Senjata teknikal kebakaran

Keselamatan kebakaran bertujuan untuk mencegah terjadinya kebakaran, serta tindak balas segera untuk memadamkan kebakaran, menyelamatkan kesihatan dan nyawa orang. Salah satu komponen penting ialah PTV trak pemadam kebakaran, yang merangkumi pelbagai jenis peranti. Ia bertanggungjawab untuk memastikan keselamatan Kementerian Darurat semasa operasi pemadaman dan penyelamatan kebakaran. Aktiviti pengujian dilakukan secara berkala untuk mengesahkan kebolehgunaan dan pematuhan terhadap semua standard keselamatan kebakaran..

PTV peralatan standard

Untuk tindak balas yang tidak terhalang dan cepat terhadap kejadian kebakaran, pasukan penyelamat menggunakan banyak alat bantu, antaranya senjata dan peralatan pemadam kebakaran memainkan peranan penting. Komponennya adalah alat kecemasan dan penyelamat, peralatan penyelamat kebakaran dan alat mekanisasi kecil, peralatan pelindung diri, peralatan hidraulik. Setiap pilihan ini digunakan dengan ketat untuk tujuan yang ditentukan untuk mencapai tujuan tertentu..

Alat penyelamat bertujuan menghilangkan halangan ke tempat pencucuhan. Termasuk alat tangan, sumbu, cangkuk, batang lengkung untuk tujuan khas. Peranti pelbagai fungsi untuk operasi menyelamat juga dibezakan. Contohnya ialah peralatan untuk memotong wayar elektrik, bicu pneumatik.

Peralatan penyelamat kebakaran dan alat mekanisasi skala kecil terdiri dari tangga pemadam kebakaran, pencetus tali, tikar penyelamat dan kanvas, peralatan pemadam kebakaran untuk ketinggian, mekanisme lemparan. Kehadiran pelbagai jenis alat penyelamat kebakaran memastikan laluan bahkan ke tempat paling tidak dapat diakses, yang menjamin pemadaman kebakaran terpantas. Keselamatan pekerja EMERCOM, menyelamatkan nyawa sekiranya berlaku kecemasan, bergantung secara langsung kepada perkara ini.

Petunjuk prestasi adalah ciri prestasi peralatan kebakaran. Mereka menentukan potensi setiap cabang pasukan khusus Kementerian Kecemasan. Bergantung secara langsung pada model kenderaan dan jumlah pekerja. Oleh itu, untuk memadamkan kebakaran dari pelbagai jenis, kenderaan yang dilengkapi dengan satu set peralatan penyelamat dihantar ke tempat tersebut. Itulah sebabnya ketika memanggil brigade EMERCOM, penting untuk memberikan penilaian yang tepat tentang apa yang sedang berlaku, untuk menerangkan punca kebakaran, ruang lingkup.

Bermakna untuk menyelamatkan orang

Tugas utama brigade Kementerian Kecemasan adalah menyelamatkan orang. Oleh itu, di tempat pertama, semua yang diperlukan untuk pemindahan mereka dari tempat api dilakukan. Ia melibatkan beberapa aktiviti:

  • memindahkan, menurunkan atau menaikkan tebusan api di tempat yang selamat;
  • pengecualian pendedahan kepada faktor kebakaran berbahaya;
  • mewujudkan syarat untuk keluar bebas dari zon kebakaran;
  • penyingkiran dari zon bahaya mangsa yang tidak dapat bergerak secara bebas.

Untuk pelaksanaan tindakan menyelamat sepenuhnya, peralatan khas digunakan. Ini bertujuan untuk mengatur proses dengan berkesan. Mengenai peralatan menyelamat, peralatan kenderaan menyiratkan adanya:

  • tangga dan lif tindakan manual atau automatik;
  • selang penyelamat, tali, gangway;
  • perlindungan pernafasan;
  • alat kembung dan penyerap kejutan;
  • kapal terbang.

Melalui alat di atas, evakuasi dilakukan dengan segala cara yang mungkin: melalui pintu keluar utama, tingkap, balkoni, palka. Keperluan utama adalah pencegahan panik pada orang. Keadaan yang tenang dan seimbang menjamin pemindahan cepat tanpa komplikasi tambahan. Itulah sebabnya kesan psikologi yang kompeten dianggap penting..

Peralatan pemadam kebakaran terletak di jarak penglihatan orang yang dievakuasi, petugas pemadam kebakaran yang memahami masalah psikologi menjalankan proses pemindahan, menggunakan pembesar suara untuk komunikasi. Sekiranya orang asing berada di dalam bilik yang diliputi api, adalah wajib untuk melibatkan penterjemah.

Tertakluk pada ketersediaan jumlah kenderaan pemadam kebakaran yang memadai dan anggota bomba, langkah-langkah pemindahan dan pemadaman kebakaran dilakukan secara serentak. Sekiranya kuantiti tidak mencukupi, pertama sekali, orang dipindahkan ke tempat yang selamat, maka pasukan penyelamat mula memadamkan api.

Alat Penyelamat Hidraulik

GACI adalah alat mudah alih yang dilengkapi dengan pemacu hidraulik. Peralatan memadam kebakaran ini digunakan untuk membebaskan yang cedera. Ia dipacu oleh pam, manual atau dilengkapi dengan pemacu elektrik, motor, pneumatik.

Alat kecemasan hidraulik merangkumi:

  • 2-4 model pengembang atau pengembang untuk meningkatkan ukuran laluan ke tempat api;
  • sumber tekanan yang diwakili oleh stesen pam hidraulik atau pam tangan;
  • bicu hidraulik untuk mengangkat objek berat;
  • gegelung atau garis hidraulik;
  • nippers digunakan untuk memotong kepingan logam, unsur keluli;
  • gunting tindakan gabungan;
  • alat bantu yang diperlukan untuk menghilangkan objek yang menghalangi jalan ketika memadamkan kebakaran dan melakukan langkah-langkah pemindahan.

Prinsip operasi semua versi alat penyelamat kecemasan hidraulik adalah sama tanpa mengira saiz dan bentuknya. Prestasi, peralatan, kos dan proses penyelenggaraan berbeza. Setiap pengeluar berusaha untuk meningkatkan produknya melalui penggunaan teknologi canggih. Selalunya disertakan alat khas yang melengkapkan kit asas. Ia boleh menjadi rantai, cangkuk, pengapit.

Tong api

Tong api digunakan untuk membekalkan media pemadam ke tempat pencucuhan. Berkat peningkatan peralatan, mungkin untuk membentuk jet dari pelbagai konfigurasi, contohnya padat atau pepejal atom. Pasar mempunyai banyak reka bentuk, ukuran, throughput dan prinsip tong api yang pelbagai. Semua pilihan popular bergantung pada keadaan dan peralatan yang ada..

Tong kebakaran digunakan untuk fungsi penuh PTV kenderaan pemadam kebakaran khas: selang hidran, pam, kenderaan khas, kren. Mereka bertanggungjawab untuk membuat dan menghantar aliran agen pemadam ke arah yang betul. Di samping itu, ada model yang dapat membentuk tirai air atau busa.

Pelbagai modifikasi berbeza di kawasan pemadaman bergantung pada jenis peranti. Sehingga kini, model tong api telah dikembangkan yang membolehkan anda bertindak pada jarak yang jauh dan selamat. Terdapat beberapa jenis:

  • jinak. Dikendalikan oleh peralatan tangan. Jaraknya terhad kepada lima meter. Terdapat pelbagai muncung. Berkesan dalam memadamkan kebakaran kecil;
  • monitor. Mereka digunakan pada menara dan peralatan khusus. Dilengkapi dengan muncung, mekanisme peraturan mungkin dilakukan.

Untuk penggunaan batang kebakaran yang lebih lama dengan pengekalan kekuatan, seseorang harus bertindak sesuai dengan cadangannya. Dalam kedudukan berdiri, kaki pendukung mesti digerakkan ke depan untuk mengagihkan beban secara merata. Dalam kedudukan, kaki yang dibengkokkan di lutut diletakkan di belakang lurus. Semasa berbaring, bersandar pada siku anda. Semasa menukar arah jet, disarankan untuk memutar badan secara eksklusif, bahagian badan yang tersisa tetap berada dalam posisi yang sama.

Alat api

Alat api digunakan untuk menjalankan aktiviti yang bertujuan untuk memadamkan api dan menyelamatkan orang. Set lengkap jentera bomba dengan semua kaedah yang diperlukan membolehkan penyelamat menunaikan tugas dengan pantas. Terdapat dua jenis alat kebakaran: mekanis dan tidak mekanis.

Alat pemadam api yang tidak mekanis merangkumi cangkuk, palang lengkung, cangkuk, kapak, gergaji besi, gunting. Wajib juga kehadiran tangga. Terdapat beberapa pilihan: tangga-tangga, serangan, manual tiga lutut. Dengan pendekatan individu, kit dapat dilengkapi dengan alat dan alat khas atas permintaan pelanggan. Tujuan fungsional meliputi penghapusan rintangan yang timbul, pembebasan asap, penghapusan kebakaran.

