Aritmia sinus

Pengecutan jantung yang tidak teratur disebut aritmia sinus jantung, di mana, bagaimanapun, urutan dan koordinasi kontraksi jantung yang normal tetap ada.

Jantung manusia melakukan pengecutan dalam mod tertentu. Sistem pengaliran otot jantung menyumbang kepada rejimen ini. Ia terdiri daripada simpul dan rangkaian tisu saraf - sekumpulan serat saraf dan sel-sel yang terletak di bahagian-bahagian miokardium, dan menghasilkan impuls elektrik biologi di jantung dan menyumbang kepada pengalirannya. Struktur ini bertanggungjawab untuk kekerapan dan irama kontraksi jantung..

Punca

Sekiranya fungsi sekurang-kurangnya salah satu elemen terganggu, maka aritmia berlaku. Dengan aritmia, degupan jantung boleh meningkat (disebut takikardia) atau menurun (disebut bradikardia), dan mungkin tetap berada dalam had normal. Denyutan jantung orang yang sihat boleh menjadi petunjuk 60 - 75 denyutan / min.

Terdapat jenis aritmia seperti: aritmia sinus jantung (bradikardia, extrasystole, takikardia), fibrilasi atrium atau ventrikel atrium, takikardia paroxysmal, blok jantung.

Gejala dan Diagnosis

Aritmia sinus pernafasan jantung disebut fenomena fisiologi, yang paling sering dilihat pada kanak-kanak dan remaja. Nyatakannya ketika pesakit perlahan-lahan bernafas secara mendalam, begitu juga dengan ECG atau nadi. Faktor-faktor yang meningkatkan irama sinus disebabkan terutamanya oleh tekanan fizikal dan emosi. Aritmia sinus jantung, yang tidak berkaitan dengan pernafasan, sangat jarang diperhatikan. Tidak memerlukan rawatan.

Aritmia sinus ECG

Dengan aritmia sinus jantung, yang berkaitan dengan pernafasan, penyedutan menyumbang kepada peningkatan kontraksi jantung, dan pernafasan - sebaliknya. Aritmia pernafasan tidak perlu dirawat dan tidak menyebabkan kemerosotan kesejahteraan. Sekiranya anda menahan nafas, ia akan hilang - ini adalah salah satu contoh yang digunakan untuk mendiagnosis aritmia jenis ini..

Secara amnya, aritmia sinus adalah keadaan normal yang berbeza dengan aritmia jantung jenis lain yang berpotensi serius atau mengancam nyawa, seperti fibrilasi ventrikel, fibrilasi atrium, takikardia supraventrikular dan sekatan jantung.

Walau bagaimanapun, terdapat risiko untuk mengelirukan patologi serius dengan norma, jadi segera panggil ambulans jika gejala seperti:

  • kesedaran kabur, kelesuan, pengsan, mengantuk pelik;
  • disorientasi di angkasa;
  • sakit dan tekanan di dada, memanjang ke bahu, lengan, leher atau bilah bahu;
  • kegagalan pernafasan dalam bentuk sesak nafas atau pernafasan yang sangat cepat;
  • pening teruk secara tiba-tiba dan berterusan.

Rawatan dan prognosis

Biasanya aritmia sinus pernafasan adalah variasi normal pada degupan jantung dan tidak menyebabkan keadaan yang menyakitkan, yang bermaksud bahawa rawatan tidak diperlukan. Sekiranya anda mengalami simptom lain, seperti degupan jantung yang cepat, degupan jantung yang terlewat, anda harus berjumpa doktor untuk menjelaskan diagnosis.

Perhatikan bahawa hampir setiap orang mempunyai irama sinus yang sedikit tidak teratur. Melebihi penyimpangan sedemikian lebih dari 10% dianggap sebagai arrhythmia sinus.

Aritmia sinus yang tidak signifikan adalah petunjuk fungsi jantung yang normal, kerana ini memberikan kelainan pada irama jantung. Ketiadaan sedikit aritmia mungkin menunjukkan penipisan miokard, yang berlaku dengan patologi jantung yang serius, seperti penyakit jantung koronari dan kegagalan jantung.

Ibu bapa utama irama jantung - nod sinus berfungsi secara autonomi, tetapi isyaratnya dapat ditekan atau dirangsang oleh sistem saraf.

Aritmia jenis ini berlaku terutamanya pada kanak-kanak dan remaja. Aritmia sinus boleh berfungsi atau pernafasan. Denyutan jantung menjadi lebih cepat apabila anda menarik nafas dan melambatkan semasa anda menghembus nafas. Ini adalah reaksi biasa yang tidak memerlukan rawatan. Untuk menjelaskan diagnosis, anda boleh menahan nafas, jika aritmia hilang, maka semuanya berjalan lancar.

Oleh itu, arrhythmia sinus bebas tidak memerlukan rawatan. Ia tidak menimbulkan kebimbangan dan merupakan varian dari norma. Kadang kala doktor boleh memberi ubat penenang dengan tindakan ringan, tetapi ini dilakukan bukan untuk rawatan, tetapi hanya untuk menenangkan pesakit dan menghilangkan tekanan.

Bilakah rawatan diperlukan??

Tetapi jika sinus digabungkan dengan jenis aritmia yang lain, diagnosis yang teliti diperlukan untuk mengenal pasti penyebab patologi dan rawatan yang sesuai. Walau bagaimanapun, rawatan diri dibenarkan. Semasa temu janji dan menjalankan terapi antiaritmia, pemeriksaan ECG secara berkala terhadap pesakit dilakukan untuk memastikan pemilihan ubat yang betul dan menentukan keberkesanan tindakannya.

Rawatan aritmia dipilih berdasarkan patologi yang menyebabkannya. Berkat pendekatan ini, aritmia sinus, sebagai gejala yang timbul akibat infark miokard atau reumatik, hilang sepenuhnya dengan rawatan yang betul.

Telah diperhatikan bahawa seringkali aritmia sinus muncul disebabkan oleh gangguan saraf vagus. Dalam kes ini, cukup untuk menjalankan terapi yang sesuai, yang secara positif mempengaruhi nada saraf vagus dan seluruh sistem saraf secara keseluruhan. Atropine dianggap sebagai ubat yang boleh dipercayai (suntikan larutan 0.1% di bawah kulit sekali atau dua kali sehari) - gunakan hanya seperti yang diarahkan oleh doktor anda.

Ramalan

Untuk aritmia bebas dalam hampir semua kes - menggemari. Sekiranya aritmia sinus adalah gejala beberapa patologi lain sistem kardiovaskular, prognosis secara langsung bergantung kepada keparahan dan perjalanan penyakit yang mendasari.

Cadangan

Aktiviti fizikal yang kerap adalah langkah pencegahan bagi banyak penyakit jantung.

Kita harus memperhatikan kesihatan kita, memerhatikan aturan kerja dan istirahat, menghilangkan kebiasaan buruk, dan, tentu saja, perhatian khusus harus diberikan kepada pendidikan jasmani dan latihan sukan. Penting untuk tidak melelahkan badan anda dengan latihan yang sukar, kerana keperluan untuk memilih sendiri aktiviti fizikal yang paling mudah dan mudah. Sebaiknya lakukan senaman pagi, berenang, bermain ski, berjalan kaki, berjoging dan terapi senaman.

Hari ini, kepentingan penyakit kardiovaskular dalam struktur morbiditi umum tidak dapat dinafikan. Mereka secara konsisten mendahului senarai penyebab kematian yang paling biasa. Tetapi banyak penyakit ini dapat dicegah, dan jika mereka muncul, maka perjalanannya dapat difasilitasi dan pemulihan cepat dapat dilakukan..

Sekiranya penyakit jantung masih membuat simptom yang tidak menyenangkan, kelemahan harus menghubungi ahli kardiologi atau ahli terapi secepat mungkin dan mematuhi cadangannya dengan tegas.

Aritmia sinus: gejala dan kaedah rawatan

Tarikh penerbitan artikel: 08/08/2018

Tarikh kemas kini artikel: 12/18/2018

Pengarang: Julia Dmitrieva (Sych) - Mempraktikkan Ahli Kardiologi

Sinus arrhythmia adalah perubahan patologi dalam irama kontraksi jantung sambil menjaga ketenteraman dalam fungsi jabatannya. Denyutan jantung berlaku pada selang waktu yang berbeza.

Keadaan ini tidak selalu menunjukkan patologi yang perlu dirawat. Jantung yang sihat tidak selalu dapat bekerja dengan frekuensi yang sama, dalam keadaan tertekan atau semasa melakukan aktiviti fizikal, nadi meningkat. Ini adalah petunjuk penyesuaian otot jantung yang baik terhadap tekanan..

