Sistem peredaran darah manusia

Dengan analogi dengan sistem akar tumbuhan, darah di dalam seseorang membawa nutrien melalui saluran pelbagai saiz..

Di samping fungsi pemakanan, pekerjaan dilakukan untuk mengangkut oksigen udara - pertukaran gas selular dilakukan.

Sistem peredaran darah

Sekiranya anda melihat corak pengedaran darah ke seluruh badan, maka jalan kitarannya menarik perhatian. Sekiranya anda tidak mengambil kira aliran darah plasenta, maka di antara mereka yang terpencil terdapat kitaran kecil yang memberikan pernafasan dan pertukaran gas tisu dan organ dan mempengaruhi paru-paru manusia, serta kitaran besar kedua yang membawa nutrien dan enzim.

Tugas sistem peredaran darah, yang menjadi terkenal berkat eksperimen saintifik saintis Harvey (pada abad ke-16 dia membuka lingkaran darah), secara keseluruhan adalah untuk mengatur pergerakan sel darah dan limfa melalui saluran.

Peredaran pulmonari

Dari atas, darah vena dari ruang atrium memasuki ventrikel jantung kanan. Vena adalah kapal bersaiz sederhana. Darah melepasi bahagian dan dikeluarkan dari rongga ventrikel jantung melalui injap yang terbuka ke arah batang paru.

Dari itu, darah mengalir ke arteri pulmonari, dan, sebagai jarak dari otot utama tubuh manusia, urat-urat mengalir ke arteri tisu paru-paru, bertukar dan berpecah menjadi rangkaian kapilari pelbagai. Peranan dan fungsi utama mereka adalah untuk melaksanakan proses pertukaran gas di mana alveolosit mengambil karbon dioksida.

Oleh kerana oksigen diedarkan ke seluruh urat, aliran darah, ciri arteri menjadi ciri. Oleh itu, melalui venula, darah menghampiri urat paru-paru yang terbuka ke atrium kiri.

Bulatan besar peredaran darah

Kami akan mengikuti kitaran darah yang besar. Lingkaran besar peredaran darah bermula dari ventrikel jantung kiri, di mana aliran arteri yang diperkaya dengan O2 dan habis dalam CO2, yang dibekalkan dari peredaran paru-paru masuk. Ke mana perginya darah dari ventrikel kiri jantung??

Selepas ventrikel sebelah kiri, injap aorta yang terletak di sebelahnya mendorong darah arteri ke dalam aorta. Ia menyebarkan O2 di semua arteri dalam kepekatan tinggi. Menjauh dari jantung, diameter tiub arteri berubah - ia berkurang.

Semua CO2 dikumpulkan dari kapal kapilari, dan aliran bulatan besar memasuki vena cava. Dari jumlah tersebut, darah kembali memasuki atrium kanan, kemudian masuk ke ventrikel kanan dan batang paru..

Oleh itu, lingkaran besar peredaran darah di atrium kanan berakhir. Dan persoalannya adalah dari mana darah dari ventrikel kanan jantung, jawapannya ada di arteri pulmonari.

Sistem peredaran darah manusia

Skema yang dijelaskan di bawah dengan anak panah proses peredaran darah secara ringkas dan jelas menunjukkan urutan laluan aliran darah di dalam badan yang menunjukkan organ-organ yang terlibat dalam proses tersebut.

Sistem peredaran darah manusia

Ini termasuk jantung dan saluran darah (urat, arteri, dan kapilari). Pertimbangkan organ yang paling penting dalam tubuh manusia.

Jantung adalah otot yang dapat mengatur diri sendiri, mengatur diri, dan menyembuhkan diri sendiri. Ukuran jantung bergantung pada perkembangan otot rangka - semakin tinggi perkembangannya, semakin besar jantung. Berdasarkan struktur, jantung mempunyai 4 ruang - 2 ventrikel dan 2 atria, dan diletakkan di dalam perikardium. Ventrikel antara mereka dan antara atria dipisahkan oleh injap jantung khas..

Bertanggungjawab untuk pengisian dan pemenuhan jantung dengan oksigen adalah arteri koronari, atau kerana ia disebut "saluran koronari".

Fungsi utama jantung adalah melakukan kerja pam di badan. Kegagalan disebabkan oleh beberapa sebab:

  1. Pengaliran darah yang tidak mencukupi / berlebihan.
  2. Kecederaan otot jantung.
  3. Pemampatan luaran.

Saluran darah adalah yang kedua terpenting dalam sistem peredaran darah..

Halaju aliran darah linear dan volumetrik

Semasa mempertimbangkan parameter kelajuan darah, konsep halaju linear dan kelantangan digunakan. Terdapat hubungan matematik antara konsep-konsep ini.

Di manakah darah bergerak pada kelajuan tertinggi? Kelajuan aliran aliran darah berkadar langsung dengan isipadu, yang berbeza-beza bergantung pada jenis kapal.

Halaju aliran darah tertinggi di aorta.

Di manakah darah bergerak pada kelajuan terendah? Kelajuan terendah - di vena cava.

Melengkapkan masa peredaran darah

Bagi orang dewasa, yang jantungnya menghasilkan kira-kira 80 kontraksi per minit, darah bergerak sepanjang 23 saat, menyebarkan 4.5-5 saat ke bulatan kecil dan 18-18.5 saat ke besar.

Data tersebut disahkan secara empirikal. Inti dari semua kaedah penyelidikan adalah prinsip penandaan. Bahan yang dapat dikesan yang tidak bersifat khas tubuh manusia disuntik ke dalam vena, dan lokasinya ditetapkan secara dinamik.

Diketahui berapa banyak zat itu muncul dalam urat yang sama, terletak di sisi lain. Ini adalah masa peredaran darah penuh.

Kesimpulannya

Tubuh manusia adalah mekanisme yang kompleks dengan pelbagai jenis sistem. Sistem peredaran darah memainkan peranan utama dalam fungsi dan pemeliharaannya yang betul. Oleh itu, sangat penting untuk memahami strukturnya dan menjaga jantung dan saluran darah dalam keadaan sempurna.

Peredaran darah bulatan besar dan kecil. Struktur anatomi dan fungsi utama

Lingkaran peredaran darah yang besar dan kecil ditemui oleh Harvey pada tahun 1628. Kemudian, para saintis di banyak negara membuat penemuan penting mengenai struktur anatomi dan fungsi sistem peredaran darah. Sehingga hari ini, ubat semakin maju, mengkaji kaedah rawatan dan pemulihan saluran darah. Anatomi diperkaya dengan data baru. Mereka menunjukkan kepada kita mekanisme bekalan darah umum dan wilayah ke tisu dan organ. Seseorang mempunyai jantung empat bilik, yang menyebabkan darah beredar di lingkaran besar dan kecil peredaran darah. Proses ini berterusan, berkat semua sel tubuh menerima oksigen dan nutrien penting..

Nilai darah

Lingkaran peredaran darah yang besar dan kecil mengalirkan darah ke semua tisu, supaya tubuh kita berfungsi dengan baik. Darah adalah elemen penghubung yang memastikan aktiviti penting setiap sel dan setiap organ. Komponen oksigen dan nutrien, termasuk enzim dan hormon, memasuki tisu, dan produk metabolik dikeluarkan dari ruang antar sel. Di samping itu, darah yang memberikan suhu tetap pada tubuh manusia, melindungi tubuh daripada patogen.

