Kaedah untuk pencegahan penyakit sistem kardiovaskular

Di semua media terdapat banyak perbincangan mengenai peranan dominan penyakit kardiovaskular dalam kematian. Walaupun masih ada negara di mana penyebab kematian yang paling penting adalah penyakit berjangkit dan kelaparan.

Perubatan dari seluruh dunia amat membimbangkan, sedang mengembangkan kaedah rawatan baru, dan mencari sumber kesan kesihatan yang tidak diketahui. Pencegahan penyakit kardiovaskular menempati tempat penting dalam program nasional untuk pemeliharaan penduduk usia bekerja.

Kekhususan penduduk semua republik bekas Uni Soviet tidak memperhatikan "harta benda" utama mereka - kesihatan diri. Seseorang yang berusia 50 tahun menganggap dirinya sebagai "orang tua", menyalahkan segala penyakit kerana usia.

Sistem kesihatan negeri, yang menyatakan dasar pencegahan sebagai dasar, tidak dapat mengajar orang tertentu untuk menjaga diri mereka sendiri, menggunakan nasihat percuma dari doktor.

Menurut data terbaru dari Rosstat, pada tahun 2014 kematian akibat penyakit kardiovaskular di Persekutuan Rusia tetap berada di tempat pertama, walaupun penurunan sebanyak 6.6% berbanding tahun sebelumnya. Dan jumlah kematian akibat infark miokard tidak berubah.

Persatuan Kardiologi Eropah, dengan bantuan pakar dari sembilan organisasi perubatan dunia yang berminat, telah mengembangkan dan mengusulkan untuk menggunakan cadangannya untuk pencegahan penyakit sistem kardiovaskular. Mereka berkaitan dengan kedua-dua rejimen rawatan dan tindakan penduduk Eropah untuk mengekalkan umur panjang dan kesihatan yang aktif..

Dengan analogi dengan ungkapan alkitabiah yang terkenal, kami mengatakan: "Mereka yang berminat dapat membaca maklumat hingga akhir dan menerima jawapan untuk soalan untuk digunakan untuk melestarikan kehidupan orang yang mereka sayangi".

Petunjuk pencegahan

Semua langkah amaran boleh dibahagikan kepada 2 jenis atau petunjuk:

  • pencegahan utama penyakit kardiovaskular - langkah-langkah untuk mencegah berlakunya penyakit jantung pada orang yang sihat;
  • sekunder - disebabkan oleh keperluan untuk rawatan, pemulihan kesihatan setelah komplikasi berbahaya (strok, infark miokard akut, aritmia, kegagalan peredaran darah), yang boleh membawa maut.

Jenis pertama adalah terutamanya golongan muda. Maklumat harus mengajar bagaimana tidak membahayakan kesihatan anda.

Yang kedua dirancang untuk usia yang lebih "matang", ketika anda sudah menghadapi masalah rawatan, pemeriksaan, hitung kos anda untuk langkah-langkah terapi dan fikirkan akibatnya.

Postulat utama yang tidak dapat dipertikaikan pada zaman kita

Kami tidak akan membincangkan mengenai pandangan teori yang berbeza mengenai perkembangan patologi kardiovaskular. Terima sahaja aksioma pan-Eropah:

  • penyebab utama penyakit jantung dan vaskular adalah aterosklerosis, yang berkembang secara beransur-ansur, tetapi, sayangnya, dikesan pada tahap yang jauh;
  • infark miokard akut, strok, kematian klinikal berlaku paling tidak dijangka dan tiba-tiba, tahap penjagaan kesihatan semasa tidak memastikan penyediaan dalam semua kes jumlah rawatan perubatan yang diperlukan;
  • prevalensi penyakit jantung bergantung kepada faktor risiko orang tertentu, gaya hidupnya;
  • pengurangan faktor risiko membawa kepada penurunan kematian dan morbiditi, tidak kira sama ada penyakit ini sudah didiagnosis atau tidak.

Petunjuk apa yang boleh digunakan untuk menilai tahap risiko

Untuk mengenal pasti risiko kematian akibat penyakit kardiovaskular, pakar kardiologi mencadangkan menggunakan petunjuk yang tersedia:

  • maklumat mengenai jantina dan kumpulan umur;
  • ketagihan merokok;
  • tahap tekanan darah atas (sistolik);
  • kolesterol darah.

Analisis kolesterol dilakukan dengan kaedah standard, sehingga hasilnya dapat dibandingkan di berbagai negara..

Cara menilai tahap risiko

Sistem SCORE yang telah dibangunkan sebelumnya (Penilaian Risiko Koronari Sistematik - Penilaian Risiko Koroner) dilengkapi dengan ramalan risiko kematian pada dekad berikutnya..

Kaedah ini sesuai untuk golongan muda dan untuk usia "padat"..

Untuk kriteria berisiko tinggi, nilai "lima atau lebih%" diambil.

Dicadangkan untuk membina langkah pencegahan bergantung pada petunjuk jadual. Menjadi jelas kepada pesakit dan doktor apa yang perlu diperhatikan terlebih dahulu, apa yang harus dipilih (diet, sukan, ubat-ubatan).

Anda secara visual dapat memeriksa petunjuk prognostik yang serupa untuk orang yang berumur sama, tetapi termasuk dalam kumpulan bukan perokok, dengan tekanan darah hingga 140/90 mm RT. Seni. dan dengan kadar kolesterol total kurang dari 5 mmol / l (190 mg%).

Burgundy yang kuat menyerlahkan kumpulan yang sangat berbahaya. Mereka memerlukan rawatan segera dengan menggunakan ubat.

Cara menggunakan jadual

Dalam jadual, anda perlu berada di antara "perokok" dan "bukan perokok", serta mengenal pasti mengikut jantina dan usia terdekat. Kemudian pilih salah satu tahap tekanan darah atas dalam mmHg. Seni. (menegak) dan jumlah kolesterol dalam mmol / l atau mg% dari ujian darah terakhir (mendatar). Di persimpangan kita mendapat angka yang menunjukkan ramalan yang terbukti secara saintifik mengenai risiko kematian dalam sepuluh tahun akan datang, jika tidak ada yang berubah.

Anda boleh memeriksa apa yang diharapkan seseorang pada usia yang lebih tua.

Ramalan semakin buruk

Oleh kerana jadual tidak mengambil kira semua faktor yang menyumbang kepada perkembangan aterosklerosis, perhatian khusus diberikan kepada kehadiran:

  • gejala aterosklerosis vaskular yang dikesan oleh ultrasound, tomografi yang dikira;
  • kecenderungan keturunan dalam keluarga;
  • parameter makmal tambahan (peningkatan kadar trigliserida, fibrinogen, lipoprotein berketumpatan rendah, homosistein, protein C-reaktif);
  • berat badan berlebihan (mengukur lilitan pinggang dianggap lebih visual, untuk lelaki isipadu 102 cm kritikal, untuk wanita 88);
  • aktiviti fizikal yang rendah.

Pesakit mana yang perlu mengatur pencegahan keutamaan

Pakar Eropah percaya bahawa sekumpulan orang, sebagai peraturan, diketahui oleh institusi perubatan, sangat memerlukan langkah pencegahan. Ini termasuk:

  • pesakit dengan perubahan aterosklerotik yang teruk pada saluran koronari, otak dan periferal (IHD, kekurangan serebrovaskular, aterosklerosis saluran kaki dan tangan);
  • pesakit dengan kebarangkalian kematian lebih dari 5%, berumur 60 tahun ke atas, mempunyai tahap kolesterol total 8 mmol / L atau lebih dengan lipoprotein berketumpatan rendah 6 atau lebih mmol / L;
  • hipertensi dengan tekanan darah 180/110 mm Hg dan ke atas;
  • saudara-mara pesakit yang berisiko tinggi;
  • pesakit diabetes.

