Ketepuan: ciri indeks ketepuan oksigen

Kewujudan manusia secara langsung bergantung pada pernafasan. Telah diketahui bahawa ketika kita menyedut tubuh kita menggunakan oksigen, ia akan menghilangkan karbon dioksida semasa menghembus nafas. Tetapi tidak semua orang tahu proses yang berlaku pada tahap yang lebih mendalam. Dari paru-paru, oksigen memasuki aliran darah dan dengan bantuannya dihantar ke setiap sel di dalam badan. Dan proses ketepuan cecair dengan gas dalam pengertian luas disebut saturasi. Dalam perubatan, istilah ini merujuk kepada peratusan O2 dalam darah pesakit.

Konsep ketepuan dan oksimetri nadi

Ketepuan darah arteri dengan oksigen adalah salah satu petunjuk utama organisma yang berfungsi normal. Dia bertanggungjawab untuk operasi kompleks organ-organ penting, seperti jantung, paru-paru, dan otak manusia.

Peranan sel darah merah

Sekali di paru-paru, oksigen dibekalkan melalui sistem kapilari tertipis ke dalam aliran darah, di mana sel-sel darah merah wujud - sel pembawa khusus yang membawanya ke sudut-sudut tubuh yang paling terpencil. Pemindahan dilakukan pada tahap molekul, dan hemoglobin yang terdapat dalam sel darah merah, yang terdiri daripada heme (unsur protein) dan molekul besi, bertanggungjawab untuknya. Ia adalah yang terakhir yang mempunyai sifat mengikat 4 molekul O2 kepada dirinya sendiri melalui ikatan kimia dan menyerahkannya ke tempat tujuan mereka.

Adalah hemoglobin yang, kerana aktivitinya, memberi darah warna merah yang khas. Dengan itu, sel-sel menghantar kembali sisa-sisa mereka dalam bentuk molekul karbon dioksida, yang, setelah melewati jalan kembali, diekskresikan melalui paru-paru. Ini adalah bagaimana skema dan tujuan pernafasan organisma hidup, termasuk manusia.

Nisbah gas dalam sistem peredaran darah

Tubuh yang sihat memerlukan jumlah oksigen dan karbon dioksida dalam darah seimbang. Keutamaan satu atau yang lain langsung mempengaruhi kesejahteraan umum seseorang. Persekitaran mempunyai kesan besar terhadap penunjuk ini..

Orang yang tinggal di bandar besar atau berdekatan dengan kemudahan industri secara automatik berisiko. Mereka kekurangan ketepuan atmosfer dengan oksigen, disebabkan oleh itu pernafasan permukaan berkembang..

Ciri khasnya ialah peningkatan karbon dioksida dalam darah, yang dinyatakan dalam gejala berikut:

  • keletihan kronik;
  • kekurangan keupayaan untuk menumpukan perhatian pada sesuatu.

Keadaan inilah yang mengakibatkan statistik penyakit jantung dan pernafasan yang mengerikan pada penduduk. Pelbagai penyakit paru-paru, termasuk asma, petunjuk langsung kekurangan oksigen dalam sel darah merah.

Proses sebaliknya, apabila darah terlalu jenuh dengan O2, mempunyai akibat negatif. Dalam kes ini, seseorang mungkin mengalami:

  • sakit kepala;
  • mengantuk berkala;
  • keletihan umum dan kegagalan otot.

Cukup ciri fenomena untuk keadaan apabila seseorang individu yang telah lama berada di bandar meninggalkan alam.

Ketepuan

Sebaik-baiknya, dalam tubuh orang yang sihat, semua hemoglobin harus dihubungkan dengan oksigen, dan kadar tepu, yang dikira sebagai peratusan, adalah 96-98%. Sekiranya indeksnya turun di bawah 95%, maka ini adalah loceng yang membimbangkan dan dapat diasumsikan bahawa beberapa kerosakan pada aktiviti jantung atau pernafasan berkembang atau anemia yang berkaitan dengan kekurangan zat besi dalam darah terjadi.

Orang dengan penyakit kronik jantung, paru-paru dan bronkus diminta untuk mengetahui tahap ketepuannya. Melacaknya harus dilakukan secara berkala, kerana setiap perubahan menunjukkan perkembangan atau komplikasi proses patologi.

Analisis dan Definisi Indeks

Untuk mengetahui tahap ketepuan oksigen, dua kaedah utama digunakan:

  1. Invasif (dilabel dalam dokumen SO2) - dikaitkan dengan beberapa sensasi yang menyakitkan kerana perlunya pengambilan sampel darah pesakit. Ini juga sangat memakan masa, kerana bahan ujian dikirim ke makmal di mana ia dianalisis, penerangan terperinci diberikan, dan hanya setelah itu hasilnya sampai ke dokter yang hadir.
  2. Pulse oximetric (spo2) - peratusan ketepuan ditentukan hampir seketika dan tanpa perlu melakukan analisis.

Kesalahan statistik ketika membandingkan kaedah berbeza dalam 1%.

Prinsip peranti keajaiban

Nadi oksimeter berdasarkan pemerhatian berikut: bergantung kepada ketepuan hemoglobin dengan oksigen, ia bertindak balas secara berbeza terhadap gelombang cahaya dengan panjang yang berbeza. Ini adalah asas untuk kerja alat perubatan ini.

Nadi cahaya yang dipancarkan di spektrum merah dan inframerah diserap oleh darah, bergantung pada jumlah molekul O2 yang ditangkap oleh sel darah merah. Hemoglobin terikat menerima sinar inframerah, dan molekul oksigen kosong, tidak terikat, berwarna merah. Lampu yang tidak diserap didaftarkan, peranti menghitung peratusan dan memaparkan hasilnya di skrin. Keseluruhan operasi mengambil masa 15-20 saat.

Hari ini, terdapat 2 cara untuk mengukur ketepuan: penghantaran dan pantulan. Dalam kes pertama, cahaya melewati tisu. Elemen pemancar dan pengesan penerima hendaklah terletak di sisi yang berlainan dari objek yang diukur. Untuk menyambungkan alat sedemikian dan melakukan penyelidikan, jari, lubang hidung, aurikel digunakan..

Dalam kes kedua, seharusnya mengukur gelombang cahaya yang tidak diserap, tetapi dipantulkan dari tisu. Ia digunakan apabila diperlukan untuk mengukur bahagian tubuh yang tidak selesa atau di mana secara teknikalnya mustahil untuk meletakkan sensor antara satu sama lain: badan, bahu, kepala, kaki. Kedua-dua kaedah tersebut memberikan hasil yang berkorelasi..

Kekurangan Pulse Oximetry

Dalam beberapa kes, teknik tidak invasif berdosa dengan ketidaktepatan dalam analisis. Ini mungkin disebabkan oleh perubahan operasi dalam keadaan pencahayaan yang berlebihan, semasa pergerakan objek, dengan kedudukan sensor yang salah. Kesukaran tertentu adalah kes kejutan dan hipovolemia pada pesakit apabila alat ini tidak dapat menangkap gelombang nadi.

Pewarna juga boleh mempengaruhi hasilnya (misalnya, cat kuku berwarna memberikan ralat yang sangat nyata).

Keracunan karbon monoksida - kasusnya, secara umum, jelas dapat menunjukkan ketepuan seratus persen, walaupun hemoglobin tepu tidak dengan O2, tetapi dengan CO. Semua ini mesti diambil kira semasa bekerja dengan peranti..

Petunjuk untuk mengawal oksigen dalam darah

Sayangnya, di Persekutuan Rusia, seperti di ruang pasca-Soviet lainnya, perhatian terhadap indeks kesihatan warganegara ini hanya diberikan di unit perawatan intensif, ketika pesakit berada di ambang kehidupan dan kematian. Ini disebabkan oleh kos kawalan dan peralatan pengukuran yang tinggi, dan kurangnya kesedaran kakitangan perubatan di semua peringkat.

Sebenarnya, terdapat banyak petunjuk untuk penggunaan kawalan oksigenasi badan:

  1. Kegagalan pernafasan, tanpa mengira penyebabnya.
  2. Anestesia sebagai ubat bius.
  3. Tempoh pasca operasi (ortopedik, pembedahan vaskular).
  4. Hipoksia mendalam dalam patologi organ dalaman, sistem darah, keabnormalan sel darah merah.
  5. Kemungkinan penangkapan pernafasan pada waktu malam (apnea), hipokemia kronik.

Bayi pramatang yang berisiko mengalami kerosakan pada retina atau paru-paru juga memerlukan oksimetri nadi dan pemantauan berterusan terhadap hasilnya..

Pencegahan Penyakit Oksigenasi

Bagi orang dewasa dan kanak-kanak, kadar ketepuan oksigen dalam darah adalah sama (95-98%). Nilai 94% sudah dianggap rendah dan doktor mesti mengambil langkah segera untuk memerangi hipoksia. Dan rawatan kecemasan harus diberikan kepada pesakit jika hasil ini 90% atau lebih rendah. Pengukuran ketepuan dilakukan pada bahan darah arteri, yang memindahkan oksigen ke tisu. Data tempat tidur vena tidak bernilai, kerana indikator di sini tidak melebihi 75% dan terutama membawa karbon dioksida, yang dirancang untuk dikeluarkan dari badan.

Pengawasan 24 jam

Dalam sebilangan besar kes, adalah keperluan langsung untuk memantau tahap ketepuan pada waktu malam. Ini terutama berkaitan dengan pesakit yang mempunyai berat badan berlebihan dan mempunyai tahap kegemukan yang tinggi, patologi kelenjar tiroid, saluran pernafasan, hipertensi. Kategori pesakit ini dicirikan oleh penangkapan pernafasan dalam tidur, apnea, yang tidak hanya mengancam kesihatan tetapi juga kehidupan manusia.

Orang yang berehat setiap malam penuh dengan dengkuran, berkeringat, mengadu rasa mengantuk di siang hari yang digabungkan dengan sakit kepala, perasaan kurang tidur dan kegagalan jantung yang berterusan, kemungkinan besar menderita hipoksia. Dan hanya kajian penuh yang dapat mengesahkan diagnosis..

Pulse oximetry harus dilakukan pada waktu malam apabila tersedia:

  • kenyang yang tidak sihat atau kegemukan pada tahap kedua;
  • penyakit kronik paru-paru dan sistem pernafasan;
  • darah tinggi;
  • myxedema.

Sekiranya semasa tidur tahap saturasi telah menurun menjadi 88%, pesakit memerlukan oksigenasi - bernafas dengan oksigen tulen untuk lebih banyak ketepuan darah pada waktu malam.