Dari organ pencernaan hingga plasma darah, nutrien terus dibekalkan dan dibawa ke semua tisu. Walaupun seseorang selalu memakan makanan yang mengandungi sejumlah besar garam dan air, keseimbangan sebatian mineral yang tetap dijaga dalam darah. Ini dicapai dengan membuang lebihan garam melalui ginjal, paru-paru, dan kelenjar peluh..

Hati

Lingkaran peredaran darah yang besar dan kecil meninggalkan jantung. Organ berongga ini terdiri daripada dua atria dan ventrikel. Jantung terletak di sebelah kiri di kawasan dada. Berat badan pada orang dewasa, rata-rata, adalah 300 g. Badan ini bertanggungjawab untuk mengepam darah. Tiga fasa utama dibezakan dalam kerja jantung. Kontraksi atria, ventrikel dan jeda di antara mereka. Tidak sampai satu saat. Dalam satu minit, jantung manusia berkontrak sekurang-kurangnya 70 kali. Darah bergerak melalui saluran dalam aliran berterusan, sentiasa mengalir melalui jantung dari lingkaran kecil ke bulatan besar, membawa oksigen ke organ dan tisu dan membawa karbon dioksida ke alveoli paru-paru.

Bulatan peredaran darah sistemik (besar)

Kedua-dua lingkaran besar dan kecil peredaran darah melakukan fungsi pertukaran gas di dalam badan. Apabila darah kembali dari paru-paru, darah sudah diperkaya dengan oksigen. Kemudian ia mesti dihantar ke semua tisu dan organ. Fungsi inilah yang dilakukan oleh lingkaran besar peredaran darah. Ia berasal dari ventrikel kiri, membawa saluran darah ke tisu, yang bercabang ke kapilari kecil dan melakukan pertukaran gas. Lingkaran sistemik di atrium kanan berakhir.

Struktur anatomi lingkaran besar peredaran darah

Lingkaran besar peredaran darah berasal dari ventrikel kiri. Darah yang diperkaya dengan oksigen keluar dari dalamnya ke arteri besar. Setelah berada di batang aorta dan brachiocephalic, ia bergegas ke tisu dengan cepat. Dalam satu arteri besar, darah mengalir ke bahagian atas badan, dan yang kedua ke bahagian bawah.

Batang brachiocephalic adalah arteri besar yang terlepas dari aorta. Melaluinya, darah kaya oksigen naik ke kepala dan tangan. Arteri utama kedua - aorta - menghantar darah ke bahagian bawah badan, ke kaki dan tisu badan. Kedua saluran darah utama ini, seperti yang disebutkan di atas, berulang kali dibagi menjadi kapilari yang lebih kecil, yang menembusi organ dan tisu dengan jaringan. Kapal kecil ini menghantar oksigen dan nutrien ke ruang antar sel. Daripadanya, karbon dioksida dan produk metabolik lain yang diperlukan oleh tubuh memasuki aliran darah. Dalam perjalanan kembali ke jantung, kapilari kembali disambungkan ke saluran yang lebih besar - urat. Darah di dalamnya mengalir lebih perlahan dan mempunyai naungan gelap. Pada akhirnya, semua kapal yang berasal dari bahagian bawah badan digabungkan ke dalam vena cava inferior. Dan yang bergerak dari bahagian atas badan dan menuju ke vena cava yang unggul. Kedua-dua kapal ini mengalir ke atrium kanan..

Bulatan kecil (pulmonari) peredaran darah

Lingkaran kecil peredaran darah berasal dari ventrikel kanan. Selanjutnya, setelah menyelesaikan revolusi lengkap, darah masuk ke atrium kiri. Fungsi utama bulatan kecil adalah pertukaran gas. Karbon dioksida dikeluarkan dari darah, yang menjenuhkan tubuh dengan oksigen. Proses pertukaran gas dilakukan di alveoli paru-paru. Lingkaran peredaran darah kecil dan besar melakukan beberapa fungsi, tetapi kepentingan utamanya adalah mengalirkan darah ke seluruh tubuh, meliputi semua organ dan tisu, sambil menjaga proses pemindahan haba dan metabolik..

Peranti anatomi bulatan kecil

Dari ventrikel kanan jantung muncul vena, kekurangan kandungan oksigen. Ia memasuki arteri bulatan terbesar - batang paru. Ia terbahagi kepada dua kapal yang terpisah (arteri kanan dan kiri). Ini adalah ciri yang sangat penting dari peredaran paru. Arteri kanan membawa darah ke paru-paru kanan, dan kiri, masing-masing, ke kiri. Mendekati organ utama sistem pernafasan, kapal mula terbelah menjadi yang lebih kecil. Mereka garpu sehingga mencapai ukuran kapilari nipis. Mereka meliputi seluruh paru-paru, meningkat seribu kali luas tempat pertukaran gas berlaku.

Untuk setiap alveolus kecil, saluran darah sesuai. Hanya dinding kapilari dan paru-paru yang paling tipis yang memisahkan darah dari udara atmosfera. Sangat lembut dan berliang sehingga oksigen dan gas lain dapat dengan bebas beredar melalui dinding ini ke dalam kapal dan alveoli. Oleh itu, pertukaran gas dilakukan. Gas bergerak berdasarkan prinsip dari kepekatan yang lebih tinggi ke yang lebih rendah. Sebagai contoh, jika terdapat sedikit oksigen dalam darah vena gelap, maka ia mula memasuki kapilari dari udara atmosfera. Tetapi dengan karbon dioksida, sebaliknya berlaku, ia masuk ke alveoli paru-paru, kerana kepekatannya lebih rendah. Selanjutnya, kapal-kapal itu digabungkan lagi menjadi kapal yang lebih besar. Pada akhirnya, hanya tinggal empat urat pulmonari besar. Mereka membawa darah arteri merah terang yang diperkaya dengan oksigen ke jantung, yang mengalir ke atrium kiri..

Masa peredaran darah

Selang waktu di mana darah berjaya mengalir dalam bulatan kecil dan besar disebut waktu peredaran darah lengkap. Penunjuk ini adalah individu, tetapi secara purata diperlukan 20 hingga 23 saat berehat. Dengan aktiviti otot, misalnya, semasa berlari atau melompat, halaju aliran darah meningkat beberapa kali, maka peredaran darah penuh di kedua lingkaran dapat berlangsung hanya dalam 10 saat, tetapi tubuh tidak dapat menahan laju ini untuk waktu yang lama.

Lingkaran jantung

Lingkaran peredaran darah yang besar dan kecil memberikan proses pertukaran gas di dalam tubuh manusia, tetapi darah juga beredar di jantung, dan sepanjang jalan yang ketat. Jalan ini disebut "lingkaran jantung peredaran darah." Ia bermula dengan dua arteri jantung koronari besar dari aorta. Melaluinya, darah mengalir ke semua bahagian dan lapisan jantung, dan kemudian melalui urat kecil ia mengumpul ke sinus koronari vena. Kapal besar ini membuka ke atrium jantung kanan dengan mulut yang lebar. Tetapi beberapa urat kecil langsung masuk ke rongga ventrikel kanan dan atrium jantung. Ini adalah bagaimana sistem peredaran darah badan kita tidak tersusun dengan mudah..

Peredaran. Peredaran darah bulatan besar dan kecil. Arteri, kapilari dan urat

Pergerakan darah yang berterusan melalui sistem rongga jantung dan saluran darah yang tertutup disebut peredaran darah. Sistem peredaran darah membantu memastikan semua fungsi penting badan.

