Prolaps injap mitral 1, 2, 3 darjah

Dari artikel tersebut, anda akan belajar mengenai ciri-ciri prolaps injap mitral (MVP), mekanisme patologi, penyebab, gejala, diagnosis, ciri rawatan, prognosis.

Intipati patologi

Prolaps injap mitral (MVP) adalah lesi otot jantung pelbagai asal atau patologi pembentukan tisu penghubung jantung. Ini membawa kepada perubahan struktur dan bentuk cusps injap mitral (pada masa sistol, mereka membongkok ke rongga atrium kiri, memungkinkan sebahagian darah jatuh kembali).

Patologi seperti ini dalam praktik kardiologi dikesan pada 15% kanak-kanak di bawah umur lima belas tahun. Lebih-lebih lagi, kelainan jantung memberi MVP dalam 40% kes, rematik - lebih daripada separuh daripada kanak-kanak yang diperiksa. Kecenderungan keturunan menjamin patologi dalam 100% kes. Prolaps injap mitral adalah gejala utama beberapa sindrom kongenital: Ehlers-Danlos, Marfan, arachnodactyly kontraktur, osteogenesis tidak sempurna, pseudoxanthoma elastik.

Orang dewasa menderita MVP dalam 10%. Penyakit ini mempunyai konotasi jantina: lebih kerap wanita setelah 40 tahun jatuh sakit.

Pengelasan PMK

Terdapat pembahagian penyakit menjadi patologi primer dan sekunder, serta mengikut keparahan prolaps, tahap aliran darah terbalik - regurgitasi. Dalam praktiknya, kedua-dua klasifikasi ini dipertimbangkan bersama. Prolaps injap mitral boleh:

  1. Utama, ditentukan secara genetik, dengan kelemahan kongenital struktur tisu penghubung. Dalam kes ini, hujung injap mitral diregangkan, tali yang menahannya memanjang. Akibatnya, kepak tidak dapat ditutup, ada jurang di antara keduanya. Patologi kongenital tidak mempengaruhi fungsi sistem peredaran darah secara signifikan, tetapi sering disertai oleh VVD, aritmia, dan ketidakselesaan retrosternal. Prolaps primer oleh sifat bunyi di jantung dibahagikan kepada bentuk pendiam, pendiam, yang didiagnosis pada echocardiogram, dan auscultatory dengan gumaman khas, yang dapat dibezakan oleh telinga.
  2. Sekunder atau diperoleh, yang berkembang dengan latar belakang penyakit somatik, reumatik, patologi jantung. Kesakitan dan gangguan pada jantung dalam perwujudan ini dihentikan oleh ubat-ubatan (Nitrogliserin, Betalok). Sekiranya prolaps disebabkan oleh trauma, pecahnya kord, rawatan perubatan kecemasan diperlukan.

Bergantung pada keparahan, prolaps injap boleh:

  • darjah pertama - pesongan hingga 6 mm, sementara penutupan selesai, sehingga pesakit tidak mengalami gejala;
  • yang kedua - hingga 8-9 mm, injap tidak ketat, regurgitasi pelbagai darjah diperhatikan (refluks darah terbalik ke atrium);
  • yang ketiga adalah semua yang melampaui ini: injap tidak menyentuh, kord dapat dirobek, yang memburukkan keadaan pesakit, kegagalan ventrikel kiri akut terbentuk, memerlukan campur tangan kecemasan.

Di samping itu, setiap darjah mempunyai keparahan regurgitasi sendiri - aliran darah terbalik di dalam ruang jantung (menurut ultrasound Doppler):

  1. darjah pertama adalah gelombang mitral sedikit aliran darah terbalik, yang mencapai tahap cusps;
  2. yang kedua adalah regurgitasi sederhana dengan gelombang naik ke tengah atrium kiri;
  3. yang ketiga adalah gelombang refluks darah terbalik yang jelas, yang mencapai hujung atrium kiri yang bertentangan;
  4. yang keempat teruk (dijelaskan hanya secara klinikal).

Diagnosis menunjukkan tahap prolaps dan tahap regurgitasi.

Punca penyakit

Sebenarnya, prolaps injap mitral bukanlah penyakit bebas. Ini adalah sindrom klinikal dan anatomi yang berlaku dalam pelbagai patologi somatik. Pencetus MVC boleh menjadi anomali kongenital dan penyakit yang diperoleh.

Dalam kardiologi moden, penyebab utama prolaps injap mitral adalah patologi kongenital, yang berdasarkan degenerasi myxomatous struktur injap dan serat saraf intrakardiak. Prolaps ini juga disebut idiopatik, kerana etiologi sebenar proses ini belum dapat ditentukan. Sebilangan besar saintis mencadangkan keadaan genetiknya..

Kemusnahan patologi terutamanya berkaitan dengan lapisan berserat tisu penghubung, kolagen dan elastin, pengumpulan polisakarida dalam bahan antara sel. Rangka kerja tisu penghubung menjadi longgar, injap mitral terpotong pada masa berlakunya systole. Selalunya, pesakit dengan gangguan autoimun, displasia tulang rawan, ligamen, kecacatan kongenital beg artikular, artritis, arthrosis terjejas..

Kajian saintifik terkini mengaitkan prolaps injap dengan gangguan hormon dari pelbagai asal usul, penyakit virus, jangkitan streptokokus, yang menyebabkan pemusnahan langsung bukan sahaja injap, tetapi juga endokardium jantung.

Antara sebab sekunder (diperoleh):

  • tempat pertama diberikan kepada penyakit reumatik (sehingga 80%) - patologi autoimun dengan lesi gabungan injap mitral (prolaps) dan aorta (stenosis);
  • yang kedua adalah hipertensi arteri dengan hipertrofi ventrikel kiri (sehingga 10%);
  • pada ketiga - endokarditis berjangkit (sehingga 10%).

Kecederaan dada, AMI, detasmen kord genesis yang berlainan menempati tempat yang tidak signifikan (dalam lingkungan 2%).

Dengan bertambahnya usia, tisu penghubung, degenerasi autoimun meningkat, sehingga risiko ubah bentuk cusps injap mitral, kerosakan pada kord secara beransur-ansur meningkat dan setelah 40 mencapai puncaknya. Pada masa remaja, penyebab patologi adalah pelanggaran aliran darah intrakardiak disebabkan oleh displasia, kelainan anatomi koroner.

Mekanisme pembangunan

Deformasi tisu penghubung cusps injap mitral melanggar kelengkapan penutupnya, menyebabkan perbezaan tekanan antara atrium dan ventrikel, akibatnya darah dikembalikan ke atrium kiri. Pada gilirannya, keadaan ini menimbulkan hipertrofi atrium kiri, kekurangan vena paru. Hipertensi peredaran darah paru-paru (kecil) berkembang, yang menyebabkan klinik penyakit ini.

Apakah bahaya PMK

MVP darjah 1 mengalir hampir tanpa gejala, tanpa menjejaskan keadaan umum seseorang, tidak memerlukan penyesuaian. Tetapi dari 5 hingga 10% pesakit menghadapi risiko komplikasi yang berlaku dengan perkembangan penyakit ini, peningkatan patologi somatik, dengan usia. Yang paling berbahaya adalah yang berikut:

  • Kekurangan injap mitral akut, yang biasanya dikaitkan dengan trauma dada, pecahnya kord: pesakit didiagnosis dengan kegagalan jantung akut, edema paru, penangkapan pernafasan. Regurgitasi mitral kronik - ringan: kelemahan, keletihan, sesak nafas.
  • Endokarditis berjangkit dari pelbagai asal ditunjukkan oleh peningkatan trombosis pada saluran otak, organ dalaman, saluran utama dengan gangguan fungsi ventrikel kiri. Ia mengancam dengan serangan angin ahmar, serangan jantung, serangan jantung, emboli paru.
  • Prolaps cusp anterior paling sering menimbulkan serangan angina pectoris: kontraktilitas miokard yang terganggu meningkatkan beban pada bahagian kiri jantung, yang menyebabkan hipertropi, hipoksia otak, semua organ dalaman, tisu.
  • Fibrilasi jantung, MVP dengan kesesakan di paru-paru, kekurangan mitral dapat menyebabkan kematian (pemanjangan selang QT ditentukan pada ECG).

Gejala

Manifestasi klinikal prolaps injap mitral bergantung pada tahap displasia tisu penghubung jantung, kehadiran vegetovaskular, gangguan neurologi. Tanda-tanda penyakit ini, yang harus diperhatikan sudah pada bayi baru lahir, termasuk:

  • jenis badan asthenik;
  • displasia pinggul;
  • hernia umbilik, inguinal;
  • kekurangan zat makanan;
  • keupayaan sendi membengkok ke semua arah, termasuk yang tidak biasa secara anatomi bagi mereka;
  • varikokel;
  • kecacatan dada.

Kemudian, MVP dimanifestasikan oleh kaki rata, miopia, strabismus, nefroptosis, postur yang buruk, SARS yang kerap atau jangkitan pernafasan akut, radang amandel. Dystonia vegetatif-vaskular dikaitkan dengan MVP pada remaja.

Gejala klinikal utama prolaps injap mitral pada orang dewasa adalah:

  • Aritmia, takikardia (hingga 80% kes) berkaitan dengan kegembiraan, minum teh yang kuat, kopi, mengangkat berat. Mereka tidak menimbulkan ancaman kepada kehidupan.
  • Sindrom hiperventilasi akibat disregulasi sistem pernafasan. Sakit kepala, sering jenis migrain (lebih daripada separuh kes).
  • Serangan panik bukan epilepsi, berlaku secara spontan, tidak mempunyai sebab yang tepat.
  • Kemurungan.
  • Asthenia.
  • Syncope (kehilangan kesedaran jangka pendek) dengan aton otot.
  • Termoregulasi terjejas.
  • Sesak nafas yang tidak berkaitan dengan kegagalan jantung.

