Denyut jantung manusia mengikut usia

Tarikh penerbitan artikel: 02/05/2020

Artikel dikemas kini pada: 2.05.2020

Pengarang: Julia Dmitrieva (Sych) - Mempraktikkan Ahli Kardiologi

Pengukuran kadar degupan jantung adalah kaedah termudah untuk menentukan sama ada seseorang itu masih hidup, tenang atau dalam keadaan yang teruk. Indikator ini sesuai dengan denyut jantung (HR), ia berbeza bergantung pada usia dan kesihatan. Mereka mengukurnya pada waktu rehat dan selepas latihan fizikal, dan setiap keadaan mempunyai degupan jantungnya sendiri. Adalah berguna bagi mana-mana orang yang celik untuk mengetahui apakah denyut nadi pada individu yang sihat, dan seberapa berbahaya penyimpangan penunjuk ini dari norma.

Penilaian keadaan badan

Membandingkan hasil pengukuran nadi dengan norma yang diterima umum, doktor dapat membuat andaian mengenai penyakit tertentu pesakit. Kekerapan pengecutan jantung tidak hanya bergantung pada kerja sistem kardiovaskular. Nadi bertindak balas terhadap sejumlah besar proses keradangan, berjangkit dan patologi lain yang berlaku di dalam badan. Itulah sebabnya doktor yang datang untuk menghubungi pesakit terlebih dahulu mengukur degup jantungnya..

Sekiranya seseorang itu agak sihat, tetapi dia sering bimbang akan perasaan degupan jantung yang meningkat atau sebaliknya, alasannya harus dicari dalam ciri keadaan fungsional (FS) badan.

FS adalah salah satu sifat asas organisma hidup untuk menyesuaikan diri, atau menyesuaikan diri, dengan keadaan persekitaran dan aktiviti fizikal. Keupayaan ini berbeza dari orang ke orang..

Orang atletik dan terlatih dibezakan oleh keadaan berfungsi tinggi.

Pada orang yang terlatih, risiko terkena gangguan degupan jantung adalah minimum.

Sedentary, menjalani gaya hidup yang tidak sihat, sebaliknya, dicirikan oleh kemampuan menyesuaikan diri yang rendah dan, sebagai akibatnya, peningkatan kecenderungan untuk morbiditi.

Terdapat 3 kategori keadaan berfungsi:

  • norma - penyesuaian tinggi (memuaskan);
  • peningkatan ketegangan mekanisme penyesuaian (sedikit penyimpangan dari norma);
  • penyesuaian yang buruk (penipisan sistem pengawalseliaan badan).

Untuk menilai FS dalam kardiologi dan perubatan sukan, tiga kaedah pengesahan utama digunakan:

  1. Contoh Ruthier. Ukur degupan jantung ketika rehat, kemudian segera setelah 30 squats dan 1 minit selepas berehat. Nilai tambah, darabkan dengan 4, tolak 200 dan bahagikan dengan usia orang tersebut. Hasilnya dibandingkan dengan norma indeks - dari 0 hingga 21. Semakin tinggi hasilnya, semakin teruk FS.
  2. Contoh Martine. Dalam kes ini, bukan sahaja detak jantung per minit diukur, tetapi juga tekanan darah (BP). Pengukuran dilakukan 3 kali untuk setiap jangka waktu - pada waktu rehat, setelah 20 jongkok dengan lengan dilemparkan ke depan dan dalam tempoh pemulihan. Denyut jantung dibandingkan dengan norma - tidak lebih daripada 12 denyutan seminit.
  3. Ujian ortostatik. Dengan menggunakan sensor pada jari telunjuk, degupan jantung diukur pada kedudukan terlentang. Kemudian subjek tiba-tiba mengambil posisi menegak, perubahan degupan jantung dicatat dan dibandingkan dengan norma. Biasanya, nadi meningkat sebanyak 10-12 denyutan seminit.

Keadaan fungsional tidak dapat dipisahkan dengan degupan jantung - semakin tinggi tahap penyesuaiannya, iaitu kecergasan badan untuk melakukan aktiviti fizikal, semakin rendah kadar denyutan jantung bagi orang tertentu.

Mengenai nadi seseorang dan cara mengira

Denyut jantung adalah salah satu daripada beberapa parameter biologi yang dapat diukur tanpa alat. Adalah cukup untuk meletakkan jari anda (satu besar atau telunjuk bersama dengan tanpa nama) ke tempat di mana arteri terletak dekat dengan kulit:

  • di pergelangan tangan (arteri radial);
  • di arteri karotid (serviks);
  • pada arteri femoral lebih dekat dengan zon inguinal;
  • betul-betul di bawah kuil;
  • di bahagian belakang kaki;
  • pada arteri radial di bawah siku.

Penggunaan jari (palpation) dengan sedikit tekanan memungkinkan untuk merasakan gegaran - ini adalah darah yang bergerak di sepanjang arteri dalam gelombang, "dipompa" oleh jantung, seperti pam. Irama tolakan ini ditetapkan oleh plexus saraf khas - simpul sinus yang terletak di dinding atrium kanan. Biasanya, gegaran jantung harus berirama, iaitu, didengar secara berkala. Irama ini, serta kelajuan aliran darah melalui saluran dan menyediakan simpul sinus.

Sinus node memberikan frekuensi dan irama degupan jantung

Sekiranya jumlah darah yang mencukupi memasuki aliran darah pada masa pembebasan, jantung memerlukan pengecutan lebih sedikit, iaitu denyutan rendah. Sekiranya jumlah darah yang disuntik tidak cukup untuk halaju aliran darah yang normal, jantung terpaksa berdegup lebih cepat, dan nadi meningkat.

Denyut jantung dianggap sebagai degupan jantung pada orang yang benar-benar sihat. Rata-rata, nilai ini antara 60 hingga 90 denyutan seminit, bergantung pada ciri-ciri individu badan.

Pergelangan tangan biasanya merupakan kawasan yang paling mudah diakses untuk mengukur degupan jantung, jadi paling kerap digunakan tepat dengan pergelangan tangan:

  1. Jari dilekapkan ke bahagian dalam pergelangan tangan di bawah pangkal ibu jari.
  2. Sebelum mata anda meletakkan jam randik atau jam tangan dengan tangan kedua.
  3. Merasa tersentak, mereka mengesan masa di jam randik dan selama 1 minit mengira jumlah pukulan. Ini akan menjadi hasil pengukuran nadi.

Doktor dan ambulans sering mengukur nadi selama 15 saat, dan kemudian mengalikan hasilnya dengan 4. Teknik ini bagus untuk degupan jantung berirama. Sekiranya jantung berdegup seketika, kaedah ini memberikan hasil yang memutarbelitkan.

Jadual kadar jantung mengikut usia

Untuk memahami sama ada kadar denyut jantung yang diukur sesuai dengan norma, anda perlu mengetahui nadi mana yang dianggap normal bagi seseorang. Jadual nilai degupan jantung yang optimum mengikut usia akan membantu anda mengetahui perkara ini..

Untuk lelaki

Berikut adalah nilai yang dianggap sebagai degupan jantung normal pada lelaki dewasa:

Jadual perubahan kadar jantung yang berkaitan dengan usia pada lelaki yang sihat

Seperti yang dapat dilihat dari jadual, had bawah denyut nadi manusia normal paling tinggi pada usia muda - dari 16 hingga 20 tahun. Dan penurunan norma adalah dari 10 hingga 20 denyutan seminit, dan ini bukan hadnya. Pada orang yang terlatih, kadar denyutan jantung berehat boleh mencapai 49 denyut seminit atau kurang..

Untuk para wanita

Dipercayai bahawa pada wanita nadi sedikit lebih tinggi, yang berkaitan dengan ciri fisiologi badan wanita. Salah satunya adalah isipadu jantung yang jauh lebih kecil, sebab itulah organ ini harus bekerja lebih keras.

