Masa prothrombin: norma, peningkatan dan penurunan

Darah adalah sejenis kenderaan yang membantu oksigen dan nutrien menyebar ke seluruh badan. Untuk melakukan ini, ia mesti sentiasa dalam keadaan cair..

Untuk mencegah kehilangan darah ketika kapal rosak, darah dikurniakan kemampuan untuk membeku dan membentuk gumpalan yang padat. Tempoh di mana ini berlaku disebut "masa prothrombin". Sebarang penyimpangan dari norma mungkin menunjukkan adanya penyakit. Oleh itu, penting untuk mengetahui ciri-ciri penunjuk ini dan nilai normatifnya..

Apakah masa prothrombin?

Masa prothrombin adalah tempoh yang berlalu dari saat faktor tisu memasuki aliran darah sehingga terbentuknya bekuan darah. Protein protein, yang terkandung dalam plasma, bertanggungjawab untuk proses ini. Pengeluaran normal bahan ini hanya mungkin jika tidak ada kekurangan vitamin K di dalam badan..

Prothrombin terkandung dalam kepekatan yang stabil dalam darah orang yang sihat. Pelepasan aktifnya berlaku hanya selepas bersentuhan dengan tisu yang rosak..

Masa prothrombin ditentukan semasa ujian darah. Untuk ungkapan kuantitatifnya, notasi berikut digunakan:

  1. PI - indeks prothrombin. Ia ditakrifkan sebagai nisbah penunjuk normatif masa prothrombin dengan penunjuk sampel ujian..
  2. Kedua.
  3. Nisbah PO - prothrombin. Ia ditakrifkan sebagai nisbah penunjuk yang diperoleh dengan nilai standard..
  4. Peratus. Nilai tepat ditentukan berdasarkan graf penentukuran khas, yang dibentuk berdasarkan data dari kajian masa prothrombin dalam larutan plasma normal. Penilaian ini disebut "Prothrombin Cepat".

Baru-baru ini, sikap normal antarabangsa - INR - lebih kerap digunakan. Ini membolehkan anda menyahsulit hasil analisis dari mana-mana makmal di dunia, tidak kira kaedah diagnostik apa yang digunakan..

Nilai normatif

Petunjuk optimum masa prothrombin tidak bergantung pada jantina orang, iaitu, norma pada lelaki dan wanita akan sama.

  • Bagi orang yang sihat, selang waktu 15 hingga 20 saat dianggap normal..
  • Bagi bayi yang baru lahir, nilai ideal adalah dari 14 hingga 18 saat.
  • Untuk kanak-kanak di bawah 6 tahun - 13-16 saat.

Sekiranya pengukuran dilakukan dalam PI, maka nilai optimum adalah dari 95 hingga 105%. Bagi kanak-kanak, norma adalah dari 70 hingga 100%. Skor perisian sangat sesuai jika berada dalam lingkungan 0.9 hingga 1.1.

Prothrombin untuk Quick mestilah dalam lingkungan 70 hingga 130%. Untuk kanak-kanak di bawah umur 6 tahun, nilainya boleh berkisar antara 80 hingga 100%. Pada usia 6 hingga 12 tahun, nilai yang berada dalam lingkungan 79 hingga 102% diakui normal..

Nilai INR normal adalah dalam lingkungan 0.85 hingga 1.25. Sekiranya seseorang mengambil antikoagulan, maka petunjuknya akan berubah. Dalam kes ini, julat dari 2 hingga 3 dianggap normal..

Perubahan semula jadi dalam masa prothrombin berlaku pada wanita sementara menunggu kelahiran bayi. Norma semasa kehamilan bergantung pada istilah.

Pada trimester pertama, nilainya boleh berkisar antara 9,8 hingga 13,4 saat, pada detik - dari 9,4 hingga 13,5, pada yang ketiga - dari 9,7 hingga 12,8 saat.

Apakah penyimpangan dari norma?

Sebilangan orang merasa takut apabila melihat penyimpangan dari norma masa prothrombin, kerana mereka tidak memahami maksudnya. Sebenarnya, kenaikan atau penurunan nilai mungkin menunjukkan adanya penyakit tertentu. Jadi, jika masa prothrombin dinaikkan, ini menunjukkan salah satu masalah berikut:

  1. Tumor malignan.
  2. Sindrom pembekuan intravaskular yang disebarkan.
  3. Peningkatan Kepekatan Antithrombin.
  4. Predisposisi infark miokard dan penampilan trombosis.
  5. Amiloidosis.
  6. Kekurangan kalsium dalam badan.

Norma masa prothrombin pada wanita dan lelaki dapat dilebihi ketika mengambil antihistamin, diuretik, asid nikotinik, aspirin dan anabolik.

Petunjuk di bawah norma terdapat dalam kes berikut:

  1. Peningkatan kepekatan sel darah merah dalam darah.
  2. Faktor pembekuan yang diwarisi.
  3. Penyakit kronik hati, ginjal, atau sistem imun.
  4. Penyakit gastrousus.

Mengambil ubat tertentu juga dapat menurunkan kadarnya. Ini termasuk barbiturat, kortikosteroid, dan kontraseptif oral..

Perubahan masa prothrombin semasa kehamilan

Semasa mengandung, tubuh wanita mengalami banyak perubahan, termasuk dalam komposisi darah. Oleh itu, koagulogram menjadi bahagian penting dalam pemantauan kehamilan perubatan. Ia merangkumi ujian prothrombin..

Sekiranya hasilnya terlalu rendah, ini boleh menyebabkan pendarahan teruk semasa melahirkan. Sekiranya terdapat ketidaksesuaian faktor Rhesus ibu dan anak, pendarahan membawa kepada kematian selepas bersalin. Oleh itu, ujian darah sedemikian menjadi sangat penting.

Faktor berikut menunjukkan perlunya pemeriksaan pembekuan darah secara berkala:

  1. Phlebeurysm.
  2. Fungsi hati terjejas.
  3. Perkembangan janin yang perlahan.
  4. Minum dan merokok semasa membawa bayi.
  5. Kehadiran beberapa buah sekaligus.
  6. Konsepsi IVF.
  7. Penggunaan antikoagulan jangka panjang.

Sekiranya masa prothrombin dikurangkan sedikit semasa kehamilan, ini adalah perkara biasa. Fenomena ini dikaitkan dengan kemunculan peredaran darah dalam tubuh yang baru..

Sebarang perubahan lain mesti dikenal pasti tepat pada masanya, tentukan punca apa yang berlaku dan ambil tindakan. Oleh itu, ujian darah semasa kehamilan mesti kerap dilakukan.

Dalam kes apa kajian ditetapkan

Terdapat banyak senarai penyakit yang berkaitan dengan pembekuan darah. Keperluan untuk ujian darah untuk masa prothrombin sering berlaku. Antara sebab utama untuk menjalankan kajian ini adalah kecurigaan adanya penyakit berikut:

  1. Trombosis.
  2. Pelanggaran hati.
  3. Kekurangan vitamin K.
  4. Hemofilia.
  5. Sindrom Pembekuan Vaskular Tersebar.
  6. Anemia kronik.
  7. Disfungsi homeostasis.

Kaedah diagnostik ini juga digunakan jika pesakit mengadu banyak hematoma dari asal yang tidak diketahui. Di samping itu, analisis digunakan untuk memantau keberkesanan ubat antikoagulan..