Auskultasi dengan MVP ditentukan:

  • klik terpencil di kawasan ventrikel kiri pada masa systole tengah atau akhir (tunggal atau berganda);
  • sistolik lewat, murmur glossistolik kerana perbezaan tekanan yang besar di atria dan ventrikel;
  • gabungan klik dan bunyi.

Semasa pemeriksaan instrumental dan makmal, prolaps injap mitral memberikan:

  • pemanjangan asimtomatik selang QT pada ECG adalah penanda perkembangan aritmia yang mengancam nyawa;
  • perkumuhan tinggi katekolamin (puncak - siang hari, penurunan - pada waktu malam).

Diagnostik

Diagnosis prolaps injap mitral bergantung kepada algoritma standard untuk memeriksa pesakit jantung:

  • pengambilan sejarah, pemeriksaan fizikal dengan ujian tekanan (squat, menahan nafas, berjalan di tempat);
  • OAC, OAM, biokimia - pemeriksaan keadaan umum pesakit.
  • ECG, Echocardiography - mengesan aritmia, kehadiran regurgitasi, menentukan tahap MVP;
  • Halter
  • radiografi - menentukan regurgitasi mitral;
  • fonokardiografi - mengesahkan bunyi terdengar auskultasi;
  • dopplerografi.

Kadang kala, diperlukan perundingan dengan pakar khusus. Pada kanak-kanak, MVP dapat didengar sebagai nada ketiga, tetapi ini tidak mempunyai nilai diagnostik. Prolaps injap mitral yang dikesan pada kanak-kanak boleh hilang dengan sendirinya seiring bertambahnya usia.

Ciri rawatan

Rawatan MVP bergantung kepada keparahan patologi. Apa-apa rawatan khas untuk prolaps injap mitral darjah 1 tidak memerlukan. Tidak ada sekatan aktiviti fizikal. Sebarang sukan boleh dilakukan, kecuali alat angkat berat, latihan beban. Bahkan pesakit tidak terkecuali dari tentera.

Rawatan utama untuk MVP darjah 1 adalah gaya hidup sihat, pencegahan jangkitan, pemeriksaan perubatan. Tetapi kadang-kadang doktor memutuskan penggantian injap mitral sudah pada tahap penyakit ini. Ini berlaku sekiranya penyebab patologi adalah proses autoimun dalam tubuh yang semestinya akan berkembang, menimbulkan risiko komplikasi maut. Keadaan pesakit yang memuaskan pada selang waktu tertentu memungkinkan untuk meramalkan kesan yang baik dari operasi, ketiadaan akibat negatif. Melambatkan operasi boleh menyebabkan ketidakmampuan untuk melakukannya walaupun atas sebab kesihatan.

MVP Gred 2 disertai dengan gejala negatif, ia tidak hanya memerlukan pemantauan berterusan terhadap pesakit, tetapi juga rawatan ubat simtomatik: adanya tanda-tanda kegagalan peredaran darah, aritmia, sinkop. Rejimen rawatan adalah secara individu, ini adalah hak eksklusif doktor. Aktiviti fizikal tidak dilarang, tetapi jenis dan dosnya dipilih oleh doktor. Tidak ada pembebasan dari tentera, kecuali untuk prolaps MK gred 2 dengan regurgitasi di atas gred 2 atau jika terdapat aritmia, gangguan konduksi jantung. Anda boleh menceburkan diri dalam sukan sekiranya anda tidak hadir:

  • sinkop;
  • tiada aritmia (pemantauan harian);
  • tiada regurgitasi (dopplerografi);
  • kontraktil jantung yang dipelihara (ekokardiografi);
  • tidak ada sejarah tromboemboli. semua petunjuk sistem pembekuan adalah normal;
  • dalam keluarga, tidak ada yang meninggal dunia akibat serangan jantung secara tiba-tiba pada latar belakang MVP.

Untuk mengelakkan perkembangan patologi, disyorkan:

  • ubat penenang: tincture motherwort, valerian, hawthorn, Novopassit, Persen;
  • kekurangan mitral atau aritmia mencadangkan pelantikan beta-blocker (Diltiazem, Sotagexal, Bisoprolol, Adenosine, Propanorm, Allapinin, Amiodarone), antikoagulan (Cardiomagnyl, Warfarin, Finilin, Hypergene, hipertensi, dan pencernaan).

Prosedur fisioterapeutik (elektroforesis dengan bromin, magnesium pada zon kolar), urut, balneoterapi, hirudoterapi, akupunktur, akupunktur ditunjukkan untuk MVP. Campur tangan pembedahan digunakan dengan alasan yang sama untuk membetulkan injap atau menggantinya. Semasa merancang intervensi pembedahan kecil, diperlukan terapi antibiotik pencegahan (pencabutan gigi, polip sinus rahang atas, amandel) Kursus antibiotik pencegahan ditunjukkan..

Gred 3 MVP dicirikan oleh kelainan struktur yang serius di jantung yang menyebabkan kekurangan MK, aritmia berterusan: pengembangan rongga atrium kiri, penebalan dinding ventrikel, gangguan pada sistem peredaran darah. Tahap patologi ini memerlukan pembetulan injap pembedahan, jahitan atau prostetiknya. Daripada pendidikan jasmani, sukan, latihan gimnastik khas, terapi senaman disarankan, tidur yang sihat dan sihat diperlukan.

Rawatan simptomatik adalah dengan menggunakan:

  • Vitamin B, PP, E, C;
  • takikardia dihentikan oleh Betalok, Atenolol, Propranolol, yang meningkatkan pemakanan serat kolagen;
  • dystonia vegetovaskular dirawat dengan adaptogen (eleutherococcus, serai, ginseng), kompleks vitamin-mineral (Magne B6, Magnelis B6, Vitrum, DoppelHerz, Pikovit).

Gunakan sesi psikoterapi (kumpulan dan individu) yang melegakan keterlaluan emosi. Di bawah larangan itu adalah tembakau, alkohol, angkat berat, latihan beban.

Prolaps pada wanita hamil

Selalunya, prolaps injap mitral didiagnosis pada wanita hamil semasa pemeriksaan wajib sepenuhnya. Ijazah pertama biasanya tidak menjadi perhatian. Kehamilan berjalan seperti biasa; tidak ada akibat negatif bagi janin. Lebih-lebih lagi, prolaps boleh menurun semasa melahirkan: output jantung meningkat, rintangan kapilari di pinggir menurun. Aritmia mungkin berlaku, tetapi kelahiran berlaku secara semula jadi, biasanya.

Penambahan regurgitasi atau peralihan patologi ke tahap kedua memerlukan pemantauan berterusan ibu hamil oleh pakar kardiologi. Ubat hanya digunakan untuk alasan kesihatan (gangguan hemodinamik yang serius).

Peraturan tingkah laku bagi wanita hamil dengan prolaps injap mitral adalah mudah:

  • elakkan hipotermia, perubahan suhu secara tiba-tiba;
  • bergerak lebih banyak untuk mengelakkan kesesakan di organ pelvis;
  • berehat dalam keadaan berbaring.

Ramalan

Bagaimana PMK akan bertindak sepanjang hayat bergantung kepada sebab yang menyebabkannya:

  • prolaps hipertensi bergantung pada tahap kegagalan jantung, risiko AMI, strok;
  • reumatik MVP boleh tanpa gejala selama beberapa dekad, memerlukan kursus pencegahan terapi ubat, kadang-kadang pembedahan;
  • endokarditis berjangkit dihentikan sepenuhnya dalam keadaan patogen yang dikenal pasti, rawatannya panjang, prognosisnya baik (penagih adalah pengecualian).

Prolaps injap mitral yang tidak rumit mempunyai prognosis yang baik..

Prolaps injap mitral: mengapa penyakit ini berlaku dan apa yang berbahaya

Prolaps injap mitral adalah sejenis patologi, yang terdiri daripada kenyataan bahawa penutup injap jantung dapat masuk ke dalam rongga atrium kiri, yang seharusnya tidak berlaku semasa fungsi jantung normal.

Injap mitral adalah salah satu komponen jantung. Ini berfungsi untuk memastikan bahawa aliran darah yang melalui injap tidak mengalir kembali. Mobiliti tali pinggang disediakan oleh kord tendon.

Menurut penyetempatan MVP, prolaps sash anterior dibezakan, prolaps cusp posterior dan prolaps kedua cusps. Yang paling kerap didiagnosis adalah prolaps anterior sash..

Kekerapan pengesanan MVP pada populasi dewasa rata-rata lebih kerap fenomena ini didiagnosis pada kes wanita) pada usia

Kekerapan pengesanan MVP pada kanak-kanak berbeza dari 2 hingga 16%. Dengan bertambahnya usia, kekerapan pengesanan MVP juga meningkat. Selalunya, penyakit ini didiagnosis pada kanak-kanak berusia tujuh hingga lima belas tahun..

Patogenesis prolaps injap mitral tidak dikenali sepenuhnya. Terdapat kemungkinan penegasan yang agak tinggi bahawa MVP ditentukan secara genetik, kerana fenomena ini sering menyertai pelbagai sindrom, osteogenesis tidak sempurna, hipomastia wanita, dan juga malformasi dada.

Pada tahap morfologi, lapisan khas (lendir) tumbuh di daun injap. Proses ini merosakkan lapisan berserabut, yang membawa kepada pengembangan MVP.

MVP juga berlaku akibat memanjangkan kord atau alat kord yang lemah, namun, kes seperti ini jauh lebih jarang.

Dengan prolaps injap mitral sekunder pada tahap histologi, tidak ada perubahan yang berlaku..

