penyitaan separa, dan tanpa kehilangan kesedaran dan dengan serangan tempatan yang sederhana.
  4. Epilepsi parietal. Ia dicirikan oleh serangan fokus sederhana. Gejala pertama epilepsi: gangguan persepsi terhadap skema badan anda sendiri, pening dan halusinasi visual.
  5. Epilepsi temporal frontotemporal. Fokus yang tidak normal dilokalisasikan di lobus frontal dan temporal. Ia dicirikan oleh banyak pilihan, antaranya adalah: serangan yang kompleks dan sederhana, dengan dan tanpa kesedaran, dengan dan tanpa gangguan persepsi. Selalunya dimanifestasikan oleh kejang umum dengan kejang di seluruh badan. Proses ini mengulangi tahap epilepsi sebagai gangguan kejang utama (grand mal).

Pengelasan mengikut masa permulaan penyakit:

  • Kongenital Muncul dengan latar belakang kecacatan janin.
  • Mendapat epilepsi. Muncul sebagai akibat pendedahan kepada faktor negatif intravital yang mempengaruhi integriti dan fungsi sistem saraf pusat.

Rawatan

Terapi epilepsi harus menyeluruh, berkala dan berpanjangan. Maksud rawatan adalah bahawa pesakit mengambil sejumlah ubat: antikonvulsan, dehidrasi dan pemulihan. Tetapi rawatan jangka panjang biasanya terdiri daripada satu ubat (prinsip monoterapi), yang dipilih secara optimum untuk setiap pesakit. Dos dipilih secara empirik: jumlah bahan aktif meningkat sehingga serangan hilang sepenuhnya.

Apabila keberkesanan monoterapi rendah, dua ubat atau lebih ditetapkan. Harus diingat bahawa pemberhentian ubat secara tiba-tiba boleh menyebabkan perkembangan status epilepsi dan menyebabkan kematian pesakit.

Cara menolong serangan, jika anda bukan doktor: jika anda menyaksikan serangan, hubungi ambulans dan perhatikan waktu permulaan serangan. Kemudian kendalikan kursus: buang batu, benda tajam dan semua yang boleh mencederakan pesakit di sekitar epilepsi. Tunggu sehingga serangan berakhir dan bantu pasukan ambulans mengangkut pesakit.

Apa yang tidak mungkin berlaku dengan epilepsi:

  1. sentuh dan cuba jaga pesakit;
  2. mencucuk jari di mulut;
  3. pegang lidah anda;
  4. masukkan sesuatu ke dalam mulut anda;
  5. cuba buka rahang anda.

Tanda dan gejala epilepsi

Epilepsi adalah penyakit neurologi kronik yang disebabkan oleh gangguan fungsi otak kerana aktiviti elektrik neuron yang berlebihan dan disertai dengan kejang berulang2.

Menurut Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO), hari ini lebih daripada 50 juta orang menderita epilepsi di dunia, yang merangkumi sekitar 0.5-1% daripada populasi seluruh planet1. Biasanya, apabila mendengar atau membaca istilah "epilepsi" orang mengalami serangan dengan kehilangan kesedaran, kekejangan dan busa di mulut. Gambaran stereotaip semacam itu timbul kerana fakta bahawa epilepsi biasanya digambarkan dalam filem dan rancangan TV. Gambar yang menakutkan ini tidak menggambarkan kepelbagaian dan kerumitan penyakit, yang dibincangkan dalam bahagian ini. Penyakit ini mempunyai lebih banyak manifestasi daripada bentuk ini yang disebarkan oleh budaya massa..

Betapa beragamnya manifestasi klinikal epilepsi, penyebabnya juga banyak. Kejang epilepsi boleh berlaku kerana kecederaan otak traumatik dan jangkitan otak sebelumnya. Sebagai tambahan kepada penyebab ini, epilepsi boleh menyebabkan tumor atau strok. Sekiranya serangan kejang muncul setelah terdedah kepada faktor tertentu pada tubuh manusia, maka doktor memanggil epilepsi ini sebagai gejala. Senarai penyebab epilepsi tidak terhad kepada yang disenaraikan, tetapi ada kejang di mana penyebab tertentu tidak dapat dijumpai. Penyakit ini muncul seolah-olah dengan sendirinya, dan faktor genetik berperanan besar dalam perkembangannya. Epilepsi jenis ini dipanggil epilepsi idiopatik5. Satu lagi bentuk epilepsi yang dipancarkan oleh pakar adalah epilepsi refleks. Bersamanya, serangan penyakit ini disebabkan oleh rangsangan luar. Selalunya, mereka mempunyai kesan visual: misalnya, kilatan cahaya dari skrin TV atau muzik ringan di disko. Dalam kes yang lebih jarang berlaku, pemikiran yang kuat, mendengar muzik, atau makan boleh mencetuskan serangan. Salah satu prinsip penting untuk merawat kejang tersebut adalah untuk mengelakkan faktor-faktor yang menyebabkan kejang6.

Asas untuk perkembangan kejang kejang pada epilepsi adalah ketidakseimbangan dalam dua sistem otak - rangsangan dan penghambatan. Biasanya, sistem ini berfungsi serentak, mewujudkan tahap aktiviti neuron yang optimum. Dengan epilepsi, peningkatan aktiviti rangsangan berlaku dengan kekurangan aktiviti penghambatan. Akibatnya, ini membawa kepada fakta bahawa seluruh kumpulan sel saraf mula menghasilkan pelepasan elektrik berkuasa tinggi secara serentak. Pelepasan ini dapat merebak ke bahagian lain dari sistem saraf, yang menyebabkan serangan6. Ubat antiepileptik dapat mengurangkan aktiviti neuron yang berlebihan atau menekannya sepenuhnya. Penyitaan itu sendiri hanyalah hujung gunung es, bahagian penyakit yang ketara, tetapi tidak lengkap. Dengan sawan, otak "melegakan" ketegangan berlebihan; kejang menjadi cara untuk mengurangkan aktiviti patologi sel saraf.

Seperti yang telah disebutkan, beberapa kes epilepsi dikaitkan dengan gangguan genetik yang mempengaruhi fungsi sel-sel saraf. Isyarat elektrik neuron terbentuk kerana pembukaan dan penutupan saluran ion yang berubah-ubah di permukaan sel, dan mutasi mempengaruhi kerja gen yang bertanggungjawab untuk saluran ini. Masalah gen dapat ditularkan dari generasi ke generasi, jadi ada keluarga, yang merupakan bentuk epilepsi yang diwarisi. Selalunya, kehadiran epilepsi di salah satu anggota keluarga menimbulkan persoalan mengenai apakah penyakit ini dapat menular kepada keturunannya. Sekiranya salah seorang ibu bapa menderita epilepsi, maka risiko menghidap penyakit anak adalah 3 kali lebih tinggi daripada purata 7.

Tanda-tanda Epilepsi

Manifestasi epilepsi sangat pelbagai. Ini secara langsung berkaitan dengan kenyataan bahawa berlakunya serangan kejang dapat dicetuskan oleh pelbagai faktor. Kejang boleh berlaku hanya sekali, tetapi dalam kes lain ia akan berulang dengan frekuensi tertentu. Sifat serangan kejang boleh berubah seiring dengan penyakit: jangka masa dan manifestasi luaran pada beberapa pesakit tidak tetap stabil sepanjang hayat..

Di sebalik kesukaran ini, doktor telah mengenal pasti beberapa ciri kekal kejang kejang. Pertama, sawan epilepsi selalu berlaku secara tiba-tiba. Seseorang yang menderita epilepsi tidak dapat meramalkan dengan tepat kapan kejang akan bermula. Ciri epilepsi ini boleh dianggap sebagai salah satu faktor yang memberi kesan negatif terhadap keadaan psikologi seseorang. Seorang pesakit dengan epilepsi hidup dalam keadaan ketegangan, selalu mengharapkan dia akan diserang. Pada masa yang sama, pada sejumlah pesakit, sebelum munculnya kejang, aura dapat diperhatikan - spesifik, berulang dari semasa ke semasa sensasi. Aura dapat disajikan dalam bentuk bau, pengalaman emosi atau mempunyai penampilan yang berbeza.

Kedua, kejang epilepsi mempunyai jangka masa yang pendek - dari pecahan detik hingga beberapa minit. Bergantung pada jenis epilepsi, seseorang pada masa ini mungkin membeku dan tidak menyedari serangan, mengalami beberapa sensasi yang tidak biasa, atau jatuh tidak sedarkan diri. Dalam beberapa kes, sawan mungkin berlaku satu demi satu, tetapi kejang tunggal yang biasa tidak bertahan lama.

Ketiga, kejang epilepsi dapat berhenti dengan sendirinya. Perkembangan serangan penyakit tidak memerlukan penggunaan ubat-ubatan mandatori untuk mengganggunya. Campur tangan perubatan khas hanya digunakan apabila berlakunya kejang yang berterusan (status epilepticus) atau ketika penyebab kejang adalah faktor yang berlaku pada masa penyitaan. Situasi seperti itu merangkumi kekejangan pada kanak-kanak pada suhu tinggi.