Alat pemadam kebakaran dibezakan dengan adanya pemacu elektrik yang menghubungkan ke enjin atau unit hidraulik. Terdapat bicu pneumatik, palam, plaster. Kehadiran kit lengkap memastikan pelaksanaan langkah keselamatan kebakaran dengan cepat.

Alat api memenuhi ciri-ciri tertentu. Masa penyebaran, kebolehgunaan, kemampuan untuk melakukan operasi menyelamat di ketinggian, dan keselamatan adalah penting. Oleh itu, prinsip gaya dalam kereta harus ergonomik, mematuhi logik penyelamat.

Masa prothrombin: normal. Bagaimanakah masa prothrombin ditentukan?

Diagnosis penyakit makmal pada masa ini merangkumi sebilangan besar ujian. Salah satu yang sering digunakan dalam rawatan banyak penyakit darah dan sistem pencernaan adalah penentuan masa prothrombin.

Apa jenis analisis ini?

Waktu protrombin difahami sebagai petunjuk yang digunakan untuk menentukan sifat dan tanda-tanda utama pembekuan luaran dalam sistem darah. Selalunya, penunjuk ini ditentukan untuk menilai terapi antikoagulan (misalnya, INR digunakan untuk menilai rawatan warfarin), tetapi juga dapat digunakan untuk memantau fungsi sintetik hati, dan juga untuk menentukan kepekatan vitamin K dalam plasma.

Masa prothrombin memaparkan keadaan dan aktiviti fungsi faktor pembekuan pertama, kedua, kelima, ketujuh dan kesepuluh. Biasanya, selari dengan penentuan PTV, penunjuk APTT juga dikesan - masa tromboplastin separa diaktifkan (menunjukkan kerja jalan pembekuan darah dalaman). APTT paling kerap dikira dengan terapi heparin. INR dan PTI (nisbah dinormalisasi antarabangsa dan indeks prothrombin) adalah turunan PTV.

Prestasi biasa

Masa prothrombin, INR dan PI mencirikan perjalanan fasa kedua hemostasis plasma - tahap pembentukan trombin.

Untuk kajian petunjuk menggunakan plasma darah.

Biasanya, nilai PTV harus dari 11 hingga 15 saat (jika masa prothrombin ditentukan oleh Quick). Kali ini menunjukkan seberapa cepat bekuan terbentuk dalam darah..

INR normal ialah 0.7-1.1. Ia dikira mengikut nisbah masa prothrombin plasma pesakit dan kawalan dinaikkan menjadi kuat (tahap ditentukan oleh indeks sensitiviti antarabangsa yang khusus untuk setiap set reagen; rata-rata, indeks 1 digunakan).

Indeks prothrombin dikira dari nisbah masa prothrombin penderma dengan masa prothrombin pesakit, didarabkan dengan 100 peratus. Indikator ini berkisar antara 80 hingga 105 peratus (untuk pemantauan terapi anti-vitamin, nisbah ini dari 20 hingga 45 persen).

Apa yang perlu untuk prosedur

Seperti analisis apa pun, masa prothrombin harus ditentukan dalam keadaan steril. Untuk penyelidikan, darah diambil dari urat. Kit untuk menentukan masa prothrombin terdiri daripada beberapa ampul dengan tromboplastin (4 dan 10 ml - kit K-220). Di samping itu, untuk penentuan analisis yang betul, peralatan tambahan juga diperlukan - alat atau instrumen untuk menentukan ciri optik bekuan, jam randik, sampel kawalan plasma darah, dan juga beberapa gelas makmal (khususnya, tiub, buret, pipet). Sebagai tambahan, air suling harus digunakan untuk mencairkan tromboplastin..

Semua pinggan harus dicuci dengan teliti agar tidak menimbulkan keadaan untuk penafsiran analisis yang salah..

Set mesti steril dengan ketat, sesuai dengan GOST. Tarikh luput juga tidak boleh luput (kerana ini boleh mempengaruhi kebolehpercayaan analisis dengan ketara).

Bagaimana darah diambil untuk dianalisis

Darah diperoleh dengan tusukan urat periferal (biasanya anastomosis digunakan antara urat ulnar dan brachial yang terletak di fossa ulnar). Darah yang dihasilkan perlahan-lahan dituangkan melalui jarum ke dalam tabung uji. Natrium sitrat digunakan untuk mencegah pembekuan darah. Darah dicampur dengan teliti, dan kemudian disentrifugasi (untuk memisahkan sel darah merah dan plasma darah). Selepas ini, kalsium ditambahkan ke tabung uji (untuk mematikan kesan natrium sitrat). Pastikan nisbah jumlah sitrat dan kalsium yang tepat biasanya digunakan 9: 1. Setelah semua ini, faktor tisu ketiga ditambahkan dan masa diperhatikan sehingga gumpalan terbentuk..

Dalam kes peningkatan kepekatan bilirubin dan lipoprotein dalam darah, waktu prothrombin disyorkan untuk ditentukan menggunakan alat (penentuan mekanik PV). Hasil dalam kes ini lebih tepat, dan bahan tambahan (bilirubin) tidak mempengaruhi pengukurannya.

Tafsiran keputusan

Seperti yang anda ketahui, masa prothrombin adalah jangka masa dari menambahkan faktor tisu ketiga ke dalam darah untuk membentuk bekuan. Dalam kes ini, keberkesanan saluran pembekuan darah luaran dan umum dinilai..

Prothrombin time, norma yang ditunjukkan, mungkin merupakan salah satu faktor pertama yang dapat menunjukkan keadaan hemostasis.

Masa pembentukan gumpalan di sepanjang jalan luaran secara langsung bergantung kepada kepekatan faktor pembekuan 7. Vitamin K mempunyai kesan terhadap sintesis dan kandungan plasmanya. Oleh itu, dengan kekurangan vitamin ini dalam tubuh, kepekatan dan 7 faktor menurun, yang menyebabkan berlakunya lanjutan masa prothrombin. Sekiranya vitamin K berlebihan, PV dikurangkan. Selain itu, penyakit hati, disertai dengan gangguan fungsi anabolik, juga dapat mempengaruhi peningkatan PV..

Peningkatan tahap INR di atas 5 menunjukkan risiko pendarahan tinggi, penurunan di bawah 0.5 menunjukkan risiko tinggi terkena DIC dan trombosis. Semasa terapi warfarin, nilai INR normal adalah 2-3.

Apa yang boleh mempengaruhi proses menentukan beberapa petunjuk

Biasanya, kebanyakan molekul dan nutrien terdapat dalam plasma darah. Masing-masing dari mereka adalah spesifik, kerana ia berbeza dengan sifat dan asalnya yang lain. Sebagai tambahan kepada molekul normal (protein pengangkutan, protein kekebalan tubuh, sebatian lemak tertentu, glukosa), ia boleh mengandungi patogen atau atipikal yang hanya muncul dalam kes penyakit. Molekul-molekul semacam itu mungkin termasuk antikoagulan lupus, hirudin (enzim air liur lintah yang digunakan dalam penyakit tertentu), dan platelet atipikal. Kesemuanya mampu mempengaruhi komposisi plasma, sebab itulah banyak parameter darah yang ditentukan dengan tidak betul. Selain itu, pengambilan sampel darah yang tidak betul dari urat, dan setelah dipindahkan ke tabung uji, juga boleh mempengaruhi penentuan beberapa petunjuk dan membawa kepada penafsiran mereka yang salah..

Masa protrombin meningkat sekiranya keadaan persekitaran tidak diperhatikan. Semasa melakukan analisis di bilik sejuk, waktu yang diperlukan untuk pembekuan dapat berkurang (sesuai, suhu di atas 37 darjah memperpanjang waktu pembentukan gumpalan).

Masa prothrombin dalam pelbagai keadaan

Norma penunjuk ini bergantung pada tahap vitamin K, kehadiran dalam plasma faktor tisu ketiga dan faktor pembekuan ketujuh, serta tahap kalsium; mungkin berbeza dalam keadaan yang berbeza. Dalam beberapa penyakit, penurunan satu atau faktor lain dapat diperhatikan:

  • Sebagai contoh, dengan patologi hati, terdapat penurunan tahap faktor pembekuan, termasuk yang ketujuh.
  • Masa protrombin semasa kehamilan dapat dikurangkan kerana tahap vitamin K dan kalsium. Keadaan ini bersifat sementara dan hilang pada trimester kedua atau ketiga. Prothrombin time, norma yang mana pada wanita hamil, pada dasarnya, tidak berbeza dengan yang berlaku pada orang biasa, harus ditentukan pada setiap trimester untuk diagnosis tepat pada masanya kemungkinan gangguan.
  • Penyakit onkologi. Gangguan pembekuan darah dapat diperhatikan dengan hemofilia, patologi sumsum tulang.
  • Kelaparan. Dengan cachexia, penurunan kadar protein sering diperhatikan, termasuk semua faktor pembekuan.
  • Pendarahan besar-besaran. Mereka akan mempunyai kesan yang signifikan hanya jika mereka relatif baru (dan platelet tidak dapat pulih ke angka normal).

