Pecah aorta: penyebab, gejala, prognosis

Pecah aorta disertai dengan pelanggaran integriti arteri terbesar tubuh manusia dan aliran keluar darah yang banyak. Malapetaka vaskular ini tepat berada di antara sepuluh keadaan yang mengancam nyawa yang paling berbahaya, dan berakhir pada 90% kes dengan hasil yang membawa maut. Sekiranya aorta pecah, walaupun pada waktunya operasi yang dilakukan tidak selalu berakhir dengan jayanya, dan kebarangkalian kematian pesakit tetap tinggi..

Pemerhatian ahli kardiologi menunjukkan bahawa dalam beberapa tahun kebelakangan ini, kekerapan pecah kapal terbesar ini mulai terjadi beberapa kali lebih kerap, dan penyelamatan pesakit dalam kes-kes ini lebih kecil kemungkinannya daripada infark miokard, strok dan patologi vaskular yang lain. Dalam kebanyakan kes, bencana vaskular yang dipertimbangkan dalam kerangka artikel ini berlaku terhadap latar belakang aterosklerosis, luka radang atau distrofi kapal.

Mengapa pecah aorta berlaku? Patologi dan penyakit apa yang menyumbang kepada pecahnya? Faktor luaran apa yang boleh mempengaruhi kemungkinan patologi ini? Apakah simptom bencana vaskular ini? Bagaimana mengenal pasti ancaman pecah aorta? Kaedah rawatan apa yang digunakan untuk memecahkannya? Apakah ramalan untuk survival pesakit selepas pecah aorta?

Punca

Sebab-sebab berikut boleh melanggar integriti dinding aorta:

  • kecederaan dada;
  • perubahan aterosklerotik;
  • proses keradangan;
  • patologi kongenital tisu penghubung (sindrom Marfan);
  • hipertensi arteri.

Kerosakan mekanikal yang ketara pada dada boleh menyebabkan pecahnya aorta yang sihat, tetapi kehadiran patologi lain dari arteri ini semakin memperburuk kemungkinan mengembangkan patologi vaskular yang dipertimbangkan dalam artikel ini. Walau bagaimanapun, kecederaan aorta jarang berlaku dan bukan merupakan faktor utama pecahnya kapal besar ini.

Penyebab pecah aorta yang paling biasa adalah hipertensi arteri dan aterosklerosis. Sebagai peraturan, patologi ini membawa kepada pembentukan aneurisma aorta, yang, ketika ia berkembang, menyebabkan penipisan dinding vaskular dan stratifikasi. Dengan kegembiraan yang kuat dan lonjakan tekanan darah yang disebabkan oleh faktor lain (contohnya, makan berlebihan, suhu persekitaran tinggi, dll.), Arteri boleh pecah, dan pelanggaran integriti menyebabkan kehilangan darah yang besar.

Perubahan aterosklerotik pada 95% kes mempengaruhi aorta perut. Plak membawa kepada pengumpulan garam kalsium dan pemusnahan dinding kapal utama ini secara beransur-ansur. Selepas itu, dindingnya menjadi lebih tipis, membentuk aneurisma dan menjadi sangat rentan. Keadaan yang sangat berbahaya adalah keadaan stratifikasi aneurisma aorta, kerana jangka panjang patologi ini pada saat-saat yang tidak menguntungkan dapat mengakibatkan malapetaka vaskular, yang menyebabkan kematian pesakit dengan cepat..

Perubahan keradangan yang menyebabkan pecahnya aorta boleh disebabkan oleh penyakit berikut:

  • mesortitis sifilik - keradangan meresap pada dinding kapal, yang diprovokasi oleh agen penyebab sifilis;
  • lesi kulat - beberapa penyakit kulat yang membawa kepada pembentukan aneurisma keradangan;
  • aortoarteritis nonspesifik (sindrom Takayasu) - keradangan aorta dan cabangnya, disebabkan oleh sebab yang tidak dapat dijelaskan dan disertai dengan penghapusan arteri besar dan mulut cawangan arteri terbesar.

Bukan sahaja fakta adanya aneurisma aorta, tetapi juga tahap penipisan dinding, dan ukuran penonjolan sakular arteri terbesar. Dengan jumlah aneurisma yang besar, risiko pecahnya aorta meningkat dengan ketara.

Gejala

Tanda-tanda pecah aorta boleh berubah-ubah dan bergantung kepada punca-punca perkembangan bencana vaskular ini. Terlepas dari faktor-faktor yang menyebabkan pendarahan besar-besaran, akibat pecahnya arteri terbesar adalah kehilangan darah akut dan mengejutkan.

Bergantung pada lokasi jurang, gejala dibahagikan kepada:

  • gejala pecahnya aorta menaik dan toraks;
  • gejala pecahnya aorta perut.

Dengan pecahnya aorta menaik, pesakit menunjukkan manifestasi berikut:

  • sakit dada atau antara bilah bahu (dengan pembedahan aorta di bahagian toraks dan sakit perut merebak lebih rendah);
  • tanda-tanda tamponade dan serangan jantung: sakit dada, degupan jantung perlahan, takut mati, dan lain-lain;
  • kejutan: kulit pucat, sejuk, peluh melekit, menurunkan tekanan darah ke angka kritikal, peningkatan degupan jantung, kusam dan kehilangan kesedaran.

Dengan pecahnya dada, gejala berikut muncul:

  • sakit di dada atau belakang, rahang, leher, di kawasan interscapular;
  • tanda-tanda mampatan saluran udara: mengi kerana pergolakan dalam aliran udara, sesak nafas, perasaan kekurangan udara;
  • dari saat pecah, kejutan berkembang: takikardia, peluh sejuk, lengket dan pucat kulit, perkembangan hipotensi arteri yang tajam, peningkatan kesakitan yang ada dan penyebarannya ke perut;
  • simptom lain: jika lesi berada di atas cabang arteri buah pinggang, jumlah air kencing yang terpisah akan berkurang kerana kegagalan buah pinggang.

Dengan pecah aorta di kawasan perut, mangsa mengalami gejala "perut akut":

  • sakit teruk di bahagian perut;
  • sakit berterusan di rongga perut ketika darah dituangkan ke ruang retroperitoneal, rasa sakit meluas ke pelvis dan perineum ketika darah bergerak ke arah ini;
  • sakit serangan jantung dengan lokasi tinggi pecahnya aorta perut;
  • kelemahan teruk;
  • kegelapan di mata;
  • kembung dengan tanda-tanda cecair di perut.

Selepas aliran keluar darah ke rongga perut bermula, pesakit mempunyai tanda-tanda kejutan:

  • nadi filamen;
  • kehilangan kesedaran;
  • menurunkan tekanan darah.

Diagnosis kebarangkalian pecah aorta

Mencegah pecah aorta dapat dilakukan tepat pada masanya, yang dilakukan secara terancang. Mereka ditunjukkan kepada sekumpulan orang yang mempunyai risiko tinggi mengembangkan aneurisma aorta:

  • kecenderungan keturunan terhadap patologi kardiovaskular;
  • pemakanan yang buruk, meningkatkan risiko terkena aterosklerosis dan hipertensi arteri;
  • kehadiran dalam sejarah penyakit yang membawa kepada perkembangan aneurisma aorta;
  • kecenderungan keturunan terhadap aneurisma aorta kongenital.

Kecenderungan pecah aorta dapat dikesan semasa kajian berikut:

  • ECHO-KG;
  • ujian darah untuk kolesterol;
  • ultrasound transesophageal aorta;
  • angiografi menggunakan kontras;
  • CT dan MRI dengan kontras.