Pada masa ini, tidak ada pendapat yang tegas di kalangan doktor mengenai bahaya MVP untuk kehidupan dan kesihatan manusia. Tahap risiko kesihatan dan kepentingan diagnostik belum dinilai..

Orang yang menghidap MVP cenderung mendapat selesema. Selalunya, orang melihat gangguan pada termoregulasi badan, gangguan dalam kerja jantung.

Prolaps injap mitral dalam beberapa kes berkembang dengan kerosakan pada struktur tetangga dan elemen jantung (misalnya, kord tendon dapat meregang dan pecah, cincin mitral mengembang, dan injap aorta dan tricuspid terjejas). Dalam kes seperti ini, kita dapat membincangkan bahaya MVP untuk kesihatan manusia.

Sebagai peraturan, MVP berjalan dengan baik dalam kes-kes.

Diagnosis MVP sering menimbulkan persoalan mengenai kesesuaian lelaki untuk perkhidmatan ketenteraan. Dengan ijazah PMK tanpa manifestasi regurgitasi (atau dengan regurgitasi ijazah I), seorang lelaki untuk tentera akan dianggap layak.

Dengan regurgitasi melebihi tahap pertama, perhatian diberikan kepada kehadiran penyakit lain (tidak berkaitan dengan jantung). Dalam kes seperti itu, komisi boleh memutuskan perkara berikut: sama ada mengisytiharkan wajib militer dalam perkhidmatan atau tidak layak untuk tentera.

Gejala prolaps injap mitral dan tahap utama prolaps jantung

Gejala prolaps injap mitral mungkin berbeza-beza bergantung pada tahap manifestasi patologi dalam struktur jantung. Tahap prolaps juga disebut regurgitasi mitral (iaitu, aliran balik darah dari satu ruang jantung ke bilik yang lain).

Di Rusia, terdapat tiga darjah prolaps jantung, bergantung pada tahap prolaps (iaitu, penonjolan organ melalui bukaan semula jadi) di bawah cincin injap:

  • darjah I - sehingga 5 mm;
  • darjah II -
  • darjah III - melebihi 10 mm.

Prolaps jantung sedalam 10 mm dianggap baik secara prognostik..

Secara berasingan, harus dikatakan mengenai hubungan antara PMK dan sukan. Oleh itu, dengan prolaps darjah pertama, tidak ada sekatan untuk aktiviti fizikal. Dengan regurgitasi mitral darjah dua, perlumbaan kereta, menunggang kuda, menyelam, gimnastik, gusti, ping pong, bola sepak, bermain skate, ragbi dibenarkan. Dengan MVP darjah ketiga, semua sukan dikontraindikasikan sehingga kecacatan yang ada diperbaiki..

Dengan prolaps jantung yang ada, tanda-tanda displastik dalam pengembangan beberapa struktur mungkin muncul sejak usia dini: sebagai contoh, penampilan hernia (inguinal, umbilik), displasia sendi pinggul.

Orang yang menghidap MVP cenderung menghidap selesema, menderita radang amandel dan radang amandel kronik..

Gejala klinikal khas prolaps injap mitral termasuk:

  • manifestasi vegetatif (iaitu, tanda-tanda dystonia vegetatif-vaskular): perasaan kelemahan umum, keupayaan bekerja berkurang, toleransi fizikal yang rendah, keadaan pengsan jangka pendek, perasaan kekurangan oksigen, sesak nafas);
  • sindrom cardialgia: aduan kesakitan di kawasan jantung, yang boleh menjadi jahitan, sakit atau penyempitan;
  • gangguan berkala dalam kerja jantung (seseorang menyedari bagaimana degupan jantung dapat meningkat dengan ketara untuk jangka masa yang singkat);
  • manifestasi sindrom hiperventilasi: pernafasan seseorang dipergiatkan, ada perasaan cemas tanpa alasan yang jelas. Terdapat perasaan kekurangan udara, terdapat benjolan di kerongkong. Manusia tidak dapat menarik nafas panjang. Nampaknya bagi seseorang bahawa dia akan mati sekarang. Krisis vegetatif seperti itu berlaku tanpa mengira tahap tekanan fizikal atau tahap tekanan;
  • mungkin terdapat keadaan sinkop di mana seseorang kehilangan kesedaran sebentar;
  • masalah dengan termoregulasi badan;
  • keadaan kemurungan (kemurungan yang terhapus atau subdepresi) dan pengalaman hipokondria.

Gejala yang disenaraikan di atas lebih cenderung berlaku pada wanita.

Dengan MVP, rasa sakit yang tidak kuat dapat terjadi, dan, sebagai peraturan, dengan pengalaman emosi yang kuat. Mereka disertai dengan perasaan cemas dan degupan jantung yang cepat: pesakit sering mengatakan bahawa mereka mengalami serangan panik.

Kardialgia boleh berlaku dengan kekerapan Permulaan kardialgia tidak mungkin dapat diramalkan: mereka dapat muncul dengan latar belakang keletihan dan tekanan yang teruk, dan secara spontan. Perkembangan kardialgia pada orang dengan prolaps jantung dikaitkan (menurut beberapa saintis) dengan disfungsi sistem saraf autonomi.

Aritmia dalam MVP didiagnosis dalam kes-kes. Sebagai peraturan, pesakit mengadu degupan jantung yang cepat, "melompat" atau "pudar". Dalam kes seperti itu, takikardia mungkin disebabkan oleh pelbagai sebab (kegembiraan, tekanan, pengambilan kopi).

Pada kebanyakan orang dengan prolaps jantung, fenomena ini tidak simptomatik..

MVP jantung: bagaimana mengesan prolaps injap jantung

Sebagai peraturan, MVP jantung dikesan kerana sebab berikut:

  • hasil pemeriksaan rutin seseorang yang tidak mempunyai aduan subjektif mengenai keadaan sistem kardiovaskular;
  • sebagai hasil pengesanan tanda-tanda yang menunjukkan adanya regurgitasi mitral;
  • dalam kajian yang berkaitan dengan aduan subjektif pesakit mengenai masalah dengan sinkop, gangguan irama dan kardialgia;
  • pengesanan MVP dalam diagnosis penyakit kardiovaskular lain.

Kaedah berikut digunakan untuk mendiagnosis prolaps injap jantung:

  • Ekokardiografi: kaedah diagnostik untuk keadaan jantung, yang dilakukan melalui ultrasound (ultrasound). Analisis keadaan jantung dan alat injapnya dijalankan. Pada masa ini, ultrasound jantung dianggap satu-satunya kaedah diagnostik yang dapat mengesan MVP.
  • Elektrokardiografi: kaedah ini membolehkan anda mengesan perubahan struktur kompleks ventrikel jantung, serta mencatat pelanggaran dalam irama jantung.
  • FKG: membolehkan anda mengenal pasti fenomena bunyi MVP semasa auskultasi. FKG mungkin sangat berguna semasa menganalisis bacaan fasa sistol.
  • X-ray jantung: menggunakan sinar-X, penyimpangan dalam ukuran dan bentuk jantung ditentukan.

Kehadiran prolaps injap jantung tidak boleh menakutkan wanita yang ingin menjadi ibu: kehamilan dengan MVP tidak dikontraindikasikan.

Walau bagaimanapun, dengan prolaps injap mitral dengan regurgitasi tahap II, kehamilan boleh berlaku dengan beberapa komplikasi. Sebenarnya, diagnosis ini adalah kecacatan jantung..

Anda perlu menjalani ultrasound jantung dan berunding dengan pakar jantung anda. Tetapi walaupun dengan diagnosis seperti prolaps injap mitral, bayi yang sihat dapat dikeluarkan dan dilahirkan, walaupun mungkin menggunakan pembedahan caesar..

Dengan penyakit jantung (kekurangan mitral), komplikasi mungkin berlaku semasa kehamilan pada akhir trimester kedua dan semasa melahirkan anak. Kegagalan peredaran darah dapat meningkat secara beransur-ansur, yang akan menyebabkan kegagalan jantung akut (dimanifestasikan melalui asma jantung atau edema paru).

Mungkin terdapat risiko pengguguran akibat genangan darah di saluran rahim.

Dengan sedikit regurgitasi, pengesanan prolaps injap mitral hampir mustahil: biasanya memerlukan beberapa tahun untuk membentuk tanda klinikal MVP yang jelas.

Oleh kerana kelainan sistem kardiovaskular lebih kerap dijumpai pada pasangan muda, perancangan kehamilan perlu dilakukan sebelum ia berlaku.

Pada kanak-kanak

Dengan MVP jantung, kanak-kanak paling sering mengadu sakit di dada, sesak nafas yang teruk dan pening secara berkala. Keadaan pengsan mungkin berlaku. Sakit kepala muncul jika anak berdiri dengan tajam atau sudah lama tidak makan. Kanak-kanak dengan MVP sering terganggu dan kurang tidur..

Semasa memeriksa kanak-kanak dengan MVP, ciri-ciri fizikal displastik sering diperhatikan, yang merangkumi dada rata, tinggi, otot yang kurang maju, kaki rata, rabun, dan lain-lain.

Kanak-kanak dengan prolaps injap mitral biasanya mengalami perubahan mood, kegelisahan, mudah marah, dan menangis. Kanak-kanak seperti ini dicirikan oleh pelbagai fobia, perkembangan ketakutan kematian yang kuat. Terdapat kecenderungan reaksi depresi.

Sebagai peraturan, ketika mendiagnosis MVP, tidak ada keluhan dan perubahan pada EKG, oleh itu, anak dianggap sihat. Sekiranya terdapat aduan kanak-kanak tertentu, pengesanan prolaps injap mitral menandakan adanya sindrom dystonia autonomi.

Prolaps risalah injap mitral anterior: prolaps primer dan sekunder MK

Menurut ICD-10, prolaps injap mitral harus dibahagikan kepada dua jenis utama - primer dan sekunder. Mari kita pertimbangkan dengan lebih terperinci..