Pergerakan darah melalui saluran darah berlaku kerana pengecutan jantung. Seseorang membezakan antara bulatan besar dan kecil peredaran darah.

Peredaran darah bulatan besar dan kecil

Lingkaran besar peredaran darah bermula dengan arteri terbesar - aorta. Kerana pengecutan ventrikel kiri jantung, darah dikeluarkan ke aorta, yang kemudiannya hancur menjadi arteri, arteriol, yang membekalkan darah ke bahagian atas dan bawah, kepala, batang, semua organ dalaman dan berakhir pada kapilari.

Melewati kapilari, darah memberikan oksigen, nutrien ke tisu dan mengambil produk penyebaran. Dari kapilari, darah terkumpul menjadi urat kecil, yang, bergabung dan meningkatkan keratan rentasnya, membentuk vena cava atas dan bawah.

Peredaran darah yang besar di atrium kanan berakhir. Darah arteri mengalir di semua arteri lingkaran besar peredaran darah, vena - di urat.

Peredaran pulmonari bermula di ventrikel kanan, di mana darah vena mengalir dari atrium kanan. Ventrikel kanan, berkontraksi, mendorong darah ke batang paru, yang terbahagi kepada dua arteri pulmonalis yang membawa darah ke paru-paru kanan dan kiri. Di paru-paru, mereka dibahagikan kepada kapilari yang mengelilingi setiap alveolus. Di alveoli, darah mengeluarkan karbon dioksida dan tepu dengan oksigen.

Melalui empat vena pulmonari (dua urat di setiap paru-paru), darah kaya oksigen memasuki atrium kiri (di mana peredaran pulmonari berakhir), dan kemudian ke ventrikel kiri. Oleh itu, darah vena mengalir di arteri peredaran pulmonari, dan darah arteri mengalir di uratnya.

Pola pergerakan darah dalam bulatan peredaran darah ditemui oleh pakar anatomi dan doktor Inggeris W. Harvey pada tahun 1628.

Saluran darah: arteri, kapilari dan urat

Pada manusia, terdapat tiga jenis saluran darah: arteri, urat, dan kapilari.

Arteri - tiub silinder di mana darah bergerak dari jantung ke organ dan tisu. Dinding arteri terdiri daripada tiga lapisan, yang memberi mereka kekuatan dan keanjalan:

  • Membran tisu penghubung luar;
  • lapisan tengah yang dibentuk oleh serat otot licin, di mana serat elastik terletak
  • membran endotel dalaman. Kerana keanjalan arteri, pengusiran darah secara berkala dari jantung ke aorta berubah menjadi pergerakan darah yang berterusan melalui saluran.

Kapilari adalah kapal mikroskopik yang dindingnya terdiri daripada satu lapisan sel endotel. Ketebalan mereka kira-kira 1 μm, panjang 0.2-0.7 mm.

Adalah mungkin untuk mengira bahawa jumlah permukaan semua kapilari badan adalah 6300 m 2.

Oleh kerana ciri-ciri struktur, di kapilari darah melakukan fungsi utamanya: memberikan oksigen, nutrien ke tisu dan membawa karbon dioksida dan produk penyebaran lain untuk dilepaskan.

Oleh kerana darah di kapilari berada di bawah tekanan dan bergerak perlahan, di bahagian arteri, air dan nutrien yang terlarut di dalamnya bocor ke dalam cairan antar sel. Di hujung vena kapilari, tekanan darah menurun dan cairan antar sel mengalir kembali ke kapilari.

Vena adalah saluran yang membawa darah dari kapilari ke jantung. Dindingnya terdiri daripada membran yang sama dengan dinding aorta, tetapi jauh lebih lemah daripada arteri dan mempunyai otot licin dan serat elastik yang lebih sedikit.

Darah di vena mengalir di bawah tekanan yang sedikit, sehingga tisu di sekitarnya, terutama otot rangka, memiliki pengaruh yang lebih besar pada pergerakan darah melalui vena. Tidak seperti arteri, urat (dengan pengecualian berongga) mempunyai injap dalam bentuk poket yang menghalang aliran darah terbalik.

Peredaran darah bulatan besar dan kecil

Peredaran darah bulatan besar dan kecil

Peredaran darah adalah pergerakan darah melalui sistem vaskular, memberikan pertukaran gas antara tubuh dan lingkungan, metabolisme antara organ dan tisu, dan pengaturan humoral dari berbagai fungsi tubuh.

Sistem peredaran darah merangkumi jantung dan saluran darah - aorta, arteri, arteriol, kapilari, venula, urat dan saluran limfa. Darah bergerak melalui saluran kerana pengecutan otot jantung.

Peredaran darah dilakukan dalam sistem tertutup, yang terdiri daripada lingkaran kecil dan besar:

  • Lingkaran peredaran darah yang besar menyediakan semua organ dan tisu dengan darah yang mengandungi nutrien yang terdapat di dalamnya..
  • Lingkaran kecil, atau paru-paru, peredaran darah dirancang untuk memperkaya darah dengan oksigen.

Lingkaran peredaran darah pertama kali dijelaskan oleh saintis Inggeris William Harvey pada tahun 1628 dalam karya "Kajian anatomi pergerakan jantung dan saluran darah".

Peredaran paru bermula dari ventrikel kanan, semasa pengurangan yang mana darah vena memasuki batang paru-paru dan, mengalir melalui paru-paru, mengeluarkan karbon dioksida dan tepu dengan oksigen. Darah yang diperkaya dengan oksigen dari paru-paru melalui urat paru memasuki atrium kiri, di mana lingkaran kecil berakhir.

Lingkaran besar peredaran darah bermula dari ventrikel kiri, selama pengurangan darah yang diperkaya dengan oksigen dipam ke dalam aorta, arteri, arteriol dan kapilari semua organ dan tisu, dan dari situ ia mengalir melalui venula dan vena ke atrium kanan, di mana lingkaran besar berakhir.

Pembuluh darah terbesar dari lingkaran besar peredaran darah adalah aorta, yang meninggalkan ventrikel kiri jantung. Aorta membentuk arka dari mana arteri bercabang, membawa darah ke kepala (arteri karotid) dan ke anggota badan atas (arteri vertebral). Aorta mengalir di sepanjang tulang belakang, di mana cawangan yang membawa darah ke organ rongga perut, ke otot-otot batang dan anggota badan yang lebih rendah memanjang darinya.

Darah arteri, kaya dengan oksigen, mengalir ke seluruh badan, menyampaikan nutrien dan oksigen yang diperlukan untuk aktiviti mereka ke sel-sel organ dan tisu, dan dalam sistem kapilari berubah menjadi darah vena. Darah vena, tepu dengan karbon dioksida dan produk metabolik sel, kembali ke jantung dan dari itu memasuki paru-paru untuk pertukaran gas. Vena terbesar peredaran pulmonari adalah vena cava yang unggul dan inferior, mengalir ke atrium kanan.

Rajah. Skema peredaran darah bulatan kecil dan besar

Perlu diperhatikan bagaimana sistem peredaran hati dan ginjal termasuk dalam lingkaran besar peredaran darah. Semua darah dari kapilari dan urat perut, usus, pankreas dan limpa memasuki vena portal dan melalui hati. Di hati, vena portal bercabang menjadi urat kecil dan kapilari, yang kemudian bergabung kembali dengan batang biasa vena hepatik, yang mengalir ke vena cava inferior. Semua darah organ perut sebelum memasuki lingkaran besar peredaran darah mengalir melalui dua rangkaian kapilari: kapilari organ-organ ini dan kapilari hati. Sistem portal hati berperanan besar. Ia memberikan peneutralan bahan toksik yang terbentuk di usus besar semasa pemecahan asid amino yang tidak diserap dalam usus kecil dan diserap ke dalam mukosa usus besar ke dalam darah. Hati, seperti semua organ lain, menerima darah arteri melalui arteri hepatik, berlepas dari arteri perut.

