Sindrom ESR yang dipercepat: gejala, sebab, kaedah diagnostik

Menurut statistik perubatan, kira-kira 5-10% orang yang sihat mempunyai kadar pemendapan eritrosit yang tinggi yang tidak turun dalam jangka masa yang lama. Sindrom ESR yang dipercepat seperti itu tidak selalu bermaksud proses patologi, dan dalam kes orang tua, ia adalah akibat perubahan yang berkaitan dengan usia.

Petunjuk adalah normal bergantung pada usia dan jantina pesakit

Petunjuk ESR standard secara langsung bergantung pada usia dan jantina pesakit. Rata-rata, petunjuk standard kadar pemendapan eritrosit adalah:

  1. Bayi baru lahir: 1-2 mm / jam. Penyimpangan indikator ini jarang terjadi dan, sebagai peraturan, menunjukkan kepekatan protein rendah, hiperkolesterolemia atau asidosis.
  2. Sehingga usia enam bulan, penunjuk ESR pada kanak-kanak berkisar antara 12-17 mm / jam.
  3. Pada kanak-kanak yang lebih tua, nilai ESR jatuh, dan 1-8 mm / jam dianggap sebagai norma.
  4. Untuk lelaki dewasa, ESR dianggap melebihi 10 mm / jam..
  5. Bagi wanita, penunjuk boleh tersebar antara 2 dan 15 mm / jam. Penyebaran seperti ini disebabkan oleh perubahan keseimbangan hormon tubuh wanita. Bergantung pada tempoh, usia dan keadaan hidup seorang wanita, petunjuk ESR dapat berbeza dengan ketara. Sebagai contoh, pada trimester kedua kehamilan, kadar pemendapan eritrosit meningkat dan mungkin 55 mm / jam semasa melahirkan, yang juga dianggap sebagai norma..

Selepas bersalin, jumlah darah kembali ke nilai normal. Peningkatan ESR di hadapan anak dijelaskan oleh peningkatan jumlah darah, serta globulin, kolesterol dan penurunan jumlah kalsium.

Punca sindrom ini

Sindrom ESR yang dipercepat mengikut ICD mempunyai R70. Dalam keadaan patologi tertentu, peningkatan ESR dapat mencapai 100 mm / jam dan bahkan lebih tinggi. Petunjuk tersebut adalah ciri penyakit seperti jangkitan virus pernafasan akut, sinusitis, tuberkulosis, radang paru-paru, sistitis, bronkitis, hepatitis asal virus, pielonefritis, serta pembentukan tumor yang bersifat ganas. Sekiranya gejala penyakit dikesan, diperlukan pemeriksaan untuk mengenal pasti dan mengatasinya..

Penyakit berjangkit

Sindrom ESR yang dipercepat (menurut ICD-10 R70) juga diperhatikan pada penyakit berjangkit, termasuk tonsilitis, otitis media dan sinusitis, patologi sistem urogenital dan pernafasan, serta sepsis dan meningitis.

Diagnosis awal membolehkan anda mengenal pasti patologi dan mengkaji patogenesisnya. Ini membantu menetapkan rawatan yang berkesan dan mencegah komplikasi dan akibatnya. Terdapat juga kes di mana kadar pemendapan eritrosit meningkat tanpa sebab yang jelas.

Gejala dengan patologi ini

Sindrom ESR yang dipercepat mungkin tidak disertai dengan manifestasi luaran. Dalam kes ini, seseorang belajar tentang penyimpangan hanya dengan menderma darah untuk analisis, iaitu, selalunya mereka belajar tentang anomali secara kebetulan.

Bagaimana kelainan dikesan??

Dalam pemeriksaan pencegahan, kajian mengenai kadar pemendapan eritrosit disertakan. Sekiranya semasa pemeriksaan lebih lanjut pesakit tidak menemui penyimpangan dan penyakit lain, maka sindrom ESR yang dipercepat sebagai gejala bebas tidak menjadi penyebab kebimbangan dan tidak dianggap sebagai patologi. Walaupun begitu, pesakit disarankan untuk melakukan pemeriksaan secara berkala, kerana penyakit ini mungkin dalam bentuk laten.

Diagnosis pembezaan untuk patologi ini

Sebelum membuat kesimpulan mengenai penyimpangan pada indikator sebagai fenomena yang selamat bagi pesakit, pakar perlu melakukan diagnosis pembezaan sindrom ESR yang dipercepat dan penyakit berikut:

  1. Patologi genesis virus, bakteria dan berjangkit.
  2. Proses keradangan yang bersifat sistemik atau tempatan.
  3. Neoplasma malignan.
  4. Penyakit rematik dan keadaan autoimun yang lain.
  5. Penyakit yang dimanifestasikan oleh proses nekrotik pada tisu, seperti tuberkulosis, strok serebrum, infark miokard, dll..
  6. Penyakit darah, termasuk anemia.
  7. Kecederaan, mabuk, tekanan yang berpanjangan.
  8. Pelanggaran proses metabolik dalam badan, misalnya, dengan diabetes.

Kajian tambahan dengan penyimpangan ini

Sindrom ESR yang dipercepat mungkin menunjukkan patologi yang ada atau penyakit yang muncul di dalam badan. Sekiranya terdapat penyimpangan, hasil analisis adalah ujian darah berulang untuk mengesahkan indikator. Sekiranya hasilnya sesuai, pesakit diberi pemeriksaan yang lebih terperinci, yang akan merangkumi pengumpulan sejarah perubatan terperinci, radiografi, ujian darah, EKG, ultrasound, palpasi organ dan kaedah diagnostik lain. Sekiranya ESR dipercepat dengan latar belakang penyakit, maka menghapuskan penyebab penyimpangan akan membuat jumlah darah kembali normal..

Kami meneliti bagaimana patologi seperti sindrom ESR yang dipercepat menampakkan dirinya..

Suhu berpanjangan dan peningkatan ESR menyebabkan. Apa itu Sindrom ESR yang Dipercepat

Sindrom ESR yang dipercepat adalah kelainan yang paling biasa, tetapi bukan penyakit. Ini hanya menunjukkan adanya proses keradangan dalam tubuh yang berkaitan dengan pelbagai penyakit.

Penunjuk kadar pemendapan eritrosit sangat bergantung pada usia, jantina, dan juga ciri-ciri badan.

Apakah sindrom peningkatan ESR

Sebelumnya, kaedah penyelidikan makmal ini disebut ROE (reaksi pemendapan eritrosit). ESR adalah nilai khas yang menunjukkan nisbah protein dalam darah. Diagnostik dijalankan menggunakan koagulan, di bawah pengaruh pembekuan dapat dikurangkan. Masa pemendapan eritrosit ditetapkan..

Sindrom ESR - apa itu? Ini adalah penyimpangan dari norma, yang dicirikan oleh pemendapan sel darah merah yang cepat. Dalam beberapa kes, ia dapat diperhatikan selama beberapa tahun. Biasanya menunjukkan adanya penyakit, termasuk barah. Tetapi dalam kes-kes di mana tidak ada tanda-tanda penyakit untuk waktu yang lama dan patologi tidak dikesan, rawatan tidak diperlukan.