Prolaps injap mitral primer. Prolaps primer (atau idiopatik) risalah injap anterior berlaku sebagai penyakit bebas. MVP boleh berlaku pada seseorang sejak lahir (kerana tahap genetik). Struktur gentian jantung terganggu dengan ketara, akibatnya risalah anterior menebal dan membengkok. MVP dapat mencapai struktur jantung yang berdekatan, yang boleh mengganggu prestasi mereka. Thrombi boleh terbentuk di zon prolaps.

Prolaps injap mitral sekunder

MVP sekunder adalah akibat penyakit lain yang menimbulkan MVP. Senarai penyakit seperti ini cukup luas. Dengan latar belakang penyakit ini, fungsi motor di dinding ventrikel kiri dipertingkatkan. Tachycardia berkembang, yang memprovokasi penurunan pengisian ventrikel kiri dengan darah. Semasa sistol, dinding ventrikel kiri dan dinding injap secara beransur-ansur bersatu, yang melemahkan ketegangan akord - semua ini memprovokasi perkembangan prolaps jantung.

Seperti yang disebutkan sebelumnya, prolaps MK jarang menyebabkan komplikasi. Dalam kes prolaps injap mitral, ia boleh menyebabkan komplikasi berikut:

  • kekurangan mitral;
  • endokarditis bakteria;
  • tromboemboli;
  • aritmia berbahaya kepada kesihatan manusia;
  • kematian secara tiba-tiba.

Injap jantung tidak ditutup, apa yang harus dilakukan, rawatan dengan injap mitral yang kendur

Rawatan untuk prolaps primer MK ditetapkan bergantung pada regurgitasi satu darjah atau yang lain. Adalah perlu untuk menormalkan keadaan kerja dan rehat, mengikuti rutin harian yang dibentuk oleh doktor, memerhatikan rejimen tidur dan diet yang betul.

Isu latihan fizikal untuk setiap pesakit ditentukan secara individu oleh preskripsi doktor. Kebanyakan orang dengan MVP, apabila injap jantung tidak menutup, dapat mengatasi aktiviti fizikal. Terbaik untuk sukan yang tenang.

Wajib adalah terapi ubat, yang merangkumi:

  • memerangi dystonia vegetovaskular;
  • pencegahan neurodistrofi miokard;
  • psikoterapi kompleks;
  • pencegahan kemungkinan berlakunya endokarditis berjangkit.

Kajian terbaru menunjukkan bahawa mengambil ubat yang mengandungi magnesium sangat berkesan dalam rawatan MVP. Sekiranya perubahan dalam proses repolarisasi dikesan pada ECG, ubat-ubatan diresepkan yang membantu meningkatkan metabolisme dalam miokardium (ini termasuk Panangin, Carnitine dan Riboxin).

Sebagai tambahan kepada rawatan utama, ubat herba dengan sifat penenang boleh diresepkan (mengambil tincture dari valerian, motherwort atau memetik ramuan).

Dalam kes yang luar biasa, gunakan campur tangan pembedahan. Dengan MVP kecil, rawatan tidak diperlukan.

Dengan MVP sekunder, perlu untuk merawat jangkitan kronik tepat pada masanya dan memerangi hiperkolesterolemia. Untuk melakukan ini, anda perlu mengambil antibiotik yang diresepkan oleh doktor (tanpa ubat sendiri!), Serta menyesuaikan tabiat anda dan memantau kebersihan diri dengan berhati-hati.

Adalah perlu untuk mengehadkan pengambilan garam natrium, yang dapat diganti dengan garam kalium dan magnesium (dalam jumlah besar terdapat dalam soba dan oatmeal, kacang, aprikot, pinggul mawar, aprikot kering dan zucchini). Daripada ubat untuk profilaksis, anda boleh minum kursus Panangin.

Sebagai kaedah rawatan rakyat, decoctions dan tincture dari herba dengan kesan penenang yang jelas.

Perlu menjalani pemeriksaan perubatan secara berkala. Pengetatan injap mitral dengan usia dapat berkembang (dengan MVP sekunder), oleh itu, perlu memerhatikan doktor untuk perubahan proses di jantung. Pemeriksaan pakar kardiologi dan kajian susulan yang diperlukan harus diulang dua kali setahun.

Prolaps injap mitral: gejala, rawatan dan prognosis

Prolaps injap mitral (MVP) adalah kenduran katup mitral ke arah atrium kiri semasa pengecutan ventrikel kiri. Penyakit jantung ini membawa kepada fakta bahawa semasa pengecutan bahagian ventrikel kiri darah dibuang ke atrium kiri. MVP lebih kerap diperhatikan pada wanita dan berkembang pada usia 14-30 tahun. Dalam kebanyakan kes, anomali jantung seperti ini tidak simptomatik dan tidak mudah didiagnosis, tetapi dalam beberapa kes, jumlah darah yang dikeluarkan terlalu besar dan memerlukan rawatan, kadang-kadang bahkan pembetulan pembedahan.

Kami akan membincangkan mengenai patologi ini dalam artikel ini: berdasarkan mana MVP didiagnosis, adakah perlu untuk mengubatinya, dan juga apakah prognosis bagi orang yang menderita penyakit.

Punca

Sebab-sebab perkembangan prolaps injap mitral tidak difahami sepenuhnya, tetapi perubatan moden mengetahui bahawa pembentukan lenturan valvular valvular berlaku kerana patologi tisu penghubung (dengan osteogenesis yang tidak sempurna, pseudoxanthoma elastik, Marfan, sindrom Ehlers-Danlo, dll.).

Penyakit jantung ini boleh:

  • primer (kongenital): berkembang kerana degenerasi myxomatous (patologi kongenital tisu penghubung) atau kesan toksik pada jantung janin semasa kehamilan;
  • sekunder (diperoleh): berkembang dengan latar belakang penyakit bersamaan (rematik, penyakit jantung koronari, endokarditis, kecederaan dada, dll.).

Gejala MVP kongenital

Dengan MVP kongenital, gejala yang disebabkan oleh gangguan hemodinamik sangat jarang berlaku. Penyakit jantung ini lebih kerap dijumpai pada orang kurus dengan pertumbuhan yang tinggi, anggota badan yang panjang, peningkatan keanjalan kulit dan hipertensi sendi. Patologi prolaps injap mitral kongenital seringkali dystonia vegetatif-vaskular, yang menyebabkan sebilangan gejala yang sering disalah anggap sebagai "penyakit" penyakit jantung.

Pesakit seperti itu sering mengadu sakit di bahagian dada dan jantung, yang, dalam kebanyakan kes, diprovokasi oleh gangguan fungsi sistem saraf dan tidak dikaitkan dengan gangguan hemodinamik. Ia berlaku dengan latar belakang keadaan tekanan atau tekanan emosi, mempunyai kesemutan atau sakit dan tidak disertai dengan sesak nafas, keadaan pengsan, pening, dan peningkatan intensiti kesakitan semasa latihan fizikal. Tempoh kesakitan boleh dari beberapa saat hingga beberapa hari. Gejala ini memerlukan menghubungi doktor hanya apabila terdapat beberapa tanda lain yang melekat padanya: sesak nafas, pening, intensiti kesakitan semasa latihan fizikal dan pingsan.

Dengan kegembiraan saraf yang meningkat, pesakit dengan MVP dapat merasakan degupan jantung dan "gangguan dalam kerja jantung". Sebagai peraturan, mereka tidak disebabkan oleh gangguan fungsi jantung, berlangsung dalam waktu yang singkat, tidak disertai dengan pengsan secara tiba-tiba dan cepat hilang sendiri.

Juga, pada pesakit dengan MVP, tanda-tanda dystonia vegetatif-vaskular lain dapat diperhatikan:

  • sakit perut;
  • sakit kepala;
  • Keadaan subfebril "tanpa sebab" (kenaikan suhu badan dalam lingkungan 37-37.9 ° C);
  • sensasi benjolan di kerongkong dan perasaan kekurangan udara;
  • kencing kerap;
  • keletihan;
  • daya tahan fizikal yang rendah;
  • kepekaan terhadap turun naik cuaca.

Dalam kes yang jarang berlaku, dengan MVP kongenital, pesakit pingsan. Sebagai peraturan, mereka disebabkan oleh situasi tekanan yang teruk atau muncul di bilik yang tersumbat dan berventilasi buruk. Untuk menghilangkannya, cukup untuk menghilangkan penyebabnya: untuk memastikan aliran udara segar, menormalkan keadaan suhu, menenangkan pesakit, dll..

Pada pesakit dengan penyakit injap mitral kongenital pada latar belakang dystonia vegetatif-vaskular dengan ketiadaan pembetulan keadaan psiko-emosi patologi, serangan panik, kemurungan, dominasi hipokondria dan asthenicity dapat diperhatikan. Kadang-kadang gangguan seperti itu menyebabkan perkembangan histeria atau psikopati..

Juga, pesakit dengan MVP kongenital sering mempunyai penyakit lain yang berkaitan dengan patologi tisu penghubung (strabismus, miopia, gangguan postur, kaki rata, dll.).

Keterukan gejala MVP banyak bergantung pada tahap kendur katup injap ke atrium kiri:

  • I darjah - hingga 5 mm;
  • Darjah II - dengan 6-9 mm;
  • III darjah - sehingga 10 mm.

Dalam kebanyakan kes, dengan tahap I-II, anomali struktur injap mitral ini tidak menyebabkan gangguan yang signifikan dalam hemodinamik dan tidak menyebabkan gejala yang teruk.