Terdapat juga dua jaringan kapilari di ginjal: ada jaringan kapilari di setiap glomerulus malpigium, maka kapilari ini disambungkan ke dalam kapal arteri, yang sekali lagi pecah menjadi kapilari, merangkumi tubulus berbelit-belit.

Rajah. Pengaliran darah

Ciri peredaran darah di hati dan ginjal adalah kelambatan aliran darah, kerana fungsi organ-organ ini.

Jadual 1. Perbezaan aliran darah dalam peredaran darah bulatan besar dan kecil

Pengaliran darah di dalam badan

Bulatan besar peredaran darah

Peredaran pulmonari

Di bahagian jantung mana bulatan bermula?

Di ventrikel kiri

Di ventrikel kanan

Di bahagian jantung mana bulatan berakhir?

Di atrium kanan

Di atrium kiri

Di manakah pertukaran gas berlaku?

Di kapilari yang terletak di organ rongga toraks dan perut, otak, bahagian atas dan bawah

Di kapilari yang terletak di alveoli paru-paru

Darah apa yang bergerak melalui arteri?

Darah apa yang bergerak melalui urat?

Masa peredaran darah

Membekalkan organ dan tisu dengan pemindahan oksigen dan karbon dioksida

Ketepuan darah dengan oksigen dan penyingkiran karbon dioksida dari badan

Masa peredaran darah - masa satu bahagian zarah darah di sepanjang bulatan besar dan kecil sistem vaskular. Baca lebih lanjut di bahagian seterusnya artikel..

Corak pergerakan darah melalui saluran

Prinsip asas hemodinamik

Hemodinamik adalah cabang fisiologi yang mengkaji corak dan mekanisme pergerakan darah melalui saluran badan manusia. Dalam kajiannya, terminologi digunakan dan undang-undang hidrodinamik, sains pergerakan cecair, dipertimbangkan.

Kelajuan pergerakan darah di saluran darah bergantung kepada dua faktor:

  • dari perbezaan tekanan darah pada awal dan akhir kapal;
  • dari rintangan yang dihadapi cecair di jalannya.

Perbezaan tekanan menyumbang kepada pergerakan cecair: semakin besar pergerakannya, semakin kuat pergerakan ini. Rintangan dalam sistem vaskular, yang mengurangkan kelajuan pergerakan darah, bergantung pada beberapa faktor:

  • panjang kapal dan jejarinya (semakin panjang dan semakin kecil jejari, semakin besar rintangan);
  • kelikatan darah (ia adalah 5 kali kelikatan air);
  • geseran zarah darah di dinding saluran darah dan di antara mereka.

Petunjuk hemodinamik

Halaju aliran darah di dalam pembuluh darah dilakukan sesuai dengan hukum hemodinamik, sama dengan hukum hidrodinamik. Halaju aliran darah dicirikan oleh tiga petunjuk: kelajuan aliran darah volumetrik, halaju aliran darah linear dan masa peredaran darah.

Halaju aliran darah volumetrik - jumlah darah yang mengalir melalui keratan rentas semua saluran berkaliber tertentu per unit masa.

Halaju aliran darah - kelajuan pergerakan zarah darah individu di sepanjang kapal per unit masa. Di tengah kapal, halaju linier adalah maksimum, dan di dekat dinding kapal minimum kerana geseran meningkat.

Waktu peredaran darah adalah masa di mana darah melepasi lingkaran besar dan kecil peredaran darah. Biasanya, ia adalah 17-25 s. Kira-kira 1/5 dihabiskan untuk melewati bulatan kecil, dan 4/5 masa ini untuk melewati bulatan besar

Daya penggerak aliran darah dalam sistem vaskular setiap bulatan peredaran darah adalah perbezaan tekanan darah (ΔР) pada bahagian awal tempat tidur arteri (aorta untuk bulatan besar) dan bahagian akhir dari katil vena (vena cava dan atrium kanan). Perbezaan tekanan darah (ΔP) pada awal kapal (P1) dan di hujungnya (P2) adalah daya penggerak aliran darah melalui mana-mana saluran sistem peredaran darah. Kekuatan kecerunan tekanan darah digunakan untuk mengatasi rintangan terhadap aliran darah (R) di sistem vaskular dan di setiap kapal masing-masing. Semakin tinggi kecerunan tekanan darah dalam lingkaran peredaran darah atau di saluran yang berasingan, semakin besar aliran darah volumetrik di dalamnya.

Petunjuk yang paling penting bagi pergerakan darah melalui pembuluh darah adalah kadar aliran volumetrik, atau aliran darah volumetrik (Q), yang difahami sebagai jumlah darah yang mengalir melalui keratan rentas total tempat tidur vaskular atau bahagian kapal individu per unit waktu. Halaju aliran darah volumetrik dinyatakan dalam liter per minit (l / min) atau mililiter per minit (ml / min). Untuk menilai aliran darah volumetrik melalui aorta atau penampang total tahap pembuluh darah lain dari peredaran paru, konsep aliran darah sistemik volumetrik digunakan. Oleh kerana jumlah keseluruhan darah yang dikeluarkan oleh ventrikel kiri selama ini mengalir melalui aorta dan saluran lain dari lingkaran besar peredaran darah per satuan waktu (minit), konsep volume aliran darah minit (IOC) adalah sinonim untuk aliran isipadu sistemik. IOC dewasa pada waktu rehat ialah 4-5 l / min.

Terdapat juga aliran darah volumetrik di organ. Dalam kes ini, kami bermaksud jumlah aliran darah yang mengalir per unit masa melalui semua saluran vena arteri atau eferen organ.

Oleh itu, aliran darah volumetrik Q = (P1 - P2) / R.

Rumus ini menyatakan intipati undang-undang asas hemodinamik, yang menyatakan bahawa jumlah darah yang mengalir melalui keratan rentas total sistem vaskular atau pembuluh individu per satuan waktu berkadar langsung dengan perbezaan tekanan darah pada awal dan pada akhir sistem vaskular (atau kapal) dan berbanding terbalik dengan rintangan semasa darah.

Jumlah aliran darah (sistemik) minit dalam lingkaran besar dikira dengan mengambil kira tekanan darah hidrodinamik rata-rata pada awal aorta P1, dan di mulut vena cava P2. Oleh kerana tekanan darah di bahagian urat ini mendekati 0, maka nilai P sama dengan tekanan darah arteri hidrodinamik rata-rata pada awal aorta diganti menjadi ungkapan untuk mengira Q atau IOC: Q (IOC) = P / R.

Salah satu akibat dari hukum asas hemodinamik - pendorong aliran darah dalam sistem vaskular - adalah disebabkan oleh tekanan darah yang dihasilkan oleh kerja jantung. Pengesahan nilai penentu tekanan darah untuk aliran darah adalah sifat berdenyut aliran darah sepanjang kitaran jantung. Semasa sistol jantung, ketika tekanan darah mencapai tahap maksimum, aliran darah meningkat, dan selama diastole, ketika tekanan darah minimum, aliran darah menjadi lemah.