Tetapi jika seseorang berada dalam keadaan tenang, dan degupan jantungnya melebihi 60-90 denyutan seminit, maka aritmia sinus memerlukan konsultasi dengan pakar kardiologi.

Punca penyakit

Dalam versi yang sihat, nadi jantung berasal dari simpul sinus. Sinus node - ini adalah sel yang terletak di dinding jantung dan secara automatik menjana impuls elektrik.

Kemudian nadi bergerak di sepanjang sistem pengalir - serat di dinding jantung.

Hasil pembentukan semula jadi denyut jantung adalah kerja terkoordinasi semua bahagian miokardium: ia dikurangkan secara berkala, menahan frekuensi 60-80 denyutan seminit.

Sistem konduksi bertanggungjawab untuk prosedur mengurangkan atria dan ventrikel. Sekiranya berlaku kegagalan di dalamnya - penyakit jantung berlaku yang merosakkan irama.

Perkembangan aritmia sinus mungkin disebabkan oleh sebab berikut:

  • Iskemia adalah peneraju penyakit yang menjadikannya mustahil untuk melakukan impuls ke otot jantung. Oleh kerana oksigen tidak cukup dibekalkan, hipoksia dan aritmia sinus terbentuk dengan kesakitan bersamaan di kawasan dada.
  • Infarksi miokardium - menyebabkan hipoksia dan nekrosis zon miokardium tertentu dengan parut lebih lanjut.
  • Kardiomiopati - dicirikan oleh perubahan struktur otot jantung dan peningkatan kadar jantung.
  • Kecacatan jantung kongenital dan diperolehi.
  • Myocarditis - kehadiran keradangan di miokardium.
  • Dystonia vaskular vegetatif (VVD). Kerana kerosakan fungsi sistem saraf pusat, penukaran impuls yang tidak teratur berlaku, dan ini menimbulkan penyimpangan pada degupan jantung dari norma.
  • Penyakit pernafasan. Dengan bronkitis dan asma bronkial, oksigen yang tidak mencukupi memasuki badan, oleh itu, irama jantung tidak berfungsi.
  • Gangguan sistem endokrin. Contohnya, penyakit tiroid tertentu (hipotiroidisme) menyebabkan degupan jantung tidak teratur..
  • Jangkitan pernafasan akut menyebabkan komplikasi jantung.
  • Penggunaan ubat untuk merangsang aktiviti jantung dan antiaritmia. Dalam kes ini, aritmia dapat diterbalikkan dan hilang setelah penarikan dadah..
  • Tabiat buruk. Penggunaan bahan narkotik, alkohol, nikotin, penyalahgunaan kafein melambatkan bekalan impuls ke miokardium.
  • Kehamilan. Kerana peningkatan jumlah darah pada wanita hamil, perubahan irama biasa diperhatikan. Biasanya, setelah bayi dilahirkan, semuanya kembali normal..
  • Kekurangan kalium-magnesium dalam badan.

Sinus arrhythmia juga kadang-kadang didiagnosis pada masa kanak-kanak dan remaja. Tetapi dalam kes ini, ini disebabkan oleh ciri-ciri fisiologi: sistem saraf belum dapat berkembang pada kadar yang sama di mana organisme yang berkembang berkembang..

Pengelasan

Walaupun arrhythmia sinus adalah jenis gangguan irama yang bebas, bergantung pada degupan jantung dan irama yang betul, keadaan berikut dapat dibezakan:

  1. Aritmia sinus pernafasan. Sebenarnya, aritmia sinus sejati. Bentuk ini bersifat fisiologi dan tidak dianggap penyimpangan dari norma. Manifestasinya adalah peningkatan degupan jantung semasa inspirasi dan pengecutan semasa menghembus nafas, yang berkaitan dengan perubahan nada vagus dan saraf simpatik.
  2. Takikardia sinus. Ia dicirikan oleh peningkatan kadar denyutan jantung yang betul (lebih daripada 90 denyutan seminit). Jantung tidak penuh dengan darah, terdapat pelanggaran aliran darah, dan ini memberi kesan negatif terhadap keadaan organ dalaman. Juga, takikardia berbahaya kerana otot jantung sentiasa bekerja di bawah beban yang meningkat dan tidak mempunyai masa untuk berehat. Tachycardia berlaku kerana kelebihan fizikal atau psikoemosi, tahap rendah hemoglobin dalam darah, terlalu panas badan, perubahan tahap hormon, VVD. Sinus tachycardia adalah pendahulu fibrilasi atrium dan takikardia paroxysmal.
  3. Tachycardia paroxysmal. Denyutan nadi sekali-sekala hingga 140-200 denyutan seminit sambil mengekalkan irama. Serangan takikardia berlaku dan berakhir tanpa diduga. Secara selari, kelemahan, demam, berpeluh terasa.
  4. Bradikardia sinus. Keadaan di mana degupan jantung menjadi perlahan (kurang daripada 60 degupan seminit). Melambatkan irama berlaku kerana hipotermia, nod sinus yang lemah, disfungsi kelenjar tiroid, diet rendah kalori yang berpanjangan, mengambil ubat antihipertensi. Penurunan degupan jantung sebagai norma fisiologi sering diperhatikan pada atlet terlatih dan orang tua. Sekiranya degupan jantung turun menjadi 40 denyutan seminit atau lebih rendah, maka orang itu pengsan. Sinus bradikardia, sebagai manifestasi sindrom sinus yang sakit, boleh menyebabkan fibrilasi atrium. Dalam aritmia jenis ini, pengecutan jantung "tergelincir" dapat diperhatikan, yang mesti dibezakan dari extrasystoles.
  5. Extrasystole adalah saat otot seluruh jantung atau bahagian individualnya menguncup secara mendadak dan lebih awal kerana adanya dorongan tambahan. Semasa extrasystoles, seseorang merasakan jeda dalam kerja jantung, dan kemudian degupan jantung yang dipercepat. Sensasi ditambah dengan kegelisahan, ketakutan akan kematian, kekurangan udara. Penyebab extrasystoles adalah situasi tekanan, ketegangan saraf, kekurangan kalium-magnesium dalam badan. Ekstrasistol jarang berlaku pada orang yang sihat (sehingga 5 episod seminit). Mereka tidak menimbulkan ancaman kepada kehidupan dan kesihatan, dan oleh itu tidak memerlukan rawatan khas. Serangan yang lebih kerap dengan gejala yang jelas memerlukan pemerhatian oleh pakar kardiologi.
  6. Perentak jantung migrasi. Keadaan yang berlaku dengan sindrom sinus yang sakit. Nadi yang berasal dari simpul sinus secara berkala digantikan oleh denyutan dari sumber lain.
  7. Sekatan jantung. Keadaan di mana pengaliran dorongan di jantung menjadi perlahan atau berhenti sepenuhnya. Serangan berlaku dengan latar belakang penurunan irama (di bawah 40 denyutan seminit) dengan pengsan dan pening. Punca berlakunya: miokarditis, infark miokard.

Bergantung pada keparahan gejala, beberapa peringkat penyakit dibezakan:

  • Ringan atau sederhana. Tanda-tanda patologi biasanya tidak ada sepenuhnya, keadaan sebagai varian ciri-ciri individu badan. Pada remaja, tidak dianggap sebagai patologi jika timbul akibat perubahan hormon. Selalunya terbentuk pada orang tua kerana perubahan yang berkaitan dengan usia.
  • Darjah 1. Ia dicirikan oleh episod jarang yang berakhir secara bebas tanpa akibat dan ketidakselesaan pada pesakit. Sekiranya serangan itu disertai dengan pengsan, maka diperlukan perundingan dengan pakar kardiologi.
  • Darjah 2. Tanda-tanda penyakit ini lebih ketara: kelemahan, keletihan berlebihan, sesak nafas. Aritmia berkembang dengan latar belakang pelbagai patologi jantung.
  • Darjah 3. Ia dicirikan oleh gejala teruk yang berterusan, semestinya memerlukan pemeriksaan dan rawatan yang komprehensif.

Simptomologi

Dengan aritmia, gejala sering tidak ada, dan tanda penyimpangan secara tidak sengaja dikesan pada kardiogram semasa pemeriksaan fizikal seterusnya.

Walaupun begitu, terdapat beberapa kriteria yang membolehkan anda menentukan gangguan irama anda sendiri:

  • jeda pendek dalam aktiviti jantung, dan kemudian degupan jantungnya yang dipercepat;
  • kegelisahan yang tidak dapat dijelaskan, takut mati;
  • merasakan bahawa tidak ada apa-apa untuk bernafas;
  • tiba-tiba melancarkan kelemahan;
  • pening;
  • penurunan suhu anggota badan.