Sekiranya aneurisma aorta dikesan, pesakit disyorkan rawatan di pusat pembedahan jantung khusus. Operasi boleh ditangguhkan hanya kerana adanya penyakit bersamaan, yang merupakan kontraindikasi terhadap intervensi untuk menghilangkan penonjolan sakular aorta.

Rawatan

Rawatan pecah aorta hanya boleh dilakukan secara pembedahan dan harus dilakukan secepat mungkin. Operasi tidak dapat dilakukan dalam kes berikut:

  • kurang sedar;
  • penurunan hemoglobin ke nilai yang sangat rendah;
  • peningkatan kreatinin.

Semua keadaan di atas menunjukkan kehilangan darah secara besar-besaran, keadaan serius pesakit atau perkembangan kejutan hemoragik. Kehadiran mereka menunjukkan kemungkinan rendah hasil positif operasi dan risiko kematian pesakit yang sangat tinggi di meja operasi atau dalam tempoh selepas operasi.

Sekiranya boleh, kajian berikut dilakukan sebelum pembedahan:

Dengan pecah aorta di kawasan toraks, akses terbuka melalui dada dilakukan - torakotomi. Selepas itu, pakar bedah mengesan tempat pendarahan dan menghilangkannya dengan menggunakan prostesis sintetik. Darah yang terkumpul di rongga perikardium atau pleura dikeluarkan dengan mengalirkan dan menyedut cairan. Dengan pecah supravalvular, injap aorta mungkin rosak. Dalam kes ini, setelah pemulihan peredaran darah normal, campur tangan untuk menggantinya dilakukan.

Dengan pecah aorta di kawasan perut, laparotomi dilakukan dari hujung sternum ke sendi kemaluan tulang pelvis. Panjang sayatan dijelaskan oleh fakta bahawa hanya dengan panjang seperti itu, pakar bedah akan mendapat gambaran keseluruhan keseluruhan bahagian bawah aorta dan dapat melakukan pemeriksaan terhadap semua bahagian rongga perut. Seterusnya, pakar mengarah ke bahagian gelung usus atau memaparkannya keluar. Sekiranya tapak pendarahan dikesan, pemampatan aorta dilakukan dan aneurisma dihilangkan. Penamatan peredaran darah di arteri utama ini hendaklah secepat mungkin. Peraturan ini amat relevan apabila aneurisma terletak di kawasan arteri ginjal..

Selepas penyingkiran aneurisma aorta perut, prostesis digunakan, yang, bergantung pada kes klinikal, boleh menjadi langsung atau bifurkasi. Selepas itu, doktor dengan berhati-hati dan perlahan-lahan mengeluarkan pengapit dan melakukan pemeriksaan kedua mengenai keberkesanan menghentikan pendarahan. Sekiranya terdapat risiko kebocoran darah dari rongga perut, saliran dikeluarkan. Sekiranya tidak ada kemungkinan pendarahan semula, saliran tidak dilakukan..

Dalam tempoh selepas operasi, pesakit harus berada di unit rawatan rapi. Untuk memantau keadaannya, pengukuran tanda-tanda vital dan ujian makmal darah dan air kencing dilakukan. Kehilangan darah dipulihkan dengan pemindahan produk darah dan penyelesaian infus.

Ramalan

Semua varian kemungkinan pecahnya aorta mematikan, walaupun pesakit berada di hospital, kerana hanya tinggal beberapa minit atau jam untuk membantu pakar. Peratusan kelangsungan hidup yang lebih rendah diperhatikan di kalangan mangsa yang kerosakan integriti arteri utama ini berlaku di luar hospital.

Prognosis untuk pecah aorta selalu tidak baik. Kebarangkalian kematian dalam bencana vaskular ini adalah 90%.

Doktor mana yang harus dihubungi?

Untuk sebarang tanda pecah aorta atau kejutan hemoragik, ambulans mesti segera dipanggil. Sekiranya pesakit berada di hospital, maka untuk menyelamatkannya, mulakan segera aktiviti untuk mempersiapkan operasi pembedahan kecemasan. Rancangan pemeriksaan pesakit merangkumi ujian makmal darah dan air kencing, ultrasound dan CT dengan pengenalan kontras. Pesakit dirawat oleh pakar bedah, pakar bedah jantung atau pakar bedah vaskular. Resuscitator terlibat dalam memantau pesakit.

Pecah aorta selalu menjadi keadaan yang mengancam nyawa dan disertai dengan pelanggaran integriti dinding arteri utama ini dan aliran keluar darah ke ruang sekitarnya (dada, perikardial, pleura atau rongga perut, rongga pelvis). Oleh kerana tekanan darah tinggi, kehilangan darah besar-besaran berlaku dan dalam 90% kes mangsa mati akibat kejutan hemoragik. Merapatkan aorta dilakukan secara pembedahan. Semasa operasi, doktor mengenal pasti tempat pelanggaran integriti kapal dan melakukan aplikasi prostesis yang menghentikan pendarahan.

Mengenai penyebab utama pecahnya aorta - aneurisma - dalam program "Hidup sihat!" dengan Elena Malysheva:

Mengenai pecah aorta dalam program "Resusitasi" saluran TV Kuban24:

Semua Tentang Ruptur Aorta: Punca, Gejala, dan Kemungkinan Hidup

Aorta adalah arteri terbesar di dalam tubuh manusia, saluran yang mengalir darah dari jantung ke organ lain. Semua arteri lain yang memberi makan cabang badan dari aorta.


Aorta. Ilustrasi: Wikimedia / Edoarado

Aneurisma aorta adalah penonjolan dinding aorta. Diameter kapal meningkat kerana pelanggaran struktur dinding, penipisannya.

Kira-kira satu perempat daripada kes tersebut adalah aneurisma aorta toraks, tiga perempat kes adalah aneurisma aorta perut.


Pembentukan semula CT aneurisma aorta perut. Gambar: Wikimedia / Michel de Villeneuve

Bagaimana aorta dan apa itu aneurisma?

Oleh kerana saiznya, aorta dibahagikan kepada beberapa jabatan bersyarat:

  1. Menaiki aorta - bermula dari ventrikel kiri jantung.
  2. Arka dari mana cabang yang memakan dada, lengan dan kepala berasal.
  3. Aorta toraks, terus ke diafragma (juga disebut bahagian menurun).
  4. Bahagian perut, bertahan di bawah diafragma, melewati bukaan di dalamnya ke rongga perut.

Struktur kapal ini merangkumi:

  • Rongga dalaman di mana darah mengalir.
  • Dinding dalamannya terbuat dari sel-sel rata yang padat yang memberikan aliran darah tanpa halangan.
  • Dinding tengah, yang terdiri daripada penghubung dan sejumlah kecil tisu otot licin, kuat dan fleksibel, memungkinkan darah bergerak melalui rongga dalaman dalam mod normal.
  • Dinding luar, yang terdiri daripada tisu berserat, yang membolehkan anda memperbaiki kedudukan seluruh kapal di ruang dan mengekalkan integriti.

Kerosakan boleh berlaku pada "kedalaman" aorta dan di mana-mana bahagian, dan selalunya mengambil bentuk aneurisma.

Aneurisma - perubahan patologi pada dinding kapal, di mana ia berkembang kerana keradangan, aterosklerosis, atau kerosakan mekanikal.

Darah berkumpul di dalam beg khas ini, kawasan yang terkena tumbuh sehingga dinding kapal berhenti menahan beban.

Selepas ini, pecah aorta berlaku - darah keluar secara bebas, aliran darah cepat merosot atau berhenti sepenuhnya, kerosakan dalaman yang tidak dapat dipulihkan kerana pendarahan berlaku.

Punca


Aterosklerosis kapal dan hipertensi arteri adalah tonggak penyakit ini.
Sebab-sebab berikut boleh melanggar integriti dinding aorta:

  • kecederaan dada;
  • perubahan aterosklerotik;
  • proses keradangan;
  • patologi kongenital tisu penghubung (sindrom Marfan);
  • hipertensi arteri.

