Serangan angina pectoris - gejala, tanda dan bentuk patologi, rawatan

Tubuh manusia tidak sempurna, dan terlepas dari kenyataan bahawa semakin banyak teknologi moden dan penemuan baru muncul, manusia menderita penyakit yang mengerikan. Angka kematian akibat penyakit kardiovaskular telah meningkat beberapa kali berbanding abad yang lalu. Penyakit ini mempengaruhi wanita dan lelaki. Dengan mengabaikan isyarat badan yang sederhana, kita membolehkan penyakit berlaku.

Pertimbangkan simptom angina jantung pada wanita, kaedah pertolongan cemas dan ketahui ubat tradisional apa yang dapat membantu tubuh mengatasi penyakit ini.

Gambaran klinikal ciri angina pectoris

Klinik angina pectoris mempunyai simptom yang biasa, tetapi bentuk patologi berbeza. Terdapat angina yang stabil dan tidak stabil. Angina pectoris stabil atau angina pectoris dibahagikan kepada empat kelas fungsional mengikut pengabaian gejala dan tahap aktiviti fizikal yang menyebabkan serangan. Untuk serangan angina pectoris, pemicu diperlukan.

Pencetus boleh menjadi faktor seperti:

  • latihan fizikal;
  • udara sejuk;
  • perubahan kedudukan badan;
  • tekanan
  • merokok.

Apabila serangan penyakit berkembang dengan latar belakang kesejahteraan yang lengkap, angina pectoris rehat berlaku - terutamanya pada waktu malam. Dalam kes ini, faktor yang memprovokasi mungkin tidak.

Salah satu manifestasi klinikal penyakit jantung koronari (penyakit jantung koronari) yang paling biasa adalah angina pectoris.

Kemudian gejala seperti:

  • sakit anginal di kawasan jantung atau seluruh bahagian kiri dada;
  • peluh sejuk dan melekit;
  • kesukaran bernafas;
  • tekanan darah tinggi.

Jarang sekali, dispepsia dan gejala lain yang tidak berkaitan langsung dengan fungsi jantung mungkin muncul. Keterukan gejala bergantung pada aktiviti sistem saraf, dan juga pada tahap patologi.

Bilangan gejala adalah individu. Setiap gejala dapat dicirikan dengan lebih terperinci:

  1. Sakit di jantung atau kardialgia. Gejala angina pectoris ini paling biasa. Sifat kesakitan itu membosankan, dengan intensiti sederhana, menurut sensasinya, digambarkan sebagai menekan dada. Beberapa pesakit menunjukkan sensasi terbakar di dada dengan angina pectoris.
  2. Kesukaran bernafas. Gejala ini dikaitkan dengan keperluan oksigen memasuki miokardium dan kekurangannya pada waktu serangan kerana hipoksia dan iskemia pada beberapa bahagian jantung.
  3. Pelanggaran sistem kardiovaskular. Ini ditunjukkan oleh pucat kulit, kelerengnya, serta anggota badan seseorang mati rasa, tekanan darah meningkat dan peluh muncul di telapak tangan, kaki. Dengan serangan angina pectoris secara tiba-tiba, keadaan pengsan dan sakit kepala mungkin berlaku. Nadi menjadi lebih kerap dan lebih dangkal.

Tempoh kesakitan - tidak lebih daripada 15 minit

Untuk angina yang tidak stabil, empat bentuk penyakit dibezakan:

  • pertama timbul;
  • progresif;
  • pasca infark;
  • vasospastik (Prinzmetalla).

Gejala serangan anginal muncul dalam keadaan lain, tetapi gambaran klinikal praktikalnya tidak berbeza dengan serangan angina pectoris yang biasa. Dengan angina yang tidak stabil secara progresif, rasa sakit dapat dirasakan dengan lebih kuat, tetapi penunjuk ini bersifat subjektif dan tidak mempengaruhi rawatan.

Mengapa gejala patologi pada lelaki dan wanita berbeza?

Gejala angina pectoris pada wanita dan lelaki sedikit berbeza. Pada mulanya, ia dipercayai bahawa ini bergantung pada warna sensasi yang lebih besar pada wanita. Sebagai contoh, semasa temu janji doktor, seorang lelaki dan seorang wanita akan menggambarkan kesakitan dengan cara yang berbeza, termasuk memanggil mereka lokasi yang berbeza, tahap intensiti yang berbeza. Ketika menggambarkan kesakitan di dada, wanita yang lebih sering menggunakan istilah "angina pectoris", "penindasan", "berat". Sebaliknya, lelaki bercakap secara eksklusif mengenai rasa sakit yang membosankan atau sakit. tahap kesakitan juga bergantung pada ambang kesakitan lelaki dan wanita.

Lelaki lebih sering mengadu kesakitan dengan intensiti yang kuat, wanita kurang memperhatikan hal ini, kerana ambang kesakitan meningkat (disebabkan sebelum bersalin dan keseimbangan hormon). Juga, wanita cenderung melaporkan gejala yang kurang ketara seperti mual, sakit gigi, dan ketidakselesaan leher. Lelaki lebih kerap membisu mengenai gejala ini dan tidak berkaitan dengan patologi utama. Perkara utama bagi doktor adalah mengenali patologi dengan betul. Rawatan untuk kejang adalah sama pada lelaki dan wanita jika wanita itu tidak hamil atau tidak dalam tempoh menyusui.

Apabila terdapat keperluan untuk diagnosis pembezaan?

Angina pectoris yang stabil dalam kursus biasa mempunyai gambaran klinikal yang jelas. Tetapi ada baiknya melakukan diagnosis pembezaan, jika tidak semua gejala dinyatakan atau terdapat pada pesakit. Bentuk atipikal angina pectoris juga memerlukan diagnosis pembezaan, terutama untuk kali pertama terjadinya penyakit Princemetal..

Angina pectoris boleh dikelirukan dengan patologi seperti:

  • gastritis dan esofagitis refluks;
  • pankreatitis
  • hernia diafragma;
  • neuralgia interkostal;
  • osteochondrosis tulang belakang serviks atau toraks;
  • hernia intervertebral.

Terdapat banyak kes di mana gejala serangan angina hanya muncul dalam bentuk ketidakselesaan di perut

Patologi yang membezakan stenokardia adalah kompleks dan memerlukan rawatan perubatan atau pembedahan. Perlu dilakukan sejumlah kajian tambahan - bermula dengan ultrasound dan diakhiri dengan MRI untuk hernia dan osteochondrosis. Sekiranya patologi dikaitkan dengan saluran gastrousus, gangguan dyspeptik dalam bentuk pedih ulu hati, najis terganggu, dan muntah akan menjadi gejala biasa. Sekiranya penyebab kesakitan adalah hernia diafragma, maka makan berlebihan akan menimbulkan kemunculan gejala yang tidak menyenangkan.

Gejala apa yang harus difikirkan oleh wanita mengenai patologi lain?

Terdapat sebilangan gejala yang boleh dikelirukan oleh wanita dengan angina pectoris. Pada mulanya, sensasi menyakitkan kelihatan serupa, tetapi sifat penampilan mereka berbeza.

Gejala dan penyebab angina pada wanita

Sebagai contoh, perlu diingat tanda-tanda yang tidak menunjukkan angina pectoris, iaitu:

  • kesakitan berterusan;
  • serangan berlangsung lebih dari 20 minit;
  • semasa serangan, Nitrogliserin tidak membantu;
  • sebelum bermulanya kesakitan, aktiviti fizikal tidak ada.

Gejala ini mungkin menunjukkan bukan sahaja infark miokard, tetapi juga patologi lain yang berkaitan, misalnya, dengan saraf interkostal. Gejala angina pectoris pada wanita juga dapat berubah dari masa ke masa, seiring dengan usia, atau seiring dengan penyakit ini. Contohnya, gejala angina stabil boleh menjadi tidak stabil dan menyebabkan infark miokard..