Mengapa berhenti merokok

Kesan berbahaya nikotin pada dinding saluran darah telah terbukti. Ia memanggil:

  • kekejangan arteri sederhana dan kecil jenis elastik;
  • bahan beracun secara langsung merosakkan kulit dalaman (intima) dan mendorong penembusan virus ke lapisan tengah, seterusnya pemendapan plak kolesterol;
  • meningkatkan pembekuan darah, melancarkan trombosis.

Untuk melegakan ketagihan nikotin jika tidak ada sikap suka rela yang mencukupi, pesakit menggunakan hipnosis, latihan auto, ubat-ubatan khas.

Keburukan alkohol

Petunjuk ini tidak dipertimbangkan oleh Persatuan Eropah. Tetapi bagi Rusia, tidak kurang pentingnya daripada merokok. Ini harus mengenai budaya minum alkohol, melepaskan jenis alkohol yang kuat, mematuhi norma, kemustahilan merokok serentak, minum kopi, makanan ringan dalam hidangan berlemak.

Semua bersama-sama melanggar patensi saluran darah, memperburuk keadaan, membuang semua pencapaian prosedur perubatan dan ubat-ubatan.

Peranan pemakanan sihat

Semua, tanpa pengecualian, orang-orang setelah empat puluh tahun harus menyusun semula diet mereka, dengan mempertimbangkan peningkatan risiko aterosklerosis. Adalah perlu untuk meninggalkan makanan berlemak dan goreng, mengurangkan penggunaan daging kerana pengenalan keju kotej, hidangan tenusu, sayur-sayuran dan buah-buahan ke dalam diet.

Bagi pesakit hipertensi terdapat sekatan penggunaan garam dan cecair.

Pakar pemakanan sangat mengesyorkan jatuh cinta dengan hidangan ikan, bijirin, jangan menambahkan mayonis ke salad, tetapi minyak sayuran. Daripada minuman berkarbonat, gunakan teh hijau dan rebusan ramuan herba.

Sekatan dikenakan untuk gula-gula dan pastri. Komposisi kalori tidak boleh melebihi keperluan mengikut umur dan parameter fizikal. Anda mungkin terpaksa menggunakan hari puasa.

Mengenai aktiviti fizikal

Pesakit berisiko tinggi harus meningkatkan aktiviti fizikal, memilih aktiviti yang memberikan tahap latihan yang selamat. Menunjukkan senaman selama setengah jam beberapa kali seminggu.

Orang yang sihat disarankan untuk mengunjungi kolam renang, jenis sukan kumpulan (bola tampar, bola keranjang, tenis). Pada usia berapa pun, kelas yoga ditunjukkan. Berunding dengan doktor mengenai beban tertentu..

Doktor terutamanya menasihatkan berlatih di luar rumah atau sekurang-kurangnya di kawasan yang berventilasi baik. Aerasi meningkatkan bekalan oksigen tisu, membakar simpanan lemak, memberi keseronokan, meningkatkan mood.

Cara mengurangkan kesan tekanan

Situasi tertekan semestinya timbul dalam kehidupan kita. Emosi negatif, pengalaman mempengaruhi sistem kardiovaskular melalui fungsi pengaturcaraan otak. Memerangi penyebabnya tidak ada gunanya, anda perlu mengubah sikap anda terhadap tekanan. Maka hasilnya akan muncul.

  • belajar untuk "meninggalkan" pemikiran yang tidak menyenangkan mengenai perkara-perkara yang akan datang di tempat kerja;
  • lebih kerap berjalan di alam semula jadi;
  • mendengar muzik klasik;
  • mandi kontras atau mandi santai;
  • jangan terlibat dalam ubat-ubatan, gunakan teh dari pudina, balsem lemon, motherwort.

Perlu diperiksa

Untuk mengetahui petunjuk kesihatan anda, anda perlu diperiksa setahun sekali, walaupun tidak ada yang mengganggu.

Kaedah utama yang digunakan di institusi perubatan:

  • Ujian darah am untuk glukosa, lipoprotein dan kolesterol, indeks prothrombin, fibrinogen. Bahan-bahan ini mempengaruhi fungsi jantung dan saluran darah..
  • ECG - mencatat potensi elektrik jantung yang berfungsi, membolehkan anda mengenal pasti tanda-tanda awal beban berlebihan, perubahan irama, kekurangan elektrolit, iskemia zon individu.
  • Ultrasound Doppler - menunjukkan kekurangan bekalan darah ke otak, aliran darah di saluran leher dan kepala dinilai.
  • Ultrasound jantung - kaedah ini membolehkan anda melihat pengecutan otot jantung secara visual, mengukur besar dan arah aliran darah, mengenal pasti kegagalan jantung.
  • MRI (pengimejan resonans magnetik) - menunjukkan lumen dan patensi kapal besar, pematuhan dengan dimensi anatomi.
  • Angiografi - dilakukan hanya di kemudahan pesakit dalam dengan bantuan media kontras yang dimasukkan ke dalam arteri. Membolehkan anda melihat pembuluh darah bercabang pada gambar seterusnya, pengembangan cagaran, periksa patensi.

Bila hendak memulakan rawatan

Rawatan penyakit yang dikenal pasti tepat pada masanya juga adalah pencegahan, tetapi mencegah komplikasi yang mengancam nyawa.

Rawatan tekanan darah tinggi, sakit jantung dilakukan oleh doktor tempatan dengan berunding dengan pakar kardiologi. Sekiranya perlu, kemasukan ke hospital dan pemilihan ubat yang diperlukan di hospital.

Doktor menetapkan ubat untuk menurunkan kolesterol dan menurunkan pembekuan. Terdapat banyak ubat ini, hanya doktor yang boleh memilih ubat yang ditunjukkan kepada orang tertentu.

Tahap penjagaan selepas peringkat khas adalah pemulihan orang yang pernah mengalami penyakit kardiovaskular akut di sanatorium. Di sini, prosedur balneologi (mandi, jiwa), teknik fisioterapeutik digunakan sepenuhnya, anda boleh belajar latihan autogenik. Pakar yang dilatih dalam latihan fisioterapi melakukan latihan berkumpulan dengan pesakit, bergantung pada jenis patologi..

Sanatorium memanfaatkan zon iklim, jalan yang disyorkan (laluan yang diukur) melalui hutan atau laut. Pada masa yang sama, seseorang menghirup jarum pain, elektrod bermuatan penyembur air.

Spa tempatan menggunakan air mineral, rawatan herba, urut.

Pencegahan mesti diberi perhatian serius. Jangan tunggu sehingga "memerah". Ini akan membantu mengekalkan kehidupan dan umur panjang yang aktif..

10 langkah asas untuk mencegah penyakit kardiovaskular

Penyakit jantung dan vaskular telah menjadi masalah nombor satu di seluruh dunia. Fikirkanlah! Setiap tahun, 1 juta 300 orang mati di Rusia kerana patologi sistem kardiovaskular! Dan, sayangnya, Rusia adalah salah satu pemimpin dalam petunjuk ini. 55% kematian di negara ini disebabkan oleh patologi jantung dan saluran darah!

1. Makan sihat

Komposisi diet harian sangat mempengaruhi keadaan saluran darah dan jantung. Penggunaan makanan berlemak dan goreng yang kerap dan berlebihan, kopi, telur, garam dan gula - cara yang pasti untuk memburukkan keadaan saluran darah dan perkembangan serangan jantung, strok, darah tinggi dan penyakit berbahaya lain.

Kandungan lemak tepu, kafein, garam dan gula yang tinggi meningkatkan tahap kolesterol dan gula "buruk" dalam darah. Di bawah pengaruh mereka, plak aterosklerotik terkalsifikasi dari masa ke masa terbentuk di dinding vaskular. Terdapat penyempitan lumen kapal, yang menyebabkan pemakaiannya. Faktor ini meningkatkan beban pada jantung, hipertensi arteri berkembang. Hipertensi seterusnya menyebabkan banyak penyakit serius yang boleh menyebabkan kecacatan dan kematian..