Kerosakan mekanikal yang ketara pada dada boleh menyebabkan pecahnya aorta yang sihat, tetapi kehadiran patologi lain dari arteri ini semakin memperburuk kemungkinan mengembangkan patologi vaskular yang dipertimbangkan dalam artikel ini. Walau bagaimanapun, kecederaan aorta jarang berlaku dan bukan merupakan faktor utama pecahnya kapal besar ini.

Penyebab pecah aorta yang paling biasa adalah hipertensi arteri dan aterosklerosis. Sebagai peraturan, patologi ini membawa kepada pembentukan aneurisma aorta, yang, ketika ia berkembang, menyebabkan penipisan dinding vaskular dan stratifikasi. Dengan kegembiraan yang kuat dan lonjakan tekanan darah yang disebabkan oleh faktor lain (contohnya, makan berlebihan, suhu persekitaran tinggi, dll.), Arteri boleh pecah, dan pelanggaran integriti menyebabkan kehilangan darah yang besar.

Perubahan aterosklerotik pada 95% kes mempengaruhi aorta perut. Plak membawa kepada pengumpulan garam kalsium dan pemusnahan dinding kapal utama ini secara beransur-ansur. Selepas itu, dindingnya menjadi lebih tipis, membentuk aneurisma dan menjadi sangat rentan. Keadaan yang sangat berbahaya adalah keadaan stratifikasi aneurisma aorta, kerana jangka panjang patologi ini pada saat-saat yang tidak menguntungkan dapat mengakibatkan malapetaka vaskular, yang menyebabkan kematian pesakit dengan cepat..

Perubahan keradangan yang menyebabkan pecahnya aorta boleh disebabkan oleh penyakit berikut:

  • mesortitis sifilik - keradangan meresap pada dinding kapal, yang diprovokasi oleh agen penyebab sifilis;
  • lesi kulat - beberapa penyakit kulat yang membawa kepada pembentukan aneurisma keradangan;
  • aortoarteritis nonspesifik (sindrom Takayasu) - keradangan aorta dan cabangnya, disebabkan oleh sebab yang tidak dapat dijelaskan dan disertai dengan penghapusan arteri besar dan mulut cawangan arteri terbesar.

Bukan sahaja fakta adanya aneurisma aorta, tetapi juga tahap penipisan dinding, dan ukuran penonjolan sakular arteri terbesar. Dengan jumlah aneurisma yang besar, risiko pecahnya aorta meningkat dengan ketara.

Mengapa rehat mungkin berlaku?

Sebab-sebab yang menyebabkan arteri tumbuh dan pecah adalah:

  • Pada usia tua - kemerosotan keanjalan vaskular.
  • Kematian tisu di dinding saluran darah kerana jangkitan atau kemerosotan sistem imun.
  • Patologi kongenital vasokonstriksi - koarktasi.
  • Aterosklerosis.
  • Kurangnya tisu penghubung yang disebabkan oleh kecenderungan genetik - sindrom Marfan.
  • Hipoplasia.
  • Aneurisme.
  • Kerosakan tumor pada dinding aorta, termasuk tumor esofagus, perut, usus, pankreas.
  • Kecederaan pada dada dan perut.

Sekiranya terdapat semua faktor ini, keadaan pesakit boleh bertambah buruk dengan cepat..

Punca kematian adalah kehilangan darah dan kejutan yang besar..

Menurut statistik, tanpa rawatan kecemasan, dan jika pecah kapal itu besar - seseorang mati dalam 90 peratus kes.

Sekiranya gejala dikesan pada peringkat awal kerosakan dinding, kemungkinan bertahan hidup meningkat.

Patogenesis

Proses aterosklerotik keradangan dan degeneratif di dinding aorta berperanan dalam pengembangan aneurisma aorta perut..

Reaksi keradangan di dinding aorta berlaku sebagai tindak balas imun terhadap pengenalan antigen yang tidak diketahui. Pada masa yang sama, penyusupan dinding aorta oleh makrofag, B- dan T-limfosit berkembang, pengeluaran sitokin meningkat, aktiviti proteolitik meningkat. Rangkaian tindak balas ini, seterusnya, menyebabkan penurunan matriks ekstraselular pada lapisan tengah membran aorta, yang ditunjukkan dalam peningkatan kandungan kolagen dan penurunan elastin. Di tempat sel otot licin dan selaput elastik, rongga sista terbentuk, akibatnya kekuatan dinding aorta menurun.

Perubahan keradangan dan degeneratif disertai dengan penebalan dinding kantung aneurisma, berlakunya perianeurisma intensif dan fibrosis pasca-aneurisma, pelakuran dan penglibatan organ-organ yang mengelilingi aneurisma dalam proses keradangan.

Tahap stratifikasi dan bentuk yang mungkin

Terdapat tiga peringkat dalam perkembangan patologi:

  1. Terdapat kerosakan lapisan dalaman dinding - intima.
  2. Kerana jurang, cangkang tengah (media) mula terpisah - pengelupasan berlaku.
  3. Terdapat peregangan dinding luar (Adventitia), diikuti dengan putus dari tekanan tinggi.

Dalam keadaan normal, Adventitia cukup kuat sehingga pecahnya tidak berlaku secara spontan di bawah pengaruh aliran darah itu sendiri atau perubahannya (misalnya, kerana degupan jantung yang cepat). Walau bagaimanapun, kemerosotan keadaan saluran darah kerana kerosakan kronik atau kerosakan teruk seketika (misalnya, dengan kecederaan) menyebabkan stratifikasi dan perbezaan lapisan.

Bentuk pemisahan bergantung pada masa proses:

  • Akut - sehingga dua hari. Kemungkinan kematian segera.
  • Subakut - dari 14 hingga 30 hari. Pada bila-bila masa, kerana beban di dinding, jurang mungkin berlaku dan seseorang mati..
  • Kronik - lebih dari sebulan, boleh bertahan selama bertahun-tahun. Bentuk bantuan tepat waktu yang paling berbahaya.

Penyetempatan membezakan:

  • Bentuk distal - proses berlangsung di bahagian bawah aorta.
  • Bentuk proksimal - proses diteruskan di bahagian atas dengan peralihan selanjutnya ke bahagian bawah atau tanpanya.

Gejala ciri

Triad simptom klasik:

  • Hipertensi jangka pendek, yang berubah menjadi hipotensi berterusan;
  • Kesakitan akut;
  • Riak yang kelihatan di kawasan pusar.

Permulaannya adalah akut dan dicirikan oleh serangan sakit punggung secara tiba-tiba. Rasa sakit boleh merobek, terbakar, cepat merebak ke perut atau pelvis dan mengeluarkan tahi.

Gejala lain:

  • Kebimbangan, ketakutan akan kematian;
  • Nafas kerap dangkal;
  • Kardiopalmus;
  • Pening bertukar menjadi pusing;
  • Pucat kulit "marmar";
  • Peluh sejuk;
  • Pendarahan usus;
  • Kehilangan kepekaan kaki.

Sebagai peraturan, pesakit tidak boleh berada dalam posisi tegak atau duduk. Kehilangan darah dalaman menyebabkan keruntuhan - kekurangan vaskular akut, yang dicirikan oleh penurunan tekanan yang tajam (nilai sistolik dapat mencapai 70-50 mm Hg).

Gambaran selanjutnya terdiri daripada fenomena kejutan - kekurangan hati, akut dan kardiopulmonari akut dengan latar belakang kemalangan serebrovaskular:

  • Kurang bernafas;
  • Kekurangan nadi di arteri periferal;
  • Gangguan kesedaran.