Membantu dalam diagnosis penyakit

Sebab-sebab ketepuan rendah bukanlah pada ketepuan rendah hemoglobin dengan oksigen (ini hanya akibatnya), tetapi pengambilannya tidak mencukupi ke dalam darah. Dan dengan bantuan indeks spo2, anda dapat menentukan sifat penyakit ini, yang tidak memungkinkan untuk memenuhi sel darah merah O2 sepenuhnya. Mereka boleh dikelompokkan menjadi tiga kompleks utama:

  1. Penyakit jantung.
  2. Gangguan sistem pernafasan.
  3. Kehilangan darah.

Penyebab lemahnya aktiviti jantung adalah penyakit arteri koronari, keadaan pra-infark, kekurangan, kejutan kardiogenik, dan lain-lain. Selain itu, pesakit sendiri mungkin tidak merasa tidak selesa. Pada masa itulah kadar ketepuan menjadi menentukan dalam diagnosis.

Mengenai gangguan pernafasan telah banyak diperkatakan di atas. Tetapi penurunan ketepuan semasa kehilangan darah dikaitkan dengan kehilangan sejumlah besar sel darah merah dan berbahaya, terutama bagi anak-anak.

Bahaya, akibat dan cadangan

Hasil kekurangan yang paling teruk dalam sel O2 adalah nekrosis dan kegagalan organ yang paling penting. Yang paling sensitif terhadap kebuluran oksigen adalah jantung dan otak. Serangan jantung dan strok, sebenarnya, adalah nekrosis yang disebabkan oleh sebab ini. Mereka disertai dengan kelemahan anggota badan, rasa mati rasa atau terbakar di dalam. Keadaan pengsan dengan unsur halusinasi dapat diperhatikan..

Anda harus ingat bahawa ketepuan yang dikurangkan bukanlah penyakit dengan sendirinya, itu hanya akibat dari patologi yang ada. Untuk penstabilan penunjuk sementara, oksigenasi adalah baik, dan segala yang lain - sebagai sebahagian daripada rawatan penyakit yang mendasari.

Walaupun begitu, beberapa peraturan dapat dibezakan, sel mana sel-sel tubuh akan selalu tepu dengan oksigen yang mencukupi:

  • berjalan-jalan setiap hari di udara segar;
  • penggunaan vitamin dalam bentuk buah-buahan dan pelbagai kompleks;
  • aktiviti sukan sederhana;
  • rawatan dan pencegahan penyakit yang ada dan dikenal pasti;
  • diet seimbang.

Ketepuan adalah salah satu petunjuk utama keadaan seseorang. Nafas adalah asas hidupnya. Sebarang penyimpangan dari norma harus diperiksa..

Strok sebelah kiri: rawatan dan pemulihan, berapa banyak hidup

Tempoh seperti hati dengan gumpalan: mengapa pergi, rawatan

Penyebab pelepasan semasa haid pembekuan darah besar

Kepentingan keserasian kumpulan darah untuk konsepsi

Keradangan urat pada bahagian bawah kaki - gejala dan rawatan phlebitis

Pulse oximetry dan penunjuknya. Tahap atau ketepuan oksigen darah

Rangsangan utama untuk bernafas adalah meningkatkan tahap karbon dioksida (CO2). Otak mengawal pengudaraan. Dengan bantuan pengecutan otot, udara (biasanya terdiri daripada 79% nitrogen dan 21% oksigen) memasuki paru-paru melalui saluran pernafasan dan mengisi alveoli, di mana pertukaran gas berlaku. Ia dilakukan dengan menggunakan proses yang disebut "difusi" - pergerakan molekul dari kawasan berkepekatan tinggi ke kawasan berkepekatan rendah. Penyebaran ini berlaku melalui membran kapilari alveolar, di mana CO2 dalam darah ditukar dengan oksigen (O2) dari udara Oksigen mengikat molekul hemoglobin dalam sel darah merah. Darah kaya oksigen mengalir dari paru-paru ke jantung, dari mana ia menyebar melalui arteri ke seluruh badan. Ketepuan hemoglobin dalam darah arteri dengan oksigen disebut saturasi (SaO2). Nilai SaO2> 94% dianggap normal. Pada nilai yang lebih rendah, terapi oksigen digunakan. Pekat oksigen moden adalah alat kecil yang mudah dikendalikan.

Bagaimana oksimetri nadi berfungsi

Pulse oximetry dilakukan dengan menggunakan pulse oximeter. Pulse oximeter adalah kaedah bukan invasif untuk mengukur kadar nadi dan ketepuan hemoglobin arteri dengan oksigen pada tahap kapilari periferi. Ia terdiri daripada monitor mudah alih dan probe fotolistrik yang dipasang pada jari, jari tangan atau kaki atau di cuping telinga pesakit. Probe mengukur jumlah merah di kapilari semasa sistol dan diastole. Monitor mengira masa antara puncak dan menunjukkan kadar nadi dalam denyutan seminit. Peranti ini juga mengira nilai berdasarkan pekali penyerapan cahaya sistol dan diastole dan menunjukkan peratusan peratusan ketepuan oksigen (SpO2).

Sekiranya nadi oksimeter menunjukkan ketepuan di bawah 92%, maka ini menjadi kebimbangan. Kejatuhannya di bawah 90% menunjukkan hipokemia. Ini bermaksud bahawa kepekatan oksigen dalam aliran darah lebih rendah daripada pada sel. Ini menyukarkan oksigen meresap dari sel dan kembali ke aliran darah, menyebabkan hipoksia tisu dan seterusnya mati. Ketepuan 94-99% sangat sesuai, tetapi anda harus ingat faktor-faktor yang boleh mempengaruhi pembacaan oksimeter nadi. Di antara keadaan yang dapat membuat pembacaan instrumen tidak dapat diandalkan, perfusi periferal yang buruk, termasuk yang disebabkan oleh kejutan, vasokonstriksi (penyempitan saluran darah), hipotensi (tekanan darah rendah), dapat diperhatikan. Jangan memasang probe sensitif pada anggota badan yang rosak. Jangan gunakan alat di tangan yang sama di mana tekanan darah diukur. Perlu diingat bahawa bacaan oksimeter nadi akan turun pada saat manset tonometer mengembang. Ia akan menyekat aliran darah arteri, yang mempengaruhi pembacaan.,

Perubahan dalam bidang perubatan, serta alat mudah alih elektronik yang berkaitan, dapat disebut sebagai benar-benar revolusioner. Alat yang hanya terdapat di hospital kini boleh didapati untuk kegunaan perubatan di rumah. Contoh yang baik ialah pemekat oksigen untuk kediaman. Oleh itu, oksimeter nadi digunakan oleh jururawat di hospital, pesakit rawat jalan di rumah, peminat kecergasan di gim, dan bahkan juruterbang di pesawat terbang. Pulse oximetry adalah kaedah yang paling bermaklumat untuk menentukan kadar oksigen ke darah..

Oksimetri nadi. Tahap kekurangan oksigen relatif terhadap ketepuan (SpO2) - bacaan oksimeter nadi

KuasaSpO2,% (Bacaan oksimetri nadi)
Biasalebih daripada atau sama dengan 95%
1 darjah90-94%
2 darjah75-89%
3 darjahkurang daripada 75%
Koma hipoksemikkurang daripada 60%

Cadangan, aliran oksigen yang diperlukan, rejimen dan jangka masa terapi oksigen, ditetapkan oleh doktor yang merawat! Terapi oksigen di rumah dilakukan dengan menggunakan pemekat oksigen di bawah kawalan oksimeter nadi.

Video demo. Pulse Oximetry Pulse Oximeter Bersenjata YX301

APABILA MEMBELI HUB OXYGEN PERUBATAN, PULSOXYMETER ARMED YX200 SEBAGAI HADIAH.

Ketepuan oksigen arteri

Penerangan Ringkas

Penerangan terperinci

SO2 diukur dengan ujian darah arteri. Petunjuk serupa, diukur dengan cara yang tidak invasif (menggunakan pulse oximetry) disebut sebagai SpO2. pada prinsipnya, kedua-dua indikator berkorelasi dengan baik, kesalahannya 1-2%, dan terus berkurang dengan perkembangan teknologi.

SO2 bersama dengan PaO2 (HbQ2) mencirikan tahap pengoksigenan darah. Penurunan parameter ini dalam darah arteri (darah vena tidak sesuai untuk mengkaji komposisi gas) disebut hipokemia arteri. Hipokemia sederhana dicirikan terutamanya oleh penurunan PaO2, nilai SO2 (HBO2) lebih stabil.

Untuk memahami angka tepu dengan betul, anda dapat membandingkannya dengan tekanan separa oksigen dalam darah (PaO2).
-Ketepuan (SpO2) 95-98% sepadan dengan - 80-100 mm RT. Seni. (PaO2).
-Ketepuan (SpO2) 90% sepadan dengan - 60 mmHg (PaO2).
-Ketepuan (SpO2) 75% sepadan dengan - 40 mmHg (PaO2).

Ketepuan - apa itu

Untuk menilai tahap ketepuan oksigen sel-sel tubuh manusia, perlu memahami konsep seperti ketepuan. Penilaian serupa diperlukan untuk diagnosis patologi tersembunyi dan fungsi tubuh secara keseluruhan.

Apakah maksud ini?

Untuk pelaksanaan fungsi yang normal, tubuh memerlukan pertukaran gas yang berterusan antara sel darah dan tisu.

Darah tepu dengan oksigen di paru-paru dan membawanya ke tisu.

Dalam proses pertukaran, tisu menghantar sisa yang dihasilkan oleh pernafasan - karbon dioksida dan bukannya oksigen. Karbon dioksida, pada gilirannya, dihantar ke sistem pernafasan, di mana ia dikeluarkan dari tubuh sebagai nafas. Pada eritrosit pada masa ini ruang bebas terbentuk, yang langsung dihuni oleh oksigen. Ini adalah kitaran gas di dalam badan, ia berlaku secara berterusan, membentuk proses pernafasan.

Ia menjadi mungkin kerana kemasukan gas ke dalam molekul hemoglobin. Yang terakhir mempunyai komposisi molekul besi, yang merupakan penghubung molekul gas. Hemoglobin membentuk sel darah merah, yang bertanggung jawab untuk warna merah (merah) darah. Sekiranya hemoglobin mengandungi oksigen, maka ia disebut oxyhemoglobin. Ia adalah bahawa ketepuan dinilai.

Untuk menilai ketepuan hemoglobin, kepekatan oxyhemoglobin dalam aliran darah arteri diukur. Yang terakhir mengambil bahagian dalam pertukaran gas dan bertanggungjawab untuk pemindahan oksigen ke organ dan tisu badan.