Petunjuk dan kontraindikasi

Petunjuk ini tidak ditentukan pada semua pesakit. Untuk ini, mesti ada petunjuk tertentu. Ini termasuk:

  • Penentuan keadaan sistem pembekuan sebelum dan selepas pembedahan.
  • Gejala pendarahan dalaman.
  • Pengendalian aktiviti sistem pembekuan dalam rawatan antikoagulan langsung dan tidak langsung.
  • Diagnosis penyakit sistem darah dan pencernaan.
  • Sejarah trombosis dan tromboemboli cabang penyokong pelbagai organ.
  • Diagnosis kanser dan anemia kronik.
  • Memantau perjalanan kehamilan yang normal.
  • Operasi diagnostik.
  • Pemeriksaan selepas penyakit hati.
  • Orang yang mengalami dehidrasi yang ketara.
  • Menderita neurosis dan dicirikan oleh tingkah laku ganas.
  • Orang yang mengalami kecacatan atau penguraian sistem kardiovaskular.
  • Mempunyai luka bakar yang besar di seluruh permukaan badan.

Diagnostik ekspres

Pada masa ini, kaedah ekspres untuk menentukan masa prothrombin mula digunakan dengan lebih meluas. Sebenarnya, lebih mudah bagi pesakit, terutama mereka yang memantau status kesihatan mereka, dan juga mereka yang dirawat dengan warfarin dan heparin, untuk menentukan indeks pembekuan mereka di rumah (terutama teruk). Di samping itu, penentuan masa prothrombin di rumah membolehkan anda mendiagnosis tepat pada masanya beberapa keadaan kecemasan. Dan ini dapat menyelamatkan nyawa pesakit. Sebagai contoh, penentuan PTV untuk infark miokard atau tromboemboli paru, di mana masa prothrombin meningkat, akan sangat memudahkan langkah-langkah pemulihan dan pertolongan cemas untuk pasukan ambulans, serta doktor hospital.

Untuk tujuan tersebut, INRatio banyak digunakan. Ia merujuk kepada penganalisis cepat penunjuk pembekuan darah. Peranti ini mudah digunakan, yang akan memungkinkan penentuan masa prothrombin pada orang yang berumur berbeza.

Analisis (PTI) indeks prothrombin

Apa itu indeks prothrombin

PTI membantu menilai keberkesanan sistem hemostasis

Indeks Prothrombin (PTI) - ujian untuk mengkaji sistem hemostatik. Ini membolehkan anda menentukan penyimpangan dalam mekanisme pembekuan darah, dan juga berfungsi sebagai diagnosis tambahan pelbagai penyakit. Seperti ujian prothrombin lain yang digunakan dalam diagnosis pembekuan, ini ditentukan dengan memperbanyak di luar makmal jalan luaran pembekuan, apabila faktor tisu terlibat dalam proses.

Untuk mengira indeks, anda perlu mengetahui hasil masa prothrombin (PTV). Kajian ini menentukan masa pembentukan gumpalan apabila faktor tisu (tromboplastin) dan kalsium klorida melekat pada sampel darah. Bandingkan indikator yang diperoleh dengan hasil plasma kawalan PTV, yang merupakan kumpulan sampel darah penderma yang sihat.

  • IPT = PTV penderma / PTV pesakit * 100%.

Norma

Analisis dilakukan di satu makmal.

Nilai standard 90 - 110%, tetapi mungkin berbeza bergantung pada makmal. Anda perlu mengesahkan hasil anda dengan petunjuk rujukan pada borang analisis. Oleh itu, tidak digalakkan membandingkan indikator pesakit yang sama yang diperoleh di makmal yang berbeza.

Biasanya, mekanisme hemostasis dapat melindungi sistem peredaran darah dari pendarahan dan peningkatan trombosis, iaitu, mencegah kehilangan darah semasa kerosakan vaskular dengan mewujudkan halangan - pembekuan darah, dan kemudian melarutkannya sehingga darah selalu berada dalam keadaan cair. Penurunan atau peningkatan masa semula jadi penciptaan gumpalan menunjukkan adanya faktor negatif tertentu dalam tubuh yang memerlukan pengesanan wajib.

Sebab Rendah

Sejumlah ubat mengurangkan PTI

Tahap PTI yang lebih rendah mencerminkan peningkatan kecenderungan untuk berdarah, kerana masa yang diperlukan untuk pembekuan darah meningkat.

Sebabnya adalah seperti berikut:

  • Penyakit kongenital yang dicirikan oleh kekurangan salah satu faktor pembekuan.
  • Kekurangan vitamin K, yang bergantung kepada faktor pembekuan II, VII, IX dan X.
  • Penyakit hati. Mencetuskan pelanggaran sintesis faktor bergantung kepada vitamin K.
  • Patologi kronik buah pinggang. Diiringi oleh perencatan faktor II, IX, X, XI, XII.
  • Penggunaan antikoagulan bertindak langsung mengurangkan aktiviti trombin, tindakan tidak langsung - mengganggu pembentukan prothrombin.
  • Penggunaan fibrinolitik menyebabkan penurunan fibrinogen, serta faktor V dan VII.
  • Penyakit onkologi memberi kesan buruk kepada faktor V, VIII, IX.

Sebab Tahap Tinggi

Penyebab pertumbuhan IPT adalah trombosis pada saluran anggota badan

Indeks yang tinggi menunjukkan peningkatan trombosis.

  • Trombosis. Pembentukan bekuan, paling kerap di bahagian bawah kaki.
  • Thromboembolisme. Gumpalan darah mengembara aliran darah.
  • Sindrom DIC. Peningkatan pembentukan trombin, memprovokasi pembentukan pelbagai mikrob.
  • Mengambil ubat hormon memicu mekanisme untuk peningkatan pembekuan darah.
  • Kanser disertai dengan trombosis vena.
  • Akibat dari pembedahan.
  • Kehamilan.

Ciri-ciri kajian pada wanita

Tahap PTI mungkin bergantung pada fasa kitaran haid

Norma bagi wanita adalah sama seperti lelaki dan kanak-kanak. Tetapi fasa analisis dipengaruhi oleh fasa kitaran haid. Ujian darah untuk PTI dianjurkan untuk diperiksa pada separuh kedua kitaran, iaitu, bermula dari 15-20 hari setelah hari pertama haid.

Perbezaan tidak hanya pada hasilnya, tetapi juga pada norma-norma yang ditetapkan untuk wanita berkaitan dengan masa melahirkan anak.

PTI semasa mengandung

Semasa kehamilan, perubahan mempengaruhi sistem pembekuan

Semasa kehamilan, nilai PTI secara beransur-ansur meningkat, ketika pembekuan darah meningkat. Ini kerana sistem hemostasis melindungi tubuh wanita dari kemungkinan pendarahan, dan juga bersiap untuk kelahiran yang akan datang. Semasa bersalin, seorang wanita kehilangan sejumlah besar darah. Dan jika tidak kerana peningkatan pembekuan, kerugian akan menjadi kritikal. Oleh itu, kadar PTI semasa mengandung biasanya lebih dari 100%.

Dalam beberapa kes, IPT meningkat dengan mendadak, jika petunjuk lain menunjukkan hasil yang sama, pengencer darah mungkin diresepkan. Perhatian khusus terhadap indikator koagulogram diberikan sekiranya pada masa lalu terdapat keguguran, kehamilan yang membeku dan kelainan lain. Nada rahim yang meningkat juga merupakan petunjuk untuk kajian tahap IPT yang tidak dijadualkan.

Petunjuk

Penyakit hati boleh menjadi petunjuk untuk analisis

IPT ditentukan semasa pemeriksaan rutin semasa kehamilan, sebelum pembedahan dan dalam tempoh selepas operasi. Semua ujian prothrombin mempunyai petunjuk penting ketika memantau rawatan trombosis atau pendarahan.

Sebagai ujian tambahan, jika anda mengesyaki patologi berikut:

  • pelanggaran di hati (hepatitis, sirosis);
  • kekurangan vitamin K (dysbiosis, penyakit kuning obstruktif);
  • trombosis pelbagai lokasi (saluran otak, urat dalam, urat ginjal);
  • komplikasi trombosis (tromboembolisme);
  • penyakit sistem peredaran darah;
  • keadaan pra-infark, serta selepas strok, serangan jantung;
  • pendarahan berat, termasuk pendarahan haid.