Di samping itu, sindrom peningkatan ESR diperhatikan pada wanita selama kehamilan, yang bukan penyimpangan dari norma, tetapi reaksi tubuh terhadap perubahan yang terjadi di dalamnya.

Kadar ESR

Waktu pemendapan eritrosit yang normal dalam darah bergantung pada jantina dan usia pesakit.

  1. Pada bayi, ini adalah petunjuk 1 hingga 2 mm / jam. Nilai lain agak jarang berlaku dan terutama berkaitan dengan kepekatan kecil zat protein, asidosis atau hiperkolesterolemia.
  2. Pada kanak-kanak di bawah umur enam bulan, ESR adalah 12-17 mm / jam.
  3. Pada kanak-kanak yang lebih tua, penunjuk menurun lagi, norma adalah nilai dari 1 hingga 8 mm / jam.
  4. Pada lelaki, masa pemendapan eritrosit tidak boleh melebihi 10 mm / jam.
  5. Pada wanita, nilai dari 2 hingga 15 mm / jam dianggap sebagai petunjuk normal. Julat ini dikaitkan dengan tindakan hormon. Tetapi bergantung pada jangka hayat, kadar ESR pada wanita berubah. Sebagai contoh, dari awal trimester kehamilan kedua, indikator meningkat dengan ketara dan pada masa kelahiran boleh mencapai 55 mm / jam. Nilai ini adalah normal..

Selepas melahirkan anak, penunjuk secara beransur-ansur kembali ke nilai normal. Selama kehamilan, ESR yang dipercepat disebabkan oleh peningkatan jumlah darah, kolesterol, globulin dan penurunan kadar kalsium..

Sebab-sebab ESR Dipercepat

Pakar telah mengenal pasti beberapa sebab mengapa masa pemendapan eritrosit dapat ditingkatkan. Selalunya, asasnya adalah proses keradangan yang berlaku di dalam badan kerana perkembangan pelbagai penyakit.

Sebab-sebab ESR dipercepat adalah:

  1. Penyakit berjangkit yang kronik atau akut. Ini termasuk sepsis, radang paru-paru, dan tuberkulosis. Kajian klinikal plasma menentukan tahap penyakit dan keberkesanan rawatan. Dengan jangkitan bakteria, angka itu jauh lebih tinggi daripada dengan virus.
  2. Penyakit reumatik yang dicirikan oleh kerosakan pada tisu penghubung.
  3. Penyakit hati dan saluran gastrousus. Ini termasuk pielonefritis, gastritis, bisul.
  4. Pelbagai patologi sistem endokrin, misalnya, diabetes atau hipotiroidisme.
  5. Anemia atau leukemia.
  6. Keradangan otot jantung.
  7. Fraktur atau kecederaan juga menyebabkan peningkatan masa pemendapan eritrosit.
  8. Keracunan atau pengambilan plumbum.
  9. Penyakit onkologi. Tetapi penunjuk ini tidak dapat menentukan secara tepat kehadiran sel barah, tetapi merupakan salah satu tanda patologi.
  10. Kolesterol tinggi.

Sebagai tambahan, ESR yang dipercepat diperhatikan dalam kes di mana pesakit mengambil ubat seperti vitamin D, Methyldopa, atau morfin. Selalunya, peningkatan masa pemendapan eritrosit berlaku dalam kes di mana pesakit tidak bersedia untuk analisis.

Rawatan

Sindrom peningkatan ESR tidak berlaku untuk penyakit, tetapi merupakan tanda perkembangan proses patologi dalam tubuh. Indikator kembali normal setelah menjalani rawatan untuk penyakit yang mendasari.

Tetapi dalam beberapa keadaan tidak perlu menurunkan indikator, kerana ESR secara bebas kembali normal setelah luka sembuh, perjalanan minum ubat atau setelah melahirkan berakhir.

Wanita semasa mengandung mesti mengikuti saranan pakar, mengikuti diet khas dan memperhatikan kesihatan mereka untuk mencegah perkembangan anemia.

Kemungkinan mengurangkan ESR ke tahap normal hanya setelah menghentikan keradangan. Untuk menentukan penyebabnya, doktor menetapkan kajian tambahan, kerana satu analisis plasma umum tidak mencukupi.

Akibat dan bahaya sindrom

Sindrom Root ESR memerlukan pemerhatian oleh pakar, kerana ini merupakan tanda perkembangan penyakit yang agak serius. Akibat mengabaikan dan kurang terapi termasuk: radang paru-paru, batuk kering, penyakit jantung, barah dan lain-lain.

Untuk menetapkannya, analisis untuk protein C-reaktif sering diresepkan, yang memungkinkan untuk membuktikan adanya keradangan.

Untuk menentukan punca kadar pemendapan eritrosit yang dipercepat, diperlukan pemeriksaan tambahan. Sekiranya tidak ada kelainan, proses barah atau keradangan, dan pesakit berasa sihat, sindrom ESR tidak memerlukan rawatan.

Semasa menghubungi institusi perubatan untuk pencegahan, atau ketika berjumpa doktor dengan aduan, ujian makmal yang paling biasa adalah ujian darah makmal umum, dalam kes kami, kajiannya adalah ESR, yang bermaksud kadar pemendapan eritrosit. Sebelum ini, kaedah ini dipanggil ROE - reaksi pemendapan eritrosit. ESR adalah penunjuk darah yang tidak spesifik dan tidak menunjukkan adanya patologi tertentu. Piawaian untuk ESR mungkin bergantung pada jantina dan usia pesakit. Penyimpangan yang paling biasa dari norma adalah peningkatan ESR, atau penunjuk yang berkurang.

Terdapat kes apabila nilai penunjuk ESR sangat meningkat tanpa alasan yang jelas. Dalam perubatan, penyimpangan dari norma ini disebut sindrom ESR dipercepat..

Dalam artikel ini, kami mencadangkan pemahaman yang lebih terperinci mengenai penyebab sindrom, serta gejala, rawatan dan pencegahannya. Untuk ini, sedikit maklumat yang lebih terperinci mengenai kajian klinikal ESR: kaedah penentuan makmal, petunjuk normalnya.

Kaedah yang paling biasa yang boleh digunakan untuk menetapkan kadar pemendapan eritrosit dalam keadaan makmal adalah: Kaedah Panchenkov dan Westergren. Kaedah Panchenkov didasarkan pada sifat agregat eritrosit untuk menetap pada kelajuan tertentu ke dasar kapal. Untuk kajian ini, darah kapilari diambil dari jari, dicairkan dalam larutan natrium sitrat khas, diletakkan di kapilari kaca. Untuk kaedah Westergren, diambil darah vena, yang diperiksa dalam tabung makmal khas sepanjang 200 mm.

Piawaian berikut untuk ESR dianggap diakui secara universal.

  • lelaki dewasa 1-10 mm / j
  • wanita dewasa - 15 mm / j
  • orang berumur lebih dari 75 tahun hingga 20 mm / j
  • kanak-kanak - 3-12 mm / j.

Epidemiologi

Statistik perubatan memetik data yang mengatakan bahawa 5-10% orang yang sihat dapat mengalami peningkatan ESR untuk jangka masa yang cukup lama. Pada pesakit tua dengan sindrom, ubat tradisional boleh disyorkan..