Oleh itu, saturasi adalah nilai tahap ketepuan molekul oxyhemoglobin dengan oksigen.

Petunjuk ini penting untuk mengenal pasti patologi tersembunyi yang serius seperti kegagalan jantung. Bagaimanapun, pada peringkat awal tidak ada tanda-tanda patologi, dan hanya analisis tepat pada masanya yang akan membantu mengesan penyakit.

Cara mengukur?

Kaedah untuk menentukan ketepuan adalah:

Kumpulan pertama tidak berkesan, kerana analisisnya cukup rumit dan mendapatkan hasilnya memerlukan banyak masa. Juga, dalam kes operasi, pemantauan berterusan penunjuk ini diperlukan, dan kumpulan analisis pertama tidak membenarkan ini. Penilaian pertukaran gas berfungsi sebagai penunjuk kegunaan tubuh, dan dalam kes resusitasi, dengan mengambil kira indikator akan memberi amaran mengenai perkembangan keadaan berbahaya tubuh manusia. Penurunan ketepuan menandakan penurunan tekanan dan nadi berhenti.

Kumpulan kedua lebih rasional dan tidak mempunyai kekurangan yang dinyatakan di atas. Pulse oximetry membolehkan anda memperoleh nilai kepekatan oksigen dalam darah dengan cepat. Untuk ini, peranti khas digunakan, yang memberikan penunjuk dan nilai nadi yang diinginkan.

Peranti ini digunakan semasa operasi untuk memantau keadaan pesakit dengan berkesan. Kemudahan penggunaan pulse oximeter membolehkan anda memantau ketepuan di rumah.

Penerangan Produk

Suatu oksimeter nadi, seperti yang disebutkan sebelumnya, menentukan tahap ketepuan oksigen molekul darah. Untuk ini, cukup untuk pesakit meletakkan alat di pergelangan tangan, dan pinggan khas di jari atau bahagian badan yang lain dengan bekalan darah yang baik.

Semasa menerangi bahagian periferal badan dengan bantuan sinar dengan panjang gelombang yang berbeza, peranti mengingat data mengenai tahap penghantaran atau pantulan sinar. Setelah analisis yang cukup cepat dari hasil imbasan yang diperoleh, nilai tepu dipaparkan di skrin peranti.

Sebagai peraturan, hasilnya disertai dengan isyarat suara yang membantu menentukan kadar penunjuk. Isyarat seragam menunjukkan ketepuan normal, isyarat penggera adalah ciri tahap ketepuan oksigen yang rendah. Sekiranya menggunakan peranti ini oleh orang yang cacat penglihatan, pilihan ini sangat berguna.

Kadar penunjuk

Ketepuan normal adalah 96-98%.

Norma adalah satu dan tidak bergantung pada faktor apa pun..

Pengukuran ketepuan sangat penting pada bayi pramatang yang baru lahir. Bagaimanapun, sebahagian besar kematian bayi seperti itu berlaku tepat kerana pengoksigenan badan yang tidak mencukupi.

Satu-satunya penyimpangan dalam norma ketepuan adalah perokok. Mereka memilikinya 94-96% akibat kesukaran membekalkan tubuh dengan keracunan oksigen dan gas.

Level rendah

Kadar ketepuan di bawah 94-96% bermaksud bahawa terdapat kekosongan dalam molekul hemoglobin yang disediakan untuk oksigen. Akibatnya, semua proses hidup menjadi perlahan. Sel mula mati, sel otak dan jantung adalah yang pertama menderita, dan ini menyebabkan serangan jantung atau strok. Dalam keadaan pingsan, pesakit akan merasa mati rasa dan terbakar di dalam anggota badan, yang disertai dengan halusinasi dan kecelaruan..

Kemudian berlaku kehilangan kesedaran dan koma. Hanya rawatan perubatan tepat pada masanya yang dapat mengelakkan proses ini..

Sebab-sebab penurunan

Kemungkinan penyebabnya boleh dibahagikan kepada tiga kumpulan, yang boleh dikaitkan dengan kerosakan fungsi:

Rawatan

Untuk meningkatkan indikasi ketepuan, perlu mengetahui sebab-sebab penurunan dan menghilangkannya. Sebagai kaedah universal, kita hanya dapat menyebutkan pengoksigenan - bekalan oksigen tambahan kepada pesakit. Memantau kadar tepu adalah wajib, kerana penyimpangan dari norma menandakan patologi serius.

Oksimetri nadi

Pulse oximetry adalah kaedah yang digunakan untuk menentukan tahap oksigen dalam darah. Kesejahteraan pesakit, aktiviti dan aktiviti pentingnya bergantung kepada perkara ini. Untuk mengawal tahap ketepuan, degupan jantung, gunakan meter khas - denyut nadi. Peraturan, objektif, indikasi dijelaskan secara terperinci dalam artikel ini..

Apa ini

Jumlah oksigen dalam cairan darah secara langsung mempengaruhi keupayaan seseorang untuk bekerja, kesejahteraan, status kesihatan. Untuk menentukan kajian penunjuk ini menggunakan oksimetri nadi.

Dengan kekurangan zat ini, aktiviti manusia menurun. Selalunya berlaku dengan latar belakang penyakit kardiovaskular. Sekiranya bilangannya berada dalam had normal, terdapat keadaan kesihatan yang memuaskan.

Untuk pemeriksaan, anda memerlukan pulse oximeter. Menyediakan sensor yang terpaku pada jari, cuping telinga pesakit. Sensor ini disambungkan ke monitor..

Setiap degupan jantung disertai dengan isyarat bunyi. Meter moden mempunyai keupayaan untuk mengawal degupan jantung.

Pulse oximetry adalah teknik yang dilakukan untuk:

  • definisi kegagalan pernafasan;
  • memantau kesejahteraan pesakit dalam tempoh anestesia dan dalam tempoh selepas operasi;
  • terapi oksigen yang lebih baik;
  • rawatan pesakit yang teruk;
  • diagnosis gangguan tidur, definisi apnea tidur obstruktif.

Keperluan untuk petunjuk pemantauan ditentukan oleh doktor, memandangkan patologi.

Doktor membezakan 2 jenis penyelidikan.

  1. Penularan. Berdasarkan penentuan arus cahaya yang melalui tisu-tisu badan. Sensor terpaku pada bahagian tubuh yang berlainan untuk memastikan laluan fluks cahaya sepenuhnya.
  2. Refleksi. Menentukan paparan fluks cahaya dari kain. Pemeriksaan jenis ini membolehkan anda mengetahui mengenai nisbah hemoglobin dan oksigen.

Sensor peranti mempunyai 2 LED - sumber cahaya merah dan inframerah. Mereka menyala secara bergilir. Photodetector direka untuk menentukan aliran cahaya, setelah diserap oleh tisu.

peraturan

Meter tidak sukar digunakan. Penting untuk mengikuti peraturan tertentu semasa bekerja dengan peranti..

  1. Sebelum menggunakan pulse oximeter, cas bateri diperiksa.
  2. Setelah dihidupkan, tunggu beberapa saat sehingga ujian diri berakhir.
  3. Sensor terpaku pada jari. Fiksasi harus kuat tetapi tidak memberikan tekanan yang kuat.
  4. Tunggu 20 saat untuk peranti memaparkan nombor pada monitor..
  5. Sekiranya bilangannya diragukan, kajian harus diulang beberapa kali..

Petunjuk yang salah jarang berlaku. Oleh kerana peranti ini elektronik, ia dapat menunjukkan nombor yang mustahil secara fisiologi..

Kuku jari tidak boleh dipernis atau bahan lain. Ini mempengaruhi penyelewengan jumlah..

Nadi oksimeter mempunyai kepekaan yang meningkat terhadap pergerakan luaran, cahaya. Semasa proses pengukuran, pesakit dalam keadaan rehat, tidak bergerak. Bahkan gementar kecil dapat membuat lekuk nadi, memutar ketepuan.

Sebilangan besar peranti baru, senang digunakan. Tidak memerlukan persiapan khusus pesakit sebelum pemeriksaan.

Petunjuk

Petunjuk utama untuk kajian dengan adanya penyakit kardiovaskular:

  • hipertensi arteri darjah 2, yang menampakkan dirinya pada waktu pagi dan petang;
  • kegagalan jantung;
  • jantung paru;
  • Sindrom Pickwick.

Nadi oksimeter dilekatkan pada jari dan pesakit dalam keadaan rehat.

Bagaimana

Peranti ini dilengkapi dengan sumber cahaya yang terletak di sensor peranti. Mampu menghasilkan gelombang yang berbeza. Cahaya sedemikian sebahagiannya diserap oleh hemoglobin. Tahap penyerapan bergantung pada bagaimana jenuh dengan oksigen dan sama ada ia dapat dipulihkan.

Apabila tahap penyerapan gelombang ditentukan, radas akan mengira jumlah oxyhemoglobin. Prestasi CPU bergantung pada nadi dalam aliran darah.

Gambar boleh memaparkan garis lengkung yang menunjukkan intensiti degupan jantung. Dengan aliran darah yang perlahan, oksimeter nadi dapat menunjukkan nombor palsu.

Komputer di dalamnya menentukan riak. Selepas itu, keluk aliran darah arteri muncul di monitor.

Norma dan penyimpangan

Dalam keadaan sihat, jumlahnya mestilah antara 95-98%. Pada orang yang berumur lebih dari 70 tahun - 94-97%. Dalam tempoh terapi oksigen boleh mencapai 100%. Angka kurang dari 90% menunjukkan proses patologi..

Anda boleh mendapatkan hasil yang normal dan boleh dipercayai sekiranya tiada kesan seperti ini:

Faktor-faktor ini menimbulkan keadaan gelisah. Oleh itu, pada akhirnya, hasilnya salah.

Meter moden menilai tahap oksigen dalam darah dengan tepat. Tetapi tidak ada alat elektronik yang dapat memberikan ketepatan mutlak. Toleransi - 2-3%, 1 denyutan seminit untuk degupan jantung.

Peranti mudah alih diletakkan di jari dan memberikan maklumat objektif. Dengan oksimetri nadi, tidak perlu melakukan kajian tambahan.

Pada kanak-kanak

Dalam proses penyelidikan, usia subjek sangat penting. Terdapat perbezaan antara norma kandungan oksigen dalam aliran darah, degupan jantung, antara orang dewasa dan anak-anak.

Tubuh bayi yang baru lahir mengandungi zat besi yang sangat sedikit, dan paru-paru tidak berkembang. Atas sebab ini, data boleh berada dalam julat 92-95%. Hasil sedemikian tidak menunjukkan adanya penyakit tertentu. Ketepuan pada bayi prematur mungkin 82%..

