Regurgitasi Tricuspid

Regurgitasi Tricuspid disebut salah satu jenis penyakit jantung, di mana terdapat kekurangan injap tricuspid (tricuspid), yang membawa semasa sistol ke aliran balik darah dari ventrikel kanan ke atrium..

Regurgitasi Tricuspid: penyebab

Selalunya, perkembangan regurgitasi injap tricuspid berlaku dengan latar belakang penyakit jantung yang berlaku dengan pengembangan ventrikel kanan dan hipertensi paru. Lebih jarang, penyakit ini berlaku dengan latar belakang endokarditis septik, rematik, sindrom karsinoid, sindrom Marfan. Kekurangan injap tricuspid boleh menjadi patologi kongenital atau berkembang akibat penggunaan ubat tertentu yang berpanjangan (phentermine, fenfluramine, ergotamine).

Gejala

Dengan sedikit kecacatan pada injap tricuspid valve (regurgitasi tricuspid 1 darjah), penyakit ini biasanya tidak menampakkan dirinya dan dianggap sebagai keadaan jinak, yang rawatannya tidak dijalankan. Hanya pada sebahagian kecil pesakit terdapat denyutan urat serviks yang disebabkan oleh peningkatan tekanan di dalamnya.

Dalam regurgitasi injap tricuspid yang teruk, pembengkakan urat jugular yang ketara diperhatikan. Setelah meletakkan tangan ke vena jugularis kanan, anda dapat merasakan gementarnya. Kekurangan injap yang ketara boleh menyebabkan disfungsi ventrikel kanan, terjadinya flutter atrium atau fibrilasi atrium, pembentukan kegagalan jantung.

Regurgitasi Tricuspid: diagnosis

Diagnosis regurgitasi tricuspid yang betul, serta menentukan tahap penyakit, dapat dibuat berdasarkan ekopardiografi Doppler. Dengan regurgitasi tricuspid 1 darjah, aliran balik darah dari ventrikel kanan kembali ke atrium kanan hampir tidak dapat dilihat. Regurgitasi Tricuspid darjah 2 dicirikan oleh aliran darah terbalik tidak lebih dari 2.0 cm dari injap tricuspid. Dengan tahap kekurangan ketiga, regurgitasi melebihi 2,0 cm, dan dengan tahap keempat - ia menyebar ke seluruh kelantangan atrium kanan.

Sebagai kaedah penyelidikan tambahan, ECG dan x-ray dada dilakukan. Pada elektrokardiogram, tanda-tanda hipertrofi ventrikel kanan sering dikesan. Pada radiografi dengan regurgitasi trikuspid darjah 1, perubahan biasanya tidak dapat dikesan. Dengan regurgitasi trikuspid 2 darjah dan lebih tinggi, bayangan pembesaran vena cava unggul dan atrium kanan dikesan, dan dalam beberapa kes terdapat efusi di rongga pleura.

Kateterisasi jantung sebagai kaedah diagnostik untuk regurgitasi injap tricuspid sangat jarang berlaku.

Rawatan regurgitasi Tricuspid

Regurgitasi injap tricuspid kecil dapat diterima dengan baik oleh orang dan tidak memerlukan rawatan. Terapi biasanya ditetapkan untuk regurgitasi tricuspid 2 - 4 darjah. Pertama sekali, ia bertujuan untuk menghilangkan penyebab yang menyebabkan perkembangan kekurangan tricuspid valve (rawatan rematik, endokarditis septik, dll.). Di samping itu, mereka juga merawat komplikasi yang disebabkan oleh regurgitasi tricuspid - kegagalan jantung, aritmia.

Sekiranya tidak ada kesan rawatan konservatif, serta dengan peningkatan kekurangan injap, campur tangan pembedahan ditunjukkan - prostetik, plastik injap tricuspid atau anuloplasti.

Anuloplasti biasanya digunakan dalam kes di mana penyakit ini berkembang kerana dilatasi (pengembangan) cincin injap. Penggantian injap tricuspid ditunjukkan kerana kekurangannya disebabkan oleh penyakit Epstein atau sindrom karsinoid. Injap babi digunakan untuk prostesis, yang secara signifikan mengurangkan kemungkinan komplikasi tromboemboli dalam tempoh selepas operasi. Seperti yang ditunjukkan oleh amalan, injap babi telah berfungsi dengan berkesan selama lebih dari 10 tahun, setelah itu diganti dengan yang baru..

Regurgitasi injap tricuspid

Rawatan dan pencegahan

Terapi regurgitasi Tricuspid merangkumi 2 blok besar - rawatan konservatif dan pembedahan. Ketika penyakit ini pada tahap pertama, tidak diperlukan terapi khusus, hanya pemantauan berkala oleh pakar kardiologi.

Ketika penyakit ini sampai ke tahap kedua, rawatan konservatif sudah melibatkan pengambilan ubat khas. Ini adalah diuretik (diuretik), (bermaksud untuk merehatkan otot saluran darah), persediaan kalium, dll..

Rawatan pembedahan injap tricuspid adalah jenis operasi berikut:

Prognosis hidup dengan regurgitasi trikuspid cukup baik, dengan syarat pesakit menjalani gaya hidup sihat dan menjaga hatinya
. Dan ketika penyakit itu dikesan pada tahap pertama, dan ketika operasi injap sudah dilakukan.

Doktor dalam kes ini disarankan untuk menggunakan langkah-langkah standard untuk pencegahan kegagalan jantung. Ini adalah kawalan berat badan dan aktiviti fizikal yang teratur, pemakanan yang betul, berhenti merokok dan alkohol, rehat biasa dan tekanan sesedikit mungkin. Dan yang paling penting - pemantauan berterusan oleh pakar kardiologi.

Regurgitasi injap tricuspid adalah sejenis penyakit jantung yang disebabkan oleh aliran balik darah ke atrium dari ventrikel ruang kanan dalam keadaan sistolik. Penyebab utama penyakit ini adalah kekurangan injap, iaitu pintu tidak ditutup sepenuhnya.

Artikel ini akan memberikan maklumat mengenai tahap perkembangan penyakit, gejala pada kanak-kanak dan orang dewasa, serta langkah-langkah terapi dan prognosis.

Semasa anda membaca ulasan, pembaca mungkin mempunyai soalan..

Rundingan dilakukan oleh pakar portal yang berkelayakan secara percuma 24 jam sehari..

Regurgitasi injap terdiri daripada dua jenis - kongenital dan diperolehi.

Sebab-sebab bentuk kongenital adalah:

  • pelekapan injap;
  • anomali dalam komposisi kuantitatif injap;
  • pengembangan tisu penghubung yang tidak betul;
  • Penyakit Ehlers-Danlos, Marfan dan lain-lain.

Tahap terpencil penyakit ini sangat jarang berlaku. Selalunya, ia berlaku bersama dengan penyakit lain. Disfungsi boleh berlaku dengan malformasi bersama pada injap mitral, tricuspid dan aortic.

Sebilangan besar pembaca kami secara aktif menggunakan kaedah terkenal berdasarkan bahan semula jadi, yang ditemui oleh Elena Malysheva, untuk rawatan PENYAKIT JANTUNG. Pastikan anda melihat.

Faktor-faktor yang mempengaruhi perkembangan kecacatan yang diperoleh adalah seperti berikut:

  • Ijazah utama: kehadiran rematik, penggunaan dadah. Dalam kes ini, rematik diakui sebagai penyebab utama perkembangan patologi. Kira-kira 25% daripada semua kes disebabkan oleh rematik endokarditis, akibatnya benang cusps dan tendon cacat.
  • Tahap sekunder: stenosis pembukaan antara ventrikel dan atrium ruang kanan, jurang pada otot papillary, sindrom karsinoid. Penyakit ini juga berkembang dengan latar belakang barah sistem pembiakan dan saluran gastrousus. Selalunya, penggunaan ubat keras membawa kepada diagnosis "Endokarditis berjangkit.".

Bahagian seterusnya akan memberikan maklumat mengenai bagaimana penyakit itu berkembang dan organ dalaman mana yang boleh dihidapinya..

Ciri-ciri patologi injap

Patologi ini dicirikan oleh fakta bahawa darah pada masa pengecutan jantung dilemparkan kembali ke atrium kanan. Ini dipanggil regurgitasi. Telah diketahui bahawa darah dari ventrikel kanan memasuki peredaran paru, dari mana ia membekalkan paru-paru. Dengan tahap kegagalan yang tinggi, sebahagian darah tidak memasuki sistem pernafasan. Terdapat 4 darjah keparahan regurgitasi. Ijazah pertama adalah yang paling mudah. Dengan itu, pesakit secara praktikal tidak mengeluh, dan aliran darah hampir tidak dapat dilihat. Keadaan ini tidak banyak mendatangkan bahaya kepada tubuh dan tidak membahayakan manusia. Regurgitasi tricuspid darjah 2 dicirikan bahawa aliran darah berada pada jarak hingga 2 cm dari injap tricuspid.

Pada tahap 3, jet terletak pada jarak lebih dari 2 cm dari injap. Bagi darjah 4, maka aliran darahnya cukup besar, yang memerlukan campur tangan pembedahan. Regurgitasi tricuspid 1 darjah boleh menjadi akibat dari pelbagai penyakit jantung. Faktor etiologi utama termasuk:

  • kehadiran miokarditis reumatik pada seseorang;
  • keradangan endokardial etiologi berjangkit;
  • sindrom karsinoid;
  • serangan jantung jantung kanan;
  • prolaps injap;
  • penyakit kongenital (sindrom Marfan).

Penting bahawa penyebabnya adalah penggunaan ubat-ubatan tertentu yang berpanjangan, misalnya, Ergotamine..

Manifestasi klinikal

Dengan regurgitasi injap tricuspid darjah 1, tanda-tanda klinikal dinyatakan sedikit atau sama sekali tidak ada. Kemungkinan manifestasi regurgitasi termasuk:

  • penampilan edema;
  • pembengkakan urat serviks;
  • sesak nafas ketika berjalan dan melakukan kerja fizikal;
  • kelemahan;
  • berdebar-debar.

Gejala yang mungkin termasuk pelanggaran kencing, sakit di perut, rasa sejuk di bahagian atas dan bawah. Pada orang yang sakit, hanya terdapat beberapa manifestasi di atas. Dengan tahap patologi yang teruk, perkembangan fibrilasi atrium atau flutter atrium adalah mungkin. Hasil dari semua ini mungkin kegagalan fungsi jantung. Semasa peperiksaan, pada darjah 1, perubahan sering tidak ada. Pada suhu 2-4 darjah, perubahan berikut dapat diperhatikan: hepatomegali (peningkatan ukuran hati), denyutan batang paru, murmur jantung, pembengkakan vena jugularis.

Bentuk kekurangan tricuspid

Bezakan bentuk primer dan sekunder patologi ini. Regurgitasi primer jarang didiagnosis dengan kandungan. Ia dipanggil organik. Selalunya, patologi digabungkan dengan penyakit serius lain: penyempitan (stenosis) lubang yang terletak di antara atrium kanan dan ventrikel.

Dalam keadaan serupa, hanya bahagian jantung yang betul sahaja yang berubah. Gejala yang paling biasa yang diadukan oleh pesakit adalah sesak nafas, sesak nafas. Selalunya regurgitasi trikuspid organik digabungkan dengan kecacatan pada injap jantung yang lain. Tanda-tanda klinikal kerosakan pada injap mitral atau aorta berlaku di sini. sementara kekurangan injap tricuspid tetap tidak dikenali.

Dalam amalan kardiologi, bentuk patologi sekunder berlaku. Ia tidak berlaku dengan sendirinya, tetapi berlatarbelakangkan kecacatan mitral. Dalam kes ini, tanda-tanda klinikal sedikit berbeza dengan tanda kegagalan utama..

Pesakit prihatin terhadap kelemahan teruk, malaise, pembengkakan. Beberapa pesakit mengalami asites. Yang paling sukar adalah kekurangan tricuspid, yang berkembang dengan latar belakang keradangan otot jantung atau serangan jantung. Sekiranya tidak ada rawatan, tahap 1 patologi boleh menjadi 2 dan 3. Semua ini penuh dengan perkembangan komplikasi. Yang paling berbahaya bagi manusia adalah komplikasi kegagalan injap berikut:

  • embolisme pulmonari;
  • takikardia ventrikel;
  • fibrilasi atrium.

