Masa prothrombin, masa prothrombin mengikut Quick INR, PTI

Ujian darah untuk prothrombin, INR (masa prothrombin) adalah ujian pembekuan. Ini menentukan masa pembekuan plasma pesakit setelah menambahkannya campuran tromboplastin tisu dan ion kalsium.

Ujian Prothrombin menghasilkan pelbagai bentuk.

1. Prothrombin menurut Quick (%) - seperti indeks prothrombin, membolehkan anda menentukan aktiviti kompleks protrombin plasma pesakit dibandingkan dengan masa prothrombin yang diukur dari plasma kawalan. Pengiraan ini dilakukan mengikut lekukan kebergantungan masa prothrombin pada peratusan faktor kompleks protrombin, yang dibina menggunakan pencairan yang berbeza dari plasma kawalan. Kaedah mendapatkan hasil ini adalah yang paling tepat, terutamanya di kawasan yang mempunyai nilai rendah. Prothrombin menurut Quick dan indeks prothrombin dapat bertepatan antara satu sama lain dalam julat normal. Di zon nilai rendah, yang disarankan untuk pengurusan pesakit dan mengambil antikoagulan tidak langsung, petunjuk ujian ini berbeza. Indeks prothrombin 50-60% mungkin sama dengan 30-40% prothrombin menurut Quick. Pengiraan prothrombin menurut Quick adalah kaedah biasa..


2. INR (International Normalized Ratio), singkatan Latin INR (International Normalized Ratio) adalah kaedah tambahan untuk membentangkan hasil ujian prothrombin. Disarankan untuk memantau terapi dengan antikoagulan tidak langsung oleh Jawatankuasa Pakar WHO dan Jawatankuasa Antarabangsa untuk Kajian Thrombosis dan Hemostasis dan Jawatankuasa Antarabangsa untuk Standardisasi dalam Hematologi.


INR dikira dengan formula:
INR (INR) = (Waktu Patrothrombin / Waktu prothrombin min biasa), di mana ISI (Indeks Sensitiviti Antarabangsa thromboplastin), juga dikenali sebagai MIC (Indeks Sensitiviti Antarabangsa), adalah petunjuk kepekaan tromboplastin, yang menyeragamkannya terhadap standard antarabangsa.

INR adalah pembetulan matematik. Dengan bantuannya, masa prothrombin diseragamkan, yang diukur menggunakan pelbagai tromboplasin dengan kepekaan yang berbeza. Had INR optimum yang harus dicapai semasa rawatan dengan antikoagulan tidak langsung bergantung pada tujuan terapi dan ditentukan oleh doktor yang merawat. INQ dan prothrombin menurut Quick berkorelasi negatif - ini bermaksud penurunan prothrombin menurut Quick sepadan dengan peningkatan INR.

3. Masa prothrombin (diukur dalam beberapa saat) mencerminkan masa pembekuan plasma setelah penambahan tromboplastin dan campuran kalsium. Pembentangan hasil ujian prothrombin ini tidak memungkinkan penilaian perbandingan hasil, kerana makmal yang berbeza menggunakan kaedah dan peralatan yang berbeza, dan yang paling penting - tromboplasin dengan aktiviti yang berbeza dan asal yang berbeza.

4. Indeks prothrombin adalah nisbah masa pembekuan plasma kawalan ("normal") dengan masa pembekuan plasma subjek, yang dinyatakan dalam%. Penunjuk ini dalam julat rendah sangat bergantung pada kepekaan reagen yang digunakan..

Petunjuk

  • Sebagai kajian untuk mengesan patologi pembekuan.
  • Sebagai ujian saringan untuk menilai keadaan sistem pembekuan.
  • Mengawal pembekuan darah semasa rawatan berpanjangan dengan antikoagulan tidak langsung (kumarin, dll.).
  • Kajian fungsi hati untuk menilai sintesis faktor kompleks prothrombin di hati.

Naik tahap:

  • kecenderungan untuk trombosis: keadaan tromboemboli, infark miokard, keadaan preinfarction, hipohidrasi kerana peningkatan kelikatan darah, hiperglobulinemia;
  • ubat-ubatan yang menghalang kesan coumarin (barbiturat, vitamin K) atau mampu menghambatnya (kortikosteroid, kontraseptif oral, meprobamate);
  • antihistamin;
  • polisitemia;
  • tumor malignan.

Tahap ke bawah:

  • keturunan atau kekurangan yang diperolehi faktor I, II, V, VII dan X;
  • hipoprothrombinemia keluarga idiopatik;
  • hipofibrinogenemia keturunan dan keturunan;
  • kekurangan vitamin K dalam diet (II, VII, X faktor terbentuk dalam hepatosit dengan adanya vitamin K);
  • kekurangan vitamin K pada ibu (diatesis hemoragik pada bayi baru lahir);
  • ubat - antagonis vitamin K (antikoagulan - fenilin dan lain-lain, kumarin dan ubat-ubatan yang meningkatkan kesannya: steroid anabolik, clofibrate, glukagon, tiroksin, indomethacin, neomycin, oxyphenbutazone, salisilat; heparin, urokinase / streptokinase).

Prothrombin dan fibrinogen

Apabila saluran darah pecah atau pengaktifan zat tertentu dalam darah, pengaktifan prothrombin pertama kali terbentuk. Sekiranya terdapat jumlah ion kalsium yang mencukupi, ia menyebabkan penukaran prothrombin menjadi trombin. Selama 10-15 saat berikutnya, trombin menyebabkan polimerisasi molekul fibrinogen pada helai fibrin. Oleh itu, kadar pengembangan pembekuan darah biasanya membatasi pembentukan aktivator prothrombin, dan bukan tindak balas berikutnya yang membentuk bekuan itu sendiri, kerana biasanya ia dilakukan dengan cepat.

Platelet juga memainkan peranan penting dalam penukaran prothrombin menjadi trombin sehubungan dengan penyambungan banyak molekul prothrombin ke reseptor yang sesuai pada platelet yang sudah dikaitkan dengan tisu yang rosak..

Prothrombin dan trombin. Prothrombin adalah protein plasma alpha2-globulin dengan berat molekul 68,700, terdapat dalam plasma normal pada kepekatan sekitar 15 mg / dl. Ini adalah protein tidak stabil yang mudah dipecah menjadi sebatian yang lebih kecil, salah satunya adalah trombin dengan berat molekul 33,700, yang hampir separuh berat molekul prothrombin.

Prothrombin sentiasa dibentuk oleh hati dan selalu digunakan di dalam badan untuk pembekuan darah. Sekiranya hati tidak dapat mensintesis prothrombin, setelah kira-kira satu hari kepekatannya dalam plasma menurun menjadi nilai terlalu rendah untuk memastikan pembekuan darah normal.