Gejala PMK yang diperoleh

Keterukan manifestasi klinikal MVP yang diperoleh sangat bergantung pada sebab yang memprovokasi:

  1. Dengan MVP, yang disebabkan oleh penyakit berjangkit (tonsilitis, rematik, demam merah), pesakit mempunyai tanda-tanda keradangan endokard: penurunan toleransi terhadap tekanan fizikal, mental dan emosi, kelemahan, sesak nafas, berdebar-debar, "gangguan dalam kerja jantung", dll..
  2. Dengan MVP, yang dipicu oleh infark miokard, pesakit mempunyai kardialgia yang kuat, sensasi "kegagalan jantung", sesak nafas, batuk (busa merah jambu mungkin muncul) dan takikardia dengan latar belakang gejala serangan jantung.
  3. Dengan MVP yang disebabkan oleh kecederaan dada, patah kord, yang mengatur fungsi normal katup katup. Pesakit mengalami takikardia, sesak nafas dan batuk dengan busa merah jambu.

Diagnostik

MVP dalam kebanyakan kes dikesan secara tidak sengaja: ketika mendengar bunyi jantung, ECG (secara tidak langsung dapat menunjukkan kehadiran penyakit jantung ini), echo-KG dan doppler-echo-KG. Kaedah diagnostik utama untuk MVP adalah:

  • Echo-KG dan Doppler-Echo-KG: membolehkan anda menentukan tahap prolaps dan jumlah regurgitasi darah di atrium kiri;
  • Holter ECG dan ECG: memungkinkan untuk mengesan kehadiran aritmia, extrasystoles, sindrom sinus lemah, dll..

Rawatan

Dalam kebanyakan kes, MVP tidak disertai oleh gangguan jantung yang ketara dan tidak memerlukan terapi khas. Pesakit seperti itu harus dipantau oleh pakar kardiologi dan mengikuti cadangannya untuk gaya hidup sihat. Pesakit disyorkan:

  • sekali dalam 1-2 tahun untuk menjalankan Echo-KG untuk menentukan dinamika PMK;
  • awasi kebersihan mulut dengan teliti dan lawati doktor gigi setiap enam bulan;
  • berhenti merokok;
  • hadkan penggunaan makanan berkafein dan minuman beralkohol;
  • berikan diri anda aktiviti fizikal yang mencukupi.

Keperluan untuk menetapkan ubat untuk MVP ditentukan secara individu. Setelah menilai keputusan ujian diagnostik, doktor boleh menetapkan:

  • sediaan berasaskan magnesium: Magvit, Magnelis, Magnnerot, Kormagenzin, dan lain-lain;
  • vitamin: Tiamin, Nikotinamida, Riboflavin, dan lain-lain;
  • adrenoblockers: Propranolol, Atenolol, Metoprolol, Celiprolol;
  • kardioprotectors: Carnitine, Panangin, Coenzyme Q-10.

Dalam beberapa kes, pesakit dengan MVP mungkin perlu berunding dengan psikoterapis untuk mengembangkan sikap yang baik terhadap rawatan dan keadaan. Pesakit mungkin disyorkan:

  • ubat penenang: Amitriptyline, Azafen, Seduksen, Uksepam, Grandaksin;
  • antipsikotik: Sonapax, triftazin.

Dengan perkembangan regurgitasi mitral yang teruk, pembedahan penggantian injap mungkin disarankan..

Ramalan

Dalam kebanyakan kes, MVP berlaku tanpa komplikasi dan tidak mempengaruhi aktiviti fizikal dan sosial. Kehamilan dan kelahiran anak tidak dikontraindikasikan dan dilanjutkan tanpa komplikasi.

Komplikasi dengan kecacatan jantung ini berkembang pada pesakit dengan regurgitasi yang teruk, cusps valvular memanjang dan menebal, atau ventrikel kiri dan atrium yang membesar. Komplikasi utama MVP termasuk:

Prolaps injap mitral dan regurgitasi mitral. Animasi Perubatan.

Prolaps injap mitral

Injap mitral diwakili oleh risalah tisu penghubung anterior dan posterior, yang mempunyai bentuk risalah rata. Kord kuat (benang) selempang melekat pada otot papillary, dan otot papillary melekat pada bahagian bawah ventrikel kiri jantung. Semasa fasa relaksasi (diastole), penutup injap membongkok ke bawah. Darah dari atrium kiri bergerak bebas ke ventrikel kiri. Pada fasa sistol, penutup injap naik, menutup pintu masuk ke atrium kiri.

Prolaps injap mitral - injap kendur (satu atau kedua-duanya) di rongga atrium. Fenomena ini mula-mula dijelaskan semasa kedatangan kaedah ekokardiografi (pada tahun 60-an). Patologi ini dapat didiagnosis pada usia berapa pun, tetapi paling sering dikesan pada kanak-kanak yang berumur lebih dari tujuh tahun..

Patogenesis dan etiologi prolaps injap mitral

Bergantung pada asalnya, prolaps injap mitral dibahagikan kepada idiopatik (primer) dan sekunder. Prolaps primer berlaku dengan displasia tisu penghubung. Displasia tisu penghubung membawa kepada perubahan struktur otot dan injap papillary, gangguan pengedaran, penyambungan yang tidak betul, pemendekan atau pemanjangan kord, penampilan kord tambahan.

Prolaps injap mitral sekunder biasanya menyertai dan merumitkan sindrom keturunan (arachnodactyly kontraktur kongenital, pseudoxanthoma elastik, sindrom Ehlers-Danlo-Chernogubov, sindrom Marfin), serta patologi endokrin, penyakit reumatik, kecacatan jantung. Prolaps injap sekunder dapat berkembang dengan myxomatosis yang diperoleh, kerosakan keradangan pada struktur injap, ketidakseimbangan injap-ventrikel.

Prolaps injap mitral dapat berkembang kerana disfungsi sistem saraf autonomi, gangguan metabolik dan kekurangan mikronutrien, khususnya ion kalium dan magnesium

Perbezaan atau penutup tutup injap yang longgar disertai dengan munculnya bunyi sistolik dengan intensiti yang berbeza-beza. Pada masa yang sama, pendaftaran klik mesosistolik yang berlaku dengan ketegangan kord yang berlebihan.

Bergantung pada jumlah penonjolan katup injap, tahap prolaps injap mitral berikut dibezakan:

  • darjah pertama (dari 2 hingga 3mm);
  • darjah kedua (dari 3 hingga 6 mm);
  • darjah ketiga (dari 6 hingga 9 mm);
  • prolaps injap mitral tahap keempat (lebih daripada 9 mm).

Jalannya penyakit ini biasanya jinak, berpanjangan, baik. Fungsi injap terjejas biasanya berkembang secara perlahan. Pada sesetengah pesakit, keadaannya tetap stabil sepanjang hayat, dan pada pesakit lain yang berumur, patologi injap ini dapat menurun atau hilang..

Gejala prolaps injap mitral

Gejala prolaps injap mitral bergantung pada keparahan perubahan autonomi dan displasia tisu penghubung. Pesakit dengan penyakit ini paling sering mengadu peningkatan keletihan, berdebar-debar, pening, sakit kepala, penurunan prestasi fizikal, gangguan dalam kerja jantung, ketidakupayaan psiko-emosi, mudah marah, peningkatan kerengsaan, sakit di bahagian jantung, kegelisahan, hipokondria dan reaksi kemurungan.

Penyakit ini dicirikan oleh pelbagai manifestasi displasia tisu penghubung: penurunan berat badan, peningkatan keanjalan kulit, hipermobiliti sendi, skoliosis, kecacatan dada, kaki rata, miopia, pterygoid scapula. Anda juga boleh menemui nefroptosis, celah berbentuk sandal, struktur khas pundi hempedu dan aurikel, hiperterolisme puting dan mata. Selalunya dengan prolaps injap, perubahan tekanan darah dan degupan jantung diperhatikan.

Diagnosis dan rawatan prolaps injap mitral

Kaedah instrumental dan klinikal digunakan untuk mendiagnosis prolaps injap. Diagnosis difasilitasi oleh anamnesis, aduan, radiografi dan hasil EKG, manifestasi displasia tisu penghubung. Kaedah diagnostik membolehkan anda mengenal pasti patologi ini dan membezakannya dengan kekurangan injap mitral yang diperoleh atau kongenital, varian lain dari kelainan jantung atau disfungsi valvular. Menurut hasil ekokardiografi, adalah mungkin untuk menilai perubahan jantung yang dikesan dengan betul..

Taktik rawatan prolaps injap mitral bergantung pada tahap prolaps cusps injap dan jumlah regurgitasi, serta sifat gangguan kardiovaskular dan psikoemosi. Dengan penyakit ini, perlu memperhatikan tidur yang cukup (berpanjangan). Isu bermain sukan biasanya dipertimbangkan oleh doktor yang hadir setelah menilai petunjuk kecergasan fizikal. Pesakit dengan prolaps tanpa regurgitasi yang teruk boleh menjalani gaya hidup aktif tanpa sekatan..

Perubatan herba adalah komponen penting dalam rawatan prolaps injap. Jenis rawatan ini terdiri daripada pengambilan ubat penenang (sedatif) berdasarkan motherwort, valerian, ledum, hawthorn, St. John's wort, dan sage. Terapi ubat bertujuan untuk rawatan simptomatik manifestasi penyakit ini..

Jahitan injap mitral yang terjejas (valvuloplasty) dilakukan dengan regurgitasi teruk dan kegagalan peredaran darah. Sekiranya valvuloplasty tidak berkesan, injap yang terjejas digantikan dengan analog buatan.

Komplikasi prolaps injap mitral

Kekurangan injap mitral adalah komplikasi penyakit jantung reumatik yang agak biasa. Penutupan injap injap yang tidak lengkap dan kecacatan anatomi mereka menyumbang kepada pengembalian darah yang signifikan ke atrium. Pesakit prihatin dengan sesak nafas, kelemahan, batuk. Dengan adanya komplikasi seperti itu, prostetik injap yang terjejas ditunjukkan.