Berguna untuk jantung dan saluran darah:

  • ikan laut;
  • daging ayam;
  • minyak sayuran;
  • bijirin;
  • kekacang;
  • sayur-sayuran, buah-buahan dan buah beri.

Memudaratkan jantung dan saluran darah:

  • daging lemak;
  • lemak gula-gula;
  • gula dan produk dengannya;
  • telur ayam (tidak lebih daripada 1-2 seminggu);
  • kopi (tidak lebih daripada 1 cawan sehari).

2. Berat Badan

Obesiti selalu meningkatkan risiko patologi vaskular dan jantung - setiap 10 kg tambahan dapat meningkatkan tekanan darah sebanyak 10-20 mm RT. Seni. Semua orang perlu menimbang dan mengukur lilitan perut secara berkala untuk menentukan kegemukan perut..

  • indeks jisim badan (mengikut Kettle) - sehingga 28.0;
  • pinggang - hingga 88 cm pada wanita, hingga 102 cm pada lelaki.

Sekiranya penunjuk ini terlampau, anda mesti mengikuti diet rendah kalori dan aktif secara fizikal.

3. Melawan ketidakaktifan fizikal

Hypodynamia adalah salah satu penyebab penyakit jantung dan vaskular yang biasa. Ini disahkan oleh fakta mengenai rendahnya aktiviti fizikal warganegara dan warga tua.

Pendidikan jasmani dan aktiviti luar yang kerap akan membolehkan anda:

  • mengaktifkan peredaran darah (lihat. "Produk yang meningkatkan peredaran darah");
  • menguatkan miokardium dan dinding saluran darah;
  • mempercepat penarikan kolesterol "buruk";
  • tepu tisu badan dengan oksigen;
  • menormalkan proses metabolik.

4. Penolakan tabiat buruk

Semua kajian mengenai kesan merokok, alkohol dan dadah menunjukkan satu fakta yang tidak dapat dipertikaikan - melepaskan tabiat buruk ini dapat mengurangkan risiko penyakit jantung dan vaskular puluhan kali. Pengambilan bahan toksik ini dalam badan membawa kepada akibat berikut:

  • peningkatan tekanan darah;
  • perkembangan aritmia;
  • peningkatan kadar jantung;
  • kegemukan;
  • peningkatan tahap kolesterol "buruk";
  • perkembangan aterosklerosis;
  • penyusupan lemak dan kerosakan toksik pada otot jantung;
  • kemerosotan dinding miokardium dan vaskular.

Sekiranya anda tidak dapat menghilangkan ketagihan sendiri, maka untuk meninggalkan ketagihan, anda harus menggunakan kaedah berikut:

  • untuk berhenti merokok - akupunktur, nikotin atau permen karet, hipnosis, kaedah hak cipta Zhdanov, Macken, Carr, Shichko dan lain-lain;
  • kerana menolak alkohol atau ketagihan dadah - kursus rawatan dan pemulihan oleh ahli narkologi profesional.

5. Pengurusan Tekanan

Situasi tekanan yang kerap menyebabkan pemakaian vaskular dan miokardium. Semasa overtrain saraf, adrenalin meningkat. Sebagai tindak balas terhadap kesannya, jantung mula berdegup lebih cepat, dan kapal menjadi sesak. Akibatnya, lonjakan tekanan darah berlaku, dan miokardium cepat habis..

Anda boleh menahan tekanan seperti ini:

  • lebih kerap berada di udara segar atau di alam semula jadi;
  • belajar untuk tidak bertindak balas dengan ganas terhadap masalah kecil atau kesulitan sehari-hari;
  • memerhatikan peraturan kerja dan rehat;
  • Dapatkan tidur yang mencukupi;
  • menerima emosi positif dari hobi dan komunikasi dengan rakan atau saudara;
  • mendengar muzik klasik yang santai;
  • untuk rasa gugup, ambil ubat penenang berdasarkan ramuan perubatan.

6. Pemantauan sendiri tekanan darah dan pengurangan tepat pada masanya

Menurut statistik di Rusia, kira-kira 100 ribu orang mati akibat hipertensi arteri. Peningkatan tekanan darah membawa kepada perkembangan penyakit jantung koronari, serangan jantung, strok dan patologi jantung dan saluran darah yang lain. Itulah sebabnya semua orang harus sentiasa mengawasi petunjuk tekanan..

Persatuan Kardiologi Eropah mengesyorkan mengukur tekanan darah pada frekuensi seperti:

  • jika semasa pengukuran pertama indikator berada di bawah 140/90 - orang yang tidak berada dalam kumpulan risiko diukur setahun sekali, orang dalam kumpulan risiko diukur 3 kali setahun;
  • jika dengan dua petunjuk pengukuran 140-180 / 90-105 - ukur sekurang-kurangnya 2 kali sebulan;
  • jika dengan dua indikator pengukuran 180 dan lebih tinggi / 105 dan lebih tinggi - ukur setiap hari dan hanya dengan latar belakang terapi antihipertensi yang dimulakan.

Sebab pengukuran tekanan darah yang tidak dijadualkan adalah tanda-tanda seperti:

  • sakit kepala atau pening;
  • bunyi di telinga;
  • kesukaran bernafas
  • "Lalat" di depan mata;
  • rasa berat atau sakit di dada atau jantung.

Sekiranya petunjuk tekanan darah tinggi dikesan, doktor harus memilih kaedah untuk mengurangkannya dengan bantuan ubat-ubatan.

7. Pemeriksaan pencegahan yang sistematik

Pemeriksaan pencegahan yang dirancang dan lawatan tepat pada masanya ke pakar kardiologi harus menjadi kebiasaan bagi orang yang berisiko untuk mengembangkan patologi jantung dan saluran darah. Hal yang sama berlaku untuk orang yang melihat peningkatan tekanan darah ketika mengukurnya secara bebas. Jangan mengabaikan cadangan doktor anda.!

Rancangan peperiksaan biasa boleh merangkumi aktiviti berikut:

  • mendengar suara hati;
  • pengukuran tekanan darah dan degupan jantung;
  • ujian untuk kolesterol dan gula darah;
  • ECG;
  • ergometri
  • Echo-KG;
  • MRI
  • MPA.

Mana yang anda perlukan? Doktor akan menentukan.

8. Pengawalan kolesterol darah

Adalah perlu untuk mula memantau kolesterol darah setiap tahun setelah 30 tahun. Pada orang yang sihat, tahapnya tidak boleh melebihi 5 mmol / l, dan pada pesakit diabetes mellitus - 4-4,5 mmol / l.

9. Pengawalan gula dalam darah

Adalah perlu untuk mula memantau gula darah setiap tahun setelah 40-45 tahun. Tahapnya tidak boleh melebihi 3.3-5.5 mmol / l (dalam darah dari jari), 4-6 mmol / l (dalam darah dari vena).

10. Mengambil pengencer darah

Bagi orang yang berisiko, pakar kardiologi boleh mengesyorkan mengambil pengencer darah. Pilihan ubat, dosnya, jangka masa pentadbiran ditentukan hanya oleh doktor, dipandu oleh data analisis dan pemeriksaan lain.

Mematuhi peraturan ini untuk pencegahan penyakit kardiovaskular akan mengurangkan risiko perkembangannya dengan ketara. Ingat ini dan sihat!

Pencegahan Penyakit Kardiovaskular: Langkah Utama

Kaedah terbaik untuk melawan penyakit adalah dengan mencegahnya. Terutama ketika berkaitan dengan patologi jantung. Melalui penyelenggaraan pencegahan penyakit kardiovaskular yang menyeluruh, pesakit yang berisiko dapat membina gaya hidup sehingga dapat memaksimumkan kesihatan mereka. Memang, menurut statistik, kira-kira satu setengah juta orang mati setiap tahun di Rusia kerana penyakit jantung, yang menjadikan lebih daripada separuh daripada semua kematian.