Untuk sintesis prothrombin dan beberapa faktor pembekuan lain, hati memerlukan vitamin K. Oleh itu, kekurangan vitamin ini atau penyakit hati di mana sintesis prothrombin yang normal terganggu boleh menyebabkan penurunan prothrombin yang tajam, yang ditunjukkan oleh kecenderungan pendarahan.

Skema untuk pembentukan hemostasis pembekuan.
1 - pengaktifan trombin f.V; 2 - pengaktifan trombin f-VIII yang dilepaskan dari hubungan dengan villenbrant; 3 - pengaktifan trombin F.XI.
Sentuhan darah dengan permukaan subendothelium mengaktifkan jalan "dalaman" pembekuan darah; kontak darah dengan sel tisu yang rosak mengaktifkan jalan "luaran" untuk mengaktifkan pembekuan darah.

Penukaran fibrinogen ke fibrin - pembentukan bekuan

Fibrinogen. Fibrinogen adalah protein dengan berat molekul tinggi (berat molekul 340,000), kepekatannya dalam plasma adalah 100-700 mg / dl. Fibrinogen terbentuk di hati, dan pada penyakit hati kepekatannya dalam darah yang beredar dapat berkurang, begitu juga dengan konsentrasi prothrombin, seperti yang disebutkan sebelumnya.

Kerana saiz molekul fibrinogen yang besar, biasanya mereka praktikal tidak meninggalkan saluran darah ke cairan interstitial, dan kerana fibrinogen adalah faktor pembekuan yang diperlukan, cairan interstitial biasanya tidak membeku. Walau bagaimanapun, dengan peningkatan kebolehtelapan kapilari secara patologi, fibrinogen mengalir ke cecair tisu dalam jumlah yang mencukupi untuk menyebabkan pembekuan pada tisu-tisu ini dengan cara yang hampir sama dengan plasma dan darah beku keseluruhan.

Pembentukan fibrin dengan tindakan trombin pada fibrinogen. Thrombin adalah enzim dengan kemampuan proteolitik yang lemah. Ia bertindak pada fibrinogen, mengeluarkan 4 peptida berat molekul rendah dari setiap molekul fibrinogen, mengakibatkan pembentukan molekul monomer fibrin tunggal yang secara automatik dapat bergabung antara satu sama lain untuk membentuk filamen fibrin. Oleh itu, molekul monomer fibrin berpolimerisasi menjadi helai panjang fibrin, yang menjadi asas rangkaian pembekuan darah.

Pada peringkat awal pempolimeran, molekul monomer fibrin dipegang bersama dengan ikatan hidrogen bukan kovalen yang lemah, dan serat yang baru terbentuk tidak terikat antara satu sama lain dengan ikatan melintang; akibatnya, gumpalan itu lemah dan mudah "hancur" menjadi benang individu. Namun, dalam beberapa minit berikutnya, proses lain berlaku yang menguatkan jaringan fibrin dengan ketara. Proses ini memerlukan penyertaan bahan khas yang disebut faktor penstabilan fibrin. Sebilangan kecil faktor ini terdapat dalam darah yang normal di antara globulin plasma, tetapi juga dilepaskan dari platelet yang terperangkap dalam gumpalan darah..

Faktor penstabilan fibrin mempengaruhi serat fibrin hanya setelah pengaktifannya, yang dilakukan di bawah pengaruh trombin yang sama, yang menyebabkan pembentukan fibrin. Faktor penstabil fibrin yang diaktifkan kemudian bertindak sebagai enzim yang menyebabkan pengikatan kovalen dari peningkatan bilangan molekul fibrin monomer, serta penghubung silang serat fibrin yang bersebelahan, sangat meningkatkan struktur tiga dimensi rangkaian mereka.

Coagulogram

Maklumat am

Setiap doktor yang berkelayakan tahu bahawa yang terbaik adalah memulakan rawatan pesakit dengan sejarah perubatan, yang tidak lebih daripada sekumpulan maklumat mengenai keadaan kesihatan manusia.

Sebagai peraturan, setiap pemeriksaan perubatan dimulakan dengan pertanyaan dari pesakit sendiri tentang penyakit atau campur tangan pembedahan yang sebelumnya dideritanya, mengenai reaksi alergi atau kecenderungan keturunan terhadap penyakit atau penyakit lain, dan sebagainya..

Kemudian doktor menetapkan satu siri ujian makmal atau hanya ujian yang akan membantu melengkapkan anamnesis dengan maklumat mengenai perkembangan penyakit, serta maklumat yang diperlukan untuk memilih kaedah rawatan atau diagnosis lebih lanjut.

Kajian koagulologi (singkatan koagulogram) menempati tempat penting di antara ujian darah makmal, yang mesti dilakukan sebagai persiapan untuk campur tangan pembedahan, misalnya, dengan pembedahan caesar yang dirancang atau semasa kehamilan.

Coagulogram - apa itu?

Ramai pesakit mula bimbang dengan sia-sia apabila mereka mendengar daripada doktor yang hadir seperti perkataan sekilas pertama seperti koagulogram atau hemostasiogram. Oleh itu, analisis apakah jenis koagulogram ini dan mengapa ia diserahkan?

Pertama sekali, perlu diperhatikan bahawa ini adalah kaedah yang cukup biasa dalam perubatan moden untuk mengkaji fungsi sistem hemostasis tubuh manusia, yang bertanggungjawab untuk fungsi penting yang penting seperti: menghentikan pendarahan apabila pembekuan darah atau saluran darah rosak, serta mengekalkan keadaan cecair darah yang normal.

Oleh itu jawapan kepada persoalan apa itu hemostasiogram - kajian yang menentukan seberapa baik sistem hemostasis tubuh berfungsi. Ujian darah untuk koagulogram membantu mengkaji fungsi darah yang penting seperti keupayaan untuk membeku, iaitu. pembentukan bekuan darah.

Setelah mendapat hasil koagulologi, doktor yang hadir dapat meramalkan terlebih dahulu hasil operasi atau kelahiran anak. Maklumat mengenai pembekuan darah sangat penting dalam situasi kecemasan, misalnya, ketika seseorang cedera, ketika hitungan berlangsung selama beberapa saat dan anda perlu menghentikan pendarahan secepat mungkin.

Oleh itu, tidak perlu terlalu bimbang tentang berapa kos kajian ini. Bagaimanapun, harga hemostasiogram tidak dapat dibandingkan dengan kepercayaan bahawa pesakit akan hidup dan sihat.

Petunjuk untuk pelantikan analisis seperti hemostasiogram adalah adanya penyakit berikut pada pesakit:

  • trombosis usus;
  • strok;
  • tromboemboli;
  • trombosis vaskular dan urat varikos pada bahagian bawah kaki;
  • sirosis kronik;
  • preeklamsia;
  • proses keradangan pada peringkat akut;
  • patologi hemoragik, misalnya, trombositopenia, hemofilia atau penyakit von Willebrand.