Komplikasi prolaps injap mitral boleh nyata sebagai aritmia dan angina pectoris. Komplikasi ini mungkin disertai dengan gangguan irama jantung, pening, pingsan.

Video dari YouTube mengenai topik artikel:

Maklumat tersebut disusun dan disediakan untuk tujuan maklumat sahaja. Lihat doktor anda pada tanda pertama penyakit. Ubat diri berbahaya untuk kesihatan.!

Prolaps injap mitral

Prolaps injap mitral (penonjolan atau penutupan yang tidak lengkap) adalah keadaan patologi di mana disfungsi berlaku terletak di antara ventrikel dan atrium injap. Prolaps injap mitral, gejala yang mungkin tidak terdapat dalam beberapa varian pada sekitar 20-40% kes dengan pengesanan patologi ini yang tidak disengajakan, dicirikan oleh prognosis yang sangat baik dalam kebanyakannya, yang, bagaimanapun, tidak mengecualikan kemungkinan beberapa komplikasi serius berkembang pada beberapa pesakit.

Deskripsi umum

Seperti yang telah dinyatakan, prolaps injap mitral sering menjadi patologi yang dikesan secara tidak sengaja, dan dalam kebanyakan kes tidak menimbulkan ancaman terhadap kehidupan pesakit. Walaupun begitu, dia mempunyai ciri khas, dan kami akan berusaha memaparkannya dalam artikel ini.

Jadi, sebagai permulaan, mari kita memikirkan apa itu injap jantung. Seperti yang mungkin anda ketahui, analogi yang paling sesuai untuk fungsi yang dilakukan oleh jantung adalah pam - persamaan dengan yang dinyatakan dalam kerja jantung, dan kerja jantung inilah yang memastikan peredaran darah yang betul di dalam badan. Kemungkinan untuk ini ditentukan oleh pemeliharaan tekanan yang sesuai di ruang jantung. Terdapat empat ruang seperti itu, ini adalah dua atria dan dua ventrikel. Sebagai injap yang menarik bagi kami, terdapat jenis peredam khas, yang tertumpu di antara kamera. Oleh karena peredam ini, tekanan yang ditentukan diatur, dan dukungan juga diberikan dalam pergerakan aliran darah ke arah yang diperlukan.

Terdapat empat injap sedemikian, dan masing-masing mempunyai ciri dan prinsip operasi tersendiri:

  • Injap mitral: Injap ini terletak di antara ventrikel kiri dan atrium kiri, ia mempunyai dua sayap (depan dan belakang). Prolaps cusp anterior injap mitral (iaitu penonjolannya) didiagnosis lebih kerap daripada, masing-masing, prolaps cusp. Setiap penutup injap mempunyai benang nipis yang melekat padanya - ini adalah akord, pengancingnya, seterusnya, dibuat pada otot papillary dan papillary. Memastikan fungsi normal injap mitral dipertimbangkan dengan kerja bersama injap, benang dan otot ini. Pengecutan jantung menyebabkan peningkatan tekanan yang signifikan di dalamnya, tetapi pada gilirannya, memastikan pembukaan injap yang dipegang oleh otot dan kord papillary.
  • Injap Tricuspid (tricuspid). Injap ini terletak di antara ventrikel kanan dan atrium kanan, mempunyai tiga injap.
  • Injap paru: Injap ini tertumpu di antara ventrikel kanan dan arteri pulmonari; fungsinya, khususnya, untuk mencegah darah kembali ke ventrikel kanan.
  • Injap aorta. Injap ini terletak di antara aorta dan ventrikel kiri, menghalang pengembalian darah ke ventrikel kiri.

Operasi normal injap jantung berlaku seperti berikut. Terdapat dua lubang di ventrikel kiri. Salah satunya merujuk ke atrium kiri (di mana, seperti yang telah kita ketahui, injap mitral terletak), yang lain ke aorta (di sini, seperti yang kita juga perhatikan, injap aorta terletak). Oleh itu, pergerakan darah berlaku seperti berikut: pertama - dari atrium melalui injap mitral pembuka ke ventrikel, selepas - dari ventrikel melalui injap aorta pembukaan ke arah aorta. Penutupan injap mitral yang seterusnya dalam proses ini memastikan bahawa darah tidak kembali ketika ventrikel kiri berkontrak lagi ke atrium, oleh kerana itu pergerakannya hanya dapat dilakukan ke arah aorta. Apabila injap aorta ditutup pada saat relaksasi ventrikel, halangan yang sesuai disediakan untuk mencegah pengembalian darah ke jantung.

Prinsip yang serupa adalah relevan untuk fungsi injap paru dan injap tricuspid. Berdasarkan pertimbangan gambar ini, dapat difahami bahawa proses normal fungsi katup memberikan skema yang tepat untuk kemajuan darah melalui bahagian jantung, dan juga menentukan kemungkinan peredaran normalnya ke seluruh tubuh.

Mengenai patologi yang menarik bagi kita, prolaps itu sendiri, maka, seperti yang telah disorot pada awalnya, itu adalah penonjolan. Ia terbentuk pada saat penutupannya, akibatnya cusps tidak menutup sesekat yang diperlukan, yang bermaksud bahawa sejumlah darah mempunyai kemampuan untuk kembali ke arah yang bertentangan, iaitu, ke dalam ventrikel dari kapal besar yang diperiksa atau ke atrium dari ventrikel.

Oleh itu, prolaps injap mitral pada saat ventrikel kiri berkontrak, membawa kepada fakta bahawa aliran darah berlaku bukan sahaja ke aorta, tetapi juga ke atrium kiri, di mana ia kembali semula, pengembalian darah seperti itu mempunyai definisi tersendiri - regurgitasi. Bergantung pada jumlah darah yang dikembalikan ke atrium, tahap pengembalian yang sepadan, iaitu tahap regurgitasi, ditentukan. Sebagai peraturan, patologi yang menarik bagi kita, injap mitral berlanjutan, disertai oleh tahap pengembalian ini yang tidak signifikan, yang, pada gilirannya, hampir menghilangkan kemungkinan mengembangkan kelainan jantung yang serius dan ditentukan oleh keadaan dalam had normal. Sementara itu, pilihan tidak dikesampingkan di mana aliran balik darah cukup besar dalam jumlah, yang menentukan perlunya pembetulannya, yang mungkin termasuk kemungkinan campur tangan pembedahan untuk tujuan ini.

Mengenai kekerapan perkembangan patologi seperti prolaps injap mitral (MVP), data berikut tersedia di sini. Oleh itu, peningkatan frekuensi diperhatikan dengan bertambahnya usia. Kebanyakan pengesanan MVP berlaku pada usia pesakit dari 7 hingga 15 tahun. Prolaps injap mitral pada kanak-kanak berumur sehingga 10 tahun diperhatikan dengan kekerapan yang hampir sama dari segi seks, sementara pada kanak-kanak selepas 10 tahun, MVP lebih kerap didiagnosis pada kanak-kanak perempuan - dalam kes ini, nisbah 2: 1 ditentukan.

Prolaps injap mitral pada bayi sangat jarang berlaku. Nilai tinggi kejadian MVP dengan satu atau jenis patologi jenis jantung pada kanak-kanak dengan penyakit keturunan yang berkaitan dengan tisu penghubung yang relevan dengan mereka - dalam kes ini, ia dikesan pada kira-kira 10-23% pesakit.

Bagi populasi orang dewasa, di sini kejadian MVP ditentukan secara purata pada 5-10%. Sebilangan besar wanita dipengaruhi oleh patologi ini (sehingga 75%), kejadian puncaknya adalah dari 35 hingga 40 tahun.

Prolaps injap mitral boleh berlaku dalam bentuk primer atau dalam bentuk sekunder. Prolaps injap mitral primer adalah manifestasi utama patologi, kami akan mempertimbangkannya di bahagian utama artikel kami. Adapun bentuk kedua, dan ini adalah prolaps injap mitral sekunder, maka dalam hal ini patologi yang terjadi ketika pesakit mempunyai penyakit lain, yang oleh itu menjadi asas penampilannya, dipertimbangkan. Oleh itu, prolaps sekunder berkembang dengan latar belakang kardiomiopati, IHD, disfungsi otot papillary, infark miokard atau kalsifikasi cincin mitral, serta lupus eritematosus sistemik dan kegagalan jantung kongestif.

Bentuk utama prolaps bukan sahaja tidak dianggap sebagai patologi kasar yang berkaitan dengan jantung, tetapi sering tidak dianggap sebagai patologi sama sekali. Walaupun begitu, perubahan mycosmatous yang disebabkan oleh prolaps injap mitral, disertai dalam beberapa kes dengan bentuk gangguan jantung yang sangat ketara, tidak dapat meninggalkan MVP tanpa perhatian yang sewajarnya, baik dari aspek aspek terapi dan aspek prognostik.

Prolaps injap mitral: penyebab

Sebilangan besar MVP adalah kongenital dan tidak berbahaya (primer), yang telah kita ketahui, serta hasil relevannya patologi lain pada pesakit. Pada asasnya, penyebab MVP disebabkan oleh fakta bahawa gangguan struktur di mana patologi ini relevan adalah kongenital, dan juga kerana tisu penghubung, yang menjadi asas injap jantung, harus dilemahkan..

Pelanggaran pertama terutama berasal dari keturunan, yang terdapat pada anak yang sudah lahir pada masa kelahirannya. Mengenai kelemahan tisu penghubung, ia juga mempunyai sifat kejadian (kongenital) yang serupa. Keanehan PMC dalam kes ini adalah bahawa, kerana kelemahan tisu penghubung, terdapat peregangan cusps injap yang lebih mudah, sedangkan kord mesti memanjang. Hasil daripada gambaran proses ini, penutupan injap ketika darah memberikan tekanan yang sesuai disertai dengan penonjolan injap dan pelonggaran.