Penyebab Sindrom ESR yang Dipercepat

Beberapa penyakit dan keadaan patologi badan menimbulkan ESR hingga 100 mm / jam dan lebih tinggi: dengan sinusitis, jangkitan virus pernafasan akut, radang paru-paru, tuberkulosis, bronkitis, sistitis, pielonefritis, hepatitis virus, dan neoplasma malignan. Sekiranya terdapat tanda-tanda pertama penyakit ini, pemeriksaan perubatan perlu dilakukan.

ESR yang tinggi sering diperhatikan dalam pelbagai jangkitan:

  • dengan tonsilitis, otitis media, sinusitis;
  • dengan jangkitan saluran pernafasan;
  • dengan jangkitan genitouriner;
  • dengan meningitis, batuk kering, sepsis.

Penyakit yang dikesan tepat pada waktunya, kajian mengenai epidemiologi dan patogenesisnya, serta rawatan tepat pada masanya, akan membantu mengelakkan akibat dan komplikasi yang serius.

Perlu diingat bahawa kadang-kadang terdapat kes peningkatan ESR sekiranya tidak ada tanda-tanda penyakit yang dapat dilihat. Keadaan dalam perubatan ini disebut sindrom ESR dipercepat. Penyebab sindrom ini juga boleh:

  • pelbagai anemia (kesan ini berlaku melanggar nisbah bilangan plasma dan sel darah merah);
  • peningkatan kepekatan protein plasma;
  • dengan kegagalan buah pinggang (akut dan kronik) pada pesakit yang dikaji, kemungkinan peningkatan jumlah fibrinogen dalam plasma darah);
  • peningkatan kolesterol darah (terutamanya dalam kes kegemukan yang teruk);
  • kehamilan pada bila-bila masa;
  • menyusu;
  • mengambil pelbagai ubat hormon;
  • penurunan berat badan yang ketara;
  • perubahan imun selepas vaksinasi dan pelbagai penyakit;
  • pada usia tua;
  • ketidaktepatan kajian.

Gejala Sindrom ESR yang Dipercepat

Gejala dalam sindrom ESR yang dipercepat mungkin tidak ada, dan, hanya, peningkatan indikator kadar pemendapan eritrosit dalam analisis, mungkin menunjukkan adanya anomali ini. Oleh itu, diagnosis sindrom mungkin tidak sengaja, misalnya, semasa pemeriksaan fizikal pencegahan. Sekiranya, setelah pemeriksaan menyeluruh terhadap pesakit, tidak ada patologi dan penyakit yang dikenal pasti, sindrom ESR yang dipercepat tidak memerlukan rawatan, kerana penunjuk ESR itu sendiri bukan patologi. Pesakit dengan anomali ini disyorkan pengawasan perubatan berterusan..

Diagnosis Sindrom ESR yang Dipercepat

ESR yang meningkat pasti dapat menunjukkan adanya penyakit di dalam badan atau permulaan penyakit. Dalam kes sedemikian, analisis berulang ditetapkan. Sekiranya keputusan sebelumnya disahkan, pesakit memerlukan pemeriksaan tambahan yang lebih teliti. Untuk melakukan ini, anda perlu mengumpulkan sejarah perubatan yang lebih terperinci, menetapkan ujian tambahan, melakukan x-ray, ultrasound, ECG, palpasi organ dalaman, pemeriksaan luaran yang lebih teliti, serta menggunakan kaedah diagnostik lain, mengkaji faktor risiko.

Ia dianggap sebagai salah satu prosedur diagnostik utama. Satu kajian ditetapkan untuk sebarang penyakit yang disyaki, kerana tahapnya meningkat dengan banyak proses patologi yang berbeza. Setelah menentukan kadar pemendapan eritrosit, pakar dapat menjelaskan gambaran keadaan tubuh pesakit.

Sebab untuk mempercepat ESR

Peningkatan ESR hampir selalu menunjukkan proses patologi: semakin tinggi penunjuknya, semakin sukar penyakit ini.

Pemendapan eritrosit dipercepat hanya setelah perubahan sifat dan komposisi darah. Ini adalah bagaimana tubuh bertindak balas terhadap banyak patologi.

Sebab utama ESR dipercepat adalah:

  • Proses berjangkit dan keradangan yang bersifat akut dan kronik. Ini termasuk radang paru-paru, sepsis, batuk kering. Ujian ini membolehkan anda mengetahui tahap penyakit dan bagaimana rawatannya berfungsi. Semasa tempoh eksaserbasi, imunoglobulin dihasilkan secara intensif, yang sangat meningkatkan kadar pemendapan eritrosit. Dalam jangkitan bakteria, ESR jauh lebih tinggi daripada jangkitan virus..
  • Penyakit reumatik di mana tisu penghubung terjejas.
  • Keradangan otot jantung.
  • Penyakit hati dan saluran gastrousus.
  • Patologi sistem endokrin, misalnya, diabetes.
  • Penyakit Darah - Anemia, Leukemia.
  • ESR juga meningkat akibat kecederaan, patah tulang, semasa prosedur pembedahan - untuk sebarang kerosakan, sel darah merah berakar.
  • Pengambilan plumbum atau arsenik dalam dos yang besar.
  • Keracunan badan.
  • Patologi onkologi. Analisis ini tidak dapat memberikan maklumat yang tepat bahawa seseorang menghidap barah, tetapi dengan penyelidikan lebih lanjut, jika ini terjadi, ia akan dapat dikesan.
  • Kolesterol Berlebihan.
  • Penggunaan ubat seperti morfin, vitamin D, methyldopa.

Faktor utama mempercepat ESR

Sindrom ini berkembang di bawah pengaruh beberapa faktor. Penunjuk ini mungkin melebihi norma selama beberapa tahun. Hasil peningkatan ESR dianggap sebagai petunjuk diagnostik yang lebih penting daripada yang lebih rendah.

Di samping itu, penunjuk berubah dari masa ke masa, jadi penting untuk mengesan dinamika mereka.

Dalam proses membuat diagnosis, pakar juga harus mempertimbangkan beberapa faktor yang boleh menyebabkan peningkatan kadar pemendapan eritrosit:

  • kegemukan yang melampau;
  • tempoh melahirkan anak;
  • jantina pesakit. Pada wanita, kadar ESR lebih tinggi daripada pada lelaki.
  • tahap kolesterol dan semua protein dalam darah;
  • kehadiran penyakit buah pinggang.

Peningkatan petunjuk bergantung pada perjalanan penyakit ini

Pada peringkat perkembangan yang berbeza, tahap ESR dapat meningkat dengan cara yang berbeza:

  • Sekiranya penunjuk telah meningkat dengan mendadak ke angka kritikal, kemungkinan besar seseorang mempunyai tumor ganas.
  • Dengan tuberkulosis, ESR tidak meningkat dengan segera, tetapi apabila komplikasi menyertai penyakit yang mendasari.
  • Dalam penyakit berjangkit akut, kadar sel darah merah meningkat hanya beberapa hari selepas bermulanya penyakit. Dalam beberapa kes, indikator dapat bertahan lama, bahkan setelah pulih.
  • Dengan patologi reumatik, ESR dapat meningkat secara sederhana untuk waktu yang lama..
  • Setelah pesakit pulih dari jangkitan, tahap semua elemen darah kembali normal dengan cepat, dan kecepatan sel darah merah masih dapat ditingkatkan untuk waktu yang lama..

