Sistem pemantauan harian ECG

NIMP ESN DAN MAKMAL PENTAKSIRAN ARTIFIK

HADIRKAN PERALATAN YANG DIHASILKAN

Sarov

Sistem pemantauan 24 jam ECG "MIOCARD-HOLTER-2"

Set bekalan "MIOCARD-HOLTER-2"

Set penghantaran MIOCARD-HOLTER-2 merangkumi unit antara muka, satu atau beberapa pendaftar, pengecas, cakera perisian kelas pakar, "Panduan Pengguna", dan "Bentuk". Setiap perakam ada dalam beg dengan dua kabel. Selain itu, anda memerlukan komputer dengan skrin lebar (22 "atau 24") dan pencetak laser. Sistem operasi boleh berupa Windows-XP atau Windows 7,8,10.

Spesifikasi teknikal

Pendaftaran ECG dilakukan dalam mod 3 saluran, 12 saluran atau dalam mod resolusi tinggi untuk alat pacu jantung buatan (IVR). Pendaftaran ECG boleh sampai 3 hari. Pendaftar mempunyai butang "Tanda keadaan tidak sihat", sensor gerakan dan kedudukan, saluran rheopneumogram. Kompleks "MIOCARD-HOLTER-2" digabungkan dengan monitor tekanan darah. Adalah mungkin untuk bekerjasama dengan kajian di rangkaian ketika doktor yang menerangkan bahawa kajian itu ada di komputer lain.

Ciri khas program "MYOCARD-HOLTER-2"

I. Kecerdasan Buatan

Algoritma pengiktirafan ECG berdasarkan kaedah kepintaran buatan. Ciri khasnya adalah bahawa semasa pengecaman sistem imej terbentuk secara automatik:

  • Imej gigi R. Gambar-gambar ini digunakan dalam diagnosis penyumbatan AV, episod perubahan irama, ekstrasistol atrium yang menyimpang, dalam analisis kerja alat pacu jantung.
  • Imej QRST pelbagai kardiokompleks (normal, ventrikel, pertemuan, BLN sementara, BPN, WPW yang dikenakan oleh alat pacu jantung).
  • Imej gelombang turun naik ventrikel.
  • Imej gelombang kebolehubahan irama pada rhythmogram. Mereka diperlukan untuk mencegah extrasystoles dan jeda supraventricular palsu..

Pembentukan gambar dilakukan oleh program secara automatik dan tidak diperlukan tindakan dari doktor. Di kebanyakan sistem pemantauan Holter yang lain, kerana kurangnya mekanisme pencitraan, program ini menghadirkan beberapa ratus fragmen QRS. Pada masa yang sama, doktor secara manual terpaksa menangani serpihan ini, menghabiskan banyak masa.

Semasa menguji program MIOCARD-HOLTER-2 di pangkalan ujian Rohmine, keputusan cemerlang diperoleh (tertinggi di Rusia, dengan margin besar dari pesaing):

  • Pengiktirafan QRS: kepekaan 99,99%, kekhususan 100%
  • pengiktirafan kompleks ventrikel: kepekaan 99.57%, kekhususan 99.84%

II. Denyutan

Nilai minimum, purata dan maksimum program nadi "MIOCARD-HOLTER-2" menyediakan "setiap hari", "malam" dan "siang", serta secara berasingan untuk setiap alat pacu jantung dan umumnya bebas dari irama. Program ini mengumpulkan jangka masa takikardia dan bradikardia dalam lingkungan 150 denyut / min.

III. Episod gangguan irama dan konduksi

Program ini mengenal pasti episod irama berikut: sinus, atrium, irama AV, fibrilasi atrium, migrasi alat pacu jantung, takikardia paroxysmal supraventricular, irama ventrikel, flutter ventrikel. Untuk episod gangguan konduksi sementara program termasuk BLN sementara, BPN, dan WPW. Sangat menarik untuk diperhatikan bahawa setelah mengesan episod gangguan konduksi sementara, program dengan tepat mendiagnosis (dari awal rakaman) kompleks tunggal dengan gangguan konduksi sementara, membezakannya dari ekstrasistol ventrikel.

IV.analisis

Untuk menilai kerja alat pacu jantung, teknologi unik diterapkan: dalam mod "IVR", keseluruhan ECG direkodkan dengan frekuensi 2000 Hz, alat pacu jantung dikenali di komputer setelah membaca. Ini disebabkan oleh fakta bahawa program pengecaman alat pacu jantung sangat besar dan kompleks, memerlukan sumber pengkomputeran yang besar. Program ini mengenali alat pacu jantung dari sangat sempit (1ms) hingga sangat lebar (50 ms), dari sangat kecil (0.1mV) hingga sangat besar (5mV), dari fasa tunggal hingga tiga fasa. Lebih-lebih lagi, ketepatan pengiktirafan hampir 100% bahkan dengan latar belakang gangguan pada julat frekuensi yang sama. Hasil yang baik diperoleh melalui penggunaan metode kecerdasan buatan, khususnya, sebagai hasil pembentukan gambar automatik alat pacu jantung atrium dan alat pacu jantung ventrikel. Senang diperhatikan bahawa di pusat-pusat besar di mana sistem Holter dari 3 - 4 pengeluar tersedia, mereka lebih suka memasang pendaftar kami untuk pesakit dengan IVR..

V. Analisis jeda dan aritmia sinus yang teruk

Program ini memberikan jeda tidak hanya untuk peningkatan tajam dalam selang RR, tetapi juga dengan mempertimbangkan kehadiran gelombang P yang tersekat dan parameter gelombang kebolehubahan irama dalam rhythmogram. Program ini mengklasifikasikan SA-blockade, penangkapan nod sinus, AV-blockade, extrasystoles supraventricular tersekat, jeda post-extrasystolic dan post-tachycarditis, arrhythmia sinus teruk, kumpulan berhenti sejenak dan nisbah RR. Episod SA dan AV sekatan yang baru ditambah, menunjukkan jangka masa dan purata episod degupan jantung. Menambah kompleks penggantian.

VI. Aktiviti ektopik

Program ini membezakan extrasystoles tunggal, berpasangan, kumpulan, highlight bigeminia, trigeminia, extrasystoles awal. Tidak seperti banyak sistem pemantauan Holter yang lain, program ini mengklasifikasikan: kompleks supraventrikular dengan penghantaran yang menyimpang, parasistol, kompleks saliran, menggabungkan kompleks ventrikel menjadi kumpulan morfologi.

VII. Analisis segmen ST dan T negatif

Dalam program "MIOCARD-HOLTER-2" kriteria "iskemik perpindahan ST" berfungsi: aturan "1x1x1", indeks "ST / HR". Kesimpulannya mencerminkan jumlah episod pemindahan iskemia, tempohnya, degupan jantung, jumlah keseluruhan, nilai maksimum penyimpangan ST. Pengalaman menggunakan 12 pendaftar saluran menunjukkan bahawa dalam diagnosis penyakit jantung koroner mereka lebih baik daripada pendaftar 3 saluran. Analisis gelombang T negatif belum dijumpai di sistem pemantauan Holter yang lain, dan analisis ini ternyata sangat popular.

Bahagian lain

  • Analisis kebolehubahan irama, analisis spektrum,
  • Pergolakan kadar jantung,
  • Perbezaan mikro gelombang T,
  • Analisis kenaikan dan penurunan selang PQ,
  • Analisis QT Memanjang dan Dipendekkan,
  • Tangga.

IX. Tingkap utama antara muka program

  • Tetingkap paparan ECG. Di sini anda boleh menetapkan skala, kelajuan, bilangan petunjuk. Di antara dua kompleks jantung, sama ada degupan jantung atau tempoh RR adalah output. Anda boleh menunjukkan markup PQRST. Adalah mungkin untuk mengukur jangka masa dan amplitud parameter ECG dengan "pembaris elektronik". Anda boleh bekerja serentak dengan dua tingkap ECG (dengan skala besar di tetingkap kecil dan skala kecil di hampir keseluruhan skrin).
  • Graf bar dan jadual. Terdapat kira-kira 220 histogram jumlah pelanggaran dan penyimpangan mengikut jam. Anda dapat melihat dengan jelas pada masa berapa jumlah pelanggaran atau penyimpangan terbesar. Menandakan masa yang tepat dengan tetikus dalam histogram, anda boleh segera melihat EKG pada masa ini. Histogram boleh dicetak.
  • Pokok pelanggaran adalah mekanisme utama ketika memilih pelanggaran untuk dilihat oleh doktor. Adalah senang untuk melihat dan mengedit pelanggaran dengan klasifikasi terperinci dan umum. Sebagai contoh, anda boleh melihat dan mengedit semua extrasystoles ventrikel atau hanya berpasangan atau hanya awal, dsb..
  • Senarai pelanggaran. Mekanisme ini sangat mudah kerana pelanggaran dapat disusun berdasarkan ciri apa pun, misalnya, extrasystoles mengikut selang preectopic, dengan nisbah RRi / RRi + 1, dengan jangka masa QRS, dengan kehadiran dan bentuk gelombang P, berdasarkan jenis extrasystole, berdasarkan bentuk gambar, dengan tingkat gangguan, dari segi persamaan dengan gambar. Mudah diedit dengan menonjolkan kumpulan baris dalam senarai.