Sekiranya kanak-kanak mengatakan bahawa jantungnya berdegup kencang, maka ini adalah isyarat untuk pemeriksaan, kerana kanak-kanak dalam versi normal tidak merasakan degupan jantung mereka.

Kaedah Diagnostik

Sinus arrhythmia didiagnosis pada temu janji dengan pakar kardiologi atau aritmologi. Doktor melakukan pemeriksaan visual untuk pucat, sianosis segitiga nasolabial. Berdasarkan aduan pesakit yang menunjukkan kegagalan jantung, doktor menetapkan beberapa kajian.

Pertama sekali, elektrokardiogram ditugaskan - cara yang bermaklumat dan selamat untuk merakam data degupan jantung.

Semasa menyahkod ECG, perkara berikut diambil kira:

  1. Kedudukan paksi elektrik jantung (EOS), menunjukkan arah pergerakan impuls elektrik di sepanjang miokardium. Kedudukan EOS sama ada menegak atau mendatar, bergantung pada ke mana gelombang pengecutan miokardium ventrikel pergi. Kedudukan paksi seperti itu normal. Sekiranya ECG menunjukkan penyimpangan EOS yang signifikan ke kanan atau, sebaliknya, ke kiri, maka ini menunjukkan pelanggaran konduksi jantung.
  2. Irama sinus. Penunjuk ini bermaksud bahawa penjanaan nadi elektrik berlaku tepat pada nod sinus. Lebih-lebih lagi, biasanya setiap kompleks QRS selalu didahului oleh gelombang P, yang terletak di atas, semua gelombang P berada pada ketinggian yang sama. Perbezaan dari ciri-ciri ini menunjukkan gangguan irama..
  3. Perubahan selang: degupan jantung dilakukan secara berkala, pada selang waktu yang sama. Khususnya, selang PQ yang sama harus dipertahankan antara gelombang P dan kompleks QRS. PQ menunjukkan masa yang diperlukan untuk impuls elektrik bergerak dari atria ke ventrikel. Pemendekan selang PQ menunjukkan laluan tambahan untuk laluan nadi, yang kemudiannya penuh dengan perkembangan takikardia paroxysmal supraventricular. Pada gilirannya, selang QT menunjukkan pengaliran intraventrikular. Pemendekan QT menunjukkan laluan nadi yang cepat melalui ventrikel dengan risiko mengembangkan fibrilasi atrium.
  4. Kadar degupan jantung. Bagi orang dewasa, varian normosystole berkisar antara 60 hingga 90 denyutan seminit, pada kanak-kanak angka ini jauh lebih tinggi dan dapat mencapai 100-120 denyutan seminit. Anda juga perlu mempertimbangkan bahawa untuk kanak-kanak perempuan, nadi rata-rata lebih tinggi 7 denyutan berbanding lelaki. Pada orang tua, nadi lebih tinggi daripada pada orang muda. Penyimpangan dari norma ke sisi yang lebih besar atau lebih rendah adalah tanda-tanda takikardia atau bradikardia, masing-masing.

Setelah mendapat kesimpulan ECG, anda tidak boleh membuat kesimpulan secara bebas mengenai kehadiran atau ketiadaan patologi jantung. Diagnosis akhir dibuat oleh doktor yang menghadiri.

Sekiranya keputusan ECG tidak mencukupi, maka jenis kajian tambahan ditetapkan:

  1. Ekokardiografi (atau ultrasound jantung) adalah kaedah bermaklumat dengan mana anda dapat melihat perkembangan jantung yang tidak normal, mengenal pasti kecacatan tersembunyi, menilai tahap keausan otot jantung dan aliran darah.
  2. Penyelidikan elektrofizik adalah kaedah diagnostik invasif secara langsung di dalam jantung, yang merupakan analisis terperinci mengenai aktiviti semua bahagian jantung menggunakan rangsangan elektrik.
  3. Pemantauan EKG oleh Holter - pendaftaran degupan jantung sepanjang hari dengan alat khas yang dipasang dengan elektrod ke badan pesakit.
  4. Ujian beban (ujian treadmill, ergometri basikal).
  5. Ujian darah makmal (analisis umum, penentuan hormon T3 dan T4).

Perlu diperhatikan bahawa pemeriksaan seperti itu termasuk dalam senarai wajib komisen pakar penerbangan perubatan. Akses juruterbang untuk mengawal kenderaan udara bergantung pada hasil VLEK. Oleh kerana badan anggota penerbangan dikenakan beban tinggi dan cepat memakai, keperluan kesihatan fizikal sangat tinggi..

Rawatan

Sebelum memulakan rawatan, anda perlu menentukan penyebab aritmia. Sekiranya episod aritmia disebabkan oleh faktor fisiologi, adalah perlu untuk menyesuaikan cara hidup yang biasa. Sekiranya aritmia timbul akibat penyakit jantung, maka patologi utama harus dirawat terlebih dahulu.

Semua langkah terapi dijalankan seperti yang ditetapkan dan di bawah pengawasan pakar kardiologi.

Perubahan gaya hidup

Anda boleh menyingkirkan penyakit ringan dengan mengikuti peraturan mudah..

Pertama sekali, anda perlu menjadikan diri anda makanan seimbang, dengan mengambil kira kriteria berikut:

  • kegagalan makanan berlemak dan manis;
  • keutamaan sayur-sayuran, buah-buahan, buah-buahan kering;
  • pengecualian minuman tonik (teh, kopi, tenaga);
  • berhenti merokok dan merokok.

Sekiranya mungkin, adalah mustahak untuk mengelakkan situasi tertekan, tidak membebani fizikal dan emosi, untuk mendapatkan tidur yang cukup. Anda juga perlu memilih jenis aktiviti fizikal untuk diri anda agar dapat bersenam secara sederhana dan senang. Hebat untuk berenang, mudah berjalan.

Untuk mengelakkan komplikasi, disarankan agar ahli kardiologi memeriksa jantung sekurang-kurangnya sekali setahun.

Terapi ubat

Ubat dipilih secara eksklusif oleh pakar kardiologi, berdasarkan hasil kajian, pemberian sendiri tablet dalam kes seperti itu tidak dapat diterima.

Terapi dengan ubat melibatkan pengambilan ubat berikut:

  • dengan tekanan emosi yang berlebihan, ubat penenang ditetapkan: Motherwort, Corvalol, Novopassit;
  • Anaprilin, Verapamil, Cordaron digunakan untuk merawat takikardia yang teruk;
  • dengan bradikardia: Eufillin, Itrop;
  • untuk menghilangkan kerlipan dan berdebar-debar jantung: Kalium klorida, Quinidine, Novokainamid;
  • dengan penyakit jangka panjang, atropin diresepkan dalam bentuk suntikan intravena;
  • adrenalin ditunjukkan untuk rawatan gangguan konduksi;
  • untuk pencegahan kekurangan magnesium dan kalium, disyorkan kursus kompleks vitamin-mineral;
  • sebagai terapi tambahan, decoctions herba ubat digunakan: chamomile, sage, daun raspberry.

Aritmia sinus pada wanita hamil, sebagai peraturan, berlalu setelah melahirkan dan tidak memerlukan rawatan khas dengan ubat-ubatan, kecuali mengambil vitamin.

Campur tangan pembedahan

Sekiranya kaedah terapi konservatif tidak berkesan dan nyawa pesakit mengancam, penyakit ini dirawat secara pembedahan.

Campur tangan pembedahan adalah separa dan radikal. Kaedah radikal dapat sepenuhnya menghilangkan gangguan irama, dengan campur tangan separa, terdapat penurunan keparahan dan kekerapan episod aritmia.

Teknik pembedahan moden merangkumi:

  • Pembedahan jantung terbuka klasik apabila kawasan disfungsi sistem konduksi dikeluarkan. Campur tangan berlaku di bawah anestesia umum, jadi jenis rawatan ini tidak sesuai untuk semua orang.
  • Implantasi alat pacu elektrik - komputer bersaiz mini yang akan memantau degupan jantung dan merangsangnya sekiranya berlaku pelanggaran.
  • Menetapkan kardioverter-defibrillator - alat untuk memperbaharui impuls elektrik semasa fibrilasi ventrikel.
  • Prosedur kateter invasif rendah untuk menormalkan kontraksi jantung.

Kemungkinan komplikasi dan akibatnya

Prognosis aritmia sinus ringan, terutamanya yang disebabkan oleh sebab-sebab berfungsi, sangat baik. Sekiranya gangguan irama disebabkan oleh penyakit jantung, maka akibatnya bergantung pada diagnosis dan keparahan patologi..