Bagaimana analisisnya

Untuk mendapatkan hasil yang tepat, pesakit diambil sampel dalam keadaan makmal steril. Dalam kes ini, perut pesakit harus kosong. Urutan kajian mungkin seperti berikut:

  1. Tourniquet digunakan pada bahagian atas bahu seseorang. Ini membolehkan anda mengurangkan aliran darah dan membuat akses ke urat lebih mudah. Tempat suntikan dirawat dengan larutan antiseptik. Sampel darah diambil dari urat. Setelah itu, tourniquet dikeluarkan, dan kapas dengan antiseptik digunakan pada tempat tusukan.
  2. Sampel yang dihasilkan dipindahkan ke kajian. Pakar itu menambahkan sejumlah darah ke tabung uji yang dipenuhi dengan natrium sitrat. Kerana ini, darah kehilangan keupayaannya untuk membeku.
  3. Untuk sepenuhnya menghilangkan faktor pembekuan, sampel diletakkan di dalam empar.
  4. Kalsium klorida dan thromboplastin dicampurkan dengan sampel. Masa yang berlalu sebelum pembentukan bekuan dalam darah dikesan. Ini akan menjadi masa prothrombin.

Hari ini, penganalisis khas telah dibangunkan yang membolehkan anda melakukan kajian pembekuan darah di rumah. Peranti sedemikian diperlukan untuk orang yang menjalani rawatan dengan warfarin, yang menderita tromboemboli atau preinfarction.

Dalam kes ini, penentuan pembekuan tepat pada masanya dapat menyelamatkan nyawa seseorang. Peranti seperti itu mudah digunakan dan tidak memerlukan kemahiran khusus..

Faktor apa yang boleh mempengaruhi ketepatan hasil??

Dalam beberapa kes, hasil kajian mungkin tidak tepat. Faktor-faktor berikut dapat meningkatkan masa pembekuan darah:

  1. Minum alkohol, makanan berlemak, kekacang dan sayur-sayuran tertentu.
  2. Terapi menggunakan ubat. Ini termasuk beberapa antibiotik, antikoagulan, steroid anabolik, heparin, diuretik, julap.

Faktor-faktor berikut dapat menjadikan jangka masa lebih pendek:

  1. Makan Makanan Vitamin K Tinggi.
  2. Dehidrasi selepas cirit-birit atau muntah yang berpanjangan.
  3. Penggunaan antihistamin, kontraseptif, produk berkafein.

Untuk meningkatkan ketepatan kajian, beberapa hari sebelum pengambilan sampel darah, pesakit harus menolak untuk menggunakan teh hijau, produk yang mengandung kedelai, daging babi dan hati sapi, sayuran hijau, kubis dan kekacang apa pun, minuman beralkohol.

Kontraindikasi untuk prosedur

Penentuan masa prothrombin mungkin tidak dilakukan pada setiap pesakit. Antara kontraindikasi utama adalah:

  • Kekeringan yang teruk.
  • Kecacatan sistem kardiovaskular.
  • Kulit kawasan besar melecur ke seluruh badan.
  • Gangguan neurotik dan tingkah laku ganas.

Dalam kes ini, penggunaan teknik diagnostik seperti itu tidak praktikal.

Langkah-langkah terapeutik

Sekiranya, selepas kajian, pengurangan masa prothrombin dikesan, maka pesakit diberi ubat antikoagulan. Ini boleh menjadi ubat bertindak langsung (contohnya, heparin) atau tidak langsung, seperti warfarin.

Dalam kes ini, diet khas disyorkan. Ia mesti merangkumi pengencer darah. Ini termasuk:

  1. Ikan berlemak: halibut, herring, ikan tenggiri dan lain-lain.
  2. Cranberry, Ara, Blueberry, Plum.
  3. Halia.
  4. Oatmeal.
  5. Minyak zaitun dan biji rami.
  6. Koko dan Teh Hijau.

Apabila penunjuk ternyata lebih tinggi daripada nilai normatif, koagulan atau sediaan sintetik mempercepat pembekuan darah diperlukan. Selalunya, pakar mengesyorkan Vikasol atau Thrombin.

Bersama dengan rawatan ubat, makanan diet juga disyorkan. Ini bertujuan untuk menghilangkan makanan berikut dari diet:

  1. Soba.
  2. Lemak haiwan.
  3. Tanaman hijau.
  4. Kekacang.
  5. Redcurrant, chokeberry, blackberry, blueberry.
  6. Produk roti tepung gandum.
  7. Daging salai.

Minum darah yang mencukupi akan membantu mengurangkan kelikatan darah. Anda perlu meminumnya sekerap mungkin dengan meneguk kecil.

Masa protrombin adalah petunjuk penting pembekuan darah. Penentuan tepat pada masanya dapat mempercepat proses mengubati banyak penyakit, dan dalam beberapa keadaan bahkan menyelamatkan nyawa.

Masa protrombin: normal, hasilnya lebih rendah dan lebih tinggi daripada biasa

Dalam perubatan, istilah "prothrombin time" diambil untuk bermaksud waktu pembekuan darah. Petunjuk penting ini diperlukan untuk diagnosis penyakit serius..

Proses pembekuan darah

Untuk memahami apa itu waktu prothrombin (PTV), perlu mempertimbangkan proses pembekuan darah.

Pembekuan darah adalah proses kompleks yang bermula ketika luka muncul. Gumpalan darah terbentuk di permukaannya, yang mencegah penembusan jangkitan ke dalam badan dan pada masa yang sama mencegah kehilangan darah yang besar. Fibrinogen, protein darah khas, bertanggungjawab untuk fungsi ini. Dalam kecederaan, ia diubah menjadi filamen fibrin yang kerap, serupa dengan rangkaian. Mereka menghalang keluarnya darah dari luka. Terima kasih kepada fibrin, trombus terbentuk, yang mengembun dari masa ke masa, yang menyebabkan penyembuhan luka..

Proses pembekuan terdiri daripada tiga peringkat dan mewakili rangkaian interaksi molekul yang kompleks:

  • Pengaktifan. Pada peringkat ini, prothrombin - protein kompleks - masuk ke trombin.
  • Pembekuan. Pada peringkat ini, fibrin terbentuk dari fibrinogen..
  • Pencabutan. Pada peringkat akhir, gumpalan fibrin yang padat terbentuk, gumpalan darah.

Walau bagaimanapun, senario ini tidak selalu berfungsi. Sekiranya seseorang mempunyai penyakit serius, proses pembekuan terganggu - ini menyebabkan peningkatan jumlah masa. Akibatnya, pesakit mungkin akan mengalami pendarahan yang teruk.

Terdapat gangguan pembekuan lain apabila darah beku terbentuk terlalu cepat. Ini mungkin kerana darah menjadi lebih tebal dan lebih likat. Ini berlaku akibat beberapa penyakit. Pembentukan awal pembekuan darah mematikan bagi tubuh, kerana boleh menyebabkan kematian secara tiba-tiba akibat serangan jantung, strok, gangren di bahagian hujung kaki dan penyakit serius lain.

Untuk mengelakkan patologi berbahaya tersebut dan untuk diagnosis awal mereka, ujian darah masa prothrombin dilakukan.

Petunjuk normal dan patologi masa prothrombin

Untuk mengetahui bagaimana sistem pembekuan berfungsi secara keseluruhan, ujian pembekuan dilakukan di makmal klinikal. Mereka memberikan idea mengenai kerja keseluruhan kompleks prothrombin. Ia termasuk:

  • indeks prothrombotik (PTI - dalam peratus),
  • masa prothrombin (PV - dalam beberapa saat),
  • nisbah normalisasi antarabangsa (INR - peratusan).

Indeks prothrombin

Pesakit yang akan dianalisis tertanya-tanya: apakah indeks prothrombin? Ini adalah salah satu petunjuk terpenting dari koagulogram..

Ini adalah nisbah masa pembekuan plasma pesakit tertentu dengan masa pembekuan plasma kawalan.

Biasanya, penunjuk ini tidak boleh menyimpang dari batas 95-105%. Walau bagaimanapun, kebolehpercayaannya sering dipengaruhi oleh kualiti reagen yang digunakan untuk analisis..