Sebagai tambahan, analisis seperti itu mesti ditentukan untuk menentukan kadar pembekuan darah semasa persiapan untuk operasi yang dijadualkan, misalnya, pembedahan caesar, dan juga semasa kehamilan untuk menilai keadaan hemostasis dan sebelum kelahiran bebas. Dalam kad pertukaran setiap wanita yang bersalin, diperlukan ujian darah seperti koagulogram.

Sistem hemostasis manusia

Setelah menentukan bahawa ini adalah ujian hemostasis, ada baiknya kita meneliti secara lebih terperinci konsep seperti pembekuan darah. Mungkin patut dimulakan dengan definisi. Jadi, sistem hemostasis tubuh manusia adalah sistem biologi yang paling penting, fungsi utamanya dapat dianggap sebagai pemeliharaan parameter utama darah, serta menghentikan pendarahan.

Tubuh manusia tidak sia-sia disebut seluruh alam semesta dan dibandingkan dengan mekanisme yang kompleks. Dan sistem hemostatik dapat berfungsi sebagai contoh yang luar biasa tentang bagaimana orang yang dirancang dengan cemerlang. Darah adalah cecair biologi unik yang secara harfiah dapat membuat keajaiban di dalam badan kita..

Ia tidak hanya beredar melalui kapal, tetapi juga tidak dapat dilihat oleh seseorang yang memulihkan urat dan arteri sepanjang hidupnya kerana kemampuannya membentuk gumpalan darah atau gumpalan yang padat, iaitu. gulung.

Terdapat tiga komponen utama sistem hemostasis manusia:

  • Sel-sel vaskular endotelium (lapisan dalam yang terdiri daripada sel-sel rata yang melapisi saluran limfa dan saluran darah, serta rongga jantung), yang apabila dinding vaskular pecah atau kecederaan lain, mampu mengeluarkan komponen aktif biologi seperti prostacyclin, thrombomodulin dan nitric oxide. Mereka seterusnya mencetuskan pembentukan gumpalan darah.
  • Platelet atau pelat darah dengan kemampuan untuk "saling bersatu" satu sama lain untuk membentuk plag hemostatik primer pada masa akan datang.
  • Faktor plasma (sejumlah 15 faktor plasma, kebanyakannya adalah enzim), yang membentuk bekuan fibrin akibat reaksi kimia, yang akhirnya akan menghentikan pendarahan.

Meringkaskan semua perkara di atas, kita dapat dengan tegas menjawab pertanyaan tentang apa yang ditunjukkan oleh ujian darah untuk hemostasis semasa kehamilan, sebagai persediaan untuk operasi yang dirancang atau semasa diagnosis. Analisis ini memberikan gambaran tentang seberapa baik atau buruknya darah pesakit membeku. Dengan kata lain, seberapa cepat doktor dapat menghentikan pendarahan ketika ia berlaku.

Pembekuan darah koagulogram

Ujian darah untuk koagulogram merangkumi banyak petunjuk yang perlu anda baca dengan betul, iaitu memahami dan menganalisis, dengan kata lain, menguraikan. Malangnya, tidak setiap doktor mempunyai kemahiran menguraikan petunjuk hemostasiogram. Dan hanya pakar yang berkelayakan yang boleh mentafsirkan parameter analisis ini dengan betul..

Setelah melakukan ujian makmal darah pesakit dan mendapatkan hasilnya, doktor yang menghadiri membandingkan penyahkodan koagulogram dengan norma yang ditetapkan untuk pesakit dewasa, dan juga kanak-kanak. Penting untuk diingat bahawa kadar pembekuan untuk anak, lelaki atau wanita hamil sangat berbeza. Ini disebabkan, pertama sekali, keunikan fungsi organisma orang yang heterogen dalam kategori umur yang berbeza..

Petunjuk koagulogram

Pertimbangkan parameter ujian pembekuan darah, iaitu, nilai hemostasiogram normal. Kemudian kita akan membahas masing-masing dengan lebih terperinci, dan juga membincangkan mengenai koagulogram yang diperluas atau diperluas.

Perlu diingatkan bahawa jadual di bawah menunjukkan beberapa pilihan untuk petunjuk normal parameter hemostasiogram seperti masa pendarahan dan waktu pembekuan darah. Ini disebabkan oleh interpretasi norma yang berbeza untuk parameter ini oleh pakar yang terlibat dalam kajian mereka.

  • dari 8 hingga 12 minit;
  • dari 5 hingga 10 minit.
  • tidak lebih dari 4 minit;
  • dari 2 hingga 4 minit;
  • tidak lebih dari 8 minit.
Nama penunjuk (nama singkatan)Nilai standard penunjuk
Masa pembekuan darah:

  • norma untuk Mass dan Margot;
  • Norma Lee White.
Masa pendarahan:

  • Norma Shitikova;
  • Norma Duke;
  • Norma Ivy.
Sikap Normalisasi Antarabangsa (INR atau INR)0.82-1.18
Masa Thrombin (TV)14-21 saat
Indeks Prothrombin (PTI)73-122%
Masa Pengiraan Semula Diaktifkan (ATS)81-127 saat
D-dimer250.10-500.55 ng / ml *
Waktu protrombin Quinck (PV)11-15 saat
Antithrombin III (AT III)75.8-125.6%
Masa Tromboplastin Separa Diaktifkan (APTT)22.5-35.5 saat
Fibrinogen2.7-4.013 gram
Kompleks Fibrin-Monomerik Larut (RFMC)0.355-0.479 IU *

* Unit Antarabangsa (IU) atau Unit Tindakan (IU), iaitu ukuran dos bahan berdasarkan aktiviti biologinya.

* Nanogram per mililiter. Sumber: Wikipedia

Masa pembekuan darah

Ujian darah makmal pesakit ini memberi gambaran kepada doktor mengenai masa yang diperlukan oleh tubuh untuk membentuk bekuan darah. Tidak ada singkatan untuk parameter ini dalam analisis. Semasa kajian, bahan biologi (darah) yang diambil dari pesakit dari urat dimasukkan ke dalam tabung uji steril dan kering, dan selepas itu, masa diperhatikan dan mereka menunggu sehingga darah beku kelihatan.

Apabila waktu pembekuan darah normal, doktor dapat menyimpulkan bahawa sistem hemostasis berfungsi dengan betul, dan juga mengecualikan beberapa keadaan patologi, misalnya, hemofilia atau DIC, di mana gumpalan darah sama sekali tidak terbentuk. Sekiranya terdapat penyimpangan dari waktu normal pembekuan darah (peningkatan atau penurunan indikator), perlu memahami penyebabnya dengan lebih terperinci.

Sebagai contoh, peningkatan masa pendarahan dapat diperhatikan pada hemofilia, lupus eritematosus sistemik, atau pada rheumatoid arthritis, serta pada peritonitis, pada patologi hati kronik, pada radang paru-paru, dan jika terdapat tumor malignan. Waktu pendarahan yang dipendekkan mungkin menandakan perkembangan kejutan anaphylactic atau hemorrhagic, serta myxedema.