Reaksi terhadap gejala angina pada wanita sangat mendesak. Walau apa pun, perundingan doktor diperlukan, walaupun serangan itu terganggu tidak lebih dari sekali. Semakin awal rawatan patologi bermula, semakin besar kemungkinan untuk menghalang perkembangan penyakit jantung koronari dan mencegah terjadinya kegagalan jantung.

Kecacatan dengan angina pectoris

Rawatan ubat-ubatan rakyat angina pectoris di rumah

Algoritma tindakan semasa serangan

Sekiranya serangan angina berlaku semasa melakukan aktiviti fizikal, pesakit perlu bertenang, hentikan aktivitinya. Kedudukan badan yang ideal adalah duduk, dengan kaki dilanjutkan ke hadapan. Tidak digalakkan meletakkan pesakit di punggungnya, kerana dalam posisi ini aliran keluar darah vena dari jantung akan menjadi sukar.

Bantuan harus diberikan kepada pesakit dan di rumah

Kemudian diperlukan beberapa tindakan berikut:

  • suhu udara di dalam bilik mestilah selesa, berada pada tahap 25 darjah Celsius;
  • tingkap dan tingkap harus terbuka, penting bagi pesakit untuk menerima jumlah udara segar yang mencukupi;
  • pakaian yang menyekat pergerakan pesakit harus dilepaskan, tali pinggang dilonggarkan, kancing tidak dibuka.

Ubat rakyat

Sebelum menggunakan kaedah alternatif untuk angina, pastikan anda berjumpa dengan pakar kardiologi.

  1. Ambil jus segar ramuan motherwort, 40 tetes selama 2 s. l sebelum makan selama sebulan. Untuk simpanan musim sejuk, campurkan jus dengan jumlah vodka yang sama. Ambil 1 sudu kecil. 3 kali sehari.
  2. Campurkan akar valerian, rizom licorice, dill, sebatang rumput, baju besi wol, perbungaan marigold (1: 2: 1: 2: 2: 2). Dalam segelas air mendidih, bancuh satu sudu campuran, bersikeras dalam panas sekurang-kurangnya satu jam, tapis dan minum sepertiga gelas tiga kali sehari.
  3. Dalam rawatan alternatif angina pectoris, campuran bawang putih dengan madu digunakan. Tatal melalui penggiling daging 5 lemon, anda boleh mengupas, memerah jusnya. Masukkan 5 kepala bawang putih cincang dan 0.5 l madu ke dalamnya, campurkan. Simpan minggu di tempat yang sejuk. Ambil 2.s. setiap hari selama dua minggu.
  4. Teh dari hawthorn - membawa kelegaan dari sakit kepala setelah penggunaan harian yang singkat. Kaedah penyediaan: untuk 1 liter air mendidih ambil 3-4 sudu hawthorn kering. Untuk mengekalkan sifat tanaman ubat, ia diseduh dalam termos.

Rawatan terapeutik dan ubat untuk angina pectoris

Serangan angina pectoris dapat dihentikan dengan sendirinya atau dengan bantuan doktor kecemasan. Kemudian perundingan dengan pakar kardiologi diperlukan untuk menentukan penyebab utama angina pectoris. Adalah mungkin untuk meresepkan sejumlah ubat yang tidak hanya akan bertindak secara simptomatik, tetapi juga membantu meminimumkan jumlah kejang, memberikan kesan pencegahan, mencegah kemungkinan komplikasi.

Sekiranya tekanan darah meningkat semasa serangan, beta-blocker diresepkan. Ubat ini membantu mengurangkan pengambilan oksigen miokard..

Di samping itu, ditugaskan:

  • nitrat tindakan berpanjangan (dalam bentuk plaster, tablet);
  • statin (jika aterosklerosis menjadi penyebab CHD dan angina pectoris);
  • ubat antihipertensi (jika etiologi kejang adalah vasospasme koronari).

Statin

Sekiranya tahap kolesterol darah meningkat, ini menjadi penyebab perkembangan dan perkembangan aterosklerosis. Penyakit ini membawa kepada angina pectoris, jadi ia mesti dicegah. Ubat antiklerotik, atau statin, bertujuan untuk ini. Mereka menurunkan kepekatan kolesterol berbahaya, tergolong dalam ubat generasi terbaru, diambil dalam jangka masa yang lama.

Mekanisme tindakan statin adalah penekanan aktiviti enzim yang menjadi pemangkin penghasilan asid mevalonik - tahap awal dalam sintesis kolesterol. Proses ini membawa kepada peningkatan kereaktifan reseptor lipoprotein berkepadatan rendah di hati, dan penyingkiran trigliserida dari plasma. Selain itu, statin meningkatkan pengembangan saluran darah, mengurangkan kelikatan plasma, memperbaiki hemodinamik dan keadaan sistem pembekuan. Ini menghalang pembentukan dan pecahnya plak aterosklerotik.

Komposisi statin merangkumi rosuvastatin, fluvastatin, simvastatin, atorvastatin (Atocord, Atoris, Krestor, Mertenil). Semua ubat kumpulan diambil pada waktu tidur dalam dos 10-80 mg sehari (bergantung pada tahap kolesterol dalam darah, yang ditetapkan oleh doktor). Ubat boleh menyebabkan sakit otot, loya. Tablet mempunyai kos yang tinggi: 28 pcs. Salib - 2500 rubel, 28 keping. Zokora - 750 r.

Tindakan untuk serangan berlarutan

Sekiranya serangan angina berlangsung lebih lama daripada biasa (lebih dari 20 minit), anda perlu menghubungi ambulans. Dalam keadaan seperti itu, risiko mendapat infark miokard meningkat dengan ketara, aktiviti jantung mungkin berhenti. Semakin lama masa berlalu sejak permulaan serangan, semakin tinggi kemungkinan kawasan iskemia jantung yang besar, yang akan menyebabkan kegagalan jantung kronik atau kardiosklerosis.

Setelah ambulans dipanggil untuk pesakit, perlu menghentikan serangan dengan cara improvisasi lain. Analgesik bukan narkotik boleh digunakan dalam kombinasi dengan antispasmodik, iaitu Baralgin, Spazmalgon, Maksigan, Fanigan. Paling cepat, dana ini akan berfungsi jika mereka diberikan secara intravena, setelah mencairkannya dengan larutan glukosa 5%. Dianjurkan untuk melakukan manipulasi oleh pegawai perubatan.

Prinzmetal angina - apa itu?

Angina pectoris mikrovaskular - apakah itu?

Tanda-tanda dan gejala utama angina pectoris pada wanita

Walaupun di dunia moden perubatan selalu mencari cara baru untuk mengatasi penyakit dan memanjangkan umur seseorang, masih ada masalah yang diakui sangat serius. Ini termasuk angina pectoris. Ini adalah penyakit berbahaya dan boleh menyerang lelaki dan wanita. Anda harus menyedari gejala dan tanda-tanda angina pectoris, kerana lawatan ke doktor tepat pada masanya dapat menyelamatkan nyawa.

Angina pectoris adalah penyakit jantung yang serius. Ia dicirikan oleh proses patologi yang berlaku akibat penyumbatan darah ke bahagian jantung yang tersekat. Sebagai peraturan, angina pectoris adalah salah satu manifestasi penyakit arteri koronari..

Kerana aliran darah yang tidak mencukupi, kawasan ini atau bahagian jantung mungkin mulai mengalami kebuluran oksigen, yang menyebabkan gangguan serius, dan seterusnya menjadi nekrosis. Penyakit semacam itu, sebagai peraturan, muncul dengan latar belakang gairah emosi yang kuat atau aktiviti fizikal yang berlebihan. Tanda-tanda utama angina pectoris pada wanita sama seperti pada lelaki. Walau bagaimanapun, pada wanita penyakit ini mempunyai jalan yang lebih baik.

Gejala angina pectoris

Gejala pertama angina pectoris pada wanita boleh dicirikan oleh perkara berikut:

  1. Sakit menekan yang teruk di jantung.
  2. Sensasi yang tidak menyenangkan di leher, belakang (pada tahap kawasan toraks), lengan bawah.
  3. Dyspnea.
  4. Berpeluh bertambah.
  5. Kemungkinan pening, berdekatan dengan pengsan.
  6. Peningkatan kegelisahan, ketakutan akan kematian.
  7. Rasa lemah yang tidak menyenangkan, peningkatan keletihan.