Dalam kes yang diragukan, analisis indeks prothrombin oleh Quick dilakukan. Ia dianggap lebih tepat. Hasilnya juga diukur dalam persen, tetapi nisbahnya didasarkan pada aktiviti prothrombin terhadap hasil pengukuran dalam larutan kawalan plasma dengan pengenceran yang berlainan. Petunjuk normal indeks prothrombin mengikut Quick - 78 - 142%.

Sekiranya analisis menunjukkan hasil yang lebih rendah daripada nilai ambang yang lebih rendah dari norma, hipokoagulasi berlaku. Istilah ini merujuk kepada kecenderungan pendarahan. Faktor-faktor berikut menyumbang kepada perkara ini:

  • penyakit usus yang menyebabkan kekurangan vitamin K, penyumbang penting pembekuan darah,
  • mengambil ubat untuk memperbaiki pembekuan,
  • penyakit hati,
  • kekurangan protein fibrinogen keturunan.

Sekiranya hasil analisis adalah indeks prothrombin yang lebih tinggi daripada nilai ambang, maka ada pelanggaran yang berkaitan dengan hipercoagulasi, yaitu, waktu prothrombin meningkat untuk alasan tertentu. Ini membawa kepada pembekuan darah. Masalah ini boleh dicetuskan oleh beberapa sebab, antaranya:

  • barah darah,
  • penyakit hati kronik,
  • penyakit usus,
  • kegemukan,
  • injap jantung tiruan,
  • kehamilan,
  • mengambil pil perancang hormon,

penggunaan ubat untuk meningkatkan pembekuan, antibiotik, aspirin, kina dan julap.

Kadang kala indeks trombosis digantikan dengan definisi MSC yang lain - pekali standard antarabangsa.

Petunjuk masa prothrombin harus dipantau dalam darah wanita yang membawa anak. Peningkatan masa dan indeks prothrombin menunjukkan pelanggaran pada tubuh wanita hamil. Ini merangkumi usia matang, situasi tertekan, dan kemungkinan mutasi pada gen janin. Sindrom hypercoagulable dicetuskan di dalam badan mereka semasa kehamilan sebagai reaksi pelindung yang berkaitan dengan kehilangan darah yang akan datang semasa melahirkan.

Masa prothrombin dan nisbah normal antarabangsa

Masa protrombin dalam analisis ditunjukkan dalam beberapa saat. Tempoh masa yang diperlukan untuk pembentukan bekuan darah ditentukan. Norma untuk masa prothrombin dianggap nilai yang tidak melebihi 11-16 saat. Sekiranya masa prothrombin dinaikkan, ini bermakna pesakit mengalami kecenderungan pendarahan, iaitu. hypocoagulation.

Dengan kata lain, masa prothrombin adalah ujian pembekuan di mana masa pembekuan plasma pesakit setelah menambahkan campuran tromboplastin tisu dan ion kalsium ditentukan..

Nisbah normalisasi antarabangsa adalah petunjuk yang dikira dari nisbah penunjuk masa prothrombotik pesakit hingga masa prothrombin sampel yang ideal dalam ujian darah. Hasilnya akan selalu sama tanpa mengira makmal dan reagen yang digunakan di sana..

Petunjuk normal INR pada orang yang sihat dewasa dianggap nombor dalam lingkungan 0,7 - 1,3%.

Hasil pada lelaki tidak akan berbeza dengan keputusan wanita. Sekiranya pesakit mengambil pengencer darah, misalnya warfarin, maka indikatornya boleh turun naik secara normal dari 2 hingga 3. Semua petunjuk lain menunjukkan adanya kelainan dalam proses pembekuan. Biasanya, peningkatan INR menunjukkan hypocoagulation, penurunan INR menunjukkan hypercoagulation. Sebab-sebab sindrom ini telah dinyatakan di atas..

Persediaan untuk ujian darah prothrombin

Analisis prothrombin diberikan semasa perut kosong. Sebaiknya sebelum kajian tidak makan sekurang-kurangnya. 8-9 jam. 10-12 hari sebelum mengambil biomaterial - darah dari vena - anda harus menolak minum ubat, jika boleh. Jika tidak, mereka boleh meningkatkan masa pembekuan. Sekiranya tidak mungkin berhenti mengambil ubat, anda perlu memberitahu pembantu makmal mengenai perkara ini. yang menandakan data ini ke arah. Ia juga bernilai mengehadkan penggunaan makanan berlemak, goreng, asap dan alkohol setiap hari. Pada waktu pagi pada hari analisis, anda hanya boleh minum air pegun yang bersih.

Darah dimasukkan ke dalam tabung uji yang mengandungi natrium sitrat. Ia dicampurkan dengan teliti beberapa kali, memiringkan kiri dan kanan, kemudian diletakkan di dalam empar untuk memisahkan darah dari plasma.

Prothrombin, indeks prothrombin dan masa: standard darah, analisis transkrip

© Pengarang: Z. Nelli Vladimirovna, Doktor Diagnostik Makmal, Institut Penyelidikan Transfusiologi dan Bioteknologi Perubatan, khas untuk VascularInfo.ru (mengenai penulis)

Sebagai peraturan, untuk mendapatkan rawatan pesakit dalam, setiap pesakit pada keesokan harinya sebelum sarapan menjalani ujian jari wajib (jumlah darah lengkap, gula dan prothrombin). Ujian makmal ini dirujuk pada kajian indikatif utama, kerana mereka yang “melukis” gambaran umum mengenai keadaan pesakit. Analisis selebihnya (biokimia, termasuk pembekuan) dapat diresepkan pada hari kemasukan jika masalah di tubuh pesakit ditentukan dengan jelas, atau jika semasa pemeriksaan dan rawatan, tujuannya adalah untuk mempelajari secara menyeluruh kemampuan fungsi organ dan sistem pesakit dan untuk memantau keberkesanan terapi.

Persekitaran unik yang bergerak melalui saluran darah, mengikut ciri-cirinya, ditugaskan ke tisu penghubung. Berada dalam keadaan cair dan mempunyai kelancaran, yang menghalang ikatan unsur-unsur berbentuk, darah, pada masa yang sama, dapat membeku dengan cepat apabila dinding vaskular rosak. Dia mempunyai peluang seperti itu kerana sistem pembekuan darah dan faktornya, salah satunya adalah prothrombin. Perlu diingatkan bahawa semua faktor tanpa melanggar integriti dinding vaskular tidak aktif. Pengaktifan faktor dan pembentukan gumpalan darah di dalam sistem peredaran darah tanpa sebab mengancam komplikasi serius bagi tubuh.

Apa itu prothrombin?

langkah pembekuan darah

Prothrombin atau faktor II (FII) kompleks prothrombin adalah protein (glikoprotein), faktor pembekuan plasma yang merujuk kepada alpha2-globulin dan disintesis oleh hepatosit (sel hati). Penting untuk diperhatikan bahawa pengeluaran prothrombin akan jauh lebih sukar jika, dengan sebab apa pun, jumlah vitamin K dalam badan, yang memerlukan sintesis faktor ini, menurun dalam badan. Sekiranya semuanya normal di dalam badan, maka prothrombin tidak menunjukkan sebarang aktiviti, sebagai prekursor trombin - enzim yang menyebabkan polimerisasi fibrinogen dan pembentukan gumpalan (trombus), jika perlu.

Dalam darah yang beredar, faktor plasma, dalam bentuk pro-faktor yang tidak aktif (prothrombin → trombin), selalu berada pada kepekatan yang relatif tetap, pengaktifan berlaku di bawah pengaruh faktor pembekuan XII (sistem hemostasis dalaman) dan apabila darah bersentuhan dengan tisu yang rosak (sistem hemostasis luaran).

Kadar prothrombin dalam darah pada orang yang sihat adalah 0.10 - 0.15 g / l (1.4 - 2.1 μmol / l).