Sebagai tambahan, semua petunjuk koagulogram, termasuk yang satu ini, mungkin menyimpang dari norma semasa kehamilan. Sebagai peraturan, wanita pertama kali mengetahui tentang nama ujian pembekuan darah semasa kehamilan, ketika mereka diharuskan memberikan banyak ujian makmal untuk memantau dan mempengaruhi keadaan kesihatan ibu dan bayi yang belum lahir dengan cepat.

Perubahan yang berlaku dengan cepat dalam tubuh wanita hamil tidak berlaku tanpa jejak sifat, serta ciri-ciri darah. Perlu diperhatikan bahawa terdapat penurunan secara beransur-ansur dalam waktu pembekuan bermula dari trimester pertama, dan pada trimester ketiga indikator ini dapat sangat berbeza dengan norma. Namun, jangan takut, kerana ini hanyalah salah satu mekanisme pelindung yang membantu mempersiapkan tubuh wanita untuk melahirkan dan mengurangkan kemungkinan kehilangan darah.

Masa pendarahan

Sesuai dengan peraturan, durasi pendarahan tidak boleh kurang dari atau lebih dari beberapa menit dari saat tusukan, yang disebut hemostasis primer. Untuk menyelesaikan proses, iaitu pembentukan bekuan darah memerlukan purata 10 minit. Waktu pembekuan darah adalah petunjuk yang sangat penting, yang berperanan besar dalam mempersiapkan pesakit untuk menjalani pembedahan, misalnya, ketika melakukan operasi caesar..

Kadar pembekuan darah pada wanita tidak berbeza dengan standard yang ditetapkan untuk orang dewasa. Kadar pembekuan pada kanak-kanak bergantung pada usia kanak-kanak. Rata-rata, tempoh pendarahan tidak boleh melebihi 2-4 minit, dan gumpalan darah akan terbentuk dalam 2-5 minit.

Waktu pendarahan boleh meningkat dengan:

  • hemofilia;
  • trombositopenia, iaitu dengan kekurangan platelet dalam darah;
  • demam berdarah, misalnya, dengan Ebola atau Crimea-Congo;
  • kerosakan hati oleh alkohol (mabuk);
  • trombositopati;
  • overdosis ubat.

Cara mengambil ujian pembekuan darah?

Agar doktor dapat menerima maklumat yang tidak diputarbelitkan setelah melakukan ujian makmal, seseorang harus mendekati penghantaran ujian dengan betul, termasuk pembekuan darah. Bahan biologi diserahkan pada waktu pagi, selalu dengan perut kosong. Perlu diingat bahawa sekurang-kurangnya 8, dan lebih baik 12 jam, harus berlalu sejak waktu makan terakhir.

Selain itu, ada baiknya menahan diri dari minum minuman beralkohol dan ubat pada malam sebelum kajian, kerana ini dapat mempengaruhi hasil analisis. Sekiranya pesakit terpaksa mengambil sebarang ubat, dia tidak boleh lupa memberitahu profesional perubatan mengenai perkara ini..

Masa prothrombin

Apakah masa prothrombin? Ini adalah salah satu petunjuk makmal utama koagulogram yang digunakan oleh doktor untuk menilai sistem hemostatik tubuh manusia secara keseluruhan, serta untuk menentukan keberkesanan ubat-ubatan yang mencegah pembekuan darah.

PV mencerminkan fasa 1 dan 2 pembekuan plasma. Dengan kata lain, masa pembentukan gumpalan trombin dalam darah dengan penambahan tromboplasin dan kalsium. Untuk parameter ini, sebutan PV yang disingkat kadangkala diterima. Parameter seperti ujian pembekuan darah seperti nisbah normal antarabangsa (INR) dan indeks prothrombin (IPT) berasal dari masa prothrombin, norma yang berbeza bergantung pada usia dan jantina pesakit.

Sebagai contoh, kadar masa trombin pada wanita dan lelaki adalah 11-15 saat. Bagi kanak-kanak, standard ditetapkan bergantung pada usia mereka. Contohnya, untuk bayi baru lahir - 13-17 saat atau 14-19 saat untuk bayi pramatang. Untuk kanak-kanak yang lebih tua (dari 10 tahun), norma adalah 12-16 saat, dan untuk yang termuda - 13-16 saat.

Masa trombin melebihi normal - apa maksudnya? Penyimpangan dari penunjuk normatif yang ditetapkan untuk parameter koagulogram ini mungkin bermaksud berikut:

  • kekurangan vitamin K dalam badan;
  • kepekatan rendah atau kekurangan faktor pembekuan 1,2,5,7, serta 10;
  • gangguan fungsi normal hati, kegagalan hati atau penyakit lain organ ini;
  • kehadiran DIC.

Masa prothrombin meningkat, apa maksudnya? Sebagai peraturan, kelebihan PV dikaitkan dengan pesakit yang mengambil ubat-ubatan yang tergolong dalam kumpulan antikoagulan, iaitu. ubat antikoagulan, seperti Heparin, Coumadinilin atau Warfarin.

Sikap Normalisasi Antarabangsa

Pekali protrombin (disingkat PTI) atau INR dalam ujian darah, apa itu? Anda harus bermula dengan sedikit latar belakang. Parameter seperti INR dalam hemostasiogram muncul pada tahun 1983, ketika Pertubuhan Kesihatan Sedunia (selanjutnya WHO) memutuskan untuk menyelaraskan kerja makmal penyelidikan dan membawa semua petunjuk analisis pembekuan darah ke satu model yang difahami oleh doktor di seluruh dunia.

Sebelum ini, setiap makmal boleh menggunakan reagen tromboplastin yang berbeza, yang dapat memutarbelitkan hasil penyelidikan akhir. Parameter koagulogram ini disingkat INR atau INR. Dalam perubatan domestik, seseorang masih dapat mencari dan bukannya INR petunjuk seperti indeks prothrombin, yang menunjukkan seberapa baik darah pesakit membeku.

Namun, kerana pelbagai kaedah untuk menentukan parameter ini, dianggap tidak stabil dan oleh itu adalah kebiasaan menggunakan INR di luar negara. Dalam ujian darah untuk PTI dan INR, norma ditetapkan pada:

  • IPT - 70-100, dan untuk pesakit yang mengambil Warfarin - 24.0-42.6;
  • INR - 0.82-1.18.

Oleh itu, apakah INR dalam ujian darah? Ini adalah petunjuk yang tidak lebih daripada nisbah analisis PV pesakit dan PV sampel kawalan. Norma INR dalam analisis darah manusia mengikut standard antarabangsa boleh berkisar antara 0,82 hingga 1,18.