Peraturan untuk Penyerahan Analisis

Prasyarat - persediaan untuk ujian

Analisis untuk PTI mesti diambil, mengikuti peraturan:

  • Masa lapar sekurang-kurangnya 12 jam.
  • Anda hanya boleh minum air pada hari kajian, tidak termasuk minuman lain.
  • Kecualikan alkohol sehari sebelum analisis, merokok - sekurang-kurangnya satu jam.
  • Hadkan tekanan fizikal dan psiko-emosi, terutamanya setengah jam sebelum prosedur.
  • Jangan gunakan ubat, dan jika ubat diambil pada hari sebelumnya, berikan senarai ubat tersebut kepada doktor.
  • Pensampelan darah pada waktu pagi.

Tafsiran Hasil

Sebabnya mesti ditentukan seawal mungkin.

IPT yang meningkat adalah petunjuk masa pembentukan darah beku yang dipercepat. Fenomena ini membawa kepada keadaan berbahaya yang dicirikan oleh pembentukan gumpalan darah walaupun kerosakan pada integriti kapal tidak berlaku. Gumpalan darah yang menutup 3/4 saluran menghalang aliran darah ke tisu, yang menyebabkan kekurangan oksigen organ. Dengan saiz gumpalan yang lebih besar, kematian sel bermula. Oleh itu, adalah mustahak untuk menentukan penyebab peningkatan IPT seawal mungkin dan memulakan rawatan.

IPT yang dikurangkan bermaksud bahawa bekuan yang menyekat lokasi kerosakan kapal terbentuk terlalu perlahan. Patologi seperti itu boleh menyebabkan risiko pendarahan yang tinggi walaupun dengan pelanggaran kecil terhadap integriti kapal. Dengan keupayaan yang rendah untuk membeku, pendarahan tidak disengaja dapat bermula, yang semakin memperburuk keadaan. Pengenalpastian tepat pada masanya faktor yang menyebabkan IPI rendah membolehkan anda menetapkan terapi dan menghilangkan risiko.

Di mana analisis kes harus dilakukan secara berkala

Perhatian khusus diberikan kepada PTI semasa mengandung.

Analisis indikator PTI harus dilakukan secara berkala sekiranya diperlukan untuk memantau mekanisme pembekuan darah.

  • Selepas strok, serangan jantung, dengan penyakit vaskular.
  • Semasa mengambil pil perancang.
  • Semasa terapi antikoagulan yang berpanjangan.
  • Semasa tempoh kehamilan.
  • Dengan patologi hati.

Analisis PTV apa itu

Apa yang ditunjukkan oleh ujian darah PTV

Kandungan

Pesakit mungkin merasa bimbang dengan menerima rujukan untuk ujian darah PTV - apa itu, mengapa perlu, apa bahaya penyimpangan dari norma, dan di mana lebih baik untuk melakukannya? Orang yang tidak berpengetahuan mempunyai banyak soalan, dan semuanya memerlukan jawapan. Doktor telah berulang kali menyatakan: tekanan saraf, kegelisahan, kegelisahan sebelum analisis sangat mempengaruhi hasilnya. Memahami prosedur apa yang menunggunya dan mengapa ia diperlukan, akan lebih mudah bagi pesakit untuk menarik diri dan menenangkan diri sebelum pemeriksaan penting.

PTV - apa itu dan bergantung kepadanya

PTV bermaksud masa prothrombin, iaitu analisis untuk penunjuk ini menentukan jangka masa di mana darah manusia membeku.

Analisis PTV dilakukan dalam kebanyakan kes dengan objektif berikut:

  • diagnosis yang tepat mengenai patologi sistem peredaran darah atau metabolik, disertai dengan gangguan pendarahan (kecenderungan pendarahan atau trombosis);
  • penilaian keberkesanan ubat-ubatan yang mempengaruhi kebekuan (antikoagulan).

Kajian ini tidak dilakukan secara terpisah, analisis ini adalah bagian dari sistem uji pembekuan darah, yaitu, itu adalah bagian dari koagulogram.

Berapakah masa prothrombin dalam ujian darah secara semula jadi? PTV adalah masa di mana pembekuan darah terbentuk di dalam plasma setelah faktor tisu memasuki cecair biologi.

Proses pembekuan darah semasa pendarahan dibahagikan kepada tiga peringkat:

  1. Pengecutan spasmodik kapal yang terjejas.
  2. Pengeluaran platelet aktif, yang sebenarnya membentuk gumpalan darah.
  3. Cascade pembekuan dalam plasma darah adalah rantai dari beberapa reaksi, yang masing-masing menjadi dorongan untuk yang berikutnya, dan seterusnya, sehingga pembekuan darah lengkap terbentuk.

Sekiranya ketiga-tiga mata dilakukan tanpa kelewatan dan pelanggaran, pendarahan akan berhenti. Tahap terakhir sangat penting - ia melibatkan puluhan faktor pembekuan yang berbeza, dalam perubatan mereka dilambangkan dengan huruf yang berbeza.

Untuk memahami bagaimana masa prothrombin terbentuk dan apa yang bergantung padanya, lata pembekuan harus dipertimbangkan dengan lebih terperinci.

Ia mempunyai dua cara:

Pencetus tindak balas dalaman adalah pengaktifan platelet yang berada di dalam kapal. Dan ke luar - peruntukan faktor tisu, iaitu zarah sel yang rosak. Di sinilah masa prothrombin berkaitan.

Oleh itu, PTV adalah petunjuk yang memaparkan jalur pembekuan luaran..

Bagaimana penunjuk ditetapkan

Bahan mentah untuk analisis adalah darah dari urat.

Ia dijalankan di makmal menggunakan kaedah berikut:

  1. Darah dimasukkan ke dalam tabung uji, kemudian antikoagulan ditambahkan ke dalamnya - natrium sitrat paling sering digunakan sekarang. Bahan ini mengikat ion kalsium, tanpanya darah tidak dapat membeku. Dengan kata lain, masih ada darah di tabung uji yang tidak membeku.
  2. Seterusnya, sentrifugasi dijalankan. Matlamat proses ini adalah untuk menghilangkan faktor pembekuan dari sel plasma darah..
  3. Selepas itu, kalsium klorida pertama kali ditambahkan ke tabung uji - ia diperlukan dalam jumlah yang lebih besar daripada yang diperlukan sehingga darah membeku. Kemudian - tromboplastin, faktor tisu yang mengaktifkan proses pembekuan. Akibatnya, darah kekal di dalam tabung uji tanpa platelet, tetapi dengan kalsium dan pengaktif jalan pembekuan darah luaran.
  4. Sekarang masih ada untuk mengesan masa yang diperlukan untuk pembekuan penuh. Tempoh ini akan menjadi PTV.

Sekiranya faktor pembekuan berlaku, pesakit akan mengalami pembekuan darah dengan sangat cepat walaupun terdapat luka dan luka kecil. Sekiranya faktor antikoagulasi menjadi lebih kuat, maka pesakit akan mengalami pendarahan yang teruk, walaupun dengan kecederaan ringan. Kadang-kadang penyimpangan seperti itu tidak menyebabkan bahaya dan tidak menampakkan diri sepanjang hayat. Tetapi dalam kes yang teruk, boleh mengakibatkan kematian pesakit.

Dalam kes apa diperlukan analisis PTV, norma dan alasan penyimpangannya

Skor PTV untuk pengiraan darah rutin tidak ditentukan.

Doktor memberi arahan untuk kajian ini dalam kes seperti:

  • dengan peningkatan pendarahan;
  • semasa terapi antikoagulan untuk memeriksa keberkesanan rawatan;
  • jika trombosis kapal didiagnosis dengan infark miokard, emboli paru, trombosis saluran dalam, dan lain-lain;
  • jika anda perlu menilai proses pembekuan darah dalam kombinasi dengan analisis lain - APTT (masa tromboplastin separa diaktifkan), INR (nisbah normalisasi antarabangsa), fibrinogen, indeks prothrombin;
  • dengan patologi hati yang serius;
  • apabila kekurangan faktor pembekuan darah kongenital atau diperolehi;
  • untuk diagnosis sindrom DIC (pembekuan intravaskular yang disebarkan), serta semasa rawatannya.

Pada orang dewasa, jika dia sihat, masa prothrombin berkisar antara 11 hingga 16 saat.

Petunjuk ini diperlukan jika perlu untuk mewujudkan INR dan IPT (indeks prothrombin) sebelum campur tangan pembedahan:

  1. Sekiranya PTV menurun, INR juga berkurang, sementara waktu pembekuan berkurang - gumpalan darah terbentuk dengan cepat.
  2. Sekiranya PTV lebih tinggi daripada biasa, maka INR juga naik dan gumpalan darah tidak terbentuk - ada risiko pendarahan yang meluas.

Faktor-faktor ini boleh mempengaruhi penunjuk PTV:

  1. Terapi dengan Xarelto, Clexane, Prodaxa - masa prothrombin dipanjangkan.
  2. Beberapa makanan - hati, kacang, herba segar, semua jenis kubis, terutama brokoli, minuman beralkohol, teh hijau. Dalam kes ini, PTV dikurangkan.
  3. Kontraseptif hormon, barbiturat, vitamin K, allopurinol, beberapa jenis antibiotik dan steroid, demam, ubat yang digunakan dalam rawatan diabetes.

