Sindrom Morgagni-Adams-Stokes

Semua kandungan iLive diperiksa oleh pakar perubatan untuk memastikan ketepatan dan konsisten yang terbaik dengan fakta..

Kami mempunyai peraturan yang ketat untuk memilih sumber maklumat dan kami hanya merujuk ke laman web terkemuka, institusi penyelidikan akademik dan, jika mungkin, penyelidikan perubatan yang terbukti. Harap maklum bahawa nombor dalam tanda kurung ([1], [2], dll.) Adalah pautan interaktif untuk kajian sedemikian..

Sekiranya anda berpendapat bahawa mana-mana bahan kami tidak tepat, ketinggalan zaman atau dipersoalkan, pilih dan tekan Ctrl + Enter.

Sindrom Morgagni-Adams-Stokes (MAC) adalah keadaan syncopal yang berkembang terhadap latar belakang asystole, diikuti dengan perkembangan iskemia otak akut. Selalunya, ia berkembang pada kanak-kanak dengan tahap atrioventricular blok II-III dan sindrom kelemahan nod sinus dengan kadar penguncupan ventrikel kurang dari 70-60 per minit pada anak kecil dan 45-50 pada kanak-kanak yang lebih tua.

Bradikardia dan bradyarrhythmias membawa kepada sindrom curah jantung yang rendah jika degupan jantung kurang daripada 70% daripada norma usia. Biasanya, had denyutan jantung seminit yang lebih rendah pada kanak-kanak yang terjaga berusia lebih dari 5 tahun adalah 60, di bawah umur 5 tahun - 80; untuk kanak-kanak tahun pertama kehidupan - 100, minggu pertama kehidupan - 95. Semasa tidur, had ini lebih rendah: kurang dari 50 per minit pada kanak-kanak berumur lebih dari 5 tahun dan kurang dari 60 untuk kanak-kanak kecil.

Pada kanak-kanak, gangguan konduksi rawatan yang paling kerap dan berbahaya, tetapi agak menguntungkan adalah bradikardia sinus, yang disebabkan oleh peningkatan nada saraf vagus terhadap hipoksia.

Kod ICD-10

Gejala Sindrom Morgagni-Adams-Stokes

Kanak-kanak itu tiba-tiba pucat, pingsan, pernafasan menjadi jarang dan kejang, diikuti dengan berhenti dan peningkatan sianosis. Nadi dan tekanan darah tidak ditentukan, degupan jantung adalah 30-40 per minit. Mungkin perkembangan sawan, buang air kecil dan buang air besar secara tidak sengaja.

Tempoh serangan boleh dari beberapa saat hingga beberapa minit. Lebih kerap, serangan berlaku dengan sendirinya atau setelah mengambil tindakan perubatan yang sesuai, tetapi hasilnya mungkin membawa maut.

Apa yang perlu anda kaji?

Cara tinjauan?

Siapa yang hendak dihubungi?

Rawatan Sindrom Morgagni-Adams-Stokes

Rawatan hipokemia dalam kombinasi dengan satu kali ganda atropin dosis yang berkaitan dengan usia secara intravena atau ke otot bahagian bawah rongga mulut, sebagai peraturan, dengan cepat membawa kepada pemulihan degupan jantung. Rawatan yang lebih aktif memerlukan bradikardia yang timbul dengan latar belakang pelbagai keracunan (racun beberapa agarika lalat, zat organofosforus, beta-blocker, opiat, barbiturat, penyekat saluran kalsium). Dalam kes ini, dos atropin dinaikkan 5-10 kali dan isoprenalin disuntik.

Penjagaan kecemasan untuk kambuhan semula bentuk MAC asistolik bermula dengan strok prekardial (pada kanak-kanak kecil tidak disyorkan untuk menerapkannya), maka larutan atropin 0.1% diberikan secara intravena pada kadar 10-15 μg / kg atau larutan isoprenalin 0,5% disuntikkan pada dosis dari 0.1-1 μg / kgxmin) hingga 3-4 μg / kgxmin), dan pada usia yang lebih tua - 2-10 μg / kgxmin). Atropin dapat diberikan semula setiap 3-5 minit (bergantung pada kesannya) sehingga jumlah dos 40 mcg / kg (0,04 mg / kg) tercapai. Dengan keberkesanan rawatan ubat yang tidak mencukupi, rangsangan elektrik jantung transesophageal, perkutan luar atau intravena dilakukan di bawah kawalan elektrokardiografi.

Dalam amalan kanak-kanak, larutan epinefrin 0.1% dalam dos 10 μg / kg jarang digunakan, kerana dengan gangguan konduksi yang teruk terdapat risiko fibrilasi ventrikel. Epinefrin disuntik secara intravena semasa rawatan awal fibrilasi ventrikel atau takikardia ventrikel tanpa nadi, selepas itu defibrilasi dilakukan dengan tenaga cas 360 J. Pentadbiran epinefrin dapat diulang setiap 3-5 minit. Ubat ini juga digunakan sekiranya terdapat aktiviti elektrik jantung tanpa nadi dan asystole. Dalam bradikardia simptomatik, yang tidak sensitif terhadap atropin dan elektrokardiostimulasi perkutan, epinefrin diberikan secara intravena menetes dari pengiraan 0,05-1 μg / kghmin).

Paling sesuai untuk pencegahan serangan jantung dengan hiperkalemia yang teruk, larutan kalsium klorida 10% pada dos 15-20 mg / kg perlahan-lahan diberikan secara intravena. Sekiranya tidak berkesan, ia diperkenalkan semula selepas 5 minit. Selepas menggunakan ubat, natrium bikarbonat tidak boleh diresepkan, kerana meningkatkan kandungan kalsium yang tidak terionisasi. Tindakan berkesan kalsium klorida berlangsung selama 20-30 minit, jadi perlu untuk memasukkan larutan dekstrosa 20% (4 ml / kg) dengan insulin (1 unit per 5-10 g dekstrosa) untuk meningkatkan kadar kemasukan kalium ke dalam sel.

Penting untuk dipertimbangkan bahawa persediaan kalsium pada kanak-kanak meningkatkan kesan toksik glikosida jantung pada miokardium, dan oleh itu berhati-hati mesti diberikan semasa menetapkannya. Sekiranya mabuk dengan glikosida jantung, disarankan untuk menggunakan larutan magnesium sulfat 25% pada dosis 0,2 ml / kg dan larutan dimercaprol 5% pada kadar 5 mg / kg. Untuk meningkatkan perkumuhan kalium, perlu memperkenalkan furosemide pada dos 1-3 mg / kghsut). Untuk membuang kalium, resin pertukaran kation juga digunakan (sodium polystyrene sulfonate, caexylate diresepkan pada 0,5 g / kg dalam 30-50 ml larutan 20% sorbitol di dalam atau 1 g / kg dalam 100-200 ml larutan 20% dekstrosa di rektum. Cara paling berkesan untuk mengurangkan kadar kalium serum adalah hemodialisis..

Sindrom Morgagni-Adams-Stokes: sebab, tanda, diagnosis, penjagaan dan rawatan

© Pengarang: A. Olesya Valeryevna, MD, pengamal, guru di universiti perubatan, terutamanya untuk VesselInfo.ru (mengenai pengarang)

Sindrom Morgagni-Adams-Stokes (Morgagni-Edems-Stokes, MAS, MES) adalah pelanggaran irama jantung secara tiba-tiba, yang menyebabkan penangkapannya, gangguan pengangkutan darah ke organ dan, terutama sekali, otak. Patologi dicirikan oleh pengsan secara tiba-tiba, yang menyebabkan gangguan pada sistem saraf pusat, yang menampakkan dirinya dalam beberapa saat selepas serangan jantung. Kematian klinikal boleh berlaku akibat serangan sindrom MAS.

Menurut statistik, sehingga 70% pesakit dengan sekatan atrioventrikular lengkap berterusan mempunyai manifestasi sindrom MAS. Dalam amalan pediatrik, sindrom ini biasanya diperhatikan pada kanak-kanak dengan sekatan atrioventricular darjah 2-3 dan sindrom kelemahan nod sinus.

Keterukan manifestasi sindrom MAS dan kekerapan serangan bergantung kepada penyebabnya, keadaan awal jantung dan saluran darah, perubahan metabolik pada miokardium. Dalam beberapa kes, sawan boleh menjadi jangka pendek dan hilang dengan sendirinya, tetapi aritmia dan penangkapan jantung yang teruk memerlukan langkah-langkah resusitasi darurat, jadi pesakit seperti itu memerlukan perhatian yang lebih banyak dari ahli kardiologi.

Punca Sindrom MAS

Sistem konduksi jantung diwakili oleh serat saraf, impuls yang bergerak ke arah yang ditentukan sebelumnya - dari atria ke ventrikel. Ini memastikan operasi segerak semua ruang jantung. Sekiranya terdapat rintangan dalam miokardium (bekas luka, misalnya), ikatan konduksi tambahan yang terbentuk dalam rahim, mekanisme kontraktilasi dilanggar, dan prasyarat untuk aritmia muncul.

contoh sindrom MAS kerana bradikardia

Di kalangan kanak-kanak, antara penyebab gangguan konduksi adalah malformasi kongenital, gangguan sistemik intrauterin sistem konduksi, pada orang dewasa - patologi yang diperoleh (kardiosklerosis meresap atau fokus, gangguan elektrolit, mabuk).

Serangan sindrom MAS biasanya dicetuskan oleh pelbagai faktor, termasuk:

  • Penyumbatan AV lengkap, apabila impuls dari atria tidak sampai ke ventrikel;
  • Transformasi sekatan yang tidak lengkap menjadi yang lengkap;
  • Tachycardia paroxysmal, fibrilasi ventrikel, apabila kontraktil otot jantung menurun dengan mendadak;
  • Tachycardia di atas 200 dan bradikardia di bawah 30 denyutan seminit.