Sekiranya pesakit menyimpang dari nilai di atas, penyakit berikut dapat didiagnosis:

  • dengan penunjuk PV dan INR yang meningkat: hepatitis kronik, kekurangan vitamin K, sirosis hati, amiloidosis, DIC, tahap fibrinogen rendah, sindrom nefrotik, dysbiosis usus, kekurangan faktor pembekuan (2.5, 7, dan 10);
  • dengan penurunan nilai PV dan INR: tromboemboli vaskular, peningkatan aktiviti faktor 7, trombosis atau pengaktifan fibrinolisis.

Selain itu, peningkatan INR dan PV dapat menunjukkan adanya ubat antikoagulan dalam darah pesakit. Oleh itu, norma INR ketika mengambil Warfarin berbeza dengan standard yang ditetapkan. Bagi pesakit yang mengambil ubat ini dan ubat-ubatan yang serupa dengannya, julat nilai INR normal berikut digunakan - 2.0-3.0.

Norma INR dalam darah pada wanita biasanya tidak berbeza dengan nilai umum. Tetapi semasa kehamilan anak, tubuh wanita berubah begitu banyak sehingga norma INR semasa kehamilan mungkin tidak bertepatan dengan angka di atas.

Masa trombin separa diaktifkan

Ujian darah APTT - apa itu? Ini adalah satu lagi petunjuk analisis, yang memberikan maklumat mengenai prestasi faktor plasma yang dirancang untuk menghentikan pendarahan dengan cepat. Parameter ini disingkat APTTV..

Ujian darah APTT - apa itu? Selalunya terdapat nama parameter seperti masa tromboplastin separa diaktifkan. APTT serta APTT memberikan maklumat mengenai kelajuan pembentukan bekuan fibrin dan mencirikan proses dalaman hemostasis yang terbaik. Dipercayai bahawa penunjuk APTT adalah yang paling tepat, tetapi pada masa yang sama paling sensitif, seperti mungkin berbeza bergantung pada reagen yang digunakan dalam ujian makmal.

Norma umum APTT dalam darah manusia ditetapkan pada 22.5-35.5 saat. Norma APTT pada wanita juga sesuai dengan nilai di atas. Namun, seperti halnya dengan parameter koagulogram lain, norma APTT selama kehamilan tidak selalu mematuhi peraturan umum. Pertimbangkan sebab penyimpangan penunjuk ini dari norma.

Sebagai peraturan umum, jika APTT dinaikkan, ini bermaksud sistem hemostatik tidak stabil atau pesakit mengambil heparin dan analognya, misalnya Fraxiparin, Kleksan, dan juga Zibor.

Apabila alasan di atas dikecualikan, dan APTT lebih tinggi daripada biasa, ini bermakna pesakit mungkin mengalami penyakit seperti:

  • fibrinolisis;
  • memperoleh atau mungkin kekurangan kongenital faktor pembekuan darah (8, 9, 11, 10, 12, 2 dan 5);
  • Sindrom DIC (2 atau 3 peringkat);
  • patologi autoimun (selalunya lupus erythematosus sistemik merah);
  • penyakit hati.

Apabila APTT diturunkan, apa maksudnya? Sekiranya nilai penunjuk berada di bawah normal, maka ini menunjukkan bahawa keupayaan darah untuk membeku berkurang. Penyebab utama keadaan ini mungkin:

  • DIC 1 darjah;
  • peningkatan kebekuan;
  • kesilapan dalam pengeluaran ujian makmal, misalnya, pengambilan sampel darah yang tidak betul.

Kompleks Monomerik Fibrin Larut

Singkatan dalam koagulogram ditetapkan sebagai RFMK. Analisis RFMC, apa itu? Perlu dimulakan dengan definisi kompleks fibrin-monomer - ini adalah hasil pemecahan bekuan darah semasa fibrinolisis. Menurut penyelidik, penunjuk ini agak sukar untuk ditentukan dengan pasti, kerana kompleks fibrin-monomer larut sangat cepat dikeluarkan dari darah.

Parameter seperti RFMC berperanan besar dalam diagnosis sindrom DIC (nama penuhnya disebarkan sindrom pembekuan intravaskular). Norma RFMC dalam darah manusia adalah 0.355-0.479 IU. Walau bagaimanapun, semasa kehamilan, norma RFMC mungkin berbeza dengan ketara dari tahap yang ditunjukkan di atas. Oleh kerana badan wanita secara aktif bersiap untuk kelahiran yang akan datang, parameter asas darah, termasuk keupayaannya untuk membeku, berubah dengannya.

Ini adalah sejenis mekanisme pertahanan yang membantu mengurangkan risiko pendarahan. Penyimpangan tahap RFMC selama kehamilan hingga 5.1 ml dianggap normal. setiap 100 ml. darah. Sekiranya RFMC dinaikkan, apakah maksud hasil analisis tersebut??

Apabila koagulogram pesakit dengan RFMC meningkat, alasannya mungkin seperti berikut:

  • terkejut;
  • tromboemboli urat dalam bahagian hujung kaki atau arteri pulmonari;
  • sepsis;
  • preeklamsia atau preeklamsia semasa kehamilan;
  • patologi tisu penghubung;
  • kegagalan buah pinggang kronik atau akut.

Peningkatan indikator ini sering dijumpai pada pesakit yang baru-baru ini menjalani intervensi pembedahan. Oleh itu, dalam tempoh selepas operasi, analisis di RFMC mungkin menyimpang dari norma.

Masa Pengiraan Semula Diaktifkan

Singkatan dalam analisis adalah ABP dan menunjukkan masa yang diperlukan untuk pembentukan fibrin dalam plasma darah yang tepu dengan platelet dan kalsium. Parameter ini juga digunakan untuk menilai sistem pembekuan darah secara keseluruhan. ABP mencerminkan interaksi unit sel dan plasma hemostasis.

Perlu diperhatikan bahawa nilai parameter ini mungkin berbeza bergantung pada reagen yang digunakan dalam kajian makmal. Sebagai peraturan, waktu pengkalsifikasi yang lebih pendek menunjukkan kecenderungan pesakit untuk membentuk gumpalan darah, dan yang memanjang menunjukkan hemofilia, serta penurunan jumlah platelet dan perubahan pada ciri dasarnya.

Indeks prothrombin. Norma untuk wanita

Nama singkatan parameter ini dalam analisis adalah IPT. Ujian darah PTI - apa itu? Indeks prothrombin adalah nisbah nilai ideal masa prothrombin yang ditetapkan dengan petunjuk masa prothrombin dikalikan dengan 100% dalam analisis pesakit.

Perlu diperhatikan bahawa penunjuk ini pada masa ini hampir tidak digunakan, kerana WHO mengesyorkan menggunakan parameter yang lebih tahan terhadap ujian makmal seperti INR. Kadar IPT dalam darah untuk orang yang sihat ditetapkan pada 73-122%.