  • Rhythmogram. Di atasnya, pelbagai pelanggaran ditandai dengan warna yang berbeza. Episod irama yang diperhatikan secara berasingan, gangguan konduksi sementara. Corak gangguan, misalnya, gelombang aritmia pernafasan, sangat jelas kelihatan..
  • Trend (grafik) nadi, ST, T, PQ, QT, dan lain-lain. Terdapat mekanisme untuk mencapai tempat yang paling terang (minimum, nadi maksimum, sisihan maksimum ST, dll.) Dan pada permulaan episod, misalnya, pergeseran iskemia.

  • X. Menyunting dan menerima protokol

    1. Kajian bahagian.

    Protokol dihasilkan secara automatik dari 10 bahagian. Oleh itu, secara logiknya disarankan agar keseluruhan kajian dijalankan secara beberapa bahagian. Setelah memilih bahagian, lebih mudah untuk beralih ke topik ini antara histogram, senarai pelanggaran, grafik EKG, tren dan pecahan kesimpulan protokol. Kemudahan terletak pada kenyataan bahawa ketika berurusan dengan topik, misalnya, ST, semua yang berkaitan dengan ST adalah "di tangan".

    2. Peralihan.

    Tingkap ECG, irama, tren dan senarai disatukan oleh kursor biasa. Maksudnya, apabila melalui ECG, kursor akan bergerak pada irama dan tren. Sekiranya anda mengklik dengan tetikus di mana sahaja dalam irama, tren atau senarai, ECG juga akan bergerak.

    3. Kesesuaian penyuntingan.

    Anda boleh mengedit pada tahap yang berbeza:

    • klasifikasi kompleks jantung tunggal;
    • kumpulan gangguan (contohnya, keseluruhan kumpulan extrasystoles ventrikel dengan bentuk tertentu sekaligus disebut sebagai "extrasystoles supraventricular dengan kelakuan yang menyimpang");
    • Episod ECG (irama, sekatan sementara, anjakan ST, dll.); boleh memadam, menambah atau menukar episod
    • teks kesimpulan protokol;
    • Fungsi Undo, Redo, i.e. buat asal perubahan terkini.

    4. Satu senarai pelanggaran.

    Di mana sahaja penyuntingan dilakukan, ia secara automatik mempengaruhi di mana-mana: dalam kesimpulan, dan dalam histogram, dan dalam jadual, dan dalam senarai pelanggaran. Adalah lebih mudah untuk mengedit dalam senarai, menyoroti kumpulan baris dalam senarai dan kemudian mengubah klasifikasi dengan satu perintah. Dengan menggunakan pelbagai jenis, misalnya, dengan lebar QRS, kesalahan program dapat dipotong berdasarkan tahap gangguan.

    5. Cetakan pencetakan.

    Semasa ECG diperiksa, doktor menghantar contoh cetak ECG, tren, ritmeogram. Lebih-lebih lagi, program ini akan secara automatik menyiapkan komen, misalnya, "denyut maksimum", "ekstrasistol ventrikel berpasangan", dll. Doktor boleh menyesuaikan komen. Doktor dapat melihat serpihan yang dipilih, mengeluarkannya dari barisan, misalnya, menggantinya dengan yang lebih berjaya. Pada akhir kajian, doktor menghantar serpihan ke pencetak, dan anda boleh menetapkan orientasi halaman (landskap atau potret). Program ini akan cuba memaksimumkan penggunaan setiap halaman dengan meletakkan beberapa fragmen di atasnya. Carta dipaparkan dalam beberapa bahagian.

    6. Protokol penyelidikan

    Protokol terdiri daripada pecahan grafik, teks kesimpulan dan jadual. Adalah mungkin untuk menyusun grafik, teks dan jadual menjadi beberapa bahagian. Dengan mudah, struktur protokol boleh disetkan dengan bendera. Contohnya, jika anda tidak memerlukan bahagian perubahan irama atau bahagian QT, anda hanya perlu mencentang kotak yang sesuai.

    Telemedicine

    "MYOCARD-HOLTER-2" mempunyai kemampuan untuk memindahkan ECG ke arkib melalui saluran komunikasi. Arkib sedemikian dibuat terutamanya untuk pengumpulan ECG standard. Walau bagaimanapun, ECG harian juga sangat diminati, terutama ketika memeriksa semula pesakit.

    Pilihan yang sangat menjanjikan adalah penerangan jarak jauh mengenai ECG harian. Sejumlah projek wilayah telah diselesaikan untuk menerangkan jarak jauh ECG standard dan harian yang dihantar dari hospital di mana tidak ada doktor diagnostik yang berfungsi. Pautan utama dalam teknologi kami adalah pelayan. Oleh kerana itu, menghantar EKG ke keterangan tidak memerlukan keadaan kesediaan perunding, tetapi menghantar hasil dari keadaan kesediaan pelanggan. Pembahagian ECG harian antara beberapa perunding dilakukan oleh program Dispatcher. Hasil penerangan ditetapkan oleh tandatangan digital perunding.

    Untuk memberikan penerangan jauh tentang ECG harian dan standard dalam jumlah kecil, anda boleh menggunakan perkhidmatan pusat kardio Internet kami. Kami akan menawarkan perunding dari hospital terkemuka dan kardioser di rantau anda atau Moscow. Anda boleh menawarkan perunding sendiri.

    Mod analisis situasi kritikal semasa memakai perakam Holter dan mod Pemantauan setakat ini hanya dilakukan untuk peranti lain: MIOCARD-3 dan MIOCARD-SMART.

    Keberkesanan kos

    Di N. Novgorod, sebahagian besar pusat diagnostik swasta yang melakukan pemantauan EKG setiap hari membeli "MYOCARD-HOLTER-2." Ini menunjukkan petunjuk tinggi "Kualiti harga". Seorang pengusaha swasta tidak akan membeli sistem yang lemah dalam diagnostik atau tidak selesa di antara muka, serta sistem "elit" yang disebut, meningkat harganya, yang dalam pengakuan dan analisisnya jauh lebih rendah daripada MIOCARD-Holter-2. Juga penting bahawa dalam "MIOCARD-HOLTER-2" semua bahagian analisis disajikan dengan lengkap. Hanya telemedicine yang diserlahkan dalam pilihan yang berasingan.

    Untuk persoalan sistem "elit". Banyak pengeluar domestik dan asing, dalam usaha mendapatkan keuntungan, menguraikan perisian menjadi beberapa peringkat (asas, profesional, pakar, elit). Setiap tingkat mempunyai harganya sendiri. Pada masa yang sama, setelah membayar sejumlah besar untuk versi asas, pengguna mendapati dirinya dengan analisis terpotong, misalnya, tanpa menganalisis fibrilasi atrium atau takikardia supraventrikular atau tiba-tiba tanpa analisis yang tepat terhadap segmen ST.

    Contohnya, Rozin (USA) mempunyai pilihan tambahan:

    • SVT (takikardia supraventrikular).
      Fikiran tidak dapat difahami! Dalam versi asas tidak ada analisis pelanggaran serius seperti itu! Dan apa, doktor perlu melihat keseluruhan rekod dengan matanya?
    • allorhythmias (bigeminia, trigeminia) Ini adalah diagnosis asas! Mengapa mengaitkannya dengan pilihan?
    • Tachycardia, bradikardia. Juga dalam pilihan. Apa yang ada dalam versi asas?
    • Analisis kualitatif segmen ST. Dan dalam versi asas, mesti difahami, bukan berkualiti tinggi! Siapa yang memerlukannya?

    Dalam "MYOCARD-HOLTER-2" semua yang telah kita capai dalam diagnosis EKG hadir dalam program sepenuhnya tanpa pilihan. Kompleks MIOCARD-HOLTER-2 telah dikirim ke lebih dari tiga ribu institusi perubatan, terutama di Rumah Sakit Daerah Tengah, hospital daerah dan pusat perubatan swasta.

    Kami adalah pengeluar sistem MIOCARD-HOLTER dan MIOCARD-HOLTER-2, yang marah kerana 3 syarikat yang tidak jujur ​​menjual peralatan tersebut di bawah jenama MIOCARD-HOLTER kami (kami tidak memanggilnya agar tidak mengiklankannya). Mereka menyampaikan salinan perisian kami yang cetak rompak. Setelah mereka berjaya keluar dari tanggungjawab dengan "kehilangan kes" ketika berpindah dari penyiasat dari satu daerah pentadbiran ke daerah yang lain. Tetapi ketua kemudahan perubatan yang menggunakan perisian tidak berlesen mesti memahami bahawa mereka berisiko disiasat.

    Holter ECG dan BP

    Pemantauan jantung holter (pemantauan EKG harian) - kaedah rakaman berterusan elektrokardiogram (ECG) selama sehari atau lebih lama menggunakan pendaftar jantung yang boleh dipakai (monitor).

    Inti dari kajian ini adalah sentiasa merekodkan ECG pada kad memori yang terdapat di dalam peranti. Setelah memproses rekod ini di komputer, doktor diagnostik berfungsi memberikan kesimpulan mengenai irama, gangguannya, perubahan iskemia, berhenti.