Pada 90% pesakit, jurang tersebut menyebabkan kehilangan kesedaran segera, menyebabkan kematian klinikal akibat kegagalan jantung akut dan pendarahan besar.

Kaedah Diagnostik

Satu set pemeriksaan di mana tahap keparahan dan bentuk keadaan ditentukan:

  • Angiografi adalah sinar-x dengan kontras, di mana semua bahagian aorta diperiksa dan patologi dinyatakan. Kerosakan pada dinding dalaman semasa kajian ini tidak dapat dilihat.
  • ECG - diresepkan untuk mengecualikan infark miokard, yang sering dikelirukan dengan pecahnya kapal.
  • Tomografi yang dikira - jika masa dan wang mengizinkan. Ia adalah kaedah diagnostik yang paling dipercayai..

Biasanya, doktor memilih salah satu ujian di atas, agar tidak mendedahkan pesakit kepada beban tambahan dan tidak kehilangan masa. Semasa membuat diagnosis, semua gejala keadaan diambil kira.

Bersedia untuk temu janji

Sekiranya anda fikir anda mungkin mengalami aneurisma aorta perut atau bimbang tentang risiko aneurisma kerana sejarah keluarga yang kuat, buat janji temu dengan doktor keluarga anda. Sekiranya aneurisma dikesan lebih awal, rawatan anda mungkin lebih mudah dan berkesan..

Oleh kerana banyak aneurisma aorta perut dikesan semasa pemeriksaan fizikal rutin, atau semasa doktor anda mencari keadaan lain, ubat khas tidak diperlukan. Sekiranya anda diperiksa untuk aneurisma aorta, doktor anda mungkin akan menanyakan apakah ada orang dalam keluarga anda yang mengalami aneurisma aorta, jadi maklumat ini akan siap..

Oleh kerana perjumpaan boleh singkat dan sering dibincangkan, ada baiknya mempersiapkan diri untuk mesyuarat. Berikut adalah beberapa maklumat untuk membantu anda mempersiapkan janji temu dan apa yang diharapkan daripada doktor anda..

Apa yang kau boleh buat

  • Ketahui apa-apa sekatan awal. Semasa membuat janji temu, pastikan untuk bertanya apakah ada perkara yang perlu anda lakukan terlebih dahulu, misalnya, hadkan diet anda. Sebagai contoh, untuk ultrasound atau echocardiogram, anda mungkin memerlukan pecutan dalam jangka masa tertentu..
  • Catat sebarang gejala yang anda alami, termasuk yang mungkin kelihatan tidak berkaitan dengan aneurisma aorta perut..
  • Catat maklumat peribadi penting, termasuk sejarah keluarga mengenai penyakit jantung atau aneurisma.
  • Buat senarai semua ubat, vitamin, atau makanan tambahan yang anda ambil.
  • Bawa ahli keluarga atau rakan jika boleh. Kadang-kadang sukar untuk mengingat semua maklumat yang diberikan kepada anda semasa perjumpaan. Seseorang yang menemani anda mungkin akan mengingati apa yang anda terlepas atau lupakan..
  • Bersedia untuk membincangkan diet, tabiat fizikal, dan penggunaan tembakau anda. Sekiranya anda belum mengikuti diet atau senaman yang sihat, berbincanglah dengan doktor anda mengenai masalah yang mungkin anda hadapi ketika memulakan kerja. Pastikan anda memberitahu doktor anda jika anda seorang perokok semasa atau bekas perokok..
  • Tulis soalan untuk bertanya kepada doktor anda.

Masa anda dengan doktor anda adalah terhad, jadi menyediakan senarai soalan akan membantu anda memanfaatkan sepenuhnya masa anda. Senaraikan soalan anda dari yang paling penting hingga yang paling tidak penting sekiranya masa habis. Untuk aneurisma aorta perut, beberapa soalan asas yang harus ditanya oleh doktor anda termasuk:

  • Apakah kemungkinan penyebab gejala saya?
  • Apa ujian yang saya perlukan?
  • Rawatan mana yang ada, dan yang, pada pendapat anda, akan menjadi rawatan terbaik untuk saya?
  • Apakah tahap aktiviti fizikal yang sesuai?
  • Berapa kerap saya perlu menyaring aneurisma ini?
  • Sekiranya saya memberitahu ahli keluarga yang lain mengenai aerizm?
  • Saya mempunyai keadaan kesihatan yang lain. Bagaimana saya dapat menguruskan keadaan ini dengan sebaik-baiknya??
  • Adakah terdapat alternatif umum untuk ubat yang anda berikan untuk saya?
  • Adakah terdapat brosur atau bahan bercetak lain yang boleh saya bawa pulang?
  • Laman web mana yang anda cadangkan untuk dikunjungi untuk maklumat lebih lanjut??

Sebagai tambahan kepada soalan-soalan yang anda sudah bersedia untuk bertanya kepada doktor anda, jangan ragu untuk mengemukakan soalan tambahan semasa temujanji anda pada bila-bila masa apabila anda tidak memahami apa-apa..

Apa yang diharapkan daripada doktor anda

Doktor anda mungkin menanyakan beberapa soalan kepada anda. Bersedia untuk menjawabnya, anda boleh meluangkan masa untuk meneliti semua perkara yang anda mahu menghabiskan lebih banyak masa. Doktor anda mungkin bertanya:

  • Bilakah anda mula-mula menyedari gejala anda?
  • Adakah simptom datang kepada anda, atau adakah anda selalu merasakannya??
  • Seberapa teruk gejala anda??
  • Anda mempunyai sejarah keluarga mengenai aneurisma?
  • Adakah anda pernah merokok?
  • Sesuatu nampaknya dapat memperbaiki gejala anda.?
  • Bagaimana jika sesuatu nampaknya memburukkan lagi gejala anda?

Apa yang anda boleh buat selama ini

Tidak pernah terlalu awal untuk membuat perubahan dalam gaya hidup sihat, seperti berhenti merokok, makan makanan sihat dan aktiviti fizikal. Ini adalah bidang perlindungan utama untuk menjaga fungsi saluran darah dan untuk mencegah perkembangan atau pemburukan aneurisma aorta perut..

Sekiranya anda mengalami aneurisma aorta perut, anda harus bertanya mengenai ukuran aneurisma anda, tanpa mengira sama ada doktor anda melihat ada perubahan dan berapa kerap anda harus berjumpa doktor untuk lawatan susulan.

Tanda-tanda rehat

Pecahnya aneurisma aorta mempunyai manifestasi yang cukup jelas - gejalanya berbeza-beza bergantung pada lokasinya, seperti:

  • Perut - dengan ancaman pendarahan di peritoneum.
  • Thoracic - boleh menyebabkan kegagalan jantung.

Keterukan keadaan dan gejala juga bergantung pada tahap:

  1. Cengkerang dalam rosak: sakit, peningkatan tekanan darah, mengantuk, kelemahan, sakit kepala, pucat.
  2. Dinding tengah yang rosak: sakit tajam dan terbakar, tekanan darah rendah, pelanggaran organ.
  3. Jurang: penurunan tekanan darah, pucat, demam, kencing jarang, pendarahan dalaman dan kejutan.

Perut


Klik gambar untuk paparan yang lebih besar
Pecah aorta perut (klasifikasi mengikut ICD-10: I71.3 dan I71.4) atau, seperti yang disebut juga, pecahnya aorta perut disertai dengan:

  • Terkejut.
  • Sakit perut yang teruk.
  • Kelemahan.
  • Penglihatan kabur.
  • Pendarahan ke rongga perut dengan pembentukan hematoma retroperitoneal.
  • Kegagalan ginjal.