PTV boleh berubah dengan pelbagai penyakit - kerosakan hati, diatesis hemoragik pada bayi baru lahir, DIC, tromboemboli. Juga, pemindahan darah mempengaruhi penunjuk ini..

Masa prothrombin: norma, peningkatan dan penurunan

Darah adalah sejenis kenderaan yang membantu oksigen dan nutrien menyebar ke seluruh badan. Untuk melakukan ini, ia mesti sentiasa dalam keadaan cair..

Untuk mencegah kehilangan darah ketika kapal rosak, darah dikurniakan kemampuan untuk membeku dan membentuk gumpalan yang padat. Tempoh di mana ini berlaku disebut "masa prothrombin". Sebarang penyimpangan dari norma mungkin menunjukkan adanya penyakit. Oleh itu, penting untuk mengetahui ciri-ciri penunjuk ini dan nilai normatifnya..

Apakah masa prothrombin?

Masa prothrombin adalah tempoh yang berlalu dari saat faktor tisu memasuki aliran darah sehingga terbentuknya bekuan darah. Protein protein, yang terkandung dalam plasma, bertanggungjawab untuk proses ini. Pengeluaran normal bahan ini hanya mungkin jika tidak ada kekurangan vitamin K di dalam badan..

Prothrombin terkandung dalam kepekatan yang stabil dalam darah orang yang sihat. Pelepasan aktifnya berlaku hanya selepas bersentuhan dengan tisu yang rosak..

Masa prothrombin ditentukan semasa ujian darah. Untuk ungkapan kuantitatifnya, notasi berikut digunakan:

  1. PI - indeks prothrombin. Ia ditakrifkan sebagai nisbah penunjuk normatif masa prothrombin dengan penunjuk sampel ujian..
  2. Kedua.
  3. Nisbah PO - prothrombin. Ia ditakrifkan sebagai nisbah penunjuk yang diperoleh dengan nilai standard..
  4. Peratus. Nilai tepat ditentukan berdasarkan graf penentukuran khas, yang dibentuk berdasarkan data dari kajian masa prothrombin dalam larutan plasma normal. Penilaian ini disebut "Prothrombin Cepat".

Baru-baru ini, sikap normal antarabangsa - INR - lebih kerap digunakan. Ini membolehkan anda menyahsulit hasil analisis dari mana-mana makmal di dunia, tidak kira kaedah diagnostik apa yang digunakan..

Nilai normatif

Petunjuk optimum masa prothrombin tidak bergantung pada jantina orang, iaitu, norma pada lelaki dan wanita akan sama.

  • Bagi orang yang sihat, selang waktu 15 hingga 20 saat dianggap normal..
  • Bagi bayi yang baru lahir, nilai ideal adalah dari 14 hingga 18 saat.
  • Untuk kanak-kanak di bawah 6 tahun - 13-16 saat.

Sekiranya pengukuran dilakukan dalam PI, maka nilai optimum adalah dari 95 hingga 105%. Bagi kanak-kanak, norma adalah dari 70 hingga 100%. Skor perisian sangat sesuai jika berada dalam lingkungan 0.9 hingga 1.1.

Prothrombin untuk Quick mestilah dalam lingkungan 70 hingga 130%. Untuk kanak-kanak di bawah umur 6 tahun, nilainya boleh berkisar antara 80 hingga 100%. Pada usia 6 hingga 12 tahun, nilai yang berada dalam lingkungan 79 hingga 102% diakui normal..

Nilai INR normal adalah dalam lingkungan 0.85 hingga 1.25. Sekiranya seseorang mengambil antikoagulan, maka petunjuknya akan berubah. Dalam kes ini, julat dari 2 hingga 3 dianggap normal..

Perubahan semula jadi dalam masa prothrombin berlaku pada wanita sementara menunggu kelahiran bayi. Norma semasa kehamilan bergantung pada istilah.

Pada trimester pertama, nilainya boleh berkisar antara 9,8 hingga 13,4 saat, pada detik - dari 9,4 hingga 13,5, pada yang ketiga - dari 9,7 hingga 12,8 saat.

Apakah penyimpangan dari norma?

Sebilangan orang merasa takut apabila melihat penyimpangan dari norma masa prothrombin, kerana mereka tidak memahami maksudnya. Sebenarnya, kenaikan atau penurunan nilai mungkin menunjukkan adanya penyakit tertentu. Jadi, jika masa prothrombin dinaikkan, ini menunjukkan salah satu masalah berikut:

  1. Tumor malignan.
  2. Sindrom pembekuan intravaskular yang disebarkan.
  3. Peningkatan Kepekatan Antithrombin.
  4. Predisposisi infark miokard dan penampilan trombosis.
  5. Amiloidosis.
  6. Kekurangan kalsium dalam badan.

Norma masa prothrombin pada wanita dan lelaki dapat dilebihi ketika mengambil antihistamin, diuretik, asid nikotinik, aspirin dan anabolik.

Petunjuk di bawah norma terdapat dalam kes berikut:

  1. Peningkatan kepekatan sel darah merah dalam darah.
  2. Faktor pembekuan yang diwarisi.
  3. Penyakit kronik hati, ginjal, atau sistem imun.
  4. Penyakit gastrousus.

Mengambil ubat tertentu juga dapat menurunkan kadarnya. Ini termasuk barbiturat, kortikosteroid, dan kontraseptif oral..

Perubahan masa prothrombin semasa kehamilan

Semasa mengandung, tubuh wanita mengalami banyak perubahan, termasuk dalam komposisi darah. Oleh itu, koagulogram menjadi bahagian penting dalam pemantauan kehamilan perubatan. Ia merangkumi ujian prothrombin..

Sekiranya hasilnya terlalu rendah, ini boleh menyebabkan pendarahan teruk semasa melahirkan. Sekiranya terdapat ketidaksesuaian faktor Rhesus ibu dan anak, pendarahan membawa kepada kematian selepas bersalin. Oleh itu, ujian darah sedemikian menjadi sangat penting.

Faktor berikut menunjukkan perlunya pemeriksaan pembekuan darah secara berkala:

  1. Phlebeurysm.
  2. Fungsi hati terjejas.
  3. Perkembangan janin yang perlahan.
  4. Minum dan merokok semasa membawa bayi.
  5. Kehadiran beberapa buah sekaligus.
  6. Konsepsi IVF.
  7. Penggunaan antikoagulan jangka panjang.

Sekiranya masa prothrombin dikurangkan sedikit semasa kehamilan, ini adalah perkara biasa. Fenomena ini dikaitkan dengan kemunculan peredaran darah dalam tubuh yang baru..

Sebarang perubahan lain mesti dikenal pasti tepat pada masanya, tentukan punca apa yang berlaku dan ambil tindakan. Oleh itu, ujian darah semasa kehamilan mesti kerap dilakukan.

Dalam kes apa kajian ditetapkan

Terdapat banyak senarai penyakit yang berkaitan dengan pembekuan darah. Keperluan untuk ujian darah untuk masa prothrombin sering berlaku. Antara sebab utama untuk menjalankan kajian ini adalah kecurigaan adanya penyakit berikut:

  1. Trombosis.
  2. Pelanggaran hati.
  3. Kekurangan vitamin K.
  4. Hemofilia.
  5. Sindrom Pembekuan Vaskular Tersebar.
  6. Anemia kronik.
  7. Disfungsi homeostasis.

Kaedah diagnostik ini juga digunakan jika pesakit mengadu banyak hematoma dari asal yang tidak diketahui. Di samping itu, analisis digunakan untuk memantau keberkesanan ubat antikoagulan..

Bagaimana analisisnya

Untuk mendapatkan hasil yang tepat, pesakit diambil sampel dalam keadaan makmal steril. Dalam kes ini, perut pesakit harus kosong. Urutan kajian mungkin seperti berikut:

  1. Tourniquet digunakan pada bahagian atas bahu seseorang. Ini membolehkan anda mengurangkan aliran darah dan membuat akses ke urat lebih mudah. Tempat suntikan dirawat dengan larutan antiseptik. Sampel darah diambil dari urat. Setelah itu, tourniquet dikeluarkan, dan kapas dengan antiseptik digunakan pada tempat tusukan.
  2. Sampel yang dihasilkan dipindahkan ke kajian. Pakar itu menambahkan sejumlah darah ke tabung uji yang dipenuhi dengan natrium sitrat. Kerana ini, darah kehilangan keupayaannya untuk membeku.
  3. Untuk sepenuhnya menghilangkan faktor pembekuan, sampel diletakkan di dalam empar.
  4. Kalsium klorida dan thromboplastin dicampurkan dengan sampel. Masa yang berlalu sebelum pembentukan bekuan dalam darah dikesan. Ini akan menjadi masa prothrombin.