Bradikardia sinus tidak menyebabkan komplikasi jika tidak diprovokasi oleh perubahan degeneratif pada miokardium. Ini termasuk bradikardia sinus ringan pada masa kanak-kanak dan remaja, pada orang yang dilatih secara fizikal dan atlet profesional. Penurunan degupan jantung yang stabil dengan kadar denyutan jantung kurang daripada 40 denyutan seminit penuh dengan kerosakan organ dalaman dan sistem saraf pusat.

Dengan takikardia, prognosis ditentukan berdasarkan faktor-faktor yang menyebabkan peningkatan irama. Sekiranya kegagalan jantung dicatat dengan latar belakang penyakit jantung koronari, kegagalan jantung, maka prognosis dianggap tidak baik.

Selalunya, komplikasi berkembang dengan takikardia ventrikel: dalam kombinasi aritmia jenis ini dengan infark miokard, hipertensi, penyakit jantung - risiko kematian meningkat dengan mendadak.

Pesakit dengan stenosis mitral, angina pectoris pada masa serangan takikardia paroxysmal merasakan sesak nafas dan berisiko mengalami edema paru.

Aritmia sinus yang teruk

Artikel pakar perubatan

Dalam perubatan, aritmia sinus menunjukkan fakta bahawa pesakit juga mengalami kerusakan pada jantung, perubahan degupan jantung yang meningkat, yang seterusnya, menyebabkan pelanggaran iramanya. Dalam keadaan sihat, selang waktu antara strok tetap sama, sambil mengekalkan sinkronisasi urutan kontraksi jantung. Bilangan denyutan optimum dalam keadaan rehat biasanya antara 60 dan 90 denyutan seminit..

Dengan patologi seperti itu, pesakit mungkin tidak menyedari penyimpangan ini. Keadaan menjadi lebih teruk apabila aritmia sinus yang jelas didiagnosis, di mana gangguan dalam bekalan darah ke sel otak sudah diperhatikan..

Kod ICD-10

Punca aritmia sinus yang teruk

Tidak ada yang perlu membuktikan fakta bahawa hasil positif terapi sangat bergantung pada penentuan yang betul mengenai penyebab aritmia sinus yang teruk.

Punca utama, dan mungkin sumber patologi yang sering dipertimbangkan adalah pelanggaran dalam kerja jantung.

  • Penyakit koronari menduduki tempat pertama dalam kekerapan manifestasi. Dengan penyakit ini, otot jantung tidak mendapat cukup oksigen.
  • Infarksi miokardium. Dalam kes ini, terdapat nekrosis bahagian tisu jantung tertentu, diikuti dengan parut.
  • Myocarditis - proses keradangan otot jantung.
  • Kegagalan jantung. Terdapat kerosakan dalam sistem pengepaman darah.
  • Kardiomiopati kerana gangguan struktur yang mempengaruhi tisu otot jantung.
  • Penyakit jantung (baik kongenital maupun yang diperoleh).

Penyakit organ dan sistem lain juga boleh menimbulkan aritmia sinus yang teruk..

  • Penyebab simptom yang paling biasa adalah dystonia vegetatif-vaskular..
  • Anemia.
  • Patologi berkaitan hormon.
  • Bronkitis atau asma.
  • Diabetes.
  • Hyperthermia - terlalu panas badan.
  • Penyakit kelenjar adrenal.
  • Perubahan patologi dalam fungsi kelenjar tiroid.
  • Pada orang tua, kerana perubahan berkaitan dengan usia yang memperburuk peredaran darah.
  • Tekanan.
  • Tekanan fizikal atau emosi jangka panjang yang besar.
  • Overdosis ubat, misalnya, seperti glikosida, bahan antiaritmia, beta-blocker, diuretik. Patologi seperti itu boleh membawa kepada akibat yang tidak dapat dipulihkan dalam tubuh manusia..
  • Alkohol dan merokok.

Gejala aritmia sinus teruk

Dorongan jantung "terbentuk" di simpul sinus, yang terdiri daripada sel-sel tertentu yang terletak di tisu dinding jantung. Karya utama mereka adalah penghasilan dorongan elektrik, yang, melalui serat tisu, merupakan isyarat otot untuk pengecutan. Dalam badan yang sihat, frekuensi isyarat yang dipicu berada dalam lingkungan yang boleh diterima dari 60 hingga 90 denyutan selama satu minit, yang sesuai dengan jumlah pukulan yang diterima.

Dalam banyak cara, sistem gentian konduktif bertanggung jawab untuk koordinasi dan kekerapan kontraksi, dan jika gagal, patologi jantung mula maju, dan sebagai hasil perkembangannya, ketidakcocokan dalam urutan kontraksi atrium dan ventrikel.

Gejala aritmia sinus teruk bergantung kepada jenis gangguan irama jantung:

  • Dengan takikardia - peningkatan jumlah kontraksi jantung melebihi 90 degupan seminit:
    • Seseorang mula mengalami kekurangan oksigen.
    • Terdapat peningkatan denyutan di kuil dan kawasan jantung, hanya "melompat keluar" dari dada.
    • Sesak nafas.
    • Sakit di bahagian kiri dada disebabkan oleh tekanan miokardium yang tinggi.
    • Terdapat simptom kesakitan di belakang sternum dan di sebelah kiri dada.
  • Dengan bradikardia - pengurangan bilangan kontraksi kurang daripada 60 denyutan seminit:
    • Sakit di kepala.
    • Kelemahan umum badan dan penurunan nada.
    • Pening.
    • Senyap di hati.
  • Patologi yang dimaksudkan juga dinyatakan:
    • Pelanggaran bekalan otak dengan darah, dan, dengan itu, dengan oksigen dan pemakanan.
    • Keadaan pengsan. Pengsan.

Aritmia sinus yang teruk semasa tidur

Kegagalan dalam irama dan degupan jantung dapat dikaitkan dengan proses inspirasi dan ekspirasi, dan tidak berlaku untuk patologi jika penyimpangan dari norma tidak lebih dari 10%.

Pada beberapa pesakit, penyebab gangguan irama jantung boleh menjadi perubahan tajam pada posisi tubuh semasa tidur, atau perubahan posisi dari mendatar ke menegak, sebagai akibat reaksi kompensasi badan.

Tetapi ada penyakit yang lebih serius yang boleh menyebabkan kegagalan irama dan kekerapan kontraksi. Semasa tidur, aritmia sinus yang teruk boleh berlaku terhadap apnea obstruktif selepas penangkapan pernafasan yang tidak normal. Pesakit dengan sejarah penyakit seperti ini mempunyai kebarangkalian tinggi untuk bradikardia teruk dan takikardia. Pada masa yang sama, nilai numerik penurunan atau, sebaliknya, peningkatan kontraksi per minit dapat menunjukkan cukup mengagumkan - dari 30 hingga 40. Pada masa yang sama, perubahan minit demi minit dalam jumlah pukulan, dari yang lebih besar hingga lebih kecil, dan sebaliknya, kadang-kadang membawa kepada perubahan yang tidak dapat dipulihkan dalam kerja badan. Terdapat penurunan jumlah darah yang dipam. Gambaran klinikal ini memerlukan rawatan perubatan segera oleh pakar yang berkelayakan..

Kes-kes yang paling kerap direkodkan (hingga 68%) bradikardia sinus teruk yang disebabkan oleh apnea tidur obstruktif, apabila kekerapan kontraksi menurun hingga 30 - 50 denyutan seminit. Gambaran ini ditentukan oleh mekanisme transformasi vagal, di mana tubuh, dengan mengurangkan bilangan impuls, cuba melindungi dirinya dengan mengurangkan keperluan miokardium dalam oksigen. Keperluan ini dibentuk terhadap hipokemia, yang merupakan bahagian penting dari apnea tidur obstruktif.

Sebagai langkah-langkah resusitasi dilakukan dan aktiviti pernafasan dipulihkan. Terdapat manifestasi episod sama ada bradikardia atau takikardia.

Oleh itu, jika pesakit mempunyai manifestasi takikardia - bradikardia semasa tidur, kita boleh bercakap mengenai kehadiran apnea obstruktif dalam sejarahnya. Gambaran inilah yang dapat menjadi salah satu kriteria diagnostik penyakit ini.

Aritmia sinus yang teruk pada orang dewasa

Dari masa ke masa, semakin meningkat, tubuh manusia mulai lusuh, menambah penyimpangan patologi terhadap sejarahnya. Aritmia sinus yang teruk pada orang dewasa juga dapat terjadi, yang dianggap sebagai norma hanya jika pernafasan paksa adalah penyebab gangguan irama jantung. Iaitu penyedutan dan pernafasan yang kerap.