Rawatan regurgitasi Tricuspid

Regurgitasi injap tricuspid kecil dapat diterima dengan baik oleh orang dan tidak memerlukan rawatan. Terapi biasanya ditetapkan untuk regurgitasi tricuspid 2 - 4 darjah. Pertama sekali, ia bertujuan untuk menghilangkan penyebab yang menyebabkan perkembangan kekurangan tricuspid valve (rawatan rematik, endokarditis septik, dll.). Di samping itu, mereka juga merawat komplikasi yang disebabkan oleh regurgitasi tricuspid - kegagalan jantung, aritmia.

Sekiranya tidak ada kesan rawatan konservatif, serta dengan peningkatan kekurangan injap, campur tangan pembedahan ditunjukkan - prostetik, plastik injap tricuspid atau anuloplasti.

Anuloplasti biasanya digunakan dalam kes di mana penyakit ini berkembang kerana dilatasi (pengembangan) cincin injap. Penggantian injap tricuspid ditunjukkan kerana kekurangannya disebabkan oleh penyakit Epstein atau sindrom karsinoid. Injap babi digunakan untuk prostesis, yang secara signifikan mengurangkan kemungkinan komplikasi tromboemboli dalam tempoh selepas operasi. Seperti yang ditunjukkan oleh amalan, injap babi telah berfungsi dengan berkesan selama lebih dari 10 tahun, setelah itu diganti dengan yang baru..

Video dari YouTube mengenai topik artikel:

Nadezhda Bundus / 04 April 2016, 15:00

Pada tahun 2012, plastik injap triskupid dilekapkan, tetapi enam bulan kemudian arus terbalik muncul dan saya mula tercekik dan cecair mula berkumpul di tisu, mereka meletakkan kekurangan 2 +. Dan setelah setahun sudah 3 +, mereka mengatakan bahawa cincin itu longgar, tetapi "ketatkan" mustahil, kerana banyak lekatan setelah tiga operasi (2 commissuratomies dan penggantian injap mitral, plastik "tiga daun") dan hanya menggantikan injap sepenuhnya. Soalan: berapa banyak lagi yang boleh diregangkan dengan injap ini tanpa dikendalikan?

Harap doktor / 04 April 2016, 20:23

Nadezhda Bundus, jawapan tepat untuk soalan anda tidak ada. Anda boleh melakukan regangan selama beberapa tahun, tetapi anda tidak boleh melakukan regangan selama beberapa bulan, bergantung kepada banyak faktor.

Adakah anda tahu bahawa:

Setiap orang tidak hanya mempunyai cap jari yang unik, tetapi juga bahasa.

Sebilangan besar wanita dapat memperoleh lebih banyak kesenangan daripada memikirkan tubuh mereka yang cantik di cermin daripada seks. Jadi wanita berusaha untuk harmoni.

Menurut kajian, wanita yang minum beberapa gelas bir atau wain seminggu mempunyai risiko yang lebih tinggi untuk mendapat barah payudara.

Selain manusia, hanya satu makhluk hidup di planet Bumi - anjing, yang menderita prostatitis. Sesungguhnya, rakan kita yang paling setia.

Darah manusia "mengalir" melalui kapal di bawah tekanan yang luar biasa dan, jika integritasnya dilanggar, dapat menembak hingga 10 meter.

Apabila pencinta mencium, masing-masing kehilangan 6.4 kkal per minit, tetapi pada masa yang sama mereka bertukar hampir 300 jenis bakteria yang berbeza.

Terdapat sindrom perubatan yang sangat menarik, seperti pengambilan objek secara obsesif. 2,500 benda asing ditemui di perut seorang pesakit yang menderita mania ini.

Sekiranya hati anda berhenti berfungsi, kematian akan berlaku dalam sehari.

Sekiranya anda tersenyum hanya dua kali sehari, anda dapat menurunkan tekanan darah dan mengurangkan risiko serangan jantung dan strok.

Ubat batuk "Terpincode" adalah salah satu peneraju penjualan, sama sekali tidak kerana sifat perubatannya.

Semasa operasi, otak kita menghabiskan sejumlah tenaga yang sama dengan mentol 10 watt. Oleh itu, gambar bola lampu di atas kepala anda pada saat munculnya pemikiran yang menarik tidak begitu jauh dari kebenaran.

Doktor gigi baru-baru ini muncul. Pada abad ke-19, adalah tugas seorang pendandan rambut biasa untuk mencabut gigi yang sakit.

Untuk mengucapkan kata-kata terpendek dan paling ringkas, kita menggunakan 72 otot.

Empat keping coklat gelap mengandungi kira-kira dua ratus kalori. Oleh itu, jika anda tidak mahu menjadi lebih baik, lebih baik tidak makan lebih dari dua lobul sehari.

Semasa bersin, badan kita berhenti berfungsi sepenuhnya. Hati pun berhenti.

Teknologi yang akan mengubah sepenuhnya penjagaan kesihatan pada tahun 2018

Pada tahun 2018, penjagaan kesihatan Rusia menjangkakan perubahan besar. Mereka terutama menyangkut pelaksanaan aktif teknologi maklumat, dan khususnya - badan.

Penerangan mengenai regurgitasi tricuspid 1 darjah

Dengan regurgitasi darjah 1, sebagai peraturan, gejala penyakit tidak muncul dengan cara apa pun, dan hanya dapat dikesan secara kebetulan semasa elektrokardiografi. Dalam kebanyakan kes, regurgitasi trikuspid darjah 1 tidak memerlukan rawatan dan boleh dianggap sebagai varian norma. Sekiranya perkembangan penyakit ini diprovokasi oleh penyakit reumatik, hipertensi paru atau penyakit lain, maka perlu untuk merawat penyakit yang mendasari yang menyebabkan sedikit kecacatan pada cusps injap tricuspid.

Pada kanak-kanak, tahap regurgitasi ini dianggap sebagai ciri anatomi, yang bahkan mungkin hilang seiring berjalannya waktu - tanpa kehadiran patologi jantung yang lain, biasanya tidak mempengaruhi perkembangan dan keadaan umum anak.

Terdapat 4 darjah penyakit ini, yang dicirikan oleh panjang membuang aliran darah terbalik ke rongga atrium kanan.

Dengan diagnosis "regurgitasi trikuspid 2 darjah", jet refluks darah terbalik dilakukan dalam jarak 2 cm dari dinding injap. Klinik pada peringkat penyakit ini hampir tidak ada, denyutan vena jugular mungkin ringan.

Regurgitasi injap tricuspid darjah 3 ditentukan dengan membuang aliran darah lebih dari 2 cm dari injap tricuspid. Selain berdenyut pada urat serviks, pesakit dapat merasakan berdebar-debar, kelemahan dan keletihan, walaupun dengan sedikit latihan fizikal, sedikit sesak nafas dapat diperhatikan.

Dalam diet orang dewasa dan kanak-kanak dengan keparahan kecil kegagalan jantung termasuk makanan tumbuhan, tenusu dan protein haiwan lain, dalam jumlah yang diperlukan untuk fungsi jantung normal. Seorang doktor menetapkan diet untuk pesakit yang mengalami masalah jantung.

Apabila berat badan berlebihan, penting untuk menggunakan makanan rendah kalori di mana kandungan kolesterol minimum. Lemak haiwan dalam makanan diganti dengan lemak sayuran yang mengandungi asid tak jenuh ganda

Walau bagaimanapun, di sini anda perlu ingat bahawa minyak masak mengurangkan sifat bermanfaat, jadi disarankan untuk menambahkannya ke dalam salad

Lemak haiwan dalam makanan diganti dengan lemak sayuran yang mengandungi asid tak jenuh ganda. Walau bagaimanapun, di sini anda perlu ingat bahawa minyak masak mengurangkan sifat bermanfaat, jadi disarankan untuk menambahkannya ke dalam salad.

Protein yang diperlukan untuk hidup terkandung dalam produk seperti:

Karbohidrat kompleks mengandungi pati dan serat (sayur-sayuran, buah-buahan, bijirin, herba).

Tidak seperti jadual diet untuk kumpulan pesakit lain, makanan asap, acar dan perap dibenarkan, tetapi dalam jumlah minimum.

Tetapi akibat kerosakan injap (regurgitasi primer), atau pengembangan jantung (regurgitasi sekunder), aliran balik terbalik berkembang, yang menyebabkan beberapa lama kegagalan jantung.

Injap tricuspid menghubungkan atrium kanan dan ventrikel kanan jantung.

Ia mengatur perjalanan darah vena.

Untuk fungsi jantung yang normal, penting untuk tidak berlaku aliran darah terbalik. Kembalinya darah ke atrium kanan dikompensasi untuk beberapa waktu oleh peningkatan kerja ruang kanan jantung dan tidak menyebabkan dekompensasi peredaran darah

Tetapi kerana miokardium sebelah kanan jauh lebih lemah daripada kiri, pesakit dengan cepat mengalami genangan pada urat, hati, pengumpulan cecair di tisu-tisu di bahagian bawah kaki, rongga pleura, asites

Kembalinya darah ke atrium kanan dikompensasi untuk beberapa waktu oleh peningkatan kerja ruang kanan jantung dan tidak menyebabkan dekompensasi peredaran darah. Tetapi kerana miokardium sebelah kanan jauh lebih lemah daripada kiri, pesakit dengan cepat mengalami genangan pada urat, hati, pengumpulan cecair di tisu-tisu di bahagian bawah kaki, rongga pleura, asites.

Bergantung pada keparahan aliran darah yang dikembalikan, empat tahap regurgitasi berturut-turut dibezakan:

  1. Minimal, tidak ada gangguan peredaran darah.
  2. 2 cm dari injap.
  3. Panjang jet belakang lebih dari 2 cm.
  4. Refluks darah yang diucapkan ke rongga atrium kanan.

Rawatan

Kekurangan injap tricuspid 1 darjah tidak memerlukan terapi. Sekiranya penyakit itu berlanjutan ke tahap perkembangan seterusnya, rawatan ditetapkan kepada pesakit. Ia boleh menjadi perubatan dan operasi. Mereka memerlukan pertolongan yang terakhir dalam kes-kes yang sangat serius, apabila penggunaan tablet dan suntikan tidak memberikan hasil.

Sepanjang tempoh rawatan, pesakit mesti mematuhi peraturan berikut:

  1. Berhenti merokok sepenuhnya.
  2. Elakkan keadaan hipotermia dan tekanan.
  3. Ikuti diet untuk mengurangkan tekanan jantung.
  4. Kurangkan intensiti dan jumlah aktiviti fizikal.

Kekurangan injap tricuspid sederhana tidak dianggap sebagai petunjuk untuk pembedahan. Dalam kes ini, rawatan dijalankan dengan menggunakan ubat. Regimen rawatan standard melibatkan penggunaan ubat-ubatan berikut:

  1. Diuretik (Britomar, Hydrochlorothiazide). Menghilangkan genangan dalam badan, mempercepat proses perkumuhan cecair.
  2. Persediaan kalium (Panangin, Asparkam). Membantu badan tidak mengumpulkan cecair yang berlebihan.
  3. Dilator vena (Corvaton, Nitrosorbide). Kurangkan beban pada jantung dengan mendepositkan darah.
  4. Antikoagulan (Warfarex, Warfarin).
  5. Glikosida jantung (Digoxin, Korglikon). Membantu dalam memerangi aritmia.
  6. Penyekat beta (Diltiazem, Carvedilol). Kurangkan pengecutan ventrikel kiri.

Rejimen dos dan dos ubat ditentukan secara individu, dengan mengambil kira keparahan penyakit.

Sebagai terapi konservatif, pelbagai ubat digunakan, tindakannya bertujuan mencegah kegagalan jantung dan hipertensi paru. Dalam kes ini, pesakit mengambil ubat diuretik, antikoagulan, glikosida jantung dan ubat lain yang bertujuan untuk memudahkan kerja jantung.

Sekiranya hidrotoraks (pengumpulan cecair) telah didiagnosis, maka tusukan pleura atau saliran dilakukan. Apabila melokalisasikan cecair di rongga perut, mereka menggunakan laparosentesis.