Keempat, sawan dengan epilepsi stereotaip. Sekiranya pesakit mengalami serangan satu jenis, maka pada masa akan datang ia akan berulang dalam bentuk yang sama. Kadang-kadang, semasa berlakunya penyakit ini, manifestasi luaran kejang boleh berubah, tetapi dalam jangka waktu yang singkat, sawan akan kelihatan sangat serupa, sebenarnya saling menyalin.

Sekiranya kita bercakap tentang bagaimana serangan itu, maka harus dikatakan bahawa sifat serangan bergantung pada kawasan otak di mana aktiviti elektrikal neuron berlebihan berlaku. Juga, jalan serangan bergantung pada apakah eksitasi berlebihan dipindahkan ke bahagian otak yang lain. Sebagai contoh, jika fokus gairah patologi berada di lobus temporal, maka serangan tersebut dapat berupa penciuman, rasa atau sensasi pendengaran (biasanya muzik). Apabila lobus frontal terjejas, kejang dapat dinyatakan dalam bentuk gangguan ucapan, putaran kepala dan mata secara paksa dan pergerakan lain yang tidak dapat dikendalikan oleh pesakit6. Manifestasi lain dari aktiviti kejang dalam epilepsi mungkin termasuk:

  • perasaan bahawa keadaan di mana pesakit berada telah berlaku kepadanya lebih awal, bahawa dia sudah mengalaminya (sensasi deja vu);
  • aliran pemikiran dan ingatan yang tidak dijangka yang menarik perhatian seseorang;
  • perasaan perubahan perasaan dan emosi seseorang sendiri atau perasaan tidak realiti dunia (depersonalisasi dan derealisasi);
  • pelanggaran sensasi integriti badan anda, perkadaran dan ketepatan strukturnya.

Memandangkan kerumitan dan kepelbagaian manifestasi klinikal epilepsi, seorang pakar neurologi, bukan doktor pakar lain, harus menetapkan diagnosis dan menetapkan rawatan untuk penyakit ini..

Epilepsi ditunjukkan bukan hanya dalam bentuk serangan kejang dan fenomena persepsi tertentu yang lain. Dengan jangka panjang penyakit ini, keperibadian seseorang juga dapat berubah: ia memperoleh beberapa ciri, yang terkenal oleh doktor. Ciri keperibadian khas pesakit dengan epilepsi secara tradisional dikaitkan dengan kelambatan pemikiran, yang secara luaran menampakkan dirinya dalam tindakan santai seseorang. Pesakit dapat memperoleh pedantri, ketelitian dalam perbuatan dan kata-kata, serta keinginan yang berlebihan untuk ketepatan. Terangkan secara berasingan perubahan dalam kehidupan emosi pesakit. Suasana seseorang memperoleh warna dysphoric: kegelisahan digabungkan dengan kemarahan, kesediaan berterusan untuk bertindak balas terhadap ancaman atau serangan langsung. Pesakit lain, sebaliknya, menjadi sangat sopan, berhemah dan prihatin. Pada beberapa orang yang menderita epilepsi, ciri-ciri yang dijelaskan di atas ada bahkan sebelum perkembangan serangan epilepsi, yang dapat dijelaskan oleh sebab genetik. Secara umum, perubahan keperibadian pesakit dalam penyakit adalah topik yang rumit yang telah diperdebatkan oleh pakar neurologi dan psikiatri selama beberapa dekad. Penting untuk memahami bahawa tidak ada ciri-ciri yang disebutkan di atas yang wajib untuk epilepsi..

Juga, satu lagi tanda epilepsi, yang sekarang jarang terjadi, adalah penurunan ingatan dan kecerdasan yang jelas terhadap latar belakang penyakit ini. Pada masa ini, akibat penyakit ini jarang berlaku. Ini berlaku kerana pesakit didiagnosis tepat pada waktunya dan menerima terapi ubat moden dan mencukupi5.

Epilepsi pada orang dewasa dan ciri-ciri perjalanannya

Epilepsi adalah penyakit jiwa yang bersifat mental yang dicirikan oleh beberapa ciri khas..

Tempoh antara eksaserbasi boleh menjadi normal dan tidak disertai dengan gejala. Penyakit ini mendapat kemasyhuran bahkan dari sastera kuno, kerana penyebutannya terdapat dalam kitab suci Mesir, sejak saat ini beberapa ribuan tahun berlalu.

Tanda-tanda pertama epilepsi pada orang dewasa boleh berlaku pada usia apa pun. Pada mulanya, sawan mungkin ringan dengan jurang yang besar, tetapi kemudian ia berlaku lebih kerap dengan perubahan watak.

Mengapa epilepsi muncul pada orang dewasa

Kursus epilepsi pada orang dewasa menyebabkan pelbagai sebab. Lagipun, ini adalah penyakit, yang kadang-kadang sukar ditangani. Adalah lebih cekap dan rasional untuk membicarakan faktor risiko daripada penyebab langsung penyakit tersebut.

Antaranya, terdapat beberapa perkara.

  • Kecenderungan itu turun-temurun. Ini menunjukkan keadaan khas pilihan saraf, kerana mereka cenderung kepada generasi.
  • Keadaan yang diperoleh adalah proses penyiasatan penyakit yang dipindahkan sebelumnya, termasuk TBI, meningitis, tumor dan barah, kecederaan toksik, lekatan.

Setiap faktor yang ditunjukkan mempunyai sifat dan ciri yang menyebabkan pembentukan neuron di otak, yang dicirikan oleh ambang bersemangat rendah.

Melalui kumpulan inilah pembentukan fokus epilepsi berlaku, di mana nadi dilokalisasikan yang boleh merebak ke elemen sekitar.

Apabila semua ini berlaku, kejang berlaku. Ini adalah penyebab epilepsi pada orang dewasa, dan seperti yang anda lihat, mencegahnya tidak selalu mungkin.

Gejala penyakit

Dengan penyakit ini, tanda-tanda klinikal mempunyai sifat manifestasi spontan. Paling jarang, mereka diprovokasi oleh cahaya atau demam yang berkelip. Gejala epilepsi dewasa pada umumnya muncul pada manifestasi tertentu..

  1. Kejang secara umum - semasa penyakit mereka, pesakit mengalami kecederaan serius, sering menggigit lidahnya, atau kencing tidak disengajakan.
  2. Kejang separa berlaku semasa pembentukan fokus kegembiraan berlebihan di kawasan tertentu korteks. Manifestasi mereka dipengaruhi oleh lokasi tumpuan.
  3. Kejang kejang berbentuk klonik atau tonik. Melalui pengaruh mereka, seluruh korteks serebrum terlibat dalam proses ini, sementara rasa sakit mungkin mengeras di satu tempat.
  4. Pemadaman kesadaran secara tiba-tiba untuk jangka masa yang pendek, sementara seseorang tidak lagi mempunyai reaksi terhadap faktor persekitaran dan berada dalam keadaan beku sepenuhnya.

Dengan tahap epilepsi ringan, gejala pada orang dewasa hampir tidak dapat dinyatakan, dan jika bentuknya parah, ia berulang setiap hari dan boleh terjadi beberapa kali berturut-turut. Juga, pesakit secara tradisional mengalami perubahan keperibadian. Pada waktu yang sama, mungkin ada peralihan tajam dari menyanjung dan lemah lembut kepada niat jahat. Perkembangan mental ketinggalan pada banyak orang.

Ciri-ciri langkah diagnostik

Untuk terapi kualiti, anda mesti terlebih dahulu menentukan penyebab epilepsi pada orang dewasa. Ini hanya dapat dilakukan dengan bantuan pakar yang berpengalaman. Diagnosis dibuat berdasarkan bagaimana pesakit sendiri atau saudara-mara menggambarkan serangan yang diperhatikan..

Sebagai tambahan kepada tinjauan, doktor dengan berhati-hati melakukan pemeriksaan.

Ia merangkumi beberapa aktiviti asas.

  1. MRI otak, analisis ini menghilangkan faktor penyebab lain dan sifat penyakit ini.
  2. EEG melibatkan penggunaan sensor khas, yang, di atas kepala, membantu merakam aktiviti rancangan epilepsi.
  3. ECG untuk memeriksa kualiti dan prestasi otot jantung pesakit.
  4. Memeriksa fungsi ginjal dan hati, serta organ dalaman lain.
  5. Analisis darah dan air kencing, menurut data MRI yang diperoleh.

Persoalannya adalah secara langsung rawatan epilepsi pada orang dewasa, iaitu, apakah epilepsi dirawat pada orang dewasa? Berkat perkembangan teknologi moden, termasuk dalam bidang pencegahan, seseorang dapat dengan mudah mencapai petunjuk kesihatan yang diperlukan.