Dalam kes sedemikian, pengudaraan mekanikal disambungkan, yang mengimbangi kekurangan oksigen di dalam badan. Pulse oximeter untuk bayi baru lahir boleh digunakan pada hari-hari pertama kehidupan. Nadi pada usia ini mencapai 135 denyutan. Dengan bertambahnya usia, ia semakin berkurangan. Dari usia 15 tahun, norma degupan jantung adalah 75-80 denyutan seminit.

Pada orang dewasa

Pulse oximetry membolehkan anda mengenal pasti tahap kekurangan oksigen pada orang dewasa:

  • norma - 95% atau lebih;
  • 1 darjah - 90-94%;
  • 2 - 75-89%;
  • 3 - data kurang daripada 75%;
  • koma hipoksemik - kurang daripada 60%.

Dengan adanya penyimpangan, anda perlu berjumpa doktor, kerana ini boleh membahayakan kesihatan. Kaedah rawatan bergantung pada tahap kekurangan.

Norma oksigen dalam darah adalah ketepuan, pada orang dewasa adalah 97-99%. Apa-apa di bawah 95% adalah variasi.

Kelebihan prosedur

Pulse oximetry dan data yang diperoleh dengan bantuannya memungkinkan untuk mengukur parameter berikut:

  • ketepuan oksigen darah;
  • kadar degupan jantung
  • indeks kadar jantung.

Untuk mengelakkan kekurangan oksigen, oksimetri nadi ditunjukkan untuk digunakan di rumah. Untuk melakukan ini, gunakan alat khas mudah alih. Salah satu kelebihan utama ialah diagnosis memberikan hasil yang paling tepat..

Salah satu petunjuk utama untuk pelantikan oksimetri nadi adalah penyakit kardiovaskular. Mereka mempengaruhi kesejahteraan, disertai dengan gejala yang teruk.

Penting untuk sentiasa memantau petunjuk ini. Sekiranya terdapat penyimpangan, anda perlu berjumpa doktor, pemeriksaan penuh.

Mengukur Ketepuan di Rumah

Alexei Fedorov, ketua jabatan operasi Pusat Pembedahan Kardiovaskular hospital. Burdenko: menyatakan idea - di khemah berhampiran metro / di perhentian dengan pengukuran ketepuan percuma. Di bawah ini adalah teksnya dengan justifikasi. Dalam komen saya - bagaimana melakukannya tanpa peranti

Semakin banyak pesakit dengan Covid-19 yang kita lihat, berbincang dengan rakan sekerja, membaca pengalaman doktor Eropah dan Amerika, semakin jelas intipati penyakit itu terserlah. Terdapat penjelasan untuk fakta bahawa pada peringkat awal ia sering menyebabkan doktor menjadi pingsan.

Pertama, virus SARS-CoV-2. Biasanya, virus pernafasan mensasarkan epitel saluran pernafasan atas. Selalunya ini adalah sel-sel trakea dan bahagian atas bronkus. Oleh itu, influenza dan SARS menyebabkan tarheitis dan bronkitis, dan sangat jarang - radang paru-paru. Pneumonia dalam kes ini kemungkinan besar merupakan komplikasi yang disebabkan oleh penurunan imuniti terhadap latar belakang influenza, yang paling sering bersifat bakteria. Jangkitan sekunder yang benar.

Virus ini adalah estetik. Tugasnya adalah menyelinap ke bahagian pernafasan yang paling terbatas - bronkiol dan alveoli, senyap mungkin, dan membiak di sana dengan tenang. Malangnya, pertukaran gas dilakukan di sana, dan bahan terpenting dihasilkan, surfaktan, yang dirancang untuk menyediakan pertukaran gas dan melindungi bola alveolar dari melekat. Jabatan ini hampir tidak mempunyai ujung saraf, sebab itulah banyak pesakit dengan pneumonia Cove tidak batuk. Dan mereka tidak menghadapi demam - sistem kekebalan tubuh tidak biasa dengan virus, yang bermaksud ia belum bereaksi. Dan semuanya akan baik-baik saja, tetapi pemusnahan epitelium alevol dan surfaktan membawa kepada fakta bahawa mereka melekat, kerja mereka terganggu.

Seseorang mula mengalami hipoksia laten (ini dapat ditekankan, kerana ini adalah inti pati penyakit ini), organ dan tisu kekurangan oksigen seumur hidup. Tetapi struktur paru-paru terpelihara, dan mereka masih dapat mengeluarkan karbon dioksida dari darah dengan secukupnya, sedangkan pengumpulan karbon dioksida yang berlebihan dalam tubuh inilah yang memberi isyarat refleks kepada sesak nafas. Dan di sini orang itu jelas tidak mempunyai cukup oksigen, tetapi dia tidak mengalami sesak nafas. Apa itu hipoksia I, sebagai pakar bedah jantung, mengetahui secara langsung.

Orang yang sihat dapat bertoleransi secara asimtomatik selama beberapa hari, tetapi selama ini tubuhnya akan mengalami kecederaan serius, dibebankan oleh penyakit bersamaan akan memberi lebih cepat, dan akibatnya akan lebih serius untuknya, dan bagi seorang pesakit selepas pembedahan jantung, beberapa jam hampir tidak dapat dilihat dalam analisis hipoksia kadang-kadang cukup menjadikan semua usaha kita sebelumnya tidak berguna.

Kami menghampiri penukaran. Pesakit tidak mengetahui bahawa dia sakit, atau merasa sedikit sejuk, tetapi tidak merasakan sesak nafas. Dan ia mula terasa hanya ketika simpanan badan runtuh, pesakit inilah yang dimasukkan ke dalam rawatan intensif langsung dari ambulans. Kami mengetahui bahawa jika pesakit ini diawasi untuk penurunan ketepuan darah terlebih dahulu, berikan oksigen tepat pada waktunya, bahkan di rumah, dengan tahap kebarangkalian yang tinggi tidak akan menjadi sukar. Atau dia akan ke hospital tepat pada waktunya, di mana rawatan dan oksigen juga akan menjalankan tugas mereka.

Jika tidak, kita mendapat lebih banyak pesakit dengan organ dan tisu yang kehabisan oksigen kelaparan, dengan radang paru-paru virus dan bakteria besar (bagaimanapun, sel paru-paru sendiri juga menderita hipoksia dan kemudian flora bakteria patogen bersyarat mengangkat kepalanya).

Dan akhir yang paling tidak menguntungkan - apabila bakteria bergabung, kekebalan akhirnya memahami jenis api yang terbakar di paru-parunya, dan membuka api besar dari semua jenis senjata. Ini adalah ribut sitokin yang menyapu bakteria, virus, dan dengannya paru-paru, miokardium, ginjal, hati...

Apa kesimpulan yang dapat diambil dari pengetahuan baru? Sudah jelas bagi saya - semakin banyak orang yang dijangkiti jenis coronavirus baru akan dikesan, dan semakin baik mereka mengatur pemantauan ketepuan, semakin rendah kematian yang kita dapat pada akhirnya. Dan seseorang yang sakit dengan covid-19 dalam bentuk ringan, mempunyai jam tangan atau alat dengan kemampuan untuk mengukur ketepuan di rumah, menjadi pesakit yang ideal. Memang, untungnya, selalunya tubuh masih menghadapi penyakit dan kerosakan serius pada paru-paru, yang bermaksud hipoksia tidak berlaku. Dan selebihnya, sekurang-kurangnya mendirikan khemah dengan pengukuran ketepuan percuma di setiap stesen metro. Dan apa yang tidak dikecualikan.

Ketepuan oksigen darah - norma dan kaedah untuk menentukan indikator

Untuk kehidupan normal, organ dan tisu sentiasa memerlukan oksigen. Proses metabolisme dan metabolisme yang berterusan tidak lengkap tanpa komponen ini. Yang paling penting, otak memerlukannya, yang bertindak balas terhadap kekurangannya sebelum rehat. Hipoksia yang teruk dan berpanjangan selama beberapa minit boleh menyebabkan kematian badan.

Apakah ketepuan oksigen??

Dalam literatur klinikal, rekod perubatan, seseorang sering dapat melihat singkatan seperti SpO2: apa dalam perubatan bermaksud pengurangan ini - orang biasa tidak faham. Untuk menentukan seberapa cekap seseorang bernafas, doktor menggunakan istilah seperti ketepuan oksigen dan menetapkannya dengan huruf yang ditunjukkan di atas. Untuk memahami terminologi, anda perlu mempertimbangkan proses pernafasan secara ringkas..

Memasuki paru-paru, oksigen menembusi aliran darah, di mana ia mengikat molekul hemoglobin. Telah ditentukan bahawa 1 molekul bahan ini mampu membawa 4 molekul oksigen. Lebih-lebih lagi, hemoglobin seperti itu dianggap tepu atau tepu. Oleh itu, ternyata tahap ketepuan oksigen mencerminkan tahap ketepuan hemoglobin dan organisma secara keseluruhan. Dengan nilainya, seseorang dapat menilai keberkesanan proses pernafasan. Ketepuan oksigen dalam darah, norma cenderung 100%.

Cara menentukan ketepuan oksigen darah?

Penunjuk ditetapkan menggunakan peranti automatik. Dalam kes ini, ketepuan oksigen melibatkan pembentukan bukan hanya jumlahnya dalam darah, tetapi juga pengiraan nadi. Berdasarkan hasilnya, doktor dapat menentukan sama ada proses pernafasan berkesan dan seberapa baik darah beredar ke seluruh badan..

Peranti Pengukuran Ketepuan Oksigen

Pulse oximeter adalah alat khas untuk ketepuan oksigen. Secara langsung menggunakannya, anda dapat menentukan tahap ketepuan darah arteri yang beredar ke seluruh badan. Ia mencatat jumlah purata oksigen yang berkaitan dengan hemoglobin. Secara selari, kiraan nadi juga dilakukan secara automatik. Peranti untuk mengukur ketepuan oksigen mengandungi dua blok utama:

  • monitor berkomputer;
  • sensor.

Secara langsung, sensor membaca semua maklumat dan memindahkannya ke komputer, yang setelah memproses data memaparkannya di monitor. Oksimeter nadi mudah alih juga telah dibuat hari ini, di mana sensor digabungkan dengan cip komputer dan paparan kecil. Sensor itu sendiri melekat pada jari pesakit, lebih jarang pada lubang hidung atau auricle. Namun, mustahil untuk memasang SpO2 pada gelang kecergasan, dan pernyataan pengeluarnya adalah cara pemasaran.