    Kaedah ini mendapat namanya dengan nama saintis yang pertama kali menggunakan rakaman ECG jangka panjang pada tahun 1952.

    Sebelum melakukan pemantauan ECG setiap hari, pesakit harus diperiksa oleh ahli terapi atau pakar kardiologi. Ini diperlukan untuk pelaksanaan arahan yang betul untuk kajian, penjelasan mengenai perincian pemeriksaan (misalnya penarikan ubat), rumusan diagnosis.
    Pemantauan ECG setiap hari menunjukkan:

    • jenis irama jantung dan degupan jantung;
    • gangguan irama (extrasystoles supraventrikular dan ventrikel, gangguan irama paroxysmal, jeda);
    • perubahan ECG iskemia yang disebabkan oleh penyakit jantung koronari;
    • dalam beberapa model - kebolehubahan kadar jantung.

    Pemantauan EKG harian digunakan dalam situasi berikut:

    • diagnosis aritmia dengan aduan degupan jantung yang kerap atau lambat, gangguan dalam kerja jantung, degupan jantung tidak teratur, episod pening, kelemahan teruk atau kehilangan kesedaran, sensasi serangan jantung;
    • diagnosis iskemia miokard (kelaparan oksigen) dengan aduan menekan, memampatkan, rasa sakit di belakang sternum, terutamanya semasa latihan, sebelum menetapkan ujian tekanan, aduan sensasi "koma di tekak", pedih ulu hati, episod kesakitan di rahang bawah atau siku;
    • memantau operasi alat pacu jantung yang dipasang;
    • memantau keadaan pesakit secara dinamik, termasuk memantau keberkesanan rawatan.

    Sistem Pemantauan Holter Moden: Peluang dalam Amalan Pesakit Luar dan Hospital.

    Axelrod A.S., Ketua Jabatan Diagnostik Berfungsi

    Klinik Kardiologi MMA dinamakan MEREKA. Sechenova

    Hari ini sukar untuk membayangkan kerja ahli kardiologi praktikal tanpa pemantauan Holter ECG. Kajian ini dianggap sebagai salah satu kajian asas dalam kardiologi praktikal, jadi tidak dapat dielakkan peningkatan pendaftar dan perisian sangat jelas.

    Perakam ECG (monitor)

    Perakam ECG moden (monitor) bersaiz kecil dan berat (90-300 g). Mereka dipasang dalam beg khas yang boleh digunakan semula (atau boleh guna) dengan tali yang boleh disesuaikan. Sebilangan besar syarikat perkilangan yang ada berusaha untuk mengurangkan ukuran mereka semaksimum mungkin, kerana ada alasan yang jelas untuk ini. Selalunya, pesakit tidak mahu orang di sekelilingnya mengetahui tentang pemeriksaan mereka - keadaan ini paling biasa berlaku pada pesakit muda yang bekerja. Pada masa yang sama, pendaftar sangat diminati, untuk permulaan yang mana mereka tidak memerlukan kabel khas yang menghubungkan perakam ini ke stesen kerja: dalam kes ini, seorang jururawat adalah mungkin untuk mengunjungi pesakit di rumah, yang sangat memperluas kemungkinan amalan pesakit luar doktor.

    Semua pendaftar moden mencadangkan penggunaan elektrod pakai yang direka untuk rakaman ECG jangka panjang. Lebih-lebih lagi, untuk kanak-kanak dan orang dewasa, elektrod tersedia dalam pelbagai saiz..

    Tempoh pemantauan ECG, bergantung pada tugasnya, mungkin berbeza. Selalunya, isyarat dirakam dalam 24 jam, dan jenis pendaftaran inilah yang dianggap standard, kerana dalam tempoh ini anda dapat melihat perubahan dalam tempoh tidur dan terjaga dan, oleh itu, mempunyai gambaran yang paling lengkap mengenai pesakit. Walaupun begitu, rakaman isyarat ECG sering digunakan dalam latihan klinikal selama 6, 12, 48 dan 72 jam..

    Rakaman EKG 6 jam dan 12 jam digunakan pada pesakit dengan dominasi kejadian patologi dalam jangka waktu tertentu dalam sehari, misalnya, jika gangguan irama atau konduksi direkodkan hanya pada waktu malam atau hanya pada siang hari, atau diprovokasi oleh varian aktiviti fizikal tertentu. Kajian seperti ini biasanya dilakukan dengan pemerhatian dinamik pesakit dengan perubahan yang didiagnosis sebelumnya..

    Rakaman ECG jangka panjang (48- dan 72-jam) juga merupakan salah satu fungsi yang paling penting untuk kategori pesakit tertentu. Pada pandangan pertama, pendaftar berbilang hari dapat diganti dengan yang biasa 24 jam: pesakit kembali ke klinik (klinik) setelah 24 jam, maklumat dipindahkan ke stesen kerja dan pendaftaran dimulakan semula. Walaupun begitu, kemungkinan pendaftaran 24 jam jangka panjang sangat berguna bagi doktor dan pesakit (pada hujung minggu tidak ada yang perlu datang ke stesen kerja untuk memindahkan maklumat, pesakit boleh menjalani gaya hidup yang lebih semula jadi). Perakam 24 jam juga lebih mudah untuk menilai kesesuaian profesional untuk bekerja dalam keadaan yang teruk.

    Setiap pengeluar, sebagai peraturan, menawarkan 3 pilihan kepada pengguna untuk pendaftar: dua saluran, tiga saluran dan dua belas saluran. Kepelbagaian semacam itu menimbulkan persoalan semula jadi: yang mana satu daripada pendaftar yang lebih baik?

    Monitor dua saluran dalam kebanyakan kes memberikan maklumat yang mencukupi mengenai bilangan dan kualiti irama dan gangguan konduksi. Monitor ini benar-benar mencukupi untuk menyaring kajian (primer) dan untuk memantau pesakit yang sama dalam dinamika. Keuntungan mereka juga harganya: secara semula jadi mereka adalah yang paling murah. Jumlah minimum elektrod superposed menjadikan pemakai perakam yang paling selesa bagi pesakit.

    Walaupun begitu, untuk beberapa gangguan irama (diagnosis pembezaan gangguan irama supraventrikular ventrikel dan penyimpangan), kehadiran saluran ketiga memungkinkan analisis morfologi yang lebih kualitatif. Semasa mengesan kelainan konduksi (misalnya, adanya jeda yang ketara ketika simpul sinus berhenti), persoalannya juga dapat diajukan: adakah artifak tersebut direkodkan semasa kajian? Dalam situasi seperti itu, monitor tiga saluran akan membantu memberi kejelasan yang lebih besar. Perakam sedemikian agak lebih mahal; apabila dipasang, terdapat dua kenalan tambahan dan elektrod.

    Gambar 1 menunjukkan dua pilihan utama untuk rakaman ECG jangka panjang - dalam dua dan tiga petunjuk monitor.

    Rajah. 1. Pilihan penempatan elektrod untuk pemantauan EKG harian dua dan tiga saluran.

    Tawaran pemantauan dua belas saluran terdapat di banyak pengeluar. Alat perakam seperti itu lebih mahal daripada yang dua dan tiga saluran; pemakaiannya kurang selesa bagi pesakit kerana bilangan elektrod yang banyak. Walau bagaimanapun, monitor seperti itu masih diminati. Adakah mereka perlu dalam amalan seharian dan untuk apa?

    Di mana-mana hospital, terdapat kategori pesakit yang ditunjukkan untuk melakukan ujian tekanan (treadmill atau ergometry basikal), tetapi mustahil berkaitan dengan kontraindikasi mutlak yang ada. Kelebihan monitor jenis ini adalah kehadiran semua dua belas petunjuk. Dalam kes ini, perbezaan dari EKG rehat standard hanyalah pengenaan "merah", "kuning", "hijau" dan "hitam" bukan pada hujung kaki, tetapi pada titik-titik khas dada, yang memungkinkan seseorang untuk menilai dinamik segmen ST pada pesakit seperti itu. Sudah tentu, pilihan rakaman EKG harian ini akan dipilih untuk mendedahkan iskemia miokard laten pada masa awal pasca infark, dan untuk diagnosis pembezaan kesakitan di kawasan jantung pada pesakit yang sangat tua, dan juga pada pesakit dengan penyakit sendi yang teruk.

    Sekiranya kita berusaha untuk mengira kekerapan berlakunya situasi seperti itu, maka, mungkin, pada satu daripada sepuluh pesakit di hospital khusus, monitor dua belas saluran diperlukan sekurang-kurangnya sekali seminggu. Dalam praktik pesakit luar, permintaan untuk monitor dua belas saluran akan ditentukan, nampaknya, oleh kemampuan kewangan institusi perubatan.

    Oleh itu, semasa memilih pendaftar Holter, taktik pemerolehan yang paling rasional adalah penilaian sebenar kategori pesakit yang mendapatkan bantuan perubatan dan diagnostik di hospital atau klinik ini. Sebagai peraturan, untuk setiap 10 pendaftar, diperlukan 1 saluran dua belas. Pendaftar lain boleh terdiri daripada dua dan tiga saluran dalam perkadaran yang hampir sama.