Ciri penyakit

Sebelum mengambil langkah pencegahan berkaitan dengan penyakit, anda harus mengetahui lebih lanjut mengenai jenisnya. Penyakit jantung dan saluran darah muncul dalam bentuk:

  • Iskemia jantung dan angina pectoris - patologi konduksi vaskular ke otot jantung, yang kemudiannya dapat menimbulkan serangan jantung.
  • Stroke atau pendarahan serebrum berlaku kerana kerosakan saluran otak. Kes pertama disebabkan oleh pelanggaran aliran darah, yang kedua - oleh pecahnya kapal.
  • Aritmia - gangguan irama jantung.
  • Thrombosis - pembentukan gumpalan darah akibat penggumpalan platelet.
  • Penyakit jantung - penyakit kongenital.
  • Aterosklerosis - apabila lemak dan kolesterol disimpan di dinding saluran darah dan menyebabkan pelanggaran bekalan darah ke organ.
  • Dystonia vegetatif-vaskular - pelanggaran CVS yang bersifat neuralgik.

Ini adalah senarai bukan semua, tetapi hanya patologi jantung yang paling biasa. Jumlah mereka hanya mengesahkan pentingnya pencegahan penyakit sistem kardiovaskular.

Pengelasan langkah pencegahan

Untuk mencegah penyakit jantung dan saluran darah, langkah-langkah dipilih sesuai dengan keadaan kesihatan, dengan mempertimbangkan faktor risiko dan adanya patologi yang ada.

Jenis pencegahan penyakit CCC berikut dibezakan:

  1. Primer - sistem langkah-langkah kesihatan untuk mencegah penampilan dan pengaruh faktor-faktor buruk dalam perjalanan penyakit ini. Ini terdiri daripada rejim kerja dan rehat yang rasional, aktiviti fizikal, penghapusan tabiat buruk dan pengurangan saat-saat stres.
  2. Menengah - diwakili oleh kursus pendidikan kebersihan dan rawatan pencegahan yang disasarkan. Khususnya, kita bercakap mengenai urut, terapi senaman, fisioterapi, rawatan spa dan sokongan perubatan.
  3. Tersier - melibatkan pelaksanaan tindakan untuk menunda pemburukan kegagalan jantung.

Tujuan pencegahan primer dan sekunder adalah persepsi yang betul mengenai konsep "kesihatan" dan langkah-langkah yang mencukupi untuk mengubah kemampuan dan keperluan tubuh. Pencegahan tersier tidak mungkin dilakukan tanpa bantuan perubatan dan rawatan komplikasi perubatan.

Ringkasnya, pencegahan penyakit vaskular harus disertai dengan:

  • pemakanan sihat;
  • memerangi berat badan berlebihan;
  • pemantauan sendiri tekanan darah dan pengurangan tepat pada masanya;
  • menangani situasi yang tertekan;
  • penolakan tabiat buruk;
  • bermain sukan;
  • rawatan spa;
  • pemantauan kolesterol dan gula darah secara berkala;
  • pemeriksaan perubatan yang sistematik;
  • mengambil ubat yang menipiskan darah dan menguatkan dinding saluran darah.

Aktiviti fizikal dan pemakanan yang betul

Pada orang yang sihat, tidak disesuaikan dengan usia, jangka masa aktiviti fizikal yang layak setiap minggu adalah dari 2.5 hingga 5 jam, dan aerobik aktif, misalnya, kelas di gim - sekitar 2 jam. Orang yang terlibat dalam pekerjaan tidak aktif, perlu dimulakan dengan latihan ringan.

Aktiviti fizikal harus diagihkan secara merata selama beberapa hari dalam seminggu, dengan menyediakan sekurang-kurangnya 3-5 pendekatan sepuluh minit sehari.

Orang dengan keadaan jantung, sejarah serangan jantung, dan kegagalan jantung kronik juga ditunjukkan untuk melakukan latihan fizikal tiga kali seminggu selama setengah jam. Adalah baik bagi pesakit seperti itu untuk berlatih berjalan dengan kecepatan sederhana, yang dapat dikendalikan dengan menggunakan monitor detak jantung, serta berenang dan berbasikal. Di kompleks sukan, program khas telah dikembangkan untuk penghidap penyakit jantung..

Pencegahan CVD tidak mungkin dilakukan tanpa pemakanan yang betul. Komposisi kualitatif diet harian secara langsung mempengaruhi bagaimana otot jantung dan saluran darah berfungsi. Penyalahgunaan produk berbahaya berkadar langsung dengan pemakaian organ utama badan.

Menurut Sanitary Bulletin untuk Pencegahan Penyakit Jantung dan Vaskular, diet seseorang dari zon risiko harus dicirikan oleh:

  • penggunaan makanan yang kaya dengan asid tak jenuh ganda: ikan rendah lemak, makanan laut, alpukat, minyak biji rami, kacang;
  • sekatan dalam jenis lemak daging dan unggas;
  • penolakan makanan goreng, pedas, masam, masin dan berlemak, minuman berkarbonat tonik dan manis;
  • pengurangan pengambilan gula dan garam;
  • penggunaan produk tenusu dengan kandungan lemak rendah;
  • keutamaan sayur-sayuran dan buah-buahan segar;
  • pilihan untuk minyak zaitun sebagai alternatif kepada bunga matahari;
  • sekatan penggunaan produk manis dan tepung;
  • penyertaan dalam menu kekacang, buah kering, herba dan oatmeal, yang mampu menurunkan kolesterol darah;
  • keutamaan makanan yang mudah dicerna: dalam bentuk panggang, rebus, kukus atau panggang;
  • mengehadkan dos kopi hingga 1 cawan sehari;
  • jumlah air minum yang mencukupi (1.5−2 l sehari) dan pilihan untuk jus semula jadi, minuman buah-buahan dan kompot tanpa gula.

Makanan berbahaya yang kaya dengan lemak tepu, gula, garam dan kafein menyebabkan peningkatan tahap kolesterol jahat dalam darah. Dari ini, plak aterosklerotik terbentuk di dinding kapal, yang akhirnya meningkatkan dan menyempitkan lumen vaskular. Hasil pemakanan seperti itu adalah kemerosotan jaringan vaskular, peningkatan beban pada jantung, yang penuh dengan iskemia, aterosklerosis, trombosis, hipertensi arteri, infark miokard, dll..

Tekanan dan tabiat buruk

Prinsip kesan tekanan pada CVS diketahui: adrenalin dihasilkan, yang menimbulkan degupan jantung yang cepat dan, sebagai akibatnya, kekejangan dan penyempitan saluran darah. Keluarannya adalah peningkatan tekanan dan keausan otot jantung.

Para saintis Amerika telah membuktikan hubungan langsung antara sistem kardiovaskular, otak dan sfera hormon. Oleh itu, dari kesan emosi negatif seseorang - takut, marah, mudah marah - hati menderita.

Pencegahan kekejangan vaskular yang optimum kerana komponen tekanan adalah:

  • kerap tinggal di alam semula jadi, jauh dari ketakutan bandar;
  • mengabaikan masalah kecil dan masalah domestik;
  • mendengar muzik klasik yang santai;
  • kelilingi diri anda dengan emosi positif.

Dalam situasi tertentu, anda mungkin perlu mengambil ubat penenang semula jadi. Salah satunya adalah motherwort.

Kesan berbahaya merokok pada saluran darah telah lama diketahui. Nikotin membawa kepada kekejangan dan tekanan darah tinggi. Di samping itu, terdapat kerosakan pada dinding saluran darah dan pemendapan plak di atasnya, yang memprovokasi perkembangan CVD. Otak perokok juga mengalami kesan negatif - ingatan terganggu dan kemungkinan berlakunya kelumpuhan. Untuk mengelakkan pembekuan darah dan pemusnahan dinding vaskular, berhenti merokok..