Kepentingan kompleks prothrombin

Kelemahan faktor ini boleh menjadi kongenital dan berpendidikan dalam proses kehidupan. Kekurangan prothrombin kongenital tidak begitu biasa, iaitu, ia termasuk patologi yang jarang berlaku. Prothrombin yang rendah sejak lahir disebabkan oleh mutasi gen resesif yang terletak pada kromosom 11.

Dengan hipoproteinemia dari mana-mana asal, sebagai peraturan, tahap protein ini juga berkurang. Penyakit hati yang terjejas (hepatosit adalah tempat pembentukan faktor utama kompleks prothrombin) dan kekurangan K-vitamin (vitamin K terlibat dalam sintesis FII dan faktor lain yang disebut bergantung pada K) memberikan penurunan tajam dalam kepekatan penunjuk ini.

Kandungan prothrombin yang rendah menyebabkan fakta bahawa pembekuan darah akan memakan lebih banyak masa. Untuk menentukan bagaimana sistem pembekuan berfungsi bergantung pada tahap prothrombin, ujian pembekuan digunakan dalam diagnostik makmal klinikal, yang membolehkan anda mempunyai idea mengenai keadaan keseluruhan kompleks prothrombin:

  • PTI (indeks prothrombin, peratus);
  • PO (nisbah prothrombin, nilai PTI songsang, dalam peratus);
  • PTV (masa prothrombin, dalam beberapa saat);
  • Prothrombin menurut Quick (analisis yang lebih sensitif daripada PTI dan PTV, dalam peratus);
  • INR (nisbah normalisasi antarabangsa, peratus).

Aktiviti prothrombin yang berlebihan tanpa memerlukannya juga dipenuhi dengan pelbagai masalah, dan, kadang-kadang, malapetaka bagi tubuh. Peningkatan kebekuan, pembentukan bekuan yang dapat menutup saluran darah penting, boleh berubah menjadi keadaan berbahaya, bahkan boleh membawa maut.

Ujian penanda aras dan analisis penuh

Kajian pembekuan darah, sebagai peraturan, dimulai dengan metode perkiraan yang memungkinkan untuk mengesan anomali pembekuan (prothrombin) tanpa mengungkapkan intinya. Kemudian, berdasarkan hasil analisis kemampuan pembekuan darah, kaedah lain (sudah spesifik) ditetapkan (PTV, INR, APTT dan petunjuk hemostasiogram lain).

Mengenai ujian prothrombin, ini adalah komponen koagulogram yang sangat penting dan dapat disampaikan dalam pelbagai bentuk. Kekurangan faktor kompleks prothrombin (II, V, VII, X) ditentukan terutamanya oleh analisis PTV menurut Quick, yang terutama menunjukkan pelanggaran pembentukan luar tromboplastin. Walau bagaimanapun, kajian terpisah mengenai petunjuk ini mengenai prinsip sampel penggantian adalah mungkin..

Sementara itu, seseorang tidak boleh mengabaikan petunjuk kemampuan pembekuan darah pada wanita semasa merancang atau permulaan kehamilan, kerana ini memungkinkan anda untuk mengira kemungkinan risiko semasa melahirkan. Mengingat data indikator selama kehamilan, adalah mungkin untuk meramalkan dan mencegah pendarahan (jika PTV berpanjangan) atau perkembangan trombosis dan detasmen prematur plasenta, jika darah menunjukkan kecenderungan pembekuan yang sangat tinggi. Semasa tempoh kelahiran, waktu prothrombin agak pendek berbanding dengan norma, dan indeks prothrombin meningkat. Pada wanita semasa kehamilan dan melahirkan anak, kajian mengenai fungsi pembekuan darah tidak hanya menunjukan petunjuk kompleks prothrombin. Untuk mempunyai gambaran lengkap mengenai kemampuan fungsi sistem hemostatik, ibu mengandung diberi penunjuk maksimum koagulogram.

Masa prothrombin

Prothrombin time, sebagai ujian makmal, membolehkan doktor menilai dengan cepat bukan sahaja sistem hemostasis luaran, tetapi keseluruhan reaksi pembekuan darah.

Dalam keadaan kecemasan untuk badan (kecederaan dengan kerosakan tisu, pendarahan berat, nekrosis dan keadaan patologi lain), glikoprotein memasuki darah, protein membran - tromboplastin tisu, yang menunjukkan kemasukan sistem hemostasis sandaran (luaran).

Tromboplastin tisu (selular), yang disebut faktor tisu (TF), berinteraksi dengan faktor pembekuan (FVII) yang beredar di aliran darah, secara berurutan merangkumi faktor tromboplastik plasma yang lain. Ini bermaksud bahawa sistem hemocoagulation diaktifkan dan fasa pertama pembekuan bermula - penukaran prothrombin yang tidak aktif menjadi trombin aktif. Thrombin menyebabkan penukaran enzimatik fibrinogen menjadi fibrin, faktor (V, VIII, IX, XIII) diaktifkan di bawah pengaruhnya, ia menghancurkan platelet, yang menyebabkan (bersama dengan Ca ++) metamorfosis likat platelet darah, menyumbang kepada pembebasan faktor platelet.

Norma PTV pada orang dewasa berkisar antara 11-15 saat (pada bayi baru lahir hingga 3-4 hari hidup - 12-18, pada bayi pramatang - 15-20). Pada bayi baru lahir yang baru lahir dari usia 4-5 hari, masa prothrombin sepadan dengan masa dewasa.

Penunjuk ini meningkat (masa pembekuan memanjang) dalam keadaan patologi berikut:

  1. Penyakit hati, kerana terdapat sintesis prothrombin;
  2. Kekurangan vitamin K, penyertaan yang diperlukan untuk sintesis faktor bergantung K (prothrombin juga milik mereka);
  3. DIC;
  4. Peningkatan tahap faktor III sistem antikoagulasi (antithrombin) yang menyekat trombin dan faktor lain dari sistem hemocoagulation;
  5. Peningkatan keupayaan fibrinolitik darah (pembubaran pembekuan);
  6. Barah pankreas;
  7. Patologi hematologi yang berasingan (metaplasia myeloid);
  8. Grbn (penyakit pendarahan bayi yang baru lahir);
  9. Tahap sel darah merah yang tinggi (di atas 6.0 x 10 12 / l);
  10. Hemofilia B.

Darah utuh yang diambil dengan antikoagulan (natrium sitrat) berfungsi sebagai bahan biologi untuk kajian masa prothrombin menggunakan kaedah tahap tunggal Quik (yang disebut analisis)..

PTV, Ujian pantas atau masa tromboplastin adalah petunjuk sistem luaran pengaktifan faktor II, di mana masa prothrombin bergantung pada kepekatan fibrinogen dalam plasma darah, faktor V, VII, X. Kadar PTV (Ujian pantas) ditentukan oleh aktiviti tromboplastin dan 12-20 saat.

Prothrombin oleh Quick

Definisi "prothrombin menurut Quick" bermaksud kepekatan faktor kompleks protrombin sebagai peratusan normal. Kaedah ini pada masa ini dianggap sebagai salah satu kaedah yang paling penting untuk kajian prothrombin..

Ujian ini membolehkan anda mengenal pasti aktiviti faktor kompleks protrombin darah pesakit jika dibandingkan dengan plasma "normal" PTV yang diketahui. Kaedah ini pasti lebih bermaklumat jika dibandingkan dengan pengiraan PTI. Menurut Quick, prothrombin menentukan FII pada pesakit berdasarkan jadual penentukuran (ketergantungan PTV pada jumlah, jumlah, aktiviti semua peserta dalam reaksi - faktor kompleks protrombin dari plasma "sihat" yang dicairkan).

