Jangka hayat dalam demensia

Adalah mustahil untuk memberikan ramalan yang tepat mengenai berapa lama seseorang yang menghidap demensia akan hidup. Demensia boleh terdiri dari pelbagai jenis, dapat berjalan dengan perlahan dan lancar, dan dapat berkembang dan mengakibatkan kematian dengan sangat cepat. Banyak bergantung pada usia, keadaan kesihatan, perawatan dan terapi yang mencukupi..

Jangka hayat dalam demensia vaskular

Demensia vaskular merujuk kepada bentuk penyakit yang teruk. Demensia disebabkan oleh penyakit vaskular, sering timbul selepas infark serebrum iskemia atau strok hemoragik, dengan aterosklerosis atau hipertensi, faktor-faktor dalam perkembangan bentuk penyakit ini boleh menjadi cacat jantung, tahap lipid tinggi dan gangguan lain. Demensia vaskular lebih kerap berlaku pada lelaki.

Rawatan yang mencukupi dapat membantu memperpanjang umur pesakit, tetapi penyakit ini tidak dapat disembuhkan sepenuhnya, kerana proses yang terjadi di otak tidak dapat dipulihkan. Sekiranya demensia vaskular, mustahil untuk memberikan prognosis jangka hayat yang tepat. Sebilangan pesakit hidup beberapa bulan selepas diagnosis, sementara yang lain hidup selama beberapa tahun. Selalunya pesakit mati akibat adanya penyakit bersamaan - serangan jantung, strok.

Dengan demensia yang berkaitan dengan penyakit Parkinson atau Huntington, prognosis bergantung pada rawatan yang sesuai untuk penyakit ini. Selalunya, demensia dengan penyakit bersamaan tidak dicirikan oleh perkembangan pesat, prognosis jangka hayat adalah beberapa tahun, dengan penyakit Huntington - hingga 10-15 tahun. Demensia dengan badan Levy merujuk kepada penyakit yang cepat berkembang, jangka hayat sekitar 7 tahun.

Jangka hayat demensia spesies lain

Demensia boleh disebabkan oleh pelbagai penyakit. Selalunya demensia pikun dikaitkan dengan penyakit Alzheimer. Dalam kes ini, usia pesakit memainkan peranan yang besar: semakin tua pesakit, semakin perlahan penyakit ini; semakin muda pesakit, semakin banyak penyakit itu berkembang. Jangka hayat pesakit dengan penyakit Alzheimer rata-rata sekitar 6-10 tahun dari saat diagnosis. Banyak bergantung pada usia dan peringkat penyakit, ciri-ciri individu badan.

Jangka hayat pesakit dipengaruhi oleh penjagaan dan aktiviti bersama pesakit. Adalah sangat penting bahawa seseorang melakukan apa yang dia suka, membaca, menyelesaikan teka-teki silang, melukis, dan mendengar muzik. Dia tidak seharusnya berada dalam suasana tekanan, kegelisahan. Semakin banyak pesakit melakukan aktiviti intelektual, semakin besar peluang untuk mempertahankan pemikiran intelektual untuk waktu yang lama, kemampuan untuk mengurus dirinya sendiri, dan menjalani gaya hidup normal.

Rawatan yang mencukupi yang ditetapkan pada peringkat awal penyakit dapat memperpanjang usia dan mengurangkan keadaan. Pakar di bahagian neurologi hospital Yusupov mempunyai pengalaman luas dalam rawatan demensia dan banyak penyakit bersamaan. Peralatan diagnostik moden membolehkan anda menentukan fokus kerosakan otak dan tahap perkembangan demensia. Penggunaan kaedah global yang inovatif di hospital Yusupov memungkinkan peningkatan kualiti hidup pesakit demensia.

Jangka hayat pada peringkat awal demensia

Jangka hayat pada peringkat awal penyakit sangat bergantung pada usia pesakit. Semakin muda pesakit, semakin sukar dan cepat penyakit ini berlanjutan. Pada orang tua, penyakit ini tidak berkembang dengan cepat. Demensia yang dikesan pada peringkat awal memungkinkan untuk masa yang lama berada dalam keadaan yang mencukupi, untuk mengurus diri sendiri. Manifestasi demensia pada peringkat awal adalah:

  • kealpaan,
  • perubahan mood kecil,
  • sedikit penurunan kecerdasan.

Jangka hayat pesakit terbaring di tempat tidur dengan demensia

Pesakit demensia yang terbaring adalah orang yang berada pada peringkat akhir penyakit. Penderita demensia yang mati sering mati akibat radang paru-paru dan sepsis, penyakit bersamaan sudah berada pada tahap demensia yang teruk. Prognosis demensia pada pesakit di tempat tidur adalah buruk, keadaannya rumit oleh ketidakaktifan fizikal, gangguan aktiviti mental, peredaran darah terganggu. Pesakit yang serius sepenuhnya bergantung pada perawatan pihak ketiga, demensia disulitkan oleh penyakit lain kerana tidak bergeraknya pesakit. Di hospital Yusupov, saudara-mara pesakit dilatih. Rawatan untuk pesakit di tempat tidur adalah rumit, memerlukan kesabaran dan pengetahuan mengenai ciri-ciri penyakit ini.

Jangka hayat pesakit demensia dengan rawatan yang dipilih secara optimum

Jangka hayat demensia bergantung pada kecukupan rawatan dan perawatan. Pada peringkat pertama, doktor menetapkan ujian diagnostik untuk membezakan demensia dari penyakit lain. Rawatan demensia pikun berdasarkan menghilangkan gejala penyakit dan mengurangkan risiko perkembangan demensia. Demensia adalah penyakit yang tidak dapat disembuhkan, yang bergantung kepada banyak faktor - umur, jantina, jenis demensia, penyakit bersamaan, rawatan dan perawatan yang mencukupi. Persekitaran yang tenang, kekurangan tekanan membantu mengurangkan risiko demensia pikun.

Doktor mengesyorkan diet khas, terapi vitamin, terapi muzik, aromaterapi, akupunktur dan kaedah lain yang meningkatkan aktiviti otak. Jangka hayat purata pesakit muda dengan demensia adalah sekitar 7 tahun; orang tua dengan demensia hidup rata-rata dari 7 hingga 15 tahun. Beralih ke hospital Yusupov, anda akan diberikan rawatan perubatan di peringkat Eropah: mereka akan menjalankan diagnostik yang diperlukan, memilih program terapi dan pemulihan yang optimum.

Anda boleh membuat janji temu dengan pakar neurologi melalui telefon.

Berapa banyak orang dengan demensia vaskular hidup

Tahap Demensia Vaskular

Demensia vaskular dalam buku rujukan perubatan mempunyai kod ICD 10, dengan tipologi F00-F09. Menurut keterangan, demensia vaskular disifatkan sebagai demensia, disfungsi organik, gangguan ingatan, tingkah laku dan pemikiran. Dengan penyakit ini, bukan sahaja kemampuan intelektual menderita, tetapi juga keperibadiannya hancur.

Demensia Senile kurang dipelajari, tetapi dipercayai bahawa dalam beberapa kes disebabkan oleh penyakit Alzheimer. Dalam kes seperti itu, penyakit ini berkembang agak perlahan, mempengaruhi pelbagai bahagian otak.

Demensia vaskular sekunder muncul dengan latar belakang kerosakan pada bahagian otak tertentu akibat trauma, strok atau aterosklerosis. Dengan rawatan yang tepat pada masanya, sebahagian fungsi dapat dipulihkan dan perjalanan penyakit dapat sedikit diperlahankan. Dengan pemulihan yang betul, fungsi kognitif tertentu dapat dipulihkan, dan pesakit akan dapat menjaga diri mereka sendiri. Demensia sekunder dapat dibalikkan sebahagiannya jika usaha yang tepat diarahkan untuk pemulihan..

Demensia selalunya disebabkan oleh penyakit berjangkit pada neuron otak, tumor, dan penyakit degeneratif otak yang lain. Sifilis, jangkitan meningokokus boleh menyebabkan demensia. Terdapat kira-kira 5-10% kes tersebut, tetapi ia berlaku..