Gejala berikut juga mungkin berlaku:

  1. Batuk. Umumnya kering, tanpa kelegaan. Berlaku ketika pesakit berada dalam keadaan terlentang. Gejala ini dapat dijelaskan dengan genangan darah di kawasan paru..
  2. Kebas hujung jari.
  3. Pernafasan cetek.

Jenis angina pectoris dan gejalanya

Angina pectoris stabil (juga dikenali sebagai angina exertional). Ia dibahagikan kepada beberapa jenis (bergantung kepada keparahan penyakit):

  • Jenis pertama dicirikan oleh perkembangan serangan secara beransur-ansur. Tekanan di kawasan dada juga boleh berlaku dengan peningkatan fizikal. Berlaku jarang.
  • Angina stabil jenis kedua dicirikan oleh munculnya rasa sakit di jantung ketika berjalan cepat, setelah makan sejumlah besar makanan.
  • Jenis ketiga ditentukan oleh rasa sakit yang berlaku walaupun berjalan normal. Mereka juga dapat muncul dengan kegembiraan, tekanan, perubahan suhu yang tajam..
  • Jenis keempat dicirikan oleh berlakunya rasa sakit di jantung, tidak hanya dengan adanya tekanan, tetapi juga dalam keadaan tenang.

Angina pectoris tidak stabil. Jenis penyakit ini ditunjukkan oleh gejala berikut:

  • Sakit jantung yang kerap menekan.
  • Secara beransur-ansur meningkatkan keparahan penyakit, peningkatan kekerapan kejang.
  • Selalunya berlaku serangan pada waktu malam.
  • Mungkin serangan dalam keadaan rehat.
  • Varian angina pectoris. Jenis ini dicirikan oleh apa yang muncul pada waktu malam, dan juga pada waktu pagi. Serangan sering berlaku pada waktu rehat dan biasanya hanya berlangsung selama 3-5 minit. Dengan serangan seperti itu, Nitrogliserin berkesan..

Sekiranya tanda-tanda angina pada wanita menunjukkan varian penyakit yang tidak stabil, rawatan perubatan kecemasan diperlukan secepat mungkin. Hospitalisasi pesakit perlu dilakukan. Sekiranya, dengan semua petunjuk, angina stabil, maka dengan serangan cukup untuk mengambil "Nitrogliserin". Walau bagaimanapun, dalam hal apa pun, disarankan untuk segera berjumpa doktor. Semakin awal rawatan bermula, semakin kecil kemungkinannya akan timbul akibat yang serius..

Punca penyakit

Penyempitan arteri koronari jantung boleh berlaku kerana pelbagai sebab, tetapi yang utama dan paling asas adalah aterosklerosis. Dengan pemakanan yang tidak betul, plak lemak dapat terbentuk di dinding saluran darah. Sekiranya depositnya bertambah besar, mereka dapat menyempitkan lumen di dalam kapal, mengganggu aliran darah yang normal.

Gumpalan darah yang terkoyak dari tempatnya oleh aliran darah dapat dibawa ke saluran pembuluh darah yang tipis, yang akan menyebabkan penyumbatan lengkap atau sebahagian kawasan ini. Akibatnya, aliran darah berkurang dengan ketara, oksigen dan unsur-unsur penting tidak masuk ke sfera yang diperlukan, tisu mengalami kelaparan oksigen, dan kemudian mati.

Penyebab angina pada wanita juga berbeza. Salah satu pilihan adalah vasospasme. Ini mungkin disebabkan oleh merokok, tekanan yang teruk..

Sebagai peraturan, angina pectoris adalah hasil keturunan dan gaya hidup tidak aktif yang rumit oleh merokok dan alkohol. Untuk mencegah penyakit ini, anda harus makan dengan betul, menghilangkan tabiat buruk, bersenam secara teratur, dan mengurangkan jumlah tekanan dalam kehidupan seharian.

Ciri angina pada wanita

Gejala pertama angina pectoris pada wanita sering berlaku dengan sifat neurologi. Berikut ini ditambahkan pada gejala biasa:

  1. Kemunculan lalat putih di depan mata.
  2. Pening.
  3. Penglihatan kabur.
  4. Kepekaan badan menurun.
  5. Mual, sakit perut.

Semasa kejang, latar belakang hormon wanita berubah secara mendadak, terdapat ketidakselesaan neurologi yang hebat. Secara khusus, mungkin muncul: ketakutan yang kuat terhadap kematian, kekurangan udara. Sakit dada boleh terasa seperti luka yang sakit. Dyspnea sering dikaitkan dengan pengalaman emosi semasa serangan.

Semasa mendiagnosis penyakit pada wanita, doktor sering tidak dapat menubuhkan angina pectoris. Untuk diagnosis yang tepat, adalah perlu untuk menstabilkan keadaan emosi pesakit. Adalah sangat penting bahawa doktor dapat menentukan dengan tepat perbezaan antara angina pectoris dan penyakit lain yang serupa dengan gejala. Sebagai contoh, simptom yang serupa berlaku dengan cardioneurosis, osteochondrosis. Walau bagaimanapun, gejala berikut akan menjadi kunci kepada penyakit ini:

  1. Kesakitan yang lama.
  2. Kesakitan tajam di kawasan dada.
  3. Penyebaran kesakitan seterusnya ke seluruh badan.

Selalunya, serangan panik diambil untuk angina pectoris, yang merupakan ciri khas: sakit dada, takut mati, kelemahan umum, dll..

Bantuan kecemasan untuk serangan angina pectoris

Sekiranya gejala utama serangan angina dikenal pasti, maka langkah-langkah berikut mesti dilakukan:

  1. Hubungi ambulans kecemasan.
  2. Beri pesakit "Nitrogliserin".

Bagaimana jika serangan tidak berhenti dalam beberapa minit atau semakin kuat, tetapi tidak ada kesan dari ubat itu? Maka perlu melakukan tindakan berikut:

  1. Pesakit perlu memastikan kedamaian sepenuhnya. Kedudukan lebih baik duduk, tidak berbohong.
  2. Pesakit harus diyakinkan agar kegelisahan tidak memburukkan lagi serangan atau memprovokasi yang baru.
  3. Bilik harus berventilasi dengan baik. Sebaiknya pesakit menanggalkan pakaian ketat, membuka jaketnya, memberikan aliran udara maksimum ke paru-paru. Pesakit harus bernafas dalam-dalam dan sekata, tidak panik.

Selepas serangan angina pectoris, anda mesti berjumpa doktor. Berdasarkan hasil diagnostik, pakar akan menentukan rawatan selanjutnya.

Angina pectoris - apakah itu, jenis, sebab, gejala, tanda, rawatan, apa yang harus dan tidak boleh dilakukan semasa eksaserbasi

Angina pectoris adalah patologi yang berkembang sebagai akibat kekurangan oksigen pada otot jantung. Manifestasi penyakit jantung koronari yang paling biasa ini adalah sejenis isyarat untuk tubuh mengenai masalah dengan peredaran jantung, yang tidak boleh diabaikan. Pada zaman kita, angina pectoris adalah penyakit yang agak biasa yang berlaku dengan bekalan darah yang tidak mencukupi ke miokardium (lapisan otot jantung). Sekiranya sebelum ini penyakit ini berlaku pada orang tua, sekarang ia juga berlaku pada orang muda (berumur hingga 35-40 tahun).

Selanjutnya, kita akan mempertimbangkan jenis penyakit apa, penyebabnya, tanda-tanda, gejala pertama, apa yang harus dilakukan sekiranya terjadi peningkatan angina pectoris, dan apa yang harus dilakukan agar tidak membahayakan, dan juga rawatan apa yang paling berkesan.

Apa itu angina pectoris??