Nilai normal prothrombin menurut Quick berbeza dalam jarak yang lebih luas daripada IPT, dan biasanya dari 75 hingga 140%. Pada wanita, had atas norma biasanya lebih rendah. Hasil analisis mungkin bergantung pada usia pasien, rawatan yang dilakukannya (antikoagulan), kepekaan bahan yang bertindak balas..

Prothrombin menurut Quick, pertama sekali, menurun semasa rawatan dengan antikoagulan tidak langsung (INR pada masa yang sama meningkat), oleh itu, semasa menjalankan kawalan terhadap terapi antikoagulan, fakta ini harus diingat terlebih dahulu dan, dengan mempertimbangkannya, ujian darah pesakit harus dilakukan dengan satu cara dan satu cdl. Jika tidak, anda boleh mendapatkan hasil yang tidak mencukupi yang memberi kesan buruk kepada perjalanan terapi antikoagulan selanjutnya, jika dijalankan pada masa kajian.

Nilai prothrombin menurut Quick dan PTI (indeks prothrombin) sering memberikan hasil yang sama dalam julat normal. Bagi zon nilai rendah, di sini hasilnya jauh berbeza, sebagai contoh, anda boleh mendapatkan jawapan berikut: PTI - sekitar 60%, dan prothrombin menurut Quick - 30%)

Indeks prothrombin

Indeks prothrombin (PTI) adalah nisbah antara waktu pembekuan plasma (kawalan) "sihat" dan masa pembekuan darah orang yang sakit. Hasilnya dikira sebagai peratusan (PTV plasma normal: PTV plasma pesakit x 100%), norma adalah dari 90 hingga 105%. Nisbah terbalik (masa pembekuan pesakit: waktu pembekuan plasma "sihat"), dinyatakan sebagai peratusan, disebut nisbah prothrombin (PO).

Indeks prothrombin rendah dan pemanjangan PTV memberikan banyak keadaan patologi:

  • Kekurangan kongenital faktor pembekuan tertentu (II, V, VII, X);
  • Kerosakan pada hepatosit semasa proses patologi kronik yang dilokalisasi di parenchyma hepatik;
  • Sindrom pembekuan intravaskular yang disebarkan;
  • Sindrom hemoragik kerana kandungan fibrinogen plasma rendah (fibrinogenopenia);
  • Pelanggaran pempolimeran fibrinogen (dysfibrinogenemia);
  • Kekurangan vitamin K
  • Menjalankan terapi antikoagulan;
  • Penggunaan perencat faktor pembekuan, misalnya, heparin, yang menghalang penukaran prothrombin menjadi trombin.

Indeks prothrombin yang tinggi (pemendekan PTV) diperhatikan dalam kes:

  1. Pembentukan kumpulan darah di saluran darah yang menyekat aliran darah akibat pelbagai keadaan patologi sistem hemostatik (trombosis);
  2. Penggunaan koagulopati (DIC);
  3. Pengaktifan sistem antikoagulasi yang berlebihan, pembentukan plasmin yang berlebihan (hiperfibrinolisis), yang membawa pertama kepada pendarahan, dan kemudian (dengan penipisan plasminogen) ke trombosis;
  4. Penyakit hati;
  5. Peningkatan aktiviti faktor VII (kerosakan tisu traumatik, nekrosis);
  6. Kemasukan mekanisme perlindungan pada wanita semasa melahirkan anak.

Oleh itu, pemanjangan PTV akan menurunkan indeks prothrombin dan menunjukkan kemungkinan hypocoagulation (pembekuan darah rendah, kecenderungan untuk berdarah). Dan sebaliknya, pengurangan masa pembekuan (PTV) meningkatkan nilai indeks prothrombin dan menunjukkan adanya tanda-tanda hiperkoagulasi, iaitu peningkatan pembekuan darah (risiko keadaan tromboemboli).

Perpaduan dan perjuangan lawan

Pelanggaran sistem hemostasis membawa kepada pengembangan koagulopati, di mana patologi, yang rentan terhadap trombosis, biasanya disebut dengan istilah "trombofilia", dan penyakit yang disertai dengan peningkatan pendarahan disebut sebagai "diatesis hemoragik." Pelanggaran kemampuan pembekuan darah boleh turun-temurun atau berpunca dari keadaan yang terbentuk semasa hidup (penyakit parenkim hati, kekurangan vitamin K, penggunaan antikoagulan untuk tujuan terapeutik, pengaktifan sistem fibrinolitik).

Perkembangan sindrom gangguan hemokoagulasi disebabkan oleh kehilangan (atau penurunan) kemampuan sel hati untuk biosintesis faktor pembekuan. Lebih-lebih lagi, perlu diperhatikan bahawa faktor pembekuan, antikoagulasi dan sistem fibrinolisis tidak wujud secara terpisah, pelanggaran aktiviti satu pautan membawa kepada keadaan patologi komponen lain. Contohnya:

  • Gangguan biosintesis protein yang kita pertimbangkan - prothrombin, tentu akan menyebabkan pelanggaran pengeluaran faktor lain (VII, IX, X) dan kekurangan semua komponen kompleks prothrombin, yang kemudian akan mengakibatkan penurunan aktiviti FV, peningkatan kepekatan monomer fibrin, penurunan aktiviti FXIII dan peningkatan kemampuan fibrin lisis.
  • Pelanggaran metabolisme fibrinogen akan menyebabkan perubahan struktur struktur lapisan profibrin saluran darah, membuka jalan untuk pergerakan sel darah merah melalui dinding vaskular.

Kombinasi sifat-sifat yang nampaknya sangat bertentangan dari sistem di atas (bergantung kepada fungsi normalnya) memastikan keadaan cecair darah bebas bergerak ke seluruh saluran darah badan, dan pembekuannya, jika ada keperluan untuk memperbaiki jurang yang terbentuk akibat kerosakan tisu.

Penyelidikan dapat dikembangkan...

Sekiranya kaedah yang dijelaskan tidak mempunyai kandungan maklumat sepenuhnya, kajian sistem hemostatik dapat diperluas, misalnya, dengan mengkaji fungsi individu dan nilai kuantitatif faktor platelet dan plasma. Ujian prothrombin memberikan asas untuk mencari pelbagai gangguan hemocoagulation, yang menunjukkan arah penyelidikan lebih lanjut. Untuk tujuan ini, gunakan penentuan parameter hemostasiogram lain:

  1. Kadar peralihan fibrinogen ke fibrin (masa trombin);
  2. INR (sikap normal antarabangsa;
  3. APTT (masa tromboplastin separa diaktifkan);
  4. Penentuan faktor platelet (III);
  5. Analisis fibrinogen, RFMC (kompleks fibrin-monomer larut), D-dimer, antikoagulan lupus, dll..

Ini dan banyak ujian makmal lain memungkinkan kita untuk mengkaji bukan sahaja jalan hemostasis luaran pesakit tertentu, tetapi juga memungkinkan untuk mencari gangguan dari sistem hemokagulasi dalaman. Walau bagaimanapun, pembaca boleh mendapatkan maklumat mengenai ini dalam bahan yang dikhaskan untuk setiap petunjuk yang disenaraikan secara berasingan.

Indikator hemostasiogram dan coualogram dan maksudnya (cheat sheet untuk kita).

Kiraan platelet.

1) Platelet:

Bilangan platelet darah diukur dalam ribuan per 1 mikroliter darah. Untuk lelaki, 200-400 ribu U / μl dianggap sebagai norma, dan untuk wanita - 180-320 ribu U / μl. Semasa haid, tahapnya boleh turun menjadi 75-220 ribu unit / μl - ini normal. Penunjuk juga menurun semasa kehamilan - hingga kira-kira 100-310 ribu unit / μl.

2) APTT:

Mengapa menentukan aPTT??