Jelas bahawa aritmia teruk seperti itu tidak berlaku, mereka memerlukan substrat yang muncul ketika miokardium rosak akibat penyakit iskemia, setelah serangan jantung, proses keradangan (miokarditis). Keracunan dengan ubat-ubatan dari kumpulan beta-blocker, glikosida jantung dapat memainkan peranan. Pesakit dengan penyakit reumatik (scleroderma sistemik, rheumatoid arthritis) perlu mendapat perhatian yang lebih tinggi, apabila penglibatan jantung dengan keradangan dan sklerosis mungkin terjadi.

Bergantung pada gejala yang berlaku, adalah kebiasaan untuk membezakan beberapa varian perjalanan sindrom MAS:

  1. Tachyarrhythmic, ketika denyut jantung mencapai 200-250, fungsi pengeluaran darah ke aorta menderita dengan teruk, organ mengalami hipoksia dan iskemia.
  2. Bentuk Bradyarrhythmic - nadi menurun hingga 30-20 per minit, dan penyebabnya biasanya adalah blok atrio-ventrikular lengkap, kelemahan nod sinus dan berhenti sepenuhnya.
  3. Jenis bercampur dengan paroxysms asystole dan takikardia bergantian.

Gejala

Dengan sindrom MAS, serangan berlaku secara tiba-tiba, dan tekanan, ketegangan saraf yang teruk, ketakutan, aktiviti fizikal yang berlebihan dapat mendahului mereka. Perubahan mendadak dalam kedudukan badan, ketika pesakit cepat bangun, juga dapat menyumbang kepada manifestasi penyakit jantung.

Biasanya, ketika berada dalam keadaan sihat sepenuhnya, kompleks gejala MAS muncul, termasuk gangguan jantung dan disfungsi otak dengan kehilangan kesedaran, sawan, buang air besar dan buang air kecil secara tidak sengaja.

Gejala utama penyakit ini adalah kehilangan kesedaran, tetapi sebelum itu pesakit merasakan beberapa perubahan, yang kemudian dapat dia bicarakan. Kegelapan mata, kelemahan teruk, pening dan kebisingan di kepala bercakap mengenai pengsan yang semakin hampir. Peluh sejuk dan melekit muncul di dahi, rasa mual atau pusing muncul, perasaan berdebar-debar atau pudar di dada adalah mungkin.

Selepas 20-30 saat selepas paroxysm of arrhythmia, pesakit kehilangan kesedaran, dan gejala penyakit ini diperbaiki oleh orang lain:

  • Kekurangan kesedaran;
  • Kulit berubah menjadi pucat, sianosis mungkin berlaku;
  • Nafas dangkal dan boleh berhenti sepenuhnya;
  • Tekanan darah turun;
  • Nadi seperti benang dan sering tidak terasa sama sekali;
  • Kedutan otot konvulsi adalah mungkin;
  • Pengosongan pundi kencing dan rektum secara tidak sengaja.

Sekiranya serangan itu berlangsung dalam waktu yang singkat, dan pengecutan jantung yang berirama dipulihkan sendiri, maka kesedaran kembali, tetapi pesakit tidak mengingati apa yang berlaku kepadanya. Dengan asystole yang berlarutan, bertahan hingga lima atau lebih minit, kematian klinikal berlaku, iskemia serebrum akut, dan anda tidak boleh melakukan tanpa tindakan kecemasan.

Penyakit ini boleh berlaku tanpa kehilangan kesedaran. Ini adalah ciri pesakit muda di mana dinding vaskular otak dan arteri koronari tidak rosak, dan tisu relatif tahan terhadap hipoksia. Sindrom ini dimanifestasikan oleh kelemahan teruk, loya, pening dengan pemeliharaan kesedaran.

Pesakit tua dengan aterosklerosis arteri otak mempunyai prognosis yang lebih teruk, dan sawan lebih teruk, dengan peningkatan gejala yang cepat dan risiko kematian klinikal yang tinggi, apabila tidak ada degupan jantung dan pernafasan, degupan jantung dan tekanan tidak dikesan, murid-murid diluaskan dan tidak bertindak balas terhadap cahaya.

Cara membuat diagnosis yang betul?

Dalam diagnosis sindrom MAS, kepentingan utama diberikan kepada kaedah elektrokardiografi - ECG pada waktu rehat, pemantauan harian. Untuk menjelaskan sifat patologi jantung, pemeriksaan ultrasound, koronarografi dapat diresepkan. Auskultasi tidak kurang pentingnya, apabila doktor dapat mendengar suara aneh, penguatan nada pertama, irama tiga anggota yang disebut, dan lain-lain, tetapi semua tanda auskultasi semestinya berkorelasi dengan data elektrokardiografi.

Oleh kerana sindrom Morgagni-Adams-Stokes adalah akibat daripada pelbagai jenis gangguan konduksi, ia tidak mempunyai kriteria diagnostik elektrokardiografi seperti itu, dan fenomena ECG dikaitkan dengan jenis aritmia yang diprovokasi pada pesakit tertentu.

Sekiranya berlaku pelanggaran konduksi dari simpul atrium pada EKG, pertama sekali, jangka masa selang PQ dinilai, yang mencerminkan masa nadi bergerak melalui sistem pengalir dari simpul sinus ke ventrikel jantung.

Pada tahap pertama penyekat, selang ini melebihi 0.2 saat, pada darjah kedua, selang secara beransur-ansur memanjang atau melebihi norma di semua kompleks jantung, sementara QRST secara berkala jatuh, yang menunjukkan bahawa dorongan seterusnya tidak sampai ke miokardium ventrikel. Dengan tahap sekatan ketiga yang paling teruk, atrium dan ventrikel dikurangkan dengan sendirinya, bilangan kompleks ventrikel tidak sesuai dengan gelombang P, iaitu, impuls dari simpul sinus tidak mencapai titik akhir pada gentian pengalir ventrikel.

pelbagai aritmia yang menyebabkan sindrom MAC

Tachycardia dan bradycardia dibuat berdasarkan penghitungan jumlah kontraksi jantung, dan fibrilasi ventrikel disertai dengan ketiadaan gigi normal, selang waktu dan kompleks ventrikel pada ECG.

Rawatan sindrom MAC

Oleh kerana sindrom MAS ditunjukkan oleh serangan kehilangan kesedaran dan disfungsi otak secara tiba-tiba, pesakit mungkin memerlukan rawatan kecemasan. Sering kali seseorang jatuh dan kehilangan kesedaran di tempat awam atau di rumah di hadapan saudara-mara, maka yang terakhir harus segera menghubungi pasukan ambulans dan berusaha memberikan pertolongan cemas.

Sudah tentu, orang lain mungkin keliru, tidak tahu di mana hendak memulakan resusitasi, bagaimana menjalankannya dengan betul, tetapi sekiranya serangan jantung tiba-tiba, jumlahnya berterusan selama beberapa minit, dan pesakit boleh mati tepat di hadapan saksi mata, jadi dalam kes seperti itu lebih baik melakukan sekurang-kurangnya sesuatu untuk menyelamatkan nyawa seseorang, kerana penundaan dan ketidakaktifan mengorbankan nyawa.

Pertolongan cemas merangkumi:

  1. Strok prardardial.
  2. Urut jantung tidak langsung.
  3. Bantuan pernafasan.

Sebilangan besar daripada kita pernah mendengar mengenai resusitasi kardiopulmonari dalam satu atau lain cara, tetapi tidak semua kita mempunyai kemahiran ini. Apabila tidak ada keyakinan terhadap kemahiran anda, anda boleh membataskan dada anda (sekitar 2 kali sesaat) sebelum ambulans tiba. Sekiranya resuscitator telah mengalami manipulasi yang serupa dan tahu bagaimana melakukannya dengan betul, maka untuk setiap 30 klik, dia melakukan 2 pernafasan menurut prinsip "mulut ke mulut".

Kejutan Precardial adalah dorongan kuat dengan penumbuk ke kawasan sepertiga bahagian bawah sternum, yang sering membantu mengembalikan aktiviti elektrik jantung. Seseorang yang tidak pernah melakukan ini harus berhati-hati, kerana pukulan kuat pada tinju, terutama pada lelaki, boleh menyebabkan patah tulang rusuk dan lebam pada tisu lembut. Di samping itu, teknik ini tidak digalakkan untuk kanak-kanak kecil..

Urut jantung tidak langsung dan pernafasan buatan boleh dilakukan sendiri atau bersama pasangan, yang kedua lebih mudah dan berkesan. Dalam kes pertama, terdapat 2 pernafasan setiap 30 klik, dalam kes kedua, satu pernafasan untuk 14-16 klik pada dada.

Pasukan ambulans semasa serangan jantung akan meneruskan rawatan kecemasan, ditambah dengan sokongan perubatan. Untuk memulihkan irama jantung, langkah dilakukan, dan jika mustahil untuk melaksanakannya, adrenalin disuntik secara intrakardial atau ke dalam trakea.

Untuk memulihkan konduksi denyutan dari atria ke ventrikel, atropin ditunjukkan secara intravena atau subkutan, yang mana pemberiannya berulang setiap 1-2 jam kerana tempoh ubat yang pendek. Apabila keadaan pesakit bertambah baik, dia diberikan isadrin di bawah lidah dan dibawa ke hospital kardiologi. Sekiranya atropin dan isadrine tidak menghasilkan hasil yang diharapkan, maka orciprenaline atau efedrin diberikan secara intravena di bawah kawalan ketat kadar jantung.

Dalam bentuk bradyarrhythmic MAS, rawatan merangkumi langkah sementara dan pemberian atropin, sekiranya tidak terdapat kesan yang ditunjukkan oleh aminophylline. Sekiranya selepas ubat ini hasilnya negatif, dopamin, adrenalin diberikan. Setelah penstabilan keadaan pesakit, persoalan pembuatan pacemaking berterusan dipertimbangkan..

Bentuk tachyarrhythmic memerlukan penghapusan fibrilasi ventrikel melalui terapi elektro-nadi. Sekiranya takikardia dikaitkan dengan adanya laluan tambahan dalam miokardium, maka pesakit memerlukan pembedahan lebih lanjut untuk memotongnya. Dengan takikardia ventrikel, alat pacu jantung-kardioverter dipasang.