Angina pectoris adalah bentuk penyakit jantung koronari, yang dicirikan oleh sakit paroxysmal di jantung, kerana kekurangan bekalan darah miokard akut. Terdapat angina tenaga yang berlaku semasa tekanan fizikal atau emosi, dan angina rehat, timbul di luar usaha fizikal, lebih sering pada waktu malam. Selain kesakitan di belakang sternum, ini ditunjukkan oleh sensasi sesak nafas, pucat pada kulit, turun naik kadar nadi, sensasi gangguan pada kerja jantung.

Sebagai penyakit, ia telah lama diketahui:

  • Doktor Yunani kuno yang terkenal, "bapa ubat" Hippocrates (460 SM - 357-356 SM) menunjukkan bahaya, kadang-kadang membawa maut, yang sering terjadi sakit dada secara tiba-tiba.
  • Ahli falsafah, penyair dan negarawan Stoik Rom, Lucius Anney Seneca (4 SM - 65 M) menulis tentang serangan angina pectoris: "Dengan penyakit lain, anda merasa sakit, dan dengan" angina pectoris " - mati, kerana kesakitan, walaupun pendek, sekuat ribut ".
  • "Pectoral toad" adalah nama kuno untuk angina pectoris. Itu diusulkan oleh doktor Inggeris William Heberden (1710 - 1801). Pada tahun 1768, dia menggambarkan serangan itu sebagai berikut: "Sekiranya sakit dada sangat kuat dan tidak biasa... disertai dengan sesak nafas dan rasa takut... maka mereka menimbulkan bahaya serius, dan mereka dapat disebut..." angina pectoris "...

Dalam angina pectoris, ketidakcocokan antara penghantaran oksigen ke miokardium dan keperluannya sangat akut. Hampir selalu, penyebabnya dikaitkan dengan proses yang berkembang di arteri koronari atau koronari yang memberi nutrien kepada jantung. Tetapi dalam beberapa kes yang jarang berlaku, penyebabnya mungkin, misalnya, peningkatan aktiviti fizikal (dan, oleh itu, keperluan jantung untuk oksigen), terhadap latar belakang anemia teruk dan penurunan hemoglobin yang ketara, misalnya, kurang dari 65 g / l.

Tempoh serangan berbeza dari 2 hingga 14 minit. Sindrom nyeri berlaku dengan latar belakang aktiviti fizikal, jadi seseorang terpaksa berhenti secara berkala. Setelah berehat selama beberapa minit dengan tenang, rasa sakit hilang.

Statistik

Peningkatan tajam dalam serangan angina telah diperhatikan pada orang dewasa, dari 45 tahun ke atas, terutama pada lelaki, sekitar 1 hingga 2, kadang-kadang hingga 3. Ini disebabkan oleh keanehan tubuh wanita, yang menghasilkan hormon yang menghalang perkembangan aterosklerosis dan akibatnya.

Sekiranya kita bercakap mengenai peratusan, maka pada usia 45 hingga 54 tahun, serangan angina bimbang 2-5% orang, sementara pada usia 65-74 tahun, meningkat menjadi 10-20%.

  • Kod ICD 10: I20.8

Punca

Penyebab utama angina pectoris, serta penyakit jantung koronari, adalah penyempitan saluran koronari yang disebabkan oleh aterosklerosis. Serangan berkembang dengan penyempitan lumen arteri koronari sebanyak 50-70%. Stenosis aterosklerotik yang lebih ketara, semakin teruk angina pectoris. Keterukannya juga bergantung pada tahap dan lokasi stenosis, pada jumlah arteri yang terkena. Patogenesis sering bercampur, dan bersamaan dengan penyumbatan aterosklerotik, proses trombosis dan kekejangan arteri koronari boleh berlaku..

  • Aktiviti fizikal yang kuat.
  • Makan berlebihan, minat makanan berlemak, masin dan pedas.
  • Diabetes.
  • Gangguan Endokrin.
  • Berat berlebihan.
  • Tekanan.
  • Merokok, alkohol.
  • Patologi vaskular.
  • Jantina - sehingga kira-kira lima puluh lima tahun, lelaki paling sering menderita penyakit itu, wanita lebih jarang. Gejala angina jantung pada wanita dapat muncul semasa menopaus, ketika jumlah hormon seks wanita menurun;
    Umur - dengan bertambahnya usia, risiko angina pectoris meningkat dengan mendadak. Dipercayai bahawa setelah lima puluh lima tahun, lelaki dan wanita sakit dalam jumlah yang hampir sama;
    Keturunan - diperhatikan bahawa angina pectoris lebih kerap muncul pada orang yang saudara terdekatnya menderita penyakit sistem kardiovaskular.

Pemakanan miokard bergantung pada diameter saluran koronari, dengan pengurangannya, darah tidak memasuki jantung dengan baik. Penyakit lain boleh mencetuskan fenomena ini:

  • Aterosklerosis saluran koronari. Di dinding arteri, kolesterol disimpan, yang sangat menyempitkan lumen..
  • Takikardia. Denyutan jantung yang kerap berlaku ketika otot mengalami kekurangan oksigen dan nutrien, dan kapal tidak dapat mengatasi "kelahiran".
  • Hipertensi. Tekanan darah tinggi menyebabkan kekejangan koronari.
  • Endarteritis. Patologi berjangkit pada arteri koronari, saluran darah menjadi sempit kerana keradangan dinding yang teruk.

Gabungan 2 atau lebih faktor, walaupun sederhana, meningkatkan jumlah risiko terkena angina pectoris. Kehadiran faktor risiko harus diambil kira semasa menentukan taktik rawatan dan pencegahan sekunder.

Perlu diingat bahawa angina pectoris sebagai permulaan penyakit jantung koronari berlaku pada hampir 50% pesakit. Pada masa yang sama, kira-kira 40-50% orang ini menyedari penyakit mereka, sementara 50-60% kes penyakit ini tetap tidak dikenali dan tidak dirawat. Atas sebab-sebab inilah sangat penting untuk mengenali angina pectoris tepat pada waktunya dan meminta bantuan doktor.

Faktor-faktor risiko

Serangan angina yang paling kerap adalah:

  • Lelaki;
  • Berat badan berlebihan, gemuk;
  • Hipertensi;
  • Bergantung pada merokok, alkohol, dadah;
  • Pencinta makanan segera;
  • Orang yang mempunyai gaya hidup yang tidak aktif;
  • Selalunya terdedah kepada tekanan;
  • Orang yang menghidap penyakit seperti diabetes mellitus, hipertensi arteri (hipertensi).

Kemungkinan mengembangkan angina pectoris sangat bergantung pada usia. Wikipedia menyatakan bahawa "pada 45-54 tahun, kekerapan kejadiannya sekitar 2–5%, sedangkan pada 65-74 tahun 10-20%".

Pengelasan dan jenis

  • Angina pectoris stabil (I - IV FC)
  • Angina pectoris tidak stabil:
  • Tentera Udara (pertama kali muncul - dalam 28-30 hari sebelumnya)
  • PS (progresif)
  • Selepas infark awal, selepas operasi
  • Spontan (vasospastik, varian, Prinzmetal)

Angina yang stabil

Apa itu? Stabil angina pectoris adalah sejenis angina pectoris, yang dicirikan oleh peningkatan kesakitan semasa beban tertentu, yang hilang semasa penyingkirannya. Terdapat klasifikasi kelas fungsional berdasarkan sifat aktiviti fizikal.

Terdapat kelas penyakit seperti ini:
FC-IKeamatan beban yang ketara, di mana serangan jarang berlaku.
FC-IISakit semasa berjalan pantas ke jarak melebihi 300m, atau ketika menaiki tangga lebih dari satu tingkat; keadaan cuaca berangin sejuk, tekanan, merokok boleh mencetuskan serangan.
FC-IIIKesakitan berlaku ketika anda berjalan pada jarak normal 150-300m atau naik satu tingkat.
FC-IVAngina pectoris disebabkan oleh aktiviti minimum rancangan fizikal dan keadaan tenang..