Penyebab demensia yang tidak ditentukan ditunjukkan oleh kod F03, dengan perincian kemungkinan penyebab penyakit (lihat senarai lengkap penyakit mental). Alkoholisme, psikosis, kemurungan, dalam setiap kes penyakit ini, satu kod diberikan.

Terdapat tiga darjah permulaan demensia vaskular.

1 darjah - ada faktor risiko. Ini adalah kecederaan otak traumatik, serangan jantung, strok, diabetes, urat varikos, penyakit tumor otak, peningkatan kolesterol, dan banyak lagi. Semua patologi ini boleh mencetuskan penyakit..

Gred 2 - gangguan ingatan, dengan kekeliruan. Fragmen memori yang hilang digantikan dengan fiksyen; pengasingan yang tidak jelas atau sosial muncul. Pada tahap ini, pesakit mungkin mengalami kesukaran dalam melakukan tugas harian dan rawatan diri.

Gred 3 - dalam beberapa kes, pesakit kehilangan rasa malu dan moralnya, dan juga tidak memberikan penilaian terhadap tindakannya. Di kompleks - kehilangan aktiviti motor dengan pemusnahan keperibadian serentak.

Demensia vaskular berkembang ke tahap terminal dengan cepat, dan pada tahap ini, rawatan dikurangkan untuk merawat pesakit. Dengan cepat semua bahagian otak berhenti berfungsi, dan pesakit menjadi tidak berdaya sepenuhnya. Dalam beberapa penyakit, hanya enam bulan yang dapat berlalu dari permulaan gejala pertama ke tahap akhir, dan tidak ada cara untuk memperlambat perjalanan penyakit ini kerana perkembangannya yang cepat.

Jangka hayat

Demensia dicirikan oleh kerusakan progresif keperibadian dan kemerosotan keadaan umum pesakit..

Dengan penyakit Parkinson

Penyakit Parkinson adalah manifestasi demensia pikun dan secara signifikan memperpendek jangka hayat pesakit..

Penyakit ini dicirikan oleh kemerosotan kemampuan rumah tangga dan sosial seseorang, yang menyebabkan ketidakberdayaannya sepenuhnya. Kira-kira 10 tahun selepas bermulanya penyakit, seseorang boleh menjadi kurang upaya, dan kadar kematian orang dengan diagnosis ini cukup tinggi jika tidak dirawat.

Prognosis penyakit ini bergantung terutamanya pada intensitas perjalanannya dan terapi yang digunakan..

Adakah penyakit Parkinson dapat disembuhkan? Apakah prognosis jangka hayat?

Dengan penyakit Huntington

Penyakit Huntington, juga disebut Huntington's chorea, agak jarang berlaku, sekitar 5-6 kes setiap 100 ribu orang.

Ia dicirikan oleh semua tanda utama demensia:

  • perubahan emosi,
  • gerak isyarat aktif,
  • mengejutkan semasa berjalan dan lain-lain.

Prognosis penyakit bergantung pada bentuknya, keparahan dan masa diagnosis. Dalam beberapa kes, dengan rawatan perubatan tepat pada masanya, pesakit dapat pulih sepenuhnya.

Dalam kes lain, kematian boleh berlaku 8-10 tahun setelah pengesanan penyakit.

Dengan mayat Levy

Badan levi adalah pembentukan saraf yang kompleks di kawasan otak dalam atau subkortikal.

Pelanggaran aktiviti mereka dan membawa kepada berlakunya penyakit ini.

Kemajuan penyakit ini menyebabkan ketidakberdayaan pesakit sepenuhnya. Penyakit seperti ini kerap berlaku berbanding wanita berbanding lelaki. Prognosis demensia dengan badan Levy jauh lebih buruk daripada jenis penyakit lain.

Kursusnya lebih sukar dan cepat, dan jangka hayat dengan diagnosis ini adalah sekitar 5-7 tahun.

Dengan bentuk vaskular

Demensia vaskular boleh disebabkan oleh penyakit vaskular, termasuk strok, serangan jantung iskemia, atau aterosklerosis..

Dalam kes ini, mustahil untuk meramalkan jangka hayat pesakit yang tepat setelah pengesanan demensia vaskular.

Sebilangan pesakit boleh hidup selama beberapa bulan, dan beberapa pesakit hingga 10 tahun. Syarat utama untuk memanjangkan umur pesakit adalah pengawasan doktor secara berterusan.

Dengan bentuk frontal

Demensia jenis ini dicirikan oleh perubahan degeneratif di kawasan frontotemporal otak, yang bertanggungjawab untuk fungsi tingkah laku dan pertuturan seseorang. Salah satu bentuk penyakit tersebut ialah penyakit Pick..

Pada peringkat awal, penyakit ini sukar dibezakan dengan bentuk demensia yang lain, diagnosis yang tepat dapat dibuat setelah menjalani pemeriksaan khas di makmal dan memeriksa pakar. Jangka hayat selepas diagnosis agak bercampur-campur.

Sebilangan pesakit dapat hidup hingga 20 tahun, sementara yang lain mati 1-2 tahun setelah pengesanan penyakit ini..

Demensia vaskular: penyebab, persembahan klinikal

Bergantung pada lokasi tumpuan, demensia dibahagikan kepada beberapa kategori. Bahagian otak yang berlainan bertanggungjawab terhadap pelbagai tindakan dan kemahiran seseorang. Selalunya, kemahiran yang hilang ini dapat digunakan untuk mendiagnosis bahagian otak mana yang terjejas dan seberapa dalam. Demensia kortikal, subkortikal dan vaskular bercampur didiagnosis berdasarkan gejala pesakit..

Demensia kortikal dicirikan oleh masalah ingatan dan kehilangan fungsi kognitif. Ucapan, orientasi di ruang rosak, logik, pengiktirafan (gnosis) dan automatisme (praksis) hilang.

Pesakit boleh melupakan orang tersayang dan tersesat di biliknya. Praxis adalah tindakan automatik yang dilakukan oleh orang yang sihat tanpa memikirkannya. Kami makan sup dengan sudu, tetapi kami tidak fikir bagaimana ini berlaku. Tangan dan mulut sendiri bertindak mengikut corak yang telah ditetapkan, tetapi dengan hilangnya praksis, automatik ini hilang.

Dengan demensia subkortikal, pelupa dan kelambatan pergerakan dan berjalan muncul. Juga pendamping demensia subkortikal yang sangat diperlukan adalah apatis atau kemurungan..

Kawasan temporal otak (hypocampus) - mempengaruhi ingatan manusia. Sekiranya berlaku kerosakan pada bahagian otak ini, kegagalan ingatan atau kehilangan keseluruhannya diperhatikan. Pada mulanya, ingatan jangka pendek hilang, dan pesakit mungkin melupakan apa yang dilakukannya sebentar tadi. Tidak lama kemudian, pesakit mula mengingati peristiwa yang berlaku dalam waktu yang sangat lama, walaupun pada masa kanak-kanak yang jauh. Lebih-lebih lagi, kenangan ini sangat jelas, jelas dan terperinci.

Lobus frontal otak adalah kecukupan dan psychoemotionality. Gangguan bekalan darah ke bahagian otak ini ditunjukkan dalam pelbagai jenis penyimpangan dalam tingkah laku. Terkunci dengan kata-kata, tindakan, ketidakmampuan untuk mengesan hubungan sebab-akibat, semua ini menunjukkan pelanggaran lobus frontal otak.

Subkorteks otak adalah penghafalan, tumpuan, dan logik. Berkat fungsi subkorteks yang berfungsi dengan baik, kami berfikir, menulis dan mengetahui cara memfokus pada tugas tertentu. Sekiranya demensia mempengaruhi subkorteks, maka kemahiran ini akan hilang..

Sekiranya hanya satu bahagian otak yang terkena kecederaan, dan penyakit ini dapat dilokalisasi, maka dengan demensia yang disebabkan oleh atrofi vaskular, strok, penyakit Alzheimer, penyakit ini sukar dihentikan, kerana kematian neuron adalah akibatnya, sebabnya ada di tempat lain.