Untuk mengelakkan serangan serangan jantung, pesakit dengan sindrom MAS ditetapkan terapi antiaritmia profilaksis, termasuk ubat-ubatan seperti flecainide, propranolol, verapamil, amiodarone, dan lain-lain (diresepkan oleh pakar kardiologi!).

Sekiranya rawatan konservatif dengan antiaritmia tidak berfungsi, terdapat risiko tinggi sekatan atrioventrikular dan serangan jantung, maka langkah ditunjukkan dengan pemasangan alat khas yang menyokong jantung dan pada saat yang tepat memberikan dorongan yang diperlukan untuk kontraksi.

Alat pacu jantung boleh berfungsi dalam mod berterusan atau "on demand", dan jenisnya dipilih secara individu berdasarkan ciri-ciri penyakit ini. Dengan penyumbatan konduksi denyutan yang lengkap dari atria ke ventrikel, disarankan untuk menggunakan alat pacu jantung yang berfungsi secara berterusan, dan dengan keselamatan automatik jantung yang relatif, anda dapat mengesyorkan alat yang berfungsi dalam mod "on-demand".

Sindrom Morgagni-Adams-Stokes adalah patologi berbahaya. Serangan kehilangan kesedaran secara tiba-tiba dan kemungkinan kematian klinikal memerlukan diagnosis, rawatan dan tindak lanjut yang tepat pada masanya. Pesakit dengan sindrom MAS harus kerap mengunjungi pakar kardiologi untuk pemeriksaan dan mengikuti semua cadangannya. Prognosis bergantung kepada jenis aritmia dan kekerapan serangan jantung, dan implantasi alat pacu jantung tepat pada masanya memperbaikinya dan membolehkan anda memanjangkan umur pesakit dan menyingkirkan serangan asistol.

Sindrom Morgagni-Adams-Stokes: sebab dan gejala serangan, pertolongan cemas dan rawatan lanjut

Mekanisme pembangunan

Inti dari proses patologi adalah sekatan simpul akut, kaki bundle-Nya dan struktur lain dari sistem pengaliran jantung.

Dalam 80% kes, pesakit dengan satu serangan menunjukkan sekatan AV.

Node atriventricular yang bertanggungjawab melakukan dorongan ke ventrikel tidak memenuhi fungsinya.

Akibat pelanggaran akut, simpul sinus berfungsi dengan sia-sia. Ventrikel tidak menguncup. Aktiviti pampasan bermula di ruang, masing-masing menghasilkan dorongan elektriknya sendiri.

Pergerakan yang huru-hara membawa kepada iskemia serebrum, peredaran darah ke seluruh badan terganggu. Ini boleh mengakibatkan kematian pesakit. Bergantung pada intensiti proses.

Pemulihan segera di persekitaran hospital. Episod ringan berhenti di tempat menggunakan ubat.

Manifestasi klinikal bergantung pada usia

Pada remaja, dinding vaskular arteri tidak rosak, mereka tahan terhadap hipoksia. Sindrom ini dalam kes ini hanya ditunjukkan oleh kelemahan umum, gemuruh di telinga dan kepala, mual, tetapi pengsan tidak berlaku. Sindrom ini ringan.

Bagi pesakit tua dengan aterosklerosis arteri otak, prognosisnya buruk. Tidak ada degupan jantung atau nadi. Doktor juga tidak dapat menentukan tekanan darah, murid akan melebar, tetapi mereka tidak bertindak balas terhadap cahaya. Risiko kematian klinikal dalam sindrom sangat tinggi..

Pengelasan

Sindrom Morgagni-Adams-Stokes ditandai dengan gejala yang berlaku, sejenis gangguan irama.

  • Bradyarrhythmia. Ia disertai dengan penurunan degupan jantung yang tajam, kurang dari 40 denyutan seminit. Tanda kritikal memberikan prognosis yang tidak baik, diperlukan resusitasi segera.

Pesakit hampir pengsan dan berada dalam keadaan seperti itu sebelum pembetulan, hampir mustahil untuk menyimpulkan kedudukan mereka yang serupa. Otak kekurangan nutrien dan oksigen.

Ia dianggap sebagai bentuk yang paling berbahaya, kerana ia terjadi secara tiba-tiba, ia menimbulkan ancaman khusus untuk kesihatan dan kehidupan..

  • Tachysystole. Diiringi oleh percepatan aktiviti jantung. Hingga 150-200 denyutan seminit. Tidak perlu membetulkan degupan jantung, tetapi proses patologi utama. Terdapat beberapa minit sebelum keadaan akut berkembang sehingga pesakit dapat bertindak balas. Gelap mata, sesak nafas, loya, berpeluh dan "pesona" lain dari posisi ini menemani seseorang.
  • Pelbagai campuran. Takikardia pertama, kemudian bradikardia. Tidak ada perbezaan mendasar dalam gejala, gambaran klinikal. Bantuan segera diperlukan.

Semua klasifikasi yang dikemukakan digunakan secara ex-facto, untuk menentukan etiologi (punca) proses dan mengembangkan pilihan rawatan..

Pada peringkat pertama, pembetulan kecemasan diperlukan. Hanya dengan itu anda boleh memberikan diagnosis. Lebih baik di hospital, sekiranya serangan berulang.

Tanda ECG sindrom

Oleh kerana atrium dan ventrikel berkontrak secara terpisah antara satu sama lain, irama atrium bebas lebih kerap dengan frekuensi 150 per minit dan ventrikel di bawah 40 dapat dikesan pada ECG.

  • Selang P - P dan R - R selalu sama, tetapi R - R jauh lebih besar.
  • Kompleks ventrikel dalam bentuk bergantung pada lokasi blokade, dapat mengembang.


Gelombang P dijumpai di mana sahaja - di hadapan T, di QRS, di antara mereka

Dengan pemantauan Holter, adalah mungkin untuk mendaftarkan perubahan sementara, kes-kes kombinasi dengan flutter atau fibrilasi atrium (sindrom Frederick). Di samping itu, berlakunya serangan pada waktu malam menunjukkan peningkatan pengaruh saraf vagus.

Punca

Faktor pembangunan adalah berganda. Tetapi hampir selalu mempunyai hati.

  • Takikardia teruk dari jenis paroxysmal. Dimanifestasikan dengan degupan jantung 180 atau lebih. Semakin tinggi, semakin besar kemungkinan timbulnya serangan MES. Bantuan perubatan kecemasan diperlukan.
  • Proses sebaliknya adalah bradikardia. Pengurangan frekuensi kontraksi ke tahap 50 atau kurang mengakibatkan pelanggaran kontraktilitas, pengurangan intensiti penghasilan denyut bioelektrik. Kemungkinan penurunan konduksi atrium sebagai pilihan kelainan.
  • Fibrilasi ventrikel. Penjanaan isyarat sendiri oleh kamera (ventrikel). Di luar simpul sinus, berlaku sumber aktiviti yang tidak normal. Biasanya ini adalah hasil beberapa patologi rancangan organik. Kurang berfungsi. Keadaan yang sangat mengancam nyawa, boleh mengakibatkan serangan jantung bahkan sebelum bermulanya serangan Morgagni-Adams-Stokes atau sebagai pelengkap logik untuk.
  • Jumlah blok atrioventrikular (AB). Ia disertai oleh ketidakupayaan untuk memindahkan isyarat dari kelompok sinus ke struktur lain.
  • Serangan jantung yang ditangguhkan, miokarditis dan keadaan lain yang menyebabkan kematian tisu jantung aktif dan parut yang teruk (kardiosklerosis).
  • Gangguan sistem saraf pusat akibat tumor otak, proses berjangkit dan keadaan lain.

Sebab dinilai dalam sistem. Pengecualian secara beransur-ansur. Fenomena primer dikesan secara sederhana, sebagai sebahagian daripada diagnosis minimum menggunakan ECG, ECHO dan pemantauan harian.

Elektrokardiogram

Pakar menganggarkan jangka masa selang PQ. Ini adalah jangka masa di mana impuls berlalu dari simpul sinus ke ventrikel jantung. Terdapat beberapa peringkat:

  • pada darjah pertama, selang lebih daripada 0.2 mm;
  • semasa gelombang kedua serangan, selang secara beransur-ansur memanjang dan jauh lebih tinggi daripada biasa. QRST secara berkala jatuh. Dinamika ini menunjukkan bahawa dorongan seterusnya tidak sampai ke ventrikel miokardium;
  • tahap ketiga sukar.

Hasil elektrokardiogram adalah petunjuk paling penting dalam diagnosis sindrom MAC. Seorang pakar boleh menetapkan kajian Holter, sementara keputusan EKG diberikan dalam sehari.

Simptomologi

Manifestasi sindrom Morgagni-Adams-Stokes adalah spesifik. Gambaran klinikal berkembang mengikut skema yang sama dengan sedikit perbezaan.

Rata-rata memerlukan 1 hingga 3 minit untuk menggunakan senarai gejala yang lengkap. Ia berlaku, kiraan berterusan selama beberapa saat. Semua manifestasi boleh dibahagikan kepada yang sebelumnya dan yang berkaitan.

Tanda-tanda sebelumnya

  • Dyspnea. Tidak dikaitkan dengan aktiviti fizikal. Pesakit boleh duduk dengan tenang di kerusi atau berdiri di barisan. Ia disertai dengan peningkatan jumlah pergerakan, tachypnea kerana penurunan tajam dalam intensiti pertukaran gas. Ini adalah mekanisme kompensasi yang bertujuan untuk mengembalikan kepekatan oksigen dalam darah..
  • Gelap di mata. Mencegah timbulnya pengsan. Sebagai tambahan kepada gangguan penglihatan, tinnitus yang menyakitkan diperhatikan, semua bunyi di sekitarnya menjengkelkan, menyakitkan. Kelemahan, mengantuk Pesakit tidak boleh berdiri di atas kaki, otot kehilangan nada.
  • Pening. Vertigo menjadikan mustahil untuk menavigasi di angkasa. Dunia berpusing-pusing. Sekiranya anda tidak berjongkok, ia mungkin jatuh dan mengakibatkan kecederaan diri..
  • Sakit dada yang teruk. Terasa seakan batu berat dijahit. Ini adalah hasil daripada gangguan irama pada struktur jantung. Ciri khas.
  • Cephalalgia akut. Sakit di mata, dahi, mahkota. Boleh memerah, menarik, mengetuk.