    Ciri perisian

    Pada akhir pemantauan, isyarat ECG berterusan dipindahkan dari pendaftar ke komputer peribadi dengan perisian terpasang untuk analisis data. Tidak kira pengeluar, tahap ini hampir sama untuk hampir semua pendaftar. Tempoh pemindahan data bergantung pada tahap "kebisingan" dan jumlah peristiwa pendaftaran yang dihasilkan: semakin banyak acara, artifak dan bunyi yang diterima, semakin lama pemindahan dilakukan. Dalam pengertian ini, hal yang sama dapat dikatakan mengenai tahap seterusnya - proses analisis automatik, apabila perisian tersebut menawarkan kepada pengguna versi "penyahsulitan" pendaftaran Holter sendiri.

    Pada dasarnya, analisis pemantauan Holter adalah dialog antara perisian dan doktor yang membuat kesimpulan terakhir. Tahap program dapat dianggarkan dengan jumlah kesalahan yang diperbaiki oleh pengguna doktor.

    Bergantung pada syarikat pengeluar perisian, "ikon" dan pilihan program akan diberi nama dan tentu saja, dengan cara yang berbeza. Walau bagaimanapun, hampir semua program mempunyai prinsip yang sama..

    Rajah. 2. Tahap utama analisis.

    Setiap pengguna dapat menggunakan "ikon" yang disajikan dalam urutan sewenang-wenang dan mudah. Selalunya, doktor memulakan dengan "membersihkan" pendaftaran artifak ketika menganalisis templat rakaman.

    Dalam analisis automatik, program membandingkan semua kompleks yang diperoleh dengan standard dalam ingatannya. Apabila pertandingan dikenal pasti, episod dibentuk dan disusun ke dalam kumpulan yang sesuai dengan nombor yang ditandakan. Sebenarnya, doktor hanya boleh bersetuju atau tidak setuju dengan hasil analisis automatik. Rajah 3 menunjukkan templat pendaftaran untuk pesakit dengan extrasystoles ventrikel polimorfik dengan nombor di sudut kanan bawah setiap templat.

    Rajah. 3. Membentuk corak aritmia ventrikel.

    Doktor berpeluang memasukkan setiap templat dan menyunting singkatan ektopik atau normal secara manual yang dicadangkan oleh analisis komputer.

    Dengan menggunakan penonton acara, anda dapat menganalisis setiap sampel secara bergantian semua gangguan irama dan konduksi yang dikesan semasa pendaftaran, memperhatikan pengedarannya pada siang hari.

    Fungsi melihat semua acara setiap hari adalah salah satu yang paling mudah ketika menilai gangguan irama dan mengenal pasti jeda, kerana ini membolehkan anda menilai secara visual jenis pengedaran semua perubahan setiap hari di tetingkap kiri.

    Rajah. 4. Tetingkap untuk melihat semua acara setiap hari

    Salah satu pilihan perisian yang paling mudah dan ketara adalah trend ST. Mengembara tren membolehkan anda memilih dinamik segmen ST yang boleh dipercayai dan diagnostik, membuang artifak pergeseran kontur.

    Rajah. 5. Tetingkap analisis episod ST.

    Pilihan "Gambaran keseluruhan ECG" sama sekali tidak dapat diganti, yang membolehkan doktor melihat keseluruhan rekod ECG yang diterima. Pilihan ini mesti digunakan dalam analisis setiap pendaftaran. Setiap pendaftaran harus dilihat secara lengkap dalam waktu nyata, sementara isyarat EKG dibandingkan dengan maklumat mengenai aktiviti pesakit dan mengambil ubat dari buku hariannya.

    Keupayaan untuk menganalisis kebolehubahan degupan jantung (HRV) terdapat di banyak pengeluar. Pilihan ini boleh digunakan baik dalam perubatan praktikal dan dalam pembentukan kumpulan penyelidikan dalam penyelidikan saintifik. Dalam pelbagai program, indikator hanya analisis sementara HRV dapat disajikan, serta petunjuk analisis sementara dan analisis frekuensi. Petunjuk analisis temporal membolehkan kita menilai keparahan aritmia sinus dan kekakuan irama jantung (seperti yang anda ketahui, kekakuan irama jantung menunjukkan risiko tinggi kematian jantung secara tiba-tiba). Petunjuk analisis frekuensi (HF, LF, VLF, Total power) kurang dikaji dan digunakan untuk menilai dominasi kesan bahagian parasimpatik atau simpatik sistem saraf autonomi, iaitu. membolehkan anda menilai status vegetatif pesakit. Semasa menggunakan pilihan program ini, perlu memahami dengan jelas bahawa gambar yang boleh dipercayai
    diperoleh hanya dengan "membersihkan" pendaftaran dari bunyi dan artifak yang teliti. Di samping itu, setiap penyelidik berhadapan dengan keperluan untuk membuat pangkalan data mereka sendiri untuk penggunaan klinikal dan saintifik..

    Skrin denyut jantung yang trend dan melampau juga merupakan salah satu pilihan yang paling mudah (Gamb. 6).

    Semasa membina tren sedemikian, denyut jantung rata-rata melebihi 1, 2, 5, atau 10 minit (bergantung pada tetapan). Dalam kes ini, satu warna menunjukkan kadar denyut jantung maksimum, yang lain - kadar denyutan jantung purata, dan yang ketiga - kadar denyutan jantung minimum. Skrin menunjukkan arah aliran jantung untuk jangka masa yang dipilih. Apabila butang tetikus ditekan (di layar tren), nilai denyut jantung semasa dan segmen ECG dengan denyut jantung yang ditunjukkan di tetingkap zoom akan dilihat. Nilai denyutan jantung maksimum dan minimum dan selang NN dapat ditentukan secara manual..

    Rajah. 6. Skrin aliran dan nilai degupan jantung yang melampau

    Salah satu pilihan terbaru yang ditawarkan oleh program moden adalah penilaian pergolakan degupan jantung. Oleh kerana ini adalah konsep yang agak baru, kita akan memikirkannya dengan lebih terperinci..

    Pada tahun 1999, sebuah pasukan penyelidik yang diketuai oleh G. Schmidt memperhatikan bahawa extrasystole ventrikel (VE) diikuti oleh turun naik pendek dalam jangka masa selang RR kitaran sinus. Fenomena ini pertama kali dijelaskan dan dijadikan asas bagi konsep "pergolakan degupan jantung" (TCP): biasanya sejurus selepas irama sinus, irama sinus mempercepat dan kemudian melambatkan kembali, kembali ke nilai asalnya. Peningkatan irama sinus, berikutan penurunan jangka pendeknya, dianggap sebagai tindak balas fisiologi terhadap ZhE. Kumpulan G.Schmidt mencadangkan dua petunjuk TCR: ini adalah permulaan turbulensi - (turbulensi onset) (TO) dan turbulence slope - (turbulence slope) (TS). KE adalah
    besarnya peningkatan irama sinus selepas ZhE, dan TS adalah intensiti penurunan irama sinus berikutan peningkatannya. Indikator TO dikira sebagai nisbah perbezaan antara jumlah nilai selang dua sinyal RR sinus pertama setelah ZhE dan dua selang RR sinus terakhir sebelum ZhE hingga jumlah dua selang RR sinus sebelum ZhE, dinyatakan sebagai peratusan. Untuk menentukan TS (ms / RR), cerun selang RR dikira menggunakan garis regresi lurus untuk setiap selang 5 RR dari 20 selepas jeda pampasan (RR [1]

    RR [20]). Kemerosotan regresi positif maksimum diambil sebagai nilai TS. Nilai penyelenggaraan 2.5 ms / RR dianggap normal, dan penyelenggaraan> 0% dan TS

    Sistem pemantauan harian ECG

    monitor mudah alih MEKG-NS-02s 2/3/12 saluran> digunakan untuk merakam ECG dalam dua belas petunjuk.

    Ergometer basikal Corival atau treadmill Valiant, yang dihasilkan oleh Lode, Belanda.

    kompleks pemprosesan berdasarkan komputer peribadi (PC) atau komputer riba.

    Pilihan: Sistem vakum pemegang elektrod VACUBOY atau setaraf.

    Ergometer basikal Corival atau treadmill Valiant, yang dihasilkan oleh Lode, Belanda.

    Pilihan: pengukuran tekanan darah dengan kaedah auscultatory tambahan.

    Ciri Perisian:

    pesakit dan penjanaan data sampel.

    pemerolehan ECG dan isyarat tekanan darah dari pesakit dan kemasukan mereka secara serentak ke dalam PC dalam masa nyata.

    menyediakan doktor dengan ECG visualisasi masa nyata, maklumat mengenai kadar denyutan jantung semasa, aritmia yang muncul, parameter ST-T rata-rata kompleks QRST normal, perubahan iskemia, parameter sampel semasa (masa, nombor tahap, kadar jantung, tekanan darah, dll.).

    membimbangkan aritmia berbahaya atau perubahan ST-T.

    menerima "beku bingkai" ECG pada bila-bila masa dan menyimpannya dalam fail dengan komen yang diperlukan.

    menyimpan pada cakera keras semua data mengenai ujian, termasuk semua ECG yang diterima.

    paparan posteriori di skrin keseluruhan EKG dan menghubungkannya dengan peristiwa lain dari sampel.

    mendapatkan semua maklumat doktor mengenai ujian beban dalam bentuk laporan di atas kertas.

    pembentukan arkib hasil ujian beban dan bekerjasama dengan arkib ini.