Apakah prognosis proses terapi

Dalam situasi klinikal yang paling besar, jika serangan itu dilakukan secara tunggal, prognosis untuk rawatan epilepsi lebih baik. Dalam kira-kira 70% keadaan pesakit, terapi dalam keadaan reda, iaitu, ini menunjukkan tidak adanya kejang dalam jangka masa 5 tahun.

Perlu diingat bahawa dalam 30% situasi, kejang berlanjutan, jadi perlu menetapkan antikonvulsan pada masa yang sama. Ia juga berlaku bahawa ubat-ubatan diresepkan di kompleks, tetapi ini akan dibincangkan lebih lanjut.

Ciri-ciri proses terapi

Ramai yang berminat dengan persoalan bagaimana merawat epilepsi pada orang dewasa, terutama orang yang pernah menghadapi penyakit ini secara bersemuka..

Sebenarnya, tujuan terapi adalah menghentikan serangan. Dalam kes ini, perhatian khusus diberikan untuk meminimumkan kesan sampingan dan memperoleh kehidupan yang penuh dan produktif selepas itu.

Sebelum menetapkan ubat antiepileptik, doktor yang hadir melakukan pemeriksaan terperinci pesakit. Ini melibatkan pelaksanaan tindakan klinikal dan penerapan keputusan elektroensefalografi..

Apakah prinsip-prinsip proses terapi

Sekiranya sawan berlaku, dan ia berlaku sepanjang masa, anda perlu berjumpa doktor. Sebelum menggunakan sebarang ubat, pesakit harus mendapat maklumat mengenai rejimen ubat dan kemungkinan kesan sampingan.

Biasanya, spesifik rawatan, jika gejala ini berlaku, merangkumi beberapa ciri asas utama.

  1. Pematuhan sepenuhnya komposisi ubat yang diambil dari pelbagai kejang. Ini disebabkan oleh fakta bahawa setiap ubat disesuaikan untuk tanda dan gejala tertentu..
  2. Sekiranya mungkin, perlu dilakukan terapi mono-terapi. Ini menyiratkan penggunaan ubat antiepileptik..

Dengan berlakunya sawan, ubat-ubatan dipilih berdasarkan bentuk dan sifat penyakit. Biasanya tablet, penyelesaian atau bentuk lain diresepkan dengan segera dalam dos awal, dan ia secara beransur-ansur meningkat.

Sekiranya ubat tertentu tidak berkesan, ia dibatalkan, dan kemudian komposisi berikut ditetapkan untuk digunakan.

Dilarang keras menukar dana atau berhenti menggunakannya berdasarkan keputusan bebas, walaupun gejala yang muncul telah dihilangkan. Sekiranya arahan tidak dipatuhi, kemerosotan boleh berlaku lagi dalam masa terdekat..

Ciri terapi ubat untuk epilepsi

Kaedah rawatan ini melibatkan kombinasi dengan diet yang ketat, kepatuhan terhadap tidur dan terjaga. Juga, pesakit harus menahan diri dari memakan sebilangan besar rempah panas, minuman kopi dan alkohol. Selepas sawan, doktor biasanya menetapkan kumpulan ubat berikut..

  • Anticonvulsants memberikan pengurangan frekuensi dan tempoh semua kejang;
  • ejen yang menghalang atau merangsang penularan rangsangan di jabatan yang berlainan;
  • sebatian psikotropik yang mempunyai kesan kuat pada sistem saraf pusat, mengubah keadaan mental secara umum.

Dengan epilepsi, penyebab kejadian pada orang dewasa ditentukan oleh doktor, yang terlibat dalam pelantikan terapi yang berkesan.

Intervensi Alternatif

Kaedah intervensi terapi moden ditunjukkan dalam pelbagai kaedah dan kaedah terapi yang sering kali baru.

Biasanya, kaedah rawatan alternatif merangkumi beberapa bidang:

  • pembedahan;
  • Kaedah Voight;
  • diet ketogenik.

Kekerapan kejang boleh dipengaruhi oleh rutin harian, dan faktor-faktornya dapat bersifat individu. Epilepsi malam kadang-kadang boleh muncul, yang terdiri daripada pembentukan kejang pada waktu malam. Kursus dan rawatannya juga harus dipelajari oleh pakar rawatan yang ketat..

Apa yang menyebabkan epilepsi pada orang dewasa

Penyebab utama epilepsi pada orang dewasa dianggap pada tahap penyakit polyetiologis - banyak faktor yang dapat memprovokasi keadaan patologi. Gambaran penyakit ini sangat bercampur sehingga pesakit menderita walaupun terdapat sedikit perubahan.

Epilepsi adalah, pertama sekali, patologi kelahiran, berkembang pesat di bawah pengaruh rangsangan luaran (ekologi buruk, kekurangan zat makanan, kecederaan otak traumatik).

Punca utama krisis

Epilepsi dewasa adalah patologi neurologi. Semasa mendiagnosis penyakit, klasifikasi penyebab kejang digunakan. Kejang epilepsi dibahagikan kepada jenis berikut:

  1. Simptomatik, ditentukan selepas kecederaan, kecederaan umum, penyakit (serangan boleh berlaku akibat kilatan tajam, suntikan jarum suntik, bunyi).
  2. Idiopatik - episindrom, sifat kongenital (sangat boleh dirawat).
  3. Cryptogenic - episindromes, penyebab pembentukan, yang tidak dapat ditentukan.

Terlepas dari jenis patologi, pada tanda-tanda pertama penyakit ini, lebih-lebih lagi, jika sebelumnya mereka tidak mengganggu pesakit, sangat penting untuk menjalani pemeriksaan perubatan.

Di antara patologi berbahaya, tidak dapat diramalkan, salah satu tempat pertama diduduki oleh epilepsi penyebab berlakunya, yang pada orang dewasa boleh berbeza. Antara faktor utama, doktor membezakan:

  • penyakit berjangkit otak dan membran dalamannya: abses, tetanus, meningitis, ensefalitis;
  • pembentukan jinak, sista yang dilokalisasi di otak;
  • ubat: Ciprofloxacin, Ceftazidime, imunosupresan dan bronkodilator;
  • perubahan aliran darah serebrum (strok), peningkatan tekanan intrakranial;
  • patologi antiphospholipid;
  • lesi aterosklerotik otak, saluran darah;
  • keracunan oleh strychnine, plumbum;
  • pengabaian ubat penenang secara tiba-tiba, ubat-ubatan yang memudahkan tidur;
  • penderaan alkohol.

Sekiranya tanda-tanda penyakit ini muncul pada kanak-kanak atau remaja di bawah 20 tahun, oleh itu, penyebabnya adalah perinatal, tetapi juga mungkin terjadi tumor otak. Selepas 55 tahun, kemungkinan besar - kerosakan strok, vaskular.

Jenis-jenis sawan patologi

Bergantung pada jenis epilepsi, rawatan yang sesuai ditetapkan. Peruntukkan jenis situasi krisis utama:

  1. Melarikan diri.
  2. Malam.
  3. Alkohol.
  4. Mioklonik.
  5. Selepas trauma.

Antara penyebab utama krisis dapat dikenal pasti: kecenderungan - genetik, tindakan eksogen - "trauma" organik otak. Dari masa ke masa, serangan simptomatik menjadi lebih kerap disebabkan oleh pelbagai patologi: neoplasma, kecederaan, gangguan toksik dan metabolik, gangguan mental, penyakit degeneratif, dll..

Faktor risiko utama

Pelbagai keadaan dapat memprovokasi perkembangan keadaan patologi. Antara situasi yang paling ketara adalah:

  • kecederaan kepala sebelumnya - epilepsi berkembang sepanjang tahun;
  • penyakit berjangkit yang mempengaruhi otak;
  • keabnormalan saluran kepala, neoplasma malignan, otak jinak;
  • serangan strok, keadaan kejang demam;
  • mengambil kumpulan ubat, ubat-ubatan atau menolaknya;
  • overdosis bahan toksik;
  • mabuk badan;
  • kecenderungan keturunan;
  • Penyakit Alzheimer, penyakit kronik;
  • toksikosis semasa kehamilan;
  • kegagalan buah pinggang atau hati;
  • tekanan darah tinggi yang secara praktikalnya tidak dapat diterima oleh terapi;
  • cysticercosis, penyakit sifilik.

Sekiranya terdapat epilepsi, serangan boleh berlaku akibat daripada faktor-faktor berikut - alkohol, insomnia, ketidakseimbangan hormon, situasi tertekan, penolakan ubat-ubatan antiepileptik.

Mengapa situasi krisis berbahaya??

Serangan boleh berlaku dengan selang waktu yang berbeza, dan jumlahnya dalam diagnosis sangat penting. Setiap krisis berikutnya disertai dengan pemusnahan neuron, perubahan fungsional.

Selepas beberapa ketika, semua ini mempengaruhi keadaan pesakit - watak berubah, pemikiran dan ingatan bertambah buruk, insomnia, kerengsaan mengganggu.

Secara kekerapan, krisis adalah:

  1. Kejang jarang - sekali setiap 30 hari.
  2. Kekerapan purata adalah dari 2 hingga 4 kali / bulan.
  3. Kejang yang kerap - dari 4 kali / bulan.