Yang berikut adalah serangan MES (MAS) itu sendiri: disertai dengan gejala jantung, tetapi pesakit tidak lagi merasakan apa-apa. Selepas 30-60 saat, kehilangan kesedaran berlaku. Momen objektif yang dirakam lebih jauh.

Gejala yang berkaitan

  • Kulit pucat ke seluruh badan. Hasil penyempitan saluran periferal, peredaran darah tidak mencukupi pada tahap umum. Perubahan warna pada membran mukus gusi.
  • Sianosis segitiga nasolabial. Kawasan di sekitar mulut dibingkai oleh cincin kebiruan. Tint adalah tipikal dari sudut bibir..
  • Kesedaran tidak ada. Pengsan mendalam diperhatikan. Tidak mungkin mengeluarkan pesakit dari keadaan ini sama ada dengan hujan batu atau kesan fizikal. Ammonia juga tidak memberi kesan. Semasa memberikan pertolongan cemas, ini mesti diambil kira dan tidak membuang masa dengan manipulasi yang tidak berguna.
  • Nafas menjadi cetek. Tidak mungkin mengesannya tanpa alat khas. Dada tidak banyak bergerak.
  • Semasa mengukur petunjuk penting, penurunan tekanan darah ke tahap kritikal dikesan. Ini adalah tahap yang tidak stabil. Kemudian muncul pertumbuhan. "Ayunan" seperti itu adalah hasil percubaan kejang oleh badan untuk memulihkan keadaannya sendiri. Ia perlu untuk mengembalikan tekanan darah menjadi normal, agar tidak bertambah buruk.
  • Kekurangan nadi yang kelihatan. Ia tidak dapat diraba atau dikesan dengan susah payah. Penilaian keadaan menggunakan kaedah instrumental diperlukan. Penangkapan jantung - asas untuk menghidupkan semula kecemasan.
  • Kekejangan. Otot lengan dan kaki bergerak. Ini adalah kontraksi spontan, gejala yang membimbangkan. Bercakap mengenai peralihan ke fasa yang lebih teruk.
  • Mengosongkan pundi kencing, usus. Sama. Sistem yang tidak sama rata menderita.

Di luar pembetulan yang berkelayakan, kematian pesakit adalah mungkin. Hanya seorang doktor yang dapat mencegah akibat ini. Dari yang lain, bantuan yang wajar dalam menormalkan.

Patogenesis

Dasarnya adalah penurunan tajam dalam output jantung, yang menyebabkan perlambatan aliran darah, bekalan organ dan tisu yang tidak mencukupi dengan darah, oksigen, dan nutrien. Pada mulanya, hipoksia mempengaruhi struktur saraf, termasuk otak. Sistem saraf pusat terganggu, kehilangan kesedaran berlaku. Tidak lama kemudian, kontraksi otot kejang berlaku, menunjukkan kelaparan oksigen yang ketara pada tisu. Serangan panjang, terutama yang disebabkan oleh fibrilasi ventrikel, boleh menyebabkan ensefalopati posthypoxic, kegagalan pelbagai organ. Walaupun mengekalkan aliran darah minimum (sekatan, aritmia), penyakit ini lebih mudah. Serangan dalam kebanyakan kes tidak membawa akibat yang ditangguhkan.

Algoritma Pertolongan Cemas

Perkara utama yang perlu dilakukan adalah memanggil pasukan ambulans. Sebelum ketibaan doktor atau paramedik. Seterusnya, adalah perlu untuk menstabilkan keadaan mangsa. Bila boleh.

Apa yang perlu dilakukan dan mengikut urutan apa?

  • Sekiranya seseorang berada di luar di musim sejuk - pindahkan dia ke bilik atau, dalam kes yang melampau, letakkan sesuatu yang hangat di bawah tubuhnya.
  • Longgarkan kolar atau tanggalkan perhiasan badan. Tekanan pada sinus karotid di leher akan menyebabkan penurunan tekanan darah dan degupan jantung secara refleks. Ini pasti kematian dalam kedudukan ini..
  • Buka tingkap atau tingkap (di dalam rumah) untuk memastikan pengudaraan yang betul. Pemulihan pertukaran gas diperlukan dalam semua kes, ini penting.
  • Ukur tekanan darah dan degupan jantung. Petunjuk ini mesti dilaporkan kepada doktor yang tiba.
  • Dadah tidak memberi seseorang tidak sedarkan diri.
  • Pusingkan kepala ke sisi dan lepaskan lidah sekiranya muntah..
  • Pantau degupan jantung secara berterusan. Sekiranya tiada aktiviti jantung, urut langsung ditunjukkan. Tapak tangan dilipat, ditekan secara berirama di dada 100-120 kali seminit.

Fraktur tulang rusuk - bukan alasan untuk penghentian resusitasi. Sekiranya tidak ada pengalaman dalam pernafasan buatan, lebih baik tidak melakukannya. Tidak akan ada akal.

Setibanya di brigade, semua aktiviti berhenti. Laporkan secara ringkas data mengenai mangsa dan keadaannya. Sekiranya perlu, anda boleh mengawal seseorang ke jabatan.

Apa yang pasti tidak dapat dilakukan

  • Biarkan pesakit terbaring dalam keadaan sejuk. Hipotermia akan menyebabkan kekejangan arteri koronari, kemerosotan keadaan yang mendalam. Ia diperlukan untuk memindahkan pesakit ke bilik. Ia juga melindungi dari radang dingin, aliran darah sudah minimum, kerosakan tisu mungkin terjadi..
  • Beri ubat, terutamanya dengan paksa untuk memasukkannya ke dalam mulut anda. Kemungkinan asfiksia sekiranya tersedut.
  • Pentadbiran intravena, suntikan dilarang. Tidak diketahui apa yang menyebabkan gangguan itu. Walaupun anda mempunyai pendidikan perubatan, anda tidak akan dapat memperolehnya dengan segera.

Komplikasi

Sindrom ini membawa kepada beberapa komplikasi, yang utama adalah kematian klinikal. Penahanan aliran darah yang berpanjangan adalah faktor kematian sebahagian sel korteks serebrum. Setelah berjaya menghidupkan semula, ini menjadi penyebab ensefalopati, gangguan somatik, dan penurunan kemampuan mental pesakit. Komplikasi merangkumi perubahan latar belakang psiko-emosi pesakit yang selalu takut akan timbulnya krisis baru, yang memberi kesan negatif terhadap kualiti hidup, produktiviti kerja dan rehat. Semasa kehilangan kesedaran dan jatuh ke tanah, pesakit mungkin mengalami kecederaan, yang juga disebut sebagai keadaan patologi yang berkaitan dengan SMAS..

Kemungkinan akibat serangan

Bergantung pada jenis proses patologi, juga saat permulaan pertolongan cemas, rawatan yang berkelayakan di hospital dan penyingkiran dari negeri.

  • Penangkapan jantung sebagai akibat daripada kekonduksian lengkap dari sinoatrial node, bundle-Nya, disfungsi total SU. Asystole adalah penyebab kematian dalam kebanyakan kes. Lebih-lebih lagi, serangan berulang dikaitkan dengan risiko kematian yang tinggi.
  • Serangan jantung Stenosis arteri koronari dan nekrosis tisu aktif.
  • Pukulan. Juga kemungkinan akibatnya. Ia dianggap hampir klasik genre. Ia disertai dengan kekurangan zat makanan akut dari struktur serebrum. Oleh itu kematian kumpulan saraf. Walaupun dengan pemulihan kehidupan normal, defisit neurologi dengan keparahan yang berbeza-beza tetap ada.
  • Edema paru. Akibat aliran darah yang tidak mencukupi dari lingkaran kecil, genangannya. Pemulihan sangat diperlukan.

Hasilnya sekurang-kurangnya kecacatan pesakit yang teruk. Kematian juga kemungkinan berlaku..

Doktor tidak semestinya hanya menangani satu komplikasi. Mereka berkembang tepat pada masa serangan akut Morgagni-Adams.

Ini menimbulkan kesukaran tertentu untuk mengeluarkan seseorang dari kedudukan kritikal dan secara signifikan memburukkan keseluruhan prognosis.

Prognosis untuk pesakit

Perjalanan penyakit ini bergantung pada tahap kerosakan miokardium. Pada pesakit muda dengan diagnosis dan rawatan tepat pada masanya dengan ubat-ubatan antiaritmia atau setelah memasang alat pacu jantung buatan, prognosisnya baik. Terhadap latar belakang kardiosklerosis yang meluas dan pelanggaran patensi saluran cerebral yang bersamaan, kemungkinan pemulihan sepenuhnya walaupun selepas rawatan pembedahan jauh lebih rendah.

Kami mengesyorkan membaca mengenai extrasystole ventrikel. Anda akan belajar mengenai klasifikasi PVC, penyebab perkembangan, gejala, diagnosis dan rawatan. Dan di sini lebih banyak mengenai rawatan takikardia ventrikel.

Diagnostik

Ia dijalankan di hospital. Tetapi selepas pertolongan cemas. Keadaannya terlalu serius untuk ditunda.

Program minimum merangkumi penilaian visual kulit, selaput lendir, pengukuran tekanan darah, kekerapan kontraksi organ otot, auskultasi (mendengar bunyi jantung).

Seterusnya adalah pertolongan cemas. Adalah mungkin untuk menggunakan Atropine atau Epinefrin untuk memulihkan kontraksi miokardium, elektrokardioversi, defibrilasi yang mencukupi untuk menormalkan kekonduksian struktur.