    Elektrod untuk melakukan rangsangan elektrik transesofagus jantung

    EP-2

    Elektrod bipolar EP2-01- "DMS-PT" digunakan untuk mendiagnosis penyakit jantung koronari, mengkaji fungsi automatisme nod sinus, memprovokasi dan menghentikan paroxysms takikardia supraventricular, dan memilih terapi ubat.

    panjang elektrod - 700 mm.

    diameter elektrod 2.7 mm.

    jarak antara gelincir gelincir - 40 mm.

    diameter gelincir gelincir 3.5 mm.

    EP-3

    Elektrod tiga tiang EP3-01- "DMS-PT" digunakan untuk mendiagnosis laluan tambahan, merekod elektrogram esofagus jantung.

    panjang elektrod - 700 mm.

    diameter elektrod 2.7 mm.

    jarak antara gelincir gelincir - 40 mm dan 20 mm.

    diameter gelincir gelincir 3,5 mm.

    tiub penebat fleksibel yang diperbuat daripada polietilena dengan permukaan licin) memudahkan penyisipan elektrod melalui hidung.

    jarak tetap antara cincin kenalan memudahkan penyetempatan elektrod di kerongkongan dan memastikan kebolehulangan hasil diagnostik.

    ketiadaan panduan memudahkan manipulasi elektrod.

    elektrod membolehkan anda merakam elektrogram esofagus setelah melakukan rangsangan.

    rintangan elektrik yang rendah dari konduktor elektrod memberikan ambang yang lebih rendah untuk rangsangan dan memanjangkan jangka hayat bateri atau penumpuk stimulator berkuasa sendiri.

    Sarung bahu pneumatik untuk pemantauan tekanan darah setiap hari

    Kami dengan senang hati menawarkan anda tali bahu pneumatik profesional baru untuk pemantauan tekanan darah setiap hari.

    manset mempunyai bentuk berbentuk kerucut, apabila diaplikasikan mengikuti bentuk bahu lengan, akibatnya ia terpaut pada lengan untuk waktu yang lama dan ukuran yang lebih tepat.

    penutup manset diperbuat daripada bahan berasaskan kapas dengan penambahan poliuretana dan poliester, yang meningkatkan kebolehpercayaan dan ketahanannya dengan ketara dan, pada masa yang sama, membolehkan anda "menghirup" tangan semasa kajian harian.

    ruang cuff adalah produk tunggal bersama dengan tiub penyambung, tidak mempunyai komponen, yang meningkatkan kebolehpercayaannya dengan ketara dan menghilangkan kebocoran udara.

    ruang itu diperbuat daripada getah berkualiti tinggi, yang selama penggunaan berpanjangan tidak kehilangan khasiatnya, tidak kecokelatan, membengkak dan tidak mengeluarkan cecair berminyak yang mengganggu sistem pneumatik radas..

    boleh dipasang di kedua tangan kiri dan kanan, ada petunjuk yang tepat mengenai pemakaian manset yang betul di lengan dan petunjuk jarak lengan.

    ia mudah dibasmi kuman dan boleh dibasuh; setelah mencuci, bentuknya tetap baik.

    adalah mungkin untuk digunakan dalam berbagai model perangkat untuk pemantauan tekanan darah setiap hari yang dihasilkan oleh sejumlah syarikat Rusia dan asing.

    Cuff boleh dilengkapi dengan fitting untuk menyambung ke perakam, kait yang membolehkan anda mengikat manset dengan selamat dan mengecualikan pergerakan manset relatif ke lengan, dan tisu pakai buang untuk pemeriksaan yang lebih selesa dan meningkatkan umur cuff.

    Monitor ECG yang boleh pakai

    Perakam ECG baru menggabungkan fungsi, kepraktisan dan gaya yang sempurna. Terima kasih kepada pendaftar ini, anda mempunyai maksimum peluang untuk bekerja, kreativiti dan aktiviti ilmiah.

    Rakaman ECG dalam dua, tiga atau dua belas petunjuk, bergantung pada jenis kabel yang disambungkan ke monitor.

    rakaman nadi alat pacu jantung yang dapat ditanamkan.

    pendaftaran aktiviti motor dan kedudukan badan pesakit.

    Paparan ECG secara serentak dalam tiga petunjuk pada LCD berwarna.

    kawalan papan kekunci dan “menu” navigasi yang dipaparkan di LCD.

    petunjuk pelepasan bateri dan pemutusan elektrod.

    jam masa nyata yang disatukan dalam monitor.

    penyimpanan data pada kad flash.

    pertukaran data dengan komputer melalui port USB, peranti input dari kad flash dan penyesuai bluetooth.

    dikuasakan oleh satu bateri atau bateri.

    keupayaan untuk menggantikan sumber kuasa semasa pemantauan.

    Monitor MEKG-NS-02m digunakan dalam Sistem Pemantauan Holter-DMS ECG Holter dan dalam sistem pemantauan 24 jam ECG dan SOYUZ HELL.

    Pemantauan jantung 24 jam: memantau waktu operasi

    Elektrokardiogram biasa di pejabat doktor tidak selalu memberikan hasil yang tepat. Untuk masa yang singkat ini, tidak ada cara untuk mendapatkan maklumat lengkap mengenai kerja jantung semasa tidur, semasa tekanan fizikal dan mental, dan semasa menjalani gaya hidup normal. Pemantauan jantung secara menyeluruh setiap hari membantu melengkapkan gambaran pemeriksaan.

    Holter ECG, atau pemantauan jantung setiap hari: intipati pemeriksaan

    Untuk mendapatkan data di atas, anda memerlukan elektrokardiogram (ECG), yang dilakukan dalam jangka masa yang lama. Untuk ini, elektrod yang serupa dengan pemeriksaan biasa dilampirkan ke badan pesakit dan disambungkan ke kardioregistrator yang boleh dipakai. Maklumat dibaca oleh peranti dan direkodkan pada kad memori, dan kemudian dihantar ke doktor diagnostik berfungsi untuk penyahsulitan dan kesimpulan. Pemeriksaan sedemikian boleh berlangsung sehingga tujuh hari..

    Pemantauan ECG setiap hari pertama kali digunakan oleh ahli biofisik Amerika Norman Holter pada tahun 1952, sebab itulah kaedah ini sering disebut "Holter ECG." Dengan munculnya teknologi ini, semakin mudah untuk mengesan gangguan irama jantung dan konduksi, menjelaskan penyebab pengsan secara tiba-tiba, menilai prestasi alat pacu jantung, dan mengenal pasti perubahan iskemia pada pesakit..

    Peranti pemantau jantung (monitor) kelihatan seperti kotak kecil dengan kad memori di dalamnya. Wayar yang menuju ke beberapa elektrod boleh guna di badan pesakit disambungkan kepadanya. Alat perakam itu sendiri terletak di dalam beg tali pinggang untuk menjadikannya selesa dipakai. Selepas berakhirnya ECG harian, elektrod dikeluarkan, dan peranti disambungkan ke komputer, di mana data tersebut tersedia untuk doktor. Keadaan utama semasa memakai alat ini adalah aktiviti fizikal, jika tidak ada kontraindikasi.

    Dalam beberapa kes, pesakit juga diresepkan pengukuran tekanan darah setiap hari. Kemudian, tonometer cuff ditambahkan ke peralatan yang dijelaskan di atas, yang mencatat tekanan darah dan juga memindahkan maklumat ke monitor.

    Pendaftar mencatat irama jantung pada siang hari, dan pesakit pada masa ini menyimpan buku harian di mana dia mencatat waktu tidur, bekerja, makan, berjalan menaiki tangga, dll. Doktor juga boleh meminta pesakit menjalankan tugas ketika memakai monitor: misalnya, luangkan 5 minit berbaring di posisi tertentu (di belakang, sisi, perut) dan menunjukkan waktu di buku harian. Oleh itu, pemantauan ECG setiap hari akan seberat maklumat.

    Petunjuk dan kontraindikasi untuk pemantauan jantung setiap hari

    Pemantauan fungsi jantung setiap hari ditetapkan dalam kes berikut:

    • untuk mengesan aritmia, jika terdapat aduan gangguan atau jeda pada irama jantung, degupan jantung yang terlalu cepat atau sangat perlahan, pening atau pingsan;
    • untuk mengesan keadaan iskemia (kebuluran oksigen) miokardium: pesakit mungkin mengadu sakit di dada, siku dan rahang bawah;
    • untuk mengawal parameter tertentu alat pacu jantung;
    • untuk menilai keberkesanan rawatan yang ditetapkan.

    Beberapa alat untuk memantau irama jantung membolehkan anda melakukan diagnostik awal secara automatik. Tetapi anda tidak boleh bergantung sepenuhnya pada data ini, kesimpulan akhir hanya diberikan oleh doktor setelah menganalisis penyahsulitan data.