Diagnosis demensia vaskular mempunyai banyak klasifikasi. Sekiranya demensia sebelum ini dianggap sebagai penyakit pikun, sekarang semua orang berisiko..

✔️ Demensia atropik (jenis Alzheimer) - berlaku kerana kematian neuron otak secara beransur-ansur.

Demensia jenis ini muncul kerana pelanggaran bekalan darah ke sel otak, dan neuron mati dengan tepat kerana kebuluran oksigen. Iskemia serebrum boleh menimbulkan demensia. Ini adalah penyumbatan saluran kecil, dan darah tidak mengalir dengan baik ke otak..

✔️ Demensia vaskular bercampur adalah penyakit yang menggabungkan demensia vaskular dan atropik sekaligus..

✔️ Antara penyebab demensia senile adalah gaya hidup yang salah pada remaja, iaitu penyalahgunaan alkohol, merokok, ketagihan psikotropik, makan berlebihan dan aktiviti rendah. Pada masa muda, tubuh lebih kurang, tetapi lebih dekat dengan usia tua, kapal sudah terlalu lemah, yang menyebabkan kelaparan otak dan kematian sel-sel otak.

Demensia semakin muda, dan sekarang orang-orang yang hampir melintasi perbatasan 50 tahun menjadi mangsanya. Penyakit ini turun-temurun, dan bahkan menjalani gaya hidup yang sihat dan betul, dengan riwayat saudara dekat demensia, anda dapat dengan mudah mengisi peringkat orang sakit.

Bagaimana demensia berkembang

Tempoh tahap demensia dan prognosis perkembangan penyakit bergantung pada penyebab keadaan patologi dan ciri-ciri individu sistem saraf. Penjelasan keadaan demensia membantu memperlahankan kadar demensia dan membolehkan anda menyesuaikan pesakit dengan keadaan hidup yang berubah..
Punca Demensia Senile

PuncaFaktor provokatifLangkah pencegahan
Penyakit AlzheimerKeturunan, kerosakan berjangkit pada sistem saraf, usia pikunRawatan penyakit periodontal dan jangkitan herpes, aktiviti fizikal dan intelektual
Demensia vaskularPenyakit hipertonikPemantauan tekanan darah, mengambil ubat untuk menurunkan tekanan darah
Penyakit serebrovaskular aterosklerotikPengawalan kolesterol, diet, mengambil ubat anti-sklerotik
Diabetes jenis 2Memantau petunjuk biokimia glukosa dalam darah; mengambil ubat penurun gula atau insulin
ObesitiPembetulan berat badan berlebihan
Jenis bercampurGabungan keturunan, penyakit berjangkit dan penyakit vaskularPencegahan penyakit vaskular, rawatan neuroinfeksi yang mencukupi, latihan fizikal dan intelektual

Demensia jenis Alzheimer dan psikosis senile vaskular mempunyai simptom yang serupa dan bermula secara beransur-ansur. Rawatan awal memberi harapan untuk kelewatan dalam laju gejala psikopatologi dan kemerosotan keperibadian.

Demensia vaskular: gejala dan rawatan

Hasil demensia adalah ketidakupayaan sepenuhnya untuk melakukan tindakan bebas dan demensia. Pada peringkat akhir, rawatan tidak lagi mungkin dilakukan, dan hanya rawatan terapi sokongan yang dijalankan.

Pada peringkat awal, dengan diagnosis yang tepat, penyakit ini dapat diperlahankan dan dihentikan.

Pertimbangkan demensia vaskular pada orang tua, gejala utama dan rawatan.

Menjelang usia tua, tubuh manusia sudah habis. Gaya hidup yang tidak betul, penyakit kronik, tekanan, semua ini memberi kesan buruk kepada tubuh. Sekiranya pada masa muda orang pulih dengan cepat, maka pada usia banyak organ kehilangan kemampuan untuk memperbaiki diri. Khususnya, ini berlaku untuk sistem peredaran darah dan saluran darah. Aliran darah yang terlalu lemah dan atrofi separa saluran darah secara beransur-ansur menyebabkan kebuluran otak, akibatnya bahagian otak masing-masing mulai mati.

Berisiko adalah lelaki selepas 65 tahun. Ini tidak boleh dikatakan penyakit lelaki biasa, tetapi lelaki dua kali lebih mungkin menderita demensia daripada wanita.

Pada peringkat awal penyakit, pesakit mengalami kekurangan ingatan kecil. Selalunya ini dikaitkan dengan usia dan tidak mementingkan perkara ini. Tetapi usia bukanlah penyakit, dan ingatan yang terganggu bermaksud kawasan otak yang bertanggungjawab untuk ingatan menderita. Pada tahap awal demensia, untuk beberapa waktu, pesakit masih dapat melayani dirinya sendiri dan tetap menjadi dirinya sendiri, tetapi demensia pikun adalah penyakit progresif, dan tidak lama kemudian, keanehan menjadi terlalu menakutkan. Seiring berjalannya waktu, psikosis, peningkatan sifat keperibadian dan halusinasi berkembang. Fokus kerosakan otak mungkin meningkat, menangkap kawasan otak yang baru.

Tahap kedua - gangguan pertuturan muncul. Seseorang mula membina ayat dengan tidak betul, membingungkan huruf, menyusun semula suku kata atau melupakan perkataan. Secara beransur-ansur, kemahiran mengurus diri hilang. Seseorang melupakan pergerakan biasa yang sebelumnya dilakukan secara automatik:

Menyikat gigi, membuka pintu, menyalakan / mematikan lampu, dan lain-lain, perkara-perkara seharian menyebabkan kesukaran bagi pesakit.

Malu secara beransur-ansur hilang, hiperseksualiti muncul, pesakit boleh bersumpah, dan tingkah lakunya berubah secara mendadak. Sukar untuk tidak diperhatikan, dan anda tidak dapat mengaitkan segalanya dengan kecelaruan. Tingkah laku seperti itu tidak bergantung pada didikan atau watak, pesakit tidak menyedari bahawa dia melakukan sesuatu yang salah.

Rawatan demensia bermula dengan mencari punca penyakit..

Untuk meningkatkan bekalan darah ke otak, terapi ubat dilakukan, tanpa mengira penyebab penyakitnya.

Untuk mengelakkan strok, anda harus memantau tekanan darah dengan berhati-hati dan mengurangkannya dengan ubat vasodilator tepat waktu untuk mengelakkan serangan jantung dan strok.

Faktor risiko adalah gula darah tinggi dan kolesterol. Dalam kes seperti itu, selain ubat, pesakit memerlukan diet yang bertujuan untuk menormalkan komposisi darah.

Selalunya, pada peringkat awal penyakit, pesakit menyedari bahawa ini adalah hukuman. Hari ini, mungkin untuk melambatkan atau sekurang-kurangnya mengawal penyakit hanya dalam 5-10% kes. Dalam hal ini, pesakit kehilangan tidur, nafsu makan, psikosis dan kemurungan mungkin berkembang, yang hanya akan mempercepat perkembangan penyakit. Setelah berjumpa dengan pakar psikiatri, pesakit diberi ubat penenang, mungkin menjalani psikocoreksi.

Penjagaan pesakit demensia menjadi rumit oleh kurangnya pemahaman tentang keadaan pesakit. Dengan tahap keparahan penyakit yang sederhana, rasa simpati dan kasih sayang terhadap saudara-mara hilang pada pesakit, dan keinginan untuk khayalan dapat terjadi. Semasa pesakit masih bergerak, dia boleh meninggalkan rumah, dan kemudian tidak ingat bahawa dia mempunyai rumah. Ada kalanya seseorang tidak dapat menyebut namanya.

Manifestasi pencerobohan dalam keadaan seperti itu tidak biasa, dan beban untuk merawat pesakit dan mempertahankan dirinya pada masa yang sama terletak pada orang yang dekat dengan pesakit.

Sekiranya kita bercakap mengenai pencegahan penyakit, maka tidak ada cadangan yang pasti. Di negara maju, di mana orang-orang dari masa muda mereka memantau kesihatan mereka, mereka secara teratur menjalani pemeriksaan pencegahan, dan demensia berkembang rata-rata 5 tahun kemudian, yaitu, di wilayah 70 tahun. Orang yang mempunyai kecerdasan tinggi juga cenderung menderita demensia vaskular..