⦁ diagnosis penyebab pendarahan dan kecenderungan untuk membentuk pembekuan darah

Penilaian rawatan yang betul dengan antikoagulan

Sebab peningkatan APTT:

Analisis aPTT yang meningkat menunjukkan peningkatan risiko pendarahan kerana kekurangan kongenital atau diperolehi dari satu atau lebih faktor pembekuan.

Ujian untuk memantau rawatan antikoagulan:

Pemantauan makmal penggunaan heparin dilakukan dengan menggunakan kawalan APTT (masa tromboplastin separa diaktifkan). Ujian ini adalah salah satu kunci untuk memantau rawatan heparin. Pada pesakit yang menerima terapi heparin, APTT berpanjangan 1,5-2,5 kali, yang menunjukkan keberkesanan rawatan.

Definisi APTT membolehkan anda akhirnya menyelesaikan masalah toleransi heparin: untuk ini, APTT ditentukan 1 jam sebelum pentadbiran heparin berikutnya. Sekiranya APTT memanjang lebih dari 2.5 kali berbanding normal, peningkatan kepekaan terhadap heparin dicatat, dosnya dikurangkan atau selang waktu antara pentadbiran meningkat.

Norma APTT untuk orang dewasa 28-40 saat.

Biasanya 0.8-1.2, dalam rawatan heparin - 2-4.

Ingatlah bahawa setiap makmal, atau lebih tepatnya peralatan dan reagen makmal, mempunyai piawaiannya sendiri. Dalam bentuk penyelidikan makmal, mereka menggunakan grafik - nilai rujukan atau norma.

Hasil APTT dalam rentang normal menunjukkan fungsi normal pembekuan darah di sepanjang jalan dalaman dan umum, tetapi tidak mengecualikan kekurangan sederhana dari salah satu faktor pembekuan dan adanya antikoagulan lupus. APTT akan berubah hanya dengan kekurangan 30-40% salah satu faktor pembekuan.

3) MASA THROMBIN DAN PETUNJUKNYA:

Prothrombin time - penunjuk makmal khas yang mencerminkan laluan luaran pengaktifan pembekuan darah.
Selalunya, masa prothrombin ditentukan dengan masa tromboplastin separa diaktifkan (APTT), yang menilai jalan pengaktifan dalaman. Bersama-sama, kedua-dua indikator ini menggambarkan sistem pembekuan dan antikoagulasi secara umum dan perubahannya dalam patologi organ-organ dalaman. Kadar masa prothrombin adalah 11-16 saat.

Juga, untuk menentukan fungsi sistem pembekuan, indikator juga ditentukan - indeks prothrombin dan nisbah normalisasi antarabangsa (INR).

Indeks prothrombin (PTI) adalah indikator peratusan yang ditentukan oleh nisbah masa prothrombin plasma kawalan dengan PTV plasma manusia yang dikaji. Biasanya, ia mestilah 95-105%.

International Normalized Ratio (INR) - Kajian ini membandingkan darah yang diambil dari pesakit dengan plasma yang dinormalisasi dengan standard antarabangsa. Nilai norma boleh berkisar antara 0,85-1,25.

Pengurangan masa prothrombin jarang berlaku. Ini tidak mempunyai nilai diagnostik, tetapi menandakan peningkatan kecenderungan untuk membentuk pembekuan darah..

Masa prothrombin semasa kehamilan:
Analisis perubahan masa prothrombin semasa kehamilan adalah salah satu kaedah diagnostik penting yang digunakan dalam pemeriksaan biokimia. Perhatian khusus harus diberikan kepada kumpulan pesakit ini. Petunjuk untuk pemantauan berkala prothrombin pada ibu hamil adalah:

1. Kehadiran sejarah keguguran, pengguguran spontan, kehamilan yang tidak dijawab.

2. Hipertonik rahim dan keadaan mengancam lain.

3. Kehadiran tanda-tanda gestosis pada wanita hamil pada semua peringkat kehamilan.

Norma masa prothrombin semasa kehamilan adalah 11-18 s. Sekiranya PTV meningkat, maka kemungkinan pendarahan pada masa kelahiran dan selepas bersalin harus dicadangkan. Sekiranya masa prothrombin dikurangkan, maka perlu berhati-hati dengan perkembangan DIC.


4) MASA THROMBIN:

Masa trombin bergantung pada tahap fibrinogen dalam darah: penurunan tahap fibrinogen meningkatkan masa trombin dan untuk alasan ini, analisis masa trombin biasanya digabungkan dengan analisis fibrinogen, serta petunjuk lain dari koagulogram.

Masa trombin - norma adalah 15-18 saat. Walau bagaimanapun, dengan pelbagai penyakit, penunjuk masa trombin melampaui norma - masa trombin meningkat atau berkurang.

Masa trombin meningkat - menunjukkan kecenderungan untuk hipokoagulasi.

Masa trombin meningkat dengan:

-rawatan dengan fibrinolitik, heparin;

-penurunan fibrinogen yang ketara dalam plasma (dengan gangguan fungsi di hati);

-antikoagulan berlebihan fisiologi;

-beberapa penyakit darah;

-tahap kedua sindrom-DIC (pelanggaran proses pembekuan darah dalam keadaan kritikal: kecederaan teruk, kejutan, luka bakar, trombosis besar-besaran.

Pemendekan masa trombin menunjukkan risiko trombosis, dan juga berlaku pada keadaan yang disertai dengan peningkatan kandungan fibrinogen dalam darah dan pada tahap pertama DIC.

Sekiranya masa trombin diubah semasa analisis, ini menunjukkan patologi tidak hanya dalam sistem peredaran darah, tetapi organ lain. Sekiranya penunjuk masa trombin dalam koagulogram meningkat, ini bermakna sistem hemopoiesis tidak berfungsi, yang boleh menyebabkan trombosis. Penyakit seperti itu disebut hyperfibrinogenemia. Sekiranya kajian menunjukkan masa di bawah normal (hypofbrinogenemia), maka dengan kecederaan saluran darah atau organ ini boleh menyebabkan pendarahan yang berpanjangan. Penyakit boleh diturunkan atau turun-temurun..

5) FIBRINOGEN:

Salah satu ciri penting darah adalah kajian mengenai kemampuan pembekuannya. Di antara petunjuk utama koagulogram, norma fibrinogen dalam darah sangat relevan. Penerangan mengenai bahan ini, peranannya dalam tubuh, dan juga proses patologi utama di mana ia dapat mengambil bahagian.

Norma:

-Dewasa 2-4 g / l;

-Hamil tidak lebih daripada 6g / l;

Sebab dan bahaya peningkatan petunjuk:

Semasa mengandung, wanita mempunyai tahap fibrinogen yang lebih tinggi daripada kategori orang dewasa yang lain. Ini adalah satu-satunya keadaan fisiologi yang tidak memerlukan pembetulan. Tetapi suatu norma juga telah ditetapkan untuknya, yang mana kelebihannya harus dianggap sebagai patologi. Bahaya keadaan di mana peningkatan fibrinogen dicatat adalah bahawa terdapat risiko tinggi pembekuan darah di saluran. Ini menyebabkan pembekuan darah dan proses peredaran mikro. Akibatnya, kerosakan pada organ dalaman, jantung dan otak dalam bentuk serangan jantung, strok atau gangren.

Bagaimana saya boleh membantu:

Keperluan menurunkan fibrinogen terutama timbul dalam keadaan sukar. Sebilangan besar kes pemeriksaan orang dengan patologi vaskular kronik, yang merupakan kumpulan risiko utama dengan peningkatan pembekuan darah, menunjukkan nilai fibrinogen yang sesuai dengan norma. Semua langkah perubatan ditentukan oleh sebab peningkatan penunjuk ini dan ancaman sebenar keadaan ini..