Sekiranya seseorang mengalami ESR yang dipercepat untuk waktu yang lama dengan adanya jangkitan atau keradangan, walaupun mendapat rawatan yang sama, kemungkinan komplikasi adalah tinggi. Tetapi jika tidak ada jangkitan, tetapi kelajuannya masih tinggi, maka mereka mempunyai patologi tersembunyi yang mesti dikenal pasti.

Apakah sindrom pemendapan ESR yang dipercepat (penyebab)

Ramai pesakit berminat dengan indeks ESR: apa itu, untuk apa ia digunakan dalam ujian makmal. Pada setiap orang kesepuluh, penunjuk ini meningkat, dan ini bukan tanda patologi dalam badan. Sindrom ESR yang dipercepat dalam beberapa kes tidak muncul, ia hanya dapat ditentukan oleh hasil ujian darah klinikal.

Cara menentukan penunjuk

Sebelumnya dalam bidang perubatan, indeks ini mempunyai singkatan yang berbeza: ROE, atau reaksi pemendapan eritrosit. Petunjuk analisis ini mencirikan nisbah protein dalam darah manusia.

Untuk mengetahui indeks ini, anda perlu menderma darah di makmal. Bahan khas ditambahkan ke dalamnya, yang tidak membenarkan pembekuan. Kemudian termos dengan darah diletakkan secara menegak dan dibiarkan selama satu jam. Oleh kerana graviti spesifik sel darah merah lebih besar daripada jisim plasma, mereka mengendap, membahagikan cecair dalam termos menjadi 2 lapisan. Had atas sedimen in vitro menunjukkan ESR selama 1 jam.

Pemendapan eritrosit yang dipercepat dianggap penyimpangan dari norma. Pada sesetengah orang, patologi ini dapat diperhatikan selama beberapa bulan dan tahun. Kadang-kadang penyebab sindrom pada manusia adalah barah atau tuberkulosis. Sekiranya ESR meningkat dari masa ke masa, dan kajian menunjukkan tidak adanya penyakit, maka rawatan tidak diperlukan. Perlu diingat bahawa wanita semasa kehamilan mempunyai sindrom peningkatan ESR, tetapi dalam hal ini ini adalah norma.

Nilai normal

Petunjuk secara langsung bergantung pada usia dan jantina orang tersebut:

  • bayi baru lahir mempunyai petunjuk dari 1 hingga 2 mm / j;
  • untuk bayi sehingga enam bulan, norma adalah 12-17 mm / j;
  • kanak-kanak berumur lebih dari 6 bulan mempunyai indeks 1 hingga 8 mm / j;
  • lelaki yang sihat harus mempunyai ESR tidak melebihi 10 mm / j;
  • wanita lebih terdedah kepada kesan hormon dan ESR boleh berkisar antara 2 hingga 15 mm / j. Juga, pada wanita hamil, indeks meningkat dengan ketara dan dapat mencapai tanda 55 mm / j.

Mengapa terdapat peningkatan tahap

Penyebab peningkatan ESR mungkin berbeza, tetapi ada sejumlah penyakit di mana keadaan seperti itu diperhatikan. Antaranya:

  • leukemia dan patologi darah lain;
  • pendarahan serebrum, strok;
  • diabetes, obesiti dan penyakit lain yang berkaitan dengan gangguan metabolik;
  • penyakit hati dan pundi hempedu;
  • batuk kering;
  • tumor barah.

ESR juga lebih tinggi daripada biasa apabila proses keradangan berlaku di tubuh manusia atau kehadiran penyakit berjangkit diperhatikan. Oleh kerana badan kanak-kanak berbeza dari orang dewasa, norma ESR berbeza.

Seorang kanak-kanak dengan latar belakang kadar yang tinggi merasa jauh lebih buruk daripada orang dewasa. Selera makan hilang, rasa mengantuk terasa, dll. Walaupun antipiretik, termasuk paracetamol, atau munculnya cacing, dapat memberikan hasil yang meningkat pada malam.

Setiap orang disarankan untuk menjalani pemeriksaan kesihatan yang sistematik, termasuk penyampaian ujian makmal sederhana, yang meliputi penentuan ESR. Sekiranya anda mendapat hasil yang lebih baik tanpa sebab, anda perlu melakukan analisis semula setelah beberapa waktu.

Apakah bahaya penolakan

Terdapat sejumlah penyakit yang berlaku di dalam tubuh dalam bentuk laten (onkologi, tuberkulosis laten, radang paru-paru), dan ujian makmal tambahan akan membantu mengenal pasti penyakit pada peringkat awal.

Rawatan dan pencegahan

Sindrom ESR yang tinggi bukanlah penyakit. Ini adalah tanda penyakit. Selepas rawatan, indikator kembali normal. Wanita hamil yang mempunyai analisis yang buruk harus mendengar nasihat doktor, dan untuk mencegahnya, ikuti diet yang seimbang, dan dengan tegas mengikut petunjuk mengambil persiapan yang mengandung zat besi. Pencegahan sindrom adalah rawatan penyakit kronik pada manusia.

Punca Sindrom ESR yang Dipercepat

Sindrom ESR yang dipercepat

Artikel pakar perubatan

Semasa menghubungi institusi perubatan untuk pencegahan, atau ketika berjumpa doktor dengan aduan, ujian makmal yang paling biasa adalah ujian darah makmal umum, dalam kes kami, kajiannya adalah ESR, yang bermaksud kadar pemendapan eritrosit. Sebelum ini, kaedah ini dipanggil ROE - reaksi pemendapan eritrosit. ESR adalah penunjuk darah yang tidak spesifik dan tidak menunjukkan adanya patologi tertentu. Piawaian untuk ESR mungkin bergantung pada jantina dan usia pesakit. Penyimpangan yang paling biasa dari norma adalah peningkatan ESR, atau penunjuk yang berkurang.

Terdapat kes apabila nilai penunjuk ESR sangat meningkat tanpa alasan yang jelas. Dalam perubatan, penyimpangan dari norma ini disebut sindrom ESR dipercepat..

Dalam artikel ini, kami mencadangkan pemahaman yang lebih terperinci mengenai penyebab sindrom, serta gejala, rawatan dan pencegahannya. Untuk ini, sedikit maklumat yang lebih terperinci mengenai kajian klinikal ESR: kaedah penentuan makmal, petunjuk normalnya.

Kaedah yang paling biasa yang boleh digunakan untuk menetapkan kadar pemendapan eritrosit dalam keadaan makmal adalah: Kaedah Panchenkov dan Westergren. Kaedah Panchenkov didasarkan pada sifat agregat eritrosit untuk menetap pada kelajuan tertentu ke dasar kapal. Untuk kajian ini, darah kapilari diambil dari jari, dicairkan dalam larutan natrium sitrat khas, diletakkan di kapilari kaca. Untuk kaedah Westergren, diambil darah vena, yang diperiksa dalam tabung makmal khas sepanjang 200 mm.

Piawaian berikut untuk ESR dianggap diakui secara universal.

  • lelaki dewasa 1-10 mm / j
  • wanita dewasa - 15 mm / j
  • orang berumur lebih dari 75 tahun hingga 20 mm / j
  • kanak-kanak - 3-12 mm / j.