Bagi wanita, peraturan ini juga berlaku - semakin baik kecergasan fizikal, semakin rendah degup jantung, jadi bagi atlet, denyut jantung yang lebih rendah dapat turun menjadi 54 denyut seminit atau lebih rendah.

Jadual kadar jantung pada wanita mengikut usia.

Julat umur, tahunDenyutan jantung yang dibenarkan, berdegup seminit
16-2065-80
20-2565-80
25-3065-75
35-4070-80
50-6060-80
65-7060-80
75-8060-75
85 tahun ke atas55-70

Pada wanita, pergantungan nadi pada perubahan hormon yang berkaitan dengan kitaran haid, kehamilan atau menopaus diperhatikan. Semua keadaan ini sering disertai dengan perubahan degupan jantung..

Mengapa degupan jantung boleh berubah pada waktu rehat

Penyimpangan nadi dari norma dalam keadaan tenang menunjukkan pelbagai gangguan dalam fungsi tubuh orang dewasa. Kadang-kadang masalah ini mengancam nyawa dan memerlukan rawatan perubatan segera..

Sebab-sebab berlakunya kelembapan

Keadaan di mana degupan jantung turun di bawah 59 denyutan seminit disebut bradikardia. Ia berlaku secara fisiologi apabila diwarisi atau disebabkan oleh kecergasan badan yang tinggi. Dalam kes ini, bradikardia ditoleransi dengan tenang oleh orang dewasa..

Sekiranya, dengan nadi yang perlahan, seseorang merasa sakit kepala, berat dada, kelemahan, mengantuk, pening, ini menunjukkan bahawa bradikardia tidak normal baginya. Pelbagai faktor boleh menimbulkan bradikardia:

  • sindrom sinus sakit - salah satu patologi yang berkaitan dengan usia yang paling biasa;
  • peningkatan tekanan intrakranial secara tiba-tiba;
  • penyakit berjangkit (meningitis, demam kepialu, hepatitis virus dan lain-lain);
  • keracunan oleh sebatian kimia berbahaya (contohnya, plumbum atau nikotin);
  • mengambil beberapa ubat antihipertensi (untuk menurunkan tekanan darah);
  • hipotermia.

Setiap orang dewasa harus memahami bahawa mustahil untuk menentukan penyebab penurunan kadar degupan jantung secara bebas. Dengan bradikardia yang teruk, diperlukan perundingan doktor.

Sebab kenaikan

Keadaan di mana degupan jantung melebihi norma (di atas 90 denyutan seminit) disebut takikardia. Latihan atau tekanan emosi memerlukan peningkatan pengambilan nutrien dan oksigen, sebab itulah jantung bekerja lebih cepat dalam keadaan ini.

Sekiranya takikardia berlaku pada waktu rehat, ini adalah penggera. Nadi cepat diperhatikan dengan:

  • penyakit endokrin (hipotiroidisme, pankreatitis, diabetes mellitus);
  • suhu demam (di atas 38 darjah), demam;
  • pelbagai jangkitan atau mabuk (keracunan);
  • masalah sistem pernafasan dan kardiovaskular;
  • pelbagai jenis anemia.

Takikardia sangat berbahaya dengan tekanan darah rendah. Gambaran klinikal ini diperhatikan dengan perkembangan infark miokard, strok iskemia dan kemalangan vaskular lain. Kerana tekanan yang diturunkan, organ kekurangan oksigen, dan jantung bertindak balas dengan nadi yang cepat untuk mencegah iskemia (kemerosotan bekalan darah ke organ).

Denyut jantung yang cepat dengan tekanan darah rendah adalah gejala berbahaya.

Apabila gejala-gejala ini muncul, adalah perlu untuk menghentikan sebarang aktiviti, duduk atau berbaring, melepaskan semua pakaian yang menyekat, dan mengambil ubat penenang. Terlalu tersumbat atau udara panas di dalam bilik juga dapat memprovokasi takikardia, jadi disarankan untuk memberi udara segar kepada pesakit.

Denyutan jantung dalam pelbagai keadaan

Agar tidak bimbang sia-sia mengenai "penyelewengan" nadi, anda perlu mempunyai idea mengenai norma-norma degupan jantung dalam pelbagai keadaan. Tidak ada nilai rujukan untuk semua kes; norma adalah petunjuk umum dan umum.

Denyutan jantung semasa kehamilan

Semasa membawa anak, tubuh wanita mengalami bukan sahaja hormon, tetapi juga penyusunan semula sistemik semua organ demi kepentingan janin yang sedang tumbuh. Hampir semua tisu badan ibu mengandung kekurangan nutrisi selular, yang berusaha mengimbangi jantung dengan peningkatan irama. Biasanya, kadar nadi bagi seorang wanita hamil adalah 20-30 denyutan lebih daripada biasa selama bertahun-tahun. Maksudnya, jika seorang wanita berusia 25 tahun mempunyai denyut jantung sebelum kehamilan 70, maka semasa degupan jantung kehamilan mungkin ada 90 dan 100 denyutan seminit, semua ini adalah pilihan biasa.

Denyutan jantung semasa tidur

Nadi terendah dalam proses aktiviti manusia dicatat semasa tidur. Bradikardia yang ditentukan secara fisiologi ini membolehkan tubuh kekal dalam keadaan homeostasis - pengaturan diri, yang memastikan ketahanan sifat fisiologinya. Tubuh tidak hanya beristirahat, secara aktif "mengatur diri" secara aktif, menghasilkan hormon tertentu, sementara kortikosteroid, yang mempercepat kadar degupan jantung, tidak disintesis dengan baik. Bagi orang yang sedang tidur, degupan jantung adalah 50-70 degupan seminit. Sekiranya semasa pemantauan harian kadar yang lebih tinggi dicatatkan, ini dianggap sebagai tanda patologi.

Denyutan jantung pada waktu rehat

Denyut jantung pada waktu rehat diberikan dalam jadual di atas mengikut usia. Pilihan untuk norma boleh menjadi nilai yang sangat rendah - di bawah 50 denyutan seminit - untuk atlet dan orang terlatih lain. Tetapi petunjuk di atas 90-100 pukulan pada orang dewasa bagaimanapun dianggap tinggi.

Denyutan jantung semasa berjalan

Tindakan yang paling bermanfaat secara fisiologi bagi manusia adalah berjalan. Ini menjadikan darah bergerak sedikit lebih cepat, yang secara positif mempengaruhi proses pernafasan, pencernaan dan metabolisme. Pada masa yang sama, jantung tidak mengalami tekanan yang meningkat, kerana denyut nadi hanya meningkat 10 denyutan berbanding dengan norma. Dengan norma rehat 60-70, nilai optimum untuk berjalan mestilah 70-80 pukulan.

Sekiranya berjalan kaki menyebabkan takikardia, ini adalah kesempatan untuk memikirkan kecergasan dan kesihatan fizikal anda.

Denyutan jantung semasa berlari

Atlet dan pencinta penurunan berat badan pada denyutan nadi yang tinggi tahu apa yang harus menjadi tahap degupan jantung ketika berlari. Denyutan optimum berada dalam lingkungan 120-130 denyut seminit. Berlari dengan degupan jantung seperti itu tidak memungkinkan anda menurunkan berat badan, tetapi tidak menghabiskan sistem kardiovaskular. Ini adalah kaedah terbaik untuk "membiasakan" jantung dengan aktiviti fizikal, mengurangkan kegelisahan dan tekanan, menstabilkan sistem saraf, memperbaiki peredaran darah ke tisu (trofik).

Melatih degupan jantung

Untuk mencapai keputusan sukan, mereka dipandu oleh degupan jantung yang lebih tinggi semasa latihan larian atau kekuatan (130-145-165 pukulan ke atas), yang dikontraindikasikan untuk pencinta pendidikan jasmani biasa. Setiap atlet mengembangkan program latihan individu dengan mengambil kira kemampuan badannya sendiri dan cadangan doktor sukan atau mentor yang berpengalaman.