Sekiranya krisis berlaku secara berterusan dan di antara mereka pesakit tidak kembali sedar, ini adalah status epilepsi. Tempoh serangan adalah dari 30 minit atau lebih, setelah itu masalah serius dapat timbul. Dalam situasi seperti itu, anda perlu segera menghubungi pasukan ambulans, beritahu penghantar alasan untuk menghubungi.

Gejala krisis patologi

Epilepsi pada orang dewasa berbahaya, sebabnya adalah serangan yang mendadak, yang boleh menyebabkan kecederaan, yang akan memperburuk keadaan pesakit.

Tanda-tanda utama patologi yang berlaku semasa krisis:

  • aura - muncul di awal serangan, merangkumi pelbagai bau, bunyi, ketidakselesaan di perut, gejala visual;
  • perubahan saiz murid;
  • kehilangan kesedaran;
  • kekejangan anggota badan, kekejangan;
  • memukul bibir, menggosok tangan;
  • menyusun barang pakaian;
  • buang air kecil yang tidak terkawal, pergerakan usus;
  • mengantuk, gangguan mental, kekeliruan (mungkin berlangsung dari dua hingga tiga minit hingga beberapa hari).

Dalam kejang epilepsi primer, kehilangan kesedaran berlaku, kekejangan otot yang tidak terkawal, kekakuan mereka, pandangan tetap di hadapannya, pesakit kehilangan mobiliti.

Serangan yang mengancam nyawa - kekeliruan jangka pendek, pergerakan yang tidak terkawal, halusinasi, persepsi rasa, suara, bau yang tidak biasa. Pesakit mungkin kehilangan hubungan dengan kenyataan, terdapat rangkaian isyarat berulang automatik.

Kaedah diagnostik untuk keadaan patologi

Epilepsi dapat didiagnosis hanya beberapa minggu setelah krisis. Tidak boleh ada penyakit lain yang boleh menyebabkan keadaan serupa. Patologi paling kerap mempengaruhi bayi, remaja dan orang tua. Pada pesakit kategori pertengahan (40-50 tahun), sawan sangat jarang berlaku.

Untuk mendiagnosis patologi, pesakit harus berjumpa doktor yang akan melakukan pemeriksaan dan membuat sejarah perubatan. Pakar mesti melakukan tindakan berikut:

  1. Periksa simptom.
  2. Untuk mengkaji kekerapan dan jenis sawan.
  3. Tentukan MRI dan elektroensefalogram.

Gejala pada orang dewasa mungkin berbeza, tetapi tanpa mengira manifestasi mereka, anda mesti berjumpa doktor, menjalani pemeriksaan penuh untuk menetapkan rawatan lebih lanjut, pencegahan krisis.

Pertolongan cemas

Biasanya kejang epilepsi bermula dengan kejang, selepas itu pesakit berhenti bertanggung jawab atas tindakannya, selalunya ada kehilangan kesedaran. Setelah menyedari gejala serangan, anda perlu segera menghubungi pasukan ambulans, mengeluarkan semua benda pemotong, menusuk, meletakkan pesakit di permukaan mendatar, kepala harus berada di bawah badan.

Dengan refleks muntah, ia mesti duduk, menyokong kepala. Ini akan memungkinkan untuk mencegah penembusan cecair emetik ke saluran pernafasan. Selepas pesakit dapat memberi air.

Terapi ubat untuk krisis

Untuk mengelakkan kejang berulang, anda perlu mengetahui cara merawat epilepsi pada orang dewasa. Tidak dapat diterima sekiranya pesakit mula mengambil ubat hanya setelah munculnya aura. Langkah tepat waktu yang diambil akan mengelakkan akibat yang serius.

Dengan terapi konservatif, pesakit ditunjukkan:

  • mematuhi jadual pengambilan ubat, dosnya;
  • Jangan gunakan ubat tanpa preskripsi doktor;
  • jika perlu, anda boleh menukar ubat menjadi analog, setelah memberitahu pakar yang hadir mengenai perkara ini;
  • Jangan menolak terapi setelah mendapat keputusan yang stabil tanpa cadangan pakar neurologi;
  • maklumkan kepada doktor mengenai perubahan status kesihatan.

Sebilangan besar pesakit setelah menjalani pemeriksaan diagnostik, pelantikan salah satu ubat antiepileptik tidak mengalami krisis berulang selama bertahun-tahun, selalu menggunakan terapi motor terpilih. Tugas utama doktor adalah memilih dos yang tepat.

Rawatan epilepsi dan kejang pada orang dewasa bermula dengan "porsi" ubat kecil, keadaan pesakit sentiasa dipantau. Sekiranya krisis tidak berjaya, dos akan meningkat, tetapi secara beransur-ansur, sehingga bermulanya pengampunan yang berpanjangan.

Pesakit dengan sawan separa epilepsi ditunjukkan kategori ubat berikut:

  1. Carboxamides - Finlepsin, Carbamazepine, Timonil, Actinerval, Tegretol.
  2. Valproate - Encorat (Depakin) Chrono, Convulex, Valparin Retard.
  3. Phenytoins - ubat "Diphenin".
  4. "Phenobarbital" - buatan Rusia, rakan sejawat asing untuk ubat "Luminal".

Ubat dari kumpulan pertama dalam rawatan sawan epilepsi termasuk karboksamida dan valporat, mereka mempunyai hasil terapi yang sangat baik, menyebabkan sebilangan kecil reaksi buruk.

Mengikut cadangan doktor, 600-1200 mg "Carbamazepine" atau 1000/2500 mg "Depakin" dapat diresepkan setiap hari (semuanya bergantung kepada keparahan patologi dan kesihatan umum). Dos - 2/3 dos sepanjang hari.

Ubat kumpulan "Phenobarbital" dan phenytoin mempunyai banyak kesan sampingan, menghalang ujung saraf, dapat memprovokasi ketagihan, jadi doktor berusaha untuk tidak menggunakannya.

Beberapa ubat yang paling berkesan adalah valproat (Encorat atau Depakin Chrono) dan karboksamida (Tegretol PC, Finlepsin Retard). Cukup untuk mengambil dana ini beberapa kali / hari.

Bergantung pada jenis krisis, patologi dirawat dengan ubat-ubatan berikut:

  • sawan umum - dana dari kumpulan valproate dengan ubat "Carbamazepine";
  • krisis idiopatik - valproate;
  • ketidakhadiran - ubat "Ethosuximide";
  • sawan mioklonik - semata-mata valproat, karbamazepin, dan fenitoin tidak memberi kesan yang betul.

Setiap hari terdapat banyak ubat lain yang boleh memberi kesan yang tepat pada fokus serangan epilepsi. Bermakna "Lamotrigine", ubat "Tiagabin" telah membuktikan diri mereka, jadi jika doktor mengesyorkan penggunaannya, anda tidak boleh menolak.

Penamatan rawatan hanya dapat difikirkan lima tahun setelah bermulanya pengampunan yang berpanjangan. Terapi kejang epilepsi diselesaikan dengan pengurangan dos ubat secara beransur-ansur sehingga ia ditinggalkan sepenuhnya dalam masa enam bulan.

Rawatan pembedahan epilepsi

Terapi pembedahan melibatkan penyingkiran bahagian otak tertentu di mana tumpuan keradangan tertumpu. Tujuan utama untuk rawatan tersebut adalah kejang berulang secara sistematik yang tidak disetujui oleh rawatan dengan ubat-ubatan.

Di samping itu, operasi disarankan sekiranya terdapat peratusan tinggi bahawa keadaan pesakit akan bertambah baik. Kerosakan sebenar dari campur tangan pembedahan tidak akan begitu ketara daripada bahaya dari serangan epilepsi. Keadaan utama untuk rawatan pembedahan adalah penentuan tepat lokasi proses keradangan.

Rangsangan saraf faraj

Terapi seperti ini dilakukan sekiranya ubat tidak memberi kesan yang diinginkan dan campur tangan pembedahan yang tidak dibenarkan. Manipulasi didasarkan pada sedikit kerengsaan pada titik saraf vagus dengan bantuan impuls elektrik. Ini dipastikan dengan operasi generator nadi, yang diperkenalkan di sebelah kiri ke kawasan atas dada. Peranti dijahit di bawah kulit selama 3-5 tahun.

Prosedur ini dibenarkan untuk pesakit dari usia 16 tahun yang mempunyai serangan sawan yang tidak boleh menerima rawatan perubatan. Menurut statistik, 40-50% orang dengan terapi tersebut meningkatkan kesihatan mereka, mengurangkan kekerapan krisis.

Komplikasi penyakit

Epilepsi adalah patologi berbahaya yang menekan sistem saraf manusia. Antara komplikasi utama penyakit ini dapat dikenal pasti:

  1. Krisis berulang lebih kerap, hingga status epileptikus.
  2. Pneumonia aspirasi (disebabkan oleh penembusan muntah ke dalam sistem pernafasan, makan semasa sawan).
  3. Hasil maut (terutamanya dalam krisis dengan kejang yang teruk atau serangan di dalam air).
  4. Kejang pada wanita dalam keadaan mengancam dengan kecacatan pada anak.
  5. Keadaan fikiran negatif.