Payudara

Pecah aorta payudara (klasifikasi mengikut ICD-10: I71.1 dan I71.2) mempunyai gejala berikut:

  • Sakit dada yang teruk.
  • Dyspnea.
  • Bengkak pada leher dan batang atas.
  • Pembengkakan urat.
  • Kulit biru.
  • Kelemahan.
  • Nadi pantas.

Pengelasan

Nilai klinikal yang paling besar ialah klasifikasi anatomi aneurisma aorta perut, yang mana aneurisma infrarenal terletak di bawah arteri ginjal (95%) dan suprarenal dengan penyetempatan di atas arteri ginjal.

Mengikut bentuk penonjolan dinding pembuluh darah, aneurisma aorta perut berbentuk sakular, spindle diffuse dan stratified dibezakan; pada struktur dinding - aneurisma benar dan salah.

Memandangkan faktor etiologi aneurisma aorta perut, mereka dibahagikan kepada kongenital dan diperolehi. Yang terakhir boleh mempunyai etiologi non-radang (aterosklerotik, trauma) dan radang (berjangkit, sifilik, alergi berjangkit).

Menurut varian kursus klinikal aneurisma aorta perut, ia tidak rumit dan rumit (berstrata, koyak, berdenyut). Diameter aneurisma aorta abdomen menunjukkan kecil (3-5 cm), sederhana (5-7 cm), besar (lebih dari 7 cm) dan aneurisma gergasi (dengan diameter 8-10 kali diameter aorta infrarenal).

Berdasarkan kelaziman A.A. Pokrovsky et al. Terdapat 4 jenis aneurisma aorta perut:

  • I - aneurisma infrarenal dengan panjang isthmus distal dan proksimal;
  • II - aneurisma infrarenal dengan panjang isthmus proksimal; merangkumi bifurkasi aorta;
  • III - aneurisma infrarenal yang melibatkan pembelahan arteri aorta dan iliac;
  • IV - aneurisma aorta abdomen infra- dan suprarenal (total).

Cara berjimat dan bagaimana rawatan dijalankan?

Bentuk utama rawatan adalah pembedahan tepat pada masanya pada kapal, di mana kawasan yang koyak diganti dengan yang tiruan. Tanpanya, orang itu mempunyai sedikit peluang untuk bertahan hidup, tetapi walaupun selepas pembedahan, komplikasi boleh menyebabkan kematian.

Semasa mengenal pasti gejala pertama, orang itu mesti diselamatkan dengan segera - hubungi ambulans dan berikan pertolongan cemas khusus.

Teknik Pertolongan Cemas

Sekiranya disyaki pecah aorta, perlu:

  1. Untuk menggerakkan atau meletakkan orang itu sehingga kepalanya diangkat (separuh duduk, misalnya).
  2. Jangan biarkan dia bergerak dan jangan bergerak sia-sia dari satu tempat ke tempat yang lain.
  3. Untuk mengecualikan minum dan makanan, sebanyak yang saya tidak mahu.
  4. Jangan gunakan ubat. Dalam kes yang melampau - berikan nitrogliserin untuk diminum.
  5. Kumpulkan dokumen yang diperlukan untuk mengangkut pesakit ke kemudahan perubatan.

Keperluan untuk dimasukkan ke hospital timbul dengan perkembangan aneurisme yang pesat. Sekiranya jurang belum berlaku, tetapi terdapat gejala khas merobek dinding, keperluan mendesak untuk berjumpa doktor. Keadaan akan bertambah buruk sehingga aneurisma dihilangkan. Untuk melakukan ini secara perubatan - ia tidak akan berjaya, jadi pesakit ditunjukkan pembedahan.

Operasi

Pembedahan pada aorta cukup berisiko - semasa pelaksanaannya, faktor-faktor seperti kehilangan darah yang teruk, kerosakan pada organ lain, dll..

Dalam beberapa keadaan, seseorang tidak dapat diselamatkan (contohnya, jika seseorang berusia lebih dari 75 tahun atau mempunyai penyakit bersamaan.

Sekiranya pecah berlaku di bahagian menaik atau di aorta toraks:

  1. Pakar bedah membuka dada pesakit.
  2. Kecacatan kapal dikeluarkan - tisu yang rosak dikeluarkan, prostesis kawasan yang dikeluarkan disiapkan secara individu.
  3. Prostesis sintetik ditanamkan.

Semasa prosedur, terdapat saliran berterusan dengan penyingkiran cairan dari rongga, kerana pendarahan di kawasan ini dapat menyebabkan serangan jantung segera.

Sekiranya pecahnya arteri utama di kawasan ini menyebabkan kemerosotan kerja jantung (kecacatan), penggantian injap lebih lanjut ditetapkan.

Sekiranya pecah berlaku di bahagian perut:

  1. Autopsi dilakukan (pembedahan perut).
  2. Perpindahan usus untuk penglihatan dan penembusan yang lebih baik.
  3. Pembedahan peritoneal dilakukan untuk mendapatkan akses ke aorta.
  4. Aliran darah di atas dan di bawah celah disekat (aorta dicubit).
  5. Aneurisma dikeluarkan bersama dengan pembekuan darah.
  6. Prostetik laman web.
  7. Pertindihan aliran darah berhenti.

Operasi sedemikian boleh membawa sejumlah akibat negatif:

  • Sekiranya aneurisma dekat dengan arteri ginjal, kegagalan buah pinggang adalah mungkin.
  • Penutupan aorta yang berpanjangan semasa pembedahan boleh menyebabkan iskemia organ.
  • Kegagalan jahitan kapal pasca operasi menyebabkan kehilangan darah akut dan kematian dalam tempoh selepas operasi.

Pakar bedah jantung: "Sergei Dorenko dapat dikendalikan tepat pada waktunya"

"Apabila ukuran aneurisma aorta menaik lebih dari 55 milimeter, ini adalah petunjuk 100% untuk pembedahan," kata seorang pakar bedah jantung yang ingin tetap tidak dikenali dalam wawancara dengan ". - Sergey mempunyai pengembangan 44 mm. Ini tidak kritikal, tetapi datanya tiga tahun lalu. Selama tiga tahun keadaan boleh berubah. Kemungkinan besar tidak bertambah baik. Ukuran aneurisma boleh meningkat hingga 50 milimeter, kegagalan injap meningkat. Di tempat itu, mengembang dan menipis, dan walaupun seseorang mempunyai tekanan tinggi, aorta tidak tahan dan pecah ".

"Sergei Dorenko dapat dikendalikan tepat pada waktunya sebelum dia meletup. Dia adalah pesakit yang boleh dikendalikan. Dan usianya tidak kritikal, ”kata doktor.

"Mungkin doktornya menganggap operasi itu terlalu awal," kata sumber itu. - Tiga tahun yang lalu tidak ada bukti baginya. Jantungnya berfungsi dengan normal, Sergey secara fizikal kelihatan kuat. Lebih-lebih lagi, sangat disayangkan bahawa semuanya berlaku dengan sangat teruk. Nasib... "

Bagaimana patologi ini dapat dicegah?

Pencegahan pecah aorta bertujuan untuk merawat aneurisma:

  • Lulus pemeriksaan perubatan tahunan (pemeriksaan perubatan).
  • Pembedahan tepat pada masanya (jika aneurisma sudah melebihi lima sentimeter).
  • Rawatan dan pencegahan penyakit - pendahulu diabetes, darah tinggi, dll..
  • Gaya hidup sihat, pemakanan yang baik, kawalan berat badan.
  • Pengendalian kolesterol, jika perlu - diet yang membantu menurunkan tahapnya.
  • Untuk berhenti merokok.
  • Pendidikan Jasmani.
  • Mengambil ubat yang melindungi dinding saluran darah (vitamin C dan P, makanan tambahan dengan asid lemak omega-3).