Tindakan Kegagalan Jantung

Gangguan irama jantung dalam bentuk bradikardia atau takikardia adalah sebab serius untuk memperhatikan kesihatan seseorang. Anda tidak boleh berharap bahawa negeri-negeri ini akan berlalu dengan sendirinya. Sekiranya serangan melambatkan atau mempercepat nadi muncul secara berkala, anda boleh belajar menghentikannya, tetapi pertama-tama disarankan untuk memastikan bahawa tidak ada patologi serius yang memerlukan rawatan, kemasukan ke hospital atau pembedahan yang kompleks. Nasihat doktor akan membantu anda mengambil tindakan yang betul sekiranya gagal jantung:

  1. Apabila diserang serangan bradikardia: mengambil ubat yang merangsang kerja jantung, terapi fizikal, minum minuman tonik, titisan Zelenin dan perangsang lain yang serupa.
  2. Dengan takikardia, anda perlu memberi ketenangan dan kelonggaran kepada pesakit, akses ke udara segar dan pelepasan dari pakaian ketat, penggunaan ubat penenang dan latihan pernafasan.
  3. Sekiranya terdapat pelanggaran kadar denyutan jantung, adalah wajar untuk meningkatkan gaya hidup secara umum: menyingkirkan tabiat buruk, termasuk kebiasaan kuliner, aktiviti fizikal yang mencukupi dan layak, kerap tinggal di udara segar, mengelakkan tekanan.

Perhatian khusus harus diberikan kepada gejala-gejala yang tidak dapat dihentikan dengan cara sederhana, melainkan meningkat - rasa sakit yang menekan di belakang sternum, pening, sesak nafas, pengsan, tekanan darah yang terlalu rendah atau terlalu tinggi. Sekiranya kegagalan degupan jantung berlaku dengan latar belakang tanda-tanda seperti itu, perlu memanggil ambulans.

Untuk gejala berbahaya seperti gangguan irama, sesak nafas, sakit dada, pengsan, dan lonjakan tekanan, panggilan kecemasan diperlukan.

Petunjuk yang anda perlukan untuk berjumpa doktor

Petunjuk kadar jantung kritikal, di mana perlu berjumpa doktor secepat mungkin, setiap pesakit mempunyai sendiri. Tetapi secara purata, nilai patologi untuk bradikardia dianggap sebagai petunjuk di bawah 50 denyut seminit. Sekiranya degupan jantung di bawah 40, kemungkinan serangan jantung dan kematian..

Tachycardia dengan denyut jantung di atas 100-120 berdegup pada waktu rehat, terutama dengan latar belakang tekanan darah tinggi, juga merupakan kesempatan untuk memanggil doktor atau mengunjungi pakar. Penjagaan perubatan yang tepat pada masanya bukan sahaja dapat mengekalkan kesihatan yang baik, tetapi dalam beberapa kes menyelamatkan nyawa.

Senarai peperiksaan yang diperlukan

Untuk memilih rejimen rawatan yang dirancang secara individu yang kompeten, doktor perlu mengetahui sebab-sebab gangguan irama. Untuk menetapkannya, diagnosis pembezaan mendalam akan membantu, yang selain mengumpulkan anamnesis, termasuk:

  • penilaian reaksi spesifik semasa pemeriksaan fizikal dan palpasi;
  • penentuan status neurologi dan nefrologi (keadaan sistem saraf pusat dan sistem kencing);
  • ujian darah makmal (biokimia, ujian hormon dan lain-lain);
  • ekokardiografi;
  • diagnostik ultrasound;
  • elektrokardiografi.

Semua kajian ini diperlukan untuk mengetahui penyakit yang mendasari yang menyebabkan kegagalan jantung..

Prinsip umum kesan terapeutik

Satu set langkah-langkah terapeutik untuk mempengaruhi penunjuk kadar jantung yang tidak normal termasuk etiologi (bertujuan untuk penyakit yang mendasari) dan rawatan simptomatik. Tanpa menghilangkan punca, mustahil untuk meredakan serangan bradikardia atau takikardia yang berkesan. Oleh itu, pilihan rawatan etiologi merangkumi terapi hormon untuk penyakit endokrin dan menopaus hingga pembedahan untuk kecacatan jantung (contohnya, memasang alat pacu jantung sekiranya berlaku sindrom nod sinus).

Terapi simtomatik melibatkan penggunaan antispasmodik, penenang, atau, sebaliknya, perangsang, bergantung pada keadaannya. Pada masa yang sama, perubahan radikal dalam gaya hidup diperlukan dalam arah pemulihan. Irama jantung disediakan oleh beberapa mekanisme yang saling berkaitan. Setiap kaitan dalam rantai kesan pada aktiviti jantung penting, oleh itu, langkah-langkah untuk mengatur denyut nadi harus diambil secara komprehensif, sesuai dengan cadangan perubatan. Dalam kes ini, seseorang tidak perlu bergantung pada satu rawatan ubat.

Video tematik akan membantu mengingat dan memperbaiki ingatan maklumat yang dinyatakan di atas

Apakah nadi bergantung pada usia

Denyutan nadi atau jantung - pengecutan irama jantung seseorang. Jumlah pengurangan ini membolehkan kita menilai keadaan sistem vaskular, miokardium dan keseluruhan organisma.

Terdapat bacaan kadar degupan jantung yang diterima umum, iaitu:

- Kanak-kanak bulan pertama kehidupan, rata-rata 140 denyutan seminit, toleransi minimum 110 dan maksimum 170 denyutan seminit.

- Untuk kanak-kanak di bawah satu tahun, kadar purata adalah 132 denyutan seminit, nadi minimum yang dibenarkan adalah 102, dan maksimum 162 denyutan.

- Selanjutnya, dengan usia kanak-kanak, penunjuk ini menurun dan berjumlah 124 denyut / minit untuk bayi dari 1 tahun hingga 2 tahun, dengan minimum 94, maksimum 154.

- Dari 4 tahun hingga 6 - degupan jantung normal 106 denyutan / minit, minimum 86, maksimum 126.

- Dari 6 hingga 8 tahun, nadi normal 98, minimum 78, maksimum 118. Pada 8 -10 tahun, norma adalah 88 denyut / minit, minimum 68, maksimum 108.

- 10 hingga 12 tahun - degupan jantung normal 80, minimum 60, maksimum 100.

- Dari 12 hingga 15 tahun - norma 75, minimum 55, maksimum 95 denyutan seminit.

- Dari 15 tahun hingga 50 tahun - nadi normal 70 denyut seminit, minimum 60, dan maksimum 80.

- Dari 50 hingga 60 tahun, denyut jantung meningkat sedikit - 74 adalah normal, 64 adalah had norma yang lebih rendah, 84 adalah bahagian atas.

- Dari 60 tahun ke atas, kadar denyutan jantung normal dianggap 79 pukulan, 69 minimum yang dibenarkan dan 89 maksimum yang dibenarkan.

Data ini adalah relatif, kerana setiap orang adalah individu dan yang satu akan menjadi norma, kemudian untuk yang lain - keadaan kritikal. Sekiranya seseorang merasa normal, tidak ada keluhan, maka penyimpangan kecil dari petunjuk yang diterima umum akan menjadi kebiasaan baginya.

Denyutan jantung yang tidak normal

Sekiranya seseorang menyedari bahawa degupan jantungnya menjadi lebih cepat baru-baru ini, anda perlu mengukur denyutan nadi beberapa kali pada masa yang berlainan. Dengan degupan jantung lebih daripada 100 denyutan seminit, dapat diandaikan bahawa terdapat takikardia.

Sekiranya, sebaliknya, degupan jantung perlahan dan nadi tidak mencapai 60 denyutan seminit, maka bradikardia diperhatikan. Walau apa pun, pastikan anda melawat ahli kardiologi.

Apa yang mempengaruhi degupan jantung?

Denyut jantung bergantung kepada banyak faktor:

- Keadaan saraf (rehat atau pergolakan).