Pengukuran Ketepuan Oksigen

Dengan pulse oximeter, ketepuan oksigen dalam darah ditentukan secara automatik. Sensor memancarkan sinar cahaya yang bersinar melalui jari, tisu, dan saluran darah. Sebilangan cahaya yang dihantar diserap oleh tisu dan darah. Namun, ketika kapal dipenuhi dengan darah, penyerapan gelombang cahaya juga meningkat..

Dengan penurunan kepenuhan arteri, tahap penyerapan menurun, dan ketepuan oksigen rendah direkodkan. Akibatnya, peranti ini menerima dua jenis gelombang cahaya, membandingkannya dengan komputer dan menetapkan peratusan hemoglobin beroksigen dalam darah. Hasilnya ditunjukkan sebagai peratusan..

Ketepuan Oksigen

Tahap SpO2 diukur dalam darah arteri. Secara langsung, parameter ini diambil kira semasa menilai keadaan pesakit, menentukan tahap kegagalan pernafasan. Namun, harus diingat bahawa penurunan jumlah darah yang beredar, kekejangan arteri darah dapat menyebabkan perubahan indikator. Dalam kes sedemikian, ketepuan oksigen dalam darah tidak akan bertepatan dengan norma.

Ketepuan oksigen adalah norma

Dalam banyak pengamatan dan kajian, para doktor membuat kesimpulan bahawa tahap ketepuan oksigen harus selalu 95-100%. Dalam kes ini, penunjuk tidak bergantung pada usia atau jantina. Penurunan indikator menjadi 94% dan penurunan selanjutnya adalah petunjuk untuk campur tangan perubatan dan memerangi hipoksia. Sebilangan besar oksimeter nadi memancarkan isyarat yang sesuai semasa merakam nilai kritikal penunjuk. Sekiranya tahap ketepuan oksigen normal, peranti "senyap".

Tahap ketepuan oksigen

Penilaian keberkesanan proses pernafasan mungkin diperlukan dalam pelbagai keadaan. Operasi yang paling mudah dan paling biasa adalah ketika, di bawah pengaruh anestesia, pernafasan pesakit dapat menjadi perlahan. Keadaan seperti itu apabila ketepuan oksigen dalam darah tidak normal memerlukan campur tangan kecemasan dan pengudaraan mekanikal.

Di samping itu, doktor selalu menilai ketepuan oksigen dalam kegagalan pernafasan. Indeks oksimetri nadi sangat penting untuk memilih taktik rawatan pesakit. Bergantung pada keparahan pelanggaran, adalah kebiasaan untuk membezakan 3 darjah utama SpO2:

  • 1 darjah - nilai penunjuk dalam lingkungan 90-94%;
  • 2 darjah - 75-89%, ketepuan oksigen dengan radang paru-paru yang teruk;
  • Gred 3 - di bawah 75%;
  • Koma hipoksemik - kurang daripada 60%.

Petunjuk untuk oksimetri nadi

Penyelidikan dapat dijalankan dalam pelbagai situasi. Ketepuan oksigen darah, norma yang tidak boleh turun di bawah 95%, dianggarkan pada bayi pramatang selama masa neonatal jika hipoksia terjadi semasa kehamilan. Dalam praktik umum, oksimetri nadi sering digunakan untuk kerosakan parah pada sistem pernafasan, yang dapat memprovokasi kegagalan pernafasan, dengan adanya gangguan yang disertai dengan penangkapan pernafasan dalam mimpi. Antara petunjuk lain yang mengukur SpO2:

  • menjalankan terapi oksigen;
  • semasa anestesia semasa operasi;
  • tempoh selepas operasi, terutamanya dengan operasi pada jantung, kapal;
  • hipoksia teruk dalam patologi darah.

Oksimetri nadi

Apa itu sifat semula jadi?

Pada mulanya, udara yang dihirup oleh seseorang memasuki paru-paru, di mana terdapat rangkaian sistem kapilari yang kuat, yang menyerap oksigen dari udara, yang diperlukan untuk fungsi semua sistem dan organ, serta untuk metabolisme dalam tubuh, dan sintesis molekul dan zat dalam tubuh.

Satu molekul pigmen merah (hemoglobin) dalam eritrosit mampu mengambil 4 molekul oksigen "di atas kapal".

Proses saturasi molekul hemoglobin dalam komposisi sel darah merah yang terkandung di dalam darah disebut proses saturasi.

Untuk fungsi normal semua organ dan sel sistem, sudah cukup bahawa tahap tepu 95.0% atau lebih tinggi.

Dalam perubatan tepu, keadaan pesakit dinilai di bawah pengaruh anestesia semasa pembedahan dilakukan pada badan.

Ketika tahap oksigen dalam darah normal, seseorang merasa sihat, tetapi jika indeks saturasi mulai turun, maka ini adalah tanda yang jelas mengenai perkembangan penyakit patologi dalam tubuh. Adalah perlu untuk segera mendiagnosis badan untuk mengenal pasti patologi.

Penurunan kejenuhan yang ketara berlaku dengan penyakit sistem pernafasan dan penyakit bronkus dan paru-paru.

Flowmetry puncak untuk kanak-kanak

Oleh kerana fakta bahawa pada kanak-kanak norma PSV ditentukan berdasarkan ketinggian mereka, jadual nilai yang dibuat berbeza jauh dari orang dewasa, di mana lebih banyak parameter ditunjukkan. Untuk mengetahui kadar flowmetry puncak bagi seorang kanak-kanak, seseorang harus mencari ketinggiannya di atas meja dan, oleh itu, PSV akan ditunjukkan bertentangan dengan tanda ini. Jangan berharap bahawa petunjuk yang dimasukkan dalam jadual akan sama dengan hasilnya.

Perlu difokuskan pada konsep norma individu yang dibentuk ketika mengukur PSV selama beberapa hari dengan keadaan anak yang memuaskan. Sekiranya norma individu mempunyai perbezaan dalam arah yang lebih kecil dari nilai jadual, anda mesti berunding dengan pakar.

Jadual PSV

Ibu bapa dengan anak yang menghidap asma harus mempunyai buku harian khas di mana mereka secara berkala dapat melihat metrik aliran puncak, dengan sepenuhnya mengawal perjalanan penyakit ini. Paling senang dilakukan di buku nota di dalam kotak. Pada waktu pagi dan petang, poin ditambahkan ke buku harian yang menunjukkan hasil terbaik dari tiga percubaan. Setelah titik disambungkan. Buku harian itu mesti disediakan untuk nota harian..

Jadual nilai wajar dihubungkan dengan petunjuk individu kanak-kanak

Mereka perlu menunjukkan semua ubat yang diambil oleh bayi sepanjang hari, dan semua sebab yang boleh mempengaruhi keadaannya: tekanan emosi, cuaca, penyakit virus.

Analisis menyeluruh tentang semua sebab dan keadaan akan membantu di masa depan untuk mengelakkan kambuh penyakit dan menentukan ubat yang paling berkesan untuk mengekalkan keadaan normal anak.

Flowmetry puncak - penjagaan kesihatan yang teliti! Nampaknya cara mudah dan cepat untuk mengawal fungsi pernafasan dapat menyelamatkan anda dari banyak masalah dengan serangan asma dan membantu anda memilih terapi yang tepat. Perkara utama bagi pesakit dan saudara-mara mereka adalah tidak malas dan melakukan pemeriksaan kesihatan secara berkala, dan musuh berbahaya seperti asma tidak akan dapat menghalangi mereka menjalani kehidupan yang penuh.

Prinsip operasi:

Hemoglobin, yang dikaitkan dengan oksigen (oxyhemoglobin), mempunyai warna merah terang. Hemoglobin tidak berkaitan dengan oksigen, (hemoglobin vena), mempunyai warna merah gelap. Oleh itu, warna dalam darah arteri berwarna merah terang, dan dalam darah vena berwarna merah gelap.

Operasi oksimeter nadi didasarkan pada kemampuan hemoglobin terikat oksigen НbО2 untuk menyerap gelombang inframerah lebih banyak (maksimum penyerapan jatuh pada 940 nm), dan bukan dari hemoglobin oxygenb yang berkaitan dengan oksigen untuk menyerap gelombang merah lebih banyak (maksimum penyerapan jatuh pada 660 nm).

Pulse oximeter menggunakan dua sumber radiasi (dengan panjang gelombang 660 nm dan 940 nm) dan dua elemen foto-optik yang beroperasi dalam julat ini. Keamatan radiasi yang diukur oleh sel fot bergantung pada banyak faktor, yang kebanyakannya tetap. Hanya denyutan di arteri yang berlaku secara berterusan dan menyebabkan perubahan keupayaan penyerapan tisu. Perubahan jumlah cahaya yang diserap dalam tisu sesuai dengan perubahan arteri..

Nadi oksimeter secara berterusan mengira perbezaan antara penyerapan isyarat di kawasan spektrum merah dan inframerah dan mengira nilai ketepuan berdasarkan formula yang diperoleh secara empirik menggunakan undang-undang Lambert-Baire. Perubahan kapasiti penyerapan tisu yang disebabkan oleh denyutan pada arteri dicatatkan sebagai lekukan plesiogram. Dan dengan mengukur jarak antara rabung, oksimeter nadi mengira kadar denyutan jantung. Nilai yang diukur dapat ditampilkan di layar, serta direkam dalam memori instrumen untuk analisis lebih lanjut.

Ketepuan oksigen (SaO2 atau SpO2) merujuk kepada nisbah jumlah oxyhemoglobin dengan jumlah hemoglobin dalam darah, dinyatakan sebagai peratusan.

BPM (denyutan seminit) - bilangan denyutan seminit

Ukuran pulse oksimeter mudah alih dan melakukan tugas yang cukup baik untuk memenuhi tugas mereka - untuk mengukur nadi dan ketepuan oksigen darah.

Mari beralih ke gambaran keseluruhan peranti sedemikian, misalnya, FDA HC50dl.

Oksimeter nadi ini dipesan di Aliexpress dengan harga $ 16 (kira-kira 610 rubel pada kadar pertukaran dolar pada akhir bulan Ogos). Kos analog peranti ini di pasaran domestik ialah 2-3 ribu rubel. Bayangkan sekeping plastik ini dengan dua sensor dan LED..

Bungkusan dari China tiba di tempat tujuannya setelah 27 hari, yang sangat baik, kerana destinasi itu bukanlah bandar.

Di mana membuat oksimetri nadi komputer secara kualitatif?