Kekurangan tricuspid darjah 1 hanya dapat diatasi dengan kaedah konservatif. Campur tangan pembedahan disebabkan oleh gangguan serius dengan kekurangan 2-4 darjah. Mereka menggunakan plastik atau prostetik menggunakan prostesis biologi atau buatan..

Pelanggaran injap darjah pertama tidak memerlukan prosedur perubatan. Dari tahap kedalaman masalah kedua, pesakit memerlukan pertolongan. Penyakit ini dirawat, yang menyebabkan patologi. Ia juga perlu untuk menetapkan rawatan untuk mengurangkan keadaan yang disebabkan oleh komplikasi..

Sekiranya prosedur perubatan tidak membawa hasil, dan proses patologi diperburuk, maka pembedahan digunakan.

Terapi

  • Pesakit diberi diet yang dapat mengurangkan tekanan semasa kerja jantung..
  • Jumlah garam dan cairan yang dimakan dalam diet harus dikurangkan..
  • Adalah disyorkan untuk mengurangkan aktiviti fizikal..
  • Dan jika anda harus menjalani banyak beban, maka pilihan dinamik harus dielakkan..
  • Berhenti merokok.
  • Jangan biarkan badan mengalami hipotermia.
  • Cuba elakkan situasi tertekan..

Ubat

Dadah yang menyokong keadaan pesakit menghilangkan sejauh mana akibat akibat kekurangan injap:

  • glikosida jantung - menyokong fungsi jantung,
  • ubat-ubatan yang dapat membetulkan metabolisme miokardium;
  • diuretik - diperlukan apabila pembengkakan tisu muncul kerana kesesakan;
  • ubat yang mengandungi kalium - membantu untuk tidak mengumpulkan cecair yang berlebihan;
  • Inhibitor ACE - memperbaiki kegagalan jantung.

Operasi

Sekiranya campur tangan pembedahan diperlukan, maka ia berlaku apabila jantung berhenti sepenuhnya. Pakar memutuskan jenis operasi apa yang diperlukan untuk pesakit:

  • pembedahan plastik, yang menghilangkan keburukan, sambil mengekalkan injap yang ada;
  • prostetik - penggantian injap yang rosak dengan prostesis. Ia boleh buatan atau dari biomaterial..

Sebab-sebab perkembangan regurgitasi trikuspid

Regargitiya terbahagi kepada empat darjah:

  1. Yang pertama. Dengan itu, pesakit mempunyai aliran keluar darah minimum dari ventrikel ke atrium melalui cusps injap.
  2. Yang kedua. Dalam kes ini, jetnya panjangnya 20 mm. Tahap ini sudah semestinya dirawat..
  3. Ketiga. Pada peringkat ini, aliran darah sudah melebihi 2 cm.
  4. Keempat. Tahap ini dicirikan oleh fakta bahawa jet masuk jauh ke atrium kanan..

Regurgitasi fisiologi menonjol secara berasingan. Ia tidak menjejaskan kesihatan dan sering dijumpai secara tidak sengaja. Khas orang tinggi kurus.

Semua faktor yang menyumbang kepada perkembangan regurgitasi tricuspid dibahagikan kepada dua kumpulan besar. Regurgitasi trikuspid primer berkembang dengan latar belakang penyakit berikut:

  • penyakit jantung reumatik;
  • endokarditis berjangkit;
  • pesongan kepak injap;
  • kerosakan genetik pada tisu penghubung;
  • perpindahan kongenital atau ketiadaan risalah valvular;
  • kerosakan dada yang teruk;
  • penggunaan ubat-ubatan tertentu yang berpanjangan.

Patologi berikut menyumbang kepada perkembangan regurgitasi tricuspid sekunder:

  • peningkatan tekanan di arteri yang memberi makan paru-paru, atau penyumbatannya;
  • pengembangan atau disfungsi ventrikel kanan;
  • penyempitan injap mitral;
  • kecacatan kongenital septum yang terletak di antara ventrikel kanan dan atrium.

Regurgitasi Tricuspid boleh:

Dan juga patologi diklasifikasikan kerana berlakunya:

  • Utama Ia berlaku kerana pelbagai penyakit: rematik dan artritis, endokarditis berjangkit, infark miokard, pemendapan plak tisu penghubung pada dinding injap, otot jantung dan saluran darah, sindrom Marfan, patologi keturunan tisu penghubung, anomali Ebstein, perpindahan atau prolaps injap pada rongga ventrikel.
  • Menengah Punca bentuk patologi ini adalah - kardiomiopati, peningkatan tekanan pada saluran paru, menyebabkan dilatasi, pengembangan atau perubahan hipertrofik di ventrikel kanan.

Bentuk berikut dibezakan oleh kekurangan injap tricuspid:

  • Organik atau mutlak. Ini menyiratkan perubahan pada injap, yang menghalang operasi normal mereka.
  • Berfungsi atau relatif. Ia berlaku kerana kelainan pada injap itu sendiri: peregangan atau kerosakan pada tisu jantung.

Kongenital

Bentuk patologi ini berlaku pada janin pada kehamilan 11-13 minggu, atau pada bayi pada bulan-bulan pertama kehidupan. Semasa kehamilan, seorang wanita hamil dijadualkan menjalani pemeriksaan, yang memungkinkan untuk dikenal pasti.

Dalam tempoh pranatal, tidak ada yang dapat dilakukan dengan patologi; seorang anak sudah dilahirkan dengannya. Ia menampakkan diri sejurus selepas kelahiran dalam bentuk gangguan pernafasan, kekurangan ventrikel kanan jantung, sianosis kulit.

Dengan kelainan kongenital, operasi injap jantung secara bebas dapat kembali normal dari masa ke masa.

Patologi ini paling kerap muncul pada bayi baru lahir dengan kelainan kromosom, tetapi juga dapat berkembang pada embrio yang sihat..

Diperolehi

Muncul pada orang dewasa dengan penyakit kardiovaskular..

Kekurangan injap ventrikel atrium kanan adalah kongenital atau diperoleh (sekunder).

Pengenalpastian penutupan injap injap yang longgar dikaitkan dengan kelainan perkembangan intrauterin berikut:

  • (penggantian risalah atau pengotoran lubang);
  • selempang tidak berformat, satu atau dua dan bukannya tiga;
  • pelanggaran struktur tisu penghubung (kecacatan dalam pembentukan serat kolagen);
  • iskemia kerana kekurangan oksigen atau glukosa, pergeseran reaksi darah ke sisi asid (asidosis).

Pada orang dewasa

Bentuk aliran darah terbalik yang diperoleh ke atrium kanan dikaitkan dengan kerosakan injap kerana pengembangan ventrikel. Patologi seperti ini berlaku dengan penyakit berikut:

  • hipertensi di saluran paru-paru;
  • penyempitan arteri pulmonari;
  • penggunaan ubat untuk mengurangkan selera makan (Fenfluramine dan analognya);
  • pembedahan jantung.

Kerosakan pada bahagian injap berlaku pada pesakit dewasa dengan (selalunya dengan pemberian ubat intravena), pemusnahan myxomatous, sindrom karsinoid (barah ovari, usus, paru-paru), serangan reumatik. Gangguan otot-otot papillary yang menahan risalah berlaku dengan pemakanan yang tidak mencukupi (atau), dengan rehat akibat kecederaan.

6 Cara mengatasi kekurangan injap tricuspid?

Pemerhatian oleh pakar kardiologi

Oleh kerana regurgitasi tahap 1 injap tricuspid bukan patologi, tetapi hanya varian norma, maka kekurangan darjah 1 tidak perlu dirawat. Anda perlu berjumpa pakar kardiologi, melakukan pemeriksaan yang ditentukan olehnya, menjalani gaya hidup sihat dan mengikuti semua cadangan doktor.

Tetapi jika kekurangan injap tricuspid berkembang dan mencapai angka 2, maka di sini anda tidak boleh melakukan tanpa rawatan perubatan. Dan dengan keparahan manifestasi klinikal dan kekurangan kesan ubat, rawatan pembedahan juga mungkin dilakukan: prostetik atau plastik injap.

Apa yang merangkumi rawatan ubat? Pertama, penghapusan penyebab ketidakcukupan valvular: rawatan penyakit reumatik, endokarditis, memerangi hipertensi, kerana dalam kes ini kekurangan itu adalah penyebab sekunder. Dan menghilangkan punca secara automatik akan menyebabkan peningkatan dalam sistem kardiovaskular..

Tetapi jika penyebab kerosakan pada injap adalah yang utama, maka masalahnya hanya untuk menangani komplikasi:

  • hipertensi paru,
  • kegagalan jantung,
  • tromboemboli.

Untuk ini, doktor yang menghadiri memilih rejimen rawatan individu, dengan mengambil kira patologi bersamaan.

Jangan ubat sendiri. Sekiranya anda didiagnosis dengan "kekurangan injap tricuspid" atau, sebagai kesimpulan, anda membaca "regurgitasi injap tricuspid", jangan berlengah pergi ke pakar kardiologi.

Fakta menarik: Menurut saintis California, orang yang makan sekurang-kurangnya 5 walnut seminggu, menurut statistik, hidup rata-rata 7 tahun lebih lama.

Fakta menarik: Organ manusia yang paling berat adalah kulit. Pada orang dewasa rata-rata, beratnya sekitar 2.7 kg.

Fakta menarik: Sehingga abad ke-19, gigi dikeluarkan bukan oleh doktor gigi, tetapi oleh doktor am dan juga pendandan rambut.

Fakta menarik: Tiga perempat spesies bakteria yang hidup di usus manusia belum terbuka.

Fakta menarik: Jari seseorang membengkokkan sekitar 25 juta kali sepanjang hayat.

Fakta menarik: Hidung seseorang adalah sistem penyaman udara peribadi. Ia memanaskan udara sejuk, menyejukkan panas, memerangkap habuk dan benda asing.

Fakta menarik: Otak manusia aktif dalam mimpi, seperti ketika terjaga. Pada waktu malam, otak memproses dan menggabungkan pengalaman sepanjang hari, memutuskan apa yang harus diingat dan apa yang harus dilupakan..

Fakta menarik: Seseorang boleh melakukan tanpa makanan lebih lama daripada tanpa tidur.

Fakta menarik: Berat jantung pada usia 20-40 tahun rata-rata mencapai 300 g pada lelaki dan 270 g pada wanita.

Fakta menarik: Lelaki kira-kira 10 kali lebih mungkin daripada wanita menderita rabun warna.

Fakta menarik: Viagra diciptakan secara kebetulan dalam proses mengembangkan ubat untuk rawatan penyakit jantung.

Fakta menarik: Hanya orang dan anjing yang boleh menghidap prostatitis.

Fakta menarik: Suhu badan tertinggi dicatatkan pada tahun 1980 oleh Willie Jones dari Atlanta, Amerika Syarikat, semasa masuk ke hospital itu adalah 46.5 ° C.

Fakta menarik: 100 000 reaksi kimia berlaku di otak manusia dalam satu saat.

Fakta menarik: Terdapat kira-kira seratus trilion sel di dalam tubuh manusia, tetapi hanya sepersepuluh dari mereka adalah sel manusia, selebihnya adalah mikroba.

Regurgitasi Tricuspid

Regurgitasi Tricuspid disebut salah satu jenis penyakit jantung, di mana terdapat kekurangan injap tricuspid (tricuspid), yang membawa semasa sistol ke aliran balik darah dari ventrikel kanan ke atrium..

Regurgitasi Tricuspid: penyebab

Selalunya, perkembangan regurgitasi injap tricuspid berlaku dengan latar belakang penyakit jantung yang berlaku dengan pengembangan ventrikel kanan dan hipertensi paru. Lebih jarang, penyakit ini berlaku dengan latar belakang endokarditis septik, rematik, sindrom karsinoid, sindrom Marfan. Kekurangan injap tricuspid boleh menjadi patologi kongenital atau berkembang akibat penggunaan ubat tertentu yang berpanjangan (phentermine, fenfluramine, ergotamine).

Gejala

Dengan sedikit kecacatan pada injap tricuspid valve (regurgitasi tricuspid 1 darjah), penyakit ini biasanya tidak menampakkan dirinya dan dianggap sebagai keadaan jinak, yang rawatannya tidak dijalankan. Hanya pada sebahagian kecil pesakit terdapat denyutan urat serviks yang disebabkan oleh peningkatan tekanan di dalamnya.