Tepat pada masanya, diagnosis epilepsi yang betul adalah langkah pertama untuk pemulihan pesakit. Tanpa rawatan yang mencukupi, penyakit ini berkembang dengan cepat..

Pencegahan Orang Dewasa

Masih belum diketahui kaedah untuk mencegah sawan epilepsi. Anda hanya boleh mengambil beberapa langkah untuk melindungi diri anda dari kecederaan:

  • memakai topi keledar semasa melakukan rollerblading, berbasikal, skuter;
  • gunakan peralatan pelindung semasa melakukan sukan bersentuhan;
  • Jangan menyelam ke kedalaman;
  • di dalam kereta, pasangkan badan dengan tali pinggang keledar;
  • jangan mengambil ubat;
  • pada suhu tinggi, hubungi doktor;
  • jika semasa melahirkan anak seorang wanita menderita tekanan tinggi, perlu memulakan rawatan;
  • rawatan penyakit kronik yang mencukupi.

Dalam bentuk penyakit yang teruk, adalah perlu untuk menolak memandu kereta, anda tidak boleh berenang dan berenang sendiri, mengelakkan sukan aktif, tidak digalakkan menaiki tangga tinggi. Sekiranya anda telah didiagnosis dengan epilepsi, anda harus mengikuti nasihat doktor anda.

Ramalan sebenar

Dalam kebanyakan keadaan, selepas serangan epilepsi tunggal, peluang pemulihan cukup baik. Pada 70% pesakit, dengan terapi kompleks yang betul, pengampunan berpanjangan diperhatikan, iaitu, krisis tidak berlaku selama lima tahun. Dalam 30% kes, kejang epilepsi berlaku lebih jauh; dalam situasi ini, penggunaan antikonvulsan ditunjukkan.

Epilepsi adalah lesi sistem saraf yang teruk, disertai dengan serangan yang teruk. Hanya tepat pada masanya, diagnosis yang betul akan mencegah perkembangan patologi lebih lanjut. Sekiranya tidak dirawat, salah satu krisis seterusnya mungkin adalah yang terakhir, kerana kemungkinan kematian tiba-tiba.

Tanda-tanda epilepsi pada wanita

Epilepsi adalah penyakit kronik yang serius dan teruk dari sistem saraf di mana pesakit secara berkala mengalami sawan kejang atau jenis kejang epilepsi yang lain. Diagnosis tepat waktu dan rawatan yang tepat hari ini memungkinkan pesakit menjalani kehidupan normal, namun, jaminan utama kejayaan adalah kesedaran sepenuhnya mengenai penyakit mereka. Bagaimana epilepsi ditunjukkan pada kanak-kanak dan orang dewasa, apa penyebabnya, seperti apa serangan itu dan adakah mungkin menjalani kehidupan penuh dengan epilepsi?

Epilepsi pada orang dewasa

Epilepsi pada lelaki

Hormon testosteron mempunyai kesan antiepileptik, jadi pada lelaki penyakit ini jarang berlaku berbanding wanita. Penyebab yang paling biasa (selain keturunan dan tidak ditentukan) adalah kecederaan otak traumatik dan luka toksik pada sistem saraf pusat. Pada lelaki, bentuk epilepsi alkoholik lebih kerap dikesan..

Epilepsi pada wanita

Jantina wanita adalah faktor risiko tambahan untuk perkembangan epilepsi. Hormon estrogen memprovokasi perkembangan kejang, jadi kemungkinan kejadiannya bergantung pada fasa kitaran haid. Wanita lebih kerap didiagnosis dengan epilepsi simtomatik yang disebabkan oleh adanya neoplasma di otak selepas strok atau asal yang tidak ditentukan..

Epilepsi kanak-kanak

Epilepsi pada bayi pada tahun pertama kehidupan mereka

Epilepsi pediatrik dalam kebanyakan kes berkembang sebagai komplikasi tempoh janin (jangkitan, malformasi), kelahiran yang sukar, di mana bayi mengalami kecederaan kepala, berada dalam keadaan hipoksia untuk waktu yang lama atau terdapat tempoh sesak nafas. Epilepsi pediatrik sering menyebabkan kelewatan perkembangan, baik mental dan fizikal, dan memerlukan diagnosis dan rawatan wajib.

Epilepsi pada kanak-kanak berumur lebih dari 1 tahun

Epilepsi pediatrik yang berusia lebih dari 1 tahun sering juga merupakan akibat daripada kelahiran yang rumit, perkembangan intrauterin. Walau bagaimanapun, kadang-kadang dia membuat debutnya lebih awal, walaupun tempoh kehamilan dan kelahiran berjalan lancar. Selalunya penyakit ini menular kepada anak-anak dari ibu bapa atau saudara terdekat yang lain, dalam hal ini mereka berbicara mengenai bentuk keturunan penyakit.

Walau bagaimanapun, epilepsi kanak-kanak juga boleh menjadi akibat kecederaan otak, proses keradangan di dalamnya atau membrannya, kemunculan tumor atau sista.

Penyakit epilepsi

Epilepsi pertama kali dijelaskan oleh doktor beberapa abad yang lalu. Sikap terhadapnya selalu samar-samar, tetapi lebih kerap pesakit menimbulkan kewaspadaan dan ketakutan. Pada Abad Pertengahan, serangan epilepsi dijelaskan oleh fakta bahawa syaitan, roh jahat, menyuntik seseorang, sehingga dapat menimbulkan ancaman bagi orang percaya. Nama keduanya ialah penyakit epilepsi..

Hari ini, apabila penyebab keadaan ini menjadi lebih jelas, sikap terhadap pesakit seperti itu sudah pasti berubah. Namun, hingga hari ini terdapat sekatan tertentu untuk mereka, bahkan berlatarbelakangkan pampasan dadah (larangan untuk jenis pekerjaan tertentu, beberapa sukan, memandu kereta). Nasib baik, di kebanyakan negara, epilepsi dewasa bukanlah halangan dalam perkahwinan, kelahiran anak.

Apa itu epilepsi otak

Epilepsi otak adalah penyakit yang dicirikan oleh penampilan sekurang-kurangnya dua kejang kejang yang direkodkan oleh orang asing. Namun, bukan sahaja kejang boleh menjadi manifestasi penyakit ini - manifestasi sangat beragam. Pesakit dengan epilepsi mungkin mengadu serangan yang berubah secara berkala dari perubahan mood yang tajam, kesedaran yang terganggu, secara beransur-ansur mereka mengalami gangguan keperibadian ciri penyakit ini.

Statistik penyakit ini tidak sama: pelbagai sumber menunjukkan data yang berbeza. Kejang epilepsi benar berlaku menurut beberapa data di 0,8% orang di seluruh dunia - hampir satu dari seratus penduduk planet ini. Di satu pihak, angka ini kelihatan terlalu berlebihan, namun, kerana penyebab epilepsi sangat pelbagai dan kejang boleh menyebabkan senarai pelbagai penyakit primer yang mengagumkan, ini dapat difahami.

Penyakit ini tidak hanya menyerang orang, tetapi juga banyak haiwan berdarah panas, seperti kucing, anjing, kuda, lembu. Epilepsi otak adalah salah satu penyakit kronik yang paling biasa pada sistem saraf pusat..

Epilepsi: penyebab pada kanak-kanak

Sekiranya kanak-kanak didiagnosis dengan epilepsi, penyebab penyakit ini boleh menjadi sangat pelbagai. Secara umum, serangan penyakit ini berkembang kerana munculnya fokus aktiviti patologi (pengujaan) di otak, yang menyumbang kepada berlakunya pelepasan spontan. Mereka memprovokasi penyakit ini. Fokus ini mungkin terdapat pada anak-anak sejak lahir, muncul sebagai akibat dari kelahiran yang berat, trauma, atau debut pada tahap akhir kehidupan.

Sekiranya kanak-kanak mempunyai epilepsi, penyebab penyakit ini boleh dibahagikan kepada 3 kumpulan besar:

  • Penyebab epilepsi idiopatik.

Dalam kes ini, sebagai peraturan, di kalangan saudara-mara bayi ada orang yang mempunyai penyakit serupa. Ia bukan secara langsung penyakit keturunan (iaitu, ia tidak dikaitkan dengan gen tertentu), namun, kecenderungan anatomi tertentu terhadap kemunculan fokus aktiviti patologi ditularkan dari ibu bapa kepada anak.

  • Epilepsi, penyebabnya berkaitan dengan penyakit otak organik tertentu (epilepsi simtomatik).