Bagaimana Sindrom SEA Dipercepat Diubati

Apabila kesihatannya normal, tetapi petunjuk ESR berada di luar skala, ini bermakna seseorang mengalami sindrom ESR yang dipercepat.

Kadar pemendapan eritrosit ditentukan menggunakan beberapa kaedah - Westergren dan Panchenkov. Dalam kes pertama, darah dari urat dikaji dalam tiub dua ratus milimeter khas, dan untuk kedua, darah kapilari dari jari sudah diperlukan. Ia dicairkan dalam larutan dengan natrium sitrat dalam kapilari kaca..

Sekiranya nilai ESR tinggi dikesan tanpa penyimpangan dalam analisis lain, diagnostik pembezaan mungkin ditetapkan. Ini akan membantu menentukan diagnosis dengan tepat dan menunjukkan sama ada peningkatan kelajuan benar-benar menunjukkan penyakit tertentu atau merupakan norma individu.

Punca sindrom ESR yang dipercepat:

  1. Tanpa sebab (ini adalah senario yang paling mungkin).
  2. Penyakit berikut: sistitis, radang paru-paru, tumor ganas, sinusitis, hepatitis virus, bronkitis, batuk kering, pielonefritis.

Selain itu, peningkatan ESR dirangsang oleh penyakit seperti meningitis, sepsis, jangkitan sistem genitouriner dan / atau saluran pernafasan, tonsilitis, sinusitis, otitis media.

Sebab-sebab tambahan sindrom mungkin termasuk:

  1. Berusia.
  2. Tempoh penyusuan.
  3. Penurunan berat badan secara tiba-tiba.
  4. Ketepuan protein plasma yang berlebihan.
  5. Kesalahan Diagnostik.
  6. Penggunaan ubat hormon.
  7. Semua jenis anemia.
  8. Darah berlebihan tepu kolesterol.
  9. Kehamilan.

Sindrom ini sering tidak mempunyai gejala - tidak ketara atau ringan. Anda boleh mengetahui ketersediaannya hanya dari hasil analisis..

Selalunya, anomali seperti itu dikesan secara kebetulan, pada pemeriksaan perubatan yang dirancang atau pencegahan. Biasanya, setelah analisis mengesahkan adanya sindrom ESR dipercepat di dalam badan, rawatan tidak ditetapkan. Sebelum mengesahkan diagnosis, pemeriksaan lengkap seluruh organisma dilakukan, dan jika tidak menunjukkan penyimpangan, maka dianggap sebagai norma bagi pesakit tertentu. Kadang kala analisis tambahan mungkin diresepkan untuk memastikan bahawa semuanya sesuai dengan badan, dan hanya penunjuk ESR yang tinggi tinggi.

Pada kanak-kanak, ESR tinggi sering tidak dianggap sebagai penyimpangan dari norma. Tetapi jika petunjuk lain mempunyai penyimpangan, maka dalam kes ini, doktor membuat diagnosis yang sesuai, atau menawarkan untuk menjalani ujian lain.

Walau bagaimanapun, ini tidak bermaksud bahawa petunjuk tersebut dapat dilupakan. Dengan peningkatan ESR, sangat disarankan untuk diperhatikan oleh doktor yang hadir untuk sementara waktu untuk mengenal pasti penyakit yang akan timbul pada waktunya. Sekiranya semua cadangan perubatan diperhatikan, maka hampir semua kes seperti ini diramalkan hasil positifnya..

Bagaimana rawatan Sindrom ESR yang Dipercepat

Petunjuk datang ke keadaan stabil jika rawatan untuk penyakit semasa dijalankan. Juga sangat mungkin ESR sendiri jatuh ke norma yang dapat diterima, misalnya, setelah melahirkan atau menyembuhkan luka (mereka dianggap sebagai pemangkin berpotensi untuk sindrom).

Wanita hamil perlu mematuhi perjalanan rawatan yang dikembangkan oleh doktor. Tambahan yang baik untuk ini adalah diet khas yang dapat menghilangkan risiko anemia.

Penurunan indikator hanya dapat dilakukan setelah fokus keradangan hilang. Sindrom ini kemudiannya dapat menunjukkan kemunculan penyakit serius yang berpuas hati. Sekiranya sindrom seperti itu diabaikan, maka kemungkinan barah, penyakit jantung, radang paru-paru, tuberkulosis.

Untuk mengetahui sama ada sindrom ini merupakan faktor yang mempercepat penyakit di atas, doktor mungkin mengesyorkan mengambil analisis untuk protein C-reaktif. Ini akhirnya membantu menjelaskan sama ada norma tersebut adalah peningkatan ESR bagi orang tertentu atau adakah penyebab penyakit berpotensi serius.

Apakah sindrom ESR yang dipercepat

Sindrom ESR yang dipercepat adalah kelainan yang paling biasa, tetapi bukan penyakit. Ini hanya menunjukkan adanya proses keradangan dalam tubuh yang berkaitan dengan pelbagai penyakit.

Penunjuk kadar pemendapan eritrosit sangat bergantung pada usia, jantina, dan juga ciri-ciri badan.

Apakah sindrom peningkatan ESR

Sebelumnya, kaedah penyelidikan makmal ini disebut ROE (reaksi pemendapan eritrosit). ESR adalah nilai khas yang menunjukkan nisbah protein dalam darah. Diagnostik dijalankan menggunakan koagulan, di bawah pengaruh pembekuan dapat dikurangkan. Masa pemendapan eritrosit ditetapkan..

Sindrom ESR - apa itu? Ini adalah penyimpangan dari norma, yang dicirikan oleh pemendapan sel darah merah yang cepat. Dalam beberapa kes, ia dapat diperhatikan selama beberapa tahun. Biasanya menunjukkan adanya penyakit, termasuk barah. Tetapi dalam kes-kes di mana tidak ada tanda-tanda penyakit untuk waktu yang lama dan patologi tidak dikesan, rawatan tidak diperlukan.

Di samping itu, sindrom peningkatan ESR diperhatikan pada wanita selama kehamilan, yang bukan penyimpangan dari norma, tetapi reaksi tubuh terhadap perubahan yang terjadi di dalamnya.

Waktu pemendapan eritrosit yang normal dalam darah bergantung pada jantina dan usia pesakit.

  1. Pada bayi, ini adalah petunjuk 1 hingga 2 mm / jam. Nilai lain agak jarang berlaku dan terutama berkaitan dengan kepekatan kecil zat protein, asidosis atau hiperkolesterolemia.
  2. Pada kanak-kanak di bawah umur enam bulan, ESR adalah 12-17 mm / jam.
  3. Pada kanak-kanak yang lebih tua, penunjuk menurun lagi, norma adalah nilai dari 1 hingga 8 mm / jam.
  4. Pada lelaki, masa pemendapan eritrosit tidak boleh melebihi 10 mm / jam.
  5. Pada wanita, nilai dari 2 hingga 15 mm / jam dianggap sebagai petunjuk normal. Julat ini dikaitkan dengan tindakan hormon. Tetapi bergantung pada jangka hayat, kadar ESR pada wanita berubah. Sebagai contoh, dari awal trimester kehamilan kedua, indikator meningkat dengan ketara dan pada masa kelahiran boleh mencapai 55 mm / jam. Nilai ini adalah normal..