Ketagihan lain adalah pengambilan alkohol tanpa had. Etanol menyebabkan hilangnya cas negatif oleh sel darah merah, akibatnya ia melekat bersama. Ini dipenuhi dengan patensi vaskular yang semakin buruk, peningkatan pembekuan darah dan peningkatan risiko pembekuan darah. Bukan hanya organ dan tisu, tetapi juga miokardium mengalami kebuluran oksigen, yang menyebabkan degupan jantung cepat dan penipisan organ. Selain itu, etanol terlibat dalam metabolisme lemak, yaitu, ia meningkatkan kolesterol secara tajam, akibatnya plak terbentuk di dinding saluran darah.

Peminat "ular hijau" harus ingat bahawa penggunaannya secara berkala, sama ada bir, anggur atau sampanye, membawa kepada penggantian lapisan otot miokardium dengan lemak. Ini dicirikan oleh pelanggaran penerimaan impuls elektrik dan penurunan kemampuan miokardium untuk berkontrak, yang menyebabkan aritmia, iskemia miokard dan akibat serius lain. Oleh itu, lebih baik menolak minuman beralkohol atau mengurangkan dosnya sebanyak mungkin..

Kebiasaan lama duduk di depan TV atau komputer juga merupakan kebiasaan buruk. Seseorang yang tidur sedikit, jantungnya cepat habis, kerana ia juga memerlukan rehat. Untuk memberinya rejimen yang optimum, anda harus tidur sekurang-kurangnya 8 jam sehari.

Ubat dan vitamin pencegahan

Ubat untuk pencegahan penyakit CCC adalah sebahagian daripada terapi yang bertujuan untuk menghilangkan patologi dan memperbaiki keadaan pesakit. Untuk tujuan ini, janji temu sesuai:

  • CardioActive yang menyokong fungsi sistem kardiovaskular yang stabil.
  • Normolit yang meningkatkan peredaran darah dan menguatkan saluran darah.
  • Corvaton, yang mengurangkan daya tahan di dalam kapal.
  • Anaprilina - beta-blocker, pengatur tekanan darah.
  • Lovastin dan fenofibrat menurunkan kolesterol darah.

Dalam profilaksis perubatan, bersama dengan ubat-ubatan, produk tambahan juga digunakan - vitamin dan mineral. Selalunya, mereka memerlukan orang berusia lebih dari 35 tahun, atlet, pekerja di industri berbahaya, pesakit pasca operasi, dan lain-lain.

  • magnesium - penstabil tekanan darah;
  • kalsium, yang menguatkan dinding saluran darah;
  • fosforus - bahan binaan untuk membran sel;
  • kalium - berguna untuk pengecutan miokardium;
  • retinol atau vitamin A, yang menghalang perkembangan aterosklerosis;
  • vitamin E, yang melindungi tisu saluran darah dan jantung;
  • asid askorbik, yang menguatkan saluran darah dan mencegah pengumpulan kolesterol.

Penggunaan ubat-ubatan rakyat

Oleh kerana masalah pembuluh darah dan jantung sangat mendesak, ubat tradisional juga menawarkan cara tersendiri untuk mencegah penyakit tersebut. Ubat yang paling popular adalah:

  • Hawthorn, menormalkan tekanan dan menenangkan sistem saraf. Merebus bunga diambil setiap hari selama 30 hari dengan rehat 10 hari. Sepenuh masa rawatan berlangsung selama 6 bulan.
  • Motherwort - mempunyai sifat penyembuhan yang serupa. Dari itu buat alkohol berwarna dan ambil 20 tetes 4 kali sehari selama 1-3 bulan.
  • Penyerapan bunga calendula dan rami adalah kaedah popular untuk mencegah aterosklerosis. Ia mesti diminum selama enam minggu dengan rehat 14 hari.
  • Cranberry sesuai sebagai profilaksis dalam bentuk apa pun: mentah, gula, madu, juga dalam minuman buah-buahan atau dengan kefir.
  • Jus bawang dalam kombinasi dengan madu dan kulit lemon cincang digunakan untuk menstabilkan CCC dan menurunkan tekanan tinggi. Ambil campuran ini hendaklah 1 sudu besar. l 3 kali sehari selama dua bulan.

Tidak perlu membuktikan betapa pentingnya fungsi sistem kardiovaskular sepenuhnya bagi tubuh manusia. Oleh itu, pencegahan penyakit yang berkaitan dengannya, harus diberi perhatian khusus: makan dengan betul, bersenam, berhenti dari tabiat buruk, menghindari situasi yang tertekan dan selalu menjalani pemeriksaan perubatan.

Peningkatan kreatin kinase dalam darah: sebab, cara merawat, norma

MBUZ "Hospital Daerah Tengah" wilayah Ust-Donetsk. Laman rasmi

Wilayah Rostov, r.p.Ust-Donetsk, st. Parti Muda, 32

Adakah awak di sini

Mesej ralat

  • Fungsi yang tidak digunakan lagi: Sintaks akses larik dan rentetan rentetan dengan pendakap keriting tidak digunakan lagi di include_once () (baris 20 /home/p493183/www/udcrb.ru/includes/file.phar.inc).
  • Makluman: Mencuba untuk mengakses array pada nilai jenis int dalam element_children () fungsi (baris 6609 dalam fail /home/p493183/www/udcrb.ru/includes/common.inc).
  • Makluman: Mencuba untuk mengakses array pada nilai jenis int dalam element_children () fungsi (baris 6609 dalam fail /home/p493183/www/udcrb.ru/includes/common.inc).
  • Makluman: Mencuba untuk mengakses array pada nilai jenis int dalam element_children () fungsi (baris 6609 dalam fail /home/p493183/www/udcrb.ru/includes/common.inc).
  • Fungsi yang tidak digunakan lagi: implode (): Melewatkan rentetan gam setelah array tidak digunakan lagi. Tukar parameter dalam fungsi drupal_get_feeds () (baris 394 dalam fail /home/p493183/www/udcrb.ru/includes/common.inc).