Tumor yang paling biasa, sista, malformasi kongenital, cerebral palsy, kecederaan otak traumatik, penyakit berjangkit (meningitis, ensefalitis, dll.). Selalunya, epilepsi berkembang akibat jangkitan intrauterin pada janin, kelahiran yang rumit, di mana pelbagai kaedah obstetrik digunakan (penggunaan forceps, pengekstrak vakum).

  • Epilepsi, penyebabnya masih belum jelas setelah pemeriksaan penuh. Ia juga dipanggil cryptogenic..

Ibu bapa harus tahu bahawa kekejangan tunggal pada anak tidak bermaksud bahawa dia pasti akan menghidap epilepsi. Selalunya ini berlaku semasa kenaikan suhu yang kuat atau selepas vaksinasi. Walau bagaimanapun, ini tidak dapat dinyatakan dengan pasti, oleh itu, selepas episod pertama, diperlukan perundingan pakar neurologi. Epilepsi sebenar pada kanak-kanak berkembang lebih kerap dalam kategori ini.

Epilepsi: penyebab pada orang dewasa

Penyakit ini paling kerap muncul sebelum usia 20 tahun: sekitar 75% daripada semua pesakit dengan epilepsi adalah kanak-kanak, remaja, dan orang muda. Ini diikuti oleh penurunan kadar kejadian dan pada orang tua (berumur lebih dari 60 tahun) sekali lagi jumlah kes pertama kali meningkat dengan ketara.

Sekiranya orang dewasa pertama kali didiagnosis dengan epilepsi, penyebab kejadiannya umumnya serupa dengan populasi kanak-kanak, kecuali komplikasi kelahiran anak, jangkitan intrauterin, dan lain-lain. Selalunya mereka merangkumi yang berikut:

  • kecederaan kepala yang teruk,
  • neoplasma di rongga kranial (sista, tumor, dll.),
  • penyakit berjangkit (meningitis, ensefalitis),
  • kemalangan serebrovaskular (iskemia, strok hemoragik).

Penyebab epilepsi pada orang dewasa bervariasi, namun, walaupun pencapaian perubatan moden, mereka tidak selalu dapat dijelaskan. Dalam kes ini, mereka mengatakan mengenai bentuk kriptogenik penyakit ini.

Epilepsi: gejala penyakit

Tanda-tanda utama epilepsi

Penyakit epilepsi adalah keadaan patologi di mana seseorang secara berkala mengalami sawan epilepsi. Mereka boleh ditunjukkan dengan kejang yang nyata, tetapi kadang-kadang jenis pelanggaran lain berlaku. Semasa penyakit ini, tempoh berikut dibezakan, di mana tanda-tanda khusus epilepsi adalah ciri:

  • tempoh ictal (sebenarnya serangan epilepsi),
  • tempoh postictal (tempoh selepas serangan epilepsi),
  • tempoh interictal (tempoh antara sawan).

Dalam tempoh interictal, pesakit dengan epilepsi mungkin tidak berbeza dengan yang sihat, dengan syarat penyakit ini tidak disebabkan oleh kerosakan organik pada otak. Sekiranya tidak demikian, maka manifestasi klinikal dalam kes ini sesuai dengan penyakit utama (kecederaan otak traumatik, neoplasma pada rongga kranial, kemalangan serebrovaskular, dll.).

Ubat-ubatan moden dengan dos dan kekerapan pemberian yang betul dapat mengurangkan jumlah kejang pada epilepsi otak. Akibatnya, pesakit sedemikian selama berbulan-bulan atau bahkan bertahun-tahun melupakan penyakit mereka, mereka dapat menjalani kehidupan yang hampir penuh. Sekiranya pesakit mempunyai epilepsi, gejala penyakit dapat muncul kembali dengan penghentian ubat yang tajam, peralihan dari satu ke yang lain, dan bahkan perubahan pada pengilang.

Seperti apa serangan epilepsi?

Epilepsi adalah penggantian kejang dan tempoh pengampunan interictal. Terdapat sebilangan besar pendekatan yang berbeza untuk klasifikasi eksaserbasi penyakit ini, yang berdasarkan pada pelbagai kriteria pembezaan.

Sebelum bermulanya serangan, beberapa pesakit dengan epilepsi mencatat kejadian jangka pendek yang disebut aura. Mereka secara beransur-ansur meningkatkan kegelisahan dan ketakutan, pada masa ini kegembiraan di bidang fokus patologi meningkat dan menangkap semakin banyak jabatan baru. Segera beberapa minit atau saat sebelum bermulanya epilepsi, gejalanya mungkin seperti berikut: mual, muntah, pening dan sakit kepala, sensasi benjolan di kerongkong atau sesak nafas, mati rasa bibir, lidah atau jari, deringan atau tinitus, dll. Namun, ini berlaku jauh dari setiap jenis sawan.

Dengan sendirinya, serangan epilepsi pada kanak-kanak dan orang dewasa merangkumi penggantian 2 jenis kejang: tonik dan klonik. Kejang tonik berkembang pertama dan bertahan kira-kira 30 saat, selepas itu digantikan dengan klonik, yang durasinya 2-3 minit. Pada simptom pertama epilepsi, ada yang berikut: pesakit jatuh, menjerit (ia disebabkan oleh kekejangan otot glotis), semua otot badan menjadi tegang, kepala condong ke belakang, rahang menguncup kuat, pernafasan berhenti dan wajah memperoleh warna kebiruan. Kemudian datanglah masa kejang klonik, di mana terdapat pengecutan berirama dari pelbagai kumpulan otot, dan intensiti mereka secara beransur-ansur berkurang. Kerana kenyataan bahawa pada masa ini air liur pesakit meningkat, tanda ciri epilepsi adalah penampilan busa dari mulut. Tidak ada pernafasan pada pesakit, oleh itu, sianosis berterusan.

Tempoh kedua berlangsung hingga 5 minit, setelah itu semua otot secara beransur-ansur mengendur, termasuk glotis, yang memungkinkan untuk memulihkan pernafasan spontan. Selepas penghentian kejang sepenuhnya, fasa berhenti berlaku, tanda-tanda epilepsi adalah seperti berikut:

  • pesakit tetap tidak sedarkan diri,
  • pembuangan air kencing, najis secara tidak sengaja,
  • murid diluaskan, tidak ada reaksi terhadap cahaya,
  • tidak ada refleks.

Ini disebabkan oleh fakta bahawa di kawasan fokus patologi terdapat penghambatan tajam, yang berlangsung sekitar 30 minit. Selepas ini, pesakit memulakan tidur yang berpanjangan, di mana fungsi normal sistem saraf pusat dipulihkan. Setelah bangun setelah serangan epilepsi, gejala yang timbul pada pesakit benar-benar terhapus dari ingatannya.

Bentuk serangan klasik ini tidak berlaku pada setiap pesakit. Semua tanda-tanda epilepsi di atas adalah ciri jenis penyakit di mana seseorang mengalami sawan umum atau sekunder. Dengan mereka, patologi organik tertentu tidak ada di otak, yang menyebabkan pembentukan fokus patologi di bahagian otak tertentu, sebagai akibatnya, semua jabatan terlibat dalam proses pengujaan dan, sebagai hasilnya, semua kumpulan otot mengalami kontraksi konvulsif.

Dengan sawan separa sederhana, kejang berlaku pada otot tertentu dan penyetempatannya disebabkan terutamanya oleh bahagian otak di mana tumpuan kegembiraan terletak (contohnya, apabila terdapat tumor, hematoma atau strok). Tanda-tanda epilepsi dengan kejang separa sederhana adalah seperti berikut: pesakit tetap sedar pada masa kejang, tetapi pelbagai gejala motorik, autonomi, dan pertuturan diperhatikan. Kejang separa yang kompleks berbeza dengan yang sederhana kerana pelanggaran kesedaran adalah mungkin, pengecutan otot dalam satu kumpulan boleh menjadi kejang umum.

Pada beberapa pesakit, tanda-tanda epilepsi sedemikian rupa sehingga kejang yang berkembang dengannya sukar dikaitkan dengan kumpulan tertentu. Contohnya, pengecutan otot masticatory, atau pergerakan bola mata yang terpencil. Juga, serangan penyakit ini tidak selalu disertai dengan kejang, kadang-kadang ia serupa. Dalam kes ini, pesakit mula mendengar suara yang tidak ada, menghidu bau yang menyakitkan, yang sebenarnya tidak ada, untuk melakukan tindakan berulang yang monoton, dll..

Epilepsi pada kanak-kanak sering dimanifestasikan dengan berhenti pendek dalam permainan dengan pudar dan kurang bernafas. Ia berlangsung sekitar 10-15 saat, selepas itu bayi terus melakukan kerjanya semula..

Satu lagi bentuk penyakit ini ialah epilepsi lobus temporal. Ia berkembang sebagai hasil pembentukan fokus patologi pada lobus temporal otak dan mempunyai gambaran klinikal yang spesifik..

Mengapa pesakit dengan epilepsi mati

Epilepsi adalah penyakit berbahaya, kerana kadang-kadang membawa kepada kematian. Ia boleh berlaku disebabkan oleh komplikasi penyakit itu sendiri, dan dari kecederaan yang sering dialami pesakit ketika dia jatuh.