Selepas melahirkan anak, penunjuk secara beransur-ansur kembali ke nilai normal. Selama kehamilan, ESR yang dipercepat disebabkan oleh peningkatan jumlah darah, kolesterol, globulin dan penurunan kadar kalsium..

Sebab-sebab ESR Dipercepat

Pakar telah mengenal pasti beberapa sebab mengapa masa pemendapan eritrosit dapat ditingkatkan. Selalunya, asasnya adalah proses keradangan yang berlaku di dalam badan kerana perkembangan pelbagai penyakit.

Sebab-sebab ESR dipercepat adalah:

  1. Penyakit berjangkit yang kronik atau akut. Ini termasuk sepsis, radang paru-paru, dan tuberkulosis. Kajian klinikal plasma menentukan tahap penyakit dan keberkesanan rawatan. Dengan jangkitan bakteria, angka itu jauh lebih tinggi daripada dengan virus.
  2. Penyakit reumatik yang dicirikan oleh kerosakan pada tisu penghubung.
  3. Penyakit hati dan saluran gastrousus. Ini termasuk pielonefritis, gastritis, bisul.
  4. Pelbagai patologi sistem endokrin, misalnya, diabetes atau hipotiroidisme.
  5. Anemia atau leukemia.
  6. Keradangan otot jantung.
  7. Fraktur atau kecederaan juga menyebabkan peningkatan masa pemendapan eritrosit.
  8. Keracunan atau pengambilan plumbum.
  9. Penyakit onkologi. Tetapi penunjuk ini tidak dapat menentukan secara tepat kehadiran sel barah, tetapi merupakan salah satu tanda patologi.
  10. Kolesterol tinggi.

Sebagai tambahan, ESR yang dipercepat diperhatikan dalam kes di mana pesakit mengambil ubat seperti vitamin D, Methyldopa, atau morfin. Selalunya, peningkatan masa pemendapan eritrosit berlaku dalam kes di mana pesakit tidak bersedia untuk analisis.

Sindrom peningkatan ESR tidak berlaku untuk penyakit, tetapi merupakan tanda perkembangan proses patologi dalam tubuh. Indikator kembali normal setelah menjalani rawatan untuk penyakit yang mendasari.

Tetapi dalam beberapa keadaan tidak perlu menurunkan indikator, kerana ESR secara bebas kembali normal setelah luka sembuh, perjalanan minum ubat atau setelah melahirkan berakhir.

Wanita semasa mengandung mesti mengikuti saranan pakar, mengikuti diet khas dan memperhatikan kesihatan mereka untuk mencegah perkembangan anemia.

Kemungkinan mengurangkan ESR ke tahap normal hanya setelah menghentikan keradangan. Untuk menentukan penyebabnya, doktor menetapkan kajian tambahan, kerana satu analisis plasma umum tidak mencukupi.

Akibat dan bahaya sindrom

Sindrom Root ESR memerlukan pemerhatian oleh pakar, kerana ini merupakan tanda perkembangan penyakit yang agak serius. Akibat mengabaikan dan kurang terapi termasuk: radang paru-paru, batuk kering, penyakit jantung, barah dan lain-lain.

Untuk menetapkannya, analisis untuk protein C-reaktif sering diresepkan, yang memungkinkan untuk membuktikan adanya keradangan.

Untuk menentukan punca kadar pemendapan eritrosit yang dipercepat, diperlukan pemeriksaan tambahan. Sekiranya tidak ada kelainan, proses barah atau keradangan, dan pesakit berasa sihat, sindrom ESR tidak memerlukan rawatan.

Diagnosis yang diperlukan untuk sindrom ESR yang dipercepat

Pada masa Hippocrates, ketika pertumpahan darah mendapat populariti, keunikan pemisahan darah menjadi bahagian diperhatikan: bahagian atas yang transparan (plasma) dan bahagian bawah gelap (sel darah merah). Kadar penurunan bergantung pada usia, jantina, dan keadaan kesihatan. Pada akhir abad kelapan belas, fenomena ini mula digunakan dalam diagnostik. Ujian itu dipanggil reaksi pemendapan eritrosit (ROE). Kaedahnya kemudian diperbaiki oleh Westergan..

Darah vena dianalisis untuk penunjuk sementara, terminologi diubah, kata "kelajuan" menggantikan kata "reaksi" (ESR). Panchenko mencadangkan darah kapilari dicampurkan dengan natrium sitrat untuk ujian. Hari ini, kedua-dua kaedah diagnostik adalah relevan..

Sebab-sebab pembentukannya

Nisbah protein dan muatan elektrik sel darah merah mempengaruhi masa pemendapan; dalam keadaan normal, badan merah bermuatan negatif tidak tertarik satu sama lain. Penggabungan secara langsung bergantung pada harta tanah ini. Zarah-zarah melekat bersama dan menetap lebih cepat sekiranya terdapat peningkatan kadar protein, imunoglobulin, dan petunjuk fokus keradangan di dalam badan. Sebab ESR tinggi adalah tahap penebalan darah. Semakin rendah, pemendapan lebih cepat dan, sebaliknya, kelikatan tinggi menyumbang kepada kelambatan tindak balas.

Terdapat kadar pemendapan eritrosit yang diterima umum:

Petunjuk yang tidak normal pada seorang wanita dalam tempoh perinatal mula meningkat dari trimester kedua. Menjelang kelahiran, kadar pemendapan badan merah mencapai tanda maksimum 50 mm / jam. Keadaan ini dianggap normal dan disebabkan oleh peningkatan kekurangan plasma, kolesterol dan kalsium. Reaksi stabil dalam masa 30 hari selepas penampilan bayi.

Faktor Penyimpangan

Sekiranya pemeriksaan makmal menunjukkan ikatan badan tanpa alasan yang jelas, fenomena patologi disebut sebagai sindrom ESR yang dipercepat. Semasa menentukan masa penyelesaian, adalah perlu untuk mempertimbangkan sejumlah faktor di mana peningkatan penunjuk adalah norma:

  • kehamilan, kegagalan hormon yang berkaitan dengan usia pada seorang wanita;
  • berumur lebih dari 65 tahun;
  • Anemia kekurangan zat besi;
  • kolesterol tinggi (hiperkolesterolemia), protein.
  • kegemukan;
  • ketidakpatuhan terhadap cadangan sebelum analisis sampel (sarapan pagi yang enak);
  • mematuhi diet yang ketat (kelaparan), yang menyebabkan penurunan berat badan yang tajam;
  • alahan.