Situasi ini juga dapat dikaitkan dengan norma penampilan degupan jantung yang cepat yang berkaitan dengan ketegangan saraf, berada dalam keadaan tertekan, dengan ketakutan yang teruk dan situasi serupa. Pada dasarnya, cukup untuk menenangkan sehingga degup jantung juga kembali normal..

Sekiranya penyebab gangguan irama jantung tidak diperhatikan oleh sumber-sumber di atas, muncul dengan ketekunan yang dapat dicemburui dan mempunyai akar patologi yang lebih dalam, maka, dalam kebanyakan kes, ia tidak boleh diabaikan. Rundingan dan pertolongan pakar hanya diperlukan.

Aritmia sinus yang teruk pada kanak-kanak

Tubuh kanak-kanak belum sempurna dan aritmia sinus yang teruk pada kanak-kanak adalah fenomena yang sering dikaitkan dengan kemunculan aritmia pernafasan atau perubahan keadaan yang serupa.

Penyebab gejala yang dipertimbangkan, muncul pada anak kecil, juga boleh:

  • Kecacatan jantung kongenital.
  • Dystonia vegetatif-vaskular.

Untuk menentukan penyebabnya, perlu mengumpulkan sejarah kanak-kanak dan melakukan pemeriksaan umum terhadap tubuhnya, kajian Holter (teknik untuk mengesan gangguan irama jantung) tidak akan keluar dari tempatnya.

Aritmia sinus yang teruk pada remaja

Terdapat juga kes yang diketahui apabila aritmia sinus teruk diperhatikan pada remaja. Sekiranya dalam sejarahnya tidak ada perubahan patologi kongenital atau yang diperoleh dalam kerja jantung, maka salah satu penyimpangan utama dari norma dapat disebut sebagai masa baligh, ketika ada "lonjakan" pada latar belakang hormon, yang disebabkan oleh pengaktifan organ penghasil hormon. Ini adalah kelenjar tiroid, alat kelamin, dan sistem adrenal.

Gejala-gejala ini, setelah berakhirnya akil baligh, akhirnya berhenti dengan sendirinya dan semestinya tidak terlalu risau akan perkara ini. Sekiranya gangguan irama jantung masih menakutkan ibu bapa, maka anda boleh mendapatkan konsultasi pakar, yang akan memberi cadangan untuk terapi pemeliharaan.

Diagnosis aritmia sinus teruk

Pelanggaran irama jantung yang sederhana seringkali tidak mempunyai manifestasi yang kuat, sedangkan ketika kejang yang kerap dan kerap muncul, ia memerlukan, untuk menentukan sumber patologi, sikap yang lebih berhati-hati dan pemeriksaan wajib. Diagnosis aritmia sinus teruk biasanya merangkumi:

  • Koleksi sejarah pesakit.
  • Analisis keluhan dan simptomnya.
  • Menjalankan elektrokardiografi, yang membolehkan anda menilai penyimpangan dalam frekuensi dan irama degupan jantung. Kehadiran gelombang R di dalamnya menunjukkan bahawa simpul sinus adalah penyebab gangguan irama jantung. Sekiranya terdapat penurunan dalam selang R-R, maka fakta ini menunjukkan percepatan irama. Pemanjangan selang R-R yang berkaitan dengan bradikardia dan penurunan irama.
  • Memantau keadaan jantung menggunakan alat Holter. Prosedurnya terdiri dari memakai alat khas (mini - ECG), yang pada siang hari (24 jam) memancarkan petunjuk utama jantung ke alat penerima. Buku harian pemantauan mencatat degup jantung ketika rehat, ketika menaiki tangga, ketika pesakit dalam keadaan tenang atau dalam keadaan tertekan, dan sebagainya..
  • Sekiranya perlu, pesakit diberi diagnosis ultrasound. Ini memungkinkan untuk memerhatikan keadaan pelbagai komponen struktur secara visual dan mendapatkan parameter dimensi ruang jantung.
  • Wajib adalah analisis biokimia air kencing dan darah.
  • Jangan lakukan tanpa penyelidikan mengenai tahap pelbagai hormon seks dalam tubuh orang dewasa atau remaja.
  • Untuk mengecualikan sifat organik patologi, ECHO - kardiogram boleh diresepkan.

Apa yang perlu anda kaji?

Cara tinjauan?

Siapa yang hendak dihubungi?

Rawatan aritmia sinus yang teruk

Kaedah untuk menghentikan masalah ini berbeza dan banyak bergantung kepada penyebab patologi. Sangat mungkin untuk menghilangkan simptom patologi dan mengatasinya sendiri, melindungi diri anda dari pemangkin ketidakcocokan irama. Sekiranya ini, misalnya, menyangkut remaja semasa baligh, anda hanya perlu bertahan. Sebaik sahaja hormon "menenangkan" masalah jantung hilang dengan sendirinya.

Walau bagaimanapun, jika kita bercakap mengenai kelainan patologi yang teruk yang menyebabkan pelanggaran bekalan darah ke organ-organ penting, rawatan keadaan patologi ini memerlukan sikap yang lebih berhati-hati dan teliti. Mungkin penggunaan teknik terapi dan alat pacu jantung yang terbukti.

Pacing biasanya digunakan apabila aritmia sinus teruk dibebankan oleh serangan tidak sedarkan diri..

Pemilihan metodologi dan protokol terapi dilakukan oleh doktor yang hadir semata-mata secara individu, berdasarkan gambaran klinikal penyakit dan kesihatan pesakit..

Sekiranya sumber gangguan irama jantung adalah tekanan yang berpanjangan, kejutan saraf, atau keadaan lain yang berkaitan dengan pendedahan kepada sistem saraf tubuh manusia, maka adalah wajar untuk menetapkan ubat penenang kepada pesakit seperti itu. Ia boleh menjadi: tingtur valerian, laikan, valosedan, novo-passit, valocordin, sanoson, tincture of motherwort, neuroflux, corvalol, perseus forte.

Gabungan ubat penenang diambil secara lisan tiga kali sepanjang hari. Dos ubat adalah individu dan berkisar antara 15 hingga 20 tetes, yang ditetes ke dalam bekas dengan sedikit air. Sekiranya gagal mencapai keberkesanan terapi dan sekiranya memerlukan keperluan perubatan, dibenarkan untuk mengambil 30 tetes sekaligus. Tempoh rawatan ditetapkan oleh doktor yang hadir.

Kontraindikasi ubat termasuk hipersensitiviti tubuh pesakit terhadap salah satu komponen valocordin, gangguan teruk dan sederhana dalam fungsi buah pinggang dan / atau hati, usia pesakit di bawah usia 18 tahun, serta tempoh kehamilan dan memberi makan bayi baru lahir dengan susu ibu.

Dengan sangat berhati-hati, dibenarkan mengambil ubat sekiranya terdapat patologi otak atau alkoholisme dalam sejarah pesakit.

Sekiranya gambaran patologi menunjukkan kadar denyutan jantung pada orang rata-rata di bawah 45 denyutan seminit, dan pada atlet kurang dari 35 denyutan, sementara klinik menentukan kelainan dalam hemodinamik pusat, konsultasi doktor menimbulkan persoalan memasang alat pacu jantung.

Ubat ini adalah alat miniatur, yang, melalui manipulasi yang diperlukan, diperkenalkan di bawah kulit pesakit ke kawasan zon subclavian. Peranti ini dilengkapi dengan cip khas, yang, menurut program yang dikembangkan sebelumnya, mula menghantar isyarat impuls yang melewati elektrod ke ventrikel dan atria. Pada masa yang sama, alat pacu jantung dihidupkan hanya jika impuls jantung menurun di bawah tahap kritikal.

Lebih banyak mengenai rawatan

Pencegahan aritmia sinus yang teruk

Tidak ada cadangan khusus mengenai pencegahan patologi ini. Tetapi langkah-langkah untuk mengurangkan kemungkinan mengembangkan patologi tersebut masih ada, dan mereka ditunjukkan oleh peraturan yang diterima umum yang bertujuan menjaga diet seimbang, gaya hidup aktif dan sihat.