Ketika darah bergerak melalui saluran dari aorta ke vena, tekanan darah menurun dan kadar penurunannya sebanding dengan daya tahan aliran darah di dalam pembuluh darah. Tekanan di arteri dan kapilari berkurang dengan sangat cepat, kerana mereka mempunyai daya tahan yang besar terhadap aliran darah, memiliki radius kecil, panjang total yang besar dan banyak cabang yang membuat halangan tambahan untuk aliran darah.

Rintangan terhadap aliran darah yang dibuat di seluruh tempat tidur vaskular dari lingkaran besar peredaran darah disebut rintangan periferal total (OPS). Oleh itu, dalam formula untuk mengira aliran darah volumetrik, simbol R dapat digantikan dengan analognya - OPS:

Q = P / OPS.

Dari ungkapan ini, sejumlah akibat penting diturunkan yang diperlukan untuk memahami proses peredaran darah di dalam badan, menilai hasil pengukuran tekanan darah dan penyimpangannya. Faktor-faktor yang mempengaruhi rintangan kapal untuk aliran bendalir dijelaskan oleh undang-undang Poiseuille, yang menurutnya

di mana R adalah rintangan; L adalah panjang kapal; η adalah kelikatan darah; Π ialah nombor 3.14; r adalah jejari kapal.

Ini berdasarkan ungkapan di atas bahawa kerana nombor 8 dan Π adalah tetap, L pada orang dewasa tidak banyak berubah, nilai rintangan aliran darah periferal ditentukan dengan mengubah nilai-nilai radius saluran darah r dan kelikatan darah η).

Telah disebutkan bahawa radius saluran pembuluh otot dapat berubah dengan cepat dan mempunyai pengaruh yang signifikan terhadap jumlah daya tahan terhadap aliran darah (oleh itu nama mereka - saluran resistif) dan jumlah aliran darah melalui organ dan tisu. Oleh kerana rintangan bergantung pada jari-jari pada darjah ke-4, turun naik kecil dalam radius saluran sangat mempengaruhi nilai-nilai rintangan terhadap aliran darah dan aliran darah. Jadi, sebagai contoh, jika jari-jari kapal berkurang dari 2 hingga 1 mm, maka daya tahannya akan meningkat sebanyak 16 kali dan dengan kecerunan tekanan yang berterusan, aliran darah di dalam kapal ini juga akan menurun sebanyak 16 kali. Perubahan rintangan terbalik akan diperhatikan dengan peningkatan radius kapal sebanyak 2 kali. Dengan tekanan hemodinamik yang rata-rata, aliran darah di satu organ boleh meningkat, di mana yang lain mungkin menurun bergantung pada penguncupan atau kelonggaran otot-otot licin pembuluh arteri dan urat organ ini.

Kelikatan darah bergantung pada kandungan dalam jumlah darah sel darah merah (hematokrit), protein, lipoprotein dalam plasma darah, dan juga keadaan agregat darah. Dalam keadaan normal, kelikatan darah tidak berubah secepat lumen saluran. Selepas kehilangan darah, dengan eritropenia, hipoproteinemia, kelikatan darah menurun. Dengan eritrositosis, leukemia, peningkatan agregasi sel darah merah dan hiperkoagulasi yang ketara, kelikatan darah dapat meningkat dengan ketara, yang menyebabkan peningkatan rintangan aliran darah, peningkatan beban pada miokardium dan mungkin disertai dengan gangguan aliran darah di saluran mikrovaskulatur.

Dalam sistem peredaran darah yang telah ditetapkan, jumlah darah yang dikeluarkan oleh ventrikel kiri dan mengalir melalui bahagian silang aorta adalah sama dengan jumlah darah yang mengalir melalui keratan rentas total saluran mana-mana bahagian lain dari lingkaran besar peredaran darah. Isipadu darah ini kembali ke atrium kanan dan memasuki ventrikel kanan. Daripadanya, darah dikeluarkan ke peredaran paru-paru dan kemudian melalui urat pulmonari kembali ke jantung kiri. Oleh kerana IOC ventrikel kiri dan kanan adalah sama, dan lingkaran besar dan kecil peredaran darah dihubungkan secara bersiri, laju aliran volumetrik dalam sistem vaskular tetap sama.

Walau bagaimanapun, semasa perubahan keadaan aliran darah, misalnya, ketika bergerak dari mendatar ke menegak, ketika graviti menyebabkan pengumpulan darah sementara pada urat badan dan kaki bawah, untuk waktu yang singkat, IOC ventrikel kiri dan kanan dapat menjadi berbeza. Tidak lama kemudian, mekanisme intrakardiak dan ekstrasardiak jantung mengatur tahap aliran darah melalui lingkaran kecil dan besar peredaran darah.

Dengan penurunan tajam dalam pengembalian darah vena ke jantung, menyebabkan penurunan volume stroke, tekanan darah dapat menurun. Dengan penurunan yang jelas di dalamnya, aliran darah ke otak dapat berkurang. Ini menjelaskan perasaan pening, yang boleh berlaku dengan peralihan tajam seseorang dari mendatar ke menegak.

Isipadu dan kelajuan aliran darah dalam kapal

Jumlah darah dalam sistem vaskular adalah petunjuk homeostatik yang penting. Nilai purata adalah 6-7% untuk wanita, untuk lelaki 7-8% dari berat badan dan berada dalam lingkungan 4-6 l; 80-85% darah dari isipadu ini berada di saluran peredaran paru, sekitar 10% - di saluran peredaran paru, dan sekitar 7% - di rongga jantung.

Sebilangan besar darah terkandung dalam urat (kira-kira 75%) - ini menunjukkan peranan mereka dalam pemendapan darah di lingkaran besar dan kecil peredaran darah.

Pergerakan darah di dalam pembuluh darah dicirikan bukan hanya oleh isipadu, tetapi juga oleh aliran linear aliran darah. Ia difahami sebagai jarak di mana zarah darah bergerak per unit masa..

Di antara kelajuan aliran darah volumetrik dan linear terdapat hubungan yang dijelaskan oleh ungkapan berikut:

V = Q / Pr 2

di mana V ialah halaju linear aliran darah, mm / s, cm / s; Q ialah halaju aliran darah volumetrik; P ialah nombor yang sama dengan 3.14; r adalah jejari kapal. Nilai Pr 2 mencerminkan keratan rentas kapal.

Rajah. 1. Perubahan tekanan darah, halaju aliran darah linier dan luas keratan rentas di pelbagai bahagian sistem vaskular

Rajah. 2. Ciri hidrodinamik dari katil vaskular

Dari ungkapan pergantungan halaju linier pada volumetrik pada pembuluh sistem peredaran darah, dapat dilihat bahawa halaju aliran darah linier (Gbr. 1.) sebanding dengan aliran darah volumetrik melalui pembuluh darah dan berbanding terbalik dengan luas keratan rentas kapal ini. Sebagai contoh, di aorta, yang mempunyai luas keratan rentas terkecil dalam lingkaran besar peredaran darah (3-4 cm 2), halaju aliran darah adalah paling besar dan pada waktu rehat adalah sekitar 20-30 cm / s. Dengan aktiviti fizikal, ia dapat meningkat 4-5 kali.