Penyebab sindrom peningkatan ESR dalam kebanyakan kes adalah penyakit akut dan kronik. Mereka memprovokasi proses keradangan di dalam badan, yang pada gilirannya, membawa kepada perubahan biokimia dalam komposisi darah, pengumpulan badan merah dan percepatan penurunannya. Etiologi pembentukan sindrom termasuk:

  1. Lesi sepsis berjangkit, tuberkulosis paru, radang paru-paru, yersiniosis, leptospirosis. Proses keradangan menyumbang kepada peningkatan kandungan protein darah pada fasa akut jangkitan.
  2. Penyakit dengan tanda-tanda nekrosis kerana penyerapan produk protein merosot ke dalam darah: fokus eksudat purulen, tumor malignan, sista, lesi iskemia arteri (paru-paru, otak, jantung).
  3. Deformasi tisu penghubung, pembentukan vaskulitis: dermatomiositis, rematik, periarteritis (nodular), artritis.
  4. Penyakit hati: sirosis, onkologi, hepatitis.
  5. Patologi sistem pencernaan: hakisan, gastritis, bisul.
  6. Kerosakan buah pinggang dengan pielonefritis, hypoalbuminemia.
  7. Hemopoiesis: anemia, limfogranulomatosis, pendarahan.
  8. Tumor otak, sistem limfa (penyakit Waldenstrom, myeloma) memberikan kadar tertinggi - hingga 90 mm / jam.
  9. Disfungsi endokrin: diabetes, hipotiroidisme.
  10. Fraktur, mabuk logam berat (plumbum, merkuri).

Pemergian dari norma ke arah percepatan dicatat setelah mengambil "Methyldopa", morfin.

Indeks ESR akan memuaskan pada setiap tahap perkembangan patologi, jika disertai dengan penebalan darah, penyakit kuning hemolitik, asidosis.

Terdapat fakta reaksi yang salah apabila sindrom ESR terpencil tidak dikaitkan dengan keradangan. Perubahan diperhatikan dalam situasi berikut:

  1. Dengan kolesterol tinggi.
  2. Selepas vaksin hepatitis B.
  3. Pada masa alahan.
  4. Sekiranya pil perancang, vitamin D, A diambil untuk masa yang lama.

Pada kanak-kanak tanpa proses berjangkit, sindrom ini dapat memprovokasi:

  • gangguan metabolik;
  • keabnormalan autoimun;
  • kecederaan, mabuk;
  • helminths;
  • kekurangan vitamin dengan diet yang tidak seimbang;
  • ketegangan saraf.

Gigi pada bayi mungkin menjadi penyebab peningkatan kelajuan..

Gejala ciri

Sindrom ini bukan penyakit bebas, ini adalah petunjuk adanya patologi yang sedang berkembang. Sekiranya tidak ada pelanggaran, percepatan pemendapan eritrosit tidak memerlukan pembetulan. Tahap muncul sesuai dengan tahap anomali:

  1. ESR kritikal menunjukkan debut onkologi.
  2. Tuberkulosis menimbulkan peningkatan secara beransur-ansur jika rumit oleh nekrosis tisu.
  3. Jangkitan klinikal akut tidak segera mencetuskan percepatan, masa penyelesaian menurun selepas 3-4 hari. Setelah menghentikan jangkitan virus atau bakteria, penunjuknya tidak berubah untuk jangka masa yang panjang.
  4. Penyakit reumatik dicirikan oleh peningkatan jangka panjang dalam ESR tahap purata.

Sekiranya tidak ada lesi berjangkit, dan sel darah merah menetap dengan cepat, perlu dilakukan pemeriksaan untuk kelainan kronik. Tahapnya bukan simptomologi tertentu, sindrom ini mencerminkan banyak penyakit, termasuk penyakit ganas. Ia tidak mempunyai tanda-tanda yang jelas, kadangkala pengumpulan yang tinggi dikesan semasa pemeriksaan pencegahan.

Diagnosis pembezaan

Pesakit yang telah didiagnosis dengan patologi (19-25 mm / jam) perlu didiagnosis dengan penyakit yang mendasari. Pada awal pemeriksaan, kehadiran atau ketiadaan gejala berikut dinilai:

  • menggigil (suhu 37 darjah ke atas);
  • berpeluh atau gatal pada kulit;
  • sakit, bengkak anggota badan;
  • batuk kering dalam sejarah perubatan;
  • batuk, konsistensi dahak;
  • kekejangan sendi;
  • pelanggaran peristalsis, sifat pergerakan usus.

Dengan palpasi, keadaan kelenjar getah bening, kelenjar tiroid dianalisis untuk peningkatan dalam menentukan patologi:

  • jantung, saluran darah;
  • organ pencernaan;
  • hati
  • buah pinggang
  • limpa;
  • sistem genitouriner;
  • rongga mulut dan hidung (gigi, amandel, adenoid).

Makmal, pemeriksaan instrumental ditetapkan, yang merangkumi:

  • kajian komposisi biokimia darah;
  • pemeriksaan bakteria air kencing;
  • penentuan kepekatan serum: protein (CRP) perangsang sistem imun untuk menekan keradangan, enzim alanine aminotransferase (ALT), alkali fosfatase, kreatinin;
  • radiografi dada, sinus;
  • pemeriksaan ultrasound pada rongga perut, saluran telinga (otitis media purulen), jantung, sistem genitouriner;
  • penentuan myelogram dengan mengambil tusukan sternal;
  • biopsi kelenjar getah bening.

Untuk terapi yang mencukupi, diagnosis pembezaan diperlukan, yang bertujuan untuk tiga kumpulan anomali utama:

  1. Bakteria, jangkitan virus - keradangan, abses, mabuk dari suppuration di paru-paru, kerosakan mekanikal pada tisu otot dan tulang (kumpulan risiko utama untuk sindrom).
  2. Penyakit yang berkaitan dengan sistem imun - artritis, lupus eritematosus, arteritis temporal, HIV.
  3. Proses onkologi dalam darah - leukemia, myeloma, barah organ dalaman dan saluran gastrousus.

Sekiranya langkah-langkah tersebut tidak menunjukkan adanya patologi, sifat sementara dianggap sebagai akibat daripada jangkitan sebelumnya. Sekiranya tidak ada sejarah penyakit, masa pemendapan badan merah disebabkan oleh ciri-ciri badan.

Rawatan dan pencegahan

Keadaan darah yang tidak normal tidak ditakrifkan sebagai penyakit bebas. Ini adalah simptom bersamaan, oleh itu, sindrom ESR yang dipercepat tidak memberikan rawatan khusus. Penunjuk stabil setelah berhenti:

  • penyakit yang mendasari;
  • fokus kerosakan bakteria;
  • jumlah protein yang tidak normal dalam plasma.

Untuk tujuan ini, terapi dijalankan dengan ubat antivirus, antibiotik spektrum luas, ubat antipiretik, analgesik. Dalam anomali yang teruk, glukokortikosteroid digunakan. Sekiranya kegagalan terapi konservatif, mereka menggunakan campur tangan pembedahan untuk menghilangkan lesi.

Dalam kes lain, di mana anomali bukan penyebab sindrom, kadar pemendapan eritrosit menurun secara automatik setelah penyembuhan luka atau patah tulang, kelahiran anak, dan selesainya pengambilan ubat provokatif.

Pencegahan ESR adalah rawatan patologi tepat pada masanya pada genesis, pemerhatian oleh doktor, jika ada preseden untuk meningkatkan tahapnya. Untuk mencegah perkembangan anemia, disarankan untuk membuat diet dengan memperkenalkan jumlah vitamin dan mineral yang mencukupi.

Tidak semua kes peningkatan ESR disebabkan oleh penyakit yang berterusan.

Dihantar oleh Kandungan pada 15 Julai 2015 Dikemas kini pada 10/17/2018

Kandungan artikel ini:

ESR - apakah itu?