Dalam regurgitasi injap tricuspid yang teruk, pembengkakan urat jugular yang ketara diperhatikan. Setelah meletakkan tangan ke vena jugularis kanan, anda dapat merasakan gementarnya. Kekurangan injap yang ketara boleh menyebabkan disfungsi ventrikel kanan, terjadinya flutter atrium atau fibrilasi atrium, pembentukan kegagalan jantung.

Regurgitasi Tricuspid: diagnosis

Diagnosis regurgitasi tricuspid yang betul, serta menentukan tahap penyakit, dapat dibuat berdasarkan ekopardiografi Doppler. Dengan regurgitasi tricuspid 1 darjah, aliran balik darah dari ventrikel kanan kembali ke atrium kanan hampir tidak dapat dilihat. Regurgitasi Tricuspid darjah 2 dicirikan oleh aliran darah terbalik tidak lebih dari 2.0 cm dari injap tricuspid. Dengan tahap kekurangan ketiga, regurgitasi melebihi 2,0 cm, dan dengan tahap keempat - ia menyebar ke seluruh kelantangan atrium kanan.

Sebagai kaedah penyelidikan tambahan, ECG dan x-ray dada dilakukan. Pada elektrokardiogram, tanda-tanda hipertrofi ventrikel kanan sering dikesan. Pada radiografi dengan regurgitasi trikuspid darjah 1, perubahan biasanya tidak dapat dikesan. Dengan regurgitasi trikuspid 2 darjah dan lebih tinggi, bayangan pembesaran vena cava unggul dan atrium kanan dikesan, dan dalam beberapa kes terdapat efusi di rongga pleura.

Kateterisasi jantung sebagai kaedah diagnostik untuk regurgitasi injap tricuspid sangat jarang berlaku.

Rawatan regurgitasi Tricuspid

Regurgitasi injap tricuspid kecil dapat diterima dengan baik oleh orang dan tidak memerlukan rawatan. Terapi biasanya ditetapkan untuk regurgitasi tricuspid 2 - 4 darjah. Pertama sekali, ia bertujuan untuk menghilangkan penyebab yang menyebabkan perkembangan kekurangan tricuspid valve (rawatan rematik, endokarditis septik, dll.). Di samping itu, mereka juga merawat komplikasi yang disebabkan oleh regurgitasi tricuspid - kegagalan jantung, aritmia.

Sekiranya tidak ada kesan rawatan konservatif, serta dengan peningkatan kekurangan injap, campur tangan pembedahan ditunjukkan - prostetik, plastik injap tricuspid atau anuloplasti.

Anuloplasti biasanya digunakan dalam kes di mana penyakit ini berkembang kerana dilatasi (pengembangan) cincin injap. Penggantian injap tricuspid ditunjukkan kerana kekurangannya disebabkan oleh penyakit Epstein atau sindrom karsinoid. Injap babi digunakan untuk prostesis, yang secara signifikan mengurangkan kemungkinan komplikasi tromboemboli dalam tempoh selepas operasi. Seperti yang ditunjukkan oleh amalan, injap babi telah berfungsi dengan berkesan selama lebih dari 10 tahun, setelah itu diganti dengan yang baru..

Video dari YouTube mengenai topik artikel:

Tahap dan gejala penyakit

Empat darjah regurgitasi trikuspid dibezakan, masing-masing ditentukan oleh panjang jet regurgitasi (refluks darah terbalik).

Dengan regurgitasi trikuspid 1 darjah, aliran darah dari dinding injap ke atrium hampir tidak dapat dikesan. Diagnosis regurgitasi trikuspid darjah 2 menunjukkan bahawa jet berada dalam jarak 2 cm. Regurgitasi darjah 3 ditentukan oleh panjang jet lebih dari 2 cm. Aliran darah semasa regurgitasi injap tricuspid darjah 4 dicirikan oleh lanjutan besar di atrium kanan.

Dengan regurgitasi tricuspid, gejala biasanya ringan. Pengecualian adalah kes regurgitasi injap tricuspid yang teruk dan akut yang jarang berlaku, yang disertai dengan kegagalan ventrikel kanan yang teruk dan hipertensi paru yang teruk..

Subjektif khas (dirasakan oleh pesakit) dan gejala klinikal (dikesan semasa pemeriksaan) regurgitasi tricuspid:

  • bengkak dan denyutan urat jugular (serviks);
  • denyutan di bahagian kiri sternum, yang meningkat dengan penyedutan;
  • denyutan di hati;
  • denyutan atrium kanan (jarang);
  • bengkak pada bahagian bawah kaki;
  • keletihan cepat;
  • dyspnea;
  • kesegaran anggota badan;
  • berdebar-debar
  • memerlukan kencing yang kerap;
  • sakit perut;
  • berat di hipokondrium yang betul;
  • warna kulit kekuningan;
  • hipertensi paru;
  • peritoneal dropsy;
  • pembesaran hati;
  • pembesaran ventrikel kanan;
  • pembesaran atrium kanan;
  • perubahan bunyi jantung;
  • denyutan arteri pulmonari dan gegaran sistolik (dengan regurgitasi tricuspid yang teruk);
  • gumaman jantung pansystolic, diperkuat oleh inspirasi;
  • murmur jantung protodiastolik atau mesodiastolik (sekiranya berlaku penyakit teruk);
  • penyakit jantung aorta atau mitral (dalam kes regurgitasi asal reumatik).

Gejala yang disenaraikan di atas termasuk dalam kategori kemungkinan, iaitu, pada pesakit dengan regurgitasi trikuspid, semuanya, dan hanya sebahagian kecil dari mereka, dapat menampakkan diri. Regurgitasi tricuspid darjah 1, sebagai peraturan, tidak mempunyai manifestasi simptomatik, tetapi dikesan secara kebetulan ketika menjalani elektrokardiografi lain. Dalam banyak kes, dan dengan regurgitasi tricuspid 2 darjah, orang yang sakit bahkan tidak tahu mengenai penyakitnya.

Regurgitasi Tricuspid

Regurgitasi Tricuspid - kekurangan injap tricuspid akibat penutupannya yang tidak lengkap, di mana aliran balik darah ke atrium kanan berlaku dari ventrikel kanan.

Sebab dan jenis regurgitasi trikuspid

Injap tricuspid adalah salah satu injap jantung, yang terletak di antara atrium kanan dan ventrikel kanan. Fungsinya adalah untuk mengalirkan darah vena dari atrium ke ventrikel. Semasa setiap sistol (pengecutan), injap ditutup, yang membolehkan darah mengalir dari ventrikel ke arteri pulmonari dan pada masa yang sama menghalang pengembaliannya ke atrium. Tetapi jika injap tidak menutup sepenuhnya, regurgitasi berlaku..

Regurgitasi trikuspid primer dan sekunder dibezakan. Penyebab umum regurgitasi primer:

  • reumatik;
  • endokarditis berjangkit (keradangan lapisan dalam jantung);
  • infark ventrikel jantung kanan;
  • prolaps (membonjol) injap tricuspid;
  • sindrom karsinode (kemunculan plak berserat di dinding jantung, injapnya, kapal besar);
  • Anomali Ebstein (patologi kongenital yang berkaitan dengan penempatan injap tricuspid yang tidak betul).

Regurgitasi trikuspid sekunder berlaku akibat dilatasi (pengembangan, pengembangan) cincin injap dan fungsi keseluruhan alat injap yang tidak mencukupi. Selalunya, regurgitasi sekunder adalah akibat daripada kelebihan ventrikel kanan, yang diprovokasi dan diperburuk oleh kardiomiopati dan hipertensi paru.

Tahap dan gejala penyakit

Empat darjah regurgitasi trikuspid dibezakan, masing-masing ditentukan oleh panjang jet regurgitasi (refluks darah terbalik).

Dengan regurgitasi trikuspid 1 darjah, aliran darah dari dinding injap ke atrium hampir tidak dapat dikesan. Diagnosis regurgitasi trikuspid darjah 2 menunjukkan bahawa jet berada dalam jarak 2 cm. Regurgitasi darjah 3 ditentukan oleh panjang jet lebih dari 2 cm. Aliran darah semasa regurgitasi injap tricuspid darjah 4 dicirikan oleh lanjutan besar di atrium kanan.

Dengan regurgitasi tricuspid, gejala biasanya ringan. Pengecualian adalah kes regurgitasi injap tricuspid yang teruk dan akut yang jarang berlaku, yang disertai dengan kegagalan ventrikel kanan yang teruk dan hipertensi paru yang teruk..

Subjektif khas (dirasakan oleh pesakit) dan gejala klinikal (dikesan semasa pemeriksaan) regurgitasi tricuspid:

  • bengkak dan denyutan urat jugular (serviks);
  • denyutan di bahagian kiri sternum, yang meningkat dengan penyedutan;
  • denyutan di hati;
  • denyutan atrium kanan (jarang);
  • bengkak pada bahagian bawah kaki;
  • keletihan cepat;
  • dyspnea;
  • kesegaran anggota badan;
  • berdebar-debar
  • memerlukan kencing yang kerap;
  • sakit perut;
  • berat di hipokondrium yang betul;
  • warna kulit kekuningan;
  • hipertensi paru;
  • peritoneal dropsy;
  • pembesaran hati;
  • pembesaran ventrikel kanan;
  • peningkatan atrium kanan;
  • perubahan bunyi jantung;
  • denyutan arteri pulmonari dan gegaran sistolik (dengan regurgitasi tricuspid yang teruk);
  • gumaman jantung pansystolic, diperkuat oleh inspirasi;
  • murmur jantung protodiastolik atau mesodiastolik (sekiranya berlaku penyakit teruk);
  • penyakit jantung aorta atau mitral (dalam kes regurgitasi asal reumatik).

Gejala yang disenaraikan di atas termasuk dalam kategori kemungkinan, iaitu, pada pesakit dengan regurgitasi trikuspid, semuanya, dan hanya sebahagian kecil dari mereka, dapat menampakkan diri. Regurgitasi tricuspid darjah 1, sebagai peraturan, tidak mempunyai manifestasi simptomatik, tetapi dikesan secara kebetulan ketika menjalani elektrokardiografi lain. Dalam banyak kes, dan dengan regurgitasi tricuspid 2 darjah, orang yang sakit bahkan tidak tahu mengenai penyakitnya.

Diagnosis dan rawatan regurgitasi injap tricuspid

Diagnosis menyeluruh sangat penting untuk regurgitasi tricuspid, kerana pilihan rejimen rawatan harus mempertimbangkan semua nuansa yang berkaitan dengan penyakit ini: tahap regurgitasi, penyebabnya, patologi jantung bersamaan, keadaan umum pesakit, dll..

Diagnosis regurgitasi injap tricuspid dapat dibuat hanya setelah langkah-langkah diagnostik berikut:

  1. Pemeriksaan fizikal, mendengar dengan stetoskop kepada suara dan suara jantung
  2. Echocardiography (Echocardiography) adalah pemeriksaan ultrasound yang menentukan keadaan morfologi dan fungsi jantung dan alat injapnya.
  3. Elektrokardiografi (ECG). Dengan elektrokardiogram, anda dapat menentukan tanda-tanda peningkatan ventrikel kanan dan atrium.
  4. X-Ray dada. Membolehkan anda mengenal pasti tanda-tanda hipertensi paru, terutamanya peningkatan ventrikel kanan, serta kecacatan injap aorta dan mitral.
  5. Kateterisasi jantung adalah prosedur invasif terbaru yang digunakan untuk merawat dan mendiagnosis penyakit sistem kardiovaskular.

Regurgitasi tricuspid 1 darjah biasanya tidak memerlukan rawatan dan dianggap sebagai varian norma. Sekiranya ia berkaitan dengan penyakit paru-paru yang menyebabkannya, penyakit valvular reumatik, endokarditis berjangkit, hipertensi paru, perlu dilakukan terapi provokator penyakit yang mendasari.

Regurgitasi tricuspid darjah 2, dengan syarat tidak disertai dengan patologi jantung lain, termasuk kegagalan jantung, dalam banyak kes juga tidak memerlukan rawatan. Sekiranya kelainan pada sistem kardiovaskular masih dapat dikesan, perlu dilakukan rawatan konservatif regurgitasi injap tricuspid. Terapi konservatif dijalankan oleh diuretik (diuretik) dan vasodilator (ubat-ubatan yang melemaskan otot licin dinding saluran darah).