Dalam sebilangan besar kes MVP kongenital, perjalanannya cukup baik, tidak disertai dengan gejala khas dan tidak memerlukan rawatan yang serius. Oleh itu, dalam perwujudan ini, prolaps lebih tepat untuk ditentukan sebagai sindrom atau ciri ciri tubuh, bukannya patologi atau penyakit

Adapun prolaps sekunder, ia jarang berkembang dan penyakit tertentu berfungsi sebagai "bantuan" untuk perkembangannya, ini memungkinkan kita untuk mendefinisikannya sebagai prolaps yang diperoleh. Penyakit yang berkaitan dalam kes ini melanggar struktur kord, cusps, atau otot papillary, dan kita akan memperhatikannya dalam versi yang sedikit lebih terperinci:

  • IHD, infark miokard. Perkembangan MVP semasa infark miokard atau penyakit arteri koronari berlaku pada orang tua, penyebabnya adalah pelanggaran sebenar bekalan darah, khususnya otot papillary, atau ini disebabkan oleh pecahnya kord, yang mana peraturan injap dipastikan. Pengesanan prolaps dalam kes ini berlaku, sebagai peraturan, berdasarkan penampilan pada pesakit dengan kesakitan yang teruk di kawasan jantung, yang juga digabungkan dengan kelemahan dan dengan penampilan sesak nafas.
  • Rheumatisme. Kemunculan prolaps berdasarkan penyakit jantung reumatik (penyakit jantung reumatik) adalah relevan untuk kanak-kanak, khususnya, ia berkembang kerana proses keradangan yang mempengaruhi tisu penghubung, tisu ini, pada gilirannya, adalah asas flaps kord dan injap. Selalunya sehingga kanak-kanak itu menghidap MVP, dia mengalami demam merah atau radang amandel, kemudian (setelah kira-kira dua minggu) serangan rematik menampakkan dirinya (di mana keadaan patologi muncul dalam bentuk kekakuan sendi, rasa sakit pada mereka, radang, dll.).
  • Kecederaan dada. MVP terhadap latar belakang kesan ini dijelaskan oleh fakta bahawa ia disertai oleh pecahnya akord. Ini, seterusnya, menentukan jalan yang tidak baik untuk patologi yang kita pertimbangkan, yang sangat relevan apabila mengabaikan rawatan yang diperlukan.

Prolaps injap mitral primer: gejala

Varian prolaps ini pada pesakit berlaku sejak lahir. Keanehannya terletak pada kenyataan bahawa ia sering digabungkan dengan gangguan yang diketahui oleh banyak pembaca, seperti dystonia vegetatif-vaskular (atau disingkat sebagai VVD). Semua gejala keruntuhan injap mitral yang mungkin dialami pesakit dijelaskan dengan tepat oleh manifestasi, namun, ia terutama disebabkan oleh prolaps..

Pertama sekali, pesakit mengalami kesakitan di jantung dan dada. Kesakitan di sternum dengan MVP berfungsi, masing-masing, ini menunjukkan bahawa itu bukan tanda ada kelainan pada jantung, dan oleh itu ia disebabkan oleh pelanggaran sistem saraf pusat. Selalunya, rasa sakit di jantung berlaku dengan latar belakang tekanan atau tekanan emosi, dalam beberapa kes, manifestasi kesakitan ketika berehat.

Sifat manifestasi kesakitan adalah sakit atau kesemutan, tempoh manifestasi adalah dari beberapa saat / minit hingga beberapa hari. Semasa cuba menentukan faktor yang menimbulkan rasa sakit, adalah penting untuk mengambil kira bahawa kesakitan semasa prolaps injap mitral di kawasan yang dipertimbangkan tidak disertai dengan pening, sesak nafas dan kesakitan yang meningkat semasa latihan fizikal. Juga, dalam kes ini, keadaan pra-pengsan tidak berlaku. Jika tidak, dengan perkaitan dengan gejala yang disenaraikan yang tidak sesuai dengan MVP, perlu segera berjumpa doktor - hanya dia yang dapat menentukan sifat keadaan patologi dengan pasti, menentukan apakah itu "penggera palsu" atau menunjukkan gangguan serius dalam kerja jantung dan kehadiran penyakit serius berkaitan langsung dengan kesakitan ini.

Gejala berikut yang relevan untuk VVD dan, sebenarnya, untuk prolaps injap mitral, adalah "tenggelam" jantung, dalam "gangguan" dalam kerjanya dan peningkatan kadar denyutan jantung. Sensasi yang disenaraikan di atas, serupa dengan gejala yang disenaraikan di atas, bukan merupakan manifestasi dari sebarang patologi dalam kerja jantung, tetapi hanya menunjukkan peningkatan aktiviti sistem saraf pusat. Kami juga perhatikan bahawa dalam kes ini, pelbagai pilihan untuk mengganggu irama jantung, dan juga pengaliran, dibenarkan, khususnya, ia boleh menjadi extrasystole ventrikel dan atrium, fibrilasi atrium, takikardia paroxysmal supraventricular dan takikardia ventrikel, blok atrioventrikular dan blok atrium.

Namun demikian, seperti dalam kes sebelumnya, menurut negara-negara ini ada juga beberapa penyimpangan. Secara khusus, mereka berkaitan dengan fakta bahawa degupan jantung yang cepat semasa prolaps injap mitral dan manifestasi ini yang berbeza dari fungsi jantung yang stabil bukanlah manifestasi dari keadaan mengancam jika ia muncul secara tiba-tiba dan hilang dengan cara yang sama, tanpa digabungkan dengan pening atau kehilangan kesedaran.

Harus diingat bahawa pengsan adalah gejala yang sangat jarang berlaku untuk prolaps injap mitral. Sebab utamanya adalah dalam kes ini dengan keadaan di mana orang itu atau dengan emosi yang dialaminya. Pengsan seperti ini cepat berlalu, cukup untuk mengubah keadaan yang memprovokasi mereka (membawa seseorang ke dalam perasaan, memberi dia akses ke udara segar, dll.).

Gejala lain juga merupakan ciri VVD, seperti peningkatan suhu (kepada bilangan subfebril, iaitu dalam lingkungan 37-37.5 darjah), sakit perut, sakit kepala, sesak nafas, rasa tidak puas hati kerana inspirasi, peningkatan keletihan dan kelemahan umum Juga, pesakit tidak bertolak ansur dengan aktiviti fizikal. Begitu juga dengan sebilangan besar pesakit dengan diagnosis VVD yang relevan, mereka juga mempunyai meteopati dengan MVP; oleh itu, cuaca sering menentukan kesejahteraan mereka (lebih tepatnya, perubahan di dalamnya).

Perubahan psikopatologi, di mana gabungan keperibadian dan bentuk gangguan afektif diperhatikan, dianggap sebagai manifestasi khas dalam gambaran prolaps injap mitral. Selalunya, gangguan afektif menampakkan diri dalam bentuk keadaan tertekan di mana hipokondria mendominasi (bentuk kegelisahan obsesif berkaitan dengan kesihatan seseorang sendiri, yang mana tekanan yang serius dapat timbul ketika pesakit tidak dapat berfungsi dengan normal) dan asthenia (peningkatan keletihan, kehilangan atau kelemahan kemampuan untuk melakukannya tekanan mental dan fizikal). Bagi gangguan keperibadian, mereka boleh terdiri daripada manifestasi sifat histeroid atau sensitif, yang dalam beberapa kes membawa kepada perkembangan psikopati (patologi alam, yang ditunjukkan dalam bentuk perkembangan sifat sukarela dan emosi yang tidak mencukupi, yang mana proses penyesuaian seseorang terhadap keadaan di sekelilingnya adalah rumit ) atau kepada penonjolan keperibadian (bentuk manifestasi yang terlalu jelas dari ciri-ciri tertentu watak seseorang).

Sebagai tambahan kepada ciri-ciri ini, pesakit juga dapat menunjukkan beberapa perubahan yang berkaitan dengan kulit, fungsi organ dalaman dan sistem muskuloskeletal.

Selalunya, pesakit dengan MVP juga mempunyai beberapa persamaan dalam komposisi badan. Jadi, ciri khas dalam kes ini adalah anggota badan yang kurus dan panjang, wajah memanjang, pertumbuhan tinggi, peningkatan bentuk aktiviti sendi, dll..

Mengingat keanehan bahawa tisu penghubung terletak di tendon, otot dan kulit, kecacatan yang sebenarnya di dalamnya dapat menyebabkan penurunan ketajaman penglihatan pada pesakit, menyebabkan perkembangan strabismus, dan juga memprovokasi jenis perubahan lain yang juga akan digabungkan dengan patologi yang sedang kita pertimbangkan.

Prolaps injap mitral sekunder: gejala

Prolaps sekunder, seperti yang telah kita fikirkan sebelumnya, diperoleh, ia berlaku dengan latar belakang pemindahan penyakit tertentu oleh pesakit, serta akibat kecederaan dada.

Sekiranya MVP dikesan setelah pesakit mengalami demam merah, sakit tekak atau serangan demam reumatik akut (dengan edema bersamaan, sakit dan kemerahan pada sendi besar), kemungkinan terjadinya komplikasi reumatik dipertimbangkan, yang, dengan itu, menentukan penyakit jantung reumatik. Ini disertai oleh gejala dalam bentuk peningkatan keletihan, pening, berdebar-debar, sesak nafas (ia muncul selepas jenis latihan fizikal yang standard). Dalam kes ini, rawatan pesakit dilakukan di hospital. Memandangkan keradangan injap jantung berlaku dengan latar belakang kesan streptokokus, rawatannya adalah berdasarkan pengambilan antibiotik penisilin dan kumpulan lain. Sebagai tambahan, rejimen rawatan yang sesuai dengan keadaan pesakit ditentukan.