Tidak stabil

Perkembangan serangan SC tidak dikaitkan dengan aktiviti fizikal pesakit. Kesakitan dan sesak nafas boleh berlaku pada bila-bila masa, sebab itulah penyakit ini ditakrifkan sebagai tidak stabil. Manifestasi penyakit ini dicirikan oleh sensasi menyakitkan yang teruk, yang sering ditambah dengan pening. Oleh kerana risiko tinggi peralihan angina tidak stabil ke infark miokard, pesakit harus diperiksa walaupun dengan satu serangan.

Peruntukkan bentuk pertama, progresif, pasca infark dan vasospatik (Prinzmetal) angina pectoris yang timbul:

  • Kejadian pertama - 1-2 bulan selepas serangan sakit pertama.
  • Progresif - semakin teruknya kesakitan pada pesakit dengan angina senaman yang stabil, selalunya dengan peningkatan FC.
  • Angina pectoris pasca infark awal - kemunculan serangan anginal (sakit) dalam tempoh dari 24 jam hingga dua minggu selepas infark miokard (kriteria NYHA). Dalam kardiologi domestik, selang waktu yang lebih lama digunakan secara tradisional - dari 3 hari (selepas 72 jam) hingga 4 minggu (hingga dan termasuk hari ke-28) dari permulaan serangan jantung.
  • Vasospastic (Prinzmetal, varian) - rasa sakit berlaku tanpa mengambil kira beban, selalunya semasa tidur, tanpa ada faktor yang memprovokasi. Tidak seperti bentuk lain, Prinzmetal berkembang di saluran jantung yang utuh, tidak terjejas oleh aterosklerosis, dan dikaitkan dengan kekejangan saluran koronari (menyuburkan otot jantung) secara tiba-tiba.

Apakah varian angina pectoris? Ini adalah akibat daripada kekejangan arteri koronari, yang tidak mengalami perubahan aterosklerotik. Serangan boleh berlaku pada waktu rehat, selalunya pada waktu pagi dan dicirikan oleh kesakitan dan tempoh yang teruk. Ia boleh disertai dengan aritmia dan tidak menyakitkan (bentuk iskemia bisu - BBIM). Ia terbahagi kepada 2 jenis:

  • Jenis 1 adalah ketiadaan kesakitan semasa episod angina pectoris. Pesakit hanya mengalami penyempitan di dada. Kursus seperti ini diperhatikan pada orang dengan ambang kesakitan yang tinggi dan pesakit diabetes dengan penurunan kepekaan akibat polineuropati.
  • Jenis 2 adalah penggantian serangan tanpa rasa sakit dan angina pectoris dengan kesakitan yang teruk. Jenis angina jenis ini lebih biasa..

Pesakit kencing manis dengan BBIM jenis 1 sering mengalami infark miokard tanpa rasa sakit, dan barulah mereka menunjukkan kerosakan arteri koronari.

KelasPeringkat bahayaCiri
3Bahaya tinggiSerangan itu diperhatikan 2 atau kurang hari yang lalu (angina pectoris akut)
2Rata-rataLebih dari 2 hari berlalu sejak serangan terakhir
1RendahSerangan berlaku kurang kerap daripada 1 kali sebulan (kejadian pertama atau peralihan ke angina pectoris stabil)

Klasifikasi angina pectoris tidak stabil bergantung kepada keadaan kejadian:

  • Kelas A. Angina tidak stabil sekunder. Pesakit di mana NS berkembang dengan adanya faktor yang memperburuk iskemia (anemia, demam, jangkitan, hipotensi, hipertensi tidak terkawal, takikaritmia, tirotoksikosis, kegagalan pernafasan).
  • Kelas B. Utama tidak stabil. Pesakit di mana NS berkembang tanpa adanya faktor yang memperburuk iskemia.
  • Kelas C. Selepas infark awal tidak stabil. Pesakit yang NSnya berkembang pada 2 minggu pertama selepas AMI.

Klasifikasi angina Kanada merangkumi lima kelas:

0Kekurangan simptom semasa sakit.
SayaBerlaku semasa aktiviti fizikal yang berpanjangan atau tekanan berlebihan yang ketara.
IIGejala kecil dan nyata dengan aktiviti fizikal yang kuat..
IIIKesakitan atau sesak nafas berlaku semasa aktiviti harian biasa..
IVManifestasi angina pectoris diperhatikan pada beban yang paling tidak signifikan atau pada waktu rehat.

Skala TIMI berdasarkan kajian TIMI IIB dan ESSENCE. Ia mengambil kira usia, persembahan klinikal, perubahan ECG dan peningkatan tahap penanda nekrosis miokardium.

Mata (setiap faktor risiko menambah satu mata, maksimum 7 mata)

  • Umur> 65 tahun;
  • Kehadiran tiga atau lebih faktor risiko aterosklerosis;
  • Stenosis arteri koronari yang sebelumnya dikenal pasti lebih daripada 50% diameternya;
  • Kebangkitan atau kemurungan segmen ST pada ECG semasa kemasukan;
  • Dua atau lebih serangan angina dalam 24 jam terakhir;
  • Mengambil aspirin dalam 7 hari terakhir;
  • Peningkatan Nekrosis Miokardium.
Jumlah mataRisiko kematian atau infark miokard dalam 2 minggu akan datang,%
0-14.7
28.3
313,2
419.9
526.2
6-740.9

Skor TIMI yang tinggi menunjukkan risiko kematian yang tinggi, infark miokard, dan re-iskemia yang memerlukan revaskularisasi.

Gejala angina pectoris pada orang dewasa

Angina pectoris ditunjukkan oleh rasa sakit, yang mustahil untuk tidak diperhatikan. Perwatakannya mungkin berbeza - menekan, menjahit, memampatkan, menarik, menggerudi. Intensitasnya juga berbeza-beza dalam setiap kes - dari sensasi kecil hingga rasa sakit yang tidak dapat ditoleransi, dari mana anda ingin mengerang dan menjerit. Kadang-kadang gejala angina adalah sensasi terbakar dan tekanan di belakang sternum..

  • Tanda pertama serangan angina pectoris adalah kesakitan paroxysmal yang menyekat di belakang sternum;
  • Dalam kebanyakan kes, ia muncul pada tahap ketegangan: emosi dan fizikal;
  • Ini memprovokasi serangan, selain memuat, peningkatan tekanan darah, serangan takikardia, cuaca dingin, berangin, pengambilan makanan yang banyak dan memuaskan (semua darah mengalir ke sistem pencernaan, merompak jantung), dan bahkan dengan peralihan tajam ke posisi berbaring;
  • Sifat kesakitan adalah membakar, menekan, berat, memampatkan. Dalam kes ringan, hanya rasa tidak selesa di dada;
  • Penyetempatan biasa adalah bahagian atas dan tengah sternum;
  • Penyetempatan yang jarang berlaku - dalam unjuran jantung itu sendiri, atau di kawasan epigastrik;
  • Dyspnea ditakrifkan sebagai setara dengan kesakitan. Ia menampakkan diri dalam kesukaran bernafas pada saat menghirup dan menghembus nafas. Sesak nafas dikaitkan dengan fakta bahawa aktiviti kontraktil jantung yang melekat terganggu, yang berlaku sekali lagi, dengan latar belakang kekurangan oksigen semasa latihan emosi dan fizikal. Gejala ini berlaku baik dalam kes angina pectoris yang tidak menyakitkan dan dalam kes sakit, sebagai faktor pendamping dalam kes ini..

Pada dasarnya, pesakit mengadu rasa sakit yang menekan, sering terbakar dan mampatan. Dalam beberapa kes, ia boleh memberi bahagian kiri badan, iaitu:

  • tangan;
  • lengan;
  • rantau interscapular;
  • tulang belakang serviks;
  • bilah bahu;
  • Rahang bawah.

Selepas berehat dan menenangkan sistem saraf, rasa sakit hilang dengan sendirinya, kadang-kadang perlu mengambil tablet Nitrogliserin.

Boleh mencetuskan serangan sakit:

  • berjalan pantas, menaiki tangga, membawa beban berat;
  • peningkatan tekanan darah;
  • sejuk;
  • makanan yang banyak;
  • tekanan emosi.