Sebagai peraturan umum, kadar PTI pada wanita tidak boleh berbeza dengan nilai di atas kecuali untuk masa kehamilan, ketika pembekuan darah meningkat. Oleh itu, jika seorang wanita menyimpang dari norma, seorang wanita dalam koagulogram harus berjumpa doktor untuk mendapatkan nasihat. Parameter ini meningkat, sebagai peraturan, jika tubuh manusia kekurangan vitamin K, dan ada juga kekurangan faktor pembekuan darah.

Selain itu, peningkatan IPT disebabkan oleh rawatan dengan antikoagulan seperti Sincumar, Warfarin atau Neodicumarin, serta ketika mengambil Heparin dan analognya. IPT menurun dengan kerosakan hati, misalnya, dengan sirosis dan hepatitis, dengan trombosis vaskular dan semasa kehamilan.

Kadar prothrombin untuk wanita dalam darah

Dalam sistem hemostatik, 15 faktor pembekuan memainkan peranan mendasar, iaitu bahan yang mencirikan ketepatan kerjanya. Salah satu faktor yang paling penting ialah prothrombin atau faktor II, juga dikenali sebagai trombogen. Ini adalah protein yang merupakan pendahulu trombin, yang seterusnya bertanggungjawab untuk fungsi pembekuan darah - ia merangsang pembentukan bekuan darah (darah beku).

Tahap prothrombin dalam darah ditentukan menggunakan ujian berikut:

  • PV by Quick - norma bagi wanita adalah 78-142%;
  • INR atau INR - norma bagi wanita adalah 0.85-1.15.

Sekiranya tahap faktor II lebih tinggi daripada biasa, maka peredaran darah menjadi sukar kerana fakta bahawa darah menjadi likat, akibatnya, saluran darah menjadi tersumbat. Dalam keadaan ini, tubuh pesakit lebih berisiko mengalami strok dan serangan jantung, dan risiko terkena tumor ganas atau tromboemboli juga meningkat dengan ketara..

Sekiranya tahap trombogen dikurangkan, pembentukan gumpalan darah terjadi secara tidak normal secara perlahan, yang penuh dengan kehilangan darah yang besar sekiranya berlaku pendarahan. Sebagai peraturan, sebab-sebab kerosakan dalam sistem hemostatik adalah: kekurangan vitamin K dalam tubuh atau faktor kongenital dan pemerolehan lain.

Masa trombin

Nama ringkas - TV. Parameter ini mencirikan tahap akhir hemostasis dan menentukan jangka masa yang diperlukan untuk pembentukan bekuan fibrin ketika trombin ditambahkan ke plasma darah. Pemantauan TV selalu dilakukan bersama dengan PV dan APTT untuk diagnosis patologi fibrinogen kongenital yang paling berkesan, serta untuk menilai keberkesanan terapi fibrinolitik dan heparin.

Fibrinogen

Apakah ujian darah fibrinogen? Faktor pembekuan pertama atau fibrinogen tidak lebih dari protein yang terbentuk di bawah pengaruh faktor Hageman di hati, dan kemudian ditukar menjadi fibrin tidak larut di bawah pengaruhnya. Kehadiran fibrinogen ditentukan oleh trombosis.

Dipercayai bahawa trombotest 4 dan 5 darjah adalah normal. Perlu diperhatikan bahawa sejak fibrinogen (protein fasa akut), tahapnya meningkat dalam darah semasa tekanan, trauma atau jangkitan. Sebagai peraturan umum, tahap fibrinogen dalam darah harus berada di antara 2,7 hingga 4,013 gram. Norma fibrinogen pada wanita dalam darah tidak boleh lebih rendah atau lebih tinggi daripada nilai yang ditentukan kecuali untuk tempoh kehamilan.

Parameter darah seorang wanita hamil mengalami perubahan, begitu juga seluruh tubuhnya secara keseluruhan. Banyak sistem pelindung dilancarkan, termasuk sistem hemostatik yang bersiap untuk penghantaran yang akan datang. Selalunya sudah pada trimester pertama, tahap fibrinogen mungkin sedikit lebih tinggi atau lebih rendah daripada biasa. Untuk tempoh kehamilan ini, penunjuk dari 2,3 hingga 5 g / l ditetapkan.

Apabila tahap protein ini meningkat, darah menjadi lebih padat dan tebal. Kerana ini, proses trombosis bermula, yang membahayakan anak, kerana dia akan menderita kekurangan oksigen yang teruk dan, akibatnya, kekurangan unsur mikro dan makro penting, serta vitamin. Semasa kehamilan pada trimester II, penunjuk fibrinogen mestilah berada dalam julat normal 2.4-5.1 g / l, dan pada trimester III - hingga 6.2 g / l.

Peningkatan tahap fibrinogen juga diperhatikan dengan:

  • infarksi miokardium;
  • penyakit bakar;
  • haid;
  • artritis reumatoid;
  • amiloidosis;
  • pneumonia;
  • pielonefritis;
  • scleroderma sistemik;
  • peritonitis.

Di samping itu, ubat seperti heparin dan kontraseptif oral mempengaruhi tahap protein..

Tahap fibrinogen yang rendah menunjukkan adanya penyakit seperti:

  • DIC;
  • kanser prostat;
  • sirosis hati dan patologi organ lain;
  • leukemia.

Tahap fibrinogen mungkin menurun dengan keracunan Heparin, begitu juga dengan pesakit yang mengambil anabolik, asid valerian, androgen, minyak ikan dan barbiturat.

Antithrombin III

Antikoagulan fisiologi ini dalam strukturnya merujuk kepada glikoprotein, iaitu bahan yang mampu menghalang faktor pembekuan dan trombin 9,10 dan 12. Ia disintesis dalam sel hati. Petunjuk normatif parameter koagulogram ini berbeza-beza bergantung pada usia pesakit.

Bagi orang dewasa, kadar 75-125% adalah normal, untuk bayi baru lahir - 40-80%, untuk kanak-kanak dari 10 hingga 16 tahun - 80-120%, dan sehingga 10 tahun - 60-100%. Sekiranya antithrombin 3 rendah, apakah maksudnya? Penurunan tahap antikoagulan ini mungkin berkaitan dengan adanya penyakit seperti DIC, sepsis, iskemia, sirosis, tromboemboli atau trombosis pada pesakit.

Sebagai tambahan, antithrombin III boleh menurun pada trimester kehamilan terakhir dan ketika pesakit mengambil heparin atau fibrin inhibitor. Apabila antitrombin 3 meningkat, patologi keradangan, seperti peritonitis, pielonefritis dan radang paru-paru, serta kekurangan hepatitis dan vitamin K, dapat menjadi penyebab.

D-dimer

Petunjuk lain dari koagulogram yang diperluas, dengan mana doktor menganalisis bukan hanya kebekuan darah, tetapi juga sistem antikoagulan tubuh manusia. D-dimer adalah helai fibrin yang dibelah. Hanya peningkatan hasil parameter ini, yang menunjukkan perkembangan penyakit hati di tubuh pesakit, DIC, trombosis, iskemia, artritis, infark miokard, masalah.