Pada akhirnya, sudah dalam keadaan pegun sekumpulan acara dilantik:

  • Tinjauan lisan, pengambilan sejarah. Apa rungutan, berapa lama dahulu timbul, sama ada terdapat sawan sebelumnya, seberapa parah, penyakit berpindah dan penyakit apa-apa profil, gaya hidup, sejarah keluarga, operasi pada masa lalu, dll.
  • Auscultation (mendengar suara yang enak).
  • Pengukuran berulang tekanan darah dan degupan jantung.
  • Pemantauan harian. Untuk menilai kadar denyutan jantung dan tekanan darah secara dinamik, selepas aktiviti biasa pesakit (sebanyak mungkin).
  • Elektrokardiografi Biasanya tidak menunjukkan penyimpangan. Perubahan berlaku dalam patologi yang boleh menyebabkan sindrom MES.
  • Ekokardiografi. Untuk menilai keadaan organik tisu dan struktur.
  • MRI mengikut keperluan.
  • Ujian darah, umum, biokimia, untuk hormon.

Status neurologi diperiksa sebagai sebahagian daripada pengenalpastian gangguan kekurangan.

MAC dan simptomnya

Sindrom ini terkenal dengan ciri gejalanya:

  • anemia (pucat) kulit;
  • pembengkakan darah di leher;
  • sianosis hujung jari, bibir;
  • sesak nafas;
  • kekejangan
  • palpasi tidak dapat menentukan nadi;
  • tekanan menurun;
  • nada jantung menjadi pekak dan berirama;
  • murid diluaskan;
  • buang air besar atau buang air kecil - tidak disengajakan;
  • jarang bernafas dalam.

Dalam serangan singkat, pesakit tidak mengingati apa yang berlaku kepadanya. Sekiranya serangan berlarutan dan berlangsung beberapa minit - kematian berlaku. Dalam kes ini, pesakit memerlukan bantuan segera dari pakar.

Kaedah rawatan

Ia dijalankan di bawah pengawasan pakar kardiologi. Dalam jangka masa panjang, terapi ubat tidak berkesan, tetapi digunakan pada peringkat awal untuk memastikan kestabilan keadaan pesakit.

Ubat semacam itu ditetapkan:

  • Jenis ubat antihipertensi yang berlainan. Dari perencat ACE hingga antagonis kalsium dan agen pusat. Bergantung pada diagnosis utama dan tahap penyimpangan tekanan darah dari standard.
  • Antiaritmia. Amiodarone. Minuman lain dilarang sama sekali. Kemungkinan provokasi sindrom.
  • Pelindung kardio. Kembalikan metabolisme normal pada tisu struktur jantung. Mildronate.
  • Ubat serebrovaskular. Untuk aliran darah yang mencukupi di otak. Piracetam atau Actovegin sebagai yang utama.

Skema serupa diikuti sehingga normalisasi keadaan kesihatan, petunjuk kadar jantung, tekanan darah, melegakan gejala rancangan neurologi yang mencukupi.

Seterusnya, operasi diberikan. Cara utama untuk menghilangkan sindrom adalah implantasi alat pacu jantung. Serangan Morgagni-Adams-Stokes berhenti berkembang, kerana kekonduksian secara normal ditormalkan. Pengecualian sangat jarang berlaku (tidak lebih daripada 5% keadaan).

Menetapkan diagnosis

Kehilangan kesedaran adalah mungkin dengan pelbagai penyakit. Oleh itu, semasa diagnosis, sindrom Adams-Stokes-Morgagni mesti dibezakan dengan keadaan berikut:

  • Sindrom Meniere;
  • keadaan hipoglikemik;
  • strok;
  • histeria;
  • hipotensi ortostatik;
  • serangan serangan otak iskemia transistor;
  • stenosis aorta tajam;
  • embolisme pulmonari;
  • trombosis ruang jantung;
  • epilepsi.

Untuk menentukan sindrom, kaedah diagnostik berikut digunakan:

  • elektrokardiogram (ECG) dalam dinamik;
  • pemantauan kardiogram pada alat Holter (membolehkan mengesan perubahan sementara, gabungan flutter dan atrial fibrillation);
  • pemantauan electroencephalogram yang berpanjangan;
  • coronografi kontras saluran darah;
  • biopsi miokardium.

Ramalan

Bergantung pada kualiti pertolongan cemas, saat permulaan langkah kecemasan dari rancangan yang berkelayakan.

Banyak faktor mesti diambil kira: usia, kesihatan umum, jantina, sejarah perubatan, kemungkinan rawatan radikal dan implantasi alat pacu jantung, tabiat buruk, sejarah keluarga dan masalah lain.

Kemungkinan pembedahan dikaitkan dengan kelangsungan hidup maksimum. Hampir 95%. Hanya 5% pesakit yang mengalami prognosis yang lebih teruk dan itu tidak bernilai mutlak. Pembetulan tambahan hanya diperlukan. Strok, serangan jantung, komplikasi lain memburukkan lagi hasilnya.

Soalan seperti ini harus diajukan kepada doktor utama anda. Orang luar tidak mengenali pesakit dengan secukupnya, jadi mereka tidak mungkin mengatakan sesuatu semasa dalam perjalanan. Ia tidak akan berfungsi secara bebas untuk mengambil kira semua nuansa..

Apa yang penuh dengan ini?

Keterukan akibatnya secara langsung bergantung kepada kekerapan kejang dan jangka masa. Hipoksia otak yang kerap dan berpanjangan memerlukan prognosis negatif penyakit ini.

Hipoksia yang berlangsung lebih dari 4 minit membawa kerosakan otak yang tidak dapat dipulihkan. Ketiadaan tindakan resusitasi (urutan jantung tidak langsung, pernafasan buatan) boleh menyebabkan pemberhentian aktiviti jantung, hilangnya aktiviti bioelektrik dan kematian.

Semasa pembedahan, prognosisnya positif. Penanaman alat pacu jantung membolehkan anda mengembalikan kualiti hidup, keupayaan bekerja dan kesihatan pesakit.

Sindrom Morgagni-Adams-Stokes

Punca Sindrom MAS

Sistem konduksi jantung diwakili oleh serat saraf, impuls yang bergerak ke arah yang ditentukan sebelumnya - dari atria ke ventrikel. Ini memastikan operasi segerak semua ruang jantung. Sekiranya terdapat rintangan dalam miokardium (bekas luka, misalnya), ikatan konduksi tambahan yang terbentuk dalam rahim, mekanisme kontraktilasi dilanggar, dan prasyarat untuk aritmia muncul.

Di kalangan kanak-kanak, antara penyebab gangguan konduksi adalah malformasi kongenital, gangguan sistemik intrauterin sistem konduksi, pada orang dewasa - patologi yang diperoleh (kardiosklerosis meresap atau fokus, gangguan elektrolit, mabuk).

Serangan sindrom MAS biasanya dicetuskan oleh pelbagai faktor, termasuk:

  • Penyumbatan AV lengkap, apabila impuls dari atria tidak sampai ke ventrikel;
  • Transformasi sekatan yang tidak lengkap menjadi yang lengkap;
  • Tachycardia paroxysmal, fibrilasi ventrikel, apabila kontraktil otot jantung menurun dengan mendadak;
  • Tachycardia di atas 200 dan bradikardia di bawah 30 denyutan seminit.

Bergantung pada gejala yang berlaku, adalah kebiasaan untuk membezakan beberapa varian perjalanan sindrom MAS:

  1. Tachyarrhythmic, ketika denyut jantung mencapai 200-250, fungsi pengeluaran darah ke aorta menderita dengan teruk, organ mengalami hipoksia dan iskemia.
  2. Bentuk Bradyarrhythmic - nadi menurun hingga 30-20 per minit, dan penyebabnya biasanya adalah blok atrio-ventrikular lengkap, kelemahan nod sinus dan berhenti sepenuhnya.
  3. Jenis bercampur dengan paroxysms asystole dan takikardia bergantian.

Gejala Sindrom Morgagni-Adams-Stokes

Kejang berkembang dengan cepat. Tahap awal serangan dicirikan oleh pening tiba-tiba, sakit kepala, diskoordinasi, disorientasi dan pucat kulit. Tubuh ditutup dengan peluh sejuk. Semasa berdebar-debar nadi, doktor mendedahkan takikardia teruk, bradikardia atau irama yang tidak rata. Pada peringkat kedua, sinkop berlaku. Terdapat penurunan tekanan darah dan nada otot. Pengsan disertai oleh akrokianosis dan kejang klonik kecil. Sebagai peraturan, setelah setengah minit, kejang bentuk epileptiform, pengosongan usus dan pundi kencing secara sukarela diperhatikan. Kematian klinikal berlaku dalam 1-5 minit, sementara nadi hilang, pernafasan berhenti, refleks kornea terganggu, dan murid melebar. Bentuk serangan yang digugurkan dinyatakan oleh pening, kelemahan, gangguan penglihatan sementara dan pening. Biasanya, sawan akan hilang dengan sendirinya setelah beberapa saat. Komplikasi sindrom yang paling berbahaya adalah kematian klinikal, dengan latar belakang ensefalopati, gangguan somatik, dan juga gangguan kognitif..

Pertolongan cemas

Semasa sawan, pesakit harus menerima satu set prosedur resusitasi standard:

  1. Defibrilasi mekanikal, atau dikenali sebagai strok "prardardial". Doktor membuat pukulan kuat ke bahagian bawah sternum sel, bukan ke jantung! Jantung bertindak balas secara refleks, mula menguncup.
  2. Sekiranya tidak ada kesan, defibrilasi elektrik dilakukan dengan menggunakan elektrod yang diletakkan di dada dan "tembakan" dilakukan oleh pembuangan arus. Ia membantu jantung untuk "memulakan" dan kembali ke irama yang betul..
  3. Sekiranya pernafasan tidak dilacak, ventilasi paru-paru buatan dilakukan, iaitu, udara ditiup ke dalam mulut melalui mulut atau alat pernafasan khas digunakan.
  4. Semasa serangan jantung, atropin dan adrenalin diberikan secara intravena.
  5. Pasukan ambulans terus menghidupkan semula sehingga kesedaran kembali, atau sehingga mati.

Semasa melakukan pengudaraan mekanikal, teknik mulut ke mulut dapat digunakan.