Sekarang doktor mengesyorkan agar orang tua tidak melambatkan terlalu banyak ketika bersara. Sebaliknya, pencen adalah masa untuk mengurus diri sendiri. Sebagai tambahan kepada usaha fizikal yang sederhana, aktiviti intelektual juga digalakkan. Untuk melatih otak anda, anda perlu menyelesaikan silang kata, mula belajar bahasa asing atau mencari aktiviti lain yang memerlukan tekanan jiwa.

Satu-satunya ubat profilaksis yang ada sekarang adalah ubat Phosphatidylserine. Walau bagaimanapun, terdapat beberapa tempahan mengenai keberkesanan ubat ini. "Phosphatidylserine", diekstrak dari otak daging lembu, menunjukkan hasil yang lebih baik daripada yang sama, tetapi disintesis dari protein soya. Pada dos yang disyorkan, ubat itu selamat, tetapi penggunaannya diragukan.

Demensia vaskular: berapa banyak yang hidup dengan diagnosis ini

Demensia vaskular - berapa banyak pesakit yang hidup dengan diagnosis seperti itu dapat dianggarkan. Kira-kira 67% pesakit mati dalam tiga tahun pertama permulaan penyakit ini. Kenyataannya adalah bahawa saudara-mara menganggap "eksentrik" kerabat tua sudah biasa. Mereka tergelak melihat gaya hidupnya yang berubah-ubah, tentang kealpaan, dan umumnya tidak menyedari betapa seriusnya penyakit ini. Pesakit itu sendiri, kerana perubahan dalam jiwa, tidak dapat menilai keadaan dan perubahan tingkah lakunya. Selalunya, demensia dikesan secara tidak sengaja jika orang tua pergi ke sanatorium atau pergi ke hospital dengan alasan lain. Dalam kebanyakan kes, kerosakan otak sudah begitu luas sehingga kerosakan keperibadian tidak dapat dihentikan..

Saudara mara hanya dapat memantau pesakit dan merawatnya. Kira-kira 70% pesakit demensia mati akibat radang paru-paru. Penyakit ini dapat membunuh dengan cepat, terutamanya pada pesakit yang mengalami masalah imun..

Kadar kematian kedua tertinggi adalah jangkitan. Pada peringkat akhir, pesakit demensia tidak bergerak dan sering luka di bahagian tubuhnya muncul, yang berkembang menjadi ulser trofik. Melalui luka-luka ini, tubuh terbuka untuk semua jangkitan, kulat, dan flora patogen, yang terdapat walaupun di wad hospital..

Berkaitan dengan pergerakan yang tidak stabil atau aktiviti motor yang lemah, trombofilia dan trombosis muncul. Sekiranya demensia, gangguan pendarahan boleh membawa maut..

Kerana keistimewaan pemakanan pesakit yang tidak bergerak, peristaltik sistem pencernaan terganggu. Pesakit menderita sembelit dan penyumbatan usus, yang boleh menyebabkan sejumlah penyakit lain..

Semasa merawat dengan sebarang ubat, terutamanya antipsikotik, seseorang harus mengharapkan kesan sampingan yang sangat sukar untuk dihentikan..

Tidak ada prognosis yang baik untuk rawatan demensia. Pesakit boleh hidup 10-15 tahun, tetapi mustahil untuk sembuh sepenuhnya dari penyakit ini.

Hakikat penyakit

Demensia dicirikan sebagai gangguan kesihatan mental yang terus meningkat yang menyebabkan demensia. Patologi berlaku apabila bahagian otak rosak, oleh itu, pelbagai kecederaan kepala sering menyebabkan pembentukannya.

Melekat pada orang yang pikun

- dalam kes seperti itu disebut senile. Bahaya demensia pikun adalah jauh lebih sukar untuk memperbaiki pelanggaran di otak orang tua daripada yang muda.

Tahap manifestasi gejala bergantung pada tahap prosesnya. Dalam keadaan pesakit, perubahan berlaku: dari penurunan konsentrasi dan aktiviti mental yang lemah hingga kehancuran keperibadian sepenuhnya dan kemustahilan kewujudan bebas.

Gejala demensia termasuk yang berikut:

  • dalam ukuran yang berbeza, kemampuan mental bertambah buruk;
  • seseorang kehilangan pengetahuan yang diperoleh sebelumnya;
  • kemahiran, kebolehan dilupakan, kesukaran timbul dengan tindakan lama;
  • sel otak terjejas tidak dapat dipulihkan.

Tidak kira pada tahap mana proses perkembangan penyakit ini, ia tidak dapat dibalik sepenuhnya. Penting untuk memberi pesakit rawatan dan keadaan yang paling selesa - ini akan mengurangkan jumlah tekanan dan mengurangkan intensiti demensia.

Demensia: peringkat perkembangan, jangka hayat, gejala dan tanda

Apakah penyakit ini?

Demensia adalah patologi yang dicirikan oleh perubahan dalam bidang kognitif..

Penyakit ini berlanjutan dengan penurunan persepsi, ingatan dan pemikiran, serta gangguan tingkah laku (kehilangan kemampuan untuk mengurus diri sendiri, menjaga kehidupan dan kesihatan seseorang, dll.).


Apa yang perlu dilakukan kepada saudara-mara sekiranya salah seorang ahli keluarga didiagnosis menghidap penyakit ini?

Bawa sendiri atau letakkan pesakit di institusi khusus?

Ini adalah masalah etika, keadaan kewangan dan kemungkinan terus berjaga sepanjang waktu..

Setelah memilih pencen untuk orang tua yang menderita demensia, saudara-mara akan memberikannya rawatan yang berkelayakan dan rawatan yang sesuai. Anda boleh merawat pesakit seperti itu di rumah, berkunjung ke doktor secara berkala dan menjalani pemeriksaan.

Video

Kod ICD-10

Sains perubatan mengklasifikasikan penyakit ini sebagai disfungsi organik yang berlaku dengan gangguan psikologi pemikiran, ingatan, tingkah laku, dan memberikannya nama lain - demensia.


Pelanggaran ini mempunyai tipologi dan kodnya sendiri (F00-F09).
1. Demensia Senile yang disebabkan oleh penyakit Alzheimer (F00) dianggap sebagai fenomena yang kurang difahami, penyebabnya hampir tidak diketahui. Demensia jenis ini mempunyai proses yang perlahan tetapi berterusan..
2. Demensia vaskular, gejala dan rawatannya bergantung pada penyakit yang mendasari, mempunyai kod F01. Ini adalah patologi sekunder, ia adalah hasil kerosakan otak akibat strok, aterosklerosis, atau kecederaan (lebam, luka, dan kejutan cengkerang). Dengan permulaan terapi yang tepat pada masanya dengan bentuk demensia, sfera kognitif dipulihkan sebahagiannya. Walaupun pesakit tidak dapat menjalankan operasi mental yang rumit (menghitung wang, membaca analisis, dll.), Mereka berjaya mengurus diri mereka sendiri (mereka pergi ke tandas, mandi dan makan, dll.).
3. Demensia yang disebabkan oleh penyakit lain (F02) dikaitkan dengan proses tumor, kerosakan saraf pada jangkitan, penyakit radang dan degeneratif..
4. Kes demensia genesis (asal) yang tidak ditentukan mengikut kod F03, berlaku dengan latar belakang psikosis, kemurungan.

ICD-10 memberikan penyahkodan bagi setiap jenis demensia yang diketahui oleh sains dan penyahkodan ringkasnya.

Bentuk demensia beralkohol, idiopatik atau anorganik menerima kod dan keterangan masing-masing di dalamnya..