Oleh kerana rasa sakit hilang setelah pemberhentian aktiviti fizikal, seseorang yang menderita angina pectoris sering dipaksa berhenti bergerak untuk menunggu keadaan normal dan serangan berhenti. Oleh kerana sekejap-sekejap, dengan pergerakan yang sering dan berhenti, angina secara kiasan disebut "penyakit pemerhati tingkap." Gejala yang dijelaskan adalah klasik, tetapi dengan itu terdapat juga manifestasi atipikal iskemia miokardium. Pada lelaki, sebagai peraturan, angina pectoris ditunjukkan oleh rasa sakit klasik di jantung.

Gejala penting kesakitan semasa serangan angina pectoris adalah imobilisasi lengkap. Pesakit membeku selama beberapa minit. Hanya kurang daripada 10% daripada semua pesakit yang dapat mengekalkan beberapa jenis aktiviti fizikal. Dari jumlah tersebut, hampir semua orang memerlukan kemahuan. Dari saat kesakitan berhenti, pesakit mula bergerak.

Pada sebilangan pesakit (terutama diabetes mellitus), serangan angina pectoris tidak disertai dengan rasa sakit. Di sini kita mesti mengambil kira penampilan setara yang disebut. Ini adalah kelemahan secara tiba-tiba, perasaan takut atau kekurangan udara. Tempoh sensasi ini tidak melebihi 1-2 minit.

Kadang-kadang setara berkembang di tempat-tempat khas kesakitan memancar. Pesakit mencatat pelbagai sensasi yang tidak menyenangkan. Selalunya ia kesemutan, "goosebumps", mati rasa, kelemahan tajam di kawasan tertentu.

Tanda-tanda penyakit lain

Sakit dada, serupa dengan yang menyertai serangan angina, mungkin mempunyai sebab yang sama sekali berbeza. Tidak selalu gejala ini memberi masalah kepada sistem kardiovaskular - terdapat banyak penyakit yang kelihatannya menyamar sebagai angina pectoris..

Sekiranya keadaan dapat dikaitkan dengan tanda-tanda ini, maka kita dapat menganggap bahawa ini bukan angina, tetapi, dengan demikian, manifestasi yang berkaitan dengan penyakit lain. Jenis berikut menyamar sebagai angina pectoris:

  • penyakit gastrousus (esofagus, penyakit ulser peptik);
  • infarksi miokardium;
  • penyakit tulang belakang, penyakit dada (herpes zoster, osteochondrosis toraks);
  • penyakit paru-paru (pleurisy, radang paru-paru, dll.).

Juga penting untuk dipertimbangkan bahawa hanya doktor yang dapat menentukan penyebab spesifik sakit dada.

Angina pectoris: apa yang harus dilakukan dan apa yang tidak boleh dilakukan semasa serangan?

Setiap orang yang menderita penyakit iskemia, manifestasi angina pectoris berlaku dengan cara mereka sendiri, mempunyai keparahan dan manifestasi yang berbeza. Oleh itu, perundingan pakar secara individu sangat diperlukan untuk mengetahui dengan pasti cara bertindak dengan betul dengan angina pectoris lain, dan bagaimana mengurangkan manifestasi.

  • Seseorang harus dimasukkan ke hospital jika dia berkembang mengikut jenis yang tidak stabil, kerana sindrom kesakitan selalu ada, walaupun dia sedang berehat.
  • Sekiranya serangan bermula, pesakit harus segera menghentikan sebarang aktiviti yang berkaitan dengan aktiviti fizikal.
  • Dia perlu duduk dan mengambil sebiji tablet Nitrogliserin. Ubat itu diambil lagi jika tidak ada kelegaan dalam lima minit..
  • Serangan yang berpanjangan memerlukan rawatan perubatan. Dalam keadaan ini, disarankan untuk menelefon ambulans, kerana jangka masa sakit sering menunjukkan permulaan serangan jantung.

Setelah menghentikan simptom, pesakit harus memerhatikan rehat di tempat tidur selama 120 minit. Untuk mengelakkan serangan berulang, seseorang harus menjaga gaya hidup yang tenang selama beberapa hari dan mengelakkan kerja yang berlebihan.

Nota! Sekiranya serangan angina berlaku di jalan, anda perlu berjongkok. Melegakan berlaku dalam 3-5 minit.

Apa yang tidak dapat dilakukan dengan angina pectoris?

Sekiranya anda secara berkala mengalami serangan angina, anda mesti secara serius mengkaji gaya hidup anda sebelumnya dan mengecualikannya dari semua faktor yang berpotensi menyebabkan angina pectoris.

  1. Anda tidak boleh memberi aspirin jika ada alergi terhadapnya (asma), atau ada ulser perut, terutama pada peringkat akut;
  2. Anda tidak boleh mengambil tablet nitrogliserin keempat;
  3. Anda tidak boleh mengambil ubat penahan sakit;
  4. Anda tidak boleh bangun, terburu-buru, berjalan, aktif atau bereaksi secara emosional terhadapnya semasa serangan atau selepas ia berakhir;
  5. Dilarang sama sekali meminum kopi, merokok atau minum alkohol untuk menghilangkan rasa sakit;
  6. Dilarang sama sekali bangun dan pergi menemui ambulans sendiri di jalan.

Setelah menghentikan serangan angina pectoris, doktor menetapkan rawatan utama, pelaksanaannya mencapai tujuan berikut:

  • Untuk menghilangkan manifestasi yang tidak diingini atau sekurang-kurangnya mengurangkan keparahannya.
  • Mencegah terjadinya komplikasi hebat seperti infark miokard.
  • Meningkatkan kualiti hidup pesakit.

Untuk mencapai tujuan yang ditunjukkan, pelbagai taktik rawatan digunakan: ubat, pembedahan, pembantu.

Komplikasi

Kemungkinan komplikasi dan akibat jantung untuk badan:

  • Aritmia, misalnya: takikardia ventrikel, fibrilasi ventrikel, blok atrioventrikular.
  • Kegagalan jantung kongestif (keadaan di mana ketidakcekapan fungsi mengepam jantung membawa kepada pengumpulan cecair di paru-paru).
  • Kejutan kardiogenik (bentuk kejutan yang berlaku untuk kedua kalinya berkaitan dengan penurunan fungsi mengepam jantung).
  • Infark miokard yang biasa dan meluas (peningkatan jumlah tisu jantung yang terjejas).
  • Perikarditis (keradangan perikardium, kantung tisu penghubung dua lapisan yang menutup dan melindungi jantung).
  • Embolisme pulmonari.
  • Komplikasi yang berkaitan dengan rawatan (mis., Rawatan dengan trombolitik meningkatkan risiko pendarahan semasa rawatan).

Diagnostik

Bersedia untuk lawatan ke klinik, perlu menyediakan jawapan terperinci untuk soalan-soalan berikut dari rancangan tinjauan terlebih dahulu:

  1. Berapa kerap kejang direkodkan, sensasi apa yang menjadi ciri setiap kes individu;
  2. Huraikan tempat asal kesakitan dan penyebarannya;
  3. Berapakah jangka masa serangan yang biasa;
  4. Adakah mungkin untuk mengenal pasti keteraturan keadaan di mana rasa sakit itu berlaku - sama ada ketika berehat, atau dalam satu minit kegembiraan yang kuat, pengangkatan graviti.

Maklumat yang diterima semasa lawatan awal ke doktor akan diperbaiki dengan pemeriksaan instrumental dan hubungan mudah:

  • Pengukuran kadar jantung
  • Penentuan berat badan dan ketinggian pesakit;
  • Pengukuran tekanan darah (tekanan darah);
  • Mendengarkan degupan jantung.

Apabila mengenali angina pectoris, aduan pesakit diambil kira:

  • watak,
  • penyetempatan,
  • penyinaran,
  • tempoh kesakitan,
  • keadaan kejadian dan faktor melegakan serangan.