  • Pertama sekali, anda harus menjalani gaya hidup aktif, mengelakkan aktiviti tidak aktif.
  • Makanan sihat dan berkhasiat kaya dengan mineral, unsur surih dan vitamin.
  • Situasi tertekan harus dielakkan seboleh mungkin..
  • Pemikiran positif.
  • Jangan mengabaikan peraturan kebersihan diri.
  • Kekalkan status imun anda pada tahap tinggi.
  • Seimbangkan tekanan fizikal atau mental dengan rehat yang baik.
  • Sekiranya anda mempunyai masalah kesihatan, anda harus menghubungi pakar yang berkelayakan tepat pada masanya dan, jika perlu, menjalani pemeriksaan dan rawatan lengkap.
  • Pengudaraan berkala.
  • Berjalan di udara terbuka.
  • Penolakan tabiat buruk.

Semua ini akan mengurangkan risiko permulaan dan perkembangan aritmia sinus yang teruk, gejala yang boleh menjadi manifestasi penyakit yang agak serius, yang menyebabkan perubahan organik yang sudah tidak dapat dipulihkan di dalam tubuh pesakit..

Prognosis aritmia sinus teruk

Dengan jelas, hanya pakar yang berkelayakan yang dapat membuat prognosis penyakit ini, setelah dia mendapatkan hasil pemeriksaan dan gambaran lengkap mengenai penyakit ini, yang telah menyebabkan manifestasi patologi.

Kemungkinan degupan jantung yang cepat adalah hasil daripada peningkatan kesan pada tubuh, seperti tekanan fizikal atau mental. Dalam kes ini, rehat dan pembetulan yang baik pada hari bekerja anda dan pengagihan semula beban yang lebih sistematik mungkin akan mencukupi, sehingga gejala patologi hilang.

Tetapi jika penyebab gangguan irama jantung adalah gangguan patologi jantung yang teruk, maka dalam beberapa kes, tidak perlu membicarakan prognosis yang baik. Kemungkinan pesakit akan diberi rawatan dan terapi sokongan perubatan berterusan yang dijadualkan atau persoalan akan timbul mengenai pengenalan alat pacu jantung subkutan, tanpa itu pesakit akan mati.

Adakah mereka memasuki tentera dengan aritmia sinus yang teruk?

Panggilan musim bunga atau musim luruh "di hidung" dan banyak lelaki muda yang telah mencapai usia draf, serta ibu bapa mereka, berhasrat untuk mendapatkan lebih banyak maklumat mengenai cara kerja pengambilan, kategori rekrut mana yang tidak dikenakan draf?

Ibu bapa, pertama sekali, prihatin dengan masalah ini, sekiranya anak mereka mempunyai sejarah penyakit ini atau itu. Dalam artikel ini, kita akan cuba menjawab persoalan sama ada mereka dimasukkan dalam tentera dengan arrhythmia sinus yang teruk? Untuk melakukan ini, rujuk dokumen peraturan.

Setelah menerima saman, pemuda itu mesti hadir di pejabat pendaftaran dan pendaftaran tentera, di mana dia, dengan rekrut yang sama, mesti melalui semua doktor. Berdasarkan diagnosis lengkap organisma, komisi tentera memberikan kesimpulan: wajib militer kepada tentera sesuai atau tidak sesuai.

Lelaki muda yang telah mencapai usia ketenteraan tidak dipanggil untuk menjalani perkhidmatan ketenteraan jika dia telah didiagnosis dengan aritmia sinus yang teruk, yang merupakan gejala penyakit lain yang lebih serius, atau merupakan patologi bersamaan.

Antara penyakit ini:

  • Patologi orientasi reumatoid, kegagalan jantung bersamaan. Diagnosis sedemikian adalah tiket putih untuk semua kategori..
  • Kardiosklerosis.
  • Kegagalan jantung sederhana, berkembang berdasarkan penyakit rematik. Tiket putih untuk kategori pertama dan kedua. Sekiranya pada akhir wajib militer ada yang ketiga, keputusan dikeluarkan - sesuai untuk perkhidmatan ketenteraan.
  • Prolaps injap mitral.
  • Selepas rawatan pembedahan dilakukan pada jantung yang berkaitan dengan kekurangan sistem kardiovaskular.
  • Disfungsi jantung akut, diperburuk oleh pelanggaran kekerapan dan irama kontraksi jantung yang berterusan, yang berada dalam keadaan kronik.
  • Disfungsi ventrikel jantung kiri. Pesakit yang hanya mempunyai kategori patologi keempat tidak dibenarkan berkhidmat.
  • Paroxysmal tachy and bradycardia, perubahan konduksi gentian jantung, simpul sinus lemah, kegagalan irama jantung yang berpanjangan.
  • Tidak dibenarkan memanggil lelaki muda dengan penyakit jantung kongenital atau yang diperoleh.

Maksudnya, jika wajib militer didiagnosis dengan tanda-tanda fungsi jantung yang tidak normal yang bersifat organik, pemuda tersebut tidak dibenarkan berkhidmat dalam tentera. Sekiranya aritmia sinus yang teruk tidak mempunyai penyakit patologi bersamaan, maka wajib itu dianggap sesuai untuk menjalani perkhidmatan.

Hidup itu rumit, tetapi sesuatu yang indah, dan agar tidak menjadikannya lebih rumit dan lebih pendek, anda harus lebih berhati-hati dengan tubuh anda dan isyarat yang diberikannya kepada pemiliknya. Sekiranya anda, atau orang yang anda sayangi, mengalami aritmia sinus yang teruk, anda perlu "membunyikan penggera" dan meminta pertolongan daripada pakar yang berkelayakan. Biarkan ia menjadi konsultasi, di mana dia hanya akan memberi cadangan dan menyesuaikan rejimen harian anda dan pemakanan, daripada masa yang akan terlewat dan diagnosis yang mengerikan akan dibuat atas permintaan. Sikap tidak bertanggungjawab seperti itu dapat mengurangkan jangka hayat dan kualitinya dengan ketara. Oleh itu, lebih prihatin terhadap diri sendiri dan lebih bertanggungjawab terhadap kesihatan anda, dan ubat, jika perlu, akan membantu anda!

Tanda-tanda pertama aritmia sinus jantung, penerangan mengenai gejala, rawatan

Sinus arrhythmia adalah pelanggaran konduksi miokardium, kekerapan dan keteraturan kontraksi. Patologi membawa kepada gangguan fungsi normal otot jantung.

maklumat am

Sinus arrhythmia bermaksud kepincangan pada jantung apabila perbezaan antara pengecutan jantung lebih dari 10% (jika penunjuk ini kurang, tidak ada patologi). Dalam kes ini, nadi tetap dalam had normal (60-80 denyutan seminit). Aritmia sinus mesti ada pada seseorang, kerana dalam keadaan tenang jantung berdegup dengan sederhana, dan sebagai tindak balas terhadap kegembiraan atau pada waktu latihan fizikal, nadi meningkat. Ini membolehkan anda melihat tahap kecergasan otot jantung untuk tekanan dan, dalam had tertentu, adalah tanda kesihatan yang baik.

Hati seseorang tidak dapat terus berdegup dalam irama yang sama (seperti jam), ini menunjukkan penurunan kemampuan simpanannya. Menurut statistik, bahagian aritmia menyumbang 10-15% daripada semua penyakit jantung. Dalam beberapa tahun kebelakangan ini, jumlah kes semakin meningkat. Sinus aritmia paling kerap diperhatikan pada orang tua, dan juga pada mereka yang menyalahgunakan alkohol atau dadah..

Pada kanak-kanak, aritmia sinus sering berlaku, tetapi, dalam kebanyakan kes, bukan patologi, kerana sistem saraf tidak sesuai dengan tubuh yang sedang tumbuh. Penyakit ini tidak memerlukan rawatan jika berkembang dengan latar belakang pengalaman saraf yang teruk. Sebaik sahaja seseorang berehat, ia berlalu dengan sendirinya. Untuk menenangkan diri dalam kes ini, anda boleh menggunakan ubat-ubatan herba (valerian, motherwort). Gejala penyakit, terutama pada peringkat awal, tidak kelihatan terang. Seseorang mungkin sudah lama tidak menyedari masalah kesihatannya.