Selalu digunakan:
-Antikoagulan. Ia boleh menjadi ubat heparin atau berat molekul rendah (fraksiparin, clexane);

-Fibrinolytics - streptokinase, alteplase, pharmacokinase. Sebelum menggunakannya, pesakit harus diperiksa dengan teliti, kerana ubat-ubatan dari siri ini menyebabkan sebilangan besar komplikasi. Oleh itu, mereka diresepkan terutamanya dalam keadaan kritikal dan hanya di persekitaran hospital;

-Ejen antiplatelet. Persediaan asid asetilsalisilat (aspirin, cardiomagnyl, aspecard, lospirin) dan clopidogrel. Mereka membantu bukan sahaja mengurangkan fibrinogen, tetapi juga menghalang pelancaran peningkatan kebekuan dengan latar belakang peningkatannya;

-Makanan rendah lemak haiwan dan kolesterol;

-Penerimaan persediaan vitamin dan unsur mikro (vitamin E, omega-3, vitamin A, C, asid nikotinik). Dengan penggunaan yang berpanjangan, mereka dapat membetulkan indeks fibrinogen secara berkesan;

-Tumbuhan perubatan dan teh hijau;

-Aktiviti fizikal dos, tidak termasuk aktiviti fizikal dan ketegangan otot.

Peningkatan fibrinogen menyertai luka bakar, pembedahan, estrogen dan kontraseptif oral.


Sekiranya koagulogram darah menunjukkan penurunan indikator yang ketara, ini mungkin merupakan tanda patologi berikut:

Damageоражения kerosakan hati yang teruk;

Toksikosis dalam tempoh kehamilan;

Hipovitaminosis dalam kumpulan B dan kekurangan asid askorbik.

Tahap menurun semasa terapi dengan antikoagulan dan anabolik, serta penggunaan minyak ikan.

Peningkatan kandungan fibrinogen dicatat dalam kes hipotiroidisme, luka bakar yang ketara di kawasan, gangguan peredaran darah akut (strok dan serangan jantung), jangkitan akut, selepas operasi, dengan latar belakang terapi hormon, dan pada wanita dalam tempoh kehamilan.

Fibrinogen B tidak dikesan secara normal.


6) RFMK:

Apakah maksud singkatan RFMK dalam hemostasiogram (coagulogram)?

Segala-galanya diuraikan secara sederhana: kompleks fibrin-monomerik larut. Namun, banyak orang yang menjalani kehidupan mereka tidak pernah mengetahui tentang mereka dan tidak pernah mendengarnya. Semuanya kerana penentuan bilangan kompleks fibrin-monomer larut atau RFMC, walaupun mereka menganggapnya sebagai ujian makmal penting yang mencirikan keadaan sistem hemostatik, namun, mereka tidak dirujuk pada analisis setiap hari. Sebagai peraturan, koagulogram terhad kepada petunjuk seperti fibrinogen, APTT, PTI, INR dan lain-lain, tetapi beberapa parameter, seperti D-dimer, RFMC, lupus antikoagulan, dan lain-lain, diresepkan jika perlu dan dianggap sebagai kajian tambahan mengenai kemampuan pembekuan darah.
Ujian RFMC diakui sebagai penanda penting trombinemia - kemunculan sejumlah besar "trombi" kecil di tempat tidur vaskular, yang sangat ciri pembekuan intravaskular yang tersebar (DIC).

Kadar kompleks fibrin-monomer larut tidak terlalu luas dan berjumlah 3,38 + 0,02 mg / 100 ml, sementara had atas 4,0 mg / 100 ml (menurut sumber yang berasingan) tidak boleh melebihi kepekatan RFMC.

RFMC sangat penting semasa kehamilan, di mana kajian ini sangat diinginkan untuk setiap ibu mengandung, kerana trombosis dan pembekuan intravaskular yang tersebar adalah antara komplikasi utama yang menimbulkan ancaman serius terhadap kehidupan seorang wanita dan anaknya yang belum lahir..

Munculnya lingkaran peredaran darah baru, yang memberi nutrisi kepada plasenta dan janin yang sedang berkembang, tentu saja, menimbulkan reaksi sistem hemocoagulation, yang sekarang tidak hanya perlu bekerja dalam keadaan kehamilan yang baru dan terus berubah, tetapi juga bersiap untuk menghadapi kelahiran dan "membawa diri ke pesanan ”selepas mereka. Darah mengubah parameternya (kelikatan, jumlah platelet darah - platelet, tahap fibrinogen, dll.). Secara semula jadi, ini mempengaruhi parameter pembekuan seperti RFMC, D-dimer, dll. Norma RFMC semasa kehamilan akan lebih tinggi, tetapi sekali lagi saya ingin mengingat kembali nilai rujukan makmal yang menjalankan kajian, dengan mana kita perlu membandingkan hasil analisis kita sendiri. Katakanlah, norma sebelum kehamilan di makmal ini ditentukan hingga 5.0 mg / 100 ml.

Dalam kes ini, norma untuk trimester akan kelihatan seperti ini:

-Pada trimester pertama, sistem hemostatik belum "memperhatikan" perubahan khusus, iaitu, permulaan pembentukan plasenta, oleh itu ia bertindak dengan tenang, iaitu, tanpa mengubah parameternya - jumlah RFMC dalam tempoh ini biasanya tidak melebihi 5.5 mg / 100 ml;

-Pada trimester kedua, ketika plasenta sudah terbentuk (pada minggu ke-16) dan, agar dapat berfungsi dengan normal, mula memerlukan bekalan darah penuh, kepekatan kompleks fibrin-monomer larut meningkat menjadi 6.5 mg / 100 ml;

-Pada trimester ketiga, plasenta sudah mulai berumur dan bersiap-siap untuk meninggalkan tubuh wanita, sistem hemostatik "merasakan" kehilangan darah yang akan datang dan mengaktifkan sepenuhnya mekanisme perlindungan - kandungan kuantitatif RFMC meningkat menjadi 7.5 mg / 100 ml, yang dianggap sebagai norma untuk tempoh ini. - perniagaan doktor, bagaimanapun, wanita hamil tidak boleh menyendiri dan tahu apa yang harus dilakukan apabila RFMC meningkat.


Apa yang mengancam peningkatan tahap RFMC semasa kehamilan?

Kami tidak bermaksud untuk menakut-nakutkan ibu hamil, tetapi kami ingin mengingatkan anda bahawa hasil yang meningkat dengan ketara disebabkan oleh sebab yang tidak berbahaya.

-Thrombophilia, yang biasanya turun temurun dan menampakkan diri secara agresif semasa kehamilan. Patologi ini, menimbulkan risiko pembentukan gumpalan yang tinggi, mengganggu perjalanan normal proses kehamilan (keguguran). Tugas pakar sakit puan dalam kes ini adalah dengan berhati-hati mempertimbangkan rancangan langkah-langkah terapeutik yang mewujudkan keadaan untuk melahirkan janin hingga 7 bulan (35 hingga 36 minggu), ketika bayi, walaupun lemah, cukup layak;

-Sejarah trombosis semasa kehamilan boleh muncul semula, oleh itu, keadaan ini merujuk kepada kesaksian kajian yang lebih kerap mengenai kompleks fibrin-monomer larut;

-Sindrom pembekuan intravaskular yang disebarkan, yang boleh menyebabkan pelbagai sebab (jangkitan, keadaan kejutan, kecederaan, penyakit autoimun, neoplasma, toksikosis lewat, radang purulen, kardiovaskular dan patologi kronik lain), semasa melahirkan boleh menjadi proses yang tidak terkawal dengan akhir yang sangat menyedihkan.

Risiko menghidap DIC menyebabkan kita sering memantau tahap RFMC, yang mana seorang ibu masa depan harus memahami dan mengikuti dengan jelas preskripsi doktor untuk menyelamatkan nyawa untuk dirinya dan anaknya.