- Denyutan jantung meningkat semasa latihan fizikal.

Kita boleh mengatakan bahawa nadi berada dalam dinamik - perubahan berterusan, tetapi pada masa yang sama ia mesti berada dalam had normal dan cepat pulih ketika seseorang sedang berehat. Aktiviti fizikal yang aktif, tekanan mental, berlari, berenang dan berjalan cepat selalu dikaitkan dengan peningkatan kadar jantung. Dengan kenaikan suhu, peningkatan kadar denyutan jantung juga berlaku. Sekiranya nadi mula tidak berfungsi, maka ini mungkin merupakan tanda penyakit. Dalam kes ini, tidak masuk akal untuk melakukan diagnosis diri, kerana hanya pakar yang dapat membuat diagnosis yang betul.

Baca berita terkini dan maklumat yang relevan dalam terbitan akhbar "Leninogorsk News" dan "Zaman Sulysh", lihat program "Berita Leninogorsk"!

Kadar nadi pada orang dewasa dan kanak-kanak, bergantung pada usia

Jadual kadar jantung manusia

Dalam praktiknya, doktor dari mana-mana kepakaran bergantung pada standard dan algoritma yang ada. Ahli kardiologi dalam praktiknya juga menggunakan kerangka peraturan dalam menentukan kadar nadi, sebagai salah satu kriteria utama untuk aktiviti normal sistem kardiovaskular.

Jadual di bawah menunjukkan nilai nadi normatif bergantung pada kategori umur pesakit. Dengan mempertimbangkan jadual ini, menjadi jelas bahawa nilai normal denyut nadi maksimum diperhatikan pada anak setelah kelahiran dan pada bulan pertama kehidupan, yang disebut tempoh neonatal. Dengan peningkatan usia seseorang, kadar nadi normal menurun secara berkorelasi, dan pergantungan ini diperhatikan sehingga seseorang mencapai usia lima puluh. Menurut jadual, kadar denyutan jantung normal 60 tahun melebihi kadar denyutan jantung 50 tahun, jadi selamat untuk diperhatikan peningkatan kadar denyutan jantung pada seseorang setelah 50 tahun. Penyelidikan saintifik dalam bidang kardiologi membuktikan fakta percepatan denyut nadi dengan indikator 160 denyutan tepat sebelum bermulanya kematian.

Mengingat jadual nadi normal ini dan mengambil kira datanya dalam menilai keadaan nadi pada seseorang, perlu diingat bahawa petunjuk jadual ini hanya boleh digunakan untuk individu yang sihat. Wanita yang menderita permulaan menopaus awal terdedah kepada penampilan takikardia berfungsi, disebabkan oleh gangguan hormon dalam badan, dan bukan pelanggaran jantung, sehingga kadar denyutan jantung normal 40 tahun dalam kategori orang ini mungkin melebihi standard rata-rata.

Jadual kadar jantung normal berikut berdasarkan nilai normatif secara eksklusif mengikut kategori umur, walaupun ahli kardiologi mencatat nilai denyut jantung normal yang berbeza bergantung pada jantina. Oleh itu, kadar denyutan jantung normal pada wanita muda boleh berbeza dengan kadar denyutan jantung normal pada lelaki dari kategori umur yang sama.

Denyut jantung normal

Denyut jantung normal maksimum

Denyut jantung normal biasa

Dari lahir hingga 1 bulan hidup110 denyutan seminit170 denyutan seminit140 denyutan seminitDari 1 bulan hingga 1 tahun102 denyutan seminit162 denyutan seminit132 denyutan seminit1 hingga 2 tahun94 denyutan seminit154 denyutan seminit124 denyutan seminitDari 4 hingga 6 tahun86 denyutan seminit126 denyutan seminit106 denyutan seminitBerumur 6 hingga 8 tahun78 denyutan seminit118 denyutan seminit98 denyutan seminitDari 8 hingga 10 tahun68 denyutan seminit108 denyutan seminit88 denyutan seminitBerumur 10 hingga 12 tahun60 denyutan seminit100 denyutan seminit80 denyutan seminit12 hingga 15 tahun55 denyutan seminit95 denyutan seminit75 denyutan seminitDari 15 hingga 50 tahun60 denyutan seminit80 denyutan seminit70 denyutan seminitBerumur 50 hingga 60 tahun64 denyutan seminit84 denyutan seminit74 denyutan seminitBerumur 60 hingga 80 tahun69 denyutan seminit89 denyutan seminit79 denyutan seminit

Faktor apa yang mempengaruhi nadi

Untuk merasakan nadi di pergelangan tangan, anda perlu mempunyai pengalaman, jauh lebih mudah untuk melakukannya di leher

Denyut nadi berbeza-beza bergantung pada jantina dan usia orang tersebut. Walau bagaimanapun, walaupun pada orang yang cukup sihat, ia menjadi lebih kerap dalam keadaan berikut:

  • reaksi emosi yang kuat - menjerit, menangis, kegembiraan yang tidak dijangka, dll.
  • aktiviti fizikal - bermain sukan, menaiki tangga, berlari;
  • penggunaan kopi, tenaga, alkohol;
  • merokok (nadi meningkat selama beberapa minit);
  • makan.

Fakta menarik mengenai nadi:

  • Oleh kerana jumlah jantung jantung lebih kecil daripada jantung lelaki, kekerapan kontraksi (degupan jantung) dan nadi pada seks yang lemah adalah 5-8 denyutan lebih tinggi.
  • Dengan peningkatan suhu badan, nadi meningkat sekitar 10 denyutan. untuk setiap 1ºС. Denyut jantung pada kanak-kanak pada suhu meningkat kira-kira 15 degupan / min berdasarkan kenaikan suhu 1ºС.
  • Nilai minimum dicatatkan pada waktu malam, maksimum - dalam jangka masa 15-17 jam.
  • Dalam kedudukan berdiri, nadi 10 denyut / min lebih tinggi daripada kedudukan terlentang.
  • Semakin tinggi orangnya, semakin kerap denyutan nadi. Ia juga bergantung pada berat badan..
  • Apabila suhu persekitaran meningkat - cuaca panas, perjalanan ke sauna - nadi menjadi lebih pantas.
  • Jumlah turun naik nadi bergantung pada tahap kecergasan fizikal.

Adakah nadi bergantung pada tekanan? Untuk menjawab soalan ini, tekanan intrakranial harus dianggap sebagai petunjuk keadaan normal otak. Dengan peningkatan tekanan darah, tekanan intrakranial juga meningkat. Dalam kes ini, terdapat peningkatan nada saraf vagus, akibatnya nadi berkurang. Sebaliknya, dengan a / d rendah, nada saraf vagus juga berkurang, dan nadi meningkat. Fluktuasi sedemikian diperlukan untuk mengekalkan tahap oksigen yang diperlukan yang dibekalkan ke otak dan berfungsi normal..

Cara mengukur

Untuk memeriksa penunjuk, anda boleh menggunakan arteri serviks.

Salah satu kaedah termudah dan paling berpatutan untuk menentukan kadar denyutan jantung pada lelaki dan wanita adalah dengan mengira jumlah pukulan di bahagian dalam pergelangan tangan di mana rangkaian vaskular terletak paling dekat dengan permukaan kulit. Sekiranya keadaan irama jantung adalah normal, maka pengukuran penunjuk tidak perlu dilakukan selama satu minit. 15 saat sudah cukup untuk ini. Hasilnya didarabkan dengan 4. Di samping itu, menurut prinsip yang sama, diagnostik dapat dilakukan pada arteri leher, bahu, pinggul atau kawasan subclavian. Sekiranya seorang wanita disyaki mempunyai masalah jantung yang serius, maka kadar nadi dicatatkan menggunakan elektrokardiograf.

Norma dan jadual

Bagi orang dewasa, degupan jantung dianggap normal dari 60 pukulan hingga 80 dalam satu minit.