Selain memeriksa pesakit, kaedah diagnostik berikut ditetapkan:

  • Ujian darah: umum dan biologi. Kolesterol darah, glukosa, hemoglobin, AST dikaji..
  • Glukosa darah.
  • Elektrokardiografi Petunjuk diambil semasa rehat dan semasa latihan fizikal.
  • Pemantauan jantung setiap hari melalui ECG.
  • Ekokardiografi.
  • Skintigrafi.
  • Coronarografi.
  • X-Ray dada.

Rawatan Angina Jantung

Angina pectoris adalah tangisan badan untuk meminta pertolongan, itu adalah isyarat yang menunjukkan masalah serius sistem kardiovaskular. Patologi memerlukan kawalan perubatan dan rawatan yang berkelayakan, yang tujuannya adalah:

  • melegakan serangan;
  • pengenalpastian dan rawatan penyakit yang menyumbang kepada perkembangan angina pectoris;
  • pencegahan perkembangan komplikasi (terutamanya infark miokard);
  • meningkatkan kualiti hidup pesakit dengan mengurangkan kekerapan dan intensiti kejang.

Terapi ubat bertujuan menghentikan gejala semasa serangan, mencegah kambuh baru, dan mencegah akibat berbahaya. Pemilihan dana, dos dan rejimen dos dilakukan dengan mengambil kira ciri-ciri individu badan (umur, jantina, penyakit bersamaan, anomali keturunan) dan keparahan keadaan patologi (kelas fungsional). Rawatan angina pectoris boleh dilakukan di rumah atau di hospital.

Semua ubat asas untuk memerangi serangan angina boleh dibahagikan kepada beberapa jenis:

  1. Antianginal (beta-blocker, antagonis kalsium, nitrat). Mengurangkan permintaan oksigen miokardium, dan juga meningkatkan bekalan otot jantung dengan elemen penting ini.
  2. Antiplatelet (pembahagi). Mencegah pembekuan darah terbentuk, mencegah pengeluaran tromboksana.
  3. Cytoprotectors. Ubat mempunyai kesan perlindungan pada kardiomiosit. Mereka memprovokasi pengeluaran tenaga tambahan untuk membuat pengurangan dengan penggunaan oksigen minimum.

Persediaan yang meningkatkan perjalanan angina pectoris:

  • Ubat yang mencegah dan mengurangkan pembentukan trombus (Asid asetilsalisilik, Aspirin);
  • Penyekat beta (Metaprolol, Atenolol, Bisaprolol, Nebivolol, dan lain-lain) mengurangkan permintaan oksigen otot jantung. Ini menghilangkan ketidakseimbangan antara permintaan oksigen jantung dan sejumlah kecil darah yang dihantar melalui saluran yang menyempit;
  • Statin (simvastatin, atorvastatin, dll.) Mengurangkan kepekatan kolesterol dan pecahannya dalam darah. Oleh kerana itu, lumen arteri koronari tidak tersumbat lebih banyak, dan bekalan darah ke miokardium tidak bertambah buruk;
  • Inhibitor enzim penukar angiotensin (ACE inhibitor) - Perindopril, Enalapril, Lisinopril, Noliprel, Sonoprel dan lain-lain. Dadah mencegah kekejangan vaskular.

Terapi penyelenggaraan

Terapi sokongan bertujuan untuk meningkatkan perjalanan dan mencegah serangan angina pectoris berikutnya, serta perkembangan infark miokard.

  • Antikoagulan - melindungi saluran darah dari trombosis, menghalang perkembangan pembekuan darah yang ada dan pembentukan filamen fibrin. Antara antikoagulan dapat dibezakan: "Heparin".
  • Ubat antiaritmia - menyumbang untuk menormalkan degupan jantung, meningkatkan fungsi pernafasan, mengurangkan perjalanan angina pectoris, penyakit jantung koronari dan banyak penyakit lain dari sistem kardiovaskular. Antara ubat antiaritmia dapat dibezakan: "Aymalin", "Lidocaine", "Novocainamide".
  • Ubat penenang - menenangkan sistem saraf, yang terutama berlaku untuk pengalaman emosi yang kuat yang menyebabkan serangan angina, dan untuk kesakitan, ketika seseorang mula menyerang ketakutan. Antara ubat penenang boleh dibezakan: "Valerian", "Persen", "Tenoten".

Latihan fizikal

Peningkatan aktiviti fizikal diberikan secara tegas secara individu sesuai dengan toleransi mereka terhadap pesakit. Latihan fizikal berikut disarankan: berjalan pantas, berjoging, berenang, berbasikal dan bermain ski, tenis, bola tampar, menari dengan senaman aerobik.

Lebih-lebih lagi, denyut jantung tidak boleh melebihi 60-70% dari maksimum untuk usia tertentu.

Tempoh latihan mestilah 30-40 minit:

  • 5-10 minit memanaskan badan,
  • 20-30 minit fasa aerobik,
  • 5-10 minit fasa akhir.

Kekerapan 4-5 p / Minggu. (dengan kelas yang lebih panjang - 2-3 p / minggu);

Dengan indeks jisim badan lebih dari 25 kg / m 2, penurunan berat badan melalui diet dan senaman teratur adalah perlu. Ini menyebabkan penurunan tekanan darah, penurunan konsentrasi kolesterol dalam darah.

Pembedahan jantung

  1. Cangkok pintasan arteri koronari - bekalan darah ke kawasan yang terkena otot jantung dipulihkan dengan membuat pintasan dari kawasan yang terkena di dalam kapal. Ia digunakan untuk meningkatkan prognosis kehidupan pesakit dan mengurangkan gejala. Walau bagaimanapun, jika risiko nyawa rendah, anda harus mempertimbangkan dengan teliti sama ada operasi itu diperlukan, kerana tidak ada bukti bahawa ia dapat mengurangkan risiko terkena infark miokard.
  2. Angioplasti koronari - di tempat penyempitan, kerangka khas dimasukkan ke dalam kapal, yang menyokong diameter yang diperlukan untuk aliran darah normal. Kajian menunjukkan bahawa campur tangan ini bukan sahaja meningkatkan prognosis penyakit ini, tetapi juga mempunyai kelebihan besar berbanding terapi ubat.

Rawatan pembedahan dapat diresepkan bukan hanya jika ada ancaman terhadap kehidupan dan penyakit yang berkembang pesat, tetapi juga sampai tahap tertentu atas permintaan pesakit, jika dia telah menerima maklumat lengkap mengenai angina pectoris, mengetahui semua risiko dan memilih untuk pembedahan, dan bukannya rawatan ubat.

Ubat rakyat

Sebelum menggunakan sebarang kaedah, pastikan anda berjumpa dengan pakar kardiologi. Terdapat kontraindikasi. Rujuk doktor.

Kaedah alternatif yang boleh digunakan di rumah sekiranya berlaku angina pectoris:

  1. Bawang putih, lemon dan madu. Kaedah pembuatan ubat semula jadi mudah: ambil 1 kepala bawang putih dan potong (disapu pada parutan halus), tambahkan segelas madu dan jus perah 3 lemon. Campuran ini diletakkan di dalam bekas gelap dan berkeras selama 3 hari. Ambil 1 sudu teh setiap pagi dan petang.
  2. "Campuran kardiologi." Pada bahagian yang sama, kismis, aprikot kering, prun (500 gram setiap satu) dan lemon digunakan. Putar dalam penggiling daging. Masukkan lima sudu madu, campurkan. Simpan dalam peti sejuk. Gunakan mengikut Art. l tiga kali sehari sebelum makan.
  3. Jus yang baru diperah. Jus dari bayam, wortel, ketumbar, saderi, pasli, timun dan epal sangat sesuai untuk fungsi jantung yang betul. Untuk kesan terbaik, anda boleh menggabungkan ramuan dan membuat campuran segar individu..
  4. Berkesan untuk rawatan jus angina pectoris dari buah segar hawthorn. Sekiranya perlu, buah-buahan yang dikumpulkan disimpan di dalam peti sejuk untuk mengekalkan sifat bermanfaatnya. Bahan mentah dihancurkan menggunakan pengisar atau penggiling daging dan dituangkan dengan air pada kadar 2 bahagian air hingga 1 bahagian beri. Menurut resipi, campuran itu dipanaskan hingga suhu 30-40 darjah, tidak lebih tinggi (dalam air mendidih, hawthorn kehilangan sifat berguna). Kemudian jusnya diperah keluar dari buah melalui kain tipis. Jisim buah yang tersisa setelah putaran digunakan untuk menyeduh teh herba. Jus siap diambil dalam 1 sudu besar. l 3 kali sehari selama 45-60 minit sebelum makan. Kursus kemasukan penuh - 1 bulan.
  5. Aloe Jus dan daunnya dapat menghilangkan rasa sakit pada seseorang dan menghentikan angina pada peringkat awal. Untuk menyediakan ubat, 3-4 daun lidah buaya dihancurkan (lebih baik mengambil daun yang lebih rendah). Bunga mesti berumur sekurang-kurangnya 3 tahun. Bersama dengan lemon dalam kulit (3 biji.) Mereka dihancurkan dan jus yang dipisahkan ditapis. Masukkan madu ke dalamnya dan ambil 1 sudu besar. l satu jam sebelum makan pagi. Ubat itu mesti dimakan sepenuhnya, selepas itu mereka berehat selama sebulan. Untuk mengatasi sepenuhnya penyakit ini, anda perlu menjalani 3-4 kursus rawatan.