Pencegahan penyakit sistem kardiovaskular

Penyakit kardiovaskular (CVD) adalah penyebab utama kematian di kalangan penduduk usia bekerja.
Untuk berjaya melawan penyakit ini, anda harus mengkaji sebab-sebab mekanisme perkembangannya. Walau bagaimanapun, asas kebanyakan penyakit bukanlah satu, tetapi kompleks dari pelbagai faktornya. Terdapat rantai faktor yang panjang, yang bertindak secara individu dan kolektif, menyebabkan penyakit. Pada masa yang sama, satu kombinasi faktor berlaku pada satu orang, dan satu faktor yang lain.
1. Kecenderungan genetik.
Telah diketahui bahawa lelaki jatuh sakit (PJK) lebih kerap dan penyakit mereka berkembang pada usia yang lebih muda daripada wanita. Risiko terkena penyakit jantung koronari meningkat seiring dengan usia bagi lelaki dan wanita. Orang yang saudara terdekatnya menderita penyakit kardiovaskular (terutamanya jika infark miokard di bawah usia 50 tahun atau hipertensi arteri bermula sebelum usia yang sama) mempunyai keturunan yang tidak baik dan peningkatan risiko terkena penyakit arteri koronari.
Banyak kajian telah menunjukkan faktor risiko CVD. Mereka boleh dibahagikan kepada dua kumpulan: faktor yang tidak dapat diubah, dan faktor yang dapat dipengaruhi.
2. Merokok
3. Berat badan berlebihan, disertai dengan hiperkolesterolemia
4. Pengambilan alkohol yang berlebihan
5. Aktiviti fizikal yang rendah
Risiko penyakit jantung koronari meningkat sebanding dengan jumlah faktor risiko (RF).
Di antara beberapa puluhan FR, IHD dibezakan oleh tiga FR utama: hipertensi arteri (AH), merokok, dan hiperkolesterolemia (HCS). Tempat istimewa diduduki oleh tekanan darah tinggi, yang penting bukan sahaja sebagai faktor risiko penyakit jantung koronari, tetapi juga sebagai keadaan patologi bebas yang berbahaya bagi kehidupan pesakit. Kira-kira 23% populasi dewasa menderita hipertensi arteri, pada kumpulan usia yang lebih tua jumlah ini meningkat. Kira-kira satu perempat pesakit tidak mengetahui mengenai penyakit mereka. Ramai pesakit dengan hipertensi tidak mengadu. Pada masa yang sama, diketahui bahawa peningkatan tekanan darah tanpa gejala yang berterusan tidak menghalang perkembangan penyakit ini dan tidak melindungi pesakit dari komplikasi yang mengancam nyawa.
Apakah faktor perkembangan hipertensi??
Oleh itu, dalam rangka pencegahan primer, penting untuk memberi tahu penduduk, mendorong mereka untuk menjalani pemeriksaan tahunan di pejabat sebelum pengawasan perubatan (CDC). Lakukan Perbualan Pemakanan.
Menurut cadangan terkini Jawatankuasa Pakar WHO, pencegahan sekunder diperlukan untuk memulakan:
• Obesiti (Indeks jisim badan Quetelet adalah 29.0 atau lebih)
• Peningkatan kolesterol (jumlah kolesterol darah puasa meningkat - 6.5 mmol / l atau lebih; ​​trigliserida (TG) mencapai 2.3 mmol / l atau lebih; ​​tahap kolesterol HDL turun menjadi 1 mmol / l dan lebih rendah pada lelaki 1.1 mmol / L dan lebih rendah pada wanita).
• Merokok. Dengan merokok biasa, walaupun sebatang rokok sehari, risiko penyakit kardiovaskular sudah ada..
Oleh itu, kerana mempunyai kecenderungan keturunan terhadap hipertensi arteri dan penyakit jantung, sangat dilarang merokok. Anda juga harus memantau berat badan dan sifat pemakanan, mengawal tahap kolesterol.
Merokok. Menurut pakar WHO, tidak ada jenis produk tembakau yang "tidak berbahaya", kerana spektrum bahan berbahaya dalam asap tembakau begitu luas sehingga langkah-langkah untuk mengurangkan satu atau dua daripadanya (misalnya, menggunakan penapis khas, dll.) Secara amnya tidak mengurangkan risiko merokok.
Bermotivasi untuk berhenti merokok boleh dianjurkan program langkah kecil, sampanye atau lawatan ke ahli narkologi untuk memudahkan berhenti merokok. Sebaiknya pesakit mengelakkan situasi yang memprovokasi merokok. Sokongan psikologi orang lain, sikap setuju terhadap larangan merokok menyumbang untuk memperkuatkan pengabaian tabiat buruk ini.
Di sebilangan perokok, terutama mereka yang berpengalaman lama, untuk pertama kalinya setelah berhenti merokok, batuk dengan pemisahan dahak semakin meningkat. Adalah perlu untuk menjelaskan kepada pesakit bahawa ini adalah proses pembersihan semula jadi..
Berat badan berlebihan. Kelebihan berat badan, gangguan metabolisme lipid, sebagai peraturan, berkait rapat dengan tabiat yang tidak betul dan sifat pemakanan, oleh itu, pembetulannya melibatkan, pertama-tama, sekumpulan cadangan diet berdasarkan prinsip pemakanan yang baik. Mereka yang tidak mengawal kandungan kalori dalam diet mereka, meningkatkan pengambilan lemak haiwan, karbohidrat, dua hingga tiga kali lebih mungkin mengalami berat badan berlebihan.
Pendekatan yang paling biasa untuk menurunkan berat badan adalah menetapkan diet rendah kalori yang seimbang dengan nutrien penting. Tahap pengurangan kalori bergantung pada berat badan yang berlebihan. Pesakit yang berlebihan berat badan, ketika masih belum ada bentuk klinikal kegemukan, sudah memerlukan saranan diet yang berkelayakan menggunakan pendekatan psikoterapi, kerana selalunya orang-orang ini tidak memiliki motivasi yang cukup untuk menurunkan berat badan. Individu dengan bentuk klinikal obesiti (indeks jisim badan 29.0 ke atas) memerlukan pengurangan kandungan kalori yang lebih ketara: hingga 1200-1500 kkal sehari dengan pelantikan satu atau dua hari puasa (daging, keju cottage, epal) setiap minggu. Hari-hari ini anda mesti makan secara pecahan lima hingga enam kali.
Hiperkolesterolemia.
Pesakit dengan hiperkolesterolemia (HCS) dan mereka yang mempunyai risiko kejadiannya (gemuk, dengan gangguan metabolik, kecenderungan keturunan) mesti mengikuti cadangan berikut untuk pemakanan yang baik:
• jangan mengambil lebih dari tiga kuning telur seminggu, termasuk kuning telur yang digunakan untuk memasak;
• hadkan pengambilan jeroan (hati, ginjal), kaviar, udang; semua jenis sosej, ham lemak, mentega dan ghee, susu berlemak dan produk tenusu;
• ganti penggorengan makanan pada lemak haiwan dengan rebusan, mendidih, kukus, di dalam ketuhar, sebelum memasak, memotong lemak yang dapat dilihat dari kepingan daging, dan mengeluarkan kulit dari unggas;
• mengutamakan hidangan ikan, makanan laut, sayur-sayuran dan buah-buahan;
• gunakan produk tenusu tanpa lemak, masak dengan minyak sayuran.
• hadkan garam meja - ia menyebabkan pembengkakan tisu, termasuk tisu dinding saluran darah, yang menyebabkan lumennya menjadi sempit. Sangat penting untuk menghadkan garam kepada mereka yang angina pectoris digabungkan dengan hipertensi arteri..
Selalunya, alasan peningkatan kolesterol terletak pada gabungan beberapa faktor yang tidak menguntungkan (merokok, keadaan traumatik akut), dan dapat dilihat walaupun berlatarbelakangkan berat badan normal. Salah satu penyakit berikut boleh menyumbang kepada ini:
• Hipotiroidisme.
• Diabetes.
• Sindrom nefrotik dengan penyakit buah pinggang.
• Penyakit hati obstruktif.
Mengambil ubat (progestin, steroid anabolik, diuretik [kecuali indapamide], beta-blocker [kecuali bagi mereka yang mempunyai aktiviti simpatomimetik dalaman], beberapa imunosupresan juga meningkatkan kolesterol.
Pengambilan alkohol. Pengambilan alkohol kronik sering disertai dengan makan berlebihan, yang membawa kepada kegemukan dengan segala akibat yang timbul berkaitan dengan penyakit kardiovaskular. Di samping itu, segera setelah mengambil alkohol dalam kebanyakan kes, peningkatan tekanan darah berlaku, yang menyebabkan beban otot otot berlebihan dan dengan itu meningkatkan kemungkinan komplikasi koronari. Telah terbukti bahawa alkohol mengurangkan kekuatan kontraksi jantung, dan dengan penggunaan yang berpanjangan menyebabkan perubahan struktur pada otot jantung, yang dapat menyebabkan gangguan pada irama kontraksi jantung dan gangguan lain dari aktiviti jantung, yang disebut kardiopati alkohol.
Dengan aktiviti fizikal yang rendah - iaitu apabila lebih daripada separuh masa kerja dihabiskan dengan duduk), dan pada waktu lapang, berjalan, mengangkat berat, dan lain-lain, mengambil masa kurang dari 10 jam seminggu.
Pencegahan Strok Utama
Etiologi strok:
• Hipertensi arteri
Tekanan darah tinggi adalah salah satu penyebab utama pecahnya saluran darah. Untuk mengelakkan penyakit, perlu mengurangkan tekanan. Adalah perlu untuk mengecualikan kopi, teh yang kuat, makanan berlemak dan asap dari makanan, minum lebih banyak air tulen. Kurangkan berat badan, lakukan latihan fizikal yang mencukupi. Sekiranya hipertensi disebabkan oleh penyakit tertentu, diperlukan pengawasan perubatan yang berterusan..
Tekanan darah tinggi yang berterusan hanya beberapa milimeter, meningkatkan risiko strok sebanyak tiga puluh peratus.
Dengan tekanan tinggi (krisis), anda harus segera mengambil ubat antihipertensi yang disarankan secara sublingual yang dengan cepat mengurangkan tekanan darah. Kolesterol darah
Pencegahan Strok Termasuk
pemantauan kolesterol yang berterusan dalam darah. Ia mesti diperiksa setahun sekali - setelah dua puluh tahun, dan sekali setiap enam bulan - setelah empat puluh.
Pemakanan yang betul adalah kunci kejayaan. Buah-buahan segar menyumbang kepada pemprosesan kolesterol menjadi kolesterol, yang diserap sepenuhnya oleh tubuh. Dalam diet harian anda harus memastikan memasukkan makanan yang membantu menurunkan kolesterol. Pemakanan yang betul adalah asas yang tidak mustahil pencegahan strok.
Pengurangan natrium (garam) mengurangkan kemungkinan penyakit.
• Kadar garam yang optimum setiap hari tidak lebih dari enam gram, juga perlu untuk meminimumkan penggunaan makanan yang diproses: ikan dan daging kalengan, saus tomat, sosej dan produk salai lain;
• makanan yang kaya dengan magnesium, kalium, serat harus selalu dimasukkan ke dalam makanan: kekurangan kalium dalam badan boleh menyebabkan strok;
• Sayuran dan buah-buahan segar adalah sumber antioksidan yang mencegah plak dan perkembangan aterosklerosis;
• bijirin, daging dan ikan tanpa lemak, makanan laut, produk tenusu - elemen utama untuk kejayaan pencegahan strok.
Berat berlebihan
Berat badan berlebihan menggandakan kemungkinan peningkatan tekanan, yang menyebabkan penyakit kardiovaskular dan strok. Jumlah kolesterol dalam darah secara langsung bergantung pada berat badan. Oatmeal, badam, jagung, dedak, semua kekacang dapat melakukan tugas ini dengan sebaik mungkin. Diabetes yang tidak terkawal dari kumpulan kedua adalah penyebab strok. Pencegahan strok tidak masuk akal tanpa kehilangan pound tambahan.
berat badan berlebihan boleh memprovokasi perkembangan diabetes kumpulan kedua, di mana kadar gula tidak dikawal oleh badan, dan diabetes sering digabungkan dengan peningkatan tekanan darah dan peningkatan kolesterol, yang menjadikan kemungkinan strok adalah hasil yang sangat mungkin.
Latihan tekanan
Bersenam secara teratur adalah pencegahan strok utama. Latihan berkala membantu menjaga tubuh dalam keadaan baik, jenuh dengan oksigen, meningkatkan bekalan darah ke otot jantung, mengurangkan tekanan dengan ketara.
Latihan mengurangkan gula darah dan kolesterol, memberi kesan positif pada metabolisme karbohidrat, dan juga lemak.
Aktiviti fizikal bergantung pada usia dan keadaan badan. Anda boleh mula berlatih pada usia berapa pun. Berenang, berlari, gimnastik, berjalan kaki yang sesuai. Sekiranya terdapat penyakit, perlu berjumpa doktor.
Penyakit kardiovaskular memerlukan beban kerja yang lebih lembut, oleh itu senamrobik, berlari dikontraindikasikan dan bahkan berbahaya, kerana boleh menyebabkan strok sebaliknya.
Tabiat buruk
Merokok bukan sahaja faktor risiko, tetapi juga menggandakannya. Di kalangan mangsa strok, terdapat perokok dua kali lebih banyak daripada yang tidak merokok. Risiko mula berkurang sejurus berhenti merokok, dan setelah lima tahun menjadi sama seperti untuk orang yang tidak merokok.
Alkohol dalam kuantiti yang banyak juga menyebabkan strok. Semuanya baik secara sederhana. Segelas bir atau wain merah kering setiap hari adalah kaedah yang baik untuk mencegah strok..
Berhenti minum alkohol dan rokok dan menjalani gaya hidup yang lebih sihat. tambah sayur-sayuran segar untuk diet anda, sebagai contoh.
Pemeriksaan tepat pada masanya
Kehadiran penyakit kardiovaskular meningkatkan risiko strok. Oleh itu, pencegahan strok dan serangan jantung semestinya merangkumi pemeriksaan makmal dan instrumental..
Setiap enam bulan sekali, ujian darah kimia diperlukan, EKG, ultrasound kapal, MRI otak dilakukan. Juga perlu mengambil ubat vaskular