Menjelang kapilari, jumlah lumen melintang kapal meningkat dan, akibatnya, aliran aliran darah linier di arteri dan arteriol menurun. Pada kapal kapilari, jumlah luas keratan rentasnya lebih besar daripada pada bahagian lain dari pembuluh bulatan besar (500-600 kali keratan rentas aorta), halaju aliran darah linier menjadi minimum (kurang dari 1 mm / s). Aliran darah yang perlahan di kapilari mewujudkan keadaan terbaik untuk berlakunya proses metabolik antara darah dan tisu. Pada urat, kelajuan aliran aliran darah meningkat kerana penurunan luas keratan rentas mereka ketika mereka menghampiri jantung. Di mulut vena cava, 10-20 cm / s, dan apabila dimuat, ia meningkat menjadi 50 cm / s.

Halaju linear plasma dan sel darah tidak hanya bergantung pada jenis pembuluh darah, tetapi juga pada lokasi mereka di aliran darah. Terdapat jenis aliran darah laminar, di mana sedikit darah dapat dibahagikan kepada lapisan. Dalam hal ini, halaju linier lapisan darah (terutamanya plasma), dekat atau bersebelahan dengan dinding pembuluh darah, adalah yang terkecil, dan lapisan di tengah aliran adalah yang tertinggi. Antara endotelium vaskular dan lapisan darah parietal, daya geseran timbul yang menimbulkan tekanan ricih pada endotelium vaskular. Tekanan ini berperanan dalam pengeluaran faktor aktif vaskular oleh endotelium yang mengatur lumen vaskular dan halaju aliran darah..

Sel darah merah dalam saluran (kecuali kapilari) terletak terutamanya di bahagian tengah aliran darah dan bergerak di dalamnya dengan kelajuan yang agak tinggi. Sel darah putih, sebaliknya, terletak terutamanya di lapisan parietal aliran darah dan membuat pergerakan bergulir pada kelajuan rendah. Ini membolehkan mereka mengikat reseptor lekatan di tempat kerosakan mekanikal atau keradangan pada endotelium, melekat pada dinding kapal dan berhijrah ke tisu untuk melakukan fungsi perlindungan.

Dengan peningkatan yang ketara dalam halaju aliran darah di bahagian pembuluh yang menyempit, di tempat-tempat di mana ia bercabang dari kapal, sifat laminar pergerakan darah dapat diganti dengan yang bergelora. Pada masa yang sama, pergerakan lapisan demi lapisan zarahnya mungkin terganggu dalam aliran darah; tekanan geseran dan ricih yang lebih besar dapat timbul antara dinding pembuluh dan darah daripada dengan gerakan laminar. Aliran darah vorteks berkembang, kebarangkalian kerosakan pada endotelium dan pemendapan kolesterol dan bahan lain di intima dinding pembuluh darah meningkat. Ini boleh menyebabkan pelanggaran mekanikal struktur dinding vaskular dan permulaan pengembangan trombi parietal.

Melengkapkan masa peredaran darah, iaitu kembalinya zarah darah ke ventrikel kiri setelah dikeluarkan dan melalui lingkaran besar dan kecil peredaran darah menjadikan pemotongan 20-25 s, atau setelah kira-kira 27 sistol ventrikel jantung. Kira-kira seperempat masa ini dihabiskan untuk menggerakkan darah melalui saluran lingkaran paru-paru dan tiga perempat - pada saluran peredaran paru.

Lingkaran peredaran darah manusia: struktur, fungsi dan ciri

Sistem peredaran darah manusia adalah urutan tertutup saluran arteri dan vena yang membentuk lingkaran peredaran darah. Seperti semua orang yang berdarah panas, pada manusia, kapal membentuk bulatan besar dan kecil, yang terdiri daripada arteri, arteriol, kapilari, venula dan urat, tertutup cincin. Anatomi masing-masing disatukan oleh ruang jantung: mereka bermula dan diakhiri dengan ventrikel atau atria.

Selamat mengetahui! Jawapan yang betul untuk soalan, berapa banyak lingkaran peredaran yang sebenarnya dimiliki seseorang, dapat dijawab 2, 3 atau bahkan 4. Ini disebabkan oleh fakta bahawa selain besar dan kecil, tubuh mempunyai saluran darah tambahan: plasenta, koronari, dll..

Bulatan besar peredaran darah

Di dalam tubuh manusia, lingkaran besar peredaran darah bertanggung jawab untuk mengangkut darah ke semua organ, tisu lembut, kulit, rangka dan otot lain. Peranannya dalam tubuh tidak ternilai - bahkan patologi kecil menyebabkan disfungsi serius seluruh sistem sokongan hidup.

Struktur

Darah dalam lingkaran besar bergerak dari ventrikel kiri, bersentuhan dengan semua jenis tisu, memberikan oksigen dalam perjalanan dan mengambil karbon dioksida dan produk yang diproses dari mereka, ke atrium kanan. Segera dari jantung, cairan di bawah tekanan tinggi memasuki aorta, dari mana ia disebarkan ke arah miokardium, di sepanjang cabang ia dialihkan ke tali pinggang bahu dan kepala, dan di sepanjang batang terbesar - aorta toraks dan perut - menuju ke batang dan kaki. Ketika jarak dari jantung dari arteri aorta berlepas, dan mereka, seterusnya, dibahagikan kepada arteriol dan kapilari. Pembuluh nipis ini secara literal membelit tisu lembut dan organ dalaman, menyampaikan darah yang kaya dengan oksigen kepada mereka..

Di rangkaian kapilari ada pertukaran zat dengan tisu: darah memberikan oksigen ke ruang antar sel, larutan garam, air, bahan plastik. Selanjutnya, darah dihantar ke venula. Di sini, unsur-unsur dari tisu luaran secara aktif diserap ke dalam darah, akibatnya cairan itu tepu dengan karbon dioksida, enzim dan hormon. Dari venula, darah bergerak ke dalam tiub berdiameter kecil dan sederhana, kemudian ke batang utama rangkaian vena dan atrium kanan, iaitu, menjadi elemen akhir CCB.

Ciri aliran darah

Untuk aliran darah di sepanjang jalan yang panjang, urutan ketegangan vaskular yang dihasilkan adalah penting. Kelajuan perjalanan cecair biologi, pematuhan sifat reologi mereka dengan norma dan, sebagai akibatnya, kualiti pemakanan organ dan tisu bergantung pada seberapa setia titik ini diperhatikan..

Kecekapan peredaran darah disokong oleh pengecutan jantung dan kontraksi arteri. Sekiranya di dalam kapal besar darah bergerak tersentak kerana daya tarikan keluar dari jantung, maka di pinggiran halaju aliran darah dipertahankan kerana pengecutan gelombang dinding seperti gelombang.

Arah aliran darah di CCB dipertahankan kerana operasi injap yang menghalang aliran balik cecair.

Pada urat, arah dan kelajuan aliran darah dipertahankan kerana perbezaan tekanan pada pembuluh dan atria. Banyak sistem injap vena menghalang aliran darah kembali.

Fungsi

Sistem saluran darah cincin darah besar melakukan banyak fungsi:

  • pertukaran gas dalam tisu;
  • pengangkutan nutrien, hormon, enzim, dan lain-lain;
  • perkumuhan metabolit, toksin dan toksin dari tisu;
  • pengangkutan sel imun.

Kapal dalam CCB terlibat dalam pengaturan tekanan darah, dan dangkal dalam termoregulasi tubuh.