Epilepsi otak berbeza dengan keadaan lain di mana hilangnya kesedaran apabila pesakit jatuh ke tanah dan tidak dapat menyerap kejutan. Yang terakhir ini boleh berlaku di lantai dan di sudut tajam perabot, bangku, tangga, dan lain-lain. Seseorang tidak boleh memasukkan tangannya secara spontan, memilih tempat yang lebih lembut, berkumpulan. Selain itu, serangan itu dapat menangkap pesakit pada saat dia berada di ketinggian di dekat jalan raya, semasa menunggang basikal dan dalam situasi lain yang berpotensi berbahaya. Akibatnya, kadang-kadang dia mengalami kecederaan yang cukup serius, termasuk otak atau saraf tunjang..

Komplikasi penyakit yang paling berbahaya ini dianggap sebagai status epilepticus. Dalam kes yang teruk, epilepsi pada orang dewasa dan kanak-kanak membawa kepada perkembangan kejang berturut-turut tanpa tempoh pemulihan kesedaran. Mereka mengikuti satu demi satu, sebagai hasilnya, beban yang besar pada otak, jantung, saluran darah dan otot berkembang. Kadang-kadang air liur dan lendir dari rongga mulut memasuki saluran pernafasan dan aspirasi berkembang, yang menyebabkan kemustahilan pernafasan bebas. Seiring kejang berulang, tahap kemurungan kesedaran meningkat menjadi koma, yang akhirnya dapat menyebabkan kematian klinikal, dan kemudian biologi.

Jenis epilepsi yang berbeza

Epilepsi simptomatik

Epilepsi simptomatik berkembang akibat munculnya penyakit otak organik tertentu. Ia bukan penyakit utama, tetapi hanya komplikasi penyakit utama..

Pada zaman kanak-kanak dan usia muda, epilepsi simptomatik adalah akibat daripada kecederaan otak traumatik yang serius. Lebih-lebih lagi, ia boleh bermula baik setelah penerimaannya, atau ditangguhkan, setelah beberapa bulan atau bahkan bertahun-tahun. Faktanya adalah bahawa kawasan otak yang mengalami kecederaan traumatik secara beransur-ansur berubah, jadi fokus patologi mungkin tidak segera terjadi di dalamnya.

Pada usia tua atau pikun, epilepsi simptomatik berkembang akibat munculnya neoplasma di otak atau setelah mengalami pelanggaran akut peredaran serebrum (iskemik atau stroke hemoragik).

Selalunya, fokus gairah patologi muncul di lobus frontal atau parietal, tetapi penyetempatannya boleh sangat berbeza. Bergantung pada lokasi tumpuan kegembiraan, gambaran klinikalnya sangat pelbagai dan menggabungkan kejang dan serangan atonik yang berlaku secara berkala (pendengaran, halusinasi penciuman, derealisasi dan depersonalisasi, masalah ingatan, dll.).

Rawatan epilepsi simptomatik mesti digabungkan dengan terapi untuk penyakit yang mendasari. Kadang-kadang untuk mengatasi siasatan tanpa menghapuskan penyebabnya (jika mungkin) tidak realistik.

Epilepsi umum

Epilepsi umum pada orang dewasa dan kanak-kanak adalah penyakit di mana tumpuan patologi cukup luas dan membawa kepada kesediaan otak yang kejang. Akibatnya, serangan berlaku di mana terdapat penguncupan semua kumpulan otot, kehilangan kesedaran, menahan nafas, dan jangka masa yang cukup lama setelah selesai.

Ia dapat diselaraskan secara umum, iaitu berkembang tanpa sebab dan penyakit latar belakang tertentu. Ia juga boleh menjadi sekunder sekunder, iaitu menyulitkan perjalanan penyakit otak primer (kecederaan otak traumatik, tumor, strok).

Epilepsi fokus

Epilepsi fokus adalah bentuk penyakit di mana tumpuan patologi yang sangat spesifik berlaku di otak. Bergantung pada lokalisasi, bentuk frontal, parietal, temporal dan oksipital dibezakan. Gambaran klinikal epilepsi fokus secara langsung bergantung kepada mana dari mereka yang menjadi tumpuan rangsangan patologi. Contohnya, jika dia berada di lobus parietal, maka akan terjadi serangan pelanggaran koordinasi, kejang. Kehadiran fokus pada lobus oksipital akan menyebabkan episod gangguan penglihatan dan orientasi kedudukan badan di ruang angkasa. Epilepsi fokus sementara ditunjukkan oleh penyimpangan dalam pemahaman ucapan dan ingatan, penampilan halusinasi pendengaran, dan ketidakstabilan emosi. Walau bagaimanapun, yang paling berbahaya dan serius adalah penyetempatan fokus di lobus frontal, kerana bahagian otak inilah yang bertanggungjawab untuk kecerdasan, memahami maklumat, dan mengingatnya.

Epilepsi sementara

Epilepsi temporal adalah bentuk penyakit yang paling biasa, apabila fokus eksitasi patologi berada di bahagian otak tertentu. Ia berlaku pada setiap pesakit keempat dengan penyakit ini secara umum, dan lebih daripada separuh pesakit dengan bentuk simtomatik. Gejala penyakit ini telah diketahui sejak zaman kuno, tetapi hanya setelah doktor berpeluang untuk menentukan penyetempatan kawasan patologi dengan cara instrumental, mereka mengetahui bahawa mereka menghadapi epilepsi lobus temporal..

Selalunya, bentuk penyakit ini mula muncul sejurus selepas kelahiran anak yang mengalami jangkitan intrauterin yang teruk, kecederaan kelahiran, hipoksia neuron otak, atau asfiksia ketika tali pusat terjalin erat. Walau bagaimanapun, pada masa dewasa, kemunculan penyakit ini sangat mungkin dan ia berkaitan dengan pelbagai jangkitan saraf, kecederaan kraniocerebral, neoplasma dan strok.

Bergantung pada penyetempatan fokus patologi di lobus temporal, bentuk medial dan mediobasal penyakit dibezakan. Lesi boleh menjadi satu sisi atau berkembang secara serentak di lobus temporal kanan dan kiri.

Selalunya, epilepsi lobus temporal pada masa kanak-kanak bermula dengan kejang yang tidak disertai oleh demam. Setelah beberapa episod berulang, penyakit ini reda dan pemburukan berlaku 5-6 tahun kemudian dari debutnya. Kedua-dua kejang separa fokus dan umum mungkin. Pada masa yang sama, penyakit ini dapat dimanifestasikan oleh gangguan pendengaran dan persepsi suara, koordinasi badan dan kemampuan untuk menavigasi di angkasa, pelbagai automatik (membelai, menepuk, menguli, dll.), Meringis, meringis, dll. Manifestasi klinikal penyakit ini sangat pelbagai dan individu.

Sebagai tambahan kepada kejang dan manifestasi neurologi lain, perubahan keperibadian secara beransur-ansur berkembang pada pesakit: mereka menjadi lambat, terpaku, membosankan, tidak stabil secara emosional, dan lain-lain. Tanpa rawatan, mereka dengan cepat maju, kehilangan seseorang peluang untuk menjalani kehidupan normal, bekerja dan membina hubungan keluarga.

Epilepsi alkoholik

Epilepsi alkoholik adalah salah satu komplikasi alkoholisme yang ditangguhkan. Ia berkembang pada peringkat akhir penyakit dan memperburuk keperibadian keperibadian pesakit yang telah menyalahgunakan alkohol selama bertahun-tahun. Dalam kebanyakan kes, epilepsi alkoholik menyebabkan pengambilan minuman etanol berkualiti tinggi, pengganti, cologne, cecair mesin basuh kaca, dll..

Serangan pertama berkembang pada pesakit, sebagai peraturan, dengan latar belakang mabuk. Amalan menunjukkan bahawa jika episod ini berlaku sekali, maka sangat mungkin ia akan berulang lagi dan lama kelamaan kekerapan kejang akan meningkat. Epilepsi alkohol ditunjukkan oleh sawan sekunder, yang mempunyai gambaran klasik. Namun, selepas episod, mereka mungkin mengalami delirium, yang disebut "delirium tremens".

Epilepsi alkohol secara beransur-ansur membawa kepada perkembangan ensefalopati dan pemecahan individu. Selalunya, pesakit mati akibat kecederaan yang dialami semasa musim gugur, hipotermia, jika setelah serangan mereka tidur lama di jalan pada hari yang sejuk, aspirasi dengan lendir, air liur, muntah, dll..

Epilepsi Jackson

Epilepsi Jackson pada orang dewasa dan kanak-kanak adalah salah satu bentuk penyakit ini yang paling baik. Dengan itu, fokus gairah patologi tidak begitu besar dan dilokalisasikan di kawasan otak tertentu. Akibatnya, kejang berkembang pada kumpulan otot tertentu, dan tidak semua otot terlibat (seperti halnya serangan umum). Contohnya, kontraksi bermula dengan otot muka dan bergerak ke satu lengan, kadang-kadang selepas itu ke yang lain.