Rawatan regurgitasi 3 dan 4 darjah hampir selalu dilakukan pembedahan, termasuk: injap plasty, annuloplasty dan prostetik.

Selalunya, pembedahan plastik injap dilakukan, dijahit, jumlah injap dikurangkan, dan manipulasi lain dilakukan untuk menghilangkan kekurangan injap. Prostetik injap tricuspid jarang dilakukan, hanya sekiranya berlaku perubahan yang sangat sukar dan tidak dapat diperbaiki. Annuloplasty dilakukan untuk memulihkan fungsi injap dengan memasang cincin sokongan yang kaku, dengan mana injap dipasang pada cincin injap.

Pada kanak-kanak, penutupan injap yang tidak lengkap semasa regurgitasi tricuspid darjah 1 sering hanya merupakan ciri anatomi dan, sebagai peraturan, tidak memerlukan rawatan apa pun. Seiring waktu, regurgitasi mungkin berlalu, mungkin tetap ada, tetapi dalam keadaan apa pun, jika tidak ada kecacatan jantung yang serius dan patologi jantung yang lain, dan keadaan umum dan perkembangan anak tidak menyebabkan keluhan, maka tidak ada gunanya melakukan rawatan. Walau bagaimanapun, keperluan untuk terapi atau ketiadaannya hanya dapat ditentukan oleh doktor.

Artikel ini disiarkan untuk tujuan pendidikan sahaja dan bukan bahan ilmiah atau nasihat perubatan profesional..

Punca, rawatan dan pencegahan regurgitasi tricuspid

Malah orang yang tidak berpengetahuan dalam bidang perubatan tahu mengenai injap jantung. Topik perbincangan kita hari ini adalah patologi salah satu daripadanya, tricuspid atau tricuspid, seperti yang disebut oleh pakar kardiologi.

Ia terletak di sebelah kanan jantung, di antara ventrikel kanan dan atrium..

Ini terdiri daripada 3 kelopak (injap) yang terbuka semasa sistol (pengecutan) miokardium, yang membolehkan darah dari ventrikel bergerak ke atrium, dan kemudian ke peredaran paru.

Sekiranya terdapat kecacatan pada struktur injap, cusps tidak dapat ditutup sepenuhnya setelah pembebasan darah, beberapa bahagiannya kembali ke ventrikel, membentuk genangan. Refluks darah yang terbalik dan tidak betul (arus balik) adalah patologi yang mesti dirawat. Nama fenomena tersebut adalah regurgitasi trikuspid..

Pengelasan yang berbeza

Juga, regurgitasi trikuspid dibahagikan kepada:

  1. Utama. Jenis patologi ini digabungkan dengan patologi organik miokardium, tetapi tidak disertai dengan masalah dalam sistem peredaran paru-paru. Regurgitasi tricuspid primer sering digabungkan dengan kecacatan injap lain, kadang-kadang gabungan patologi, regurgitasi mitral dan tricuspid darjah 1, di mana aliran darah kembali terdapat di ruang jantung kanan dan kiri, kadang-kadang dikesan..
  2. Menengah. Selalu berkembang akibat penyakit miokard yang ada dan disertai dengan pelanggaran bekalan darah ke paru-paru (hipertensi paru). Dengan jenis penyakit sekunder, hipertrofi dan peningkatan fungsi ventrikel kanan dikesan.

Klasifikasi utama yang memberikan idea tentang kelaziman proses tersebut adalah pemisahan mengikut darjah. Terdapat 4 daripadanya.

  1. Regurgitasi Tricuspid darjah 1, apakah itu, bagaimana mengenal pasti - tidak semua orang tahu. Aliran darah kembali hampir tidak dapat dilihat, jumlah dan panjang alirannya minimum. Keadaan ini tidak mempengaruhi kesejahteraan pesakit, biasanya 1 darjah dikesan secara kebetulan. Kadang-kadang doktor tidak menggunakan eksponen dalam perihalan patologi, tetapi menunjukkan bahawa pesakit mempunyai regurgitasi tricuspid minimum.
  2. Regurgitasi Tricuspid 2 darjah. Jenis patologi ini sudah memerlukan terapi ubat. Panjang jet semasa pengembalian darah dapat dilihat dengan baik semasa pemeriksaan, tetapi tidak melebihi panjang 20 mm.
  3. Tahap ketiga jelas kelihatan semasa pemeriksaan, panjang aliran darah melebihi 20 mm.
  4. Dengan 4 darjah patologi, jet arus terbalik dapat dilihat jauh di kedalaman atrium kanan. Patologi yang teruk disertai dengan gejala yang jelas.

Keadaan fungsional juga dibezakan apabila fenomena regurgitasi 0 atau 1 darjah tidak dikaitkan dengan kecacatan pada injap tricuspid. Lebih kerap, kelainan fungsi valvular menunjukkan pada orang dewasa bertubuh tinggi dan kulit tanpa lemak.

Menurut statistik perubatan, regurgitasi fungsional 0-1 terdapat pada 2/3 populasi yang sihat dan dianggap sebagai norma.

Ia tidak memerlukan rawatan, adalah ciri fisiologi, tetapi dengan adanya faktor yang memprovokasi dan gaya hidup yang tidak betul dapat berkembang.

  1. Kekurangan tricuspid mutlak atau organik lebih kerap diperhatikan pada bayi baru lahir dan dikaitkan dengan kecacatan kongenital katup katup. Dalam kes di mana terdapat manifestasi patologi pada kedua-dua sisi miokardium, mereka menunjukkan kekurangan injap gabungan aorta dan tricuspid.
  2. Kekurangan injap relatif atau berfungsi boleh berlaku dengan lesi jantung yang meresap dan kecacatan arteri pulmonari.

Penyebab regurgitasi tricuspid

Pertimbangkan sebab-sebab utama akibat penyakit ini. Faktor berikut penting untuk berlakunya bentuk primer:

  1. Prolaps injap tricuspid. Kecacatan ini dikaitkan dengan penonjolan salah satu atau lebih risalah yang tidak normal..
  2. Endokarditis. Penyakit radang pada tisu jantung, yang berkembang dengan latar belakang penularan jangkitan.
  3. Semua penyakit reumatik menyebabkan fibrosis valvular.
  4. Serangan jantung kanan.
  5. Sindrom karsinoid, di mana plak tisu penghubung dapat disimpan di dalam saluran dan jantung. Sindrom kerana serotonin berlebihan dalam darah.
  6. Anomali Ebstein, malformasi kongenital yang jarang berlaku di mana injap atrioventricular terletak secara tidak normal di dinding ventrikel kanan.
  7. Sindrom Marfan, patologi genetik yang disertai oleh aneurisma dan kegagalan jantung.
  8. Penggunaan ubat-ubatan tertentu untuk jangka masa panjang.
  9. Akibat kecederaan trauma pada dada.

Penyebab regurgitasi sekunder adalah penyakit berikut:

  1. Kardiomiopati - penyakit yang berkaitan dengan perubahan struktur dalam miokardium.
  2. Hipertrofi (penebalan, pembesaran) atau pengembangan (dilatasi) ventrikel di sebelah kanan.
  3. Hipertensi paru - peningkatan tekanan dalaman pada saluran paru.
  4. Kecacatan lain pada arteri pulmonari (halangan).
  5. Stenosis mitral.
  6. Kekurangan gabungan kedua-dua ventrikel.
  7. Kecacatan septum atrium kongenital.

Gambar simptomatik

Dengan manifestasi regurgitasi tricuspid ringan dan sederhana, yang diklasifikasikan oleh tahap 1 patologi, seseorang tidak merasa tidak sihat dan tidak mengeluh. Patologi dikesan secara kebetulan, dengan diagnosis ultrasound otot jantung. Satu-satunya gejala yang dapat memberi amaran kepada doktor adalah sedikit riak urat serviks, yang diperburuk oleh usaha.

Dengan peralihan penyakit pada peringkat 2 dan seterusnya, tanda-tanda penyakit ini kelihatan lebih cerah, menjadi sangat sengit pada peringkat 3 dan 4.

Pesakit mengadu sesak nafas, keletihan dan kelemahan yang cepat, penampilan edema pada kaki, kencing kerap, berat di bawah tulang rusuk di sebelah kanan. Pada pemeriksaan, urat jugular yang bengkak dan gemetar jelas kelihatan, dengan auskultasi jantung, bunyi jantung berpecah dan gumaman pansistolik didengar. Pada peringkat 3-4 penyakit ini, manifestasi klinikal berikut diperhatikan:

  • kegagalan jantung;
  • gangguan irama;
  • denyutan di arteri pulmonari pada inspirasi, di atrium kanan, di hati;
  • ultrasound jantung mendedahkan perubahan hipertrofik di atrium kanan dan malformasi ventrikel, mitral dan aorta;
  • dengan diagnostik ultrasound rongga perut, pengumpulan cecair di dalamnya, pembesaran patologi hati diperhatikan;
  • penampilan pesakit berubah - wajah menjadi bengkak, kulit memperoleh warna kekuningan, kaki bawahnya postos atau bengkak.

Semua gejala ini memerlukan pembetulan dan menunjukkan pelanggaran serius dalam kerja otot jantung. Walau bagaimanapun, seseorang tidak boleh memanggil klinik regurgitasi khas untuknya - manifestasi ini juga merupakan ciri patologi lain. Oleh itu, pesakit memerlukan diagnosis menyeluruh..

Pendekatan diagnostik

Untuk mendiagnosis regurgitasi tricuspid dan penyakit jantung dan saluran darah lain, doktor menetapkan:

  1. Elektrokardiogram.
  2. Ultrasound jantung dengan dopplerometry, yang membolehkan anda menilai aliran darah vaskular.
    Ultrasound Doppler dengan regurgitasi
  3. X-ray organ dada, dalam kes kompleks - CT atau MRI mengikut petunjuk.
  4. Dalam kes diagnostik yang kompleks - kateterisasi jantung.
  5. Selain itu, sekiranya terdapat hipertensi dan aritmia - Pemantauan Holter.
  6. Ultrasound perut.
  7. Ujian makmal darah dan air kencing.

Pangkalan diagnostik moden membolehkan anda membezakan diagnosis dengan tepat dan memberikan terapi atau pembedahan yang mencukupi kepada pesakit.

Regurgitasi Pediatrik

Ahli kardiologi kanak-kanak sering mendiagnosis regurgitasi trikuspid pada kanak-kanak 1 darjah. Patologi ini tidak dirawat, keadaan anak dipantau secara berkala, jika tidak ada penyakit jantung yang lain seiring bertambahnya usia, semuanya hilang dengan sendirinya.

Sekiranya patologi dikaitkan dengan penyakit kongenital dan gred 3 atau 4 diklasifikasikan, anak memerlukan pengawasan seorang pakar kardiologi dan rawatan pembedahan yang kompleks, kadang-kadang. Komplikasi dalam kes ini adalah kegagalan jantung dan gangguan fungsi ventrikel kanan..

Penting: Sekiranya pemeriksaan terhadap remaja menunjukkan regurgitasi injap keruh, dengan kelas 1 dan ketiadaan penyakit jantung bersamaan, tidak ada kontraindikasi untuk perkhidmatan ketenteraan.

Kanak-kanak dengan regurgitasi trikuspid darjah 1 tidak dikontraindikasikan dalam sukan. Walau bagaimanapun, ini tidak bermaksud bahawa kanak-kanak itu dapat berlatih secara profesional. Aktiviti fizikal harus meningkatkan kesihatan sehingga gejala hilang sepenuhnya. Dengan tahap 2 patologi, masalah sukan diselesaikan secara individu, dan dengan tahap 3 dan 4 hanya latihan fisioterapi dengan tenaga pengajar yang dibenarkan.

Rawatan

Pemilihan taktik untuk rawatan regurgitasi tricuspid bergantung pada tahap penyakit dan, pada tahap yang lebih besar, pada penyebab yang memprovokasi keadaan. Sekiranya pengesanan patologi tahap 1 rawatan ubat tidak disengajakan, pemantauan berkala oleh pakar kardiologi adalah mencukupi.