Pada waktu rehat, degupan jantung akan berbeza dari petunjuk berikut:

  • umur seseorang; Di sini anda dapat melihat secara terperinci jadual tinggi dan berat mengikut umur seseorang
  • saiz badannya;
  • lantai;
  • latihan.

Sekiranya anda mengira penunjuk ini pada bayi baru lahir, ia akan berada dalam lingkungan 120-140 pukulan dalam satu minit. Sekiranya bayi dilahirkan sebelum waktunya, degupan jantungnya akan berkisar antara 140-160 strok. Semasa kanak-kanak bertambah tua, degupan jantung menurun.

UmurDenyutan jantung seminitUmurDenyutan jantung seminitUmurDenyutan jantung seminit
Bayi yang baru lahir135-1405 tahun93-10011 tahun78-84
6 bulan130-1356 tahun90-9512 tahun75-82
1 tahun120-1257 tahun85-9013 tahun72-80
2 tahun110-1158 tahun80-8514 tahun72-78
3 tahun105-1109 tahun80-8515 tahun70-76
4 tahun100-10510 tahun78-8516 tahun68-72

Sekiranya seseorang berlatih, maka degup jantungnya akan berada dalam 50 pukulan, yang di bawah normal. Sekiranya seseorang menjalani gaya hidup yang tidak aktif dan tidak aktif, maka degup jantungnya mencapai 100 degupan rehat.

Sekiranya kita membandingkan indikator ini untuk lelaki dan wanita, maka untuk seks yang adil, degupan jantung lebih daripada 6 sebatan, dan ia meningkat pada waktu haid. Ia dianggap sebagai nilai norma, iaitu 80 denyutan seminit untuk orang tua yang sihat. Sekiranya angka ini meningkat menjadi 160, ini adalah pertanda penyakit serius..

Rasanya sukar untuk menyembuhkan darah tinggi

Berdasarkan fakta bahawa anda membaca baris ini sekarang, kemenangan dalam memerangi tekanan belum ada di pihak anda...

Akibat tekanan darah tinggi diketahui oleh semua orang: ini adalah lesi yang tidak dapat dipulihkan dari pelbagai organ (jantung, otak, ginjal, saluran darah, fundus). Pada peringkat kemudian, koordinasi terganggu, kelemahan pada lengan dan kaki muncul, penglihatan terganggu, ingatan dan kecerdasan berkurang dengan ketara, dan stroke dapat dipicu..

VseDavlenie.ru »Penyakit» Semua mengenai nadi

Kemungkinan penyimpangan dari norma alasan, apa yang harus dilakukan

Segera, kami perhatikan bahawa degupan jantung boleh menjadi individu. Kadang-kadang berlaku bahawa degup jantung seseorang melebihi angka yang ditunjukkan dalam jadual, tetapi semua pemeriksaan tidak menunjukkan penyimpangan. Dalam kes ini, ini hanya ciri individu..

Kadar degupan jantung

Denyutan jantung boleh meningkat seketika di bawah pengaruh faktor-faktor seperti:

  • mengambil ubat, di antaranya kesan sampingan adalah takikardia;
  • tekanan senaman;
  • pengalaman emosi yang kuat (negatif dan positif);
  • minum kopi atau minuman lain yang mengandungi kafein;
  • hipotermia;
  • tinggal lama dalam keadaan panas;
  • makan banyak makanan.

Denyutan jantung dengan sebab-sebab ini cepat kembali normal..

Perlu diketahui bahawa walaupun terdedah kepada salah satu faktor yang disenaraikan, degupan jantung tidak boleh melebihi 220 denyut seminit. Sekiranya anda baru memulakan pendidikan jasmani dan cenderung mempercepat degupan jantung anda, gunakan alat khas yang membolehkan anda mengawal degupan jantung anda semasa latihan

Sekiranya penunjuk melebihi 220 denyut seminit, secara beransur-ansur (tidak tajam) mengurangkan intensiti aktiviti fizikal.

Sebab wanita mungkin:

  • tempoh berat;
  • perubahan menopaus dalam badan (pada 45-50 tahun);
  • kehamilan (terutamanya semasa toksikosis).

Sekiranya degupan jantung pada hari kritikal atau semasa kehamilan melebihi 115 denyutan seminit, berjumpa dengan pakar sakit puan, ahli endokrinologi dan pakar kardiologi.

Semasa menopaus, berdebar-debar jantung biasanya dihilangkan dengan terapi penggantian hormon. Sekiranya takikardia tidak hilang, kemungkinan rawatan itu dipilih dengan tidak betul, atau sebabnya adalah masalah dengan sistem kardiovaskular, dan bukan pada latar belakang hormon.

Penyebab degupan jantung yang dipercepat pada wanita

Penyakit berikut juga boleh menjadi penyebab degupan jantung tinggi:

  1. Hipertiroidisme (peningkatan pengeluaran hormon oleh kelenjar tiroid) - pada wanita berlaku 5.5 kali lebih kerap daripada pada lelaki.
  2. Neurosis.
  3. Penyakit jantung koronari, aterosklerosis.
  4. Kecacatan jantung kongenital dan diperolehi.
  5. Proses keradangan di dalam badan (termasuk selesema biasa).

Denyutan jantung perlahan

Sekiranya degupan jantung berada di bawah nilai normal, ini mungkin juga merupakan varian norma. Bradikardia (degupan jantung perlahan) sering diperhatikan pada atlet (dan atlet). Ia juga mungkin merupakan gejala gangguan konduksi jantung (mis.).

Sekiranya degupan jantung anda berada di atas atau di bawah normal, berjumpa doktor..

Apa yang menentukan nadi dan apakah norma mengikut usia

Terdapat banyak faktor berbeza yang menentukan degupan jantung kita pada satu masa atau yang lain. Dan, tentu saja, ini jauh dari satu usia. Walaupun begitu, saya rasa semua orang memahami bahawa nadi anak kecil tidak dapat dibandingkan dengan denyut nadi orang dewasa. Selain usia, keadaan umum kesihatan kita, tahap kecergasan tubuh secara keseluruhan, suhu badan dan persekitaran kita, serta keadaan emosi, juga mempengaruhi nadi..

Bagaimana nadi berubah seiring bertambahnya usia?

Ini dapat dilihat dengan baik pada kanak-kanak. Sekiranya kita membandingkan bayi yang baru lahir, maka jantungnya berdegup kencang - lebih kerap (dan lebih banyak) daripada pada orang dewasa - sebanyak 2 kali! Lama kelamaan, anak itu membesar, mekanisme penyesuaiannya berkembang, dan jantung mula berdegup tidak begitu kerap. Dan, pada usia 12 hingga 16 tahun, petunjuk kadar denyutan jantung seorang remaja dan orang dewasa dibandingkan. Usia penting seterusnya untuk nadi kita ialah 50 tahun. Sekiranya, setelah mencapai usia ini, anda tidak meregangkan badan secara fizikal, terus menghabiskan sebahagian besar waktu dengan duduk, maka jantung secara beransur-ansur akan menjadi pucat, dan nadi akan meningkat dengan sewajarnya.

Jadual kadar jantung mengikut usia

Ia cukup sederhana. Terdapat hanya tiga lajur dalam jadual ini, yang antara lain mencerminkan sepenuhnya petunjuk penting semasa mengukur kadar denyutan jantung.

Nadi pada seseorang: norma mengikut usia

Kandungan artikel:

Apa yang dipanggil nadi

Apabila otot jantung berkontrak, dinding kapal berubah-ubah mengikut irama tertentu dan dengan kekuatan tertentu. Fluktuasi ini disebut nadi, penunjuk kerja jantung dan keadaan kapal. Normal antara riak harus selang waktu yang sama.

Antara penyebab gangguan irama pada ayunan dinding vaskular:

  • patologi jantung
  • masalah vaskular
  • penyakit sistem endokrin
  • mabuk
  • takikardia perokok berat
  • aktiviti fizikal yang tinggi
  • kecederaan kehilangan darah
  • selsema akut
  • tekanan teruk dll.