    Petunjuk lain untuk pemantauan jantung adalah:

    • berdebar-debar
    • angina pectoris;
    • infarksi miokardium;
    • kardiomiopati.

    Kontraindikasi terhadap pengukuran harian ECG dianggap hanya penyakit radang akut jantung. Dalam semua kes lain, pemeriksaan tidak membahayakan (dan sama sekali tidak menyakitkan), termasuk semasa kehamilan, pada masa kanak-kanak dan usia tua.

    Prosedur pemantauan jantung: prosedur

    Ramai pesakit tertarik dengan bagaimana pemantauan jantung setiap hari dilakukan, bagaimana alat itu akan dipasang dan apakah perlu berjumpa doktor..

    1. Mula-mula anda perlu mendapatkan preskripsi doktor. Harus ada arah yang jelas untuk tujuan penelitian, serta saranan: misalnya, sekiranya ada ubat yang diambil dihentikan pada saat pemantauan.
    2. Sebelum pemeriksaan, disarankan untuk tidur cukup dan mulakan hari seperti biasa. Sebaiknya mandi tanpa melincirkan kulit selepas itu. Sekiranya terdapat rambut di dada, ia harus dicukur agar sentuhan elektrod dengan kulit lebih baik dan penyingkiran yang tidak menyakitkan. Dianjurkan untuk memakai pakaian longgar untuk menyembunyikan peranti dan elektrod dan berjalan dengan selesa dengannya. Wanita tidak mahu memakai coli dengan underwire.
    3. Di bilik rawatan, jururawat melekatkan elektroda pakai pelekat ke dada pesakit di hadapan. Biasanya terdapat lima hingga tujuh daripadanya, tetapi jumlahnya boleh mencapai 12. 12. Kadang-kadang satu elektrod dipasang lebih dekat ke pangkal paha. Peranti itu sendiri ada dalam beg khas, boleh digantung di leher, di bahu atau di tali pinggang.
    4. Jururawat juga menghidupkan perakam, dan selepas itu alat tidak lagi perlu disentuh sehingga akhir pemeriksaan. Kadang-kadang pesakit diberi tugas menekan butang pada waktu tertentu, tetapi ini tidak berlaku setiap saat.
    5. Pemantauan jantung setiap hari tidak diperlukan pada waktu siang. Tempoh kajian ditentukan oleh doktor. Setelah masa yang ditentukan telah habis, pesakit kembali ke bilik rawatan, di mana alat dan elektrod dikeluarkan daripadanya, kualiti rakaman data diperiksa dan dihantar untuk penyahsulitan..
    6. Semasa pemeriksaan, telefon bimbit tidak boleh berada di dalam saku anda, dan juga dilarang mendekati peralatan elektrik dengan radiasi.

    Apa yang tidak dapat dilakukan semasa kajian?

    Semasa pemantauan harian, prosedur air dilarang sama sekali (kecuali prosedur di mana air tidak menyentuh peralatan).

    Jangan tidur di perut anda, kerana ini boleh mencetuskan pencabutan elektrod. Sekiranya mereka terlepas, mereka harus dikembalikan ke tempat mereka. Dalam kes lain, jangan sentuh elektrod dan tekan butang mana-mana pada peranti tanpa nasihat doktor atau jururawat.

    Adalah perlu untuk menuliskan dalam buku harian semua tindakan mengikut cadangan doktor (tidur, makan, minum ubat, perubahan kesejahteraan, dll.).

    Sekiranya boleh, anda harus memberi diri anda aktiviti fizikal (biasanya berjalan menaiki tangga) dengan catatan penampilan, jangka masa dan kesejahteraannya selepas itu.

    Hasil tinjauan

    Sukar bagi seseorang yang bukan pakar dalam diagnostik fungsional untuk memahami apa yang ditunjukkan oleh pemantauan jantung setiap hari. Data yang dirakam pada peranti terdiri daripada istilah, nilai berangka, diagram dan grafik. Oleh itu, pesakit harus memberi doktor kajian mengenai data dan diagnosis, pelantikan rawatan atau pemeriksaan tambahan. Menguraikan catatan biasanya memerlukan beberapa jam, jadi dalam kebanyakan kes pesakit diminta untuk datang berunding pada keesokan harinya.

    Pendapat doktor akan memungkinkan untuk memahami sama ada pesakit mempunyai tanda-tanda gangguan seperti iskemia dan aritmia, sama ada terdapat bahaya bagi kehidupan dan kesihatan, sama ada rawatan di hospital atau pembedahan diperlukan. Adalah perlu untuk mendekati peperiksaan dengan serius dan mengikuti semua arahan pakar, kerana bergantung kepada ini sama ada kemungkinan untuk menghentikan perkembangan pelanggaran yang dikenal pasti.

    Dengan arahan doktor yang sesuai, jangan mengabaikan pemantauan ECG setiap hari. Patologi jantung, jika ada, paling baik dikesan terlebih dahulu dan rawatan harus dimulakan secepat mungkin. Pemeriksaan sedemikian tidak akan menyebabkan bahaya - tidak ada kemerosotan kesejahteraan pada pesakit setelah pemantauan Holter diperhatikan. Oleh itu, jika anda telah ditetapkan pemantauan ECG setiap hari, segera cari tahu di mana untuk melakukannya, dan mulakan persiapan untuk prosedur tersebut.

    Di mana saya boleh melakukan pemantauan kadar jantung Holter?

    Terdapat banyak klinik di Moscow yang menyediakan perkhidmatan diagnostik berfungsi. Bagaimana memilih yang mana perkhidmatan dari tahap yang betul akan diberikan? Vetrova Zarema Davletovna yang bertanggungjawab, pakar kardiologi klinik "AVS-ubat" (lesen LO-77-01-014762 bertarikh 30 Ogos 2017):

    “Pemantauan denyut jantung Holter setiap hari, yang dilakukan dengan menggunakan alat baru, akan lebih nyaman dan tepat. Mana-mana peralatan mempunyai kemampuan untuk menjadi usang, jadi masuk akal untuk mengetahui berapa lama peralatan tersebut dibeli.

    Perkara kedua yang sangat penting adalah pengalaman doktor. Pilih pakar yang boleh anda percayai: menilai pencapaian profesional dan saintifik. Bagaimanapun, penting bukan sahaja untuk mendapatkan data yang tepat, tetapi juga untuk membuat kesimpulan yang tepat dari mereka..

    Harga untuk pemantauan denyut jantung Holter berbeza-beza bergantung pada klinik tertentu, jangka masa pemeriksaan dan penggunaan peralatan tambahan (untuk mengukur tekanan darah). Tetapi, sebagai contoh, kami mengekalkan harga dalam segmen ekonomi, walaupun terdapat peralatan baru dan pakar yang berkelayakan. Pemantauan kadar denyutan jantung di klinik kami berharga kira-kira 3.500 rubel. Kami mahu semua pesakit mempunyai akses ke perkhidmatan diagnostik yang berfungsi ”.

    Maklumat mengenai kerja jantung semasa tidur, semasa tekanan fizikal dan emosi dapat diperoleh dengan menggunakan pemantauan kadar jantung Holter.

    Untuk mengenal pasti kekurangan koronari laten dan menentukan toleransi senaman, ergometri basikal mungkin disyorkan..

    Semasa memilih pusat perubatan, anda harus memperhatikan kelayakan kakitangan, dan juga peralatan teknikal.

    Disfungsi kardiovaskular adalah salah satu penyebab utama kematian, dan oleh itu memerlukan pemantauan sekurang-kurangnya sekali setahun..

    Potongan harga dan promosi - peluang untuk menjimatkan perkhidmatan perubatan.

    Kos program perawatan kesihatan yang komprehensif mungkin bergantung pada set perkhidmatan kesihatan, kuantiti mereka, dan jangka waktu program..

    Ingat bahawa semasa melakukan pemantauan, anda tidak boleh melalui ruang lingkup pengesan logam di metro dan tempat lain, melakukan sinar-x atau MRI mana-mana organ. Ultrasound dibenarkan jika ia tidak mempengaruhi dada dan tidak mengganggu operasi perakam jantung.

    Pemantauan denyut jantung holter: dapatkan gambaran lengkap mengenai jantung

    Kapan, berapa kerap dan di mana anda boleh melakukan ultrasound semasa mengandung: jenis penyelidikan dan persediaan

    © 2017 Argumenty i Fakty JSC Ketua Pengarah Ruslan Novikov. Ketua Pengarang Argumenty mingguan i Fakty Igor Chernyak. Denis Khalaimov, Pengarah Pembangunan Digital dan Media Baru di AiF.ru. Ketua editor laman web AiF.ru Vladimir Shushkin.

    Halter: Ciri Diagnostik

    Berkat teknologi diagnostik perubatan yang baru muncul, hari ini adalah mungkin untuk melakukan kajian ke atas seluruh tubuh manusia dengan lebih berkesan dan berkesan untuk mengenal pasti penyakit dan penyebabnya, pembentukan pelbagai patologi.

    Holter telah digunakan dalam perubatan rasmi sejak tahun 1961 untuk memantau aktiviti jantung. Peralatan dan metodologi kajian ini dikembangkan oleh ahli biofisik Amerika Norman Holter, yang menghormati kaedah diagnostik ini kemudian dinamakan.