Pada peringkat seterusnya, rawatan konservatif dan pembedahan dapat digunakan. Mengenai pelantikan ubat - pilihan mereka ditentukan oleh patologi utama.

Dalam penyakit miokardium yang meradang, seperti endokarditis, terapi bermula dengan terapi antimikroba..

Dengan kegagalan jantung, ubat utama adalah diuretik dan vasodilator, dengan aritmia - ubat antiaritmia dan antikoagulan.

Terapi kecacatan jantung hampir selalu memerlukan campur tangan pembedahan. Terdapat pelbagai jenis - annuloplasty (penggantian cincin injap), prostetik injap dan plastik dan eksisi, yang dilakukan hanya dengan rawatan endokarditis yang tidak berkesan.

Pencegahan dan Ramalan

Gaya hidup sihat dianjurkan sebagai pencegahan penyakit. Cara kerja dan rehat yang normal, latihan fizikal yang wajar, ketiadaan tekanan dan ketagihan berbahaya menjadikan kebarangkalian untuk sakit dengan sesuatu yang minimum.

Aspek yang sangat penting adalah rawatan selesema yang tepat pada masanya dan tepat, penjelasan wajib mengenai penyebab penyakit sistematik.

Sekiranya pesakit menjalani pembedahan untuk kecacatan jantung atau patologi lain, sangat penting untuk mengikuti semua cadangan klinikal ahli kardiologi dan melakukan langkah-langkah pemulihan.

Prognosis untuk regurgitasi trikuspid adalah positif, pada masa kanak-kanak dapat disamakan dengan usia. Bagi orang dewasa, tahap patologi yang dikesan secara kebetulan dianggap sebagai norma fungsional yang tidak memerlukan rawatan. Sekiranya kekurangan tricuspid berlaku bersama dengan komplikasi lain, pesakit diberi kumpulan kecacatan.

Perhatikan diri sendiri dan anak-anak anda, jangan mengabaikan penyakit berkala. Di belakangnya, keadaan berbahaya boleh ditutup..

Regurgitasi Tricuspid: apakah itu, tahap penyakit, sebab, gejala dan rawatannya

Regurgitasi Tricuspid adalah patologi yang dijumpai pada pesakit dari semua peringkat usia, selalunya secara tidak sengaja. Penyakit ini mempunyai 4 darjah keparahan dan beberapa penyebabnya. Kadang kala rawatan tidak diperlukan, dan langkah pencegahan membantu mencegah kemerosotan jantung. Apa itu, gejala apa yang menunjukkan adanya keadaan dan bagaimana ia berbahaya.

Regurgitasi Tricuspid - kelainan

Injap tricuspid memisahkan atrium kanan dari ventrikel. Injapnya biasanya membenarkan aliran vena dari atrium, dan kemudian ditutup rapat. Aliran darah yang memasuki ventrikel bergerak lebih jauh ke arteri pulmonari dan menuju ke paru-paru.

Dengan regurgitasi trikuspid, seperti mitral, tidak semua darah dari ventrikel masuk ke paru-paru, ada yang dilemparkan kembali ke atrium.

Ini berlaku kerana kekurangan tisu injap - injap selepas pengeluaran darah dari atrium tidak ditutup dengan rapat. Dengan peningkatan beban yang teratur di atrium, hipertrofi, tisu otot rongga meregang, saiznya meningkat.

Pada masa yang sama, ventrikel juga mengalami hipertrofi, yang menyebabkan kerosakan dalam kerjanya, dan genangan darah diamati dalam lingkaran besar.

Sebab dan jenis patologi

Terdapat 2 jenis kekurangan injap: mutlak (organik) dan relatif (berfungsi). Dalam kes pertama, kerosakan pada injap tricuspid disebabkan oleh patologi kongenital, seperti displasia tisu penghubung. Akibatnya, tisu tanpa turgor, daunnya kendur. Walau bagaimanapun, dengan usia dan percambahan tisu, anomali boleh hilang. Beberapa penyakit juga menyebabkan ini:

  • penyakit jantung reumatik;
  • endokarditis asal berjangkit;
  • tumor karsinoid.

Varian relatif berkembang akibat peregangan injap, yang terjadi kerana ketahanan yang dihasilkannya untuk mengembalikan darah ke atrium. Ini berlaku dengan kelonggaran ventrikel yang berlebihan akibat hipertensi paru atau kerosakan meresap pada otot jantung..

Di samping itu, kekuatan aliran darah terbalik dinyatakan secara berbeza. Terdapat 4 darjah:

  1. Sebilangan kecil darah yang dibuang ke belakang diperhatikan.
  2. Panjang jet masuk dari injap mencapai 2 cm.
  3. Aliran darah ke dalam dari injap melebihi jarak 2 cm
  4. Isipadu darah menempati sejumlah besar atrium.

Gejala regurgitasi trikuspid

Kekurangan dinding injap 1 sudu besar biasanya tidak mengganggu, patologi tidak signifikan. Pesakit mencatat sedikit denyutan pada urat di leher. Ini disebabkan oleh tekanan tinggi pada vena jugularis. Tahap kemudian dapat ditunjukkan dengan peningkatan keletihan, kembung dan anoreksia. Fibrilasi atrium atau flutter dapat dikesan..

Pada peringkat 2 dan 3, urat jugular dapat membengkak dengan kuat, hati juga hipertrofi, dan cairan terkumpul di tisu periferal. Auscultation menghasilkan ciri-ciri murmur jantung, berubah ketika bernafas, meningkat ketika menyedut.

Gejala tidak spesifik. Tanda-tanda tersebut mungkin menunjukkan adanya penyakit lain dari sistem kardiovaskular..

Gejala utama adalah gegaran vena jugularis yang ketara. 1 regurgitasi tricuspid terdapat pada banyak kanak-kanak yang dilahirkan selepas 2010, dan dianggap sebagai norma fisiologi. Di samping itu, jika anak itu tidak mempunyai patologi jantung yang lain, maka injap dikembalikan ke keadaan yang diinginkan. Sekiranya keadaan bertambah buruk, maka terdapat kemungkinan besar kegagalan jantung. Walau apa pun, pemantauan oleh pakar kardiologi diperlukan.

Diagnostik

Regurgitasi tricuspid injap 1 dan 2 darjah sering dikesan dengan ekokardiografi dilakukan untuk petunjuk lain. Adalah mungkin untuk menganggap adanya tiga tahap penyakit yang tersisa semasa pengumpulan anamnesis dan pemeriksaan fizikal (termasuk auskultasi), dan diagnosis akan disahkan oleh ekokardiografi jika ada satu atau lebih tanda:

  • Kekurangan 2 dimensi dengan pendekatan semula atau mobiliti patologi;
  • aliran regurgitasi yang kuat pada doppler warna;
  • aliran besar zon penumpuan proksimal ke injap;
  • lebar isthmus regurgitasi> 7 mm;
  • aliran balik sistolik di urat hepatik;
  • dominasi gelombang transcuspid> 1 cm / saat;
  • padat, segitiga, puncak pada permulaan, gelombang berterusan doppler aliran TN.

Untuk menilai ukuran dan fungsi ventrikel kanan, mereka menggunakan MRI. Selalunya dilakukan ECG, ultrasound dan x-ray dada.

Kateterisasi jantung yang jarang berlaku. Kaedah ini membantu mengukur tekanan arteri pulmonari secara tepat dalam regurgitasi yang teruk dan menilai keadaan saluran koronari, jika pembedahan dirancang.

Rawatan dan pencegahan

Terapi patologi bergantung pada jenis dan tahapnya. Di samping itu, kehadiran penyakit bersamaan diambil kira. Tahap awal pengembalian darah ke aorta jarang memerlukan pembetulan; pesakit tidak merasa tidak selesa. Biasanya, diikuti oleh pakar kardiologi selama 3 tahun. Sekiranya keadaan tidak bertambah buruk, rawatan tidak ditetapkan.

Tahap kedua dan keempat memerlukan campur tangan pembedahan. Walau bagaimanapun, sebelum ini keadaan pesakit stabil dengan ubat selama beberapa bulan:

  1. Memulihkan kadar jantung yang normal - dos minimum ubat-ubatan antiarrhythmic.
  2. Pemulihan Denyutan Jantung - Penyekat Beta.
  3. Normalisasi kontraktilitas otot jantung - glikosida jantung.
  4. Perlindungan miokardium dari beban berlebihan, infark miokard, percepatan pemulihan setelah operasi dilakukan di dinding injap tricuspid - kardioprotectors.
  5. Pencegahan trombosis dan kematian pramatang pesakit - antikoagulan.
  6. Pampasan kegagalan ginjal - diuretik.

Sebagai tambahan kepada ubat-ubatan, ramuan decoctions dan infus hawthorn, duri dan heather ditetapkan. Penerimaan ubat alternatif mesti dipersetujui dengan doktor anda. Pemakanan haruslah diet: jangan makan daging berlemak, gula, karbohidrat cepat.

Pada masa operasi, irama harus stabil, masukkan selang waktu yang dibenarkan, tekanan darah dalam nilai yang ditetapkan atau dekat dengannya. Badan mesti bersedia untuk pemulihan cepat. Bergantung pada tahap penyakit dan sifat perubahannya, pembedahan plastik atau prostetik injap tricuspid ditetapkan.

Patologi tidak mengalami kambuh, tertakluk kepada cadangan doktor yang menghadiri. Pesakit yang menjalani pembedahan jantung tidak dibenarkan merokok atau minum alkohol. Orang dengan regurgitasi tricuspid 1 darjah juga harus mengelakkan ini, supaya penyakit ini tidak berkembang..

Penting untuk memerhatikan peraturan kerja dan rehat, mengelakkan tekanan, merasionalisasi pemakanan. Aktiviti fizikal sederhana diperlukan. Jangan mengabaikan pengawasan pakar kardiologi.

Ramalan

Hasil penyakit ini bergantung pada tahap perkembangan patologi dan pendekatan rawatan. Tahap awal tidak mengerikan, terutamanya jika tidak ada penyakit bersamaan yang memburukkan.

Dengan regurgitasi 2 darjah, kadar kelangsungan hidup pesakit adalah 85%, pada yang ketiga, hanya 45%. Ini adalah penyakit yang memerlukan rawatan. Tahap keempat tidak memberi peluang kepada pesakit. Operasi ini hanya membantu memanjangkan umur sehingga 1, kadang-kadang 2 tahun.

Pengesanan awal dan rawatan menyeluruh sedikit memanjangkan kehidupan orang. Selain itu, ini mungkin berlaku dengan beberapa faktor yang baik:

  • usia muda;
  • kekurangan tabiat buruk;
  • pemulihan cepat selepas pembedahan;
  • kekurangan patologi dalam sejarah keluarga;
  • dinamik positif rawatan.

Definisi prognosis terletak pada bahu ahli kardiologi. Untuk melakukan ini, pertama sekali anda perlu melakukan diagnosis lengkap pesakit.

Regurgitasi Tricuspid bukanlah hukuman, terutama pada masa kanak-kanak. Sekiranya patologi dikesan tepat pada waktunya dan rawatan yang diperlukan dijalankan, prognosis selalu baik. Walau bagaimanapun, anda perlu mengikuti arahan doktor dan meninggalkan tabiat buruk.

Regurgitasi Tricuspid: gejala, diagnosis dan rawatan

Regurgitasi injap tricuspid adalah keadaan di mana, semasa tempoh pengecutan ventrikel (sistol), darah dibuang dari pankreas (ventrikel kanan) ke pankreas (atrium kanan), yang berlaku kerana kegagalan injap tricuspid. Oleh itu, istilah "regurgitasi" bermaksud aliran darah yang terbalik dan tidak betul (anda boleh membaca lebih lanjut mengenai regurgitasi dalam artikel kami di sini).

Kadang-kadang ultrasound jantung menunjukkan patologi seperti itu secara tidak sengaja, yang paling sering adalah regurgitasi fisiologi atau valvular.

Pesakit dalam kes ini bimbang tentang soalan "regurgitasi tricuspid 1 darjah apa itu?".

Anda boleh mendapatkan jawapan untuk ini dan soalan lain dengan membaca artikel di mana jenis, sebab, manifestasi patologi, serta pengenalan dan rawatannya, akan diperiksa dengan lebih terperinci..