Diet dan pemakanan

Prinsip pemakanan umum:

  • Mengurangkan lemak haiwan dan karbohidrat (mudah dicerna). Semasa memasak, anda perlu memotong lemak, mengeluarkan lemak dan kulit dari burung yang dicairkan semasa memasak. Tahap pembatasan lemak dan karbohidrat bergantung pada berat pesakit.
  • Protein normal.
  • Batasan garam (4 g), kolesterol (0,3 g) dan ekstrak.
  • Kandungan asid linoleat, bahan lipotropik, serat makanan, kalium dan magnesium meningkat kerana peningkatan dalam diet minyak nabati, makanan laut, sayur-sayuran, buah-buahan dan keju kotej.
  • Kenaikan bahagian produk yang mengandungi yodium (rumput laut, kerang, ikan laut, sotong, udang).
  • Pengecualian produk yang menggembirakan sistem jantung dan saraf (kopi, teh, alkohol, koko).
  • 5 kali sehari, dalam bahagian kecil.

Apa yang perlu dimakan dengan angina pectoris?

Kaedah yang paling berkesan, menurut pakar kardiologi, adalah memberi tumpuan kepada elemen makanan seperti:

  1. Buah kering (kismis, aprikot kering, kurma) dan pisang, yang kaya dengan kalium. Bahan ini diperlukan untuk fungsi normal kardiomiosit dan sistem pengaliran jantung..
  2. Madu adalah produk yang disarankan untuk menggantikan gula, kerana mengandungi banyak karbohidrat, vitamin dan mineral berkhasiat..
  3. Kacang (walnut, badam, kacang tanah) - memberi seseorang lemak yang diperlukan.
  4. Buah sitrus (oren, lemon, limau gedang) memenuhi tubuh pesakit dengan vitamin dan mengurangkan tahap lipoprotein berketumpatan rendah (salah satu faktor perkembangan aterosklerosis).

Produk yang harus menjadi asas diet untuk angina pectoris:

  • sayur-sayuran segar (lebih baik hijau, contohnya, salad daun) dalam jumlah yang tidak terhad;
  • buah-buahan tanpa gula (beri masam terbaik);
  • aprikot kering, kismis, prun dan kentang panggang (mengandungi kalium);
  • kekacang, kacang, lentil, biji bijan - produk yang mengandungi methionine;
  • kuning telur (sumber fosforus), tidak lebih dari 2 seminggu;
  • sup sayur tanpa lemak;
  • minyak sayuran dan bukannya haiwan;
  • roti rai atau gandum dari tepung gandum (lebih disukai semalam);
  • jenis lemak ikan laut;
  • daging tanpa lemak; daging arnab, ayam belanda atau ayam sangat digalakkan;
  • bijirin, kecuali beras dan semolina;
  • makanan laut (mengandungi komposisi asas unsur surih yang diperlukan untuk tubuh dengan angina pectoris).

Diet yang paling biasa - No. 10 s - anti-aterosklerotik. Ini bertujuan menormalkan metabolisme, mengurangkan pembekuan darah, memulihkan metabolisme otot jantung dan saluran darah.

Jadi, apa yang tidak dapat dilakukan dengan angina pectoris?

  • Asap dan menyedut asap rokok;
  • Minum alkohol;
  • Makan makanan berlemak, masin, salai, goreng, makanan segera;
  • Abaikan sukan;
  • Dapatkan gementar, bimbang, bimbang, mengalami emosi negatif dengan sia-sia;
  • Lupa minum ubat, menjalani pemeriksaan fizikal secara berkala.

Gaya hidup bagi penghidap angina pectoris

FC - 1Menjalankan penyelenggaraan pencegahan tahunan. Lawati sanatorium di udara segar, berikan nutrisi oksigen jantung dan otak. Jangan mengabaikan pemakanan, diet dan sukan yang betul. Diperhatikan oleh doktor (disarankan melakukan imbasan ultrasound jantung sekurang-kurangnya 1 kali setahun).
FC - 2Menyingkirkan tabiat buruk, pembawa tekanan. Makan ramuan herba dan makanan yang kaya dengan kalium, kalsium dan magnesium.
FC - 3Klasifikasi ketiga membolehkan pesakit melangkah ke peringkat pertama. Adalah sangat penting untuk menjalani gaya hidup aktif, juga beralih kepada pemakanan yang betul, jenuh badan dengan sayur-sayuran dan buah-buahan.
FC - 4Hadkan tindakan aktif semasa sawan. Teruskan diet 100%. Untuk menolak dari tabiat buruk. Untuk pencegahan, perlu jenuh badan dengan vitamin. Perhatikan doktor. Gunakan ramuan herba dan makanan kaya kalium / magnesium.

Ramalan

Bentuk patologi yang tidak stabil yang paling berbahaya, inilah yang paling sering menyebabkan infark miokard dan / atau kematian. Walau bagaimanapun, angina pectoris yang stabil yang disebabkan oleh aterosklerosis arteri koronari dalam jangka masa panjang dianggap sebagai penyakit yang tidak kurang serius yang boleh menjejaskan kualiti hidup pesakit dengan ketara..

Seruan tepat pada masanya kepada pakar akan mengelakkan perkembangannya yang lebih teruk dan gambaran keseluruhan klinikal yang semakin teruk. Terapi yang sesuai dalam kebanyakan kes membolehkan anda mengawal keadaan dan meningkatkan prognosis dengan ketara. Kaedah penyelidikan moden memungkinkan untuk membuat diagnosis yang tepat dan memulakan rawatan secepat mungkin.

Pencegahan

Bilakah profilaksis bermula? Keberkesanan langkah pencegahan untuk angina pectoris bergantung pada ketepatan masa penggunaannya. Semakin cepat pesakit yang berpotensi membuat penyesuaian yang diperlukan untuk rejimen harian, diet, dan lain-lain, semakin tinggi peluang untuk mencegah perkembangan penyakit dan komplikasinya. Sebagai tambahan kepada faktor risiko, fenomena berikut adalah petunjuk untuk pencegahan patologi:

  • peningkatan bilangan atau kekerapan kejang pada angina pectoris primer;
  • campur tangan pembedahan.

Pada masa ini, teknik pencegahan angina pectoris sangat mudah dan terdiri dalam memenuhi peraturan I.B.S., di mana:

  • Dan ini bermaksud menyingkirkan asap tembakau. Sekiranya seseorang merokok, berhenti. Sekiranya anda tidak merokok, anda harus mengelakkan tempat di mana terdapat risiko tinggi menghirup asap tembakau;
  • B bermaksud - bergerak lebih banyak;
  • C bermaksud - menurunkan berat badan.

Peraturan IBS yang ringkas ini berkesan mencegah perkembangan angina pectoris pada mana-mana orang, tanpa mengira jantina, usia dan penyakit yang berkaitan.

Adalah Penting Untuk Menyedari Vaskulitis