    Ini adalah diagnosis yang boleh dipercayai yang membolehkan anda mendapatkan data yang tepat, yang mana hasilnya, rawatan yang berkesan ditetapkan.

    Semasa prosedur, yang boleh berlangsung dari dua hari hingga beberapa minggu, peranti dipasang pada tubuh manusia - alat perakam mudah alih yang sentiasa memantau keadaan jantung dan aktivitinya. Peralatan mencatat kardiogram, yang lebih bermaklumat daripada prosedur biasa untuk membaca aktiviti jantung.

    Elektrod dilekatkan pada kulit dada dan menghantar isyarat berterusan bahawa peranti merekodkan, mendaftarkan sebarang kelainan jantung.

    Berkat teknik Holter, kemungkinan untuk mengenal pasti patologi, perubahan organ dan aktivitinya yang tidak akan ditunjukkan oleh pemeriksaan biasa oleh doktor. Jangan lupa bahawa kelakuan elektrokardiogram standard adalah penyebab keadaan tekanan pesakit dan kardiogram tidak akan menunjukkan gambaran yang betul, di mana akan ada fenomena yang tidak mempunyai sebab untuk penyakit ini..

    Ya, dan pemeriksaan rutin juga tidak menunjukkan bagaimana jantung berfungsi semasa makan, aktiviti fizikal, ketika berehat dan bersantai. Dan petunjuk ini sangat penting untuk gambaran klinikal yang tepat dan diagnosis yang tepat..

    Jenis kajian ini juga digunakan ketika terdapat turun naik tekanan darah, yang sering menimbulkan penyakit jantung..

    ECG Dinamik - Pemantauan holter dilakukan pada jangka masa yang berlainan. Pemilihan jangka masa prosedur bergantung kepada anomali yang disyaki oleh doktor.

    Untuk pemantauan harian, peranti mudah alih ringkas digunakan untuk mencatat semua petunjuk jantung. Banyak model peralatan moden mampu merakam petunjuk pernafasan lain, tekanan darah dan sebagainya. Pemantauan dapat dilakukan selama kehamilan, membuat kardiogram untuk orang tua.

    Kelebihan kaedah penyelidikan ini terletak pada keserbagunaannya: cukup untuk memasang sensor di dada dan membawa peralatan itu sendiri dengan anda dalam kotak kecil. Ini tidak akan mengubah cara hidup yang biasa, tidak akan menimbulkan rasa tidak selesa. Dan pada masa ini, peranti akan terus mencatat semua petunjuk dan perubahan yang berlaku dalam aktiviti jantung dan organ itu sendiri.

    Selari dengan ini, pesakit melakukan penyesuaian bebas terhadap setiap perubahan keadaan kesihatannya, memasukkan data di atas kertas pada waktunya. Terima kasih kepada halter, anda dapat memperoleh gambaran yang sangat terperinci mengenai keadaan jantung dan berdasarkan data yang diperoleh. Doktor akan membuat diagnosis yang tepat dan menetapkan terapi yang berkesan dan mencukupi..

    • Persekitaran yang biasa dilakukan oleh pesakit akan memberi petunjuk jantung yang tepat apabila tidak ada yang mengganggu pesakit;
    • dengan bantuan peralatan, adalah mungkin untuk mengenal pasti risiko terkena penyakit iskemia, aritmia, hipotensi dan hipertensi pada waktunya;
    • terima kasih kepada alat itu, kehadiran patologi jantung dapat dikesan atau dibantah;
    • peralatan pelbagai saluran membolehkan anda mendapatkan sejumlah besar maklumat, analisisnya akan memberikan diagnosis yang tepat.

    Halter ditunjukkan untuk semua orang dengan kelainan jantung atau kelainan. Satu-satunya kontraindikasi mungkin adalah penyakit kulit di kawasan dada..

    Pemantauan ECG Holter dan variasinya

    Pemantauan ECG holter boleh dianjurkan dalam banyak kes; kanak-kanak, orang dewasa pada usia berapa pun terdedah kepadanya. Selalunya, walaupun pesakit mengadu degupan jantung yang cepat, pening berulang atau hilang kesedaran, doktor akan menetapkan prosedur untuk mengesahkan atau membantah diagnosis dan perkembangan penyakit miokardium iskemia, aritmia.

    Pemantauan Holter ECG juga ditetapkan untuk:

    • pesakit didiagnosis menghidap hipertensi arteri untuk pertama kalinya;
    • diagnosis hipertensi "kot putih";
    • kecacatan jantung;
    • hipertensi sederhana atau bentuk rawatan yang teruk yang tidak dapat dirawat;
    • infarksi miokardium;
    • terdapat kegagalan jantung akut atau bentuk penyakit kronik;
    • adalah perlu untuk memantau operasi alat pacu jantung;
    • terdapat penyakit sistem endokrin atau pesakitnya gemuk.

    Agar pemantauan ECG kajian Holter dapat memberikan hasil yang betul, adalah perlu untuk mempersiapkan prosedur, yang berterusan secara berterusan selama satu hari atau beberapa hari.

    Pastikan mandi, kerana semasa prosedur anda tidak akan dapat mengeluarkan peralatan. Anda juga harus menyingkirkan sebarang aksesori logam (perhiasan, jam tangan, dan lain-lain), kerana logam boleh mempengaruhi ketepatan bacaan dan pengoperasian peranti.

    Beritahu doktor anda apa ubat yang anda ambil sejak kebelakangan ini, kerana banyak ubat tersebut boleh mempengaruhi fungsi jantung anda..

    Sekiranya anda baru-baru ini melakukan ECG normal, tunjukkan hasilnya kepada doktor anda sebelum memantau..

    Sehingga kini, pemeriksaan Holter dianggap yang terbaik dan paling bermaklumat, dan oleh itu pemantauan EKG digunakan walaupun seseorang hanya perlu melakukan diagnosis umum terhadap tubuh dan kesihatannya. Pemantauan harian mengenai irama jantung dengan alat perakam membantu membuat diagnosis yang tepat..

    Holter ECG dijalankan dalam dua versi - setiap hari sepenuh masa atau pecahan.

    Kajian pecahan ditetapkan dalam kes apabila pesakit memulakan aritmia. Sebaik sahaja pesakit merasa tidak selesa dan kemerosotan keadaannya, dia hanya perlu menekan butang pada peralatan dan ia akan mula merekod semua data.

    Holter ECG juga dapat dilakukan secara berterusan.

    Kajian harian berskala penuh dapat berlangsung dari 1 hingga beberapa hari. Petunjuk pemeriksaan ini akan memberikan gambaran lengkap mengenai keadaan dan fungsi jantung. Dengan kardiogram standard, gambarnya separuh informatif seperti kaedah Holter.

    Semasa prosedur, agar kajian Holter ECG dapat memberikan hasil yang tepat, pesakit harus berhati-hati dengan teknik ini: elakkan masuknya air, kerosakan mekanikal, elakkan sebarang kontak peralatan dengan jenis peralatan yang membuat medan magnet di sekelilingnya.

    Atas cadangan doktor, halter ECG dapat merangkumi pelbagai tugas yang dapat mengenal pasti pelbagai patologi. Sebagai contoh, seorang pesakit harus naik ke tingkat 5 dan turun sehingga doktor menentukan tahap kesihatan amnya, serta penyakit yang boleh mengancam nyawa.

    Pemantauan jantung harian (halter ECG): persiapan dan perlakuan yang betul

    Pemantauan jantung setiap hari bermula dengan mempersiapkan pesakit untuk prosedur. Pastikan mandi, supaya dalam proses diagnosis seseorang tidak mengalami sensasi yang tidak menyenangkan. Pakaian kapas dipakai yang tidak mengganggu pertukaran air-air.

    Juga, dalam proses pemantauan jantung setiap hari, pesakit harus menghindari kontak dengan peralatan yang dapat membentuk medan magnet di sekitarnya yang secara negatif mempengaruhi operasi alat holter.

    Peranti halter terdiri daripada dua bahagian utama - penyahkod pegun dan peranti rakaman mudah alih yang membaca. Elektrod selalu terpasang pada kulit yang paling mudah bergerak, yang mencegah risiko kerosakan peralatan.

    Pemantauan jantung skala penuh setiap hari mengambil bacaan jantung ketika pesakit menjalani gaya hidup yang biasa dan biasa, melakukan pelbagai aktiviti fizikal, melakukan latihan fizikal, berlari dan melakukan tindakan lain.

    Segala sesuatu yang dilakukan oleh pesakit ketika pemantauan jantung (1 atau lebih hari) harian dilakukan, juga dicatat dalam buku harian, yang menunjukkan jenis tindakan, masa perlakuannya, perasaannya. Ini adalah tidur malam, makanan, jenis aktiviti fizikal, ubat-ubatan, rehat, tekanan, ciri keadaan (kemerosotan atau peningkatan, tidak ada perubahan).