Pengelasan

Sinus arrhythmia dibahagikan kepada jenis berikut, kerana degupan jantung (HR):

  • Tachyarrhythmia, di mana degupan jantung yang kerap melebihi 80 denyutan seminit dipantau; darah tidak memenuhi jantung sepenuhnya, kerana semua organ dalaman menderita, aliran darah terganggu. Ia dikesan pada orang yang mempunyai masalah dengan kelenjar tiroid, sistem saraf autonomi;
  • Sinus bradikardia - pesakit dengan degupan jantung kurang daripada 60 denyutan seminit; penyebabnya mungkin kelaparan atau diet yang berpanjangan, peningkatan tekanan intrakranial, masalah dengan kelenjar tiroid, mengambil ubat tertentu. Penurunan kadar denyutan jantung di bawah 40 denyutan seminit boleh menyebabkan serangan jantung dan pengsan atau mati;
  • Extrasystole adalah pengecutan awal otot jantung yang berlaku disebabkan oleh beban dan tekanan saraf, tabiat buruk, kekurangan magnesium dan kalium dalam badan. Penyebabnya juga boleh menjadi bentuk penyakit jantung koronari dan distrofi otot jantung. Keluaran jantung tidak produktif. Pesakit mengalami perasaan jantung yang tenggelam, gegaran pekak di jantung, rasa kebimbangan dan kekurangan udara;
  • Aritmia sinus fisiologi (pernafasan) bukan penyimpangan dari norma, ia menampakkan diri dalam penurunan kadar jantung semasa pernafasan dan percepatan inspirasi. Melekat pada kanak-kanak dan remaja, pada orang dewasa, aritmia pernafasan sinus kadang-kadang dikaitkan dengan dystonia vegetovaskular, penyakit otak, muncul selepas jangkitan teruk.

Berdasarkan genesis membezakan:

  • Proses utama. Ia berkembang kerana alasan jantung (jantung)..
  • Menengah. Ia disebabkan oleh patologi endokrin tertentu, profil lain.

Tahap penyakit berikut dibezakan:

  • Aritmia sinus ringan (sederhana) - sebahagian besarnya, tidak menampakkan diri dengan cara apa pun, ia boleh menjadi ciri khas organisma tertentu, serta menemani usia tua. Ia bukan penyimpangan dari norma jika dikaitkan dengan perubahan hormon dalam tubuh (pada remaja). Rujuk doktor untuk mengetahui sebab dan sifat sebenar penyakit..
  • Aritmia sinus tahap pertama - gejala jarang berlaku dan, sebagai peraturan, berlalu dengan sendirinya, pesakit tidak mengalami ketidakselesaan. Selalunya dimanifestasikan dalam gangguan pernafasan (aritmia pernafasan), dikesan pada remaja semasa akil baligh, pada atlet, pada orang tua. Nasihat doktor diperlukan, terutamanya jika kerap berlaku sinkop.
  • Aritmia sinus tahap kedua - gejalanya paling ketara dan wujud bersama dengan penyakit jantung yang berbeza. Seseorang mempunyai kelemahan, keletihan, sesak nafas yang teruk. Aritmia sinus yang teruk boleh membahayakan kesihatan manusia, memerlukan rawatan wajib.
  • Aritmia sinus tahap ketiga - gejala menampakkan diri dengan sangat jelas. Sangat mustahak untuk melakukan diagnosis tepat pada masanya untuk mengenal pasti punca sebenar penyakit dan menetapkan rawatan. Kemungkinan komplikasi serius. Pemeriksaan semua organ dalaman diperlukan..

Patogenesis

Anda harus memulakan dengan rujukan anatomi ringkas. Jantung boleh berfungsi di luar talian untuk jangka masa yang panjang. Aktiviti organ itu sendiri sebahagiannya diatur oleh batang otak, zat hormon mempunyai beberapa kesan. Walau bagaimanapun, dorongan elektrik yang menyebabkan pengecutan struktur otot yang normal (miokardium) memberikan pengumpulan sel khas - nod sinus.

Melalui ikatan milik-Nya, isyarat itu masuk ke tisu lain, dalam keadaan normal terdapat proses tertutup dan siklik. Sekiranya jantung berhenti berfungsi dengan betul atau jika rangsangan luar terlalu kuat, berlaku kerosakan fungsi fungsional sel jantung. Ia berakhir dengan aritmia dan komplikasi teruk..

Tidak seperti bentuk proses patologi yang lain, alasannya adalah tepat di simpul sinus, atria dan ventrikel tidak ada kaitan dengannya. Di satu pihak, ini membuat diagnosis dan rawatan lebih mudah, selain itu, kemungkinan komplikasi jauh lebih rendah, di sisi lain, tidak mudah mengenali penyakit ini, kerana ia memberi sedikit gejala, dan manifestasi dengan cepat "menyembunyikan", tubuh terbiasa dengan mereka dan gambaran klinikal tidak memberi kesan.

Punca

Dalam beberapa kes, aritmia fisiologi mungkin berlaku, penyebabnya antara lain: keadaan tidur, makan, aktiviti fizikal.

Sebab-sebab perkembangan aritmia sinus boleh menjadi penyebab jantung:

  • penyakit jantung koronari,
  • infarksi miokardium,
  • kegagalan jantung,
  • kardiomiopati,
  • kecacatan jantung kongenital atau diperolehi,
  • miokarditis,
  • dystonia vegetovaskular.

Pencetus extracardiac merangkumi:

  • bronkitis,
  • asma bronkial,
  • anemia,
  • diabetes,
  • alkoholisme,
  • merokok,
  • penyakit tiroid,
  • pengambilan ubat tertentu yang tidak terkawal, misalnya, seperti: glikosida jantung, ubat antiaritmia, diuretik.

Gejala dan manifestasi klinikal

Gejala gangguan irama sinus tidak spesifik. Mustahil untuk mendiagnosis penyakit dengan tepat melalui manifestasi luaran. Tetapi ada beberapa tanda di mana anda dapat mengesyaki masalah dan menghantar pesakit untuk diagnosis mendalam.

Bukti patologi yang paling jelas adalah perasaan hati yang tenggelam. Sukar untuk dijelaskan kepada seseorang yang tidak biasa dengan masalahnya, tetapi pesakit mempunyai sensasi ciri, yang dia gambarkan dengan cara ini. Perasaan jantung yang tenggelam ditunjukkan dalam aritmia dengan selang peningkatan antara kitaran jantung. Sekiranya selang berkurang, manifestasi ciri akan menjadi degupan jantung yang cepat.

Sebarang pilihan akan disertakan dengan:

Dua atau lebih tanda-tanda ini pada masa yang sama - satu kesempatan untuk diagnosis klinikal.

Diagnostik

Tanda-tanda pertama penyakit ditentukan pada temujanji doktor. Pemeriksaan luaran mungkin menunjukkan pucat kulit, sianosis segitiga nasolabial. Semasa mendengar, irama yang salah didengar. Jumlah degupan jantung menunjukkan peningkatan atau penurunan irama, tetapi tidak signifikan berbanding dengan fibrilasi atau kerlipan.

Kaedah diagnostik utama untuk menentukan aritmia adalah elektrokardiografi dan pemantauan Holter, yang mengawal ECG dan tekanan darah.

Dalam proses diagnosis, penting untuk membezakan aritmia sinus "bukan pernafasan" dengan bentuk pernafasan sinus. Untuk ini, irama jantung direkodkan, dan jika tidak dikaitkan dengan fasa pernafasan, maka ini sebenarnya arrhythmia sinus.

Tanda-tanda ECG utama semua jenis aritmia sinus:

  • sebelum setiap kompleks QRS, gelombang P ditentukan, yang menunjukkan irama sinus;
  • Selang RR mungkin berbeza sekurang-kurangnya 10%, yang bermaksud aktiviti jantung yang tidak normal;
  • degupan jantung meningkat, menurun, atau normal.

Kaedah diagnostik tambahan dianggap sebagai kaedah penyelidikan makmal dan instrumental. Dengan patologi ini, mereka membantu menjelaskan perjalanan penyakit - sementara (sekejap) atau berterusan. Untuk ini, urin, ujian darah, biokimia darah, ekokardiografi, ultrasound jantung ditetapkan. Bergantung pada spesifik penyakit yang mendasari, angiografi koronari (untuk penyakit jantung iskemia) atau x-ray dada (untuk kegagalan jantung) mungkin dilakukan.

Ciri rawatan

Serangan dapat dilakukan secara mengejut, tiba-tiba bermula dan juga berakhir. Oleh itu, pertolongan cemas sangat penting. Pesakit harus memanggil ambulans. Sebelum brigade tiba, anda perlu berusaha menenangkan orang itu, mewujudkan keadaan yang selesa, membuka tingkap, anda boleh memberikan ubat penenang (motherwort, valerian, valocordin). Sekiranya pesakit kehilangan kesedaran, anda perlu memiringkan kepala ke belakang dan membuka kerahnya. Sekiranya tidak ada pernafasan dan berdebar-debar, perlu melakukan pernafasan buatan sebelum kru ambulans tiba.

Sebelum memulakan rawatan, anda perlu menentukan penyebab aritmia. Sekiranya episod aritmia disebabkan oleh faktor fisiologi, adalah perlu untuk menyesuaikan cara hidup yang biasa. Sekiranya aritmia timbul akibat penyakit jantung, maka patologi utama harus dirawat terlebih dahulu.