Penyebab epilepsi Jackson selalunya penyakit organik otak - tumor, strok, hematoma, kista. Rawatan penyakit ini secara langsung berkaitan dengan pembetulan penyebabnya..

Bagaimana epilepsi didiagnosis?

Sumber maklumat utama mengenai diagnosis epilepsi pada pesakit untuk doktor adalah maklumat yang diterima dari pesakit itu sendiri. Pada lawatan pertama, dia memberitahu doktor tentang semua ciri keadaannya, jika patologi ini terjadi pada anak, maka komponen penting dalam diagnosis adalah perbincangan dengan ibu bapanya. Pesakit harus memberitahu tentang apa yang dia rasakan sebelum penyitaan, sama ada dia ingat bagaimana serangan itu sendiri berlaku, terutama keadaan kesihatan setelahnya. Penting bagi doktor untuk menentukan sama ada penyakit ini primer atau jika ada bentuk simptom apabila perlu mencari punca.

Selepas perbualan, doktor mesti melakukan pemeriksaan neurologi lengkap untuk mengenal pasti keparahan semua refleks, simetri mereka, adanya gejala patologi. Sekiranya diagnosis epilepsi seharusnya, maka setelah pemeriksaan objektif, doktor mengarahkan pesakit untuk pemeriksaan lebih lanjut.

Kaedah diagnostik instrumental

Kaedah utama untuk mendiagnosis epilepsi adalah elektroensefalografi, yang dilakukan oleh semua pesakit dengan penyakit yang disyaki. Ini membolehkan anda mengenal pasti kehadiran fokus aktiviti patologi dan menentukan penyetempatannya. Selalunya, gelombang akut, puncak, "gelombang gelombang lambat akut" dan kompleks "gelombang lambat puncak" direkodkan dengan penyakit ini. Kajian ini dijalankan dalam keadaan bangun dan dalam mimpi. Ia paling bermaklumat semasa serangan itu sendiri, tetapi sangat sukar untuk dilakukan. Diagnosis epilepsi disahkan pada setiap pesakit kedua, tetapi pada 50% pesakit yang menjelaskan gejala klasik penyakit ini kepada doktor, elektroensefalografi mungkin tidak menunjukkan perubahan. Oleh itu, ketiadaan patologi semasa EEG tidak mengecualikan kehadiran penyakit ini.

Kaedah kedua yang paling banyak digunakan dalam diagnosis epilepsi adalah pengimejan resonans magnetik otak. Ia tidak dapat mengenal pasti fokus aktiviti patologi, tetapi membantu mengesan kerosakan organik (tumor, sista, hematoma, strok, dll.).

Kaedah diagnostik makmal

Diagnosis epilepsi, di mana pesakit tidak mempunyai penyakit lain, tidak menyebabkan perubahan parameter makmal. Oleh itu, dalam diagnosis mereka penting. Mereka digunakan terutamanya untuk mengenal pasti penyebab epilepsi simptomatik, penyakit bersamaan yang menjadi latar belakang perkembangan penyakit ini..

Rawatan epilepsi

Setelah doktor memastikan kehadiran penyakit ini, sangat penting untuk memulakan rawatan untuk epilepsi tepat pada waktunya. Ini akan membantu mengurangkan bilangan kejang, menghentikan perkembangan gangguan keperibadian, kecerdasan dan menjaga kualiti hidup pesakit pada tahap yang baik.

Sebelum memulakan rawatan untuk epilepsi, doktor melakukan perbincangan menyeluruh dengan pesakit, yang berkaitan dengan gaya hidup, pemakanan, yang mesti dihadiri oleh kerabatnya. Dia memberitahu apa batasan yang dikenakan oleh penyakit ini kepadanya dan betapa pentingnya mengambil ubat-ubatan yang ditetapkan secara berkala. Banyak kajian mengesahkan: penggunaan ubat-ubatan antiepileptik secara berterusan dalam 70% kes menyebabkan penghentian kejang, atau mengurangkan jumlahnya menjadi minimum. Di samping itu, dia bercakap dengan saudara-mara pesakit tentang cara memberikan rawatan kecemasan untuk epilepsi dengan betul.

Juga, doktor selalu menjawab banyak soalan pesakit, yang biasanya berikut: adakah mungkin minum alkohol semasa epilepsi, bermain sukan, melakukan hubungan seks dan melahirkan anak, dll..

Penjagaan kecemasan untuk epilepsi

Mana-mana orang harus mengetahui taktik rawatan kecemasan untuk epilepsi, kerana lambat laun majoriti menghadapi situasi seperti itu. Anda boleh mengesyaki serangan penyakit ini mengikut gambaran klinikal serangan tersebut (jatuh dengan jeritan, memusingkan kepala, kurang bernafas, kontraksi otot kejang, munculnya busa dari mulut).

Kesalahan terbesar yang dilakukan oleh banyak orang yang cuba menolong epilepsi adalah usaha gigih mencabut gigi dengan sudu, tongkat, atau benda keras lain. Memang, kadang-kadang semasa serangan, pesakit boleh menggigit lidahnya, kehilangan beberapa gigi, tetapi kemudaratan akibat tindakan aktif "pembantu" tersebut lebih besar lagi. Oleh itu, jangan cuba membuka rahang, kerana mereka dikompres kuat oleh otot spasmodik. Juga, pil tidak boleh dimasukkan ke dalam mulut (walaupun pil itu untuk rawatan epilepsi dan orang yang menjumpainya di dalam beg tangan pesakit).

Perkara pertama yang perlu dilakukan adalah menentukan masa serangan bermula. Seterusnya, anda perlu meletakkan sesuatu yang lembut di bawah kepala orang itu dan menghilangkan kemungkinan pukulan pada objek di sekitarnya (perabot, kayu, tiang). Anda tidak harus menahan diri dari pengecutan otot - ini tidak mungkin, dan tidak ada arti dalam hal ini. Harus diingat bahawa serangan epilepsi biasanya berlangsung sekitar 3-4 minit, selepas itu ia akan berhenti, tetapi pesakit akan tidak sedarkan diri untuk beberapa waktu. Setelah berakhirnya serangan (atau semasa, jika boleh) hubungi ambulans supaya pekerjanya menilai sama ada bantuan diberikan dengan tepat untuk epilepsi dan sama ada pesakit memerlukan rawatan pesakit dalam.

Ubat untuk rawatan epilepsi

Rawatan epilepsi melibatkan penggunaan ubat-ubatan antiepileptik secara berkala, harian dan wajib. Ubat, dos dan kekerapan pemberian tertentu ditentukan oleh pakar neurologi atau ahli epileptologi. Ini adalah ubat yang sangat serius yang mempunyai pelbagai kesan sampingan, oleh itu, dalam tempoh pemilihan terapi, pesakit dan doktor sering bertemu.

Dalam rawatan epilepsi, doktor mematuhi prinsip monoterapi, iaitu, dilakukan dengan satu ubat. Mulakan dengan dos minimum dan tingkatkan secara beransur-ansur menjadi dos yang akan menghilangkan kejang sepenuhnya. Yang paling sering diresepkan adalah karbamazepin, asid valproik, topiramate, oxcarbazepine, dan lain-lain. Masing-masing dari mereka sesuai untuk bentuk penyakit tertentu, jadi jawapan kepada persoalannya adalah apakah mungkin untuk menukar ubat ke epilepsi yang lain, jelas negatif.

Di samping itu, doktor menetapkan pelbagai ubat tambahan (neuroprotectors, vascular, metabolic, vitamin, dll.), Juga aspek penting dalam rawatan adalah pembetulan punca, ketika berkaitan dengan epilepsi simptomatik.

Adakah mungkin menjalani kehidupan yang penuh dengan epilepsi

Epilepsi adalah penyakit serius dan serius yang, tanpa rawatan yang mencukupi, boleh menyebabkan kematian atau kemerosotan kualiti hidup yang ketara. Nasib baik, hari-hari telah berlalu ketika pesakit seperti itu dijauhi, dianggap orang buangan atau rakan setan. Berkat penggunaan ubat antiepileptik secara berkala, mereka boleh menjalani kehidupan yang hampir penuh. Walau bagaimanapun, batasan tertentu masih ada..

Ramai pesakit bertanya apakah alkohol boleh diminum bersama epilepsi. Doktor cenderung mendapat jawapan negatif, kerana etanol dapat memprovokasi serangan, bahkan dengan latar belakang pengampunan yang berterusan. Orang-orang seperti ini juga tidak wajar terlibat dalam aktiviti yang melibatkan risiko, bahaya, tekanan dan berada dalam keadaan yang melampau. Walau bagaimanapun, terdapat banyak profesion yang tidak memenuhi kriteria ini, yang akan membolehkan pesakit menyedari dirinya sendiri dan menyediakan diri dan keluarganya.

Adalah Penting Untuk Menyedari Vaskulitis