Dengan perkembangan bentuk kekurangan injap yang jelas, di mana rawatan ubat tidak membantu, operasi dilakukan untuk mengganti injap (prostetik).

Di hadapan MVP dengan latar belakang penyakit jantung koroner, yang sangat relevan untuk orang tua, pelanggaran dianggap dalam bentuk tahap bekalan darah rendah ke otot papiler, yang terjadi ketika penyakit ini, yang utama, terjejas. Gejala dalam keadaan ini termasuk penampilan kesakitan yang teruk yang tertumpu di jantung (mereka dapat dihilangkan dengan mengambil nitrogliserin), sesak nafas juga muncul (didahului oleh beban kecil) dan bentuk-bentuk kelainan jantung yang telah disenaraikan sebelumnya ("pudar", "gangguan" " dan lain-lain.).

Sekiranya kemunculan prolaps didahului oleh pemindahan kecederaan pesakit ke kawasan dada, maka ini, seperti yang kita nyatakan sebelumnya, mungkin juga disebabkan oleh pecahnya otot atau kord papillary. Di sini, sekali lagi, gejalanya relevan dalam bentuk "gangguan" dalam kerja jantung pelbagai jenis, sesak nafas dan kelemahan. Kemungkinan batuk tidak dikecualikan, di mana pesakit mempunyai dahak berbuih merah jambu, yang semestinya memerlukan rawatan perubatan segera kepada pesakit, jika tidak, akibat dari keadaan ini boleh membawa maut.

Prolaps injap mitral: komplikasi

Kami pada mulanya menyatakan bahawa, secara umum, prolaps injap mitral dicirikan oleh jalannya yang baik, di mana komplikasi serius sangat jarang berlaku. Walaupun begitu, tidak perlu mengecualikannya, dan khususnya, patologi berikut diperhatikan antaranya: kekurangan mitral (bentuk akut atau kronik), tromboemboli, endokarditis bakteria, aritmia (mengancam nyawa), kematian mendadak.

Kekurangan mitral berkembang dengan latar belakang pemisahan filamen tendon dari cusps injap, yang dalam hal ini menentukan sindrom apa yang disebut injap "menggantung". Pada kanak-kanak, patologi ini berkembang sangat jarang, sebab utama kejadiannya adalah kecederaan dada dalam kombinasi dengan degenerasi kordal. Klinik manifestasi dikurangkan dalam kes ini kepada perkembangan edema paru secara tiba-tiba. Orthopnea berkembang pada pesakit (yang menentukan sesak nafas dalam versi di mana pesakit perlu mengambil posisi duduk akibat penguatannya dalam kedudukan mendatar), berdehit tersekat muncul di paru-paru, pernafasan menjadi menggelegak. Bagi varian kronik manifestasi patologi ini, ia bertindak sebagai fenomena yang bergantung pada usia dan berkembang setelah pesakit mengatasi tanda usia 40 tahun. Kekurangan mitral pada 60% kes pada orang dewasa berkembang akibat prolaps, terutamanya puncak posterior. Sifat manifestasi sangat jelas, ada keluhan mengenai penampilan sesak nafas semasa bersenam, prestasi fizikal secara keseluruhan harus dikurangkan, kelemahan dan ketinggalan dari segi perkembangan fizikal juga relevan. Penggunaan ultrasound dengan pasti dapat menentukan tahap kekurangan jenis ini, dan sebagai kaedah penghapusannya, mereka terutama memfokuskan pada campur tangan pembedahan pada jantung (prostetik injap mitral).

Mengenai aritmia dalam hal komplikasi MVP, dalam kes ini mereka dapat memiliki manifestasi yang sangat jelas, gejala yang disertakan adalah gangguan dalam kerja jantung, kelemahan, pening, dan kadang-kadang pingsan jangka pendek.

Bentuk komplikasi MVP yang sangat serius adalah endokarditis berjangkit, kekerapan perkembangannya pada pesakit meningkat seiring bertambahnya usia. Kehadiran bakteremia menyebabkan patogen menetap di cusps yang telah mengalami perubahan, akibatnya versi klasik proses keradangan kemudian berkembang ketika tumbuh-tumbuhan bakteria terbentuk di dalamnya. Terhadap latar belakang endokarditis berjangkit, bentuk kekurangan mitral yang teruk berkembang, di samping itu, risiko mengembangkan tromboemboli ke saluran otak meningkat, dan penglibatan dalam proses miokardium sering terjadi, yang juga menyebabkan perkembangan disfungsi ventrikel kiri pada pesakit. Antara gejala utama yang berkaitan dengan endokarditis berjangkit, manifestasi kelemahan yang ketara, demam, berdebar-debar, kekuningan kulit, dan penurunan tekanan diserlahkan. Selalunya, komplikasi MVP ini berkembang dengan latar belakang pelaksanaan prosedur pergigian tertentu sebelumnya (tambalan, prostetik, pencabutan gigi, dll.) Atau jenis campur tangan pembedahan yang lain. Rawatan adalah wajib di hospital.

Mengenai kematian secara tiba-tiba, kekerapan kejadiannya dalam MVP ditentukan oleh pengaruh banyak faktor, di antaranya yang utama adalah kekurangan mitral bersamaan, aritmia ventrikel, ketidakstabilan elektrik, relevan untuk miokardium, dll. Secara umum, kematian mendadak menentukan risiko rendah jika pesakit tidak memiliki patologi dalam bentuk regurgitasi mitral (dalam kes ini, nisbah ditentukan oleh petunjuk dalam rangka mengkaji hasil untuk tahun 2 hingga 10.000), sementara relevansinya meningkatkan risiko ini sebanyak 50 -100 kali.

Diagnosis

Pengesanan MVP sering berlaku secara tidak sengaja, dan pada usia berapa pun, yang, seperti yang telah dinyatakan, disertai dengan ultrasound jantung. Kaedah ini adalah yang paling berkesan dalam diagnosis prolaps injap mitral, kerana kerana penerapannya, kemungkinan mengasingkan tahap prolaps tertentu dalam kombinasi dengan jumlah regurgitasi yang berkaitan dengan patologi ditentukan..

  • Prolaps injap mitral darjah 1 menentukan relevansi bagi pesakit dengan varian manifestasi dalam pilihan sedemikian di mana lonjakan cusps tidak signifikan (hingga 5 milimeter).
  • Prolaps injap mitral darjah ke-2 menentukan relevansi pembengkakan injap dalam jarak tidak lebih dari 9 milimeter.
  • Prolaps injap mitral gred 3 menunjukkan pembengkakan injap dari 10 milimeter atau lebih.

Harus diingat bahawa tahap regurgitasi tidak diperhitungkan dalam pilihan yang ditunjukkan untuk membagi patologi menjadi darjah, kerana tahap ini sekarang bukan asas untuk penentuan prognosis berikutnya untuk pesakit dan, oleh karenanya, untuk pelantikan rawatan. Oleh itu, tahap kekurangan injap mitral ditentukan berdasarkan regurgitasi, yang ditunjukkan sejauh mana semasa ultrasound.

Sebagai langkah diagnostik tambahan untuk menentukan ciri-ciri jantung, prosedur ECG boleh ditentukan, dan juga lubang ECG. Oleh kerana ECG, adalah mungkin untuk mengkaji perubahan yang berkaitan dengan kerja jantung berdasarkan kesan prolaps injap mitral, sementara Holter ECG membenarkan pendaftaran data yang berkaitan dengan kerja jantung dalam jangka waktu 24 jam. Bentuk prolaps kongenital terutama tidak mengganggu fungsi jantung; oleh itu, tidak ada keperluan khusus untuk langkah-langkah diagnostik tambahan kerana kekurangan praktikal untuk mengenal pasti penyimpangan di dalamnya.

Rawatan

Selalunya, rawatan prolaps injap mitral tidak diperlukan untuk pesakit. Kepentingannya dipertimbangkan dalam situasi di mana irama jantung terganggu dengan ketara, dan juga rasa sakit di jantung. Kaitan bentuk gangguan neurotik yang teruk dalam kombinasi dengan MVP mungkin memerlukan penggunaan ubat penenang, kaedah relaksasi otot dan latihan automatik dipertimbangkan secara berasingan.

Penekanannya juga pada perlunya perubahan gaya hidup (menyesuaikan waktu kerja / rehat, menghilangkan kerja berlebihan dan beban berlebihan (emosi, fizikal), serta keracunan dalam kerangka pengeluaran dan keadaan hidup). Tempat peranginan balneologi dan iklim, urutan, akupunktur dan rawatan air adalah disyorkan. Gangguan asthenik menentukan keperluan untuk multivitamin. Sindrom hiperventilasi dapat dihilangkan dengan latihan pernafasan khas. Lawatan sistematik ke doktor juga diperlukan kerana kemungkinan berlakunya perkembangan MVP dan perkembangan bentuk komplikasi yang teruk terhadapnya..

Sebagai sebahagian daripada definisi langkah-langkah terapi ubat, mereka memberi tumpuan kepada rawatan VVD, psikoterapi, pencegahan perkembangan neurodistrofi miokard pada pesakit, dan profilaksis skala antibakteria untuk mencegah perkembangan komplikasi dalam bentuk endokarditis berjangkit. Pertumbuhan perubahan dalam kerja jantung, serta pesongan injap yang jelas, menentukan perlunya campur tangan pembedahan.

Sekiranya gejala muncul yang menunjukkan prolaps injap mitral, anda perlu menghubungi pakar kardiologi; anda juga mungkin memerlukan konsultasi dan rawatan dengan pakar rheumatologi.

Adalah Penting Untuk Menyedari Vaskulitis