Sebarang pelanggaran isyarat kontraksi jantung: sesuatu di dalam badan tidak teratur. Anda semestinya berjumpa doktor. Tetapi pertama sekali, pelajari cara mengukur nadi anda.

Pulse - petunjuk kerja jantung dan saluran darah.

Cara mengukur degupan jantung anda secara manual

  1. Subjek pengukuran adalah bilangan denyutan seminit, ketika rehat. Gunakan jam randik untuk pengiraan yang lebih tepat..
  2. Pengukuran nadi biasanya dilakukan secara manual dari bahagian dalam pergelangan tangan kiri dan kanan, lebih tepatnya, di kawasan arteri radial dekat dengan kulit - di pangkal ibu jari.
  3. Dengan denyutan berirama, anda dapat mengira berapa pukulan (turun naik pada dinding vaskular) dalam 30 saat dan menggandakan hasilnya.
  4. Dengan denyutan tidak teratur, disarankan untuk mengira rentak dalam satu minit.
  5. Dalam beberapa kes, adalah mungkin untuk mengukur nadi di kawasan arteri lain yang dekat dengan kulit di leher (tepi posterior otot sternocleidomastoid), kuil, paha, siku, di bawah tulang selangka, di pangkal paha di pinggir pubis.

Pengukuran nadi oleh tonometer

Dengan mudah dan pantas, anda dapat mengukur turun naik dinding vaskular menggunakan monitor tekanan darah elektronik khas, yang memaparkan tekanan darah dan degupan jantung. Bergantung pada jenis model, ia boleh dipakai di pergelangan tangan atau bahu.

Bagi orang dewasa, orang yang tidak terlatih, kadar nadi 60 hingga 80 denyutan seminit dianggap normal..

Anda perlu mengikuti arahan untuk peranti dengan jelas. Terlepas dari jenis tonometer, perhatikan peraturan penting ketika mengukur degupan jantung anda:

  • berehat sambil santai
  • mengambil posisi duduk
  • kosongkan pundi kencing anda terlebih dahulu
  • jangan gunakan kafein, alkohol, nikotin satu jam sebelum pengukuran
  • jaga siku anda pada tahap jantung
  • jika anda mahu mengukur degupan jantung anda sekali lagi, lakukan sekurang-kurangnya 5 minit kemudian.

Ingatlah bahawa apabila penyakit serius dikesan, doktor tidak akan mengurung nadi dengan sederhana dan mengesyorkan pemeriksaan yang lebih mendalam, misalnya, menjalani prosedur elektrokardiografi atau melakukan apa yang disebut ujian treadmill, iaitu kajian mengenai kerja jantung dan saluran darah di treadmill.

Monitor tekanan darah akan membantu anda menentukan kadar degupan jantung anda dengan tepat.

Denyut jantung normal pada orang dewasa dan kanak-kanak

Denyutan jantung bergantung bukan hanya pada penyakit, tetapi juga pada banyak faktor lain. Khususnya, dari jantina dan usia, berat badan dan suhu badan, ciri-ciri makanan dan juga persekitaran. Sebagai contoh, orang yang terlibat secara profesional dalam sukan mempunyai nadi yang lebih kerap daripada tidak terlatih; degupan jantung meningkat pada waktu petang dan perlahan pada waktu malam.

Sehingga mana-mana orang dapat menentukan apakah nadinya normal, pertama sekali anda harus mempertimbangkan usia anda.

Norma pada kanak-kanak adalah:

  • pada bayi baru lahir - dari 110 hingga 160 denyutan seminit
  • pada bayi dari 1 bulan hingga 1 tahun - dari 100 hingga 150
  • kanak-kanak dari 3 hingga 8 tahun - dari 70 hingga 125
  • kanak-kanak dari 9 hingga 11 tahun - dari 60 hingga 100
  • remaja dari 12 hingga 15 tahun - dari 55 hingga 95
  • berumur sehingga 50 tahun - dari 64 hingga 84 tahun
  • sehingga 60 tahun - dari 64 hingga 84
  • selepas 60 - dari 69 hingga 89

Denyutan jantung yang perlahan dan cepat

Otot jantung boleh berkontraksi dalam peningkatan (takikardia) atau penurunan (bradikardia) irama. Sekiranya nadi tidak sesuai dengan norma, tidak perlu segera membunyikan penggera: alasannya mungkin bukan hanya pada patologi, tetapi juga pada fisiologi badan wanita atau lelaki. Jadi, peningkatan kadar denyutan jantung diperhatikan ketika wanita mencapai menopaus, atau penurunan tahap estrogen; degupan jantung perlahan - dengan ubat-ubatan tertentu.

Berbagai tekanan fizikal dan mental mempengaruhi degupan jantung, bahkan penghadaman yang sukar setelah makan malam percutian yang sihat dan penggunaan tenaga. Sebagai peraturan, penyebab fisiologi denyut tidak normal bersifat sementara. Selepas 45 minit, degupan jantung anda mungkin kembali normal..

Catat degupan jantung pada kedua tangan - ini membolehkan anda mendapatkan data yang lebih tepat semasa mengukur penunjuk ini secara manual.

Amalan klinikal menunjukkan bahawa nadi sering dipercepat dengan kerosakan pada sistem saraf, patologi jantung, dan gangguan sistem hormon. Ada kemungkinan bahawa dengan bacaan yang tinggi, tumor atau jangkitan muncul di dalam badan.

Denyutan nadi melambatkan jika badan mengalami keracunan, ulser peptik, atau peningkatan tekanan intrakranial, infark miokard berkembang. Mungkin ini menandakan kekurangan hormon tiroid, kerosakan organik pada jantung, kekurangan oksigen ke tisu.

Apabila ditanya mengapa degupan jantung anda terlalu kerap atau terlalu jarang, hanya pakar yang akan menjawab dengan tepat. Walau apa pun, segera berjumpa doktor sekiranya, dengan degupan jantung yang tidak normal:

  • dyspnea
  • pening
  • pengsan atau pengsan
  • sakit hati
  • masalah penglihatan
Semasa bermain sukan, penting untuk mengukur degupan jantung anda secara berkala..

Nadi semasa melakukan sukan

Sekiranya anda menjalani gaya hidup dan bersenam secara teratur, anda harus tahu bahawa atlet anda telah membuat jadual norma degupan jantung mereka sendiri. Terdapat pengiraan purata kadar denyutan jantung minimum dan maksimum semasa bersukan. Oleh itu, semasa atlet memanaskan badan, bacaan degupan jantung yang selamat:

  • untuk lelaki berumur 30 tahun - dari 95 hingga 114
  • untuk wanita berusia 30 tahun - dari 98 hingga 118

Semasa latihan membakar lemak, norma adalah:

  • untuk lelaki berumur 30 tahun - dari 114 hingga 133
  • untuk wanita berusia 30 tahun - dari 118 hingga 137

Ketika daya tahan dan berlari

  • untuk lelaki berumur 30 tahun - dari 133 hingga 152
  • untuk wanita berusia 30 tahun - dari 137 hingga 157

Atlet pemula mesti mematuhi cadangan pelatih profesional yang akan membantu mereka menyusun jadual individu dengan kadar denyutan jantung minimum dan maksimum. Hal yang sama berlaku untuk semua penganut gaya hidup yang sihat, yang mana aktiviti fizikal yang berterusan telah menjadi kebiasaan..

Adalah penting bahawa sukan hanya membawa faedah, jadi intensiti beban harus meningkat secara beransur-ansur dengan kawalan denyut nadi. Lama kelamaan, badan menyesuaikan diri dan badan menjadi lebih lentur. Pengawalan kadar jantung akan menjadi pencegahan banyak penyakit. Sayangi diri anda dan awasi kesihatan anda secara berkala.

Kadar nadi pada seseorang dan apa yang dikatakan nadi tinggi dan rendah

Helo, pembaca blog KtoNaNovenkogo.ru yang dikasihi.