Di samping itu, peningkatan D-dimer adalah tanda perokok berat..

Coagulogram semasa kehamilan

Apa itu koagulogram semasa kehamilan? Ini semua koagulogram yang sama, yang diresepkan untuk wanita dalam tempoh kehamilan, serta tepat sebelum persiapan untuk melahirkan anak.

Semasa kehamilan, norma untuk semua petunjuk analisis pembekuan darah tidak sesuai dengan nilai yang diterima umum untuk tubuh orang dewasa yang sihat.

Ini disebabkan, pertama sekali, oleh fakta bahawa sistem hemostatik seorang wanita hamil mengalami perubahan serius, dan juga seluruh tubuhnya secara keseluruhan kerana munculnya lingkaran peredaran darah yang lain - rahim-plasenta. Latar belakang hormon di mana progesteron mendominasi memainkan peranan penting..

Perlu diperhatikan bahawa semasa kehamilan, aktiviti faktor pembekuan seperti 7.8 dan 10, serta fibrinogen, meningkat dengan ketara. Ini adalah sejenis mekanisme pelindung semula jadi yang dirancang untuk membantu meningkatkan kemungkinan hasil kelahiran yang baik..

Serpihan fibrin disimpan di dinding saluran darah dan, dengan demikian, sistem fibrinolisis ditekan. Ini membolehkan badan wanita memainkannya dengan selamat sekiranya berlaku gangguan plasenta atau keguguran, dengan pendarahan rahim dan dengan pembentukan bekuan darah intravaskular.

Menentukan penunjuk koagulogram semasa kehamilan

Singkatan nama penunjuk, unit ukuranSaya trimester kehamilanII trimester kehamilanIII trimester kehamilan
RFMK, ED78-13085-13590-140
Platelet, * 10 9 / L301-317273-298242-263
Antithrombin III, g / l0.2220.1760.155
ABP, s60.1-72.656.7-67.848.2-55.3
Indeks prothrombin,%85.4-90.191.2-100.4105.8-110.6
Fibrinogen, g / l2.91-3.113.03-3.464.42-5.12
APTT, s35.7-41.233.6-37.436.9-39.6

Cara mengambil coagulogram?

Kami bercakap tentang apa itu koagulogram dan mengapa mereka lulus analisis ini. Sekarang kita akan mengetahui cara mendapatkan hemostasiogram dengan betul sehingga, berdasarkan hasilnya, doktor dapat membuat kesimpulan yang tepat dan memilih rancangan rawatan yang berkesan.

Oleh itu, jika anda perlu melakukan ujian pembekuan darah, ingatlah peraturan berikut:

  • darah diberikan secara eksklusif semasa perut kosong, lebih baik lebih dari 12 jam berlalu setelah makan terakhir anda;
  • menjelang analisis, anda tidak boleh makan makanan yang terlalu pedas, anda juga harus menahan diri dari daging asap dan hidangan yang terlalu berlemak;
  • dilarang sama sekali meminum alkohol, walaupun minuman itu mengandungi sebahagian kecil alkohol;
  • jangan merokok;
  • disarankan untuk tidak mengambil ubat sebelum dianalisis, dan jika ubat itu penting, anda mesti memberitahu pembantu makmal dan menunjukkan ubat yang diresepkan untuk anda.

Hemostasiogram standard boleh dilakukan di kebanyakan klinik kerajaan, dan analisis terperinci atau terperinci lebih sering tersedia di kemudahan perubatan berbayar. Sebagai contoh, di makmal Invitro, koagulogram dapat dibuat dengan cepat. Sebagai peraturan, hasil kajian dapat diambil dalam beberapa hari. Ini disebabkan oleh perlunya beberapa tindak balas kimia yang memerlukan kos waktu tertentu, yang tidak dapat dielakkan.

Walau bagaimanapun, anda akan mendapat hasil analisis berbayar lebih cepat daripada di institusi negeri di mana makmal banyak dimuat kerana kemasukan pesakit atau mungkin tidak ada reagen yang diperlukan untuk kajian ini. Kos analisis bergantung pada jumlah parameter yang perlu dikaji dan berbeza dari 1000 hingga 3000 rubel.

Coagulogram No. 3 (prothrombin (mengikut Quick), INR, fibrinogen, ATIII, APTT, D-dimer)

Kajian komprehensif mengenai hemostasis, yang membolehkan anda menilai keadaan pelbagai bahagian pembekuan, antikoagulasi dan sistem darah fibrinolitik dan mengenal pasti risiko hiperkoagulasi (pembekuan berlebihan) atau hipokoagulasi (pendarahan).

Hemostasiogram: indeks prothrombin (PTI), masa prothrombin (PV), nisbah normalisasi antarabangsa, faktor I (pertama) sistem pembekuan plasma, antithrombin III (AT3), masa tromboplastin separa diaktifkan, produk degradasi fibrin.

Bahasa Inggeris Sinonim

Kajian pembekuan (profil pembekuan, panel koag, koagulogram): Masa Prothrombin (Pro Time, PT, nisbah masa Prothrombin, nisbah P / C); Nisbah Normalisasi Antarabangsa (INR); Fibrinogen (FG, Faktor I); Antithrombin III (Aktiviti ATIII, Aktiviti Heparin Cofactor, Serine Protease Inhibitor); Masa tromboplastin Separa diaktifkan (aPTT, PTT); D-Dimer (serpihan degradasi Fibrin).

% (peratus), g / l (gram seliter), saat. (kedua), mcg FEO / ml (mikrogram unit bersamaan fibrinogen per mililiter).

Biomaterial apa yang boleh digunakan untuk penyelidikan?

Bagaimana persediaan untuk belajar?

  • Jangan makan selama 12 jam sebelum analisis.
  • Menghilangkan tekanan fizikal dan emosi 30 minit sebelum analisis.
  • Jangan merokok selama 30 minit sebelum analisis.

Tinjauan Kajian

Sistem hemostasis terdiri daripada banyak bahan biologi dan mekanisme biokimia yang memastikan pemeliharaan keadaan cecair darah, mencegah dan menghentikan pendarahan. Ia mengekalkan keseimbangan antara faktor pembekuan dan antikoagulasi. Pelanggaran ketara dari mekanisme kompensasi hemostasis ditunjukkan oleh proses hiperkoagulasi (trombosis berlebihan) atau hipokoagulasi (pendarahan), yang dapat mengancam nyawa pesakit..

Apabila tisu dan saluran darah rosak, komponen plasma (faktor pembekuan) mengambil bahagian dalam tindak balas biokimia yang mengakibatkan pembentukan bekuan fibrin. Terdapat cara pembekuan darah dalaman dan luaran, yang berbeza dalam mekanisme di mana proses pembekuan bermula. Laluan dalaman direalisasikan apabila bersentuhan dengan komponen darah dengan kolagen subendothelium dinding pembuluh darah. Proses ini memerlukan faktor pembekuan XII, XI, IX dan VII. Laluan luaran dipicu oleh tromboplastin tisu (faktor III) yang dilepaskan dari tisu yang rosak dan dinding vaskular. Kedua-dua mekanisme saling berkaitan dan, sejak pembentukan faktor aktif X, mempunyai cara pelaksanaan yang umum.