Punca berlakunya

1. Penyakit Alzheimer, ia menderita demensia lebih dari 60% pada usia tua.
2 Penyakit puncak atau demensia frontotemporal mempengaruhi orang dewasa yang berumur 40-45 tahun.
3. Patologi vaskular progresif (arteritis, aterosklerosis) atau gangguan metabolik (diabetes mellitus, obesiti).
4. Keracunan, dengan latar belakang kegagalan mental berkembang, disebabkan oleh kematian sel-sel neuron secara besar-besaran di bawah pengaruh toksin biologi (untuk jangkitan) atau bahan kimia (untuk keracunan, alkoholisme, ketagihan dadah).
5. Neoplasma dan kecederaan. Dalam kes ini, degenerasi tisu normal menyebabkan pelanggaran fungsi kognitif dan tingkah laku pesakit yang ketara.
6. Epilepsi. Dengan beberapa bentuk penyakit ini, demensia progresif mungkin bermula..
7. Psikosis, selalunya dengan peningkatan penyakit mental, demensia skizofrenia menampakkan dirinya.
8. Kekurangan oksigen kronik pada penyakit paru-paru, jantung, ginjal, darah.
9. Demensia dengan badan Levi (pecahan protein degenerasi) mempengaruhi orang pada usia berapa pun, menyumbang kepada degenerasi tisu otak yang sihat.

Gejala dan tanda

Demensia pada orang tua, gejalanya dapat menampakkan diri secara beransur-ansur atau tajam, dalam kebanyakan kes dicirikan oleh:

  • kegagalan ingatan;
  • penurunan keupayaan untuk melihat dan menganalisis maklumat baru, untuk mempelajari kemahiran motor baru dan seharian;
  • kehilangan orientasi ruang;
  • perubahan watak, mood emosi, cara berinteraksi dengan orang lain;
    - menyempitkan lingkaran komunikasi dan minat;
  • penampilan kekeliruan, halusinasi, kecelaruan;
  • gangguan teruk dalam tidur dan terjaga.

Keterukan tanda-tanda klinikal demensia bergantung pada bentuk dan keparahan penyakit..

Tahap perkembangan dan jangka hayat

Penyakit, sebagai peraturan, mempunyai beberapa tahap perkembangan:

1. Pemula. Tanda-tanda demensia hampir tidak dapat dilihat, berikut:
- kealpaan segera (kegagalan diperhatikan sebaik sahaja menerima maklumat baru);
- kemerosotan dalam orientasi temporal dan spatial;
- insomnia, penurunan emosi (penurunan manifestasi kegembiraan dan kesedihan, seseorang mempunyai penampilan yang lesu).
2. Awal. Ini berjalan dengan kesukaran dalam pemilihan kata ketika bercakap dan menulis, melupakan nama dan susunan perkara. Menyalahpahami pemikiran orang lain dalam komunikasi (permintaan, penaakulan), keadaan emosi pembicara. Keupayaan untuk layan diri dikurangkan sebahagian (mereka tidak boleh mencuci, memasak, membersihkan bilik, dll.). Perubahan watak yang tidak normal diperhatikan, tangisan, pencerobohan, penarikan diri atau, sebaliknya, serangan histeris, keinginan untuk mengumpulkan lebih banyak "penonton" di sekitar anda.
2. Pertengahan. Dalam tempoh ini, orang sakit kehilangan mercu tanda ruang mereka, kadang-kadang mereka tidak memberi respons kepada rayuan mereka, kehilangan kemampuan mereka untuk memberikan perkhidmatan, sering melupakan nama orang tersayang dan tidak dapat mengingati peristiwa dari masa lalu.
Ada kemungkinan bahawa penyakit ini memerlukan pemantauan berterusan terhadap kehidupan pesakit, kerana mereka secara tidak sengaja dapat membahayakan diri mereka sendiri dan orang lain (membiarkan air terbuka di paip, gas, keluar dan tersesat, dll.).
3. Lewat. Tahap terakhir demensia sebelum kematian berlaku dengan imobilisasi pesakit, inkontinensia kencing dan tinja, kehilangan ingatan dan kemampuan untuk memahami realiti dengan secukupnya.
Dalam beberapa bentuk demensia (jenis Alzheimer, alkoholik atau skizofrenia), serta dalam perjalanan bercampurnya, khayalan penganiayaan, halusinasi, fobia, mania diperhatikan.

Rawatan

Terapi penyakit merangkumi ubat-ubatan dan teknik psikoterapi..

  • Ubat farmakologi digunakan untuk meningkatkan pemakanan tisu otak dan pengayaan oksigen..
  • Psikoterapi untuk sosialisasi pesakit yang lebih baik dalam masyarakat.

Oleh kerana penyakit atau keadaan tertentu adalah penyebab demensia, pembetulan berdasarkan pembetulannya..

Terapi demensia pada kanak-kanak (dengan oligofrenia, psikosis, cerebral palsy, tumor dan penyakit lain) telah dijalankan selama bertahun-tahun. Dengan patologi vaskular dan kecederaan traumatik, kemajuan dan peningkatan fungsi kognitif dan ingatan kanak-kanak adalah mungkin.

Dengan kursus yang kompleks, proses degenerasi berjaya "melambat" untuk sementara waktu dan meningkatkan kualiti hidup pesakit muda.

Dengan kaedah bukan ubat, pakar cuba menyesuaikan bidang emosi pesakit dan reaksi tingkah laku mereka.

Untuk melakukan ini, gunakan:

  • psikoterapi (menyokong, dengan teknik mengingat kenangan yang menyenangkan dari masa lalu, deria, muzik, terapi seni, animasi, dll.);
  • psychocorrection (latihan pembentukan stereotaip tingkah laku yang stabil dalam kehidupan seharian dan masyarakat, orientasi dalam ruang dan masa, latihan kemahiran layan diri).

Persediaan

Setelah pemeriksaan menyeluruh di hospital, rawatan lebih lanjut di rumah adalah mungkin. Pesakit diberi ubat untuk rawatan penyakit yang mendasari.
Rawatan asas untuk kebanyakan bentuk demensia adalah:

  • inhibitor cholinesterase: (Galantamine, Donepizil), kesannya berdasarkan pengumpulan dalam neuron otak asetilkolin, bahan yang melambatkan proses degeneratif;
  • modulator reseptor NMDA: (Akatinol, Memantine), agen ini berkesan mengurangkan pengeluaran glutamat, bahan yang memberi kesan negatif kepada sel otak dan memusnahkannya;
  • antipsikotik, ubat penenang dan antidepresan, penggunaannya dibenarkan sekiranya berlaku perubahan yang jelas dalam latar belakang emosi, kemunculan pencerobohan, kegelisahan, ketakutan, mania.
  • neuroprotectors (Somazin, Cerebrolysin, Cortexin) yang meningkatkan trofisme tisu otak, pemakanan dan bekalan oksigennya, berkesan untuk patologi vaskular.

Dengan demensia, penting untuk memulakan terapi yang mencukupi tepat pada masanya, ini akan membolehkan pesakit mengekalkan kemahiran bebas dalam kehidupan seharian dan fungsi mental lebih lama, dan dalam beberapa bentuk untuk memulihkan banyak kebolehan yang hilang.

Berapa tahun pesakit yang menerima rawatan dengan diagnosis ini bergantung pada bentuk dan keparahan penyakit.

Dalam bentuk ringan, dengan fungsi normal sistem kardiovaskular, bertahun-tahun.

Dalam kes-kes yang teruk, dengan kehilangan aktiviti motor, pesakit mati akibat komplikasi bersamaan (sepsis, jantung, paru-paru atau gagal ginjal).

Tahap demensia dan prognosis penyakit: masalah dan penyelesaian di sepanjang jalan penyakit ini

Dementia (Acquired Dementia Syndrome) adalah penyakit otak yang kronik dan progresif. Penyakit ini berkembang dalam beberapa peringkat..

Terdapat pelanggaran fungsi otak kognitif (mental), dengan pengecualian yang jarang berlaku, pada orang tua dan pikun. Oleh kerana peningkatan jangka hayat dan penuaan populasi planet ini, demensia menjadi lebih kerap dalam beberapa dekad kebelakangan ini..

Tahap Demensia

Demensia bukanlah penyakit bebas, tetapi kompleks gejala. Kerosakan otak dicirikan oleh demensia, ingatan, pemikiran, kehilangan kemahiran motorik, keupayaan untuk mengawal emosi dan berkomunikasi dengan orang lain.