Hari ini, penganalisis khas telah dibangunkan yang membolehkan anda melakukan kajian pembekuan darah di rumah. Peranti sedemikian diperlukan untuk orang yang menjalani rawatan dengan warfarin, yang menderita tromboemboli atau preinfarction.

Dalam kes ini, penentuan pembekuan tepat pada masanya dapat menyelamatkan nyawa seseorang. Peranti seperti itu mudah digunakan dan tidak memerlukan kemahiran khusus..

Faktor apa yang boleh mempengaruhi ketepatan hasil??

Dalam beberapa kes, hasil kajian mungkin tidak tepat. Faktor-faktor berikut dapat meningkatkan masa pembekuan darah:

  1. Minum alkohol, makanan berlemak, kekacang dan sayur-sayuran tertentu.
  2. Terapi menggunakan ubat. Ini termasuk beberapa antibiotik, antikoagulan, steroid anabolik, heparin, diuretik, julap.

Faktor-faktor berikut dapat menjadikan jangka masa lebih pendek:

  1. Makan Makanan Vitamin K Tinggi.
  2. Dehidrasi selepas cirit-birit atau muntah yang berpanjangan.
  3. Penggunaan antihistamin, kontraseptif, produk berkafein.

Untuk meningkatkan ketepatan kajian, beberapa hari sebelum pengambilan sampel darah, pesakit harus menolak untuk menggunakan teh hijau, produk yang mengandung kedelai, daging babi dan hati sapi, sayuran hijau, kubis dan kekacang apa pun, minuman beralkohol.

Kontraindikasi untuk prosedur

Penentuan masa prothrombin mungkin tidak dilakukan pada setiap pesakit. Antara kontraindikasi utama adalah:

  • Kekeringan yang teruk.
  • Kecacatan sistem kardiovaskular.
  • Kulit kawasan besar melecur ke seluruh badan.
  • Gangguan neurotik dan tingkah laku ganas.

Dalam kes ini, penggunaan teknik diagnostik seperti itu tidak praktikal.

Langkah-langkah terapeutik

Sekiranya, selepas kajian, pengurangan masa prothrombin dikesan, maka pesakit diberi ubat antikoagulan. Ini boleh menjadi ubat bertindak langsung (contohnya, heparin) atau tidak langsung, seperti warfarin.

Dalam kes ini, diet khas disyorkan. Ia mesti merangkumi pengencer darah. Ini termasuk:

  1. Ikan berlemak: halibut, herring, ikan tenggiri dan lain-lain.
  2. Cranberry, Ara, Blueberry, Plum.
  3. Halia.
  4. Oatmeal.
  5. Minyak zaitun dan biji rami.
  6. Koko dan Teh Hijau.

Apabila penunjuk ternyata lebih tinggi daripada nilai normatif, koagulan atau sediaan sintetik mempercepat pembekuan darah diperlukan. Selalunya, pakar mengesyorkan Vikasol atau Thrombin.

Bersama dengan rawatan ubat, makanan diet juga disyorkan. Ini bertujuan untuk menghilangkan makanan berikut dari diet:

  1. Soba.
  2. Lemak haiwan.
  3. Tanaman hijau.
  4. Kekacang.
  5. Redcurrant, chokeberry, blackberry, blueberry.
  6. Produk roti tepung gandum.
  7. Daging salai.

Minum darah yang mencukupi akan membantu mengurangkan kelikatan darah. Anda perlu meminumnya sekerap mungkin dengan meneguk kecil.

Masa protrombin adalah petunjuk penting pembekuan darah. Penentuan tepat pada masanya dapat mempercepat proses mengubati banyak penyakit, dan dalam beberapa keadaan bahkan menyelamatkan nyawa.

Masa protrombin: normal, hasilnya lebih rendah dan lebih tinggi daripada biasa

Dalam perubatan, istilah "prothrombin time" diambil untuk bermaksud waktu pembekuan darah. Petunjuk penting ini diperlukan untuk diagnosis penyakit serius..

Proses pembekuan darah

Untuk memahami apa itu waktu prothrombin (PTV), perlu mempertimbangkan proses pembekuan darah.

Pembekuan darah adalah proses kompleks yang bermula ketika luka muncul. Gumpalan darah terbentuk di permukaannya, yang mencegah penembusan jangkitan ke dalam badan dan pada masa yang sama mencegah kehilangan darah yang besar. Fibrinogen, protein darah khas, bertanggungjawab untuk fungsi ini. Dalam kecederaan, ia diubah menjadi filamen fibrin yang kerap, serupa dengan rangkaian. Mereka menghalang keluarnya darah dari luka. Terima kasih kepada fibrin, trombus terbentuk, yang mengembun dari masa ke masa, yang menyebabkan penyembuhan luka..

Proses pembekuan terdiri daripada tiga peringkat dan mewakili rangkaian interaksi molekul yang kompleks:

Pengaktifan. Pada peringkat ini, prothrombin - protein kompleks - masuk ke trombin.

Pembekuan. Pada peringkat ini, fibrin terbentuk dari fibrinogen..

Pencabutan. Pada peringkat akhir, gumpalan fibrin yang padat terbentuk, gumpalan darah.

Walau bagaimanapun, senario ini tidak selalu berfungsi. Sekiranya seseorang mempunyai penyakit serius, proses pembekuan terganggu - ini menyebabkan peningkatan jumlah masa. Akibatnya, pesakit mungkin akan mengalami pendarahan yang teruk.

Terdapat gangguan pembekuan lain apabila darah beku terbentuk terlalu cepat. Ini mungkin kerana darah menjadi lebih tebal dan lebih likat. Ini berlaku akibat beberapa penyakit. Pembentukan awal pembekuan darah mematikan bagi tubuh, kerana boleh menyebabkan kematian secara tiba-tiba akibat serangan jantung, strok, gangren di bahagian hujung kaki dan penyakit serius lain.

Untuk mengelakkan patologi berbahaya tersebut dan untuk diagnosis awal mereka, ujian darah masa prothrombin dilakukan.

Petunjuk normal dan patologi masa prothrombin

Untuk mengetahui bagaimana sistem pembekuan berfungsi secara keseluruhan, ujian pembekuan dilakukan di makmal klinikal. Mereka memberikan idea mengenai kerja keseluruhan kompleks prothrombin. Ia termasuk:

masa prothrombin (PV), dalam beberapa saat;

nisbah normalisasi antarabangsa (INR), peratus.

Indeks prothrombin

Pesakit yang akan dianalisis tertanya-tanya: apakah indeks prothrombin? Ini adalah salah satu petunjuk terpenting dari koagulogram..

Ini adalah nisbah masa pembekuan plasma pesakit tertentu dengan masa pembekuan plasma kawalan.

Biasanya, penunjuk ini tidak boleh menyimpang dari batas 95-105%. Walau bagaimanapun, kebolehpercayaannya sering dipengaruhi oleh kualiti reagen yang digunakan untuk analisis..

Dalam kes yang diragukan, analisis indeks prothrombin oleh Quick dilakukan. Ia dianggap lebih tepat. Hasilnya juga diukur dalam persen, tetapi nisbahnya didasarkan pada aktiviti prothrombin terhadap hasil pengukuran dalam larutan kawalan plasma dengan pengenceran yang berlainan. Petunjuk normal indeks prothrombin mengikut Quick - 78 - 142%.

Sekiranya analisis menunjukkan hasil yang lebih rendah daripada nilai ambang yang lebih rendah dari norma, hipokoagulasi berlaku. Istilah ini merujuk kepada kecenderungan pendarahan. Faktor-faktor berikut menyumbang kepada perkara ini:

penyakit usus yang menyebabkan kekurangan vitamin K, peserta penting dalam proses pembekuan darah;

mengambil ubat untuk memperbaiki pembekuan;

kekurangan protein fibrinogen keturunan.

Sekiranya hasil analisis adalah indeks prothrombin yang lebih tinggi daripada nilai ambang, maka ada pelanggaran yang berkaitan dengan hipercoagulasi, yaitu, waktu prothrombin meningkat untuk alasan tertentu. Ini membawa kepada pembekuan darah. Masalah ini boleh dicetuskan oleh beberapa sebab, antaranya:

penyakit onkologi darah;

penyakit hati kronik;

injap jantung buatan;

mengambil kontraseptif hormon;

penggunaan ubat untuk meningkatkan pembekuan, antibiotik, aspirin, kina dan julap.

Kadang kala indeks trombosis digantikan dengan definisi MSC yang lain - pekali standard antarabangsa.

Petunjuk masa prothrombin harus dipantau dalam darah wanita yang membawa anak. Peningkatan masa dan indeks prothrombin menunjukkan pelanggaran pada tubuh wanita hamil. Ini merangkumi usia matang, situasi tertekan, dan kemungkinan mutasi pada gen janin. Sindrom hypercoagulable dicetuskan di dalam badan mereka semasa kehamilan sebagai reaksi pelindung yang berkaitan dengan kehilangan darah yang akan datang semasa melahirkan.