Kadar pemendapan eritrosit benar-benar merupakan ukuran pergerakan sel darah merah dalam keadaan tertentu, dikira dalam milimeter dalam satu jam. Untuk penyelidikan, sejumlah kecil darah pesakit diperlukan - pengiraan dimasukkan dalam analisis umum. Ia dianggarkan dengan ukuran lapisan plasma (komponen utama darah) yang tinggal di atas kapal pengukur. Untuk kebolehpercayaan hasilnya, perlu mewujudkan keadaan di mana hanya daya graviti (graviti) yang akan mempengaruhi sel darah merah. Ia juga perlu untuk mengelakkan pembekuan darah. Di makmal, ini dilakukan berkat antikoagulan..

Proses pemendapan eritrosit dapat dibahagikan kepada 3 peringkat:

  1. Penurunan perlahan
  2. Pecutan penurunan (kerana pembentukan sel darah merah yang terbentuk semasa pelekapan sel sel darah merah individu);
  3. Melambatkan penurunan dan proses penutupan sepenuhnya.

Selalunya, ini adalah fasa pertama yang penting, tetapi dalam beberapa kes adalah perlu untuk menilai hasilnya sehari setelah pengambilan darah. Ini sudah dilakukan pada peringkat kedua dan ketiga..

Mengapa nilai parameter meningkat

Tahap ROE tidak dapat secara langsung menunjukkan proses patogenik, kerana alasan peningkatan ESR bervariasi dan bukan merupakan tanda penyakit tertentu. Lebih-lebih lagi, indikator tidak selalu berubah dalam proses penyakit ini. Terdapat beberapa proses fisiologi di mana ROE meningkat. Oleh itu, mengapa analisis sejauh ini banyak digunakan dalam perubatan? Faktanya adalah bahawa perubahan dalam ROE diperhatikan dengan sedikit patologi pada awal manifestasi. Ini membolehkan anda mengambil langkah kecemasan untuk menormalkan keadaan sebelum penyakit ini merosakkan kesihatan manusia secara serius. Selain itu, analisisnya sangat informatif dalam menilai tindak balas badan terhadap:

  • Menjalankan rawatan perubatan, (penggunaan antibiotik);
  • Sekiranya infark miokard disyaki;
  • Apendisitis pada fasa akut;
  • Angina pectoris;
  • Kehamilan ektopik.

Peningkatan patologi

Naik melebihi 100 mm / j

Penunjuk melebihi tahap 100 m / j dalam proses berjangkit akut:

  • ARVI;
  • Sinusitis;
  • Selesema;
  • Pneumonia;
  • Tuberkulosis;
  • Bronkitis;
  • Cystitis;
  • Pyelonephritis;
  • Hepatitis virus;
  • Jangkitan kulat;
  • Tumor malignan.

Kenaikan norma yang ketara tidak berlaku secara serentak, ESR meningkat 2-3 hari sebelum mencapai tahap 100 mm / jam.

Apabila peningkatan ESR bukanlah patologi

Anda tidak seharusnya membunyikan penggera jika ujian darah menunjukkan peningkatan kadar pemendapan sel darah merah. Kenapa? Penting untuk mengetahui bahawa hasilnya perlu dinilai secara dinamik (dibandingkan dengan ujian darah sebelumnya) dan mengambil kira beberapa faktor yang dapat meningkatkan kepentingan hasilnya. Selain itu, sindrom pemendapan eritrosit yang dipercepat boleh menjadi ciri keturunan.

ESR sentiasa meningkat:

  • Semasa pendarahan haid pada wanita;
  • Apabila kehamilan berlaku (indikator dapat melebihi norma sebanyak 2 atau bahkan 3 kali - sindrom ini berterusan untuk beberapa waktu setelah melahirkan, sebelum kembali normal);
  • Apabila wanita menggunakan pil perancang (pil kawalan kelahiran untuk pentadbiran oral);
  • Pada waktu pagi. Terdapat turun naik yang diketahui dalam nilai ESR pada siang hari (pada waktu pagi lebih tinggi daripada pada waktu siang atau pada waktu petang dan malam);
  • Dalam keradangan kronik (walaupun selesema biasa), kehadiran jerawat, bisul, serpihan, dan lain-lain, sindrom peningkatan ESR dapat didiagnosis;
  • Beberapa waktu setelah selesai rawatan penyakit yang boleh menyebabkan peningkatan indikator (selalunya sindrom ini berlanjutan selama beberapa minggu atau bahkan beberapa bulan);
  • Selepas makan makanan pedas dan berlemak;
  • Dalam keadaan tertekan tepat sebelum ujian atau sehari sebelumnya;
  • Dengan alahan;
  • Sebilangan ubat boleh memberi reaksi seperti itu dari darah;
  • Dengan kekurangan vitamin dengan makanan.

ESR meningkat pada kanak-kanak

Pada kanak-kanak, ESR boleh meningkat dengan alasan yang sama seperti pada orang dewasa, namun senarai di atas dapat ditambah dengan faktor-faktor berikut:

  1. Semasa menyusu (pengabaian diet ibu boleh menyebabkan sindrom pemendapan sel darah merah yang dipercepat);
  2. Helminthiasis;
  3. Tempoh gigi (sindrom ini berterusan untuk beberapa waktu sebelum dan sesudahnya);
  4. Takut mengambil analisis.

Kaedah untuk menentukan hasilnya

Terdapat 3 kaedah untuk mengira ESR secara manual:

  1. Menurut Westergren. Untuk penyelidikan, darah diambil dari urat, dicampur dalam bahagian tertentu dengan natrium sitrat. Pengukuran dilakukan mengikut jarak tripod: dari batas atas cecair hingga batas sel darah merah yang diselesaikan dalam 1 jam;
  2. Oleh Winthrob (Winthrop). Darah dicampurkan dengan antikoagulan dan dimasukkan ke dalam tiub di mana pembelahan digunakan. Pada kadar pemendapan sel darah merah yang tinggi (lebih daripada 60 mm / jam), rongga dalaman tiub dengan cepat menjadi tersumbat, ini dapat memutarbelitkan hasilnya;
  3. Menurut Panchenkov. Untuk penyelidikan, darah dari kapilari diperlukan (diambil dari jari), 4 bahagiannya disambungkan ke bahagian natrium sitrat dan diletakkan di kapilari, digredkan oleh 100 bahagian.

Harus diingat bahawa analisis yang dilakukan dengan kaedah yang berbeza tidak dapat dibandingkan antara satu sama lain. Sekiranya penunjuk meningkat, kaedah pengiraan pertama adalah yang paling bermaklumat dan tepat..

Pada masa ini, makmal dilengkapi dengan peranti khas untuk pengiraan ESR automatik. Mengapa pengiraan automatik tersebar? Pilihan ini paling berkesan kerana dapat menghilangkan faktor manusia..

Semasa membuat diagnosis, perlu untuk menilai ujian darah di kompleks, khususnya, mereka sangat mementingkan leukosit. Dengan leukosit normal, peningkatan ROE mungkin menunjukkan kesan sisa selepas penyakit; dengan rendah - sifat patologi yang viral; dan dengan peningkatan - pada bakteria.

Adalah Penting Untuk Menyedari Vaskulitis