Pencegahan

Pencegahan pecah aorta perut merangkumi diagnosis dan rawatan penyakit yang tepat pada masanya yang menimbulkan aneurisma, kawalan tekanan (untuk mencegah peningkatan berlebihan dan penggunaan ubat antihipertensi yang tepat pada masanya).

Tidak dinafikan, pilihan terbaik adalah memilih gaya hidup sihat dan meninggalkan tabiat buruk. Di samping itu, perlu mengecualikan aktiviti fizikal dan trauma rongga perut yang berlebihan, dan setelah mencapai usia lima puluh dari semasa ke semasa, lakukan pemeriksaan suara pencegahan untuk mengenal pasti dan merawat aneurisma.

Ramalan hidup

Peluang untuk bertahan hidup dan kehidupan yang tidak merepotkan adalah kecil dalam semua bentuk penyakit ini, kecuali kronik. Walau bagaimanapun, yang terakhir mesti dikesan cukup awal untuk mempunyai masa untuk melakukan operasi atau memperbaiki dinding kapal yang rosak.

Sekiranya terdapat rehat sepenuhnya, ramalan itu mengecewakan walaupun dengan operasi yang disiapkan dengan sempurna. Gangguan pendarahan dan peredaran darah secara keseluruhan membawa kepada kejutan dan kerosakan pada organ dalaman - jantung, buah pinggang dan lain-lain di lokasi yang dipilih.

Walaupun dengan kelangsungan hidup (kurang dari 10 peratus kes), seseorang mengalami kecacatan, kerana pada masa akan datang dia akan memerlukan keadaan hidup khas dengan prostesis dan patologi yang timbul kerana jurang.

Sekiranya jurang tidak lengkap atau belum berlaku - peluangnya akan meningkat. Diagnosis tepat pada masanya dan prostetik yang berjaya dapat menjamin pengembalian seseorang sepenuhnya ke kehidupan biasa.

Penulis artikel: Julia Dmitrieva (Sych) - Pada tahun 2014, dia lulus dengan kepujian dari Universiti Perubatan Negeri Saratov yang diberi nama V.I. Razumovsky. Kini bekerja sebagai pakar kardiologi 8 SGKB dalam 1 k / o.

Kemungkinan komplikasi, ramalan

Ramalannya tidak baik. Mortaliti dalam jangka masa terdekat setelah jurang mencapai 90%, semasa pembedahan - 70%. Kelangsungan hidup tiga tahun selepas pembedahan mencapai 45-50%.

Komplikasi:

  • Luka intraoperatif ureter atau arteri buah pinggang;
  • Thromboembolisme;
  • Runtuh;
  • Terkejut;
  • Jangkitan;
  • Nekrosis usus.

Akibat jangka panjang:

  • Trombosis prostetik;
  • Tromboemboli arteri viseral atau iliac;
  • Gangren;
  • Kekurangan vaskular kronik;
  • Kegagalan buah pinggang kronik.

Cara makan untuk mengelakkan proses stratifikasi saluran darah

Alpukat termasuk dalam senarai makanan yang paling sihat, terutamanya kerana kandungan asid lemak tak jenuh ganda yang tinggi..

Alpukat mengandungi vitamin B untuk menurunkan risiko anda mengalami masalah vaskular..

Sayur juga menghilangkan kolesterol jahat. Alpukat boleh dimakan mentah dengan menambah salad. Sandwic berguna yang dibuat dari roti bijirin dan alpukat dengan ramuan dan minyak zaitun.

Grapefruit mengandungi vitamin dan serat. Ia mengurangkan risiko iskemia, aterosklerosis dan tromboemboli. Buah membantu menormalkan fungsi jantung.

Antioksidan yang terkandung dalam buah delima menurunkan kadar kolesterol jahat, menormalkan peredaran darah dan mengurangkan risiko aneurisma.

Minyak biji rami, zaitun, mustard mengandungi asid lemak omega yang melindungi saluran darah dan jantung, mengurangkan risiko trombosis.

Ia membantu mengatasi masalah saluran darah dengan bawang putih, komposisi sayur yang berguna merangkumi zat-zat yang diperlukan untuk menjaga tubuh dalam keadaan sihat. Selain itu, bawang putih adalah anthelmintik yang sangat baik..

Pesakit yang berisiko menghidap penyakit jantung memerlukan buah segar yang mengandungi vitamin dan mineral yang menyokong fungsi saluran darah dan jantung.

Dan tentu saja, hijau segar, dill, pasli, ketumbar, arugula sangat diperlukan dalam diet.

Ubat tradisional menawarkan untuk pencegahan stratifikasi saluran darah infus elderberry, penyakit kuning, kaldu dill segar dan dill, hawthorn dalam bentuk tincture untuk alkohol atau sebagai rebusan.

Ubat tradisional harus digunakan bersama dengan rawatan konservatif dan pembedahan dan setelah berunding dengan doktor anda.

Perhatian sedemikian akan memanjangkan umur, mengelakkan komplikasi yang tidak sesuai dengan kehidupan.

Dari artikel ini, anda akan belajar: apa itu pecah aorta, penyakit mana yang menimbulkannya. Gejala stratifikasi, kemungkinan selamat dari rehat separa atau lengkap.

Pengarang artikel: Victoria Stoyanova, doktor kategori 2, ketua makmal di pusat diagnostik dan rawatan (2015-2016).

Apabila aorta pecah (stratifikasi), satu atau dua atau ketiga lapisan dinding kapal ini rosak sepenuhnya atau sebahagian. Penyebab fenomena ini adalah penyakit aorta kronik. Jurang yang lengkap adalah patologi yang sangat berbahaya yang memerlukan perhatian perubatan segera. Sekiranya rawatan tidak dimulakan dengan segera, penyakit ini akan menyebabkan kematian..

Pada simptom pertama stratifikasi kapal penting ini, berjumpa pakar bedah. Sekiranya dia tidak berada di hospital anda, pergi ke pakar bedah biasa. Juga diperiksa secara berkala jika anda menderita penyakit yang menyebabkan stratifikasi. Penyakit ini lebih baik dicegah daripada mencoba menyembuhkan, kerana dengan pecahnya aorta sepenuhnya, bahkan perawatan medis sering kali tidak memberikan efek yang diharapkan.

Kadang-kadang, misalnya, dengan pecahnya aorta kronik yang perlahan - dengan bantuan operasi, anda dapat pulih sepenuhnya, tetapi secara umum, patologi ini mempunyai prognosis yang tidak baik.

Pecah aorta: Penderitaan maut Sergei Dorenko

Di seluruh dunia, orang-orang panik takut dengan onkologi, tetapi semakin mati akibat penyakit kardiovaskular.

Punca kematian seorang wartawan terkenal, ketua editor stesen radio Moscow Talks dan penunggang motosikal perjudian Sergei Dorenko, doktor memanggil pecahnya aorta. "Aneurisma aorta toraks terkoyak," - seperti yang dinyatakan dalam kesimpulan pemeriksaan perubatan forensik.

Ingat: kamera pengawasan merakam bagaimana motosikal Sergei Dorenko pada kelajuan tinggi, tanpa alasan yang jelas, seolah-olah kehilangan kawalan, mengubah arah dengan tajam dan melintasi lorong yang akan datang, secara kebetulan tidak menemui kereta apa pun. Kemudian dia masuk ke dalam kerepek. Pada masa itu, wartawan, menurut saksi mata, tidak sedarkan diri dan, walaupun ada bantuan yang diberikan, dia tidak lagi sadar..