Masa prothrombin dan nisbah normal antarabangsa

Masa protrombin dalam analisis ditunjukkan dalam beberapa saat. Tempoh masa yang diperlukan untuk pembentukan bekuan darah ditentukan.

Sekiranya masa prothrombin dinaikkan, ini bermakna pesakit mengalami kecenderungan pendarahan, iaitu. hypocoagulation.

Dengan kata lain, masa prothrombin adalah ujian pembekuan di mana masa pembekuan plasma pesakit setelah menambahkan campuran tromboplastin tisu dan ion kalsium ditentukan..

Nisbah normalisasi antarabangsa adalah petunjuk yang dikira dari nisbah penunjuk masa prothrombotik pesakit hingga masa prothrombin sampel yang ideal dalam ujian darah. Hasilnya akan selalu sama tanpa mengira makmal dan reagen yang digunakan di sana..

Hasil pada lelaki tidak akan berbeza dengan keputusan wanita. Sekiranya pesakit mengambil pengencer darah, misalnya warfarin, maka indikatornya boleh turun naik secara normal dari 2 hingga 3. Semua petunjuk lain menunjukkan adanya kelainan dalam proses pembekuan. Biasanya, peningkatan INR menunjukkan hypocoagulation, penurunan INR menunjukkan hypercoagulation. Sebab-sebab sindrom ini telah dinyatakan di atas..

Persediaan untuk ujian darah prothrombin

Analisis prothrombin diberikan semasa perut kosong. Sebaiknya sebelum kajian tidak makan sekurang-kurangnya. 8-9 jam. 10-12 hari sebelum mengambil biomaterial - darah dari vena - anda harus menolak minum ubat, jika boleh. Jika tidak, mereka boleh meningkatkan masa pembekuan. Sekiranya tidak mungkin berhenti mengambil ubat, anda perlu memberitahu pembantu makmal mengenai perkara ini. yang menandakan data ini ke arah. Ia juga bernilai mengehadkan penggunaan makanan berlemak, goreng, asap dan alkohol setiap hari. Pada waktu pagi pada hari analisis, anda hanya boleh minum air pegun yang bersih.

Darah dimasukkan ke dalam tabung uji yang mengandungi natrium sitrat. Ia dicampurkan dengan teliti beberapa kali, memiringkan kiri dan kanan, kemudian diletakkan di dalam empar untuk memisahkan darah dari plasma.

Apa itu PTV? Norma dan penyimpangan penunjuk ini dalam ujian darah

Ujian darah vena membolehkan anda menilai keadaan kesihatan manusia, keberkesanan rawatan yang ditetapkan dan mengenal pasti pelbagai penyakit. Salah satu petunjuk penting adalah masa prothrombin. Ia membantu menilai prestasi pelbagai bahagian sistem darah..

Masa Prothrombin: apa itu?

Tubuh manusia mempunyai kemampuan untuk pulih. Dengan pelbagai kecederaan dan berlakunya pendarahan, proses pembekuan darah bermula, yang membawa kepada pembentukan gumpalan darah. Ini adalah sejenis "tampalan" yang menutup jurang pada kapal.

Petunjuk untuk tujuan analisis adalah:

  1. penyakit hati (sirosis, hepatitis);
  2. menentukan keberkesanan rawatan dengan ubat-ubatan tertentu, menyesuaikan dos yang digunakan;
  3. diagnosis penyakit yang berkaitan dengan pembentukan gumpalan darah;
  4. pendarahan teruk;
  5. pemeriksaan sebelum dan selepas pembedahan;
  6. diagnosis anemia kronik;
  7. disyaki pendarahan tersembunyi.

Analisis untuk menentukan masa prothrombin mungkin menetapkan:

  • ahli terapi;
  • pakar bedah;
  • doktor kanak-kanak;
  • pakar kardiologi;
  • pakar traumatologi;
  • pakar bius resusitasi;
  • ahli pulmonologi.

Bagaimana penunjuk ditetapkan?

Darah untuk menentukan PTV didermakan dari urat, tepat pada waktu perut kosong. Ia dikumpulkan dalam tabung uji bersama dengan natrium sitrat, yang mengikat kalsium dalam sampel darah. Selepas ini, darah dicampur dengan lembut dalam tabung uji dan diletakkan di sentrifugal makmal khas, yang memisahkan sel darah dari plasma. Ia adalah plasma yang paling sering digunakan untuk menentukan masa prothrombin. Walau bagaimanapun, pada bayi baru lahir, darah utuh digunakan untuk analisis..

Setelah menerima plasma, indeks PTV ditetapkan secara automatik pada suhu 37 ° C. Untuk meneutralkan kesan sitrat, kelebihan kalsium ditambahkan ke sampel. Ini mengembalikan keupayaan pembekuan plasma. Selanjutnya, faktor tisu ditambahkan ke plasma dengan kalsium (ia diperoleh dari tisu haiwan, ia terdiri daripada protein apoprotein dan kompleks fosfolipid). Selepas ini, masa sehingga pembentukan gumpalan dikesan. Ini akan menjadi petunjuk PTV.

Walau bagaimanapun, di makmal yang berbeza nilai masa prothrombin mungkin berbeza. Ia bergantung pada penggunaan tromboplastin yang berbeza - reagen khas yang mencetuskan pembekuan darah..

Agar tidak terikat dengan norma-norma satu makmal, satu indikator "internasional normalized ratio" (INR) diperkenalkan. Ia dikira dengan membahagikan nilai PTV pesakit dengan nilai normal masa prothrombin. Hasilnya dinaikkan ke tahap yang sama dengan indeks kepekaan antarabangsa trobmoplastin..

Hari ini adalah salah satu kaedah yang paling tepat untuk menentukan PTV. Ujian darah disebut "Prothrombin Cepat".

Penyahkodan norma

Untuk mendiagnosis gangguan pembekuan darah, petunjuk masa prothrombin, dinyatakan dalam beberapa saat, digunakan. Nilai normal ialah 11-16 saat.

Untuk INR, penunjuknya adalah 0.85 -1.35 unit. Ini adalah petunjuk standard untuk semua doktor di seluruh dunia. Hasil analisis ini adalah dasar untuk memilih taktik rawatan, resep dan transfusi plasma.

Dalam beberapa kes, hasil analisis mungkin diputarbelitkan. Terdapat beberapa sebab untuk ini:

  • usia pesakit (pada bayi baru lahir, penunjuk meningkat);
  • pelanggaran peraturan persiapan untuk analisis;
  • mengambil ubat yang mengganggu;
  • pelanggaran semasa pengambilan sampel darah, pengangkutan dan penyimpanan yang tidak betul;
  • haid;
  • kecederaan baru-baru ini (patah tulang, luka bakar, campur tangan pembedahan).

Sebab penyimpangan dari norma

Pada orang yang sihat, nilai PTV harus selalu berada dalam julat normal. Peningkatan atau penurunan masa prothrombin mungkin menunjukkan penyakit serius..

Dengan peningkatan nilai PTV, aktiviti prothrombin (protein plasma yang penting dalam pembekuan) menurun. Penunjuk yang berlebihan boleh menunjukkan adanya pelbagai penyakit dan gangguan di dalam tubuh pesakit:

  • DIC akut;
  • peningkatan tahap heparin dalam darah;
  • pelbagai penyakit hati;
  • penggunaan antikoagulan tindakan tidak langsung (warfarin);
  • kekurangan vitamin K dalam badan;
  • leukemia akut dan kronik;
  • dysbiosis usus;
  • pankreatitis kronik;
  • barah pankreas dan pundi hempedu;
  • sindrom nefrotik.

Rawatan dengan ubat tertentu dapat meningkatkan masa prothrombin. Ini termasuk:

  1. sebilangan antibiotik;
  2. julap;
  3. dos asid acetylsalicylic yang besar;
  4. hormon steroid.

Dengan penurunan nilai PTV, aktiviti prothrombin dalam plasma darah meningkat. Ini mungkin menunjukkan:

  • peringkat awal trombosis;
  • polisitemia (tumor jinak sistem darah);
  • tumor malignan.

Kadar kehamilan

Wanita hamil tergolong dalam kumpulan pesakit yang harus diberi perhatian khusus terhadap analisis perubahan masa prothrombin. Ini adalah salah satu kaedah diagnostik penting, petunjuk yang timbul dalam kes berikut:

  • kehadiran dalam sejarah ibu masa depan kehamilan yang hilang, keguguran, pengguguran spontan;
  • pelbagai keadaan yang mengancam kesihatan, termasuk hipertonik rahim;
  • tanda-tanda gestosis pada seorang wanita pada setiap peringkat kehamilan.

Sekiranya penunjuk ini meningkat, maka pendarahan mungkin berlaku pada masa kelahiran dan selepas bersalin. Sekiranya masa prothrombin dikurangkan, ada risiko terkena DIC.