Kaedah untuk pencegahan penyakit kardiovaskular dan peraturan gaya hidup sihat

Penyakit jantung menduduki tempat pertama antara penyebab kematian. Ini adalah statistik rasmi yang disediakan oleh Pertubuhan Kesihatan Sedunia. Dan sangat mengecewakan, kerana penyakit jantung mempengaruhi terutamanya golongan muda yang berkemampuan muda, sering menjalani kursus kronik dan sukar dirawat. Syarikat ini mengedarkan risalah mengenai peraturan pertolongan cemas, resusitasi. Tetapi lebih baik untuk mencegah penyakit daripada menangani akibatnya kemudian. Pencegahan merangkumi beberapa bidang, yang berdasarkan gaya hidup sihat. Untuk menjaga kesihatan dan umur panjang, adalah penting bagi semua orang untuk mengetahui cara mencegah penyakit sistem kardiovaskular manusia.

Faktor Risiko untuk Penyakit CVD

Terdapat risiko yang tidak dapat diperbetulkan..

Ini termasuk:

  • Keturunan. Kemungkinan penyakit meningkat sebanyak 25% jika saudara terdekat mempunyai masalah jantung.
  • Lantai. Statistik mendakwa bahawa lelaki lebih cenderung kepada penyakit jantung dan vaskular. Aterosklerosis dikesan pada 90% lelaki berusia 40 hingga 70 tahun.
  • Pengaruh umur. Dengan bertambahnya usia, risiko terkena penyakit jantung meningkat, terutama setelah 65 tahun.

Faktor-faktor di atas mungkin tidak memainkan peranan penting dalam memulakan perkembangan penyakit ini, jika tidak ada aspek negatif gaya hidup berikut.

  1. Tekanan dan kemurungan. Kelebihan psiko-emosi menyebabkan penurunan tekanan yang tajam, kekejangan saluran darah, termasuk koronari, yang menyebabkan iskemia miokardium, dan sebagai akibat serangan jantung.
  1. Pembahagian masa yang tidak rasional untuk bekerja dan berehat. Ketiadaan perubahan aktiviti, pemulihan tenaga yang mencukupi dan beban transendental menyebabkan penipisan badan dan otot jantung khususnya. Ini juga berlaku untuk tidur malam. Pada masa inilah hormon khas dihasilkan yang mempunyai kesan yang baik terhadap metabolisme dan pemakanan tisu.
  1. Diet yang tidak sihat. Banyaknya makanan berlemak, goreng, sintetik menimbulkan peningkatan kepekatan kolesterol dalam darah dan pemendapannya dalam bentuk plak di permukaan dalaman aorta. Lumennya menyempit, jantung perlu menghabiskan lebih banyak usaha untuk mengepam darah, yang menyumbang kepada pengurangannya. Makanan sedemikian mempunyai kandungan unsur mikro dan makro yang rendah. Vitamin semasa kehamilan dan usia tua adalah penting, kekurangannya menyebabkan pengaliran impuls di jantung terganggu, gangguan dalam fungsi jantung, darah tidak akan sampai ke organ dan tisu sepenuhnya, memberi mereka nutrisi.
  1. Alkohol dan merokok. Tabiat buruk tidak jarang berlaku di kalangan kanak-kanak. Mereka menemani orang sepanjang hidup, meningkatkan risiko kematian akibat penyakit kronik, terutamanya jantung dan saluran darah, dan bertentangan dengan prinsip gaya hidup sihat.
  1. Penyakit berjangkit yang disebabkan oleh staphylococcus β-hemolitik. Menyebabkan radang amandel, ia berpindah dengan aliran darah ke sendi dan jantung. Proses keradangan otot menyebabkan penipisan dan kelemahannya, terjadinya aneurisma.