Sindrom ini disertai oleh penyakit Alzheimer, penyakit Parkinson, berkembang dengan aterosklerosis, hipertensi, setelah strok, kecederaan otak traumatik.

Gangguan otak berkembang dari masa ke masa. Kemerosotan ingatan yang sedikit, gangguan pertuturan, aktiviti motorik, yang diperhatikan pada peringkat awal penyakit, menyebabkan kehancuran keperibadian sepenuhnya dan kehilangan kebebasan pada peringkat akhir.

Dalam perkembangan demensia, 5 peringkat dibezakan:

  1. Tahap gejala praklinikal. Tidak ada tanda-tanda penyakit ini, tetapi perubahan merosakkan terkumpul di otak.
  2. Tahap gangguan kognitif kecil. Pelupa, ketidakupayaan emosi diperhatikan..
  3. Awal Ingatan bertambah buruk, perubahan watak.
  4. Sederhana. Kritikan terhadap diri sendiri hilang, keperibadian hancur.
  5. Teruk atau teruk. Kehadiran Diri Hilang.
Hubungan antara demensia dan MMSE

Gangguan mental boleh disebabkan oleh patologi korteks serebrum. Dalam kes ini, ingatan, kemampuan abstrak pemikiran, pertuturan menderita.

Sekiranya demensia diprovokasi oleh pemusnahan struktur subkortikal otak, fungsi motor terganggu. Selalunya, neurodestruction mempengaruhi struktur korteks dan subkortikal, yang ditunjukkan oleh kombinasi gejala gangguan mental dan kemahiran motor.

Tahap gangguan kognitif ringan (MCI)

Tahap pertama, demensia, ketika perubahan dalam otak sudah muncul, tetapi tidak menunjukkan gejala klinikal, pertimbangkan tahap gejala preklinik MCI (dari English Mild Cognitive Impairment).

Manifestasi patologi pertama tidak spesifik. Risiko MCI ditunjukkan oleh munculnya kurangnya inisiatif, penyempitan minat, perubahan tingkah laku kecil.

Sifat simptom pertama bergantung pada jenis demensia. Sekiranya korteks serebrum terjejas, seperti penyakit Alzheimer, demensia fronto-lobar, maka tanda-tanda pertama gangguan kognitif ditunjukkan oleh pelupa ringan, kesukaran memilih kata dalam perbualan.

Dalam penyakit Parkinson, neuron motor otak yang bertanggungjawab untuk aktiviti motor musnah. Gejala demensia pertama dalam penyakit Parkinson dimanifestasikan pada tahap MCI oleh perubahan gaya berjalan, jari yang gemetar, ekspresi wajah yang habis.

Kerosakan pada lobus frontotemporal otak menyebabkan degenerasi frontotemporal, yang dicirikan pada peringkat awal oleh penyimpangan dalam bidang emosi, penilaian tindakan dan niat orang lain yang tidak mencukupi..

Tanda-tanda awal demensia vaskular adalah gangguan ingatan, kehilangan orientasi di ruangan yang biasa. Untuk demensia dengan badan Levy, di mana hubungan antara neuron hancur, biasanya pada tahap MCI munculnya sedikit kekakuan pergerakan, penurunan dalam kecepatan berfikir.

Cara menolong pesakit

Pada tahap gangguan kognitif ringan, seseorang dapat menilai keadaannya dengan secukupnya. Dia memahami bahawa masalah ingatan yang timbul tidak normal dan terlibat secara aktif dalam proses rawatan..

Potensi campur tangan yang mungkin berlaku pada tahap disfungsi kognitif MCI mungkin:

  • latihan fizikal;
  • berjalan kaki;
  • tidur yang sihat;
  • diet;
  • memperluaskan kalangan rakan (menghadiri kelas kumpulan, bercakap dengan saudara, rakan);
  • rangsangan aktiviti mental (menyelesaikan masalah logik, silang kata, bermain catur).

Untuk fungsi otak sepenuhnya, diet Mediterranean berguna. Diet harus mengandungi biji-bijian, ikan, kacang-kacangan, buah-buahan, ikan, minyak zaitun, alpukat, makanan laut.

Lentil, beri, terutama blueberry, kubis (brokoli, kembang kol, tauge Brussels), dan produk susu rendah lemak berguna untuk kesihatan otak. Hidangan merah, berlemak, masin, asap terhad dalam diet.

Aktiviti fizikal yang sederhana membantu mengekalkan aktiviti mental sehingga usia tua. Menari yang cukup, berjalan kaki Nordic atau berenang 30 minit sehari untuk mengekalkan umur panjang yang aktif.

Untuk memelihara fungsi otak, pendengaran harus dilindungi. Gangguan penganalisis pendengaran mengubah keseluruhan prestasi otak. Dan, tentu saja, anda harus sepenuhnya meninggalkan tabiat buruk.

Petunjuk perubahan merosakkan otak adalah kemerosotan bau. Menurut statistik, risiko manifestasi demensia pada orang tua meningkat 3 tahun selepas kehilangan bau.

Demensia peringkat awal

Ketika proses pemusnahan dan penyahtinjaan neuron di otak semakin meningkat, penyakit ini melaju ke tahap perkembangan berikutnya, dan manifestasi semakin meningkat.

Pada peringkat awal demensia, gangguan aktiviti mental semakin meningkat. Sekiranya anda meminta untuk membaca teks pendek, dan kemudian menceritakannya semula, maka orang itu tidak akan menyelesaikan tugasnya.

Kes-kes pelupa peristiwa baru-baru ini dan disorientasi di kawasan yang biasa menjadi semakin kerap pada tahap ini..

Demensia awal disertai oleh:

  • keupayaan emosi yang teruk (dari pencerobohan hingga kepuasan);
  • penampilan kegelisahan, apatis, kemurungan;
  • peningkatan gangguan ingatan.

Pada tahap awal, air mata, kerengsaan mungkin muncul. Seseorang menjadi apatis, mengantuk. Dengan demensia vaskular, pening, serangan kemarahan yang tidak terkawal, atau, sebaliknya, tempoh euforia.

Perwatakan seseorang juga berubah. Sifat negatif muncul di dalamnya atau sifat yang ada diperkuat, seperti keras kepala, sikap tidak peduli terhadap orang lain, kekecohan, kekasaran.

Gangguan otak pada akhir demensia awal ditunjukkan:

  • kehilangan keupayaan untuk menentukan masa mengikut jam analog;
  • kemunculan masalah di tempat kerja (tidak mengingati orang itu, tidak menyerap maklumat baru, tidak ingat di mana dia meletakkan dokumen penting);
  • kesukaran memandu.

Akibat kehilangan tenaga kerja pada tahap awal demensia, seseorang mungkin kehilangan pekerjaannya, yang memperburuk perjalanan penyakit dan mempercepat peralihan ke tahap yang lebih parah. Saudara-mara pesakit pada tahap penyakit ini dapat memberikan bantuan yang berkesan.

Cara menolong demensia awal

Tugas rawatan pada tahap demensia awal diperumit oleh fakta bahawa pesakit sering menolak penyakit ini. Perlu banyak kesabaran dari orang lain untuk meyakinkannya untuk minum ubat, mengikuti rejimen harian, mengikuti diet, melakukan latihan fizikal dan melatih ingatannya.

Demensia awal - ciri tahap dan penyelesaiannya

Untuk membantu pesakit, perlu:

  1. Kenal pasti penyebab penyakit ini, yang mana anda perlu berjumpa dengan pakar psikiatri atau pakar neurologi.
  2. Periksa kemampuan undang-undang dalam kehidupan seharian (kemampuan menggunakan gas, peralatan elektrik).
  3. Memberi penjagaan yang panjang termasuk memasak, membersihkan rumah.
  4. Pantau ubat anda.
  5. Mendidik semua ahli keluarga mengenai amalan penjagaan pesakit.
  6. Menyelaraskan tindakan saudara-mara dan rakan-rakan untuk menjaga wad (membuat jadual prosedur perubatan dan kebersihan, berjalan kaki, latihan ingatan).
  7. Menyelaraskan tindakan saudara-mara dan kakitangan penyayang di tempat penempatan pesakit (di klinik atau hospital).