    Pemantauan jantung holter dilakukan dengan mengambil kira cadangan doktor dan peraturan tertentu:

    • perlindungan peralatan dari kelembapan sehingga ketepatan data tidak dilanggar kerana kerosakan peralatan;
    • Jangan dedahkan peralatan pada suhu yang melampau, ini diperlukan untuk data penyelidikan objektif yang dilakukan dalam keadaan yang biasa dilakukan oleh pesakit;
    • Pemantauan jantung holter akan tepat jika, semasa proses diagnostik, anda tidak akan mengalami getaran, penurunan tekanan (terbang di kapal terbang, tarikan);
    • mematuhi gaya hidup biasa tanpa risiko mendapat tekanan;
    • dalam diagnosis Holter, semasa memantau jantung, anda tidak boleh menggunakan aktiviti fizikal yang lebih tinggi daripada biasa. Pertama sekali, kerana data tidak tepat, dan juga - elektrod dapat menjauh dari kulit.

    Pesakit harus berehat di punggung agar tidak mengganggu kedudukan elektrod. Dalam kes yang melampau - di sebelah, tetapi pastikan halter untuk jantung berfungsi dengan betul.

    Kaedah diagnosis halter ini benar-benar selamat dan pemantauan jantung tidak menyebabkan patologi atau keadaan serius.

    Pemantauan ECG setiap hari memberikan data yang lebih luas mengenai keadaan jantung, sebarang perubahan dalam kerjanya dalam keadaan dan tindakan yang berbeza. Berkat teknik ini, yang dikembangkan oleh seorang saintis Amerika sejak dulu, adalah mungkin untuk mendapatkan data yang tidak akan diberikan oleh kardiogram biasa atau pemeriksaan oleh doktor.

    Dalam proses elektrokardiogram biasa, seseorang berada dalam keadaan tenang dan santai, dan mustahil untuk melihat perubahan aktiviti jantung dalam keadaan kegembiraan, aktiviti fizikal. Dan maklumat ini dapat memberikan gambaran klinikal lengkap mengenai perkembangan penyakit ini, sebarang perubahan patologi yang berlaku di jantung. Oleh itu, pemantauan ECG harian adalah kaedah penyelidikan yang paling berkesan pada masa ini..

    Elektrod peralatan dipasang pada kulit dada pesakit, yang akan melakukan pemerhatian dan rakaman data yang betul. Selalunya, pemantauan ECG skala penuh setiap hari digabungkan dengan diagnosis tekanan darah dan bahu pesakit, dan manset terpasang yang mencatat turun naik dan perubahan tekanan.

    Seperti yang telah kita maklum, tidak ada kesan negatif terhadap keadaan tubuh dan kesihatan pesakit semasa kajian dilakukan. Kardioregistrator tidak menyebabkan gangguan pada kerja jantung. Pemantauan EKG setiap hari (dengan jangka masa yang berlainan) ditetapkan kepada orang-orang pada usia berapa pun, dengan kecurigaan yang berbeza mengenai diagnosis penyakit jantung.

    Petunjuk untuk menerapkan pemantauan degupan jantung pada siang hari adalah aduan pesakit mengenai keadaan pengsan dan pra-pengsan, serangan aritmia yang kerap. Doktor menetapkan diagnostik sekiranya terdapat kecurigaan adanya patologi yang menyebabkan kematian.

    Kumpulan risiko termasuk pesakit dengan tekanan darah tinggi, dengan diagnosis disfungsi ventrikel kiri, dengan kecacatan jantung valvular, dan gangguan. Ini juga merangkumi pesakit yang disyaki iskemia jantung tanpa gejala, angina pectoris varian, iskemia bisu.

    Pemantauan EKG Holter Harian: Menentukan Hasil dan Komplikasi

    Pemantauan ECG setiap hari secara berperingkat akan membolehkan anda mendapatkan gambaran yang tepat dan lengkap mengenai keadaan jantung pesakit, perubahan yang berlaku dalam keadaan yang berbeza.

    Setelah diagnosis selesai, peringkat penyahsulitan data bermula. Sebelum ini, prosedur ini dijalankan secara manual dan memakan masa yang cukup lama. Hari ini, dengan perisian moden, analisis lengkap gambar dilakukan menggunakan komputer, dan anda akan mendapat hasilnya dengan cepat.

    Semua isyarat yang diterima dari perangkat diproses dalam mod automatik, dan grafik perubahan ditampilkan di layar komputer, sesuai dengan diagnosis yang dibuat.

    Oleh kerana prosedur ini tersedia untuk semua pesakit, pemantauan ECG setiap hari secara berperingkat membolehkan anda membuat diagnosis yang tepat, perhatikan perubahan patologi tepat pada masanya dalam keadaan jantung, penyelewengan dalam kerjanya, menetapkan terapi yang berkesan dan mencukupi untuk mencegah perkembangan bentuk penyakit dan komplikasi yang teruk.

    Dalam satu set data standard yang diterima, mesti ada:

    • parameter irama sinus;
    • data gangguan irama jantung;
    • gangguan konduksi jantung;
    • gangguan yang dimanifestasikan sebagai akibat dari pelbagai tindakan pesakit;
    • Dinamika segmen ST.

    Pemantauan ECG berskala penuh setiap hari untuk hasil yang lebih tinggi, berkat anda dapat menyelesaikan banyak masalah yang boleh berlaku dengan keadaan jantung yang negatif dan gangguan fungsi.

    Sebagai contoh, seorang doktor akan dapat menilai semua risiko yang menimbulkan penyakit jantung pada kanak-kanak dan orang dewasa, pesakit tua, mereka yang baru saja menjalani pembedahan dan akan memulakan kerja normal.

    Juga, kajian ini membantu mengenal pasti semua kesukaran yang timbul dari aritmia jantung dengan latar belakang penyakit jantung: kardiomiopati, infark miokard, disfungsi ventrikel kiri, dll..

    Terima kasih kepada Holter ECG, juga dapat menilai keberkesanan terapi untuk pelbagai penyakit dan patologi jantung, dan jika analisis data menunjukkan rawatannya tidak berkesan, kaedah rawatan lain.

    Pesakit alat pacu jantung sering diperiksa untuk menentukan kualiti peralatan..

    Hari ini, pemantauan ECG setiap hari atau terpecah-pecah oleh halter membantu mengenal pasti patologi - takikardia, fibrilasi atrium, bradikardia dan prasyarat untuk penampilan anomali ini. Irama berganda atau berstruktur, kontraksi pramatang, bigeminia, ektopia ventrikel juga ditentukan.

    Dengan peningkatan kemungkinan aritmia kerana kehilangan kesedaran, mereka akan terlihat ketika memproses hasil pemantauan untuk halter dalam bentuk takikardia ventrikel yang stabil, fibrilasi atrium, di mana frekuensi tindak balas lebih dari 180 denyutan per minit diperhatikan.

    Keabnormalan jantung yang boleh menimbulkan ancaman terhadap kehidupan pesakit ditentukan oleh pelbagai jenis aritmia:

    • paroxysms takikardia ventrikel, di mana peningkatan irama berlaku secara beransur-ansur dan masuk ke flutter ventrikel;
    • extrasystole ventrikel awal, yang membawa kepada takikardia pada masa yang terdedah;
    • ventrikel awal, ekstrasistol kumpulan atau politopik;
    • kerosakan konduksi intraventrikular dalam bentuk akut;
    • episod pendek aritmia.

    Kajian ini membantu mengenal pasti kelainan jantung semasa mengambil pelbagai ubat antiaritmia. Analisis dilakukan mengikut data seperti atau peningkatan jumlah ekstrasistol per hari, serta manifestasi takikardia, yang sebelumnya tidak diperhatikan pada pasien..

    Iskemia miokard semasa pemeriksaan dikesan semasa segmen ST meningkat atau kemurungannya.

    Semua hasil yang diperoleh dengan memantau halter adalah semata-mata individu dan hanya doktor yang mengetahui gambaran klinikal penuh pesakit yang dapat membuat diagnosis yang tepat.

    Tugas utama diagnosis tetap untuk mengenal pasti dan menilai aritmia jantung, serta mencari kawasan-kawasan di mana peralihan dan turun naik ST akan dinyatakan dengan jelas. Sebagai tambahan, analisis jangka masa selang dalam irama jantung, kerja ventrikel, aktiviti mereka juga dinilai..

    Perakam jantung moden membantu mendapatkan gambaran lengkap dan tepat tentang bagaimana jantung melalui dan mencegah timbulnya dan perkembangan keadaan serius.

    Hari ini, diagnostik holter dijalankan di kardiosenter khusus, hospital. Prosedur ini tersedia dan berharga dari 1500 rubel. Fungsi metodologi penyelidikan membantu dengan cepat menjalani prosedur ini tanpa melaburkan sumber kewangan tambahan, perubahan gaya hidup dan kesulitan lain.

    Perkara yang paling penting adalah mematuhi peraturan penggunaan peralatan dengan ketat, bukan untuk mewujudkan keadaan di mana kegagalan dalam penghantaran isyarat boleh berlaku.

    Adalah Penting Untuk Menyedari Vaskulitis

    Program ini juga membolehkan anda secara automatik menganalisis masa mula dan akhir episod ST, jangka masa dinamika tersebut, nilai maksimum ketinggian segmen ST atau kemurungan.