Penentuan PTI (indeks prothrombin) dan INR (nisbah dinormalisasi antarabangsa) membolehkan kita menilai keadaan jalur pembekuan darah luaran. PTI dikira sebagai nisbah masa prothrombin standard (masa pembekuan plasma kawalan setelah penambahan tromboplastin tisu) terhadap masa pembekuan plasma pesakit dan dinyatakan sebagai peratusan. INR adalah petunjuk ujian prothrombin yang diseragamkan mengikut cadangan antarabangsa. Ia dikira dengan formula: INR = (masa pesakit prothrombin / masa kawalan prothrombin) x MIC, di mana MIC (indeks sensitiviti antarabangsa) adalah pekali kepekaan tromboplastin berbanding dengan standard antarabangsa. INR dan IPT berkadar langsung, iaitu, peningkatan INR sepadan dengan penurunan IPT pada pasien, dan sebaliknya.

Kajian PTI dan INR membantu mengenal pasti kelainan pada saluran pembekuan darah luaran dan umum yang berkaitan dengan kekurangan atau kekurangan fibrinogen (faktor I), prothrombin (faktor II), faktor V (pro-akelerin), VII (proconvertin), X (faktor Stewart-Praer). Dengan penurunan kepekatan mereka dalam darah, masa prothrombin meningkat berkaitan dengan parameter makmal kawalan.

Faktor plasma dari laluan pembekuan luaran disintesis di hati. Untuk pembentukan prothrombin dan beberapa faktor pembekuan lain, vitamin K diperlukan, kekurangan yang menyebabkan berlakunya pelanggaran reaksi dan mencegah pembentukan gumpalan darah. Fakta ini digunakan dalam rawatan pesakit dengan peningkatan risiko tromboemboli dan komplikasi kardiovaskular. Oleh kerana penggunaan warfarin antikoagulan tidak langsung, sintesis protein yang bergantung pada vitamin K ditekan. IPT dan INR digunakan untuk mengawal terapi warfarin pada pesakit dengan faktor yang menyumbang kepada trombosis (contohnya, dengan trombosis urat dalam, kehadiran injap buatan, sindrom antifosfolipid).

Masa tromboplastin separa yang diaktifkan (APTT) mencirikan jalan pembekuan darah dalaman. Tempoh APTT bergantung pada tahap faktor kininogen, prekallikrein dan pembekuan berat molekul tinggi XII, XI, VIII dan kurang sensitif dengan perubahan tahap faktor X, V, prothrombin dan fibrinogen. APTT ditentukan oleh tempoh pembentukan bekuan darah setelah menambahkan kalsium dan tromboplastin separa ke sampel darah. Peningkatan APTT dikaitkan dengan peningkatan risiko pendarahan, dan penurunan dikaitkan dengan trombosis. Petunjuk ini digunakan secara berasingan untuk mengawal terapi antikoagulan langsung (heparin)..

Fibrinogen adalah faktor pembekuan darah yang saya hasilkan di hati. Oleh kerana tindakan cascade koagulasi dan enzim plasma aktif, ia berubah menjadi fibrin, yang terlibat dalam pembentukan gumpalan darah dan gumpalan darah. Kekurangan fibrinogen dapat menjadi primer (disebabkan oleh gangguan genetik) atau sekunder (kerana penggunaan berlebihan dalam reaksi biokimia), yang dimanifestasikan oleh pelanggaran pembentukan trombus yang stabil dan peningkatan pendarahan.

Fibrinogen juga merupakan protein fasa akut, kepekatannya dalam darah meningkat pada penyakit yang disertai dengan kerosakan dan keradangan tisu. Penentuan tahap fibrinogen penting dalam diagnosis penyakit dengan peningkatan pendarahan atau trombosis, serta untuk menilai fungsi sintetik hati dan risiko penyakit kardiovaskular dengan komplikasi.

Sistem antikoagulan darah menghalang pembentukan lebihan faktor pembekuan aktif dalam darah. Antithrombin III adalah perencat pembekuan semula jadi utama yang disintesis di dalam hati. Ia menghalang trombin, faktor aktif IXa, Xa dan XIIa. Heparin 1000 kali meningkatkan aktiviti antithrombin, yang menjadi kofaktornya. Nisbah trombin dan antitrombin berkadar memastikan kestabilan sistem hemostatik. Dengan kekurangan AT III primer (kongenital) atau sekunder (diperoleh), proses pembekuan darah tidak akan dihentikan tepat pada masanya, yang akan menyebabkan peningkatan pembekuan darah dan risiko trombosis yang tinggi.

Trombus yang terbentuk mengalami fibrinolisis dari masa ke masa. D-dimer adalah produk degradasi fibrin, yang memungkinkan untuk menilai aktiviti fibrinolitik plasma. Penunjuk ini meningkat dengan ketara dalam keadaan yang disertai dengan trombosis intravaskular. Ia juga digunakan dalam pemantauan dinamik keberkesanan terapi antikoagulan..

Untuk apa kajian ini digunakan??

  • Untuk penilaian umum pembekuan darah.
  • Untuk diagnosis gangguan pembekuan saluran dalaman, luaran dan umum, serta aktiviti sistem antikoagulan dan fibrinolitik.
  • Untuk pemeriksaan pesakit sebelum pembedahan.
  • Untuk mendiagnosis penyebab keguguran.
  • Untuk diagnosis DIC, trombosis vena, sindrom antiphospholipid, hemofilia dan menilai keberkesanan rawatannya.
  • Untuk memantau terapi antikoagulan.

Apabila kajian dijadualkan?

  • Sekiranya DIC disyaki, tromboemboli paru.
  • Semasa merancang prosedur invasif (prosedur pembedahan).
  • Semasa memeriksa pesakit dengan mimisan, gusi berdarah, darah di dalam tinja atau air kencing, pendarahan di bawah kulit dan sendi besar, anemia kronik, aliran haid berat, kehilangan penglihatan secara tiba-tiba.
  • Semasa memeriksa pesakit dengan trombosis, tromboembolisme.
  • Setelah mengesan antibodi lupus dan antibodi terhadap cardiolipin.
  • Dengan kecenderungan keturunan terhadap gangguan hemostatik.
  • Dengan risiko komplikasi kardiovaskular dan tromboembolisme yang tinggi.
  • Dalam penyakit hati yang teruk.
  • Dengan keguguran berulang.
  • Semasa mengawal sistem hemostatik dengan latar belakang penggunaan antikoagulan yang berpanjangan.

Adalah Penting Untuk Menyedari Vaskulitis