Wad dengan demensia perlu memberi sokongan emosi. Penting untuk memastikan kemungkinan hubungan berterusan dengan pesakit, meluangkan lebih banyak masa dengannya, berkomunikasi lebih kerap melalui telefon.

Saudara mara harus dapat menilai kehilangan ingatan secara bebas pada setiap peringkat penyakit. Untuk ini, anda boleh menggunakan ujian khas untuk demensia, dan untuk melambatkan pemusnahan neuron, pakar neurologi mengesyorkan melakukan senaman untuk otak.

Latihan ingatan

Pada peringkat MCI dan demensia awal, pemikiran ditingkatkan dengan latihan ingatan. Pesakit boleh melakukan latihan sendiri, tetapi lebih baik jika dia melatih memori di rumah dengan saudara atau rakan terdekat.

Untuk meningkatkan aktiviti otak, lakukan latihan:

  1. Menghafal perkataan.
  2. Bekerja dengan gambar objek (mengulang nama).
  3. Membaca dan mengulang ayat dan keseluruhan petikan yang bermakna.
  4. Penyelesaian Masalah Logik.
  5. Pengiraan maju dan terbalik.

Bersenam di persekitaran rumah biasa lebih selesa daripada bersenam di luar rumah atau dengan orang yang tidak dikenali. Persekitaran yang tidak biasa, kehadiran kakitangan hospital dapat meningkatkan kegelisahan, menyebabkan kekakuan, ketakutan pada pesakit. Ini menyumbang kepada peningkatan disorientasi di ruang, kekeliruan.

Overtrain, kurang tidur, perjalanan, perubahan tempat kediaman dapat mempercepat peningkatan gejala demensia. Walaupun pengalaman baru diperlukan untuk merangsang aktiviti otak, mereka dapat menyebabkan tekanan dalam jumlah besar..

Tahap demensia sederhana

Pada tahap demensia sederhana, pesakit tidak dapat mengatasi masalah domestik dan profesional. Pada masa ini, dia kehilangan pekerjaannya, lingkaran sosialnya semakin berkurang, jumlah hubungan dengan orang ramai semakin cepat..

Tahap demensia sederhana ditunjukkan:

  • disorientasi dalam keadaan biasa, termasuk rumah anda sendiri;
  • kehilangan ingatan atas nama orang;
  • kehilangan ingatan jangka pendek;
  • peningkatan kesukaran dalam komunikasi;
  • perubahan tingkah laku (berjalan tanpa tujuan, mengulangi soalan yang sama).

Demensia pada tahap ini dimanifestasikan oleh pelanggaran jumlah siri, kemampuan untuk mencari jalan di kawasan yang tidak dikenali. Pesakit tidak melihat dan tidak mengingati maklumat baru mengenai kejadian di dunia sekitarnya.

Pada tahap demensia sederhana, gejala neurologi semakin meningkat, kesukaran timbul dengan penggunaan peralatan rumah tangga. Menjadi tidak selamat untuk hidup berdikari.

Kebarangkalian jatuh meningkat dalam tempoh ini, dan keterasingan orang dari masyarakat meningkat. Pesakit kehilangan keupayaan untuk mengenali perubahan dalam kesihatan.

Dia tidak dapat mengadu kesakitan, kerana tidak menyedari lokasinya, tidak dapat mengenali dan melaporkan tepat pada masanya kemerosotan kesejahteraan disebabkan oleh jangkitan atau keradangan. Kesukaran untuk mengenali gejala memperburuk kehadiran banyak penyakit dalam sejarah.

Seorang pesakit demensia sederhana tidak akan memberitahu orang yang disayangi mengenai masalah penglihatan atau pendengaran, gangguan atau kehilangan bau.

Sukar bagi pesakit untuk melakukan urutan tindakan yang biasa dilakukan sejak kecil. Jadi, dia melanggar urutan berpakaian, menutupi tempat tidur dengan tidak betul. Ketika diminta untuk menyikatnya, walaupun melakukan urutan tindakan, tetapi mungkin menahan sisir dengan tidak betul.

Lihat juga:

Pilihan Penjagaan Demensia Ringan

Masalah bagi orang lain pada tahap demensia sederhana mungkin penolakan wad untuk membantu. Dia tidak menyedari penyakitnya dan tidak menganggap dirinya sakit.

Demensia ringan - ciri tahap dan penyelesaiannya

Penjagaan pada tahap gangguan mental ini harus merangkumi:

  • sokongan emosi;
  • memastikan keselesaan di rumah (semua perkara mesti ada);
  • belajar kehilangan kemahiran;
  • mengurangkan risiko meninggalkan rumah dan mengembara tanpa tujuan;
  • kebarangkalian jatuh.

Kerap kali jatuh pada usia tua amat berbahaya kerana tulang rapuh. Fraktur pada orang tua tidak tumbuh bersama dalam jangka masa yang panjang, yang memaksa mereka menghabiskan lebih banyak masa di tempat tidur.

Imobilisasi pada gilirannya membawa kepada kemunculan masalah baru - luka baring, jangkitan kulit, pneumonia kongestif..

Tahap Demensia yang teruk

Pada peringkat terakhir perkembangan demensia, pesakit dan yang lain berhadapan dengan gangguan serius dalam bidang psiko-emosi, gangguan aktiviti motor.

Dalam tempoh ini, 3 tahap pelanggaran dibezakan:

  • sederhana teruk (kebebasan hilang);
  • berat (tidak ada ingatan untuk kebanyakan acara);
  • sangat teruk (tiada pertuturan, inkontinensia kencing, najis).

Sudah berada pada tahap yang cukup parah, pesakit tidak dapat mengurus dirinya sendiri, bergantung sepenuhnya kepada kakitangan penyayang. Secara beransur-ansur, dia kehilangan maklumat mengenai keperibadiannya, tidak dapat mengingat nama anak-anak, pasangan, rakan-rakannya.

Pada tahap demensia yang sangat teruk, keupayaan untuk makan secara bebas, menghantar keperluan semula jadi hilang.

Manifestasi demensia teruk:

  • disorientasi dalam masa dan ruang;
  • kehilangan ingatan mengenai nama perkakas rumah dan tujuannya;
  • pemusnahan keperibadian;
  • sakit;
  • tekanan emosi;
  • ketidakupayaan untuk berkomunikasi;
  • cachexia (keletihan fizikal dan mental).

Pada demensia akhir, otak tidak mengawal badan. Pesakit tidak dapat membaca dan menulis, kehilangan keupayaan untuk menggunakan barang kebersihan. Menjadi sukar baginya untuk melakukan tindakan sederhana secara berurutan.

Dia kehilangan kemampuan untuk melakukan aktiviti yang bermakna, kehilangan kemahiran berjalan. Pada peringkat ini, pesakit sering diseksa oleh obsesi. Dia boleh bercakap dengan pantulannya di cermin, TV atau halusinasi..

Membantu demensia yang teruk

Pesakit kehilangan sepenuhnya kebebasan dan kemampuan untuk menyedari tahap pemusnahan otak. Sambungan antara bahagian badan terputus. Dia boleh mendakwa bahawa dia tidak mempunyai tangan, tidak dapat menggambarkan di mana dia menderita.

Demensia yang teruk - ciri tahap dan penyelesaiannya

Pada tahap demensia yang teruk, wad menyediakan:

  • penjagaan paliatif (penjagaan sokongan);
  • keselesaan;
  • komunikasi dengan orang tersayang untuk merangsang aktiviti.

Pada peringkat akhir penyakit ini, penjagaan yang tidak profesional menjadi mustahil. Pesakit memerlukan bantuan kakitangan terlatih, yang dapat memahami keperluan pesakit, kerana tindakan impulsif pesakit membawa beban semantik.

Sekiranya pesakit itu agresif, dia mengalami kesakitan atau ketakutan. Apabila wad bimbang atau mondar-mandir tanpa tujuan, ini mungkin memerlukan keperluan tandas atau kurang bergerak.

Keupayaan untuk mengenali keperluan pesakit sangat penting pada peringkat akhir penyakit, ketika selera makan hilang, kerana keletihan berkembang, kekebalan melemah, dan kawalan jangkitan sukar dilakukan.