Peredaran pulmonari

Ukuran peredaran pulmonari (disingkat MKK) lebih sederhana daripada yang besar. Hampir semua kapal, termasuk yang terkecil, terletak di rongga dada. Darah vena dari ventrikel kanan memasuki peredaran pulmonari dan bergerak dari jantung di sepanjang batang paru. Tidak lama sebelum kapal memasuki portal paru, ia dibahagikan kepada cabang kiri dan kanan arteri pulmonari, dan kemudian menjadi kapal yang lebih kecil. Kapilari mendominasi pada tisu paru-paru. Mereka mengelilingi alveoli dengan ketat di mana pertukaran gas berlaku - karbon dioksida dilepaskan dari darah. Semasa memasuki jaringan vena, darah tepu dengan oksigen dan melalui urat yang lebih besar kembali ke jantung, atau lebih tepatnya ke atrium kiri.

Tidak seperti BKK, darah vena bergerak melalui arteri IWC, dan darah arteri bergerak melalui urat.

Video: dua lingkaran peredaran darah

Lingkaran tambahan

Di bawah kumpulan tambahan dalam anatomi, kami bermaksud sistem vaskular organ individu yang memerlukan bekalan oksigen dan nutrien yang lebih baik. Di dalam tubuh manusia terdapat tiga sistem seperti itu:

  • plasenta - terbentuk pada wanita setelah embrio melekat pada dinding rahim;
  • koronari - membekalkan miokardium dengan darah;
  • villisieva - menyediakan bekalan darah ke kawasan otak yang mengatur fungsi penting.

Placental

Cincin plasenta dicirikan oleh kewujudan sementara - semasa seorang wanita hamil. Sistem peredaran plasenta mula terbentuk setelah penyambungan telur janin ke dinding rahim dan terjadinya plasenta, iaitu setelah 3 minggu pembuahan. Pada akhir kehamilan selama 3 bulan, semua saluran lingkaran terbentuk dan berfungsi sepenuhnya. Fungsi utama bahagian sistem peredaran darah ini adalah penghantaran oksigen ke bayi yang belum lahir, kerana paru-parunya belum berfungsi. Selepas kelahiran, plasenta terkelupas, mulut saluran pembentuk lingkaran plasenta secara beransur-ansur ditutup.

Gangguan janin dengan plasenta hanya mungkin berlaku setelah pemberhentian nadi di tali pusat dan permulaan pernafasan bebas.

Peredaran koronari (bulatan jantung)

Di dalam tubuh manusia, jantung dianggap sebagai organ yang paling "memakan tenaga", yang memerlukan sumber yang besar, terutamanya bahan plastik dan oksigen. Itulah sebabnya pada lingkaran peredaran darah koronari adalah tugas penting: untuk menyediakan miokardium dengan komponen ini sejak awal.

Sebuah lembangan koronari bermula di pintu keluar ventrikel kiri, di mana lingkaran besar berasal. Arteri koronari berlepas dari aorta di kawasan pengembangannya (mentol). Kapal jenis ini mempunyai panjang sederhana dan banyak cabang kapilari, yang dicirikan oleh peningkatan kebolehtelapan. Ini disebabkan oleh fakta bahawa struktur anatomi jantung memerlukan pertukaran gas yang hampir seketika. Darah yang tepu dengan karbon dioksida memasuki atrium kanan melalui sinus koronari.

Cincin Willis (Bulatan Willis)

Lingkaran Willis terletak di pangkal otak dan memberikan bekalan oksigen berterusan ke organ dengan kegagalan arteri lain. Panjang bahagian sistem peredaran darah ini lebih sederhana daripada koronari. Seluruh bulatan terdiri daripada segmen awal arteri serebrum anterior dan posterior, dihubungkan dalam bulatan oleh kapal penyambung anterior dan posterior. Darah memasuki bulatan dari arteri karotid dalaman.

Cincin peredaran besar, kecil dan tambahan adalah sistem yang diperkemas dengan jelas yang berfungsi secara harmoni dan dikawal oleh jantung. Beberapa lingkaran berfungsi secara berterusan, yang lain dimasukkan dalam proses jika perlu. Kesihatan dan kehidupan seseorang bergantung pada seberapa baik sistem jantung, arteri dan urat berfungsi.

Sistem peredaran darah manusia

Darah adalah salah satu cecair asas tubuh manusia, berkat organ dan tisu yang menerima nutrien dan oksigen yang diperlukan, dan dibersihkan dari racun dan produk pembusukan. Cecair ini dapat beredar dalam arah yang ditentukan dengan ketat kerana sistem peredaran darah. Dalam artikel ini, kita akan membincangkan bagaimana kompleks ini disusun, kerana aliran darah dipertahankan, dan bagaimana sistem peredaran darah berinteraksi dengan organ lain.

Sistem peredaran manusia: struktur dan fungsi

Kegiatan vital yang normal tidak mungkin dilakukan tanpa peredaran darah yang berkesan: ia mengekalkan persekitaran dalaman yang berterusan, memindahkan oksigen, hormon, nutrien dan bahan penting lain, mengambil bahagian dalam pembersihan dari racun, terak, dan produk pembusukan, pengumpulan yang cepat atau lambat akan menyebabkan kematian seseorang organ atau seluruh badan. Proses ini diatur oleh sistem peredaran darah - sekumpulan organ, berkat kerja bersama yang berurutan pergerakan darah melalui tubuh manusia.

Mari lihat bagaimana sistem peredaran darah berfungsi, dan fungsi apa yang dilakukannya dalam tubuh manusia.

Struktur sistem peredaran darah manusia

Pada pandangan pertama, sistem peredaran darah mudah dan difahami: ia merangkumi jantung dan banyak saluran yang mengalir darah, secara bergantian menjangkau semua organ dan sistem. Jantung adalah sejenis pam yang meningkatkan darah, memberikan arus sistematiknya, dan kapal memainkan peranan sebagai tiub penunjuk, yang menentukan jalan aliran darah tertentu melalui tubuh. Itulah sebabnya sistem peredaran darah juga disebut kardiovaskular, atau kardiovaskular.

Mari bercakap dengan lebih terperinci mengenai setiap organ yang berkaitan dengan sistem peredaran darah manusia.

Sistem peredaran darah manusia

Seperti mana-mana kompleks badan, sistem peredaran darah merangkumi sejumlah organ yang berbeza, yang dikelaskan bergantung pada struktur, lokasi dan fungsi:

  1. Jantung dianggap sebagai organ pusat kompleks kardiovaskular. Ia adalah organ berongga yang terbentuk terutamanya oleh tisu otot. Rongga jantung dibahagikan dengan partisi dan injap menjadi 4 jabatan - 2 ventrikel dan atria (kiri dan kanan). Oleh kerana kontraksi berurutan berirama, jantung mendorong darah melalui saluran, memastikan peredarannya seragam dan berterusan.
  2. Arteri membawa darah dari jantung ke organ dalaman yang lain. Semakin jauh mereka terletak dari jantung, semakin tipis diameternya: jika di kawasan beg jantung rata-rata lebar lumen adalah ketebalan ibu jari, maka di kawasan hujung atas dan bawah diameternya kira-kira sama dengan pensil sederhana.

Walaupun terdapat perbezaan visual, arteri besar dan kecil mempunyai struktur yang serupa. Mereka merangkumi tiga lapisan - Adventitia, media dan seks. Adventitia - lapisan luar - dibentuk oleh tisu penghubung berserat dan elastik yang longgar dan merangkumi banyak liang di mana kapilari mikroskopik memberi makan dinding vaskular dan serat saraf yang mengatur lebar lumen arteri bergantung pada impuls yang dihantar oleh badan.