Etiologi dan patogenesis

Biasanya M. - A. - S. hlm. diperhatikan pada pesakit dengan lesi jantung organik (radang atau sklerotik). Sebab-sebab perkembangan sindrom ini diketahui dengan penggunaan kajian elektrokardiografi yang meluas. Selalunya, M. - A. - S. hlm. ia diperhatikan pada pelanggaran konduksi atrioventricular (lihat. Blok jantung). Penyebab kejang dengan blok atrioventricular lengkap mungkin adalah perkembangan yang disebut. sekatan keluarnya dorongan dari fokus automatisme ventrikel, yang merupakan alat pacu jantung utama. Sekiranya terdapat sekatan keluar yang tidak lengkap dari alat pacu jantung ini, setiap detik, setiap pertiga, dan lain-lain, dari impuls yang dihasilkan dalam fokus automatisme memasuki ventrikel, dengan penyumbatan lengkap, impuls memasuki ventrikel dan asistol ventrikel timbul. Biasanya, sawan berlaku apabila kekerapan kontraksi ventrikel menjadi kurang dari 20 dalam 1 minit. Kejang boleh berlaku dengan peralihan blok atrioventrikular yang tidak lengkap menjadi penuh, begitu juga dengan perkembangan blok atrioventrikular lengkap pada pesakit dengan irama sinus dan aritmia supraventrikular. Dalam kes seperti itu, terutamanya jika sekatan lengkap berlaku secara tiba-tiba, yang disebut. jeda pra-automatik, iaitu tempoh asystole antara penguncupan ventrikel terakhir yang disebabkan oleh dorongan yang diambil dari atria dan kontraksi pertama yang disebabkan oleh dorongan dari fokus automatik ventrikel. Penurunan secara tiba-tiba dalam output jantung, yang menyebabkan kejang, kadang-kadang juga disebabkan oleh perkembangan tiba-tiba tahap tinggi penyumbatan atrioventrikular yang tidak lengkap (dengan berlalunya setiap dorongan ketiga, keempat, dan lain-lain dari dorongan atrium ke ventrikel) atau peralihan tiba-tiba sekatan atrioventrikular tidak lengkap tahap rendah ke sekatan tidak lengkap yang lebih tinggi darjah. Dalam kes-kes yang sangat jarang berlaku, jeda pra-automatik menyebabkan kejang pada pesakit dengan tahap penyekat sinoatrium yang tinggi atau ketika dorongan dari simpul sinus berhenti, kerana biasanya yang disebut. irama penggantian yang berpunca dari pusat automatik asas autonomi.

Penyebab kejang mungkin adalah paroxysms takikardia ventrikel, flutter ventrikel (jika frekuensi kontraksi melebihi 250 dalam 1 min.), Serta fibrilasi ventrikel sementara, berkembang dengan latar belakang irama sinus atau tachyarrhythmias supraventricular, dan blokade atrioventricular darjah tinggi (lihat).. Terdapat pemerhatian bahawa kejang boleh berlaku dengan flutter atrium dengan konduksi atrioventricular tinggi, begitu juga pada pesakit dengan sindrom Wolff-Parkinson-White dan paroxysms fibrillation atrial atau flutter. Dalam kes terakhir, tachysystole ventrikel dikaitkan dengan pengaliran denyutan pengujaan dari atria ke ventrikel, melewati sambungan atrioventrikular, di sepanjang laluan konduksi tambahan (lihat sindrom Wolff-Parkinson-White).

Tanda-tanda klinikal

Dalam praktik klinikal, sindrom MAS boleh berlaku dalam pelbagai varian dengan gambaran klinikal yang jelas atau dalam bentuk bentuk yang terhapus.

Serangan khas bermula dengan latar belakang kesejahteraan lengkap tanpa aura sebelumnya. Pesakit bertukar pucat dan tiba-tiba pengsan. Tidak lama kemudian, sedikit kekejangan otot berkembang, yang boleh berubah menjadi kekejangan klon (jarang tonik) tanpa menggigit lidah, dan sianosis kulit muncul. Dalam kes ini, kencing dan buang air besar secara sukarela adalah mungkin. Nadi hilang, tekanan darah tidak dikesan, suara jantung tidak didengar. Nafas menjadi dalam, bising, kadang-kadang sekejap-sekejap. Vena serviks membengkak, murid melebar.

Serangan seperti itu biasanya jangka pendek (hingga beberapa minit). Dengan hasil yang baik, mereka berakhir dengan penyambungan semula kontraksi ventrikel dan pemulihan kesedaran. Dalam kes ini, semua manifestasi sindrom hilang, dan orang itu tidak mengingati apa yang berlaku (retrograde amnesia). Walau bagaimanapun, dalam beberapa kes, mereka dapat ditunda dan menimbulkan ancaman bagi kehidupan pesakit, yang memerlukan tindakan pemulihan darurat.

Bentuk sindrom yang terhapus selalunya tidak dikenali. Mereka dicirikan oleh kehilangan kesedaran hanya selama beberapa saat dengan latar belakang kelemahan umum yang tiba-tiba berkembang.

Patogenesis

Dasarnya adalah penurunan tajam dalam output jantung, yang menyebabkan perlambatan aliran darah, bekalan organ dan tisu yang tidak mencukupi dengan darah, oksigen, dan nutrien. Pada mulanya, hipoksia mempengaruhi struktur saraf, termasuk otak. Sistem saraf pusat terganggu, kehilangan kesedaran berlaku. Tidak lama kemudian, kontraksi otot kejang berlaku, menunjukkan kelaparan oksigen yang ketara pada tisu. Serangan panjang, terutama yang disebabkan oleh fibrilasi ventrikel, boleh menyebabkan ensefalopati posthypoxic, kegagalan pelbagai organ. Walaupun mengekalkan aliran darah minimum (sekatan, aritmia), penyakit ini lebih mudah. Serangan dalam kebanyakan kes tidak membawa akibat yang ditangguhkan.

Tanda ECG sindrom

Oleh kerana atrium dan ventrikel berkontrak secara terpisah antara satu sama lain, irama atrium bebas lebih kerap dengan frekuensi 150 per minit dan ventrikel di bawah 40 dapat dikesan pada ECG.

  • Selang P - P dan R - R selalu sama, tetapi R - R jauh lebih besar.
  • Kompleks ventrikel dalam bentuk bergantung pada lokasi blokade, dapat mengembang.

Gelombang P dijumpai di mana sahaja - di hadapan T, di QRS, di antara mereka

Dengan pemantauan Holter, adalah mungkin untuk mendaftarkan perubahan sementara, kes-kes kombinasi dengan flutter atau fibrilasi atrium (sindrom Frederick). Di samping itu, berlakunya serangan pada waktu malam menunjukkan peningkatan pengaruh saraf vagus.

Diagnosis

Diagnosis dibuat berdasarkan anamnesis, manifestasi kejang khas, pendaftaran asystole dan gangguan irama lain.

Diagnosis pembezaan paling kerap dilakukan dengan epilepsi (lihat), lebih jarang dengan histeria (lihat). Pada epilepsi tidak seperti halaman M. - A. - S. terdapat aura dan gigitan lidah, aktiviti bioelektrik epilepsi pada EEG diperhatikan, tidak ada perubahan pada ECG. Semasa sawan epilepsi, nadi tegang dan dipercepat, wajah menjadi sianotik keunguan; semasa sawan semasa M. - A. - S. s. nadi tidak dikesan atau dikurangkan dengan tajam, wajah pada mulanya pucat mati, kemudian sianotik tajam.

Gejala klinikal

Gejala utama serangan MAC adalah kehilangan kesedaran.

Dalam kebanyakan kes, pesakit terganggu oleh riak, kegelapan berkala pada mata jenis "terbang lalat gelap", seperti kenaikan cepat dari kedudukan mendatar. Sensasi ini disertai oleh kelemahan umum, kadang-kadang pening. Ini adalah bagaimana versi pengurangan dijelaskan..

Hari ini, ahli aritmologi jantung menganggap simptomologi ini bukan sebagai serangan MES, tetapi sama.

Kehilangan kesedaran mungkin jangka pendek (beberapa saat), atau mungkin lebih lama. Ia bergantung pada masa yang diperlukan untuk menyerang paroxysm of tachycardia atau tempoh asystole (apabila jantung tidak berkontrak). Serangan Morgagni-Adams-Stokes yang mengalir dengan mudah boleh dianggap sebagai pilihan yang terhapus. Tetapi ia dijumpai lebih kerap dalam bentuk yang teruk.

Dengan bentuk ringan, prekursor berlaku, atau apa yang disebut tempoh prodromal. Pesakit menderita malaise, sedikit lebam, pening. Ada kemungkinan bahawa dalam kes ini, kontraksi jantung (extrasystoles) atau jeda yang luar biasa dirasakan.

Kemudian pesakit mula menjadi pucat di depan matanya. Biasanya dia mempunyai masa untuk bersandar pada sesuatu dan tidak jatuh. Tetapi lebih kerap pesakit jatuh, kehilangan kesedaran. Tempoh serangan adalah hingga 8-10 saat. Kemudian pesakit berubah menjadi merah jambu, kembali sedar dan perlahan-lahan meningkat.

Fakta ini membawa kepada persamaan dengan serangan epilepsi, yang memberi alasan untuk memanggil varian ini sebagai epileptiform sindrom Morgagni-Edems-Stokes

Sangat penting untuk membezakan Jackson biasa

Selepas serangan teruk yang berlangsung beberapa minit, beberapa nubulasi atau menakjubkan mungkin terjadi. Biasanya, serangan MES berakhir dengan pemulihan kesedaran sepenuhnya.

Varian apoplectiform menyerupai apoplexy ("strike"). Pada masa yang sama, semasa kehilangan kesedaran pada pesakit, anda dapat melihat gambaran kelumpuhan periferal sementara.

Rawatan

Selalunya pesakit yang mengalami serangan MAS. diperlukan implantasi alat pacu jantung buatan

Terapi bergantung pada banyak faktor: penyebabnya, tempoh penyakit, pampasan hemodinamik, usia dan kehadiran penyakit bersamaan yang lain. Bagaimanapun, pakar kardiologi, ahli aritmologi dan ahli terapi “bekerja” dengan pesakit.