Apakah aneurisma aorta toraks? Aorta, seperti yang anda ketahui, adalah arteri terbesar di dalam tubuh manusia, di mana darah mengalir dari jantung ke semua organ lain. Bahagian aorta yang mengalir di dada disebut dada. Untuk beberapa penyakit, pakar di Pusat Penyelidikan Perubatan Nasional untuk Pembedahan Kardiovaskular dinamakan A.N. Bakulev, struktur dinding aorta dilanggar, diameternya meningkat - ini adalah aneurisma.

Menurut statistik pakar bedah vaskular, jika pecahnya aneurisma aorta toraks terjadi, maka hanya 20-30 peratus pesakit yang bertahan, walaupun mereka cepat dibawa ke hospital.

Salah satu sebab utama perkembangan aneurisma aorta toraks (seperti, kebetulan, strok dan serangan jantung), doktor dengan yakin memanggil aterosklerosis. Ini adalah penyakit di mana deposit pengumpulan kolesterol, kalsium dan tisu berserat di dinding aorta terjadi, membentuk plak aterosklerotik, yang menyebabkan aorta melemah dan menjadi semakin rentan.

Terdapat beberapa faktor risiko untuk mengembangkan aterosklerosis dan pembentukan aneurisma:

jantina (lelaki lebih cenderung kepada patologi seperti itu); merokok; umur - risikonya meningkat terutamanya selepas 55 tahun; keturunan; tekanan darah tinggi (di atas 140/80 mm RT. Art.); kekurangan aktiviti fizikal; berat badan berlebihan.
Ngomong-ngomong, menurut doktor, kecederaan, misalnya akibat kemalangan kereta, juga boleh menyebabkan perkembangan aneurisma aorta.

"Aterosklerosis atau penyumbatan saluran darah sebenarnya adalah penyakit yang paling biasa hari ini dan salah satu manifestasi penuaan yang paling mencolok," kata profesor Martin Schillinger, bintang kardiologi dunia dari Vienna (Austria), kepada wartawan. - Pembuluh darah "korup" dari sistem koronari menyebabkan serangan jantung, tetapi jika kita berbicara tentang pembuluh yang memasok otak, kita berbicara tentang stroke. Aterosklerosis saluran periferal membawa kepada fakta bahawa kaki seseorang benar-benar dikeluarkan.

Tugas ahli angiologi, pakar dalam sistem vaskular yang merawat penyakit saluran arteri, vena, limfa dan komplikasinya adalah mengenali penyakit ini seawal mungkin dan menetapkan rawatan kepada pesakit - sama ada dengan bantuan ubat-ubatan atau dengan meletakkan stent khas di kemacetan kapal.

Dalam kes aorta toraks, jika aneurisme dikesan tepat pada waktunya dan tidak meningkat terlalu cepat, maka doktor terutamanya berusaha menghilangkan faktor risiko perkembangan aterosklerosis, untuk menyesuaikan peningkatan tekanan darah. Dalam kes yang teruk, untuk mencegah pecahnya aorta, pakar bedah vaskular bahkan dapat membuat prostesis aorta, menggantikan kawasan yang terkena dengan saluran darah buatan.

Soalan utama adalah bagaimana mengenali aterosklerosis pada peringkat awal, ketika masih belum ada gejala..

"Di Eropah, mungkin di Rusia, kita mulai bertindak berdasarkan faktor risiko khas: merokok, diabetes, tekanan darah tinggi dan sejarah keluarga," kata Profesor Schillinger. - Sekiranya menekan di dada, seolah-olah tidak cukup udara, ini juga merupakan gejala penting. Kesakitan kaki mungkin berlaku - dengan senaman atau pergerakan. Untuk diagnosis, ujian darah, ultrasound, MRI ditetapkan, pemeriksaan radiologi dilakukan.

Hari ini, kemungkinan ubat-ubatan sedemikian rupa sehingga hampir mana-mana kapal, tidak kira bagaimana ia ditutup, dapat dibuka dan dipulihkan menggunakan stent, iaitu, praktis tanpa pembedahan. Ini bermaksud bahawa tidak perlu membuka dada - pakar bedah "memasuki" sistem koronari melalui pembuluh di tangan atau ke pangkal paha dengan garis yang sangat tipis, sampai ke kawasan yang rusak di daerah dada. Seseorang boleh tidur pada masa yang sama, tetapi sebenarnya ini dilakukan tanpa bius. Hanya diperlukan lima hingga lapan minit untuk doktor mengukur jantung dan keseluruhan sistem jantung. Selepas itu, keputusan dibuat mengenai rawatan yang diperlukan - sama ada rawatan konservatif dengan ubat-ubatan, atau penempatan stent, atau operasi penuh diperlukan.

Kemungkinan ubat maju pasti mengagumkan. Untuk memeriksa keberanian saluran darah, alat pemeriksaan khas dengan ketebalan tidak lebih dari rambut telah dikembangkan. Terdapat probe yang dimasukkan ke dalam sistem koronari di bawah kawalan tomografi yang dikira untuk memahami pada tahap pemusnahan kapal yang rosak..

Ngomong-ngomong, stent adalah bingkai logam kecil, apabila anda memegangnya di jari, nampaknya anda memegang kekosongan - ia sangat tidak berat. Tetapi yang lebih penting, di tempat stent berdiri, kapal tidak akan ditutup lagi, tidak akan ada penyempitan. Walaupun 15 tahun lagi, hampir setiap pesakit ketiga kembali ke doktor untuk rawatan semula...

Kemajuannya jelas, tetapi, kerana pakar kardiologi tidak bosan mengingatkan, alat yang paling maju tidak dapat menghilangkan sumber masalah - hanya pesakit yang dapat melakukannya. Untuk mengelakkan kapal di tempat lain menyempit dan tersumbat, seseorang perlu memahami apa yang menjadi sebab utama - dan secara radikal mengubah gaya hidupnya, tidak merokok, menormalkan berat badan, mengurangkan garam, menetapkan diet dan senaman yang wajar - sekurang-kurangnya minimum.

Sudah tentu, ini tidak akan menghilangkan keperluan untuk minum ubat, kerana, bagaimanapun, beberapa ubat tidak dapat menyingkirkan masalah yang telah kita peroleh selama ini. Tetapi untuk berubah menjadi lebih baik kualiti hidup dan menambah belasan atau dua tahun yang lebih aktif dan bahagia untuk semua orang hari ini. Perkara utama adalah tidak terlambat.

Langkah pencegahan utama adalah kawalan tekanan darah. "Terdapat banyak penyebab pecah dan pendarahan vaskular, tetapi dua yang paling umum adalah tekanan darah tinggi dan aneurisma," kata Profesor Schillinger. - Aneurisma juga disebabkan oleh tekanan darah tinggi. Perkara yang paling penting adalah mengenali orang dengan tekanan darah yang tidak normal dan menyesuaikannya.

"Hari ini, berkat teknologi moden, dokter yang menderita stroke dapat menghilangkan gumpalan darah (dengan stroke iskemia), atau menghilangkan pecahnya pembuluh darah (dengan pendarahan). Tetapi untuk meminimumkan akibatnya, pesakit harus dirawat di rumah sakit tidak lebih dari 4 setengah jam, "kata Galina Ivanova, MD, profesor, ketua pakar dalam pemulihan perubatan Kementerian Kesihatan Rusia, ketua presidium Organisasi Umum All-Rusia untuk Promosi Pemulihan Perubatan" Kesatuan Rehabilitologi Rusia ". - Semakin banyak masa berlalu dari saat "mogok", semakin tinggi kemungkinan komplikasi dan semakin sukar dan semakin lama pemulihan perubatan akan dilakukan..

Siapa yang berisiko pecah aorta?

Sekiranya tekanan darah di kapal ini meningkat, maka "kemalangan" tidak dapat dielakkan. Campur tangan pembedahan segera dapat mengelakkan kecemasan.Perunding kami adalah anggota yang sepadan dengan Akademi Sains Perubatan Rusia, ketua jabatan pembedahan aorta dan cabangnya di Pusat Ilmu Perubatan Ilmiah Rusia, profesor Yuri Belov.