Di Moscow, oksimetri nadi boleh dilakukan di beberapa institusi, termasuk di:

  1. Hospital Klinikal Pusat No. 1 Keretapi Rusia.
  2. Hospital Klinikal FSBI.
  3. MBC dinamakan A.I. Burnazyan.
  4. Pusat Ahli Pulmonologi (Goncharny proezd, 6).
  5. Pusat Perubatan Multidisiplin "Klinik Kami".
  6. Klinik GMS.
  7. Jadilah Pusat Sihat.
  8. Pusat Perundingan dan Diagnostik Kanak-kanak.
  9. Pusat perundingan dan diagnostik "Arbat".
  10. Klinik "ProfLORcenter".
  11. Klinik "Pusat Perubatan Keluarga".
  12. Klinik "Selatan".

Oksimetri nadi dilakukan pada waktu malam:

  1. Makmal Tidur berdasarkan Jabatan Hipertensi Sistemik Institut Kardiologi Klinikal. A. L. Myasnikova Institusi Belanjawan Negeri Persekutuan "Kompleks Penyelidikan dan Pengeluaran Kardiologi Rusia".
  2. Jabatan Perubatan Tidur, Sanatorium Klinikal Barvikha.
  3. Pusat Perundingan dan Diagnostik Kanak-kanak.
  4. Pusat perundingan dan diagnostik "Arbat".
  • Kos oksimetri nadi minimum dari 100 rubel (klinik "Selatan").
  • Kos pemantauan komputer dari 1,500 rubel (FSBI Clinical Hospital).
  • Oksimetri nadi pada waktu malam akan menelan belanja sekurang-kurangnya 2500 rubel (Pusat Perundingan dan Diagnostik Kanak-kanak, Pusat Perundingan dan Diagnostik "Arbatsky").

Di kebanyakan bandar utama, oksimetri nadi terdapat di kemudahan kesihatan swasta dan awam. Anda dapat menjelaskan dengan tepat di mana untuk mendapatkan ujian daripada doktor anda.

Mengapa saya memerlukan oksimeter nadi?

Nadi oksimeter berguna dalam diagnosis:

Penyakit paru-paru disertai dengan kegagalan pernafasan (COPD, asma bronkial, edema paru, sarcoidosis, batuk kering)

Penyakit jantung dengan gangguan hemodinamik yang teruk pada peredaran darah bulatan besar dan kecil (CHF, AMI, OCH, aritmia, kecacatan jantung yang terkompensasi, kardiomiopati, miokarditis, perikarditis)

Penyakit darah (kekurangan zat besi dan anemia hemoragik)

Dan ini bukan senarai lengkap..

Dan juga pendaki, pemain ski, juruterbang menggunakannya. Sejak naik ke ketinggian yang tinggi, tekanan separa oksigen menurun dan kebuluran oksigen berlaku.

Mengenai ini saya ingin mengakhiri tinjauan peranti ini.

Tidak lama lagi saya akan menyiarkan video dengan gambaran keseluruhan mengenai pulse oximeter ini.

Pencegahan Penyakit Oksigenasi

Bagi orang dewasa dan kanak-kanak, kadar ketepuan oksigen dalam darah adalah sama (95-98%). Nilai 94% sudah dianggap rendah dan doktor mesti mengambil langkah segera untuk memerangi hipoksia. Dan rawatan kecemasan harus diberikan kepada pesakit jika hasil ini 90% atau lebih rendah. Pengukuran ketepuan dilakukan pada bahan darah arteri, yang memindahkan oksigen ke tisu. Data tempat tidur vena tidak bernilai, kerana indikator di sini tidak melebihi 75% dan terutama membawa karbon dioksida, yang dirancang untuk dikeluarkan dari badan.

Pengawasan 24 jam

Dalam sebilangan besar kes, adalah keperluan langsung untuk memantau tahap ketepuan pada waktu malam. Ini terutama berkaitan dengan pesakit yang mempunyai berat badan berlebihan dan mempunyai tahap kegemukan yang tinggi, patologi kelenjar tiroid, saluran pernafasan, hipertensi. Kategori pesakit ini dicirikan oleh penangkapan pernafasan dalam tidur, apnea, yang tidak hanya mengancam kesihatan tetapi juga kehidupan manusia.

Orang yang berehat setiap malam penuh dengan dengkuran, berkeringat, mengadu rasa mengantuk di siang hari yang digabungkan dengan sakit kepala, perasaan kurang tidur dan kegagalan jantung yang berterusan, kemungkinan besar menderita hipoksia. Dan hanya kajian penuh yang dapat mengesahkan diagnosis..

Pulse oximetry harus dilakukan pada waktu malam apabila tersedia:

  • kenyang yang tidak sihat atau kegemukan pada tahap kedua;
  • penyakit kronik paru-paru dan sistem pernafasan;
  • darah tinggi;
  • myxedema.

Membantu dalam diagnosis penyakit

Sebab-sebab ketepuan rendah bukanlah pada ketepuan rendah hemoglobin dengan oksigen (ini hanya akibatnya), tetapi pengambilannya tidak mencukupi ke dalam darah. Dan dengan bantuan indeks spo2, anda dapat menentukan sifat penyakit ini, yang tidak memungkinkan untuk memenuhi sel darah merah O2 sepenuhnya. Mereka boleh dikelompokkan menjadi tiga kompleks utama:

  1. Penyakit jantung.
  2. Gangguan sistem pernafasan.
  3. Kehilangan darah.

Penyebab lemahnya aktiviti jantung adalah penyakit arteri koronari, keadaan pra-infark, kekurangan, kejutan kardiogenik, dan lain-lain. Selain itu, pesakit sendiri mungkin tidak merasa tidak selesa. Pada masa itulah kadar ketepuan menjadi menentukan dalam diagnosis.

Biasa

Dalam badan yang sihat, hampir keseluruhan jumlah hemoglobin harus dikaitkan dengan oksigen. Tahap ketepuan normal adalah 96-99%. Sekiranya pekali turun di bawah 95%, maka kita dapat menganggap bahawa:

  • seseorang mempunyai kelainan pada saluran kardiovaskular dan pernafasan;
  • atau pesakit mengalami anemia kerana kekurangan zat besi.

Pada orang yang menderita patologi kronik jantung dan organ pernafasan, penurunan tahap saturasi adalah gejala komplikasi perjalanan yang menyakitkan. Tahap oksigen dalam darah mesti diketahui tanpa pesakit yang mengalami patologi paru-paru dan bronkus

Penting untuk memantau tahap ketepuan secara sistematik

Dalam badan yang sihat, bacaan oksigen dan karbon dioksida mesti seimbang. Sekiranya sesuatu mula berubah ke tahap yang lebih besar atau lebih rendah, maka ini akan memberi kesan negatif kepada kesihatan manusia.

Apabila jumlah karbon dioksida mula berlaku di atas oksigen, keadaan disertai dengan gejala seperti:

keletihan cepat;
ketidakupayaan untuk menumpukan perhatian pada apa sahaja.

Dalam keadaan sebaliknya, apabila ketepuan oksigen lebih besar daripada yang diperlukan, tanda-tanda negatif juga diperhatikan:

  • sakit kepala;
  • mengantuk berlebihan;
  • keletihan.

Keadaan ini berlaku pada orang yang telah lama mengalami kekurangan oksigen, dan kemudian berada di luar rumah untuk jangka masa yang panjang.

Gaya hidup menentukan seberapa baik tubuh manusia akan tepu dengan oksigen. Sekiranya seseorang memimpin gambar yang tidak bergerak, jarang berlaku di udara segar, maka tahap ketepuan akan menjadi rendah, yang menimbulkan ancaman kepada kesihatan.

Seperti yang dijelaskan di atas, ketepuan dikira sebagai peratusan dan mencerminkan tahap ketepuan oksigen darah. Bagaimana analisis ini menyerah?

Ia disebut "pulse oximetry," kerana pulse oximeter digunakan dalam kajian ini..

Ini adalah ujian yang tidak biasa apabila darah dianalisis tanpa mengambil sampelnya. Peranti ini diaplikasikan ke telinga atau jari, dan kemudian peranti terpasang dilancarkan, yang membaca data dan menyusun semula hasilnya sebagai peratusan.

Kekurangan oksigen dalam darah disebabkan oleh:

  • menurunkan jumlah hemoglobin;
  • kerosakan paru-paru (radang paru-paru, asma);
  • gangguan fungsi pernafasan (apnea - penangkapan pernafasan yang tidak disengajakan, dyspnea - perasaan kekurangan udara);
  • patologi jantung;
  • gangguan peredaran darah;
  • tinggal di pergunungan.

Dengan impatomatics penurunan tepu:

  • pening yang kerap;
  • kelesuan, kelemahan umum;
  • tekanan rendah;
  • dyspnea.

Apabila badan tepu dengan cukup oksigen, prestasi semua organ dan sistem bertambah baik. Proses metabolik dipercepat, dan seseorang mula merasa senang. Sekiranya seseorang menunjukkan bahawa dia kekurangan oksigen, maka perlu mengubah gaya hidupnya.

Kaedah yang berkesan adalah melakukan latihan fizikal yang sederhana, latihan pernafasan, dan berlari. Luangkan lebih banyak masa di jalan, sekurang-kurangnya beberapa jam di kawasan taman di mana tidak ada pergerakan kereta.

Bagi kanak-kanak, tahap ketepuan yang diperlukan adalah 95% atau lebih. Walau bagaimanapun, berdasarkan amalan perubatan, indikator ini sering kali lebih rendah, terutama pada bayi pramatang dan baru lahir. Sebabnya mudah dijelaskan - dalam tubuh kanak-kanak, zat besi berkumpul dengan lemah, yang mempengaruhi tahap hemoglobin, oleh itu, tepu lebih rendah daripada norma yang ditetapkan.

Dari sembilan bulan hingga lima tahun, anak itu tumbuh dan berkembang secara aktif, yang memerlukan pengembalian besar pada tubuhnya. Ketepuan oksigen darah yang lemah dalam kes ini sangat mengganggu. Oleh itu, jika ini berlaku, ia mesti diperiksa secara berkala oleh pakar pediatrik, mempelbagaikan diet dengan produk yang sihat, lebih kerap berjalan dengan bayi di udara segar.

Petunjuk utama fungsi organ dan sistem tubuh yang sihat adalah jumlah di mana arteri oksigen tepu dengan molekul oksigen.

Indeks ini mempengaruhi bilangan molekul sel darah merah dan dapat ditentukan dengan menggunakan teknik pengukuran pulse oximetry..