Cara-cara mencegah penyakit jantung

Pencegahan penyakit jantung dan saluran darah terdiri dari mengikuti aturan hidup yang sihat, menggunakan ubat-ubatan dan ramuan. Profilaksis ubat sistem kardiovaskular disebut primer dan terdiri dalam kawalan ubat yang komprehensif untuk meningkatkan tekanan darah, dalam mengambil statin untuk kolesterol normal dalam darah. Momen penting adalah mengekalkan keadaan cecair darah, kerana penebalan menyebabkan pembentukan gumpalan darah dan menyukarkan aliran melalui saluran jantung. Doktor dalam kes ini menetapkan mikrodosis asid acetylsalicylic. Sangat berguna bagi jantung untuk meminum ekstrak hawthorn, titisan valerian dan motherwort. Kaedah alternatif termasuk penggunaan dana berdasarkan lily of the valley dan peppermint.

Pencegahan penyakit kardiovaskular sekunder dan gaya hidup sihat merangkumi aktiviti yang berkaitan dengan perubahan gaya hidup. Ini terutama berkaitan dengan kesihatan mental.

  • Kehadiran situasi konflik, faktor yang menjengkelkan di tempat kerja dan keluarga. Untuk mengelakkan emosi negatif dan ketegangan saraf, lebih baik tidak ikut serta dalam proses, meninggalkan bilik, di mana suasana antara orang-orang semakin panas. Sekiranya ini tidak berjaya, maka perlakukanlah keadaan dengan sedikit kelucuan, tidak boleh menyumbang kepada skandal itu. Sebaik-baiknya, jika anda berjaya berkompromi dan berpisah dengan cara yang baik, tetapi jika situasi seperti itu berulang secara teratur, ubah pekerjaan, dan cuba membina dialog yang membina dengan ahli keluarga atau beralih kepada psikoanalis.
  • Persekitaran yang tidak menyenangkan. Perabot lama yang tidak selesa, bilik berdebu yang berantakan, udara basi memberi kesan negatif pada jiwa, menyebabkan bahaya sebenar pada tubuh. Tidur di atas katil yang tidak selesa mengubah kedudukan tulang belakang dan organ dalaman, lebih sukar bagi jantung untuk mengepam darah ke seluruh badan. Rawatan dan pemulihan memerlukan kos material yang jauh lebih besar daripada mengemas kini barang-barang rumah.
  • Bahaya pekerjaan. Pengeluaran, disertai dengan pelepasan logam berat, kekotoran dan pencemaran gas, menyebabkan keracunan, keletihan sistem saraf, kegagalan pernafasan, tekanan jantung, pemendapan bahan berbahaya di dalam kapal. Anda perlu menggunakan peralatan pelindung diri, masa yang diperuntukkan untuk rehat, hujung minggu dan cuti. Sekiranya penyakit jantung menjadi ganas, maka lebih baik menolak kerja tersebut.

Mungkin syarat terpenting untuk gaya hidup sihat adalah diet seimbang yang betul. Kandungan kalori, karbohidrat, lemak dan protein yang optimum adalah kunci untuk menjaga kesihatan jantung. Anda boleh menghitungnya mengikut jadual, atau anda boleh makan makanan sihat. Terdapat senarai makanan yang harus dihilangkan atau dibatasi secara radikal dalam diet harian anda..

  1. Gula-gula, produk roti dan makanan lain yang tinggi gula: minuman berkarbonat, sos, saus tomat, mi dan bijirin segera. Gula membawa kepada kegemukan dan perkembangan ketahanan insulin, gangguan metabolik, gangguan patensi vaskular, dan lebih sukar bagi jantung untuk menyaring darah ke kawasan badan yang meningkat kerana tisu adiposa. Dalam keadaan seperti itu, akan ada keperluan untuk pencegahan primer dalam bentuk pengambilan ubat-ubatan, yang akan sangat memudahkan kerja jantung.
  1. Kandungan menu restoran makanan segera berbahaya kerana kandungan karbohidrat yang dapat dicerna, sejumlah besar lemak sayuran dan haiwan yang diproses pada suhu tinggi. Dalam proses menggoreng bahan berbahaya terbentuk yang menyumbang kepada perubahan metabolisme normal dan bahan genetik sel.
  1. Makanan dalam tin dan makanan keselesaan. Dengan mengurangkan pengambilan makanan seperti itu, anda dapat mencegah gangguan metabolik akibat kesan pengawet yang berbahaya pada tubuh.
  2. Makan garam dalam jumlah besar. Ini menyumbang kepada pengekalan air di dalam pembuluh darah, peningkatan tekanan darah dan kerosakan pada intima saluran darah, terjadinya pendarahan, yang memberi kesan buruk pada kerja jantung.

Wajib untuk pencegahan penyakit jantung adalah produk berikut:

  • bijirin gandum dan makanan yang dibakar dari tepung gandum. Mereka mengandungi sejumlah besar serat berharga, yang menyumbang kepada fungsi normal usus dan jantung dan penghapusan kolesterol,
  • dua hingga tiga kilogram sayur-sayuran dan buah-buahan segar setiap hari akan memberi jantung dan vitamin berguna,
  • daging dan ikan rendah lemak, lebih baik laut, untuk mengekalkan jumlah protein yang optimum, yang akan menguatkan jantung dan saluran darah,
  • minyak sayuran, zaitun boleh. Asid lemak mengurangkan risiko arteriosklerosis.
  • jumlah air bersih tidak berkarbonat yang mencukupi. Saranan tersebut mengatakan bahawa bagi rata-rata orang, disarankan agar disediakan sekitar dua liter sehari untuk memenuhi keperluan tubuh.
  • diet melibatkan penggunaan buah-buahan kering yang mengandungi kalsium dan kalium otot yang berharga.

Latihan budaya fizikal dalam pencegahan penyakit kardiovaskular primer dan sekunder memainkan peranan utama. Melatih otot-otot jantung akan membolehkan anda meningkatkan prestasinya dengan mudah pada saat anda perlu melakukan kerja berat.

  1. Senaman pagi berguna untuk nada otot, untuk kerja jantung dan organ manusia yang terkoordinasi. Latihan memudahkan untuk bangun tidur dan tetap kencang sepanjang hari, jadi penting untuk mencari masa untuk gimnastik.
  2. Berjalan kaki adalah latihan terbaik untuk menjaga kesihatan jantung anda. Anda perlu menggunakan setiap peluang: naik tangga, mengabaikan lif, berjalan di sepanjang jalan, dan bukannya menggunakan pengangkutan awam. Jalan-jalan berkala akan disediakan oleh anak kecil atau haiwan kesayangan - anjing, maka pasti tidak ada alasan untuk tinggal di rumah.
  3. Sukan kolektif. Pasukan ini mendorong untuk tidak melewatkan latihan dan sokongan dalam keinginan untuk meningkatkan data fizikal dan kesihatan mereka. Oleh itu, hati akan berterima kasih atas penjagaan itu.

Pencegahan perkembangan penyakit kardiovaskular memerlukan usaha sukarela untuk mengawal pemakanan, aktiviti fizikal. Tetapi tindakan sedemikian akan membantu untuk mengelakkan rawatan yang mahal dan dapat memanjangkan usia kehidupan yang bahagia dan sihat.

Adalah Penting Untuk Menyedari Vaskulitis