Media dengan kedudukan sederhana merangkumi gentian elastik dan otot licin, yang mengekalkan ketahanan dan keanjalan dinding vaskular. Lapisan inilah yang secara lebih besar mengatur kecepatan aliran darah dan tekanan darah, yang dapat berubah dalam rentang yang dibenarkan bergantung pada faktor luaran dan dalaman yang mempengaruhi tubuh. Semakin besar diameter arteri, semakin tinggi peratusan gentian elastik pada lapisan tengah. Menurut prinsip ini, kapal diklasifikasikan menjadi elastik dan otot.

Intima, atau lapisan dalam arteri, diwakili oleh lapisan endotelium yang nipis. Struktur halus tisu ini memudahkan peredaran darah dan berfungsi sebagai jalan masuk media.

Apabila arteri menjadi lebih nipis, ketiga lapisan ini menjadi kurang jelas. Sekiranya dalam kapal besar Adventitia, media dan intima dapat dibezakan dengan jelas, maka dalam arteriol nipis hanya lingkaran otot, serat elastik dan lapisan endotel yang tipis dapat dilihat.

  1. Kapilari adalah saluran tertipis dari sistem kardiovaskular, yang merupakan penghubung antara antara arteri dan urat. Mereka dilokalisasi di kawasan yang paling jauh dari jantung dan tidak mengandungi lebih dari 5% dari jumlah isipadu darah di dalam badan. Walaupun saiznya kecil, kapilari sangat penting: mereka menyelimuti badan dengan jaringan yang padat, membekalkan darah ke setiap sel badan. Di sinilah terdapat pertukaran zat antara darah dan tisu bersebelahan. Dinding kapilari yang paling tipis melewati molekul oksigen dan nutrien yang terkandung dalam darah, yang di bawah pengaruh tekanan osmotik masuk ke dalam tisu organ lain. Sebaliknya, darah menerima produk pembusukan dan toksin yang terdapat di dalam sel, yang dihantar kembali ke jantung dan kemudian ke paru-paru melalui tempat tidur vena.
  2. Vena adalah sejenis kapal yang membawa darah dari organ dalaman ke jantung. Dinding urat, seperti arteri, dibentuk oleh tiga lapisan. Satu-satunya perbezaan adalah bahawa setiap lapisan ini kurang jelas. Ciri ini diatur oleh fisiologi urat: untuk peredaran darah, tidak perlu adanya tekanan kuat dari dinding vaskular - arah aliran darah disokong oleh adanya injap dalaman. Sebilangan besar dari mereka dijumpai di urat kaki bawah dan atas - di sini, dengan tekanan vena rendah, tanpa penguncupan gentian otot secara bergantian, aliran darah tidak mungkin dilakukan. Pada urat besar, sebaliknya, terdapat sedikit atau tidak ada injap sama sekali.

Dalam proses peredaran darah, sebahagian cecair dari darah meresap melalui dinding kapilari dan saluran darah ke organ dalaman. Cecair ini, yang secara visual mengingatkan pada plasma, adalah limfa yang memasuki sistem limfa. Bergabung bersama, saluran limfa membentuk saluran yang cukup besar, yang di kawasan jantung mengalir kembali ke saluran vena sistem kardiovaskular.

Sistem peredaran darah manusia: secara ringkas dan jelas mengenai peredaran darah

Kitaran peredaran tertutup membentuk bulatan di mana darah bergerak dari jantung ke organ dalaman dan sebaliknya. Sistem kardiovaskular manusia merangkumi 2 lingkaran peredaran darah - besar dan kecil.

Darah yang beredar dalam bulatan besar bermula di ventrikel kiri, kemudian masuk ke aorta dan memasuki rangkaian kapilari di sepanjang arteri yang berdekatan, menyebar ke seluruh badan. Selepas ini, metabolisme molekul berlaku, dan kemudian darah, tanpa oksigen dan diisi dengan karbon dioksida (produk akhir pernafasan selular), memasuki rangkaian vena, dari sana ke dalam vena cava besar, dan akhirnya ke atrium kanan. Keseluruhan kitaran ini pada orang dewasa yang sihat memerlukan purata 20-24 saat.

Peredaran pulmonari bermula di ventrikel kanan. Dari sana, darah yang mengandungi sejumlah besar karbon dioksida dan produk pembusukan lain memasuki saluran paru-paru, dan kemudian ke paru-paru. Di sana, darah tepu dengan oksigen dan dihantar kembali ke atrium kiri dan ventrikel. Proses ini memakan masa sekitar 4 saat..

Sebagai tambahan kepada dua lingkaran utama peredaran darah, dalam beberapa keadaan fisiologi, seseorang mungkin mempunyai cara lain untuk peredaran darah:

  • Lingkaran koronari adalah bahagian anatomi pada bahagian besar dan bertanggungjawab sepenuhnya untuk pemakanan otot jantung. Ia bermula di pintu keluar arteri koronari dari aorta dan berakhir dengan saluran jantung vena, yang membentuk sinus koronari dan mengalir ke atrium kanan.
  • Lingkaran Willis dirancang untuk mengimbangi kekurangan serebrovaskular. Ia terletak di pangkal otak, di mana arteri vertebra dan karotid dalaman berkumpul..
  • Lingkaran plasenta muncul pada seorang wanita secara eksklusif semasa melahirkan anak. Terima kasih kepadanya, janin dan plasenta menerima nutrien dan oksigen dari badan ibu..

Fungsi sistem peredaran darah manusia

Peranan utama yang dimainkan oleh sistem kardiovaskular dalam tubuh manusia adalah memindahkan darah dari jantung ke organ dan tisu dalaman yang lain dan sebaliknya. Banyak proses bergantung kepada ini, berkat yang dapat mengekalkan kehidupan normal:

  • pernafasan selular, iaitu pemindahan oksigen dari paru-paru ke tisu, diikuti dengan pembuangan karbon dioksida ekzos;
  • pemakanan tisu dan sel oleh bahan yang terdapat dalam darah;
  • mengekalkan suhu badan yang tetap melalui pengedaran haba;
  • memberikan tindak balas imun setelah pengambilan virus patogen, bakteria, kulat dan agen asing lain;
  • penyingkiran produk penguraian ke paru-paru untuk perkumuhan seterusnya dari badan;
  • peraturan aktiviti organ dalaman, yang dicapai dengan mengangkut hormon;
  • menjaga homeostasis, iaitu menyeimbangkan persekitaran dalaman badan.

Sistem peredaran manusia: ringkasan ringkas utama

Kesimpulannya, perlu diperhatikan pentingnya menjaga kesihatan sistem peredaran darah untuk memastikan kesihatan seluruh organisma. Kegagalan sedikit pun dalam proses peredaran darah dapat menyebabkan kekurangan oksigen dan nutrien oleh organ lain, penghapusan sebatian toksik yang tidak mencukupi, homeostasis terganggu, imuniti dan proses penting lain. Untuk mengelakkan akibat yang serius, perlu mengecualikan faktor-faktor yang memprovokasi penyakit kompleks kardiovaskular - menolak makanan berlemak, gemuk, goreng yang menyumbat lumen vaskular dengan plak kolesterol; menjalani gaya hidup sihat di mana tidak ada tempat untuk tabiat buruk, cubalah, kerana kemampuan fisiologi, bermain sukan, mengelakkan situasi tertekan dan bertindak balas secara sensitif terhadap perubahan kesejahteraan sedikit pun, dengan tepat mengambil langkah tepat pada masanya untuk rawatan dan pencegahan patologi kardiovaskular.

Adalah Penting Untuk Menyedari Vaskulitis