Langkah pencegahan hipokemia

Untuk mencegah penurunan ketepuan dalam darah, dan untuk mencegah perkembangan hipokemia dalam tubuh, perlu mematuhi langkah pencegahan sederhana:

  • Mendiagnosis tepat waktu patologi sistem pernafasan;
  • Pada asma bronkial, pemeriksaan diagnostik harus dilakukan secara berkala;
  • Secara sistematik menjalani diagnosis organ jantung dan saluran darah;
  • Sekiranya patologi dikenal pasti dapat mengurangkan kepekatan oksigen dalam komposisi hemoglobin, maka perlu memulakan rawatan segera;
  • Kawal tahap zat besi dalam badan, dan cegah perkembangan anemia;
  • Pantau budaya makanan;
  • Makan lebih banyak buah segar, serta sayur-sayuran dan herba;
  • Mengambil vitamin secara sistematik untuk pencegahan;
  • Jangan minum alkohol;
  • Menolak ketagihan nikotin;
  • Jalan-jalan harian di udara segar;
  • Untuk melakukan latihan terapeutik sistem pernafasan;
  • Masuk sukan - pergi ke kolam renang, atau di treadmill;
  • Aktiviti fizikal yang mencukupi pada badan;
  • Jangan berada di dalam bilik yang berhabuk atau berasap..

Pengukuran Ketepuan Pulse Oksimetri pada Malam

Kadang-kadang perlu menggunakan oksimetri nadi pada waktu malam, untuk mengukur tahap ketepuan dalam jangka masa ini. Seseorang semasa tidur boleh mengalami apnea pada waktu malam, atau patologi lain di mana terdapat kemungkinan penangkapan pernafasan lengkap.

Serangan apnea malam, di mana penangkapan pernafasan berlaku, boleh berkembang dengan patologi berikut di dalam badan:

  • Obesiti;
  • Penyakit jantung;
  • Kegagalan jantung;
  • Penyakit aliran darah;
  • Dengan pelanggaran bekalan darah ke sel otak, darah;
  • Sekiranya berlaku kegagalan dalam sistem endokrin;
  • Penyakit tiroid;
  • Patologi myxedema;
  • Dengan hipertensi arteri;
  • Penyakit paru-paru.

Orang yang berdengkur pada waktu tidur mengadu gejala seperti itu setelah berehat malam:

  • Tidur yang sangat teruk dan cetek;
  • Keinginan untuk tidur pada waktu siang;
  • Kerengsaan;
  • Kelemahan badan;
  • Sakit kepala;
  • Kardiopalmus;
  • Berat badan berlebihan.

Mengungkapkan sama ada terdapat penurunan kandungan oksigen dalam darah semasa apnea malam akan membantu mengukur ketepuan dengan oksimeter nadi.

Analisis dan Definisi Indeks

Untuk mengetahui tahap ketepuan oksigen, dua kaedah utama digunakan:

  1. Invasif (dilabel dalam dokumen SO2) - dikaitkan dengan beberapa sensasi yang menyakitkan kerana perlunya pengambilan sampel darah pesakit. Ini juga sangat memakan masa, kerana bahan ujian dikirim ke makmal di mana ia dianalisis, penerangan terperinci diberikan, dan hanya setelah itu hasilnya sampai ke dokter yang hadir.
  2. Pulse oximetric (spo2) - peratusan ketepuan ditentukan hampir seketika dan tanpa perlu melakukan analisis.

Prinsip peranti keajaiban

Nadi oksimeter berdasarkan pemerhatian berikut: bergantung kepada ketepuan hemoglobin dengan oksigen, ia bertindak balas secara berbeza terhadap gelombang cahaya dengan panjang yang berbeza. Ini adalah asas untuk kerja alat perubatan ini.

Nadi cahaya yang dipancarkan di spektrum merah dan inframerah diserap oleh darah, bergantung pada jumlah molekul O2 yang ditangkap oleh sel darah merah. Hemoglobin terikat menerima sinar inframerah, dan molekul oksigen kosong, tidak terikat, berwarna merah. Lampu yang tidak diserap didaftarkan, peranti menghitung peratusan dan memaparkan hasilnya di skrin. Keseluruhan operasi mengambil masa 15-20 saat.

Hari ini, terdapat 2 cara untuk mengukur ketepuan: penghantaran dan pantulan. Dalam kes pertama, cahaya melewati tisu. Elemen pemancar dan pengesan penerima hendaklah terletak di sisi yang berlainan dari objek yang diukur. Untuk menyambungkan alat sedemikian dan melakukan penyelidikan, jari, lubang hidung, aurikel digunakan..

Dalam kes kedua, seharusnya mengukur gelombang cahaya yang tidak diserap, tetapi dipantulkan dari tisu. Ia digunakan apabila diperlukan untuk mengukur bahagian tubuh yang tidak selesa atau di mana secara teknikalnya mustahil untuk meletakkan sensor antara satu sama lain: badan, bahu, kepala, kaki. Kedua-dua kaedah tersebut memberikan hasil yang berkorelasi..

Kekurangan Pulse Oximetry

Dalam beberapa kes, teknik tidak invasif berdosa dengan ketidaktepatan dalam analisis. Ini mungkin disebabkan oleh perubahan operasi dalam keadaan pencahayaan yang berlebihan, semasa pergerakan objek, dengan kedudukan sensor yang salah. Kesukaran tertentu adalah kes kejutan dan hipovolemia pada pesakit apabila alat ini tidak dapat menangkap gelombang nadi.

Keracunan karbon monoksida - kasusnya, secara umum, jelas dapat menunjukkan ketepuan seratus persen, walaupun hemoglobin tepu tidak dengan O2, tetapi dengan CO. Semua ini mesti diambil kira semasa bekerja dengan peranti..

Petunjuk untuk mengawal oksigen dalam darah

Sayangnya, di Persekutuan Rusia, seperti di ruang pasca-Soviet lainnya, perhatian terhadap indeks kesihatan warganegara ini hanya diberikan di unit perawatan intensif, ketika pesakit berada di ambang kehidupan dan kematian. Ini disebabkan oleh kos kawalan dan peralatan pengukuran yang tinggi, dan kurangnya kesedaran kakitangan perubatan di semua peringkat

Sebenarnya, terdapat banyak petunjuk untuk penggunaan kawalan oksigenasi badan:

  1. Kegagalan pernafasan, tanpa mengira penyebabnya.
  2. Anestesia sebagai ubat bius.
  3. Tempoh pasca operasi (ortopedik, pembedahan vaskular).
  4. Hipoksia mendalam dalam patologi organ dalaman, sistem darah, keabnormalan sel darah merah.
  5. Kemungkinan penangkapan pernafasan pada waktu malam (apnea), hipokemia kronik.

Petunjuk ketepuan semasa prosedur oksimetri nadi

  • Dengan indeks tepu kurang dari 90.0%, rawatan dengan kaedah terapi oksigen diperlukan;
  • Dengan SрО2 85.0% dan lebih rendah, sianosis sel tisu berkembang;
  • Dengan SpO2 90.0% pada bayi baru lahir, patologi sianosis berkembang;
  • SpO2 70.0% adalah tanda tahap perkembangan anemia yang teruk;
  • Ketepuan 80.0% adalah tanda penyakit jantung kongenital dan perkembangan sianosis;
  • Patologi penyumbatan lengkungan aorta dapat ditentukan jika SрО2 pada lengan dan kaki mempunyai petunjuk yang berbeza;
  • Dalam keadaan pesakit yang teruk, sensor menunjukkan indeks yang paling tepat ketika dipasang di cuping telinga.

Etiologi utama menurunkan indeks tepu adalah berlakunya hipokemia arteri dalam patologi badan.

Jenis Oksimeter Pulse

Pulse Oksimeter Mengesan Komponen Arteri dengan Isipadu Darah Semasa Pulsasi.

Prosedur oksimetri nadi ini mempunyai 2 jenis kerja:

  • Jenis penghantaran penentuan tepu;
  • Jenis ketepuan yang dipantulkan.

Dalam analisis jenis transmisi, gelombang cahaya yang melewati tisu badan digunakan..

Dengan jenis penentuan tepu yang dipantulkan, sensor penerimaan dan pelepasan gelombang terletak berdekatan.

Peranti, yang berdasarkan prinsip refleksi kerja, dapat menghilangkan maklumat mengenai ketepuan darah dengan oksigen dari pelbagai bahagian tubuh:

  • Dari hadapan;
  • Pada perut;
  • Pada anggota atas di lengan bawah;
  • Pada anggota bawah dengan tulang kering.

Di klinik, oksimeter nadi pegun digunakan, dan alat mudah alih di rumah boleh digunakan, iaitu:

  • Definisi indikasi dengan alat yang menggunakan jari;
  • Oxypulsometer untuk kanak-kanak - boleh digunakan untuk menentukan ketepuan oksigen darah pada bayi baru lahir;
  • Oksimeter Pulse Pergelangan Tangan.

Sebelum menggunakan pulse oximeter jenis mudah alih, arahan penggunaan mesti dikaji.

Petunjuk norma PSV

Indikator normal dengan puncak flowmetry adalah konsep pemboleh ubah yang bergantung pada berat, usia dan ketinggian pesakit. Dalam setiap kes, bilangannya berbeza. Terdapat piawaian tertentu, tetapi ia bersifat nasihat..

Untuk menentukan norma PSV pada pesakit tertentu, dia diperiksa selama 21 hari

Penting bagi penilaian untuk memilih tempoh kesejahteraan (pengampunan) ketika seseorang tidak merasakan gejala yang tidak menyenangkan, dan fungsi pernafasannya tidak terganggu

Carta warna harian disusun menunjukkan hasil maksimum dan minimum.

Selanjutnya, berbanding dengan nilai yang dikenal pasti, tiga zon terbentuk:

Selepas itu, penggredan yang ditunjukkan akan membantu pesakit menavigasi dalam keadaan bronkus dan keparahan kekejangan saluran udara.

Zon Hijau

Zon hijau memaparkan petunjuk fungsi bronkus yang optimum untuk pesakit tertentu, ketika seseorang merasa baik. Untuk menentukan nombor yang tepat, nilai PSV maksimum semasa pemeriksaan tiga minggu (misalnya, 450 l / min) dikalikan dengan 0.8. Dalam kes yang dijelaskan, hasilnya adalah 360 l / min. Semua nilai di atas merujuk kepada zon hijau..

Zon kuning

Zon kuning bertanggungjawab untuk kemerosotan keadaan pesakit yang sederhana dengan keperluan kawalan yang lebih baik atau pemberian dos ubat yang besar. Untuk mewujudkan setara digital, nilai maksimum PSV dikalikan dengan 0.5. Dalam contoh, 225 l / min. Semua petunjuk dari 225 hingga 360 l / min - zon kuning.

Zon merah

Zon merah mewakili kemerosotan fungsi pernafasan pesakit dan memerlukan kemasukan ke hospital. Jika tidak, kesihatan lebih teruk. Semua nilai di bawah sempadan kuning minimum adalah untuk zon merah..