Denyut jantung manusia adalah petunjuk diagnostik kesihatan yang penting.

Ia memaparkan jumlah getaran dan gegaran, dinding vaskular pada saat menggerakkan darah melalui mereka semasa proses berturut-turut dalam miokardium jantung (otot) semasa relaksasi dan pengecutannya (semasa kitaran jantung).

Lebih-lebih lagi, data yang diukur memberikan gambaran lengkap mengenai kemampuan fungsi sistem kardiovaskular.

Bilangan denyutan seminit, daya hentakan dan parameter denyut nadi lain (pengisian, ketegangan, ketinggian) menentukan tahap aktiviti miokard dan keanjalan dinding sistem vaskular, yang dalam kombinasi dengan penunjuk tekanan darah (tekanan arteri) memungkinkan kita membuat penilaian lengkap mengenai keadaan badan kita.

Nadi apa yang dianggap normal dalam diri seseorang - topik artikel kami.

Nadi apa yang dianggap normal dalam perubatan Tibet

Beberapa fakta: menurut doktor Tibet, setiap orang mempunyai jenis nadi kongenital tertentu yang berlangsung sepanjang hayatnya. Hanya beberapa ciri dan kekerapan hentaman yang boleh berubah..

Mengikut degupan jantung, jika anda mendengarnya, dan bukan hanya mendengar degupan jantung, anda dapat menentukan jangka hayat seseorang, jenis kelamin anak-anak masa depan, penyakit apa yang akan dia rawat setelah sebulan, patologi apa yang akan dia lalui setelah sepuluh tahun, dan peristiwa apa yang akan datang.

Seorang doktor yang baik, merasakan denyutan di tempat-tempat tertentu di tangan kiri dan kanan, dapat mendiagnosis keadaan pelbagai organ dalaman dengan degupan jantung (HR).

Tibet "Aesculapius" percaya bahawa semasa menghirup dan menghembuskan nafas kepada orang yang sihat (satu nafas) - harus ada 5 denyut nadi berirama, tidak berubah selama 100 inspirasi dan pernafasan.

Sekiranya bilangan mereka meningkat dalam jangka masa yang sama, ini adalah penanda diagnostik "penyakit panas" yang mempengaruhi organ yang padat (hati, jantung, dll.).

Sekiranya terdapat sedikit denyutan berdenyut dengan satu nafas, ini adalah tanda pasti "penyakit selesema" dengan penyetempatan di perut, usus besar, air kencing, organ pundi kencing, pundi hempedu atau testis.

Tetapi tidak setiap doktor dapat melakukan diagnosis nadi.

Apa yang harus menjadi nadi seseorang

Tidak ada satu standard khusus untuk jumlah degupan jantung (degupan jantung) bagi orang.

Dalam setiap kes, jumlah denyutan nadi adalah individu, yang disebabkan oleh ciri-ciri individu pesakit - pertumbuhan, jantina, latihan badan, daya hidup dan kehadiran patologi kronik.

Dalam perubatan, kebiasaan dipandu oleh nilai purata kadar nadi.

Norma purata kadar denyutan jantung pada kanak-kanak

Nilai rujukan purata denyutan jantung pada kanak-kanak jauh berbeza dengan kadar denyutan jantung pada orang dewasa. Apa yang dianggap sebagai patologi pada pesakit yang berkaitan dengan usia dianggap sebagai norma bagi bayi yang baru lahir.

Semasa kanak-kanak membesar, kadar nadi secara beransur-ansur menurun dan pada akhir akil baligh (remaja) mereka berhenti pada sekitar 60-90 denyutan seminit. Apakah petunjuk yang boleh diterima untuk kanak-kanak yang ditunjukkan dalam jadual.

Harus diingat bahawa frekuensi berdenyut pada kanak-kanak adalah berbeza - satu pada waktu pagi, pada waktu petang dan pada waktu tidur malam sama sekali berbeza. Masa terbaik untuk mengukurnya adalah tepat selepas tidur.

Pengukuran degupan jantung anak secara berkala akan membantu mencegah kemungkinan masalah tepat pada waktunya, atau memastikan jantung anak berfungsi dengan baik.

Prosedur pengukuran nadi yang agak mudah akan membantu anda dengan cepat mendiagnosis perkembangan kemungkinan penyakit.

Sekiranya kanak-kanak mempunyai degupan jantung yang meningkat dan tidak disebabkan oleh tekanan fizikal atau emosi, ini adalah alasan yang baik untuk mendapatkan bantuan perubatan.

Nadi apa yang dianggap normal pada orang dewasa (wanita dan lelaki)

Lazimnya, degupan jantung pada lelaki dan wanita sedikit berbeza, hanya 5-7 denyutan pada wanita lebih banyak.

Ini kerana ukuran jantung lelaki lebih besar daripada wanita dan dia memerlukan lebih sedikit kontraksi miokard untuk menggerakkan darah melalui saluran.

Nilai-nilai ideal praktikalnya tidak tetap, kerana aktiviti dan beban fizikal dan emosi mempengaruhi nadi orang yang sihat.

Oleh itu, degupan jantung mungkin berbeza - menjadi lebih tinggi daripada nilai standard dan kurang. Membandingkan petunjuk dengan jadual normatif (terletak di bawah), anda harus mengambil kira keperibadian individu.

Kadang-kadang, bacaan kadar jantung yang diukur pada waktu rehat boleh berbeza dengan ketara dari kadar purata. Tetapi, jika kesejahteraan seseorang adalah normal dan tidak ada simptomologi yang tidak menyenangkan, ketidaksesuaian norma tersebut tidak dianggap sebagai patologi (bagaimana ini?).

Tetapi, jika penyimpangan itu tetap berlaku, anda harus mencari sebabnya; dengan sendirinya, irama jantung jarang berlaku. Selalunya, ini adalah akibat daripada sebarang penyakit.

Penyebab Gangguan Denyutan Jantung

Di antara penyimpangan dalam frekuensi denyutan nadi, terdapat dua jenis gangguan: takikardia (lebih daripada 100 denyut / minit) dan bradikardia (degupan jantung perlahan, kurang daripada 60 denyut / minit).

Kedua penyimpangan, baik pada orang dewasa dan kanak-kanak, boleh dicetuskan oleh sebab fisiologi dan patologi..

Sebab fisiologi merangkumi:

  1. beban emosi dan fizikal;
  2. tekanan dan perbezaan suhu;
  3. kesakitan teruk dan penggunaan ubat yang berpanjangan;
  4. kekurangan hemoglobin (bagaimana?) dalam badan.

Sebagai peraturan, ketika menghilangkan kesan berbahaya, nadi cepat menormalkan.

Penyebab patologi merangkumi dua kumpulan luas - penyebab extracardiac dan patologi jantung..

Kumpulan patologi extracardiac merangkumi:

  1. gangguan fungsi sistem saraf (dystonia vegetovaskular);
  2. penyakit tiroid - hipotiroidisme dan hipertiroidisme;
  3. patologi endokrin;
  4. penyakit buah pinggang - patologi polikistik, glomerulonefritis, pielonefritis;
  5. jangkitan disertai oleh demam;
  6. penyakit darah - anemia (bagaimana?).

Penyebab sifat jantung disebabkan oleh adanya:

  1. kecacatan jantung kongenital dan diperolehi;
  2. tanda-tanda hipertensi;
  3. infark otot jantung dan angina pectoris;
  4. keradangan vaskular dan aterosklerosis;
  5. aritmia jantung (bagaimana keadaannya?).

Apa penyakit yang dapat dikesan oleh doktor dengan mengukur nadi

Sebagai peraturan, gangguan jantung memprovokasi penyakit yang bersifat kardiologi. Seorang doktor yang berpengalaman dapat melakukan diagnosis awal mengenai jumlah degupan jantung.