Dengan gangguan irama yang disebabkan oleh ubat-ubatan, yang menyebabkan munculnya serangan Morgagni-Adams-Stokes (bradikardia), perkara pertama yang harus dilakukan adalah membatalkan ubat-ubatan yang mempengaruhi irama jantung (memperlahankannya).

Tetapi jika aduan berlalu dengan latar belakang ini, masih perlu dipantau EKG. Ada kemungkinan bahawa alasannya sama sekali bukan ubat.

Sekiranya jeda lebih dari 2.0 saat dikesan pada EKG atau semasa pemantauan, timbul pertanyaan tentang menanamkan alat pacu jantung buatan. Ia dipasang dengan segera atau seperti yang dirancang, bergantung pada keadaan klinikal..

Elektrokardiogram

Pakar menganggarkan jangka masa selang PQ. Ini adalah jangka masa di mana impuls berlalu dari simpul sinus ke ventrikel jantung. Terdapat beberapa peringkat:

  • pada darjah pertama, selang lebih daripada 0.2 mm;
  • semasa gelombang kedua serangan, selang secara beransur-ansur memanjang dan jauh lebih tinggi daripada biasa. QRST secara berkala jatuh. Dinamika ini menunjukkan bahawa dorongan seterusnya tidak sampai ke ventrikel miokardium;
  • tahap ketiga sukar.

Hasil elektrokardiogram adalah petunjuk paling penting dalam diagnosis sindrom MAC. Seorang pakar boleh menetapkan kajian Holter, sementara keputusan EKG diberikan dalam sehari.

lihat juga

Lihat apa "serangan Morgani-Edem-Stokes" dalam kamus lain:

Ini mempunyai beberapa makna: Melancarkan serangan ke atas kubu, kota, atau kedudukan yang sangat kuat. Dalam bidang perubatan, saat-saat memburuk, memburukkan lagi penyakit, keadaan yang menyakitkan, serta manifestasi tajam dari keadaan mental. Lihat juga: Serangan fokus... Wikipedia

Terdapat artikel di Wikipedia mengenai orang lain dengan nama belakang, lihat Stokes. William Stokes William Stokes... Wikipedia

Halaman ini adalah glosari. # Ah... Wikipedia

Perentak jantung pacu jantung (EX), atau alat pacu jantung buatan, alat perubatan yang direka untuk mengubah irama jantung. Tugas utama alat pacu jantung adalah mengekalkan atau mengenakan frekuensi...... Wikipedia

Perentak jantung pacu jantung (EX), atau alat pacu jantung buatan, alat perubatan yang direka untuk mengubah irama jantung. Tugas utama alat pacu jantung adalah mengekalkan atau mengenakan frekuensi...... Wikipedia

Adems Robert (1791 13 Januari 1875) adalah pakar bedah Ireland. Life Adems Robert dilahirkan di Ireland, belajar di Trinity College (Dublin) dari tahun 1810 hingga 1814 dan mendapat ijazah sarjana muda pada tahun 1814. Dia memulakan latihan perubatannya di...... Wikipedia

ADAMON
- (Adamon), dibromo dihydrocinnamic ester of Borneol dengan 35% borneol dan 35% bromine; mempunyai tindakan bromin dan valerian (borneol) pada masa yang sama, tanpa rasa yang tidak menyenangkan, ia digunakan untuk neurosis, degupan jantung saraf, histeria, selama...... ensiklopedia perubatan besar

Sindrom Adams-Stokes-Morgagni dianggap sebagai kejadian yang agak jarang berlaku. Ini menunjukkan keadaan syncopal, berkembang dengan latar belakang asystole yang sudah dikembangkan. Dengan penyakit ini, atria dan ventrikel berfungsi secara bebas, tanpa mengira satu sama lain. Selalunya, diagnosis seperti itu berlaku dengan tahap II-III dan sindrom dengan kadar kontraksi ventrikel kurang dari 70-60 per minit pada anak kecil dan 45-50 pada kanak-kanak yang lebih tua. Dalam artikel ini kita akan bercakap dengan lebih terperinci mengenai mengapa orang menderita sindrom Adams-Stokes-Morgagni, dan bagaimana menanganinya.

Prinsip rawatan

Blok atrioventrikular dengan sindrom MAS - petunjuk langsung untuk implantasi alat pacu jantung.

Pengurusan pesakit bergantung pada sifat penyakit yang mendasari dan jenis gangguan irama, tetapi rawatan selalu bertujuan mencegah serangan kehilangan kesedaran.

  • Dengan tachyarrhythmias, ubat ditetapkan. Pesakit seperti ini disyorkan untuk menggunakan ubat antiaritmia secara berterusan (amiodarone, novocainamide).
  • Kehadiran blok atrioventricular dengan sindrom MAS adalah petunjuk untuk implantasi alat pacu jantung. Ini adalah alat yang mampu menghasilkan impuls elektrik untuk memberikan pengecutan jantung. Mereka boleh berfungsi dalam mod berterusan, yang diperlukan untuk orang yang mempunyai blokade AV lengkap, atau menghidupkan "on demand" secara berkala, yang dapat digunakan pada pesakit dengan blokade AV yang tidak lengkap.

Semasa serangan, pesakit harus diberi rawatan perubatan kecemasan. Walaupun pada hakikatnya dalam kebanyakan kes ia berhenti dengan sendirinya, taktik tunggu dan lihat tidak dapat diterima dalam kes ini, kerana kelewatan hilang dan terdapat risiko kematian yang tinggi.

Inti untuk membantu pesakit yang tiba-tiba kehilangan kesedaran adalah dengan melakukan tindakan pemulihan. Biasanya, yang terakhir bermula dengan strok prekardial, yang dapat mengembalikan degupan jantung semasa fibrilasi ventrikel. Dengan tidak cekap, mereka beralih ke urutan jantung tidak langsung dan pernafasan buatan dalam nisbah 30 hingga 2 dan sokongan perubatan. Sekiranya mungkin untuk mendaftarkan elektrokardiogram, maka pendekatan yang berbeza untuk rawatan pelbagai gangguan irama adalah mungkin. Dengan asystole, pacing dilakukan, dengan fibrilasi ventrikel - defibrilasi.

Harus diingat bahawa hasil dari keadaan ini bergantung pada ketepatan masa rawatan kecemasan, oleh itu ia harus segera dimulakan di tempat kejadian. Langkah-langkah untuk menghidupkan kembali dapat dilakukan oleh orang yang tidak memiliki pendidikan khusus, yang sebelumnya telah memanggil pasukan ambulans.

Gejala

Dengan sindrom MAS, serangan berlaku secara tiba-tiba, dan tekanan, ketegangan saraf yang teruk, ketakutan, aktiviti fizikal yang berlebihan dapat mendahului mereka. Perubahan mendadak dalam kedudukan badan, ketika pesakit cepat bangun, juga dapat menyumbang kepada manifestasi penyakit jantung.

Biasanya, ketika berada dalam keadaan sihat sepenuhnya, kompleks gejala MAS muncul, termasuk gangguan jantung dan disfungsi otak dengan kehilangan kesedaran, sawan, buang air besar dan buang air kecil secara tidak sengaja.

Gejala utama penyakit ini adalah kehilangan kesedaran, tetapi sebelum itu pesakit merasakan beberapa perubahan, yang kemudian dapat dia bicarakan. Kegelapan mata, kelemahan teruk, pening dan kebisingan di kepala bercakap mengenai pengsan yang semakin hampir. Peluh sejuk dan melekit muncul di dahi, rasa mual atau pusing muncul, perasaan berdebar-debar atau pudar di dada adalah mungkin.

Selepas 20-30 saat selepas paroxysm of arrhythmia, pesakit kehilangan kesedaran, dan gejala penyakit ini diperbaiki oleh orang lain:

  • Kekurangan kesedaran;
  • Kulit berubah menjadi pucat, sianosis mungkin berlaku;
  • Nafas dangkal dan boleh berhenti sepenuhnya;
  • Tekanan darah turun;
  • Nadi seperti benang dan sering tidak terasa sama sekali;
  • Kedutan otot konvulsi adalah mungkin;
  • Pengosongan pundi kencing dan rektum secara tidak sengaja.

Penyakit ini boleh berlaku tanpa kehilangan kesedaran. Ini adalah ciri pesakit muda di mana dinding vaskular otak dan arteri koronari tidak rosak, dan tisu relatif tahan terhadap hipoksia. Sindrom ini dimanifestasikan oleh kelemahan teruk, loya, pening dengan pemeliharaan kesedaran.

Pesakit tua dengan aterosklerosis arteri otak mempunyai prognosis yang lebih teruk, dan sawan lebih teruk, dengan peningkatan gejala yang cepat dan risiko kematian klinikal yang tinggi, apabila tidak ada degupan jantung dan pernafasan, degupan jantung dan tekanan tidak dikesan, murid-murid diluaskan dan tidak bertindak balas terhadap cahaya.

Sindrom Morgagni-Adams-Stokes (MAS) - sebab, bentuk, rawatan

Kegagalan itu berbahaya oleh serangan jantung, yang disertai dengan pelanggaran penyebaran darah ke semua organ, termasuk otak. Patologi sangat berbahaya, oleh itu, gejala utamanya, kaedah diagnostik dan ciri kursus terapi harus dikaji..

Menurut statistik, 70% orang dengan sekatan atrioventricular merasakan gejala sindrom yang dimaksudkan..

Sindrom Morgagni-Adams-Stokes adalah kegagalan irama jantung yang tidak dijangka yang boleh mengakibatkan kematian secara klinikal. Patologi menampakkan diri dalam serangan berulang iskemia serebrum akut. Dalam klasifikasi penyakit antarabangsa patologi ICD-10 diberikan kod I45.9. Ia ditakrifkan sebagai "gangguan kekonduksian yang tidak ditentukan".