Semua langkah terapi dijalankan seperti yang ditetapkan dan di bawah pengawasan pakar kardiologi.

Perubahan gaya hidup

Anda boleh menyingkirkan penyakit ringan dengan mengikuti peraturan mudah..

Pertama sekali, anda perlu menjadikan diri anda makanan seimbang, dengan mengambil kira kriteria berikut:

  • kegagalan makanan berlemak dan manis;
  • keutamaan sayur-sayuran, buah-buahan, buah-buahan kering;
  • pengecualian minuman tonik (teh, kopi, tenaga);
  • berhenti merokok dan merokok.

Sekiranya mungkin, adalah mustahak untuk mengelakkan situasi tertekan, tidak membebani fizikal dan emosi, untuk mendapatkan tidur yang cukup. Anda juga perlu memilih jenis aktiviti fizikal untuk diri anda agar dapat bersenam secara sederhana dan senang. Hebat untuk berenang, mudah berjalan.

Terapi ubat

Ubat dipilih secara eksklusif oleh pakar kardiologi, berdasarkan hasil kajian, pemberian sendiri tablet dalam kes seperti itu tidak dapat diterima.

Terapi dengan ubat melibatkan pengambilan ubat berikut:

  • dengan tekanan emosi yang berlebihan, ubat penenang ditetapkan: Motherwort, Corvalol, Novopassit;
  • Anaprilin, Verapamil, Cordaron digunakan untuk merawat takikardia yang teruk;
  • dengan bradikardia: Eufillin, Itrop;
  • untuk menghilangkan kerlipan dan berdebar-debar jantung: Kalium klorida, Quinidine, Novokainamid;
  • dengan penyakit jangka panjang, atropin diresepkan dalam bentuk suntikan intravena;
  • adrenalin ditunjukkan untuk rawatan gangguan konduksi;
  • untuk pencegahan kekurangan magnesium dan kalium, disyorkan kursus kompleks vitamin-mineral;
  • sebagai terapi tambahan, decoctions herba ubat digunakan: chamomile, sage, daun raspberry.
Kumpulan ubatUbat dan harga pentingPenerangan
GlikosidaDigitoxin (dari 27 rubel), Gitoxin (dari 180 rubel), Korglikon (dari 39 rubel)Sekumpulan ubat dengan kesan kardiotonik dan antiaritmia. Sebahagian besarnya berasal dari tumbuhan. Glikosida menormalkan fungsi jantung dan merangsang fungsi miokardium.
Penyekat betaAlprenolol (dari 395 rubel), Atenolol (dari 19 rubel), Carvedilol (dari 86 rubel)Ubat untuk menyekat beta-adrenoreceptors dengan kompleks kesan jantung: mengurangkan kekuatan kontraksi, mengurangkan kekerapannya, menghalang pengaliran jantung.
Perencat ACELisinopril (dari 100 rubel), Prestarium (dari 384 rubel), Valz (dari 339 rubel), Lorista (dari 138 rubel)Inhibitor enzim penukaran angiotensin adalah rawatan berkesan untuk kegagalan jantung. Tindakan itu berdasarkan penghambatan ACE.
DiuretikIndapamide (dari 120 rubel), Veroshpiron (dari 80 rubel)Sekumpulan diuretik yang melambatkan proses penyerapan semula air dan garam, dan mempercepat perkumuhannya.

Aritmia sinus pada wanita hamil, sebagai peraturan, berlalu setelah melahirkan dan tidak memerlukan rawatan khas dengan ubat-ubatan, kecuali mengambil vitamin.

  • Rawatan magnet.
  • Laser, pendedahan air.
  • Akupunktur (dengan berhati-hati).

Mereka diresepkan hanya selepas pembetulan keadaan dengan ubat-ubatan. Sebagai langkah asas, mereka tidak begitu berkesan.

Campur tangan pembedahan

Sekiranya kaedah terapi konservatif tidak berkesan dan nyawa pesakit mengancam, penyakit ini dirawat secara pembedahan.

Campur tangan pembedahan adalah separa dan radikal. Kaedah radikal dapat sepenuhnya menghilangkan gangguan irama, dengan campur tangan separa, terdapat penurunan keparahan dan kekerapan episod aritmia.

Teknik pembedahan moden merangkumi:

  • Pembedahan jantung terbuka klasik apabila kawasan disfungsi sistem konduksi dikeluarkan. Campur tangan berlaku di bawah anestesia umum, jadi jenis rawatan ini tidak sesuai untuk semua orang.
  • Implantasi alat pacu elektrik - komputer bersaiz mini yang akan memantau degupan jantung dan merangsangnya sekiranya berlaku pelanggaran.
  • Menetapkan kardioverter-defibrillator - alat untuk memperbaharui impuls elektrik semasa fibrilasi ventrikel.
  • Prosedur kateter invasif rendah untuk menormalkan kontraksi jantung.
  • Cangkok pintasan arteri koronari untuk menjadikan peredaran koronari menjadi normal;
  • Pembedahan tiroid untuk menormalkan tahap hormon.

Kemungkinan komplikasi dan akibatnya

Bradikardia sinus tidak menyebabkan komplikasi jika tidak diprovokasi oleh perubahan degeneratif pada miokardium. Ini termasuk bradikardia sinus ringan pada masa kanak-kanak dan remaja, pada orang yang dilatih secara fizikal dan atlet profesional. Penurunan degupan jantung yang stabil dengan kadar denyutan jantung kurang daripada 40 denyutan seminit penuh dengan kerosakan organ dalaman dan sistem saraf pusat.

Dengan takikardia, prognosis ditentukan berdasarkan faktor-faktor yang menyebabkan peningkatan irama. Sekiranya kegagalan jantung dicatat dengan latar belakang penyakit jantung koronari, kegagalan jantung, maka prognosis dianggap tidak baik.

Selalunya, komplikasi berkembang dengan takikardia ventrikel: dalam kombinasi aritmia jenis ini dengan infark miokard, hipertensi, penyakit jantung - risiko kematian meningkat dengan mendadak.

Pesakit dengan stenosis mitral, angina pectoris pada masa serangan takikardia paroxysmal merasakan sesak nafas dan berisiko mengalami edema paru.

Prognosis rawatan

Dengan aritmia sifat fisiologi dan aritmia etiologi patologi sederhana, prognosis rawatan hampir selalu disukai. Pelepasan penyakit yang berjaya menyebabkan masalah berjaya membolehkan anda mengatasi patologi tanpa menjejaskan kesihatan dan kualiti hidup pesakit.

Dengan bentuk penyakit yang ketara, prognosis bergantung pada penyebab perkembangan masalah. Tetapi di sini sering terdapat pilihan di mana pelanggaran irama jantung berhenti buruk atau tidak dihilangkan sama sekali tanpa terapi radikal.

Dalam kes yang teruk, aritmia sinus boleh menyebabkan perkembangan:

  • strok,
  • serangan jantung,
  • kegagalan jantung,
  • masalah dengan bekalan darah ke otak.

Dalam kes yang jarang berlaku, terdapat risiko koma dan kematian mendadak.

Oleh itu, sebarang gangguan irama jantung adalah kesempatan untuk pemeriksaan dan rawatan klinikal. Kelewatan dan kurang perhatian boleh menyebabkan masalah besar..

Langkah pencegahan

Mereka adalah penyakit biasa yang disertai dengan gangguan irama:

  • Akses ke doktor tepat pada waktunya walaupun dengan kelainan jantung kecil.
  • Perubahan dalam diet: penolakan makanan berlemak, goreng, asap, makanan dalam tin, produk separuh siap, coklat, teh dan kopi. Semua yang lain mungkin, tetapi dengan sederhana.
  • Menu vitaminisasi.
  • Penghapusan tabiat buruk: merokok, minum alkohol (alkohol sama sekali tidak boleh).
  • Tidur penuh (8-9 jam).
  • Rejimen minum (2 liter sehari).
  • Aktiviti fizikal, pencegahan ketidakaktifan fizikal (2 jam berjalan di udara segar).
  • Sekatan garam (7 gram, tidak lebih).

Aritmia sinus jantung bermaksud perubahan kadar denyutan jantung ke arah mempercepat, melambatkan atau menyimpang selang waktu antara strok. Ketiga-tiga pilihan itu berbahaya, gabungan fenomena sering diperhatikan. Anda perlu menghubungi pakar kardiologi sebaik sahaja masalah itu disedari. Ini adalah jaminan penghapusan patologi sepenuhnya dan pencegahan komplikasi..

Adalah Penting Untuk Menyedari Vaskulitis