Pada orang dewasa, meja (muat turun, cetak)

Penilaian nilai normal pada pesakit dewasa berbeza bergantung pada jantina dan umur orang tersebut. Pada wanita, jumlahnya lebih rendah dibandingkan dengan lelaki, kerana ciri anatomi dan fungsi radas bronkopulmonari.

Norma penunjuk flowmetry puncak pada orang dewasa dalam jadual (untuk lelaki):

Piawaian untuk wanita:

Petunjuk flowmetry puncak pada kanak-kanak, jadual

Norma penunjuk flowmetry puncak pada kanak-kanak:

Sekiranya perlu, anda boleh memuat turun atau mencetak semua peraturan untuk orang dewasa dan kanak-kanak.

Nadi oksimetri semasa tidur

Kadang kala anda perlu menentukan tahap oksigen dalam darah pada waktu malam. Dalam beberapa kes, penahan pernafasan dan hipoksia berlaku tepat pada waktu malam. Seseorang yang tidur sering tidak mengesyaki bahawa semasa tidur dia mengalami hipoksia, yang boleh menimbulkan ancaman langsung bukan hanya untuk kesihatan, tetapi juga terhadap kehidupan. Orang yang berlebihan berat badan dengan penyakit kelenjar tiroid, organ pernafasan, dan tekanan darah tinggi menderita apnea..

Gejala yang menunjukkan keperluan oksimetri nadi pada waktu malam adalah: berdengkur semasa tidur, kualiti tidur yang buruk, mengantuk pada siang hari, masalah jantung, sakit kepala yang kerap. Untuk menentukan kehadiran atau ketiadaan hipoksia, anda harus mengukur tahap oksigen dalam darah semasa rehat malam.

Untuk menjalankan kajian, pesakit memakai alat itu sepanjang malam. Selama beberapa jam, dia akan mencatat ketepuan, denyut nadi, dan gelombang nadi. Adalah mungkin untuk menentukan bacaan hingga 30 ribu kali dalam satu malam sahaja.

Dalam kes ini, subjek tidak perlu berada di hospital. Sekiranya tidak ada ancaman langsung terhadap kehidupan dan kesihatan, maka kajian itu dapat dilakukan di rumah..

Prosedurnya adalah seperti berikut:

Sensor dipasang di jari, dan alat penerima terpaku di pergelangan tangan. Peranti dihidupkan secara automatik.

Pada waktu malam, oksimeter nadi kekal di lengan orang tersebut. Mereka menangkap setiap saat kebangkitannya..

Peranti urom harus dikeluarkan, dan alat itu dikembalikan kepada doktor. Doktor akan menganalisis data..

Maklumat yang diterima dari peranti dalam jangka masa 22:00 hingga 8:00 perlu diteliti. Pada masa yang sama, seseorang harus berada dalam keadaan yang selesa untuknya. Suhu udara di bilik tidur tidak boleh melebihi 23 ° C. Anda tidak boleh minum minuman tonik pada waktu petang, anda tidak boleh minum ubat. Sekiranya pada waktu malam seseorang bangun, kepalanya sakit, atau dia mengambil ubat, ini harus dilaporkan kepada doktor. Sekiranya tahap ketepuan semasa tidur jatuh di bawah 88%, maka seseorang memerlukan terapi oksigen malam.

Siapa yang perlu melakukan oksimetri nadi malam:

Orang yang berlebihan berat badan, dengan syarat kegemukan mereka telah mencapai tahap kedua.

Pesakit dengan lesi obstruktif sistem pernafasan.

Pesakit hipertensi dan orang yang mengalami kegagalan jantung tahap kedua.

Sekalipun belum ada satu pun diagnosis di atas, ini tidak bermaksud bahawa oksimetri nadi tidak dapat dilakukan. Kajian mesti dilakukan sekiranya terdapat indikasi untuknya dalam bentuk gejala patologi

Perhatian khusus harus diberikan kepada tanda-tanda patologi seperti: berdengkur malam, pernafasan semasa tidur, berpeluh meningkat, sering terbangun, mengantuk berlebihan pada waktu siang, sakit kepala yang kerap, sesak nafas muncul pada waktu malam

Cara menilai keputusan dengan betul?

Sebelum flowmetry puncak dilakukan, petunjuk norma untuk kanak-kanak dan orang dewasa ada di dalam jadual (grafik) - mereka harus dipandu oleh. Selepas seorang anak, lelaki atau wanita menerima hasil yang sesuai, ia mesti dikalikan dengan faktor. Petunjuk harus dihubungkan dengan jadual untuk flowmetry puncak untuk kanak-kanak dan orang dewasa..

Setelah pengukuran aliran puncak, norma akan dipertimbangkan jika indikator berada di zon hijau. Dalam kes ini, kadar aliran ekspirasi puncak lebih dari 80%. Penilaian keadaan kesihatan, jika petunjuk berada di zon kuning, akan dianggap sebagai sempadan antara kesihatan relatif dan manifestasi penyakit. Dalam kes ini, kadar aliran ekspirasi puncak adalah antara 60% hingga 80%. Kemerosotan yang ketara dicatat jika penunjuk kelajuan berada di zon merah, sementara kadar aliran udara yang dihembuskan kurang dari 60%.

Pencirian hasil mengikut pengezonan

Sekiranya penunjuk berada di zon merah, maka ini menunjukkan peralihan penyakit dalam tempoh eksaserbasi. Dalam kes ini, pesakit mengalami sesak nafas walaupun dalam keadaan rehat. Dalam tindakan bernafas, otot tambahan mengambil bahagian. Keadaan ini memerlukan rawatan perubatan, dan kadang-kadang rawatan kecemasan.

Untuk memahami metrik aliran puncak yang diperoleh dengan betul, carta dibuat yang merangkumi tiga zon yang ditunjukkan dalam jadual. Anda harus mula menggunakan peranti ini selama tempoh pengampunan, iaitu, tanpa tanda-tanda bronkospasme yang jelas. Secara amnya, penilaian hasilnya merangkumi bukan sahaja jantina, tetapi juga usia dan pertumbuhan pesakit. Ini berlaku untuk norma pada orang dewasa, dan semua pilihan patologi ditunjukkan dalam jadual.

Sebelum memperhatikan norma-norma flowmetry puncak, jadual untuk kanak-kanak, termasuk remaja (hingga 15 tahun) tidak mengambil kira jantina anak, tetapi hanya pertumbuhan - ini penting untuk diingat. Nilai anggaran nilai normal di bawah umur 15 tahun

Nilai anggaran nilai normal di bawah umur 15 tahun

Zon HijauZon kuning
Penyakit ini terkawal. Gejala secara praktikal tidak mengganggu atau menampakkan sedikit. Seseorang menjalani gaya hidup normal tanpa gangguan tidur dan fungsi penting.Melambangkan manifestasi tanda-tanda penyakit yang jelas. Pesakit bimbang akan kesukaran bernafas, batuk dengan dahak yang sukar dipisahkan. Aktiviti vital, dan tidur malam terganggu. Pesakit perlu mengubah taktik dalam rawatan atau berjumpa pakar.

Perlu diingat bahawa, dengan fokus pada norma-norma flowmetry puncak pada anak-anak, jadual menunjukkan nilai rata-rata tanpa mengambil kira ciri-ciri individu tubuh. Ia bahkan tidak mengambil kira tahun-tahun kehidupan anak.

Berikut adalah jadual meter aliran puncak yang memaparkan data untuk wanita.

Nilai normal bagi wanita

Ketinggian91107122137152
L / min.100140210285360
Umur
Ketinggiandua puluhtiga puluh40lima puluh60
150474515517502470
160490532535518488
170506552552534503
180475565568552518

Sekiranya flowmetry puncak dilakukan pada lelaki dewasa, norma harus dijumpai di jadual yang sesuai.

Nilai normal bagi lelaki

Umur
Ketinggiandua puluhtiga puluh40lima puluh60
160491532535520590
170607552555536505
180523565570551551
190535581582565565

Flowmeters puncak dalam norma untuk kanak-kanak dan orang dewasa dalam jadual adalah nilai relatif. Kata terakhir dalam menilai keadaan, menurut data yang diperoleh, harus tetap bersama pakar.
Walaupun terdapat nilai jadual, anda harus ingat tentang norma individu, yang mesti ditentukan selama beberapa hari dengan kesihatan yang baik, semasa ketiadaan sawan.

Cara melakukan oksimetri nadi pada waktu malam?

Nadi oksimetri pada waktu malam ditunjukkan untuk disyaki kegagalan pernafasan dalam mimpi. Pelanggaran semacam itu mungkin terjadi pada pasien dengan obesiti tahap II-III, diabetes mellitus, hipotiroidisme, serta sindrom metabolik, hipertensi arteri.

Gejala kegagalan pernafasan dalam mimpi sering berdengkur, aritmia, nokturia, mengantuk pada waktu siang, sakit kepala dan kelemahan pada waktu pagi, refluks gastroesofagik pada waktu malam.

Pulse oximetry pada waktu malam adalah pemantauan ketepuan oksigen, kadar nadi, amplitud gelombang nadi jangka panjang. Semasa tidur, oksimeter nadi mencatatkan 10-30 ribu kali. Data menjalani pemprosesan perisian dan disimpan dalam memori peranti.

Peranti mudah alih digunakan untuk menjalankan kajian. Tidur malam dapat dipantau, baik di rumah maupun di kemudahan perubatan..

Prinsip penyelidikan diagnostik:

  • Waktu belajar biasa - 22.00-8.00.
  • Di ruang tidur, rejim suhu normal mesti diperhatikan (18-25 darjah Celsius).
  • Sebelum malam pulsoksimetrii tidak termasuk minum pil tidur dan kafein.
  • Pesakit diberi bentuk "buku harian belajar" untuk mencatat waktu bangun, minum ubat, sakit kepala, sakit, dll..

Algoritma Malam Pulse Oksimetri:

  1. Unit penerima dengan mikroprosesor terpaku di pergelangan tangan kiri, di salah satu jari tangan kiri adalah sensor peranti.
  2. Setelah memasang sensor, peranti akan dihidupkan secara automatik, nilai-nilai indikator muncul di layar unit penerima.
  3. Selanjutnya, pesakit tidak mengeluarkan sensor dari phalanx jari sepanjang malam. Semua kebangkitan malam dicatatkan dalam "buku harian belajar".
  4. Setelah bangun pagi, pesakit mengeluarkan sensor dan unit penerima, menyerahkan "buku harian belajar" kepada doktor.

Adalah Penting Untuk Menyedari Vaskulitis