Pengelasan

Mengikut darjah, adalah kebiasaan untuk membezakan empat jenis TR (regurgitasi tricuspid):

  1. Tahap pertama - aliran darah terbalik hampir tidak dapat dilihat, pesakit tidak merasakan perubahannya;
  2. Tahap kedua - aliran darah ke arah yang bertentangan diperhatikan pada jarak tidak lebih dari 2 cm dari katup injap.
  3. Tahap ketiga adalah aliran balik darah dalam PP (atrium kanan) ditentukan lebih jauh daripada pada jarak 2 cm dari injap, alirannya dapat dilihat dengan jelas;
  4. Darjah keempat - aliran darah ke arah yang salah dapat dilihat pada jarak yang cukup jauh dari injap tricuspid.

Selain itu, terdapat dua jenis regurgitasi pada TC:

  1. Primer - sebagai manifestasi patologi organik jantung, ia sering digabungkan dengan kecacatan jantung dan lesi alat valvular yang lain. Dalam kes ini, hanya jantung kanan yang terlibat, dan hipertensi paru tidak bersifat.
  2. Sekunder - spesies ini berlaku dengan latar belakang penyakit jantung yang ada dan selalu disertai oleh hipertrofi dan peningkatan fungsi ventrikel kanan dan hipertensi paru.

Punca

Pelbagai faktor penyebab boleh dibahagikan kepada faktor penyebab regurgitasi primer pada TC dan faktor penyebab kemunculan regurgitasi trikuspid sekunder. Penyebab umum regurgitasi trikuspid primer adalah:

  • Penyakit reumatik (termasuk demam reumatik akut, artritis reumatoid, dan lain-lain);
  • Endokarditis yang bersifat berjangkit (proses keradangan pada lapisan dalam jantung);
  • Prolaps TK;
  • Infark ventrikel kanan;
  • Sindrom karsinoid (pemendapan plak dari tisu penghubung pada injap, di dinding otot jantung dan saluran besar);
  • Sindrom Marfan;
  • Wakil Epstein;
  • Penggunaan ubat-ubatan tertentu (phentermine, ergotamine, fenfluramine).

Sebab-sebab regurgitasi sekunder pada TC:

  • Perubahan hipertrofik di ventrikel kanan;
  • Hipertensi paru;
  • Kardiomiopati
  • Pengembangan (dilatasi) ventrikel kanan.

Di antara semua faktor di atas, selalunya patologi ini berlaku dengan dilatasi ventrikel kanan dan peningkatan tekanan pada arteri pulmonari.

Gejala

Sekiranya pesakit mengalami regurgitasi trikuspid darjah 1, biasanya dia tidak akan merasakan apa-apa secara subjektif. Keadaan umum tidak menderita. Perubahan sedemikian sering dikesan hanya dengan ultrasound jantung secara rawak.

Keadaan seperti itu juga tidak memerlukan rawatan dalam kebanyakan kes. Pengecualian adalah kes-kes ketika penyakit penyebab yang mendasari dikenal pasti, yang menyebabkan perubahan awal pada injap.

Dalam kes ini, terapi akan ditujukan untuk menyembuhkan penyakit yang mendasari. Sekiranya regurgitasi tricuspid darjah 2 atau lebih tinggi telah berkembang, penyakit ini juga dapat hilang tanpa gejala yang jelas dan tidak memburukkan lagi kualiti hidup pesakit.

Walau bagaimanapun, jika keadaannya berkembang dengan teruk atau teruk, aduan berikut mungkin muncul:

  • keletihan kerana perkembangan kegagalan jantung;
  • pembengkakan urat jugular di leher, perasaan peningkatan denyutan - dikaitkan dengan peningkatan tekanan pada urat;
  • sakit di kawasan di bawah tulang rusuk di sebelah kanan (unjuran hati), peningkatannya melebihi lengkungan kostum - disebabkan oleh kesesakan dalam lingkaran besar peredaran darah;
  • bengkak kaki;
  • dyspnea;
  • penyejukan anggota badan - berkaitan dengan bekalan darah yang tidak mencukupi ke lengan dan kaki;
  • gangguan miokardium.

Secara objektif, melalui auskultasi, doktor dapat mengenal pasti:

  • murmur sistolik di sebelah kiri sternum di ruang interkostal ke-5, yang akan lebih baik didengar semasa menyedut;
  • perkusi dengan peningkatan yang ketara pada atrium kanan dan ventrikel, batas-batas kekusutan relatif jantung akan diperluas sesuai dengan sebelah kanan.

Diagnostik

Diagnosis regurgitasi pada injap tricuspid ditetapkan oleh pakar kardiologi atau ahli terapi.

Sekiranya kita membicarakan TR 1 darjah, maka ia lebih sering didedahkan hanya berdasarkan pemeriksaan instrumental, iaitu echocardiography, yang dilakukan untuk tujuan lain.

Dalam kes lain, diagnosis dapat dibuat berdasarkan:

  • Aduan Pesakit
  • Pemeriksaan pesakit, mendengar nada jantung dan menentukan bunyi
  • Elektrokardiografi Dalam kes ini, akan ada tanda-tanda kelebihan jantung kanan, iaitu: peningkatan amplitud dan z runcing. P, diperbesarkan s. R di bahagian depan dada sesuai dengan jantung kanan (V1, V2, V3), tanda-tanda fibrilasi atrium, sebagai komplikasi terutamanya patologi
  • Ultrasound jantung dengan Doppler. Ia membolehkan anda mengenal pasti perubahan struktur pada jantung (ketebalan miokardium ventrikel kanan, ukuran rongga atrium kanan, dll.) Dan panjang jet darah yang ditinggalkan belakang, berdasarkan tahap mana tahap TR ditetapkan: satu, dua, tiga atau empat. Di samping itu, anda boleh menentukan kecerunan tekanan pada TC (https://ritmserdca.ru/bolezni/trikuspidalnaya-regurgitatsiya.html normal)

Regurgitasi Tricuspid

Regurgitasi tricuspid (kekurangan injap tricuspid) adalah kecacatan jantung di mana terdapat aliran balik darah dalam fasa sistol melalui injap tricuspid dari ventrikel kanan ke rongga atrium kanan.

Bagaimana regurgitasi injap tricuspid berlaku?

Injap tricuspid atau tricuspid terletak di antara atrium kanan dan ventrikel kanan, semasa diastole injapnya terbuka, mengalirkan darah vena dari atrium kanan ke ventrikel. Semasa sistol (pengecutan), injap tutup rapat dan darah yang memasuki ventrikel kanan memasuki arteri pulmonari dan kemudian ke paru-paru.

Semasa regurgitasi injap tricuspid, darah dari ventrikel kanan tidak memasuki arteri pulmonari sepenuhnya, tetapi sebahagian kembali ke atrium kanan, terdapat aliran balik darah - regurgitasi terbalik. Ini berlaku kerana disfungsi injap tricuspid - apabila cusps tidak ditutup rapat, pintu masuk ke atrium kanan tidak ditutup sepenuhnya.

Dengan regurgitasi trikuspid kerana peningkatan beban, atrium hipertrofi, dan kemudian peregangan otot dan peningkatan ukurannya.

Pada gilirannya, ini membawa masuknya sejumlah besar darah dari atrium ke ventrikel kanan selama tempoh diastole, hipertropi lebih lanjut dan gangguan fungsi, yang memprovokasi stagnasi dalam lingkaran besar peredaran darah.

Kekurangan injap tricuspid boleh terdiri daripada beberapa jenis:

  • Kekurangan mutlak atau organik. Patologi disebabkan oleh kerosakan pada cusps injap, seperti prolaps injap (kendur pada cusps), disebabkan oleh penyakit kongenital - displasia tisu penghubung, juga termasuk rematik, endokarditis berjangkit, sindrom karsinoid dan lain-lain;
  • Kerosakan relatif atau fungsi. Ia berlaku apabila injap diregangkan, disebabkan oleh ketahanan terhadap aliran keluar darah dari ventrikel kanan, dengan pelebaran rongga ventrikel yang teruk kerana hipertensi paru yang tinggi atau kerosakan miokard yang meresap.

Mengikut keparahan aliran darah terbalik, regurgitasi tricuspid dibahagikan kepada empat darjah:

  • 1 darjah. Pergerakan darah terbalik yang hampir tidak dapat dikesan;
  • 2 darjah. Regurgitasi ditentukan pada jarak 2 cm dari injap tricuspid;
  • 3 darjah. Pergerakan darah terbalik dari ventrikel kanan dikesan pada jarak lebih dari 2 cm dari injap;
  • 4 darjah. Regurgitasi dicirikan oleh pemanjangan besar di rongga atrium kanan..

Keparahan pengembalian darah ditentukan oleh ekokardiografi.

Penerangan mengenai regurgitasi tricuspid 1 darjah

Dengan regurgitasi darjah 1, sebagai peraturan, gejala penyakit tidak menampakkan diri dengan cara apa pun, dan hanya dapat dikesan secara kebetulan semasa elektrokardiografi.

Dalam kebanyakan kes, regurgitasi trikuspid darjah 1 tidak memerlukan rawatan dan boleh dianggap sebagai varian norma.

Sekiranya perkembangan penyakit ini diprovokasi oleh penyakit reumatik, hipertensi paru atau penyakit lain, maka perlu untuk merawat penyakit yang mendasari yang menyebabkan sedikit kecacatan pada cusps injap tricuspid.

Pada kanak-kanak, tahap regurgitasi ini dianggap sebagai ciri anatomi, yang bahkan mungkin hilang seiring berjalannya waktu - tanpa kehadiran patologi jantung yang lain, biasanya tidak mempengaruhi perkembangan dan keadaan umum anak.

Dengan regurgitasi trikuspid darjah 2, seperti darjah lain, penyakit ini sering berlaku tanpa gejala yang jelas. Dengan penyakit yang teruk, kemungkinan manifestasi berikut:

  • Kelemahan, keletihan;
  • Tekanan vena meningkat, menyebabkan pembengkakan urat leher dan denyutan mereka;
  • Hati yang membesar dengan ciri khas sakit di hipokondrium kanan;
  • Gangguan irama jantung;
  • Bengkak pada bahagian bawah kaki.

Auskultasi (mendengar) mengungkap kerisauan sistolik khas yang lebih baik didengar di ruang interkostal 5-7 dari tepi kiri sternum, diperkuat oleh inspirasi, tenang dan tidak stabil. Dengan peningkatan ventrikel kanan dan sejumlah besar darah memasukinya semasa diastole, gumaman sistolik terdengar di atas vena jugularis kanan.

Diagnosis regurgitasi tricuspid

Untuk diagnosis regurgitasi tricuspid, selain anamnesis, pemeriksaan fizikal dan auskultasi, kajian berikut dilakukan:

  • ECG. Ukuran ventrikel kanan dan atrium, aritmia jantung ditentukan;
  • Fonokardiogram. Kehadiran bunyi sistolik dikesan;
  • Ultrasound jantung. Tanda-tanda pemadatan dinding injap, kawasan foramen atrioventricular, tahap regurgitasi ditentukan;
  • X-Ray dada. Lokasi jantung dan ukurannya, tanda-tanda hipertensi paru dinyatakan;
  • Kateterisasi jantung. Kaedah ini berdasarkan pengenalan kateter untuk menentukan tekanan pada rongga jantung.

Di samping itu, kardiografi koronari yang dilakukan sebelum pembedahan dapat digunakan. Ini berdasarkan pengenalan agen kontras ke dalam saluran dan rongga jantung untuk menilai pergerakan aliran darah.

Rawatan regurgitasi Tricuspid

Rawatan kecacatan boleh dilakukan secara konservatif atau pembedahan. Kaedah pembedahan dapat ditunjukkan pada tahap 2 regurgitasi tricuspid, jika disertai dengan kegagalan jantung atau patologi lain. Dengan regurgitasi trikuspid yang berfungsi, penyakit yang menyebabkan lesi terutamanya dapat diubati.

Dengan terapi ubat ditetapkan: diuretik, vasodilator (ubat yang melemaskan otot licin dinding saluran darah), persediaan kalium, glikosida jantung.

Sekiranya rawatan konservatif tidak berkesan, pembedahan ditetapkan, termasuk pembedahan plastik atau annuloplasty dan prostetik.