Kesukaran tertentu bagi mereka yang berada di tahap demensia yang sangat teruk adalah memberi makan, kerana pesakit kehilangan kemampuan untuk menelan dan mengunyah.

Agar seseorang dapat menerima jumlah kalori dan nutrien yang diperlukan, tanpa mengalami siksaan, mereka menggunakan kaedah berikut:

  • ambil pinggan warna yang berbeza dengan makanan supaya makanan dapat dilihat dengan jelas;
  • Jangan tergesa-gesa wad;
  • menghidangkan makanan dalam bentuk cecair jika keupayaan menelan hilang;
  • tawarkan minuman, letakkan cawan tepat di tangan anda jika seseorang terlupa minum.

Penjagaan mulut boleh menjadi masalah pada peringkat akhir. Bangsal mungkin enggan makan, bukan kerana tidak ada selera makan, tetapi kerana rasa sakit yang disebabkan oleh gigi yang teruk atau radang gusi ketika makan.

Kesukaran menjaga

Proses yang merosakkan di otak menyebabkan kemerosotan kemampuan seseorang untuk mengenali penyakit dan bertindak balas dengan tepat terhadap gejala penyakit. Ketika penyakit itu berkembang, keupayaan untuk menyampaikan masalah yang menyakitkan kepada orang lain hilang..

Tugas orang lain adalah mengenali tanda-tanda demensia tepat pada masanya yang tidak dikenali oleh wad dan sering tidak jelas.

Apa keperluan pesakit?

Tahap pertama demensia sering tidak dapat dilihat oleh orang lain dan dikaitkan dengan proses penuaan semula jadi. Rungutan, kebencian, tuduhan mencuri barang atau dosa khayalan lain tidak dikaitkan dengan penyakit ini.

Selalunya orang yang rapat rapat apabila seseorang tidak lagi memegang steker di tangannya atau mencuci dirinya sendiri. Ini disebabkan oleh fakta bahawa kemahiran tidak hilang secara tiba-tiba, tetapi secara beransur-ansur, lebih dari 4-10 tahun.

Sukar bagi saudara mara untuk menyedari bahawa pesakit itu terseksa:

  • kebosanan;
  • kesunyian;
  • kemurungan.

Tetapi orang lain mesti dapat mengenali keadaan ini, kerana ia meningkatkan pemusnahan otak, menyumbang kepada peralihan penyakit ke tahap yang lebih parah. Tekanan, jika tidak disedari, menimbulkan peningkatan demensia, kemunculan penyakit somatik.

Pada gilirannya, demensia memperburuk prognosis penyakit somatik. Kerana tidak dapat mengenali kesakitan dan melaporkan masalah mereka, pesakit mempunyai masalah perubatan akut:

  • jangkitan saluran kencing;
  • pneumonia;
  • penyahhidratan;
  • sembelit.

Pesakit tidak dapat melaporkan bahawa dia mengalami kesakitan, insomnia, takut mati, ingin mengosongkan usus atau pundi kencingnya, dibebani oleh keberadaan tanpa tujuan.

Bagaimana menyedari keperluan pesakit

Semasa merawat pesakit dengan demensia yang teruk, orang lain harus menangani masalah komunikasi. Bangsal mungkin bersikap agresif, tidak mahu menghubungi, menafikan keperluan penjagaan.

Keperluan pertolongan dari orang yang disayangi meningkat apabila penyakit itu semakin meningkat. Sekiranya pada awal penyakit seseorang dapat menyedari bahawa dia sakit, maka dalam tahap demensia yang semakin meningkat dia kehilangan sikap kritis terhadap dirinya dan keadaannya.

Untuk meningkatkan keberkesanan rawatan pesakit demensia dalam praktiknya, perlu:

  • Mencapai dan mengekalkan tahap kewujudan diri setinggi mungkin.
  • Mengurangkan keparahan dan kekerapan gejala neuropsikiatrik.
  • Memperkaya pengetahuan yang diperlukan untuk menjaga wad.

Persekitaran yang dekat harus difahami ketika pesakit mengalami kebosanan, kesakitan atau kesunyian. Pada tahap demensia awal, wad masih dapat berbicara tentang perasaannya, tetapi dengan demensia yang teruk, kesejahteraan pesakit sangat bergantung pada kemampuan saudara terdekat untuk mengenali keadaan pesakit.

Untuk semua jenis demensia, anda mesti:

  • mengawal gula dan kolesterol darah untuk mengekalkan bekalan darah ke otak;
  • mengukur tekanan darah untuk mengelakkan strok mikro;
  • mengekalkan berat badan yang normal dengan mengelakkan kegemukan atau kekurangan zat makanan.

Penghidap demensia menghadapi pelbagai masalah sepanjang penyakit mereka. Meningkatkan kesukaran yang disebabkan oleh proses neurodegeneratif di otak.

Adalah mustahil untuk menghentikan pemusnahan tisu saraf otak, tetapi anda boleh melambatkan proses ini dan memastikan kewujudan yang layak bagi orang yang dikasihi yang harus menghadapi penyakit berbahaya ini.

Lintasan klinikal demensia

Prognosis demensia

Prognosis demensia bergantung kepada penyebab perubahan merosakkan otak dan ciri-ciri individu pesakit. Faktor risiko dianggap sebagai usia tua, jantina lelaki, penyakit bersamaan (hipertensi, iskemia serebrum, aterosklerosis, diabetes).

Purata usia permulaan demensia (Eropah) ialah 84 g untuk wanita dan 83 tahun untuk lelaki. Purata usia kematian kerana demensia adalah 90 tahun untuk wanita dan 87 tahun untuk lelaki..

Menurut statistik, sejak demensia didiagnosis, prognosis kelangsungan hidup 5 tahun setanding dengan kelangsungan hidup 5 tahun selepas kegagalan jantung akut atau strok.

Kemerosotan kesihatan yang diperhatikan dengan demensia adalah perlahan, dan 10-20 tahun boleh berlalu dari munculnya tanda-tanda pertama gangguan dan kematian.

Tetapi secara purata, dengan demensia:

  • dalam kes penyakit Alzheimer dari diagnosis hingga kematian 8-10 tahun;
  • frontotemporal - 4-8 tahun;
  • vaskular - 5 tahun.

Rata-rata, tahap awal demensia adalah yang paling lambat. Tempoh mereka adalah 5-7 tahun. Tahap demensia sederhana berkembang selama 4-5 tahun. Tahap akhir penyakit ini adalah yang paling cepat dan berakhir dalam 0.5-1 tahun.

Apabila terdapat keperluan untuk perawatan paliatif untuk demensia, ia ditentukan secara individu. Adalah mustahil untuk melakukannya sendiri, kerana penyakit pada tahap demensia yang teruk kadang-kadang berkembang dengan sangat cepat.

Kadar kemerosotan bangsal tidak selalu selaras dengan keparahan gejala, tahap penyakit, dan penyebab perubahan otak neurodestruktif..

Sekiranya kecederaan otak, hipoksia, atau ensefalitis adalah penyebab gangguan otak, maka demensia berlaku secara akut, tetapi kemudian selalunya tidak berkembang..

Demensia bermula dengan cepat dan berkembang pesat dalam penyakit Alzheimer, vaskular, toksik dan luka otak pada otak. Gejala demensia demensia dengan badan Levy meningkat pada kadar yang dipercepat.

Kemunculan demensia subakut dan peningkatan gejala yang perlahan diperhatikan dengan pembentukan tumor di otak, hidrosefalus normotensif. Pada peringkat awal penyakit-penyakit ini, campur tangan pembedahan mungkin dilakukan, dan semuanya lebih berkesan apabila diagnosis penyakit yang tepat dibuat lebih awal.

Kematian dengan demensia progresif berlaku pada 2/3 kes pneumonia kongestif yang disebabkan oleh penurunan imuniti dan gaya hidup yang tidak aktif. Baki ketiga kes adalah kekurangan zat makanan, dehidrasi, kecederaan jatuh, strok, infark miokard.

Adalah Penting Untuk Menyedari Vaskulitis