Peralihan ke irama berkurang, perubahan fungsi kontraktil miokardium dapat memprovokasi sebab berikut:

  • keracunan melalui bahan toksik;
  • blok atrioventrikular mutlak. Dengan patologi ini, dorongan yang diarahkan dari atria tidak dapat mencapai ventrikel;
  • peralihan sekatan AV separa ke penuh;
  • bradikardia, yang timbul akibat overdosis atau dengan kepekaan khusus terhadap ubat-ubatan. Ia menampakkan diri dalam penurunan kekerapan pukulan otot jantung hingga 30 per minit;
  • takikardia paroxysmal sebelum syncope (apabila lebih daripada 200 denyutan / min direkodkan), fibrilasi ventrikel, atau asistol.

Pakar mengenal pasti sekumpulan faktor risiko. Ia merangkumi syarat-syarat berikut:

  • iskemia miokardium sekiranya terdapat kardiosklerosis yang sakit, serangan jantung akut, kardiomiopati;
  • amiloidosis sistemik;
  • keradangan jantung, miokarditis;
  • penyakit dengan perubahan neuromuskular;
  • tinggal di kawasan tropika, di kawasan yang dicirikan oleh penyebaran penyakit Chagas;
  • percambahan tisu parut dari jenis meresap dengan kerosakan organ serentak. Ia diperhatikan dengan adanya skleroderma sistemik, lupus erythematosus, penyakit Lev dan Legener, rheumatoid arthritis);

Lupus eritematosus sistemik

  • tahap pemendapan zat besi yang tinggi semasa perkembangan hemochromatosis yang sakit, hemosiderosis;
  • perubahan fungsional dalam kekonduksian di kawasan nod atrioventricular;
  • keradangan serat otot.
  • Patologi jantung yang dikaji berkembang dalam bentuk berikut:

    1. Takikardik. Doktornya mencatatkan tachycardia paroxysmal, paroxysm of supraventricular tachycardia, atrial fibrillation, dengan degupan jantung lebih daripada 250 denyut / min (manifestasi ini disebut sindrom WPW).
    2. Bradikardik. Muncul ketika simpul sinus berhenti berfungsi atau ketika lemah. Ia juga menampakkan diri dengan sekatan atrioventrikular dari jenis penuh, sekatan sinoatrial (dengan patologi ini, degupan jantung seminit tidak melebihi 20 pukulan).
    3. Bercampur. Betulkan kemunculannya semasa penggantian tachyarrhythmias dengan asystole ventrikel.

    Sindrom ECG MAS

    Serangan boleh berlaku dengan cara yang berbeza. Mari pertimbangkannya dengan lebih terperinci:

    1. Aritmia jangka panjang disertai dengan kejang yang berkurang. Gejala utama adalah: perubahan kualiti penglihatan, pening jangka pendek, kelemahan.
    2. Pengsan kadang-kadang memerlukan beberapa saat. Namun, tidak ada manifestasi penyitaan yang dimaksudkan..
    3. Serangan kadang-kadang hilang tanpa kehilangan kesedaran, walaupun doktor menetapkan degupan jantung pesakit 300 bpm. Kes serupa dicatat pada orang muda yang tidak mempunyai patologi saluran koronari, serebrum. Kelemahan tajam, kelesuan menunjukkan serangan.
    4. Perkembangan sawan yang cepat. Ini biasa bagi orang yang mengalami kerosakan aterosklerotik pada saluran otak..

    Bergantung pada intensiti manifestasi gambaran klinikal, sindrom ini dibahagikan kepada beberapa bentuk:

    • ringan atau sindrom tanpa kehilangan kesedaran - dalam kes ini terdapat dengungan di telinga, pening, pesakit dilemparkan ke peluh sejuk, kepekaan terganggu, tetapi pengsan tidak berlaku;
    • sederhana - kehilangan kesedaran diperhatikan, tetapi tidak ada kekejangan dan tindakan buang air besar yang sewenang-wenang, buang air kecil;
    • teruk - dengan bentuk sindrom ini, terdapat semua manifestasi bersamaan.

    Manifestasi klinikal

    Hingga 65% pesakit yang didiagnosis dengan blok atrioventrikular lengkap terdedah kepada perkembangan keadaan yang mengancam nyawa. Kekerapan kejang boleh berbeza-beza - dari sekali setiap beberapa tahun hingga banyak serangan sepanjang hari.

    Perkembangan gejala serangan akut mungkin didahului oleh tanda-tanda ciri atau serangan mungkin bermula secara tiba-tiba.

    Penting untuk diketahui bahawa pendahulu serangan MAS boleh berlaku beberapa hari atau beberapa minit sebelum perkembangan:

    • Pening.
    • Sakit kepala.
    • Sensasi perubahan irama dan / atau serangan jantung.
    • Keresahan yang tidak dapat dijelaskan.
    • Kelemahan umum, kelemahan.
    • Kemunculan bunyi di telinga, kepala.
    • Gelap di mata.
    • Berpeluh teruk, sejuk, tapak tangan basah, kaki.
    • Mual dengan atau tanpa muntah.
    • Segitiga nasolabial pucat, biru.
    • Diskoordinasi pergerakan.

    Di samping itu, selalunya faktor yang memprovokasi perkembangan sindrom MAS adalah:

    • Tekanan, kejutan emosi, perasaan yang kuat.
    • Keletihan saraf.
    • Perubahan tajam pada kedudukan badan, biasanya dari mendatar ke menegak.

    Sebagai peraturan, dalam beberapa minit setelah sensasi pendahuluan, kehilangan kesedaran berlaku - gejala utama sindrom Morgagni.

    Sudah berada pada pesakit yang dalam keadaan tidak sedarkan diri, gejala berikut dicatatkan:

    • Pucat teruk, akrosianosis.
    • Kekurangan kesedaran.
    • Mydriasis - murid dilatasi.
    • Pernafasan cetek atau kekurangannya.
    • Penurunan Tekanan Darah Progresif.
    • Pembentukan nadi filamen hingga ketiadaannya sepenuhnya.
    • Pengurangan nada otot.
    • Perkembangan sawan dengan tahap keparahan yang berbeza-beza.
    • Kencing yang tidak disengajakan, pergerakan usus.
    • Pembengkakan urat leher.
    • Bunyi jantung yang bergetar dan berirama.
    • Nada "meriam" - fenomena ini berlaku semasa mengurangkan ventrikel dan atria.
    • Definisi gejala Goering adalah "berdengung" di atas proses xiphoid sternum dengan perkembangan fibrilasi ventrikel.

    Sekiranya tempoh asystole adalah dari 1 minit, kematian klinikal berkembang, tanda-tanda utamanya adalah:

    • Pesakit kurang sedar.
    • Dilatasi murid dan kekurangan refleks mata.
    • Patologi Cheyne-Stokes atau pernafasan Biot - pergerakan pernafasan yang jarang, tidak rata dan menggelegak.
    • Kekurangan nadi, tekanan darah, jantung tidak mendengar.
    • Sekiranya tiada pertolongan yang sewajarnya, kematian.

    Mengikut keparahan serangan Morgagni, bentuk berikut dibezakan:

    • Ringan - hilang kesedaran tidak berkembang, aduan utama adalah sakit kepala, pening, tinitus, bunyi kepala, gangguan sensasi pada anggota badan.
    • Sedang - terdapat kehilangan kesedaran dan semua tanda-tanda, kecuali buang air kecil, buang air besar dan kejang.
    • Parah - semua gejala ada.

    Terdapat juga klasifikasi klinikal, yang mana beberapa varian perjalanan kejang ditentukan:

    • Sekiranya pesakit mengalami gangguan irama jangka pendek, tahap ringan, gejala utamanya mungkin pening sementara, kelemahan, penglihatan kabur.
    • Perkembangan sinkop pendek, selama beberapa saat, yang tidak disertakan dengan gambar sinis biasa.
    • Tidak pingsan walaupun dengan degupan jantung lebih dari 250 per minit. Pilihan ini lebih biasa pada orang muda tanpa kerosakan pada saluran jantung dan otak..
    • Kehadiran aterosklerosis pada pesakit membawa kepada perkembangan kehilangan kesedaran yang paling cepat dengan risiko kematian yang tinggi.

    Ketika kesedaran dipulihkan, selalunya pesakit tidak mengingat kronik peristiwa yang menyebabkan pengsan.

    Dalam pelbagai sumber, terdapat banyak maklumat bahawa dalam banyak kes, pengsan hilang dengan sendirinya kerana pemulihan irama yang bebas. Sebenarnya, dalam kes-kes yang jarang berlaku, tetapi anda tidak boleh berharap bahawa irama akan pulih dan pesakit bangun, seolah-olah tidak ada yang berlaku.

    Penting. MAC cider dan berbahaya dengan tiba-tiba

    Lebih-lebih lagi, menurut WHO, bahkan serangan yang tidak disertai dengan kehilangan kesedaran boleh mengakibatkan kematian. Dalam kes sedemikian, diagnosis sangat penting sudah pada tahap awal manifestasi gejala..

    Bagaimana fisiologi kontraksi terganggu?

    Sekiranya sekatan atrioventrikular lengkap, ruang jantung (atria dan ventrikel) berkontraksi dalam irama individu. Ini disahkan oleh jarak kompleks yang sama pada ECG.

    Dorongan boleh berlaku dalam kumpulan Nya:

    • ke tempat pembahagian ke kaki kiri dan kanan;
    • di tempat pembahagian;
    • selepas pembahagian;
    • di salah satu kaki.

    Lebih kerap proses patologi merebak dari atas ke bawah (blokade menurun) dan pertama-tama menangkap ikatan bundle milik-Nya, kemudian melintas ke salah satu kaki. Tetapi ada kes mengamati arah ke atas, ketika proses dimulai dengan kaki, dan kemudian naik dan menyekat seluruh batang. Kursus serupa dapat dilakukan dengan infark miokard.

    Saraf vagus (vagus) mengaktifkan nod sinus

    Sekiranya pemusnahan berlaku di tapak pembahagian rasuk, maka impuls timbul secara bebas di kaki kiri atau kanan dan dihantar secara bergantian ke satu ventrikel, kemudian ke yang lain. Ia menyerupai extrasystole ventrikel..

    Adalah Penting Untuk Menyedari Vaskulitis