Harap maklum: RFMC adalah penanda yang membolehkan anda mengambil langkah tepat pada masanya untuk mencegah perkembangan DIC.

7) AKTIVITI FIBRINOLYTIK:

Aktiviti fibrinolitik adalah penunjuk koagulogram yang mencerminkan kemampuan darah pesakit untuk melarutkan pembekuan darah yang terbentuk. Komponen sistem antikoagulan badan, fibrinolysin, bertanggungjawab untuk fungsi ini. Dengan kepekatannya yang tinggi, kadar pembubaran pembekuan darah meningkat, masing-masing, pendarahan meningkat.

8) PTI:
PTI (indeks prothrombin) mencerminkan nisbah jangka masa pembekuan darah normal dengan masa pembekuan subjek.

Nilai rujukan (pilihan biasa) - dari 97 hingga 100%.

Pada wanita hamil, penunjuk meningkat (sehingga 150% dan lebih tinggi), yang bukan patologi.

Jumlah PTI menunjukkan adanya atau tidak adanya patologi hati. Indeks meningkat semasa mengambil pil perancang hormon. Peningkatan nilai relatif terhadap norma menunjukkan risiko trombosis, dan penurunan menunjukkan kemungkinan pendarahan.

9) THROMBOTEST membolehkan anda menentukan secara visual jumlah fibrinogen dalam bahan ujian. Norma adalah trombotest 4-5 darjah.

10) TOLERANSI PLASMA UNTUK HEPARIN adalah ciri yang mencerminkan masa pembentukan bekuan fibrin setelah heparin ditambahkan pada bahan ujian. Nilai rujukan - dari 7 hingga 15 minit.
Analisis menunjukkan tahap trombin dalam darah. Penurunan indikator sangat mungkin menunjukkan kerosakan hati. Sekiranya selang waktu kurang dari 7 minit, patologi kardiovaskular atau kehadiran neoplasma malignan dapat disyaki. Hypercoagulation adalah ciri kehamilan lewat (trimester III) dan keadaan selepas pembedahan.

11) D DIMER:

Pada orang yang sihat, tahap d-dimer kira-kira tetap dan tidak melebihi 500 ng / ml dalam darah. Definisi biasanya dimasukkan dalam analisis yang disebut koagulogram..

D-dimer mula ditentukan secara relatif baru-baru ini. Penentuan d-dimer dalam darah banyak digunakan di jabatan kecemasan. Apabila pesakit dimasukkan dalam keadaan serius dengan disyaki tromboemboli, analisis ini membantu dengan cepat menentukan sama ada terdapat trombosis di dalam badan.

Analisis sering diberikan, terdiri daripada dua petunjuk: RFMC dan d-dimer. Sekiranya kedua-dua RFMC dan d-dimer dinaikkan, dipercayai bahawa pembentukan bekuan darah di pembuluh darah.
Semasa kehamilan, tahap d-dimer dapat meningkat beberapa kali, ini tidak dianggap sebagai patologi. Semasa kehamilan, aktiviti sistem pembekuan meningkat, yang ditunjukkan oleh analisis. Walau bagaimanapun, tahap d-dimer yang sangat tinggi semasa kehamilan memerlukan perhatian dan rawatan yang meningkat..

Ini biasanya menunjukkan permulaan gestosis atau preeklampsia, komplikasi kehamilan. Peningkatan lebih dari 5-6 kali tahap d-dimer juga ditentukan pada wanita hamil dengan penyakit buah pinggang atau diabetes.
Peningkatan d-dimer yang ketara adalah mungkin dalam kes patologi yang teruk yang disebut sindrom pembekuan intravaskular yang disebarkan, dengan sejumlah besar pembekuan darah mikroskopik terbentuk di semua kapal, yang menyumbat semua saluran kecil di dalam badan. Penyakit ini dicirikan oleh kematian yang tinggi..

D-dimer pada wanita hamil:
Di bawah pengaruh estrogen, seperti yang anda ketahui sekarang, sistem hemostatik semasa kehamilan berjaga-jaga. Ini ditunjukkan dalam analisis: peningkatan fibrinogen, prothrombin, antithrombin, d-dimer, RFMK. Masa pembekuan semakin pendek (VSC), APTT, INR.

Penjelasannya mudah: kerana sistem hemostatik diaktifkan dan bertempur, proses fibrinolisis juga dipergiat. Semasa kehamilan, sistem pembekuan, walaupun terdapat petunjuk, berada dalam keadaan seimbang.
Sejumlah kajian menunjukkan bahawa kontraseptif oral mempunyai risiko trombosis lebih besar daripada kehamilan fisiologi..

D-dimer pada trimester ke-3 boleh beberapa kali lebih tinggi daripada sebelum kehamilan. Dan itu adalah kebiasaan. Anda tidak perlu kerap menjalani ujian d-dimer pada trimester ketiga jika anda tidak menghidap penyakit sistem hemostatik - contohnya, trombofilia atau urat varikos pada bahagian bawah kaki, yang sering disulitkan oleh trombosis.
Sekiranya anda sihat, ujian d-dimer tidak menjadi masalah bagi anda. Dan lebih-lebih lagi, anda tidak perlu berusaha mengurangkan kinerjanya dengan bantuan antikoagulan. Sebilangan doktor menetapkan secara tidak masuk akal untuk menjalani ujian d-dimer secara berkala; fraxiparin, clexane atau heparin setiap hari.

Lebih-lebih lagi, terapi seperti ini dapat meningkatkan risiko gangguan plasenta pramatang, pendarahan pada masa selepas bersalin. Beberapa kajian di kawasan ini menunjukkan peningkatan d-dimer ketika menetapkan antikoagulan bertindak langsung (heparin, fraxiparin, clexane), kerana mereka meningkatkan proses pemecahan fibrin.

Norma D-dimer semasa kehamilan berbeza dengan ketara bergantung pada tempoh:

-Trimester pertama. Jumlahnya meningkat satu setengah kali dibandingkan dengan jumlah sebelum pembuahan (rata-rata, tidak boleh melebihi 750 ng / ml);
-Trimester kedua. Penunjuk meningkat dua kali ganda (tidak melebihi 1000 ng / ml);

-Trimester ketiga. Jumlahnya meningkat tiga kali ganda (tidak lebih dari 1500 ng / ml).

P.S. Nilai rujukan indikator individu coaulogram darah pada wanita hamil:

⦁ masa trombin - 11-18 saat;

ЧAHTTV - 17-20 saat;

⦁ fibrinogen - 6 g / l;

Ротprothrombin - 78-142%.

Penting: penyimpangan tahap prothrombin dari nilai normal mungkin menunjukkan gangguan plasenta!

Pada trimester pertama, waktu pembekuan, secara umum, meningkat dengan ketara, dan pada trimester ketiga ia dipendekkan dengan ketara, sehingga memberikan perlindungan kepada wanita terhadap kemungkinan kehilangan darah semasa melahirkan.

Coagulogram darah membolehkan anda mengenal pasti ancaman pengguguran spontan atau kelahiran pramatang akibat pembentukan gumpalan darah. Pelanggaran sistem pembekuan wanita hamil memberi kesan negatif terhadap sistem saraf pusat anak yang belum lahir.

Penting: ketersediaan data koagulogram darah dan membandingkannya dengan norma membolehkan pakar obstetrik mengambil langkah yang mencukupi untuk mencegah pendarahan serius semasa melahirkan. Kajian wajib mengenai koagulogram darah diperlukan jika seorang wanita mempunyai penyakit vaskular (khususnya - urat varikos) atau jika kegagalan hati didiagnosis.

Koagulogram darah juga diuji untuk penurunan imuniti dan faktor Rh negatif..

Jadual norma coaulogram semasa kehamilan:

Adalah Penting Untuk Menyedari Vaskulitis