Pisau cukur

Aneurisma, iaitu, pengembangan dinding aorta, adalah keadaan sebelum pecahnya saluran darah. Seseorang yang menderita penyakit ini mempertaruhkan nyawanya setiap detik, kerana "lubang" di aorta pasti akan mengakibatkan kematian yang cepat (dalam 1-3 minit).

Bahaya penyakit ini adalah bahawa ia boleh berlaku tanpa manifestasi. Sekiranya terdapat tanda-tanda penyakit ini, maka mereka bergantung terutamanya pada lokasi aneurisma..

Aneurisma aorta toraks ditunjukkan oleh fakta bahawa kapal yang melebar mula memampatkan organ tetangga. Kesakitan dada yang dalam, sesak nafas, serak, hemoptisis, batuk kering mungkin muncul.

Sebilangan besar aneurisma yang timbul pada aorta toraks dan toraks-perut adalah anomali kongenital tisu penghubung yang terdiri daripada kapal. Aorta pada pesakit sedemikian tipis, dengan warna kebiruan, lemah terkoyak, hampir di tangan pakar bedah yang mengelupas dan runtuh. Adalah bermasalah untuk hidup hingga usia tua dengan saluran darah seperti itu, jadi perlunya pembedahan muncul pada usia muda (dari 20 hingga 40 tahun).

Aneurisma aorta perut pada 40% kes adalah penemuan yang tidak disengajakan dalam pemeriksaan klinikal atau radiologi, kerana gejalanya ringan. Pesakit mungkin melihat kesakitan yang berterusan di perut atau belakang tanpa penyetempatan yang jelas dan sensasi denyutan.

Pengembangan aorta perut biasanya menyebabkan aterosklerosis. Kapal kehilangan keanjalannya, kalsium menetap di dindingnya, menjadikan permukaan dalaman aorta kelihatan seperti pasir atau soba. Atherosclerosis memprovokasi peningkatan kolesterol darah, diabetes mellitus, tekanan darah tinggi, tekanan, termasuk dalam hubungan seks yang lebih kuat (¾ pesakit - lelaki).

Carilah dan jangan berputus asa

Aneurisma pengelupasan (pecah aorta longitudinal) hampir tanpa gejala. Pada masa pecahnya kapal, pesakit mengalami sakit dada yang "terkoyak", yang sering disalah anggap sebagai gejala penyakit kardiovaskular yang lain, seperti infark miokard. Sekiranya tindakan pembedahan kecemasan tidak diambil, kematian selepas pecah aorta mungkin berlaku dalam 2 jam.

Agar tidak sampai ke situasi seperti itu, anda perlu diperiksa tepat pada waktunya. Dengan ultrasound, anda dapat mengesan aneurisma walaupun tidak ada pengembangan kapal yang berbahaya, tetapi ia akan muncul. Radiografi sangat bermaklumat sekiranya aneurisma perut, kerana ia dapat dilihat dengan jelas kerana pemendapan kalsium pada dinding kapal. Kajian yang lebih terperinci - pengimejan resonans berkomputer dan magnetik - dijalankan selepas kaedah ultrasound. Mereka membolehkan anda menentukan strategi untuk rawatan selanjutnya. Adalah dipercayai bahawa jika diameter aneurisma kurang dari 5 cm, risiko pecahnya kapal kecil. Dengan saiz yang lebih besar, risikonya meningkat.

Penggantian Bahagian

Rawatan konservatif hanya digunakan untuk kontraindikasi serius terhadap campur tangan pembedahan (usia tua, kehadiran penyakit sistemik bersamaan, dll.). Kaedah pembedahan yang paling biasa digunakan.

Implantasi prostesis sintetik. Kapal buatan mempunyai keserasian bio yang baik dan boleh wujud di dalam badan untuk masa yang tidak terhad. Menjalankan operasi ini memerlukan pakar bedah profesionalisme dan penguasaan teknik yang tinggi. Paling sukar untuk dijalankan pada aneurisma toraks dan perut, kerana prosedur pembedahan yang agak panjang dan kompleks ini dilakukan dalam keadaan pintasan kardiopulmonari. Pembedahan abdomen dilakukan untuk semua jenis aneurisma, tetapi kaedah rawatan yang kurang trauma dapat digunakan pada bahagian perut aorta.

Kaedah stenting. Dengan tusukan arteri femoral, stent logam dimasukkan ke dalam aorta, ditutup di bahagian luar dengan tisu khas. Dibuka di aorta, ia menguatkan dinding kapal dan melindunginya dari pecah. Selepas pembedahan, pesakit harus sentiasa mengekalkan tekanan normal dan mengelakkan tekanan yang berlebihan..

Untuk topik ini

Sebilangan besar kes aneurisma aorta - hingga 80% - disebabkan oleh aterosklerosis kapal. Berhenti merokok, mengehadkan makanan berlemak dan alkohol dan aktiviti fizikal akan membantu mengurangkan risiko..

Menarik

Menurut kajian saintis Amerika, penduduk Eropah Timur dan bekas USSR mulai menderita kegemukan setelah ekonomi negara mereka beralih ke rel pasar. Lebih-lebih lagi, orang gemuk di Eropah Barat kini kelihatan lebih kecil. Yang paling penting, masalah ini mempengaruhi Hungary (19%), Rusia dan Lithuania (masing-masing 18%)..

Sebab utama mendapatkan pound tambahan adalah:

>> tekanan psikologi yang berkaitan dengan pembaharuan;

>> perubahan dalam waktu bekerja (bilangan orang yang bekerja di pejabat dan bekerja di komputer telah meningkat secara mendadak);

>> pengembangan rangkaian makanan segera;

>> kemunculan banyak kedai yang menjual produk bungkusan murah (kerepek, kuki) yang mudah dimakan dalam perjalanan;

>> permotoran massa penduduk.

Oleh itu

Semua orang tahu bahawa penyakit ini lebih mudah dicegah, tetapi jarang ada yang mengikuti peraturan ini. Selama bertahun-tahun, seseorang mula memerlukan sikap yang lebih berhati-hati terhadap kesihatannya, terutama memperhatikan jantung dan saluran darah, kerana bukan rahsia lagi bahawa penyakit kardiovaskular berada di tempat pertama di seluruh dunia..

Mengelakkan tabiat buruk seperti merokok dan alkohol, makan makanan yang kaya dengan vitamin, berjalan-jalan setiap hari di udara segar - ini semua syarat yang diperlukan untuk gaya hidup sihat dan pencegahan penyakit kardiovaskular.

Malangnya, semakin sukar bagi penghuni bandar untuk mematuhi peraturan yang nampaknya sederhana ini setiap tahun. Anda tidak boleh menyebut udara segar, dan makanannya tidak begitu kaya dengan vitamin. Dalam keadaan seperti itu, badan sentiasa mengalami tekanan.

Persediaan multivitamin sering kali membantu melawan perubahan cuaca, meningkatkan kesejahteraan, dan memanjangkan jangka masa aktif seseorang. Mereka menebus kekurangan vitamin dan mineral yang tidak masuk ke dalam badan dalam jumlah yang mencukupi. Pada masa dewasa dan tua, perhatian khusus harus diberikan kepada kompleks dengan vitamin C dan E (terutama kerana sifat antioksidan mereka), serta vitamin B, yang memainkan peranan penting dalam kerja sistem kardiovaskular. Kompleks yang merangkumi, selain vitamin ini, unsur surih seperti selenium dan magnesium, dapat meningkatkan kesan pengambilan dengan ketara.

Adalah Penting Untuk Menyedari Vaskulitis