Pembedahan plastik, jahitan dan annuloplasti separuh bulatan dilakukan sekiranya tidak ada perubahan pada penutup injap dan pengembangan cincin berserat yang dilekatkannya.

Prostetik ditunjukkan untuk kekurangan injap tricuspid dan perubahan yang sangat teruk pada injapnya; prostesis boleh menjadi biologi atau mekanikal. Prostesis biologi yang dibuat dari aorta haiwan dapat berfungsi selama lebih dari 10 tahun, maka injap lama diganti dengan yang baru.

Dengan rawatan regurgitasi tricuspid tepat pada masanya, prognosisnya baik. Selepas itu, pesakit harus dipantau secara berkala oleh pakar kardiologi dan menjalani pemeriksaan untuk mengelakkan komplikasi.

Regurgitasi Tricuspid

Regurgitasi Tricuspid: penyebab

Selalunya, perkembangan regurgitasi injap tricuspid berlaku dengan latar belakang penyakit jantung yang berlaku dengan pengembangan ventrikel kanan dan hipertensi paru.

Lebih jarang, penyakit ini berlaku dengan latar belakang endokarditis septik, rematik, sindrom karsinoid, sindrom Marfan.

Kekurangan injap tricuspid boleh menjadi patologi kongenital atau berkembang akibat penggunaan ubat tertentu yang berpanjangan (phentermine, fenfluramine, ergotamine).

Gejala

Dengan sedikit kecacatan pada injap tricuspid valve (regurgitasi tricuspid 1 darjah), penyakit ini biasanya tidak menampakkan dirinya dan dianggap sebagai keadaan jinak, yang rawatannya tidak dijalankan. Hanya pada sebahagian kecil pesakit terdapat denyutan urat serviks yang disebabkan oleh peningkatan tekanan di dalamnya.

Dalam regurgitasi injap tricuspid yang teruk, pembengkakan urat jugular yang ketara diperhatikan. Setelah meletakkan tangan ke vena jugularis kanan, anda dapat merasakan gementarnya. Kekurangan injap yang ketara boleh menyebabkan disfungsi ventrikel kanan, terjadinya flutter atrium atau fibrilasi atrium, pembentukan kegagalan jantung.

Regurgitasi Tricuspid: diagnosis

Diagnosis regurgitasi tricuspid yang betul, serta menentukan tahap penyakit, dapat dibuat berdasarkan ekopardiografi Doppler.

Dengan regurgitasi tricuspid 1 darjah, aliran balik darah dari ventrikel kanan kembali ke atrium kanan hampir tidak dapat dilihat. Regurgitasi tricuspid darjah 2 dicirikan oleh aliran darah terbalik tidak lebih dari 2.0 cm dari injap tricuspid.

Dengan tahap kekurangan ketiga, regurgitasi melebihi 2,0 cm, dan dengan tahap keempat - ia menyebar ke seluruh kelantangan atrium kanan.

Sebagai kaedah penyelidikan tambahan, ECG dan x-ray dada dilakukan. Pada elektrokardiogram, tanda-tanda hipertrofi ventrikel kanan sering dikesan.

Pada radiografi dengan regurgitasi trikuspid darjah 1, perubahan biasanya tidak dapat dikesan.

Dengan regurgitasi trikuspid 2 darjah dan lebih tinggi, bayangan pembesaran vena cava unggul dan atrium kanan dikesan, dan dalam beberapa kes terdapat efusi di rongga pleura.

Rawatan regurgitasi Tricuspid

Regurgitasi injap tricuspid kecil dapat diterima dengan baik oleh orang dan tidak memerlukan rawatan. Terapi biasanya ditetapkan untuk regurgitasi tricuspid 2 - 4 darjah.

Pertama sekali, ia bertujuan untuk menghilangkan penyebab yang menyebabkan perkembangan kekurangan tricuspid valve (rawatan rematik, endokarditis septik, dll.).

Di samping itu, mereka juga merawat komplikasi yang disebabkan oleh regurgitasi tricuspid - kegagalan jantung, aritmia.

Sekiranya tidak ada kesan rawatan konservatif, serta dengan peningkatan kekurangan injap, campur tangan pembedahan ditunjukkan - prostetik, plastik injap tricuspid atau anuloplasti.

Anuloplasti biasanya digunakan dalam kes di mana penyakit ini berkembang kerana dilatasi (pengembangan) cincin injap. Penggantian injap tricuspid ditunjukkan kerana kekurangannya disebabkan oleh kecacatan Epstein atau sindrom karsinoid.

Injap babi digunakan untuk prostesis, yang secara signifikan mengurangkan kemungkinan komplikasi tromboemboli dalam tempoh selepas operasi.

Seperti yang ditunjukkan oleh amalan, injap babi telah berfungsi dengan berkesan selama lebih dari 10 tahun, setelah itu diganti dengan yang baru..!

Regurgitasi Tricuspid

Regurgitasi Tricuspid - kekurangan injap tricuspid akibat penutupannya yang tidak lengkap, di mana aliran balik darah ke atrium kanan berlaku dari ventrikel kanan.

Sebab dan jenis regurgitasi trikuspid

Injap tricuspid adalah salah satu injap jantung, yang terletak di antara atrium kanan dan ventrikel kanan. Fungsinya adalah untuk mengalirkan darah vena dari atrium ke ventrikel..

Semasa setiap sistol (pengecutan), injap ditutup, yang membolehkan darah mengalir dari ventrikel ke arteri pulmonari dan pada masa yang sama menghalang pengembaliannya ke atrium.

Tetapi jika injap tidak menutup sepenuhnya, regurgitasi berlaku..

Regurgitasi trikuspid primer dan sekunder dibezakan. Penyebab umum regurgitasi primer:

  • reumatik;
  • endokarditis berjangkit (keradangan lapisan dalam jantung);
  • infark ventrikel jantung kanan;
  • prolaps (membonjol) injap tricuspid;
  • sindrom karsinode (kemunculan plak berserat di dinding jantung, injapnya, kapal besar);
  • Anomali Ebstein (patologi kongenital yang berkaitan dengan penempatan injap tricuspid yang tidak betul).

Regurgitasi trikuspid sekunder berlaku akibat dilatasi (pengembangan, pengembangan) cincin injap dan fungsi keseluruhan alat injap yang tidak mencukupi. Selalunya, regurgitasi sekunder adalah akibat daripada kelebihan ventrikel kanan, yang diprovokasi dan diperburuk oleh kardiomiopati dan hipertensi paru.

Tahap dan gejala penyakit

Empat darjah regurgitasi trikuspid dibezakan, masing-masing ditentukan oleh panjang jet regurgitasi (refluks darah terbalik).

Dengan regurgitasi trikuspid 1 darjah, aliran darah dari dinding injap ke atrium hampir tidak dapat dikesan. Diagnosis regurgitasi trikuspid darjah 2 menunjukkan bahawa jet berada dalam jarak 2 cm. Regurgitasi darjah 3 ditentukan oleh panjang jet lebih dari 2 cm. Aliran darah semasa regurgitasi injap tricuspid darjah 4 dicirikan oleh lanjutan besar di atrium kanan.

Dengan regurgitasi tricuspid, gejala biasanya ringan. Pengecualian adalah kes regurgitasi injap tricuspid yang teruk dan akut yang jarang berlaku, yang disertai dengan kegagalan ventrikel kanan yang teruk dan hipertensi paru yang teruk..

Subjektif khas (dirasakan oleh pesakit) dan gejala klinikal (dikesan semasa pemeriksaan) regurgitasi tricuspid:

  • bengkak dan denyutan urat jugular (serviks);
  • denyutan di bahagian kiri sternum, yang meningkat dengan penyedutan;
  • denyutan di hati;
  • denyutan atrium kanan (jarang);
  • bengkak pada bahagian bawah kaki;
  • keletihan cepat;
  • dyspnea;
  • kesegaran anggota badan;
  • berdebar-debar
  • memerlukan kencing yang kerap;
  • sakit perut;
  • berat di hipokondrium yang betul;
  • warna kulit kekuningan;
  • hipertensi paru;
  • peritoneal dropsy;
  • pembesaran hati;
  • pembesaran ventrikel kanan;
  • pembesaran atrium kanan;
  • perubahan bunyi jantung;
  • denyutan arteri pulmonari dan gegaran sistolik (dengan regurgitasi tricuspid yang teruk);
  • gumaman jantung pansystolic, diperkuat oleh inspirasi;
  • murmur jantung protodiastolik atau mesodiastolik (sekiranya berlaku penyakit teruk);
  • penyakit jantung aorta atau mitral (dalam kes regurgitasi asal reumatik).

Gejala yang disenaraikan di atas termasuk dalam kategori kemungkinan, iaitu, pada pesakit dengan regurgitasi tricuspid, semuanya dapat dinyatakan, dan hanya sebahagian kecil dari mereka.

Regurgitasi tricuspid darjah 1, sebagai peraturan, tidak mempunyai manifestasi simptomatik, tetapi dikesan secara kebetulan ketika menjalani elektrokardiografi lain.

Dalam banyak kes, dan dengan regurgitasi tricuspid 2 darjah, orang yang sakit bahkan tidak tahu mengenai penyakitnya.

Diagnosis dan rawatan regurgitasi injap tricuspid

Diagnosis regurgitasi injap tricuspid dapat dibuat hanya setelah langkah-langkah diagnostik berikut:

  1. Pemeriksaan fizikal, mendengar dengan stetoskop kepada suara dan suara jantung
  2. Echocardiography (Echocardiography) adalah pemeriksaan ultrasound yang menentukan keadaan morfologi dan fungsi jantung dan alat injapnya.
  3. Elektrokardiografi (ECG). Dengan elektrokardiogram, anda dapat menentukan tanda-tanda peningkatan ventrikel kanan dan atrium.
  4. X-Ray dada. Membolehkan anda mengenal pasti tanda-tanda hipertensi paru, terutamanya peningkatan ventrikel kanan, serta kecacatan injap aorta dan mitral.
  5. Kateterisasi jantung adalah prosedur invasif terbaru yang digunakan untuk merawat dan mendiagnosis penyakit sistem kardiovaskular.

Regurgitasi tricuspid 1 darjah biasanya tidak memerlukan rawatan dan dianggap sebagai varian norma. Sekiranya ia berkaitan dengan penyakit paru-paru yang menyebabkannya, penyakit valvular reumatik, endokarditis berjangkit, hipertensi paru, perlu dilakukan terapi provokator penyakit yang mendasari.

Regurgitasi Tricuspid darjah 2, dengan syarat tidak disertai dengan patologi jantung lain, termasuk kegagalan jantung, dalam banyak kes juga tidak memerlukan rawatan.

Sekiranya kelainan pada sistem kardiovaskular masih dapat dikesan, maka perlu dilakukan rawatan konservatif regurgitasi injap tricuspid.

Terapi konservatif dijalankan oleh diuretik (diuretik) dan vasodilator (ubat-ubatan yang melemaskan otot licin dinding saluran darah).

Rawatan regurgitasi 3 dan 4 darjah hampir selalu dilakukan pembedahan, termasuk: injap plasty, annuloplasty dan prostetik.

Selalunya, pembedahan plastik injap dilakukan, dijahit, jumlah injap dikurangkan, dan manipulasi lain dilakukan untuk menghilangkan kekurangan injap.

Prostetik injap tricuspid jarang dilakukan, hanya sekiranya berlaku perubahan yang sangat sukar dan tidak dapat diperbaiki.

Annuloplasty dilakukan untuk memulihkan fungsi injap dengan memasang cincin sokongan yang kaku, dengan mana injap dipasang pada cincin injap.

Pada kanak-kanak, penutupan injap yang tidak lengkap semasa regurgitasi tricuspid darjah 1 sering hanya merupakan ciri anatomi dan, sebagai peraturan, tidak memerlukan rawatan.

Seiring waktu, regurgitasi mungkin berlalu, mungkin tetap ada, tetapi dalam keadaan apa pun, jika tidak ada kecacatan jantung yang serius dan patologi jantung yang lain, dan keadaan umum dan perkembangan anak tidak menyebabkan keluhan, maka tidak ada gunanya melakukan rawatan.

Walau bagaimanapun, keperluan untuk terapi atau ketiadaannya hanya dapat ditentukan oleh doktor.

Adalah Penting Untuk Menyedari Vaskulitis