Tetapi gambaran yang lebih lengkap dapat diperoleh dengan membandingkan kadar nadi dan kekuatan tekanan darah pada dinding vaskular - pada masa pemampatan dan pengusiran darah ke dalam pembuluh darah (tekanan darah sistolik atas), dan pada masa kelonggaran miokardium (tekanan darah diastolik yang lebih rendah) dengan adanya gejala yang bersamaan.

Tandem ini (bagaimana?) Memudahkan pencarian diagnostik dan memberikan prasyarat langsung untuk jenis penyakit tertentu dan perlunya pemeriksaan tambahan.

Pada mulanya, kita akan menentukan seperti apa nadi normal di bawah tekanan normal, dan kemudian kita akan mempertimbangkan apa yang mengancam ketidakcocokan mereka.

Nadi tinggi pada tekanan rendah

Terutama jika keadaan disertai dengan gejala ciri, yang ditunjukkan:

  1. pening, kusam, penindasan dan sakit kepala yang berdenyut di pelipis, tengkuk dan bahagian depan;
  2. kelesuan, apatis (bagaimana itu?), mengantuk dan lemah;
  3. gangguan kognitif (bagaimana keadaannya?);
  4. nadi cepat dan sesak nafas;
  5. prestasi menurun,
  6. kulit pucat dan berpeluh meningkat;
  7. kerengsaan dan ketidakstabilan emosi.

Hipotensi adalah akibat dari patologi vaskular, kerana kegagalan pembuluh darah yang lemah dan berpenyakit untuk mengekalkan nada vaskular (mengembang dan menyempit dengan pengecutan jantung).

Keadaan saluran darah ini menyebabkan peredaran darah menjadi perlahan, genangan darah di dalam pembuluh darah dan kekurangan pengangkutan oksigen ke dalam tisu badan. Untuk menormalkan peredaran darah dan menghilangkan kesesakan, jantung harus bekerja lebih keras.

Itulah sebabnya nadi yang tinggi sering diperhatikan dengan penurunan tekanan darah..

Nadi tinggi pada tekanan normal

Pesakit kadar jantung tinggi dengan tekanan darah normal mengalami kegelisahan dan ketegangan yang berterusan..

Sekiranya tidak ada sebab fisiologi, ini adalah tanda pasti patologi sistem pernafasan dan hematopoietik, penyakit jantung dan tiroid, terdedah kepada kambuh (adakah?) Dan kronik.

Dengan tekanan darah yang normal, peningkatan kadar nadi memprovokasi perkembangan asma jantung dengan tanda-tanda kehilangan kesedaran, edema paru, kejutan aritmia dan gangguan pada peredaran otak.

Dalam kes ini, tanda-tanda dimanifestasikan:

  1. pening dan kegelapan di mata yang disebabkan oleh kekurangan bekalan darah ke otak;
  2. ketidakselesaan umum;
  3. sakit hati.

Manifestasi nadi yang cepat dalam tekanan darah normal disebabkan oleh banyak faktor. Bergantung pada ketumpatan darah, keanjalan dan ketahanan dinding vaskular, intensiti kekerapan kontraksi miokardium jantung.

Nadi rendah pada tekanan rendah

Faktor etiologi tekanan rendah dan nadi perlahan (bradikardia - nadi di bawah 50 denyut / min.) Berkaitan terutamanya dengan pelbagai patologi.

Yang utama, kardiologi, ditunjukkan:

  1. gangguan peredaran darah di jantung (iskemia), yang menyebabkan penurunan denyutan;
  2. kerosakan miokardium yang luas atau sebahagian (serangan jantung) dengan tanda-tanda trombosis pada arteri koronari;
  3. kadang-kadang tanda-tanda kegagalan jantung tanpa gejala;
  4. sekumpulan patologi kardiomiopatik yang luas yang menyebabkan perubahan struktur tisu jantung dan melancarkan peredaran darah di dalam badan;
  5. proses keradangan pada miokardium (miokarditis) yang disebabkan oleh penyakit autoimun dan berjangkit, kesan alahan atau mabuk;
  6. kecacatan jantung anatomi kongenital atau yang diperoleh, menyebabkan peredaran darah terganggu di jantung, fungsi mengepam dan parut.

Walau bagaimanapun, banyak penyakit berkembang dengan manifestasi gejala yang sangat ringan, atau tanpa gejala. Gejala ciri mungkin termasuk sakit dada akut, kelemahan, hiperhidrosis (berpeluh berlebihan) dan penurunan kadar jantung (kurang daripada 40 denyutan / min).

Denyut jantung rendah pada tekanan normal

Ini adalah kejadian yang biasa berlaku pada remaja, orang tua dan wanita hamil, ini cukup dapat dijelaskan oleh keadaan mereka, yang secara praktik dianggap sebagai norma.

Pada remaja, ini disebabkan oleh pertumbuhan fizikal dan perkembangan seksual yang tajam. Sekiranya tidak ada tanda-tanda negatif, tidak ada alasan untuk risau. Ia perlu untuk mengurangkan aktiviti, memberi anak rehat yang baik dan mengecualikan emosi. Memperkuatkan Terapi Vitamin Dengan Cepat.

Pada usia tua, keadaan seperti itu boleh menimbulkan tekanan mental dan fizikal. Malah perubahan kedudukan badan dapat mempengaruhi degupan jantung, menurunkan tekanan darah dan mempercepat degupan jantung secara mendadak.

Pada wanita hamil, degupan jantung tinggi dan tekanan darah rendah disebabkan oleh perubahan serius dalam tubuh, khususnya peningkatan rembesan progesteron, yang mempercepat peredaran darah, menyebabkan perkembangan anemia secara selari.

  1. loya, kelemahan, dan mengantuk;
  2. sakit kepala dan sesak nafas;
  3. pucat dan gangguan perhatian.

Nadi tinggi pada tekanan tinggi

Dengan manifestasi serentak tanda-tanda hipertensi dan takikardia (tekanan tinggi dan peningkatan kadar jantung) dan ketiadaan faktor fisiologi, keadaan ini dapat membicarakan perkembangan banyak penyakit pelbagai etiologi - endokrin, onkologi, patologi otot jantung dan saluran darah, atau penyakit sistem pernafasan.

Sekiranya terdapat simptom yang bersamaan, mustahil untuk mengabaikan masalah tersebut.

Tanda muncul:

  1. penurunan sementara fungsi visual dan riak di mata;
  2. pening dan kehilangan kesedaran;
  3. kelemahan otot, sakit kepala dan sakit dada;
  4. sesak nafas dan demam panas;
  5. terganggu berfikir.

Sekiranya tanda-tanda nadi tinggi dalam kombinasi dengan tekanan tinggi ditunjukkan oleh sifat yang berlarutan, ini penuh dengan perkembangan komplikasi serius pada sistem kardiovaskular dan gangguan fungsi otak. Akibatnya adalah bencana, boleh nyata sebagai strok atau serangan jantung..

Bantu pesakit dalam keadaan akut, sebelum ketibaan ambulans, anda boleh melakukannya sendiri. Untuk melakukan ini, anda mesti:

  1. menghapuskan faktor yang mempengaruhi pengaruh luaran;
  2. pastikan pernafasan bebas (tanggalkan pakaian ketat dan buka tingkap);
  3. untuk meletakkan atau meletakkan pesakit, dan memberi rehat;
  4. menormalkan dan menenangkan pernafasan dengan bantuan nafas dalam;
  5. sediakan kehangatan kaki anda menggunakan selimut hangat atau selimut bulu;
  6. urut zon sisi leher, perut dan bola mata dengan pergerakan ringan;
  7. jika serangan itu dipicu oleh tekanan - berikan ubat penenang.

Tidak perlu untuk mendiagnosis dan merawat masalah ubat secara bebas dengan degupan jantung yang lemah. Masalahnya dapat diselesaikan, tetapi hanya pakar yang dapat menyelesaikannya, mengenal pasti punca sebenarnya.

Pengarang artikel: pakar bedah kanak-kanak Victoria Sitchenko Mikhailovna

Adalah Penting Untuk Menyedari Vaskulitis