Analisis untuk PTV membolehkan anda menentukan berapa lama darah membeku dan pendarahan berhenti. Tetapkan penunjuk ini tanpa gagal diperlukan bagi orang yang bersiap untuk pembedahan, wanita hamil dan mereka yang mengambil antikoagulan tidak langsung. Waktu protrombin juga menunjukkan penyakit hati, kekurangan vitamin K dalam badan dan tumor malignan.

Sekiranya prothrombin Quick meningkat, apakah maksudnya bagi orang dewasa

Prothrombin adalah proenzim yang disintesis dalam hati dengan tindakan vitamin K. Glikoprotein ini adalah salah satu petunjuk utama hemostasiogram (analisis pembekuan). Sebagai pendahulu trombin (protein yang merangsang proses trombosis), prothrombin dalam ujian darah mencerminkan keadaan keseluruhan sistem pembekuan. Prothrombin juga disebut faktor kedua hemostasis..

Memantau nilai prothrombin membolehkan anda menilai risiko terkena hiperkoagulasi atau pendarahan, serta mendiagnosis beberapa patologi hati dan gastrousus.

Permulaan pembentukan bekuan darah sebagai tindak balas terhadap pelanggaran integriti dinding vaskular berlaku di sepanjang jalan luaran pembekuan. Untuk pembentukan bekuan darah di kawasan dengan aliran darah yang perlahan atau dinding vaskular yang diubah secara tidak normal, jalan dalaman hemostasis bertanggungjawab.

Untuk kajian hemostasis yang komprehensif, kajian yang paling kerap digunakan:

  • masa prothrombin (PV);
  • masa tromboplastin separa diaktifkan;
  • bilangan platelet;
  • pengukuran fibrinogen.

Apa maksud "Pantas"

Armand Kvik mengembangkan tiga ujian yang berbeza dalam penyelidikannya, tetapi kami berminat dengan ujian satu langkahnya untuk jumlah prothrombin yang terdapat dalam plasma darah dan penentuan masa pembekuan prothrombin.

Ujian inilah yang memungkinkan untuk menggunakan ungkapan "Cepat" secara meluas. Kita mesti memberi penghormatan bahawa itu adalah ujian Armand Quick yang memberikan gambaran yang paling tepat mengenai kemampuan darah untuk membeku.

Apa itu prothrombin menurut Quick

Untuk mengkaji tahap prothrombin dalam darah, berikut digunakan: prothrombin menurut Quick and the international normalized ratio. Petunjuk ini mencerminkan masa prothrombin yang mencirikan pembentukan prothrombin dan trombin, iaitu, tahap 1 dan 2 hemostasis plasma.

Menurut Quick, masa prothrombin adalah kaedah untuk menilai keadaan kekurangan kompleks prothrombin dan memaparkan aktiviti mekanisme hemostasis luaran. Hasil analisis ditunjukkan sebagai peratusan aktiviti prothrombin, ditentukan oleh graf khas yang dibina menggunakan pencairan plasma standard. Semasa membuat plot, masa prothrombin diambil kira, iaitu masa hemostasis plasma direkodkan dalam beberapa saat selepas pengenalan campuran tromboplastino-Ca.

Juga, dalam kajian hemostasis, indeks prothrombin oleh Quick dapat dianggarkan. Indeks prothrombin (PTI) adalah nisbah PV ke normal (nilai pada orang yang sihat) dengan PV pesakit. Respons analisis dicatat sebagai peratusan.

Menurut Quik dan PTI, prothrombin dapat mencerminkan tahap aktiviti prothrombin pada pesakit dengan tepat berbanding dengan PV dalam plasma kawalan (nilai pada orang yang sihat). Kaedah pengiraan sedemikian memungkinkan seseorang memperoleh hasil yang boleh dipercayai walaupun di kawasan dengan nilai rendah, kerana tidak seperti IPT dan PV, ia tidak bergantung pada kepekaan reagen makmal terhadap nilai minimum prothrombin. Ini dapat mengurangkan kemungkinan kesalahan dalam diagnosis dengan ketara..

Pada orang yang sihat, prothrombin menurut Quick dan IPT mungkin sama. Dengan prothrombin rendah (paling sering diperhatikan pada pesakit yang menerima rawatan dengan HA (antikoagulan tidak langsung)), petunjuk ini mungkin berbeza.

Sebagai kaedah tambahan untuk menguji ujian prothrombin, INR digunakan. Ini adalah nisbah normalisasi antarabangsa yang digunakan untuk menilai kualiti dan keberkesanan rawatan untuk HA.

Baca juga mengenai topik ini.

Penunjuk ini dikira dengan formula khas:

Nisbah dinormalisasi antarabangsa = (PV pesakit / PV biasa normal) * nilai indeks kepekaan antarabangsa.

Indeks Sensitiviti - mencerminkan tahap kepekaan tromboplastin.

Nilai nisbah normalisasi antarabangsa yang mesti dicapai dengan merawat pesakit dengan ubat HA akan bergantung pada tujuan terapi dan ditetapkan oleh doktor sesuai dengan diagnosis pesakit.

Semasa menafsirkan hasilnya, perlu diperhatikan bahawa hasil prothrombin menurut Quick dan nisbah standard antarabangsa akan terbalik
ketagihan. Maksudnya, penurunan prothrombin menurut Quick akan disertai dengan kenaikan INR.

Kepentingan kompleks prothrombin dan kepentingannya dalam badan

Hasil masa prothrombin bergantung pada faktor hemostasis berikut:

  • yang kedua - prothrombin (proferent);
  • kelima - faktor labil (kofaktor protein);
  • ketujuh - proconvertin (proenzyme);
  • kesepuluh - Faktor Stuart (proenzim).

Faktor-faktor ini membentuk kompleks prothrombin. Prothrombin time (PV) juga bergantung pada kemampuan hati untuk mensintesis protein. Oleh kerana faktor kompleks protrombin disintesis tepat di hati, analisis ini dapat digunakan dalam diagnosis patologinya.

Perlu juga diperhatikan bahawa sintesis kompleks prothrombin dilakukan hanya dengan adanya vitamin K. Oleh kerana fakta bahawa antikoagulan tidak langsung menyaingi vitamin K, ujian prothrombin dapat digunakan secara efektif untuk memantau terapi HA.

Petunjuk untuk ujian

  • pelbagai patologi sistem pembekuan;
  • pemeriksaan menilai sistem hemostatik;
  • pemantauan pembekuan semasa rawatan jangka panjang dengan ubat HA;
  • diagnosis patologi hati, disertai dengan pelanggaran fungsi sintesis proteinnya;
  • pemeriksaan menyeluruh pesakit sebelum pembedahan.

Kajian mengenai keadaan sistem hemostatik diperlukan untuk pesakit dengan:

  • pendarahan gusi yang teruk, hidung, pendarahan haid yang berat, pendarahan yang berpanjangan selepas luka dan luka, anemia kronik, hematoma yang mudah terbentuk, pendarahan pada otot dan sendi;
  • keguguran, keguguran berulang;
  • kehilangan penglihatan asal tidak diketahui;
  • patologi keturunan sistem pembekuan darah;
  • penyakit hati;
  • trombosis;
  • disyaki DIC dan embolisme paru (embolisme paru);
  • Patologi CCC.

Kajian tahap prothrombin semasa kehamilan adalah wajib. Ujian ini membolehkan anda menilai risiko dan mencegah pendarahan semasa melahirkan dan gangguan plasenta (dengan penurunan prothrombin), serta trombosis (dengan peningkatan nilai).

Cara mengambil ujian untuk prothrombin

Untuk diagnosis, darah vena digunakan. Bahan tersebut harus diambil semasa perut kosong. Makan dikecualikan sekurang-kurangnya dua belas jam sebelum analisis. Sejam sebelum kajian, perlu untuk mengecualikan merokok, tekanan dan aktiviti fizikal. Dilarang menggunakan jus, kopi, teh manis dan minuman berkarbonat. Pengambilan air tidak mempengaruhi hasil analisis. Minuman beralkohol mesti dikecualikan satu minggu sebelum pengumpulan bahan..

Kategori pesakit yang berasingan terdiri daripada individu yang menjalani rawatan HA. Untuk mengkaji prothrombin dalam kategori pesakit ini, rejimen penggunaan antagonis vitamin K (warfarin) harus diperhatikan dengan ketat. Sekiranya doktor belum menetapkan rejimen individu, maka sehari sebelum diagnosis, dos harian diambil sekali dari empat hingga lima pada waktu malam.

Prothrombin. Norma dan tafsiran analisis

Menurut prothrombin Quick, norma adalah dari 70 hingga 120% atau dari 78 hingga 142%, bergantung pada makmal. Dalam hal ini, seseorang harus dipandu oleh indikator norma yang ditunjukkan pada borang hasil.

Norma pada wanita hamil juga sesuai dengan nilai dari 70 hingga 120% atau dari 78 hingga 142%. Peningkatan sedikit nilai dapat dilihat pada bulan-bulan terakhir kehamilan.

Adalah Penting Untuk Menyedari Vaskulitis